Nu twee en een halve week in bezit van de C8. Omdat zoveel meestal mensen met problemen reageren, hier maar even mijn voorlopig totaaloordeel:
Plus:
- Fantastisch beeld, kleuren en zwartwaardes. Helemaal icm Dolby Vision.
- WebOS snel; vooralsnog een smartTV waarvan ik het smart deel nog wel enigszins kan waarderen
- ingebouwde app speelt vooralsnog alles af via mijn NAS-UPNP (ik gebruik nooit subtitles btw), (nog) geen media speler nodig. Ook getest met 4K-DV@ ts bestanden
- laag standby verbruik
- standaard waarden van expert-modi zijn al erg goed (ik heb verder geen behoefte aan calibraties), voor mij genoeg brightness (bij full oled lamp lijkt het wel daglicht in de huiskamer)
- Specifiek voor mijn exemplaar: geen vertical banding, dode pixels (vzv ik weet)
- fijne afstandsbediening
- had ik al gezegd dat de beeldkwaliteit echt
stunning is?
- superfijn gamen op PS4 met lage inputlag. Ik heb geen PRO dus ik kan niets zeggen over 4K gamen of HDR.
- goede prijs nu met de cashback. Anders had ik het nooit gedaan. Uiteindelijk 1249 betaald inc cashback en bezorging.
Min:
- mijn exemplaar loopt in de linkerhoek iets krom (viel me pas op toen ik er naar zocht n.a.v. de opmerkingen hier)
- ondanks platte scherm is de "bak" zo groot dat ie nog van de muur afkomt. (geeft wel weer mogelijkheid tot LED strips plaatsen)
- mijn grootste minpunt: potentiele audiosync problemen via ARC/Optisch (alleen via de HDMI inputs); ik heb het weten te fixen maar niet optimaal. Jammer genoeg ondersteunt mijn receiver geen 4K
- HDMI/USB aan de zijkant moeilijk te bereiken als de tv is opgehangen
- ondanks het snelle webOS vind ik sommige opties echt ver weggestopt.
Algemeen:
- ik ben eigenlijk wel 99% tevreden met deze tv, ik herken me dan ook niet in de opmerkingen van sommigen, maar ik wil niets afdoen aan individuele ervaringen. Telkens als ik de tv aanzet sla ik weer stijl achterover (ik kom van een 40" LCD tv uit 2007)
- mijn receiver ondersteunt DD plus maar gek genoeg krijg ik 5.1DD via ARC, maakt op zich niet uit maar ik vind het wel opmerkelijk. Misschien maar goed ook, gezien de DD plus problemen van sommige receivers.
- 24p stutter, hoewel dit niet echt aan de tv te wijten valt maar aan het feit dat films op 24p geschoten worden. De tv is zo goed dat het gewoon opvalt. Je kunt smoothing gebruiken maar dan heb je weer interpolatie+artifacts, dus het is kiezen tussen stutter maar origineel beeld of interpolatie/smoothing.
Niet te verwarren met 3:2 pulldown judder, dat kan deze tv zeer goed elimineren met de true cinema option
- over color banding: check ook je source. Ik zag enorme banden bij Planet Earth II. Het downloaden (sorry) van een betere rip verhielp het probleem volledig.
Als ik echt tijd over heb schrijf ik nog wel eens een review. Ik ben geen video/audio-fiel maar wel iemand die alles wil begrijpen en kan genieten van goed beeld en geluid. De kwaliteit is veel beter dan ik normaal gesproken "nodig" zou hebben; ik was op zoek naar een tv van rond de 800-900 euro, gewoon LCD, maar de huidige prijsstelling heeft me over de streep getrokken. Ik kijk niet eens zoveel tv, alleen af en toe een serie of film maar wil wel dan graag van kunnen genieten (laatste twee weken natuurlijk wel heel veel gekeken). De kinderen kijken vooral Netflix en die van vijf zegt dat ze geen verschil ziet en mist de oude tv. Zo zie je maar, alles is relatief.