Toon posts:

24 uur van Le Mans 2017 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 12.674 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:58
Mede-auteur:
  • Richard117
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-06 23:14

Richard117

Nog iets meer dan 2 maanden voordat de race gaat starten. Het WEC/ELMS seizon start dit weekend in Silverstone met de 4 uur van Silverstone voor ELMS en de 6 uur voor WEC. Mooi moment dus om dit topic dus te starten.

De topic start is nog under construction. Dus waarschijnlijk dat eea niet zal kloppen.

24 uur van Le Mans topic 2017

De 85e editie van de 24 uur van Le Mans verreden op 17 en 18 juni. Dit jaar zijn 180 coureurs verdeeld over de 60 auto's (2 meer dan vorig jaar).

Het circuit

Categorieën

LMP1 - Le Mans Prototype 1

De LMP1 is de snelste klasse. Deze klasse is bedoeld voor Le Mans Prototypes en niet toegankelijk voor Bronze coureurs. Fabrieksteams worden verplicht met een hybride motor te rijden. Privateers hebben de keuze of ze wel of geen hybride gebruiken. Gezien het prijskaartje kiezen privateers eigenlijk altijd om zonder hybride te rijden. De hybride motoren drijven gecombineerd met meer dan 1000pk alle 4 de wielen aan.
Dit jaar doen er maar 3 LMP1 teams mee, Toyota en Porsche met een hybride en ByKolles als privateer. Voor het eerst sinds 1999 doet 13 voudig winnaar Audi niet mee, dit heeft ook tot gevolg dat er voor het eerst sinds 2005 geen dieselmotoren meer mee rijden.

De LMP1 klasse is te herkennen aan de witte koplampen en rode number panels.
Specificaties
De teams zijn zeer vrij in de keuze van hun motor.
Porsche: V4 Turbo (benzine - AWD - 8 MJ cat.)
Toyota: V6 Turbo (benzine - AWD - 8 MJ cat.)

ERS categorieën
Het principe van deze categorieën luidt: hoe meer energie per ronde teruggewonnen, hoe minder brandstof je per ronde mag gebruiken. Bijvoorbeeld: de Porsche 919 mag door zijn 8 MJ-categorie maximaal 88,5 kg benzine per uur verstoken, terwijl een vergelijkbare LMP1 in de 2MJ-categorie gelimiteerd is tot 94,3 kg/uur. Dit scheelt toch al snel een litertje of 8.

Tankinhoud
Benzine: 62,3 liter met ERS / 75 liter zonder ERS
Diesel: 50,1 liter met ERS

Minimum gewicht
878 kg voor LMP1-Hybrid
833 kg voor LMP1

LMP2 - Le Mans Prototype 2

De LMP2 klasse is bedoeld voor privateer teams en de bezetting van de drie coureurs moeten een mix zijn van professionele en amateur coureurs zijn. Er moet minimaal één coureur met een Silver of Bronze ranking zijn.

De teams kunnen hebben de keuze uit een chassis van Oreca, Ligier, Dallara en Riley en zijn verplicht om met een +- 600pk sterke Gibson V8 benzine motor te rijden.

De LMP2 klasse is te herkennen aan de witte koplampen en de blauwe number panels.
Specificaties

Tankinhoud
75 liter

Minimum gewicht
930 kg

Naast beide prototype klassen zijn er ook nog twee klassen waar de auto's zijn gebaseerd op normale auto's die men ook in de winkel zou kunnen kopen, als je genoeg geld hebt. Denk hierbij aan Ferrari's, Aston Martins, Porsches en sinds dit jaar weer Fords.

GTE is opgedeeld in twee klassen: GTE PRO en GTE AM.

LMGTE PRO - Le Mans Grand Touring Endurance PRO

GTE PRO is bedoeld voor de professionele teams, net zoals LMP1. Deze klasse is toegankelijk voor alle coureurs en er is geen restrictie op de rankingvan de 3 coureurs.

De GTE PRO auto's zijn te herkennen aan de gele koplampen en groene number panels.

Specificaties
Motor
Normally aspirated engines: 5500 cc maximum
Turbocharged / Supercharged engines: 4000 cc maximum.

Tankinhoud
90 liter

Minimum gewicht
1245 kg

LMGTE AM - Le Mans Grand Touring Endurance AM

GTE AM is de GT klasse voor amateur coureurs. Er wordt gereden in auto's waarvan het model minstens 1 jaar gehomologeerd is. Dat wil zeggen dat het model al minstens 1 jaar in de GTE Pro gereden moet hebben. Als voorbeeld: de Ferrari 488 GTE debuteerde in 2016 in de GTE Pro en mag dit jaar dus voor het eerst in de GTE Am ingezet worden. Alle Ferrari teams in de GTE Am zijn dan ook overgestapt op de 488 GTE, alleen JMW Motorsport kiest ervoor om met een oud model te blijven rijden.

De GTE AM auto's zijn te herkennen aan de gele koplampen en oranje number panels.

Data en tijden

Le Mans test
Voor elk race is er ook nog een test dag. Hier kunnen teams nog testen en moeten Le Mans rookies minimaal 10 ronden rijden om te wennen aan de baan. De test dag is dit jaar op zondag 4 Juni. Radio Le Mans doet hiervan verslag (alleen audio).
Race week
Zondag 11 juni
14:30 - 19:00: Scruteneering

Maandag 12 juni
10:00 - 18:00: Scruteneering

Woensdag 14 juni
16:00 - 20:00: Vrije training
22:00 - 00:00: Kwalificatie 1

Donderdag 15 juni
19:00 - 21:00: Kwalificatie 2
22:00 - 00:00: Kwalificatie 3

Zaterdag 17 juni
09:00 - 09:45: Warm-up
15:00 - 00:00: Race

Zondag 18 juni
00:00 - 15:00: Race

Deelnemers

Er zijn in totaal 180 deelnemers ingeschreven, verdeeld over 60 auto's. Voor een volledig overzicht van alle teams en rijders, kan je terecht bij de volgende link:
Entry list Le Mans 2017

Nederlandse team(s)
#29 Racing Team Nederland
Deelnemers uit Nederland en België
#29 - LMP2 - Racing Team Nederland - Jan Lammers (NLD)
#29 - LMP2 - Racing Team Nederland - Frits van Eerd (NLD)
#38 - LMP2 - Jackie Chan DC Racing - Ho-Pin Tung (CHN/NLD)
#43 - LMP2 - Keating Motorsports - Jeroen Bleekemolen (NLD)
#49 - LMP2 - ARC Bratislava - Rik Breukers(NLD)
(Vooralsnog geen Belgische coureur)

Garage 56

Dit jaar geen Garage 56. De entry voor dit jaar zou op Bio Ethanol rijden, maar december is bekend geworden dat het bedrijf achter deze wagen tijd en geld te kort kwam.
In deze klasse zijn wel bijzondere wagens/initiatieven wel aan de start gekomen:
- Deltawing
- Nissan Zeod
- Frederic Sausset. Door een virus hebben ze zowel beide handen als zijn beide voeten geamputeerd. De man racet al in onder andere de V de V series. Ik zou zeggen bekijk zijn Youtube pagina eens: YouTube: Frédéric SAUSSET
To-do
- Overzicht uitbreiden met suggesties.
- Iemand interesse om mee te helpen updaten?

[Voor 19% gewijzigd door ge-flopt op 13-06-2017 21:07]

• ge-flopt
Even gereserveerd voor overige info.

• ge-flopt
Ik lees net dat Tracy Krohn ook weer mee doet:
http://sportscar365.com/l...4h-le-mans-in-dh-ferrari/
Terug in een Ferrari en niet in een LMP2 dit keer.

In 2013 heeft hij een Ferrari afgeschreven tijdens de test:

Er is toen een nieuwe Ferrari aangeschaft en deze is omgebouwd naar de specificaties die nodig waren voor Le Mans:

Hij is misschien niet de snelste, maar hij valt wel altijd op in Le Mans

• Richard117
Ik ben er voor de 10e keer live bij *O*

Snelheid is bij Tracy meestal niet eens het probleem, het probleem is vooral dat hij nog wel eens een slippertje maakt :+

De OP staat wel nog vol foute informatie.

Audi en Nissan doen niet mee, LMP1 bestaat alleen uit Toyota, Porsche en ByKolles. Toyota heeft een V6 ipv V8 motor en zit in de 8MJ categorie.

In de LMP2 rijdt iedereen verplicht met een Gibson V8 motor en een Oreca, Ligier, Riley of Dallara chassis.

De testdag is niet op 31 mei maar in het weekend van 4/5 Juni.

iRacing Profiel - www.volgaspics.nl

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-06 12:31
ge-flopt schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 12:39:
De 85e editie van de 24 uur van Le Mans verreden op 17 en 18 juni. Dit jaar zijn 180 coureurs verdeeld over de 60 auto's (2 meer dan vorig jaar). Hier wordt in 24 uur, meer race kilometers gemaakt dan in een heel F1 seizoen.
Nee zover zijn ze nog niet bij Le Mans, het record van meest gereden kilometers tijdens Le Mans staat op 5410 km. In het seizoen 2017 worden er in de Formule 1 6100 km afgelegd.

• Richard117
Audiowaste schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:32:
[...]

Nee zover zijn ze nog niet bij Le Mans, het record van meest gereden kilometers tijdens Le Mans staat op 5410 km. In het seizoen 2017 worden er in de Formule 1 6100 km afgelegd.
Maar dat komt omdat de F1 seizoenen steeds langer worden :+
In het recordjaar 2010 was het verschil een stuk kleiner, maar een F1 seizoen is inderdaad langer. Wel klinkt het leuk om te zeggen dat je binnen 1 dag bijna een heel F1 seizoen ziet.

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:29
60 autos * 5000
20 autos * 6000.

Hmmzz volgens mij wind de lemans dan toch hoor :+

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

* CH4OS bookmarked dit topic! Ik ga dit jaar samen met @bvk naar deze race. We hebben tickets voor Tribune 19 en hebben er onwijs zin in! Ik wil hier zelf de nodige jaren al naar toe, maar nooit ervan gekomen. Dit jaar gaat het dan eindelijk gebeuren. Wel met een hotel in Tours, dus steeds een uurtje heen en weer rijden

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

* bvk haakt aan!

Voor mij ook de eerste keer op Le Mans, ben benieuwd! Ik ben wel eerder naar de F1 GP van Monaco geweest en heb veelvuldig op Zandvoort rondgelopen, maar dit lijkt me ook wel een heel leuk spektakel om mee te maken :)

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-08-2021

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Sinds 2005 bezoek ik de 24 uur, en we kamperen altijd. Na begonnen te zijn op Maison Blanche en een noodgedwongen uitstapje naar Bleu Nord zijn we nu neergestreken op Houx. Niet zo dicht aan de baan als we vroeger hadden, maar nog altijd beter dan Bleu Nord. Wel altijd met biertap. :+

My wife has passed away:http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dit jaar niet; stond wel in de planning maar uit logistieke overwegingen toch gekozen voor Blancpain 24H of Spa. Als dat bevalt, waarschijnlijk volgend jaar wel weer naar LeMans.

Voor de rest staat dat LeMans allllang in de decoder dus de TV's staan de gehele race aan. Persoonlijk vind ik het wel jammer dat LMP1 eigenlijk een toss-up wordt tussen 2 grote merken dit jaar en ben bang dat LeMans, juist vanwege de puntentelling, meer een strategische race gaat worden dan dat je een aantal jongens voluit zal zien knallen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Richard117
CH40S schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:50:
* Richard117 bookmarked dit topic! Ik ga dit jaar samen met @bvk naar deze race. We hebben tickets voor Tribune 19 en hebben er onwijs zin in! Ik wil hier zelf de nodige jaren al naar toe, maar nooit ervan gekomen. Dit jaar gaat het dan eindelijk gebeuren. Wel met een hotel in Tours, dus steeds een uurtje heen en weer rijden
Zonde dat je in een hotel zo ver van het circuit zit. Voor de echte beleving wil je eigenlijk toch wel op een camping bij het circuit zitten. Vooral op dagen dat er niet gereden wordt is er genoeg te zien, je kunt bv behoorlijk makkelijk in de pitlane komen. Maar dat is niet iets wat je zomaar even doet als je daar een uur voor moet reizen.
LangTall schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 09:52:
Sinds 2005 bezoek ik de 24 uur, en we kamperen altijd. Na begonnen te zijn op Maison Blanche en een noodgedwongen uitstapje naar Bleu Nord zijn we nu neergestreken op Houx. Niet zo dicht aan de baan als we vroeger hadden, maar nog altijd beter dan Bleu Nord. Wel altijd met biertap. :+
Eerste jaar stond ik op Beausejour, maar dit wordt toch al de 9e keer op Houx. Ik zou niet anders willen :)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Richard117 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 16:18:
Zonde dat je in een hotel zo ver van het circuit zit. Voor de echte beleving wil je eigenlijk toch wel op een camping bij het circuit zitten. Vooral op dagen dat er niet gereden wordt is er genoeg te zien, je kunt bv behoorlijk makkelijk in de pitlane komen. Maar dat is niet iets wat je zomaar even doet als je daar een uur voor moet reizen.
Aangezien we met de trein gaan wordt een tent meenemen lastig. En de reisgenoot wilde niet in een tentje. ;) Ik vind het verder ook niet zo heel erg, we zijn er toch vanaf vrijdags pas.

[Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 22-04-2017 18:23]

• Richard117
CH40S schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 18:21:
[...]
Aangezien we met de trein gaan wordt een tent meenemen lastig. En de reisgenoot wilde niet in een tentje. ;) Ik vind het verder ook niet zo heel erg, we zijn er toch vanaf vrijdags pas.
Ter plekke kopen, de Decathlon ligt direct aan het circuit :+

• bvk
  • Nu online

bvk

Richard117 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 19:44:
[...]

Ter plekke kopen, de Decathlon ligt direct aan het circuit :+
Ik heb genoeg gekampeerd in mijn leven, maar dat is wat mij betreft nu wel voorbij. Tijd voor luxe >:)

En daarnaast is de boel al geboekt, plus wat gaan we met die tent, slaapzakken etc. na de race doen?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

bvk schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 22:23:
[...]

Ik heb genoeg gekampeerd in mijn leven, maar dat is wat mij betreft nu wel voorbij. Tijd voor luxe >:)

En daarnaast is de boel al geboekt, plus wat gaan we met die tent, slaapzakken etc. na de race doen?
Sabbatical nemen tot LeMans 2018 en lekker uitgeslapen zijn?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Richard117
bvk schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 22:23:
[...]

Achter laten voor de zigeuners :+
Zijn er velen die het op die manier doen.

Maar serieuzer: ieder zijn eigen keuze natuurlijk. Hoewel ik persoonlijk vind dat je op die afstand een hoop van de sfeer mist, is het voor alleen overnachten tijdens het raceweekend nog wel te begrijpen.

Zelf ben ik er op zondag al voor de scrutineering, 's avonds maak ik dan een rondje door de pitlane en paddock. Op maandag de 2e dag van de scrutineering en 's avonds weer een rondje door de pitlane en paddock. Dinsdagochtend de groepsfoto van de coureurs met aansluitend diverse fotoshoots van de teams, dinsdagmiddag de handtekeningensessie, woensdag en donderdag trainingen+kwalificaties en op vrijdag Mad Friday, pitwalk en de parade in de stad. En tussendoor beetje relaxen op de camping. Als je daar dan elke dag voor uit Tours moet komen is dat nogal een gevlieg. Vanaf de camping is het een wandeling van 5-10 minuten.

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:29
JAAAA DE 24 UUR!

In oktober al tickets geboekt! AirBnB'tje geboekt in het centrum van Le Mans! Geen gezeul met tenten etc. Lekker op je gemakkie het weekend ervoor die kant op rijden, beetje Normandië bekijken en zo.

