• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Matched: branduren
BigDogg schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:55:
Zie nu ook echt wat een verschil er in schermhelderheid is. Dit valt normaal niet op. Maar van een scherm van 17000 branduren naar een met 0 uren is Een immens verschil!

Vanavond weer is lekker genieten van een mooie hdr game😎

Als het over 3 jaar weer zover is heb ik toch 6 jaar een pracht tv gehad😁
Als je nu dan toch een nieuw paneel hebt zou ik wel OLED lampje een tikje lager zetten dan de vorige keer, scheelt toch weer heel wat aging-uurtjes, misschien kan je dan nog wel 6 jaar 16 uur per dag de tv aan hebben ipv 3 jaar voordat je je weer aan inbranden gaat storen. Dat kleine beetje minder helderheid went wel. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 02-07-2020 19:45 ]

• pwh53
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-04 19:46
Pufster schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:19:
Een week geleden heb in een 65 inch CX aangekocht. Bij het checken van de grey uniformity slides zag ik al snel een zwarte vlek linksboven en een vrij duidelijke zwarte verticale band. Op avsforums.com is er daar een hele thread van. Omdat ik hier niet genoegen mee nam heb ik een 2de CX besteld om naast elkaar te vergelijken en de minst goede weg te doen. Het was al snel duidelijk dat het echt panel lottery is. Beide hebben ze wel iets:

1ste aankoop:
-zwarte vlek linksboven: niet zichtbaar in content.
-vertical band links (op rand van die zwarte vlek): wel zichtbaar in donkere scenes
-klein beetje gele tinting midden van scherm
-goede brightness

2de aankoop:
-zwarte vlek linksboven (veel CX’en hebben dit) en donkere hoek rechtsonder. Enkel die rechtsonder is wat zichtbaar in content. Je ziet dat de hoek wat donkerder is vergeleken met de rest
-geen vertical banding of toch niet zichtbaar voor mij in content
-mysterieuze cirkel in het rechtste gedeelte. Niet zichtbaar in content.
-geen tinting
-lagere brightness vergeleken met paneel 1.

Ik denk dat ik toch paneel 2 ga kiezen. Die vertical band is zichtbaar als je weet waar hij is. De iets lagere brightness en donkere hoek van andere paneel valt minder op vind ik.

Alvast hier enkele fotos.
1: paneel 1 bij aankoop
2: 100% wit scherm

3: paneel 2 bij aankoop
4: paneel 2 na pixel refresh
5: 100% wit scherm
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
die ronde zwarte vlekken,zouden na een aantal branduren weg kunnen trekken,die verticale niet.

• Pufster
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:56
Segafreak83 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 10:16:
[...]

Ik zou ze allebei retourneren, wat een drama zeg. Al helemaal als je kijkt hoeveel geld je neer mag tellen voor de CX.

What has been seen, cannot be unseen..
Het is gewoon een panel lottery. Ik heb ook niet echt zin om 3-4-5 keer een scherm te wisselen. Zolang het niet zichtbaar is in content is het voldoende. Nu is die zwarte streep op paneel 1 dit wel. De zwarte hoek op paneel 2 ook, maar valt minder op en dit zou kunnen verlichten na 100-200 branduren. Wie zegt dat ik bij paneel 3 geen dode pixels of nog grotere banding ga hebben? Ik denk achter een aantal keer dat de winkel ook zegt genoeg.

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:40
Altijd weer even een dingetje, als je een automatische pixel refresher voor je kiezen krijgt. 2e keer nu, dus 4000 branduren sinds mei 2018 op m'n C7.Gelijk toch maar even gecheckt op gekke dingen, niks aan 't handje :)

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-05 08:41
Vulcan750 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:32:
[...]

Maar als dat zo is en de tv is 100% techisch en optisch, dan is die C7 ook zo gek nog niet! Voor een nieuwe CX moet je 550 euro meer betalen, dat is toch bijna het dubbele... :)
Klopt, het kost minder geld. Echter heb je een probleem dan moet je dus zorgen dat je nog geld voor een nieuwe, of tweedehandse, achter de hand hebt. Minimaal 3 jaar oud. tussen de 5000 en 20000 branduren. Warmteproblemen met de C7. Inbranden goed controleren voor de koop. Wit scherm op youtube opzetten, controleren op pixels. Grijswaarden controleren.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:03

SkyStreaker

Move on up!

Verwijderd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 01:46:
Inmiddels twijfel ik behoorlijk over de mogelijke aanschaf van een Oled. Vanwege inbranden van logo's. Als ik Google zie ik toch heel veel mensen die last hebben van inbranden. Garantie kan je vaak vergeten. En echt niet alleen mensen die urenlang CNN kijken of gamen. Dus misschien dan toch maar een LCD?
Rood en oranje logo's wil je eigenlijk gaan vermijden (die branden "sneller" (kuch kuch) in), maar eerlijk gezegd... Ik heb mijn E7 nu sinds begin 2018 en hij heeft ettelijke branduren gehad, daarbij staat hij ook voor zeker de helft in de zon.

Tja, er is helemaal NIKS aan de hand, anders dan grey-banding, that's it en dat valt eigenlijk niet op, tenzij je weer een % aan grijs vlak tevoorschijn haalt, wat je nooit tegenkomt in normaal gebruik. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door SkyStreaker op 05-10-2020 13:04 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• Erwin81
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-07-2023
Brutal1ty schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:31:Men zegt ook wel eens dat je een OLED paneel pas op uniformiteit moet beoordelen na 50-100 uur gevarieerd gebruik, juist om deze reden.
Is er ook ergens na te gaan hoeveel branduren deze tv heeft gemaakt? Bij mijn vorige tv kon ik dat bekijken in een servicemenu.

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-01 14:59

Famous

R 400+

rutgergron schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 07:27:
[...]

Ik sta ook op het punt om een OLED aan te schaffen. Maar als ik geregeld de reacties lees van defecte panels, dode pixels. En dat je zelfs van geluk moet spreken als je een goede paneel hebt.

Het is sowieso toch opvallend te noemen dat op de tv software zit zoals 'pixel refresher' 'logo luminance adjustment'. Dat geeft eigenlijk al aan dat de schermen niet betrouwbaar zijn met bepaalde content. Je moet van geluk spreken als je paneel 10 jaar vlekkeloos meegaat. Tenminste, die indruk krijg ik een beetje.

Je zou toch zorgeloos voortdurend tv moeten kunnen kijken zonder je zorgen te maken over ondertiteling, logo die misschien uren lang in beeld staat, lange game sessies met een HUD in beeld. Dat jaar in, jaar uit. Voor veel mensen is een OLED erg veel geld. Dan verwacht je toch ook zekerheid voor de lange termijn.
Slechte verhalen lees je over alles.
Positieve reacties worden niet zo snel gepost. Bij de TV’s hebben mensen ook de behoefte om het perfecte scherm te krijgen door “gek” te testen.

Ik heb een C7 nu 2,5 jaar hangen en de TV staat redelijk vaak aan op stilstaand beeld maar 0,0 last van inbranden.
Kan je ergens de branduren zien?

Hier ben ik erg blij met de TV en hoop ik op een mooie prijs voor de 65GX als opvolger maar Smits wilde gister niet verder zakken :o

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

• pwh53
Famous schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 07:57:
[...]

Slechte verhalen lees je over alles.
Positieve reacties worden niet zo snel gepost. Bij de TV’s hebben mensen ook de behoefte om het perfecte scherm te krijgen door “gek” te testen.

Ik heb een C7 nu 2,5 jaar hangen en de TV staat redelijk vaak aan op stilstaand beeld maar 0,0 last van inbranden.
Kan je ergens de branduren zien?

Hier ben ik erg blij met de TV en hoop ik op een mooie prijs voor de 65GX als opvolger maar Smits wilde gister niet verder zakken :o
voor de branduren,moet je in het service-menu

Verwijderd

pwh53 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:19:
[...]

voor de branduren,moet je in het service-menu
wie wacht ook met smart net als ik tot hij zijn zin

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:41
Martinodepino schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:10:
[...]

Thx, service menu gecheckt maar staat er niet tussen bij gx :?
Je bedoelt te zeggen dat je het service menu van je GX gecheckt hebt maar dat de branduren er niet tussen staan of dat je hebt gezocht naar het service menu maar dat je deze niet gevonden hebt? Indien je het laatste bedoelt dan raad ik je aan nog even goed dit forum door te lezen daar er gemeld wordt dat je daar een speciale ab of app voor nodig hebt.

• Martinodepino
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-07-2024
Wren schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:21:
[...]

Je bedoelt te zeggen dat je het service menu van je GX gecheckt hebt maar dat de branduren er niet tussen staan of dat je hebt gezocht naar het service menu maar dat je deze niet gevonden hebt? Indien je het laatste bedoelt dan raad ik je aan nog even goed dit forum door te lezen daar er gemeld wordt dat je daar een speciale ab of app voor nodig hebt.
In het service menu gekeken en optie staat er niet bij, search voor dit forum levert alleen op dat je in service menu moet zijn..als er een app is welke app is het dan? (Ik ben hiernaar op zoek gezien de verkoper aangeeft de tv alleen te kunnen ruilen wanneer de branduren onder de 6 uur zitten, anders zetten ze het door naar LG). Eerste oled tv dus ben nog naar een amateur hier :). En bij lg support vind ik het ook niet..

• Wren
Martinodepino schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:31:
[...]

In het service menu gekeken en optie staat er niet bij, search voor dit forum levert alleen op dat je in service menu moet zijn..als er een app is welke app is het dan? (Ik ben hiernaar op zoek gezien de verkoper aangeeft de tv alleen te kunnen ruilen wanneer de branduren onder de 6 uur zitten, anders zetten ze het door naar LG). Eerste oled tv dus ben nog naar een amateur hier :). En bij lg support vind ik het ook niet..
Ok, als consument kan je naar de instellingen van je tv gaan, daar kan je zaken als beeldinstellingen, kanaalinstelling etc zien.
Er is ook een servicemenu wat voor de monteur etc bedoelt is. Men wil eigenlijk niet dat de consument hier in kan komen omdat er ook zaken aangepast kunnen worden welke ook schadelijk kunnen zijn voor de tv. Een monteur gebruikt een service afstandbediening om hierin te komen, er zijn ook apps die dat nabootsen, mits de telefoon een IR blaster heeft. In het topic zijn het hoe en waar van deze AB's al wel eens langsgekomen als je deze perse wil hebben.

• pwh53
Martinodepino schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:31:
[...]

heeft de tv een probleem of vind je de tv niet mooi ?
maar je weet toch wel of de tv meer dan 6 uur is aan geweest,heb je toch geen aparte ab voor nodig.

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-05 23:39
Ik erger me gruwelijk aan de oranje NPO ruit die in beeld is bij het gebruik van NPO start. Aangezien wij weinig live TV kijken en veelal op NPO start maakt deze ruit nogal wat branduren. Ik heb recentelijk de NPO hierop aangeschreven en kreeg de volgende reactie:

"Inbranden en beeldretentie is niet iets waarmee wij rekening houden bij onze streamingservice. Vanwege het feit dat bij 'normaal' gebruik beeldretentie bijna geen rol hoort te spelen. Het zou ook vereisen dat wij voor een kleine subset van gebruikers al onze content opnieuw zouden moeten uploaden met het nieuwe logo en dat is uiteraard niet reëel"

Dit vind ik een erg teleurstellende reactie omdat ze voor de TV uitzendingen wel rekening houden met inbranden, zie de transparante logo's van NPO1,2,3 en van een aantal omroepen. Helaas heb ik geen reactie meer gekregen nadat ik hun eigen directeur heb gequote die aangeeft dat inbranden wel iets is waar ze rekening mee houden.

Willen jullie ook de NPO aanschrijven op Facebook, Twitter, Instagram of het contact formulier op: https://service.npo.nl/onderwerp/over-npo#contact-met-npo

Daarmee zien ze misschien in dat de subset van gebruikers niet zo klein is.

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:51
crepsly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:04:
Ik erger me gruwelijk aan de oranje NPO ruit die in beeld is bij het gebruik van NPO start. Aangezien wij weinig live TV kijken en veelal op NPO start maakt deze ruit nogal wat branduren. Ik heb recentelijk de NPO hierop aangeschreven en kreeg de volgende reactie:

"Inbranden en beeldretentie is niet iets waarmee wij rekening houden bij onze streamingservice. Vanwege het feit dat bij 'normaal' gebruik beeldretentie bijna geen rol hoort te spelen. Het zou ook vereisen dat wij voor een kleine subset van gebruikers al onze content opnieuw zouden moeten uploaden met het nieuwe logo en dat is uiteraard niet reëel"

Dit vind ik een erg teleurstellende reactie omdat ze voor de TV uitzendingen wel rekening houden met inbranden, zie de transparante logo's van NPO1,2,3 en van een aantal omroepen. Helaas heb ik geen reactie meer gekregen nadat ik hun eigen directeur heb gequote die aangeeft dat inbranden wel iets is waar ze rekening mee houden.

Willen jullie ook de NPO aanschrijven op Facebook, Twitter, Instagram of het contact formulier op: https://service.npo.nl/onderwerp/over-npo#contact-met-npo

Content die op tv uitgezonden is met het transparante logo, wordt die wel op npo start geupload zonder oranje ruit?

Wat een bullshit antwoord van de NPO.
Slaat werkelijk nergens op. Al jaren wordt er over de logo’s geklaagd met name de nogal aanwezigheid hiervan.
Daarom hebben vrijwel alle omroepen hun logo’s aangepast of transparant gemaakt.
Bijzonder dus dat de NPO met hun streaming dienst hier een compleet andere visie op na houdt.
Ik vul het formulier wel in.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:41

Gedaan! Wij worden er ook helemaal gek van. Wij kijken de laatste avonden best veel terug via NPO Start en ik maakte mij er ook al druk over. Maarja, om dan maar niet te kijken heb ik wel wat moeite mee.

• Sparco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:03
Ik heb sinds een weekje ook een OLED in huis: een LG CX65. Lang zitten twijfelen tussen een OLED (LG of Sony), een Sony XH92 of zelfs een beamer, maar het is dus een OLED geworden.

Het vorige toestel is een 10 jaar oude Sony Bravia 46 inch LCD (met een design dat nog steeds niet misstond in de woonkamer). Dus een hele stap vooruit maar ik had er toch net iets meer van verwacht... Een hele joekel in de woonkamer als ie uit staat, dat wel. 😊

De beeldkwaliteit is goed, maar ik blijf wat op men honger zitten. Misschien had ik teveel verwacht met al de hype errond? Ik kijk vooral via streaming dus ik weet dat ik de TV niet optimaal benut, maar Disney+ in 4k HDR of Netflix in DV kan toch niet zovéél slechtere kwaliteit zijn dan Blu Ray?
Ik heb al verschillende testbeelden gekeken, waaronder de LG OLED test video’s, en dat is natuurlijk allemaal mooi met echt diep zwarte kleuren. Via Netflix Blade Runner 2047gekeken in DV, hier merk je dan weer dat het beeld gewoon goed is. Maar als ik dan The Dark Knight kijk via Prime vind ik het wél heel erg zwart/donker. Dit terwijl ik dacht dat door de echt diepe zwartwaardes je juist veel meer detail zou kunnen zien.

Over burn in had ik me al wat ingelezen en blijkbaar zou dit niet meer zo’n probleem zijn. Ik kijk ook niet naar TV zenders met logo’s, heb geen kinderen die lang een menu laten opstaan, koppel er de PC bijna nooit aan, en ben me bewust van de burn in risico’s. Wat ik blijkbaar over het hoofd heb gezien zijn de ondertitels. Wat een fel licht geven deze als je in HDR kijkt. En dan zie ik foto’s van mensen met burn in ter hoogte van de ondertitels na 7000-8000 branduren. Voorlopig heb ik ze half transparant gemaakt maar dat is dan weer vervelend bij SDR. Ik ging ervan uit om probleemloos TV te kijken voor minstens 5 jaar, maar het is toch wel wat ‘gedoe’ en opletten.

De afstandsbediening werkt goed maar is alles behalve premium. De kwaliteit van de ingebouwde speaker vond ik best wel OK, voor een ingebouwde speaker. Maar ik heb een Sonos soundbar (die een stukje voor de tv komt) dus hier maak ik geen gebruik van.

Kortom: mooi beeld ja, maar voor de prijs van deze TV en de hype er rond had ik er net iets meer van verwacht. Het voelt ook niet aan alsof ik de volgende 5 a 6 jaar zorgeloos kan kijken zoals ik dat wel heb gedaan met de oude Sony.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:44
Sparco schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:49:
Ik heb sinds een weekje ook een OLED in huis: een LG CX65. Lang zitten twijfelen tussen een OLED (LG of Sony), een Sony XH92 of zelfs een beamer, maar het is dus een OLED geworden.

Het vorige toestel is een 10 jaar oude Sony Bravia 46 inch LCD (met een design dat nog steeds niet misstond in de woonkamer). Dus een hele stap vooruit maar ik had er toch net iets meer van verwacht... Een hele joekel in de woonkamer als ie uit staat, dat wel. 😊

De beeldkwaliteit is goed, maar ik blijf wat op men honger zitten. Misschien had ik teveel verwacht met al de hype errond? Ik kijk vooral via streaming dus ik weet dat ik de TV niet optimaal benut, maar Disney+ in 4k HDR of Netflix in DV kan toch niet zovéél slechtere kwaliteit zijn dan Blu Ray?
Ik heb al verschillende testbeelden gekeken, waaronder de LG OLED test video’s, en dat is natuurlijk allemaal mooi met echt diep zwarte kleuren. Via Netflix Blade Runner 2047gekeken in DV, hier merk je dan weer dat het beeld gewoon goed is. Maar als ik dan The Dark Knight kijk via Prime vind ik het wél heel erg zwart/donker. Dit terwijl ik dacht dat door de echt diepe zwartwaardes je juist veel meer detail zou kunnen zien.

Over burn in had ik me al wat ingelezen en blijkbaar zou dit niet meer zo’n probleem zijn. Ik kijk ook niet naar TV zenders met logo’s, heb geen kinderen die lang een menu laten opstaan, koppel er de PC bijna nooit aan, en ben me bewust van de burn in risico’s. Wat ik blijkbaar over het hoofd heb gezien zijn de ondertitels. Wat een fel licht geven deze als je in HDR kijkt. En dan zie ik foto’s van mensen met burn in ter hoogte van de ondertitels na 7000-8000 branduren. Voorlopig heb ik ze half transparant gemaakt maar dat is dan weer vervelend bij SDR. Ik ging ervan uit om probleemloos TV te kijken voor minstens 5 jaar, maar het is toch wel wat ‘gedoe’ en opletten.

De afstandsbediening werkt goed maar is alles behalve premium. De kwaliteit van de ingebouwde speaker vond ik best wel OK, voor een ingebouwde speaker. Maar ik heb een Sonos soundbar (die een stukje voor de tv komt) dus hier maak ik geen gebruik van.

Kortom: mooi beeld ja, maar voor de prijs van deze TV en de hype er rond had ik er net iets meer van verwacht. Het voelt ook niet aan alsof ik de volgende 5 a 6 jaar zorgeloos kan kijken zoals ik dat wel heb gedaan met de oude Sony.
Hier dezelfde ervaring wbt de ondertiteling en vroeg me al af of deze te dimmen zijn maar dat ben ik nog niet zo 123 tegen gekomen.
Waar heb je deze instelling gevonden?

PSN: Flix20-NL

• mucuracat
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 14:09
rutgergron schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:17:
Zijn er nog meer OLED gebruikers die hetzelfde ervaren. Tijdens ingame bijv. RDR2 en wit helder achtergrond lichte lijnen. Ook wel bekend als Horizontal Banding. Paneel is nog zo goed als nieuw met weinig branduren.

Voordat ik verder ga kijken wat te doen ben ik wel benieuwd naar andere ervaringen hiermee.

Zie foto:
[Afbeelding]
En om de paar uur weer delen en vragen, helpt ook niet :)
Gebruik een beter bron om het echt te bepalen of het aan je scherm ligt.
Via youtube test filmpjes of zo.

@rutgergron extra:
En als je hier gezocht had... eerst wat branduren maken.. (inrijden van auto :) )
Daarna nogmaals kijken, zou ik zeggen.

[ Voor 15% gewijzigd door mucuracat op 05-02-2021 14:21 ]

Sony W800i > HTC-TytnII > Samsung Omnia I900 > LG Optimus Black > HTC Desire > LG Nexus 4 > LG G2 > LG G4 > LG G5 > LG G6 (eu) > Oneplus 6 > Samsung s20+ > Pixel 7 Pro...

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zijn er nog meer OLED gebruikers die hetzelfde ervaren. Tijdens ingame bijv. RDR2 en wit helder achtergrond lichte lijnen. Ook wel bekend als Horizontal Banding. Paneel is nog zo goed als nieuw met weinig branduren.

Voordat ik verder ga kijken wat te doen ben ik wel benieuwd naar andere ervaringen hiermee.

Zie foto:
[Afbeelding]
Wat is je bron, zit daar nog iets tussen ( AV reciever, soundbar etc ), en wat zijn de evt. resolutie en kleurdiepte instellingen ?
Zonder die info kan er eigenlijk maar weinig zinnigs over gezegd worden.
Maar het lijkt mij een probleem bij de bron, niet de TV.
(AC Valhalla op PS5, met ongeveer vergelijkbare lucht scenes heeft dat probleem hier niet)

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Zijn er nog meer OLED gebruikers die hetzelfde ervaren. Tijdens ingame bijv. RDR2 en wit helder achtergrond lichte lijnen. Ook wel bekend als Horizontal Banding.

Paneel is nog zo goed als nieuw met weinig branduren. De vraag is of het er nu eenmaal bij hoort, erger word, of het aan de bron zelf licht, typisch oled eigenschap is, minder word na meer branduren.

Voordat ik verdere stappen ga nemen ben ik wel benieuwd naar andere ervaringen van mede tweakers.

Zie foto:
[Afbeelding]
ik heb het idee dat je een beetje obsessief bezig met je TV en RDR2. Je stelde de vraag ook vanochtend. Ik denk dat je je zelf gek maakt door allerlei instellingen en dergelijke. je bent namelijk ook bezig in andere topics hierover. ik zou zeggen, stop ermee en geniet ervan.

(word er eerlijk gezegd ook moe van)

• andries98
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-05 10:39
Nee hoor, met mijn gx geen last van. Het enige wat je niet moet doen is de stroom er elke keer af halen als je hem uit zet, nadat je hem uitzet gaat hij pixel refresh doen voor paar minuten (om exact te zijn als er minimaal 4 cumulatieve branduren voorbij zijn). Dit proces stopt gewoon als je de tv weer aanzet dus je hebt er eigenlijk geen last van.
Er is ook een zware pixelrefresh elke 2000 uur, hiervan weet ik niet precies hoe het zit wanneer die bezig is.

[ Voor 3% gewijzigd door andries98 op 08-02-2021 21:14 ]

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-05 22:57

slb

Bwoah......

HoppyF schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:46:
[...]

Zo werkt dat dus NIET!
Ga niet akkoord met deze gang van zaken. Je hebt recht op volledige kosteloze reparatie.
Ga dus naar PlatteTV en verlang kosteloze reparatie.
Kan reparatie niet meer bv door gebrek aan onderdelen, dan moet de winkel met een vervangende TV komen.
Je aanspreekpunt voor garantie is de winkel en niet LG.
Je advies om niet hiermee akkoord te gaan en de garantieafhandeling door de verkoper te laten doen is goed. Echter werkt het niet zo dat er sprake is van geheel kosteloze reparatie. Reparaties kunnen de levensduur verlengen, dus kunnen er naar ratio kosten in rekening gebracht worden.

Zelf heb ik een akkefietje gehad wat door LG zeer goed is afgehandeld. Ik heb een 65E6V uit jan 2017 waarbij ik elke keer de melding kreeg dat de tv in aanmerking kwam voor een service-vervanging van een onderdeel (voedingprint-PSU). Afspraak gemaakt en de voedingprint is door Dynalogic vervangen. Twee dagen later gaat tijdens het kijken het beeld uit. Contact opgenomen met LG en deze begon over onderzoekskosten en reparatiekosten. Ik was op dat moment redelijk pissig.

Omdat ik de TV voor een flink bedrag had gekocht, toch maar afspraak gemaakt en de servicedienst van LG is langsgekomen. Zelf eerst nog even de voeding nagemeten, maar alle spanningen waren aanwezig. Vreemde was dat de TV na 1 minuut wel de USB harddisk activeerde. Toen heb ik een muis aangesloten en wanneer ik met de muis bewoog, bewoog de pointer. Maar verder ook niets, kon geen ingangen selecteren, geen tuner, niets.

Enfin, LG servicedienst is langsgekomen (was allemaal perfect geregeld en werd goed op de hoogte gehouden door de monteur) en het mainboard is vervangen. Toen ik vroeg wat de kosten waren antwoordde Jan (monteur): "In dit geval is het garantie, dus niets" en "je hebt sowieso 3 maanden garantie op de reparatie.".
Nu moet ik zeggen dat ik goed met Jan kon opschieten, onder het werken door hebben we een leuk en interessant gesprek gehad. Het is ook zo dat mijn TV ca 1000 branduren had omdat ik hem eigenlijk pas in dec 2017 in gebruik heb genomen en 1 á 2 keer per week TV kijk.

Dus ik kan je alleen maar adviseren om in ieder geval bij LG (en de monteur) aan te geven waarom jij denkt dat je dit euvel niet kon verwachten, maar houd het beschaafd, niet overdreven met de hakken in het zand.

prompt $p $g

• Wren
slb schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:32:
[...]

Zelf heb ik een akkefietje gehad wat door LG zeer goed is afgehandeld. Ik heb een 65E6V uit jan 2017 waarbij ik elke keer de melding kreeg dat de tv in aanmerking kwam voor een service-vervanging van een onderdeel (voedingprint-PSU). Afspraak gemaakt en de voedingprint is door Dynalogic vervangen. Twee dagen later gaat tijdens het kijken het beeld uit. Contact opgenomen met LG en deze begon over onderzoekskosten en reparatiekosten. Ik was op dat moment redelijk pissig.

Omdat ik de TV voor een flink bedrag had gekocht, toch maar afspraak gemaakt en de servicedienst van LG is langsgekomen. Zelf eerst nog even de voeding nagemeten, maar alle spanningen waren aanwezig. Vreemde was dat de TV na 1 minuut wel de USB harddisk activeerde. Toen heb ik een muis aangesloten en wanneer ik met de muis bewoog, bewoog de pointer. Maar verder ook niets, kon geen ingangen selecteren, geen tuner, niets.

Enfin, LG servicedienst is langsgekomen (was allemaal perfect geregeld en werd goed op de hoogte gehouden door de monteur) en het mainboard is vervangen. Toen ik vroeg wat de kosten waren antwoordde Jan (monteur): "In dit geval is het garantie, dus niets" en "je hebt sowieso 3 maanden garantie op de reparatie.".
Nu moet ik zeggen dat ik goed met Jan kon opschieten, onder het werken door hebben we een leuk en interessant gesprek gehad. Het is ook zo dat mijn TV ca 1000 branduren had omdat ik hem eigenlijk pas in dec 2017 in gebruik heb genomen en 1 á 2 keer per week TV kijk.

Dus ik kan je alleen maar adviseren om in ieder geval bij LG (en de monteur) aan te geven waarom jij denkt dat je dit euvel niet kon verwachten, maar houd het beschaafd, niet overdreven met de hakken in het zand.
Had je cerepair of was het een monteur van LG zelf? Dit aangezien hij Jan heet,klein mannetje?
slb schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:32:
[...]

Je advies om niet hiermee akkoord te gaan en de garantieafhandeling door de verkoper te laten doen is goed. Echter werkt het niet zo dat er sprake is van geheel kosteloze reparatie. Reparaties kunnen de levensduur verlengen, dus kunnen er naar ratio kosten in rekening gebracht worden.

Je hebt wèl recht op kosteloze reparatie als bv het paneel (duurste onderdeel) moet worden vervangen.
Ik weet wel wat je bedoeld met pro rato vwb de reparatie kosten.
Het ligt aan het product of de levensduur van het product met reparatie of vervanging verlengd wordt.
In sommige gevallen wel maar bij een TV dus niet.
Je kunt bv na 4 jaar een defect paneel krijgen welke vervangen wordt.
Gaat je TV dan weer 6 jaar mee omdat het paneel vervangen is?
Nee.
De rest van de TV is immers nog steeds 4 jaar oud en kan na 2 jaar de geest geven.
Je paneel op zich is misschien nog prima maar daar kun je dus niets meer mee tegen die tijd.
Bij andere producten kan zo’n verrekening van de kosten meetellen maar bij TV’s als hier niet.
Is je TV echter na 4 jaar stuk en is het paneel niet meer leverbaar en krijg je een geheel nieuw model dan is het wel redelijk als je hiervoor iets moet bijbetalen.
Hoeveel hangt af van de restwaarde en de prijs van een nieuwe TV.
Was je oude TV eerst €2500 en kost een nieuwe nu €1200 dan valt de afschrijving wellicht weg en hoeft je niets bij te betalen. Per situatie verschilt dit uiteraard.
Men kan soms ook korting aanbieden als je een 55 inch had en dan een 65 inch wilt.

