Ik kan me niet voorstellen dat dit ook geldt voor rigid click. Dit is bijna net zo stijf als laminaat, dus ik denk dat je 1mm oneffenheden hiermee prima opvangtLostInNight schreef op donderdag 22 december 2022 @ 06:59:
[...]
Echter, inmiddels uit ervaring kan ik vertellen dat je oneffenheden gaat merken in click pvc.
Ik ben aan het rondzoeken geweest naar maximaal vochtgehalte van de vloer voor het leggen van PVC, en kom alleen CM% waarden tegen. De meetmethode waarmee je dat bepaalt vereist echter dat je een stukje uit de vloer hakt en vergruist. Dat doe ik uiteraard liever niet. De vochtmeter die ik heb is een stanley ding met twee pinnen. Op de site waar ik een uitleg over de meting vond wordt die twee-pin methode afgedaan als niet betrouwbaar.
Ik heb echter steeds de linkerkant van de schaal afgelezen, en zie op de nieuwere versie iig dat links voor vocht in hout is, en rechts voor cement/steen
. Ik ga dus vanavond nog eens kijken, en me misschien
als blijkt dat ik de verkeerde heb afgelezen en de vloer er al lang op kon 
De vloer zelf ziet er heel strak uit. Hier en daar een kleine veeg van de aanzet van de rij te zien, maar niet tot nauwelijks voelbaar. Ik hoop eigenlijk dat de (zwevende) kurklaag iets van eventuele oneffenheden maskeert en extra egaliseren niet nodig is.....
Ik heb echter steeds de linkerkant van de schaal afgelezen, en zie op de nieuwere versie iig dat links voor vocht in hout is, en rechts voor cement/steen

De vloer zelf ziet er heel strak uit. Hier en daar een kleine veeg van de aanzet van de rij te zien, maar niet tot nauwelijks voelbaar. Ik hoop eigenlijk dat de (zwevende) kurklaag iets van eventuele oneffenheden maskeert en extra egaliseren niet nodig is.....
[Voor 12% gewijzigd door gwystyl op 22-12-2022 11:38]
Mijn 'vloerenboer' had zelf een meter, en kwam 1 week voor het leggen zelf kijken en vocht opmeten met een meter waarmee je in de vloer kan meten, in plaats van alleen aan de oppervlakte.gwystyl schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:40:
Ik ben aan het rondzoeken geweest naar maximaal vochtgehalte van de vloer voor het leggen van PVC, en kom alleen CM% waarden tegen. De meetmethode waarmee je dat bepaalt vereist echter dat je een stukje uit de vloer hakt en vergruist. Dat doe ik uiteraard liever niet. De vochtmeter die ik heb is een stanley ding met twee pinnen. Op de site waar ik een uitleg over de meting vond wordt die twee-pin methode afgedaan als niet betrouwbaar.
Ik heb echter steeds de linkerkant van de schaal afgelezen, en zie op de nieuwere versie iig dat links voor vocht in hout is, en rechts voor cement/steen. Ik ga dus vanavond nog eens kijken, en me misschien
![]()
als blijkt dat ik de verkeerde heb afgelezen en de vloer er al lang op kon
De richttijd van het drogen van een dekvloer is +/- 1 week per centimeter dikte, maar ik kan mij voorstellen dat de kou en hoge luchtvochtigheid van de laatste weken niet bijdragen aan een snelle opdroging. Daarentegen gaat het weer iets sneller als je het opstookprotocol van je vloerverwarming/dekvloer kan starten. Overigens kan het geen kwaad om in hoeken met geen/weinig luchtstroom een bouwdroger te zetten zodat alles egaal opdroogt.
[Voor 54% gewijzigd door Dentheman op 22-12-2022 11:41]
Zie ondertitel
Ik ben afgelopen weekend begonnen met het opstookprotocol. Watertemperatuur is nu 15°, en mag morgen weer iets omhoog. Ik hoop ook dat dat flink bijdraagt aan het drogen.
Ik ga de vloerenboer wel even bellen of hij ook zelf langs kan komen om te meten; zou jammer zijn als ik door mijn eigen verkeerde meting een paar weken later een mooie vloer heb en de woonkamer/keuken weer kan gebruiken
Ik ga de vloerenboer wel even bellen of hij ook zelf langs kan komen om te meten; zou jammer zijn als ik door mijn eigen verkeerde meting een paar weken later een mooie vloer heb en de woonkamer/keuken weer kan gebruiken
Hoeveel tijd neemt dat gehele opstookprotocol in beslag?gwystyl schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:48:
Ik ben afgelopen weekend begonnen met het opstookprotocol. Watertemperatuur is nu 15°, en mag morgen weer iets omhoog. Ik hoop ook dat dat flink bijdraagt aan het drogen.
Want al die tijd kijk je tegen een betonnen vloer aan, als ik het goed begrijp.
Voor zover ik begrepen heb, mag je de watertemperatuur een paar graden per week omhoog gooien. Eindtemperatuur is iets van 30-35°, dus laten we zeggen 7 weken? Daar gaan we natuurlijk niet op wachten als het niet hoeftRzaan schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:25:
[...]
Hoeveel tijd neemt dat gehele opstookprotocol in beslag?
Want al die tijd kijk je tegen een betonnen vloer aan, als ik het goed begrijp.

Wow, dat is best lang.gwystyl schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:30:
[...]
Voor zover ik begrepen heb, mag je de watertemperatuur een paar graden per week omhoog gooien. Eindtemperatuur is iets van 30-35°, dus laten we zeggen 7 weken? Daar gaan we natuurlijk niet op wachten als het niet hoeft
Maar als je bijvoorbeeld in het begin van je verbouwing de vloer legt, maar de verwarming nog niet aan, dan verliest de vloer toch ook al een hoop vocht?
Of gaat het vooral om het uitzetten en krimpen van de vloer?
Dat is geheel afhankelijk van het soort dekvloer dat je hebt laten storten, in mijn geval (anhydriet) kon ik met 5 graden per dag opstoken tot een bepaalde temperatuur, en vervolgens weer afbouwen met 5 graden per dag.gwystyl schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:30:
[...]
Voor zover ik begrepen heb, mag je de watertemperatuur een paar graden per week omhoog gooien. Eindtemperatuur is iets van 30-35°, dus laten we zeggen 7 weken? Daar gaan we natuurlijk niet op wachten als het niet hoeft
Je spreekt over ' voor zover ik begrepen heb', ik zou als ik jou was om een voorgeschreven protocol van je leverancier vragen, als je die volgt kan je later (indien noodzakelijk, bijvoorbeeld bij aanspraak op garantie) aantonen dat jij je best gedaan hebt

Zie ondertitel
Hmmm dat maakt nogal verschil, ik ga het navragen bij degene die de vloer gestort heeft..... met 5 graden per dag is het zo gebeurdDentheman schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:56:
[...]
Dat is geheel afhankelijk van het soort dekvloer dat je hebt laten storten, in mijn geval (anhydriet) kon ik met 5 graden per dag opstoken tot een bepaalde temperatuur, en vervolgens weer afbouwen met 5 graden per dag.
Je spreekt over ' voor zover ik begrepen heb', ik zou als ik jou was om een voorgeschreven protocol van je leverancier vragen, als je die volgt kan je later (indien noodzakelijk, bijvoorbeeld bij aanspraak op garantie) aantonen dat jij je best gedaan hebt

@Rzaan volgens mij is het langzaam opstoken vooral om scheuren te voorkomen (door te snel drogen en/of uitzetten).
Maar wat is het belangrijkste doel van het opstookprotocol?Dentheman schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:56:
[...]
Dat is geheel afhankelijk van het soort dekvloer dat je hebt laten storten, in mijn geval (anhydriet) kon ik met 5 graden per dag opstoken tot een bepaalde temperatuur, en vervolgens weer afbouwen met 5 graden per dag.
Wij hebben het in een pas strak gestucte woning laten leggen op een geëgaliseerde vloer. De galm was direct merkbaar minder, maar nog lang niet voldoende. Ik vergelijk het dus met een kale vloer, niet met eerdere bekleding.[b]Arcadius in "PVC vloer, ervaringen mee?"het werkt als het goed is tegen galm (geluiddempend).
Het ziet er erg mooi uit. Wij kregen in het begin regelmatig complimenten en soms zelf de opmerking dat mensen dachten dat het een echte vloer was. Wij zijn er heel tevreden over (ligt bij ons overigens in visgraat, waardoor het wellicht nog meer de houtlook heeft). Ook werkt het perfect met de vloerverwarming en is het een verademing in de keuken als je het vergelijkt met de houten vloer uit ons vorige huis.Hebben er hier mensen ervaringen mee? Bevalt het? Ziet er niet cheap uit?
Op de eerste verdieping hebben wij geen vloerverwarming. Onze verdiepingsvloer loopt door naar buiten als balkon, wat een enorme koudebrug is. We hebben op de eerste verdieping de PVC vloer ook op de vloer laten lijmen, maar dat hadden we niet moeten doen. Het PVC is heel dun en geeft de kou van de vloer goed door aan mijn voeten als ik uit bed stap. Een ondervloer met klk-pvc was waarschijnlijk een stuk comfortabeler geweest.
Belangrijkste doel is:Rzaan schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:35:
[...]
Maar wat is het belangrijkste doel van het opstookprotocol?
1. er mag geen vocht meer in de vloer zitten, want pvc sluit voor bijna 100% af.
2. vloer gaat zich zetten met kleine (haar)scheurtjes als gevolg en die kan je beter voor het leggen hebben.
want later gaan die scheurtjes er voor zorgen dat het onder je pvc op die plekken los gaat zitten, met
bobbels als gevolg.
Vaak meegemaakt als stoffeerder.

Wij hebben een offerte gekregen voor 104m2 Moduleo Roots inclusief plinten, egaliseren en afkitten. PVC wordt gelijmd.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Zijn er hier ervaringen met het pvc in visgraat (of Hongaarse punt) samen met een band en zwarte bies? Ik zie dit nergens in de voorbeeld plaatjes, maar is (voor mij persoonlijk) een van de mooiste details bij een houten vloer en zou ik graag ook bij de pvc vloer zien.
Wat wil je precies weten? Wij hebben visgraat met band en bies, zelf gelegd.StevenPH schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:05:
Zijn er hier ervaringen met het pvc in visgraat (of Hongaarse punt) samen met een band en zwarte bies? Ik zie dit nergens in de voorbeeld plaatjes, maar is (voor mij persoonlijk) een van de mooiste details bij een houten vloer en zou ik graag ook bij de pvc vloer zien.
Ervaring is dat het veel werk is en je daarna een mooie vloer hebt die je niet in elk huis ziet

Je lijkt niet uit ervaring te sprekenConQuestador schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:07:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat dit ook geldt voor rigid click. Dit is bijna net zo stijf als laminaat, dus ik denk dat je 1mm oneffenheden hiermee prima opvangt

Doordat de vloerverwarming frezer er een potje van heeft gemaakt ga ik toch maar egaliseren. Ik ga er dus nooit achter komenLostInNight schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:15:
[...]
Je lijkt niet uit ervaring te sprekenMaar ja, ook met click kan je het prima merken.

Dat lijkt me ook de meest verstandige keusConQuestador schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:48:
[...]
Doordat de vloerverwarming frezer er een potje van heeft gemaakt ga ik toch maar egaliseren. Ik ga er dus nooit achter komen

Do’s en don’ts?Loek92 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:39:
[...]
Wat wil je precies weten? Wij hebben visgraat met band en bies, zelf gelegd.
Ervaring is dat het veel werk is en je daarna een mooie vloer hebt die je niet in elk huis ziet
Foto van het resultaat

Je tijd nemen en vooral een heel scherp mes gebruiken, en die vaak vervangen, voor de randjes.
Foto’s, niet teveel inzoomen, heb niet gepoetst voor de foto’s

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Zoals je ziet hebben wij overal hoekjes, in een vierkante open kamer heeft het denk ik minder effect.
Prachtig zeg! Normaal ben ik niet zo van visgraat, maar dit vind ik erg mooi!Loek92 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:15:
[...]
Je tijd nemen en vooral een heel scherp mes gebruiken, en die vaak vervangen, voor de randjes.
Foto’s, niet teveel inzoomen, heb niet gepoetst voor de foto’s![]()
***members only***
Zoals je ziet hebben wij overal hoekjes, in een vierkante open kamer heeft het denk ik minder effect.
Heel netjes! Ietsje jammer van het optische dikteverschil / uitlijnen hier en daar (stuk bij mat vs stuk bij deurpost).
[Voor 9% gewijzigd door Giant87 op 28-12-2022 14:28]
Die lijnen liggen niet gelijk inderdaad, komt omdat de deurpost niet op gelijke hoogte staat met het wandje bij de mat. We hebben gekozen om overal dezelfde dikte band aan te houden, anders zou dat er weer raar uitzien.Giant87 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:28:
Heel netjes! Ietsje jammer van het optische dikteverschil / uitlijnen hier en daar (stuk bij mat vs stuk bij deurpost).
Vanuit de kamer zie je het verschil niet en de deur is 9 van de 10 keer dicht. Heb er bewust wel een foto van gemaakt om ook te laten zien dat je met band en bies ook zulke situaties kan krijgen en je daar dus eventueel goed over na moet denken.
Ja ik heb lijm pvc en mijn vloer was een golfbad, wel geëgaliseerd maar niet goed genoeg dus nu merk je het wel wat op sommige plekken. Ik lig er niet wakker van, maar als je het echt goed wil doen dan is het egaliseren wel heel belangrijk.LostInNight schreef op donderdag 22 december 2022 @ 06:59:
[...]
Op je 1e en 2e vraag kan de fabrikant je het beste antwoord geven over de hoeveelheid oneffenheden. Echter, inmiddels uit ervaring kan ik vertellen dat je oneffenheden gaat merken in click pvc. Ik denk dat jij gaat voor plak pvc gezien de vloerverwarming, daar ga je het al helemaal in merken. Let er dus op dat de vloer echt mooi vlak en egaal is, anders garandeer ik spijt na het leggen.
Als je de vloer laat egaliseren, zorg ervoor dat die gene dat ook echt goed doet. Laat hem, of haar het zo vlak mogelijk maken.
Vloer lijkt sprekend op bovenstaande foto's, maar dan zonder die zwarte rand. Heeft wel wat...
[Voor 5% gewijzigd door YoshiBignose op 28-12-2022 18:31]
Facts don't care about your feelings
Wij hebben beneden Moduleo Impress en op de bovenverdiepingen Moduleo Select. Geëgaliseerd en verlijmd gelegd 6 jaar geleden. Inmiddels zie je zeker verkleuring door zonlicht (vooral beneden zie je een soort geel/groene verkleuring). Schijnt voor die serie wel een bekend probleem te zijn en wordt niks aan gedaan...
Had niet gedacht dat het zo erg zou zijn. Best balen, maar verhelpen kan je het niet.
Een voorbeeld van iemand anders met een losse plank met de originele kleur:
Had niet gedacht dat het zo erg zou zijn. Best balen, maar verhelpen kan je het niet.
Een voorbeeld van iemand anders met een losse plank met de originele kleur:
Ik was daarnet bezig met het plaatsen van ledstrips onder de keuken en zag - met ‘n bepaalde inval van het licht; strijklicht - nogal wat ‘subtiele’ oneffenheden in onze PVC (plak)-vloer. Deze oneffenheden zijn onder normale omstandigheden niet zichtbaar.
Toch ben ik benieuwd of dergelijke oneffenheden acceptabel en “normaal” zijn?
[Voor 5% gewijzigd door Lycaon op 31-12-2022 09:23]
Daar ben ik redelijk van overtuigd. Strijklicht is wat dat betreft funest voor dergelijke oneffenheden. Dit "probleem" hebben wij ook in onze badkamer waar de wanden op het oog strak betegeld zijn (gerectificeerde tegels 31x90). Echter hebben we een grote spiegel hangen met LED verlichting aan de achterzijde. Hierdoor zie je precies de kleine oneffenheden van de voegen.Lycaon schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:08:
Ik was daarnet bezig met het plaatsen van ledstrips onder de keuken en zag - met ‘n bepaalde inval van het licht; strijklicht - nogal wat ‘subtiele’ oneffenheden in onze PVC (plak)-vloer. Deze oneffenheden zijn onder normale omstandigheden niet zichtbaar.
[Afbeelding]
RiederZon Totaal: 4720 Wp | PVoutput: Team Barendrecht NL zipcode 2990 - 2994
Iemand de ambiant estino natural oak dryback liggen? Of weet waar we de vloer op grote oppervlak kunnen zien liggen? Vele winkels hebben de vloer, ook onder eigen merknaam maar nergens groter dan een bord waarop het geplakt zit.. in de buurt van Den Haag ZH is mooi meegenomen..
Voor een huurwoning in het hogere segment (expats) ben ik op zoek naar een geschikte pvc vloer.
De woning is volledige nieuwbouw met vloerverwarming op alle verdiepingen, en op de bg een open keuken. Voor de ‘luxe’ uitstraling neig ik naar visgraat pvc, door een professional te leggen.
Ik ben al bij Hornbach geweest, en begin langzaam een beeld te vormen over de kleur en het materiaal (pvc), maar ik kan behalve ‘hoe het uitziet’ niks zeggen over kwaliteit op langere termijn… in dit topic zie ik diverse merken langskomen (therdex bijvoorbeeld). Waar moet ik op letten? Wat zijn aanbevelingen?
De woning is volledige nieuwbouw met vloerverwarming op alle verdiepingen, en op de bg een open keuken. Voor de ‘luxe’ uitstraling neig ik naar visgraat pvc, door een professional te leggen.
Ik ben al bij Hornbach geweest, en begin langzaam een beeld te vormen over de kleur en het materiaal (pvc), maar ik kan behalve ‘hoe het uitziet’ niks zeggen over kwaliteit op langere termijn… in dit topic zie ik diverse merken langskomen (therdex bijvoorbeeld). Waar moet ik op letten? Wat zijn aanbevelingen?
2 dingen waar ik me heel erg aan stoorde bij goedkopere merken:
1. Glans: tegen het licht in kijken zie je bij veel merken een heel duidelijke plastic glans.
2. Geen registered emboss: als je er op gaat letten dan zie je bij veel merken dat de structuur niet matcht met de print. Zelfs meerdere merken die zeggen registered embossing te hebben zag ik bij inspectie toch misprints, bijvoorbeeld dat de structuur een cm naast de print zat.
Ik heb uiteindelijk voor therdex gekozen, omdat dat 1 van de weinigen was die aan bovenstaande eisen voldeed.
1. Glans: tegen het licht in kijken zie je bij veel merken een heel duidelijke plastic glans.
2. Geen registered emboss: als je er op gaat letten dan zie je bij veel merken dat de structuur niet matcht met de print. Zelfs meerdere merken die zeggen registered embossing te hebben zag ik bij inspectie toch misprints, bijvoorbeeld dat de structuur een cm naast de print zat.
Ik heb uiteindelijk voor therdex gekozen, omdat dat 1 van de weinigen was die aan bovenstaande eisen voldeed.
[Voor 11% gewijzigd door ConQuestador op 04-01-2023 22:46]
Hoe meer glans uit punt 1, hoe meer punt 2 opvalt. Of je nu registered embossing hebt of niet, een PVC vloer in hout-look staat of valt met mate van matheid. Oftewel, zorg dat je punt 1 de beste hebt, dan boeit 2 niet (zo) meer.ConQuestador schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:44:
2 dingen waar ik me heel erg aan stoorde bij goedkopere merken:
Therdex is top. Zou wel materiaal en arbeid bij één partij neerleggen. Moet je een beetje mazzel mee hebben, wij hebben het getroffen. Super strak erin, mooi spulstudiostevus schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:11:
Voor een huurwoning in het hogere segment (expats) ben ik op zoek naar een geschikte pvc vloer.
Laatste dagen e.e.a. in deze topic zitten ronddwalen en lezen. Binnenkort ga ik verhuizen naar een nieuwbouw huurappartement waarbij een zwevend dekvloer ligt. En dus al aan het oriënteren op welke vloer er aangeschaft gaat worden.
Momenteel heeft de Praxis een mooie aanbieding op de Cando de luxe visgraat (click) vloeren. Alleen ja, een vloer van de bouwmarkt? Ik betwijfel het gezien ik weinig over Cando kan vinden in deze topic en op Google eigenlijk alleen maar slechte ervaringen van andere Cando producten.
Toen kwam ik uit op Belakos, ook niet heel veel over gesproken in deze topic. Maar wellicht dat iemand wel een ervaring kan delen over de Belakos vloeren?
In mijn ogen is het sowieso een stap vooruit dan een bouwmarktvloer. Verder is het budget ook 'beperkt' want het is natuurlijk een huurhuis.
Momenteel heeft de Praxis een mooie aanbieding op de Cando de luxe visgraat (click) vloeren. Alleen ja, een vloer van de bouwmarkt? Ik betwijfel het gezien ik weinig over Cando kan vinden in deze topic en op Google eigenlijk alleen maar slechte ervaringen van andere Cando producten.
Toen kwam ik uit op Belakos, ook niet heel veel over gesproken in deze topic. Maar wellicht dat iemand wel een ervaring kan delen over de Belakos vloeren?
In mijn ogen is het sowieso een stap vooruit dan een bouwmarktvloer. Verder is het budget ook 'beperkt' want het is natuurlijk een huurhuis.
ik ben een beetje aan het orienteren voor wat grotere PVC visgraat.
iemand ervaring met Fesca XL Visgraat PVC ?
https://gadero.nl/fesca-xl-visgraat-pvc-beige-eiken/
iemand ervaring met Fesca XL Visgraat PVC ?
https://gadero.nl/fesca-xl-visgraat-pvc-beige-eiken/
Wij zijn aan het orienteren voor een PVC vloer gelegd moet worden op Fermacell platen waarin vloerverwarming is gefreesd. Omdat we (dus) gaan verwarmen met vloerverwarming zoek ik een PVC-vloer met een lage warmteweerstand. Je zou in eerste instantie aan plak PVC denken, maar ik zag dat de Quick-Step click PVC-vloeren (i.c.m. een ondervloer) een aardig lage warmteweerstand kunnen halen; de ondervloer is de warmteweerstand 0.01 m²K/W en de topvloer 0.02 of 0.025 m²K/W (afhankelijk de flex PVC vs. de rigid PVC vloeren). Totaal zou dat 0.03 of 0.035 m²K/W zijn.
Voor plak PVC geldt een warmteweerstand van 0,015 m²K/W, maar dat is exclusief egaline laag van 5mm. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de egaline laag een lagere warmteweerstand heeft dan de speciale ondervloer met een warmteweerstand van 0.01 m²K/W. Ik kwam tot dus tot de conclusie dat Quick-Step klik vloeren dikke prima zijn i.cm. vloerverwarming en het grote voordeel is dat ik ze zelf kan leggen.
Goed, zoektocht ingesteld op klik-PVC vloeren en nu vindt vrouwlief een leuke Moduleo LayRed vloer. Met geïntegreerde ondervloer heeft echter een warmteweerstand van 0.047 m²K/W, wat dus weer 35% hoger is dan de Quick-Step klik-PVC vloer.
Wij woningen in een appartement, waarbij wij dus een onderbuurman en/of onderbuurvrouw hebben die hopelijk zijn/haar woning ook stookt. Als vloerisolatie hebben wij (straks) enkel Fermacell platen met een warmteweerstand van 0.29 m²K/W.
Vraag is:
Wat zouden jullie doen? Toch lijm-PVC omdat dat toch een iets lagere warmteweerstand heeft? Of is zelfs Moduleo Layred met 0.047 m²K/W warmteweerstand oke? En waarom?
Voor plak PVC geldt een warmteweerstand van 0,015 m²K/W, maar dat is exclusief egaline laag van 5mm. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de egaline laag een lagere warmteweerstand heeft dan de speciale ondervloer met een warmteweerstand van 0.01 m²K/W. Ik kwam tot dus tot de conclusie dat Quick-Step klik vloeren dikke prima zijn i.cm. vloerverwarming en het grote voordeel is dat ik ze zelf kan leggen.
Goed, zoektocht ingesteld op klik-PVC vloeren en nu vindt vrouwlief een leuke Moduleo LayRed vloer. Met geïntegreerde ondervloer heeft echter een warmteweerstand van 0.047 m²K/W, wat dus weer 35% hoger is dan de Quick-Step klik-PVC vloer.
Wij woningen in een appartement, waarbij wij dus een onderbuurman en/of onderbuurvrouw hebben die hopelijk zijn/haar woning ook stookt. Als vloerisolatie hebben wij (straks) enkel Fermacell platen met een warmteweerstand van 0.29 m²K/W.
Vraag is:
Wat zouden jullie doen? Toch lijm-PVC omdat dat toch een iets lagere warmteweerstand heeft? Of is zelfs Moduleo Layred met 0.047 m²K/W warmteweerstand oke? En waarom?

Zou eerlijk gezegd niet voor pvc gaan, maar eerder voor laminaat. Zal wel kiezen voor laminaat van een gerenomeerd merk, bijvoorbeeld meister of quick-step. Krasvast, waterafstotend, veel kleur herhalingen en met een juiste ondervloer met lage warmteweerstand ook prima qua akoestiek en vloerverwarming. Pvc zal na verloop van tijd, zeker met huurders, wellicht sterk gaan kieren en krassen.studiostevus schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:11:
Zeker voor de bovenverdiepingen is laminaat eigenlijk prima. Mocht pvc toch de voorkeur hebben, zou ik voor Therdex of hebeta gaan. Vaak vrij mat en goede embossing. Zou wel echt langs gaan naar gerenommeerde partijen/dealers. Hornbach en Therdex zijn wel sterk uitlopend…
Beetje spijt van geen PVC ipv laminaat boven hier. Had dat wat zachtere icm minder hard geluid achteraf wel gewild.
Laminaat functioneel helemaal prima verder.
Laminaat functioneel helemaal prima verder.
Als je een luxe uitstraling wilt zou ik kiezen voor Keramisch parket.studiostevus schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:11:
We hebben boven PCV en beneden keramisch parket en het verschil is aanzienlijk, beneden oogt veel mooier/luxer. Daar is de prijs ook naar.
Alhoewel ik in de kelder wel weer aan het kijken ben naar (click) PVC, dat is meer omdat tegels daar niet mogelijk zijn (dan wordt het een klankkast) en wil geen 3 verschillende vloeren in huis

Voor de vloerverwarming maakt PVC of tegels niet zoveel uit is mijn ervaring, in theorie zijn tegels iets beter maar in de praktijk merk je daar niets van.
[Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 12-01-2023 20:56]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023
Ik vind keramisch parket wellicht ook mooier.... Maar ik heb het nog nergens mooi zien liggen.Sport_Life schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:20:
We hebben boven PCV en beneden keramisch parket en het verschil is aanzienlijk, beneden oogt veel mooier/luxer. Daar is de prijs ook naar.
De voegen vind ik echt storend.
In welke kleur of breedte ze ook zijn.
Als daar ooit een oplossing voor gevonden wordt, dan zou ik waarschijnlijk ook voor keramisch parket gaan,
Wij hebben LAYRED liggen boven. De vloerverwarming werkt er prima doorheen (LTV Warmtepomp)3dav0d3 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:52:
Wij zijn aan het orienteren voor een PVC vloer gelegd moet worden op Fermacell platen waarin vloerverwarming is gefreesd. Omdat we (dus) gaan verwarmen met vloerverwarming zoek ik een PVC-vloer met een lage warmteweerstand. Je zou in eerste instantie aan plak PVC denken, maar ik zag dat de Quick-Step click PVC-vloeren (i.c.m. een ondervloer) een aardig lage warmteweerstand kunnen halen; de ondervloer is de warmteweerstand 0.01 m²K/W en de topvloer 0.02 of 0.025 m²K/W (afhankelijk de flex PVC vs. de rigid PVC vloeren). Totaal zou dat 0.03 of 0.035 m²K/W zijn.
Vraag is:
Thx, dat is goed om te horen!Z___Z schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:50:
[...]
Wij hebben LAYRED liggen boven. De vloerverwarming werkt er prima doorheen (LTV Warmtepomp)

[Voor 6% gewijzigd door 3dav0d3 op 12-01-2023 21:00]
Geen ervaring mee, wel hebben we een zwevend gelegde click-pvc Coretex Authentics vloer, die heeft een kurklaag aan de onderkant waardoor kleine oneffenheden (in ons geval een matige egalisatielaag van de aannemer) geen probleem vormt. Volgens mij zijn er wel wat meer merken die zoiets leveren. Wat zo'n siergrind-laag doet met je vloerverwarming zou ik niet weten maar oneffenheden lijken niet per se een probleem te hoeven zijn.Bonjouri schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:44:
Heeft er iemand ervaring met het leggen van een PVC klik vloer over een open siergrindvloer (in een goede conditie), ik krijg van verschillende verkopers namelijk wisselende verhalen te horen…met vloerwarming.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Na 7 jaar een PVC vloer zeg ik: NOOIT meer. Hoewel het een mooie oplossing lijkt voor vloerverwarming/vloerverkoeling, is de kwaliteit toch minder goed dan een hele goede laminaat of houten vloer. Echt overal krassen, terwijl we toch echt een van de betere PVC vloeren hebben liggen. Met laminaat en hout hadden wij dit stukken minder in onze vorige woningen. (hebben zelfs filt onder alle meubels en stoelen maar alsnog helpt dat niet tegen krassen/geschaafde plekken.
Mag ik vragen welke merk PVC je hebt liggen? Ik hoor juist positieve ervaringen van bijv. een Therdex PVC vloer.bones schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:05:
Na 7 jaar een PVC vloer zeg ik: NOOIT meer. Hoewel het een mooie oplossing lijkt voor vloerverwarming/vloerverkoeling, is de kwaliteit toch minder goed dan een hele goede laminaat of houten vloer. Echt overal krassen, terwijl we toch echt een van de betere PVC vloeren hebben liggen. Met laminaat en hout hadden wij dit stukken minder in onze vorige woningen. (hebben zelfs filt onder alle meubels en stoelen maar alsnog helpt dat niet tegen krassen/geschaafde plekken.
Tarkett nemen. Veel meer variatie dan Therdex in het aantal unieke planken. Daarnaast ultramat.studiostevus schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:11:
Therdex is prima, Tarkett is top.superfunki schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 00:41:
[...]
Therdex is top. Zou wel materiaal en arbeid bij één partij neerleggen. Moet je een beetje mazzel mee hebben, wij hebben het getroffen. Super strak erin, mooi spul
https://www.moduleo.com/e...leo-layred-laurel-oak-2823dav0d3 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:59:
[...]
Thx, dat is goed om te horen!Welke heb je? Ben wel benieuwd!
Deze hebben we. Kan eventueel wel een foto sturen

Daarom hebben wij op de begane grond tegels gelegd. Is toch een duurzamere oplossing. Dit nadat ik bij iemand die een jaar gewoond heeft met kinderen op een pvc vloer van Therdex. Na het zien van al die krassen was ik al snel overtuigd om geen pvc in de woonkamer te leggen.bones schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:05:
Maar tegels met zo’n houtbedrukking ziet toch niet uit? Of ben ik daar de enige in?
Je ziet meteen dat het geen hout is maar een tegel (komt niet in de buurt)… ik ben een beetje bang dat dit net zoiets wordt als schrootjes in de jaren 70, en mensen over 10 jaar zeggen: “dat we dat toen mooi vonden zeg!”
Je ziet meteen dat het geen hout is maar een tegel (komt niet in de buurt)… ik ben een beetje bang dat dit net zoiets wordt als schrootjes in de jaren 70, en mensen over 10 jaar zeggen: “dat we dat toen mooi vonden zeg!”
Dan heb je nog niet de goede gezien.studiostevus schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 07:01:
Maar tegels met zo’n houtbedrukking ziet toch niet uit? Of ben ik daar de enige in?
Ik moet bij sommige tegels echt bukken en voelen omdat ik het anders niet weer.
Dan denk ik dat je nog geen goede hebt gezien. Vandaag gaan kijken voor keramisch parket vooral om in het echt eens te zien hoe grotere oppervlaktes eruitzien. Niet van echt te onderscheiden. Enige: de voeg is bij visgraat wat prominenter aanwezig. Bij normaal leggen, valt de voeg helemaal weg.
Persoonlijk vind ik keramisch parket veel mooiere en echtere uitstraling hebben dan PVC. PVC blijft die plastic look hebben vooral bij bepaalde lichtinval, waar keramisch parker geen last van heeft.
Persoonlijk vind ik keramisch parket veel mooiere en echtere uitstraling hebben dan PVC. PVC blijft die plastic look hebben vooral bij bepaalde lichtinval, waar keramisch parker geen last van heeft.
Dat is toch hetzelfde met laminaat en pvc? Je ziet allemaal dat het nep is. Alleen een houten vloer is echt.studiostevus schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 07:01:
Precies. Het blijft allemaal bij nadoen van hout.
Heb nu zelf een houtenvloer door het hele huis liggen en het blijft kwetsbaar vooral in de keuken (onderhoudsgevoeliger ook maar voor ons niet belangrijk. Als het mooi is, besteed ik er graag wat aandacht aan). Daarom willen we in nieuwe huis wat anders. Van de hout imitaten, vinden wij keramisch parket met afstand het mooist en dichtst in de buurt komen. PVC is te plastic en eigenlijk net als hout kwetsbaar. Laminaat vooral de goede laminaat is ook bijna echt maar voelde (lastig te omschrijven) gewoon niet aan als echt.
Heb nu zelf een houtenvloer door het hele huis liggen en het blijft kwetsbaar vooral in de keuken (onderhoudsgevoeliger ook maar voor ons niet belangrijk. Als het mooi is, besteed ik er graag wat aandacht aan). Daarom willen we in nieuwe huis wat anders. Van de hout imitaten, vinden wij keramisch parket met afstand het mooist en dichtst in de buurt komen. PVC is te plastic en eigenlijk net als hout kwetsbaar. Laminaat vooral de goede laminaat is ook bijna echt maar voelde (lastig te omschrijven) gewoon niet aan als echt.
Alleen een houten vloer is inderdaad echt, maar dat wil niet zeggen dat je het altijd ziet. Soms moet je echt op je knieën en voelen wat het is.Milo85 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:29:
[...]
Dat is toch hetzelfde met laminaat en pvc? Je ziet allemaal dat het nep is. Alleen een houten vloer is echt.
Er zit gewoon heel veel verschil in kwaliteit en looks.
Een houten vloer ziet er in sommige huizen ook niet uit.
Ligt weer aan de bewerking, de kleuring en het soort hout.
Wij hebben zelf altijd een Amerikaans Eiken vloer gehad.
Zag er in de keuken op een gegeven moment niet meer uit.
Grijs, vlekkerig, krassen.
Ook elders in het huis veel vlekken en krassen
Ik ben zelf drie keer verhuist en heb bij vier andere mensen een vloer gelegd. Dit was elke keer met een vloer uit de bouwmarkt. Niks mis mee en ligt er strak in. Geen slijtplekken na +5 jaar.Skybox_ schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:34:
In mijn ogen is het sowieso een stap vooruit dan een bouwmarktvloer.
Het hangt er wel van af in welk prijssegment je kijkt. De vloeren van €5 de m2 zou ik niet halen, maar het duurdere spul doet niks onder aan de bouwmarkt.
Komt soms nog uit dezelfde fabriek ook als een woon/ vloeren winkel.
Even een vraag over het wel of niet plaatsen van een keuken OP een klik PVC. Over het algemeen is het advies: keuken niet op een zwevende vloer plaatsen, dus ook geen klik pvc.
Toch even nieuwsgierig of er mensen zijn die het toch op die manier hebben. Betreft een U-vormige keuken met een "schiereiland". Een schiereiland boven op de vloer zal het meest strak zijn (eenvoudiger etc met plinten / zijkant eiland). Ik heb hier en daar gehoord dat het met klik pvc "niet zo'n probleem" is. Maar ben er toch een beetje huiverig voor - dus gooi hem hier even in de groep :-) iemand dit al aangedurfd?
Toch even nieuwsgierig of er mensen zijn die het toch op die manier hebben. Betreft een U-vormige keuken met een "schiereiland". Een schiereiland boven op de vloer zal het meest strak zijn (eenvoudiger etc met plinten / zijkant eiland). Ik heb hier en daar gehoord dat het met klik pvc "niet zo'n probleem" is. Maar ben er toch een beetje huiverig voor - dus gooi hem hier even in de groep :-) iemand dit al aangedurfd?
HET nadeel van visgraat keramisch parket: Hoe ga je een groot oppervlakte leggen (12 x 12m) zonder dilatatievoeg ?Theta-1 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:17:
Dan denk ik dat je nog geen goede hebt gezien. Vandaag gaan kijken voor keramisch parket vooral om in het echt eens te zien hoe grotere oppervlaktes eruitzien. Niet van echt te onderscheiden. Enige: de voeg is bij visgraat wat prominenter aanwezig. Bij normaal leggen, valt de voeg helemaal weg.
Volgens mij gewoon niet, en dus wordt je gedwongen ergens in je kamer een dikke voeg dwars door je visgraat te leggen.
Wij hebben een oppervlakte van 110m2 zonder dilatatievoeg. Dat was volgens de winkel niet nodig (via mail bevestigd gekregen).ConQuestador schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:00:
[...]
HET nadeel van visgraat keramisch parket: Hoe ga je een groot oppervlakte leggen (12 x 12m) zonder dilatatievoeg ?
Volgens mij gewoon niet, en dus wordt je gedwongen ergens in je kamer een dikke voeg dwars door je visgraat te leggen.
Volgens hun is het alleen noodzakelijk bij nieuwbouw, omdat dat nog kan zakken.
Daarbij heb ik gezien hoe makkelijk ze tegels vervangen, dat stelt voor een ervaren legger niet veel voor (paar tegels lagen niet netjes).
Mocht het scheuren dan is repareren niet enorm ingewikkeld.
Verder vind ik het van mezelf niet netjes om in dit topic over tegels te praten, laten we de verdere discussie over tegels in het daarvoor bestemde topic voeren.
[Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 16-01-2023 22:03]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023
In onze nieuwbouwwoning is de afgelopen weken ook een PVC vloer gelegd. Het betreft een gelijmde vloer die vooraf geëgaliseerd is. Nu weet ik dat het nagenoeg onmogelijk is om kieren onder de plinten te voorkomen, maar ik vroeg mij af of wij onderstaande kier moeten/kunnen accepteren aangezien het wel echt een fors hoogteverschil is. Kan iemand hier er misschien iets over zeggen?
Dat is wel fors zeg!Nano2009 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:17:
In onze nieuwbouwwoning is de afgelopen weken ook een PVC vloer gelegd. Het betreft een gelijmde vloer die vooraf geëgaliseerd is. Nu weet ik dat het nagenoeg onmogelijk is om kieren onder de plinten te voorkomen, maar ik vroeg mij af of wij onderstaande kier moeten/kunnen accepteren aangezien het wel echt een fors hoogteverschil is. Kan iemand hier er misschien iets over zeggen?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Wij hebben inderdaad ook kiertjes onder de plint. Dit vind ik echter een (te) forse kier moet ik je zeggen. Oh en welke PVC vloer is dit?Nano2009 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:17:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
4620 Wp PV ZZO 52° | Hyundai IONIQ5 73kWh Connect
Ik neem aan dat je de plinten nog gaat afwerken en dus onder én boven laat kitten, dan zie je er straks niks meer van.
I’m not superstitious, but I am a little stitious.
Dit is de Montinique Charente Visgraat 9776. Wij zijn erg tevreden met de "look and feel" van de vloer!LuPo schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:53:
[...]
Wij hebben inderdaad ook kiertjes onder de plint. Dit vind ik echter een (te) forse kier moet ik je zeggen. Oh en welke PVC vloer is dit?
Nou, dat waren wij eigenlijk niet van planrmr1 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:56:
Ik neem aan dat je de plinten nog gaat afwerken en dus onder én boven laat kitten, dan zie je er straks niks meer van.

Stukje tape op de muren plakken 2mm boven de plint, kitrandje leggen, afstrijken, tape van muren halen, nog 1keer met vinger over de kitrand --> Superstrakke kitrandNano2009 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:00:
[...]
Dit is de Montinique Charente Visgraat 9776. Wij zijn erg tevreden met de "look and feel" van de vloer!
[...]
Nou, dat waren wij eigenlijk niet van planDit omdat alle muren al op kleur zijn gespoten en het een helse klus is om alle plinten dan nog af te kitten.
Moet je nog wel aflakken daarna, anders ligt er in mum van tijd een lading stof op de plint.ConQuestador schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:03:
[...]
Stukje tape op de muren plakken 2mm boven de plint, kitrandje leggen, afstrijken, tape van muren halen, nog 1keer met vinger over de kitrand --> Superstrakke kitrand
Ik heb hetzelfde probleem in huis, geen witte muren. Dus ga na installeren van de plint via de door jou beschreven manier afkitten en daarna de plinten aflakken (met roller en stucloper als bescherming voor de muur/vloer).
Maar aan de onderkant ook nog afkitten, dat gebeurt meestal niet toch?
[Voor 5% gewijzigd door Blik1984 op 27-01-2023 10:47]
Welke vloer is dit? Ziet er goed uit!MacbookProx schreef op zondag 10 juli 2022 @ 18:27:
Om eerlijk te bekennen niet, omdat ik na rondbellen het nergens te zien kon krijgen.
Dat icm een matig staaltje was een te grote gok.
Zou dit doen:
[...]
PS:
[Afbeelding]
Kleine zoektocht in het topic had je al een antwoord kunnen geven:
Tarkett ID Supernature Inspiration 55
Kleur: Creek Oak Beige
Dat zou dan deze moeten zijn? Zou de kleur van de foto dan zo vertekenen ten opzichte van de kleur op de website van Tarkett? Op de foto van @MacbookProx ziet de vloer er een stuk donkerder uit?Blik1984 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:58:
[...]
Kleine zoektocht in het topic had je al een antwoord kunnen geven:
Tarkett ID Supernature Inspiration 55
Kleur: Creek Oak Beige
RiederZon Totaal: 4720 Wp | PVoutput: Team Barendrecht NL zipcode 2990 - 2994
Heeft ook met de schaduw en de donkere omgeving van de keuken te maken welke vertekend.A3-D schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:33:
[...]
Dat zou dan deze moeten zijn? Zou de kleur van de foto dan zo vertekenen ten opzichte van de kleur op de website van Tarkett? Op de foto van @MacbookProx ziet de vloer er een stuk donkerder uit?
Zou ik ook een foto van je mogen ontvangen?Z___Z schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:23:
[...]
https://www.moduleo.com/e...leo-layred-laurel-oak-282
Deze hebben we. Kan eventueel wel een foto sturen
Ik heb een wat donker bruine vloer met veel relief en print waardoor krasjes nauwelijks opvallen. Waar ik mij wel erg aan irriteer zijn strepen van rubber.. bijv. Iemand die op bezoek is geweest met rubberzolen of een loopkarretje van de kinderen. Allemaal vegen. Met moeite krijg ik ze met een gum/ de PU reiniger er af.
Afgelopen jaar de vloer een keer helemaal kaal geschrobd met de James basisreiniger en daarna weer laag polish die bij de vloer werd geleverd (eigen merk van Woning inrichting aan huis). Dat gaf een zeer mooi resultaat, maar binnen de kortste keren weer strepen. Ik heb er erg op gelet niet teveel polish te gebruiken. De strepen zijn wel iets minder, maar nog steeds verschijnen ze na wat bezoek of de kinderen die met rubberzolen een klein stukje hebben gekropen.
Zou een andere polish misschien een oplossing kunnen geven? Ben benieuwd naar jullie ervaringen. En hopelijk kan dat zonder de basisreiniger, want dat was echt een mega klus (vooral in tijd).
Afgelopen jaar de vloer een keer helemaal kaal geschrobd met de James basisreiniger en daarna weer laag polish die bij de vloer werd geleverd (eigen merk van Woning inrichting aan huis). Dat gaf een zeer mooi resultaat, maar binnen de kortste keren weer strepen. Ik heb er erg op gelet niet teveel polish te gebruiken. De strepen zijn wel iets minder, maar nog steeds verschijnen ze na wat bezoek of de kinderen die met rubberzolen een klein stukje hebben gekropen.
Zou een andere polish misschien een oplossing kunnen geven? Ben benieuwd naar jullie ervaringen. En hopelijk kan dat zonder de basisreiniger, want dat was echt een mega klus (vooral in tijd).
Een partij die voor ons een offerte heeft gemaakt voor de vloer zei dat het boven afkitten van de plint (te) moeilijk kan zijn bij gekleurde muren, vanwege strepen of zo. Klopt dit, of is dit gewoon een kwestie van geen zin?
Ja, onze partij ook (misschien wel dezelfde, Luxuryfloors). Wat denk ik het geval is, is dat ze geen aansprakelijkheid willen hebben op het moment dat er wat vd witte kit op jullie gekleurde wand of behang komt.SlayaStone schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:06:
Een partij die voor ons een offerte heeft gemaakt voor de vloer zei dat het boven afkitten van de plint (te) moeilijk kan zijn bij gekleurde muren, vanwege strepen of zo. Klopt dit, of is dit gewoon een kwestie van geen zin?
Zijn er Tweakers die zich hebben verdiept in de weekmakers die vrijkomen bij PVC vloeren? Er zijn PVC vloeren te koop die vallen onder het ECO+ keurmerk en zouden ftalaatvrij moeten zijn, ze zouden geen VOC (Vluchtige Organische Stoffen) meer moeten uitstoten. Maar ik vraag me af of deze PVC vloeren dan wel veilig zijn.
Weet iemand hier toevallig iets meer over?
Weet iemand hier toevallig iets meer over?

BlaBlaBla
Ook wij zijn ons aan het oriënteren op een nieuwe vloer waarbij we nog twijfelen tussen laminaat en pvc dan heb je ook nog de discussie click vs plak. En ik merk daarbij dat ik nog niet goed thuis ben in pvc.
De vloer zal gelegd moeten worden op droogbouw vloerverwarming op een lichte renovatievloer (broodjes-liggertjes afgewerkt met underlayment). Daar komt overigens al de eerste keuze om de hoek kijken. Via de pvc/laminaat toko in onze woonplaats kunnen we namelijk kiezen voor een systeem met het infrezen van leidingen in Knauf Brio en onze cv installateur biedt een systeem aan op basis van platen met aluminium geleiders. Indien we pvc willen zullen er op het tweede systeem wel nog Jumpax platen gelegd moeten worden.
Aan de man van het vloerbedrijf liet ik merken dat we het diagonaal leggen van planken mooi vinden maar dat we vooral fan zijn van een Hongaarse punt. En hij liet daarbij doorschemeren dat hij niet zo’n fan is van laminaat op vloerverwarming vanwege kans op kraken. Bij bepaalde vloeren hadden ze daar kennelijk klachten over gehad. Eerste vraag is dus of we laminaat al sowieso moeten afschrijven. De krasbestendigheid van laminaat spreekt ons namelijk wel weer aan.
Ik vermoed dat bij de oplossing met Jumpax platen click pvc de beste keus is. Want je zou denken dat platen toch kunnen aftekenen bij plak stroken. Of is die angst ongegrond?
Ik zie hier in het topic verder nogal wat horror verhalen langskomen over slechte click verbindingen, krassen, beschadiging door vilt en glimmende vloeren. De verbinding lijkt me vooral bij een Hongaarse punt of visgraat nogal een zwak punt. Enig idee waar ik dan op moet letten? De vloerentoko heeft merken als Floorlife, Beautifloor, Hoomline, Douwes Dekker, Quickstep dus volgens mij loopt de kwaliteit daarvan nogal uiteen.
De vloer zal gelegd moeten worden op droogbouw vloerverwarming op een lichte renovatievloer (broodjes-liggertjes afgewerkt met underlayment). Daar komt overigens al de eerste keuze om de hoek kijken. Via de pvc/laminaat toko in onze woonplaats kunnen we namelijk kiezen voor een systeem met het infrezen van leidingen in Knauf Brio en onze cv installateur biedt een systeem aan op basis van platen met aluminium geleiders. Indien we pvc willen zullen er op het tweede systeem wel nog Jumpax platen gelegd moeten worden.
Aan de man van het vloerbedrijf liet ik merken dat we het diagonaal leggen van planken mooi vinden maar dat we vooral fan zijn van een Hongaarse punt. En hij liet daarbij doorschemeren dat hij niet zo’n fan is van laminaat op vloerverwarming vanwege kans op kraken. Bij bepaalde vloeren hadden ze daar kennelijk klachten over gehad. Eerste vraag is dus of we laminaat al sowieso moeten afschrijven. De krasbestendigheid van laminaat spreekt ons namelijk wel weer aan.
Ik vermoed dat bij de oplossing met Jumpax platen click pvc de beste keus is. Want je zou denken dat platen toch kunnen aftekenen bij plak stroken. Of is die angst ongegrond?
Ik zie hier in het topic verder nogal wat horror verhalen langskomen over slechte click verbindingen, krassen, beschadiging door vilt en glimmende vloeren. De verbinding lijkt me vooral bij een Hongaarse punt of visgraat nogal een zwak punt. Enig idee waar ik dan op moet letten? De vloerentoko heeft merken als Floorlife, Beautifloor, Hoomline, Douwes Dekker, Quickstep dus volgens mij loopt de kwaliteit daarvan nogal uiteen.
[Voor 6% gewijzigd door D-e-n op 07-02-2023 23:56]
Click pvc "rigid click" is bijna net zo stug als laminaat. Ik zou in jouw geval niet voor lijm pvc gaan, want dat moet op een geëgaliseerde ondergrond, danwel een speciale gladde ondergrond
Ik meen dat je in hongaarsepunt/visgraat sowieso beter kan lijmen ipv click. Dat is wat ze mij in de winkel ieg verteldeConQuestador schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 07:18:
Click pvc "rigid click" is bijna net zo stug als laminaat. Ik zou in jouw geval niet voor lijm pvc gaan, want dat moet op een geëgaliseerde ondergrond, danwel een speciale gladde ondergrond
MSI B550 AMD 5600X 2x8 GB micron (e die) 3600.
Inmiddels zijn we bij een vloerenboer geweest en die noemde dat niet zozeer als nadeel, alhoewel we het ook niet gelijk over de Hongaarse punt en visgraat hadden. Voordeel van klik is dat je het weer makkelijker van de Jumpax af krijgt.wortelsky schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:31:
[...]
Ik meen dat je in hongaarsepunt/visgraat sowieso beter kan lijmen ipv click. Dat is wat ze mij in de winkel ieg vertelde
Tegelijk zijn de plak pvc stroken die we mooi vonden een stuk goedkoper dan de klik pvc stroken dus dan is de keuze snel gemaakt. Want we zijn van plan er lang mee te doen. Dus we neigen naar plak pvc op de Jumpax
[Voor 4% gewijzigd door D-e-n op 04-03-2023 20:26]
Gisteren begonnen met de ambiante baroso pvc tegel 61x61 te leggen klik maar man man man wat een drama vandaag de hele dag bezig geweest en er lig nu net 15 vierkante meter in na talloze uurtjes en moet 45 vierkante meter leggen nooit meer dat ik klik koop leuk voor smalle kamertjes dat je een hele rij erin drukt maar tegel voor tegel niet te doen.
En heb alle trucjes al geprobeerd mijn kamer is 5 meter breed en zal je met 4 man erin moeten leggen.
En heb alle trucjes al geprobeerd mijn kamer is 5 meter breed en zal je met 4 man erin moeten leggen.
Inmiddels ligt mijn 70m2 klikpvc van therdex. Het heeft me 2 dagen gekost om te leggen, kamers gingen snel maar de hal had veel hoekjes en deuren wat veel tijd gekost heeft. Enkele bevindingen:
- de vloer is mooi mat en stroef, ik merk dat ik veel minder glij dan op andere vloeren die ik gehad heb.
- er zit inderdaad (veel?) herhaling in planken, met strijklicht vallen de nesten op en dan zie je al snel dat ik in de hal 2 dezelfde planken dicht bij elkaar heb liggen. Helaas had ik tijdsdruk dus tijdens het leggen hier niet goed genoeg op gelet.
- je merkt tijdens het lopen dat het op sommige plekken toch minimaal zweeft
Als je de voet neerzet op enkele plekken hoor je net wat meer een bonkgeluid dan op andere plekken. Als dit zo blijft zou dit voor mij een reden zijn om beneden plakpvc te neem.
- de vloer is mooi mat en stroef, ik merk dat ik veel minder glij dan op andere vloeren die ik gehad heb.
- er zit inderdaad (veel?) herhaling in planken, met strijklicht vallen de nesten op en dan zie je al snel dat ik in de hal 2 dezelfde planken dicht bij elkaar heb liggen. Helaas had ik tijdsdruk dus tijdens het leggen hier niet goed genoeg op gelet.
- je merkt tijdens het lopen dat het op sommige plekken toch minimaal zweeft
Als je de voet neerzet op enkele plekken hoor je net wat meer een bonkgeluid dan op andere plekken. Als dit zo blijft zou dit voor mij een reden zijn om beneden plakpvc te neem.
Kijk je dan naar het totaal pakket kwa prijs inc montage of alleen naar de materialen? Het zal mij niks verbazen dat een click voer goedkoper te leggen is namelijkD-e-n schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:16:
[...]
Inmiddels zijn we bij een vloerenboer geweest en die noemde dat niet zozeer als nadeel, alhoewel we het ook niet gelijk over de Hongaarse punt en visgraat hadden. Voordeel van klik is dat je het weer makkelijker van de Jumpax af krijgt.
Tegelijk zijn de plak pvc stroken die we mooi vonden een stuk goedkoper dan de klik pvc stroken dus dan is de keuze snel gemaakt. Want we zijn van plan er lang mee te doen. Dus we neigen naar plak pvc op de Jumpax
MSI B550 AMD 5600X 2x8 GB micron (e die) 3600.
De legprijs moet ik nog navragen maar hij was echt wel flink duurder qua materiaalwortelsky schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:03:
[...]
Kijk je dan naar het totaal pakket kwa prijs inc montage of alleen naar de materialen? Het zal mij niks verbazen dat een click voer goedkoper te leggen is namelijk
Voor ons in ieder geval nooit meer PVC vloer op de begane grond.
Voornaamste reden verkleuring waar tapijt heeft gelegen en kasten stonden. Maar ook de sterkte; putjes van tafels en kasten en beschadigde beschermlaag door vallen van harde voorwerpen.
Wij gaan nu voor keramisch parket beneden en boven pvc.
Voornaamste reden verkleuring waar tapijt heeft gelegen en kasten stonden. Maar ook de sterkte; putjes van tafels en kasten en beschadigde beschermlaag door vallen van harde voorwerpen.
Wij gaan nu voor keramisch parket beneden en boven pvc.
Mag ik vragen welk merk en/of type?Draakje5 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:39:
Voor ons in ieder geval nooit meer PVC vloer op de begane grond.
Type weet ik niet meer, het merk was Expona en dit kostte ongeveer 45€/m2 in 2016. Voor toen was het een best prijzige vloer. Er zat een redelijke aantal mm beschermlaag op.
Dank. Dat merk ken ik niet. Wij vonden een pvc visgraatvloer van Floorlife mooi (toplaag 0,55mm), mooier dan de laminaat visgraat van Douwes Dekker die ze ook hadden. Maar we zijn gezien jouw verhaal nu wel benieuwd naar eventuele ervaringen.Draakje5 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 23:02:
[...]
Type weet ik niet meer, het merk was Expona en dit kostte ongeveer 45€/m2 in 2016. Voor toen was het een best prijzige vloer. Er zat een redelijke aantal mm beschermlaag op.
Tegels is weer extra ingewikkeld met de droogbouw vloerverwarming (dikkere tussenlaag) en weer een pak duurder.
Edit: Floorlife en Ambiant schijnt dus uit dezelfde fabriek te komen. Dus daar kan ik ook nog op zoeken

[Voor 15% gewijzigd door D-e-n op 06-03-2023 00:26]
Zo zie je maar weer.D-e-n schreef op zondag 5 maart 2023 @ 23:42:
[...]
Dank. Dat merk ken ik niet. Wij vonden een pvc visgraatvloer van Floorlife mooi (toplaag 0,55mm), mooier dan de laminaat visgraat van Douwes Dekker die ze ook hadden. Maar we zijn gezien jouw verhaal nu wel benieuwd naar eventuele ervaringen.
We hebben ze in een toonzaal nooit naast elkaar gezien.
Maar wij vinden de Dowues Dekker aan de hand van 2 proefstroken dus mooier.
Ook heb ik aan gebruikers van deze vloeren gevraagd hoe de Douwes Dekker vloer het doet in de praktijk.
(Ik zag wat mensen op Facebook die hem hadden en die heb ik vriendelijk een PM gestuurd)
Ze waren nog steeds enthousiast.
Nu liggen die vloeren er nog geen jaren, dus geen idee hoe het na 5 jaar is.
Maar dat ging dan ook om Douwes Dekker laminaat of pvc? Want hadden de Douwes Dekker laminaat mee om hem te vergelijken met een pvc vloer.Rzaan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:53:
[...]
Zo zie je maar weer.
We hebben ze in een toonzaal nooit naast elkaar gezien.
Maar wij vinden de Dowues Dekker aan de hand van 2 proefstroken dus mooier.
De verkleuring was bij ons binnen 1 jaar zichtbaar. Daarna geen nieuwe verkleuringen meer gezien, ondanks switchen andere maat tapijt. We hebben altijd groene zeep gebruikt op advies van de vloerenlegger, daarna ook soms schoonmaakazijn.
Daarnaast zou ik nog steeds adviseren geen tapijt op je pvc vloer te leggen, voor ten minste de eerste 12 maanden.
Daarnaast zou ik nog steeds adviseren geen tapijt op je pvc vloer te leggen, voor ten minste de eerste 12 maanden.
[Voor 31% gewijzigd door Draakje5 op 06-03-2023 12:29]
Dat is geen slechte gedachte.Draakje5 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:27:
De verkleuring was bij ons binnen 1 jaar zichtbaar. Daarna geen nieuwe verkleuringen meer gezien, ondanks switchen andere maat tapijt. We hebben altijd groene zeep gebruikt op advies van de vloerenlegger, daarna ook soms schoonmaakazijn.
Nooit zo bij stil gestaan.
Maar dan verkleurt je pvc dus wel bij een flinke kast of bank? En is dat bij alle soorten? Ik moet eerlijk gezegd bekennen dat ik daar ook nooit bij heb stil gestaan.Draakje5 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:27:
We hadden ons al verheugd op een nieuw kleed wat dat betreft

Ja, onze vloer was ook verkleurd op de plek van het tv-meubel.D-e-n schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:59:
[...]
Maar dan verkleurt je pvc dus wel bij een flinke kast of bank? En is dat bij alle soorten? Ik moet eerlijk gezegd bekennen dat ik daar ook nooit bij heb stil gestaan.
We hadden ons al verheugd op een nieuw kleed wat dat betreft
Daarnaast zou ik heel erg oppassen met droogloopmatten die een soort rubberige weekmakerige onderkant hebben. Hierdoor hadden we ook na 5 jaar nog verkleuring op de PVC vloer op de plek van de droogloopmat. En ik had een speciale mat gekocht die geen verkleuring op de PVC vloer zou geven, toch gebeurd.
Wellicht geld het niet voor iedere PVC vloer, maar ik zou er in ieder geval goed navraag naar doen.
@Draakje5
@Rzaan
We waren er hier bijna uit maar nu krijg ik toch wel een beetje "pvc-vrees". Bij onze huidige, goedkopere laminaatvloer, baalden we er juist van dat hij na een jaar of zeven echt helemaal op was. Glanzend en niet meer mooi.
Het idee is nu juist om een vloer te leggen die tijdsloos is en lekker lang mooi blijft. Tegels is niet handig met droogbouw vloerverwarming (heeft onze vloerenboer ook niet), hout is met kotsende katten niet handig. En daarom dachten we dus pvc. Maar als het zo verkleurt zou niemand toch meer pvc nemen? Iedereen heeft wel een bak en iedereen zal toch wel eens iets verplaatsen.
Ambiant (=Floorlife) zegt overigens dit in de voorwaarden
@Rzaan
We waren er hier bijna uit maar nu krijg ik toch wel een beetje "pvc-vrees". Bij onze huidige, goedkopere laminaatvloer, baalden we er juist van dat hij na een jaar of zeven echt helemaal op was. Glanzend en niet meer mooi.
Het idee is nu juist om een vloer te leggen die tijdsloos is en lekker lang mooi blijft. Tegels is niet handig met droogbouw vloerverwarming (heeft onze vloerenboer ook niet), hout is met kotsende katten niet handig. En daarom dachten we dus pvc. Maar als het zo verkleurt zou niemand toch meer pvc nemen? Iedereen heeft wel een bak en iedereen zal toch wel eens iets verplaatsen.
Ambiant (=Floorlife) zegt overigens dit in de voorwaarden
3. Uitgesloten van garantie
Eventuele kleurschakering of verkleuring als gevolg van wel/geen blootstelling aan Uv-licht
Het enige dat volgens mij niet/nauwelijks verkleurt in de loop vd tijd zijn tegels. Gietvloeren, laminaat, parket, pvc. Het verkleurt allemaal in de loop van de tijd.
Maar er zal wel veel verschil in het tempo zitten.Blik1984 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:58:
Het enige dat volgens mij niet/nauwelijks verkleurt in de loop vd tijd zijn tegels. Gietvloeren, laminaat, parket, pvc. Het verkleurt allemaal in de loop van de tijd.
En zo te lezen ook in het tijdstip waarop de rem er op gaat.
Onze houten vloer verkleurde ook, maar dat ging zeer geleidelijk en bleef doorgaan, zo leek het.
Dat zou kunnen, maar dat zal per vloer verschillend zijn vanwege een afwijkende toplaag. Dus ik denk niet dat je daar een algemene richtlijn op kan makenRzaan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:07:
[...]
Maar er zal wel veel verschil in het tempo zitten.
En zo te lezen ook in het tijdstip waarop de rem er op gaat.
Onze houten vloer verkleurde ook, maar dat ging zeer geleidelijk en bleef doorgaan, zo leek het.
Tijdloos bestaat niet in die zin dat wat nu in de mode is, is dat over een jaar of 10-15 niet meer.D-e-n schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:47:
Of je moet een mooi oud huis hebben met een vloer die er echt bij past, zoals vloerdelen.
Wij hadden een mooie houten vloer van Amerikaans Eiken. Op een gegeven moment waren we er ook op uitgekeken.
Hout kan wel met katten of andere kotsende dieren, als je het goed behandeld. Dan trekt er echt niet alles in.
Maar hout verkleurt ook, en krast ook.
De vraag over tegels (al dan niet in houtlook) icm met VV droogbouw.... geen idee.