M'n nieuwe 65C8 van de week binnengekregen en ben er nu lekker mee aan het spelen. Eerste indruk: wauw, wat een apparaat! Out of the box al een prachtige beeldkwaliteit. Dit ga ik later nog finetunen.
Maar goed, eerst de mediaspelerfunctionaliteit uitgeprobeerd, ik was toch wel nieuwsgierig hoe de mediaspeler van de LG presteert, zeker in vergelijk met mijn oude Dune HD Smart D1 mediaspeler. Mijn Synology werd meteen door de TV gezien, top dus! Hier liep ik meteen al tegen een vreemd verschijnsel aan dat ik allemaal oude bestanden van films en series zie staan die al lang niet meer op de NAS staan. What the heck? Op Google gezocht en gezien dat meer mensen hier last van hebben met LG WebOS, maar ook met andere smart-TV's van o.a. Samsung en dat het iets te maken zou hebben met DLNA. Vreemd, want mijn stokoude Dune HD Smart D1 had hier totaal geen last van en gaf alleen de bestanden die daadwerkelijk op de NAS staan weer.
Flink zitten zoeken op net web, maar nog geen echte oplossing kunnen vinden en blijven de "spookbestanden" zichtbaar. Weird..

Met Plex zijn geen spookbestanden zichtbaar, maar wil ik Plex liever niet gebruiken, voor de reden zie verderop.
Andere onhebbelijkheid van de LG speler is dat PGS-subs van m'n Blu-Ray remuxed mkv's niet worden getoond, wat mijn oude Dune wel gewoon deed. Omdat iedereen lovend is over Plex in combinatie van de X-Play app op de LG heb ik dit uiteraard ook geprobeerd. Nou, dat was ook niet echt een succes. Bij m'n oude Dune kon ik gewoon vanaf m'n PC bestanden van de NAS verwijderen of toevoegen waarna de content die daar in zat gewoon zichtbaar was in de Dune en kon ik een gewenst bestand selecteren en afspelen, just plain and simple. Met Plex moet je eerst inloggen op de NAS, de Plex app starten en daar eerst handmatig de bibliotheek vernieuwen voordat bestanden pas zichtbaar worden in X-Play wat erg omslachtig werkt.
Ik heb een groot aantal remuxed Blu-Ray mkv's waar PGS-subs inzitten. Deze zijn dan niet zichtbaar. Zowel niet door de LG mediaspeler via DLNA als via de X-Play app in combinatie met de Plex mediaserver op m'n Synology. Plex wil dit dan eerst gaan transcoden.. Huh, waarom?, alles is via Gigabit aangesloten. Maar zelfs dan werkt het niet, de film wordt dan gewoon niet afgespeeld. Alleen als de PGS-subs niet zijn geselecteerd speelt de film.
Resumerend: exit LG mediaspelerfunctionaliteit en Plex met X-Play. Best wel jammer, want een oplossing zonder los mediaspelerkastje is ideaal en de beeldkwaliteit is zo te zien ook uitstekend. Dus zit ik er aan te denken een nieuwe Dune HD te kopen die 4K ondersteunt, maar gewoon met een mappenstructuur werkt zonder al dat bibliotheek en thumbnails gehassel. Indexering en bibliotheken met plaatjes en filmbeschrijving ben ik niet echt in geïnteresseerd. Suggesties zijn welkom!