Speciaal ook even dit topic opgezocht, want zojuist dezelfde mail gehad. Hieronder een reactie van ChatGPT toen ik daar de vraag stelde. Het deposito garantiestelsel maak ik mij nog niet zoveel zorgen over.
Vind het vervelender dat mijn geld vanaf volgende maand juridisch en feitelijk onder Oostenrijkse jurisdictie lijkt te gaan vallen. Komt vast goed als er alleen met KNAB (of BAWAG) iets mis gaat. Maar wat als het hele systeem omvalt in een heftige financiële crisis. Als Nederland dan op nationaal niveau iets van compensatie wil gaan doen voor haar inwoners, dan valt mijn geld in Oostenrijk daar niet per definitie onder.
Dat heeft mij tot nu toe ook weerhouden van rekeningen in het buitenland terwijl je daar meer rente kunt krijgen. Ik heb ook een rekening bij ABN, toch maar even nadenken of ik daar alles weer naar toe verhuis.
Benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.
Let op, dit komt van ChatGPT:
De belangrijkste verschillen en mogelijke gevolgen zijn juridisch en praktisch, niet financieel. Samengevat:
1. Juridisch kader
Je geld valt straks onder het Oostenrijkse depositogarantiestelsel (DGS), uitgevoerd door de Einlagensicherung AUSTRIA GmbH (ESA).
Dit betekent dat bij een faillissement van KNAB:
De afwikkeling plaatsvindt via Oostenrijkse instanties.
Je rechten worden beoordeeld naar Oostenrijks recht.
2. Uitbetaling bij faillissement
De EU-richtlijn verplicht elk DGS om binnen 7 werkdagen uit te betalen. In theorie is de bescherming dus gelijk. In praktijk:
De communicatie, formulieren en procedures lopen via Oostenrijk (mogelijk Engelstalig of Duitstalig).
De uitvoering kan trager verlopen als je in Nederland woont, zeker bij grote volumes claims.
3. Overheidsgarantie en stabiliteit
Beide landen zijn EU-lid, maar:
De Nederlandse overheid heeft historisch een iets sterker kredietprofiel dan de Oostenrijkse.
Oostenrijk scoort nog steeds hoog (S&P: AA+), dus het faalrisico is beperkt, maar formeel iets hoger dan bij Nederlandse dekking.
4. Toezicht en interventie
Het prudentieel toezicht (solvabiliteit, liquiditeit) verschuift van DNB naar de Oostenrijkse toezichthouder FMA.
Bij acute problemen kan dat invloed hebben op snelheid en prioriteiten van ingrijpen.
5. Praktische impact voor jou
Geen directe actie nodig als je onder de 100.000 euro blijft.
Mogelijke administratieve complicaties bij uitbetaling (taal, internationale communicatie).
Kleine kans op iets grotere vertraging bij een bankfaillissement.
Conclusie
De kernbescherming (100.000 euro per persoon per bank) blijft gelijk, maar je operationele zekerheid verschuift: iets meer afhankelijk van buitenlandse instanties, taal, en rechtsorde.
Financieel risico stijgt marginaal, praktisch risico bij calamiteit iets groter