Ik root dit jaar voor Toyota. Daarvoor was Audi altijd mijn team sinds ik 't volg (2005). Maar die zijn eruit.
Na vorig jaar gun ik het Toyota zooo. We gaan het zien, het wordt een mooie race. Waarschijnlijk helaas maar 5 LMP1 autos, dus tijdens de andere WEC races even goed de LMP2 en GTE verhoudingen leren :p

Iemand nog een wedje leggen hoelang het duurt voordat de CLM weer in de fik staat? >:)

[Voor 7% gewijzigd door iichel op 24-04-2017 09:58]

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LangTall

LangTall

Richard117 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 16:18:

Eerste jaar stond ik op Beausejour, maar dit wordt toch al de 9e keer op Houx. Ik zou niet anders willen :)
Correctie, we staan op Houx Annexe zie ik net. :+ Absoluut geen slechte plek, alleen op Maison Blanche stonden we echt aan de baan. Sinds de bouw van het Porsche Centre is er alleen geen plek meer te krijgen. :|

My wife has passed away:http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

• Richard117
iichel schreef op maandag 24 april 2017 @ 09:56:
Iemand nog een wedje leggen hoelang het duurt voordat de CLM weer in de fik staat? >:)
Bedoel je voor heel de raceweek of wil je het beperken tot de race? :+
Terugkijkend op Silverstone hebben ze iig nog steeds concurrentie van de GTE Porsche, die branden ook lekker.

Persoonlijk heb ik dit jaar niet echt een favoriet. Qua (gebrek aan) geluid had ik weinig met Audi, maar doordat ik 1 van de monteurs ken en daardoor nog wel eens achter de schermen mocht kijken had Audi wel een speciaal plekje. De V12's van Aston Martin waren altijd mijn favoriet, maar die moet ik al een tijdje missen.
En uiteraard special aandacht voor de Nederlandse inbreng, na wat magere jaren is dat dit jaar gelukkig weer wat meer.

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:49
Recent de 24h de motos gevolgd. Blijf het bizar vinden dat na 24h rijden er nog steeds in de laatste ronden kan worden ingehaald en geraced voor de eerste plek. Knap dat de teams zo aan elkaar gewaagd zijn. Ben erg benieuwd om ook de auto's dit jaar weer rond te zien gaan en te kijken wat er qua techniek is veranderd.

Acties:
  • +14Henk 'm!

• Richard117
De plannen voor dit jaar zijn iets veranderd. Ik heb met onderstaande foto een 5e plaats in een fotowedstrijd behaald. Daardoor mag ik dit jaar als VIP naar de 24h, ga ik met de helikopter over het circuit vliegen, komt mijn foto in het 24h museum te hangen en krijg ik de foto na afloop van de tentoonstelling. Maar mijn tickets heb ik in oktober al besteld, die heb ik nu dus over. Dus ken je iemand die graag naar de 24h wil, ik heb een kaartje over :)

Vandaag onthuld door Henri Pescarolo

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ge-flopt
Larbre competition zal dit jaar de art car vaandel dragen:
http://www.dailysportscar...for-le-mans-24-hours.html

Hopelijk beter dan de vorige:
2015:

2013:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ge-flopt
De week van Le Mans is bekend:
http://www.dailysportscar...ek-schedule-released.html

Sunday June 11
14.30 to 19.00 Scrutineering

Monday June 12
10.00 to 18.00 Scrutineering

Tuesday June 13
10.30 to 10.45 Official drivers’ photo
17.00 to 18.30 Driver’s autograph session

Wednesday June 14
16.00 to 20.00 Le Mans 24 Hours Free Practice 1
20.30 to 21.30 Road To Le Mans Free Practice
22.00 to 00.00 Le Mans 24 Hours Qualifying 1

Thursday June 14
10.30 to 11.15 Porsche Carrera Cup Free Practice 1
11.55 to 12.40 Porsche Carrera Cup Free Practice 2
13.30 to 13.50 Road To Le Mans Qualifying 1
14.05 to 14.25 Road To Le Mans Qualifying 2
15.30 to 16.30 Porsche Carrera Cup Qualifying
17.30 to 18.30 Road To Le Mans Race 1
19.00 to 21.00 Le Mans 24 Hours Qualifying 2
22.00 to 00.00 Le Mans 24 Hours Qualifying 3

Friday June 15
10.00 to 20.00 Public pit walk
17.30 to 20.00 Drivers parade

Saturday June 16
09.00 to 09.45 Le Mans 24 Hours Warm Up
10.15 to 11.00 Porsche Carrera Cup Race
11.30 to 12.30 Road To Le Mans Race 2
15.00 Start of the Le Mans 24 Hours

Sunday June 17
15:00 End of the Le Mans 24 Hours

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Richard117
ge-flopt schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:26:
Sunday June 11
14.30 to 19.00 Scrutineering

Monday June 12
10.00 to 18.00 Scrutineering
In feite is dit schema alleen de officiële bevestiging, want in de loop van de maanden was er al wel het één en ander aangekondigd en zoveel verschilt het nooit ten opzichte van het jaar ervoor (grootste verandering is dat sinds vorig jaar de support races op donderdag veel meer track time hebben)

Ik heb even de scrutineering tijden erbij gepakt, die zijn voor mij namelijk pas interessant als ik de tijden weet dat alle teams aan de beurt zijn. Ik pik meestal de fabrieksteams, teams met Nederlanders en met eventueel een bekendheid mee. Ik kom altijd rond 14:00 op de camping aan, dan weet ik of ik nog tijd heb om de caravan nog op te zetten of dat ik gelijk naar de stad moet voor scrutineering :P

Zodra ik die heb, zal ik dat tijdschema hier ook delen. Net zoals de indeling van de vipruimtes, daar is vaak nl best interessante informatie uit te halen. Fabrikanten die overwegen om aan Le Mans mee te doen, huren vaak nl een of twee jaar ervoor al een vipruimte om eens sfeer te proeven en contacten te leggen.

• ge-flopt
Corvette heeft aangegeven wie er gaan rijden:
http://www.endurance-info...er-round-out-2017-lineup/
Jordan Taylor en Marcel Fassler (Ex- Audi LMP1 en in 2009 Corvette) zijn ook weer van de artij. Dan rijden de broertjes Taylor beide op Le Mans. Jordan in een Corvette en Ricky in de wagen samen met Jeroen Bleekemolen.

Is er eigenlijk iets bekend over de BOP? Hopelijk dat het een stuk beter is dan vorig jaar met Ford. Heb nog steeds het idee dat de ACO de regels heeft aangepast om Ford aan de start te krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Richard117
ge-flopt schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:14:

Is er eigenlijk iets bekend over de BOP? Hopelijk dat het een stuk beter is dan vorig jaar met Ford. Heb nog steeds het idee dat de ACO de regels heeft aangepast om Ford aan de start te krijgen.
Voor Spa is de tank van Ford verkleind met 4 liter en hebben Porsche 3 liter en Ferrari er 1 liter bij gekregen. :)

Zoals beloofd, hier het tijdschema voor scrutineering. Zoals het er nu uit ziet ligt mijn focus op de maandagmiddag met Bleekemolen, Toyota, Racing Team Nederland en Ford.
Ik zie nu trouwens ook dat JMW niet meer met een Ferrari 458 op de lijst staat, maar met een 488. Dat zou ik wel jammer vinden, ik had gehoopt nog 1x een jankende Ferrari te horen. Die Turbo in de 488 vind ik net een stofzuiger ;)

http://www.volgaspics.nl/...metable-24h-le-mans-2017/

En de indeling van de pitboxen en vipruimtes zijn ook bekend. Er zijn nog wat vipruimtes vrij, maar tot nu toe geen hints qua nieuwe fabrikanten.
http://assets.lemans.org/...4-heures-du-mans-2017.pdf

[Voor 13% gewijzigd door Richard117 op 10-05-2017 22:27]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ge-flopt
De line up van de Toyota's wordt gewijzigd door de blessure van Lopez:
http://www.dailysportscar...s-up-le-mans-line-up.html

#7:
- Mike Conway
- Kamui Kobayashi
- Stéphane Sarrazin (Was Lopez)
(Zelfde line up als vorig jaar)

#9:
- José María López
- Nicolas Lapierre
- Yuji Kunimoto
(Lapierre toch weer gewoon terug bij Toyota)

- Sébastien Buemi
- Anthony Davidson
- Kazuki Nakajima
Toyota team president Toshio Sato explained:

“Our circumstances have changed over the last few weeks as a result of the injury to José María. He is in the unfortunate position of having completed very few racing laps this year in WEC, so we all felt it was appropriate to adjust the driver lineup.

“I am very confident that Stéphane will fit well into a #7 lineup which can fight for the win. José María, like Yuji, will learn a lot at Le Mans this year, familiarising himself with the track and the event in general, and this is an important step for the future as well.”

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Richard117
Het is niet alleen de blessure en daarmee gebrek aan (race)ervaring van Lopez die voor deze verandering heeft gezorgd. De snelheid (of liever gebrek daaraan) van Kunimoto op Spa zorgde voor flinke onderlinge verschillen binnen de #9. Als je Lopez dan ook nog als onzekere factor in de #7 hebt, zou dat betekenen dat Toyota alleen met de #8 vol in de aanval kan gaan. Terwijl ze juist voor een 3e auto gekozen hebben om met minstens 2 auto's vol in de aanval te kunnen. Nu is de #9 duidelijk de 3e auto. Die moet gewoon lekker zijn rondjes gaan maken en uit de problemen blijven zodat ze toe kunnen slaan wanneer er iets met de Porsches of de andere Toyota's gebeurd.

Overigens is de hele deelnemerslijst bekend gemaakt, alleen in de Proton Porsche moet er nog iemand bekend gemaakt worden. Maar de verwachting is dat dit Perfetti gaat worden die nu nog als coureur van de enige reserve auto op de lijst staat.

http://assets.lemans.org/...4-heures-du-mans-2017.pdf

• ge-flopt
Andy Blackmore's spottersguide is ook dit jaar weer aanwezig!! :D

http://www.spotterguides.com/portfolio/17lm/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Kan het dit jaar helaas niet volgen via tv :( Zit dan wel in frankrijk toevallig maar in Normandie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ge-flopt
Met de heftige crash van Bourdais tijdens de qualificatie voor de Indy 500, is er meteen ook een streep door zijn deelname van de 24 uur van Le Mans gekomen:
http://sportscar365.com/l...e-mans-in-the-days-ahead/
Bourdais is zeker niet mijn favoriete coureur, maar hopelijk krabbelt hij snel weer op.

Bourdais heeft inmiddels 11 Le Mans starts op zijn naam staan, oa met Pescarolo Sport, Peugeot en Ford.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ge-flopt
En de sponsor die er elk jaar bij is: Gulf is er ook dit jaar weer bij:
http://www.dailysportscar...nd-remainder-of-2017.html

Racing Team Nederland is in Le Mans voor de test:
https://www.facebook.com/...4/473147636352455/?type=3
Ik verwacht dus ook dat Rubens erbij zal zijn.

Iemand al iets gehoord wie Bourdais vervangt op Le Mans?

[Voor 6% gewijzigd door ge-flopt op 30-05-2017 21:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:49
Ik weet dat coureurs een minimaal en een maximaal aantal uur mogen rijden. Maar mogen coureurs onbeperkt gewisseld worden, of zit daar ook een maximum aan vast?

Speel ook Airplane Manager en Repeat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Is Drinking for Holland eigenlijk nog actief? Kan het uit hun website niet echt opmaken...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ge-flopt
Ik zie nu dat Nicky Catsburg op de reserve lijst staat:
https://www.motorsport.co...iviere-at-le-mans-910718/
Gaat de goede kant op met hem.

Ik denk dat Drinking for Holland een beetje een stille dood is gestorven toen Racing for Holland ermee stopte.

Club Arnage heeft de nieuwe guide voor 2017 nog niet online gezet, maar ik denk dat de 2016 guide ook nog wel te doen is: http://www.clubarnage.com/caguide/download.html

[Voor 22% gewijzigd door ge-flopt op 30-05-2017 22:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Richard117
ge-flopt schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:18:
Ik zie nu dat Nicky Catsburg op de reserve lijst staat:
https://www.motorsport.co...iviere-at-le-mans-910718/
Gaat de goede kant op met hem.

Ik denk dat Drinking for Holland een beetje een stille dood is gestorven toen Racing for Holland ermee stopte.

Club Arnage heeft de nieuwe guide voor 2017 nog niet online gezet, maar ik denk dat de 2016 guide ook nog wel te doen is: http://www.clubarnage.com/caguide/download.html
Dat nieuws van Catsburg is nog van voor het weekend, maar is denk ik al achterhaald. De tweet van Vaxiviere lijkt er iig op te wijzen dat hij gewoon zelf aan de testdag deel gaat nemen:

https://twitter.com/Matt_vaxiviere/status/869496743724974080

Drinking for Holland is nog wel aanwezig, maar inderdaad niet meer zo groot als in de Racing for Holland tijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Richard117
Onbekend schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:23:
Ik weet dat coureurs een minimaal en een maximaal aantal uur mogen rijden. Maar mogen coureurs onbeperkt gewisseld worden, of zit daar ook een maximum aan vast?
Dat mag gewoon onbeperkt, als je je maar aan de rijtijden houdt.

De exacte regels zijn: iedere coureur moet minstens 6 uur en mag maximaal 14 van de 24 uur rijden. In een periode van 6 uur mag een coureur maximaal 4 uur rijden, zodat ze toch nog iets van rust krijgen.
Als de voorspelde buitentemperatuur 32 graden of hoger is, mag een coureur in een auto zonder airco maximaal 80 minuten achtereen rijden en moet daarna minstens 30 minuten rus. Al vraag ik mij af in hoeverre deze regel nog van toepassing is, want vanaf 2017 zijn er geen open auto's meer en heeft volgens mij iedereen gewoon airco.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:26

Niellie41

Ondertitel van deze gebruiker

"Airco" :+

Mijn iRacing profiel | "Complaining without offering a solution, is bitching. So stop bitching." - Andy Lally

• P.O. Box
  • Niet online
Richard117 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:43:
[...]

Drinking for Holland is nog wel aanwezig, maar inderdaad niet meer zo groot als in de Racing for Holland tijd.
oh jammer... "kende" ze van het oude fotmule1.nl forum. Vond het toen altijd erg leuk om hun avonturen en gekke ideeen te volgen (heb zelfs nog een account op hun forum maar het openbare deel daarvan is niet echt actief).
meen dat @LangTall (en gezien zijn avatar die ik krijg als ik @ type, klopt dat :)) een van de organisatoren was.

• LangTall

LangTall

Maak daar 'is' van, en je hebt het bij het rechte eind. Het is bijna onmogelijk geworden om voor een grote groep genoeg kaarten te krijgen zoals we dat ooit deden. Dus is het allemaal wat kleiner, zijn we van campsite gewisseld (dat Porsche centrum op MB hielp niet echt) maar een aantal bij jou bekende namen uit de formule1.nl tijd zijn er nog steeds elk jaar onder de naam DfH. :)

• P.O. Box
  • Niet online
LangTall schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:44:
Maak daar 'is' van, en je hebt het bij het rechte eind. Het is bijna onmogelijk geworden om voor een grote groep genoeg kaarten te krijgen zoals we dat ooit deden. Dus is het allemaal wat kleiner, zijn we van campsite gewisseld (dat Porsche centrum op MB hielp niet echt) maar een aantal bij jou bekende namen uit de formule1.nl tijd zijn er nog steeds elk jaar onder de naam DfH. :)
cool _/-\o_ ... wellicht een idee jullie site weer eens te pimpen? :)
vond het altijd leuk om de foto's te zien van de feestjes, pitwalks, etc.

had al zo'n vermoeden dat de organisatie het steeds moeilijker zou gaan maken om zelf feestjes te gaan creeren... daar hebben ze natuurlijk te weinig controle op... gok dat er ook een wildgroei van copy-cats, die ook feestjes gingen organiseren, kwam waardoor ze wellicht het wel moeilijker moesten maken...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Richard117
En zo vinden er een dag of 3 voor de testdag nog wat veranderingen plaats:

Zoals verwacht: Tony Kanaan neemt de plek van Bourdais bij Ford in.
James Rossiter is door Toyota opgeroepen om in Japan in de SuperGT te testen en moet daarom zijn stoeltje bij Kolles opgeven. Waarschijnljk vervangt Bonanomi hem. Die heeft afgelopen week op Spa al met de auto getest.
Hebben we alleen nog altijd de 88 Porsche met een vrij plekje.

http://www.dailysportscar...bourdais-for-le-mans.html
https://nl.motorsport.com...4-uur-van-le-mans-912934/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ge-flopt
Geen nieuws wat direct met aankomende 24 uur te maken heeft, maar waar ik wel blij van wordt:
https://nl.motorsport.com...oncept-in-le-mans-913097/

Don Panoz komt met iets nieuws. Don Panoz is oud eigenaar van de ALMS series, heeft zijn eigen auto bedrijf, was de drijvende kracht achter de Deltawing en natuurlijk van deze:

De Panoz LMP-1 Roadster-S, aka the Leader (voor wie de vailant film gezien heeft)

Omdat er wordt gesproken over het bedrijf "Green4U Technologies", zou volgend jaar Garage 56 weer terug komen? Er wordt ook gesproken over "een ‘niet eerder vertoond race concept’".

Niet idereen is te spreken geweest over de Deltawing, maar zoals hij een paar jaar geleden in Le Mans reed, ben ik er nog steeds fan van.

We will see!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Richard117
ge-flopt schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:57:
Geen nieuws wat direct met aankomende 24 uur te maken heeft, maar waar ik wel blij van wordt:
https://nl.motorsport.com...oncept-in-le-mans-913097/

Don Panoz komt met iets nieuws. Don Panoz is oud eigenaar van de ALMS series, heeft zijn eigen auto bedrijf, was de drijvende kracht achter de Deltawing en natuurlijk van deze:
[afbeelding]
De Panoz LMP-1 Roadster-S, aka the Leader (voor wie de vailant film gezien heeft)

Omdat er wordt gesproken over het bedrijf "Green4U Technologies", zou volgend jaar Garage 56 weer terug komen? Er wordt ook gesproken over "een ‘niet eerder vertoond race concept’".

Niet idereen is te spreken geweest over de Deltawing, maar zoals hij een paar jaar geleden in Le Mans reed, ben ik er nog steeds fan van.

We will see!
De Deltawing is de enige Garage 56 auto die je een succes kunt noemen. Die reed gewoon goed mee tot hij door een Toyota van de baan gerost werd.
Misschien kun je Sausset vorig jaar ook wel een succes noemen, maar dat was toch gewoon gebaseerd op een bestaande auto en dus niet zo heel erg innovatief.

Leuk dat Panoz weer iets aan gaat kondigen, maar dat heb ik ze in Le Mans ook met de Abruzzi zien doen. We zijn een jaar 7 verder en ik wacht er nog steeds op...

• ge-flopt
Richard117 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 12:52:
[...]

De Deltawing is de enige Garage 56 auto die je een succes kunt noemen. Die reed gewoon goed mee tot hij door een Toyota van de baan gerost werd.
Misschien kun je Sausset vorig jaar ook wel een succes noemen, maar dat was toch gewoon gebaseerd op een bestaande auto en dus niet zo heel erg innovatief.

Leuk dat Panoz weer iets aan gaat kondigen, maar dat heb ik ze in Le Mans ook met de Abruzzi zien doen. We zijn een jaar 7 verder en ik wacht er nog steeds op...
Zou het een garage 56 kunnen zijn op basis van Panoz Avezzano GT4?
Die Abruzzi zou wel mooi zijn geweest. Panoz komt eigenlijk altijd wel met wagens die niet standaard zijn.

Ben wel blij dat hij gewoon nog dit soort initiatieven heeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Richard117
ge-flopt schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:40:
[...]

Zou het een garage 56 kunnen zijn op basis van Panoz Avezzano GT4?
Die Abruzzi zou wel mooi zijn geweest. Panoz komt eigenlijk altijd wel met wagens die niet standaard zijn.

Ben wel blij dat hij gewoon nog dit soort initiatieven heeft.
Volgens Sportscar365.com is het ondanks dat Panoz dat graag zou willen, nog geen volledig electrische auto.
Een hybride GT zou in dat geval dan wel een mogelijkheid zijn.

Mijn vorige, ietwat sceptische, opmerking over Panoz heeft een reden Dat komt vooral door het feit dat ik de afgelopen 10 jaar dat ik op Le Mans ben geweest, daar ieder jaar auto's gepresenteerd heb zien worden waar we vervolgens van de meeste nooit meer iets vernemen. Zelfs een complete of zelfs al rijdende auto wil helemaal niets zeggen.

Ik ben wel met je eens dat we blij moeten zijn met die soort initiatieven, want Panoz levert wel altijd iets bijzonders af. En ook al is het qua uiterlijk niet allemaal even mooi, juist de variatie in auto's is iets wat Le Mans zo mooi voor mij maakt.

• ge-flopt
Aardig wat wijzigingen en extra coureurs voor de test van Le Mans
http://www.dailysportscar...hours-entry-complete.html
Marco Bonanomi is officieel de vervanger van James Rossiter bij ByKolles

#88 krijgt Klaus Bachler, Stephane Lemeret en Khaled Al Qubaisi als coureurs waardoor Nick Yelloly weer van de lijst is.

http://www.dailysportscar...s-to-driver-line-ups.html
Even de lage landen update:
Laurens Vanthoor test bij G-Drive Oreca
Nicky Catsburg staat nog steeds op de reserve lijst bij TDS voor het geval dat Matthieu Vaxiviere niet fit is
Nico Pieter de Bruijn test bij Keating Motorsport.

Op de Facebook pagina van Jeroen Bleekemolen zag ik dat hij (en verschillende anderen) een druk weekend voor de bog hebben: Testen, qualificeren en racen op zaterdag bij IMSA en zondag test in Le Mans.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gaan de tests eigenlijk nog ergens uitgezonden worden? Of is dat pas vanaf 11 juni, dat er uitzendingen komen? Ik zit te denken om Eurosport Player af te sluiten, zodat ik de kwalificaties e.d. kan kijken. De race zelf ben ik aanwezig in Le Mans. :)

Overigens doet de afbeelding van de LMGTE AM (https://www.fiawec.com/wp...8Italia-N72-CP2015WEC.png) het hier niet.

[Voor 50% gewijzigd door CH4OS op 01-06-2017 21:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niellie41

Niellie41

CH40S schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:15:
Gaan de tests eigenlijk nog ergens uitgezonden worden? Of is dat pas vanaf 11 juni, dat er uitzendingen komen? Ik zit te denken om Eurosport Player af te sluiten, zodat ik de kwalificaties e.d. kan kijken. De race zelf ben ik aanwezig in Le Mans. :)

Overigens doet de afbeelding van de LMGTE AM (https://www.fiawec.com/wp...8Italia-N72-CP2015WEC.png) het hier niet.
Ik denk dat ik de race bij WEC zelf bestel. Ik heb nu een abonnement voor het seizoen excl. Le Mans, maar het commentaar met o.a. Haven en McNish is mij heel goed bevallen.

Normaal pak ik een abonnement bij Eurosport Player voor een maandje en synchroniseer dan met Radio Le Mans, maar dat is wel toch wat gedoe.

Mijn iRacing profiel | "Complaining without offering a solution, is bitching. So stop bitching." - Andy Lally

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Richard117
Persoonlijk vind ik het niet bij een racewagen passen, maar bijzonder is het wel. Larbre rijdt met een Art-Car inclusief glow-in-the-dark lak:

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Momenteel is men de line up aan het streamen (in elk geval via Facebook):
https://www.facebook.com/...4963867037912/?permPage=1
Het is wel Franstalig.

EDIT:
Oh, het is al afgelopen. :(

[Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 03-06-2017 16:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ge-flopt
Richard117 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 17:23:
Persoonlijk vind ik het niet bij een racewagen passen, maar bijzonder is het wel. Larbre rijdt met een Art-Car inclusief glow-in-the-dark lak:

[afbeelding]
[afbeelding]
Eindelijk eens een mooie art car. De laatste art cars waren het aankijken niet waard.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Richard117
Dat wordt heel bijzonder in de race, de LMP2's lopen meer dan 10km/h harder dan de LMP1's. De Dallara's gaan zelfs al over de 340km/h.Dan moeten ze met lappen dus erg veel risico gaan nemen.

http://fiawec.alkamelsyst...Speed_Official%20Test.PDF

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ge-flopt
Richard117 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 15:56:
Dat wordt heel bijzonder in de race, de LMP2's lopen meer dan 10km/h harder dan de LMP1's. De Dallara's gaan zelfs al over de 340km/h.Dan moeten ze met lappen dus erg veel risico gaan nemen.

http://fiawec.alkamelsyst...Speed_Official%20Test.PDF
Op zich wel grappig dat de LMP2's sneller zijn, echter is dit alleen een speedtrap, dus lang rechtstuk. Als je vervolgens je wagen niet de bocht om krijgt. :P
Toen Jos Verstappen bij Minardi reed zaten de wagens ook altijd bij een speed trap bij de snelste. Keek je overall naar de ronde tijden zaten ze achteraan.

Is er ook een overzicht met de snelste ronde tijden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Richard117
ge-flopt schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 11:44:
[...]

Op zich wel grappig dat de LMP2's sneller zijn, echter is dit alleen een speedtrap, dus lang rechtstuk. Als je vervolgens je wagen niet de bocht om krijgt. :P
Toen Jos Verstappen bij Minardi reed zaten de wagens ook altijd bij een speed trap bij de snelste. Keek je overall naar de ronde tijden zaten ze achteraan.

Is er ook een overzicht met de snelste ronde tijden?
Leef je uit: http://fiawec.alkamelsystems.com/

Le Mans bestaat vrijwel alleen uit lange rechte stukken, de snelste LMP2 zit maar 10 seconde van de snelste LMP1. Dus dat verschil is niet echt groot. Niet dat ik verwacht dat er op de baan directe gevechten om positie tussen LMP1 en LMP2 gaan zijn, maar tijdens het lappen gaat dit wel problemen geven.
In tegenstelling tot de F1 is een blauwe vlag hier alleen maar informatief, niemand is dus verplicht om aan de kant te gaan. Aangezien een LMP1 er op topsnelheid dus niet langs gaan komen, moeten ze dit met risico in de bocht of bij het accelereren doen (wanneer de electromotoren meedoen en via alle 4 de wielen 1000+pk leveren).
Daarnaast is de competitie in LMP2 zo groot, dat het je de race kan kosten als je zelf iets opgeeft om het een LMP1 makkelijker te maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ge-flopt
Mooi stukje van Jinek, samen met Jan Lammers en Jos van Eerd:
https://www.npo.nl/jinek/05-06-2017/KN_1691476
Het begint vanaf minuutje of 30.

[Voor 13% gewijzigd door ge-flopt op 06-06-2017 17:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ge-flopt
En de eerste versie (niet eens versie 1) van de Andy Blackmores spottersguide is online:
http://www.spotterguides.com/portfolio/17lm/
Het duurde even voordat Andy zijn eerste versie online kon zetten.

Reden waren de Art Car:

En de Jackie CHan DC racing wagen:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

ge-flopt schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 17:17:
Mooi stukje van Jinek, samen met Jan Lammers en Jos van Eerd:
https://www.npo.nl/jinek/05-06-2017/KN_1691476
Het begint vanaf minuutje of 30.
Jos heet Frits. ;) :+

Weet iemand trouwens hoe het zit met eten? Mag je dat bijvoorbeeld meenemen? En de standjes, daar zal het wel knijter duur zijn?

[Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 09-06-2017 23:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ge-flopt
idd...:D You're right!! :D

Geen idee of het duur is. Je zou even in the Club Arnage guide kunnen kijken. Volgens mij is die wel heel compleet als het gaat over dat soort info.

Ik hoop dit jaar op wat meer safety cars en minder code 80's over het gehele circuit. Lees dit niet als dat ik hoop op crashes oid, maar die code 80's zijn zo ruk. Er gebeurd niets tijdens een code 80 en na de code 80 gebeurd er ook niets omdat alles nog steeds op dezelfde afstand van elkaar ligt. Breng het wat dichter bij elkaar en doe dan als de safety car naar binnen gaat een "herstart" met alles bij elkaar. Natuurlijk als men een auto oid moet weghalen dan is een code 80 over 1 sector wel makkelijk, maar is het ernstig, dan liever met sefety car dan code 80.

Overigens hebben ze nu fixed slow zones:
https://www.motorsport.co...-fixed-slow-zones-915520/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Klopt het dat het gele gebied de general admission toegang betreft gedurende de race?

Het lijkt @bvk en mij gaaf om ook in het paddock rond te kunnen kijken. :) Of is deze gedurende de race gesloten en daar buiten wel toegankelijk? Aangezien wij alleen met de race gaan... ;)

Ik zit ook even te kijken in de Club Arnage Guide te kijken, de 2017 editie is vandaag released.
The race will again be shown live on Eurosport (including the “Road to le Mans” race), this being
the first year of a new 4 years deal with the broadcaster, the WEC & LM will continue to be
marketed by Infront Sports & Media. (www.infrontsports.com) @infrontsports

Live timing can continue to be found at (www.fiawec.alkamelsystems.com)
@AlKamelSystems
A.C.O. live Twitter updates are on @24hours_Live.
Follow the race on the A.C.O. “24 on site” app.

[Voor 48% gewijzigd door CH4OS op 11-06-2017 23:57]

• SgtPoen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-06 20:36
Plaatje klopt wel aardig. Alleen zijn indianapolis/arnage en mulsanne corner ook gewoon toegankelijk met algemene toegang. Vooral indianapolis/arnage kan ik echt aanraden. mooie plek om even te kijken. Wel een stuk lopen als je geen fiets hebt.

[Voor 9% gewijzigd door SgtPoen op 12-06-2017 09:14]

• ge-flopt
En sinds gisteren is de 24 uur ook daadwerkelijk gestart. De scrutenering is begonnen.

Vandaag gaat deze weer gewoon verder:
http://www.lemans.org/en/...monday-12-june-2017/46756

• LangTall

LangTall

@CH40S Paddock kom je echt niet in zonder de juiste pasjes tijdens de race. Eten en drinken kan je redelijk zelf meenemen, hangt bij drinken van de verpakking af. Plastic is over het algemeen geen probleem. Blik en glas alleen als je het niet zichtbaar bij je hebt. :+

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

LangTall schreef op maandag 12 juni 2017 @ 11:03:
@CH40S Paddock kom je echt niet in zonder de juiste pasjes tijdens de race. Eten en drinken kan je redelijk zelf meenemen, hangt bij drinken van de verpakking af. Plastic is over het algemeen geen probleem. Blik en glas alleen als je het niet zichtbaar bij je hebt. :+
An sich is een paddock access geen probleem, of zijn dergelijke kaartjes er niet of wellicht al uitverkocht? Kan het zo gauw niet vinden en volgens het kaartje hierboven, is het gele gedeelte ook een deel van het paddock, of ben ik zo kippig of begrijp ik het misschien verkeerd? Heb namelijk geen zin om constant in tribune 19 te zitten of naar de andere plekken te lopen zoals Arnage e.d.

[Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 12-06-2017 11:47]

• LangTall

LangTall

Paddock is aan de achterkant van de pitboxes, waar de hospitality units van de teams staan. Daar zijn geen kaarten voor te koop. Het is geen Spa-Francorchamps. ;)

Dat gele is het hele stuk van Tertre Rouge tot de Porsche Curves (camping Maison Blanche) aan dezelfde kant van de baan als waar T19 staat. Via de Dunlop brug en de tunnel aan het einde van het tribunecomplex kom je in de 'village', waar ook genoeg te beleven is. Je zit dus niet vast aan je tribuneplaats.

• ge-flopt
http://sportscar365.com/l...-update-ahead-of-le-mans/
De Oreca 07's waren de 13 snelste LMP2's tijdens de test. Onroak (Ligier) probeert nog een update er door te krijgen voor de 24 uren. Alleen als ze dat doen, zitten ze meteen door de 1 update voor 4 jaar heen, een regel die met het nieuwe regelement erbij is gekomen. Ik denk niet dat je als Onroak klant blij wordt van een afgeraffelde update, die misschien niet goed getest is...

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

LangTall schreef op maandag 12 juni 2017 @ 16:33:
Paddock is aan de achterkant van de pitboxes, waar de hospitality units van de teams staan. Daar zijn geen kaarten voor te koop. Het is geen Spa-Francorchamps. ;)

Dat gele is het hele stuk van Tertre Rouge tot de Porsche Curves (camping Maison Blanche) aan dezelfde kant van de baan als waar T19 staat. Via de Dunlop brug en de tunnel aan het einde van het tribunecomplex kom je in de 'village', waar ook genoeg te beleven is. Je zit dus niet vast aan je tribuneplaats.
Ah, dit is al wat duidelijker. Bedankt! Wordt voor @bvk en mij de eerste keer dat we naar Le Mans gaan.

• bvk
  • Nu online

bvk

CH40S schreef op maandag 12 juni 2017 @ 17:52:
[...]
Ah, dit is al wat duidelijker. Bedankt! Wordt voor @bvk en mij de eerste keer dat we naar Le Mans gaan.
Als we een houten kont krijgen op de tribune gaan we lekker wandelen en als we dan niet ergens in/langs mogen merken we dat vanzelf wel ;)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kan altijd jou nog inzetten idd... :+

Als grote boze man!

[Voor 33% gewijzigd door CH4OS op 12-06-2017 18:07]

• Jeroenit
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-10-2022
Ik zocht op Eurosport hoe laat de extra uitzendingen (Le Mans 24 minutes) waren zoals alle voorgaande jaren, maar tot mijn spijt zie ik niets in de programmering terug.. Weet iemand of dit voor dit jaar geschrapt is en waarom? En of en op welke zender er extra aandacht aan besteed wordt?

[Voor 12% gewijzigd door Jeroenit op 12-06-2017 18:44]

Gigabyte Z97 Gamer3-Intel Core i5 4690-CM Hyper 412S-16GB HyperX-Gigabyte GTX1060 G1-Logitech G513/G903+Powerplay/G35/Z-5500-GTOmegaRacing-T300+Ferrrari+F1 Wheel-TH8A Shifter-Fanatec Clubsport V2-2x Buttkicker Gamer2-AOC U3277FWQ-Oculus Rift

• ge-flopt
Zijn er nog gewoon. Alleen is er op zondag en maandag niet veel te melden. Die starten vanaf dinsdag. Heb het net ingesteld, dus weet dat het er is. ;)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hmmm, moeilijk, moeilijk: ga ik voor de qualificatie de WEC stream afsluiten (want McNish en zo) of ga ik voor Eurosport Player, want NL commentaar (o.a. met "NoCommentNelson", gok ik zo)? Qua prijs maakt het in elk geval niets uit. :)

Bij Eurosport player heb je drie kanalen denk ik om uit te kiezen (was afgelopen jaren ook zo), geen idee hoe dat bij de WEC zit, iemand een idee?

[Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 12-06-2017 20:33]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Richard117
Als je zoals ik er op zondag al bent kun je met je general entrance , mits je de weg weet en het is niet helemaal legaal, de paddock en pits in. Op dagen dat er track action is, is de controle dusdanig dat dit niet meer lukt.

Wat dingetjes die ik vandaag in de pitlane opgevangen heb, de #93 Porsche is afgekeurd. Het is een AM en dus een pre-2016 model, hij is afgekeurd omdat de voor en achteroverhang en de diffuser niet volgens homologatie zijn. Morgen volgt er een herkeuring.
Of er nog meer afgekeurd zijn weet ik niet.

Toyota deed er alles aan om de achterkant van de auto af te schermen. Toen die uit de truck kwam blokkeerden ze het zicht op de achterkant met schermen. Dan wordt ik nieuwsgierig en dat vonden ze niet zo grappig :p

Bij Bleekemolen in het team hebben ze briljante race overalls. Alsof ze in 3 delig kostuum incl stropdas lopen.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@bvk en ik gaan aanstaande vrijdag naar Tours, daar zit ons hotel, 's maandags gaan wij naar huis. :)

• ge-flopt
Valt me nu eigenlijk op. Ik heb niets gehoord over een test op Paul Ricard. Andere jaren doen ze daar toch ook een test. Iemand enig idee?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Richard117
ge-flopt schreef op maandag 12 juni 2017 @ 21:51:
Valt me nu eigenlijk op. Ik heb niets gehoord over een test op Paul Ricard. Andere jaren doen ze daar toch ook een test. Iemand enig idee?
Die was dit jaar op Monza

• ge-flopt
Even een polletje, wie wordt de best geklasseerde lage landen coureur?
Als ik er zo even over na denk:
- LMP2: Jackie Chan DC Racing (NL - Ho-Ping Tung (ik reken hem tot de Nederlanders))
- LMP2: Keating Motorsports (NL - Bleekemolen)
- LMP2: ARC Bratislava (NL - Rik Breukers)
- LMP2: Racing Team Nederland (NL - Lammers, NL - van Eerd)

- LMGTEAM: JMW Motorsport (BE - Dries Vanthoor)
- LMGTEAM: Proton Competition (BE - Stephane Lemeret)

Reden voor LMP2: Tung heeft met zijn team alle twee de wedstrijden in de WEC op het podium gestaan en staan eerste. Keating heeft 2 hele goede coureurs, maar denk dat Keating wel eens de beperkende factor kan zijn. ARC Bratsilava ken ik niet zo goed, maar heb ze net even wat hoger zitten dan RTN. Ondanks dat Barichello wel een recent voormalig F1 coureur is, en Lammers dit al wat langer is denk ik dat ze niet echt op kunnen boksen tegen de jonkies.

LMGTEAM: Ik ken beide coureurs niet, maar weet dat JMW met een oudere Ferrari dit jaar zelfs nog een race heeft gewonnen.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mooie vraag inderdaad voor een poll, dat vraagt om een mooie schil er om heen! ;) Een poll aanmaken kan via http://poll.dezeserver.nl/ :)

EDIT:
Ik heb toch maar besteld via WEC, dan kan ik de 24u van Le Mans voor 10 euro volgen, ipv 5 euro per dag of 30 euro voor een jaar bij Eurosport Player. Ik nam voorheen Eurosport altijd, maar nu het zo duur is geworden hoeft het voor mij ook niet meer. Kocht het altijd speciaal voor de 24u van Le Mans namelijk. :)

En aangezien ik vrijdag toch naar Le Mans toe ga, vind ik 30 euro er aan uitgeven wat teveel van het goede. :) Zin in de komende dagen! :D

[Voor 67% gewijzigd door CH4OS op 13-06-2017 00:20]

• Niellie41

Niellie41

Ik kan maar nergens vinden wie het commentaar doet op de WEC app. :S

Tung als snelste coureur van NL/BE is makkelijk, hij rijdt namelijk in een Oreca. :P
Dit chassis is veel sneller dan de andere chassis.

• ge-flopt
_/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LangTall

LangTall

Oh mocht er iemand ergens op een camping mijn avatar op een vlag oid zien staan, is de kans groot dat ik daar thuis hoor. ;)

Nog 4 uurtjes werken, dan spullen pakken en morgen op naar Frankrijk! #zinin!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Niellie41 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 07:30:
Ik kan maar nergens vinden wie het commentaar doet op de WEC app. :S
Dat commentaar is o.a. met McNish. Gek dat je dat niet snel kon vinden:
Enjoy live, play-by-play race commentaries (except for Le Mans 24 Hours) by Allan McNish, Toby Moody, Martin Heaven and Graham Goodwin !
Hmmm, ik lees nu pas wat er tussen haakjes staat in die zin... Al verwacht ik McNish wel, kunnen zij lekker gaan voorspellen met Allan! ;) En volgens mij heeft hij in voorgaande jaren ook commentaar voorzien bij de WEC streams. :)

@ge-flopt Werk de topic start is bij, het plaatje werkt nog steeds niet (zie CH40S in "24 uur van Le Mans 2017"), waardoor het laden van dit topic blijft hangen. ;)

[Voor 52% gewijzigd door CH4OS op 13-06-2017 20:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ge-flopt
CH40S schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 20:05:
@ge-flopt Werk de topic start is bij, het plaatje werkt nog steeds niet (zie CH40S in "24 uur van Le Mans 2017"), waardoor het laden van dit topic blijft hangen. ;)
Done

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Top, bedankt! :)

• Niellie41

Niellie41

CH40S schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 20:05:
[...]
Dat commentaar is o.a. met McNish. Gek dat je dat niet snel kon vinden:
[...]
Hmmm, ik lees nu pas wat er tussen haakjes staat in die zin... Al verwacht ik McNish wel, kunnen zij lekker gaan voorspellen met Allan! ;) En volgens mij heeft hij in voorgaande jaren ook commentaar voorzien bij de WEC streams. :)
Er staat nergens wie commentaar gaat leveren voor de WEC app.
Ik ga gewoon voor Eurosport Player + RLM optie. Misschien dat ik die dan met VLC oid ga synchroniseren.

AFAIK is het de eerste keer voor McNish om commentaar te leveren voor WEC.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Niellie41 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:18:
[...]

Er staat nergens wie commentaar gaat leveren voor de WEC app.
Ik ga gewoon voor Eurosport Player + RLM optie. Misschien dat ik die dan met VLC oid ga synchroniseren.

AFAIK is het de eerste keer voor McNish om commentaar te leveren voor WEC.
Het jaar nadat McNish stopte in de WEC is hij commentaar gaan doen, zover ik weet. Zag idd later ook de tekst tussen de haakjes pas. Ik ga het zien vanavond. Vond die tien euro wel genoeg, plus ik ga vrijdag zelf die kant op, Eurosport Player vond ik wat duur, want geen zin om elke dag opnieuw af te sluiten. ;)

• Niellie41

Niellie41

CH40S schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 09:50:
[...]
Het jaar nadat McNish stopte in de WEC is hij commentaar gaan doen, zover ik weet.
Klopt, F1 voor BBC5 (radio).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

ge-flopt schreef op maandag 12 juni 2017 @ 22:57:
- LMP2: Jackie Chan DC Racing (NL - Ho-Ping Tung (ik reken hem tot de Nederlanders))
Rijd onder Chinese vlag dus niet meerekenen.
Met die instelling kan je Max Verstappen ook gewoon als Belg aanrekenen :9

Trouwens geweldig om te zien hoeveel bekende namen in LMP2 :D

De hamvraag: wie heeft de spectaculairste crash van de race ^^

• ge-flopt
azz_kikr schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:00:
[...]
Rijd onder Chinese vlag dus niet meerekenen.
Met die instelling kan je Max Verstappen ook gewoon als Belg aanrekenen :9

De hamvraag: wie heeft de spectaculairste crash van de race ^^
Maar MV rijdt komend weekend niet mee, dus die hoeven we helemaal niet mee te rekenen. ;)

Qua crash denk ik dat het misschien wel een LMP1 die zich verslikt in een LMP2 die hij probeert in te halen. Een crash op z'n tijd is wel leuk, maar ben veel blijer als er goede gevechten op de baan zijn en niet alleen dat bij de Eurosport coverage de LMP1 gevolgd wordt.

Buiten Eurosport wordt de race nog ergens op een ander TV kanaal uitgezonden? Niet direct zin om eurosport player te bestellen.

Vind het jammer dat RTL hem dit jaar niet uitzend, vind het tijdens het kijken wel lekker om nederlands commentaar te hebben.

Voor de puristen (;)) is er natuurlijk ook weer http://www.radiolemans.co/ met oa Eve Hewitt.

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:25

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

ge-flopt schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:41:
[...]

Maar MV rijdt komend weekend niet mee, dus die hoeven we helemaal niet mee te rekenen. ;)

Qua crash denk ik dat het misschien wel een LMP1 die zich verslikt in een LMP2 die hij probeert in te halen. Een crash op z'n tijd is wel leuk, maar ben veel blijer als er goede gevechten op de baan zijn en niet alleen dat bij de Eurosport coverage de LMP1 gevolgd wordt.
Of andersom: http://www.racecar-engine...speed-worries-at-le-mans/

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• ArnevdS
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-05 13:57
ge-flopt schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:41:
[...]

Buiten Eurosport wordt de race nog ergens op een ander TV kanaal uitgezonden? Niet direct zin om eurosport player te bestellen.

Vind het jammer dat RTL hem dit jaar niet uitzend, vind het tijdens het kijken wel lekker om nederlands commentaar te hebben.

Voor de puristen (;)) is er natuurlijk ook weer http://www.radiolemans.co/ met oa Eve Hewitt.
Volgens mij wordt de race in zijn geheel uitgezonden op RTL 7. Geen idee over het commentaar, maar dat is dan vast Nederlands :)

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Eindelijk is het weer zover, ik ga dit draadje en Lemans uiteraard volgen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Nog even snel ( en eenmalig ) offtopic, nog liefhebbers voor de 24hr van Spa.

komt of is hier al een topic van ?

Ik heb plannen om er heen te gaan met het gezin. ( kleine van 2 en gek op autos )

iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BasV.
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-06 11:29

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Voor wat ik zo vinden kan over het commentaar bij de FIA WEC Live streams; als ik http://www.fiawec.com/en/...m-announced-for-2017/4830 lees, lijkt het erop dat Toby en Louise er sowieso bij zijn. Alan en Martin helaas niet, bij hen staat erbij dat of Le Mans niet in de deal zit (Alan), of welke races hij (Martin) wel aanwezig zal zijn.

• Niellie41

Niellie41

CH40S schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 12:51:
Voor wat ik zo vinden kan over het commentaar bij de FIA WEC Live streams; als ik http://www.fiawec.com/en/...m-announced-for-2017/4830 lees, lijkt het erop dat Toby en Louise er sowieso bij zijn. Alan en Martin helaas niet, bij hen staat erbij dat of Le Mans niet in de deal zit (Alan), of welke races hij (Martin) wel aanwezig zal zijn.
Dit bericht heb ik ook een paar keer moeten lezen om het nu goed te begrijpen. Dit persbericht heeft het dus alleen over de WEC races (6 uurs races) en zegt niets over de 24h.
Allan McNish, who will be at 6 WEC rounds, will be joined in the commentary booth by two extremely experienced, well-respected, and multi-discipline commentators who will, between them, cover all eight rounds of the WEC – the 24 Hours of Le Mans broadcast package being a separate entity.
McNish, zal het commentaar van 6 races doen.
Samen met de anderen doen zij verslag van alle 8 WEC races, dus niet de 24h van Le Mans.
Toby Moody is a British sports broadcaster who has commentated extensively on both two and four-wheeled world championships, and who brings with him decades of experience and skills in live event, play-by-play presentation. In 2015 he covered the WEC season for Quest TV in the UK, and for this season will cover the 6 Hours of Silverstone, the 6 Hours of Nürburgring and the 6 Hours of Bahrain.
Toby Moody doet dus alleen Silverstone, Nürburgring en Bahrain.
The voice of Briton Martin Haven will be well-known to endurance fans far and wide as he has covered endurance racing for the last 20 years for broadcasters in Europe and the USA, particularly for Eurosport at the 24 Hours of Le Mans. His love of motorsport and the passionate way in which he conveys that is evident in his commentary, and his experience covers many motorsport disciplines plus winter sports. Martin will cover the WEC 6 Hours of Spa-Francorchamps, 6 Hours of Mexico, 6 Hours of COTA, 6 Hours of Fuji and 6 Hours of Shanghai.
Haven doet dus het commentaar van de andere WEC races. Ik verwacht dat Haven of bij Eurosport en/of bij RLM aansluit.

Edit:
Haven zit inderdaad bij Eurosport.
Commentatoren voor Eurosport (Engeland):
The English language service, both for the UK and international, will this year be fronted by Mark Cole, Martin Haven, Carlton Kirby and David Addison, supplemented by driver experts Sam Hancock, Damien Faulkner and Liz Halliday, with Chris Parsons on the night watch, and guests to the on-site commentary cabins.
http://sportscar365.com/l...ve-coverage-from-le-mans/

[Voor 14% gewijzigd door Niellie41 op 14-06-2017 13:15]

• ge-flopt
Het eerste grindbak bezoek is inmiddels ook geweest:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ja, die stond eergisteren of zo op de Facebook van de 24 uur. :) Ze doen dit jaar best veel op social media, waar dat voorheen veel minder was. Vanmiddag waren ze live op Facebook, omdat ze de straten gingen sluiten e.d, voor de vrije training en kwalifocatie van vanavond.

• ge-flopt
Dit soort info is altijd wel leuk om te lezen:
http://www.dailysportscar.com/2017/06/14/le-mans-wednesday-paddock-notes.html

Lijst met stations die iets met Le Mans doen:
https://www.autosport.be/u/2017/Le-Mans/tv-distribution-24-heures-du-mans-2017.pdf

Op de website van le Mans is wel de live timing te zien, maar weet iemand of het volgende ook ergens te zien is:
- Reden van Geel of andere actie vanuit de organisatie? http://www.lemans.org/en/...e-first-qualifying-day/24
- Locatie van wagens op de baan?

[Voor 58% gewijzigd door ge-flopt op 14-06-2017 17:55]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee