svr89 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 22:40:
Na ruim een maand lang ergeren aan mijn halogeen mist- / bochtververlichting op de Polo AW, is het mij vandaag uiteindelijk gelukt om deze te upgraden naar LED.
Ik had de standaard lampjes al vervangen voor GP Thunder 7500K, maar ik was niet echt te spreken over de kleur en de lichtopbrengst.
Voor de LED lampen heb ik GEEN weerstanden of Canbus cancellers gebruikt. Alleen met de OBDeleven een paar kleine dingen aangepast.
Ook heb ik geen last van 'discolichten effect', wanneer je een rotonde op- en afrijd. Er zit namelijk een vertraging in het uitschakelen van de lampen
Mocht iemand interesse hebben in hoe en wat, laat het dan maar weten. De aanpassingen die ik op internet had gevonden zijn voor de Golf MK7, maar die zijn nagenoeg gelijk aan de Polo AW.
Sorry dat ik een tijdje niks van me heb laten horen.
Helaas moet ik mijn positieve reactie over het ‘discolichten effect’ terugnemen. De lampen gaan wel degelijk aan/uit zonder te dimmen.
De eerste set ‘elcheapo’ lampen die ik had gebruikt gaven veel strooilicht + licht dat recht naar voren scheen. Door dat laatste valt het ‘discolichten effect’ heel erg op. Bij de huidige set (Osram) lampen heb ik totaal geen last van strooilicht. Ook schijnen deze lampen niet recht naar voren, maar netjes naar achteren in de reflector. Daarnaast schijnt deze ook duidelijk richting de berm.
Doordat het licht van de huidige set niet recht naar voren schijnt, leekt het in vergelijking met de eerste set vanaf achter het stuur gezien alsof deze dimmen. Dat is dus helaas niet het geval, het valt alleen minder op.
Nu het ‘discolichten effect’ toch nog aanwezig is, had ik besloten om maar altijd met mijn mistlicht aan te rijden, want die extra LED lampen zijn zo mooi om aan te hebben staan. Echter levert dat de volgende twee problemen op:
- Het mag niet
- Overdag staan dim- en mistlicht ook aan.
Na wat zoeken en testen heb ik alles als volgt kunnen instellen:
- De mistlichten ingesteld als dimlichten waardoor deze mee gaan branden wanneer de echte dimlichten worden ingeschakeld.
- Standaard lichtsterkte van de mistlichten ingesteld op 10% sterkte waardoor het op DRL lijkt
- Bij bochten gaan de mistlichten van 10% naar 100% sterkte
- Via de schakelaar inschakelen van de mistlichten gaan deze van 10% naar 100%
Met deze instellingen is het ‘discolichten effect’ zo goed als helemaal verdwenen. Of dit legaal is weet ik niet, maar als ik nu wordt aangehouden kan ik tenminste aantonen dat de schakelaar van de mistlampen uit staat en wanneer ik deze aan zet dan zullen de mistlichten op volledige sterkte gaan branden.
Uit bovenstaande instellingen kan je dus opmaken dat het weldegelijk mogelijk is om (deze) LED lampen te laten dimmen, zonder dat ze gaan knipperen. Alleen vindt ik het daarom nog wel vreemd dat bij normaal gebruik als bochtverlichting de LED lampen direct aan en uit gaan (en in mijn geval dus direct 10% en 100%).
De lampen die ik heb gebruikt zijn de Osram LEDriving FOG LAMP H8/H11/H16. Deze voelen veel steviger aan en zijn ook veel zwaarder in gewicht (vermoedelijk door de extra koelblok) dan ‘elcheapo’ lampen. Daarnaast geven deze lampen een perfecte lichtbeeld en zijn de lampen voorzien van een LED controller/driver. De prijs is dan wel 109euro.
Als er vagen zijn, just let me know!