Hoeveel druk schijfremmen nodig hebben tov trommelremmen hangt heel erg af van de specifieke combinatie, die inderdaad wel gebalanceerd moet zijn. Meeste schijfremmen hebben juist meer remdruk nodig dan trommelremmen.
Voordeel van schijven is inderdaad dat ze niet vast kunnen slaan, maar belangrijker nog, beter koelen, zodat ze goed blijven werken ook in de bergen bijvoorbeeld.
Mijn project begon in 2015, toen ik een gratis Citroën AX kreeg, op voorwaarde dat ik 'm niet zou slopen.
Omdat ik al een daily (ook een AX) had, en m'n ervaring leerde dat ik een hoop mods niet kan doen met een daily omdat ik 'm elke dag nodig heb, heb ik die kans gegrepen om helemaal los te gaan qua modificaties.

Ik kocht een afgeragde Citroën Saxo uit een schapenveld voor het motorblok

En na een paar maandjes klussen, kon de auto voor het eerst rijden.
Helaas bleek eigenlijk toen al dat 't blok niet in orde was, veel te veel blow-by,waardoor overal olie langs de pakkingen zeek.

Blok gerefurbished (nieuw onderblok, nieuwe pakkingen.)

Likje verf.

En toen werd ie finaal aan gort gereden door iemand die niet op zat te letten. Verzekering keerde €600 uit want "oude auto, geen klassieker, waarom steek je dr uberhaupt geld in?", maar wel pas nadat ik al €300 aan stallingskosten kwijt was.
Omdat ik, over de weinige km's die ik ermee heb gereden erg tevreden was, besloot ik om 't project gewoon nog een keer te doen. Alle onderdelen waren immers al pasklaar, andere koets kopen, alles overzetten, what could possibly go wrong. Dus in het donker (haha, ja, zie je 'm al aankomen) een andere AX gekocht, eentje uit '92.
Blijkt alleen dat die nieuwe koets ontzettend veel roest heeft die netjes onder plamuur was weggewerkt, en tevens slecht gerepareerde voorschade had, dus ben ik alweer 3/4 jaar af-en-aan avonden aan het klussen om dat ding weer netjes te maken.
Nou wil ik het jullie niet aandoen om het hele fotoalbum van beide auto's hier te dumpen, er zijn nog veel meer details die ik nog niet heb benoemd.
Daarbij, ik ben dus een youtube-kanaal begonnen om de voortgang van de auto beetje te documenteren,
En de rest van de afspeellijst, momenteel 6 video's, de 7e komt dr aan. En ja, de geluidskwaliteit van de eerste paar is beroerd, dat wordt vanaf ep3/ep4 een stuk beter.
Stock:
1100cc, 60 pk, monopoint injectie.
238mm schijfremmen voor, 165mm trommels achter.
geen anti-rollbars
155/70r13 bandjes.
687 kg op kenteken.
Standaard eco-hokje eigenlijk.
Huidige specs:
1589cc, 120+pk, 16 kleppen, multipoint injectie.
266mm schijven voor, 247mm schijven achter.
22mm anti-rollbars voor en achter
-50mm verlaging (moet nog ff checken dat ik de achterkant niet té laag heb gemaakt..)
195/50r15 semi-slicks op lichtgewicht velgen.
???kg, ik ga 'm binnenkort wegen als onderdeel van de motorswap-keuring, ik hoop onder de 650 uit te komen, maar weet nog niet of dat gaat lukken.
OEM widebody met custom achterstewielkastverbreders.
Kuipstoelen
Rolkooi
Vierpuntsgordels
Hoop gewicht uit gestript
en nog een boel andere dingen die ik alweer vergeten ben.
In de toekomst komt er nog:
-een auto-speelkleed als vloermat, tis allemaal niet te serieus natuurlijk.

-Buitenkant helemaal netjes, en waarschijnlijk andere kleur dan donker-donkergrijs.
-een betere versnellingsbak
-limited slip diff
-turbo, met het bescheiden doel van ~200 pk ofzo. Blijft het nog beetje heel, maar dan gaat ie beter heuvel op op de Nordschleife.