• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:02
lvanhoe schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 22:40:
[...]

Staat al goed, anders kwam er ook geen geluid uit na het switchen van input natuurlijk..het enige wat niet werkt is bij het aanzetten van de tv het geluid uit de HK laten komen, als ik 5 seconden naar youtube switch (niet eens een filmpje aanzet) en weer terug naar de tv, komt het geluid wel gewoon uit de HK.
Trage handshake met de HK<>LG. Als je 10 seconden wacht is het er dan wel?

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
tijdje geleden vroeg ik of er echt een groot verschil zat tussen de goedkoopste oled en de duurste oled. ik kan de video nu niet beluisteren (pas in de avond). misschien kan iemand de conclusie hier alvast neerzetten?

https://nl.hardware.info/...-duurdere-oled-televisies

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 03-04-2019 16:24 ]

• Djuroen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-11 10:34
Malfoi schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 11:56:
Vraagje m.b.t. het unboxen en opstellen van de LG C8 55". Is dat in je eentje te doen?

Waarschijnlijk wordt deze morgen of overmorgen bezorgd maar heb waarschijnlijk pas volgende week iemand die zou kunnen helpen.

Aangezien ik dit weekend natuurlijk even wil spelen met dat ding zet ik hem het liefst één dezer dagen op, maar dan moet dat wel in je eentje mogelijk zijn. :D Ja, ik weet dat het advies is om het met twee personen te doen.

For what it's worth, ik beschouw mezelf als zeer handig en met een gewone linker en rechter hand, geen twee linker. ;)
Ik heb het vorige week ook zelf alleen gedaan. Heel voorzichtig uitpakken. Even klooien om de poot er op te schroeven in je eentje, maar het is te doen. De doos gebruikt als ondergrond met uiteraard de verdere verpakking nog om het scherm, ter bescherming. Zolang je aan de onderkant tilt is er niets aan de hand. De bovenste helft van het scherm is inderdaad erg kwetsbaar, dus daar niet aan proberen te komen.

• Djuroen
Hamazaki schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:22:
tijdje geleden vroeg ik of er echt een groot verschil zat tussen de goedkoopste oled en de duurste oled. ik kan de video nu niet beluisteren (pas in de avond). misschien kan iemand de conclusie hier alvast neerzetten?

https://nl.hardware.info/...-duurdere-oled-televisies
Conclusie: "Koop lekker de goedkoopste"

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:52
Djuroen schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:39:
[...]

Ik heb het vorige week ook zelf alleen gedaan. Heel voorzichtig uitpakken. Even klooien om de poot er op te schroeven in je eentje, maar het is te doen. De doos gebruikt als ondergrond met uiteraard de verdere verpakking nog om het scherm, ter bescherming. Zolang je aan de onderkant tilt is er niets aan de hand. De bovenste helft van het scherm is inderdaad erg kwetsbaar, dus daar niet aan proberen te komen.
Heb het uiteindelijk ook alleen gedaan, was wel te doen maar idd toch even nerveus :P

www.flickr.com/malvlex

• lvanhoe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-11 02:54
wvkreg schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:13:
[...]

Trage handshake met de HK<>LG. Als je 10 seconden wacht is het er dan wel?
Heb dit getest, 1 minuut gewacht, nog steeds geen geluid. Switchen naar Youtube of de bestandsomgeving van mijn NAS (hoef niet eens een serie/film aan te zetten), terug naar de tv..en poef, geluid komt keurig uit de HK.

Iemand nog enig idee?

• lvanhoe
pwh53 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 08:41:
[...]

mischien slechte hdmi-handshake,andere kabel proberen
Heb er al drie geprobeerd, geen verbetering.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:35
Malfoi schreef op woensdag 3 april 2019 @ 13:59:
@pennywise666 en @Ruud2007 Dank, ik zal vanavond nog eens kijken of ik hem recht krijg en anders laat ik hem zo staan.

Beetje buigen aan dat scherm of zo. >:)
Beetje achterover hellen is juist perfect. De sony A1 is zo ontworpen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Farabi
  • Niet online
Djuroen schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:42:
[...]

Conclusie: "Koop lekker de goedkoopste"
Ik dacht dat ze de duurdere modellen van sony en panasonic ook zouden meenemen. Was niet echt een boeiende voorstelling.

Ik was vooral benieuwd naar de beeldverwerking tussen deze merken.

[ Voor 10% gewijzigd door Farabi op 03-04-2019 18:47 ]

• Farabi
  • Niet online
Dubbel 2

[ Voor 96% gewijzigd door Farabi op 03-04-2019 18:46 ]

• Farabi
  • Niet online
Dubbel

• Farabi
  • Niet online
Ik maak er een zooitje van :|

[ Voor 89% gewijzigd door Farabi op 03-04-2019 18:47 ]

• pennywise666
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-11 06:43
Ik lig dubbel.

• Djuroen
lvanhoe schreef op woensdag 3 april 2019 @ 17:05:
[...]

Heb dit getest, 1 minuut gewacht, nog steeds geen geluid. Switchen naar Youtube of de bestandsomgeving van mijn NAS (hoef niet eens een serie/film aan te zetten), terug naar de tv..en poef, geluid komt keurig uit de HK.

Iemand nog enig idee?
Heb niet je hele post gevolgd maar ik ga er van uit dat je bij de geluidsinstellingen op je TV en zowel als op je receiver de instelingen voor ARC gevolgd hebt?

• donpablo80
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-10 07:50
Hamazaki schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 23:42:
[...]

Even gekopieerd van een paar weken terug:

Wie gebruikt hier de player van lg zelf met 4k hdr videobestanden?

Hebben jullie ook dat het beeld heel snel blokkerig wordt en snel weer verder gaat? Het lijkt een soort overgang naar de volgende scene..dit gebeurt bij sommige bestanden niet allemaal.

Dit probleem heb ik niet met 1080p of dolby vision materiaal.
Heb je dit toevallig al opgelost? Ik heb je toen de tip gegeven om alle overbodige audio tracks en ondertitels eruit te halen, maar ik merk nu zelf dat dat niet werkt! Het is inderdaad niet met alle remuxes. Afgelopen dagen wat films gekeken en daar zie je inderdaad bij sommige overgangen van scènes dat het snel blokkerig wordt en weer verder gaat. Bij sommige films erger dan bij anderen.

Het is echt een soort van snelle glitch wat heel irritant is. Het probleem heb ik ook als ik de films via Xplay kijk, dus het ligt niet aan de webos player.
Als ik de films op m'n pc bekijk heb ik er geen last van.

• Farabi
  • Niet online
donpablo80 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 20:35:
[...]

Heb je dit toevallig al opgelost? Ik heb je toen de tip gegeven om alle overbodige audio tracks en ondertitels eruit te halen, maar ik merk nu zelf dat dat niet werkt! Het is inderdaad niet met alle remuxes. Afgelopen dagen wat films gekeken en daar zie je inderdaad bij sommige overgangen van scènes dat het snel blokkerig wordt en weer verder gaat. Bij sommige films erger dan bij anderen.

Het is echt een soort van snelle glitch wat heel irritant is. Het probleem heb ik ook als ik de films via Xplay kijk, dus het ligt niet aan de webos player.
Als ik de films op m'n pc bekijk heb ik er geen last van.
Ik had alles eruit gegooid, maar niet gelukt helaas. Dus je hebt hetzelfde met externe hardware? (Ik weet niet wat xplay is).

• donpablo80
Hamazaki schreef op woensdag 3 april 2019 @ 20:37:
[...]

Ik had alles eruit gegooid, maar niet gelukt helaas. Dus je hebt hetzelfde met externe hardware? (Ik weet niet wat xplay is).
Xplay is een app op de tv, plex op je pc installeren en dan streamen.

www.google.nl/amp/s/amp.r...g_b7_weird_mkv_artifacts/

Hier nog wat mensen die er last van hebben.

Denk toch maar dat er een media player in huis moet komen om de 4k remuxes af te spelen.

• pennywise666
Mijn 4k remuxes spelen af zonder problemen met zowel xplay en plex als met MPC-HC op de PC.

• Farabi
  • Niet online
pennywise666 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:08:
Mijn 4k remuxes spelen af zonder problemen met zowel met xplay en plex als met MPC-HC op de PC.
Het gebeurt niet met alle remuxes. Dan heb jij toevallig die bestanden niet gehad.

• pennywise666
Hamazaki schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:09:
[...]

Het gebeurt niet met alle remuxes. Dan heb jij toevallig die bestanden niet gehad.
Welke zijn het dan die niet goed afspelen?

• Farabi
  • Niet online
pennywise666 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:10:
[...]

Welke zijn het dan die niet goed afspelen?
Probeer aquaman remux. Vooral het einde tijdens het gevecht op het schip krijg je het achter elkaar.

• pennywise666
Hamazaki schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:12:
[...]

Probeer aquaman remux. Vooral het einde tijdens het gevecht op het schip krijg je het achter elkaar.
Net gecheckt, speelt perfect af hier op Plex.

• donpablo80
pennywise666 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:23:
[...]

Net gecheckt, speelt perfect af hier op Plex.
Ik heb het ook met aqua man, net getest. Zou je is willen kijken bij 2:04:12. En kijk dan naar vulko zijn hoofd.

• pennywise666
donpablo80 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:28:
[...]

Ik heb het ook met aqua man, net getest. Zou je is willen kijken bij 2:04:12. En kijk dan naar vulko zijn hoofd.
net gecheckt en zie echt niks vreemds op 2:04:12,loopt soepel.

• donpablo80
pennywise666 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:31:
[...]

net gecheckt en zie echt niks vreemds op 2:04:12,loopt soepel.
Net plex even geïnstalleerd, maar ook daar zie ik de foutjes. Heb je een B/C7?

• pennywise666
donpablo80 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:34:
[...]

Net plex even geïnstalleerd, maar ook daar zie ik de foutjes. Heb je een B/C7?
Een C8. Jij een b/c7 dan?

• donpablo80
B7, zal dan helaas wel aan de 7 serie liggen dan.

• donpablo80
Hamazaki schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:12:
[...]

Heb je een 7 of 8 serie?

• pennywise666
donpablo80 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:36:
[...]

B7, zal dan helaas wel aan de 7 serie liggen dan.
Ja precies. Nou dat is ook lullig dan,ik zou niet weten hoe je dat op kan lossen.

• Farabi
  • Niet online
Ik gebruik de mediaplayer van lg zelf. Geen plex verder. Ik heb de C7.

[ Voor 11% gewijzigd door Farabi op 03-04-2019 21:44 ]

• donpablo80
Hamazaki schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:43:
Ik gebruik de mediaplayer van lg zelf. Geen plex verder.
Ik heb het blijkbaar met de webos player, Xplay en plex, maar zo te zien op Reddit hebben er meer mensen last van met een 7 serie.

• donpablo80
Kan een Xbox one x trouwens 4k remuxes afspelen met HDR?

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-10 13:44
Ik heb mijn 55C8 binnen. Prachtig toestel. Maar, heb hulp nodig. :'(

Helaas heb ik problemen met het instellen van de brightness (black level).

Ik heb de instellingen van rtings.com toegepast. OLED Light op 50, omdat onze kamer niet super donker is.
Het selecteren van ISF Expert (dark) geeft een erg donker beeld.

Als ik Ted’s Brightness level gebruik. (Note: niet via YouTube, maar de originele versie via media player), dan blijken alle zwarte balken, behalve de laatste nummer 23, niet zichtbaar bij een brightness-kevel van 50. Idealitair horen alle balken (patch) zichtbaar te zijn van patch 17 tot en met 23. Nummer 16 hoort niet zichtbaar te zijn.

Probleem is dus, ‘black crush’. Nu heb ik brightness-level opgehoogd. Bij een brightness van 59 kan ik patch 17 nog net waarnemen (met veel moeite in erg donkere omgeving) en is patch 16 niet meer zichtbaar. Het gaat ten koste van het white-level, maar dat is nog wel zichtbaar tot patch 249.

HDR10 en Dolby Vision (Netflix) zijn prachtig. Gewone films zijn erg donker. Als brightness dus op 59 staat, dan is het acceptabel.

Ik heb gelezen dat je brightness nooit boven de 51 moet zetten. Je begrijpt nu mijn dilemma. Zie ik iets over het hoofd?

• pennywise666
honey schreef op woensdag 3 april 2019 @ 22:11:
Ik heb mijn 55C8 binnen. Prachtig toestel. Maar, heb hulp nodig. :'(

Helaas heb ik problemen met het instellen van de brightness (black level).

Ik heb de instellingen van rtings.com toegepast. OLED Light op 50, omdat onze kamer niet super donker is.
Het selecteren van ISF Expert (dark) geeft een erg donker beeld.

Als ik Ted’s Brightness level gebruik. (Note: niet via YouTube, maar de originele versie via media player), dan blijken alle zwarte balken, behalve de laatste nummer 23, niet zichtbaar bij een brightness-kevel van 50. Idealitair horen alle balken (patch) zichtbaar te zijn van patch 17 tot en met 23. Nummer 16 hoort niet zichtbaar te zijn.

Probleem is dus, ‘black crush’. Nu heb ik brightness-level opgehoogd. Bij een brightness van 59 kan ik patch 17 nog net waarnemen (met veel moeite in erg donkere omgeving) en is patch 16 niet meer zichtbaar. Het gaat ten koste van het white-level, maar dat is nog wel zichtbaar tot patch 249.

HDR10 en Dolby Vision (Netflix) zijn prachtig. Gewone films zijn erg donker. Als brightness dus op 59 staat, dan is het acceptabel.

Ik heb gelezen dat je brightness nooit boven de 51 moet zetten. Je begrijpt nu mijn dilemma. Zie ik iets over het hoofd?
Blacklevel op High zetten?
Je kan brightness zetten tot dat je blackglow ziet. Bij mij kan ik hem op 51 zetten. Sommigen kunnen hem hoger zetten.
Je kan ook nog 2p low rgb verhogen in de white balance,dan zul je zeker alle balken zien.

• Bigbro00
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-05-2024
Vandaag de nieuwe firmware .31. uitgeprobeerd op mijn LG C8. Ik ben eerst geschrokken. Dit is reeds mijn 3e Oled. De vorige 2, de vt950 en de c6 waren mij veel te donker. Dit was met de C8 opgelost. Nu bij de laatste update is het beeld opnieuw donker geworden. In het begin balen. Daarna viel me op dat het beeld wel ' nog echter' lijkt. Dus dat is positief. Wat honey hierboven schrijft speelt(de) bij mij ook. Zodra je de helderheid boven de 52 zet veranderd het beeld in een soort melkachtige LCD. Waardeloos dus. Nu echter met de update kan ik wanneer nodig de helderheid naar 55 waarbij het zwart intact blijft.

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:09

Puck

W32.Deadcode.A

pennywise666 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 22:18:
[...]

Blacklevel op High zetten?
Je kan brightness zetten tot dat je blackglow ziet. Bij mij kan ik hem op 51 zetten. Sommigen kunnen hem hoger zetten.
Je kan ook nog 2p low rgb verhogen in de white balance,dan zul je zeker alle balken zien.
Black level high lijkt me geen oplossing. Dat moet je enkel doen als je bron RGB Full uitstuurt. Wellicht gebeurd dat ook? Weet niet welke hardware er gebruikt wordt.

@honey: Wel vreemd, een andere geval met ditzelfde probleem was @Phusebox eerder in dit topic. Geen idee of hij het op heeft kunnen lossen. Wellicht even je settings volledig resetten en dan eerst proberen met de fabrieksinstellingen? Dan weet je in ieder geval dat het niet aan je settings ligt.

[ Voor 4% gewijzigd door Puck op 04-04-2019 09:04 ]

Arrived anxious, left bored

• Farabi
  • Niet online
donpablo80 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:46:
[...]

Ik heb het blijkbaar met de webos player, Xplay en plex, maar zo te zien op Reddit hebben er meer mensen last van met een 7 serie.
ik wilde een melding maken naar LG over dit probleem, maar ik heb er een t**ng hekel aan dat ze mijn volledige serienummer willen weten. tv hangt aan de muur, geen zin om te klooien voor dit probleem. kortom goede methode om klachten te voorkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Farabi op 04-04-2019 09:03 ]

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:36
Puck schreef op donderdag 4 april 2019 @ 08:58:
[...]

Black level high lijkt me geen oplossing. Dat moet je enkel doen als je bron RGB Full uitstuurt. Wellicht gebeurd dat ook? Weet niet welke hardware er gebruikt wordt.

@honey: Wel vreemd, een andere geval met ditzelfde probleem was @Phusebox eerder in dit topic. Geen idee of hij het op heeft kunnen lossen. Wellicht even je settings volledig resetten en dan eerst proberen met de fabrieksinstellingen? Dan weet je in ieder geval dat het niet aan je settings ligt.
Nope, tot op de dag van vandaag heb ik spijt van mijn C8. Zie overal enorme banding en slechte grijswaardes.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Light21M
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:59
Phusebox schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:12:
[...]