Service partners van LG zijn LG zelf, CE repair en Servilux.
Zal er wel van afhangen waar je woont wie er langs komt.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:09
Op mijn vorige oled ook wel eens iets roze gezien met een volledig wit beeld. Daarna vergeten en 2 jaar daarna tv verkocht. Met koper nog zo’n wit beeld bekeken en roze was weg. Kan het niet zijn dat het zichzelf herstelt met wat branduren? Ik kan me ook nog herinneren dat een iPhone reeks een bepaalde gloed had die snel weg trok.

Ten slotte heb ik wel echt het gevoel dat mensen teveel verwachten van goedkope Consumentenelektronica.

• jerox76
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-06-2023
giantgiantus schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 09:25:
Op mijn vorige oled ook wel eens iets roze gezien met een volledig wit beeld. Daarna vergeten en 2 jaar daarna tv verkocht. Met koper nog zo’n wit beeld bekeken en roze was weg. Kan het niet zijn dat het zichzelf herstelt met wat branduren? Ik kan me ook nog herinneren dat een iPhone reeks een bepaalde gloed had die snel weg trok.

Ten slotte heb ik wel echt het gevoel dat mensen teveel verwachten van goedkope Consumentenelektronica.
Dat het misschien nog weggaat dat zou kunnen, ik heb m natuurlijk nog niet zo lang. En ik verwacht inderdaad geen perfecte tv, al hoewel deze tv wel de meest perfecte tv is die ik heb gezien, zeker in vergelijking met mijn 4k led tv.
Maar ik had het eerlijk gezegd niet verwacht dat ze deze problemen hebben, daar kom je eigenlijk pas achter als je hem gekocht hebt. Want ik heb best veel reviews gelezen van mensen en dan hoor je dit probleem niet, maar goed het zou ook kunnen dat ze dit gewoon niet zien. Mijn vrouw was dit helemaal niet opgevallen :D

• DutchOwnage
ion schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:45:
[...]

Heb je jouw C7 ingeruild voor 300,- :o Je vangt echt zo het dubbele als je niet inruilt..
Bijna €400 en 5 jaar garantie. Had geen zin om aan een particulier te verkopen en eventuele bijkomende problemen. M'n C7 had al meer dan 5000 branduren, zou je net zien verkoop ik 'm geeft ie om een of andere reden de geest. Tuurlijk had ik 100 of 200 meer kunnen krijgen, maar so be it.

• DutchOwnage
Is het aan te raden om de pixel refresher vlak na aanschaf, na zo ongeveer 100 tot 150 branduren, een keertje te laten draaien, of gewoon lekker wachten tot 2000 uur wanneer ie het uit zichzelf doet? Heb overigens geen klachten, ik vroeg het mij alleen af.

• Ruud2007
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-05 05:41
DutchOwnage schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:08:
Is het aan te raden om de pixel refresher vlak na aanschaf, na zo ongeveer 100 tot 150 branduren, een keertje te laten draaien, of gewoon lekker wachten tot 2000 uur wanneer ie het uit zichzelf doet? Heb overigens geen klachten, ik vroeg het mij alleen af.
De refresher is een ‘noodzakelijk kwaad’, voegt niets toe als je geen klachten hebt, niet doen dus

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:29
Bekijk het maar als een lamel-houten-vloer schuren,.. ! Opgelgd hout.. Na 4 schuren is de toplaag eraf en zit je op het "boord"-hout !!
Zal wel net even anders zijn.. maarr..

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:00

reaL_G

G

Als jij op 2000 draaiuren zit, heeft hij zelf al tig keer gedraaid.
Scr33x0r schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 15:43:
Vraagje aan de mensen hier.

Ik heb mij LG C1 via de arc aan mijn denon X1600h. Daarnaast heb ik een Mediabox Next van Ziggo en een Nvidia Shield.

Ik had hiervoor een 55 OLEDB6V, ook daar heb ik wel eens gehad dat het wel of niet goed werkte, uiteindelijk lag dat aan een oude HDMI kabel, in dit geval heb ik alle kabels vervangen door HDMI 2.0b kabels van Coolblue, met nylon eromheen en ze zijn nog nieuw.
Beperking zit gewoon in de lg remote.

Een ander merk gaat niks met zekerheid oplossen.
Zolang er geen programmeerbare knop(pen) zijn om specifieke apparaten aan/uit te zetten.
Blijft altijd een gok.

Want alles blijft dan toch op de earc poort. Hdmi2 van de tv. Dus is er geen harde onderscheid te maken voor de tv.

Had eerst volledige sony setup, werkte ideaal.
Tv vernieuwd naar Lg--> ARC issues met receiver.
Receiver upgrade naar denon ---> werkt weer oke.

Ik heb altijd een tweede remote als backup om apparaten aan en uit te zetten als dat niet met de mr gaat. Maar bediening altijd met mr.

[ Voor 56% gewijzigd door reaL_G op 18-04-2021 20:32 . Reden: Text toevoegen ]

GiTS

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:10
andries98 schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:16:
[...]

De automatische lichte na 4 cumulatieve uren of de handmatige zware? De handmatige zware zou ik niet doen tenzij de automatische niks veranderd in 1 of 2 keer, de zware is namelijk niet bedoeld om vaak te doen (normaal eens in de 2000 uur) en kan je tv harder laten slijten (of athans harder laten lijken te slijten).
De handmatige, ik wist niet dat hier verschil in zat 😅

Ik heb de tv nu ongeveer 1,5 jaar maar zou niet weten hoeveel branduren. 🤔 Dit is de eerste keer dat ik het heb gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door DM89 op 18-04-2021 22:32 ]

• andries98
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-05 10:39
DM89 schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:19:
[...]

De handmatige, ik wist niet dat hier verschil in zat 😅

Ik heb de tv nu ongeveer 1,5 jaar maar zou niet weten hoeveel branduren. 🤔 Dit is de eerste keer dat ik het heb gedaan.
Kan niet direct kwaad voor een keertje hoor ;) doe het alleen niet elke week xd.
Er zijn betere alternatieven in volgorde van rigoreusheid: wachten op 1-2 automatische lichte refreshs, stroom er voor 10 min af , echt alle stekkers (inclusief stroom) er voor 10 min af of factory reset + vorige.
Misschien nog even verduidelijken, er zijn twee typen automatische, de korte na elke (min.) 4 cumulatieve uren (duurt niet lang en is gewoon te onderbreken door tv weer aan te zetten) en de lange elke 2000 uur (niet te onderbreken duurt 1-2 uur). Die laatste kan je voor noodgevallen ook handmatig doen.

[ Voor 3% gewijzigd door andries98 op 19-04-2021 03:00 ]

• DutchOwnage
benitostyle schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 12:13:
Toen ik gisteravond mijn LG CX wilde uitzetten heeft hij een pixel refreshment uitgevoerd. Is dit normaal na een tijdje (heb de tv zo’n 7 maanden) of moet ik me zorgen maken? Is er trouwens een manier om erachter te komen hoeveel uren mijn tv heeft gedraaid?
Is normaal. Dit doet iedere LG Oled na ongeveer 2000/2500 branduren :)

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:17
4v4t4r schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:47:
[...] Ik las dat ze toch wel kunnen zien of de TV is gebruikt in het menu.
Ze kunnen sowieso branduren zien, dus als ze er al naar kijken kunnen ze ook zien dat deze max een uur is gebruikt (als het alleen voor testen is).

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
vinom schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:54:
[...]

Heeft de tv al een pixel refresh gedaan? Op de foto's vind ik het er niet heel slecht uitzien. Zie je het ook bij near black scenes in series?
Is het verstandig om bij een nieuwe tv een pixel refresh te doen? Dit heb ik nog niet gedaan...de tv heeft nog geen 20 branduren.
Bij near black scenes (heb je advies welke?), heb ik het nog niet geprobeerd

[ Voor 3% gewijzigd door groxgrox op 03-02-2022 20:56 ]

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:41
groxgrox schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:55:
[...]

Is het verstandig om bij een nieuwe tv een pixel refresh te doen? Dit heb ik nog niet gedaan...de tv heeft nog geen 20 branduren.
Bij near black scenes (heb je advies welke?), heb ik het nog niet geprobeerd
Kan geen kwaad, maar je kunt het ook prima afwachten totdat de tv het zelf gaat doen. Er is een goede kans dat het daarna anders is, maar misschien niet beter.

Ik heb in 2018 ook flinke banding gehad bij near black scenes, zie mijn comment welke serie je kunt testen.
vinom in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie"

Marco Polo episode 1 kun je ook testen. Zit een scène in met iemand te paard in de heuvels.

En mijn ervaring met CE Repair
vinom in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 6% gewijzigd door vinom op 03-02-2022 21:06 ]

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Wren schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:12:
[...]

De verkoper lost het zo wel heel makkelijk voor zichzelf op door je naar lg te sturen. Zij moeten het voor je oplossen. Als jij een perfectionist bent en je bent niet tevreden bent moet je dat wij de verkoper aangeven. Die mogen het dan voor je omruilen of de tv terugnemen.
Hij geeft puur aan, zie je het bij het kijken? Nee? Dan kan je het beste met LG contact opnemen.
Is een YouTube filmpje dan wel een goede referentie of zijn er betere?
Ik kijk het de komende tijd even aan na meer branduren

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

• Wren
groxgrox schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:31:
[...]

Hij geeft puur aan, zie je het bij het kijken? Nee? Dan kan je het beste met LG contact opnemen.
Is een YouTube filmpje dan wel een goede referentie of zijn er betere?
Ik kijk het de komende tijd even aan na meer branduren
Mijn punt is dat er een kans is dat lg gaat zeggen dat dit binnen specs is. Gaan ze verder niks doen,maar jij vreet jezelf op omdat je het ziet. Daarom zou ik aanraden de verantwoordelijkheid bij de winkel te leggen. Als jij niet tevreden bent over het probleem moeten zij dat oplossen. Als ik puur naar je foto kijk vermoed ik dat ze zouden zeggen dat het binnen specs is. Testfilmpjes en de zogenaamde 5% grey beelden hebben ze niet zoveel mee en dat snap ik deels. Zie je het bij normaal gebruik? Dan hoort het niet (imho).

• ReceiverNL
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-05 08:37
hardware-lover schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:05:
Mijn inmiddels bijna 7 jaar oud model 4k Oled TV heeft vandaag nog eens een firmware update mogen ontvangen. Daar zitten geen schokkende verbeteringen meer in de laatste jaren maar helemaal vergeten zijn ze deze nog niet bij LG, voor wat dat waard is ;)
Haha top! En geen inbranders? Hoeveel branduren heb je er opzitten?👍🏻

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

ReceiverNL schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:23:
[...]
Haha top! En geen inbranders? Hoeveel branduren heb je er opzitten?👍🏻
hardware-lover in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie"

Geen idee hoe het nu met de branduren zit, vind ik ook niet zo heel belangrijk als ik eerlijk ben. TV wordt door de week voornamelijk vanaf zo'n 18:00 uur aangezet en staat dan aan tot ~ 23:30 uur. In het weekeinde zijn het vaak aardig wat uren meer, mijn oudste dochter (die dan regelmatig hier in huis is), haalt dan haar series in die ze thuis niet kan kijken ;)

Testing, one, two ...

• Casual_T
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14-12-2025
Iemand een idee hoe ik voor mijn LG C9 het aantal uren kan zien dat de TV is aan geweest? Schijnbaar kan dat niet op een simpele manier in het Europese model, maar moet je daarvoor in Service mode kijken. Op Youtube heb ik wat filmpjes gezien van mensen die het met een speciale afstandbediening doen. Ook wat mensen op internet suggereren dat het kan met een telefoon met een IR blaster (omdat je dan afstandbedieningen kan simuleren).

Vandaag deed mijn TV uit zichzelf een pixel refresher bij uitschakelen, dus wilde ik het aantal branduren van de C9 opzoeken.
Casual_T schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:06:
Iemand een idee hoe ik voor mijn LG C9 het aantal uren kan zien dat de TV is aan geweest? Schijnbaar kan dat niet op een simpele manier in het Europese model, maar moet je daarvoor in Service mode kijken. Op Youtube heb ik wat filmpjes gezien van mensen die het met een speciale afstandbediening doen. Ook wat mensen op internet suggereren dat het kan met een telefoon met een IR blaster (omdat je dan afstandbedieningen kan simuleren).

Vandaag deed mijn TV uit zichzelf een pixel refresher bij uitschakelen, dus wilde ik het aantal branduren van de C9 opzoeken.
Je geeft zelf het antwoord al.
De service afstandsbediening doet dat of een bepaalde smartphone.
Logitech afstandsbedieningen kunnen dit blijkbaar ook.
De kosten voor een service afstandsbediening zijn gering, paar euro.
Wel oppassen dat je precies op de juiste knoppen druk daarmee anders heb je zomaar iets gewijzigd wat niet de bedoeling was.
Zie ook dit topic.
[LG OLED] Ervaringen & Discussie

[ Voor 7% gewijzigd door HoppyF op 18-06-2022 14:08 ]

• Wren
Casual_T schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:06:

Zoiets kan je er voor bestellen:

https://www.amazon.nl/VIN...id=pla-549949171186&psc=1

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:42
Lightning89 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:28:
[...]

Ik heb het nog nooit gemerkt of in de gaten gehad en/of een melding. Hoe weet je wanneer dit gaat draaien of is gedraaid?
Na 2.000 uur een grote schoonmaak, daar krijg je een melding van. Daarnaast doet je tv na elke tv sessie een kleine schoonmaak. Zet je tv maar eens uit als je 's avonds naar bed gaat en blijf nog eens 10minuten zitten. Je zult merken dat je tv na een minuut of 10 nog eens een tik/klik geeft waarna hij pas echt uitschakelt. In die tijd heeft de tv zichzelf schoongemaakt. Daarom ook van belang om een OLED nooit direct geheel van het stroom te halen, nadat je de tv uitzet.

Edit:
Ik heb die melding overigens ook nog maar 1x gezien bedenk ik me nu, terwijl we echt wel een veelvoud van die 2.000uur op de teller hebben staan. Voor de liefhebber: Via het in-start menu (daarna code 0413) kun je zien hoeveel branduren (UTT) op je OLED staan. Althans voor een C7 model. Het in-start menu kun je het makkelijkste met een Harmony afstandsbediening in komen, omdat je daar gewoon een command voor toe kan kennen aan een knop van je Harmony AB.

Edit 2:
7.303 uurtjes staan erop. Heb de tv bijna 5 jaar, ca 30uur per week staat ie aan. Bijna een fulltime baan :P

[ Voor 28% gewijzigd door Hulleman op 12-10-2022 14:54 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal | Xbox Series X |

• DutchOwnage
Ik heb SDR zelfs op m'n CX (met inmiddels 5200 branduren op de teller) nog op 35 staan savond's. In een donkere kamer is dat echt helder zat.

[ Voor 18% gewijzigd door DutchOwnage op 03-01-2023 10:28 ]

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Precies. Waarschijnlijk staat ie gewoon op standaard beeldmodus.

Als je kwaad denkt dan proberen ze je met de slechte cijfers in het rapport onderstaande aan te smeren nadat je de tv in huis gehaald hebt:
https://www.mediamarkt.nl/nl/service/service-tv-kalibreren

Hopelijk is dat dan wel na een paar honderd branduren, zodat je kalibratie niet voor niets is.
Als ie gekalibreerd afgeleverd wordt aan huis is het eigenlijk een lachertje, omdat het verloop juist de eerste paar honderd uur het grootst is.

Als je niet kwaad denkt dan krijg je er gratis een kalibratie bij. Het moet dan natuurlijk allemaal snel en kosteneffectief, dus hup tv op standaard instellingen en snel een automatisch profieltje, en daarna een snelle automatische 'kalibratie' van de standaard mode (hopelijk daarbij wel even de kleurtemperatuur aangepast op het kalibratiedoel).

Maar het blijft gissen zolang we de overige pagina's niet gezien hebben... ;)

Ik zou persoonlijk nooit voor MM kiezen maar een gespecialiseerde bedrijfje zoeken. Maar eigenlijk zou ik het nooit door een bedrijf laten doen maar altijd zelf. Want een kalibratie, of dit nu een tv of monitor is, verloopt altijd met het gebruik. Je zou minstens elk jaar even opnieuw moeten bijstellen, eigenlijk wat vaker. En dat is alleen kosteneffectief als je het zelf kan.

Zie dit promofilmpje. Lekker met een i1Display Pro in het volle TL licht en dan ff snel door een Calman workflow heen klikken. Een goede kalibratie is een paar uur werk, waarbij je zorgt dat de tv én meetapparatuur minimaal een uur geacclimatiseerd (opgewarmd / gestabiliseerd) is en doe je niet in extreem TL licht vanwege de kans op verstoring van de kalibratie, en omdat je ook visueel de kalibratie moet controleren (met name ingestelde lichtopbrengst, near black weergave). Bovendien is het een iteratief proces. Dus niet iets wat je doet terwijl de klant erbij staat te wachten in de winkel.

[ Voor 26% gewijzigd door Cap op 28-01-2023 11:59 ]

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-05 20:20
Mijn B6 begint het helaas ook te begeven. Het viel mij op dat gezichten in het midden van het scherm ineens grijzig werden als die door het beeld bewogen, en na een test blijkt er inderdaad bij geel een behoorlijk groene waas aanwezig te zijn, voornamelijk in het midden. En twee kleine rechthoekjes rechts onder in de hoek die ik niet kan plaatsen. Het is (nog) niet zo dramatisch als sommige plaatjes die ik vind als voorbeeld, maar eens gezien...

Behoorlijk wat uren aan gaming er in zitten, en ik had altijd gedacht dat daar problemen van zouden komen, echter zijn de gebieden waar vaak HUD elementen staan juist niet aangetast (op de rechthoekjes na).

Kan helaas nergens de branduren vinden maar het zullen er genoeg zijn, en ondertussen 6 jaar in gebruik.
De pixel refresh helpt ook niet meer, dus ik denk dat het kijken word naar een opvolger. De 5 jaar paneel garantie van de G2 spreekt mij wel aan in elk geval, maar ik lees dus dat die productie gestopt is en het wachten op de G3 voor een prijsdaling een beetje een risico?
LOTG schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:38:
Mijn B6 begint het helaas ook te begeven. Het viel mij op dat gezichten in het midden van het scherm ineens grijzig werden als die door het beeld bewogen, en na een test blijkt er inderdaad bij geel een behoorlijk groene waas aanwezig te zijn, voornamelijk in het midden. En twee kleine rechthoekjes rechts onder in de hoek die ik niet kan plaatsen. Het is (nog) niet zo dramatisch als sommige plaatjes die ik vind als voorbeeld, maar eens gezien...

Behoorlijk wat uren aan gaming er in zitten, en ik had altijd gedacht dat daar problemen van zouden komen, echter zijn de gebieden waar vaak HUD elementen staan juist niet aangetast (op de rechthoekjes na).

Kan helaas nergens de branduren vinden maar het zullen er genoeg zijn, en ondertussen 6 jaar in gebruik.
De pixel refresh helpt ook niet meer, dus ik denk dat het kijken word naar een opvolger. De 5 jaar paneel garantie van de G2 spreekt mij wel aan in elk geval, maar ik lees dus dat die productie gestopt is en het wachten op de G3 voor een prijsdaling een beetje een risico?
Mmmm, tijd voor een G2 of G3?
Denk dat dit wel een flinke verbetering zal zijn tov een B6.
Prijs is nog wel een dingetje als je snel een G3 wilt aanschaffen.

• pwh53
LOTG schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:38:

Mijn 55C7 heeft ook sinds kort 2 vage balkjes onderin van de ondertitels, ik ga voor een 65G3 in het najaar.

• Hulleman
Farabi schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:30:
ik gebruik al 6 jaar 2 verschillende oleds en ik kan er nog steeds niet met mijn hoofd erbij hoe mensen hun tv hebben kunnen laten inbranden. hoe dan!?

ik heb zo'n beetje alle scenario's gehad. maar nog steeds geen last kunnen ondervinden.
Op mijn C7 heb ik ongelijkmatige slijtage aangetroffen. Eigenlijk alleen zichtbaar in volledig rode/oranje (magenta prob ook) schermen bij reclames. Heel duidelijk een patroon te zien van een menu. Ik kan het patroon zo niet herleiden. Bij een voetbalwedstrijd zie ik in het groene gras nu soms een roze achtig vlekje als gevolg daar van. Verder is het niet zichtbaar, dus ik vind het allemaal wel best. TV wordt in november 6 jaar. Zullen al wel richting de 10.000 branduren op staan denk ik en ik was nog niet van plan de TV te vervangen. Volgende TV wordt ook gewoon weer een OLED.

[ Voor 10% gewijzigd door Hulleman op 07-06-2023 15:41 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal | Xbox Series X |

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-04 11:34
Hulleman schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:37:
[...]

Op mijn C7 heb ik ongelijkmatige slijtage aangetroffen. Eigenlijk alleen zichtbaar in volledig rode/oranje (magenta prob ook) schermen bij reclames. Heel duidelijk een patroon te zien van een menu. Ik kan het patroon zo niet herleiden. Bij een voetbalwedstrijd zie ik in het groene gras nu soms een roze achtig vlekje als gevolg daar van. Verder is het niet zichtbaar, dus ik vind het allemaal wel best. TV wordt in november 6 jaar. Zullen al wel richting de 10.000 branduren op staan denk ik en ik was nog niet van plan de TV te vervangen. Volgende TV wordt ook gewoon weer een OLED.
is dit normaal voor een tv uit 2017?

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:51
joey82 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:49:
[...]

Het is alleen zichtbaar als je er naar op zoek gaat en de tv is 6 jaar oud. Hij heeft tienduizenden branduren.
Het mooiste is als niks slijt, maar ken jij producten die niet slijten?

• Hulleman
joey82 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:49:
[...]

Geen idee of het normaal is. Zoals gezegd, het is niet zichtbaar bij normaal gebruik, alleen als ik er een volledig rood/oranje scherm voor krijg. Na 6 jaar en meer dan tienduizend branduren vind ik het wel best. Als het zichtbaar was bij normaal tv gebruik is het een ander verhaal, maar dan had ik een nieuwe OLED gekocht :P

• sjaak88
  • Laatst online: 25-05 22:52
The Unbelievabl schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 18:20:
Als ik een 'goedkope' 55" LG OLED wil, wat zijn dan de opties (rond de 400-500)? Ik ga binnenkort verhuizen en mijn huidige TV wil ik eigenlijk niet meeverhuizen. Maar ik kijk niet veel TV, alleen beetje PS5. Zie dat veel oudere tweedehands modellen toch veel inbranding hebben, dat gaat net wat te ver. Had eigenlijk wel gedacht dat er meer beschikbaar was voor dat geld tweedehands, aangezien je nieuwe OLED kan krijgen voor €850. Hoef zeker niet het nieuwste of beste model.
Voor dat geld gaat het moeilijk worden ben ik bang, helemaal nieuw. Dan zou je toch marktplaats in de gaten moeten houden.
Of een buitenkansje oid te pakken krijgen. Paar dagen geleden nog voor de gein gekeken wat HelloTV mij wou bieden voor me 55inch A1, die in toentertijd met cashback voor 650 heb aangeschaft, boden ze 400 euro inruil voor.
HelloTV heeft ook een winkel met dat soort TVs, misschien kan je daar eens kijken? Bol.com heeft ook weleens buitenkansjes, doos is dan al geopend maar hoeveel branduren ze dan hebben is altijd een gok.

Geen idee wat voor TV je nu hebt maar je kan bij HelloTV kijken wat ze ervoor geven bij inruil.

• The Unbelievabl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-04 19:25
sjaak88 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 18:26:
[...]

Voor dat geld gaat het moeilijk worden ben ik bang, helemaal nieuw. Dan zou je toch marktplaats in de gaten moeten houden.
Of een buitenkansje oid te pakken krijgen. Paar dagen geleden nog voor de gein gekeken wat HelloTV mij wou bieden voor me 55inch A1, die in toentertijd met cashback voor 650 heb aangeschaft, boden ze 400 euro inruil voor.
HelloTV heeft ook een winkel met dat soort TVs, misschien kan je daar eens kijken? Bol.com heeft ook weleens buitenkansjes, doos is dan al geopend maar hoeveel branduren ze dan hebben is altijd een gok.

Geen idee wat voor TV je nu hebt maar je kan bij HelloTV kijken wat ze ervoor geven bij inruil.
Dank voor je reactie. Ik kijk inderdaad vooral tweedehands, maar vroeg mij af of er misschien nog een 'gouden tip' tussen zou zitten. Ga denk ik vooral het C1 model in de gaten houden, die lijkt een mooi aantal functies te hebben voor een goede prijs. Huidige TV is een Panasonic plasma van +10 jaar oud, denk niet dat daar nog enige inruilwaarde in zit. Ook goede tip om Bol in de gaten te houden!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb hier al een tijdje een LG G1 hangen en dacht eens te kijken hoeveel branduren hij heeft, op internet/Youtube zie ik overal videos dat mensen in de menu's onder Devices -> TV kunnen zien hoeveel uren hij heeft, maar mijne laat dat niet zien. Moet je daar nog iets speciaals voor doen?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:51
DennusB schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:49:
Ik heb hier al een tijdje een LG G1 hangen en dacht eens te kijken hoeveel branduren hij heeft, op internet/Youtube zie ik overal videos dat mensen in de menu's onder Devices -> TV kunnen zien hoeveel uren hij heeft, maar mijne laat dat niet zien. Moet je daar nog iets speciaals voor doen?
Dan moet je naar het service-menu :)

• sjaak88
  • Laatst online: 25-05 22:52
DennusB schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:49:
Als je een PC of laptop aan je OLED kunt hangen, dan kan je het service menu ook in zonder de bijbehorende afstandsbediening te kopen.

Dit kan je doen door ColorControl te downloaden. Ga bij LG controller naar Settings en klik Show advanced settings aan.
Hierna kan je bij Expert InStart selecteren en voila je zit in de service menu :+

• DutchOwnage
Persoonlijk wijk ik vrij weinig af van de " aangeraden" settings. Voor SDR ISF Bright Room overdag, maar wel een aangepaste Filmmaker mode voor s' avonds (Oled Light op 37), want ook mijn 3 jaar oude en 7000 branduren CX is nog steeds helder zat in een donkere kamer. Dan vindt ik Oled Light 60 gewoon nog te helder waar ISF Dark Room mee komt.

Dolby Vision gewoon Cinema Home voor overdag en Cinema voor savonds. Overige HDR voor Amazon Prime bijvoorbeeld springt ie automatisch in de HDR Filmmaker mode wat prima is.

Wel heb ik, en dat is een beetje vloeken, altijd Trumotion op vloeiend staan. Ook ik ben erg gevoelig voor gestotter en dergelijke.

• PrettigGestoord
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-05 18:00
Ik heb even een burn-in test gedaan op mijn C7... :') :N Paneel is eraan voor de moeite.
Vroeger kon je nog via een menu of shortkey het aantal branduren zien maar dat lijkt niet meer te werken?
Ben wel eens benieuwd na 5,5 jaar.

Nog een reden om in de BF periode een G3 65" te bestellen, hopelijk gaan ze hier in BE wel meegaan met sommige NL prijzen/kortingen.

Is me met de jaren duidelijk geworden dat helderheid van een paneel wel degelijk een andere ervaring kan bieden in een lichtrijke ruimte zoals die van mij.

[ Voor 24% gewijzigd door PrettigGestoord op 13-11-2023 16:00 ]

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:59
PrettigGestoord schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:57:
Vroeger kon je nog via een menu of shortkey het aantal branduren zien maar dat lijkt niet meer te werken?
Ben wel eens benieuwd na 5,5 jaar.
Zit in het service menu, gezien toen ze mijn panel vervangen hebben.

Kun je ook zelf in komen met een bepaalde toetsencombinatie, maar weet niet meer of je bij lg daar een oud type afstandsbediening voor nodig had.

Staat ook in hoe vaak de pixel refresh uitgevoerd is.

[ Voor 5% gewijzigd door Mirx_NL op 13-11-2023 20:51 ]

• pwh53
MissMe NL schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:58:
[...]

Eerlijk is eerlijk mediamarkt kalibreert gewoon met professioneel apparatuur. Je krijgt daar echt cursussen voor als je dat mag doen voor mediamarkt.
Dat doen ze als je de tv koopt, terwijl de tv eerst minimaal 200 branduren nodig heeft voor er gekalibreerd kan worden.

• MissMe NL
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:51
pwh53 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:56:
[...]

Dat doen ze als je de tv koopt, terwijl de tv eerst minimaal 200 branduren nodig heeft voor er gekalibreerd kan worden.
Ooh weer wat geleerd. Dat wist ik niet.

• pwh53
LaitSolaire schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:18:
Burn-in probleem bij LG OLED55C7V

Ik heb een burn-in probleem met mijn LG OLED55C7V. De burn-in is ontstaan door langdurig spelen van een specifiek spel. Ik overweeg nu een nieuw scherm aan te schaffen, omdat ik me hieraan stoor.

Voorafgaand aan de aanschaf heb ik een paar vragen:
  1. Kan ik burn-in voorkomen door mijn game sessies te verkorten? Of ontstaat burn-in voornamelijk door langdurig gebruik over tijd?
  2. Zijn modernere OLED schermen minder gevoelig voor burn-in? Zo ja, welke merk en model zou ik dan beter kunnen kiezen?
Verkorten maakt niet uit, het is een optelsom , de kleuren rood, oranje en geel verbruiken 2 tot 3x zoveel energie, dus die slijten harder dan de rondom liggende pixels. Na 10.000-15.000 branduren heeft bijna elke B6, C7 er last van ( oranje rtl4 of npostart logo zie je ook vaak als burn-in). De huidige oleds hebben een levensduur van 30.000 uur en de G-serie heeft 5 jaar paneelgarantie (vanaf de G2).

• Rendol95
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-04 09:37
Geen matches
vandaag de beslissing genomen en toch voor de LG OLED65G36LA gekozen.

Hebben jullie nog enige tips of puntjes waar ik op moet letten bij de eerste brand-uren?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:10
Geen matches
Rendol95 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:22:

Hebben jullie nog enige tips of puntjes waar ik op moet letten bij de eerste brand-uren?
Ja. Af en toe uitzetten en wat anders gaan doen. :+ Enige wat je moet doen is uniformiteit checken, zie you tube test beelden.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 04-06-2024 12:40 ]

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Geen matches

Niet echt. Een OLED TV heeft een x aantal uur inspeeltijd nodig, hierna verbeterd in de regel de uniformiteit en helderheid.

Wanneer je van een accurate/ natuurgetrouwe weergave houdt kun je deze instellingen toepassen.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Geen matches

Er vooral van genieten. Met name als het je eerste OLED is. De magie, net als met zoveel dingen in het leven, maakt al veel te snel plaats voor gewenning ;(.

• Wren
Largamelion schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:15:
[...]

Het issue met Smits Arnhem en de beschadigde doos is gisteren trouwens ook nog uitgeklaard. Die vriendelijke man belde mij zelfs op een zondag en heeft na het doormailen van wat foto's uitgezocht wat er gebeurd was. Bleek dat die tv ooit verkeerdelijk was opgestuurd naar LG voor een herstelling en dat men daar die gaten heeft gemaakt om het SN te dubbelchecken. Het was dus wel degelijk een nieuwe tv, maar het was netjes geweest moest men dat bij de aankoop meegegeven hebben, dan was ik direct gerust geweest. In elk geval excuses gehad dus snel en netjes afgehandeld.
Heb je nog gecheckt hoeveel branduren je tv heeft? Klinkt mij als een ingewikkeld verhaal.

• Largamelion
  • Laatst online: 15:54
Wren schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:20:
[...]

Heb je nog gecheckt hoeveel branduren je tv heeft? Klinkt mij als een ingewikkeld verhaal.
Nee, ging ik nog doen maar is er niet meer van gekomen. Ik geloof het verhaal wel, de man klonk oprecht en zo'n verhaal verzin je niet zomaar. Het is ook de enige verklaring die ik eraan kan geven want waarom zou iemand anders die vakjes uitsnijden om het SN te checken, dat staat gewoon ook op de doos aan de buitenkant. Verder zat alles binnenin nog netjes verpakt en hing de folie nog ongerept op de tv vooraan. De tv zelf is nooit de doos uitgekomen, dat leek me vrij duidelijk. Idem voor de bijgeleverde beugel en afstandsbediening. Ik denk dat ze bij LG verwonderd waren toen ze die tv binnenkregen voor herstelling en vaststelden dat die doos nog nooit open geweest was. Het lijkt me eerlijk gezegd de meest aannemelijke verklaring.
pwh53 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:25:
[...]

Heeft de yamaha versterker geen (e)arc ingang?
Die receiver is intussen ook al redelijk wat jaartjes oud, ik zou het moeten nakijken maar het is heel wat gedoen om de achterkant te kunnen zien want dan moet ik alle draadjes loskoppelen. Daar had ik gisteren na 3u klussen om de tv en het meubel op te hangen geen zin meer in, er moest ook nog gekookt worden en het werd laat :P. Zal dat later allemaal wel uitzoeken, maar vanavond eerst en vooral geniet van de Rode Duivels op groot scherm _/-\o_.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-04 22:32
Wren schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:20:
[...]

Ik heb web os 8.3.0-2301. Ik zie de instelling niet terug in onderstaande instructies. Enig idee hoe ik in deze nieuwe web os de branduren kan opzoeken?

https://www.lg.com/nl/ond...CT20182005-20153409040788

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-05 19:05
Het is wel raak zeg.

Waar ik het een tijdje geleden in dit topic had over de LG CX die "clusters" van dode pixels heeft, heeft nu mijn C1 op de slaapkamer (die dus niet heel veel branduren heeft) last van hetzelfde (een stuk of 14 a 15 dode pixels). Heb ik gewoon pech of is dit binnen deze seriereeks gewoon een ding?

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-05 23:08

ap3nr0ts

hoi

mprkooij schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:21:
Het is wel raak zeg.

Waar ik het een tijdje geleden in dit topic had over de LG CX die "clusters" van dode pixels heeft, heeft nu mijn C1 op de slaapkamer (die dus niet heel veel branduren heeft) last van hetzelfde (een stuk of 14 a 15 dode pixels). Heb ik gewoon pech of is dit binnen deze seriereeks gewoon een ding?
Zonder gein, als dit best wijd verspreid is, waarom is hier geen clas action of iets voor? Ik heb me ingeschreven voor onbenulligere gebreken.

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:43

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

stin00 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:30:
[...]

Maar heb je ook 5 jaar lang een B6 gebruikt? Ze staan erom bekend dat felle rode kleuren inbranden. LG heeft niet voor niets in latere series de rode OLED pixel flink vergroot. De C7 had hier ook erg last van
Ik ga mij hier ook maar eens per jaar melden qua slijtage, heb een 77C2, het is een computer monitor (als in ik gebruik hem enkel icm met de PC, vrouwlief met youtube), ik browse veel maar kan ook uren gamen, ik gebruik veelvoudig 'Energy Saving Mode' op Medium, tijdens films en sommige games gaat Energy Saving uit. Browsen doe ik niet met een full screen window en verschuif ik hem elk half uur oid. Dit vanwege mijn slechte ervaring met de B6. De TV heeft ongeveer 45 a 50 branduren per week vermoed ik zo.

Ik heb geen wallpaper, heb een screensaver op enkel blank (zwart) en misschien ben ik wel paranoia, maar tot nu toe nul 'op'branden van mijn organische leds, terwijl de B6 dat al wel had met een iets mindere bewuste gebruik van die tv als monitor.
Xqlus1ve schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:04:
[...]

Ik ga mij hier ook maar eens per jaar melden qua slijtage, heb een 77C2, het is een computer monitor (als in ik gebruik hem enkel icm met de PC, vrouwlief met youtube), ik browse veel maar kan ook uren gamen, ik gebruik veelvoudig 'Energy Saving Mode' op Medium, tijdens films en sommige games gaat Energy Saving uit. Browsen doe ik niet met een full screen window en verschuif ik hem elk half uur oid. Dit vanwege mijn slechte ervaring met de B6. De TV heeft ongeveer 45 a 50 branduren per week vermoed ik zo.

Ik heb geen wallpaper, heb een screensaver op enkel blank (zwart) en misschien ben ik wel paranoia, maar tot nu toe nul 'op'branden van mijn organische leds, terwijl de B6 dat al wel had met een iets mindere bewuste gebruik van die tv als monitor.
Je kunt een B6 niet vergelijken met modellen uit latere jaren zoals een C2 uit 2022.
Op een gegeven moment zie je echt een groot verschil in technische ontwikkelingen.
Inbranden is voorheen voorgekomen maar al jaren geen punt meer.
Gelukkig maar anders zou er geen OLED verkocht meer worden.

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:17
TTLCrazy schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:35:
Kalibreren is bij de nieuwe tv's echt niet meer nodig.

Naar persoonlijke smaak instellen is altijd goed natuurlijk, daar zijn die instellingen voor :) Ik zou dat zelf geen kalibreren noemen, maar who cares :)
Blijft allemaal persoonlijk, maar ISF kalibratie van een specialist tov een ISF kalibratie bij Saturn\MM is een groot verschil.
Sowieso pas na 200 branduren uitvoeren ivm het verloop de eerste 200 uur.

Het zal bij de top line schermen vast in de details zitten, maar met een vorige TV van mij een Philips 9000 serie, was het verschil behoorlijk. Diepere kleuren, beter balans, helderder, contrast etc, Ik vond het die €110 meer dan waard.

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:49

TTLCrazy

Listen to Frankie

Unknown Alien schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:23:
[...]

Blijft allemaal persoonlijk, maar ISF kalibratie van een specialist tov een ISF kalibratie bij Saturn\MM is een groot verschil.
Sowieso pas na 200 branduren uitvoeren ivm het verloop de eerste 200 uur.

Het zal bij de top line schermen vast in de details zitten, maar met een vorige TV van mij een Philips 9000 serie, was het verschil behoorlijk. Diepere kleuren, beter balans, helderder, contrast etc, Ik vond het die €110 meer dan waard.
Een goeie kalibratie kan zeker heel veel uitmaken. Ik heb zelf destijds zo'n 20 jaar geleden nog de hele ISF cursus gedaan. Alleen nooit examen gedaan helaas. Het was toen wel veel meer nodig dan nu, tv's komen praktisch goed gekalibreerd uit de fabriek en zeker de topmodellen hebben zo weining afwijking dat het met het blote oog niet te zien is.

edit:Een ISF kalibratie bij Saturn/MM zal bijna zeker geen officiële kalibratie zijn. Zal meneer Silver van ISF niet zo blij mee zijn :)

[ Voor 7% gewijzigd door TTLCrazy op 24-02-2025 12:51 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• DutchOwnage
Joshuax8 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:47:
Hi Mede-tweakers,

Ik zit met een uitdaging en ben benieuwd naar jullie mening:
Juli 2020 heb ik een nieuwe 55CX aangeschaft (~1600 euro destijds) en nu begint deze na ongeveer 3800 uur screen-on tijd problemen zoals in deze post weer te geven: https://www.reddit.com/r/...vydead_pixels_across_top/
(Het is kennelijk een vaker voorkomend probleem)

Persoonlijk vind ik dat een TV van ~1600 euro best langer dan 5 jaar mee mag gaan of heb ik nu hele onredelijke verwachtingen? :? Of is dit een geval van: het is OLED, gaat nou eenmaal minder lang mee?

Benieuwd wat jullie mening hierin is! :)
Ik zou het niet accepteren. Vooral vanwege de lage branduren. 3800 uur is niks, dat doet de mijne in anderhalf jaar. Contact opnemen met de verkoper dus.

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
kwaazaar schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:43:
Antwoord van Kamera-Express:

Prijsopgave (buiten de garantie periode)
Uw televisie heeft een verwachte levensduur van 72 maanden. U heeft 69 maanden gebruik
gemaakt van uw televisie. Dit is 95% van de totale levensduur. Uw televisie heeft dus een
afschrijving van 95%. Kamera Express zal daarom op basis van de Uneto VNI regeling 5% van
de totale reparatiekosten dragen. Ook zullen we €200 extra coulance aanbieden op de
reparatiekosten
De totale reparatiekosten zijn €1401.75
De kosten voor u komen daarmee uit op €1131.66

Totaal niet meer waard natuurlijk...
De Uneto VNI regeling is ook maar gewoon een richtlijn en inmiddels al 12jaar oud toen deze werd opgesteld. Ik zou hier niet mee akkoord gaan en er fel op inhaken en het gooien op non-conformiteit. Een tv met een dergelijk prijskaartje kan je niet vergelijken met een tv waarvan in de Uneto VNI regeling uit wordt gegaan van de prijsklasse >€1000,-. Dat zou mooi zijn zeg met alle aankopen die 2/3/4/5/.....duizend euro kosten...

Aangezien ze zelf met de Uneto VNI regeling komen (althans ik ga er van uit dat jij dat niet hebt geopperd?) weten ze ook prima hoe ze moeten handelen, echter proberen ze je nu door die tabel in de zeik te nemen. Als je de tabel zelf doorrekent mag je een gebruikersduur verwachten van minimaal >10jaar, kortom, je tv is nog lang niet aan het einde van zijn levensduur!

-edit-
Kijk ook even in het speciale menu op je TV met hoeveel branduren je TV heeft gemaakt, dat maakt je positie nog sterker. LG zelf claimt een levensduur van 100.000 branduren voor een OLED-tv.

[ Voor 8% gewijzigd door Enforcer op 22-04-2026 13:29 ]

• DutchOwnage
ViNOK16Bit schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:18:
Sinds januari 2016 geniet ik van het beeld van de LG EF950V 55". Het beeld is nog mooi, maar is wel minder geworden. Zie foto's. 19547 uur gespeelt in de woonkamer en verhuist nu naar zolder. Hij gaat plaats maken voor de LG G5 65".

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Merk je iets van een verminderde lichtopbrengst na die 20.000 branduren?

• ViNOK16Bit
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:14
DutchOwnage schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:28:
[...]

Niet echt merkbaar kwa lichtopbrengst. Het is sowieso niet echt een super helder paneel vergeleken met de nieuwere TV's. Wat me wel opvalt is dat de uniformiteit achteruit is gegaan wat merkbaar is bij tekenfilms met grote eenkleuringe vlakken. Met films en series ziet het er verder nog perfect uit. En ik zie een Netflix logo rechts onder in beeld (foto gele scherm). Dat was de druppel natuurlijk :D

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

DutchOwnage schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:28:
Dat lijkt erg mee te vallen, maar zoals @ViNOK16Bit al aangeeft, de maximale helderheid stelde al niet veel voor met deze TV. 3D support is de reden waarom ie hier nog steeds in huis is, niet dat dit heel vaak wordt ingezet, maar de beleving is uitstekend met deze TV.

HDR10/HLG only en het wow effect daarvan was sowieso al vrij beperkt. Wat dat betreft is Oled echt niet meer te vergelijken met 10 jaar terug, en dan heb ik "enkel maar" een G4 om mee te vergelijken ;)

Testing, one, two ...

• CyBeRSPiN
  • Nu online
ejtnaj schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:15:
Ik heb bij HelloTV een LG G55LS gekocht als "buitenkansje". Je hoopt natuurlijk op een exemplaar die een klant terug heeft gestuurd dus in nieuwstaat.

Wat je niet wil hebben is een showroommodel die zoveel burn in heeft dat je de verkoopinformatie nog kan zien:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die gaat uiteraard terug en ik denk dat ik mijn les heb geleerd en voortaan OLED alleen nieuw koop :+
Ben wel benieuwd of een pixelrefresh dit nog recht kan trekken. Qua branduren kan ie nog niet aan de limiet zitten. Maar dit zou ik ook niet accepteren nee :)

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:33
ejtnaj schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:15:
Ik heb bij HelloTV een LG G55LS gekocht als "buitenkansje". Je hoopt natuurlijk op een exemplaar die een klant terug heeft gestuurd dus in nieuwstaat.

Wat je niet wil hebben is een showroommodel die zoveel burn in heeft dat je de verkoopinformatie nog kan zien:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die gaat uiteraard terug en ik denk dat ik mijn les heb geleerd en voortaan OLED alleen nieuw koop :+
Mijn 2017 LG OLED welke nagenoeg elke dag vele uren als desktop monitor wordt gebruikt en waarschijnlijk al ver over zijn branduren heenzit heeft nog minder van dit soort inbrandvlekken. Slaat echt nergens op dat ze dit jou hebben aangeboden, terug ermee inderdaad!

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

• CyBeRSPiN
  • Nu online
HoppyF schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:00:
[...]

Kun je wel zeggen ja…

Ziet er niet uit zo. Vraag me ook af hoeveel branduren deze “demo” erop heeft zitten.
Hooguit 8000, zoveel meer uren zitten er niet in een jaar. LG claimt dat OLED 100.000 uur mee zou moeten gaan, dus hooguit 8% van totale levensduur gebruikt?

Hele dag een vast beeld tonen valt natuurlijk niet onder “normaal gebruik”. En mogelijk zijn de tv’s steeds van de stroom gehaald waardoor de nachtelijke pixel refreshes nooit hebben gedraaid.

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-05-2026 10:52 ]

CyBeRSPiN schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:46:
[...]

Hooguit 8000, zoveel meer uren zitten er niet in een jaar. LG claimt dat OLED 100.000 uur mee zou moeten gaan, dus hooguit 8% van totale levensduur gebruikt?

Hele dag een vast beeld tonen valt natuurlijk niet onder “normaal gebruik”. En mogelijk zijn de tv’s steeds van de stroom gehaald waardoor de nachtelijke pixel refreshes nooit hebben gedraaid.
Gaat erom of dit “buitenkansje” een retour is met weinig branduren of een demo uit de winkel die zo ongeveer 24/7 heeft aangestaan. Die wil je zeker niet hebben. Zoals je zegt ook geen pixel refreshes gehad.

• Mfn073
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:25
Om het aantal branduren te controleren, steek je een USB-stick in de tv en druk je drie keer op de blauwe knop van de afstandsbediening. Als je de USB-stick vervolgens in je laptop of pc steekt zie je daar twee documenten, waarvan er een het aantal uren aangeeft.
Pagina: 1 2

Let op:
Indien je vragen hebt over inbranden bij OLED televisies, gebruik dan eerst even de zoekfunctie. Dit onderwerp is namelijk al regelmatig uitgebreid besproken.
Zie ook D vd V in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie" Datzelfde geldt voor vragen over stekkers.

🔍 Inbranden: [LG OLED] Ervaringen & Discussie
🔎 Stekkers: [LG OLED] Ervaringen & Discussie

Goede aanbieding gezien of nodig? Check OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic
Vragen/opmerkingen over de LG Cashback Actie? Daarvoor kan je terecht in [LG OLED] cashback topic

Discussies over welke (HDMI)-kabels te gebruiken kan in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6.

Vragen over welk bericht nu waar hoort? Lees Jorgen in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie"