@
HoppyF Ik spits het inderdaad erg toe op OLED en wel LG OLED, simpelweg omdat we in het LG OLED topic zitten. Ik waag me dan ook niet aan uitspraken over Samsungs of LCD tv's úberhaupt.
Wel nog even dit, als je het hebt over feiten dan wil ik nog toch wel zoveel mogelijk feiten, vermoedens en meningen uit elkaar houden.
Grijze import goedkoper of niet, feit of fabel?
Antwoord: vaak niet, soms wel.

Ik volg elke reactie in het OLED prijstopic en vraag ook zelf wel eens een prijs op. Regelmatig zijn de
grijze importeurs duurder dan de 'special price'. Maar dat
grijze import soms toch echt goedkoper is heb ik zelf ondervonden. Het kan een paar tientjes zijn, maar het kan ook een paar honderd euro zijn bij de wat grotere / duurdere modellen. Dat officiële dealers altijd even goedkoop zijn als
grijze import is dus toch geen vaststaand feit. Of dat prijsverschil vervolgens de moeite is of niet dat is hoogstens een persoonlijke mening. Maar helemaal eens, het is natuurlijk wel goed om iemand te adviseren dat ie eerst de 'beste prijzen' bij de officiële dealers navraagt vóórdat ie überhaupt overweegt
grijze import te kopen.
Europees model technisch gelijk, feit of fabel?
Dat ze (afgezien van het modelnr en de taal vd tekst op de doos) niet 100% gelijk kán mogelijk (bij bepaalde modellen) zo zijn. Maar ik heb nergens concrete voorbeelden gezien. Het kan zijn dat dit zich bij de OLED series van de afgelopen jaren beperkt tot kleine softwaretoevoegingen, zoals een luxe dat je bij de eenmalige installatie niet zelf Ziggo hoeft te selecteren als je de interne tuner gebruikt, zoals Hardwareinfo suggereert. Daar heb ik trouwens geen concreet verhaal van gezien. Van enig functioneel verschil nadat de tv eenmaal geïnstalleerd is heb ik ook nergens gelezen noch gehoord. Ook niet in dit topic. Maar ik hoor het natuurlijk heel graag als iemand daar een concreet voorbeeld van heeft.
Tot nu toe blijft het bij vage vermoedens. Dus bezitters van
grijze importmodellen, kom er maar in.
Los daarvan, er kan natuurlijk van alles aan de hand zijn bij die winkel zoals niet het model leveren als geadverteerd, of een open doos model leveren als nieuw, maar het gaat me dus om de situatie dat je dat station al gepasseerd bent: het geval dat bevestigd is dat het om een geheel nieuwe tv gaat, welk model je precies krijgt en duidelijk is dat de prijs heel goed is.
Persoonlijk heb ik het nooit de moeite gevonden om bij een niet officiële dealer te kopen, maar we moeten ons wat mij betreft ook bij niet-officiële dealers vooral laten leiden door feiten en niet door vage vermoedens.