Webdev:
6:30 opstaan
7:00 met de auto naar het station
9:00 aankomst kantoor, werken
17:00 met de trein richting huis
19:00 eten, opruimen, etc
20:30 tijd voor ontspanning
00:00 slapen
Dit is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als je (like me) in een gat in Drenthe woont

er is niet altijd veel werkgelegenheid in de buurt! En als je landelijk woont (dit heb je te danken aan je ouders), is een lange reistijd niet te ontwijken. Mijn reis begint dan ook elke ochtend om 7:00 om op 9:00 op kantoor te zijn, 17:00 weg en 19:00 thuis. Ik sta gelijk op met TS en kom later thuis.
Voor een stageperiode ga je immers niet huren, tegen de tijd dat je echt ingetrokken bent mag je alweer terug naar school. Laat staan dat je in die korte periode een huurwoning kan krijgen, de woningbouw heeft wachttijden langer dan je stageperiode. Particulier huren is ook geen optie door de inkomenseis, ongeveer het tienvoudige van je stageinkomen
Het enige alternatief is ontzettend veel geld lenen en dichter bij school gaan wonen, waar vaak ook wel werk is.
Of zorgen dat je ouders weinig inkomen hebben en dat je zelf wat langer over je school hebt gedaan: dan krijg je namelijk uitwonende beurs en huursubsidie en is het wél mogelijk. Modaal verdienende ouders en in 1x je studie doorlopen mogen zelf hun boontjes doppen. Je best doen loont niet in Nederland 
Ik was er zelf redelijk aan gewend omdat ik 16 uur parttime naast mijn studie werkte. Dit heb ik langzaam opgebouwd waardoor je langzamerhand in 'het ritme' komt; dat is het dingetje! Na een paar weken ben je er aan gewend en valt het wel mee.
Snap dat het ontzettend zwaar is als je hier in 1x invalt. Je bent zeker niet de eerste van wie ik dit hoor.
Hoe doen jullie developers dat? Hoeveel vrije tijd houden jullie over na werk?
Maar nog belangrijker, hoe besteed ik mijn tijd goed? Mijn oom is een developer en die zegt dat hij bijna elke dag minimaal een uurtje na werk aan zelfstudie doet.
Ik sport en slaap veel te weinig, dat vooral...

doordeweeks sport ik eigenlijk niet en slaap ik maximaal 6 uur per nacht. Daar komt wel bij dat ik met de trein naar mijn werk kan, waardoor ik zowel heen als terug iets meer dan een half uurtje slaap pak.
Echt, het openbaar vervoer is soms ontzettend ruk, maar biedt echt voordelen. Het is meer dan 2,5 uur per dag, maar daarvan kan ik dus mooi een uur slapen en een uur series kijken. In de ochtend lig ik iets langer in bed en ontbijt in de trein.
Maar hoeveel tijd ik overhoud? Om 20:00-21:00 ben ik klaar met eten en de klusjes die m'n ouders van me verwachten als thuiswonende, dan blijven er nog 3 uurtjes over voor ontspanning. En die heb ik ook echt nodig

echt: neem je tijd hiervoor. De periode waarin ik lastige tentamens, grote groepsopdrachten en mijn parttime werk in dezelfde week aan het proppen was heb ik niet ontspannen, dit heeft me uiteindelijk een aantal weken uit de running gehaald. Durf nee te zeggen!
Je bent daarnaast nog student, dus zelfstudie zou eigenlijk niet nodig moeten zijn. Je stagebedrijf moet daar ruimte voor geven als het werkgerelateerd is.
Wat ik aan zelfstudie doe is meer hobby en dus ook ontspanning. Dat komt daarmee sowieso terecht op de zondag.
Laatste tip, als je een tijdje bezig bent: vrijdag of maandag thuiswerken! Je bespaart de reistijd en kan als ontspanning even de vaatwasser uitpakken en dergelijke
[
Voor 4% gewijzigd door
Richh op 18-04-2017 10:55
]