Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Iemt
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 11:20
Jeffrey87 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 01:15:
Ik ben inmiddels al sinds 2017 een tevreden klant van Knab, echter mis ik toch de mogelijkheid om gebruik te maken van iDIN en NFC betalen met mijn Android smartphone.

Helaas blijft Knab zeer vaag over wanneer dit beschikbaar komt.
iDin komt er voorlopig niet puur omdat het een kleine bank is die prioriteiten heeft in andere zaken.
Android betalen komt pas als Apple Pay beschikbaar is..

Knab was ooit vooruitstrevend, en dat is afgelopen jaren steeds minder geworden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
Iemt schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:02:
Android betalen komt pas als Apple Pay beschikbaar is..
Mobiel betalen is/wordt echt een raar verhaal.

Eerst jaren: pas als het ook op Apple kan. Toen kwam Apple Pay er en gaven ze aan dat het een exclusief ding was (met ING IIRC?) vrij snel erna kwamen ook de andere grootbanken met Apple Pay. Knab sprak er toen IIRC nog steeds moeilijk over. En nu met het corona verhaal + "betaal zoveel mogelijk contactloos" en dat je bij gewoon pinnen nog steeds mogelijk pincode op automaat moet intoetsen nog eens gekeken hoe de vlag ervoor hong bij Knab. En als ik het mij goed herinner is het nu "wordt aan gewerkt, Apple Pay verwachten we in Q1" en Android wordt ineens niet benoemd. Eerst willen ze dus niet omwille van "of op alle platformen, of niet" en nu heeft het de schijn dat ze eerst* met Apple Pay komen.
*En laten we hopen "eerst", en niet "alleen maar".

• Redsandro
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
NY_Giant schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:46:
[...]

Over ruim een week kan ik er meer over vertellen. Ik heb namelijk bij een incassant mijn rekeningnummer laten wijzigen naar mijn Knab Basis IBAN. We zullen zien wat er gaat gebeuren.
Subscribed. (bij wijze van)

Ben erg benieuwd of het lukt, en of ik dus mijn ParkMobile en NS incasso's naar Basis kan overzetten.

Maar dat moet haast wel toch, hoe kan je anders je overstapservice gebruiken. Die neemt alle incasso's over.

Wel jammer overigens dat je zo'n onbruikbare pas per geopende rekening krijgt. Ik wil eigenlijk meteen meerdere rekeningen openen maar dan krijg je steeds een pas. Beetje zonde voor de moeite, energie, millieu... misschien even klantenservice vragen of ik een rekening zonder pas kan openen.

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

• NY_Giant
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 10:46
Redsandro schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 23:25:
[...]

Subscribed. (bij wijze van)

Ben erg benieuwd of het lukt, en of ik dus mijn ParkMobile en NS incasso's naar Basis kan overzetten.
De factuur was blijkbaar al aangemaakt. Daardoor kon ik het rekeningnummer voor de komende incasso niet meer wijzigen. Het zal dus pas later duidelijk worden, maar ik vermoed dat het wel gewoon gaat werken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dirk_mec
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 28-06 15:50
Ik heb het topic geskimd en kan geen antwoord vinden op deze 2 vragen:
1. Wat is het nut van de betaalpas bij een basisrekening?
2. Enkele tweakers beweren dat het toch mogelijk is incasso's uit te voeren bij het basispakket, klopt dit?

• Kodess
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 11:11
dirk_mec schreef op zondag 12 april 2020 @ 21:22:
Ik heb het topic geskimd en kan geen antwoord vinden op deze 2 vragen:
1. Wat is het nut van de betaalpas bij een basisrekening?
2. Enkele tweakers beweren dat het toch mogelijk is incasso's uit te voeren bij het basispakket, klopt dit?
1. Niets, als je upgrade naar Plus heb je meteen al passen?
2. Is nog in onderzoek, zie de comment boven je.

Goed ik dacht ik vraag even een en/of rekening aan.
Ik ben klaar met de stappen, zie op mijn scherm: Nu gaan we je mederekeninghouder uitnodigen.
Voordat ik iets kan doen is hij bij het volgende scherm: Successvol! Nu wachten op goedkeuring.

Nou dat gaat em dus niet worden, want mijn mederekeninghouder heeft niets ingevuld en heeft ook geen bericht gekregen van Knab. 8)7

• Redsandro
  • Niet online
Betreft die incasso's icm Knab Basis, waar ik ook erg benieuwd naar ben, let wel even op:

Het kan dus misschien wel, maar het mag volgens de voorwaarden niet.

Als je je niet aan de voorwaarden houdt, dan mag de bank je rekening opheffen.

Ze kunnen vriendelijk zijn en het toestaan. Of je verzoeken over te stappen naar Knab Plus. Maar dus ook je rekening opheffen.

• NY_Giant
Zoals het hier in de voorwaarden op pagina 5 staat, lijkt het zelfs alsof je ook gewoon kunt pinnen met de pas die je bij Knab Basis krijgt. Maar het mag inderdaad niet. Dan ga ik het er niet op wagen en laat ik die incasso-poging ook maar zitten. Knab Basis is voor mij toch niet meer dan een extra betaalrekening en dat wil ik graag zo houden.

• Kodess
Is de rest van de app net zo erg als de onboarding? (Android)
Gisteren geprobeerd een en/of rekening aan temaken, de onboarding skipte over de 'nodig je mede rekeninghouder uit' en ging meteen naar de status pagina. Mooi dat werkt dus niet. Volgens support moest ik opnieuw proberen aan te maken. Prima.

Ondertussen: De checkboxes klik je op in de app, duren meer dan 1 seconde voordat ze echt geselecteerd worden. Volgende knoppen duren er ook een eeuw over. Als je dan nog een keer klikt kan het helemaal fout gaan. etc etc

Vandaag poging twee. Ik klik op ik wil mijn eigen pin verzinnen. De request timed out? Weer proberen, weer kan ik niet een eigen pin kiezen. Ik klik nog een keer op kies eigen pin, en kom opeens op de volgende stap terecht. Zonder een pin te kiezen.

Wat is hier aan de hand?

Vertel me dat de rest van de app niet zo rampzalig is.....

• dirk_mec
NY_Giant schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:18:
Zoals het hier in de voorwaarden op pagina 5 staat, lijkt het zelfs alsof je ook gewoon kunt pinnen met de pas die je bij Knab Basis krijgt. Maar het mag inderdaad niet. Dan ga ik het er niet op wagen en laat ik die incasso-poging ook maar zitten. Knab Basis is voor mij toch niet meer dan een extra betaalrekening en dat wil ik graag zo houden.
Als ik de voorwaarden lees is de knabbasisrekening gewoon een volwaardige knabplusrekening maar mag het inderdaad niet als zodanig gebruikt worden.

• NY_Giant
@Kodess Ik vind de app eerlijk gezegd een verademing. Die werkt prima! Zelf ondervond ik overigens bij mijn aanmelding (twee jaar geleden) geen enkel probleem.

• dirk_mec
@NY_Giant Je staakt dus je poging incasso's te laten plaatsvinden op de basisrekening?

• NY_Giant
@dirk_mec Klopt inderdaad. Het is mij inmiddels wel duidelijk dat incasso's bij Knab Basis gewoon mogelijk zijn. Zie ook de onderstaande berichten. De voorwaarden van Knab lijken dit nog eens te bevestigen. Het kan wel maar het mag niet. Misschien is het nog een idee om het na te vragen bij Knab. Over het gebruik van iDEAL bij Knab Basis doen ze in immers ook niet moeilijk.
Idree schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:43:
[...]

Acceptgiro's heb ik al 2 jaar niet aangeraakt.
Incasso's werken gewoon bij KNAB Basis en je kan alles met de app regelen.

https://www.knab.nl/-/med...4988AC72C2DC3E447F9E6AA64
Zr40 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 20:06:
[...]

Ik heb een tijd bij Knab gezeten, weliswaar jaren geleden, en ik kan bevestigen dat dit allemaal werkt bij Basis. Het werkt omdat ze het technisch niet kunnen uitschakelen op basis van pakketkeuze 8)7 dus je loopt wel het risico dat ze dit alsnog implementeren.

• dirk_mec
Sommige mensen hebben dus al incasso's lopen en behandelen hun rekening als een plusrekening. Wat ik niet snap is dat die mensen kennelijk al die tijd dit heeft kunnen doen zonder iets van Knab te horen?

In de link naar twitter van NY_Giant staat trouwens dat het niet mogelijk is te pinnen. Dat klopt dus niet.

//Edit: zojuist via de chat gevraagd en ze weten dat incasso's mogelijk zijn en geven aan dat het niet mag en als ze erachter komen kan de rekening gesloten worden. Pinbetalingen zijn niet mogelijk: die zijn dus wel geblokkeerd.

[Voor 48% gewijzigd door dirk_mec op 15-04-2020 19:25]

• Kodess
NY_Giant schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:12:
@Kodess Ik vind de app eerlijk gezegd een verademing. Die werkt prima! Zelf ondervond ik overigens bij mijn aanmelding (twee jaar geleden) geen enkel probleem.
Heb je Android of iOS?

Ben nu de derde aanvraag aan het doen, bij de tweede was de sms niet aangekomen bij mede rekeninghouder.
Ik moet elke keer ook een andere inlognaam aangeven 8)7
Ik ben nu in het onboarding proces bij het vul je emailadres in. Heb op volgende gedrukt, 5 minuten geleden. Nog steeds een spinner te zien.

• Rossen
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 23-06 12:57
Rossen schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 19:55:
[...]

Ik sta inderdaad ingeschreven bij de gemeente, woon hier overigens al een paar jaar. Nieuw contact met de helpdesk laat mij vermoeden dat dit een software issue is die enkel voorkomt bij buitenlandse ID kaarten.

Gezien ik een zakelijke rekening wens te openen dient dit een nieuwe te zijn. Mijn BE rekening blijft natuurlijk gewoon bestaan.
Zijn nu bijna 3 maand verder en het antwoord van customer service is doodleuk : Zoek maar een andere bank, bij ons gaat het niet lukken. Enkel registratie mogelijk via de app, geen manuele workaround.
Die geroemde klantenservice laat toch wat te wensen over :+ :+

Qua ervaringen met KNAB kan dat tellen.

• sjaft
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 01:45
Kodess schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:46:
[...]

Heb je Android of iOS?

Ben nu de derde aanvraag aan het doen, bij de tweede was de sms niet aangekomen bij mede rekeninghouder.
Ik moet elke keer ook een andere inlognaam aangeven 8)7
Ik ben nu in het onboarding proces bij het vul je emailadres in. Heb op volgende gedrukt, 5 minuten geleden. Nog steeds een spinner te zien.
Hier ook problemen met aanvragen van een extra rekening via de app. Heb gisteren een nieuwe betaalrekening gemaakt voor mezelf zonder problemen en wil nu een en/of rekening er bij maken, maar kom niet verder dan de pincode, daarna de spinner.
Wilde eigenlijk naar Bunq, met de hele handel, maar die moesten zonodig hun hele prijsmodel aanpassen en hebben hun Joint-abo weggehaald ;( .

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 11:13

mrc4nl

Procrastinatie expert

sjaft schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:35:
[...]

Hier ook problemen met aanvragen van een extra rekening via de app. Heb gisteren een nieuwe betaalrekening gemaakt voor mezelf zonder problemen en wil nu een en/of rekening er bij maken, maar kom niet verder dan de pincode, daarna de spinner.
En als je via de website probeert?

Ik had destijds geen probeem met het aanvragen van extra rekeningen

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• sjaft
mrc4nl schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:41:
[...]

En als je via de website probeert?

Ik had destijds geen probeem met het aanvragen van extra rekeningen
Nope, krijg dan een SMS, die verwijst meteen naar de KNAB-app, met daar de melding dat ze hun aanvraagproces aan het verbeteren zijn. Een extra rekening voor mezelf aanvragen via de app werkt overigens prima, gaat me puur om de EN/OF rekening. Probleem zit daar mogelijk in dat mijn eigen rekening een dag oud is?

• Kodess
sjaft schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:35:
[...]

Wilde eigenlijk naar Bunq, met de hele handel, maar die moesten zonodig hun hele prijsmodel aanpassen en hebben hun Joint-abo weggehaald ;( .
Het is uiteindelijk gelukt, via de app van mijn mederekeninghouder (partner).
Jammer dat nu onze namen in de verkeerde volgorde staan.... de volgorde boeit mij niet maar
De naam van mijn partner + haar meisjes naam en daarna komt mijn naam pas.
Je ziet dus nooit dat het een en/of rekening is met mij erbij :+

De namen wisselen kon ook niet, naam wijzigen wel, maar ja voro identificatie via bank wil je toch de volledige namen.

(En ook door bunq naar Knab gegaan)

• sjaft
Kodess schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:31:
[...]

Het is uiteindelijk gelukt, via de app van mijn mederekeninghouder (partner).
Jammer dat nu onze namen in de verkeerde volgorde staan.... de volgorde boeit mij niet maar
De naam van mijn partner + haar meisjes naam en daarna komt mijn naam pas.
Je ziet dus nooit dat het een en/of rekening is met mij erbij :+

De namen wisselen kon ook niet, naam wijzigen wel, maar ja voro identificatie via bank wil je toch de volledige namen.

(En ook door bunq naar Knab gegaan)
Je partner had nog geen rekening bij KNAB? Ga dat dan zo ook maar proberen :).

edit:
Aanvulling
Zojuist geprobeerd de andere kant op, maar werkt ook niet. Als ik mijn partner(geen KNAB klant) een nieuwe en/of rekening laat openen en ik open de link uit de mail, krijg ik een foutmelding in mijn app.

[Voor 14% gewijzigd door sjaft op 21-04-2020 11:41]

• Kodess
sjaft schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:41:
[...]

Je partner had nog geen rekening bij KNAB? Ga dat dan zo ook maar proberen :).

edit:
Aanvulling
Zojuist geprobeerd de andere kant op, maar werkt ook niet. Als ik mijn partner(geen KNAB klant) een nieuwe en/of rekening laat openen en ik open de link uit de mail, krijg ik een foutmelding in mijn app.
Ja de onboarding werkt niet super. Ik moest een paar keer de link toen proberen voordat hij goed ging.
Jammer dat het alleen via de app kan.

• sjaft
Kodess schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:16:
[...]

Ja de onboarding werkt niet super. Ik moest een paar keer de link toen proberen voordat hij goed ging.
Jammer dat het alleen via de app kan.
Net de klantenservice gesproken, die gaven uiteindelijk aan dat ik geen berichten kan bevestigen als mijn account nog geen 24 uur actief is. Vanavond nog een poging doen :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 01-07 22:07
Had het hier vooraf al gelezen, ook bij ons is de onboarding niet soepel verlopen maar de bankpassen zijn onderweg nu.

Wat ik een andere tegenvaller vind is hoe Knab de spaardoelen heeft opgezet.

We hebben een "kwartaal spaarrekening" geopend en daarbij krijg je over het geld wat gedurende een geheel kalenderkwartaal op de spaarrekening staat extra rente (maak je het kwartaal niet vol dan krijg je juist minder rente dan op hun normale spaarrekening).

Hierbij adverteren ze ook voor de handige gratis spaarpotjes die je kunt aanmaken voor je verschillende spaardoelen. Die spaarpotjes hebben we bij SNS ook, klein technisch verschil is dat je bij Knab een extra kwartaal spaarrekening moet openen voor ieder spaardoel. Zo'n "rekening" is natuurlijk maar een labeltje bij Knab (geen IBAN) en instant gratis te openen met een muisklik, naampje geven voor spaardoel, klaar dus prima.

Maar zodra je geld overboekt tussen je eigen kwartaal spaarrekeningen vervalt de kwartaalrente op dat geld. Want het geld staat niet meer een kwartaal lang op die specifieke spaarrekening. Volgens hun voorwaarden hebben ze gewoon gelijk natuurlijk, maar voor Knab is al mijn kwartaal spaargeld samen één pot nat lijkt me, alleen voor ons zijn het verschillende potjes.

Iedere keer dat je dus schuift in de verdeling van je potjes (iets wat wij regelmatig doen afhankelijk van hoeveel geld er op de spaarrekening binnenkomt en uitgaat en de spaardoelen zelf die wijzigen) kost dit je geld.

Stel je hebt op 1 januari 50K op je kwartaal spaarrekening "algemeen" staan en besluit op 3 januari 25K over te maken naar je spaardoel "verbouwing". Einde Q1 ontvang je dan over dit deel niet de bonusrente (op moment van schrijven 0.05%). Het toekennen van het spaardoel heeft je dus € 12,50 gekost.

Geen mega bedragen maar voor Knab telt dit lekker op en vraag mij oprecht af of dit de reden is dat ze het zo hebben opgezet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 10:10
mrnn schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:22:
Had het hier vooraf al gelezen, ook bij ons is de onboarding niet soepel verlopen maar de bankpassen zijn onderweg nu.

Wat ik een andere tegenvaller vind is hoe Knab de spaardoelen heeft opgezet.

We hebben een "kwartaal spaarrekening" geopend en daarbij krijg je over het geld wat gedurende een geheel kalenderkwartaal op de spaarrekening staat extra rente (maak je het kwartaal niet vol dan krijg je juist minder rente dan op hun normale spaarrekening).

Hierbij adverteren ze ook voor de handige gratis spaarpotjes die je kunt aanmaken voor je verschillende spaardoelen. Die spaarpotjes hebben we bij SNS ook, klein technisch verschil is dat je bij Knab een extra kwartaal spaarrekening moet openen voor ieder spaardoel. Zo'n "rekening" is natuurlijk maar een labeltje bij Knab (geen IBAN) en instant gratis te openen met een muisklik, naampje geven voor spaardoel, klaar dus prima.

Maar zodra je geld overboekt tussen je eigen kwartaal spaarrekeningen vervalt de kwartaalrente op dat geld. Want het geld staat niet meer een kwartaal lang op die specifieke spaarrekening. Volgens hun voorwaarden hebben ze gewoon gelijk natuurlijk, maar voor Knab is al mijn kwartaal spaargeld samen één pot nat lijkt me, alleen voor ons zijn het verschillende potjes.

Iedere keer dat je dus schuift in de verdeling van je potjes (iets wat wij regelmatig doen afhankelijk van hoeveel geld er op de spaarrekening binnenkomt en uitgaat en de spaardoelen zelf die wijzigen) kost dit je geld.

Stel je hebt op 1 januari 50K op je kwartaal spaarrekening "algemeen" staan en besluit op 3 januari 25K over te maken naar je spaardoel "verbouwing". Einde Q1 ontvang je dan over dit deel niet de bonusrente (op moment van schrijven 0.05%). Het toekennen van het spaardoel heeft je dus € 12,50 gekost.

Geen mega bedragen maar voor Knab telt dit lekker op en vraag mij oprecht af of dit de reden is dat ze het zo hebben opgezet.
Daar hebben ze gewone spaarrekeningen voor. Kun je ook onbeperkt aanmaken. Aan kwartaal sparen moet je gewoon niet aan komen. Het verschil in rente met een gewone spaarrekening is ook heel klein.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 01-07 22:07
Ik snap je, het gaat mij om de definitie van "niet aankomen". Ik vind het toekennen van spaardoelen niet hetzelfde als aan je spaargeld komen en dat is bij de andere banken ook niet zo ingeregeld dat is mijn punt.

Het verschil is in absolute zin inderdaad klein, maar je krijgt op de kwartaalrekening toch 33,3% meer rente dan op de normale flex spaarrekening. Als de rentes ooit weer wat stijgen is dat natuurlijk wel de moeite en het scheelt Knab heel wat centjes dat ze geen bonusrente hoeven uit te keren aan geld wat tussen spaardoelen verschoven wordt.

Misschien doe ik te moeilijk, en ik ga er ook niet al dan niet om switchen van bank maar vind zeker dat dit beter en anders had gemoeten. Nu ga ik de spaardoelen maar niet gebruiken en dat vind ik dan toch weer jammer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Nuevocasa schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:32:
[...]

Daar hebben ze gewone spaarrekeningen voor. Kun je ook onbeperkt aanmaken. Aan kwartaal sparen moet je gewoon niet aan komen. Het verschil in rente met een gewone spaarrekening is ook heel klein.
Inderdaad. Knab werkt niet met potjes zoals ASN dat bijv kan. Bij ASN kun je makkelijk "schuiven" met geld omdat je een doel toekent ipv rekening. Mijn zus heeft het wel eens laten zien in de app, en het zag er overzichtelijk uit. Gewoon een paar spaardoelen met ieder een slider hoeveel geld je aan dat doel wil toekennen. Niets overboeken, je bent niet "fysiek" met geld aan het schuiven naar rekeningen bent zoals je bij Knab doet met rekeningen (max 5x IBAN, oneindig interne spaarrekeningen)

[Voor 15% gewijzigd door mrc4nl op 04-05-2020 09:52]

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: november 2012
  • Niet online
Wauw na de laatste app update ben ik verplicht mijn Id kaart te scannen, als ik dat niet doe blokkeren ze mijn rekening.

Aparte manier van fraude tegen gaan. Mij is altijd geleerd nooit je identiteitsbewijs te fotograferen of te scannen.

Ben nu genoodzaakt over te stappen naar een bank die dit anders aanpakt.

[Voor 4% gewijzigd door PerlinNoise op 06-05-2020 19:09]

It doesn’t matter what we want, once we get it, then we want something else.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

PerlinNoise schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:58:
Want bij andere banken kom je wel aan een account zonder je identificatie op te sturen/scannen?
toen ik kortgeleden naar knab wilde overstappen ben ik ook eerst mijn ID moeten scannen
en ik heb zo'n vermoeden dat dat bij andere banken niet veel anders is. Bij ING is in het verleden ook wel eens een kopie gemaakt van mijn ID/paspoort

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
mrc4nl schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:16:
[...]

Want bij andere banken kom je wel aan een account zonder je identificatie op te sturen/scannen?
toen ik kortgeleden naar knab wilde overstappen ben ik ook eerst mijn ID moeten scannen
en ik heb zo'n vermoeden dat dat bij andere banken niet veel anders is. Bij ING is in het verleden ook wel eens een kopie gemaakt van mijn ID/paspoort
Klopt. Dit doe je toch eenmalig bij aanmelding? Heb nog nooit gehoord dat je dit daarna nog eens verplicht bent en ook nog eens aanvullende vragen te beantwoorden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Mmm ja dat is wel vreemd

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
PerlinNoise schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:58:
Wauw na de laatste app update ben ik verplicht mijn Id kaart te scannen, als ik dat niet doe blokkeren ze mijn rekening.

Aparte manier van fraude tegen gaan. Mij is altijd geleerd nooit je identiteitsbewijs te fotograferen of te scannen.

Ik heb hier ook over geklaagd bij de KNAB. Ik vind het bijzonder dat je je ID moet scannen en een selfie moet maken. Vooral die selfie vind ik redelijk inbreukmakend op de privacy. Geef mij maar gewoon de random reader als ik een app wil registreren. Toch kwam ik er dit weekend achter dat je met een ander device je nieuwe device kunt autoriseren i.p.v. de selfie.

Toch mag/moet een bank wel een ID kaart van de klant hebben. Dit in verband met de WWFT (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme), dus elke bank moet het hebben. Op het niet juist naleven van de WWFT staan enorme boetes, zoals ING ook ervaren heeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online
Ik las laatst op de Knab website dat men gebruik maakte van “afgeleide verificatie.” Dit betekent dat je vanaf een - door een andere bank geverifieerde - bankrekening een bedrag moest overmaken.

Ik vermoed dat dit volgens de wwft niet voldoende was en men meer checks moet doen, waardoor men nu genoodzaakt is om in bepaalde gevallen ook om je ID te vragen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Net toch maar geprobeerd om mijn paspoort te scannen. Zit niet te wachten op een geblokkeerde rekening en moet dan nog even rustig zoeken naar welke bank ik overstap.

Maar de app scant mijn paspoort niet. Na navragen is nfc vereist, wat mijn telefoon niet heeft. Zo zie je dat er dus niet over nagedacht is en bij mij de alarmbellen nog meer gaan rinkelen... Vooral omdat ze iets verplicht stellen wat bij veel mensen niet werkt, en hoe dan met mensen zonder een recente smartphone waar de app niet op draait?

[Voor 17% gewijzigd door PerlinNoise op 06-05-2020 19:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tdn135
  • Niet online
PerlinNoise schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:38:
Net toch maar geprobeerd om mijn paspoort te scannen. Zit niet te wachten op een geblokkeerde rekening en moet dan nog even rustig zoeken naar welke bank ik overstap.

Maar de app scant mijn paspoort niet. Na navragen is nfc vereist, wat mijn telefoon niet heeft. Zo zie je dat er dus niet over nagedacht is en bij mij de alarmbellen nog meer gaan rinkelen... Vooral omdat ze iets verplicht stellen wat bij veel mensen niet werkt, en hoe dan met mensen zonder een recente smartphone waar de app niet op draait?
Kan je niet gewoon je rijbewijs scannen? Als het mogelijk is, vind ik dat een fijnere optie. Je kunt er simpelweg wat minder mee dan met een ID/Paspoort.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
tdn135 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:23:
[...]

Kan je niet gewoon je rijbewijs scannen? Als het mogelijk is, vind ik dat een fijnere optie. Je kunt er simpelweg wat minder mee dan met een ID/Paspoort.
Nee is niet mogelijk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bArT_18
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 29-06 18:58
Ik krijg de (gezamenlijke) rekening met geen mogelijkheid geactiveerd. Drie keer aangemeld maar het activeren bij mijn partner lukt niet. Zij ontvangt geen sms met als gevolg dat het activeren verloopt en ik opnieuw kan beginnen. Jullie dezelfde ervaringen en wellicht tips?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 01-07 07:02

Zelfde verhaal hier. Ik heb de app opnieuw geïnstalleerd. Ik moest de rekening koppelen dmv het scannen van mijn paspoort. Dat werkt niet op mijn
telefoon met nfc of die van mijn vrouw. Nu kan ik nog via de pc, maar handig is het niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kodess
bArT_18 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:10:
Ik krijg de (gezamenlijke) rekening met geen mogelijkheid geactiveerd. Drie keer aangemeld maar het activeren bij mijn partner lukt niet. Zij ontvangt geen sms met als gevolg dat het activeren verloopt en ik opnieuw kan beginnen. Jullie dezelfde ervaringen en wellicht tips?
Ik heb het ongeveer 5x moeten proberen. Ook andersom gedaan, dus begonnen bij mijn partner op de mobiel. Toen lukte het wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 10:30

Perkouw

Moderator General Chat
Meer mensen de mail ontvangen dat je kopie paspoort/rijbewijs via de app moet indienen? Snap even niet zo goed waar de vraag nu plots vandaan komt.

Verder verplicht via de app (ook als je die nog niet gebruikt) begrijp ik, een andere optie is er niet. Mis ik hier een stuk communicatie of ligt het gewoon aan mij dat ik dit een vreemde manier van communiceren vind?

Edit: Gaaf, hierboven dus ook al indirect gemeld. Vind het maar bijzonder. Nu moet ik verplicht a) de app gebruiken en b) via de app foto's maken en delen.

[Voor 17% gewijzigd door Perkouw op 12-05-2020 18:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Redsandro
  • Niet online
Perkouw schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 18:28:
Meer mensen de mail ontvangen dat je kopie paspoort/rijbewijs via de app moet indienen? Snap even niet zo goed waar de vraag nu plots vandaan komt.
Ik moest dat volgens mij direct toen ik een rekening aanvroeg een maand of twee geleden, of anders kort daarna. Leek me dan ook "niet meer dan normaal". Ik wist niet dat dit eerst niet nodig was. Leuk is anders, maar zo gaan die dingen tegenwoordig.

Denk ook aan die bizarre wetgeving dat alle bedrijven die iets met crypto doen zich opeens binnen 10 dagen moesten registreren en daarbij 25k betalen aan DNB. Compleet doorgedraaid. Binnen 10 dagen. Als ik iets van de overheid wil duurt dat 6 tot 8 weken, minimaal.

Zo gaan die dingen tegenwoordig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 01-07 16:09
Redsandro schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 18:41:
[...]

Ik moest dat volgens mij direct toen ik een rekening aanvroeg een maand of twee geleden, of anders kort daarna. Leek me dan ook "niet meer dan normaal". Ik wist niet dat dit eerst niet nodig was. Leuk is anders, maar zo gaan die dingen tegenwoordig.

Denk ook aan die bizarre wetgeving dat alle bedrijven die iets met crypto doen zich opeens binnen 10 dagen moesten registreren en daarbij 25k betalen aan DNB. Compleet doorgedraaid. Binnen 10 dagen. Als ik iets van de overheid wil duurt dat 6 tot 8 weken, minimaal.

Zo gaan die dingen tegenwoordig.
Onzin, die wetgeving is al maanden bekend en het was duidelijk dat het minder dan 34.000 euro zou zijn wat eerst rond ging. Nou dat is dus 25k geworden.

Verder kan ik nergens iets lezen van 10 dagen in zowel het tweakers bericht als hun eigen bericht.

Ik lees BitKassa's statement als eerder wel de lusten maar niet de lasten. Waarom kan een Bitonic of Anycoindirect dat wel?

Die 25.000 euro is gewoon een investering die je wist dat er aan zat te komen, zoals voor zo veel bedrijven/beroepsgroepen regelgeving zorgt voor extra kosten (die aftrekbaar zijn), helaas hoort dat bij ondernemen.

On topic: banken moesten altijd al om een kopie ID vragen, dat dit niet altijd gedaan werd is een ander verhaal. Daarom hebben ING/ABN en anderen ook allemaal boetes van de Afm gehad

[Voor 6% gewijzigd door GrooV op 12-05-2020 23:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Blijf het een bijzonder gang van zaken vinden, met name op het vlak van communicatie en gewoon de app door de strot drukken. Want zo voelt het toch wel.

Ben vijf jaar klant bij Knab en dan komt dit toch wel ineens uit de lucht vallen, helemaal als totaal niet duidelijk is waarom je nu plots ineens binnen vier weken e.e.a moet aanleveren, en ik herhaal, verplicht via de app. :/

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 10:13

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik had dit een week of twee geleden ook. Kon nergens iets vinden op Internet. Het is inderdaad wel heel bijzonder hoe dit gegaan is zonder enige aankondiging vooraf en als ik het goed zie ook zonder oplossing voor mensen zonder NFC? Bijzonder allemaal.

Na de negatieve verrassing vond ik het stiekem wel cool (en opmerkelijk) dat een paspoort blijkbaar een NFC heeft.

[Voor 18% gewijzigd door JvS op 13-05-2020 08:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
JvS schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:39:
Ik had dit een week of twee geleden ook. Kon nergens iets vinden op Internet. Het is inderdaad wel heel bijzonder hoe dit gegaan is zonder enige aankondiging vooraf en als ik het goed zie ook zonder oplossing voor mensen zonder NFC? Bijzonder allemaal.

Na de negatieve verrassing vond ik het stiekem wel cool (en opmerkelijk) dat een paspoort blijkbaar een NFC heeft.
En dat terwijl Knab zich juist richt op klanten die geen NFC op de telefoon hebben
/rant dat Knab nog steeds geen betalen via telefoon ondersteunt

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 10:13

JvS

Ik heb hem zelf ook

RobertMe schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:46:
[...]

En dat terwijl Knab zich juist richt op klanten die geen NFC op de telefoon hebben
/rant dat Knab nog steeds geen betalen via telefoon ondersteunt
Ja dat is echt bizar. Daar heb ik me al eerder over geuit. Ik vond een jaar geleden dat antwoord dat ze op hun forum postten ook zo zum kotzen. "We willen alle klanten een gelijke ervaring geven", bleeeeegh.

Zeg dan gewoon, deze heeft voor ons dev-team niet de prio en we vinden apple te duur oid...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
JvS schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:44:
[...]

Ja dat is echt bizar. Daar heb ik me al eerder over geuit. Ik vond een jaar geleden dat antwoord dat ze op hun forum postten ook zo zum kotzen. "We willen alle klanten een gelijke ervaring geven", bleeeeegh.

Zeg dan gewoon, deze heeft voor ons dev-team niet de prio en we vinden apple te duur oid...
Dat laatste is het dus ook niet. Want nu Apple Pay beschikbaar is lijken ze zelfs te hinten op dat er ondersteuning voor Apple Pay komt nog voordat er ondersteuning voor mobiel betalen op Android komt.
En op het moment dat ze daarmee komen (en het gratis is) ga ik ook meteen voor korting vragen. Aangezien hun argument dus jaren lang is geweest dat ze het niet voor Android (exclusief) wouden aanbieden omdat dan indirect ook de iPhone gebruikers ervoor betalen maar het dus niet kunnen gebruiken.

• Lightning89
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 10:51
RobertMe schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:53:
[...]

Dat laatste is het dus ook niet. Want nu Apple Pay beschikbaar is lijken ze zelfs te hinten op dat er ondersteuning voor Apple Pay komt nog voordat er ondersteuning voor mobiel betalen op Android komt.
En op het moment dat ze daarmee komen (en het gratis is) ga ik ook meteen voor korting vragen. Aangezien hun argument dus jaren lang is geweest dat ze het niet voor Android (exclusief) wouden aanbieden omdat dan indirect ook de iPhone gebruikers ervoor betalen maar het dus niet kunnen gebruiken.
ABN Amro had altijd betalen met NFC, dat hebben ze laatst weggehaald.... Ik ken een aantal vrienden die betaalden met hun telefoon en nu kan het niet meer.

• Redsandro
  • Niet online
@GrooV ik reageer even daar, anders worden modjes boos dat we offtopic gaan. :P

Redsandro in "AMLD5 en de Wwft"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 01-07 19:22
Maar waarom wil je nu opeens overstappen dan? Ik was ook een jaar geleden geïrriteerd dat ik mijn zaken moest inleveren, maar heb dat via de webportaal gedaan.

Volledige scan (!) van ID, voor en achter, en dan uploaden op een speciale plek op de website. Even via de chat vragen of het klopt, fini.

Elke bank moet het doen, dus om nu over te stappen lijkt mij wat vreemd...

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
@DiedX interessant. Kleine kans, maar weet je nog waar via de website je dit hebt gedaan? Wellicht is het dan toch nog een optie. Doe dat liever dan via de app.

• PerlinNoise
  • Niet online
DiedX schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:21:
[...]

Maar waarom wil je nu opeens overstappen dan? Ik was ook een jaar geleden geïrriteerd dat ik mijn zaken moest inleveren, maar heb dat via de webportaal gedaan.

Volledige scan (!) van ID, voor en achter, en dan uploaden op een speciale plek op de website. Even via de chat vragen of het klopt, fini.

Elke bank moet het doen, dus om nu over te stappen lijkt mij wat vreemd...
Vanwege dit:
Perkouw schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 07:58:
Blijf het een bijzonder gang van zaken vinden, met name op het vlak van communicatie en gewoon de app door de strot drukken. Want zo voelt het toch wel.

Ben vijf jaar klant bij Knab en dan komt dit toch wel ineens uit de lucht vallen, helemaal als totaal niet duidelijk is waarom je nu plots ineens binnen vier weken e.e.a moet aanleveren, en ik herhaal, verplicht via de app. :/
Geen communicatie, aanleveren id gaat bijna niet, heb de iphone van mijn vriendin gebruikt om dat te kunnen doen.
Perkouw schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:27:
@DiedX interessant. Kleine kans, maar weet je nog waar via de website je dit hebt gedaan? Wellicht is het dan toch nog een optie. Doe dat liever dan via de app.
Bij mij gaven ze via hun chat aan alleen via de app mogelijk en nfc is nodig was, al werd nfc toen ik ze belde weer ontkracht, na 3 keer niet de nfc chip te scannen, mag je dat overslaan.

Op een gegeven moment dacht chat ook dat ik niet meer zei wie ik was. Gingen ze telefoonnummer ed ter verificatie vragen, vond dat heel raar, een bank die doet alsof je een crimineel bent. Waarom vragen ze niet gewoon bij aanmelden je paspoort ipv opeens paar jaar later en dan volgens hun voorwaarde en inlevertijden, en dreigen anders blokkeren we je rekening.

[Voor 10% gewijzigd door PerlinNoise op 13-05-2020 20:31]

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Net even ingelogd op de website en wat schept mijn verbazing via https://persoonlijk.knab....-archief/digitale-ordners kom ik op deze pagina uit waar staat;
Deze map kun je gebruiken om documenten met de Servicedesk te delen, als daarom gevraagd is. Je kunt alleen PDF-, Word-, of JPEG-bestanden toevoegen. De documenten in deze map kunnen uit veiligheidsoverwegingen niet door jou worden gedownload.

Let op! Als we je hebben gevraagd om een kopie van je identiteitsbewijs naar ons te sturen dan mag dit een paspoort zijn, of een EU-identiteitskaart (geen rijbewijs). Voor Nederlandse paspoorten vanaf 2014 en alle identiteitskaarten geldt dat we zowel een kopie van de voor- als achterkant nodig hebben. Ook is het niet toegestaan om informatie af te plakken.
Het lijkt dus niet op niet kunnen, maar dat ze het niet willen dat je het zo aanlevert. Bijzonder. De mogelijkheid hebben ze kennelijk zelfs al binnen de bank omgeving. :/ Nee KNAB, ik snap jullie niet meer.

• DiedX
@Perkouw Die map is precies wat ik heb gebruikt. Ik snap KNAB dan ook niet meer.

Maar als je belt, en dit voorstelt?

Nogmaals: élke bank móet een ID/Paspoort hebben. Ik heb daar ook een mening over, maar het is hoe het is. Ik vind het wel vreemd dat het nu opeens via de mobiel moet. Tenzij je er vanuit gaat dat een gepatchte mobiel veiliger is dan een veiliger Mac of PC, maar dat lijkt mij ook wel overdreven.

#Jammer...

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Zal nog maar eens contact opnemen met de klantenservice inderdaad. Dat ze het nodig hebben daar heb ik niet zo'n moeite mee, vrij gebruikelijk, maar de manier van communiceren laat echt te wensen over. Totaal onduidelijk waarom het plots nu moet en je dan ook geen andere mogelijkheid bieden dan de app te gebruiken.

Vervolgens kom je erachter dat de website gewoon doodleuk een stuk heeft die toegespitst is op het uploaden van dergelijk materiaal. Gevalletje en nu snap ik het het niet meer :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DefLite
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 28-06 20:41

DefLite

Why so serious?

Ik probeer een zakelijk rekening aan te vragen voor mijn vriendin maar hij blijft maar om een scan van het id vragen nadat ik zowel de voorkant en achterkant heb gescanned...
Geen melding dat ik iets verkeerds doe maar begint die stap gewoon weer opnieuw, op 2 telefoons geprobeerd maar maakt niet uit.

Morgen maar bellen..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Nu werkt inloggen in de app niet. Twee mogelijkheden:

Koppel via ander apparaat. (ik heb geen ander mobiel apparaat waarop ik ingelogd ben)
Koppel via een identiteitsbewijs. (als ik hier op klik: Only registration based on NFC scan is possible)

Mijn telefoon heeft geen NFC. Geen mogelijkheid meer om nu die app in te komen.
Ben er echt helemaal klaar mee. :F 8)7

Edit: Wauw, via de chat in de browser krijg ik deze link en dan kan het ineens wel weer met cardreader, geef die optie dan meteen in het app menu: https://www.knab.nl/veiligheid/cardreader-registratie

[Voor 21% gewijzigd door PerlinNoise op 19-05-2020 17:37]

• Henk007
  • Laatst online: 02:37
Vandaag ook de mail met de verplichting tot her-registratie ontvangen. Ik heb dit topic de laatste tijd gevolgd en ik heb grote twijfels over het hoe en waarom. Of ik hierdoor vertrek bij Knab weet ik nog niet, ik ga het in ieder geval overwegen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
In dat geval een update van mijn kant. Gewenste kopie van paspoort aangeleverd via de web interface van KNAB en dus niet de app. Mail terug gekregen dat het goed ontvangen was en verwerkt.

Grap is overigens wel dat ze via de mail gewoon je gehele rijbewijs (oud) / paspoort (nieuw) nummer delen en het op de website afschermen en maar een deel laten zien.

Blijf echter melding, en herinneringsmail, krijgen dat ik gegevens moet aanleveren. Wederom chat gestart. Krijg ik als eerste de vraag om de app te openen en het anders nog maar eens opnieuw te doen. Aangegeven dat ik dat liever niet doe. Hierop werd aangegeven dat mijn chat werd doorgestuurd naar een andere afdeling om hier naar te kijken.

Lees...ik kan hier zelf weer achteraan. Dus volgende week maar weer eens een chat starten met de klantenservice. Sinds het begin klant bij ze, maar dit verdient echt geen schoonheidsprijs deze gehele aanpak van mail t/m afhandeling.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 11:12
Henk007 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:30:
Vandaag ook de mail met de verplichting tot her-registratie ontvangen. Ik heb dit topic de laatste tijd gevolgd en ik heb grote twijfels over het hoe en waarom. Of ik hierdoor vertrek bij Knab weet ik nog niet, ik ga het in ieder geval overwegen.
De reden is simpel; banken moeten van iedereen een ID 'on fie' hebben, en voorheen kon je met "afgeleide identificatie" (geld overmaken vanaf een andere rekening om je naam) jezelf identificeren. Daar is de toezichthouder over gevallen, dus KNAB is een inhaalslag aan het maken.

Ik zou er niet zoveel over nadenken en gewoon jezelf registreren.

[Voor 33% gewijzigd door Hmmbob op 20-05-2020 14:40]

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Henk007
Hmmbob schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:39:
[...]

De reden is simpel; banken moeten van iedereen een ID 'on fie' hebben, en voorheen kon je met "afgeleide identificatie" (geld overmaken vanaf een andere rekening om je naam) jezelf identificeren. Daar is de toezichthouder over gevallen, dus KNAB is een inhaalslag aan het maken.

Ik zou er niet zoveel over nadenken en gewoon jezelf registreren.
Goed, ik begrijp dat jij er niet zoveel over zou nadenken, maar ik vraag je om enkele pagina terug te lezen in dit topic. Daar schrijven een aantal heel verstandige tweakers dat ze twijfels hebben of het wel ok is om dit op deze manier dwingend via de android app te doen en niet op een andere manier. Uiteraards is mij bekend dat dit in opdracht van de toezichthouder is naar aanleiding van relevante wetgeving. Ik weet iedere tweakert zijn Android smartphone volledig gepatched heeft tot en met de security updates van deze maand (/not :/ )
Een volledige scan van voor- en achterkant en de inhoud van de NFC chip is zeer waardevolle info voor een eventuele aanvaller. Ik kan me voorstellen dat een verstandige burger zelf de controle wil houden over de manier waarop en met welke hard/software waarop hij of zij deze wil delen met zijn bank. Ik hoop dat dit een adequate samenvatting is van de bezwaren van de andere tweakers hierboven.
edit: uit je profiel: " ICT - Management & Security", ik hoef jou dit niet uit te leggen hoop ik ;)

[Voor 3% gewijzigd door Henk007 op 20-05-2020 19:18]

• Hmmbob
  • Laatst online: 11:12
Henk007 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:11:
[...]

Goed, ik begrijp dat jij er niet zoveel over zou nadenken, maar ik vraag je om enkele pagina terug te lezen in dit topic. Daar schrijven een aantal heel verstandige tweakers dat ze twijfels hebben of het wel ok is om dit op deze manier dwingend via de android app te doen en niet op een andere manier. Uiteraards is mij bekend dat dit in opdracht van de toezichthouder is naar aanleiding van relevante wetgeving. Ik weet iedere tweakert zijn Android smartphone volledig gepatched heeft tot en met de security updates van deze maand (/not :/ )
Een volledige scna van voor- en achterkant en de inhoud van de NFC chip is zeer waardevolle info voor een eventuele aanvaller. Ik an me voorstellen dat een verstandige burger zelf de controle wil houden over de manier waarop en met welke hard/software waarop hij of zij deze wil delen met zijn bank. Ik hoop dat dit een adequate samenvatting is van de bezwaren van de andere tweakers hierboven.
Ik weet niet goed waar deze belerende toon vandaan moet komen, maar
a) je schreef letterlijk twijfels te hebben over het "hoe en waarom" - die licht ik je netjes toe; en
b) letterlijk de post na jouw post geeft aan dat je na contact met de klantenservice de scan kan uploaden.

Kom eens van je kast af joh, we proberen je te helpen....

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Henk007
Hmmbob schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:15:
[...]

Ik weet niet goed waar deze belerende toon vandaan moet komen, maar
a) je schreef letterlijk twijfels te hebben over het "hoe en waarom" - die licht ik je netjes toe; en
b) letterlijk de post na jouw post geeft aan dat je na contact met de klantenservice de scan kan uploaden.

Ik lees die post die letterlijk na mijn post staat en ik lees daar weer andere security issues zoals het verzenden van documentnummers door Knab via plain mail. Bovendien de vasthoudende berichten van Knab om het toch via de app te doen. Ergo geen keuzemogelijkheid van de klant om het op een voor hem of haar veilige manier te doen. Beste Knab, deel een GPG public key met mij en je krijgt al de documenten die je wilt per kerende e-mail toegestuurd, geen enkel probleem ;)
Dus iemand die het digitaal equivalent van een dichtgeplakte envelop wil gebruiken om met zijn bank te communiceren zit volgens jou op de kast, een heel apart standpunt.

[Voor 11% gewijzigd door Henk007 op 20-05-2020 19:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• oohh
  • Nu online
Hier wat meer informatie over het identificeren via de app. Schijnbaar is de samenwerking met iProov nieuw.
Vraag jij een rekening aan bij Knab? In dit geval moet je na het scannen van je ID-bewijs, nog een selfie maken. Deze stap noemen we 'iProov' en is niet zomaar voor de leuk of voor een profielfoto. De selfie vergelijken we met de foto van je ID, om te checken of jij echt de persoon bent die op het paspoort of de identiteitskaart staat die je hebt gescand.

Ben je al klant van Knab en wil je de Knab App opnieuw koppelen? Eerder gebruikte je daar de Knab Cardreader voor, maar inmiddels gaat dit ook via iProov. Zo koppel je de app sneller en makkelijker, en heb je de cardreader niet meer nodig.
https://www.knab.nl/veiligheid/id-scannen

[Voor 66% gewijzigd door oohh op 26-05-2020 12:29]

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Zo, weer even met de klantenservice gesproken. Blijf nog steeds melding krijgen dat er gegevens van mij nodig zijn.

In de bank omgeving zie ik netjes mijn paspoort staan als identificatie middel en zijn de nummers gemaskeerd (in tegenstelling tot de bevestigingsmail zoals eerder bericht). De klantenservice geeft nu doodleuk aan dat ze ook de NFC chip willen uitlezen van het paspoort. Op mijn vraag of dit verplicht is antwoorden ze 'dat klopt inderdaad'. Ook dit staat ook weer nergens vermeld in de mail, noch de melding in de app.

Nogmaals expliciet aangegeven dat mijn paspoort reeds is verwerkt bij hun en of dit nu wel/niet erkend wordt en wat er gebeurt als ik nu niets meer doe. Bevestiging gekregen dat mijn rekening dan gesloten wordt. Vier weken naar dato van mail met verzoek tot gegevens gaan ze over tot actie.

Prima, denk dat ik dan mijn rekening wel op zeg. Geen manier van communiceren dit zeg.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Perkouw schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:59:
Zo, weer even met de klantenservice gesproken. Blijf nog steeds melding krijgen dat er gegevens van mij nodig zijn.

In de bank omgeving zie ik netjes mijn paspoort staan als identificatie middel en zijn de nummers gemaskeerd (in tegenstelling tot de bevestigingsmail zoals eerder bericht). De klantenservice geeft nu doodleuk aan dat ze ook de NFC chip willen uitlezen van het paspoort. Op mijn vraag of dit verplicht is antwoorden ze 'dat klopt inderdaad'. Ook dit staat ook weer nergens vermeld in de mail, noch de melding in de app.

Nogmaals expliciet aangegeven dat mijn paspoort reeds is verwerkt bij hun en of dit nu wel/niet erkend wordt en wat er gebeurt als ik nu niets meer doe. Bevestiging gekregen dat mijn rekening dan gesloten wordt. Vier weken naar dato van mail met verzoek tot gegevens gaan ze over tot actie.

Prima, denk dat ik dan mijn rekening wel op zeg. Geen manier van communiceren dit zeg.
Heel veel mensen hebben geen nfc chip in hun telefoon, dus ik vraag me af hoe ze dit gaan oplossen. (Overigens heb ik ook mijn nfc chip niet gescanned en krijg ik nu geen melding meer, dus raar dat ze bij jou daarop doorgaan)

Ik heb igg al bij een andere bank aangemeld, pasjes al binnen. Van de week overstapservice aanvragen en KNAB opzeggen.

• NY_Giant
Het moet via de app geregeld worden, omdat er ook nog een vragenlijst moet worden ingevuld (net als bij andere banken tegenwoordig normaal is). Via de website is die optie niet aanwezig, dus daar hadden ze het uploaden beter onmogelijk kunnen maken. Of het uitlezen van de chip via NFC verplicht is, weet ik niet. Waarschijnlijk is daar inderdaad wel onderuit te komen.

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Check w.b.t. de vragenlijst inderdaad. Dwarszitten is overigens niet mijn doel, blijf me gewoon verbazen over de manier van communiceren. Zelfs maar een klein beetje meewegen willen ze niet aan. Zal naïviteit aan mijn kant zijn, maar het verbaasd me oprecht bij een bank als KNAB.

• DiedX
Ik heb even gekeken in 'mijn bankzaken', en daar zie ik de foto's van mijn paspoort die ik origineel heb geüpload. Ik wordt daar zelf niet helemaal vrolijk van, maar dat zal mijn paranoïde hoofd zijn.

Ik vind het bizar en jammer. Ik heb zelf iOS, waarmee ik volgens mij niet via NFC mijn paspoort uit kan lezen. Nu heb ik ook iets teveel bij KNAB lopen om zomaar weg te gaan, maar ik hou het wel in de gaten :(

#Jammer....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Park2801
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 23-06 23:21
Ik heb gisteravond een zakelijke rekening geopend en net weer gesloten.

Je kunt bij Knab alleen nog maar via de app bankieren. Inloggen op site kan niet (meer). 😳😳😳

Volgens chat-medewerker is ‘vanuit Europa bepaald dat random reader niet meer veilig genoeg is voor deze tijd’. Wordt dus ook niet meer verstrekt.

Ik vroeg hem hoe ik dan bankzaken moet doen als m’n mobiel kwijt is of het niet meer doet of wat dan ook.

Iets met mobiel van een ander lenen, app koppelen via id en selfie/fingerprint.
:-( WTF!!

Mijn KNAB-relatie heeft een uur of 9 geduurd.

@ Perkouw: Waar ga je heen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kodess
spartalilian schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:38:

Je kunt bij Knab alleen nog maar via de app bankieren. Inloggen op site kan niet (meer). 😳😳😳

Volgens chat-medewerker is ‘vanuit Europa bepaald dat random reader niet meer veilig genoeg is voor deze tijd’. Wordt dus ook niet meer verstrekt.

Ik vroeg hem hoe ik dan bankzaken moet doen als m’n mobiel kwijt is of het niet meer doet of wat dan ook.

Heh? Je bedoelt dat je op de site alleen nog kan inloggen door een code te scannen met de app? Want sinds deze week kan ik niet meer met alleen username en wachtwoord inloggen, moet ook nog de QR scannen met de app.

Ik moet zeggen hoe wil je dan inloggen? Gewoon met een wachtwoord, zoals de amerikaanse banken waardoor niemand daar internetbankiert omdat het onveilig is :9

Ik ken eerlijk gezegd geen bank waar je online kan inloggen zonder een extra factor. App of pas met cardreader.

Maar ja, wat als ik mijn pas kwijt raak? Hoe moet ik dan nog bankieren? WTF!!

De identificatie problemen zijn bij meerdere banken. Ze moeten opeens aan de nieuwe wetgevingen voldoen en er zijn fantastische detacheringsbureaus (serieus, er zijn specifieke detacheringsbureaus speciaal voor het 'ondersteunen' bij de nieuwe wetgeving mbt fraude) die dat dan even voor ze komen oplossen. Reken er maar op dat dat dan dus niet super vloeiend en makkelijk werkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NY_Giant
Particuliere gebruikers kunnen in ieder geval via de app inloggen op de desktop-website. Dat werkt bij mij helemaal prima. Het lijkt me dat dat zakelijk ook gewoon kan. Misschien had je een wat onhandige klantenservice-medewerker te pakken. ;)

• Park2801
Kodess schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:52:
[...]

Heh? Je bedoelt dat je op de site alleen nog kan inloggen door een code te scannen met de app? Want sinds deze week kan ik niet meer met alleen username en wachtwoord inloggen, moet ook nog de QR scannen met de app.

Ik moet zeggen hoe wil je dan inloggen? Gewoon met een wachtwoord, zoals de amerikaanse banken waardoor niemand daar internetbankiert omdat het onveilig is :9

Ik ken eerlijk gezegd geen bank waar je online kan inloggen zonder een extra factor. App of pas met cardreader.

Maar ja, wat als ik mijn pas kwijt raak? Hoe moet ik dan nog bankieren? WTF!!

De identificatie problemen zijn bij meerdere banken. Ze moeten opeens aan de nieuwe wetgevingen voldoen en er zijn fantastische detacheringsbureaus (serieus, er zijn specifieke detacheringsbureaus speciaal voor het 'ondersteunen' bij de nieuwe wetgeving mbt fraude) die dat dan even voor ze komen oplossen. Reken er maar op dat dat dan dus niet super vloeiend en makkelijk werkt.
Inloggen op de site kan helemaal niet meer. Iig niet voor nieuwe klanten. Ze willen echt alles via de app doen.
Ben gister ook rete-lang bezig geweest om m'n paspoort door mobiel te laten scannen. Je moet eerst een scan maken, dat ging goed. Toen mobiel op pp leggen om de chip ervan te lezen. Ik heb het allemaal gedaan.. 😣

• Park2801
NY_Giant schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:55:
Particuliere gebruikers kunnen in ieder geval via de app inloggen op de desktop-website. Dat werkt bij mij helemaal prima. Het lijkt me dat dat zakelijk ook gewoon kan. Misschien had je een wat onhandige klantenservice-medewerker te pakken. ;)
Hij schreef duidelijk (na mijn vraag hierover) dat ik de app nodig heb om geld over te maken.

P.S. Heb nick veranderd.

[Voor 3% gewijzigd door Park2801 op 27-05-2020 12:38]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NY_Giant
Misschien is het voor nieuwe klanten inderdaad anders. Ik kan in ieder geval nog inloggen op de desktop-website door via de app een QR-code te scannen. Vervolgens kan ik via de desktop-website gewoon betalingen overmaken. Die moeten wel in de app worden goedgekeurd, ter vervanging van de oude cardreader. Sowieso is er op de website nog een stuk meer mogelijk dan in de app.

• Kodess
Park2801 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:36:
[...]

Hij schreef duidelijk (na mijn vraag hierover) dat ik de app nodig heb om geld over te maken.

P.S. Heb nick veranderd.
Ah dat kan best kloppen. Dat is toch ook zo bij alle andere banken? Bij ING moet je ook in de app goedkeuren. Bij Rabo ook (of met de scanner, ieuw).
Alhoewel je vaak tot een bepaald bedrag zonder die verificatie kan doen.

• oohh
  • Nu online
Kodess schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:52:
[...]

Ah dat kan best kloppen. Dat is toch ook zo bij alle andere banken? Bij ING moet je ook in de app goedkeuren. Bij Rabo ook (of met de scanner, ieuw).
Is inderdaad gewoon een PSD2 vereiste. Implementatie kan per bank verschillen, maar overal moet er multi factor authenticatie in gebruik zijn.

• NY_Giant
DiedX schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:12:
Ik heb even gekeken in 'mijn bankzaken', en daar zie ik de foto's van mijn paspoort die ik origineel heb geüpload. Ik wordt daar zelf niet helemaal vrolijk van, maar dat zal mijn paranoïde hoofd zijn.
Waar vind je 'mijn bankzaken'? Dan ga ik ook een kijkje nemen!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
NY_Giant schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:02:
[...]

Waar vind je 'mijn bankzaken'? Dan ga ik ook een kijkje nemen!
Als het goed is zo -> https://persoonlijk.knab....-archief/digitale-ordners

• PerlinNoise
  • Niet online
oohh schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:54:
[...]

Is inderdaad gewoon een PSD2 vereiste. Implementatie kan per bank verschillen, maar overal moet er multi factor authenticatie in gebruik zijn.
Ja lijkt me wel logisch, multi factor authenticatie. Maar de manier waarop Knab dat nu doet. Je kunt nu niet meer in de app komen zonder telefoon met nfc (Android).

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 10:03
Ook zojuist een mail gekregen met daarin dat ik mijn ID moet uploaden.
Tja er is geen andere keus om dit te doen wil je klant blijven bij Knab, dus dit doen we dan maar en hopen dat ze de beveiliging goed op orde hebben :)

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen --- Voordelig zelf beleggen op de beurs 💸

• jaenster
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 28-06 10:46
Park2801 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:38:

Je kan prima inloggen met de het "kastje" + de pas + username + password.

Dat is, als je het mij vraagt, een stuk veiliger als bij de ABN, waar je hetzelfde hebt maar zonder username/password. Dus zonder mobiel kan ik alles. Nergens verplicht, sterker nog het duurde na aanvraag bij mij (jaar geleden) best lang voordat ik de app werkende had (mijn fout). Knab werkt prima zonder telefoon. Zonder internet word het wel onmogelijk, in tegenstelling tot bv een ABN (waar het slechts lastig word).

Maar goed, internet is inmiddels een semi basis behoefte dus dat is geen punt :P

• Park2801
jaenster schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:42:
[...]

Je kan prima inloggen met de het "kastje" + de pas + username + password.

Dat is, als je het mij vraagt, een stuk veiliger als bij de ABN, waar je hetzelfde hebt maar zonder username/password. Dus zonder mobiel kan ik alles. Nergens verplicht, sterker nog het duurde na aanvraag bij mij (jaar geleden) best lang voordat ik de app werkende had (mijn fout). Knab werkt prima zonder telefoon. Zonder internet word het wel onmogelijk, in tegenstelling tot bv een ABN (waar het slechts lastig word).

Maar goed, internet is inmiddels een semi basis behoefte dus dat is geen punt :P
Dat "kastje" krijg je dus niet meer toegestuurd als nieuwe klant (zoals ik al eerder schreef).

• Park2801
Kodess schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:52:
[...]

Ik zou het logischer (en klantvriendelijker!) vinden als die verificatie met een sms gebeurt. (Waarom in godesnaam moet je een smartphone hebben als je wil bankieren?)
Dat doet zelfs de meest klantonvriendelijke overheidsinstelling (belastingdienst).

• Park2801
NY_Giant schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:51:
Misschien is het voor nieuwe klanten inderdaad anders. Ik kan in ieder geval nog inloggen op de desktop-website door via de app een QR-code te scannen. Vervolgens kan ik via de desktop-website gewoon betalingen overmaken. Die moeten wel in de app worden goedgekeurd, ter vervanging van de oude cardreader. Sowieso is er op de website nog een stuk meer mogelijk dan in de app.
Precies, je hebt dus perse die app nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Park2801 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 18:21:
[...]

Ik zou het logischer (en klantvriendelijker!) vinden als die verificatie met een sms gebeurt. (Waarom in godesnaam moet je een smartphone hebben als je wil bankieren?)
Dat doet zelfs de meest klantonvriendelijke overheidsinstelling (belastingdienst).
SMS is juist super onveilig. Enerzijds schept het het idee dat de bank via SMS met je kan communiceren, terwijl spoofen van SMS relatief eenvoudig is en criminelen je dus ook dingen kunnen sturen "afkomstig van de bank". Maar ook providers gaan dan een belangrijkere rol spelen. Want criminelen kunnen ook onder jouw naam een nieuwe SIM-kaart aanvragen en zo de SMSjes die de bank naar je stuurt onderscheppen.

Daarmee wil ik niet zeggen dat wat Knab nu doet goed/handig is. Maar SMS is net zo'n slecht, als niet slechter, idee.

• jaenster
Waarom overwegen mensen zonder smartfoon een online only bank?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
jaenster schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:32:
Ik doe mijn financiën al sinds de jaren 90 op een desktop, en ik heb de behoefte niet daar verandering in aan te brengen.

Overigens vraag ik me het af, die veiligheid van apps. Denk dat we er over 5 jaar net zo naar kijken als SMS nu, hebben we ook van geleerd dat het makkelijk te kapen is. Een fatsoenlijke 2factor als een generieke TOTP authenticator of U2F lijkt me veel zinvoller, maar nee, doen Nederlandse (Europese) banken weer totaal niet aan...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Brent schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:46:
[...]

Ik doe mijn financiën al sinds de jaren 90 op een desktop, en ik heb de behoefte niet daar verandering in aan te brengen.

Overigens vraag ik me het af, die veiligheid van apps. Denk dat we er over 5 jaar net zo naar kijken als SMS nu, hebben we ook van geleerd dat het makkelijk te kapen is. Een fatsoenlijke 2factor als een generieke TOTP authenticator of U2F lijkt me veel zinvoller, maar nee, doen Nederlandse (Europese) banken weer totaal niet aan...
Die authenticator devices / readers / scanners genereren natuurlijk al een TOTP code. Niet volgens "de (Google) standaard", maar het is wel een vorm van. Maar bij TOTP zoals overal op het web gebruikt behoud je natuurlijk hetzelfde probleem. De secret staat in de telefoon en kan dus potentieel gelekt worden. Alleen daarom is TOTP op zijn minst net zo'n slecht idee. Daarnaast is TOTP ook geen manier om te verifiëren of je iemand bent of in het bezit ergens van bent. Of ja, TOTP bevestigd dat je in het bezit van een code bent, maar of je die op een legitieme manier hebt verkregen etc kan TOTP niet verifiëren.

FIDO2 / U2F, en dan al helemaal met een hardware token met PIN of biometrische controle, zou denk ik wel een optie kunnen zijn, of in ieder geval stukken veiliger dan TOTP.

Maar ding blijft dat banken tot nu toe nog altijd meerdere controles doen bij scanner / reader. Als je bv 10K wilt overboeken moet je in een extra stap nog eens "het totaalbedrag (zijnde 10000) invullen", en volgens mij moest je bij Rabo in sommige (extreme) gevallen ook een deel van rekeningnummer van begunstigde invullen. Zo'n extra controle stappen om je nogmaals te dwingen alles goed na te kijken kan niet bij TOTP / FIDO2 U2F etc.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Laatst online: 30-06 12:10
Park2801 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:38:

Onzin, net nog met de laptop ingelogd op de website.

• Park2801
ASS-Ware schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 22:15:
[...]

Onzin, net nog met de laptop ingelogd op de website.
Even goed lezen. Aan nieuwe klanten wordt geen "kastje" meer verstuurd. Die moeten perse de app gebruiken.

• Kodess
Dat klopt, ik heb geen kastje. Nu komt het leuke, ik wil een automatische incasso overzetten naar mijn knab rekening. Kom je op de knab website op e-Mandate uit. Moet je je kastje gebruiken om goed te keuren.... :+

• jeanj
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online

jeanj

kijk eerst hoe de wind waait

jaenster schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:32:
Ik bankier al 25 jaar via internet/telebankieren, op mijn desktop (die is inmiddels al meerdere keren vervangen. Smartphones bestonden toen nog niet

Ik zie niet in waarom je een smartphone moet hebben om te kunnen internet bankieren.

Everything is better with Bluetooth

• Bastiaan
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 01-07 21:38

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Om waarschijnlijk dezelfde praktische redenen als toen jij 25 jaar geleden met internetbankieren begon (en het ook nog lang geen gemeengoed was) ;)

Honda CBR1000F-SS (verkoopt trouwens een demper en zijn motorjeans!) • iPhone 11 • MacBook Air (2015) • Watch S3

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Laatst online: 30-06 12:10
Park2801 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:40:
[...]

Even goed lezen. Aan nieuwe klanten wordt geen "kastje" meer verstuurd. Die moeten perse de app gebruiken.
Ik lees goed, er staat: "Je kunt bij Knab alleen nog maar via de app bankieren. Inloggen op site kan niet (meer)".
En dat klopt niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Henk007
jeanj schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:34:
[...]

Ik bankier al 25 jaar via internet/telebankieren, op mijn desktop (die is inmiddels al meerdere keren vervangen. Smartphones bestonden toen nog niet

Ik zie niet in waarom je een smartphone moet hebben om te kunnen internet bankieren.
Helemaal mee eens. Ik heb wel een smartphone, maar ik wil daarvan niet afhankelijk zijn voor internetbankieren. Als mijn smartphone gestolen, vermist of defect is, wil ik toch over mijn eigen geld kunnen beschikken. Misschien moet ik toch naar een andere bank.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Park2801
ASS-Ware schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:08:
[...]

Ik lees goed, er staat: "Je kunt bij Knab alleen nog maar via de app bankieren. Inloggen op site kan niet (meer)".
En dat klopt niet.
Heb je net een rekening geopend als nieuwe klant dan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Park2801 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:16:
[...]

Heb je net een rekening geopend als nieuwe klant dan?
Iedereen kan op de site inloggen, ook zonder kastje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Park2801
Lees onder kopje 'Digitale banken':

https://www.bankenvergeli...ook-bankieren-zonder-app/

Waarom zou ik onjuistheden schrijven? Dit kun je toch niet weten als je niet net een rekening hebt willen openen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jaenster
jeanj schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:34:
[...]

En waarom niet gewoon per overschrijf kaart op papier? Kom op zeg, dingen veranderen.
Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True