Toon posts:

Het Oldtimer topic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-03 21:37
trabant schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:53:
De Isetta heeft niet voor niets de bijnaam Knutschkugel, wat vrij met knuffelknikker te vertalen is. Zijn snoezigheidsfactor is ongekend hoog, en daarmee is het meer een meidenmagneet dan een ponycar of zo'n overgemotoriseerde platgewalste rode Fiat die door overmoedige celebs in de kreukels wordt gereden.
Alhoewel meer: het trekt een ànder soort, en wel het soort dat meer mijn smaak is. :*)

De rijervaring met zo'n simpel spartaans tweetaktertje is natuurlijk ook een heel andere. Je hebt al het gevoel dat je dra opstijgt terwijl er nog geen flitser af zal gaan. Maar bij slecht weer in de drukke Nederlandse spits - waarin niemand snapt dat je je toeren moet houden of dat het stuk extra remweg dat je voor je laat vallen er niet is om weer dichtgereden te worden - is het allesbehalve ontspannen rijden. Gelukkig heb ik kantoor aan huis.
100% eens! En met een Trabant 1.1 speel ik zelfs nog een beetje vals.

Gelukkig heb ik ook een kantoor aan huis _/-\o_
Truus gebruiken we voor ritjes naar de post en als we dan eens ergens moeten wezen, lukt dat ook best. Ik middel de afgelopen 4-5 jaar 7-8000km per jaar :9

• JdBn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-03 12:55
De rijervaring is inderdaad wel heel anders tussen een 'dikke' auto en een oud bakkie. Bahalve de A112 heb ik een BMW 330d, 320pk en bak koppel waarmee je in no-time op hoogst illigale snelheden zit. Maar het gebeurd allemaal zonder enig drama, je trap het gas in en je gaat. Dan de A112: Die 70pk komt er pas uit als je het ding uit wringt, hij trekt alle kanten op (neigt een A112 sowieso al naar, verlaging en veel bredere banden als standaard maakt het er niet beter op), de versnellingsbak (in dit geval erg verkorte slagen) vergt 'toewijding' om de volgende versnelling erin te rammen, geen stuurbekrachtiging, geen rembekrachtiging, vering heeft ie amper, geluidsdemping overigens ook.. Maar funfactor zit er genoeg in :P

Oja, wel een voordeel is dat je met de A112 dus echt lomp kunt doen voordat je rijbewijs in gevaar komt, want zo snel rij je niet 50 te hard met dat ding :D

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Open dakje, lage zit en ongeblazen motor, sportief pijpje, zelfs als je 50 gaat voelt de kever dan als een waar scheurijzer :D
Compleet andere beleving dan een moderne auto.

Ik vind het dan ook altijd weer heerlijk om na een periode van niet rijden die motor te starten, stukje rijden, de boel op temperatuur laten komen, en dan een paar keer tot pakweg 5000rpm doortrekken, dan hoor je die koelvin van de luchtkoeling ook wat gieren, wind door je haren, heerlijk O+

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23-03 21:22
Zucht... zag vorige week paar oldtimers op de snelweg rijden met het mooie weer. En had echt zoiets van ik wil ook weer rijden!!

Het is niet zo heel lang geleden dat ze nog met zout gestrooid hebben en ben daarom nog (samen met het natte weer natuurlijk) huiverig om een rondje te maken. Hoelang zou het zout eigenlijk blijven liggen?

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-03 11:27
Na een goeie bui is dat wel weg, hoor. Een aardige indicatie is de aard van de viezigheid die je dagelijks auto 'vangt'. (Daar hoef je niet eens aan te likken voor de smaak... :+ )

[Voor 20% gewijzigd door trabant op 01-02-2022 20:01]

KPN is een drieletterwoord

• JdBn
Tis alleen wel jammer dat ik nog niet de weg op mag met de Abarth vanwege het kwarttarief. Nog een kleine maand wachten..

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Oh ja, dat is zo'n soort overgangsregeling of zo toch? Volgens mij kon dat niet voor mijn auto's. 1973 (sowieso MRB vrij natuurlijk) en 1991 (volle mep MRB, ik schors 'm elke winter even).

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• JdBn
Ja mijne is van '85, 2 jaar jonger dan ik :P

• wauskoek
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:30:
Oh ja, dat is zo'n soort overgangsregeling of zo toch? Volgens mij kon dat niet voor mijn auto's. 1973 (sowieso MRB vrij natuurlijk) en 1991 (volle mep MRB, ik schors 'm elke winter even).
Auto's vanaf 40 jaar en ouder zijn vrij. Vanaf 50 jaar APK vrij.

• hjkv
wauskoek schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:55:
Zucht... zag vorige week paar oldtimers op de snelweg rijden met het mooie weer. En had echt zoiets van ik wil ook weer rijden!!

Het is niet zo heel lang geleden dat ze nog met zout gestrooid hebben en ben daarom nog (samen met het natte weer natuurlijk) huiverig om een rondje te maken. Hoelang zou het zout eigenlijk blijven liggen?
Van het weekend mocht mijn Mersleedes ook even naar buiten. Hij stond al sinds november opgeborgen dus het moest er toch weer eens van komen. Hij liep als een zonnetje en het kabaal wat eruit komt is altijd weer geweldig.

Ik heb het festijn nog even afgesloten bij de wasbox. Zeker als je de onderkant van de wagen even goed meepakt zit je wel goed met evt resterend zout.

• JdBn
hjkv schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:24:
[...]

Van het weekend mocht mijn Mersleedes ook even naar buiten. Hij stond al sinds november opgeborgen dus het moest er toch weer eens van komen. Hij liep als een zonnetje en het kabaal wat eruit komt is altijd weer geweldig.

Ik heb het festijn nog even afgesloten bij de wasbox. Zeker als je de onderkant van de wagen even goed meepakt zit je wel goed met evt resterend zout.
Qua zout neem ik het risico niet met een 30+ jaar oude Italiaan.. Zelfs met regen laat ik em liever staan eigenlijk :P

• wauskoek
JdBn schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:34:
[...]

Qua zout neem ik het risico niet met een 30+ jaar oude Italiaan.. Zelfs met regen laat ik em liever staan eigenlijk :P
Goed in de olijf olie zetten :D ;)

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Hari-Bo

F5 addict

Dit weekend ook even lekker aan de slag geweest met de W123.
Het nieuwe zebrano hout had nog geen inkeping voor de ventilatie schuif, dus zelf maar aangepakt. Was wel een precisie klusje. En daarna vastgelijmd, de originele metalen paneel met dubbelzijdig tape is lang niet zo strak.

En daarna aan de slag gegaan met de verkleurde wijzers. Goed afplakken en daarna laag voor laag de originele kleur erop brengen. :)

En het eindresultaat

@hjkv Wat voor Benz heb jij?

[Voor 11% gewijzigd door Hari-Bo op 06-02-2022 20:28]

• hjkv

Een 1964 Mercedes-Benz 220SE met bijna alles erop en eraan :)

• Hari-Bo
  • Nu online

Hari-Bo

F5 addict

@hjkv Nice! Deze zou ik nooit met pekel op de weg rijden enkel op mooie droge dagen vanaf het voorjaar. :)

• hjkv
De pekel was toen ook wel van de weg, hoor. Daar let ik wel op. Ik kijk gewoon een beetje per keer. Sommige klassieker-eigenaren wachten na de pekel nog een maand. Mag ook, iedereen z'n ding.

Ik rij lekker m'n rondje en spoel de wagen achteraf nog even af :)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Prachtige kleur! (En auto)

• wauskoek
Van het weekend stiekem geprobeerd de auto te starten, maar nope.. accu gaar. Dat wist ik eigenlijk afgelopen zomer al bij de laatste rit. Gingen namelijk nog even snel bij de Mac een ijsje halen dat uit eindelijk resulteerde om iemand te vragen om mee te helpen met een 'bump start' O-) .

Vandaag even langs de lokale sloop gegaan voor een 2de hands accu. Hadden nog drie accu's op de schap staan en maar de grootste gepakt. Thuis gekomen de accu even getest met een accu tester en deze gaf 100% aan! Blijkt gewoon een hagel nieuwe accu te zijn en dat voor 20 euro! Winning! :D

Thuis gekomen snel de accu erin gezet en even klein rondje gereden. Laat het mooie weer maar snel weer komen! :9

• trabant
Soms staan er cijfers/letters in het lood van de accupolen ingeslagen, waaruit de datum van ingebruikname blijkt. Dito bij cijferreeksen op de stickers, danwel ingebrand in de plastic behuizing. Dan zal het eerder de productiedatum zijn.

Als bij het starten de spanning van 12-13 Volt onder de 9V zakt, is het inderdaad tijd voor een nieuwe accu.

Ik ben iets te vaak het schip in gegaan met een gebruikte accu, waarvan ik het verleden niet ken en meneer Moelands in Geleen heeft soms ook nog mooie oude stickers, die de aanblik onder de klep toch een stuk authentieker maken dan zo'n wit blok met een schreeuwend modern 'diesain'.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ziet er mooi uit zo @Hari-Bo (y)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Hari-Bo
  • Nu online

Hari-Bo

F5 addict

@Hackus Dank je :)

Vandaag verder gegaan met het kunststof paneel de ventilator knoppen op zijn plek houdt. Het is fabrieks af al een zwakker punt en bij deze en vele andere W123's gescheurd.
Vandaar gerepareerd met twee metalen strips en voorzichtig vastgezet met schroeven, en daarna met 2k epoxy hars de boel verstevigd. En daarna de panelen na uitharden weer gemonteerd. Er klopt dat er geen radio in zit, deze is fabriek af niet geleverd en wil hem graag origineel houden. :+

[Voor 3% gewijzigd door Hari-Bo op 09-02-2022 22:10]

• trabant
Ik heb altijd gedacht dat Mercedessen een radio van Becker erin hadden.

• JdBn
Ik dacht ook dat Becker nog wel retro-achtige radios produceerde, maar dat is dus niet meer het geval. Blaupunkt maakt ook wel retro radio's, maar meer in jaren '80 stijl.

Overigens over klassiekers gesproken, er staat hier in de buurt (ER classics) een rode NSX te koop van de eerste serie. 14000 km's, 1 vorige eigenaar, 100% origineel... Echt joh, dat is toch gewoon perfect? :9~

170k ligt alleen niet binnen mijn klassieker-budget _O-

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:52

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

trabant schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:27:
Alles was destijds een optie:
achterruitverwarming? Optie
Rechterspiegel? Optie
Radio? ... jep, optie :Y

Wise enough to play the fool

• BeQuietAndDrive
  • Nu online

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

JdBn schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:05:
Ik dacht ook dat Becker nog wel retro-achtige radios produceerde, maar dat is dus niet meer het geval. Blaupunkt maakt ook wel retro radio's, maar meer in jaren '80 stijl.

Overigens over klassiekers gesproken, er staat hier in de buurt (ER classics) een rode NSX te koop van de eerste serie. 14000 km's, 1 vorige eigenaar, 100% origineel... Echt joh, dat is toch gewoon perfect? :9~

[Afbeelding]

170k ligt alleen niet binnen mijn klassieker-budget _O-
Ja knudde he, ze waren ooit rond de 30k maar toen vond ik er niks aan... heb ik nu wel spijt van :)

Ze zijn niet heel zeldzaam maar toch waardesterk.

Over radio's, ik wil in mijn Delta nog eens zo'n Blaupunkt uit de jaren '90 hangen. Ze maken nu weer de Bremen in moderne uitvoering, maar ik zit er aan te denken gewoon een oude te kopen die het niet meer doet, voor een habbekrats. 400 euro is best ruig voor een ding dat ik nooit aan zet.

• hjkv
teacher schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:07:
[...]

Alles was destijds een optie:
achterruitverwarming? Optie
Rechterspiegel? Optie
Radio? ... jep, optie :Y
Was in 1964 ook al zo haha. Mijne heeft wel de Becker Europa radio erin maar daar zal de eerste eigenaar een bedragje voor neergeteld hebben...

• trabant
Ik heb nog twee Blaupunkt München liggen: UKW, MW en cassette. Maar omdat ik in die periode alleen dat vermaledijde Radio M fatsoenlijk door kreeg en de cassette een stuk van de B-kant achterwaarts begon te spelen, is die 'optie' met de hele bijbehorende speaker- en dradenzooi weer uitgebouwd en geniet ik weer van het motorgeluid, dat boven de 80kmh toch al alles overstemde.

• Joost79
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:42:
[...]

Ja knudde he, ze waren ooit rond de 30k maar toen vond ik er niks aan... heb ik nu wel spijt van :)

Ze zijn niet heel zeldzaam maar toch waardesterk.

Over radio's, ik wil in mijn Delta nog eens zo'n Blaupunkt uit de jaren '90 hangen. Ze maken nu weer de Bremen in moderne uitvoering, maar ik zit er aan te denken gewoon een oude te kopen die het niet meer doet, voor een habbekrats. 400 euro is best ruig voor een ding dat ik nooit aan zet.
Ik heb die idd. in de Alpine zitten, ik vind het wel een prima oplossing. Gewoon bluetooth en DAB in de auto, zonder dat het opvalt. Origineel, nja toen ik hem kocht, zat er een philips 80s cassette radio in. Ik had er zelf een bluetooth Alpine (het radiomerk) radio ingezet, maar vervangen voor de Blaupunkt toen deze paar jaar geleden uit kwam.
Ik zal wat foto's plaatsen als ik het dashboard weer in elkaar heb zitten, het ding ziet er gewoonweg perfect uit in het dashboard van een jaren 70/80 auto. Qua geluid is het ook een prima ding, alhoewel de moderne focal speakers ook wel helpen hierbij.
Qua prijs zou je eventueel de goedkopere Freiburg van Blaupunkt kunnen overwegen, die is ook redelijk klassiek vormgegeven.

• Hari-Bo
  • Nu online

Hari-Bo

F5 addict

trabant schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:27:
Klopt ik heb nog een Becker liggen maar wil hem eigenlijk niet inbouwen want geen originele optie die aangevinkt is bij deze auto. Net als rechter buiten spiegel, die heb ik ook weer verwijderd. :)

Ik heb nog enkele Blaupunkt varianten liggen Berlin/Hamburg etc die werden ook geleverd in de premium Duitse merken toendertijd.

De reden waarom ik die radio's nog heb liggen is omdat ik altijd in het verleden de originele radio's eruit heb gehaald en een MP3 speler erin gedaan voor een paar tientjes. De nieuwe potentiële koper weer blij, en nu zijn de retro radio's weer in en sommige verkocht voor enkele 100en euro's. :D

[Voor 16% gewijzigd door Hari-Bo op 10-02-2022 15:44]

• BeQuietAndDrive
  • Nu online

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Joost79 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:08:
[...]

Ik heb die idd. in de Alpine zitten, ik vind het wel een prima oplossing. Gewoon bluetooth en DAB in de auto, zonder dat het opvalt. Origineel, nja toen ik hem kocht, zat er een philips 80s cassette radio in. Ik had er zelf een bluetooth Alpine (het radiomerk) radio ingezet, maar vervangen voor de Blaupunkt toen deze paar jaar geleden uit kwam.
Ik zal wat foto's plaatsen als ik het dashboard weer in elkaar heb zitten, het ding ziet er gewoonweg perfect uit in het dashboard van een jaren 70/80 auto. Qua geluid is het ook een prima ding, alhoewel de moderne focal speakers ook wel helpen hierbij.
Qua prijs zou je eventueel de goedkopere Freiburg van Blaupunkt kunnen overwegen, die is ook redelijk klassiek vormgegeven.
Dank voor de tip, maar in de originele folder uit 1990 zit er een Bremen in, dus dan vind ik dat wel leuk eigenlijk om ook te hebben. Komt nog wel een keer.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
In m'n bus heb ik zo'n oude suffe radio zitten, om het lege gat in het dashboard op te vullen :Y)
Maar achter de stoel een 5 kanaals versterker en bluetooth module, 4 Pioneer speakers en een 10" sub. Kan er nog eens een feestje gemaakt worden.

Overigens de verzekering aangepast, best wel een beetje geld voor wa+casco en inzittenden verzekering. Vooral als je kijkt naar het aantal kilometers/ritten per jaar. Achja, blijft een hobby hè ;)

• JdBn
_ferry_ schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:59:
In m'n bus heb ik zo'n oude suffe radio zitten, om het lege gat in het dashboard op te vullen :Y)
Maar achter de stoel een 5 kanaals versterker en bluetooth module, 4 Pioneer speakers en een 10" sub. Kan er nog eens een feestje gemaakt worden.

Overigens de verzekering aangepast, best wel een beetje geld voor wa+casco en inzittenden verzekering. Vooral als je kijkt naar het aantal kilometers/ritten per jaar. Achja, blijft een hobby hè ;)
Das op zich wel grappig, de Abarth kost me aan wegenbelasting + verzekering... een hele 10,- per maand _O-

• Hari-Bo
  • Nu online

Hari-Bo

F5 addict

Deze week weer aan de slag gegaan met de W123. Ik wou eerst enkel de kofferbak nalopen, omdat afwatering een issue kan zijn en roestvorming veroorzaakt. Het viel gelukkig enorm mee, slechts 1 plek waar een nieuw deel in gelast moet worden.

Daarna meteen de onderkant nagelopen en beide wielkassen. De onderzijde heb ik nu schoongemaakt en gaat komend weekend opnieuw behandelen met twee lagen Caprotech RX5 en daarna 1 laag RX10.

De auto is niet verprutst qua laswerk in het verleden, dat is een enorme meevaller.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• wauskoek
*knip*

[Voor 100% gewijzigd door wauskoek op 02-08-2022 22:07]

• DopdeDouwer
  • Niet online
Nice. Is dat wrinkle paint?

• wauskoek
Inderdaad de VTH Wrinke Plus paint

• JdBn
wauskoek schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:33:
[...]

Inderdaad de VTH Wrinke Plus paint
Goede match met het dashboard wel :)

Afgelopen zaterdag de Abarth weer van stal gehaald, had gepland er misschien nog wat aan de doen maar uiteindelijk heb ik alleen even de olie gepeild en ben ik er een rondje mee gaan rijden. Erg fijn dat ie het nu gewoon doet ipv elke rit gedoe.. Vervangen van het ontstekings-gerelateerde spul en de remmen vorig jaar was een goede investering :P

Om een doel te hebben even naar Biesheuvel gereden en daar een setje camberbouten meegenomen. Heb nog steeds positief camber op de vooras en daar wil ik nu wel eens vanaf.

• Hari-Bo
  • Nu online

Hari-Bo

F5 addict

Vandaag een heel net setje kroonkurk velgen opgehaald voor de w123 :)

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Hari-Bo schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:28:
Vandaag een heel net setje kroonkurk velgen opgehaald voor de w123 :)

[Afbeelding][Afbeelding]
Nice, me like velgen met echte banden ipv elastiekjes om een karrenwiel :+

Mijn profiel op Discogs

• Hari-Bo
  • Nu online

Hari-Bo

F5 addict

Ad de Jong schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 16:58:
[...]

Nice, me like velgen met echte banden ipv elastiekjes om een karrenwiel :+
Klopt kon deze ook niet laten liggen, echter hoort bij mijn model wel de RVS wieldoppen er origineel bij. Deze heb ik nog ongebruikt liggen dus ik kan altijd weer terug :)

• hjkv
Hari-Bo schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 17:40:
[...]

Klopt kon deze ook niet laten liggen, echter hoort bij mijn model wel de RVS wieldoppen er origineel bij. Deze heb ik nog ongebruikt liggen dus ik kan altijd weer terug :)
Naah, onder een W123 zijn kroonkurken perfect!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Nu online

Hari-Bo

F5 addict

Dit weekend een nieuwe ongebruikte sloten set kunnen scoren. Alles zit erbij en kan alles weer met 1 sleutel bedienen.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-03 14:42
Even wat leven blazen in dit topic.

Vrij recent een Opel Manta A 1975 gescoord uit België. Ik had al wat gedeeld, hier nog wat meer foto's van het ophalen. Ondertussen al genoeg tijd erin gestoken, vooral schoonmaken, poetsen etc. Deze auto heeft nooit buitenspiegels gehad, hoefde kennelijk niet in België? Deze ga ik binnenkort aanschaffen.

Op de foto's lijkt de auto oranje, en dat was hij ook. Geinige kleur die ik zeker niet vond misstaan. Na wat poetssessies is de auto nu mooi diep rood, wat een verschil! Die foto's volgen vast later nog wel is.

• BeQuietAndDrive
  • Nu online

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Leuk ding, period-correct kleurtje ook. Maar geen buitenspiegels? Dat lijkt me zelfs voor die tijd een beetje vreemd. Mijn Fulvia heeft alleen links een spiegel en dat vind ik al onhandig soms. Ik kan er rechts ook een monteren: gewoon eentje voor een Engelse auto bestellen. Maar ik laat dat gewoon origineel, denk ik.

[Voor 24% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 25-04-2022 23:19]

• trabant
Zaten ze niet gewoon op het portier bij het raam geklemd?

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:32

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

BeQuietAndDrive schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:18:
Leuk ding, period-correct kleurtje ook. Maar geen buitenspiegels? Dat lijkt me zelfs voor die tijd een beetje vreemd. Mijn Fulvia heeft alleen links een spiegel en dat vind ik al onhandig soms. Ik kan er rechts ook een monteren: gewoon eentje voor een Engelse auto bestellen. Maar ik laat dat gewoon origineel, denk ik.
In Nederland was het iig nog niet verplicht om rechts een spiegel te hebben, maar bij de bestuurder wel. Mijn Kever (1200 Jeans Bug, 1974), was er dan ook niet mee geleverd origineel. Hoe dat in België zit, geen idee.. Heb het idee dat ze daar nog wel eens 'achter' liggen qua regelgeving.

Bij mij hebben ze er ooit wel een spiegel opgezet rechts maar dat is echt op een verschrikkelijke manier gedaan.. Bij een restauratie (ooit) zal dat ook helemaal opnieuw gemaakt moeten worden. Maar ja wat wil je, in de jaren '80 en '90 zijn ongelofelijk veel (huidige) klassiekers naar de stort gebracht omdat het toch oude verrotte meuk was tegen die tijd. Ben zelf al jaren bezig originele onderdelen te vinden die op mijn auto geleverd zijn. Heb je het dus over onderdelen op een auto waar er in een jaar van 750.000 stuks productie ongeveer 10.000 van gemaakt zijn, en er nu misschien nog een paar 100 wereldwijd van over zijn (als dat al zo is). Het is best een uitdaging 8)7

Inmiddels natuurlijk wel anders (ook qua waarde :+)

R7 5800X - RX 6900XT - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Veel plezier er mee :) blijft hij gewoon origineel, of, zoals een vriend van me had, een 16 klepper er in? En nee, die was niet knalgroen, maar lichtblauw.

• Westland1940
Ik had het nog gevraagd aan de Belgische eigenaar, die zei volgens mij dat spiegels niet verplicht waren vroeger in België. De auto heeft ook geen teken van dat er spiegels opzaten, of dit waren inderdaad spiegels die je erop kon klikken of klemmen. Binnenkort in ieder geval voorzien van originele spiegels, staat een stuk mooier naar mijn mening :D.

De auto blijft zo origineel mogelijk. Helaas heeft een vorige eigenaar wel een dakraam erin gegooid, maar daar kan ik prima meeleven. Die mistlamp achterop hoeft volgens mij ook niet, alleen geen idee wat er achter zit als ik het weghaal.

Verder binnenkort wat roest plekken aanpakken, nieuw interieuronderdelen plaatsen, raamrubbers vervangen etc.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:53
Mooie Manta, veel plezier met klaarmaken, lijkt me een leuk project.

Gewoon geen spiegels of hooguit een kleintje links, als je de originele folder opzoekt zal er waarschijnlijk ook geen op staan. Zijn er uberhaupt "originele" spiegels? Bij italiaanse auto's is het vaak wat er populair was in die tijd, Cromodora Astro voor midden jaren 70 bijvoorbeeld.

Ik heb op de 124 aan beide kanten een spiegel maar in beide zie ik nauwelijks wat. Gewoon de binnenspiegel goed in de gaten houden, om je heen kijken is in oude auto's ook veel makkelijker door het gebrek aan fatsoenlijke raamstijlen.

Diablo3 - Flickr - Strava

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GWBoes
Paar weken geleden voor het eerst een langer stuk op de snelweg gereden met de 2L in de 124 omdat de daily er geen zin in had. Daar kreeg hij het toch wel erg warm van ondanks de koele ochtendlucht. Daarom als begin het spruitstuk en de voorbuis maar ingewikkeld met uitlaat band, doet missschien niet heel veel voor het koelvermogen maar het is al wel een stuk minder warm onder de motorkap wat voor de inlaattemperatuur al een stuk gunstiger is.

• Westland1940
@GWBoes Thanks! Ontzettend blij mee.

Ik ga er wel spiegels op doen, zonder ontbreekt er iets bij een auto vind ik. Oké, geen originele Manta spiegels maar van een Kadett uit het zelfde tijdperk, chrome, van die rechthoekige/vierkant. Op Google afbeelding zie je inderdaad van alles, wel of geen spiegels, ronde, vierkante, aan één kant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wauskoek
GWBoes schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:49:
Paar weken geleden voor het eerst een langer stuk op de snelweg gereden met de 2L in de 124 omdat de daily er geen zin in had. Daar kreeg hij het toch wel erg warm van ondanks de koele ochtendlucht. Daarom als begin het spruitstuk en de voorbuis maar ingewikkeld met uitlaat band, doet missschien niet heel veel voor het koelvermogen maar het is al wel een stuk minder warm onder de motorkap wat voor de inlaattemperatuur al een stuk gunstiger is.
[Afbeelding]
Dat staat ook nog op mijn 2DO lijst. Bij mij hangt het inlaatspruitstuk boven de uitlaat en bij heet weer en bij lang stilstaan kan ik hem moeilijk aan de praat houden. Kookt het benzine in de carb volgens mij. :)

Geen jeukende handjes aan overgehouden? :P

• GWBoes
@wauskoek dit tape valt wel mee qua jeuken, geen glasvezel maar basaltvezel. Maar ik heb wel gewerkt met handschoenen en mondkapje want ik zag wel van alles door de lucht zweven wat je niet graag in wil ademen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Nu online

Hari-Bo

F5 addict

Heeft er iemand nog een goed adres om je oldtimer te laten spuiten en wat kleine laswerkzaamheden uit te laten voeren, het liefts omgeving kop noord-holland. Want een goed adres is lastig te vinden lijkt wel.

Acties:
  • +11Henk 'm!

• smeaggie
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Leuk, een oldtimer topic, als ik meer tijd heb ga ik eens wat foto's struinen hier :9 Voor wat hoort wat, dus ondertussen zal ik mijn klassiekertje eens posten:

Lincoln Continental mark V uit '77 :*)

7,5 liter V8, zuipt als een malle maar wat een heerlijk schip op de weg

• JdBn
GWBoes schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:11:
@JdBn Tof ding. A112 70hp staat hoog bovenaan mijn verlanglijstje, helaas zijn goede of goed redbare inmiddels al niet meer te betalen, helemaal in zo'n uitmonstering.
Heb nog gekeken of ik foto's had van deze van de jaren dat ik viva italia/italia a zandvoort bezocht (of dat het überhaupt nog georganiseerd werd) maar kan hem niet vinden, of kwam hij daar niet?
Ik heb eigenlijk geen idee wat ik er voor zou moeten vragen maar.. Ik ben een soort van aan het overwegen naar iets moderners over te stappen. Ondanks dat het een supertof ding is gebruik ik em eigenlijk gewoon te weinig, met een wat moderner alternatief zou ik wat sneller geneigd zijn die te pakken om eens naar werk te rijden ofzo. En dan bij voorkeur iets waarvan het dak open kan :)

Maar, iemand een idee wat ik voor zoiets kan vragen? Zit wat geinig spul op (camberplates, veerpootbrug, braces tussen ophangingspunten voorste draagarmen en stabi, instelbare (Osrav) dempers en de rest wat bij de circuit ombouw hoort) en bij zoals 2 sets velgen (1 set met oude slicks, 1 set met oude circuitregenbanden) Triger ombouwkit, extra voorruit, set dempers die gereviseerd moeten worden (is iets aparts, kon er toendertijd niet uit komen wat het nou was, zit een ventielaansluiting op...?) Koni rood voordempers met verlagingsveren en nog wat ander klein spul. Oja, vorig jaar (<1000km geleden) beurtje gehad (ontstekingsspul, remrevisie voor, olie + filters) en APK afgelopen maand (remslangen achter vervangen + 2 banden).

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:16
Kwam dit artikeltje tegen: Toekomst ‘ronkende’ oldtimers onzeker door gebrek aan kundige monteurs.

Ik ben idd benieuwd hoe dit over 10-20 jaar is. Het is voor zowat alle bedrijven moeilijk om jongelui te vinden die met de handen willen werken.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:35
Onzinartikel, binnenkort rijd iedereen ev en hebben alle monteurs tijd voor de oldtimers

diskeltische lurker

• trabant
Ik zie het nog wel eens een keer gebeuren dat het netwerk het begeeft en de EV's niet (voldoende) geladen kunnen worden en dat men dan toch even met een jaloers oog kijkt naar zij die nog een voertuig op fossiele brandstof hebben staan.
En een auto is meer dan alleen maar zijn krachtbron. Dat NOS-artikel zegt het niet met zoveel woorden, maar de problemen komen straks vooral bij werk aan de oudere carosserieen. Maar elke auto heeft een wielophanging etc en hoe ouder het ding, hoe minder kant-en-klaar je met een computer kunt uitlezen; en hoe meer je zelf met een vierpuntsmeting en hoofdrekenen met de wet van Ohm nog moet doen.

• Average_Joe
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-09-2022
Goeiemorgen

Een kennis van mij bezit een Opel Commodore uit '79. (Destijds nieuw gekocht door zijn vader)
Vorig jaar in december kreeg hij enkele bemerkingen op zijn groene keuringskaart.
Hij wil deze opgelost/hersteld hebben, maar daarom is hij dus op zoek naar een garage die ervaring en voeling heeft met het werken aan oldtimers.

Bij deze dus de vraag of iemand een capabele garagist kent in de omgeving Leuven, waar hij zijn wagen zorgeloos kan laten nazien.

Alvast bedankt!

• trabant
Wat schortte er dan aan de vorige garagist, of heeft die auto in de 42 jaar ervoor nooit wat gehad?
(42 is dan wel het antwoord op alles, maar dan nog...)

Er zijn op doordeweekse zomeravonden (mei-sept) nogal wat meetingen waar liefhebbers met hun auto's elkaar ontmoeten. Woensdagavond in Genk is bv. erg groot en ook in Kasterlee roert men zich. Hang daar een briefje op de wagen.

Kijk eens op https://www.oldtimerweb.be/oldtimer-evenementen.aspx
Minder overzichtelijk is: https://iconsmagazine.be/...imer-evenementen-kalender
En dan zijn er natuurlijk merkgebonden (club)meetings. Als ze het daar niet weten...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:16
technopeuter schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:26:
Onzinartikel, binnenkort rijd iedereen ev en hebben alle monteurs tijd voor de oldtimers
Probleem is dat de monteur met kennis van oldtimers inmiddels behoorlijk grijs begint te worden en tzt met pensioen is.

Je merkt het nu al als je met een 15-20 jaar oude auto naar een garage gaat, ze kunnen het met de computer niet uitlezen dus weten ze het niet. En zelfs als ze het wel uit kunnen lezen met de computer, vervangen ze zonder nadenken eerst de sensor die de storing aangeeft, ipv uitzoeken waarom die sensor een verkeerde waarde geeft.

• Average_Joe
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-09-2022
trabant schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:46:
Wat schortte er dan aan de vorige garagist, of heeft die auto in de 42 jaar ervoor nooit wat gehad?
(42 is dan wel het antwoord op alles, maar dan nog...)

Er zijn op doordeweekse zomeravonden (mei-sept) nogal wat meetingen waar liefhebbers met hun auto's elkaar ontmoeten. Woensdagavond in Genk is bv. erg groot en ook in Kasterlee roert men zich. Hang daar een briefje op de wagen.

Kijk eens op https://www.oldtimerweb.be/oldtimer-evenementen.aspx
Minder overzichtelijk is: https://iconsmagazine.be/...imer-evenementen-kalender
En dan zijn er natuurlijk merkgebonden (club)meetings. Als ze het daar niet weten...
De garage waar hij voorheen ging met de wagen is overgenomen door een grotere groep, en sindsdien is hij minder tevreden over de service.

Bedankt voor de tips!

• smeaggie
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
_JGC_ schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

Probleem is dat de monteur met kennis van oldtimers inmiddels behoorlijk grijs begint te worden en tzt met pensioen is.

Je merkt het nu al als je met een 15-20 jaar oude auto naar een garage gaat, ze kunnen het met de computer niet uitlezen dus weten ze het niet. En zelfs als ze het wel uit kunnen lezen met de computer, vervangen ze zonder nadenken eerst de sensor die de storing aangeeft, ipv uitzoeken waarom die sensor een verkeerde waarde geeft.
Dit ja, ik ben net verhuisd en had de grootste die hier adverteert met oldtimer onderhoud eens gebeld voor een APK. Kon er over 3 maanden terecht, geen oldtimer monteurs meer. Nou maakt dat voor de APK niet zoveel uit, en hij is in uitstekende staat maar toch. Een ander had gelukkig wel tijd, blijkt een wat oudere liefhebber te zijn. Liep nog wel 1 jongere monteur rond in zijn garage dus hopelijk dat die het nog gaat overnemen straks...

• trabant
Een APK bij vijftigplussers hoeft dan wel niet meer van de wetgever, maar wat zegt de verzekeringspolis? En stel, je hebt een akkefietje: hoe toon je dan aan dat de auto wel degelijk verkeersveilig was?
Wat dat betreft, is dit wel een interessante column: https://www.knac.nl/50-2/

Vreemd is wel dat dat de APK bij de vijftigplusser niet meer op de gewone manier bij de RDW geregistreerd staat. Onder de kop 'Vervaldata en Historie' staat bij APK een n.v.t..
Maar onder het kopje 'Tellerstanden' staat onder 'Jaar laatste registratie' wel het jaar van die waarneming. Daar moet je het online (vooralsnog) mee doen. Dus je doet er goed aan het papieren keuringsrapport meteen in te scannen.

• trabant
In hoeverre het een wettelijke status heeft of krijgt is nog onduidelijk, maar op de Interclassics in Maastricht is de VKI, Vrijwillige Klassieker Inspectie, voor vijftigplussers gelanceerd. Vooralsnog alleen bij een zevental garages die vooral in het noorden van het land liggen. https://www.vrijwilligeklassiekerinspectie.nl/

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:21

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Toevallig, kreeg net gisteren de brief.

Verwacht zelf niet dat dit een wettelijke status gaat krijgen. De APK-verplichting is net afgeschaft, zou raar zijn als die in andere vorm weer teruggebracht zou worden.

Overigens, die column:
"Dat kan betekenen dat er discussies met de verzekeraar ontstaan als blijkt dat een ongeval aantoonbaar werd veroorzaakt door essentieel achterstallig onderhoud."

en vervolgens:
"En met een geldig APK-rapport in de hand loopt u, als het een keer fout gaat, niet het risico in discussie te moeten gaan met uw verzekeraar. Zonder rapport loopt u die kans wél."

Schrijver suggereert dat je met een APK-rapportje zou kunnen wapperen om een claim van "een ongeval dat aantoonbaar werd veroorzaakt door essentieel achterstallig onderhoud" af te kunnen wijzen. Dat lijkt me wat kort door de bocht. Een APK-rapport is niets meer dan een momentopname die betrekking heeft op slechts een deel van de wettelijke eisen. Niets meer en niets minder.

[Voor 5% gewijzigd door Jazzy op 08-03-2023 15:41]

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:04

Spotmatic

Ken sent me

Ik denk dat "essentieel achterstallig onderhoud" erg lastig is om aan te tonen. Tenzij het om iets overduidelijks gaat zoals 30 jaar oude banden die tot op het canvas versleten zijn.

Leuk topic trouwens, al loopt het hier niet storm. Ik heb zelf een Suzuki Samurai uit 1988 en een Volkswagen T3 Syncro 1.6TD dubbelcabine uit 1986. Vooral voor die laatste wacht ik op de belastingvrijstelling want je wordt niet blij van de belasting op een 1700 kg zware diesel. Ook ben ik dan gelijk van het inrichtingseisen-geneuzel af. Ik heb namelijk een lage hardtop over de laadbak, dat is volgens de grijs kenteken regels niet toegestaan (het fiscale blok past er niet meer in). In het geval van belastingvrijstelling kun je ook geen fiscaal delict meer plegen, dus... ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Ik heb ook voor beide auto's vrijstelling ontvangen (beide uit "72 :Y).

Voordat ik er echt mee op vakantie ga check ik hem eerst nog uitvoerig, en mogelijk via de garage. Tenslotte gaat het om de veiligheid van mijzelf en de mede reizigers. En uiteindelijk ook andere weggebruikers.

Desnoods ga ik gewoon een APK laten uitvoeren. En als ze hem dan afkeuren op het ontbreken van een keurstickertje aan de gordel of het lekken van wat olie bij de pendelas... boeie... zolang het maar geen gebreken zijn die een direct gevaar vormen zoals een beschadigde remleiding of forse speling op een onderdeel.

Sowieso eerst maar eens wachten tot wat beter weer. Ik sta te popelen om ze uit de garage/winterslaap te halen :9 Laatst keek ik een filmpje terug die ik had geschoten tijdens het rijden. Dat geluid, de ervaring, ik mis het.

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:04

Spotmatic

Ken sent me

Je vergeet de geur(en) nog te noemen. ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• GWBoes
_ferry_ schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:14:
Sowieso eerst maar eens wachten tot wat beter weer. Ik sta te popelen om ze uit de garage/winterslaap te halen :9 Laatst keek ik een filmpje terug die ik had geschoten tijdens het rijden. Dat geluid, de ervaring, ik mis het.
Ik heb gelukkig begin januari nog even kunnen spelen, was mooi weer en al een paar dagen niet gestrooid dus voor een parts run de carburateurs nog even volgepompt.

Binnenkort ook maar beginnen met de "restomod" van een Fiat X1/9. Eerste stap is de oliezuipende en lekkende 1300 SOHC eruit en een 1600 16v uit een Stilo met een 1500 X1/9 bak erin. Dan maar uitzoeken met wat voor ECU we dat draaiend gaan krijgen.

• trabant
Spotmatic schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:06:
Je vergeet de geur(en) nog te noemen. ;)
Ja, als ik na een rit thuiskom, hoor ik wel eens "Je ruikt naar Trabant." Waardoor ik me eerst maar even omkleed voordat ik aan tafel ga, wat eigenlijk veel te upper class is, voor zo'n autootje... :Y)

Wat dat keuren van een vijftigplusser betreft: leuk dat de RDW het in die brief wel aanmoedigt om te doen, maar jammer dat het vervolgens op de webstek eigenlijk niet wordt vermeld, als je daar het kenteken opzoekt.

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Jullie rijden niet in de winter? :)

Toerritjes slaan wij ook even over maar heb alweer drie rally's gereden met de 914. In December de Rallyhappening van de DHRC, tweedaagse rally in het oosten van het land waarbij we met temperaturen ver onder het vriespunt moesten starten. Een heel parkeerterrein met stokoude auto's die warm stonden te draaien terwijl de eigenaren de ruiten aan het krabben zijn. :) Afgesloten met een derde plek in de Sportklasse.

In januari de Midwinterclassic gereden, iets minder koud maar nog steeds koud genoeg om het dak er op te houden. Ditmaal in Noord-Holland en op plekken gekomen waar ik nog nooit geweest was. In de Sportklasse dit keer een tweede plek gehaald.

Afgelopen weekend de ROZ Classic gereden met als uitvalsbasis Zeddam. Enorm pittige rally gereden met veel specials en moeilijke navigatietruckjes, opnieuw een tweede plek in het klassement gehaald. Tot nu toe dus mooi op koers voor het NK, al weet ik niet of het er van komt om de rest van het jaar voldoende te rally's te rijden om daadwerkelijk mee te strijden.

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Kan er trouwens niet over uit wat een geweldige auto die 914 is. Honderd kilometer snelweg met 130/140 km/h, dan een hele dag trappen op binnenwegen en nadien weer terug. Staat er 500 km meer op de teller en de auto geeft geen krimp. En dat trappen op de binnenwegen is dus echt hard remmen voor bochten, stevig doortrekken en ook met hoge snelheid over slecht wegdek en zelfs onverharde wegen. En werkelijk geen moment een onveilig gevoel of onverwacht uitstapje door het perfecte onderstel met 50/50 gewichtsverdeling.

En dat dus voor een auto die deze maand 50 jaar geleden uit de fabriek kwam rollen... Enorm ondergewaardeerde auto.

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:52
Vandaag voor het eerst in 3 jaar de Kever nog eens op de weg gehad. Ritje naar het werk in flinke regen met matige ruitenwissers. Wel eindelijk weer eens rijden met het ding. Hij slaat wel af bij remmen tot stilstand, dus dat moet ik even oplossen en het schakelen is heel vaag, dus de bussen op de schakelstang eerst maar eens vervangen. Verder geen plannen dit jaar, gewoon wat van genieten. Overige punten komen in de winter wel weer.

• BeQuietAndDrive
  • Nu online

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Jazzy schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:06:
Jullie rijden niet in de winter? :)

Toerritjes slaan wij ook even over maar heb alweer drie rally's gereden met de 914. In December de Rallyhappening van de DHRC, tweedaagse rally in het oosten van het land waarbij we met temperaturen ver onder het vriespunt moesten starten. Een heel parkeerterrein met stokoude auto's die warm stonden te draaien terwijl de eigenaren de ruiten aan het krabben zijn. :) Afgesloten met een derde plek in de Sportklasse.

In januari de Midwinterclassic gereden, iets minder koud maar nog steeds koud genoeg om het dak er op te houden. Ditmaal in Noord-Holland en op plekken gekomen waar ik nog nooit geweest was. In de Sportklasse dit keer een tweede plek gehaald.

Afgelopen weekend de ROZ Classic gereden met als uitvalsbasis Zeddam. Enorm pittige rally gereden met veel specials en moeilijke navigatietruckjes, opnieuw een tweede plek in het klassement gehaald. Tot nu toe dus mooi op koers voor het NK, al weet ik niet of het er van komt om de rest van het jaar voldoende te rally's te rijden om daadwerkelijk mee te strijden.

[Afbeelding]
Mooi! Wil ook nog wel eens meedoen met zoiets. Ik volg de DHRC met een schuin oog, wat dat betreft.

En rijden in de winter, tja. Die auto's van mij zijn Italiaans, dus als die ook maar in de buurt komen van iets dat op strooizout lijkt, kun je ze gelijk weggooien. En ik woon richting het oosten van NL, dus daar strooien ze veul.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:14
Jazzy schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:40:
Toevallig, kreeg net gisteren de brief.

[Afbeelding]

Verwacht zelf niet dat dit een wettelijke status gaat krijgen. De APK-verplichting is net afgeschaft, zou raar zijn als die in andere vorm weer teruggebracht zou worden.

Overigens, die column:
"Dat kan betekenen dat er discussies met de verzekeraar ontstaan als blijkt dat een ongeval aantoonbaar werd veroorzaakt door essentieel achterstallig onderhoud."

en vervolgens:
"En met een geldig APK-rapport in de hand loopt u, als het een keer fout gaat, niet het risico in discussie te moeten gaan met uw verzekeraar. Zonder rapport loopt u die kans wél."

Schrijver suggereert dat je met een APK-rapportje zou kunnen wapperen om een claim van "een ongeval dat aantoonbaar werd veroorzaakt door essentieel achterstallig onderhoud" af te kunnen wijzen. Dat lijkt me wat kort door de bocht. Een APK-rapport is niets meer dan een momentopname die betrekking heeft op slechts een deel van de wettelijke eisen. Niets meer en niets minder.
Als je auto al járen niet bij een garagebedrijf is geweest én er na het ongeval "ernstig achterstallig onderhoud" aangetoond kan worden aan de veiligheidsvoorzieningen (banden, remmen, verlichting) dan kan dat leiden tot een gevalletje "verwijtbare nalatigheid".

Als je jaarlijks een niet-verplichte keuring laat uitvoeren dan wordt die verwijtbare nalatigheid een stuk minder makkelijk aan je toegekend. Je hebt immers regelmatig een deskundige naar je auto laten kijken.
Maar ook wanneer je gewoon een factuur van een jaarlijkse onderhoudsbeurt kunt overleggen, bestrijd je daarmee net zo makkelijk die verwijtbare nalatigheid. Een vrijwillige keuring heeft dus alleen wat meerwaarde wanneer je al het onderhoud zelf uitvoert.

Maar om verweten te kunnen worden dat de auto slecht onderhouden was ten tijde van het ongeval en dat het slechte onderhoud een rol gespeeld heeft, zal eerst aangetoond moeten worden dat bijvoorbeeld remmen, remleidingen en/of banden in een onacceptabel slechte staat verkeerden. Komt je auto nooit in een garagebedrijf, maar is hij wel goed onderhouden, dan ga je dus in principe zonder zo'n vrijwillig keuringsrapport ook gewoon vrijuit.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee