Hier met 2 jonge kinderen en een kat nog maar 2x een kras gekregen. Beide keren weg te poetsen met wat zeep en een sponsje (niet te hard, maar moet wel een klein beetje poetsen/heel licht schuren). Was trouwens een tip van het bedrijf waar we het afgenomen hebben.
Meeste krassen zijn als het goed is oppervlaktekrassen en zie je met name omdat niet zozeer de kras diep is, maar de randjes 'rafelen' of omhoog staan. Dat poets je dus weg en dan zie je er niks meer van.
Laatste punt: veel vloerenleveranciers waar wij geweest zijn, zeggen wel dat juist dingen als zand en kleine steentjes voor krasjes kunnen en zullen zorgen. Eentje was zelfs zo bot of eerlijk (het is maar hoe je het bekijkt) door te zeggen dat als je van plan was met schoenen in huis te blijven lopen, je maar gewoon geen pvc moet nemen of moet accepteren dat er overal krassen gaan komen.
Het is ook gewoon basis materiaal hardheid logica als je er even over nadenkt: pvc is een zacht soort plastic, oneerbiedig gezegd, daarom loopt het ook zo lekker en zacht, het is bij lange na niet zo hard als tegels bijvoorbeeld. Net zoals een plastic screenprotector op je telefoon ook binnen de kortste keren krasjes vertoont van al het vuil wat zelfs in je zakken zit, zal een tempered glass screenprotector dat veel minder hebben.
Op je schoenen lopen, betekent gegarandeerd zand, kleine steentjes en ander miniscuul vuil mee naar binnen nemen, het overal achterlaten en er vervolgens weer overheen gaan lopen. Als je dat doet op een pvc vloer, mag je in mijn ogen ook niet gaan klagen. Pvc levert een prachtige, moderne en praktische vloer op, maar het is geen magisch materiaal. Wat had je dan verwacht? Dat plastic/PU harder is en dus bestand is tegen zand, steentjes en dat soort vuil?
En als er niet op schoenen gelopen wordt, vraag ik me nog steeds af hoe het dan komt. Ik zie regelmatig enorm tegenstrijdige berichten langskomen: sommige die klagen steen en been, andere hebben nergens last van. Maar nogmaals: je kan ook niet verwachten dat je boter heel blijft als je je mes erin steekt. Dat is in extremere mate gewoon wat er met pvc en vuil zoals zand en steentjes gebeurt. Zeker (lees: gegarandeerd) met schoenen! Wil je dat niet? Neem dan tegels of trek je schoenen uit, zoals het hoort.