Nope, tot op de dag van vandaag heb ik spijt van mijn C8. Zie overal enorme banding en slechte grijswaardes.
en hoe is met tinting? want dat is bij mij het geval... zucht... 65 inch miserie. mijn volgende aankoop wordt toch geen OLED meer, maar Micro LED nadat ik goed onderzoek heb gedaan want LG is achterlijk in aftercare warranty support. Altijd moeilijk doen en garantie niet moeten naleven en tijd rekken.paneel lotterij tussen tinting en/of banding.

[ Voor 29% gewijzigd door Light21M op 04-04-2019 09:56 ]

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:36
Light21M schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:54:
[...]

en hoe is met tinting? want dat is bij mij het geval... zucht... 65 inch miserie.
Je bedoelt dat het scherm rechts geel is en links blauw, dat is toch normaal? :+
Maar goed ik mag er niet meer over klagen. LG doet er verder ook niks aan.

Het OS is nog altijd super, zeker qua snelheid, maar ja, je koopt het voor de beeldkwaliteit en daar laat de tv serieus steken vallen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• donpablo80
Hamazaki schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:02:
[...]

ik wilde een melding maken naar LG over dit probleem, maar ik heb er een t**ng hekel aan dat ze mijn volledige serienummer willen weten. tv hangt aan de muur, geen zin om te klooien voor dit probleem. kortom goede methode om klachten te voorkomen.
Staat het serienummer niet in het menu ergens? Dacht het wel namelijk.

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-10 21:54
Phusebox schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:12:
[...]

zijn daar testjes voor?

• Farabi
  • Niet online
donpablo80 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:07:
[...]

Hmm, dat wist ik niet. Ik denk dat mijn melding weinig zal helpen. Maar niet geschoten is altijd mis. Dit kan in principe met een update van 300kb opgelost worden. Even gelijk ook die forum-topic melden.

• donpablo80
Hamazaki schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:13:
[...]

Hmm, dat wist ik niet. Ik denk dat mijn melding weinig zal helpen. Maar niet geschoten is altijd mis. Dit kan in principe met een update van 300kb opgelost worden. Even gelijk ook die forum-topic melden.
Ik ga ook wel even een melding maken.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[...]
@Hamazaki, het serienummer vanuit het menu, was voor LG destijds niet voldoende bij het melden van een klacht, dat had ik namelijk wel gedaan. Ik moest en zou het serienummer door moeten geven wat op de achterzijde van de TV te vinden is.

Testing, one, two ...

hardware-lover schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:46:
[...]

@Hamazaki, het serienummer vanuit het menu, was voor LG destijds niet voldoende bij het melden van een klacht, dat had ik namelijk wel gedaan. Ik moest en zou het serienummer door moeten geven wat op de achterzijde van de TV te vinden is.
Als je aan een cashback actie hebt meegedaan heb je vast nog wel een foto van het serienummer welke op de doos stond. Dat nummer is gewoon correct. Scheelt een hoop gedoe om de achterkant van je TV te gaan bekijken.

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-10 16:03
Wat was eigenlijk de firmwareversie vóór 04.10.31 (OLED65C8PLA)? Op de LG site staat 03.01.00, maar er was in december ook nog een update toch?

_██_
(ಠ_ృ)

• pwh53
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-10 07:12
Hamazaki schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:13:
[...]

[...]

menu>algemene instellingen>over deze tv>tv informatie

• Mfpower
  • Laatst online: 28-10 22:04

Mfpower

In dubio

Ik ben tot nu toe ook erg tevreden geweest over de tv, maar sinds de laatste update is de black crush idd niet meer te harden. Ik had voor de update de gamma al op 2.2 staan omdat ik dat bij 2.4 ook te sterk vond.. Ik ga maar eens naar de 2.0 binnenkort. Met de brightness spelen lijkt me vooralsnog geen optie.

• Ruud2007
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:32
Atomsk schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:18:
Wat was eigenlijk de firmwareversie vóór 04.10.31 (OLED65C8PLA)? Op de LG site staat 03.01.00, maar er was in december ook nog een update toch?
4.10.15

• Farabi
  • Niet online
is het black-crush probleem alleen met de C8? (na de nieuwe update?)

[ Voor 20% gewijzigd door Farabi op 04-04-2019 13:35 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-11 18:37

KneoK

Not in a million lightyears

Ik had voor de .31 update gewoon 4.10.30 op mijn 55C8 staan.

• pennywise666
Mfpower schreef op donderdag 4 april 2019 @ 13:04:
Ik ben tot nu toe ook erg tevreden geweest over de tv, maar sinds de laatste update is de black crush idd niet meer te harden. Ik had voor de update de gamma al op 2.2 staan omdat ik dat bij 2.4 ook te sterk vond.. Ik ga maar eens naar de 2.0 binnenkort. Met de brightness spelen lijkt me vooralsnog geen optie.
Even 2p low rgb in de white balance verhogen,dan is dat opgelost.
Ik heb hem zelf gekalibreerd met de Idisplay pro en ziet er nu perfect uit en vergelijkbaar met 2p low verhogen.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Thanks @pennywise666 dat ga ik zeker even proberen! Op welke gamma heb jij 'm staan?

• pennywise666
Mfpower schreef op donderdag 4 april 2019 @ 15:48:
Thanks @pennywise666 dat ga ik zeker even proberen! Op welke gamma heb jij 'm staan?
Op gamma 2.4,is het mooiste en juiste, en ik zie elk detail near black.

Edit: gebruik dit testpatroon zodat je het verschil kunt zien: https://www.avsforum.com/...ntid=1661825&d=1473909205

Gebruik ook eerst een zwart testpatroon om de juiste helderheid in te stellen eerst in een donkere kamer. Als je glow krijgt dan staat ie dus te hoog.
Verhogen van 2p low kan ook black glow veroorzaken, dus ook daar even op letten.

Echt een aanrader trouwens de Idisplay pro voor 199 euro en dan ben je ook meteen van het gezeik af en ziet het beeld er gewoon geweldig en "correct"(perfect bestaat niet) uit.

[ Voor 52% gewijzigd door pennywise666 op 04-04-2019 16:51 ]

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

pennywise666 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 15:51:
[...]

Echt een aanrader trouwens de Idisplay pro voor 199 euro en dan ben je ook meteen van het gezeik af en ziet het beeld er gewoon geweldig en "correct"(perfect bestaat niet) uit.
Is er een tweaker in de buurt van Zwolle-Lelystad waarvan ik zo'n ding van zou kunnen lenen voor een weekend, in ruil voor een kratje bier ofzo (en binnen +- een half uur rijden)?

Hoi!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

pennywise666 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 15:51:
[...]
[knip]

Voor de weet, welke kalibratiesoftware heb je gebruikt met het apparaat?

Testing, one, two ...

• honey
Brightness staat nu op 59, maar nog steeds zijn de schaduwen matig, vooral met SDR en 4K non-HDR.

Als ik gamma op 1.9 zet, dan zie ik wel dat de schaduwen beter zijn. Het is nu te licht om het goed te testen, maar ...

Is het een optie om gamma op 1.9 te zetten als je last hebt van black crush? Wat zijn de nadelen als ik dat doe? Misschien dat ik brightness dan wat kan verlagen.

Als ik brightness op 59 laat staan, heeft dat nog nadelen op het beeld, wat zijn de negatieve gevolgen?

Note: HDR10 moet op brightness 56 staan (in Technicolor Expert) mode.

[ Voor 11% gewijzigd door honey op 04-04-2019 19:52 ]

• pennywise666
hardware-lover schreef op donderdag 4 april 2019 @ 18:51:
[...]

Voor de weet, welke kalibratiesoftware heb je gebruikt met het apparaat?
Ik heb een 3dlut file gemaakt voor Madvr met Displaycal.(Accurater kan het niet)
En het Windows color system heb ik gekalibreerd met de software van Idisplay zelf.
Ging allebij redelijk simpel en genoeg instellingen om uit te proberen wat het beste resultaat geeft.
Gamma 2.4 en 120 luminance in ieder geval.
Ik zou ook nog graag willen kalibreren met HFCR,maar daar ben ik nog niet aan toegekomen en lijkt me ook ingewikkelder.
Ik doe dit voor de eerste keer allemaal. Er gaat wel een wereld voor me open moet ik zeggen.
Leuk om er mee te spelen en echt het geld waard. 199 euro vind ik niks in vergelijking met wat je er voor terug krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door pennywise666 op 04-04-2019 20:59 ]

• power_user
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11-2024
pennywise666 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 20:57:
[...]

Ik heb een 3dlut file gemaakt voor Madvr met Displaycal.(Accurater kan het niet)
En het Windows color system heb ik gekalibreerd met de software van Idisplay zelf.
Ging allebij redelijk simpel en genoeg instellingen om uit te proberen wat het beste resultaat geeft.
Gamma 2.4 en 120 luminance in ieder geval.
Ik zou ook nog graag willen kalibreren met HFCR,maar daar ben ik nog niet aan toegekomen en lijkt me ook ingewikkelder.
Ik doe dit voor de eerste keer allemaal. Er gaat wel een wereld voor me open moet ik zeggen.
Leuk om er mee te spelen en echt het geld waard. 199 euro vind ik niks in vergelijking met wat je er voor terug krijgt.
Klinkt interessant. Misschien als het niet teveel moeite is zou je al je settings kunnen delen hier? Komen we hier bij benadering ook op een juiste kalibratie.

PSN: Oldzkoel

• pennywise666
honey schreef op donderdag 4 april 2019 @ 19:14:
Brightness staat nu op 59, maar nog steeds zijn de schaduwen matig, vooral met SDR en 4K non-HDR.

Als ik gamma op 1.9 zet, dan zie ik wel dat de schaduwen beter zijn. Het is nu te licht om het goed te testen, maar ...

Is het een optie om gamma op 1.9 te zetten als je last hebt van black crush? Wat zijn de nadelen als ik dat doe? Misschien dat ik brightness dan wat kan verlagen.

Als ik brightness op 59 laat staan, heeft dat nog nadelen op het beeld, wat zijn de negatieve gevolgen?

Note: HDR10 moet op brightness 56 staan (in Technicolor Expert) mode.
Dit moet je gewoon echt niet willen, gamma op 1.9 zetten om schaduwen te kunnen zien,want dat ziet er gewoon niet uit.
Gamma 2.2/2.4 en dan dan gewoon 2p low verhogen zodat je meer detail krijgt in schaduwen.
power_user schreef op donderdag 4 april 2019 @ 21:00:
[...]

Klinkt interessant. Misschien als het niet teveel moeite is zou je al je settings kunnen delen hier? Komen we hier bij benadering ook op een juiste kalibratie.
Er zijn geen settings van het tvsettings menu die ik door kan geven,want daar is niks aan veranderd.
Ik heb alleen een 3dlut file voor madvr en een aangepast Windows kleurenprofiel gemaakt.
Maar het heeft sowiezo geen zin om settings door te geven,want elke tv is anders.
Het beste wat je kan doen zonder meter,is gewoon de 2p low te verhogen.

[ Voor 41% gewijzigd door pennywise666 op 04-04-2019 21:13 ]

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:18
power_user schreef op donderdag 4 april 2019 @ 21:00:
[...]
Komen we hier bij benadering ook op een juiste kalibratie.
Die heb je out of the box ook al. Met een delta error van onder de 3 is er bijzonder weinig winst te behalen met een persoonlijke dan wel professionele calibratie en is dat mijns inziens dan ook zeker geen >= €200 waard.

Uiteraard zullen de mensen die hem gecalibreerd hebben wel degelijk verschil zien, dus YMMV :)

Nickname does not reflect reality

• pennywise666
Brad Pitt schreef op donderdag 4 april 2019 @ 21:12:
[...]

Die heb je out of the box ook al. Met een delta error van onder de 3 is er bijzonder weinig winst te behalen met een persoonlijke dan wel professionele calibratie en is dat mijns inziens dan ook zeker geen >= €200 waard.

Uiteraard zullen de mensen die hem gecalibreerd hebben wel degelijk verschil zien, dus YMMV :)
Na de laatse firmware update is het echt wel nodig om het zelf aan te passen dmv kalibratie of 2p low verhoging,want gamma in isf dark/technicolor is totaal niet accuraat meer. Veel te donker/crushed.

• honey
E
pennywise666 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 21:09:
Dit moet je gewoon echt niet willen, gamma op 1.9 zetten om schaduwen te kunnen zien,want dat ziet er gewoon niet uit.
Gamma 2.2/2.4 en dan dan gewoon 2p low verhogen zodat je meer detail krijgt in schaduwen.
Bedankt voor je antwoord.

Ik heb de gamma weer op 2.2 gezet. Daarmee is alles wel een stuk donkerder. Wat is het nadeel dan, een gamma van 1.9?

Je zegt ‘2p low’ verhogen. Waar kan ik het vinden? In mijn menu kan ik het niet vinden.

... en wat doet deze functie?

• pennywise666
honey schreef op donderdag 4 april 2019 @ 21:49:
E
[...]

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb de gamma weer op 2.2 gezet. Daarmee is alles wel een stuk donkerder. Wat is het nadeel dan, een gamma van 1.9?

Je zegt ‘2p low’ verhogen. Waar kan ik het vinden? In mijn menu kan ik het niet vinden.

... en wat doet deze functie?
onder het menu "white balance" en dan 2-point selecteren en dan low selecteren en dan R,G en B verhogen.
Hier door krijg je een betere gamma en kan je dus ook details in schaduwen beter zien.

• lvanhoe
Even een losse flodder. Ik heb voor mijn B8 zowel de rtings als de andere configuratie geprobeerd (van hardwareinfo geloof ik, die hier werd aangeraden), echter, beide maken het beeld in mijn beleving érg donker/flets. De ene raadt 'bioscoop' als begin setting', de andere volgens mij isf-dark.

Ik heb voor mijn gevoel een veel betere beleving bij tv kijken als ik het beeld op 'standaard' zet, kleuren zijn helderder, etc.

Ligt dat nu aan mij of hebben meer mensen dit? Of zijn die settings vooral bedoeld voor 4k content?

• pennywise666
lvanhoe schreef op donderdag 4 april 2019 @ 23:58:
Even een losse flodder. Ik heb voor mijn B8 zowel de rtings als de andere configuratie geprobeerd (van hardwareinfo geloof ik, die hier werd aangeraden), echter, beide maken het beeld in mijn beleving érg donker/flets. De ene raadt 'bioscoop' als begin setting', de andere volgens mij isf-dark.

Ik heb voor mijn gevoel een veel betere beleving bij tv kijken als ik het beeld op 'standaard' zet, kleuren zijn helderder, etc.

Ligt dat nu aan mij of hebben meer mensen dit? Of zijn die settings vooral bedoeld voor 4k content?
Dat komt omdat je gewend bent geraakt om naar een beeld te kijken wat totaal niet klopt.
Die bedrijven interesseren zich namelijk er niet in of wij naar een beeld kijken dat klopt.
Vandaar dat het gekalibreerd moet worden of minimaal zelf de juiste beeldmodus te selecteren etc.
Het is gelukkig wel beter geworden de laatste jaren dmv toevingen als ISF etc. waardoor je het juiste beeld benaderd. (wat na deze laatste firmware update niet meer zo is trouwens)

Lees even een aantal berichten terug en dan kan je zien wat je nog meer aan kan passen.

[ Voor 3% gewijzigd door pennywise666 op 05-04-2019 06:58 ]

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-10 20:04
Ik zeg altijd: stel hem in hoe je het zelf prettig of mooi vindt. Als ik mijn TV instel op basis van wat aangeraden wordt, is alles grauw en iedereen heeft geelzucht. Het leven is al flets genoeg, komt er gelukkig uit de TV nog een stukje zonneschijn :+.

• pennywise666
Raziel schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 07:18:
Ik zeg altijd: stel hem in hoe je het zelf prettig of mooi vindt. Als ik mijn TV instel op basis van wat aangeraden wordt, is alles grauw en iedereen heeft geelzucht. Het leven is al flets genoeg, komt er gelukkig uit de TV nog een stukje zonneschijn :+.
Ja natuurlijk moet je dat zelf weten. Ik zeg alleen hoe het komt dat iemand dat beeld mooier vind dan bv ISF.

• Ruud2007
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:32
KneoK schreef op donderdag 4 april 2019 @ 15:06:
[...]

Ik had voor de .31 update gewoon 4.10.30 op mijn 55C8 staan.
Die was volgens mij voor de B8 en andere series.

• pwh53

terug naar fabrieksinstellingen,
quickstart uit
energiemodus uit
eye-care modus uit
en begin met een beeldmodus die jij mooi vind,van daar uit kleine aanpassingen.
ik gebruik ook meestal standaard,alleen in de avond oledlampje wat lager.

• honey
pennywise666 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 22:20:
[...]

onder het menu "white balance" en dan 2-point selecteren en dan low selecteren en dan R,G en B verhogen.
Hier door krijg je een betere gamma en kan je dus ook details in schaduwen beter zien.
Ik zal daar naar kijken of ik wat kan doen aan de black crush.

Ik heb nu brightness op 59 staan. Moet ik deze weer op 50 zetten en dan met 2P Low de RGB kanalen ophogen tot het gewenste effect of … kan ik brightness op 59 laten staan en dan met 2P Low het net even wat beter krijgen?

• honey

Ik heb de rtings settings ook gebruikt. Vooral Warm2 geeft een veel mooier beeld, omdat standaard erg blauw is. Helaas heb ik wel veel black crush, daarom staat mijn brightness op 59 als ik voldoende (niet perfecte) zwartwaardes wil zien. Zie mijn eigen vragen in deze thread die daarop ingaan.

• pennywise666
honey schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 08:32:
[...]

Ik zal daar naar kijken of ik wat kan doen aan de black crush.

Ik heb nu brightness op 59 staan. Moet ik deze weer op 50 zetten en dan met 2P Low de RGB kanalen ophogen tot het gewenste effect of … kan ik brightness op 59 laten staan en dan met 2P Low het net even wat beter krijgen?
Kijk,zwart moet zwart blijven. Dus dan moet je even een zwart testscherm opzetten en dat in het donker bekijken.
Vervolgens zet je de brightness op 50 en dan ga je van daaruit de brightness verhogen tot dat je black glow/raised black (niet meer puur zwart) ziet. Normaal gesproken is dus een setting van 50/51/52 goed. Maar dat moet je dus even goed testen. En laat je ogen eerst goed wennen in het donker.

Nadat je de brightness juist gezet hebt ga je pas naar die 2p low setting en die RG en B in evenveel stappen verhogen.

• pwh53
honey schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 08:35:
[...]

Ik heb de rtings settings ook gebruikt. Vooral Warm2 geeft een veel mooier beeld, omdat standaard erg blauw is. Helaas heb ik wel veel black crush, daarom staat mijn brightness op 59 als ik voldoende (niet perfecte) zwartwaardes wil zien. Zie mijn eigen vragen in deze thread die daarop ingaan.
ik vind warm2 veel te geel,haha
als brightness op 59 staat,doe je iets niet goed,of je paneel is niet goed.
advies zet de tv terug naar fabrieksinstellingen,vergeet voor 1 week alle instellingen die je op internet gevonden hebt.
neem een beeldmodus die jij mooi vind en van daar uit kleine aanpassingen,en kijk een paar dagen tv,(wel quikstart,energie en eyecaremodus uit.) elk paneel is iets anders,maar vooral persoonlijke smaak (bv al warm1 of 2) thuissituatie enz.
Het is een combinatie van dingen. Ten eerste inderdaad gewenning n.a.v. (meestal te blauw en verzadigd) beeld van de vorige tv('s). Ten tweede kunnen (itt wat sommigen beweren) ook deze OLED's exemplarisch behoorlijk verschillen betreft de witbalans. Ik heb zelf al een verschil van ruim 5% in RGB balans waargenomen tussen 2 C8 exemplaren (met i1pro + i1displaypro), dat is met het oog echt goed waarneembaar. Met een 'one-for-all' setting voor de witbalans en gamma kom je er dus echt niet en hoewel de ISF en Technicolor de beste beeldmodi zijn kan je daarmee echt niet spreken van een kalibratie (wederom itt wat sommigen beweren).

Hieronder nog wat geneuzel over kalibratie voor de echte nerds. ;)

Wat betreft de i1displaypro, voordat men denkt dat dit de heilige graal is: ten eerste, exemplarisch zijn ook bij deze meters de verschillen enkele procenten. Ten tweede zit je met het probleem dat de nauwkeurigheid bij een colorimeter als deze staat of valt met of het gekozen displaytype goed matcht met jouw paneel. Dwz je hebt veel verschillende profielen voor plasma, LCD, LED, OLED etc, maar ook verschillende profielen voor OLED die echt zeer verschillende meetresultaten geven. Heb je zo'n ding liggen, probeer het maar eens uit en bekijk de verschillen. Je moet je dus altijd afvragen waarmee je wát aan het meten bent, dat er mooie grafiekjes uitkomen zegt op zich niets. Maar al te vaak wordt deze fout gemaakt en vind je mensen op fora juichend over hun mooie kalibratiegrafiekjes terwijl ze geen idee hebben waarmee ze wat precies gemeten hebben.

Voor goede resultaten op verschillende panelen heb je eigenlijk voor elk model paneel (LG OLED2016, LG OLED2017, LG OLED2018, etc) een zorgvuldig gemaakt profiel nodig dat je bij elk gebruik in je i1display pro laadt. Zo'n profiel wordt gemaakt met een goede (en dure, meerdere k's) spectrometer als referentiemeter. Een colorimeter is namelijk een vrij simpel apparaat dat met kleurfilters werkt en niet de werkelijke lichtoutput direct meet, zoals een spectrometer. De colorimeter zelf moet dus op elk model paneel gekalibreerd worden met behulp van een spectrometer, die wél echt het lichtspectrum meet.

Een praktisch probleem is bijvoorbeeld dat voor de 2018 LG OLED (laat staan 2019 OLED) geen profiel beschikbaar is bij de i1displaypro, dus moet je het LG 2017 profiel nemen wat een ander paneel is en dus ook iets andere resultaten zal geven. En dat profiel is ook maar gemaakt door een goedwillende forumgebruiker in bezit van een spectro, dus je mag alleen maar hopen dat die dat goed heeft gedaan.

Dus reken je bij gebruik van deze colorimeters niet rijk wat betreft 100% accuraatheid mbt de witbalans. Ze zijn wel nuttig hoor, want je kan er wél een evenwichtiger beeld mee bereiken met in ieder geval een constante witbalans over de hele IRE range (ook al is die dan niet precies D65), dat is al een pre. :)

Wil je echt hele nauwkeurige resultaten dan zal je een goede spectrometer moeten gebruiken, maar die zijn een factor 10 of meer duurder. Dus dan is alleen huren een optie.

Oh en tot slot voor een goede kalibratie heb je wel een leercurve van een redelijk aantal dagen nodig, het is meer dan simpelweg wat patronen er doorheen jassen en de grafiekjes mooi vlak trekken (o.a. instellen colorimeter en software, gebruikte testmethode, patroonkeuzes, interpreteren resultaten en valideren met andere patronen, etc). 'Een weekendje lenen' is dus wel erg krap met nul kalibratie ervaring, als je uit bent op echt goede resultaten. Nogmaals, steeds weten wát je meet met wélke meter en onder wélke omstandigheden, dat is wat anders dan mooi ogende kalibratierapportjes uitspugen. ;)

[ Voor 85% gewijzigd door Cap op 05-04-2019 13:19 ]

• pennywise666
Cap schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 09:26:
Het is een combinatie van dingen. Ten eerste inderdaad gewenning n.a.v. (meestal te blauw en verzadigd) beeld van de vorige tv('s). Ten tweede kunnen (itt wat sommigen beweren) ook deze OLED's exemplarisch behoorlijk verschillen betreft de witbalans. Ik heb zelf al een verschil van ruim 5% in RGB balans waargenomen tussen 2 C8 exemplaren (met i1pro + i1displaypro), dat is echt goed waarneembaar. Met een 'one-for-all' setting voor de witbalans en gamma kom je er dus echt niet en hoewel de ISF en Technicolor de beste beeldmodi zijn kan je daarmee echt niet spreken van een kalibratie (wederom itt wat sommigen beweren).

Hieronder nog wat geneuzel over kalibratie voor de echte nerds. ;)

Wat betreft de i1displaypro, voordat men denkt dat dit de heilige graal is: ten eerste, exemplarisch zijn ook bij deze meters de verschillen enkele procenten. Ten tweede zit je met het probleem dat de nauwkeurigheid bij een colorimeter als deze ook nog eens afhankelijk is van het gekozen displaytype. Dwz je hebt veel verschillende profielen voor plasma, LCD, LED, OLED etc, maar ook verschillende profielen voor OLED die echt zeer verschillende meetresultaten geven. Heb je zo'n ding liggen, probeer het maar eens uit en bekijk de verschillen. Je moet je dus altijd afvragen waarmee je wát aan het meten bent, dat er mooie grafiekjes uitkomen zegt op zich niets.

Voor goede resultaten heb je voor elk model paneel (LG OLED2016, LG OLED2017, LG OLED2018, etc) een zorgvuldig gemaakt profiel nodig dat je bij elk gebruik in je i1display pro laadt. Zo'n profiel wordt gemaakt met een goede (en dure, meerdere k's) spectrometer als referentiemeter. Een colorimeter is namelijk een vrij simpel apparaat dat met kleurfilters werkt en niet de werkelijke lichtoutput direct meet, zoals een spectrometer. De colorimeter zelf moet dus op elk model paneel gekalibreerd worden met behulp van een spectrometer, die wél echt het lichtspectrum meet.

Een praktisch probleem is bijvoorbeeld dat voor de 2018 LG OLED (laat staan 2019 OLED) geen profiel beschikbaar is bij de i1display pro, dus moet je het LG 2017 profiel nemen wat een ander paneel is en dus ook iets andere resultaten zal geven. En dat profiel is ook maar gemaakt door een goedwillende forumgebruiker in bezit van een spectro, dus je mag alleen maar hopen dat die dat goed heeft gedaan.

Dus reken je bij gebruik van deze colorimeters niet rijk wat betreft 100% accuraatheid mbt de witbalans. Ze zijn wel nuttig hoor, want je kan er wél een evenwichtiger beeld mee bereiken met in ieder geval een constante witbalans over de hele IRE range (ook al is die dan niet precies D65) dat is al een pre. :)

Wil je echt goede resultaten dan zal je een goede spectrometer moeten gebruiken, maar die zijn een factor 10 of meer duurder. Dus dan is alleen huren een optie.

Oh en tot slot voor een goede kalibratie heb je wel een leercurve van een redelijk aantal dagen nodig, het is meer dan simpelweg wat patronen er doorheen jassen en de grafiekjes mooi vlak trekken (o.a. instellen colorimeter en software, gebruikte testmethode, patroonkeuzes, interpreteren resultaten en valideren met andere patronen, etc). 'Een weekendje lenen' is dus wel erg krap met nul kalibratie ervaring, als je uit bent op echt goede resultaten.
Prachtige en leerzame post.Bedankt.
Ik heb in Displaycal gekozen voor WRGB_OLED. Het resultaat ziet er wel heel goed uit,maar of het helemaal klopt is vraag 2 inderdaad. Want dit is dus het profiel van de 2017 Oled?
Apart dat er nog geen goedwillende forumgebruiker is geweest die een profiel voor de 2018 Oled heeft gemaakt. Hopen dan maar dat dat nog gebeurd;) Of anders zo'n dure spectrometer kopen,die te duur is. Maar met de Idisplay Pro ben ik al heel tevreden.

Edit: een factor 8 duurder,dat scheelt weer;)
https://www.centralpoint....2-art-eo2bas-num-2901188/
Ik neem aan dat je HCFR kalibratiesoftware gebruikt? Zoyd heeft ruim een jaar geleden met zijn spectro een profiel gemaakt voor de LG B7, staat als WRGB OLED (LG B7(2017)) vermeld in de lijst van de displaytypes in HCFR. Dit displaytype ligt het dichtste bij de 2018 modellen dus het is logisch om die dan te gebruiken bij gebrek aan beter. Maar hoe nauwkeurig het precies is voor de 2018 modellen weet je dus eigenlijk niet.

Meet voor de grap eens 2x achter elkaar een greyscale met de profielen 'LED OLED R, G, B, W', 'WRGB OLED (LG B7(2017))' en 'non-refresh display', sla de meetresultaten op en bestudeer de verschillen in resultaat: duidelijke verschillen in witbalans (en ook gamma en CMS) terwijl je echt precies hetzelfde apparaat gemeten hebt. ;)

Misschien heeft inmiddels iemand wel een 2018 profiel gemaakt, ik heb een paar maanden niet op AVS forum gekeken. Maar houd daarbij in de gaten dat het heel belangrijk is met welke referentiemeter het profiel aangemaakt is: een profiel is zo goed / slecht als de gebruikte referentiemeter en de zorgvuldigheid van de gebruikt de het heeft aangemaakt.

[ Voor 27% gewijzigd door Cap op 05-04-2019 13:04 ]

• pennywise666
Cap schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:36:
Ik neem aan dat je HCFR kalibratiesoftware gebruikt? Zoyd heeft ruim een jaar geleden met zijn spectro een profiel gemaakt voor de LG B7, staat als WRGB OLED (LG B7(2017)) vermeld in de lijst van de displaytypes in HCFR. Dit displaytype ligt het dichtste bij de 2018 modellen dus het is logisch om die dan te gebruiken bij gebrek aan beter. Maar hoe nauwkeurig het precies is voor de 2018 modellen weet je dus eigenlijk niet.

Meet voor de grap eens 2x achter elkaar een greyscale met de profielen 'LED OLED R, G, B, W', 'WRGB OLED (LG B7(2017))' en 'non-refresh display', sla de meetresultaten op en bestudeerd de verschillen in resultaat: duidelijke verschillen in witbalans (en ook gamma en CMS) terwijl je echt precies hetzelfde apparaat gemeten hebt. ;)

Misschien heeft inmiddels iemand wel een 2018 profiel gemaakt, ik heb een paar maanden niet op AVS forum gekeken. Maar houd daarbij in de gaten dat het heel belangrijk is met welke referentiemeter het profiel aangemaakt is: een profiel is zo goed / slecht als de gebruikte referentiemeter en de zorgvuldigheid van de gebruikt de het heeft aangemaakt.
Ik heb Displaycal gebruikt waar ik ook dat WRGB OLED profiel kan selecteren.
Ook heb ik daarmee dat LED OLED profiel gekalibreerd en het is idd een duidelijk verschil.
Ik had ook van de week HFCR geinstalleerd,maar dat ziet er ingewikkeld uit en snap niet goed wat ik precies moet doen. Ik heb een tutorial van HFCR gezien en dat vind ik ook vaag en is ook al 10 jaar outdated.
Dus daar ga ik nog wel eens rustig naar kijken een keer misscien.
Maar meer dan displaycal voor mijn Madvr 3dlut heb ik eigenlijk niet nodig. Dus dan heb ik HFCR niet nodig toch?
En de Xrite software voor de Windows systeem kleur.
@pennywise666 displaycal is een ander soort kalibratie, hier pas je de curves van de LUT van de videokaart van je PC aan. Voor jou logisch want jij leunt heel erg op weergeven via een PC icm MadVR.

Dat displaycal proces is een black-box proces waarop je geen enkele invloed hebt. Maar het is geen volwaardige hardware kalibratie van je tv. Daarvoor moet je toch echt de settings van de tv zelf aanpassen (helderheid, contrast, 20-pts witbalans, 20-pts gamma, cms, de hele mikmak) door middel van een uitgebreide serie metingen. Met de (dure) Calman Studio kalibratie software kan je zelfs (geautomatiseerd) de interne 3D LUT van je LG OLED 2018 en 2019 OLED tv aanpassen, dit geeft pas echt een optimaal resultaat omdat je als het ware niet alleen de uitersten van het kleurbereik kalibreert (100% of 75% verzadiging) maar de hele range vanaf 0% tot 100% verzadiging. En dat met de interne, speciaal voor de tv geoptimaliseerde, 3D LUT. Je kan zo'n kalibratierun dan een hele dag laten stampen om de complete LUT zo goed mogelijk op te bouwen en de fouten over de hele range te minimaliseren. Dat is pas échte kalibratie. :P

Maar ook dat staat of valt met een nauwkeurige meter en weten wat je doet.

Dat rapport van de 2019 OLED zegt niet zoveel over het behaalde kalibratieresultaat omdat de grafieken/waarden van PRE kalibratie niet vermeld staan. Op AVS forum zijn inderdaad enkele pro calibrators actief en heel veel van de categorie 'hobby en blij met mooie grafiekjes maar niet weten wat ze eigenlijk precies doen' types. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 05-04-2019 13:36 ]

• pennywise666
@Cap Ja,zoiets dacht ik al inderdaad. En dat klinkt zeker pas als echte kalibratie;)
Maar met de Idisplaypro kan ik dus de interne 3dlut van de LG OLED aanpassen met Callman...ook met het gratis HCFR ? En heb ik sowiezo ook een spectrometer voor deze interne 3dlut kalibratie?

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Willen jullie niet even oefenen met je apparatuur op mijn tv? :)
Ik hoef niet meer zo nodig te oefenen, haha. Maar misschien wil @Adlermann nog wel even oefenen. :P

@pennywise666 Nee (nu in ieder geval nog) niet met HCFR, alleen met Calman, die heeft een deal gesloten met LG waardoor ze toegang hebben tot de LUT van de TV zelf.

Maar met HCFR kan je uitstekend kalibreren. Je moet je er alleen wel 'even' in willen verdiepen, met de juiste hardware, profielen, testschermen etc werken. Het is geen full 3D lut maar wel een eerlijke tv kalibratie.

[ Voor 46% gewijzigd door Cap op 05-04-2019 14:50 ]

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:57
Cap schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 14:46:
Ik hoef niet meer zo nodig te oefenen, haha. Maar misschien wil @Adlermann nog wel even oefenen. :P

@pennywise666 Nee (nu in ieder geval nog) niet met HCFR, alleen met Calman, die heeft een deal gesloten met LG waardoor ze toegang hebben tot de LUT van de TV zelf.

Maar met HCFR kan je uitstekend kalibreren. Je moet je er alleen wel 'even' in willen verdiepen, met de juiste hardware, profielen, testschermen etc werken. Het is geen full 3D lut maar wel een eerlijke tv kalibratie.
Ik ben er mee gestopt; het kost teveel tijd om de tv's voor tweakers te kalibreren en al h elemaal voor alleen een kratje bier. Het was bijna een tweede baan haha.

Ik zou niet geheel negatief staan tegenover een kalibratiesessie waar tweakers hun tv's meenemen en dan daar laten kalibreren, echter werkt dat alleen goed voor dark room instellingen. Maar ik ga zeker niet meer Overijssel rondreizen. Ik ben zelfs een keer naar Belgie gereden, maar toen kreeg ik zo'n voorraad speciaal bier dat het wel waard is ;)

Werken in het onderwijs, plus proefschrift schrijven plus een wisselvallige gezondheid is al zwaar genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door Adlermann op 05-04-2019 15:39 ]

• koentje3
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-11 18:32
Zo!

Ik ben vanaf vandaag ook een trotse eigenaar van een LG OLED C8. Zojuist geinstalleerd, dat ging vrij eenvoudig :)

Wel zie ik als de TV uit dat de weerspiegeling van de woonkamer in de TV sterk vervormt, net alsof het beeldscherm niet recht is. Is dat normaal?

Ga vanavond eens lekker wat instellingen uitproberen :)

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-11 18:04
koentje3 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 15:44:
Zo!

Ik ben vanaf vandaag ook een trotse eigenaar van een LG OLED C8. Zojuist geinstalleerd, dat ging vrij eenvoudig :)

Wel zie ik als de TV uit dat de weerspiegeling van de woonkamer in de TV sterk vervormt, net alsof het beeldscherm niet recht is. Is dat normaal?

Ik zie inderdaad bij het juiste licht en onder de juiste hoek een soort van bobbeling in de weerspiegeling. Ik denk dat dit normaal is, het was me nog niet opgevallen. Now it can't be unseen... Bedankt hè ;)

• lvanhoe
pennywise666 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 06:56:
[...]

Dat komt omdat je gewend bent geraakt om naar een beeld te kijken wat totaal niet klopt.
Die bedrijven interesseren zich namelijk er niet in of wij naar een beeld kijken dat klopt.
Vandaar dat het gekalibreerd moet worden of minimaal zelf de juiste beeldmodus te selecteren etc.
Het is gelukkig wel beter geworden de laatste jaren dmv toevingen als ISF etc. waardoor je het juiste beeld benaderd. (wat na deze laatste firmware update niet meer zo is trouwens)

Lees even een aantal berichten terug en dan kan je zien wat je nog meer aan kan passen.
Zoiets had ik inderdaad eerder gelezen, ik heb het alleen op een mooie dag vergeleken - strakblauwe lucht buiten en op youtube een filmpje opgezocht van een strakblauwe lucht, en dan simpelweg vergelijken wat er 'klopt'.

Als ik dan die zogenaamde 'expert settings' toepas, alles volgens rtings, dan kijk ik naar buiten en zie ik een mooie heldere lucht, kijk ik naar mijn tv en dan zie ik een vrij grauwe/gele waas over de lucht liggen. Zet ik alles op de 'standaard' settings dan lijkt de lucht wél te kloppen.

Ben echt benieuwd waar dat nu aan ligt, ik geloof echt direct dat een expert met kalibratie-materiaal het beter weet dan ik volgens de achterliggende theorie, maar waarom vertellen m'n ogen me dan iets anders? :)

• lvanhoe
Raziel schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 07:18:
Ha, ja uiteindelijk doe ik dat natuurlijk ook, maar het blijft me toch verwonderen, dat de mensen die er echt verstand van schijnen te hebben dan toch blijkbaar liever naar een grauw scherm met geelzucht kijken?

Probeer er overigens geen grapje van te maken, vooral te begrijpen waar dit nu toch zo is.

Wat gebruik jij voor instellingen?

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:33
Ongeveer 2 jaar geleden een 65C7 aangekocht bij Audiovision.
Was net een nieuw model dus dan betaal je bijna de hoofdprijs (3,7K) maar nog iedere dag plezier van.
OLED is echt de bom.

Nog steeds dagelijks onder de indruk van deze TV. Als je het geld hebt niet nadenken en gewoon kopen!
@Verwijderd Het komt omdat de instellingen van de tv zich (extreem) moeten aanpassen aan de (extreem verschillende) kijkomstandigheden.

Als jij overdag naar een blauwe lucht kijkt en dan meteen naar je tv, dan moet die tv knalhard staan om dat te evenaren omdat je op daglichtniveau aan het kijken bent. Dat betekent maximaal OLED lampje en zelfs contrast instelling omhoog om het maximale eruit te persen, en brightness ook omhoog omdat je anders black crush hebt met al dat omgevingslicht.

Maar de meeste mensen kijken niet onder die omstandigheden tv, zeker niet als je een film gaat kijken. Dan is het optimaal als je in gedimd licht zit. Je ogen passen zich dan aan op de donkerdere omgeving en je knalhard afgestelde tv doet pijn aan je ogen. Dan moet je dus het opgeschroefde OLED-lampje en contrast weer flink terug draaien en je brightness zo afstellen dat zwart ook echt zwart is, dwz dat een zwart scherm echt nul oplicht.

Geelzucht is een fout afgesteld scherm, maar blauwzucht ook, en dat komt veel vaker voor. In bijna alle gevallen heeft een tv zo uit de winkel een veel blauwer wit dan je wit geschilderde muur, dus de wit geschilderde muur bij VT wonen is dan blauwer dan de witte muur waar je tv aan hangt. Je kan dat best mooi vinden, maar het is niet maximaal realistisch.
Cap schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 19:23:
@Verwijderd Het komt omdat de instellingen van de tv zich (extreem) moeten aanpassen aan de (extreem verschillende) kijkomstandigheden.

Als jij overdag naar een blauwe lucht kijkt en dan meteen naar je tv, dan moet die tv knalhard staan om dat te evenaren omdat je op daglichtniveau aan het kijken bent. Dat betekent maximaal OLED lampje en zelfs contrast instelling omhoog om het maximale eruit te persen, en brightness ook omhoog omdat je anders black crush hebt met al dat omgevingslicht.

Maar de meeste mensen kijken niet onder die omstandigheden tv, zeker niet als je een film gaat kijken. Dan is het optimaal als je in gedimd licht zit. Je ogen passen zich dan aan op de donkerdere omgeving en je knalhard afgestelde tv doet pijn aan je ogen. Dan moet je dus het opgeschroefde OLED-lampje en contrast weer flink terug draaien en je brightness zo afstellen dat zwart ook echt zwart is, dwz dat een zwart scherm echt nul oplicht.

Geelzucht is een fout afgesteld scherm, maar blauwzucht ook, en dat komt veel vaker voor. In bijna alle gevallen heeft een tv zo uit de winkel een veel blauwer wit dan je wit geschilderde muur, dus de wit geschilderde muur bij VT wonen is dan blauwer dan de witte muur waar je tv aan hangt. Je kan dat best mooi vinden, maar het is niet maximaal realistisch.
Inderdaad.
Daarbij komt dat ongeveer 1:12 mannen nog kleurenblind is ook.
Bij vrouwen komt dit bijna niet voor.
Je zou dus je vrouw/vriendin moeten vragen wat de juiste instelling moet zijn.
Ik denk dat de situatie nu andersom is dat de mannen uitmaken hoe het beeld ingesteld moet worden.

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
lvanhoe schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 18:42:
[...]

Zoiets had ik inderdaad eerder gelezen, ik heb het alleen op een mooie dag vergeleken - strakblauwe lucht buiten en op youtube een filmpje opgezocht van een strakblauwe lucht, en dan simpelweg vergelijken wat er 'klopt'.

Als ik dan die zogenaamde 'expert settings' toepas, alles volgens rtings, dan kijk ik naar buiten en zie ik een mooie heldere lucht, kijk ik naar mijn tv en dan zie ik een vrij grauwe/gele waas over de lucht liggen. Zet ik alles op de 'standaard' settings dan lijkt de lucht wél te kloppen.

Ben echt benieuwd waar dat nu aan ligt, ik geloof echt direct dat een expert met kalibratie-materiaal het beter weet dan ik volgens de achterliggende theorie, maar waarom vertellen m'n ogen me dan iets anders? :)
Dat je wat instellingen overneemt betekend niet dat jouw specifieke toestel daarmee goed is afgesteld. Het kan best dat op hun toestel het er uit ziet zoals het hoort en bij jou nog steeds geel.
Kijk hier maar eens naar de witbalans (RGB Balance) op Standaard en ISF met in je achterhoofd dat die rood, groene en blauwe lijn zo vlak mogelijk 'moeten' zijn. Dan zie je hoeveel Standaard van de norm afwijkt
https://www.flatpanelshd..../lgc8_precal_standard.jpg
https://www.flatpanelshd....s/lgc8_precal_isfdark.jpg
(vergelijk die laatste ook eens met die van Rtings, dan zie je dat bij Rtings blauw tekort schiet met dezelfde pre-set https://i.rtings.com/imag...e-white-balance-large.jpg Komen ook uit op een kleurtemperatuur van 6055K waar het doel 6500K is, dus te warm)
Hier gebruiken ze een andere preset waar Blauw ook tekort schiet en dan zie je iets naar onder een paar voorbeeld plaatjes: https://hdtvpolska.com/lg...z-technologia-thinq-ai/6/

Dit is de Standaard preset:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/f54MQFRpqbUeZoR7H3d8ql7T/full.jpg

Hier de 'beste' preset (hier gekozen voor Film):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w9grlltAgjm6lCTnfWJZ8Z47/full.jpg

Zo hoort het eruit te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jwQB6woUEmEWZXq58sxuEW3e/full.jpg

En dit was na kalibratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NWJYZPYGtla4w6rfV6G9O0Za/full.jpg

Pak je hun review van de C8 dan zie je dat er bij de Film preset juist teveel blauw nog is en dat zie je ook terug in het plaatje van beste fabrieksinstelling (Najlepszy tryb fabryczny): https://hdtvpolska.com/lg...-ultra-hd-dolby-vision/8/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mwgdUKxdq06WctWtz7Y6vy8t/full.jpg

even weer die van de(/hun) B8 ernaast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w9grlltAgjm6lCTnfWJZ8Z47/full.jpg
apis29 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 22:53:
[...]

Dat je wat instellingen overneemt betekend niet dat jouw specifieke toestel daarmee goed is afgesteld. Het kan best dat op hun toestel het er uit ziet zoals het hoort en bij jou nog steeds geel.
Kijk hier maar eens naar de witbalans (RGB Balance) op Standaard en ISF met in je achterhoofd dat die rood, groene en blauwe lijn zo vlak mogelijk 'moeten' zijn.
Inderdaad, vlak én gelijk aan elkaar, in het ideale geval vallen ze samen tot 1 lijn.

PS bij mij heb ik de ISF en Technicolor modes gekalibreerd en daar moest rood een aantal tikken terug en blauw een aantal tikken omhoog. Dus de preset van die 2 modes is in mijn geval inderdaad te geel / groen. Maar de Standaard mode is weer te blauw.

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 05-04-2019 23:05 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik zoek een USB stick voor mijn OLED55C8 tv (2018) met grote capaciteit (>64GB). Deze tv heeft vermoedelijk USB 2.0 aansluitingen. Er zijn veel snelle USB sticks, maar de vraag is of die wel geschikt zijn. Een snelle 64GB Sandisk Extreme USB 3.0 stick doet het niet goed meer, want de opnames worden nu bijna altijd voortijdig afgebroken op willekeurige momenten. De foutmelding in de TV zegt niets nuttigs behalve dat de opname afgebroken is.

Een andere Sandisk Dual USB Drive 32GB doet het wel weer goed, maar die wordt niet meer gemaakt en is niet groot genoeg.

Vermoedelijk voldoet een USB drive die zonder haperen kan schrijven als USB 2.0 device. Dat hoeft niet eens zo snel te zijn, maar er mogen geen onderbrekingen c.q. wachttijden ontstaan. Veel op zich snelle USB 3.0 sticks kunnen naar 2.0 omschakelen, maar ik vraag me af of het dan niet trager wordt dan een snelle USB 2.0 stick.

De TV schrijft opnamen als bestanden van ~100MB weg samen met enkele kleine bestandjes. De TV draait de laatste versie van het OS.

Externe SSD's zijn voor mij eigenlijk alleen interessant als ze onder idle nauwelijks iets gebruiken. De meeste externe SSD's verbruiken teveel (>>0,5W) onder idle. Geen idee of LG ueberhaupt besparingsfuncties gebruikt in hun OS.

Welke 64 of 128GB USB stick werkt goed voor opnamens in deze LG TV?

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 06-04-2019 02:12 ]

• pwh53
mrmrmr schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 02:09:
Ik zoek een USB stick voor mijn OLED55C8 tv (2018) met grote capaciteit (>64GB). Deze tv heeft vermoedelijk USB 2.0 aansluitingen. Er zijn veel snelle USB sticks, maar de vraag is of die wel geschikt zijn. Een snelle 64GB Sandisk Extreme USB 3.0 stick doet het niet goed meer, want de opnames worden nu bijna altijd voortijdig afgebroken op willekeurige momenten. De foutmelding in de TV zegt niets nuttigs behalve dat de opname afgebroken is.

Een andere Sandisk Dual USB Drive 32GB doet het wel weer goed, maar die wordt niet meer gemaakt en is niet groot genoeg.

Vermoedelijk voldoet een USB drive die zonder haperen kan schrijven als USB 2.0 device. Dat hoeft niet eens zo snel te zijn, maar er mogen geen onderbrekingen c.q. wachttijden ontstaan. Veel op zich snelle USB 3.0 sticks kunnen naar 2.0 omschakelen, maar ik vraag me af of het dan niet trager wordt dan een snelle USB 2.0 stick.

De TV schrijft opnamen als bestanden van ~100MB weg samen met enkele kleine bestandjes. De TV draait de laatste versie van het OS.

Externe SSD's zijn voor mij eigenlijk alleen interessant als ze onder idle nauwelijks iets gebruiken. De meeste externe SSD's verbruiken teveel (>>0,5W) onder idle. Geen idee of LG ueberhaupt besparingsfuncties gebruikt in hun OS.

Welke 64 of 128GB USB stick werkt goed voor opnamens in deze LG TV?
stick formatteren via de tv,zou moeten helpen

• Brimme
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-12-2024
Hoe is jullie ervaring met de CL+ module in een C8 in vergelijking met de horizon box?

Ik heb op dit moment een horizon media box aangesloten via mij Denon AVR-x4500h en ben erg benieuwd of het vervangen van de box door een ingebouwde module voordelen gaat opleveren. Hoe is de beeldkwaliteit? hoe is het opnemen via een externe harddisk. Hoe werkt on demand (zit in zingt gebied).

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:52

aex351

I am the one

koentje3 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 15:44:
Zo!

Ik heb bij mij niet het idee dat de weerspiegeling sterk vervomt is. Mijn eerste c8 had wel een kleine knik in de behuizing. Vanaf ongeveer 15-30 cm vanaf de zijkant. Dit kan je van bovenaf zien. Mijne 2e en huidige c8 is vrijwel kaarsrecht.

< dit stukje webruimte is te huur >

• pwh53
Brimme schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 09:30:
Hoe is jullie ervaring met de CL+ module in een C8 in vergelijking met de horizon box?

Ik heb op dit moment een horizon media box aangesloten via mij Denon AVR-x4500h en ben erg benieuwd of het vervangen van de box door een ingebouwde module voordelen gaat opleveren. Hoe is de beeldkwaliteit? hoe is het opnemen via een externe harddisk. Hoe werkt on demand (zit in zingt gebied).
volgens mij is er geen verschil in beeldkwaliteit,meer gemak en 1 AB en box minder,je hebt dan wel een beperking met opnemen.(1 zender,niet meer bv. nl 1 kijken en tegelijkertijd rtl 4 opnemen) en geluid zal dan via arc naar de denon gaan
Pagina: 1 ... 181 ... 570 Laatste

Let op:
Indien je vragen hebt over inbranden bij OLED televisies, gebruik dan eerst even de zoekfunctie. Dit onderwerp is namelijk al regelmatig uitgebreid besproken.
Zie ook D vd V in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie" Datzelfde geldt voor vragen over stekkers.

🔍 Inbranden: [LG OLED] Ervaringen & Discussie
🔎 Stekkers: [LG OLED] Ervaringen & Discussie

Goede aanbieding gezien of nodig? Check OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic
Vragen/opmerkingen over de LG Cashback Actie? Daarvoor kan je terecht in [LG OLED] cashback topic

Discussies over welke (HDMI)-kabels te gebruiken kan in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6.