@Phusebox: jouw probleem heeft niks met gamma te maken, een stand van 2.4 kan ook prima. De gamma gaat namelijk helemaal niet over de zwartwaarde maar over alle signaalniveaus daarboven, m.a.w. de curve die gevolgd wordt naar wit voor de tussenliggende signalen.
Op beide gammastanden hoor je perfecte zwartwaarden te hebben. Het instellen van de zwartwaarde is eigenlijk zo simpel dat je de zwartwaarde in het menu op 'laag' moet zetten en bij een 0% black testscherm in pikdonkere kamer het beeldscherm echt helemaal pikzwart moet zijn zonder een enkele oplichtende pixel. Je zit precies goed als wanneer je 1 tikje op de brightness slider bijgeeft de eerste pixels gaan oplichten. 1 tikje minder mag ook, voor de veiligheid, omdat in veel content zelf de zwartwaarde net wat te hoog staat en dan zit je alsnog naar een pixels-net-aan-zwart aftitelingscherm te kijken. Dat is dus dat 'ouderwetse backlight effect' waar jij het over hebt, dat heeft iedereen die zijn zwartwaarde te hoog heeft staan of natuurlijk als je naar een 1% black scherm zit te kijken. Een waarde van 65/70 voor brightness is wederom opmerkelijk hoog maar als het dan goed is, geen zorgen.
Ik heb wel medelijden met je wat betreft de vertical banding, dat is bij jouw exemplaar echt om te huilen. Bij mij zijn die bands op die testschermen vrijwel niet zichtbaar en bij normale content al helemaal niet.
Dat wil niet zeggen dat mijn tv perfect is: een grote hoeveelheid zwarte 'blob' bij near black (1-10%) heb ik ook, hoe lager je gaat hoe groter de blob wordt totdat ie ongeveer de complete linkerhelft van het scherm bezet. Aan de rechterkant heb ik onderaan juist een oplichtende plek, met andere woorden bij near black beelden zie ik de rechteronderhoek iets meer oplichten, ook bij normale content.
Verder heb ik rechtsboven een rechthoekige blob die juist het meest duidelijk zichtbaar is bij 10-30% beelden, daaronder valt hij meer weg in de grote blob en daarboven verdwijnt ie gelukkig. Maar soms zie je het, bij een reclamescherm met een donkergrijze achtergrond bijvoorbeeld.
emily dickinson faith is a fine invention
[
Voor 3% gewijzigd door
Cap op 01-12-2018 23:02
]