Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Phusebox schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:48:
Kom er nu achter dat als je een Reminder instelt via de guide je tv gewoon aan gaat? WTF. Wie verzint zoiets nu.
Uh, hoe wil je anders je reminder zien? :+

• Phusebox
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
KRGT schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:04:
[...]

Uh, hoe wil je anders je reminder zien? :+
Zoals bij elk ander systeem als je de tv aan hebt staan. Niet dat de tv aanspringt als ik niet thuis ben en deze ook niet met de LG remote app kan uitzetten al zit ik via VPN OP mijn thuis netwerk.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox

• Michael Knight
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21-03 21:52

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ontopic guys, don’t feed the trolls.. ;)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• destroyer6670
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 10:00
Qapla1 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:15:
[...]

De melding zelf kan je niet weghalen. Druk op je ab op Home, zoek de app Galerij op en kies. Is dat wat je zoekt?
Knip
[...]
Niet helemaal. Vind het irritant in beeld. Maar leuk dat je een app ervoor heb. Vind die schilderijen wel erg gaaf, en beter dan die melding haha

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Ik begrijp het probleem nog niet helemaal. Je vindt het irritant dat, als de tv aan staat en je geen signaal op de ingang hebt, er een regel in beeld komt dat je geen signaal op de ingang hebt? Of begrijp ik het verkeerd?

Kan je je tv niet gewoon uitzetten als je hem toch langere tijd niet met een signaal voedt? Zonde van het energieverbruik als dat ding 80-120 watt staat weg te trekken, uitzetten bij niet gebruiken spaart toch milieu en portemonnee.

• destroyer6670
Cap schreef op zondag 6 januari 2019 @ 10:57:
Ik begrijp het probleem nog niet helemaal. Je vindt het irritant dat, als de tv aan staat en je geen signaal op de ingang hebt, er een regel in beeld komt dat je geen signaal op de ingang hebt? Of begrijp ik het verkeerd?

Kan je je tv niet gewoon uitzetten als je hem toch langere tijd niet met een signaal voedt? Zonde van het energieverbruik als dat ding 80-120 watt staat weg te trekken, uitzetten bij niet gebruiken spaart toch milieu en portemonnee.
Bij ons staat hij af en toe wel aan zonder iets te doen. Na het gamen bijvoorbeeld. Dan komt er een mooie Monet voorbij, én een melding, waarvan ik zelf ook weet dat hij geen input heeft. Jammer van de schilderijen. Iedereen gebruikt hem anders.

Ben enorm tevreden en kan me geen mooiere tv kunnen wensen. Mijn initiële vraag was of dit uit kan, aangezien ik dit niet kon vinden.

Zie niet helemaal verschil met 10 minuten tv kijken of 10 minuten schilderijtjes en de samenhangende energieverspilling. Beeld is beeld.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cap
  • Niet online
Volgens mij begrijp ik het nog steeds niet. :P

Het verschil is volgens mij dat bij tv kijken je de tv gebruikt, je kijkt namelijk tv. :)

Als er toch geen ingangssignaal op staat gebruik je de tv volgens mij niet, kijk je er niet naar en staat ie nodeloos aan. Of niet?

Vaak ben je dan dus wat anders aan het doen en vergeet je de tv, voordat je het weet staat ie dus niet 10 minuten aan maar 30 of 60 minuten. Ik vind dat inderdaad verspilling, erger mezelf eraan als ik vergeet hem uit te zetten. Maar iedereen is natuurlijk vrij om dat te doen.

Ik vind die schilderijmodus op sommige nieuwe tv's (Samsung) ook maar ondingen, ergerlijk. Nou ga je als tv fabrikanten dus promoten dat mensen 24/7 hun tv aan laten omdat er dan zo'n leuk schilderijtje aan de muur hangt ipv een zwart vlak. Leuk ja, maar dan staat ie dus wel continu aan en verbruikt ie stroom, want stroomloos beeld tonen gaat volgens mij nog steeds niet tenzij je met e-ink aan de slag gaat of iets dergelijks.

Ik vind het in een tijd dat het milieuvraagstuk steeds meer speelt niet goed en niet handig om dit soort functies in tv's te implementeren en het in je reclame's promoten. Maar ieder zijn ding natuurlijk.

Cap wijzigde deze reactie 06-01-2019 11:58 (12%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• destroyer6670
Cap schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:47:
Volgens mij begrijp ik het nog steeds niet. :P

Het verschil is volgens mij dat bij tv kijken je de tv gebruikt, je kijkt namelijk tv. :)
Dat had ik al door ;) ik kan er even van genieten, ipv tv kijken. Daarna gaat hij op wat anders of uit. In die context is er geen verschil tussen tv kijken en schilderijen kijken.

• michielvz
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 10:38
Ik heb wat UHD materiaal op een schijf staan waarvan ik denk/dacht dat het om Dolby Vision materiaal gaat. Als ik het via de 8nterne speler afspeelt zie ik onderin HDR staan. Wordt dat ook getoond als het Dolby Vision betreft? Zoniet, wat staat er als Dolby Vision wordt gebruikt?

• rusman
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 10:27
Kort vraagje, ik heb een Sonos Playbar aan mijn C8 hangen (via een optische kabel) en regel het volume via de Playbar. Uiteraard hangt deze onder de TV en nu komt er steeds een soort "niet toegestaan" teken in beeld als ik het volume aanpas. Ik denk dat de TV denkt dat ik volume via de TV probeer te bedienen. Is er een manier om deze melding niet in beeld te laten komen?

• Puck
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 08:38

Puck

Don't be a Jerry

michielvz schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:48:
Ik heb wat UHD materiaal op een schijf staan waarvan ik denk/dacht dat het om Dolby Vision materiaal gaat. Als ik het via de 8nterne speler afspeelt zie ik onderin HDR staan. Wordt dat ook getoond als het Dolby Vision betreft? Zoniet, wat staat er als Dolby Vision wordt gebruikt?
Dolby Vision kan niet (makkelijk) geript worden en exacte kopieën kunnen niet afgespeeld worden door de interne player. Zie [LG OLED] Ervaringen & Discussie

Wordt dus vaak omgezet naar HDR10.

Puck wijzigde deze reactie 06-01-2019 13:45 (3%)

No, you're right. Let's do it the dumbest way possible because it's easier for you.

• michielvz
Oke, dus de enige manier om van Dolby Vision te genieten is streamen (Netflix) of Bluray als ik het goed begrijp.

• Puck

Puck

Don't be a Jerry

michielvz schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:52:
Oke, dus de enige manier om van Dolby Vision te genieten is streamen (Netflix) of Bluray als ik het goed begrijp.
Vooralsnog wel ja. Of een speler die wel directe kopieën kan afspelen zoals een Oppo.

No, you're right. Let's do it the dumbest way possible because it's easier for you.

• Rudios
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 11:02

Rudios

Lost in space?

michielvz schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:52:
Of Apple TV, persoonlijk vind ik DV daarbij beter dan Netflix.

Whole lot of stars ***

• michielvz
Maar wat voor bronmateriaal speel je dan af met je oppo of Apple tv?

michielvz wijzigde deze reactie 06-01-2019 14:26 (3%)

• TwArbo
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 22-03 22:22
michielvz schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:48:
Als ik Dolby Vision afspeel op mijn C8, dan staat het Dolby Vision. Als ik HDR afspeel, dan staat er HDR. Je kunt het zelf testen met deze voorbeeld filmpjes: https://4kmedia.org/lg-dolby-vision-uhd-4k-demo/

• GG85
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17-03 11:42

GG85

.......

GG85 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 17:30:
[...]

Wat is betere kwaliteit? De A9 processor is meer dan krachtig genoeg om een 2160p @60Hz @>200Mbit MKV te decoderen en weer te geven. Als die decompressie wordt uitgevoerd op de manier die de codec voorschrijft dan is dat zo goed als je het gaat krijgen. Een pc is krachtiger maar wat dan nog? Of je moet allerlei post processing willen doen maar wordt het daar "beter" van?

Black Crush: black crush heb je volgens mij wel. Speel dit maar eens af via HDMI en via de ingebouwde YouTube App: YouTube: AVS HD 709 Brightness Calibration
Via HDMI (nVidia kaart ieg) zijn 17 en 18 niet te onderscheiden maar via de ingebouwde YT app wel met dezelfde settings :). Er is dus zeker black crush via HDMI

120Hz/Judder: De interne LG app doet met Real Cinema on ook netjes 24fps content weergeven op 120Hz om zo Judder te vermijden. Jij gaat alles nu op 1080p via een pc afspelen omdat dat de enige mogenlijkheid is om 120hz weer te geven via HDMI terwijl je een perfecte interne LG app hebt die dat kan ik 2160p, zonde :). Meer info en hoe te testen door een 1sec sluitertijd foto van een testfilmpje te maken vindt je hier : https://www.rtings.com/tv/tests/motion/24p

Stutter is iets anders en is simpelweg het feit dat bij bijvoorbeeld een panning shot in een film er een schokkerig effect zich voordoet omdat de film nu eenmaal maar 24 beeldjes per seconde bevat. TrueMotion kan dat beeld vervolgens interpoleren maar dat geeft artifacten en het soap opera effect. 24p stutter is er simpelweg altijd(!) bij 24fps content. Of je het ziet en hoe erg je het vind is een tweede maar het is er wel. OLED's in het algemeen en ook zeker de C8 hebben het specifieke probleem dat ze een zeer lage response tijd hebben (opzich goed voor bijv 60Hz/120Hz content) waardoor een frame lang in beeld blijft en dit effect duidelijker zichtbaar is dan bij een LCD paneel. Een LCD paneel is namelijk veel trager waardoor het 24p stutter een beetje wordt uitgesmeerd als het ware. Dat is ook de reden waarom Rtings de C8 bijv een 4.8 geeft voor Stutter (https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c8#comparison_1924)
Meer info: https://www.rtings.com/tv/tests/motion/stutter

In het algemeen (dus niet aan jouw pennywise666) vind ik dat mensen in dit topic de beste intenties hebben maar ontbreekt vaak de technische onderbouwing/kennis en worden er heel veel aannames gedaan waardoor je een klok klepel verhaal krijgt. Dat is jammer want zo ontstaat er een hoop ruis op de lijn.
@pennywise666 ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je reactie :)

• pennywise666
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 08:14
GG85 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:53:
[...]

Voordat ik kon reageren had Cap al gereageerd op je bericht en toen vertelde ik hem dat ik jou ook zoiets wilde sturen,maar dat dat nu dus niet meer hoeft.

• Puck

Puck

Don't be a Jerry

michielvz schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:20:
Maar wat voor bronmateriaal speel je dan af met je oppo of Apple tv?
ITunes content lijkt mij ;) En Oppo kan wel DV iso's afspelen heb ik begrepen.

Puck wijzigde deze reactie 06-01-2019 15:18 (10%)

• Cap
  • Niet online
GG85 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:53:
[...]

Ik snap je punt wel maar volgens mij komt jouw reactie grotendeels neer op hetzelfde als mijn judder en stutter post van een dag eerder. Of doelde je op mij met dat klok-klepel verhaal? :D

Cap in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie"

Naar het punt van die black crush ben ik ook wel benieuwd, ik heb voornamelijk gekeken via de interne player maar zal nog eens goed kijken naar de balkjes via een PC of Chromecast op HDMI.

• pennywise666
Cap schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:42:
[...]

Ik snap je punt wel maar volgens mij komt jouw reactie grotendeels neer op hetzelfde als mijn judder en stutter post van een dag eerder. Of doelde je op mij met dat klok-klepel verhaal? :D

Naar het punt van die black crush ben ik ook wel benieuwd, ik heb voornamelijk gekeken via de interne player maar zal nog eens goed kijken naar de balkjes via een PC of Chromecast op HDMI.
Wizziwig's square test is speciaal voor Oled gemaakt.
Die balken zijn achterhaald en je ziet het ook niet goed doordat die felle witte cijfers in je ogen branden.

• Cap
  • Niet online
Dat laatste ben ik met je eens, die balkentest kan beter maar op zich is die test nog 100% geldig natuurlijk. Hij moet balkje 16 helemaal niet weergeven en balkje 17 wel, en dan steeds lichter naar 18, 19 etc. Ook kan je je near black grey er lekker mee afstellen omdat die balkjes mooi verkleuren zodra je aan de R G en B gaat zitten van de 5 IRE.

Natuurlijk is wizziwig's square test ook een mooie maar ik zie dit soort schermen als aanvullingen op elkaar in plaats van opvolgers/vervangers. Bij een kalibratie check ik altijd zoveel mogelijk verschillende schermen en niet slechts een voorgeschreven setje van 1 bron. Zo weet je dat je goed zit.

• pennywise666
Cap schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:49:
Dat laatste ben ik met je eens, die balkentest kan beter maar op zich is die test nog 100% geldig natuurlijk. Hij moet balkje 16 helemaal niet weergeven en balkje 17 wel, en dan steeds lichter. Ook kan je je near black grey er lekker mee afstellen omdat die balkjes mooi verkleuren zodra je aan de R G en B gaat zitten van de 5 IRE.

Natuurlijk is wizziwig's square test ook een mooie maar ik zie dit soort schermen als aanvullingen op elkaar in plaats van opvolgers/vervangers. Bij een kalibratie check ik altijd zoveel mogelijk verschillende schermen en niet slechts een voorgeschreven setje van 1 bron. Zo weet je dat je goed zit.
Maar de squaretest is ontworpen zodat near black wel/veel beter zichtbaar is,vandaar dat ik die gebruik.
Maar met 17 niet zichtbaar is ook geen ramp. Daar gebeurd toch sowiezo vrij weinig. Oja flashing;)

• Cap
  • Niet online
Haha, toch vind ik zelf die balkjes echt handiger om de helderheid mee in te stellen dan die squaretest, je ziet op de squaretest wel meer van het exemplarische gedrag van je paneel in het nearest-near-black :P maar imho is het instellen van de grenswaarde juist minder eenduidig. Daarvoor voldoet die balkentest uitstekend.

Cap wijzigde deze reactie 06-01-2019 16:15 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pennywise666
Kortom: We hebben genoeg keuze,voor ieder wat wils;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• invincible30
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 09:42

invincible30

Psn: pelter29

Spelbreker1 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 16:13:
[...]

Pech is het niet, het is de technologie. De kleur geel van de YouTube app is zeer gevaarlijk voor het paneel. Best veel mensen hebben er last van als je in de burn-in topics kijkt op andere internationale forums.

Dit is een andere gebruiker met exact hetzelfde.
[YouTube: LG OLED Burn-in caused by Youtube app in under 1 year of normal use]
Ik kijk ook regelmatig naar YouTube via de ingebouwde app. Dus ik was nieuwschierig. Heb een geheel geel scherm opgezet. En ook bij mij is dit gele balkje ingebrand op mijn e6.
Het was mij echt nooit opgevallen als ik er niet naar gezocht had trouwens ;)

Ik denk ook dat het geen pech is, maar idd de technologie van OLED.
Heb OLED lampje ook nooit hoger dan 55 staan en contrast op 85.

Ik ga er ook geen werk van maken. Paneel is voor de rest goed :)

• Spelbreker1
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 06-01 20:17
invincible30 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:32:
[...]

Ik kijk ook regelmatig naar YouTube via de ingebouwde app. Dus ik was nieuwschierig. Heb een geheel geel scherm opgezet. En ook bij mij is dit gele balkje ingebrand op mijn e6.

Ik snap dat je er geen werk van gaat maken, maar het is wel tenenkrommend om te zien hoe beperkt OLED panelen zijn. Voor veelvuldig gebruik absoluut ongeschikt. Kijk je soms naar series of films en weinig tot geen YouTube of reguliere tv dan is het met heel goed uitkijken op de lange termijn nog te doen. Maar als ik dit van te voren had geweten dan was ik niet aan OLED begonnen. 1500-2000 euro aan een tv uitgeven waar inbranden nog makkelijker kan dan plasma (ook een plasma tv gehad, en daar nooit last mee gehad).

• Spelbreker1
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 06-01 20:17
Eigenlijk heb ik zelf niet eens zo zin om het paneel te laten vervangen. Want dat zou betekenen dat YouTube kijken op dat ding niet meer kan (wat zeker 70% van mijn kijkgedrag is). Ik weet van mezelf dat ik over 2 jaar weer een nieuwe tv ga halen. Maar aan de andere kant wil ik gewoon uit principe een goed werkend en ogend paneel hebben, dus gaat die monteur toch maar langs moeten komen :).

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 08:20
invincible30 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:32:
[...]

Wel bijzonder, want dit staat toch niet continu in beeld als je YouTube app gebruikt?

Vermoed dat ik heel wat sport ga kijken met OLED op 100 (bijv F1 overdag, wielrennen), dus wel erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Ik maak me er vooralsnog nog maar niet te druk om, merendeel is sowieso ‘s avonds en Netflix met OLED op 21.

BMW F31 330i M Sport Shadow

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Cap schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:42:
[...]

klok klepel bedoel ik jou niet mee :).

@pennywise666 @Cap hoe zit het bij jullie met black crush verschil tussen HDMI en interne app?

@pennywise666 ik snap niet zo goed waarom je alles via HDMI met een resolutie van 1080p@120hz en "gekke" dingen als 5bit output gaat bekijken terwijl de interne app dat veel beter en zonder gedoe kan op volledige resolutie?

• pennywise666
GG85 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:50:
[...]

@pennywise666 @Cap hoe zit het bij jullie met black crush verschil tussen HDMI en interne app?

@pennywise666 ik snap niet zo goed waarom je alles via HDMI met een resolutie van 1080p@120hz en "gekke" dingen als 5bit output gaat bekijken terwijl de interne app dat veel beter en zonder gedoe kan op volledige resolutie?
Geen verschil met blackcrush.

Ik zet Madvr alleen op 5bit als de serie die ik bekijk veel flashing heeft. Dat verhelpt het namelijk.
Maar ik kan hem net zo goed op 8bit zetten want verschil met 5bit zie je alleen met je neus op het scherm en dan nog nauwelijks dmv noise.
Vreemd dat ditheren op een lagere bitrate het flashen verhelpt,maar LG kan wel op deze manier dit verhelpen dmv een firmware "fix" dmv dithering de flashing op een lagere bitrate bij near black te maskeren.

Hoezo kan de interne app beter met 1080p120 omgaan?

• aex351
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12:12

aex351

I am the one

Mijn C8 die ik nog op de 31ste had besteld heeft helaas een aantal dode pixels. Hopelijk kan ik de televisie nog omruilen bij de winkel en alsnog gebruik blijven maken van de cashback actie. Maar ik ben benieuwd. Ik zit anders gelukkig nog ruim binnen mijn retourrecht. Maar het zal wel behoorlijk zuur zijn wanneer ik ineens 500 euro meer voor exact dezelfde televisie moet betalen. Wat ik dan ook niet ga doen.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Simon Shipperd
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 13:48
Spelbreker1 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 16:13:
[...]

Pech is het niet, het is de technologie. De kleur geel van de YouTube app is zeer gevaarlijk voor het paneel. Best veel mensen hebben er last van als je in de burn-in topics kijkt op andere internationale forums.

Dit is een andere gebruiker met exact hetzelfde.
[YouTube: LG OLED Burn-in caused by Youtube app in under 1 year of normal use]
Maar dan maak je toch geen gewoon gebruik van de app om effectief content te kijken lijkt me? Ik kan moeilijk geloven dat die burn-in er komt tijdens die paar seconden dat die balkjes zichtbaar zijn tijdens een search of het starten van een video.

• HoppyF
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12:23
aex351 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:34:
Mijn C8 die ik nog op de 31ste had besteld heeft helaas een aantal dode pixels. Hopelijk kan ik de televisie nog omruilen bij de winkel en alsnog gebruik blijven maken van de cashback actie. Maar ik ben benieuwd. Ik zit anders gelukkig nog ruim binnen mijn retourrecht. Maar het zal wel behoorlijk zuur zijn wanneer ik ineens 500 euro meer voor exact dezelfde televisie moet betalen. Wat ik dan ook niet ga doen.
Even met de winkel of webshop overleggen.
Ik neem aan dat je de TV niet wilt retourneren maar wilt behouden.
Omruilen kan dus of reparatie aan huis waarbij het paneel dan vervangen zal gaan worden.

Wie altijd met de kudde meegaat, zal regelmatig door de stront van een ander lopen!

• pwh53
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 14:15
volgens mij is vandaag de laatste dag

De actie is geldig bij aankoop van een TV en/of soundbar promotiemodel vanaf 20 augustus t/m 31 december 2018. Om je cashback te claimen registreer je hieronder de aankoop van je promotiemodel. Je kan dit tot uiterlijk 7 januari 2019 doen. Zodra jouw registratie is goedgekeurd wordt de cashback overgemaakt naar het door jou, bij de registratie opgegeven, IBAN bankrekeningnummer

• invincible30
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 09:42

invincible30

Psn: pelter29

Simon Shipperd schreef op zondag 6 januari 2019 @ 18:01:
[...]

Maar dan maak je toch geen gewoon gebruik van de app om effectief content te kijken lijkt me? Ik kan moeilijk geloven dat die burn-in er komt tijdens die paar seconden dat die balkjes zichtbaar zijn tijdens een search of het starten van een video.
Gebeurt dus wel. Ook bij mij.
En ik maak echt geen misbruik van mijn toestel. Integendeel.
Ik vermijd logo's zoveel mogelijk bijvoorbeeld.

En het is natuurlijk meer dan een paar seconden op een avond :)
YouTube is geen Netflix. Tenminste ik bekijk meer en kortere filmpjes op YouTube. Dus vaker scrollen en zoeken. En dan verschijnt het balkje telkens in beeld.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP PowerMod / Moderator Witgoed

Plons!

Modbreak:Houd het hier een beetje gezellig i.p.v. op de man op elkaar te gaan reageren. We hebben niet voor niets een topic report functie.

select * from Fish;

• Spiekers1983
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 30-01 21:08
Beste mede tweakers.

Als jullie normaal tv kijken gebruik je dan ook de bioscoop fuctie? Heb het idee dat het meer 3d lijkt klopt dat? Plus het feit dat als er een snellere beweging in komt dan lijkt het streperig als ik via bioscoop kijk. Ligt zoiets aan de blur? Of judder? Weet zelf niet goed wat ik doe als ik die verzet namelijk.

• Simon Shipperd
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 13:48
Naar aanleiding van de berichten hier ook het oled-lampje lager gezet. Stond steeds op 100 en heb het nu op 50 gezet en het beeld (van de digibox) ziet er precies een pak beter/natuurlijker uit nu. De andere instellingen zou ik ooit eens moeten bekijken ook.

• Macboe
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 16-03 16:08
Weet iemand waar ik Clear Panel Noise kan vinden bij een EC930V Oled van LG? Ik kan dit in het menu niet vinden...

"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway"

• Wren
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 18-03 19:17
Macboe schreef op maandag 7 januari 2019 @ 06:36:
Weet iemand waar ik Clear Panel Noise kan vinden bij een EC930V Oled van LG? Ik kan dit in het menu niet vinden...
De EC930 is een 2014 model en deze heeft die optie niet. Die bestond nog niet.

• Macboe
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 16-03 16:08
Wren schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:58:
[...]
De EC930 is een 2014 model en deze heeft die optie niet. Die bestond nog niet.
Is er geen alternatief zoals stroomloos maken of iets wat er op lijkt?

"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway"

• Wren
Macboe schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:18:
[...]

Is er geen alternatief zoals stroomloos maken of iets wat er op lijkt?
Helaas,de techniek bestond gewoon nog niet in 2014. De EC lijn was in feite de tweede commerciële OLED modellijn na de EA in 2013.

• GG85

GG85

.......

pennywise666 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:28:
[...]

Geen verschil met blackcrush.

Ik zet Madvr alleen op 5bit als de serie die ik bekijk veel flashing heeft. Dat verhelpt het namelijk.
Maar ik kan hem net zo goed op 8bit zetten want verschil met 5bit zie je alleen met je neus op het scherm en dan nog nauwelijks dmv noise.
Vreemd dat ditheren op een lagere bitrate het flashen verhelpt,maar LG kan wel op deze manier dit verhelpen dmv een firmware "fix" dmv dithering de flashing op een lagere bitrate bij near black te maskeren.

Hoezo kan de interne app beter met 1080p120 omgaan?
Dus jij ziet zowel via HDMI als de interne app balk 17 en hoger?

Wat ik bedoel ik dat ik niet snap dat jij al je content via HDMI op 1080p @ 120Hz kijkt terwijl de interne app diezelfde content gewoon in native 4k en met real cinema on op 10hz weer kan geven

• pwh53
GG85 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:10:
[...]

Wat ik bedoel ik dat ik niet snap dat jij al je content via HDMI op 1080p @ 120Hz kijkt terwijl de interne app diezelfde content gewoon in native 4k en met real cinema on op 10hz weer kan geven
snap ik ook niet, ik kijk ook via hdmi en madvr maar op 2160p @60hz

• Cap
  • Niet online
GG85 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:50:
[...]

Ik heb het nog eens bekeken, bij afspelen van het balkenpatroon via HDMI2 (hangt een chromecast 3 aan) is net als bij de interne speler balk 17 de eerste die zichtbaar is en de helderheid loopt netjes op naar balk 18, 19 en verder. Wat dat betreft zie ik dus geen issue via HDMI.
pwh53 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:21:
[...]

Waarom op 60 Hz? Dan krijg je bij 24p materiaal toch te maken met judder? Daarvoor is die 120 Hz toch juist handig? Of kijk je via madvr geen 24p materiaal?

Cap wijzigde deze reactie 07-01-2019 11:15 (27%)

• FlameDB
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 22-03 15:25
Over hoeveel pixels gaat het? Kan je dit effectief zien?

Ik heb een rode luie pixel en een zwarte dode pixel en ik kan die op geen enkel mogelijke manier zien vanaf ik een meter van het beeld sta en mijn kijkafstand is 2,5 à 3 m.

Als je dit vanop kijkafstand kunt zien moet het zo goed als zeker over een cluster van dode pixels gaan..

• aex351

aex351

I am the one

FlameDB schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:14:
[...]

Over hoeveel pixels gaat het? Kan je dit effectief zien?

Ik heb een rode luie pixel en een zwarte dode pixel en ik kan die op geen enkel mogelijke manier zien vanaf ik een meter van het beeld sta en mijn kijkafstand is 2,5 à 3 m.

Als je dit vanop kijkafstand kunt zien moet het zo goed als zeker over een cluster van dode pixels gaan..
Ik heb tot nu 2 dode pixels gespot. Waarvan de 1e altijd op zwart blijft en de 2e blijft zwart wanneer op 2 van de 3 RGB kleuren.

In elk geval op een afstand van 2/3 meter zie je het niet. Maar desalnietemin is dit alles behalve wenselijk.

• Vulcan750
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22-03 00:55
Van tevoren goed navragen, en mocht dat een probleem opleveren gewoon het paneel laten vervangen. Dit doen ze ter plekke, dus je hoeft er niet mee te sjouwen. Ik zou die €500 i.i.g. niet laten schieten. Succes ermee!

LG W2242TE monitor, Antec NSK-3480, Gigabyte GA-MA69GM-S2H, AMD Phenom II x4 840, 4 Gb DDR2-800, Sapphire Radeon HD 6770 1 GB GDDR5 , LiteOn Dvd-rw LH-20A1S, Samsung Tab A6, Huawei P8, dSLR Pentax K3 en LG 55E6v

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Wren schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:46:
[...]
Helaas,de techniek bestond gewoon nog niet in 2014. De EC lijn was in feite de tweede commerciële OLED modellijn na de EA in 2013.
@Wren, in de 2015 4k modellenreeks was de optie ook nog niet aanwezig in het menu.

A smile a day....

• Wren
hardware-lover schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:58:
[...]

@Wren, in de 2015 4k modellenreeks was de optie ook nog niet aanwezig in het menu.
Klopt, dit is met de 2016 oledB/C/E/G lijn gekomen

• pennywise666
pwh53 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:21:
[...]

Mijn videokaart kan geen 2160p60 weergeven,vandaar.
En op 2160p23 loop het geluid niet synchoon,wat ik wel aan kan passen maar dan loopt het weer niet syncroon met Ziggo. En aangezien ik geen zin heb om elke keer dat aan te passen,kies ik er liever voor om 4K HDR op 1080p120 af te spelen, want ik zie geen enkel verschil met 2160p23.

• HoppyF
Niet vergeten!
Om 17:00 onze tijd, start de LG persconferentie.
YouTube: CES 2019 LG Press Conference - Live stream

Hoewel de nieuwe 2019 modellen al bekend zijn verwacht ik toch nog wel meer details.
Het zal altijd beter zijn dan Samsung die (alweer....) met hun Microled demo komen maar nog steeds niet met een productie versie hoewel ze dit een half jaar geleden al aangekondigd hadden dat ze in 2019 met een consumenten Microled TV zouden gaan komen.

Voorlopig dus nog volop OLED’s!

Wie altijd met de kudde meegaat, zal regelmatig door de stront van een ander lopen!

• Duuufke
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 21-03 09:32
Hallo mede-tweakers! Ik heb een vraag over de LG E8. Nu met de cashback kan het zo zijn dat dit model financieel voordeliger is dan de C8. Gezien ik van plan ben de tv aan de muur te hangen maak ik mij zorgen over de glasplaat van de E8.
Gisteren in de Media Markt heb ik de E8 bekeken. Zij hadden hem daar ook opgehangen, echter was het volgende zwarte balkje zichtbaar:

Ik heb toen gevraagd of deze eraf kon, maar dat lukte hen echter niet (met 3 man personeel :F)

Ik heb dus al gevonden dat de voet eraf kan, maar over dat zwarte balkje ben ik niet zeker. Misschien weet iemand die hier zelf een E8 heeft meer?

• pwh53
Cap schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:12:
[...]

Ik heb het nog eens bekeken, bij afspelen van het balkenpatroon via HDMI2 (hangt een chromecast 3 aan) is net als bij de interne speler balk 17 de eerste die zichtbaar is en de helderheid loopt netjes op naar balk 18, 19 en verder. Wat dat betreft zie ik dus geen issue via HDMI.

[...]

Waarom op 60 Hz? Dan krijg je bij 24p materiaal toch te maken met judder? Daarvoor is die 120 Hz toch juist handig? Of kijk je via madvr geen 24p materiaal?
ik kijk alles vanaf pc icm media player classic en madvr,zie nu ook pas dat ik 120hz kan selecteren bij 1080p in het nvdia-menu.zal het eens proberen.
dus 480p,720p en 1080p tv-rips en web-dl,bluray op 1080p @120hz ? en bij 4k hdr zet je hem weer terug naar 2160p 60hz ? bv.planet earth 2
ps. stutter/judder valt me niet op

• m00n
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 04-03 17:25
Beste Tweakers, vraagje met betrekking tot de cashback. Heeft iemand van jullie hier de mededeling gekregen dat de cashback is afgekeurd omdat het serienummer onbekend is. Moet nu foto van de achterkant van de TV sturen om het een en ander uit te sluiten? Hou jullie op de hoogte!

Xbox Live: m00n22 | Game setup: LG OLED55C8 - Denon AVR-X2300W - JBL SCS200 7.1 - DreamScreen 4K - HDFury Vertex & GoBlue - Xbox ONE X 1TB - Xbox 360 Slim 250GB - Astro A40 Gaming Headset

• pennywise666
GG85 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:10:
[...]

Wel crushed is mijn tv trouwens zonder 3dlut file.
Met de AVS balkentest zie ik dan dat op PC en interne app 17,18 en 19 20 gecrushed zijn.
Met Wizziwig's squaretest zie ik meer detail,maar nog steeds crushed.
Dus ik heb een 3dlut file in MadVr gezet, waardoor ik nu ook near black vaagjes kan zien.

Windows doet 8bit dithering met 10bit voor HDR op mijn videokaart, wat er exact hetzelfde uitziet.
Maar wanneer ik zeg dat ik MadVR op 5bit zet, bedoel ik dat met SDR content om de flashing macroblocks near black tegen te gaan.

• FlameDB
aex351 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:36:
[...]

Ik heb tot nu 2 dode pixels gespot. Waarvan de 1e altijd op zwart blijft en de 2e blijft zwart wanneer op 2 van de 3 RGB kleuren.

In elk geval op een afstand van 2/3 meter zie je het niet. Maar desalnietemin is dit alles behalve wenselijk.
Ik ben benieuwd of je nieuwe paneel pixel perfect zal zijn. Volgens andere fora (avsforum en avforums) is het quasi onmogelijk om een paneel te hebben met 0 defecte pixels.

• pwh53
pennywise666 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:23:
[...]

Mijn videokaart kan geen 2160p60 weergeven,vandaar.
En op 2160p23 loop het geluid niet synchoon,wat ik wel aan kan passen maar dan loopt het weer niet syncroon met Ziggo. En aangezien ik geen zin heb om elke keer dat aan te passen,kies ik er liever voor om 4K HDR op 1080p120 af te spelen, want ik zie geen enkel verschil met 2160p23.
is dan 4k hdr icm xplay-app geen optie ?

• pennywise666
pwh53 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:50:
[...]

is dan 4k hdr icm xplay-app een optie ?
Zou kunnen ook, maar ik vind die app niet goed vergelekn met de Plex Server op Windows.
Want daarmee heb ik vind ik een betere interface, navigeert het makkelijker met muis. Heb ik ook HD audio.
En kan ik ook de ondertitels mooi op grijs zetten wat ik ook bij SDR zo heb staan. Ook ondertitels precies zo groot of klein maken als ik wil en de positie er van.
And last but not least: Afspelen met MPC-HC en MadVR met 3dlutfile voor meer detail op mijn blijkbaar wat gecrushte tv.
pwh53 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:45:
[...]

ik kijk alles vanaf pc icm media player classic en madvr,zie nu ook pas dat ik 120hz kan selecteren bij 1080p in het nvdia-menu.zal het eens proberen.
dus 480p,720p en 1080p tv-rips en web-dl,bluray op 1080p @120hz ? en bij 4k hdr zet je hem weer terug naar 2160p 60hz ? bv.planet earth 2
ps. stutter/judder valt me niet op
4k HDR op 2160p24 zou je dan beter doen of in mijn geval op 1080p120. Probeer dat maar even trouwens inderdaad.
SDR ziet er mooi vloeiend uit ook op 1080p120 en mijn muis holt er als een gek mee op mijn desktop.

pennywise666 wijzigde deze reactie 07-01-2019 13:04 (39%)

• Cap
  • Niet online
pennywise666 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:48:
[...]

Met de AVS balkentest zie ik dan dat op PC en interne app 17,18 en 19 20 gecrushed zijn.
Even ter voorkoming van misverstanden, welke betekenis geef je hier aan crushed? Zie je de balken helemaal niet omdat ze compleet verdwijnen in de achtergrond? Zie je ze allemaal wel maar zijn ze precies even donker? Of anders?

Nogmaals ik zie ze op mijn C8 precies zoals het moet, dus de zwarte achtergrond = pixels uit, 16 licht helemaal niet op, vanaf 17 zichtbaar en netjes oplopend in helderheid in de verdere balkjes.

• pennywise666
Cap schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:05:
[...]

Even ter voorkoming van misverstanden, welke betekenis geef je hier aan crushed? Zie je de balken helemaal niet omdat ze compleet verdwijnen in de achtergrond? Zie je ze allemaal wel maar zijn ze precies even donker? Of anders?

Nogmaals ik zie ze op mijn C8 precies zoals het moet, dus de zwarte achtergrond = pixels uit, 16 licht helemaal niet op, vanaf 17 zichtbaar en netjes oplopend in helderheid in de verdere balkjes.
Crushed als in dat ze 1 geheel vormen met 16. Even zwart dus.

• Cap
  • Niet online
Ok duidelijk. En als je dan je helderheid 1 tikje omhoog doet springen ze meteen allemaal tegelijk uit het zwart, inclusief balkje 16?

• G_M_C
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 11:42

G_M_C

Nu weg ....

pennywise666 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:07:
[...]

Crushed als in dat ze 1 geheel vormen met 16. Even zwart dus.
Kan ook gewoon zo zijn dat hij video-level (RGB) weergave heeft ingeschakeld (16-235). Eerst zeker weten dat er PC-level (RGB) wordt gebruikt (0-255) voordat je iets aanpast.

• pwh53
pennywise666 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:55:
[...]

Zou kunnen ook, maar ik vind die app niet goed vergelekn met de Plex Server op Windows.
Want daarmee heb ik vind ik een betere interface, navigeert het makkelijker met muis. Heb ik ook HD audio.
En kan ik ook de ondertitels mooi op grijs zetten wat ik ook bij SDR zo heb staan. Ook ondertitels precies zo groot of klein maken als ik wil en de positie er van.
And last but not least: Afspelen met MPC-HC en MadVR met 3dlutfile voor meer detail op mijn blijkbaar wat gecrushte tv.

[...]

4k HDR op 2160p24 zou je dan beter doen of in mijn geval op 1080p120. Probeer dat maar even trouwens inderdaad.
SDR ziet er mooi vloeiend uit ook op 1080p120 en mijn muis holt er als een gek mee op mijn desktop.
probeer ik,maar ik gebruik de tv als 2de monitor (zit 10 meter hdmikabel tussen),ik open een film op de pc-monitor en dan sleep ik het naar de tv

• Cap
  • Niet online
G_M_C schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:11:
[...]

Kan ook gewoon zo zijn dat hij video-level (RGB) weergave heeft ingeschakeld (16-235). Eerst zeker weten dat er PC-level (RGB) wordt gebruikt (0-255) voordat je iets aanpast.
Ik ging er vanuit dat ie dat wel op orde had, als de basisinstelling inderdaad niet goed staat dan heeft instellen van je black level helemaal geen zin. :P

• pennywise666
Cap schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:09:
Ok duidelijk. En als je dan je helderheid 1 tikje omhoog doet springen ze meteen allemaal gelijk uit het zwart, inclusief balkje 16?
Nee, pas bij 57 ofzo.
En met black screen begint ie te glowen in de rechter bovenhoek vanaf 51 en spreid dan uit naar links toe wanneer ik helderheid verhoog.
Alles getest in het donker met neus op scherm en een half uur zitten kijken er naar.

Je doelde er op dat ik misschien blacklevel verkeerd had staan?
G_M_C schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:11:
[...]

Ja dat staat uiteraard goed.
pwh53 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:12:
[...]

probeer ik,maar ik gebruik de tv als 2de monitor (zit 10 meter hdmikabel tussen),ik open een film op de pc-monitor en dan sleep ik het naar de tv
Ja haha dat had ik ook zo jaren geleden,maar daar ben ik van afgestapt. Vind 1 scherm voor alles veel handiger.

pennywise666 wijzigde deze reactie 07-01-2019 13:19 (45%)

• Cap
  • Niet online
pennywise666 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:13:
[...]

Nee ik probeer het gedrag van jouw paneel te begrijpen.
[...]

Nee, pas bij 57 ofzo.
En met black screen begint ie te glowen in de rechter bovenhoek vanaf 51 en spreid dan uit naar links toe wanneer ik helderheid verhoog.
Alles getest in het donker met neus op scherm en een half uur zitten kijken er naar.
Okee nu snap ik het. Op zich worden de balken bij jou vanaf helderheid 57 goed weergegeven, dwz 16 niet zichtbaar en 17 e.v. oplopend wel.

Maar jij crushed bewust je blacks omdat de near black uniformiteit van je paneel in de rechterbovenhoek zo slecht is dat je daar al glow krijgt voordat het midden van het scherm uit zwart komt.

Met andere woorden volgens mij heb je een paneel probleem.

Mijn paneel is zeker ook niet mooi uniform, mijn rechteronderhoek begint eerder op te lichten dan de rest. Maar gelukkig gebeurt dat pas op een helderheidsstand hoger dan die waarop balkje 16 zichbaar wordt, zodat ik het balkenscherm perfect kan instellen. Bij jou begint het oplichten van je hoek dus al als balkje 20 net uit het zwart komt.

Bij mij dus:
helderheid 50 of 51: balk 16 niet zichtbaar, balk 17 en verder wel, prima
helderheid 52: balk 16 nog niet zichtbaar maar de rechterbenedenhoek begint op te lichten
helderheid 53: balk 16 begint zichtbaar te worden en rechterbenedenhoek licht op

Cap wijzigde deze reactie 07-01-2019 13:39 (38%)

• Qapla1
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 14-03 21:38
[...]

Nee, pas bij 57 ofzo.

[...]

Ja dat staat uiteraard goed.

[...]

Ja haha dat had ik ook zo jaren geleden,maar daar ben ik van afgestapt. Vind 1 scherm voor alles veel handiger.
Dat is dus precies wat wij hier ook hebben, blacklevel staat op laag, bij 50/51 is alles zwart, geen enkele pixel licht op, bij 52 begint ons scherm licht te gloeien aan de rechterzijde. ISF dark instelling, Oled light op 45, Contrast op 83, Gamma BT.1886, verder niks aan wat niet aan hoeft of moet. Als we 17 willen zien moet de helderheid naar 56. Op helderheid 51 zijn 17, 18 en 19 niet zichtbaar.

• pennywise666
Cap schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:26:
[...]

Nee ik probeer het gedrag van jouw paneel te begrijpen.

[...]

Okee nu snap ik het. Op zich worden de balken bij jou vanaf helderheid 57 goed weergegeven, dwz 16 niet zichtbaar en 17 e.v. oplopend wel.

Maar jij crushed bewust je blacks omdat de near black uniformiteit van je paneel in de rechterbovenhoek zo slecht is dat je daar al glow krijgt voordat het midden van het scherm uit zwart komt.

Met andere woorden volgens mij heb je een paneel probleem.

Mijn paneel is zeker ook niet mooi uniform, mijn rechteronderhoek begint eerder op te lichten dan de rest. Maar gelukkig gebeurt dat pas op een helderheidsstand hoger dan die waarop balkje 16 zichbaar wordt, zodat ik het balkenscherm perfect kan instellen. Bij jou begint het oplichten van je hoek dus al als balkje 20 uit het zwart komt.

Bij mij dus:
helderheid 50 of 51: balk 16 niet zichtbaar, balk 17 en verder wel. nog steeds prima
helderheid 52: balk 16 nog niet zichtbaar maar de rechterbenedenhoek begint op te lichten
helderheid 53: balk 16 begint zichtbaar te worden en rechterbenedenhoek licht op
Ja precies,want ik ga echt niet tegen een glowend scherm aankijken en ook niet 0,1% zichtbaar glow,dat is geen gezicht. En dan had ik net zo goed een LCD kunnen kopen.
Maar het valt best mee.
Want doordat mijn scherm een bepaald crushgehalte heeft,kan ik zien dat de wiziwig pattern net iets beter is met het weergeven in mijn geval. Daarnaast heb ik een 3dlut file.
Ik zie in content gewoon de belangrijke dingen in donkere scenes. Ziet er niet zwaar crushed uit ofzo.
Gebeurd toch vrij weinig bij near black ook.
Qapla1 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:34:
[...]

Dat is dus precies wat wij hier ook hebben, blacklevel staat op laag, bij 50/51 is alles zwart, geen enkele pixel licht op, bij 52 begint ons scherm licht te gloeien aan de rechterzijde. ISF dark instelling, Oled light op 45, Contrast op 83, Gamma BT.1886, verder niks aan wat niet aan hoeft of moet. Als we 17 willen zien moet de helderheid naar 56. Op helderheid 51 zijn 17, 18 en 19 niet zichtbaar.
Ik dacht eerst ook dat de glow pas begon bij 52, maar toen ik wat langer in het donker zat om te testen zag ik het ook heel lichtjes bij 51.
Wat je ook kan doen om meer detail te krijgen zonder helderheid verhoging of glow, is om de 20-point IRE5 te verhogen met een paar clicks. Werkt erg goed. Ook kan je 2-point low verhogen, maar dat is minder aan te raden omdat dat de hele gamma in de war schopt.

pennywise666 wijzigde deze reactie 07-01-2019 13:40 (21%)

• Cap
  • Niet online
Snap ik, liever een kleine black crush dan een oplichtend scherm, want dat zie je constant zodra er zwarte filmbalken in het spel zijn. Wel irritant, dit zou LG toch echt beter op orde moeten krijgen.

IRE5 verhogen is inderdaad een optie omdat er bij zo'n meerpuntsaanpassing altijd een lichte overlap zit naar de niveaus er boven en beneden, met het opkrikken van 5 zet je ook 4, 3, 2, 1 in aflopende mate omhoog. Je ziet dat ook duidelijk gebeuren in het balkenscherm. Anders gezegd: je lost er de paneeluniformiteit niet mee op maar je kan net in iets fijnere stappen regelen dan met de gewone helderheidsstand.

Cap wijzigde deze reactie 07-01-2019 13:46 (51%)

• pennywise666
Cap schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:41:
Snap ik, liever een kleine black crush dan een oplichtend scherm, want dat zie je constant zodra er zwarte filmbalken in het spel zijn. Wel irritant, dit zou LG toch echt beter op orde moeten krijgen.
Ja,ik zie het dan altijd vanuit mijn ooghoek en dan denk ik: "jongens er klopt hier iets niet of ik verbeeld het me" en dat is gewoon irritant;) Dus dan ga ik een half uur in het donker zitten testen en toen bleek dat ik me het niet maar verbeelde in ieder geval.

• aex351

aex351

I am the one

FlameDB schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:49:
[...]

Ik ben benieuwd of je nieuwe paneel pixel perfect zal zijn. Volgens andere fora (avsforum en avforums) is het quasi onmogelijk om een paneel te hebben met 0 defecte pixels.
Het lijkt mij toch redelijk normaal om 0 defecte pixels te hebben. Met al mijn schermen heb ik nooit geen problemen gehad.

• GG85

GG85

.......

Cap schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:12:
[...]

Hmm raar, dan moet het aan mn nVidia kaart liggen....

Wil iemand met een nVidia kaart onderstaand filmpje afspelen en kijken of zij het in RGB full mode wel voor elkaar krijgen om 2-16 zwart te krijgen en 17> zichtbaar?

YouTube: AVS HD 709 Brightness Calibration

Ik krijg via nVidia RTX -> HDMI balk 17 en 18 niet te zien.

ps. als je alle balken (dus ook onder de 16) op ziet lichten staat je output op yCbCr of RGB limited, het gaat mij om RGB full

• GG85

GG85

.......

Qapla1 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:34:
[...]

Via HDMI of via interne app of allebei?

• Qapla1
@Cap , @pennywise666 :

Wat betreft die 5 Ire verhogen bedoelen jullie daar de Luminance mee toch? Zo ja, gedaan en dan krijgen we meer detail maar dan worden de balken nog niet zichtbaar. We kunnen helemaal tot +50 gaan maar dan verpest je echt je gamma.

@GG85 :

Intern zowel als extern.

Als je de diverse andere fora's leest dan blijkt er veel mis te zijn met de 2018 panelen, niet alleen in NL maar ook in de UK, USA en Duitsland.

• Cap
  • Niet online
@Qapla1 ja luminance, je kan ook r, g en b een gelijk aantal stappen omhoog doen maar dat komt op precies hetzelfde neer en is omslachtiger. :P Ik zou niet meer dan een stapje of 5, hoogstens 10 doen. Hoger dan haal je wel het nearest black nog meer omhoog maar je verpest inderdaad je 5% gamma.

• FlameDB
aex351 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:59:
[...]

Het lijkt mij toch redelijk normaal om 0 defecte pixels te hebben. Met al mijn schermen heb ik nooit geen problemen gehad.
Ik geef je geen ongelijk, maar ik heb berichten gelezen op die andere forums waar het ging over grey uniformity. Ik herinner me één iemand die zijn tv tot 7 keer toe heeft gewisseld tot hij tevreden was over de uniformiteit. Hij schreef er ook bij je paneel niet te gaan vervangen op basis van dode pixels, want 6 van de 7 panelen die hij had had minstens 1 dode (sub)pixel.

Misschien heb je nu een heel uniform paneel met twee dode pixels die je helemaal niet kunt zien en heeft je volgende ook gewoon enkele dode pixels maar nog een ander probleem...

• aex351

aex351

I am the one

FlameDB schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:16:
[...]

Ik geef je geen ongelijk, maar ik heb berichten gelezen op die andere forums waar het ging over grey uniformity. Ik herinner me één iemand die zijn tv tot 7 keer toe heeft gewisseld tot hij tevreden was over de uniformiteit. Hij schreef er ook bij je paneel niet te gaan vervangen op basis van dode pixels, want 6 van de 7 panelen die hij had had minstens 1 dode (sub)pixel.

Misschien heb je nu een heel uniform paneel met twee dode pixels die je helemaal niet kunt zien en heeft je volgende ook gewoon enkele dode pixels maar nog een ander probleem...
Ja, het scherm is verder wil prima. Maar ik denk dat het wel meevalt. Denk dat de meeste hier in het forum een scherm hebben dat gewoon meteen goed functioneert zonder dode pixels of slechte uniformiteit. In elk geval mocht ik de televisie ooit op termijn willen doorverkopen. Geheid dat die dode pixels op mij afgerekend gaan worden.

• FlameDB
aex351 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:20:
[...]

Ja, het scherm is verder wil prima. Maar ik denk dat het wel meevalt. Denk dat de meeste hier in het forum een scherm hebben dat gewoon meteen goed functioneert zonder dode pixels of slechte uniformiteit. In elk geval mocht ik de televisie ooit op termijn willen doorverkopen. Geheid dat die dode pixels op mij afgerekend gaan worden.
Ikzelf heb enkel mijn dode pixels ontdekt door een witte achtergrond op te zetten en op 20 cm van m'n scherm te gaan kijken (deed letterlijk pijn aan de ogen). Als ik ze zag en ik zette 1 stap (tot max 1 m dus) naar achter waren deze al niet zichtbaar. Mag ik vragen hoe je deze hebt ontdekt?

Het zou me niet verwonderen moest het grootste deel van de eigenaren hier minstens één defecte (sub)pixel hebben, maar dit nog nooit hebben opgemerkt.

Tenzij je dit snel hebt gezien bij eender welke content, denk ik dat je eerder met een cluster (meerdere) dode pixels zit ipv 1...

• BarryS
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22-03 19:10
GG85 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:25:
[...]

Hmm raar, dan moet het aan mn nVidia kaart liggen....

Wil iemand met een nVidia kaart onderstaand filmpje afspelen en kijken of zij het in RGB full mode wel voor elkaar krijgen om 2-16 zwart te krijgen en 17> zichtbaar?

YouTube: AVS HD 709 Brightness Calibration

Ik krijg via nVidia RTX -> HDMI balk 17 en 18 niet te zien.

ps. als je alle balken (dus ook onder de 16) op ziet lichten staat je output op yCbCr of RGB limited, het gaat mij om RGB full
Met RGB Full (zelfde hier op een AMD Vega 56) zal je op de TV de HDMI poort moeten classifiseren als PC/Computer. Bij mij kan dit helaas niet, gezien de PC via m'n receiver naar de TV gaat. En daar staan ook m'n 4K BluRay player en Chromecast e.d. op aangesloten. Die laatste 2 zijn wel 16-255 en alleen de PC is op Full 0-255.

AMD Ryzen 7 2700x - 32 GB DDR4 3200 MHz C14 G.Skill Ripjaws V - MSI x470 Gaming Pro Carbon - Sapphire Pulse Radeon RX Vega 56 - Samsung 850 EVO 1TB - Samsung 830 256GB - Seagate Barracuda 2TB - Noctua NH-D15 - RM850x - Fractal Design Define R5 - LG 34UM68

• Spiekers1983
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 30-01 21:08
Spiekers1983 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 22:07:
Beste mede tweakers.

Als jullie normaal tv kijken gebruik je dan ook de bioscoop fuctie? Heb het idee dat het meer 3d lijkt klopt dat? Plus het feit dat als er een snellere beweging in komt dan lijkt het streperig als ik via bioscoop kijk. Ligt zoiets aan de blur? Of judder? Weet zelf niet goed wat ik doe als ik die verzet namelijk.
Iemand enig idee?

Alvast bedankt toppers

• pennywise666
Qapla1 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:56:
@Cap , @pennywise666 :

Wat betreft die 5 Ire verhogen bedoelen jullie daar de Luminance mee toch? Zo ja, gedaan en dan krijgen we meer detail maar dan worden de balken nog niet zichtbaar. We kunnen helemaal tot +50 gaan maar dan verpest je echt je gamma.
In een pikdonkere kamer ,nadat je 5 minuten lang met je ogen aan het donker gewend bent geraakt, moet je met je neus op het scherm en dan moet 17 heel vaag zichtbaar zijn, dus niet goed zichtbaar zijn. Dan staat de rest ook automatisch goed.
Wanneer je 17 helemaal niet zichtbaar hebt,dan is het ook niet zo erg.
18 is alweer iets belangrijker.
Near black is gewoon moeilijker te zien op een oled omdat ie uit puur zwart komt, en dan is 17 vrijwel even zwart.

pennywise666 wijzigde deze reactie 07-01-2019 18:00 (7%)

• Rivanov
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 12:58

Rivanov

Apple freak

De 2019 modellen gaan (net als Samsung en Vizio) AirPlay 2 en Homekit van Apple ondersteunen.

https://www.theverge.com/...2-support-to-its-2019-tvs

En het oprolbare scherm gaat dit jaar echt de verkoop in. :)

https://www.theverge.com/...os-video-release-ces-2019

Rivanov wijzigde deze reactie 07-01-2019 17:59 (14%)

Steam | Twitch | Mixer | Xbox Live: Rivanov | PSN: RivanovNL :: LG OLED55B6v :: PS4 Pro :: Xbox One X

• Mirx_NL
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 22-03 14:32
aex351 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:59:
[...]

Nee, dat is het niet juridisch en technisch niet. Je koopt iets met een bepaalde kwaliteit. Voor LG consumenten TV's is dat overkoepelend de ISO 13406-2.

Het zal je verbazen hoeveel dode/stuck pixels je dan mag hebben voordat het als defectief wordt beschouwd.

LG wijkt daar al ten gunste van de gebruiker van af in hun pixel policy.

Je kunt van iets met een 99,9% beschikbaarheid ook niet eisen dat het "altijd" op is, ook al zou je dat logischerwijs wel willen. Dan moet je een product kopen wat een 99,999% beschikbaarheid garandeerd met bijbehorende prijs.

• aex351

aex351

I am the one

Mirx_NL schreef op maandag 7 januari 2019 @ 18:00:
[...]

Nee, dat is het niet juridisch en technisch niet. Je koopt iets met een bepaalde kwaliteit. Voor LG consumenten TV's is dat overkoepelend de ISO 13406-2.

Het zal je verbazen hoeveel dode/stuck pixels je dan mag hebben voordat het als defectief wordt beschouwd.

LG wijkt daar al ten gunste van de gebruiker van af in hun pixel policy.

Je kunt van iets met een 99,9% beschikbaarheid ook niet eisen dat het "altijd" op is, ook al zou je dat logischerwijs wel willen. Dan moet je een product kopen wat een 99,999% beschikbaarheid garandeerd met bijbehorende prijs.
Juridisch en technisch? Compleet irrelevant. Koop op afstand betekend gewoon dat je binnen 14 dagen mag retourneren. En ik verwacht gewoon 0 dode pixels.

• Cap
  • Niet online
Bedenktijd is wat anders dan garantie. Je hebt een overeenkomst met de winkel en niet met de fabrikant, en daarbij inderdaad het recht om binnen 14 dagen te retourneren als koop op afstand van toepassing is.

Maar dat betekent dat je het product alleen kort mag uitproberen, niet gebruiken. Er zijn gelukkig genoeg winkels die meer coulance verlenen en ook als je een paar dagen tv hebt zitten kijken het product zonder probleem terugnemen omdat het je niet bevalt, maar dat is geen wettelijk recht en je kan er zeker niet vanuit gaan.

Als je dus zeker wilt zijn dat een product 0 defecte pixels heeft dan zal je toch echt een 0-dode-pixelgarantie moeten hebben, extra af te sluiten of als gratis service van de winkel. De fabrikant geeft die in ieder geval niet.

• aex351

aex351

I am the one

Cap schreef op maandag 7 januari 2019 @ 18:51:
Bedenktijd is wat anders dan garantie. Je hebt een overeenkomst met de winkel en niet met de fabrikant, en daarbij inderdaad het recht om binnen 14 dagen te retourneren als koop op afstand van toepassing is.

Maar dat betekent dat je het product alleen kort mag uitproberen, niet gebruiken. Er zijn gelukkig genoeg winkels die meer coulance verlenen en ook als je een paar dagen tv hebt zitten kijken het product zonder probleem terugnemen omdat het je niet bevalt, maar dat is geen wettelijk recht en je kan er zeker niet vanuit gaan.

Als je dus zeker wilt zijn dat een product 0 defecte pixels heeft dan zal je toch echt een 0-dode-pixelgarantie moeten hebben, extra af te sluiten of als gratis service van de winkel. De fabrikant geeft die in ieder geval niet.
Nou nee. 14 dagen bedenktijd, is simpelweg gewoon retourneren. Zonder reden van opgaaf. Dus daar ga ik mij niet druk overmaken.

Die pixelgarantie is meer iets voor mensen die buiten deze termijn of ergens binnen de termijn van de aangeboden garantie een dode pixels krijgen.

• Bas Post
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 20-03 06:22
Rivanov schreef op maandag 7 januari 2019 @ 17:59:
De 2019 modellen gaan (net als Samsung en Vizio) AirPlay 2 en Homekit van Apple ondersteunen.

https://www.theverge.com/...2-support-to-its-2019-tvs
En niet voor de 2018 modellen?? Dat zou echt balen zijn, heb sinds najaar 2018 een OLED55C8P
Dit is overigens voor het eerst dat ik op deze topic reageer.

BP on the move!!!

• HoppyF
Bas Post schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:16:
[...]

En niet voor de 2018 modellen?? Dat zou echt balen zijn, heb sinds najaar 2018 een OLED55C8P
Zie ook de persconferentie: YouTube: CES 2019 LG Press Conference - Live stream
De oprolbare OLED TV zie je daar ook net als op Tweakers de homepage bij het nieuws.

• Qapla1
Bas Post schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:16:
[...]

Ze gaan het inbouwen in hun webOS en alleen in de modellen 2019, dus zoals ik het begrijp niet in de oudere modellen... Samsung daarentegen maakt het wel beschikbaar in hun 2018 modellen. Waarom LG dat in alle wijsheid heeft besloten weet ik niet maar ik gok dat het met de nieuwe A9 gen2 processor te maken heeft.

https://www.iculture.nl/n...s-airplay-2-siri-homekit/

Qapla1 wijzigde deze reactie 07-01-2019 19:35 (5%)

• HoppyF
Qapla1 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:34:
[...]

Ze gaan het inbouwen in hun webOS en alleen in de modellen 2019, dus zoals ik het begrijp niet in de oudere modellen... Samsung daarentegen maakt het wel beschikbaar in hun 2018 modellen. Waarom LG dat in alle wijsheid heeft besloten weet ik niet maar ik gok dat het met de nieuwe A9 gen2 processor te maken heeft.

https://www.iculture.nl/n...s-airplay-2-siri-homekit/
Dit lijkt mij geen processor probleem.
Die nieuwe A9 gen2 gaat vooral de intelligente beeldverwerking uitvoeren.
Blijft nog even afwachten wat de details zullen zijn.

• Pufster
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 20-03 13:34
Van alle grote TV-merken vind ik toch dat LG het minst goed doet qua updates. Komen er nieuwe features is het altijd voor de nieuwste modellen terwijl ze zaken makkelijk op oudere modellen kunnen zetten.

Neem nu bv Sony. Daar krijgen tv’s vanaf eind 2016 de update naar Oreo, terwijl hun nieuwste modellen hier standaard mee komen. Ik zie LG dat nog niet snel doen je een nieuwe versie van webOS geven.

• Cap
  • Niet online
aex351 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:14:
[...]

Nou nee. 14 dagen bedenktijd, is simpelweg gewoon retourneren. Zonder reden van opgaaf. Dus daar ga ik mij niet druk overmaken.

Die pixelgarantie is meer iets voor mensen die buiten deze termijn of ergens binnen de termijn van de aangeboden garantie een dode pixels krijgen.
Nou ja. :) Reden van opgaaf is inderdaad niet nodig maar nogmaals, het gaat erom dat er aan bedenktijd bij koop op afstand wel voorwaarden aan verbonden zijn, namelijk dat je het product niet gebruikt hebt.

Uitproberen zoals je in de winkel zou doen mag wel (producten met hygiëne eisen e.d. uitgezonderd). De grens tussen uitproberen en gebruiken is natuurlijk lang niet altijd evident, dat mag duidelijk zijn Maar feit blijft dat je wettelijk gezien niet het recht hebt om het binnen 14 dagen terug te sturen na ook 14 dagen gebruiken. Het kan best zijn dat er winkels zijn die het accepteren, maar wettelijk heb je dus dat recht niet.

https://www.consuwijzer.n...ktijd-bij-online-aankopen

"Koopt u iets online, bijvoorbeeld via een website of social-mediasite? Dan mag u volgens de wet meestal nog van de koop af binnen 14 dagen na ontvangst van het product. Dit is uw 'bedenktijd' of 'zichttermijn'.

In die 14 dagen mag u de verpakking openmaken. Ook van bijvoorbeeld elektronica, kleding of schoenen. U moet uw aankoop normaal kunnen uitproberen of passen, zoals u dat in de winkel had gekund. Wilt u het product toch niet? Dan stuurt u het binnen de bedenktijd terug en hoeft u niet te betalen."

https://www.consumentenbo...-je-aankoop-of-bestelling

"Wat mag je met het product doen tijdens de bedenktijd?
product-blijkt-al-gebruiktJe moet het product kunnen beoordelen om na te gaan of je het wil houden en je mag het proberen net zoals je dat in een winkel zou doen. Je moet bijvoorbeeld kleding en schoenen kunnen passen. Je mag ook de verpakking openmaken om het product te bekijken, als je dit maar netjes doet. Maar je mag het product niet daadwerkelijk gaan gebruiken (bijvoorbeeld kleding gaan dragen) als je nog niet weet of je het houdt"

Maar goed off-topic verder, je kan het zelf verder allemaal nalezen. Terug naar OLEDs. Als je dus je tv uit de doos haalt en je komt er snel achter dat ie dode pixels heeft ja, dan mag je gewoon binnen 14 dagen retourneren. Maar advies is dus, wel zorgen dat in die 14 dagen het urentellertje niet op 20 uur komt te staan. :)

Cap wijzigde deze reactie 07-01-2019 20:20 (6%)

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 14:36

JvS

Ik heb hem zelf ook

Pufster schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:58:
Van alle grote TV-merken vind ik toch dat LG het minst goed doet qua updates. Komen er nieuwe features is het altijd voor de nieuwste modellen terwijl ze zaken makkelijk op oudere modellen kunnen zetten.

Neem nu bv Sony. Daar krijgen tv’s vanaf eind 2016 de update naar Oreo, terwijl hun nieuwste modellen hier standaard mee komen. Ik zie LG dat nog niet snel doen je een nieuwe versie van webOS geven.
En krijgen die dan ook betere functionaliteit?

LG heeft tenminste soepele smart functies. Kan je van die Android TV;s (ik heb de POS9002) niet zeggen :o

• Pufster
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 20-03 13:34
In geval van Oreo is het wel een grote verbetering. Vooral qua stabiliteit en UI.
Los daarvan update Samsung hun 2018 modellen ook van itunes/airplay terwijl LG dit niet wil doen nu.

Pufster wijzigde deze reactie 07-01-2019 22:27 (4%)

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Pufster schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:24:
In geval van Oreo is het wel een grote verbetering. Vooral qua stabiliteit en UI.
Los daarvan update Samsung hun 2018 modellen ook van itunes/airplay terwijl LG dit niet wil doen nu.
Waarvan akte. En nu....?

A smile a day....

• aex351

aex351

I am the one

Cap schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:10:
[...]

Nou ja. :) Reden van opgaaf is inderdaad niet nodig maar nogmaals, het gaat erom dat er aan bedenktijd bij koop op afstand wel voorwaarden aan verbonden zijn, namelijk dat je het product niet gebruikt hebt.

Uitproberen zoals je in de winkel zou doen mag wel (producten met hygiëne eisen e.d. uitgezonderd). De grens tussen uitproberen en gebruiken is natuurlijk lang niet altijd evident, dat mag duidelijk zijn Maar feit blijft dat je wettelijk gezien niet het recht hebt om het binnen 14 dagen terug te sturen na ook 14 dagen gebruiken. Het kan best zijn dat er winkels zijn die het accepteren, maar wettelijk heb je dus dat recht niet.

https://www.consuwijzer.n...ktijd-bij-online-aankopen

"Koopt u iets online, bijvoorbeeld via een website of social-mediasite? Dan mag u volgens de wet meestal nog van de koop af binnen 14 dagen na ontvangst van het product. Dit is uw 'bedenktijd' of 'zichttermijn'.

In die 14 dagen mag u de verpakking openmaken. Ook van bijvoorbeeld elektronica, kleding of schoenen. U moet uw aankoop normaal kunnen uitproberen of passen, zoals u dat in de winkel had gekund. Wilt u het product toch niet? Dan stuurt u het binnen de bedenktijd terug en hoeft u niet te betalen."

https://www.consumentenbo...-je-aankoop-of-bestelling

"Wat mag je met het product doen tijdens de bedenktijd?
product-blijkt-al-gebruiktJe moet het product kunnen beoordelen om na te gaan of je het wil houden en je mag het proberen net zoals je dat in een winkel zou doen. Je moet bijvoorbeeld kleding en schoenen kunnen passen. Je mag ook de verpakking openmaken om het product te bekijken, als je dit maar netjes doet. Maar je mag het product niet daadwerkelijk gaan gebruiken (bijvoorbeeld kleding gaan dragen) als je nog niet weet of je het houdt"

Maar goed off-topic verder, je kan het zelf verder allemaal nalezen. Terug naar OLEDs. Als je dus je tv uit de doos haalt en je komt er snel achter dat ie dode pixels heeft ja, dan mag je gewoon binnen 14 dagen retourneren. Maar advies is dus, wel zorgen dat in die 14 dagen het urentellertje niet op 20 uur komt te staan. :)
Ik snap wat je probeert uit te leggen. Maar je maakt hier een denkfout door wetgeving naar je eigen woorden te vertalen. Je hebt bedenktijd en zichttermijn en 14 dagen. Dat vertaald zich letterlijk naar binnen 14 dagen terug sturen mag. Niets meer en niets minder. Verder staat dat je een product mag uitproberen. Een televisie heeft een levensduur van 10 jaar. Binnen dit kader is 20 uur niets. 14 dagen heeft in totaal 336 uur. Dus binnen deze termijn is de televisie voor 5% verbruikt. Op 10 jaar praat je over 0.0002%. Dit alles bij permanent gebruik. Kortom, 20 uur is peanuts.

Edit: nog even een verwijzing naar je eigen artikel. Er staat "Je moet een product normaal kunnen uitproberen". Nou ik weet niet wat jij verstaat onder normaal een televisie uitproberen maar ik lees daarin "televisie kijken"
JvS schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:19:
[...]

En krijgen die dan ook betere functionaliteit?

LG heeft tenminste soepele smart functies. Kan je van die Android TV;s (ik heb de POS9002) niet zeggen :o
POS is ook een afkorting voor iets. :P . In elk geval wat Android televisies wel hebben is built-in Chromecast. Dat lijkt me wel een mooie feature hoor. Maar dat de interface zelf zo traag is dat is wel slecht. Ik zou daarom ook niet snel een Android televisie kopen. Tot ze er een snellere CPU in zetten.

aex351 wijzigde deze reactie 07-01-2019 23:49 (89%)

• Wren
aex351 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 23:34:
[...]

Ik snap wat je probeert uit te leggen. Maar je maakt hier een denkfout door wetgeving naar je eigen woorden te vertalen. Je hebt bedenktijd en zichttermijn en 14 dagen. Dat vertaald zich letterlijk naar binnen 14 dagen terug sturen mag. Niets meer en niets minder. Verder staat dat je een product mag uitproberen. Een televisie heeft een levensduur van 10 jaar. Binnen dit kader is 20 uur niets. Kortom, 20 uur is peanuts.

Edit: nog even een verwijzing naar je eigen artikel. Er staat "Je moet een product normaal kunnen uitproberen". Nou ik weet niet wat jij verstaat onder normaal een televisie uitproberen maar ik lees daarin "televisie kijken"

[...]
Met alle respect, maar ik denk dat dit jouw verwachting is. Er is nergens wettelijk vastgelegd dat dit zo is :) Ik ben het met je eens dat je een product moet kunnen uitproberen om te zien of dit aan je verwachtingen voldoet, normaliter kan je dat (enigzins) in de winkel doen, nu doe je dat dus thuis. Maar hou er wel rekening mee dat er een verschil kan zitten tussen wat jij vindt kunnen en wat volgens de voorwaarden zo is.

• Cap
  • Niet online
@Wren precies mijn punt. @aex351 ik ben het helemaal eens met jouw mening dat dit gewoon zou moeten kunnen en dat 20 uur heel weinig is op de totale verwachte levensduur. Maar dat is wat anders dan dat je volgens de wet het recht hebt om hem 20 uur uit te proberen, en dus kan het zijn dat een winkel daar heel anders over denkt. Die 14 dagen retourrecht staan dus buiten kijf maar in hoeverre je het product daarin mag gebruiken niet.

Wat jij of ik vinden dat normaal is of zou moeten zijn betekent niet dat het wettelijk ook een recht is. Ik ga dat hier op het forum dus ook niet als een zekerheidje verkondigen aan anderen maar maak dat voorbehoud.

Maar goed, nu hou ik er echt over op, laat iedereen zijn eigen conclusies trekken, back on topic wat betreft OLED.

Cap wijzigde deze reactie 08-01-2019 08:42 (10%)

Pagina: 1 ... 162 ... 178 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True