• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04 17:45

Puck

EINDBAAS.org

Matched: Zonlicht
Voor de Tweakers die hun OLED in direct zonlicht hebben staan:
Here is a follow up from couple weeks ago when a dark patch appeared on my B6. Something similar happened to chunter1001´s C7 and he found out that direct sunlight to the screen was causing the issue. I can concur that direct sunlight indeed is causing the dark patches to the screen. They can be cured by a manual compensation cycle though. I´m not willing to replicate it again so I´m not sure what are the exact circumstances (infrared, visible light, display on/off) for this phenomena. But it seems that LG OLED display should be kept away from direct sunlight. Could the infamous vertical bands even originate from an uneven heat distibution of the display when it is on?
Afbeeldingslocatie: http://www.avsforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=2188097&d=1497457542

Bron

Bijzonder...

[ Voor 5% gewijzigd door Puck op 15-06-2017 09:46 ]

Arrived anxious, left bored

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Puck schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:43:
Voor de Tweakers die hun OLED in direct zonlicht hebben staan:

[...]

[afbeelding]

Bron

Bijzonder...
Een andere gebruiker heeft eerder ook gemeld, dat hij vlekken had op het scherm ook door zonlicht. Maar best apart fenomeen.

• fonsmeister
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-04-2024

fonsmeister

The Fonz

Reconhell schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 21:12:
[...]

Bij mij is het toch echt andersom xD maar oke...
In vol zonlicht maak je de tv duister? Lijkt me niet toch?

Het werkt hetzelfde als het scherm op je mobiel: bij normaal daglicht kun je het scherm prima lezen zonder de backlight voluit te hebben, maar in vol zonlicht zie je dan niets meer dus verhoog je de achtergrondverlichting

PSN: fonsmeister

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-04 07:26
Raymon89 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:11:
[...]

Kan gebeuren, waarschijnlijk niks aan de hand. Staat je tv in de zon?
Hij staat wel met het scherm naar het raam waar de zon recht op staat rond 13u maar geen idee of er direct zonlicht op de tv valt.

• Raymon89
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:20
Ik vermoed dan van wel. Direct zonlicht kan namelijk van die vlekken/vegen veroorzaken in donkergrijze kleuren. Vraag me niet hoe :P Maar na een compensation cycle is het weer weg.

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-02 11:51
Ter info voor (nieuwe) gebruikers; recentelijk de schrik van mijn leven gehad, grote vlek in de tv, dacht dat hij ingebrand was. Zie afbeelding: https://photos.app.goo.gl/pvsNDUNUxsAMhmfK2

Voorzichtig gevraagd of vrouwlief de TV aan had gelaten met iets van Spotify oid maar helemaal niets... Wilde volgende dag LG support mailen maar 'vlekken' waren weer verdwenen...
Even laten rusten, zit ik afgelopen weekend te kijken, zie ik precies op die plek de zon weerspiegelen van de (glazen) tafel... Let dus op met zonlicht op je tv...

• Raymon89
Tovenaar schreef op woensdag 29 november 2017 @ 15:51:
Ter info voor (nieuwe) gebruikers; recentelijk de schrik van mijn leven gehad, grote vlek in de tv, dacht dat hij ingebrand was. Zie afbeelding: https://photos.app.goo.gl/pvsNDUNUxsAMhmfK2

Voorzichtig gevraagd of vrouwlief de TV aan had gelaten met iets van Spotify oid maar helemaal niets... Wilde volgende dag LG support mailen maar 'vlekken' waren weer verdwenen...
Even laten rusten, zit ik afgelopen weekend te kijken, zie ik precies op die plek de zon weerspiegelen van de (glazen) tafel... Let dus op met zonlicht op je tv...
Gek genoeg kan dit gebeuren met weerkaatsend zonlicht ja, heb ik ook al eens gehad; maar nog nooit met direct zonlicht.
Na een compensation cycle is het echter weer weg.

• Raymon89
Exirion schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 14:21:
[...]

Het gaat er niet om of het proces an sich schadelijk is. Een calibratieprocedure aan een niet geacclimatiseerd apparaat lijkt me gewoon niet handig, want wellicht dat er dingen overgecompenseerd worden terwijl dat onnodig is.

In principe geldt met alle electronica: bij heel koud en vochtig weer eerst een tijdje laten staan voordat je er serieus mee aan de gang gaat.
Mee eens, al is dat hier niet nodig. Die vlekken treden wel vaker op zoals ik zei, kan inderdaad tijdens transport gebeuren. Soortgelijke vlekken kunnen ook door (indirect) zonlicht op de tv onststaan, waarschijnlijk ook door de warmte. Ze verdwijnen echter altijd weer na de Off-RS Compensation Cycle.
spietie schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 14:32:
[...]

Doet ie dat automatisch ? Of is dit de pixel refresher die ook in het menu te vinden is?

Zoneen, dan automatisch pas NA 4 uur aan te liggen ? Of telt ie ook de uren op?
Ja, gaat automatisch nadat de tv 4 uur aan heeft gestaan. En nee, dat hoeven niet 4 aaneengesloten uren te zijn; dat kan ook 4 keer 1 uur zijn met steeds een dag ertussen bijvoorbeeld.
De Pixel Refresher in het menu is iets anders en dien je alleen te gebruiken bij serieuze image retention of iets soortgelijks. Deze Refresher is een stuk agressiever (hij duurt ook ongeveer 1 uur ipv 7-10 minuten) en moet je niet te vaak gebruiken (best nooit).

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-04 20:43
Als potentieel koper lees je dit niet graag. Statische content moet je vermijden en nu kan zelfs een beetje zonlicht al gedoe geven. Ik krijg een beetje het idee dat OLED voor mij nog teveel haken en ogen heeft. Wellicht valt het in de praktijk wel mee, maar ik wil gewoon kijken zonder stress (dan maar een wat minder beeld).

Ik heb nu 9 jaar een plasma gehad en altijd bang geweest voor burn-in. Vooral mijn vrouw wil nog wel eens voor de tv in slaap vallen en dan.staat er zo een uur een Netflix logo vol aan. Bij plasma heb ik dan al flink retentie, maar ik krijg de indruk dat het bij OLED net zo'n drama is als bij de eerste plasmaschermen.

Ik wacht nog maar weer even. Zou hier graag eens een keer een achtergrondartikel van Tweakers over lezen. Wat zijn de percentages, wat geeft problemen en hoe gaat de fabrikant hiermee om. Ik lees in reviews hoe geweldig OLED is, maar nooit iets over dit probleem.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Phasis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-06-2025
BugBoy schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 02:42:
Als potentieel koper lees je dit niet graag. Statische content moet je vermijden en nu kan zelfs een beetje zonlicht al gedoe geven. Ik krijg een beetje het idee dat OLED voor mij nog teveel haken en ogen heeft. Wellicht valt het in de praktijk wel mee, maar ik wil gewoon kijken zonder stress (dan maar een wat minder beeld).

Ik heb nu 9 jaar een plasma gehad en altijd bang geweest voor burn-in. Vooral mijn vrouw wil nog wel eens voor de tv in slaap vallen en dan.staat er zo een uur een Netflix logo vol aan. Bij plasma heb ik dan al flink retentie, maar ik krijg de indruk dat het bij OLED net zo'n drama is als bij de eerste plasmaschermen.

Ik wacht nog maar weer even. Zou hier graag eens een keer een achtergrondartikel van Tweakers over lezen. Wat zijn de percentages, wat geeft problemen en hoe gaat de fabrikant hiermee om. Ik lees in reviews hoe geweldig OLED is, maar nooit iets over dit probleem.
Er zit een screensaver op die naar x minuten inactiviteit aan gaat.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:38

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
MazeWing schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:45:
Ligt aan de helderheid in de kamer zelf. Night zal rond de 120 uitkomen. 103 cd/m2 is de voorgeschreven helderheid bij het kijken naar een scherm in een donkere omgeving. Dat zal met OLED light op 17-20 zijn.
De term donkere omgeving is wel wat subjectief, want ze bedoelen nooit écht donker. Een tip die ik laatst ergens las was kijken met de muur rondom te TV verlicht op zon 10% van de piek van de TV zelf. Dat is verre van waar ik aan denk bij een 'donkere kamer'.
In die zin zal lichte kamer wel bedoeld zijn voor direct zonlicht op de TV en zo, dan ben je wellicht weer blij met die 170 ook al is dat niet de bedoeling. :P
Het belangrijkste blijft echter een instelling te kiezen die je zelf fijn en mooi vindt!
Eh nope. Dat roept iedereen meestal maar ben ik het niet mee eens. Als de mensen correct gewerkt hebben bij het maken van de film dan is het op basis van een standaard zo mooi mogelijk gemaakt.
In mijn optiek moet het eerste doel dan ook altijd zijn om die standaard te benaderen. Van daaruit kan je dan gaan kijken welke aanpassingen je zelf prettig vindt omdat je thuissituatie wellicht net wat andere eisen stelt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• gertraaf
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:41
Aangezien ik veel in de topics gelezen heb en veel te danken heb bijv. Met prijzen enz. Wil ik even het volgende kwijt.

Oled is voor mij helaas een no go. Enkele weken een c7 gehad en deze heeft door indirect Zonlicht vlekken in het scherm gekregen (Zie ook de YouTube video's hier over)
Dit was op te lossen door clear panal noise. Maar dat duurt 50 minuten. Daarbij gaf lg toe dat het er ernstig uit zag en ik mijn tv maar ergens anders moest zetten... Mijn oude lcd heeft nooit last gehad van de zon.

Dus nu op zoek naar een led scherm wat een beetje in de buurt komt. Liefst niet te duur want dan kan ik wellicht over enkele jaren overstappen naar microled.

• Brumax
  • Niet online
gertraaf schreef op zondag 14 januari 2018 @ 16:48:
Aangezien ik veel in de topics gelezen heb en veel te danken heb bijv. Met prijzen enz. Wil ik even het volgende kwijt.

Oled is voor mij helaas een no go. Enkele weken een c7 gehad en deze heeft door indirect Zonlicht vlekken in het scherm gekregen (Zie ook de YouTube video's hier over)
Dit was op te lossen door clear panal noise. Maar dat duurt 50 minuten. Daarbij gaf lg toe dat het er ernstig uit zag en ik mijn tv maar ergens anders moest zetten... Mijn oude lcd heeft nooit last gehad van de zon.

Dus nu op zoek naar een led scherm wat een beetje in de buurt komt. Liefst niet te duur want dan kan ik wellicht over enkele jaren overstappen naar microled.
Zelfs door indirect zonlicht? dat klinkt niet best. Heeft LG verder geen actie ondernomen? Uit een aantal recente berichten lijkt het wel dat LG panelen vervangt m.b.t. burn-in problemen.
Mijn 910v hangt al twee jaar naast een raam waardoor er ook direct zonlicht op valt, maar tot nu toe gelukkig geen vlekken.

vice versa en weer terug

• Bluto
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-06-2025
gertraaf schreef op zondag 14 januari 2018 @ 16:48:

Sony XE9305 serie is errug goed.

• gertraaf
@Brumax Is dat een led?
Mijn oude bravo heeft er ook nooit last van gehad.

En idd lg deed niets na foto's zen stuurde onderstaande mail. Daarom ben ik het vertrouwen in oled ook kwijt geraakt (in mijn situatie dan)

Wij hebben naar de foto gekeken van de zonlicht vlekken in het scherm. Het ziet er niet goed uit. Om permanent inbranding te voorkomen raden wij aan om uw televisie niet in direct zonlicht te plaatsen. Dit advies is ook te vinden in de PDF handleiding van uw LG OLED55C7V op pagina 14. U kunt de handleiding voor uw OLED55C7V hier vinden:

http://www.lg.com/nl/onde...ning-product/lg-OLED55C7V

Met vriendelijke groet,

Michael Ryan
Customer Service Representative
LG Electronics Benelux
0900 543 5454 (NL, lokaal tarief)

@Bluto Ja die heb ik ook op mijn lijst. Ook vanwege de hdr (dolby vision)
Echter is de input lag goed genoeg voor gamen?

[ Voor 63% gewijzigd door gertraaf op 14-01-2018 18:43 ]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

gertraaf schreef op zondag 14 januari 2018 @ 18:34:
@Brumax Is dat een led?
Mijn oude bravo heeft er ook nooit last van gehad.

En idd lg deed niets na foto's zen stuurde onderstaande mail. Daarom ben ik het vertrouwen in oled ook kwijt geraakt (in mijn situatie dan)

Wij hebben naar de foto gekeken van de zonlicht vlekken in het scherm. Het ziet er niet goed uit. Om permanent inbranding te voorkomen raden wij aan om uw televisie niet in direct zonlicht te plaatsen. Dit advies is ook te vinden in de PDF handleiding van uw LG OLED55C7V op pagina 14. U kunt de handleiding voor uw OLED55C7V hier vinden: [knip]
Ik heb een willekeurige LG LCD TV genomen en dezelfde waarschuwing staat ook in de handleiding van hun LCD TV's? En als je daarin maar alles opneemt wat verkeerd uit kan pakken dan heb jij je als fabrikant automatisch ingedekt tegen dit soort garantie-claims?

Testing, one, two ...

• P.A.T.R.I.C.K
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Ik heb mijn tv voor een raam staan, dus als deze betaalbaar zou zijn, koop ik hem direct.
Moet LG wel nog even OLEd fixen zodat direct zonlicht je panaal niet om zeep helpt.
Dus dan blijft de vraag voor wie is deze TV, alleen voor mensen die halverwege hun kamer de OLED tv hebben staan zonder direct zonlicht ?

• P.A.T.R.I.C.K
  • Niet online
Spockz schreef op maandag 5 februari 2018 @ 22:30:
[...]

Dat zijn series die ik nog niet heb bekeken. Star Trek Discovery vind ik vooral hele donkere en hele heldere stukken hebben maar weinig in het midden. Vond het effect sterk overdreven en weinig toevoegen. Bij Chef’s Table is vooral het grote kleurcontrast erg mooi.

Ik vind het beeld van de tv erg mooi hoor, dat is het niet. Had alleen gehoopt dat ze bij HDR films/series HDR zouden gebruiken om over het hele bereik meer contrast te pakken ipv alles naar de donkerste en lichte kanten te trekken!
Ik heb het Netflix 4k HDR pakket .................. en ik denk de hele tijd .............. SHIT kon in Vision HDR maar uitzetten of op gamma 2.2 |:)

Het is echt niet mijn ding, ik ben en ik blijf toch echt een gamma 2.2 kijker, geef mij maar lekker alle shaduw details ook al krijg je hier camera ruis en mpeg ruis voor terug. Ik wil ook de schaduws in de andere schaduws of indirecte schaduws van zonlicht zien.

Mijn kijkervaring is met Vision op netflix:
Black Mirror (seizoen 4)
Strangers Things (seizoen 2)
StarTrek
Altered Carbon
Marco Polo
The AO

Normaal HDR materiaal via een USB stick heb ik er minder last van.

jammer dat er geen materiaal is om HDR te testen, voor zover ik weet ????????

Hier zijn wat links voor SDR materiaal:Iedereen die alleen op het oog bezig is met de de settings, heef minimaal deze test patterns nodig: https://ufile.io/i9lhp

- Sharpness & Overscan.mp4 (LG oled heeft een pixel shift optie die aan moet staan (4 pixels breed), dus de buitenste witte lijn is aan 1 of 2 zijkanten niet zichtbaar, weet je meteen waarom scanning op ja moet staan, anders zie je dus maar 97,5 van je scherm, je moet dus een donker blauw, normaal blauw en licht blauw buitenste balk zien).

- 0% Black.mp4 (voor instellen van helderheid, begin op 55 en zap dan omlaag, het scherm moet pikzwart zijn, in een verduisterde kamer FFS, meestal 50-51-52)
- Black Clipping.mp4 (voor instellen van helderheid optie 2.)
- NearBlack16-27.mp4 (voor checken schaduw detail, lees:
http://www.avsforum.com/f...etail-3.html#post46798617)

- Color Steps.mp4 (voor checken schaduw detail in de 6 basis kleuren, check of je verschil ziet tussen vak 16 zwart en de vakjes ernaast)
- Color Clipping.mp4 (minimaal zichtbaar 219-243)
- White Clipping.mp4 (230-234 of hoger)(voor hoger moet je je contrast lager zetten)

- 1%, 2%, 3% Black.mp4 (uniformiteit paneel checken)
- 100% Red, Green, Blue, Yellow, Cyan, Magenta.mp4 (uniformiteit paneel checken)

Ik heb mijn gamma op 2.2 staan bij voorkeur (ook in verdonkerde kamer), ik ben het eens met...(zie link).... maar ieder zijn eigen ding natuurlijk:
http://www.avsforum.com/f...crush-vs-2-2-without.html

vergelijk ook eens wat je voorkeur is als het gaat om (gewoon 2 presets gelijk instellen, waarbij maar 1 instelling anders is, heen en weer schakelen is dan simpel om het verschil te zien):
- Kleurbereik: automatische of uitgebreid
- Wit Balans: Warm 2 of Warm 1
- Dynamische contrast: laag of uit
- Rand verbeteren gewoon op aan zetten en doet amper iets en heeft geen negatieve effecten.

https://lifehacker.com/58...ity-in-30-minutes-or-less
http://www.avsforum.com/f...-ray-mp4-calibration.html
http://w6rz.net/avshd709/MP4-2c.7z
http://w6rz.net/

mijn eigen voorkeur voor oled licht in verdonkerde kamer is 45 en in een kamer met een lamp 60 (of nog hoger bij daglicht)

p.s. ik zit op 3.5 meter van 55 inch met witte muren, misschien dat mijn voorkeur daarom uitgaat naar 2.2 gamma ook in een verduisterde kamer. hoe dichter ik op het scherm zit, hoe makkelijker voor mijn ogen ik schaduwdetails kan zien en hoe lager mijn voorkeur is voor het oled lampje.

• appeltje eitje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-01 12:37
Mijn Oled ervaring..... heb begin december een LG 55e7n aangeschaft, beeldkwaliteit fantastisch! Alleen had ik regelmatig last van "vlakken" op mijn scherm die ik niet kon plaatsen waar ze vandaan kwamen. Na dit een keer of drie in twee weken tijd te hebben gezien toch maar even op onderzoek uit gegaan. Wat blijkt, direct zonlicht! Daar kan ik dus niks aan veranderen gezien mijn opstelling. Beeld dus echt niet om aan te gluren na dagje zon, toch heel apart voor een scherm van zoveel geld. De pixel refresher maakte de oled wel goed schoon na 4 uur kijken alleen heb ik daar dus niks aan na een dagje zon..... Uiteindelijk is mijn oled voor het bijna hele bedrag terug gehaald door plattetv.nl dus zeer netjes opgelost _/-\o_ ! Dus: komt je Oled in direct zonlicht te staan let dan echt goed op want de gevolgen zijn heel goed zichtbaar..... (inbranden) dan.

• Gonadan

Gonadan

appeltje eitje schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:41:
Dus: komt je Oled in direct zonlicht te staan let dan echt goed op want de gevolgen zijn heel goed zichtbaar..... (inbranden) dan.
Je spullen, en met name elektronica, in de volle zon laten staan is al decennia lang niet handig. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• mschagen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-08-2025
appeltje eitje schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:41:
Mijn Oled ervaring..... Dus: komt je Oled in direct zonlicht te staan let dan echt goed op want de gevolgen zijn heel goed zichtbaar..... (inbranden) dan.
Ik zie toch weer een markt ontstaan voor het aloude tv-meubel >:)
https://innardsinterior.c...ak-furniture-and-sofa.jpg

• Gonadan

Gonadan

StealthyPeanut schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:59:
Maar toch is er weinig aan te veranderen in heel veel huiskamers. De plasma's en LCD tv's hadden hier geen last van (uiteraard wel last in beeldkwaliteit, maar geen blijvende schade). En als OLED's dat wel hebben, lijkt het me echt iets om rekening mee te houden.

Bij mij staat mij KURO ook soms in de zon, want een huiskamer heeft gewoon ramen he....
Tja, en die van mij heeft ook gewoon rolgordijnen en andere middelen om de zon te weren. Buiten het lelijk worden van de kunststof en dergelijke kan zonlicht bij een LCD ook gewoon voor schade zorgen. Dat is bij OLED echt niet nieuw.
Misschien is de kans nu groter of is men gewoon tegenwoordig te lui om zon uit een woonkamer te weren, maar nieuw is het niet. Al je spullen gaan stuk of worden lelijk van direct zonlicht. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-03 10:15
StealthyPeanut schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:59:
[...]

Maar toch is er weinig aan te veranderen in heel veel huiskamers. De plasma's en LCD tv's hadden hier geen last van (uiteraard wel last in beeldkwaliteit, maar geen blijvende schade). En als OLED's dat wel hebben, lijkt het me echt iets om rekening mee te houden.

Bij mij staat mij KURO ook soms in de zon, want een huiskamer heeft gewoon ramen he....
Werkelijk??? Toch van de gekke dat je een tv niet gewoon neer kan zetten waar jij wilt zonder dat ie er stuk van gaat....moet nu echt niet gekker worden.
Oled panels hebben -zo begrijp ik- altijd wel iets van banding, je mag niet te lang naar tv met logos kijken (dus eigenlijk nooit) en nu is zonlicht ook al schadelijk? Het is dan wel mooi beeld maar wel met veel haken, ogen en beperkingen.
En maar kopen en doen of het normaal is!!!!

Verwijderd

LaFleche schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:57:
[...]

Werkelijk??? Toch van de gekke dat je een tv niet gewoon neer kan zetten waar jij wilt zonder dat ie er stuk van gaat....moet nu echt niet gekker worden.
Oled panels hebben -zo begrijp ik- altijd wel iets van banding, je mag niet te lang naar tv met logos kijken (dus eigenlijk nooit) en nu is zonlicht ook al schadelijk? Het is dan wel mooi beeld maar wel met veel haken, ogen en beperkingen.
Buiten mensen die noodgedwongen niet anders kunnen. Wie zet z'n tv in direct zonlicht? Dat is niet hetzelfde als gewoon blootstellen aan daglicht he. Los van schade kun je dan nooit overdag kijken als de zon schijnt. Het is heel normaal een tv op een passende plek te zetten (niet de tuin ofzo...). Zeker als je nieuwe techniek koopt dan wil je er toch optimaal van genieten? Dat doe je niet door de zon rechtstreeks erop te laten schijnen. Ook zonder schade kun je dan niet kijken. Los van de vraag of het blijvende schade is.

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:06
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:16:
[...]

Buiten mensen die noodgedwongen niet anders kunnen. Wie zet z'n tv in direct zonlicht? Dat is niet hetzelfde als gewoon blootstellen aan daglicht he. Los van schade kun je dan nooit overdag kijken als de zon schijnt. Het is heel normaal een tv op een passende plek te zetten (niet de tuin ofzo...). Zeker als je nieuwe techniek koopt dan wil je er toch optimaal van genieten? Dat doe je niet door de zon rechtstreeks erop te laten schijnen. Ook zonder schade kun je dan niet kijken. Los van de vraag of het blijvende schade is.
Ik zet hem niet in direct zonlicht. Verre van zelfs. Maar tijdens bepaalde weken in het jaar staat de zon extreem laag. Met onze tuin op het zuiden en gelukkig zonder huizen achter ons, schijnt deze echt enorm ver binnen. Daarbij hebben we net een verbouwing gehad met openslaande tuindeuren met lichten ernaast. In totaal 350cm, dus daar komt lekker een bak met licht binnen!

Met mijn huidige KURO is dit beetje zoninval op een heldere winterdag geen probleem. Het is maar even (2 uurtjes denk ik), maar je ziet er niks van. Als dit bij OLED wel een probleem gaat zijn, dan is dat voor mij (en ik denk heel veel andere) wel een probleem. Als je gewoon een ongelukkig gesitueerde woonkamer hebt, dan heb je gewoon soms zon direct op je scherm. Niet iets waar je altijd iets aan kunt doen helaas.

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:06
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:52:
Dat is toch een woonprobleem? Daar zul je toch buiten je tv een oplossing voor hebben in de vorm van raamverduistering? Althans ik heb niet graag de zon recht in m'n snuit als ik binnen zit, zonder de mogelijkheid dit te verminderen.
Als de tv aanstaat gaat natuurlijk de verduistering dicht. Uiteraard!

Jammer dat met mijn plasma's sinds 2009 dit gewoon geen issue is/was, maar met een OLED anno 2018 ineens altijd plaatselijk moet verduisteren om zo geen zonlicht op de tv te krijgen.

Niks meer, niks minder.

Wel een beetje jammer dat ze in veel advertenties gewoon vol in het zonlicht staan :o .

Afbeeldingslocatie: https://www.lg.com/tr/images/TV/features/lg-banner-tv-oled-W7-d4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.lg.com/uk/mp-resources/images/oled-tv-where-to-buy/banner_W_lifestyle_2_1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://media.flixcar.com/f360cdn/LG_Electronics-2158692760-06_Mobile_Active-HDR-with-Dolby-VisioG-(main)1.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door StealthyPeanut op 16-02-2018 15:21 ]

• appeltje eitje
[...]

Amen _/-\o_ , dat is ook niet normaal. Ik slijt tv's bij het leven. Om het anderhalf jaar staat hier een nieuwe tv, pure hobby. Daadwerkelijk nog nooit last gehad van zoiets en allen op dezelfde plek in de zon! Voor mij even geen oled meer alleen om deze reden. En dan heb ik het niet eens gehad om andere kleine issues die ik ook niet helemaal normaal vind voor dit bedrag!

En ja, de beeldkwaliteit is echt geweldig van een oled, daar ligt het niet aan!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:58
[...]

Ik had mn OLED liever in het aquarium gezet. Hoor ik dat dat ding niet tegen water kan. Toch van de gekke dat je een tv niet gewoon neer kan zetten waar jij wilt zonder dat ie er stuk van gaat....moet nu echt niet gekker worden.

Toch niet vreemd dat je een tv niet in de volle zon kan zetten? Mijn telefoon ontploft ook zowat van de hitte als ie in de volle zon ligt. Doe je toch ook niet.

Mijn OLED heeft totaal geen problemen. Ik game er lange sessies op, nu met de olympische spelen staat de hele dag dat NOS logo te branden. 0,0 retentie of blijvende slijtage. Ik behandel dat ding echt niet met een fluwelen handschoen. Als ik tijdens het kijken iets anders moet doen, gaat het beeld gewoon op pauze. Scheelt wel dat ik veelal via de shield kijk die er na 5min een screensaver opzet.

[ Voor 17% gewijzigd door Hulleman op 17-02-2018 08:17 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal | Xbox Series X |

• gertraaf
Grappig hoe mensen hier altijd oled verdedigen. Doet me denken aan de console wars haha.

Feit is dat oled niet tegen zonlicht Kan. Uiteraard staat dat in de handleiding maar dat staat idd bij elke apparaat.
Dan kun je wel leuk zeggen dat doe je toch niet. Maar als je je tv nergens anders kwijt kan in je kamer en een tuin op het zuiden hebt. En je niet altijd je gordijnen dicht hebt dan kan er wel eens zonlicht op je scherm komen. Dat zou niet uit hoeven maken. Helaas maakt dat bij oled wel uit.

Staat je tv dus vaak in zonlicht dan is oled geen optie.
Staat die dat niet dan kun je oled overwegen.

Zo is het gewoon daar hoeft geen tv wars voor opgezet te worden.

Dit topic zorgt er iig voor dat potentiële kopers weten wat ze kunnen verwachten aangezien je dit niet in de winkel hoort.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:35
Zo, mijn duit in het zakje over OLED en zonlicht. Gisteravond viel mij opeens op dat de rechterhelft van mijn C7V een stuk donkerder was dan de linkerhelft. Eerst dacht ik dat het aan mijn AppleTV lag, maar ook in de menu's van de TV zelf trad het op. Een voorbeeldje:

Effect zon op OLED?

In de eerste instantie had ik geen idee wat er aan de hand was en gokte ik erop dat de TV gewoon aan het overlijden was (gelukkig binnen garantieperiode). Tot ik even door dit topic bladerde om te kijken of er meer mensen zijn met dit probleem, en toen de zon-discussie tegenkwam. Want saillant detail: die rechterhelft van mijn scherm staat aan de raamkant en krijgt overdag het meeste zonlicht te verduren.

Ik heb vannacht de pixel refresher aangezet (die ene die een uur duurt) en vanmorgen leek het probleem daarmee opgelost te zijn. Ik weet dus ook absoluut niet zeker of dit probleem veroorzaakt is door zonlicht, maar op het oog lijkt het wel verdomd veel op de voorbeelden die ik online tegen kom (bijvoorbeeld deze video).

Ik heb eigenlijk geen idee wat ik hier nu mee moet. Ik woon niet in een kas, maar heb wel grote ramen. En ik voel er weinig voor om nu de hele dag de gordijnen dicht te gaan houden ;) Ik vind het wel frappant dat het nu pas opviel, terwijl ik zou verwachten dat zoiets geleidelijk op zou moeten treden. @appeltje eitje lijkt dit op het probleem dat jij ook had? Of is er hier wellicht iets anders aan de hand?

omniscale.nl

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:49

SkyStreaker

Move on up!

gertraaf schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 08:33:
Grappig hoe mensen hier altijd oled verdedigen. Doet me denken aan de console wars haha.

Feit is dat oled niet tegen zonlicht Kan. Uiteraard staat dat in de handleiding maar dat staat idd bij elke apparaat.
Dan kun je wel leuk zeggen dat doe je toch niet. Maar als je je tv nergens anders kwijt kan in je kamer en een tuin op het zuiden hebt. En je niet altijd je gordijnen dicht hebt dan kan er wel eens zonlicht op je scherm komen. Dat zou niet uit hoeven maken. Helaas maakt dat bij oled wel uit.

Staat je tv dus vaak in zonlicht dan is oled geen optie.
Staat die dat niet dan kun je oled overwegen.

Zo is het gewoon daar hoeft geen tv wars voor opgezet te worden.

Dit topic zorgt er iig voor dat potentiële kopers weten wat ze kunnen verwachten aangezien je dit niet in de winkel hoort.
Goed. Komt'ie he? Bereid je voor! :+ Mijn woonkamer is en de ramen zijn gericht op Z-ZW, dus krijg namidddag en avond gedeeltelijk zon. Dit gebeurt nu 2 maanden en niks maar dan ook niks te zien. Ik gebruik wel elke zondagavond de pixel refresher.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• appeltje eitje
posttoast schreef op zondag 18 februari 2018 @ 15:44:
Zo, mijn duit in het zakje over OLED en zonlicht. Gisteravond viel mij opeens op dat de rechterhelft van mijn C7V een stuk donkerder was dan de linkerhelft. Eerst dacht ik dat het aan mijn AppleTV lag, maar ook in de menu's van de TV zelf trad het op. Een voorbeeldje:

[afbeelding]

In de eerste instantie had ik geen idee wat er aan de hand was en gokte ik erop dat de TV gewoon aan het overlijden was (gelukkig binnen garantieperiode). Tot ik even door dit topic bladerde om te kijken of er meer mensen zijn met dit probleem, en toen de zon-discussie tegenkwam. Want saillant detail: die rechterhelft van mijn scherm staat aan de raamkant en krijgt overdag het meeste zonlicht te verduren.

Ik heb vannacht de pixel refresher aangezet (die ene die een uur duurt) en vanmorgen leek het probleem daarmee opgelost te zijn. Ik weet dus ook absoluut niet zeker of dit probleem veroorzaakt is door zonlicht, maar op het oog lijkt het wel verdomd veel op de voorbeelden die ik online tegen kom (bijvoorbeeld deze video).

Ik heb eigenlijk geen idee wat ik hier nu mee moet. Ik woon niet in een kas, maar heb wel grote ramen. En ik voel er weinig voor om nu de hele dag de gordijnen dicht te gaan houden ;) Ik vind het wel frappant dat het nu pas opviel, terwijl ik zou verwachten dat zoiets geleidelijk op zou moeten treden. @appeltje eitje lijkt dit op het probleem dat jij ook had? Of is er hier wellicht iets anders aan de hand?
Dit is exact mijn probleem. Alleen heb ik de pixelrefresher niet gebruikt. Wordt ten zeerste afgeraden om die te vaak te gebruiken. Ik heb steeds de cyclus die de oled draait na 4 uur speeltijd gebruikt waarna het ook weg was. Probleem bij mij is vooral dat na een dag zon ik iedere keer dus een "ingebrand" scherm heb waardoor ik eerst 4 uur tegen een "ingebrand" scherm moet kijken voordat die weer schoongemaakt wordt. Heb daarom dus ook mijn tv ingeruild voor een Qled die dit probleem niet heeft. Het trad overigens iedere keer op die vlekken na een dag zon 8)7

• appeltje eitje
Justinn1988 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:19:
Ik zit er ook aan te denken een OLED tv te kopen, de C7 of wellicht de nieuwere 2018-lijn. Kost iets meer tov LCD, maar de beeldkwaliteit is subliem en het prijsverschil wel waard. Verschil met mijn huidige 5 jaar oude 40 inch Samsung zal wel fors zijn. Ik ben van plan om minstens 5 jaar te gaan doen met een nieuwe tv, met gemiddeld 3 uur tv per dag. Laten we zeggen dus 6000 branduren in ca 5 jaar. Wellicht wel meer omdat ik nog wel eens de neiging heb om de tv op Xite te laten staan terwijl ik kook oid.

Echter maak ik me zorgen om de levensduur en behoud van beeldkwaliteit ivm risico op inbranden. Ik ben nogal gevoelig voor 'artifacts'. Zie ik spoken of is er echt een risico dat de tv waardeloos is na een paar jaar ivm ingebrande logo's?

Een RTL4 logo is met nog geen 2000 branduren toch totaal onacceptabel? Dat is voor veel mensen binnen een jaar (of half jaar zelfs als je thuis zit) zo bereikt. Ben benieuwd hoe dat eruit ziet na 6000 of 10.000 branduren. Is burn-in voor een gemiddelde consument echt een risico of is het overdreven?
Kleine tip: zorg dat je tv niet in direct zonlicht staat, serieuze inbrandingsissues met een oled van 1,5 maand oud gehad.

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-03 07:29
appeltje eitje schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:20:
[...]

Kleine tip: zorg dat je tv niet in direct zonlicht staat, serieuze inbrandingsissues met een oled van 1,5 maand oud gehad.
Kijk, dat is een interessante. Bedankt. Is hier meer bekend over?
Geldt dit alleen als de tv aan staat of loop je dat risico ook als hij uit staat (ivm opwarming van het paneel oid)?

Mijn tv staat op een plek waar 's ochtends de zon op schijnt. Bij tv kijken gaat t gordijn natuurlijk dicht, maar er staat dus wel regelmatig een ochtendzon op de tv. :P

• appeltje eitje
Justinn1988 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:13:
[...]

Kijk, dat is een interessante. Bedankt. Is hier meer bekend over?
Geldt dit alleen als de tv aan staat of loop je dat risico ook als hij uit staat (ivm opwarming van het paneel oid)?

Mijn tv staat op een plek waar 's ochtends de zon op schijnt. Bij tv kijken gaat t gordijn natuurlijk dicht, maar er staat dus wel regelmatig een ochtendzon op de tv. :P
Mijn tv staat ook in een situatie waar in de ochtend tot een uur of 12 de zon opstaat. En juist daar had mijn oled (55e7n) bijzonder veel last van, dikke inbrandvlekken bij het tv kijken zodra ik hem dan aanzette. De cyclus die draait na 4 uur tv kijken maakte de oled wel goed schoon alleen daar heb/had ik dus niks aan. Tv is na anderhalve maand terug gegaan na de winkel helaas ;w .

Er zijn overigens meerdere mensen die dit probleem hebben gehad in dit forum. Even zoeken op zonlicht.

Hier een link van een 4-tal foto's van mijn scherm na 2,5 zonlicht:

gallery: appeltje eitje

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-03 21:50
En jullie maken je zorgen om burn-in? Ik zou mij eerder zorgen maken over de zon! Als je een product al niet meer in je (woon)kamer kan hangen omdat de zon hier mogelijk op schijnt met als gevolg dit soort problemen, dan is er toch iets niet correct met het product?

Ik zou verwachten dat de impact dan ook groter zou zijn? Weten we om hoeveel meldingen het gaat aangaande zonlicht issues? Wat is de invloed van zonlicht t.a.v. oleds?

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-03 07:29
appeltje eitje schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 12:45:
[...]

Mijn tv staat ook in een situatie waar in de ochtend tot een uur of 12 de zon opstaat. En juist daar had mijn oled (55e7n) bijzonder veel last van, dikke inbrandvlekken bij het tv kijken zodra ik hem dan aanzette. De cyclus die draait na 4 uur tv kijken maakte de oled wel goed schoon alleen daar heb/had ik dus niks aan. Tv is na anderhalve maand terug gegaan na de winkel helaas ;w .

Er zijn overigens meerdere mensen die dit probleem hebben gehad in dit forum. Even zoeken op zonlicht.

Hier een link van een 4-tal foto's van mijn scherm na 2,5 zonlicht:

gallery: appeltje eitje
Bedankt, dit heeft mij wel overtuigd om geen OLED tv aan te schaffen. Ondanks het superieure beeld, is de technologie helaas te kwetsbaar voor gebruiksinvloeden (oppassen met statisch beeld) én omgevingsinvloeden (oppassen met zonlicht), wat naar mijn mening niet ten goede komt van de betrouwbaarheid.

Ik ben tevens van mening dat deze mankementen binnen ca 2 jaar na aanschaf nooit de eindgebruiker aan te rekenen zijn. Ja ook als je de godganse dag CNN of RTL5 wilt kijken. Daarbovenop is garantie schijnbaar niet gegarandeerd. 8)7

Erg jammer, want had er flink budget voor staan. :|

Verwijderd

Precies dit @Justinn1988 . Baal ook maar ik ga het risico niet lopen. Welk scherm heeft nu je aandacht? Ik wilde een C755" nemen. Jammer.
Justinn1988 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 14:07:
[...]

Bedankt, dit heeft mij wel overtuigd om geen OLED tv aan te schaffen. Ondanks het superieure beeld, is de technologie helaas te kwetsbaar voor gebruiksinvloeden (oppassen met statisch beeld) én omgevingsinvloeden (oppassen met zonlicht), wat naar mijn mening niet ten goede komt van de betrouwbaarheid.

Ik ben tevens van mening dat deze mankementen binnen ca 2 jaar na aanschaf nooit de eindgebruiker aan te rekenen zijn. Ja ook als je de godganse dag CNN of RTL5 wilt kijken. Daarbovenop is garantie schijnbaar niet gegarandeerd. 8)7

• Bryanbabel
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-01-2025
Justinn1988 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 14:07:
[...]

2 weken geleden ook tot de zeer onaangename verassing gekomen dat er een zonweringspatroon in mijn B6 is gebrand. Resultaat van maximaal half uurtje in de (zwakke) ochtendzon. Tv staat 90% van de dag uit direct zonlicht. Clear panel noise hielp grotendeels, wel nog een hinderlijke schaduw te zien. Achteraf ook een aantal vlekken op het scherm gezien die mogelijk zijn veroorzaakt door reflecties van auto's die buiten staan. Gelukkig is paneel kosteloos vervangen, maar nu dus wel haast panisch zonwering telkens omlaag doen. Met m'n 10 jaar oude plasma nooit een dergelijk probleem gehad. Lees nu pas op dit forum dat meerdere tweakers hier last van hebben gehad. Ik vind het eigenlijk bizar dat Oled hier niet tegen kan, enfin, voor de rest wel erg tevreden over beeldkwaliteit.

Om inbranden van zonlicht in de toekomst, en schade van kleine koter die bijna met haar handjes bij het scherm kan te voorkomen, besloten om dan maar een beschermhoes aan te schaffen. Nu vond ik deze:

Mijn enige twijfel: ding is zwart en redelijk dik. Als de zon er nu op komt te staan, zou de tv daaronder dan weer niet te warm worden? Lijkt me wellicht een wat onrealistische gedachte, maar goed, ik dacht dat Oled ook beter bestand zou zijn tegen wat zachte zonnestraaltjes :N

Iemand ervaringen hiermee dan wel suggesties voor een andere beschermhoes?

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:54

Louw Post

Cerenas

Scarface1984 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:30:
Goedemorgen Allemaal ,

ik was er tot een paar dagen geleden 100% zeker van de ik een LG oled55C7 wilde gaan kopen , maar nu is de twijfel heel erg toegeslagen .

ik heb de hele discussie doorgelezen en ik zie toch wel heel veel problemen.

inbranding door te lang een logo in beeld.
inbranding door zon licht
slecht beeld bij felle kamer

mijn tv staat naast een groot raam , dus hij staat vaak in de zon .
daarbij heb ik ook een zoontje van 4 die regelmatig tv kijkt waarbij dus kan is op inbranding.
ik zelf hou van gamen op een xbox one x , daarmee spel ik race spellen waar dus altijd een vast teller in beeld staat .

ik zit ongeveer 2 / 2.5 m van me tv .

Help , wat raden jullie mij aan ? :? |:(

Lg Oled of Samsung Qled ?

Alvast bedankt .

mvg Bas. _/-\o_
Ik zit eigenlijk met dezelfde zorgen en ben ook benieuwd hoe erg deze problemen daadwerkelijk zijn. Heb interesse in de 55C7V en die zou ook komen te staan op een plek waar redelijk wat zon op staat in de namiddag (in de zomer in ieder geval). Zonlicht zou ik grotendeels op kunnen vangen met een rolgordijn half dicht te doen, maar dan nog ben ik benieuwd hoe statische beelden, in bijvoorbeeld games, het inbranden bevorderen.

• appeltje eitje
Scarface1984 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:30:
Goedemorgen Allemaal ,

ik was er tot een paar dagen geleden 100% zeker van de ik een LG oled55C7 wilde gaan kopen , maar nu is de twijfel heel erg toegeslagen .

ik heb de hele discussie doorgelezen en ik zie toch wel heel veel problemen.

inbranding door te lang een logo in beeld.
inbranding door zon licht
slecht beeld bij felle kamer

mijn tv staat naast een groot raam , dus hij staat vaak in de zon .
daarbij heb ik ook een zoontje van 4 die regelmatig tv kijkt waarbij dus kan is op inbranding.
ik zelf hou van gamen op een xbox one x , daarmee spel ik race spellen waar dus altijd een vast teller in beeld staat .

ik zit ongeveer 2 / 2.5 m van me tv .

Help , wat raden jullie mij aan ? :? |:(

Lg Oled of Samsung Qled ?

Alvast bedankt .

mvg Bas. _/-\o_
Ik raad je in ieder geval geen LG Oled aan, het zonlicht was bij mij echt het grootste probleem (ieder half uurtje gaf vlekken in mijn scherm). Verder nog kleine andere issues maar die heb je bij andere merken/modellen ook. Persoonlijk heb ik mijn Oled na 1,5 maand vervangen voor een Qled maar dat is een persoonlijke voorkeur. Gelukkig kan deze een stuk beter tegen zonlicht ;) !

Succes met je keuze.

• appeltje eitje
Louw Post schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:43:
[...]

Ik zit eigenlijk met dezelfde zorgen en ben ook benieuwd hoe erg deze problemen daadwerkelijk zijn. Heb interesse in de 55C7V en die zou ook komen te staan op een plek waar redelijk wat zon op staat in de namiddag (in de zomer in ieder geval). Zonlicht zou ik grotendeels op kunnen vangen met een rolgordijn half dicht te doen, maar dan nog ben ik benieuwd hoe statische beelden, in bijvoorbeeld games, het inbranden bevorderen.
Ik game ook best veel (gemiddeld 3 uur op een dag) en heb totaal geen last gehad van inbranden (ook veel statische beelden). Maar zonlicht..... dit doet het: gallery: appeltje eitje

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:54

Louw Post

Cerenas

Justinn1988 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:37:
[...]

Slecht beeld in een fel verlichte ruimte zal wel meevallen. Je hebt dan eerder weinig meer aan de voordelen van OLED tov LCD. Ik wilde ook heel graag een OLED maar ben uiteindelijk toch gegaan voor een LCD. De techniek van OLED vind ik nog te kwetsbaar en ik ben zelf nogal gevoelig voor beeldafwijkingen, dus nam het risico liever niet. Ik ga de ontwikkelingen van OLED en mLED wel nauwlettend in de gaten houden. 8)

QLED is prima, maar kijk ook eens naar andere LCD's, zoals de XE serie van Sony.
appeltje eitje schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:37:
[...]

Ik game ook best veel (gemiddeld 3 uur op een dag) en heb totaal geen last gehad van inbranden (ook veel statische beelden). Maar zonlicht..... dit doet het: gallery: appeltje eitje
Bedankt voor jullie reacties, ik heb zojuist m'n reservering voor de 55C7V maar geannuleerd (kon hem voor 1499€ bij Smits Arnhem krijgen voor de mensen die nog interesse hebben). Ik ben toch te bang voor de nadelen van OLED, plus ik ben van plan er wel een tijdje mee te gaan doen dus ik wil iets betrouwbaars. Ben nu voor de KD-55XE9005 gegaan. Ik kon hem morgen ophalen bij dezelfde winkel, ben benieuwd. :)

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-03 13:41

Snappie88

Mr. Hollywood

appeltje eitje schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:37:
[...]

Heb je toentertijd ook contact opgenomen met LG en/of het verkooppunt? Wat was hun reactie? Reparatie aangeboden?

Surfin' paradise!

• appeltje eitje
Snappie88 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:55:
[...]

Heb je toentertijd ook contact opgenomen met LG en/of het verkooppunt? Wat was hun reactie? Reparatie aangeboden?
Ik heb geen contact opgenomen met LG (zag iemand hier de voorwaarden posten over plaatsen van een tv in direct zonlicht dus heb mij de moeite bespaard). Ik ben gelijk terug gegaan naar mijn dealer (plattetv.nl) en daar de situatie voorgelegd. Die snapte dit helemaal en zijn er echt heel netjes mee omgegaan. Ze hebben wel reparatie aangeboden maar zag daar zelf geen heil in gezien de plek waar mijn tv staat in mijn woonkamer. Heb de Oled (55e7n) dus ingeruild voor een Qled (met 500 euro cashback _/-\o_). Dus ben qua service meer dan tevreden!

• appeltje eitje
sjdjong schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:54:
Ik heb eind december 2017 een LG OLED 55E7N aangeschaft. Nu lees ik veel over inbranden, maar volgens mij zijn het vooral de 6-serie modellen die er last van hebben. Nu is dit natuurlijk logisch omdat die vaak al meer branduren hebben, maar toch, ik kan nergens iets vinden over inbranden bij de 2017 7-serie. Iemand die daar al voorbeelden van heeft? Wellicht dat LG toch iets verbeterd heeft?
nogmaals: gallery: appeltje eitje

Het betreft hier de55e7n, hetzelfde model dus. Geen inbranden maar direct zonlicht wat dit creëert

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-04 19:59

alwinus

Tweaked

Hmm. Ik heb een 55c7. Vooralsnog geen last van inbranden van logo's etc. Hier ook een lichte kamer met veel ramen op het zuiden waardoor er redelijk/ veel zonlicht op het scherm valt maar geen problemen ondervonden. Raar dat de een er na een half uur al flink last van heeft en een ander niet...

• Raymon89
Mijn 55C7V staat ook geregeld in de zon, maar geen rare vlekken. Slechts eenmalig gehad door indirect (!) zonlicht, dat waarschijnlijk gespiegeld en versterkt werd (zoals een vergrootglas dat kan doen) door een glazen object.
Misschien dat de ramen van de mensen die er last van hebben hetzelfde doen?

• pietr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-03 00:38
Leoon. schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:50:
Dat burn-in /image retention maakt me toch wel een kleine beetje sturen naar een LCD LED met full array dimming (must als het een LCD wordt)

Een site als deze en de reacties die soms maar 2 maanden geleden zijn maken me er een soort van bang voor. Mensen die de scorebord van een voetbalwedstrijd nog zien, of het fox news logo etc. Dat is iets wat ik écht niet wil op zo'n dure TV. Enige wat me tegenhoudt bij een LCD LED is dat de kijkhoek wellicht een stoorzender is. Vanaf 23 april weet ik de precieze kijkhoek en kan ik op mijn oude tv en nieuwe bank eens testen hoe die kijkhoek dan is.

Hier de website:
http://televisions.review...ms-causes-image-retention
Om dezelfde redenen heb ik uiteindelijk de 55C7 geannuleerd en daarvoor in de plaats een Sony 55XF9005 genomen. De 55XE9005 was uitverkocht. Ik heb nu wel het nieuwe model, maar die kwam ook met de nieuwe prijs helaas. Ik heb dus meer betaald voor de nieuwe Sony dan wat de uitlopende LG kost. Dat geeft soms een onprettig gevoel, maar over een tijdje is dat wel voorbij. Zwartwaarden zijn prima, kijkhoek is inderdaad een issue, maar het beeld is nog steeds goed om te zien. Het is wel zo dat de zwartwaarden wat minder worden als je onder een hoek kijkt. Het is aan jezelf om te bepalen of je daar mee kunt leven. En: hoe vaak zit je niet recht voor je tv? Ik had en heb het liefst de LG 55C7, maar ik durfde het niet aan. Ik heb een tuin op het zuiden en de tv staat bijna de hele dag in het zonlicht.

Ik heb LG nog gebeld en mijn probleem voorgelegd. De medewerker die me te woord stond, was eerlijk en zei dat burn in inderdaad voorkomt.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:57

Oekol

waka waka hey hey

pietr schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:57:
[...]

Om dezelfde redenen heb ik uiteindelijk de 55C7 geannuleerd en daarvoor in de plaats een Sony 55XF9005 genomen. De 55XE9005 was uitverkocht. Ik heb nu wel het nieuwe model, maar die kwam ook met de nieuwe prijs helaas. Ik heb dus meer betaald voor de nieuwe Sony dan wat de uitlopende LG kost. Dat geeft soms een onprettig gevoel, maar over een tijdje is dat wel voorbij. Zwartwaarden zijn prima, kijkhoek is inderdaad een issue, maar het beeld is nog steeds goed om te zien. Het is wel zo dat de zwartwaarden wat minder worden als je onder een hoek kijkt. Het is aan jezelf om te bepalen of je daar mee kunt leven. En: hoe vaak zit je niet recht voor je tv? Ik had en heb het liefst de LG 55C7, maar ik durfde het niet aan. Ik heb een tuin op het zuiden en de tv staat bijna de hele dag in het zonlicht.

Ik heb LG nog gebeld en mijn probleem voorgelegd. De medewerker die me te woord stond, was eerlijk en zei dat burn in inderdaad voorkomt.
Ja precies.. We hebben een plattegrond van de woonkamer, ik heb de bank die er komt er ook al ingetekend op ware grootte en dan zitten we met de rug naar de ramen toe. Vanaf april weet ik meer hoe 'erg' dit is en vanaf de 23e april kan ik dit testen op mijn oude samsung H6400 met de kijkhoeken hoe we dan zitten. Met de achterliggende gedachte, als dit al best prima is, moet een nieuwe tv dit sowieso zijn O-)

Om op: hoe vaak zit je niet recht voor je tv? terug tekomen. In de nieuwe situatie waarschijnlijk altijd. Het gaat om een U-hoekbank waar vriendin en ik allebei in een hoek gaan liggen zitten en de bank is alleen al 3.50 meter breed. Dus het valt nog te bezien hoeveel graden de kijkhoek wordt dan. In de komende dagen eens een keer een aankooptopic openen met het plattegrond er bij etc. Zit op dit moment in een lelijke spagaat

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-04 21:32
l3art schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 14:23:
[...]

Als de zon schijnt max 85, in de avonduurtjes ergens rond de 15.
15??? Je hebt zeker geen spiegels thuis, bent allergisch voor zonlicht en knoflook en loopt met een grote boog om houten staken heen?

Alleen als ik ziek ben en 's nachts beneden op de bank zit zet ik hem zo laag (of lager), maar voor normaal gebruik is dat wel erg laag ...

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:21

13art

Moderator Mobile
Raziel schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 18:51:
[...]

15??? Je hebt zeker geen spiegels thuis, bent allergisch voor zonlicht en knoflook en loopt met een grote boog om houten staken heen?

Alleen als ik ziek ben en 's nachts beneden op de bank zit zet ik hem zo laag (of lager), maar voor normaal gebruik is dat wel erg laag ...
Haha, nee hoor, geen enge ziektes of afwijkingen hier.
Waarom zo fel zetten? Nergens voor nodig.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:46

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Ik heb interesse in OLED55E8 maar heb nog een paar vragen:
  • Ik las ergens in een review "...you have to run all your source cabling into the TV. And all this cabling is visible through the TV’s glass ‘neck’." Ik kan echter nergens een foto vinden waarop te zien is in hoeverre je de kabels ziet. Iemand die hier wel een foto van heeft gevonden?
  • Ik twijfel nog over het wel/niet ophangen van de TV. Tijdens een verbouwing heb ik een sleuf laten maken in de muur, en hierin is een kabelgoot gemaakt. De sleuf en kabelgoot zijn vervolgens volledig weggewerkt door de stukadoor. Met een gatzaag kan ik de goot weer benaderen, mocht ik de TV willen ophangen. Als ik de TV ophang, zijn er dan nog dingen om rekening mee te houden? Ik meen gelezen te hebben dat je bij sommige modellen de stroomkabel niet los kunt maken, en het daardoor moeilijk kan zijn om de kabels door je kabelgoot te krijgen.
  • Hoe serieus moet ik de verhalen over zonlicht i.c.m. OLED schermen nemen? Zoals ik het begrijp is het vooral oppassen met direct zonlicht, en kun je dat het beste voorkomen. Maakt het hierbij uit of je het toestel aan of uit hebt staan?

[ Voor 11% gewijzigd door Ruud2001 op 01-06-2018 17:33 ]

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

• pwh53
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08-03 09:12
Ruud2001 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 17:05:
Ik heb interesse in OLED55E8 maar heb nog een paar vragen:
  • Ik las ergens in een review "...you have to run all your source cabling into the TV. And all this cabling is visible through the TV’s glass ‘neck’." Ik kan echter nergens een foto vinden waarop te zien is in hoeverre je de kabels ziet. Iemand die hier wel een foto van heeft gevonden?
  • Ik twijfel nog over het wel/niet ophangen van de TV. Tijdens een verbouwing heb ik een sleuf laten maken in de muur, en hierin is een kabelgoot gemaakt. De sleuf en kabelgoot zijn vervolgens volledig weggewerkt door de stukadoor. Met een gatzaag kan ik de goot weer benaderen, mocht ik de TV willen ophangen. Als ik de TV ophang, zijn er dan nog dingen om rekening mee te houden? Ik meen gelezen te hebben dat je bij sommige modellen de stroomkabel niet los kunt maken, en het daardoor moeilijk kan zijn om de kabels door je kabelgoot te krijgen.
  • Hoe serieus moet ik de verhalen over zonlicht i.c.m. OLED schermen nemen? Zoals ik het begrijp is het vooral oppassen met direct zonlicht, en kun je dat het beste voorkomen. Maakt het hierbij uit of je het toestel aan of uit hebt staan?
als je zoekt op zonlicht in dit forum,zie je wel een foto,direct zonlicht zou ik niet doen.

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:46

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Hmm...heb in dit topic gezocht op “zonlicht” en al die posts gelezen plus foto’s bekeken. Heb nu toch wel twijfels of m’n woonkamer wel geschikt is voor OLED. Heb kamerhoge ramen gericht op het westen, en de afstand van raam tot de plek waar de TV staat is ruim 4,5m. Ik ga niet de hele dag de gordijnen dicht houden, of de rolgordijnen naar beneden. Het zal dus best wel eens voorkomen dat de zon op het toestel schijnt, ik kan het iig niet uitsluiten.

Maakt het nog uit of het toestel aan of uit staat? Ik heb nu nog een plasma en als deze niet aan staat, heb ik ook de stekkerdoos uit. Was eigenlijk van plan op dezelfde manier om te gaan met de toekomstige TV

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

• Ronnie1977
  • Laatst online: 10-03-2021
Ruud2001 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 22:08:
Hmm...heb in dit topic gezocht op “zonlicht” en al die posts gelezen plus foto’s bekeken. Heb nu toch wel twijfels of m’n woonkamer wel geschikt is voor OLED. Heb kamerhoge ramen gericht op het westen, en de afstand van raam tot de plek waar de TV staat is ruim 4,5m. Ik ga niet de hele dag de gordijnen dicht houden, of de rolgordijnen naar beneden. Het zal dus best wel eens voorkomen dat de zon op het toestel schijnt, ik kan het iig niet uitsluiten.

Maakt het nog uit of het toestel aan of uit staat? Ik heb nu nog een plasma en als deze niet aan staat, heb ik ook de stekkerdoos uit. Was eigenlijk van plan op dezelfde manier om te gaan met de toekomstige TV
Dat laatste maakt wel degelijk uit. De stroom eraf maakt dat de oled zijn pixel refresh cyclus onregelmatig draait. Indien je ooit last krijgt van permanente image retention zal de fabrikant het toestel uitlezen en tot de conclusie komen dat er sprake is van onjuist/onregelmatig gebruik. Los van de ontbrekende garantie bij permanente image retention, kan je wellicht ook een andere vorm van coulance vergeten. Kortom, het stekkertje erin laten...

• pwh53
Ruud2001 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 22:08:

die foto van de plek rechtsonder is geloof ik maar van een paar weken, enkele uren ochtendzon,ook al gelezen dat ze er een soort beschermhoes omheen doen.
zeg maar zoiets
https://www.banggood.com/...569.html?cur_warehouse=CN
8)7

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:26
Puck schreef op maandag 11 juni 2018 @ 21:31:
[...]

Dus je mag nooit meer verhuizen? :+

[...]

Al een handmatige clear panel noise gedraaid? Staat je TV langdurig direct in de zon?
Is momenteel bezig met het draaien van clear panel noise.

TV staat naast een raam en staat daardoor in de ochtend in het zonlicht.

• pwh53
Ruben0s schreef op maandag 11 juni 2018 @ 21:37:
[...]

Is momenteel bezig met het draaien van clear panel noise.

TV staat naast een raam en staat daardoor in de ochtend in het zonlicht.
zoek maar in dit forum op zonlicht.

• Ruben0s
pwh53 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 21:43:
[...]

zoek maar in dit forum op zonlicht.
Bedankt voor de tip.

Wat slecht dat dit veroorzaakt kan worden door zonlicht (enige plek zonder zonlicht bij mij in huis is het toilet). Ik ga mij erin verdiepen en contact opnemen met LG/Leverancier.

[ Voor 8% gewijzigd door Ruben0s op 11-06-2018 22:01 ]

• Ruben0s
Inmiddels clear panel noise gedraaid en de vlekken zijn weg.

https://ibb.co/mQ3rf8

Weet nu alleen niet wat ik met de tv moet doen aangezien deze in de ochtend als de zon op komt in het zonlicht staat.

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:27
Ruben0s schreef op maandag 11 juni 2018 @ 22:37:
Weet nu alleen niet wat ik met de tv moet doen aangezien deze in de ochtend als de zon op komt in het zonlicht staat.
Ik heb wel voorbeelden gezien van lui die er een doek overheen gooiden. Zonlicht veroorzaakt vlekken op het scherm die wel weer weg gaan na een clear panel noise maar leuk is anders.
Het is dus
1 vermijden door gordijn overdag dicht doen / doek over het scherm
2 deze laten crediteren en andere tv kopen (jaja, lcd dus , er zijn ook wel goede lcd's hoor).

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

• pwh53

deze zijn er wel,maar dat gaat mij te ver
https://www.ebay.com/bhp/outdoor-tv-cover

Verwijderd

Screens plaatsen buiten. Blijft je huis ook nog eens koeler.
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2018 @ 11:53:
[...]

De angst voor het inbranden zit er zo diep ingebakken dat je het beeld wil verneuken met allerlei truuks. ?
_O-

* knip *

@Musicmasters Je frustratie is duidelijk maar door dit hier zo neer te gooien, wordt het topic weinig beter van. Liever een topic report indienen. Er komt op deze manier alleen maar herrie van en nog meer bagger.
Mack80 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 20:42:
Eens. Maar geloof me dat het echt balen is.
Verzekering zal het idd dekken. Moest een offerte hebben voor het vervangen van het scherm.
Schrik niet.....€1100.
Ben benieuwd wat de verzekering gaat doen. Of kiezen voor herstel of vervangen van een compleet toestel.
Waar ik het meeste van baal is dat ik echt blij was met m’n scherm. Geen rare fratsen zoals hier bij sommige is/was. En een ander scherm is altijd weer afwachten.

[...]
Weet het. Mijn dochter heeft een keer bijna alle muren van de woonkamer onder gekalkt. Ach ja. Komt goed jongen.

En nu weer even kijken naar de Oranje dames die wel presteren.

[ Voor 113% gewijzigd door S1NN3D op 13-06-2018 19:12 ]

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-03 20:02
TLLRS schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:16:
Sinds Donderdag LG OLEDc8pla.

Helaas fout paneel. Terugsturen met retourrecht of LG service aanvraag doen?
Wat is er mis dan? Waarom neem je niet gewoon even contact op met de winkel/webshop waar je hem hebt gekocht?

Edit; valt er direct zonlicht op de TV? Lijkt mij hier het geval..

[ Voor 9% gewijzigd door -Muncky- op 18-06-2018 11:30 ]

• TLLRS
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-03-2025
-Muncky- schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:18:
[...]

Wat is er mis dan? Waarom neem je niet gewoon even contact op met de winkel/webshop waar je hem hebt gekocht?

Edit; valt er direct zonlicht op de TV? Lijkt mij hier het geval..
Nee deze foto is s'avonds genomen.
Er valt geen zonlicht op de TV. Ook niet overdag.

Van dichtbij is het defect duidelijker. Er zitten dan veel dunne streepjes in dat gedeelte van het scherm.

• SilverRST
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-07-2023
Dit is een handige topic. Hoe zijn OLED tv's tegenwoordig en hoelang gaan ze mee? Ik had een LG plasma tv waar ik eigenlijk heel blij mee was maar die is helaas er niet meer en ben opzoek naar een nieuwe TV. Eigenlijk wilde ik deze:
pricewatch: LG 49UJ634V Zwart

Maar toen ik verder naar info ging zoeken, las ik dat 'tv banding' en of 'Dirty Screen Effect' regelmatig voorkomt. Verticale lijnen zijn goed te zien in sport zenders zoals voetbal en actiefilms en mijn plan is om de tv zolang mogelijk te houden. Na verder zoeken kwam ik uit op deze:
pricewatch: LG 55EG9A7V Zwart

Ik ben namelijk bang om de twee genoemde artefacten te krijgen en weet niet hoe het zit met garantie en of ze een nieuwe exemplaar sturen of dat ik ermee moet leven met die artefacten.

En kunnen OLED tv's nou echt slecht tegen zonlicht? Onze kamer zit helaas in een lastige positie waarbij de zon om 17:00 sterk de kamer verlicht en rond 18:00 tot 21:30 direct zonlicht.

Ik heb in Mediamarkt al paar leuke tv's kunnen zien maar ja, tv banding en DSE problemen...

• Hulleman
SilverRST schreef op zondag 8 juli 2018 @ 13:00:
Dit is een handige topic. Hoe zijn OLED tv's tegenwoordig en hoelang gaan ze mee? Ik had een LG plasma tv waar ik eigenlijk heel blij mee was maar die is helaas er niet meer en ben opzoek naar een nieuwe TV. Eigenlijk wilde ik deze:
pricewatch: LG 49UJ634V Zwart

Maar toen ik verder naar info ging zoeken, las ik dat 'tv banding' en of 'Dirty Screen Effect' regelmatig voorkomt. Verticale lijnen zijn goed te zien in sport zenders zoals voetbal en actiefilms en mijn plan is om de tv zolang mogelijk te houden. Na verder zoeken kwam ik uit op deze:
pricewatch: LG 55EG9A7V Zwart

Ik ben namelijk bang om de twee genoemde artefacten te krijgen en weet niet hoe het zit met garantie en of ze een nieuwe exemplaar sturen of dat ik ermee moet leven met die artefacten.

En kunnen OLED tv's nou echt slecht tegen zonlicht? Onze kamer zit helaas in een lastige positie waarbij de zon om 17:00 sterk de kamer verlicht en rond 18:00 tot 21:30 direct zonlicht.

Ik heb in Mediamarkt al paar leuke tv's kunnen zien maar ja, tv banding en DSE problemen...
Ik heb een LG Oled C7. Geen DSE en geen hinderlijke banding. Gisteren keek ik Cargo op Netflix en daar zitten een aantal behoorlijk donker grijze scenes/beelden in (waaronder de aftiteling). Daar zag ik wat banding, maar zeker niet hinderlijk. Volgens mij zijn deze beelden nog lastiger voor een Oled dan de beruchte Marco Polo scene, aangezien mijn C7 daar geen banding laat zien.

Volgens mij hebben Oleds zelfs minder last van DSE dan LCD tv's. Mijn TV is mooi clean iig. Oleds kunnen inderdaad slecht tegen direct zonlicht. Op dit forum zijn al een paar voorbeelden voorbij gekomen. Als jouw tv zo lang in direct zonlicht staat, zou ik niet zo snel voor een Oled gaan. Je kunt het proberen uiteraard. Garantie bij LG is met Oleds steeds coulanter geworden, dus dat moet wel goed komen. Daarnaast geef je aan dat je in een sterk verlichte woonkamer tv kijkt. LCD tv's kunnen een hogere helderheid halen dan Oleds. In een sterk verlichte woonkamer is helderheid van belang. Wellicht is dat ook een reden om niet voor een Oled te gaan.

Je wil graag een overstap maken van plasma naar een nieuwe tv. Er is veel meer om rekening mee te houden dan alleen een beeldtechniek. Hoe groot moet de tv zijn, welke features moet de tv bezitten (4K, HDR), waar ga je de tv voor gebruiken en wat is je budget?

De OLED die je zelf hebt gevonden moet je links laten liggen. Dat is een oudje met "slechts" een FullHD non-HDR scherm. Als je Oled koopt dan wil je sowieso HDR ondersteuning. Voor een LCD tv kun je beter kijken naar een Sony X900 of de Samsung Qleds 2018 modellen. De 2018 Qleds zijn prima tv's, goede zwartwaarden voor een LCD, maar wel aan de prijs ivm de concurrentie.

[ Voor 4% gewijzigd door Hulleman op 09-07-2018 08:56 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal | Xbox Series X |

• SilverRST
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-07-2023
Hulleman schreef op maandag 9 juli 2018 @ 08:54:
[...]

Ik heb een LG Oled C7. Geen DSE en geen hinderlijke banding. Gisteren keek ik Cargo op Netflix en daar zitten een aantal behoorlijk donker grijze scenes/beelden in (waaronder de aftiteling). Daar zag ik wat banding, maar zeker niet hinderlijk. Volgens mij zijn deze beelden nog lastiger voor een Oled dan de beruchte Marco Polo scene, aangezien mijn C7 daar geen banding laat zien.

Volgens mij hebben Oleds zelfs minder last van DSE dan LCD tv's. Mijn TV is mooi clean iig. Oleds kunnen inderdaad slecht tegen direct zonlicht. Op dit forum zijn al een paar voorbeelden voorbij gekomen. Als jouw tv zo lang in direct zonlicht staat, zou ik niet zo snel voor een Oled gaan. Je kunt het proberen uiteraard. Garantie bij LG is met Oleds steeds coulanter geworden, dus dat moet wel goed komen. Daarnaast geef je aan dat je in een sterk verlichte woonkamer tv kijkt. LCD tv's kunnen een hogere helderheid halen dan Oleds. In een sterk verlichte woonkamer is helderheid van belang. Wellicht is dat ook een reden om niet voor een Oled te gaan.

Je wil graag een overstap maken van plasma naar een nieuwe tv. Er is veel meer om rekening mee te houden dan alleen een beeldtechniek. Hoe groot moet de tv zijn, welke features moet de tv bezitten (4K, HDR), waar ga je de tv voor gebruiken en wat is je budget?

De OLED die je zelf hebt gevonden moet je links laten liggen. Dat is een oudje met "slechts" een FullHD non-HDR scherm. Als je Oled koopt dan wil je sowieso HDR ondersteuning. Voor een LCD tv kun je beter kijken naar een Sony X900 of de Samsung Qleds 2018 modellen. De 2018 Qleds zijn prima tv's, goede zwartwaarden voor een LCD, maar wel aan de prijs ivm de concurrentie.
Ik heb inderdaad al veel opgezocht en weet wel dat er een aantal eisen zijn én ook budget, dus Qled zal het 'm niet worden, evenals 4K/HDR. Ik vind 4k/HDR niet belangrijk en max grootte is 55". TV gaan we gebruiken voor tv kijken, we hebben namelijk abbo alles-in-een pakket en heb ook een mediabox waar we mkv's kunnen bekijken. Onze kamer heeft wel gordijnen om het zonlicht weg te houden bij een OLED tv, mocht dat ooit komen. En max budget is 1000,-.

Ik heb zeker geen probleem met FullHD dus dat is prima voor mij en HDR is ook geen eis. Het zou overigens leuk zijn als het een Youtube app heeft want waarschijnlijk willen mijn zusjes dan ook daarop browsen en netflix, tja dat is niet belangrijk.

• Hulleman
SilverRST schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:36:
[...]
Onze kamer heeft wel gordijnen om het zonlicht weg te houden bij een OLED tv, mocht dat ooit komen. En max budget is 1000,-.

Ik heb zeker geen probleem met FullHD dus dat is prima voor mij en HDR is ook geen eis. Het zou overigens leuk zijn als het een Youtube app heeft want waarschijnlijk willen mijn zusjes dan ook daarop browsen en netflix, tja dat is niet belangrijk.
Voor € 1.000 voor een 55" tv krijg je 4K en goede HDR weergave er gewoon bij :) Sterker, voor dat geld hoort dat er bij, anders betaal je gewoon te veel. Voor dat budget is een Sony 55 inch XE900 een goede keus. Met een beetje rondbellen/mailen krijg je die misschien wel onder de € 1.000. Voor dat budget koop je geen Oled. Een LG B7 koop je minimaal voor € 1.200. Moet je voor jezelf afwegen of je je budget € 200 wilt uitbreiden.

YouTube is aanwezig op dergelijke tv's. Bij een LG Oled heeft YouTube HDR ondersteuning (geen idee of Sony dat heeft) en ondersteund Netflix (mits je het duurste abo hebt) ook Dolby Vision. Eenmaal HDR content gekeken te hebben wil je echt geen normale tv meer kijken :P helaas is het niet anders.

[ Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 09-07-2018 15:33 ]

Verwijderd

Sinds een aantal weekjes hangt de 65c8 vrolijk aan de muur. Schitterende aanwinst voor in de huiskamer. Wel een doorzon woning maar niet in direct zonlicht (hele dag niet overigens) dus ideaal.

Dat de AB niet feilloos werkt..jammer dan.

Wat ik wel storend vind is de AV sync soms tussen de LG tv en de LG Soundbar.
Via tv direct (app als netflix enzo) is nisk aan de hand.
Echter via de Arris van KPN bv..dan is er toch een sync probleem soms (lijkt soms aan zenders ook te liggen).

AV sync op bar en via set up box arris kunnen alleen in de min en maakt gaan flap uit eigenlijk. De TV kan ernaast ook op bypass..maar lijkt niks uit te maken? In de plus krijg ik hem niet via de tv...

iemand ook het "probleem"..

de 55c8 met bars (al dan niet ander merk) moeten het ook hebben lijkt mij.

Spelen met PCM of auto op tv, auto, dolby of stereo op arris (kpn) lijken ook weinig uit te maken.

Of..ik let er teveel op..dat kan ook natuurlijk.

• Puck

Puck

EINDBAAS.org

Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 20:26:
Vraagje aan de OLED kenners hier. Mijn XE9005 geeft nu al 4 weken -en dito zoveel monteursbezoeken- kuren en er is een kansje dat de winkel, waar ik deze gekocht heb, het toestel gaat omruilen.

Nu heb ik de 65 inch B7 op het oog en zit momenteel de RTINGS review te lezen, echter valt mij het volgende op in het HDR hoofdstukje.

[...]

Ik was altijd in de veronderstelling dat de (peak) brightness van een OLED veel beter/hoger was dan een LCD toestel, maar dit is dus blijkbaar niet zo?

De tijd dat de XE9005 het gedaan heeft, ben ik altijd prima tevreden geweest over de black levels en ook HDR in games als Horizon en AC: Origins is werkelijk schitterend. Begrijp ik dat dit laatste dus minder is op een OLED? In dat geval ga ik denk toch weer voor een LCD namelijk.
Peak brightness van LCD (bij de betere modellen) is inderdaad nog altijd wat hoger dan OLED, maar daar heb je echt pas wat aan als je in een hele lichte kamer HDR wilt kijken. In een normale huiskamer waar geen direct zonlicht op de TV schijnt is OLED prima. Als ik zo even snel kijkt haalt de XE9005 880 nits max, en de OLED B7 750 nits.

Waar de peak brightness dus iets lager is heb je echter wel het oneindige contrast die OLED meebrengt door de zwartwaardes, waardoor het algehele contrast ook een flinke boost krijgt (licht in 100% donker 'popt' meer dan zelfde licht in 95% donker). Vraag jezelf dus vooral af hoeveel peak nits je nodig denkt te hebben (hoeveel licht heb je in je woning), en verkijk je niet op dat de intense zwartwaardes die OLED heel veel meer aan het algehele contrast doet dat wat meer nits.

Ook al ben je tevreden met zwartwaardes van LCD, als je eenmaal OLED hebt ervaren wil je niet anders. Die peak brightness werkt dus net zo goed de andere kant op: peak darkness :+

[ Voor 5% gewijzigd door Puck op 25-07-2018 22:35 ]

Verwijderd

Puck schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 21:37:
[...]

Peak brightness van LCD (bij de betere modellen) is inderdaad nog altijd wat hoger dan OLED, maar daar heb je echt pas wat aan als je in een hele lichte kamer HDR wilt kijken. In een normale huiskamer waar geen direct zonlicht op de TV schijnt is OLED prima. Als ik zo even snel kijkt haalt de XE9005 880 nits max, en de OLED B7 750 nits.

Waar de peak brightness dus iets lager is heb je echter wel het oneindige contrast die OLED meebrengt door de zwartwaardes, waardoor het algehele contrast ook een flinke boost krijgt (licht in 100% donker 'popt' meer dan zelfde licht in 95% donker). Vraag jezelf dus vooral af hoeveel peak nits je nodig denkt te hebben (hoeveel licht heb je in je woning), en verkijk je niet op dat de intense zwartwaardes die OLED heel veel meer aan het algehele contrast doet dat wat meer nits.

Ook al ben je tevreden met zwartwaardes van LCD, als je eenmaal OLED hebt ervaren wil je niet anders. Die peak brightness werkt dus net zo goed de andere kant op: peak darkness :+
Ah okay dan heb ik dat verkeerd begrepen. Hmm dan toch maar eens goed over nadenken. Ik vind het in de winkel heel lastig om verschil te zien tussen OLED en LED.

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-04 12:02

pro_6or

amateur_60r

Ik heb sinds afgelopen weekend een LG 65C8. Hij vervangt bij mij een Pioneer 8e generatie (voorlaatste) Plasma (Pio 5080xa).

De LG is een stuk scherper (zelfs met SD content) en youtube filmpjes kijken ("Petrolicious" is een favoriet kanaal hier) vanaf je ipad lekker ernaartoe surfen en dan op TV terug zien is werkelijk een belevenis. Dat wil je niet moeten missen. Wat werkt dat toch heerlijk en is het genieten.

Ik heb als beginpunt de Rtings instelling op ISF dark room gebruikt, maar er is iets wat me totaal niet lekker zit. Ik zag/zie ditzelfde bij de Panasonic plasma van mijn ouders (VT60 meen ik) maar de nog oudere Pioneer had dit dus niet,

totaal uitgebeten witte luchten, totaal uitgebeten witte weerspiegeling van het zonlicht op de weg, op rugnummers van tour de france renners. Ik ken ook de beperkingen in dynamisch bereik van ook moderne camera's (en met deze TV zie je echt het verschil tussen de ene camera en de ander, ongelovelijk goed die weergave) maar mijn oude Pio hield veel meer doortekening in de lucht en vooral op de weg en met rugnummers e.d.

Ik vind dit echt ontzettend jammer, heb al zitten froemelen met de instellingen maar net als bij de Panasonic van mijn ouder krijg ik dit niet weg/beter.

Is dit herkenbaar voor andere overstappers, weet iemand wel een combi van instellingen waarbij dit minder heftig is?

Is dit iets waarbij calibratie zou helpen?

een treffende spreuk

• Puck

Puck

EINDBAAS.org

pro_6or schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:50:
Ik heb sinds afgelopen weekend een LG 65C8. Hij vervangt bij mij een Pioneer 8e generatie (voorlaatste) Plasma (Pio 5080xa).

De LG is een stuk scherper (zelfs met SD content) en youtube filmpjes kijken ("Petrolicious" is een favoriet kanaal hier) vanaf je ipad lekker ernaartoe surfen en dan op TV terug zien is werkelijk een belevenis. Dat wil je niet moeten missen. Wat werkt dat toch heerlijk en is het genieten.

Ik heb als beginpunt de Rtings instelling op ISF dark room gebruikt, maar er is iets wat me totaal niet lekker zit. Ik zag/zie ditzelfde bij de Panasonic plasma van mijn ouders (VT60 meen ik) maar de nog oudere Pioneer had dit dus niet,

totaal uitgebeten witte luchten, totaal uitgebeten witte weerspiegeling van het zonlicht op de weg, op rugnummers van tour de france renners. Ik ken ook de beperkingen in dynamisch bereik van ook moderne camera's (en met deze TV zie je echt het verschil tussen de ene camera en de ander, ongelovelijk goed die weergave) maar mijn oude Pio hield veel meer doortekening in de lucht en vooral op de weg en met rugnummers e.d.

Ik vind dit echt ontzettend jammer, heb al zitten froemelen met de instellingen maar net als bij de Panasonic van mijn ouder krijg ik dit niet weg/beter.

Is dit herkenbaar voor andere overstappers, weet iemand wel een combi van instellingen waarbij dit minder heftig is?

Dat is volgens mij toch bijna puur contrast, en die wil je, zoals Rtings aanraadt rond de 85 hebben. Daarnaast kan het natuurlijk ook simpelweg in de content zitten, dus test met content waarvan je zeker weet dat deze niet clipt.

• Huit
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-04 18:13
pro_6or schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:50:

Beetje late reactie, ben op vakantie en lees af en toe even terug.

Ik kom ook van een Pioneer plasma laatste generatie (KRP-500M) en heb nu een 65C8. Ik weet precies wat je bedoelt, ik zie het ook. Ben er een tijdje mee bezig geweest en met calibratie blu-ray gezien dat met de Rtings instellingen alles vrijwel perfect staat. Ook het contrast. Wit is in calibratie schermen niet uitgebeten.

Ik denk dus dat het inderdaad zo is als wat anderen al opmerkten: Oled is minder vergevingsgezind met niet perfecte content. Wat ook nog een mogelijkheid is, is dat het wit veel helderder is dan bij mij plasma en ik daardoor denk dat het uitgebeten is.

Ik heb mijn Pioneer nog en ben van plan hem op te hangen in game room voor de kids. Als ik dat klaar heb, zal ik nog eens nauwkeuriger naar sommige beelden kijken.

[ Voor 0% gewijzigd door Huit op 03-08-2018 10:38 . Reden: Typos ]

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

pennywise666 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:14:
[...]

ja,ik ook de email van LG ontvangen vandaag.
Kan je vertellen wat er voor je tegen valt aan het HD materiaal op de oled in vergelijking tot je oude Pio?
Heb ik al gedaan een week of zo geleden denk ik (toen ik hem net had). De wat groenige tint in het wit, de wat grauwige sluier (als je expert dark room overdag gebruikt) dus constant wisselen tussen beide modi afhankelijk van invallend licht want dark room is bij weinig omgevingslicht wel mooi en duidleijk beter dan bright room) de uitgebeten witte luchten en reflecties van zonlicht. Zelfs met gamma 2.4 (wat al hoger is dan de door Rtings aanbevolen 2.2, Vincent Teoh gaat overigens ook voor 2.4). Bij de Pio had ik die bijkleuring en of grauwigheid niet en vooral dat de doortekening in luchten en zonreflectie weg is valt me tegen.

De Panasonic VT60 van mijn ouders heeft precies datzelfde gedrag, maar mijn oude Pioneer had dat dus veel minder.

Ik vind het jammer, had eigenlijk verwacht op alle fronten een stap vooruit te doen en dat is niet helemaal zo.

een treffende spreuk

• pennywise666
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-03 08:00
pro_6or schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:09:
[...]

Heb ik al gedaan een week of zo geleden denk ik (toen ik hem net had). De wat groenige tint in het wit, de wat grauwige sluier (als je expert dark room overdag gebruikt) dus constant wisselen tussen beide modi afhankelijk van invallend licht want dark room is bij weinig omgevingslicht wel mooi en duidleijk beter dan bright room) de uitgebeten witte luchten en reflecties van zonlicht. Zelfs met gamma 2.4 (wat al hoger is dan de door Rtings aanbevolen 2.2, Vincent Teoh gaat overigens ook voor 2.4). Bij de Pio had ik die bijkleuring en of grauwigheid niet en vooral dat de doortekening in luchten en zonreflectie weg is valt me tegen.

De Panasonic VT60 van mijn ouders heeft precies datzelfde gedrag, maar mijn oude Pioneer had dat dus veel minder.

Ik vind het jammer, had eigenlijk verwacht op alle fronten een stap vooruit te doen en dat is niet helemaal zo.
ok vervelend voor je.
ik kijk meestal met geen of weinig verlichting.
en dus volgens vincent teoh moet de gamma op 2.4 met isf dark? worden die blacks dan niet gecrushed?
ik heb hem alleen nog op 2.2 gehad.

• yatogami28
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-02 17:51
pro_6or schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:09:
[...]

Ik heb ook zonlicht, maar heb geen problemen met de beeldkwaliteit. Kan je misschien vertellen wat je settings zijn. Misschien dat ik je kan helpen.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

yatogami28 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 03:53:
[...]

Ik heb ook zonlicht, maar heb geen problemen met de beeldkwaliteit. Kan je misschien vertellen wat je settings zijn. Misschien dat ik je kan helpen.
Ik gebruik de rtings adviezen voor de C8 1 op 1, behalve dat ik de gamma op 2.4 ipv 2.2 heb staan. Heb ook nog een dagje Warm 1 gedraait maar warm 2 is toch echt natuurgetrouwer.

Ik denk dat het gewoon inherent is aan dit scherm, kreeg het bij de VT60 van mijn ouders ook niet beter. Ik wil nog wel een keer zeggen dat dit scherm heel erg goed is maar het voelt allemaal een tikje "chemischer" aan dan de oude getrouwe pioneer, die had voor mij een meer "natuurlijker" beeld. Al met al is dit een beter scherm hoor, veel scherper, UHD hdr content is gewoon ongelovelijk, het absolute zwart dat hij kan halen, ik ben er allen nog nie verliefd op geraakt zoals ik dat met de Pio vanaf dag één had.

Een ding, je hebt toch ook ergens zo'n optie om het OLED light vanzelf harder of zachter te laten branden op basis van invallend licht (Rtiongs adviseerde uit), waarom die eigenlijk niet gebruiken? Zou toch een hoop gehannes met checken van en switchen tussen beeldmodi zijn?

een treffende spreuk

• KoffieAnanas
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 29-03 23:13
Just to be sure, je televisie staat niet met de linkerhelft overdag in het zonlicht?
Smirnoff schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 12:56:
Wij hebben sinds 6-10 de 55C8, inmiddels aangekomen bij het tweede toestel :|
Het eerste toestel was aan de linkerzijde vele malen lichter.
Ik heb dit hier op het forum 1x eerder voorbij zien komen bij @rundfunk rudi.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het nieuwe toestel heeft het in mindere mate aan de linker zijde, je ziet dit soms.
Het begint links onderin smal, en loopt naar boven toe iets breder uit.

Waar ik mijzelf wel aan stoor: de vertical banding in 'gedimde' / avond scenes.
Momenteel kijken wij 'Hill House', dat is echt een verschrikking bij sommige momenten.
Ik heb gelezen dat hij na 4 uur tv kijken in de standbymodus e.e.a verbeterd?
Dus ik heb er hoop op dat het minder zal worden. Of is dit een onterechte aanname?
Onderstaand is hetgeen geconstateerd bij de uniformity test. (rtings settings)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-03 18:52
KoffieAnanas schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:04:
Just to be sure, je televisie staat niet met de linkerhelft overdag in het zonlicht?

[...]
Nope, de zon komt niet aan die zijde.

• Scidd0w
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-10-2025
Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:17:
Zon kan er dus op schijnen vanuit west. Hangt circa 1 meter van het raam. Ik verwacht dan ook beter beeld in onze situatie met een QLED.
OLED kan slecht tegen direct zonlicht op het paneel. Als je dit niet kan voorkomen dan zou ik een ander paneel type kiezen. Zoek er maar is naar op google.
Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:17:Andere ervaring die ik zie bij kennisen die ook een oled hebben aangeschaft is dat - wanneer de tv uit staat - er een roze gloed over het scherm hangt in dag licht.
Dit heb ik zelf nog nooit ervaren. Tevens vraag ik mij af of het me zou storen als het zo zou zijn. De tv staat immers uit.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

almiros schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 17:45:
Heb laatst iets gepost over mogelijk kleurverschil links op mijn 65c8pla vergeleken met midden en rechts.. En dan bedoel ik voornamelijk het meer naar rood/oranje neigende groen of warmere groen..hier wat foto's :
http://i.imgur.com/2dobf92
http://i.imgur.com/mxUQzAE
http://i.imgur.com/PmV79g1

Zien jullie dit ook of ben ik aan het overdrijven..Het is voornamelijk met de kleur groen dus ook met voetbal op tv..
Hoe ziet het eruit als je gebruik maakt van een volledig groen vlak (via Youtube bijvoorbeeld), zonder dat er verder wat te zien is op het scherm? Indien ook daar hetzelfde zichtbaar is aan de linkerzijde dan zou je daarmee contact met LG op kunnen gaan nemen.

De linkerzijde is toevallig niet regelmatig met direct zonlicht in aanraking gekomen?

Testing, one, two ...

• almiros
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-07-2023
hardware-lover schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 19:01:
[...]

Hoe ziet het eruit als je gebruik maakt van een volledig groen vlak (via Youtube bijvoorbeeld), zonder dat er verder wat te zien is op het scherm? Indien ook daar hetzelfde zichtbaar is aan de linkerzijde dan zou je daarmee contact met LG op kunnen gaan nemen.

De linkerzijde is toevallig niet regelmatig met direct zonlicht in aanraking gekomen?
Nee geen direct zonlicht gehad..tv staat nooit in de zon..En heb em pas 2 weken trouwens..
Bij youtube heb ik wat gevonden en met name rood en magenta zie ik de verschillen links..dus zou het kunnen dat deze door het groen heen schemeren tijdens voetbal..?
Hier foto's van de youtube testschermen:

http://i.imgur.com/Y0gOPLp
http://i.imgur.com/R5ycLNf
http://i.imgur.com/9BdCYCj

• insanebum
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-12-2025
naast rood paars vooral ook foto's van volledig
- geel
- oranje
- bruin
- groen

kortom alle varianten met rood. Bij mij was het bij die kleuren ook het best waarneembaar.
Eigenlijk alleen met blauw geen probleem.

Voor tv kun je de oranje ster reclame gebruiken. Hoewel je ook gewoon kunt melden dat het bij alle bronnen is. was in mijn geval voldoende.
almiros schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 20:39:
[...]

Nee geen direct zonlicht gehad..tv staat nooit in de zon..En heb em pas 2 weken trouwens..
Bij youtube heb ik wat gevonden en met name rood en magenta zie ik de verschillen links..dus zou het kunnen dat deze door het groen heen schemeren tijdens voetbal..?
Hier foto's van de youtube testschermen:

http://i.imgur.com/Y0gOPLp
http://i.imgur.com/R5ycLNf
http://i.imgur.com/9BdCYCj

• Puck

Puck

EINDBAAS.org

Verwijderd schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 08:50:
[...]

Als de omgevings temperatuur volgens LG 0-40 mag zijn, dan moet 35 graden geen probleem zijn lijkt me. In die spec zit ook nog wel wat marge en je gaat ook niet 8 uur per dag TV kijken met 8 uur lang de kachel op 100%. Persoonlijk zou ik hem daar ook niet ophangen maar de TV zou er gewoon tegen moeten kunnen.
En toch zou ik het niet aandurven. De omgevingstemperatuur kan natuurlijk rond de TV hoger oplopen omdat de TV ook warmte vrijgeeft. Dan zou je kunnen zeggen dat LG hier rekening mee gehouden moet hebben bij bovenstaande berekening, maar het blijft op het randje. Wellicht is het beter om gewoon bij LG te informeren? Als ze dan (schriftelijk) aangeven dat dit geen probleem zou moeten zijn heb je in ieder geval een stok achter de deur mocht het op garantie neerkomen.

Kijk ook eens hoe sommige panelen vlekken krijgen door zonlicht. Niet zeker of dit door warmte komt o.i.d. maar is wel zeker dat dit invloed op het paneel kan hebben.

• pwh53
SvenVis schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:43:
Ik ben in de markt voor een LG C8 55. Vandaag is mijn nieuwe kachel geplaatst. Mijn tv zal naast de kachel aan de muur komen te hangen (op ca 60 cm). Vandaag de kachel gestookt en temperatuursensor op plek waar tv komt te hangen (rand) schommelt tussen de 25 en 35 graden. Wanneer ik als een malloot stook, wordt het iets boven de 40 graden. Dit valt mij nog redelijk mee. Even gekeken en voor gebruikstemperatuur staat 0 tot 40 graden, en voor opslagtemperatuur 0 tot 60 graden. Wel heb ik het idee dat stralingswarmte schadelijk kan zijn.

Op welke afstand hangt jullie tv bij de kachel vandaan, en wat zijn jullie ervaringen?

[Afbeelding]
pagina 2 vd handleiding C7

Plaats de TV en afstandsbediening niet in de volgende omgevingen:
- Plekken die blootstaan aan direct zonlicht
- Vochtige ruimten, zoals een badkamer
- In de buurt van een warmtebron, zoals een kachel, of andere
apparaten die warmte produceren
Indien u deze waarschuwing negeert, loopt u het risico op brand,
elektrische schokken, storingen of vervorming van het product

[ Voor 5% gewijzigd door pwh53 op 06-11-2018 14:38 ]

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-03 22:11
pwh53 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:36:
[...]

pagina 2 vd handleiding C7

Plaats de TV en afstandsbediening niet in de volgende omgevingen:
- Plekken die blootstaan aan direct zonlicht
- Vochtige ruimten, zoals een badkamer
- In de buurt van een warmtebron, zoals een kachel, of andere
apparaten die warmte produceren
Indien u deze waarschuwing negeert, loopt u het risico op brand,
elektrische schokken, storingen of vervorming van het product
Wat wordt gezien als direct zonlicht? Hij staat in de woonkamer. Dus logisch dat er dan zon opschijnt lijkt mij, maarja zit natuurlijk wel een raam tussen. Of moet ik nu gewoon altijd mijn gordijnen dicht houden?

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 77G5, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

• pwh53
MrBlueEyes schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:47:
[...]

Wat wordt gezien als direct zonlicht? Hij staat in de woonkamer. Dus logisch dat er dan zon opschijnt lijkt mij, maarja zit natuurlijk wel een raam tussen. Of moet ik nu gewoon altijd mijn gordijnen dicht houden?
foto 1 post van puck, ik geloof alleen in de morgen een paar uur zon
[LG OLED] Ervaringen & Discussie

[ Voor 6% gewijzigd door pwh53 op 06-11-2018 14:53 ]

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-03 22:11
pwh53 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:51:
[...]

foto 1 post van puck, ik geloof alleen in de morgen een paar uur zon
[LG OLED] Ervaringen & Discussie
Dat is een gevolg. Daarom ook meer open vraag of iedereen zijn gordijnen dan dicht heeft zitten. Zonlicht komt meestal in het grootste deel van een woonkamer lijkt mij.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 77G5, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-01 14:59

Famous

R 400+

MrBlueEyes schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:57:
[...]

Dat is een gevolg. Daarom ook meer open vraag of iedereen zijn gordijnen dan dicht heeft zitten. Zonlicht komt meestal in het grootste deel van een woonkamer lijkt mij.
Ik doe mijn gordijnen niet dicht als ik ga werken en elke middag staat de zon er dus op (tv uit).
In het weekend als ik tv kijken doe ik de gordijnen af en toe dicht, ligt er net aan hoe die schijnt.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

• Electric Fuck
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-03 10:31
Advies gevraagd,

Ik zit te twijfelen tussen een oled 65c8pla of een sony 65xf9005. Ik wil er onder andere films mee kijken en gamen. Mijn woonkamer heeft alleen 's ochtends direct zonlicht maar is gedurende de dag desondanks wel behoorlijk licht.

Nu heb ik wat onderzoek gedaan naar de LG oled:
- maximaal aantal nits van de oled is 800;
- bij 10 procent wit op het scherm geeft het scherm nog maar maximaal 160 nits. 10 procent wit op het scherm lijkt me al vrij snel, of laten we zeggen 20 procent lichte tint op het scherm.
- na 1 jaar normaal gebruik geven de pixels door 'slijtage' 15 procent minder licht.

Inbranden ben ik niet zo bang voor maar ik wil ook overdag en in de zomer 's avonds wel een fatsoenlijk functionerende tv hebben. Ik weet dat helderheid een issue is bij oled. En bij niet voldoende helderheid is een beetje zwart ook meteen zwart. Daarnaast maak ik mij zorgen over de motionflow op de lg.

Wat betreft de sony xf9005. Laten we stellen dat deze tv 95 procent van de zwartwaarden heeft van wat oled te bieden heeft maar deze tv heeft in ieder geval meer dan genoeg helderheid (1000 nits op een 10 procent white hdr window). Daarnaast staat sony bekend om de goede motionflow technologie.

Wat is wijsheid?

• donpablo80
  • Laatst online: 01-03 11:03
Electric Fuck schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 15:52:
Advies gevraagd,

Ik zit te twijfelen tussen een oled 65c8pla of een sony 65xf9005. Ik wil er onder andere films mee kijken en gamen. Mijn woonkamer heeft alleen 's ochtends direct zonlicht maar is gedurende de dag desondanks wel behoorlijk licht.

- bij 10 procent wit op het scherm geeft het scherm nog maar maximaal 160 nits. 10 procent wit op het scherm lijkt me al vrij snel, of laten we zeggen 20 procent lichte tint op het scherm.
- na 1 jaar normaal gebruik geven de pixels door 'slijtage' 15 procent minder licht.

Inbranden ben ik niet zo bang voor maar ik wil ook overdag en in de zomer 's avonds wel een fatsoenlijk functionerende tv hebben. Ik weet dat helderheid een issue is bij oled. En bij niet voldoende helderheid is een beetje zwart ook meteen zwart. Daarnaast maak ik mij zorgen over de motionflow op de lg.

Wat betreft de sony xf9005. Laten we stellen dat deze tv 95 procent van de zwartwaarden heeft van wat oled te bieden heeft maar deze tv heeft in ieder geval meer dan genoeg helderheid (1000 nits op een 10 procent white hdr window). Daarnaast staat sony bekend om de goede motionflow technologie.

Wat is wijsheid?
Over het aantal nits van de oled hoef je je echt geen zorgen te maken, ik heb een B7 en s'avonds heb ik oled lampje op 20 staan. Als ik deze hoger dan 40 heb staan branden m'n ogen eruit savonds. Overdag staat deze op 60 en dat is echt meer dan zat.

• Puck

Puck

EINDBAAS.org

Electric Fuck schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 15:52:
Advies gevraagd,

Wat is wijsheid?
Als je in een OLED topic gaat vragen of het wijs is om een OLED TV aan te schaffen (ipv iets anders) dan weet je al wat voor antwoord je gaat krijgen hé ;)

Vergis je ieder geval niet in het aantal nits, het is niet voor niets zo dat om aan de officiële standaard voor HDR te voldoen het minimaal aantal nits lager ligt bij OLED dan bij niet OLED. Omdat je dus 100% zwartwaardes hebt knalt elke kleur/lichtbron er veel meer uit dan een TV die begint bij 95% zwart. Hierdoor kan je dus met minder nits toch meer contrast en licht ervaren.

Mijn B6 heb ik al 2 jaar op OLED light 40 (gemiddeld) voor SDR content en kom niks te kort. Ik zie ook eigenlijk nooit ABL inkicken (minder fel bij 10% wit).

Motion is een kwestie van ervaren en kijken of het je irriteert. Het is waar dat LG niet de beste motion heeft, maar dit hoeft voor velen geen echt probleem te zijn.

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:20
Ik sta op het punt een 55C8 te kopen. Ik ben niet zo bang voor burn in omdat ik best gevarieerd tv kijk (ik denk iets van 30% traditionele tv, 50% Netflix/Youtube en 20% gaming). Iets waar ik wel mee zit is zonlicht. Mijn woonkamer is enorm licht met een grote raampartij direct op het zuiden. Door de indeling van de kamer kom ik er eigenlijk niet onderuit om de tv op een plek te hangen waar hij ‘s ochtends in de zon hangt. Op hete zomerdagen doe ik de jaloezieën omlaag en de gordijnen dicht voor de temperaturen maar in de winter niet. Heeft iemand ervaring met zijn tv icm met zonlicht. Ik lees her en der horrorverhalen over verkleuring en banding en dat maakt me toch wel een beetje huiverig...

/post

• heypnt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-03 18:41
Phusebox schreef op zondag 25 november 2018 @ 11:16:
[...]

Begin met een van de ISF presents of Technicolor. Die zijn normaal al voor 99% goed. Alleen even OLED light (of lampje voor als ie op NL staat) aanpassen naar je omgeving. Weinig licht? Ergens rond de 20-30. Veel licht? Om en nabij de 50 heeft mijn voorkeur.

Maar dat blijft persoonlijk
Eens. Ik zelf kijk nooit in compleet donker en heb mijn Donkere kamer ISF nu op 60 staan met gamma BT.1886 en mijn lichte kamer ISF op 80 met gamma 2.2. Eerste gebruik ik in de avond. De eerste overdaf met zonlicht etc.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:23
cjpunt schreef op zondag 25 november 2018 @ 12:33:
[...]

Eens. Ik zelf kijk nooit in compleet donker en heb mijn Donkere kamer ISF nu op 60 staan met gamma BT.1886 en mijn lichte kamer ISF op 80 met gamma 2.2. Eerste gebruik ik in de avond. De eerste overdaf met zonlicht etc.
Kan je hier snel tussen switchen op de LG?

• Puck

Puck

EINDBAAS.org

Focus schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 21:17:
[...]

Ik heb foto’s toegevoegd, tv heeft op stand-by gestaan. Staat nu ongeveer 3 kwartier aan maar nog niet weg.
Geen idee wat het is, lijkt op beelden die ik heb gezien van OLED's die (in standby) in zonlicht / warmte hebben gestaan, maar daar zijn niet veel meldingen van.

• Focus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-03 07:44
Puck schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 21:26:
[...]

Geen idee wat het is, lijkt op beelden die ik heb gezien van OLED's die (in standby) in zonlicht / warmte hebben gestaan, maar daar zijn niet veel meldingen van.
Ik heb er wat op gezocht en daar lijkt het idd een beetje op, staat niet veel zon op, zeker niet in de winter.
Even kijken wat de automatische pixel refreh doet na een aantal dagen, anders een manuele uitvoeren.
Pagina: 1 2 ... 6

Let op:
Indien je vragen hebt over inbranden bij OLED televisies, gebruik dan eerst even de zoekfunctie. Dit onderwerp is namelijk al regelmatig uitgebreid besproken.
Zie ook D vd V in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie" Datzelfde geldt voor vragen over stekkers.

🔍 Inbranden: [LG OLED] Ervaringen & Discussie
🔎 Stekkers: [LG OLED] Ervaringen & Discussie

Goede aanbieding gezien of nodig? Check OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic
Vragen/opmerkingen over de LG Cashback Actie? Daarvoor kan je terecht in [LG OLED] cashback topic

Discussies over welke (HDMI)-kabels te gebruiken kan in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6.