Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:47:
[...]
Het is meer in het algemeen bedoeld. Ik heb tot nu toe nog maar (uit eerste hand dan, geen verhalen op internet) 1 keer van iemand gehoord dat hij een te verwaarlozen deel van zijn geld terug heeft gekregen na een faillisstement. Dat wil dus zeggen, dat voor de consument ook maar 1% terug kan krijgen, alle partijen met preferente vorderingen volledig schadeloos gesteld zijn. In alle andere gevallen krijgt de consument helemaal niets, terwijl partijen met preferente vorderingen in ieder geval deels schadeloos gesteld zijn.
In dit geval lijkt het erop dat men wel heel erg zijn best heeft gedaan om een bedrijf zonder noemenswaardige activa zo diep mogelijk in de schulden te steken aan alle kanten.
Maar het is natuurlijk behoorlijk bizar, dat juist de groep mensen waar bedrijven het van moeten hebben, ergens helemaal achterin de rij geplaatst worden. Leveranciers hebben jaren verdiend aan de business van Afuture (en dus indirect aan de consument). Die komen nu dus weg met slechts 4 tot 5 procent (ik ga niet opzoeken hoeveel het in dit geval precies is) van alleen het kapitaal wat op het moment van faillissement nog in voorraad was bij Afuture. Dat is in verhouding natuurlijk peanuts.
Dat eerste zal uiteraard kloppen, bij de meeste faillissementen zal de terugbetaling voor concurrente schuldeisers 0 dan wel nihil zijn. Slechts in weinig voorkomende gevallen (denk bijv. aan een financiële instelling als de DSB bank) is er nog zicht op een redelijke tot soms zelfs volledige uitkering omdat daar het faillissement dan wel uitgesproken is, maar er ook nog veel geld uitstaat aan leningen e.d. die langzaam maar zeker nog steeds terugbetaald worden waardoor de boedel blijft groeien.
Bij een winkel als Afuture zal dit natuurlijk in de regel niet geval zijn, die hebben niet nog tonnen uitstaan.
Verder vind ik het eigenlijk niet zo bizar dat de consument bij een faillissement achteraan staat. de gemiddelde consument zal voor een paar tientjes het schip in gaan, dat is klote, maar te overzien (nu zijn er uiteraard ook een aantal schrijnende gevallen, ik geloof dat ik op de FP een verhaal zag van een 15 jarige die voor 1500 euro het schip in ging). Dit gecombineerd met het feit dat de consument zich vrij goed kan beschermen tegen een faillisement (Nooit met ideal betalen! maar met CC / Paypal of contant bij afhalen).
Je wil ook niet dat een faillissement een kettingreactie veroorzaakt waardoor leveranciers ook failliet met alle gevolgen van dien zoals bij bijv. V&D het risico was. Of de bedragen die de leveranciers uit hebben staan peanuts zijn durf ik niet te zeggen, mogelijk dat hier in volgende verslagen nog duidelijkheid over komt.
En met de preferente schuldeisers heb ik eigenlijk sowieso geen probleem, dit zijn de fiscus en de het UWV (en mogelijk het personeel wanneer deze nog een loonvordering hebben, welke dan vaak door het UWV overgenomen wordt). Dit zijn partijen die het algemeen belang dienen en eigenlijk vind ik het wel belangrijk dat deze partijen preferent zijn, zodat niet de complete samenleving (de belastingbetalers) collectief hoeven op te draaien voor ieder faillissement.