NoE schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 14:37:
Gaaf een oldtimer topic. Ik zelf heb een MB w109 6cyl 3.0 alu met 123ignition. Nu ben ik al enige tijd opzoek naar meer info uit de auto. Kijkende naar arduino / rpi zag ik dat er mondjesmaat wat mogelijk zou moeten zijn.
Nu zag ik net dat de nieuwe 123ignitions (dus met BT) al een sloot van interessante data kunnen opleveren. Helaas kost mij dat wel wer een nieuwe onstekeking.
Wie heeft er al ervaring met het IoTen van de oldtimer? Iemand al aan de 123ing, API,evt additionele sensoren. Wij zijn uiteindelijk tweakers!
123 ontsteking heb ik niet. Maar die meet toch verder niets, behalve vacuum en RPM, dus kan je er echt interessante data uit halen zoals pingelen of de optimale curve bepalen? Zie net wel dat hij ook via de app als startonderbreker kan fungeren, ook leuk.
En echt IoT is het ook niet, maar ik heb wel een computertje waarmee ik meerdere temperaturen, RPM, oliedruk, snelheid, en brandstofniveau binnenhaal. Met alarmen op gemeten waardes.
Okee, RPM komt niet meer binnen omdat bij 4500rpm de 1-secondelijm van het magneetje losliet, en de benzinevlotter werkt ook niet helemaal zoals het hoort. Maar als ik tijd heb ga ik beide nog herstellen/aanpassen.
Zag wel dat tijdens een snel genomen bocht in Luxemburg de oliedruk een fractie van een seconde wegviel. Geen dry sump
[Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 30-05-2018 16:55]
Het is leuk om zelf te kunnen tunen, maar dit kan ook potentieel problemen opleveren. Uiteindelijk zijn die dingen al speciaal geprogrammeerd voor jouw specifieke motor.
Mijn motor draait wel een stuk soepeler sinds deze ontsteking.
Sinds oktober 2014 ben ik in het bezit van een Peugeot 604 TI uit 1978:
Krap een jaar later mocht-ie dienst doen als trouwauto voor mijn beste vriend:
Niet lang daarna heb ik de auto stilgezet - het kwam er niet van om er mee te rijden. De APK is inmiddels al weer ruim een jaar verlopen... Bedoeling is om komend najaar/winter de auto weer 'op punt' te zetten, zodat ik er vanaf volgend voorjaar weer mee kan gaan rijden. Bonus is dan dat-ie tegen die tijd belastingvrij is geworden (oktober dit jaar is-ie 40 jaar oud).
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Sinds oktober 2014 ben ik in het bezit van een Peugeot 604 TI uit 1978:
Niet lang daarna heb ik de auto stilgezet - het kwam er niet van om er mee te rijden. De APK is inmiddels al weer ruim een jaar verlopen... Bedoeling is om komend najaar/winter de auto weer 'op punt' te zetten, zodat ik er vanaf volgend voorjaar weer mee kan gaan rijden. Bonus is dan dat-ie tegen die tijd belastingvrij is geworden (oktober dit jaar is-ie 40 jaar oud).
Een 604 is sowieso al een behoorlijke zeldzaamheid. Over een periode van 10 jaar ('75-'85) zijn er maar 150.000 van gebouwd en het overgrote deel daarvan is inmiddels al weer gereïncarneerd als broodrooster of pedaalemmer
In NL zijn nog ongeveer 120 kentekens geregistreerd, maar hier zitten dus ook de zogenaamde 'slapende' kentekens bij. Mijn schatting is dat er niet meer dan 20 nog ook echt rijdend zijn in NL en ik vermoed dat ik de enige 604 in NL in deze kleur heb.
Het bizarre toeval wil dat bij mij letterlijk om de hoek nóg vier 604's staan (allemaal van dezelfde eigenaar; hij heeft in totaal denk ik wel 40 oldtimers, waarvan het meeste oude Peugeot's, maar bijvoorbeeld ook een Citroën DS Cabriolet en een Jaguar E-type cabriolet)
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
123 ontsteking heb ik niet. Maar die meet toch verder niets, behalve vacuum en RPM, dus kan je er echt interessante data uit halen zoals pingelen of de optimale curve bepalen? Zie net wel dat hij ook via de app als startonderbreker kan fungeren, ook leuk.
En echt IoT is het ook niet, maar ik heb wel een computertje waarmee ik meerdere temperaturen, RPM, oliedruk, snelheid, en brandstofniveau binnenhaal. Met alarmen op gemeten waardes.
Okee, RPM komt niet meer binnen omdat bij 4500rpm de 1-secondelijm van het magneetje losliet, en de benzinevlotter werkt ook niet helemaal zoals het hoort. Maar als ik tijd heb ga ik beide nog herstellen/aanpassen.
Zag wel dat tijdens een snel genomen bocht in Luxemburg de oliedruk een fractie van een seconde wegviel. Geen dry sump
Ik heb sinds September 2016 deze jetta 2 coupe, onderstel en motor van een golf 3 VR6 (op kenteken natuurlijk)
Vorig jaar is hij opgeknapt, laswerk, uitdeuken en spuiten.
Zo kocht ik hem:
Was best crusty:
En nu zo:
Interieur moet nog aangepakt worden, audio nog netjes (uberhaubt) ingebouwd, achterbak netjes maken, uitlaat vervangen voor op maat 2,5" rvs, en last but not least een turbo er op (die ligt al op de plank)
Ultieme doel is een lekkere vlotte maar niet opvallende rijdersauto te hebben, ik wil graag met mijn vriendin een week of wat door het VK cruisen
Ik ben de trotse eigenaar van Truus, een Trabant 1.1
Hier heb ik een tijdje mee rond gescheurd, maar er was steeds gezeur met de carburateur. Ik ben daarom maar naar Jorg van Autoservice de Stollenberg gegaan. Na twee plekjes laswerk dacht ik klaar te zijn voor de APK, maar helaas... De auto liep niet meer stationair, sputterde, etc. etc. Dus bleef ze achter bij Jorg in de garage:
Jorg had nog een carburateur, dus hij zou die eens proberen erop te zetten. In april was er een "Berg en Dal tourrit". Toen was de auto (soort van) rijdend, dus daar hebben we ook leuk aan meegedaan:
Helaas was het na twee uurtjes touren weer uit met de pret. De auto nam totaal geen gas meer aan. Er was niet mee te rijden. Na een kleine picknick naast de weg is de choke dicht gezet met een tie wrapje, waarmee de laatste tien minuutjes naar de garage net overbrugd konden worden. Toen was ik klaar met het gezeik, dus besloten we de auto om te bouwen naar injectie. Daarvoor was er een Polo als donor nodig:
In plaats van braaf een Polo 1.05 monopoint te kopen, kwam ik aanzetten met een 1.3 multipoint. Omdat dat stiekem best een leuk blok is, hebben Jorg en ik besloten om het hele blok over te hangen. De 1.3 heeft zo'n 60-65pk en ongeveer 100Nm koppel tegenover 40pk en 75Nm voor de standaard Trabant 1.1
In de tussentijd ging ik nog even met de dorpels aan de slag, maar die waren helaas ietwat krokant:"
Voila! Het verdient geen schoonheidsprijs, maar het is gefikst.
Het contactslot was ook gaar, dus die heb ik maar even vervangen. Wat een rotklus is dat, zeg...
Hier mist wat...
En weg ermee!
En toen moest Truus er ook aan geloven:
Een nieuwe distributieriem en waterpomp op de 1.3:
Op de 1.3 moest er nog een motorsteun gelast worden:
En dan zit er ineens een 1300 in je Trabant!
Daar is natuurlijk ook een uitlaat bij nodig:
En geïnstalleerd, compleet met lambda sonde:
Gelukkig had de Polo een brandstofpomp met filter naast de tank. De hele assembly kon met wat aanpassingen zo over op de Trabant. Met verlassen van de beugel en een kleiner drukfilter van een Kadett GSi ziet dat er zo uit:
Met wat schaafwerk paste de Polo luchtfilterkast ook. Rechts op de foto zie je het inlaatspruitstuk met brandstofrail en de vier injectoren.
En dan..... (klikken voor filmpje)
Het loopt!
Op de Polo komt de gaskabel vanuit de richting van het schutbord richting het gaskleppenhuis. Op de Trabant kwam hij van de andere kant. Dus moest er even een beugeltje aangepast worden:
ECU, ontstekingsmodule en relais monteren:
En een schattig klein zekeringkastje om de ECU etcetera van prik te voorzien
En dan... (weer klikken voor filmpje)
Dus nu heb ik een Trabant 1.3i
De auto loopt als een zonnetje! Start altijd direct en trekt fantastisch weg. Het extra koppel merk je echt enorm. Geen gedoe meer met stationair lopen, gas aannemen etcetera en ze rijdt nu 1 op 14 à 15
Hartelijk dank aan Autoservice de Stollenberg en met name Jorg. Hij heeft top werk geleverd voor een erg goede prijs.
Ook mocht ik in de weekenden zelf mee knutselen, wat nog reuze gezellig was ook. Van harte aangeraden voor al uw Trabant-projecten!
@hjkv en ik maar denken dat mensen juist in een Trabant reden vanwege het gepruttel en gestink. Nu heb je zomaar een soepel lopende motor die niet rookt, dan mis je toch de charme?
Bedenk wel dat je je auto na zo'n motorwissel nog wel moet laten herkeuren, motorvermogen en inhoud zijn immers flink gestegen.
Wauw gaaf project man! Ik kan dit soort dingen altijd waarderen, bloed, zweet en tranen (en geld) stoppen in een auto die de meeste mensen echt de moeite niet waard vinden. En dan ook nog eens zo'n geinige oplossing.
Mocht je ooit de DE-95-57 tegenkomen, die is alweer jaren geleden van mij geweest. In 2010 of 2011 alweer verkocht, tijd vliegt. Wel meer dan 12 jaar Trabi gereden.
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Ik zit te denken om een GPS tracker in mijn oldtimer te stoppen. Zijn er hier die ervaring hebben met deze apparaten? Ik wil er een die zowel een eigen accu heeft als op de accu van de auto aangesloten kan worden zodra de auto op contact staat en dus ook kan opladen. Op Alie zag ik er een paar staan:
https://www.aliexpress.co...e/101985_32639620194.html
Deze kan je wel met een eigen accu kopen, maar hij gebruikt die alleen als backup accu (voor als de accu van de auto losgehaald wordt bijvoorbeeld). Ik kan niet vinden wat het stroomverbruik is, maar zou jammer zijn dat deze dusdanig is dat hij de accu leeg trekt.
Ik wil hem overigens alleen gebruiken voor tracking wanneer ik naar het nummer een sms stuur, niet voor live tracking. Ik stop er gewoon een gratis prepaid kaartje in.
Ik heb er niet echt ervaring mee. Alleen met pre-paid even opletten dat je vaak (althans, mijn ervaring met AH mobiel) 1x in de 3maanden moet opwaarderen om hem actief te houden.
Dan kan een SIM only about van 3€ in de maand ofzo goedkoper zijn, en hoef je niet de sim te verwijderen, op te waarderen, en weer terug te plaatsen.
@Markos Ik kwam bij dit topic door een zoekopdracht op de tracker die jij hebt gezien (ST-901). De versie met ingebouwde batterij lijkt eigenlijk verbazingwekkend goed te werken! Mijn bedoeling is om hem in mijn motor in te bouwen (terugvinden na diefstal).
Heb hem nu een paar dagen in huis. SIMkaart erin, unit buiten gelegd, Sino-app geinstalleerd op iPhone 6s) en binnen een minuut zag ik de unit op de kaart. Geen enkele instelling nog gedaan dus.
Stukje mee gereden (voeding nog niet aangesloten) en de nauwkeurigheid is prima. Ik heb vrij veel ervaring met dit soort spulletjes (ook professioneel, weliswaar jaren geleden), maar het gemak waarmee dit werkt is super.
Ondanks dat de app goed werkt, voelt hij toch wat amateuristisch aan. Sommige dingen (o.a. snelheid) zijn praktisch onzichtbaar in grijs op oranje. De kaart begint ook altijd op Hongkong en verspringt dan naar jouw positie
Niet onoverkomelijk, maar mijn ervaring met gps-trace uit het verleden was beter. Gratis (beperkt aantal units), maar stabiel en bestaat al jaren. Door het ip-adres en poort aan te passen (1 SMSje versturen naar de ST-901) werkt het al direct.
Als je alleen een positie wilt na opbellen, zou je alleen de GPRS-functionaliteit moeten uitschakelen en dat gaat simpel met eenmalig 1 SMSje.
Edit: Stroomverbruik is ca. 19 mA bij 14V (na opladen interne accu, de kortdurende bursts bij zenden zijn niet gemeten). Dat betekent dat hij een 50 Ah accu in 3 maanden leeg trekt. Op zich niet verkeerd. Voertuigen worden over het algemeen veel vaker gebruikt en old timers of motoren hangen vaak continu aan een onderhoudslader als er niet mee gereden wordt.
Bij mij in ieder geval wel, want: een lege accu = een kapotte accu meestal...
[Voor 10% gewijzigd door Joepla op 06-01-2019 14:20]
Ik ben gisteren met een Flixbusje naar Parijs gegaan en stond vanochtend in een voorstad van Parijs dit ding te bekijken. Daarna hebben we hem in een streep naar huis gereden.
De auto is origineel geleverd in Californië, ergo het blauwe plaatje. Daarna is hij naar Nederland gehaald en voorzien van LPG. In 2012 is het ding naar Frankrijk gegaan. Als het goed is, kan ik het oude kenteken gewoon terugkrijgen. Ik heb donderdag een afspraak bij de RDW. Wie weet binnenkort op de wegen onder de noemer AE-87-68
Dit is een Mercedes-Benz 220SE uit 1964. Dit was destijds het hoogste trim-niveau van de S-klasse met onder andere mechanische brandstofinjectie. In 1964
Het is een 2.2 liter 6-in-lijn met 120pk, 206Nm en een 4-traps automaat. Verder zit er onder andere stuur- en rembekrachtiging in.
Van het weekend de kever uit de winterstalling gehaald. En rondje gereden na 3 maanden stilstaan. Kreeg de grijns niet van m'n gezicht. Al helemaal niet toen ik even het gas in trapte en de motor lekker begon te brullen hoog in z'n toeren.
Dat was echt genieten, en meteen met het dak open!
Hee wat leuk, een oldtimer topic, die was ik hier niet eerder tegengekomen.
Leuke auto's hier zeg, complimenten!
Zal mijn speeltje ook even delen.
Renault Alpine A310 uit 1982, Komend weekend het laatste winterklusje, nieuw remsysteem monteren. Dan is hij weer klaar voor de komende zomer.
Ik heb deze auto 3 jaar geleden uit België geïmporteerd. De auto is daar een jaar of 20 geleden body-off gerestaureerd. Het chassis is goed aangepakt en de motor loopt heerlijk. Dus aan mij om de veroudering aan te pakken. Afgelopen jaar de voorwielophanging helemaal aangepakt. Deze winter het hele remsysteem gereviseerd en dan ben ik voorlopig wel weer even klaar en kan ik weer een seizoen genieten van het machientje.
Heb vorig jaar ook de eerste keer een lange roadtrip gemaakt met de auto, door de Champagne en Vogezen gereden. Dat is erg goed bevallen, ben dit jaar wel weer van plan een weekje er op uit te trekken met de auto, de Alpen lijken me wel een mooie bestemming.
Ik heb zelf een Toyota Celica 1.6 gti uit 1989 waar ik dagelijks in rijd. De rode lak begint wat krijterig te worden maar voor nu is het een betrouwbare auto waar ik elke dag met plezier in stap. Als er straks een andere auto beschikbaar is dan wil de Celica helemaal uit elkaar halen en zo ver mogelijk restaureren. Altijd leuk om mee bezig te zijn! Er staat ook pas 120.000 km op de teller en ik rijd er niet zo veel mee. Als ik wat nieuwe foto's heb zal ik ze zeker hier posten!
Wat grappig, heb ik het draadje gisteren nog doorgelezen. En wat zie ik vandaag op de campus van de TU/e rondhobbelen? Truus! Leuke auto, en met die kleurencombinatie ook heel herkenbaar. Leuk dat er zo dagelijks mee wordt gereden, een verrijking voor het straatbeeld. Net zoals de meeste andere oldtimers.
Wat een leuk topic dit & wat een leuke oldtimers allemaal!
De Alpine en Trabant vind ik echt geweldig!!
Maar maar even voorstellen.
Ik ben Koen en ik ben 19 jaar (bijna 20).
Vorig jaar juni kocht ik mijn eerste Saab 900, een 84'er die al sinds 2003 geen APK meer had en volgens de beste man een "spuitbeurt" nodig had...
Met mijn hart gekocht i.p.v. met mijn ogen en ik was zo enthousiast dat de koop zo gesloten was, echter was deze auto zo rot dat hier gewoon geen beginnen aan was en al snel realiseerde ik mij dat het tevergeefs was...
Desbetreffende Saab 900 na demontage... was overigens qua techniek wel heel mooi... origineel een basis uitvoering enkele carburateur (dus met 4-bak), maar er was een 5-bak ingebouwd en tevens waren het nieuwe type assen (4x108 ipv 4x114,3 & handrem op de achterwielen) eronder gebouwd (wel type zonder ABS).
2 weken erna kocht ik een Saab 900S uit oktober 1993 (1 van de laatsten dus...).
En wat een luxe eigenlijk. Elektrische spiegels, stoelverwarming, elektrische ramen, airco etc etc...
De 900S is eigenlijk een lage druk turbo dus een 900 turbo, maar dan zonder intercooler en enkel met basisdruk (en nog wat details). Het plan was er om de auto dagelijks te gaan rijden op de winters na, maar uiteindelijk is het een project geworden en moet er eigenlijk nog een daily bij komen....
Zo kocht ik de auto. Naar mijn mening nog aardig saai van buiten...
Na een tijdje zag de auto er zo uit.
De koppakking was toen vervangen en de kop is volledig gereviseerd, tevens zijn alle koelwaterslangen vervangen voor siliconen van DO88 en is er onder de kap nog veel meer vervangen.
Ik had een setje Cross Spoke 6J velgen liggen OEM Saab (Ronal fabricaat) met 205/55/15 Toyo Proxes T-1R bandjes een grote verbetering tegenover de Sunburst 5.5J velgen met goedkope 195/55/15 bandjes...
Tevens is er in deze rijdende periode een sportuitlaat onder gekomen met een dubbele loop en heb ik de radio vervangen voor een nieuw DAB+ apparaat met instelbare kleur van de verlichting
Daarna gaf al snel de turbo de geest en is de auto vroegtijdig de stalling ingegaan waarna ik heb besloten om de gehele auto op te knappen...
Inmiddels staat de auto er dus zo bij en er zijn weer wat dingen aangepast.
De knipperlichten zijn vervangen voor transparante exemplaren en gisteren heb ik Fondmetal velgen gemonteerd met de bandenmaat 225/45/17. Deze zijn tijds origineel, maar zijn inderdaad wel erg groot...
Verder liggen er nog wat goodies klaar voor montage zoals: 330mm houten Nardi stuur, Nardi pook knop, Hella Comet 450 verstralers en de missende bumperstrips voor de voorkant (NOS!!!).
Ook ben ik bezig om van het Lucas CU14.X injectiesysteem en de Bosch ontsteking om te bouwen naar de elektronische mapbare ontsteking/injectie + boostcontrol Trionic 5.5 van de Saab 9000. Ik zoek dus nog een donor Saab 9000 Aero, zodat ik dit doel kan bereiken en de auto naar +/- 300 pk kan tillen
Als laatste heb ik nog wel een hele wensenlijst hoor Wil de auto graag totaal roestvrij hebben, laten overspuiten en het onderstel staat sowieso op de planning... er moeten Turbo 16S veren onder komen met 25mm originele verlaging & verstelbare dempers En zo gaat de lijst wel verder...
Wat grappig, heb ik het draadje gisteren nog doorgelezen. En wat zie ik vandaag op de campus van de TU/e rondhobbelen? Truus! Leuke auto, en met die kleurencombinatie ook heel herkenbaar. Leuk dat er zo dagelijks mee wordt gereden, een verrijking voor het straatbeeld. Net zoals de meeste andere oldtimers.
Hahaha, lachen! Ik moest even wat spullen rondbrengen voor mijn studentenvereniging. Het is inderdaad een herkenbaar wagentje
Ik heb er sinds de zomer zo'n 8000km mee gereden, dus het ding wordt inderdaad goed gebruikt
Mooi spul allemaal, moet helaas nog 3 jaar wachten voordat mijn "saaiste auto ter wereld" Vectra de 25 passeert. (Staat nu bijna 260k km op, gok dat hij over 3 jaar op de 270/280 staat..)
Prachtig!
Wetende dat mijn huidige auto waarschijnlijk met 2 jaar er wel klaar mee is, ben ik mij aan het oriënteren op een oldtimer. Voor mij moet dat wel echt een auto op LPG gaan, gezien de kilometers die ik maak.
Op de shortlist staat de Saab of een oldtimer Volvo 240/740/760/940/960.
Het is rustig hier, waar blijven de updates van jullie schitterende auto's? Ik zal zelf het goede voorbeeld even geven.
Op zich gaat alles prima met de blauwe Porsche 914, behalve dat het (gebrek aan) vermogen me toch wel een beetje dwars bleef zitten. Inmiddels heb ik in Amerika een witte 914 gevonden, ook uit 1973, die voorzien is van een iets aangepaste motor. Nog steeds een Volkswagen type 4 blok maar nu opgebouwd door een bekende Amerikaanse motorbouwer.
Vorige week is de motor afgesteld op de testbank, dat was wel nodig want de vorige eigenaar woonde op 1500m hoogte.
Filmpje:
Het maximale vermogen is nu 177 pk bij 5860 toeren, het koppel is 234 Nm bij 4500 toeren. Niet gek, voor een karretje van 900 kg.
Aanstaande donderdag heb ik een afspraak bij de RDW. Spannend!
Op zich gaat alles prima met de blauwe Porsche 914, behalve dat het (gebrek aan) vermogen me toch wel een beetje dwars bleef zitten. Inmiddels heb ik in Amerika een witte 914 gevonden, ook uit 1973, die voorzien is van een iets aangepaste motor. Nog steeds een Volkswagen type 4 blok maar nu opgebouwd door een bekende Amerikaanse motorbouwer.
Vorige week is de motor afgesteld op de testbank, dat was wel nodig want de vorige eigenaar woonde op 1500m hoogte.
Het maximale vermogen is nu 177 pk bij 5860 toeren, het koppel is 234 Nm bij 4500 toeren. Niet gek, voor een karretje van 900 kg.
Aanstaande donderdag heb ik een afspraak bij de RDW. Spannend!
Cool, dat is heel wat meer dan er uit de 1.7 type 4 van m'n bus komt Die wil ik ooit nog eens upgraden/reviseren. Maar dat is voor een type 4 blok best prijzig. Je kan aan de prijzen wel merken dat ze ook in de Porsches zaten Heb je wat specs qua motor?
De bus is ook flink zwaarder, de kever weegt niet zoveel en dan is pakweg 60pk vlot zat om lekker met het verkeer mee te komen.
Cool, dat is heel wat meer dan er uit de 1.7 type 4 van m'n bus komt Die wil ik ooit nog eens upgraden/reviseren. Maar dat is voor een type 4 blok best prijzig. Je kan aan de prijzen wel merken dat ze ook in de Porsches zaten Heb je wat specs qua motor?
De bus is ook flink zwaarder, de kever weegt niet zoveel en dan is pakweg 60pk vlot zat om lekker met het verkeer mee te komen.
Bekend motortje, mijn twee andere 914's hebben allebei een 1.7. Grootste verschil tussen is dat de 914 koppen heeft met grotere kleppen, daardoor draait hij makkelijker hogere toeren. De bus motor heeft kleinere kleppen en is meer gebouwd voor koppel onderin. Je kunt de blokken niet omwisselen helaas, de plek van de oliepijlstok is anders.
Wat ik zelf eigenlijk wilde is mijn 1.7 ombouwen naar 1911cc (alleen de 2.0 cylinders) of naar een echte 2.0 door ook de krukas en cilinderkoppen mee te nemen. Probleem was dat ik in Nederland niemand kon vinden die de klus wilde oppakken met behoud van de originele D-jet injectie. Carburateurs snappen ze wel, maar injectie durven ze niet aan. En inderdaad stevige prijsopgaves! Daarom dus uiteindelijk gekozen voor een complete auto die al klaar was, in plaats van mijn eerste 914 aanpakken.
Deze 914 heeft een 2270SR motor van http://aircooledtechnology.com/2270-ss/. Het is een standaard Type IV case maar met een grotere slag, grotere cylinders (2270 cc), scherpe nokkenas, afgedraaid vliegwiel, sterk bewerkte koppen met grote kleppen, Mallory ontsteking, dubbele IDF 44 carburateurs, etc. En werkelijk alle andere onderdelen in de motor zijn custom en gebalanceerd op hoge tolerantie. En verder zijn er allerlei olieleidingen in het blok toegevoegd om alles gesmeerd te houden.
Ik wil voornamelijk de dubbele carburateurs kunnen afstellen, net de vacuummeter lukt mij dat niet zo goed (slaat te ver uit, en in de loop der jaren is er overal wat speling opgekomen waardoor ik liever meet dan dat ik een correcte afstelling baseer op een toerental wat vaak wat varieert.)
En ik ben benieuwd hoe de afstelling van de andere auto is, of hij bijvoorbeeld een te arm of te rijk mengsel heeft, niet alleen stationair, maar ook bij bijv. 2000 en 3500 rpm, omdat ik met sproeiers het mengsel kan aanpassen voor een optimale verbranding/vermogen.
Er zijn ook lambda sondes/meters, zoals https://www.14point7.com/...-lambda-controller-free-2
Dan meet ik dus het zuurstof niveau ipv co. Tijdens het rijden. Valt hier goed op te meten, of is dat vooral interessant bij injectie? Dan moet ik natuurlijk wel de sensor in mijn uitlaat lassen.
[Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 23-08-2019 12:28]
Ik wil voornamelijk de dubbele carburateurs kunnen afstellen, net de vacuummeter lukt mij dat niet zo goed (slaat te ver uit, en in de loop der jaren is er overal wat speling opgekomen waardoor ik liever meet dan dat ik een correcte afstelling baseer op een toerental wat vaak wat varieert.)
En ik ben benieuwd hoe de afstelling van de andere auto is, of hij bijvoorbeeld een te arm of te rijk mengsel heeft, niet alleen stationair, maar ook bij bijv. 2000 en 3500 rpm, omdat ik met sproeiers het mengsel kan aanpassen voor een optimale verbranding/vermogen.
Er zijn ook lambda sondes/meters, zoals https://www.14point7.com/...-lambda-controller-free-2
Dan meet ik dus het zuurstof niveau ipv co. Tijdens het rijden. Valt hier goed op te meten, of is dat vooral interessant bij injectie? Dan moet ik natuurlijk wel de sensor in mijn uitlaat lassen.
Ik heb een gunson. Werkt heel prima, maar je moet geen haast hebben. Aanzetten, stabiliseren - calibereren duurt even en heel snel reageert hij niet. Maar een basisafstelling lukt er prima mee. Voordeel is ook dat hij op 12v werkt, dus op een parkeerplaatsmeeting kan je ook afstellen.
De meest slecht lopende auto's knappen echt op van kleppen stellen, ontsteking stellen (daar heb ik een innova 5568 voor) en co stellen.
Mijn klusje:
Ik dacht dat rechtsvoor slecht remde, maar een snelle check op de remmentestbank liet zien dat linksachter aanliep. Ik probeerde hier de cilinder weer vrij te maken, maar ik heb toch maar nieuwe besteld. #echtvast
Ik heb een gunson. Werkt heel prima, maar je moet geen haast hebben. Aanzetten, stabiliseren - calibereren duurt even en heel snel reageert hij niet. Maar een basisafstelling lukt er prima mee. Voordeel is ook dat hij op 12v werkt, dus op een parkeerplaatsmeeting kan je ook afstellen.
De meest slecht lopende auto's knappen echt op van kleppen stellen, ontsteking stellen (daar heb ik een innova 5568 voor) en co stellen.
Mijn klusje:
[Afbeelding]
Ik dacht dat rechtsvoor slecht remde, maar een snelle check op de remmentestbank liet zien dat linksachter aanliep. Ik probeerde hier de cilinder weer vrij te maken, maar ik heb toch maar nieuwe besteld. #echtvast
Top, wel een goeie aanvulling dus? Stroboscoop heb ik, helaas niet met hip ingebouwd display enzo, maar wel een losse toerenteller.
Vandaag ga ik mijn contactpunten vervangen door een elektronische versie. Meningen verschillen wat, maar de oude zijn sowieso wat versleten. Dus die hou ik gewoon in de auto, mocht het toch defect gaan. Op vakantie heb ik flink last gehad van vermogensverlies doordat ze amper meer open gingen.
En daarna de carburateurs opnieuw afstellen, maar misschien dan eerst zon gunson bestellen. En 2 meetpuntjes in het uitlaatsysteem maken, voor de linker en de rechter carburateur.
Ja dat geloof ik ook wel, maar dan moet ik kiezen tussen met of zonder vacuüm, en ik heb nu vacuüm maar een nieuwe set Webers bijvoorbeeld niet. (Al weet ik niet of ik >1200€ over heb voor een set carburateurs )
Maar die e-spark werkt prima! Je kunt niet echt meer meten wanneer hij vonkt. Dus gewoon wisselen en op dezelfde plek terugzetten en dan afstellen. Maar de timing met strobo zag er retestrak uit, ook bij pakweg 3500rpm. Waarbij ik met contactpuntjes iets meer variatie zie. Misschien maar een paar graden, maar toch... Elke vonk was perfect op hetzelfde moment.
Bedankt voor het aanbod, maar ik bestel hem denk ik wel, binnen de familie meerdere oldtimers (VW, Volvo,Renault) , en ik zal denk meerdere keren willen meten om de invloed van een sproeier wissel te kunnen bekijken.
Sinds een paar maanden in het bezit van een fiat 850 familiare uit 1969.
Afgelopen zomer opgehaald bij de eerste eigenaar in italië. De auto is compleet orgineel(op enkele vervangen technische onderdelen na) en staat dus ook nog in de orginele 1e lak!
Op dit moment is de net voorzien van een kenteken en de apk, nu is het wachten op de gereviseerde radiateur en dan is die klaar om nog een paar mooie najaarsdagen te genieten op de Nederlandse wegen.
[Voor 74% gewijzigd door mikevl1 op 08-12-2020 13:30]
Al sinds m'n zesde ofzo ben ik gek van Mini's. Vanaf dat ik m'n eerste speelgoed Mini kreeg, riep ik dat ik er 'later als ik groot ben' één zou kopen.
Groot ben ik nooit geworden, maar toch geschiedde het dat ik op 18-jarige leeftijd één week na het behalen van mijn rijbewijs een Mini kocht. Het oude model, uiteraard. Dat was toen nog enigszins betaalbaar voor een 18-jarige. Een groene uit 1984 met 1275cc motortje voor 2000 euro met verse APK en goed genoeg om er nog een paar jaar plezier van te hebben.
Na hier met veel plezier in gereden te hebben, kocht ik drie jaar later een andere Classic Mini, uit 1998 met origineel slechts 70.000 kilometer op de teller. Dat was in 2006, dus een relatief jonge auto. Luxe uitgevoerd met injectiemotor, elektrisch schuifdak, lederen bekleding. Ding reed heerlijk, ook voor dagelijks gebruik. Helaas kwam het roestmonster veel te snel om de hoek kijken. Er was geen houden aan.
Eind 2008 besloten om hem dan maar te laten restaureren. Al snel kreeg ik een telefoontje van de monteur, dat het onbegonnen werk was om de koets nog te redden. En dat ik dus beter op zoek kon naar ofwel een nieuwe koets, ofwel een Mini die gewoon in veel betere staat was. Dilemma.... Optie één is duurder, maar dan kun je de auto wel zo opbouwen als je zelf wil. Optie twee is voordeliger, maar een groot vraagteken wat je dan in huis haalt.
Tijden mijn zoektocht naar een carrosserie in redelijke tot goede staat stuitte ik op een gestrand project: Een volledig kaleMini Estate body uit 1981, waar al een nieuwe neus op zat, geschikt voor een injectiemotor. De beslissing was genomen: mijn droom om zo'n uiterst practische en eigenwijze Mini Estate te gaan rijden zou uit komen! Mijn 'oude' Mini uit 1998 werd een donor. Vanaf zomer 2009 rij ik met de wagen. De eerste 8 jaar is deze ingezet als dagelijks vervoer en had ik ook geen schuur/garage. De laatste twee jaar is het een binnenslapertje geworden en heb ik er een andere auto bij voor dagelijks vervoer.
Helaas slaat het roestmonster opnieuw toe na jaren van hard werken en met dank aan Engelse kwaliteit plaatwerk.
En dan bezit ik intussen ook nog twee andere oldtimers voor op de weg, alleen hebben die beide geen vier wielen. Wordt vervolgd en ook foto's volgen.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Leuk busje @mikevl1 originele stijling van Fiat, net als die oude Multipla (die wel leuk/mooi was, in tegenstelling tot dat gedrocht wat later uitkwam )
Tijd geleden wou ik nog mijn motor afstellen van de bus. Helaas is het iets meer geworden dan afstellen;
Ingeslagen klep.
Verder wat slijtage op de nokkenas:
En een hoofdlager welke axiaalspeling gaf doordat hij kon bewegen in zijn zitting.
Al met al nu bezig met een nieuwe motor opbouwen. Ga dan van 1.7 stock naar 2.0 met hogere compressie, 914 nokkenas, en 4-in-1 uitlaatheader. Met meteen de nodige sensoren om dit soort narigheid in de toekomst te voorkomen. En bewerkingen aan het carter zodat het allemaal recht en in de juiste maat is. Lekker winter projectje dus
[Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 01-11-2019 08:58]
Ik wilde in de herfstvakantie nog even een paar daagjes op pad. Hoorde ik toch een rammeltje steeds erger worden... uiteindelijk was het een klusje van 20 minuutjes, maar het duurde wel even voordat ik het gevonden had. Ik dacht eerst aan draagarmrubbers, toplagers (pas nieuw), gebroken veer, schokdemper issues, maar het was dus gewoon het wiellager, en die kan je nastellen.
mikevl1 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 09:40:
Sinds een paar maanden in het bezit van een fiat 850 familiare uit 1969.
Afgelopen zomer opgehaald bij de eerste eigenaar in italië. De auto is compleet orgineel(op enkele vervangen technische onderdelen na) en staat dus ook nog in de orginele 1e lak!
Ooit een keer in aanraking gekomen met een fiat 900E vanaf dat moment mijn zoektocht gestart, tijdens die zoektocht kwam ik achter het bestaan van dit type en was ik direct verkocht. Een jaar of 2 marktplaats afgezocht en tot de conclusie gekomen dat ik mijn zoektocht in het buitenland verder moest zetten. Met hulp van een Italiaans familielid de Italiaanse variant van marktplaats afgezocht en na een jaar zoeken en twijfelen afgelopen zomer de beslissing genomen om naar italië te gaan. Al met al een heel avontuur, maar was zeker de moeite waard.
Ik heb zelf ook nog een nieuwe aanwinst trouwens. Drie maanden geleden zat ik een beetje te klooien en mee te bieden op Bringatrailer.com en wilde ik het biedproces in de laatste minuten starten. Alleen bleek er na mijn bod niemand anders meer te bieden en had ik tot mijn schrik een Jeep gekocht.
Gisteren, op de kop af drie maanden later, kwam hij dan eindelijk aan:
Het is een Jeep CJ-8 uit 1981, beter bekend als Jeep Scrambler. Er zijn er maar 8.000 van gemaakt, wat hem voor Amerikaanse begrippen zeldzaam maakt. De auto is helemaal origineel en onverprutst, alleen ontbreekt de rolbeugel maar die wil ik wel na laten maken. Heb nog geprobeerd om er in de US eentje te vinden en die mee te laten verschepen maar dat was te veel gedoe.
Ben nu bezig om nieuwe koplampen en achterlichten te kopen. Koplampen moeten sowieso maar over de achterlichten ben ik niet helemaal uit, volgens mij moet ik oranje knipperlichten hebben voor de keuring. Valt me op dat webwinkels in Europa verschillende US uitvoeringen aanbieden maar kan er maar eentje vinden die Europese achterlichten verkoopt.
Verder lekt een radiateurslang en heb ik het idee dat hij niet op alle wielen remt. Daarvoor gaat bij binnenkort eerst even langs de lokale garagist, die mogen hem voorkeuren voordat ik naar de RDW ga.
Jazzy schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 12:29:
Ik heb zelf ook nog een nieuwe aanwinst trouwens. Drie maanden geleden zat ik een beetje te klooien en mee te bieden op Bringatrailer.com en wilde ik het biedproces in de laatste minuten starten. Alleen bleek er na mijn bod niemand anders meer te bieden en had ik tot mijn schrik een Jeep gekocht.
Gisteren, op de kop af drie maanden later, kwam hij dan eindelijk aan:
[Afbeelding]
Het is een Jeep CJ-8 uit 1981, beter bekend als Jeep Scrambler. Er zijn er maar 8.000 van gemaakt, wat hem voor Amerikaanse begrippen zeldzaam maakt. De auto is helemaal origineel en onverprutst, alleen ontbreekt de rolbeugel maar die wil ik wel na laten maken. Heb nog geprobeerd om er in de US eentje te vinden en die mee te laten verschepen maar dat was te veel gedoe.
Ben nu bezig om nieuwe koplampen en achterlichten te kopen. Koplampen moeten sowieso maar over de achterlichten ben ik niet helemaal uit, volgens mij moet ik oranje knipperlichten hebben voor de keuring. Valt me op dat webwinkels in Europa verschillende US uitvoeringen aanbieden maar kan er maar eentje vinden die Europese achterlichten verkoopt.
Verder lekt een radiateurslang en heb ik het idee dat hij niet op alle wielen remt. Daarvoor gaat bij binnenkort eerst even langs de lokale garagist, die mogen hem voorkeuren voordat ik naar de RDW ga.
Hehe, leuke Jeep.
Qua achterlichten, mijn T2 kwam gewoon door de keuring met de USA achterlichten (dus helemaal rood+witte achteruitrijlamp).
Bij mij is het knipperlicht een apart lampje, maar je ziet ook wel (moderne) USA wagens waar het remlicht knippert als RAW. Lijkt mij dus niet zo'n probleem. Ik las zelfs verhalen van mensen die door de keuring kwamen met de sealed beam lampen. ( Waarom je dat zou willen is mij een raadsel, mijn fietslamp geeft nog beter zicht)
Dank mannen! Dat van die achterlichten is voor mij vooral iets waar ik geen risico mee wil nemen. EU achterliggen kosten 140 euro voor een setje. Een halve dag kwijt zijn om nog een keer terug naar de RDW te moeten is me meer waard.
Even wat anders, bij het vervangen van de verlichting moet ik met uitzondering van de koplampen ook de bedrading doorknippen en doorverbinden. Dat doe ik nu door beide einden te strippen, in elkaar te draaien, solderen en daarna een krimpkousje erom heen. Vroeger gebruikte ik wel van die krimpstekkers, van zo'n setje uit de 5 eurobak bij de bouwmarkt. Maar dan zijn in de praktijk de juiste stekkertjes steeds op of knijp je ze niet hard genoeg aan waardoor het met één rukje weer los schiet.
Ik zou eigenlijk iets wat beweegt niet solderen maar vooral samendrukken. Mede omdat je soldering niet van binnen kan controleren mocht er iets mee gebeuren.
Een krimpstekker is makkelijker te monteren, maar mechanisch niet sterker dan solderen. Hoe vaak komt het voor dat een gesoldeerde verbinding los raakt? Beide kabels worden letterlijk met gesmolten metaal verbonden. Lijkt me mechanisch een stuk sterker dan een knijpverbinding waar de mechanische sterkte vooral afhangt van of je de connector op de goede manier aanknijpt.
Anyway, is ben nu inderdaad voor Jan Joker met de achterlichten bezig. De bestaande lampen gebruiken voor de richtingaanwijzers de remlamp, ik heb dus geen apart signaal aan de achterkant dat ik kan gebruiken voor de oranje lamp in de nieuwe unit.
Dus toch maar even nagezocht en knipperlicht mag aan de achterkant inderdaad rood zijn:
De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.
Met een tangetje solderen is een no-go voor auto kabelbomen. Dat doet ook geen enkele OEM kabelboomfabrikant.
De soldeerverbinding zelf is namelijk sterk, maar ook stug. En aan weerszijden van het stugge, gesoldeerde verbinding kan het gaan scheuren met trillingen (die je in een auto veel hebt).
Wat wel goed werkt, is een soldeerhuls. Dat wordt wel gebruikt in automotive kabelbomen.
En krimpen is ook echt heel goed, alleen dan moet je niet van de goedkope blauw/rood/gele stekkertjes gebruiken met een goedkope tang, maar degelijke (dure) connectors en ratel krimptangen. Dat is gewoon te koop, alleen wel duur. Goede tang is 80-100 euro maar gaat wel een leven lang mee.
[Voor 7% gewijzigd door Dirk33 op 10-11-2019 14:49]
Afgelopen weekend ben ik met mijn vriendin en mijn Trabant Truus naar Berlijn geweest. De zaterdag ervoor was de Trabant Wintercheck bij Jorg en dachten we de achterremmen nog even na te kijken maar bij het ontluchten hield de hoofdremcilinder er helaas mee op. Wilfred kon meteen even regelen dat er een vervangend exemplaar vanuit Duitsland geleverd zou worden. Helaas had die wat vertraging opgelopen. Omdat ik die donderdag al wilde vertrekken, is Wilfred donderdagmiddag op en neer gereden naar Berg en Dal om de hoofdremcilinder bij Jorg af te leveren. Daarna hebben ik en Jorg hem ingebouwd en de remmen ontlucht. Die avond ging ik met mijn vriendin op weg naar Osnabrück waar we sliepen in Hotel Waldesruh wat zeker een aanrader is. Het ligt echt prachtig in de bossen onder Osnabrück. 's Ochtends stond Truus keurig op ons te wachten:
Na een tijdje kwamen we bij de "ehemalige innerdeutsche Grenze" en later die middag kwamen we aan in Berlijn. Daar mocht Truus netjes in de garage:
De dag erop hadden we een tourrit in het kader van "30 Jahre Mauerfall". 90 Trabants en andere "Ostfahrzeuge" deden mee. Er waren Wartburgs, Lada's, Volga's, Barkassen... Vul het maar in. Er waren ook 11 auto's uit Groot-Brittannië. Die reden de "Bangers to Bratwurst 2" rit. Fantastische kerels.
Omdat het Duitsers zijn en dit natuurlijk keurig volgens de regels gedaan moest worden hadden de organisatoren een SONDERGENEHMIGUNG geregeld inclusief een politie-escorte van (als ik goed geteld heb) 5 politieauto's en 8 politiemotoren. Ook reden we nog achter een Trabant van de Volkspolizei.
Bij de "Großen Stern" was er ook een fotomoment. De Polizei sloot doodleuk een driebaansweg af zodat wij even wat plaatjes konden schieten.
Er was enthousiasme alom. Op allerlei plekken langs de route stonden mensen te zwaaien en foto's te maken. Bij de East Side Gallery konden we even later ook nog wat foto's maken. Volgens mij was er een TV-opname aan de gang maar meer Trabant op TV is altijd beter.
Die avond was er op Alexanderplatz een presentatie van beelden van de Mauerfall. Het was erg indrukwekkend om "Wir sind das Volk!" over Alexanderplatz te horen schallen.
Mijn hele voorliefde voor Trabantjes is ontstaan toen ik een paar maanden in Berlijn woonde. Toen liep ik stage bij Rolls-Royce Deutschland waar ze straalmotoren maken voor voornamelijk privéjets. Omdat dat net onder Berlijn is, zijn we daar nog even langs gereden
Daarna zijn we weer naar huis gereden. Met een Trabant is dat uiteraard een vrij langdurig festijn maar het is allemaal gelukt. Hartelijk dank aan Jorg voor het sleutelwerk, aan Wilfred voor de onderdelen en aan Klaus voor de organisatie van de tourrit!
Hier een Belg die ook het oldtimer virus al een tijd heeft. Samen met het virus voor Japanse wagens en een voorkeur voor de Toyota groep. Naast de dagelijkse Lexus GS450h heb ik ook een classic car en 2 oldtimers (naar Belgisch recht, naar Nederlands recht zou dat 2 classics en 1 oldtimer zijn, bij ons is nl. de oldtimer leeftijd langzaam aan het oplopen van 25 naar 30 jaar)
Goed de oldtimer:
Merk: Toyota
Model: Osaka/Publica/1000
Modelcode: KP30
Bouwjaar: 1971
Momenteel staat de wagen stil door tijd gebrek an een jaar of 2. De motor is vervanken door een 3K blok dus een 1200 ipv een 1000. Motor komt uit een oude voorraad en is dus daadwerkelijk niet van nieuw te onderscheiden. Nog uit te voeren werken:
- remmen nakijken
- nieuwe schokdempers (achteraan zitten er nu onder van een peugeot 206 cc aangezien die overeen kwamen kwa afmetingen doch ideaal is het niet, vooraan zijn ze nog te krijgen)
- de 3K motor heeft geen op de krukasgeinstalleerde ventilator (toch de mijne niet) en de fan van de 2k past naar goede toyota gewoonte niet. Ik heb een lectrische gekocht en een aluminium stuk gedraaid om een temperatuur regelaar in te schroeven voor het regelen van de fan maar dat moet ik nog doen.
- paar kleine electrische dingetjes
- mogelijk laswerk maar daar moet ik nog verder onderzoek naar doen, vooral de binnenkant van de spatborden is een issue
- uitlaat lijn moet passend gemaakt worden voor het 3k blok, dit kwam nl uit een andee wagen en het spruitstuk komt niet overeen
Classic/Oldie
Model: Corolla gti
Modelcode: E92 met de bekende 4AGE motor
Bouwjaar: 1991
Wagen vorig jaar bijgekocht, indien interesse kan ik foto's posten. Wagen heeft 256.000 km bij eerste eigenaar. Rookvrij en draait als een zonnetje. Dealer onderhouden. De man had op regelmatige basis de lak bijgewerkt met allerlei creatieve oplossingen van muurverf to spuitbusjes to god weet wat nog allemaal. Op zich zag de wagen dus behoorlijk onaantrekkelijk uit maar ... de roest overall valt mee. Achteraan de spatborden hebben wel behoorlijk roest maar daar heb ik de inlasstukken al voor aangekocht. Het inlassen besteed ik uit. Ik heb er al een HOOP werk ingestoken. Nieuwe onderdelen: Alle remleidingen, remrevisie van de klauwen vooraan en achteraan, schijven rondom, blokken rondom, distributieriem, alle filters ook de brandstoffilter, ontstekingskaarsen en kabels, alle vloeistoffen zowel remmen als motor, alle lampjes rondom aangezien er meerdere stuk waren gewoon alles vervangen. Deze wagen hoop ik tegen de zomer keuringsklaar te hebben en van te genieten.
Classic
Model: Celica
Modelcode: AT200 1.8 7afe
Bouwjaar: 1994
Wagen is op mijn oprit beland maar het is eigenlijk de bedoeling dat het mijn broertje zijn eerste auto ging worden. Wagen is behoorlijk aan de kilometers maar ziet er netjes uit. Wagen is altijd dealer onderhouden. Bij aankomst in de familie nieuwe bandjes opgelegd, tevens een setje wintervelgen (staal) kunnen scoren voor een prijsje. De wagen rijdt gewoon, is ingeschreven en verzekerd. Ik gebruik hem bij winterse omstandigheden ... ik weet het een beetje zonde ... als de Lexus RWD niet mijn straat uit raakt. Verder is het mijn backup wagen, heb op de Lexus eens een kapotte remklauw gehad en wat andere prutsen, aangezien ik alles zelf doe heb ik geen stock dus dan gebruik ik de Celica tot ik de ondelen heb en heb geïnstalleerd. In de zomer rij ik wat vaker met de Celica ook voor het plezier. Avond ritjes, zondagsritjes. Het is geen snelheidsmonster maar als rijdersauto echt fantastisch
Afgelopen weekend ben ik met mijn vriendin en mijn Trabant Truus naar Berlijn geweest. De zaterdag ervoor was de Trabant Wintercheck bij Jorg en dachten we de achterremmen nog even na te kijken maar bij het ontluchten hield de hoofdremcilinder er helaas mee op. Wilfred kon meteen even regelen dat er een vervangend exemplaar vanuit Duitsland geleverd zou worden. Helaas had die wat vertraging opgelopen. Omdat ik die donderdag al wilde vertrekken, is Wilfred donderdagmiddag op en neer gereden naar Berg en Dal om de hoofdremcilinder bij Jorg af te leveren. Daarna hebben ik en Jorg hem ingebouwd en de remmen ontlucht. Die avond ging ik met mijn vriendin op weg naar Osnabrück waar we sliepen in Hotel Waldesruh wat zeker een aanrader is. Het ligt echt prachtig in de bossen onder Osnabrück. 's Ochtends stond Truus keurig op ons te wachten:
Na een tijdje kwamen we bij de "ehemalige innerdeutsche Grenze" en later die middag kwamen we aan in Berlijn. Daar mocht Truus netjes in de garage:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De dag erop hadden we een tourrit in het kader van "30 Jahre Mauerfall". 90 Trabants en andere "Ostfahrzeuge" deden mee. Er waren Wartburgs, Lada's, Volga's, Barkassen... Vul het maar in. Er waren ook 11 auto's uit Groot-Brittannië. Die reden de "Bangers to Bratwurst 2" rit. Fantastische kerels.
Omdat het Duitsers zijn en dit natuurlijk keurig volgens de regels gedaan moest worden hadden de organisatoren een SONDERGENEHMIGUNG geregeld inclusief een politie-escorte van (als ik goed geteld heb) 5 politieauto's en 8 politiemotoren. Ook reden we nog achter een Trabant van de Volkspolizei.
Er was enthousiasme alom. Op allerlei plekken langs de route stonden mensen te zwaaien en foto's te maken. Bij de East Side Gallery konden we even later ook nog wat foto's maken. Volgens mij was er een TV-opname aan de gang maar meer Trabant op TV is altijd beter.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die avond was er op Alexanderplatz een presentatie van beelden van de Mauerfall. Het was erg indrukwekkend om "Wir sind das Volk!" over Alexanderplatz te horen schallen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn hele voorliefde voor Trabantjes is ontstaan toen ik een paar maanden in Berlijn woonde. Toen liep ik stage bij Rolls-Royce Deutschland waar ze straalmotoren maken voor voornamelijk privéjets. Omdat dat net onder Berlijn is, zijn we daar nog even langs gereden
[Afbeelding]
Daarna zijn we weer naar huis gereden. Met een Trabant is dat uiteraard een vrij langdurig festijn maar het is allemaal gelukt. Hartelijk dank aan Jorg voor het sleutelwerk, aan Wilfred voor de onderdelen en aan Klaus voor de organisatie van de tourrit!
Schitterend!
Mocht je de DE-95-57 tegenkomen: die is ooit van mij geweest
Zou leuk zijn als je die nog ergens op de foto hebt kunnen zetten. Laatste wat ik weet is dat ik haar naar Friesland heb gereden.
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Maar de manier vanuit de fabriek lukt je niet. Dus nasolderen doe ik altijd.
Met de juiste tang en stekker lukt dat prima. Alleen zijn originele AMP of Littlefuse tangen bijna onbetaalbaar. En je moet je goed aan de voorschriften houden (tot hoe ver strip je de draad e.d.).
Probleem is alleen dat het goedkope spul én niet goed knijpt en het metaal niet genoeg klemspanning kan opbouwen en dan krijg je ruk-verbindingen. Bij oude bedrading speelt vaak ook nog mee dat het koper niet schoon meer is en daardoor minder strak klemt.
Voor doorverbinding gebruik ik butt connectoren. Die heb je in 2 smaken:
Mechanische krimp die daarna verhit wordt zodat de huls krimpt. Vaak zit er ook gelijk lijm in voor een waterdichte afsluiting.
Of:
Soldeerversies. Als de draden schoon zijn en geen oxidatie hebben, zijn deze geweldig. Je schuift de draden erin, verhit de huls met een verfstripper of hetelucht opzetstuk van een gassoldeerbout en terwijl het plastichulsje krimpt, smelt het soldeer en heb je een perfecte verbinding:
Zelf heb ik beide versies op voorraad en heb ik vorig jaar de krimp-versie gebruikt om een splice te maken bij de koplampen van mijn cabrio:
Ik heb een van oorsprong Amerikaanse BMW en moest een aftap maken van de corner/runninglights naar de stadslichten in de koplampen (aangezien stadslichten niet oranje mogen zijn maar de combinatie van oranje cornerlights en witte stadslichtjes mag wel.)
Wat betreft jouw vragen over verlichting, knipperlichten achter mogen oranje of rood zijn, voor wit of oranje. Daarnaast kan je de pech hebben dat er een mistlicht achter gemonteerd moet zijn, maar daarvoor is jouw Jeep te oud (of oud genoeg voor vrijstelling).
Je sealed-beams kan je bovendien 1:1 vervangen door Hella conversielampen van 5 3/4" of 7" (afhankelijk van wat er nu in zit) met H4 lampen.
Als het goed is (ik gok dat je 5 3/4" lampen hebt), passen de koplampen van een kever/golf I vrijwel zonder problemen. Dat zijn dan Hella 1A8 003 060-551 lampen en die zijn volop nieuw verkrijgbaar en zijn in werkelijk een shitload aan auto's gebruikt (zo'n beetje iedere auto in Europa met ronde koplampen heeft die versie van Hella of één van de andere fabrikanten erin zitten).
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Nu het koud en guur is lekker bezig met wat onderhoud en reparaties.
Allereerst een Volvo Duett welke een roestplekje had onder het raamrubber. Dan ga je krabben, en heb je plots een hele plek en een slechte hechting van lak er omheen waardoor het plekje van 1,5cm plots een cm of 12 is
Maar daarna epoxy, klein beetje plamuur daar waar de roest heeft ingevreten, primer, en lak op de juiste kleur laten maken, en hij staat er weer bij alsof er nooit wat gebeurd is:
En verder bezig met het opbouwen van een nieuwe motor voor de bus:
Dat worden er 2
Want ik kocht er nog een 2e bij (ex Porsche 914 of VW 411) om zodoende wat spares te hebben.
Voor de liefhebbers nog een filmpje gemaakt:
Ik kocht ook nog een 2e hands 2L krukas met drijfstangen. Daardoor kan ik straks een deels gereviseerde 1700cc opbouwen van de onderdelen die ik een soort van over heb. En een volledig gereviseerde 2L voor in de bus. Inclusief 4-in-1 uitlaatstuk. BRrrrrwaaaaaap
Leuke updates weer mensen. Trabant, Toyota, VW bus, schitterend!
Hier is het rustig. De blauwe 914 staat bij de garage voor een welverdiende bakrevisie, de 915 vijfbak schakelde aardig hakerig en krakend dus het werd wel tijd. De witte 914 heeft een kortsluiting, denk dat ik weet waar maar nu nog even aanpakken. Daarna poetsen, foto's maken en in de verkoop.
Nieuwste aanwinst is een Jeep CJ8 Scrambler uit 1981. Keiharde en helemaal originele auto, eigenlijk perfect behalve dat we er na een dag terreinrijden achter zijn gekomen dat je dit beter met een auto kunt doen die tegen een deukje of krassen kan. Dus nu nog even een passende rolbeugel laten maken en dan gaat ook hij in de verkoop. Daarna maar eens rustig zoeken naar een (iets minder) nette CJ7...
Dat vraag ik me ook af, ja! Mijn Benz moet anders in februari door de apk. Ik hoorde dat nu geregeld was dat het per 1 januari in ging naar pin me er niet op vast.
Update: Volgens woordvoerder Thérèse de Vroomen van de RDW is Boudewijn Hamel te stellig geweest dat de apk-vrijstelling voor auto's van 50 en ouder definitief wordt op 1 januari 2021. "Het is ons streven om dat te realiseren in 2021, maar het is nog niet zeker dat dat al op 1 januari gaat gebeuren", aldus De Vroomen.
Vraag 4
Klopt het dat het Dienst Wegverkeer (RDW) nog steeds wacht op instructies om
dit ook als zodanig te kunnen implementeren? Hoe kan dit?
Antwoord 4
Nee. Zoals ook was beschreven in de toelichting bij het hierboven genoemde
ontwerpbesluit, is de uitvoerbaarheid van de APK-vrijstelling door de RDW
getoetst. Na het aflopen van de voorhangprocedure aan beide Kamers der StatenGeneraal op 26 mei 2020, heeft de RDW op 18 juni 2020 de opdracht ontvangen
om van start te gaan met de implementatie van de wijziging in de systemen van
de RDW. De aanpassing van de systemen en processen binnen de RDW is
momenteel in uitvoering en dit project is naar verwachting tijdig gereed voor de
beoogde inwerkingtredingsdatum van 1 januari 2021.
De berichtgeving wisselt nogal. De ene site meldt dat alles nu rond is en de vrijstelling per 1 januari 2021 ingaat maar andere sites melden weer van niet.
[Voor 100% gewijzigd door hjkv op 06-12-2020 12:15]
, met als beoogde inwerkingtredingsdatum 1 januari
2021. Zodra het besluit is gepubliceerd, zal de Dienst Wegverkeer (RDW) de
betreffende voertuigeigenaren informeren over de wijziging.
"beoogd".
Ik heb nog niets gehoord, dus neem aan dat het er nog niet doorheen is... Toch maar een jaar extra schorsen dan.
Als je auto niet door de apk zou komen moet je er misschien sowieso niet mee rijden
Verschil is dat je voor schorsen moet betalen. Ik ga er niet mee rijden, maar scheelt wel een paar tientjes aan kosten als ik niet meer hoef te schorsen.
Ik weet niet hoe het precies gaat met die 50 jaar regeling, maar let even op het volgende. Mijn Delta wordt 30 jaar in januari, en dan hoeft hij nog maar om de 2 jaar voor APK. Echter de huidige APK-keuring is maar 1 jaar geldig, dus hij moet tegen de tijd dat hij bijna 31 jaar oud wordt, toch nog 1x voor de laatste jaarlijkse APK.
Dus het kan misschien zijn dat jouw auto, na zijn 50e verjaardag, toch nog 1x voor APK moet (omdat de vorige keuring eindig is), maar hoe dat precies geregeld is, durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Die Delta schors ik trouwens elke winter, scheelt toch weer 160 euro - 25 euro. Ik rij er toch niet mee als er zout op de weg ligt. Alleen de RDW inlog via DigiD ligt er al 3 dagen uit
Verzekeringen zijn oldtimer verzekeringen, die lopen gewoon het hele jaar door.
[Voor 9% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 06-12-2020 15:35]
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Ik betaal geloof ik 35 euro pj plus 1% voor de taxatiewaarde (plus assurantiebelasting etc)
Voor mijn Benz kost dat wel wat maar ik kon mijn daily driver er nu ook in gooien. Ik heb nu 7500km per jaar voor rond de 7 euro per maand. Super!
Als primaire auto staat mijn Trabant à €12-13 per maand.
Die had ik ook gelezen, helder verhaal. Mijn vraagstukken uit eerdere post zijn hiermee dus ook beantwoord: je krijgt een brief als jouw voertuig is vrijgesteld, en daarmee is feitelijk de geldigheid van je laatste APK keuring niet meer van belang. Dat werkt dus net iets anders dan bij de overgang naar 2-jaarlijks keuren bij 30 jaar oud.
Eentje wordt 30 in januari, maar dan moet 'ie alsnog na 1 jaar nog 1x gekeurd worden, voordat hij om de 2 jaar mag. De andere wordt pas 50 in 2023.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Ik op 50 net voor het verstrijken van de apk
Vorige APK min of meer express 2 weken laten verlopen. Gewoon niet mee gereden, volgens de garage deden ze op dat moment wegens 1e corona golf pas na een maand of 2 de boete versturen. Zodoende vervalt deze APK na de 50 jaar.
Al gaat hij dan alsnog hoor, voor een dummy-apk zeg maar. Maar dan kan het lekker in een periode dat het goed uitkomt, bijvoorbeeld voordat we er mee op vakantie gaan. Laatste keer toch ook nog 2 dingetjes die mij zelf niet waren opgevallen maar wel een risico vormde op den duur.
[Voor 29% gewijzigd door _ferry_ op 13-12-2020 09:35]
Eind 2018 een Mercedes 200 uit 1983 gekocht welke nog niet gelast is en alles origineel zonder enkele optie. Zelfs de rechter buitenspiegel zat er oorspronkelijk niet op. Dat is al uniek want vooral de kale uitvoeringen zijn bijna niet te vinden omdat die vooral als werkpaard werd gebruikt en de combinatie met rode bekleding maakt het nog lastiger zoeken.
In 2 jaar tijd slechts 50km gereden omdat deze in een stalling stond met hoes eroverheen. Daarom in augustus een garage laten plaatsen van 6,5x7,5 mtr en sinds vanochtend staat het oude beestje thuis.
Afgelopen weken heeft het motorblok groot onderhoud gehad zoals krukkenas vervangen, distributie ketting en de binnenzijde volledig ontvetten. Want de olie was van de vorige eigenaar helemaal aangekoekt waardoor het blok niet meer lekker liep. Hoogstwaarschijnlijk heeft de vorige eigenaar die in 12 jaar slechts 10.000 km heeft gereden de olie niet ververst.
De garage is nog een rommeltje maar in januari komt er een werkkast zoals deze en kan ik eindelijk beginnen met deze hobby en wil de auto terugbrengen in concours staat.
Hari-Bo schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:29:
Eind 2018 een Mercedes 200 uit 1983 gekocht welke nog niet gelast is en alles origineel zonder enkele optie. Zelfs de rechter buitenspiegel zat er oorspronkelijk niet op. Dat is al uniek want vooral de kale uitvoeringen zijn bijna niet te vinden omdat die vooral als werkpaard werd gebruikt en de combinatie met rode bekleding maakt het nog lastiger zoeken.
In 2 jaar tijd slechts 50km gereden omdat deze in een stalling stond met hoes eroverheen. Daarom in augustus een garage laten plaatsen van 6,5x7,5 mtr en sinds vanochtend staat het oude beestje thuis.
Afgelopen weken heeft het motorblok groot onderhoud gehad zoals krukkenas vervangen, distributie ketting en de binnenzijde volledig ontvetten. Want de olie was van de vorige eigenaar helemaal aangekoekt waardoor het blok niet meer lekker liep. Hoogstwaarschijnlijk heeft de vorige eigenaar die in 12 jaar slechts 10.000 km heeft gereden de olie niet ververst.
De garage is nog een rommeltje maar in januari komt er een werkkast zoals deze en kan ik eindelijk beginnen met deze hobby en wil de auto terugbrengen in concours staat.
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details