20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Ook de online reviews waren wisselend.
Ik zit nu o.a. te kijken naar A&B Beton, die gaven me een erg goede indruk. Het lastige is dat ik een plat of lessenaarsdak moet, een puntdak krijg ik hier niet voorbij de gemeente (max. 3m hoogte). Bovenop het verlies van een zolder kost dat nog extra geld ook.
Helaas is mijn budget ook aardig wat krapper dan dat van jou. A&B had een offerte van 14k voor een betonbouw garage van 6x6.5 met plat dak. Ook met meranti kozijnen en deur. Ik moet dan wel zelf de garagedeur nog fiksen (ik wil een 5m brede sectionaaldeur, kost ~€1700)

Qua mogelijkheden waren er veel opties en goed meegedacht. En tijdens het intekenen kwamen ze erachter dat ze wat extra onderdelen die ze normaliter in kosten rekenen waren vergeten. Dat werd kosteloos toegevoegd. En omdat ik een zuinige Hollander ben heb ik ook nog wat van de offerte af kunnen halen.
En het plaatsen zelf ging ook meer dan prima. Geen rauw dauw gedoe en alles werd netjes gedaan in verschillende ploegen.
Het scheelde mij in ieder geval de helft al zou ik een lokale aannemer dit laten plaatsen ivm de prefab oplossing.
De beton oplossing ken ik ook die had eerst ook mijn voorkeur, die van mijn vader staat er ook al 30 jaar zonder enige vorm van onderhoud. Maar het ziet er zo gedateerd vind ik persoonlijk. En dit formaat is toch een redelijk object die opvalt in de tuin dus die moet wel ogen met de rest.
En ik heb er geen vloerverwarming in, mocht ik echt verwarming willen (ik ben geen koukleun) dan plaats ik wel een houtkachel.
[Voor 19% gewijzigd door Hari-Bo op 16-12-2020 13:04]
A&B heeft hun betonwanden in allerlei kleuren en vormen dus ik vond het er vrij prima uitzien. De showroom was verder ook niet fancy ofzo, gewoon verzorgd.
Ik zit ook nog wat rond te kijken naar aannemers die evt een garage kunnen metselen. Dat lijkt rond de 20k te zitten voor mijn situatie.

Appeltaart is lekker!
Heb hier zelf nog een project in de garage staan, Volvo 244 Turbo uit ‘81.
Ooit voor weinig geld kunnen kopen, maar het is toch wel een flink project. Motor zat hartstikke vast, binnenkort maar eens mee aan de slag gaan. Beetje bij beetje opknappen en dan zie ik wel wat ik er later mee doe. Plan is om hem ook wel te laten spuiten zodat hij echt mooi is.
Heb je de app niet op je telefoon? Die van de belastingdienst.
Appeltaart is lekker!
Check even goed de onderkant van je spruitstuk: die scheuren standaard.Hari-Bo schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:26:
Het M102 is door de garage ook onder handen genomen en loopt weer als trein.
van
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
naar
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
De bmw moet op 04/22 weer gekeurd worden en tikt de 50 jaar aan op 07/22, dus ik mag nog 1 keer apk-en...

Wise enough to play the fool

Maar ik heb nog geen bericht gehad, ook niet in de app

"Enough is enough!"
"I've had it with these mother f*cking snakes on this mother f*cking plane!"
Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane

YouTube: Will the 2030 ban & dash to electric cars spell the end for classics...
In de handleiding lees ik dit : "Wanneer het display 2,0% blijft aangeven, dan is het CO-gehalte in de_ferry_ schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 12:12:
Kickje.
Is er iemand bekend met Co meters zoals deze?
https://www.gunsonwinkel....as_Tester_-_CO_Meter.html
uitlaatgassen 2%, hetgeen toevallig overeenkomt met het percentage in de buitenlucht."
Alleen al daarom zou ik afhaken, maar blijf het een verduiveld interessant apparaat vinden.
Dat het traag reageert, beetje gedoe bij opstart (kalibratie enz..) kan ik mee leven. Ik probeer verder te zoeken naar de juiste werking van het ding, maar vind hier tot op heden geen info over. Zijn er meer ervaringen met dit (of gelijkaardig) apparaat?
Hier mijn speeltje:
[Voor 19% gewijzigd door morgoth924 op 22-01-2021 09:41]
If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer
Heb hem uiteindelijk ook niet gekocht, maar een Lambda sensor geplaatst.morgoth924 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:32:
[...]
In de handleiding lees ik dit : "Wanneer het display 2,0% blijft aangeven, dan is het CO-gehalte in de
uitlaatgassen 2%, hetgeen toevallig overeenkomt met het percentage in de buitenlucht."
Alleen al daarom zou ik afhaken, maar blijf het een verduiveld interessant apparaat vinden.
Dat het traag reageert, beetje gedoe bij opstart (kalibratie enz..) kan ik mee leven. Ik probeer verder te zoeken naar de juiste werking van het ding, maar vind hier tot op heden geen info over. Zijn er meer ervaringen met dit (of gelijkaardig) apparaat?
Hier mijn speeltje:
[Afbeelding]
(rpm klopt niet, buiten temp. ook niet

De inmiddels aangeschafte dubbele webers laten zich ook super goed afstellen, zelfs op gehoor.
Stationair/co schroefje dicht, dan hoor je dat ie wat trager loopt en iets wiebelt. Dan telkens een kwartje erbij, en dan pakt hij opeens op, en dan is het goed. Tenzij je daar meer dan 2 slagen voor moet uitdraaien, dan moet je een maatje groter gaan qua sproeier.
Tijdens het rijden heb je daar wat minder aan, maar dan kun je dus je gas vol intrappen en dan de lamda waarde checken, en aan de hand daarvan de normale sproeiers aanpassen.
Ik heb er een. Talloze autos mee afgesteld. Je staat er van te kijken hoe een motortje opknapt van kleppen stellen, ontsteking op tijd stellen (met mn trusty innova 5568) en co afstellen. Hij is traag, maar prima voor de basis dingen.morgoth924 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:32:
[...]
In de handleiding lees ik dit : "Wanneer het display 2,0% blijft aangeven, dan is het CO-gehalte in de
Hier mijn speeltje:
[Afbeelding]
Wise enough to play the fool
Leuke Jeep man. Die period-correct striping is cool

Komt vooral omdat hij er al sinds 1981 op zit denk ik.BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:11:
Leuke Jeep man. Die period-correct striping is cool

Dit noem je een rommeltje?Hari-Bo schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:29:
Eind 2018 een Mercedes 200 uit 1983 gekocht welke nog niet gelast is en alles origineel zonder enkele optie. Zelfs de rechter buitenspiegel zat er oorspronkelijk niet op.Dat is al uniek want vooral de kale uitvoeringen zijn bijna niet te vinden omdat die vooral als werkpaard werd gebruikt en de combinatie met rode bekleding maakt het nog lastiger zoeken.
In 2 jaar tijd slechts 50km gereden omdat deze in een stalling stond met hoes eroverheen. Daarom in augustus een garage laten plaatsen van 6,5x7,5 mtr en sinds vanochtend staat het oude beestje thuis.
Afgelopen weken heeft het motorblok groot onderhoud gehad zoals krukkenas vervangen, distributie ketting en de binnenzijde volledig ontvetten. Want de olie was van de vorige eigenaar helemaal aangekoekt waardoor het blok niet meer lekker liep. Hoogstwaarschijnlijk heeft de vorige eigenaar die in 12 jaar slechts 10.000 km heeft gereden de olie niet ververst.
[Afbeelding]
De garage is nog een rommeltje maar in januari komt er een werkkast zoals deze en kan ik eindelijk beginnen met deze hobby en wil de auto terugbrengen in concours staat.
[Afbeelding]

Formeel is het nog geen oldtimer, mijn cabrio is uit december 1997, hoewel het model zelf inmiddels wel net tot oldtimer gerekend begint te worden.
Maar zoals je ziet, zit ik midden in een restauratie en is vrije vloerruimte een luxe bij mij

Verwarming wil je vooral voor je voertuig in het najaar en winter. Mijn garage is van steen, maar is deze tijd van het jaar erg vochtig van binnen. Daardoor moet ik waken voor condens en dat zal bij jouw garage ook een risico zijn.Hari-Bo schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:01:
[...]
En ik heb er geen vloerverwarming in, mocht ik echt verwarming willen (ik ben geen koukleun) dan plaats ik wel een houtkachel.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Maar de afgelopen periode was er flink wat regenval en daarna de vorst, maar totaal geen vocht aan de binnenzijde. Waarschijnlijk door de gebruikte isolatie die wel vocht naar buiten laat maar niet andersom waardoor het toch ademend is ipv afsluitend.
Via een Mercedes forum een uitdraai laten maken welke opties er fabriek af op zaten, en het blijkt dat de rechter buitenspiegel er niet op opzat. Ja dat was anno 1983 een optie.

Aangezien ik de auto volledig gelijk wil hebben daarom de binnen en buiten panelen aangeschaft met de nodige rubbers aan de buitenzijde. Nu heeft mijn W123 enkel stuurbekrachtiging en centrale vergrendeling als optie fabriek af.

En een Duits adres gekregen welke de originele bekleding verkoopt. Is wel aan de prijs maar ik denk dat ik alles opnieuw laat stofferen. Het is een beetje faal (logisch) maar ik wil hem in concour staat krijgen.
[Voor 65% gewijzigd door Hari-Bo op 20-02-2021 17:12]
Rondje gereden met het voorjaarsweer, motortje afgesteld, zoals je ziet is het een echte chickmagnet

Het viel me op dat de wegen nog wel iets wit uitgeslagen erbij liggen. Dat is niet echt strooizout meer neem ik aan?
Meer in de werkplaats bezig geweest met afstellen, maar daarvoor moest de motor wel op temperatuur zijn. Eind vorig seizoen haperde hij wat, bleek te komen door ingebrande contactpunten. Dacht toen elektronische contactpunten er in te zetten, want die had ik nog liggen en het werkte goed in de andere auto. Maar nu niet.
Kreeg hem stationair niet goed afgesteld, bokken met gas geven etc. Contactpunten weer terug gezet, en nu loopt ie weer stukken beter en blijft weer stabiel stationair lopen.
De wegen waar ik reed warennvorige week amper gestrooid, dus wit waren ze niet. Er lag nu zelfs nog wat sneeuw in de berm.
Oei, dan heb ik helemaal oud vervoer. Ten bate van de Trabi's (uit 1965 en 1971) vandaag in een Civic uit 1998 onderweg geweest en een veelbelovend motortje gescoord.deepbass909 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 01:17:
...
Formeel is het nog geen oldtimer, mijn cabrio is uit december 1997, hoewel het model zelf inmiddels wel net tot oldtimer gerekend begint te worden.
...
De beestjes zijn buitenslapers, onder de carport en een zelfgemaakte maatpyjama, want de garage herbergt naast de werkbank vol jongensspeelgoed een grootvakstelling en twee manshoge magazijnkarren vol meuk. Wil ik daartussen mijn kont kunnen keren (lees: iets grootser sleutelen of een workmate zinvol uitklappen), moeten eerst de fietsen buiten gezet worden.
Anders is het risico te groot dat ik woorden gebruik die ik niet van mijn moeder heb geleerd.

Maar vergeleken met het tweekamerhokje in Asd-C uit mijn studententijd blijft het riant. Daar lagen de bumpers onder het bed.
KPN is een drieletterwoord
Ik op zich ook, maar zonder vliering in de schuur kan ik helaas niet anders. Schone onderdelen liggen in huis op zolder, maar dat ligt ook al behoorlijk volHari-Bo schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:01:
@deepbass909 Haha ik heb een aversie tegen rommel vandaar

Soms kan er een vliering boven de deur gemaakt worden, maar bij mij zit de deur direct onder het dak.
Ik verwacht dat bij jou de boel wat "beter" afgesloten is dan bij mij. Ik hem open ventilatie langs de dakrand bijv.Maar de afgelopen periode was er flink wat regenval en daarna de vorst, maar totaal geen vocht aan de binnenzijde. Waarschijnlijk door de gebruikte isolatie die wel vocht naar buiten laat maar niet andersom waardoor het toch ademend is ipv afsluitend.
Overigens was het erger bij mij, het baksteen sloeg door (ik had druppels aan de binnenkant op de muur staan), maar na impregneren is dat in ieder geval over en is het wel droger geworden.
Zolang het maar ventileert en je geen condensvorming hebt.
Volgens mij is bekleding vernieuwen niet direct een probleem met concourstaat, het is alleen niet meer de ultieme status van 100% fabrieksorigineel. Maar als bekleding identiek aan fabrieksorigineel is, zou dat geen probleem mogen zijn. 100% fabrieksorigineel is sowieso een uitdaging, want zelfs alle onderdelen onder de motorkap moeten dan origineel zijn, inclusief alle moertjes, boutjes, stekkers, etc.Via een Mercedes forum een uitdraai laten maken welke opties er fabriek af op zaten, en het blijkt dat de rechter buitenspiegel er niet op opzat. Ja dat was anno 1983 een optie.![]()
Aangezien ik de auto volledig gelijk wil hebben daarom de binnen en buiten panelen aangeschaft met de nodige rubbers aan de buitenzijde. Nu heeft mijn W123 enkel stuurbekrachtiging en centrale vergrendeling als optie fabriek af.![]()
[Afbeelding]
En een Duits adres gekregen welke de originele bekleding verkoopt. Is wel aan de prijs maar ik denk dat ik alles opnieuw laat stofferen. Het is een beetje faal (logisch) maar ik wil hem in concour staat krijgen.
Ik probeer mijn cabrio ook zo veel mogelijk OEM te houden, maar bekleding (die sowieso niet meer origineel nieuw leverbaar is) wordt bijv. vervangen door bekleding van een stoffeerder. Maar wel zo dicht mogelijk bij wat er nu in zit.
Dat is zeker nog pekel. Er zijn een paar forse regenbuien nodig voor het weggespoeld is.BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:45:
Hahamet dak open gereden?
Het viel me op dat de wegen nog wel iets wit uitgeslagen erbij liggen. Dat is niet echt strooizout meer neem ik aan?
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Aha, ok, ik twijfelde al. Maar het heeft hier ook fors geregend, de afgelopen week. Kennelijk toch nog niet genoeg.deepbass909 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:54:
[...]
Dat is zeker nog pekel. Er zijn een paar forse regenbuien nodig voor het weggespoeld is.
Vandaag de W123 even stationair laten lopen. Kijk ik een paar minuten later zie ik een plas vloeistof op de grond liggen. Ik dacht eerst misschien van het onderhoud aan het moterblok, bleek het een klein haarscheurtje te zijn in de brandstof leiding.
Enorm blij met de epoxy vloer, even dasty ontvetter erop en daarna afnemen met een sopje en je ziet er niets meer van. Alleen nu alle deuren de hele middag open ivm benzine lucht.

Mooi kipjes!_ferry_ schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:59:
***members only***
Rondje gereden met het voorjaarsweer, motortje afgesteld, zoals je ziet is het een echte chickmagnet
Zie hier op de Veluwe geen wit uitgeslagen wegen meer, het heeft zo enorm veel geregend dat ik denk dat de pekel wel weg zal zijn.
Ik dacht uit je post te halen dat je de bekleding wou vernieuwen en je twijfelde over origineel MB (€€€) of door een stoffeerder laten doen.Hari-Bo schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:45:
@deepbass909 Deze bekleding is origineel fabriek af, anders had ik net zo goed een lokale stoffeerder in de hand kunnen nemen.
Vandaag de W123 even stationair laten lopen. Kijk ik een paar minuten later zie ik een plas vloeistof op de grond liggen. Ik dacht eerst misschien van het onderhoud aan het moterblok, bleek het een klein haarscheurtje te zijn in de brandstof leiding.
Enorm blij met de epoxy vloer, even dasty ontvetter erop en daarna afnemen met een sopje en je ziet er niets meer van. Alleen nu alle deuren de hele middag open ivm benzine lucht.
Epoxy is wel heel fijn op de vloer. Ook makkelijk schoonmaken. Als mijn cabrio naar de spuiter is, maak ik de vloer ook weer even leeg en gaat de hogedrukspuit erdoor.
But why?Hari-Bo schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:03:
De W123 weer een upgrade gegeven, weer aangepast naar hoe deze geleverd is zonder de optie rechter buitenspiegel.
[Afbeelding]
Rechter buitenspiegel is toch juist makkelijk? En mocht de W123 een trekhaak hebben, is-ie nog verplicht ook.
Ford Transit 2.2 TDCi '08 & Citroen Berlingo 2.0HDi '05 | Yamaha FZS600 Fazer '00 | Gravity is a myth, earth sucks.
Ik wil hem origineel hebben, de enige optie is stuurbekrachtiging dus de rechter buitenspiegel moet eraf. En een trekhaak? Dat laat ik aan mijn moderne werkpaarden over, deze oldtimer hoeft enkel leuke ritjes te doen.Destruction schreef op zondag 28 februari 2021 @ 18:05:
[...]
But why?
Rechter buitenspiegel is toch juist makkelijk? En mocht de W123 een trekhaak hebben, is-ie nog verplicht ook.

Voorlopig ook weer de laatste rit, want afgelopen nacht is er weer gestrooid

@Hari-Bo Leuk detail zo! Ik zou het wel gelaten hebben denk ik. De wetenschap dat ik de auto ieder gewenst moment weer kan terugbouwen naar origineel zou voor mij voldoende zijn om toch voor gebruiksgemak te kiezen. Dat gezegd hebbende, in oude auto's heb je vaak wel prima zicht rondom.
[Voor 20% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 28-02-2021 21:04]
En ik heb niets met luxe in een auto, ook de modernere S203 en S205 boeien opties mij totaal niet.
Leuke 3 icoontjes zo in het midden van het dashboard. Heb ze nog niet eerder gezien(let er normaal gezien ook niet heel nauw op).BeQuietAndDrive schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:00:
Gisteren heerlijk gereden! Ik moest even de accu van de Delta erin wippen, want die erin zat is dood (stamt uit 2008, ik ga niet eens meer moeite doen, een nieuwe is onderweg). Beetje moeizaam starten (lege carbs en zo) maar daarna was alles als vanouds.
Voorlopig ook weer de laatste rit, want afgelopen nacht is er weer gestrooid
@Hari-Bo Leuk detail zo! Ik zou het wel gelaten hebben denk ik. De wetenschap dat ik de auto ieder gewenst moment weer kan terugbouwen naar origineel zou voor mij voldoende zijn om toch voor gebruiksgemak te kiezen. Dat gezegd hebbende, in oude auto's heb je vaak wel prima zicht rondom.
[Afbeelding]
De Jeep heeft geen binnenspiegel trouwens, dat is pas raar om aan te wennen.
[Voor 13% gewijzigd door Jazzy op 28-02-2021 21:35]
Ik rijdt veel met bestelauto's en busjes, daar hangt vaak wel een binnenspiegel in, maar je hebt er niks aan. Ik ben inmiddels dus ook niet meer gewend om de binnenspiegel te gebruiken, maar puur op de buitenspiegels te rijden. Vandaar ook mijn opmerking richting Hari-Bo, voor mij zou het gemis van een buitenspiegel rechts echt hinderlijk zijnJazzy schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:35:
De Jeep heeft geen binnenspiegel trouwens, dat is pas raar om aan te wennen.

Al kan ik me er natuurlijk alles bij voorstellen dat je je klassieker zo origineel mogelijk wil houden/maken. Maar zoals @BeQuietAndDrive al opmerkt, had ik persoonlijk de rechter buitenspiegel gewoon laten zitten, en dan de spullen om hem origineel te maken (dus zonder buitenspiegel) op de plank leggen

[Voor 22% gewijzigd door Destruction op 28-02-2021 21:46]
Ford Transit 2.2 TDCi '08 & Citroen Berlingo 2.0HDi '05 | Yamaha FZS600 Fazer '00 | Gravity is a myth, earth sucks.
Is dat niet een St. Christoffel, patroonheilige van onder andere de pelgrim, later ook de reiziger of verkeersdeelnemers.Farezz schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:24:
[...]
Leuke 3 icoontjes zo in het midden van het dashboard. Heb ze nog niet eerder gezien(let er normaal gezien ook niet heel nauw op).
Heb er ook 1 in de auto, magneetje op het dashboard. Ooit van mijn oma gekregen.
Lang geleden het VOLVO topic gestart, maar dat is uitgegroeid tot een merken topic gericht op de nieuwe modellen.
Ik ben zelf meer van auto's uit de vorige eeuw

Zelf in het bezit van een Volvo 242L (1978) en een 744 Turbo (1986).
Wel een treffende foto van de autohobby.
De 740 zit in de oldtimer regeling en mag morgen dus weer naar buiten.
De 242 is sinds een tijdje oldtimer en sinds "het thuiswerktijdperk" ook de daily driver geworden (en de "gewone" auto na een ongeluk de deur is uitgegaan).
Op zich zijn ze beiden wel af. De 740 krijgt vooral preventief en performance upgrades. Met de 242 ben ik bezig met een ombouw naar GTX versie waarvan ik al veel onderdelen heb verzameld.
Geen idee, ik dacht dat hij de metertjes bedoelde. Die St Christoffel zat erin bij aanschaf. Ik ben bang dat ik het dashboard beschadig als ik hem eraf haal, hij zit me niet in de weg, dus mag hij blijven zitten.Joost79 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:49:
[...]
Is dat niet een St. Christoffel, patroonheilige van onder andere de pelgrim, later ook de reiziger of verkeersdeelnemers.
Heb er ook 1 in de auto, magneetje op het dashboard. Ooit van mijn oma gekregen.
Ja dat heb ik ook wel een beetje. Vooral als ik in de Fulvia stap, is het echt even wennen aan de dogleg. En de daily is een automaat, dus van alle smaken voorzienJazzy schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:47:
Het wisselen is funest. Misschien wordt ik oud, maar het is vooral de overgang van auto's waar ik steeds even aan moet wennen. Jeep met "normale" handbak met 4 versnellingen, Porsche met 5 maar dan in dogleg patroon, onze oude V70 een standaard vijfbak en de Skoda Octavia weer automaat.

Wat voor Delta heb je dan als ik vragen mag? Op basis van je profiel foto had ik een Integrale in m'n hoofd maar die zijn toch allemaal injectie?BeQuietAndDrive schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:00:
Beetje moeizaam starten (lege carbs en zo) maar daarna was alles als vanouds.
Ik heb nog niet eerder in dit topic gepost dus maar een korte introductie. Rij al sinds m'n 14/15e in oldtimers, leren autorijden in een Fiat 600 die toen al goed 40 jaar oud was. Sinds een paar jaar heb ik dan ook m'n eigen oldtimer, een Fiat 124 Sport Coupe uit 1968.
Origineel met een 1.4 maar inmiddels met een 2l met dubbele webers, elektronische ontsteking, brandstofpomp en koelfin, volledige RVS uitlaat en een bak met langere 5e versnelling. Ook het remsysteem is aangepast naar een gescheiden remsysteem, schokbrekers vervangen voor gele Koni's en 185 brede banden (ipv 165).
Rijdt (en klinkt) heerlijk maar zuipt als een ketter en ik moet nog naar een permanente oplossing zoeken voor de luchtfilters. Door de kleine ruimte tussen de kelken en motorkap is er eigenlijk geen ruimte voor bestaande oplossingen.
Naast de 124 heb ik sinds kort ook nog de voogdij overgenomen van een Fiat X1/9. Daar ga ik dit jaar eerst gewoon mee toeren en goed rijdbaar maken en voor volgend jaar staan er al wat plannen uitgedacht

oh ja, ook nog een Bravo HGT uit '99, maar dat is nog geen oldtimer

De Delta is uiteraard injectie, maar de Fulvia niet. Heeft nog een vrij origineel brandstofsysteem. Ik lees wel goede ervaringen met elektronische ontsteking (in plaats van contactpunten) en elektrische brandstofpompen, maar dan met name bij de koude start. Als het eenmaal rijdt, merk je weinig verschil. Dus ik twijfel nog of ik dat moet gaan doen.
Is dit een soort pre-fab pakket?
Hier ook dit voorjaar nog de garage muren isoleren en ventilatie optimaliseren, dak afgelopen jaar al gedaan. Dan kan de auto ook bij huis komen slapen.
Vorige week al eens een kort rondje gedaan. Eerst maar eens het voorjaarbeurtje doen en dan weer op pad met de Alpine.
Danku dankuJoost79 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:48:
Dat ziet er goed uit!
Is dit een soort pre-fab pakket?
Hier ook dit voorjaar nog de garage muren isoleren en ventilatie optimaliseren, dak afgelopen jaar al gedaan. Dan kan de auto ook bij huis komen slapen.
Vorige week al eens een kort rondje gedaan. Eerst maar eens het voorjaarbeurtje doen en dan weer op pad met de Alpine.

Yep, de bouwer maakt betonnen palen en liggers in hun fabriek en zet het hier op locatie in elkaar. Kost hooguit de helft van een gemetselde garage. Ik moest nogal op de centen letten dus het is ideaal. Ik mik op ~17k totaal inclusief 5 meter brede sectionaaldeur.
De afgelopen dagen zijn hier de remmen weer eens onderhanden genomen. De voeringen waren nog dik zat, maar bleken aardig verglaasd. Dankzij korrel 40 konden tijdens de proefrit de banden weer piepen. En omdat de wielen toch uit de weg zijn, smeer je meteen even alles door en neem je natuurlijk meteen de wielkasten even mee.
Bij de verbouwing, zo'n 18 jaar geleden, heb ik nog overwogen om onder de carport een put te graven, maar ik vond het risico op nieuwe vrienden toch iets te groot.

Wat staat er in je garage dan?
Niemand meer spannende avonturen beleefd met de auto's???
Zelf dit jaar weinig gereden, druk bezig geweest met de garage thuis af te maken, zodat ik m'n Alpine eindelijk thuis kan stallen. Nog een paar restpuntjes en dan kan ze binnenkort mooi thuis komen.
Gisteren nog even van het heerlijke weer geprofiteerd en stukje met de cabrio van m'n vader gaan rijden (Renault Caravelle 1100S uit 1967), meteen ervan geprofiteerd en de pup (een Vizsla van 15 weken) laten wennen aan de auto. Leverde een mooi plaatje op

Deze zomer wel wat gedoe gehad met de benzinetoevoer. Bij de ene auto was het filter voor het benzinekraantje toch verstopt (bij de zichtinspectie met een lamp in de tank dacht ik nog van niet) en bij de ander ging de leiding tussen tank en carburateur ineens lek. Het piste eruit als bij een kleuter die zijn rits niet op tijd open krijgt.
Dit keer de leiding maar vervangen door modern materiaal. Hoewel ik nog vijf originele ommantelde benzineslangen heb liggen, heb ik niet de illusie dat die het langer dan een jaar zullen volhouden.
Want 'origineel' betekent ook dat het rubber bijna dertig jaar oud is, en niet bestand is tegen de toevoegingen in de huidige benzines.
Verder is bij eentje de motorruimte opnieuw gelakt, voor zover ik er bij kon. Ook al zit er een heel luchtkoelhuis omheen, willen mensen toch die tweetaktmotor even zien en dan is het wel zo prettig als het er omheen niet meer uitziet als dat toilet in de film Trainspotting.

Eerst een deur erin. Omdat mijn Mercedes nogal uitzwenkt wilde ik 1 grote deur ipv 2 kleintjes. Deze joekel is 5 meter breed

De bekisting voor de smeerput erin, isolatieplaten op het zand en beton gieten maar
Inmiddels is de oprit bestraat, zit er een lijngoot bij de deur en kunnen beide vehikelen samen binnen staan

Nog even 4x 4000lm aan LED-verlichting erin:
In de tussentijd heb ik ook nog wat aan mijn wagenpark versleuteld. De achterremmen van Truus waren aan vervanging toe
En nieuwe banden mochten ook wel. Even een setje Vredesteins besteld dus. Truus staat op 14 inch velgen ipv de standaard 13 omdat dat toch wat beter rijdt.
Tezamen met nieuwe olie, filters, bougies, accu en nog wat kleinigheidjes kan ze er weer tegenaan

Maar iets anders: Wel Vredestein, maar niet de Sprint Classic? Voor de gewone 13" Trabantvelgen is dat mooie profiel er al jaren niet meer (185/70 is echt te breed voor de wielkast, bij 155 wordt het bij mijn 601 al krap), maar voor 14" kun je nog kiezen tussen 135 en 165 breed.
Ik heb indertijd zo ongeveer het allerlaatste setje Falken SN535 dat in Europa te krijgen was gescoord. Die is indertijd speciaal voor de Subaru Justy gemaakt en derhalve was die er ook alleen in 155/80R13. Het darmachtige profiel lijkt op dat van de Vredestein Sprint Classic.
Als die op of te oud zijn, krijgt het bolleke (de 600) diagonale Heidenau P36 eronder. Daar is die in 1965 ook mee van de band gerold.
Voor de 601 die ook aan ruiger weer wordt blootgesteld en nu vierseizoenssloffen heeft zal ik t.z.t. omzien naar iets vergelijkbaars. Maar dan niet die 'Zuckerwürfel' P31, die rijden te beroerd op asfalt.
Van de stelling 'Onder een Trabant hoort Pneumant' ben ik afgestapt: als ik Duitse veelrijders mag geloven, is de actuele productie voor Trabi's tegenvallend, de wangen zouden te zacht zijn.
Ik ben van 13 naar 14 inch velgen gegaan voor de wegligging. Met de originele wielen reed de auto als een dweil. Met die 1.3 motor werd dat nogal een hachelijke onderneming.
De originele Trabant-onderdelen zijn meestal niet indrukwekkend van kwaliteit. Daarom gaat ook mijn versnellingsbak er onderuit en gaat er een 5-traps Skoda-bak in. Dan heb ik ook meteen een Skoda-startmotor die fatsoenlijk te vervangen is als er wat aan de hand is.
Wat die viertakttrabant vooral plaagt is het tijdsgewricht waarin die werd gemaakt. Eind '88 kwam de nulserie uit, en toen stond de DDR al op wankelen. De echte productie begon pas in mei 1990, de Muur was een half jaar eerder al gevallen en het lot van de Sachsenringwerke in Zwickau en Meerane eigenlijk al bezegeld. Dat had zijn weerslag op de motivatie en op de kwaliteit. En toen de 'Ossies' in juli 1990 ook de D-Mark kregen was het hek van de dam en kochten ze massaal onze afgeschreven westblikken op. Daar zijn ze vervolgens lelijk van teruggekomen, want de vertrouwde eenvoud van een Trabant was daarin ver te zoeken. En met onderdelen die wel te koop, maar niet te betalen waren, kwam je ook niet verder, want alles was toen ineens krankzinnig veel duurder geworden. Ik volgde toen een zomercursus in Berlijn en ik heb de onmeetbaar lange rijen voor de postkantoren gezien.
Ook niet te onderschatten was dat bij de 1.1 onder de klep zo ongeveer alles anders was, alleen niet het uiterlijk. Dat was nagenoeg onveranderd gebleven. En daar was men na 26 jaar 601 echt wel op uitgekeken.
Dat anno nu de 1.1. een cult binnen de cult is, had toen ook niemand kunnen voorzien.

Dat ziet er mooi uit die garage, maar is die vorstvrij?hjkv schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 00:07:
Het is hier veel te stil! Ik heb de afgelopen maanden flink doorgewerkt aan mijn garage:
Eerst een deur erin. Omdat mijn Mercedes nogal uitzwenkt wilde ik 1 grote deur ipv 2 kleintjes. Deze joekel is 5 meter breed![]()
[Afbeelding]
De bekisting voor de smeerput erin, isolatieplaten op het zand en beton gieten maar
[Afbeelding]
Inmiddels is de oprit bestraat, zit er een lijngoot bij de deur en kunnen beide vehikelen samen binnen staan![]()
[Afbeelding]
Nog even 4x 4000lm aan LED-verlichting erin:
[Afbeelding]
In de tussentijd heb ik ook nog wat aan mijn wagenpark versleuteld. De achterremmen van Truus waren aan vervanging toe
[Afbeelding]
En nieuwe banden mochten ook wel. Even een setje Vredesteins besteld dus. Truus staat op 14 inch velgen ipv de standaard 13 omdat dat toch wat beter rijdt.
[Afbeelding]
Tezamen met nieuwe olie, filters, bougie, accu en nog wat kleinigheidjes kan ze er weer tegenaan![]()
[Afbeelding]
Ik heb vorig jaar mijn garage uitgebreid, aan de voorkant een 2e garage er voor laten bouwen, kon ze helaas niet er naast kwijt. Maar heb de oude garage (gewoon halfsteens gemetseld) aan de binnenkant nog met een regelwerk een OSB plaat met PIR schuim bekleed. Kost me uiteindelijk maar 6cm ruimte per muur, maar haalt wel de temperatuur genoeg omhoog om vorst vrij te blijven. Vorige winter vroor het toch in de garage, nu de auto er in staat wil ik de vorst toch zoveel mogelijk buiten te houden.
:strip_exif()/f/image/knyfPS7nF2HEn40HDUl7fhNL.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/uKEStDJqBtmzdEhDE84KYXdA.jpg?f=fotoalbum_small)
Voor de rest hier bezig met de winterklusjes aan de Alpine, het dashboard weer eens uit elkaar gehaald. Zaten toch nog paar electrische gremlins in, 't blijft frans handwerk... Dus nu maar eens enkele delen van de kabelboom goed aanpakken en vernieuwen. Nu de auto thuis staat is het fijn om 's avonds even een uurtje te klussen, ideaal zo'n ruimte aan huis

Nope, momenteel nog niet. In de betonpalen zijn houten montagelatten ingegoten zodat ik makkelijk kan na-isoleren. Dat wil ik op een zelfde manier doen als jij. Nu zijn er even 1001 andere klusjes aan het huis maar wie weet kan ik volgend najaar ermee in de weer.Joost79 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:27:
[...]
Dat ziet er mooi uit die garage, maar is die vorstvrij?
Gave Alpine!

De nieuwe jongenskamer is (nu met een spouwmuur) op de oorspronkelijke fundering gebouwd en dan tot aan het huis doorgetrokken. Wel meteen met een raam, dakkoepel, radiator en alle aansluitingen (UTP, warm & koud water, gas, twee 16A groepen en 380) erin. Maar om lekker bezig te zijn en overal ongehinderd bij te kunnen moeten nog steeds elke keer de fietsen even buiten gezet worden. Op die 3,25 x 5,60 blijft het toch woekeren.
Maar voor een noodreparatie in de winter heb ik een carport en kan er een kacheltje op mijn kont worden gericht.
[Voor 99% gewijzigd door wauskoek op 02-08-2022 22:06]
Nee er zaten geen stickers op behalve die ik er zelf achterop het raam geplakt heb.trabant schreef op maandag 20 december 2021 @ 23:29:
Heb je ook zo'n sticker achterop "Dit 's 'n Datsun" of zijn die van later?

[Voor 8% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 21-12-2021 13:44]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Zojuist een nieuwe set besteld, ik twijfelde over tweedehands maar dan zit je weer met hetzelfde euvel dat lijm en het houtwerk verouderd is. Een Duitser maakt deze kleinschalig nog nieuw.
Zojuist de nieuwe panelen op de mat, afwerking is top.BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:37:
Altijd mooi als je dat nog nieuw kunt krijgen, en vakkundig gemaakt met de hand en met passie.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Uiteraard, moet alleen even tijd vinden om het te vervangen. Combineer dit ook meteen om alle dashboard verlichting te vervangen met LED.BeQuietAndDrive schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:46:
Beter dan nieuw man! Post nog een foto als je ze gemonteerd hebt
Daar zou ik terughoudend mee zijn.Hari-Bo schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:52:... alle dashboard verlichting te vervangen met LED.
Het verschil in kleurtemperatuur is één factor en de helderheid kan vies tegenvallen. Ooit heb ik eens eens wat witte LEDjes bij Conrad besteld: ik kreeg niet méér licht waar ik eigenlijk op hoopte, maar vooral erg hard wit licht.
De camera registreerde dat weliswaar anders, maar mijn mensenoog zag even veel. Of eigenlijk even weinig.
Ik heb de originele lampjes weer terug gezet.
[Voor 3% gewijzigd door trabant op 31-12-2021 13:30]
Klopt hoor, maar de console met snelheid meter etc heeft een bekend hitte probleem waardoor de witte reflector behuizing smelt. Deze vervang ik sowieso om dat te verhelpen. Ik heb verschillende setjes kleur temperatuur besteld eens kijken wat er in de buurt komt.trabant schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:29:
[...]
Daar zou ik terughoudend mee zijn.
Het verschil in kleurtemperatuur is één factor en de helderheid kan vies tegenvallen. Ooit heb ik eens eens wat witte LEDjes bij Conrad besteld: ik kreeg niet méér licht waar ik eigenlijk op hoopte, maar vooral erg hard wit licht.
De camera registreerde dat weliswaar anders, maar mijn mensenoog zag even veel. Of eigenlijk even weinig.
Ik heb de originele lampjes weer terug gezet.
Warmte is idd belangrijkste drijfveer, bij mijn Alpine staat de wijzer van de snelheidsmeter (VDO gelabeld als Jeager of Veglia net welke stikker in de fabriek lag) de neiging om krom te buigen na verloop van tijd als gevolg van warmte.
Maar eerst verder met het houtwerk, 1 deel gaat volgende week naar een houtbewerker omdat daar nog een sleuf in gefreesd moet worden. Daar heb ik simpelweg niet het materiaal/geduld voor.
Vandaar wel al drie panelen vervangen en morgen het dashboard paneel er weer in plaatsen. De pasvorm is perfect en weer de nieuwe kleur zoals fabriek af.

[Voor 14% gewijzigd door Hari-Bo op 05-01-2022 21:17]
18.500 euro voor een rijdende badkuip met roestplekken

https://www.marktplaats.n...t-kr200-1955-schuurvondst
Misschien dat de DWAC een goedkoper kanaal is.
Enne... vragen is nog niet gelijk krijgen.

Afgelopen jaar wat dingen vervangen mbt het ontstekingssysteem (rotor, kap, bougiekabels, bougies) en de remmen gereviseerd. Loopt best aardig nu, ook een tijdje last gehad van vervuiling in de brandstof maar dat lijkt ook verleden tijd te zijn

Komend jaar toch eens kijken of ik meer camber op de voorwielen erin kan krijgen (zitten camberplates op die in de uiterste stand staan maar nog steeds positief camber) en vooral meer rijden dan de vorige jaren

Heb nog gekeken of ik foto's had van deze van de jaren dat ik viva italia/italia a zandvoort bezocht (of dat het überhaupt nog georganiseerd werd) maar kan hem niet vinden, of kwam hij daar niet?
Top! Mijn moeder heeft er vroeger twee versleten (geen Abarths trouwens). Dus jeugdsentiment voor mij. Ik kom ze ook wel eens tegen bij de ritjes van de Lancia club, bijv.JdBn schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:55:
Deze ook maar eens gaan volgen. Heb al een tijd lang aan A112 Abarth 70hp die lang geleden nog wel eens op het circuit kwam voor de Coppa Mille Abarth Challenge. Kenteken terug geactiveerd met het minimale wat er nodig was voor de APK en nu gebruik ik em om zo nu en dan een rondje te doen of aan een rally/puzzeltocht mee te doen.
Afgelopen jaar wat dingen vervangen mbt het ontstekingssysteem (rotor, kap, bougiekabels, bougies) en de remmen gereviseerd. Loopt best aardig nu, ook een tijdje last gehad van vervuiling in de brandstof maar dat lijkt ook verleden tijd te zijn
[Afbeelding]
Komend jaar toch eens kijken of ik meer camber op de voorwielen erin kan krijgen (zitten camberplates op die in de uiterste stand staan maar nog steeds positief camber) en vooral meer rijden dan de vorige jarenOja, en de APK komt er weer aan
Zolang ze hun waarde behouden, is het prima te betalen natuurlijk. Onderhoud e.d. valt best mee, als je een net exemplaar hebt.GWBoes schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:11:
@JdBn Tof ding. A112 70hp staat hoog bovenaan mijn verlanglijstje, helaas zijn goede of goed redbare inmiddels al niet meer te betalen, helemaal in zo'n uitmonstering.
Heb nog gekeken of ik foto's had van deze van de jaren dat ik viva italia/italia a zandvoort bezocht (of dat het überhaupt nog georganiseerd werd) maar kan hem niet vinden, of kwam hij daar niet?
Grappig dat je Viva Italia noemtGWBoes schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:11:
@JdBn Tof ding. A112 70hp staat hoog bovenaan mijn verlanglijstje, helaas zijn goede of goed redbare inmiddels al niet meer te betalen, helemaal in zo'n uitmonstering.

Dit was 2008 geloof ik, is ook zo'n beetje de laatste keer dat er mee gereden was voor zover ik begrepen had.
Edit: nu ik zie dat die onderste foto een stuk kleiner is begint het me weer te dagen... Die onderste heb ik een keer van iemand gehad via Facebook ofzo, met de mededeling dat dat op Viva 2008 oid was. Toen ben ik gaan kijken in de oude foto's en kwam ik o.a. de bovenste twee tegen

[Voor 10% gewijzigd door JdBn op 12-01-2022 14:22]
Nog kleiner en nog duurder: https://www.marktplaats.n...aureerd-automaat-zonnedakwauskoek schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:56:
Wowsers... ken de Messerschmitt natuurlijk wel maar dat ze zoveel voor vragen..
18.500 euro voor een rijdende badkuip met roestplekken
https://www.marktplaats.n...t-kr200-1955-schuurvondst
Een kersvers gerestaureerde vierwielige Isetta uit 1957 voor bijna veertig mille vraagprijs.
Zoiets* reed hier zes jaar geleden nog in het wild rond.

*Die betreffende Isetta ben ik zelf van de zomer nog hier in het Heuvelland tegengekomen, en later die dag een Vespa P400. De dwergen hadden de week daarop een (helaas verregend) treffen en ik gok dat ze de toerrit aan het controlerijden waren.

Maar het blijven bizarre bedragen voor weinig auto, ook al hebben dwergauto's al jaren bizarre prijzen. Kennis van mij heeft er een paar en 10 jaar geleden zat ik ook al met m'n oren te klapperen als ik de prijzen van die dingen hoorde.
Alhoewel meer: het trekt een ànder soort, en wel het soort dat meer mijn smaak is.

De rijervaring met zo'n simpel spartaans tweetaktertje is natuurlijk ook een heel andere. Je hebt al het gevoel dat je dra opstijgt terwijl er nog geen flitser af zal gaan. Maar bij slecht weer in de drukke Nederlandse spits - waarin niemand snapt dat je je toeren moet houden of dat het stuk extra remweg dat je voor je laat vallen er niet is om weer dichtgereden te worden - is het allesbehalve ontspannen rijden. Gelukkig heb ik kantoor aan huis.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.