Hallo, allemaal!
Ik ben de trotse eigenaar van Truus, een Trabant 1.1
Hier heb ik een tijdje mee rond gescheurd, maar er was steeds gezeur met de carburateur. Ik ben daarom maar naar Jorg van Autoservice de Stollenberg gegaan. Na twee plekjes laswerk dacht ik klaar te zijn voor de APK, maar helaas... De auto liep niet meer stationair, sputterde, etc. etc. Dus bleef ze achter bij Jorg in de garage:
Jorg had nog een carburateur, dus hij zou die eens proberen erop te zetten. In april was er een "Berg en Dal tourrit". Toen was de auto (soort van) rijdend, dus daar hebben we ook leuk aan meegedaan:
Helaas was het na twee uurtjes touren weer uit met de pret. De auto nam totaal geen gas meer aan. Er was niet mee te rijden. Na een kleine picknick naast de weg is de choke dicht gezet met een tie wrapje, waarmee de laatste tien minuutjes naar de garage net overbrugd konden worden. Toen was ik klaar met het gezeik, dus besloten we de auto om te bouwen naar injectie. Daarvoor was er een Polo als donor nodig:
In plaats van braaf een Polo 1.05 monopoint te kopen, kwam ik aanzetten met een 1.3 multipoint. Omdat dat stiekem best een leuk blok is, hebben Jorg en ik besloten om het hele blok over te hangen. De 1.3 heeft zo'n 60-65pk en ongeveer 100Nm koppel tegenover 40pk en 75Nm voor de standaard Trabant 1.1
In de tussentijd ging ik nog even met de dorpels aan de slag, maar die waren helaas ietwat krokant:"

Voila! Het verdient geen schoonheidsprijs, maar het is gefikst.
Het contactslot was ook gaar, dus die heb ik maar even vervangen. Wat een rotklus is dat, zeg...
Hier mist wat...
En weg ermee!
En toen moest Truus er ook aan geloven:
Een nieuwe distributieriem en waterpomp op de 1.3:
Op de 1.3 moest er nog een motorsteun gelast worden:
En dan zit er ineens een 1300 in je Trabant!
Daar is natuurlijk ook een uitlaat bij nodig:
En geïnstalleerd, compleet met lambda sonde:
Gelukkig had de Polo een brandstofpomp met filter naast de tank. De hele assembly kon met wat aanpassingen zo over op de Trabant. Met verlassen van de beugel en een kleiner drukfilter van een Kadett GSi ziet dat er zo uit:
Met wat schaafwerk paste de Polo luchtfilterkast ook. Rechts op de foto zie je het inlaatspruitstuk met brandstofrail en de vier injectoren.
En dan..... (klikken voor filmpje)

Het loopt!
Op de Polo komt de gaskabel vanuit de richting van het schutbord richting het gaskleppenhuis. Op de Trabant kwam hij van de andere kant. Dus moest er even een beugeltje aangepast worden:
ECU, ontstekingsmodule en relais monteren:
En een schattig klein zekeringkastje om de ECU etcetera van prik te voorzien
En dan... (weer klikken voor filmpje)
Dus nu heb ik een Trabant 1.3i
De auto loopt als een zonnetje! Start altijd direct en trekt fantastisch weg. Het extra koppel merk je echt enorm. Geen gedoe meer met stationair lopen, gas aannemen etcetera en ze rijdt nu 1 op 14 à 15
Hartelijk dank aan Autoservice de Stollenberg en met name Jorg. Hij heeft top werk geleverd voor een erg goede prijs.
Ook mocht ik in de weekenden zelf mee knutselen, wat nog reuze gezellig was ook. Van harte aangeraden voor al uw Trabant-projecten!