Jazzy schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:30:
[...]
Als het goed is zit er een knopje met het opschrift ENG MET in. Maar heb al wel H4 koplampen besteld en ben me aan het inlezen over de rest van de verlichting. Naast een mistachterlicht heb ik blijkbaar ook zijknipperlichten voor nodig en moet het achterste rode zijknipperlicht afgekoppeld worden. Lijkt me allemaal niet al te ingewikkeld.
Dat is wel even wat anders. Van een auto met een kleine motor en zo min mogelijk gewicht, naar de Amerikaanse interpretatie van een sportauto met grote V8. Ik moet bij de C4 altijd direct aan het spel Test Drive denken, waarin de C4 met digitaal dash zat.
En 68k miles is voor een Amerikaanse auto (als in, rondgereden in Amerika) weinig. Daar zijn doorgaans de afstanden een stuk groter en rijden de auto's dus vaker langere afstanden, want veel minder belastend is.
Maar weet je zeker dat je een mistachterlicht moet hebben? Die eis geldt namelijk voor voertuigen die na 31 december 1997 in gebruik zijn genomen, en daarbij geldt ook de tijd in het land van herkomst (zie
Regeling voertuigen, hoofdstuk 5, afdeling 2, paragraag 10, artikel 5.2.51.
Hetzelfde geldt voor de zijknipperlichten, die zijn ook pas verplicht bij voertuigen die na 31 december 1997 in gebruik zijn genomen.
De zijknippers achter mogen inderdaad niet rood zijn. Ongeacht de leeftijd van de auto, mogen de zijknippers niks anders dan oranje licht uitstralen (Artikel 5.2.53).
De DET is bepalend hiervoor,
zie ook de site van de RDW:
DET (Datum eerste toelating):
De datum eerste toelating (DET) is de datum waarop het voertuig voor het eerst in gebruik is genomen, waar ook ter wereld. U vindt deze datum op het kentekenbewijs. Of in de originele aankoopnota.
Als ik bij mijn cabrio (ook Amerikaanse import) kijk, staat er bijv. dit in het kentekenregister:
| Vervaldata en historie |
| Vervaldatum APK | 21 juli 2020* |
| Datum eerste tenaamstelling in Nederland | 21 augustus 2002 |
B | Datum eerste toelating | 30 juni 1998 |
| Datum inschrijving voertuig in Nederland | 22 augustus 2002 |
I | Datum laatste tenaamstelling | 20 juli 2011 |
| Tijdstip laatste tenaamstelling | 15:31 uur |
*mijn cabrio staat op het moment geschorst vanwege een lopende restauratie. Hopelijk komt daar volgend jaar weer een datum in 2026 te staan.
Punt B is van belang. Als die datum vóór 1 januari 1998 ligt, gelden veel eisen aan verlichting niet meer.
Zelf moet ik, zodra de cabrio weer de weg op mag, ook nog een afspraak met de RDW maken. Bij import zijn er geen gewichten vastgelegd voor een aanhanger (logisch ook, geen trekhaak). Maar nu komt er wel een trekhaak onder. Vooral om een fietsendrager te kunnen gebruiken, maar ik wil het gewoon netjes laten registeren. De trekhaak is een originele BMW die ook onder de Europese cabrio's geleverd kon worden, dus herkeuren zou geen probleem mogen zijn.
Ik kom er nu trouwens achter dat in het verleden, inclusief in de tijd dat ik de auto al had, de kilometerstanden verkeerd zijn vastgelegd. Tot 2014 staan ze bij de RDW als kilometer (laatste 182.289km), vanaf 2015 als mijl (196.997 mijl). Dat laatste klopt. De standen zijn ook nooit omgerekend. Nu staat in het rapport "GEEN OORDEEL", vanwege import, wat klopt. Maar feitelijk kloppen de standen niet.
[
Voor 5% gewijzigd door
deepbass909 op 25-11-2024 12:16
]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier