michielvz schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 18:52:
[...]
Inmiddels is de legger en de baas/leidinggevende langs geweest. Het is een vrij groot bedrijf met meerdere vestigingen. Gelukkig zijn ze heel toegeeflijk.Ik noem trouwens bewust de bedrijfsnaam niet. Ze werken goed mee en ik wil ze geen slechte naam geven. Ik heb vandaag de volgende mail gehad en hoop dat een tweaker mij onafhankelijk advies over deze situatie kan geven.
'Naar aanleiding van het bezoek gisteren koppel ik hierbij de bevindingen en mogelijk vervolg terug:
De PVC-vloer is goed geplaatst, maar op enkele punten (vanaf binnenkomst op +/- 3m tot en met +/- 6m in de woonkamer, gerekend vanaf de deurpost) is een lichte lijn te zien van de tegels die onder de huidige vloer liggen,
Normaliter wordt tijdens de verkoop gemeld dat bij een tegelvloer er altijd een (minimale) lijn zichtbaar is wanneer de tegelvloer niet wordt verwijderd,
Er is voor gekozen om de voegen met een hiervoor bedoelde primer voor te behandelen en vervolgens met een steviger vulmiddel op te vullen voordat de egalinelaag werd aangebracht,
Een extra laag egaline had in dit geval weinig tot geen effect gehad en had het hoogstens iets verder uitgevlakt. Kijkend naar de benodigde hoeveelheid werk en het feit dat je aangaf helemaal geen lijn zichtbaar te willen hebben is/was een extra laag aanbrengen ook geen oplossing (geweest),
Voor de kwaliteit van de vloer zal het verwijderen van de tegels geen effect hebben en zodoende blijft de garantie op het product ook gewoon van toepassing.
Wat betreft de mogelijk oplossing:
De ‘lijnen’ zijn alleen volledig te verwijderen wanneer de tegelvloer alsnog wordt verwijderd. Het gaat over 2 lagen tegels die op dit moment nog aanwezig zijn. Wij hebben nagegaan bij de partijen waar wij mee samenwerken bij demontage-/sloopwerkzaamheden en deze zijn in de meivakantie niet beschikbaar. Op zijn vroegst is er bij hen in de loop van juni nog ruimte in de planning. Bij een eerste schatting van de kosten (waarbij ze nog een slag om de arm hielden) kwamen ze met bedragen tussen de €1000,00 en €1500,00 (excl. BTW, incl. afvoeren) uit,
De kosten voor het voorzichtig demonteren van de vloer en plinten en het verwijderen van de aangebrachte egalinelaag en het opnieuw plaatsen ervan (inclusief opvulling basisvloer bij gefreesde vloerverwarming, nieuwe egalinelaag) zal hierbij voor onze rekening zijn,
Wel gaven 2 partijen aan dat er bij demontage van een tegelvloer met vloerwarming er een aanzienlijk risico is op schade aan de vloerverwarmingsbuizen. Met name als de eerste laag tegels er al langere tijd inzit en de tegels volledig zijn verlijmd op de vloerverwarming. Zodoende gaven beide aan dat zij niet aansprakelijk zou zijn voor eventuele schade die hierdoor zou ontstaan, omdat dit vooraf redelijkerwijs in te schatten is dat dit plaats kan vinden. Alleen schade door opzet of grove nalatigheid wordt niet uitgesloten (dit is bij wet ook niet toegestaan).
Daarnaast dient er rekening te worden gehouden met het feit dat de vloer tussen de 0,5 en 1 cm lager uitkomt wat in ieder geval gevolgen zal hebben voor de keuken, schouw en convertorput.'
Hier nog een
filmpje van de situatie.
Ik vraag me nu af:
- of een extra laag egaline de lijnen echt niet kan verhelpen. De lijnen worden veroorzaakt door een verhoging van de vloer ter hoogte van elke voeg. Het lijkt erop dat de mortel waarmee de voegen zijn dichtgesmeerd iets hoger uitkomen. Volgens het bedrijf worden de bobbels veroorzaakt door de ongelijke hoogte van de tegels. Extra egaline zou de de "bobbels" alleen maar hoger/groter maken volgens het bedrijf.
- of verwijderen van een dubbele laag tegels 55m2 echt zo duur en riskant is.