't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei
[Voor 16% gewijzigd door Joopieboy op 31-07-2017 21:50]
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Vandaag verschenen er ook twee Ninja 400's (of 420/450?) in de straten van Milwaukee. Ben erg benieuwd voor welke markt en met hoeveel pk's deze nieuwe Ninja uiteindelijk verschijnt (en wat er met de Ninja 300 gaat gebeuren).

[Voor 7% gewijzigd door caesar1000 op 31-07-2017 22:13]
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"
Ik heb gelezen dat ze in NL op de Margriet fair worden geïntroduceerdcaesar1000 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 22:11:
@CBR350RR discussie
Vandaag verschenen er ook twee Ninja 400's (of 420/450?) in de straten van Milwaukee. Ben erg benieuwd voor welke markt en met hoeveel pk's deze nieuwe Ninja uiteindelijk verschijnt (en wat er met de Ninja 300 gaat gebeuren).![]()
[afbeelding]

... letterlijk 0 punten voor wie het goed raadt overigens

Morgen weer verder naar het zuiden.
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Ging niet echt lekker vond ik en wat mij opviel was dat mijn handen verkrampten. Dat merkte ik toen ik wilde remmen, kreeg mijn vingert bijna niet om de de hendel. Ik merkte het niet onder het rijden, pas echt met remmen.
Pas toen ik na een uurtje weer in mijn vertrouwde omgeving kwam ging het wat beter en heb hem wat los kunnen trekken en dan ook maar een extra rondje om huis gereden. Sorry buurman.
Wel nog steeds kippenvel van het geluid als de toerenteller naar het rood gaat, schreeuwt'ie het uit :-)
Zit er wel aan te denken om toch eens te kijken naar een tour-motor ipv SS. De Kawa is schakellui te rijden (60 in 6 kan prima) en ik doe dat best vaak, misschien toch de aard van het beestje?
[Voor 0% gewijzigd door Japiooo op 31-07-2017 22:43. Reden: typo]
Kan het zijn dat omdat je tijdje niet gereden hebt je toch iets meer gespannen op de motor zat? Merk zelf bijvoorbeeld dat als ik na een lange tijd alleen droog gereden heb weer eens in een plens bui rijd ik ook stijver en gespannen ga rijden. Als ik dan door een bocht heen ga heb ik het idee dat ik als een oud wijf rijd, maar als ik de teller dan zie valt dat heel erg meeJapiooo schreef op maandag 31 juli 2017 @ 22:42:
Vanavond voor het eerst na de vakantie ook weer eens een stukje gereden; laatste keer daarvoor was naar de TT. Toen had ik mijn zoontje achterop en dat is toch meer toeren en sukkelen dan.
Ging niet echt lekker vond ik en wat mij opviel was dat mijn handen verkrampten. Dat merkte ik toen ik wilde remmen, kreeg mijn vingert bijna niet om de de hendel. Ik merkte het niet onder het rijden, pas echt met remmen.
Pas toen ik na een uurtje weer in mijn vertrouwde omgeving kwam ging het wat beter en heb hem wat los kunnen trekken en dan ook maar een extra rondje om huis gereden. Sorry buurman.
Wel nog steeds kippenvel van het geluid als de toerenteller naar het rood gaat, schreeuwt'ie het uit :-)
Zit er wel aan te denken om toch eens te kijken naar een tour-motor ipv SS. De Kawa is schakellui te rijden (60 in 6 kan prima) en ik doe dat best vaak, misschien toch de aard van het beestje?

Kijk eens of je niet teveel in je stuur knijpt. Mijn vriendin had ook last van kramp in haar handen maar dat is omdat ze (zeker als ze dan gespannen is) hard in haar stuur loopt te knijpen. Zodra ze ontspant gaat dat ook weer weg.
Piesport?steveman schreef op maandag 31 juli 2017 @ 22:37:
Groeten uit...
[afbeelding]
... letterlijk 0 punten voor wie het goed raadt overigens
Morgen weer verder naar het zuiden.
Have fun

Ik heb GripPuppies om mn grepen gezet, maken je handvatten net wat dikker en stroever. Rijdt voor mij (grote handen) veel fijner en heb daardoor niet meer de neigig te gaan knijpen. Aanrader dus!aidanl schreef op maandag 31 juli 2017 @ 23:32:
[..]
Kijk eens of je niet teveel in je stuur knijpt. Mijn vriendin had ook last van kramp in haar handen maar dat is omdat ze (zeker als ze dan gespannen is) hard in haar stuur loopt te knijpen. Zodra ze ontspant gaat dat ook weer weg.
2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i
Probleem door een vriend opgelost!BvZwolle schreef op maandag 31 juli 2017 @ 04:05:
Beste meelezers... Mijn Tiger staat momenteel werkloos bij een vriend. Aangezien ik mooie dingen post, moet ik deze mindere ook maar posten.
Ik probeer best veel zelf te regelen qua onderhoud, maar ben met motoren nog een redelijke newbie. Ik heb eerder vorige week een nieuw oliefilter inclusief nieuwe olie in het blok van mijn motor gegooid, maar kwam erachter dat ik teveel olie erin had gedaan.
Dus met een ziekenhuisspuit van mijn schoonpa in combinatie met een rietje bezig om 300ml uit het blok te zuigen... Schuift ineens het rietje van de spuit af en zakt tergend langzaam, maar snel genoeg om er niet meer bij te kunnen komen, mijn blok in....
Die moet ik er nu dus uit zien te prutsen. Waarschijnlijk radiator losmaken, uitlaat aan het blok demonteren en de carter verwijderen.
Ik hoop dat ik op die manier dat rotding eruit krijg, anders moet het blok uit elkaar...
(voel me best een kneus op dit moment, haha)
Hij had een endoscoop en is daarmee het (lege) blok in gegaan en met een soortgelijk haakje als deze (https://goo.gl/images/jnweRS) in het rietje gegaan. Daarmee voorzichtig het blok uit gewriemeld.
Ik ben weer een blij en opgelucht man!

En appie pegaso strada heeft ook zelfde blok.thijsco19 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 19:10:
[...]
Don't forget the mt03. Heeft hetzelfde motorblok maar dan in een sport tour jasje.
Schijnt ook dat die het mooiste werk hebben afgeleverd met dat blok.
Ook al is een tanktas met een vak voor de mobiel mooi, zou ik een systeem nemen om je mobiel boven je tellers te doen. Persoonlijk vind ik het levensgevaarlijk om elke keer naar je tank te kijken. Je bent letterlijk het zicht op de weg helemaal kwijt. Al je dit niet kunt doen, zou ik investeren in een headset die de spraak van de navi doorgeeft.Robbie T schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:22:
Iemand nog tips voor een goede tanktas? Heb een waardebon gekregen van Motoport dus zou mooi zijn als hij daar te koop is, en waterdicht.
Zelf zit ik nu te denken aan een DANE Karby. Deze tas is waterdicht en heeft een doorzichtig vak waar nog een telefoon in kan met navigatie.
https://www.motoport.nl/e.../Motoport/Products/044275.
Iemand nog tips?
lolgast in "Het grote motortopic deel 19"
Ik heb een headset van 3 tientjes (bedraad) in mijn helm. Boven de 60/80 is bellen eigenlijk niet meer mogelijk door de ruis maar Google maps geeft mij de richting prima door. Low budget oplossing maar ik kom er.BvZwolle schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 08:24:
[...]
Ook al is een tanktas met een vak voor de mobiel mooi, zou ik een systeem nemen om je mobiel boven je tellers te doen. Persoonlijk vind ik het levensgevaarlijk om elke keer naar je tank te kijken. Je bent letterlijk het zicht op de weg helemaal kwijt. Al je dit niet kunt doen, zou ik investeren in een headset die de spraak van de navi doorgeeft.
Ik kan mijn mobiel ook zichtbaar op mijn stuur monteren maar dat voegt weinig toe.
Ik heb een Sena 20s en bellen kan tot 150km/u met de Tiger 1050. Daarna is het niet meer te horen.HTT-Thalan schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:00:
[...]
Ik heb een headset van 3 tientjes (bedraad) in mijn helm. Boven de 60/80 is bellen eigenlijk niet meer mogelijk door de ruis maar Google maps geeft mij de richting prima door. Low budget oplossing maar ik kom er.
Ik kan mijn mobiel ook zichtbaar op mijn stuur monteren maar dat voegt weinig toe.
Ik heb de 10s en daar is het inderdaad gelijk. Overigens wel ontzettend afhankelijk van je helm! Mijn vriendin heeft een helm zonder 'kinstukje' (zie mesh stuk aan de linkerkant van de afbeelding)BvZwolle schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:09:
[...]
Ik heb een Sena 20s en bellen kan tot 150km/u met de Tiger 1050. Daarna is het niet meer te horen.
Hierdoor ervaar ik veel eerder en meer ruis van haar kant naar mij toe dan andersom. Ik gok dus ook dat zij meer problemen heeft om zichzelf verstaanbaar te maken dan ik heb tijdens het bellen. Maar zij belt nooit op de motor

Herhaling is de beste leermeester, LUID IS UIT !
Vind juist wel handig, beetje appen, beetje mails checken en spotify doorbladeren.HTT-Thalan schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:00:
[...]
Ik heb een headset van 3 tientjes (bedraad) in mijn helm. Boven de 60/80 is bellen eigenlijk niet meer mogelijk door de ruis maar Google maps geeft mij de richting prima door. Low budget oplossing maar ik kom er.
Eventueel waypoints wijzigen of even foto of filmpje maken.
Plus dat je ook de route zichtbaar hebt die je rijdt dus ook bochten goed in te schatten

kneusteun schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 11:23:
[...]
Vind juist wel handig, beetje appen, beetje mails checken en spotify doorbladeren.
Eventueel waypoints wijzigen of even foto of filmpje maken.
Plus dat je ook de route zichtbaar hebt die je rijdt dus ook bochten goed in te schatten

Maar ik gok maar op het eerste

Gedeeltelijk.lolgast schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 11:35:
[...]
[afbeelding]
Maar ik gok maar op het eerste. Dat laatste vwb bochten kan wel handig zijn inderdaad
Als ik op de motor zit dan wil ik niet steeds stoppen om op mijn telefoon te checken of het belangrijke appjes zijn etc.
Dus als ik op een weg rij waar het de komende 8 kilometer immer gerade aus is dan wil ik best wel eens een app sturen. En als ik spotify heb opstaan kan ik rustig met een hand ff een ander album aanzetten.
Hoop lui doen meteen janken, maar het heeft met inschatten te maken.
Meeste wat ik doe als app is btw met de front cam selfie sturen en dan zien mensen dat ik aan het rijden ben en dan is dat ook meteen gedaan.
kneusteun schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:02:
[...]
Gedeeltelijk.
Als ik op de motor zit dan wil ik niet steeds stoppen om op mijn telefoon te checken of het belangrijke appjes zijn etc.
Dus als ik op een weg rij waar het de komende 8 kilometer immer gerade aus is dan wil ik best wel eens een app sturen. En als ik spotify heb opstaan kan ik rustig met een hand ff een ander album aanzetten.
Meeste wat ik doe als app is btw met de front cam selfie sturen en dan zien mensen dat ik aan het rijden ben en dan is dat ook meteen gedaan.

Je bent dus eigenlijk net zo slecht bezig als die belmaloten in koekblikken. Rechtdoor of niet, als je net een afslag over het hoofd ziet waar een auto/fietser/voetganger uit komt ben je toch flink de lul. Rijden = telefoon uit.

Tesla MX - Leaf 2.zero
aidanl schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:37:
[...]
![]()
Je bent dus eigenlijk net zo slecht bezig als die belmaloten in koekblikken. Rechtdoor of niet, als je net een afslag over het hoofd ziet waar een auto/fietser/voetganger uit komt ben je toch flink de lul. Rijden = telefoon uit.
Stelletje moraalridders!!!MeZZiN schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:42:
Precies dat de hoeveelheid mensen die met hun toestel bezig zijn in de file / rijden is idioot veelsuper gevaarlijk.. Als ik rij is mijn telefoon aan voor een podcast of iets of navigaite (als in auto) anders gewoon in de koffer en verder niets.
Troll UIT
Uiteraard helemaal mee eens

Ik zou graag jullie mening/tips horen over het aanschaffen van kleding voor rijlessen. Bij voorbaat al excuses voor de lange tekst, ik heb geprobeerd het zo kort mogelijk te houden maar heb veel vragen

Ik moet nog beginnen met lessen maar ik heb wel al een lespakket aanbetaald, en ik heb ook al een proefles gehad. Dat vond ik ontzettend leuk.
Ik heb een budget van rond de 400 euro voor jas, broek, schoenen/laarzen en handschoenen. Helm wordt niet meegerekend want die heb ik inmiddels al gekocht (LS2 FF358 supra wit/titanium, voor 62 euro)
Ik ben een vrouw, 29 jaar, 175cm lang en gemiddeld postuur. Ik hoef niet per se kleding die specifiek voor vrouwen zijn gemaakt, tenzij dit veel voordeel levert qua draagcomfort / protectie (las dat het soms zo kan zijn dat bijvoorbeeld de elleboog & knie protectoren niet op de juiste plaats zitten bij mannen/unisex kleding).
Ik ben van plan om eerst nog naar de winkel zelf te gaan om de kleding ook te passen alvorens het aan te schaffen.
Wat ik dus nog nodig denk te hebben: Laarzen/schoenen, jas, broek, handschoenen.
Wat ik belangrijk vind in deze volgorde: Veiligheid(protectie)/slijtvastheid, draagcomfort(incl. warmte/koeling), stijl, waterdichtheid.
Motor: Ik ben van plan om na het behalen van mijn rijbewijs een lichte twee cilinder naked bike aan te schaffen.
Ik wil liever geen kleding van de rijschool lenen. Redenen: hygiëne & draagcomfort
De eerste vraag: Ik heb liever motorschoenen dan motorlaarzen. Dit vanwege het comfort met lopen en het niet hoeven meenemen van extra paar schoenen. Raad je het aan om gelijk motorlaarzen aan te schaffen of zijn motorschoenen (zoals bijvoorbeeld de Alpinestars Faster-2 schoenen) ook voldoende qua veiligheid voor zowel AVB & AVD lessen? Is het ook voldoende om met zulk soort schoenen over de snelweg te rijden of is dat zeer af te raden?
Of kan ik bijvoorbeeld voor het behalen van mijn rijbewijs deze schoenen prima gebruiken en dan eventueel laarzen erbij aanschaffen over een jaar?
Tweede vraag: Raad je het aan om waterdichte textiele kleding met een thermische uitritsbare voering te zoeken(voor de herfst/winter) of beter kijken naar de veiligheid ongeacht waterdichtheid/warmte en dan er een regenjas voor eroverheen aanschaffen en eventueel thermische onderkleding? Wat is voordeliger/beter?
Ik hoorde ergens op YouTube namelijk dat die waterdichtheid vaak na een aantal maanden al een stuk minder is bij vele textiele jassen. Maar deze zomer is tot nu toe erg nat & wanneer ik begin met lessen gaan we alweer richting de herfst, dus wil hier ook wat rekening mee houden qua kleding en/of wordt er een regenpak aangeraden?
Ik heb voor mijn gevoel heel internet afgestruind op zoek naar goede deals die enigszins in mijn budget passen, maar tegelijkertijd hoge veiligheid, draagcomfort en eventuele waterdichtheid bieden.
Ik heb zowel alle bekende & ook minder bekende Nederlandse motorkleding webshops bekeken. Ik heb ook Duitse, Engelse, Amerikaanse en zelfs Italiaanse webshops bekeken.
Wat ik zelf heb samengesteld:
Bij Motorkledingcenter.nl heb ik gekeken naar de volgende combinatie: Alpinestars Faster-2 schoenen + GC Bikewear Tiger 2 jas + GC Bikewear Panther broek + Macna Talon RTX handschoenen. (De handschoenen zijn eventueel nog uit te wisselen voor ietwat goedkopere)
Totaal kom ik dan uit op €457 (inclusief een textiel impregneer spray)
De schoenen & handschoenen zijn bij andere webshops wat goedkoper te verkrijgen maar dit scheelt dan hooguit 30-50 euro op het totaal.
Derde vraag: Is mijn combinatie qua veiligheid/slijtvastheid/stijl goed of weet jij een betere combinatie voor mij samen te stellen die zowel slijtvast, veilig als stijlvol is binnen/buiten mijn budget? En indien buiten mijn budget, wat is de reden dat ik beter voor die combinatie kan gaan?
Ik stel je mening heel erg op prijs en alvast bedankt voor de tijd die je hebt genomen om dit allemaal te lezen!

AMD 3700x | Asus RTX 2080 OC | ROG Strix x570-F Gaming | Corsair 16GB @ 3200 | Honda CBR600F4 | Canon 650D | Canon 18-55mm | Canon 50mm f1.8 | Tamron 70-300mm
Hopelijk rij ik dan nooit bij jou in de buurt. Belangrijke appjes bestaan niet, dan bellen ze maar.kneusteun schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:02:
[...]
Gedeeltelijk.
Spotify wisselen ken ik ook nog wel een leuk filmpje voor:
YouTube: How To Break Your Collarbone
En selfies maken..? Vergeet je niet je lippenstift op je helm te smeren?
Als appjes écht belangrijk zijn bellen ze meestal wel op. Ik ben zeker geen paus in het verkeer maar ik zou niet weten waarom ik mezelf zou moeten laten afleiden door een mobiel.kneusteun schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:02:
[...]
Gedeeltelijk.
Laat dat ding lekker voor wat het is. Lekker op stil, kan je je focussen op de volgende koekblik kamikaze piloot die je omver wil rijden.
Je hebt op de motor niet eens een kreukelzone, je vervloekt jezelf als je een ongeluk overkomt/veroorzaakt omdat je zo nodig dat ene "belangrijke" appje moest lezen.
Maar goed, ieder zijn ding, veilige kilometers toegewenst <-- geen sarcasme!
Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk groter dan in theorie
Klopt helemaal, bedankt voor het bepalen waar en wanneeraidanl schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:37:
[...]
![]()

Ik rij voornamelijk compleet buiten de bebouwde kom het liefst in Duitsland op de wandelpaden door de bossen.
En bedankt voor het inschatten, ik vind dat je dan ook alle moderne motoren belachelijk vind? omdat je daar ook settings hebt in een menu waar je naar moet kijken?
Lijkt wel motor-forum hier, alsof ik met 80km/h rustig een appje ga sturen terwijl ik kinderen ontwijk

Ik snap dat er veel moraal ridders op de motor zitten en hoop dan ook dat jullie nooit ook maar 1km/h te hard rijden want voor je het weet steekt er iemand over.....

Kortom laat mensen lekker een inschatting maken en heb een beetje vertrouwen in de mensheid, ik kan nog steeds zeggen nooit een ongeluk of bekeuring of iets te hebben gehad dus blijkbaar zijn mijn inschattingen nog steeds prima.
Nee een selfie is in 2 seconden gedaan met 1druk op een schermpje. (en zoals gezegd dat doe ik als ik inschat dat er nergens verkeer of iets dergelijks is en niet op mijn achterwiel door de woonwijk heen....)MrXen0 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:54:
[...]
Hopelijk rij ik dan nooit bij jou in de buurt. Belangrijke appjes bestaan niet, dan bellen ze maar.
Spotify wisselen ken ik ook nog wel een leuk filmpje voor:
YouTube: How To Break Your Collarbone
En selfies maken..? Vergeet je niet je lippenstift op je helm te smeren?
Jij zet alleen je tripmeter op 0 als je stilstaat langs de weg? of je helm een stukje open als je je de pleuris zweet?
Manmanman wat een trieste reacties

Ik heb een auto total loss gehad door zo'n geweldige 'bestuurder', waar ik van rechts voorrang had stond ik stil opgesteld omdat er slecht zicht was door achterstallig onderhoud van de gemeente, ik zag al dat meneer aan het appen was dus ja dan moet je die maar voorrang geven, maar meneer was zó druk aan het appen dat hij uitweek naar rechts en mijn voorkant in de kreukels reed.
Edit: En toevallig doe ik mijn tripmeter inderdaad alleen op 0 als ik stil sta want dat doe ik altijd direct na het tanken.

Nog een edit: Misschien moet je het filmpje even kijken, daar gaat het binnen 1 seconde mis en had hij gelukkig alleen zichzelf er mee.
[Voor 20% gewijzigd door MrXen0 op 01-08-2017 13:04]
Je doet je nick zijn eer zeker aan!kneusteun schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:58:
[...]
Klopt helemaal, bedankt voor het bepalen waar en wanneer
Ik rij voornamelijk compleet buiten de bebouwde kom het liefst in Duitsland op de wandelpaden door de bossen.
En bedankt voor het inschatten, ik vind dat je dan ook alle moderne motoren belachelijk vind? omdat je daar ook settings hebt in een menu waar je naar moet kijken?
Lijkt wel motor-forum hier, alsof ik met 80km/h rustig een appje ga sturen terwijl ik kinderen ontwijk![]()
Ik snap dat er veel moraal ridders op de motor zitten en hoop dan ook dat jullie nooit ook maar 1km/h te hard rijden want voor je het weet steekt er iemand over.....![]()
Kortom laat mensen lekker een inschatting maken en heb een beetje vertrouwen in de mensheid, ik kan nog steeds zeggen nooit een ongeluk of bekeuring of iets te hebben gehad dus blijkbaar zijn mijn inschattingen nog steeds prima.
Ik heb vanmorgen nog zo'n belmongool mogen ontwijken, ogen op de telefoon en dan van baan wisselen.
Hey doe wat je niet laten kan, maar je hebt neem ik aan wel een goede uitvaartverzekering dan en een goede rechtsbijstand? Want die ga je zeker nodig hebben met deze denkwijze. Dit heeft niets met mooraal te maken, maar met gezond verstand.
Overigens is het niet alleen jouw eigen leven waar je mee speelt, ook dat van anderen. Je laat hier duidelijk mee zien dat het leven van anderen je dan niet veel kan boeien.
Ik laat deze mooie video nog even voor je achter, kneus.
[Voor 7% gewijzigd door aidanl op 01-08-2017 13:08]
Ik vind zo mooi dat iedereen alles invult.MrXen0 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:02:
Wat heeft te hard rijden er mee te maken? Dan kun je in ieder geval nog naar de weg kijken, waar jij mee bezig bent dan kun je niets.
Ik heb een auto total loss gehad door zo'n geweldige 'bestuurder', waar ik van rechts voorrang had stond ik stil opgesteld omdat er slecht zicht was door achterstallig onderhoud van de gemeente, ik zag al dat meneer aan het appen was dus ja dan moet je die maar voorrang geven, maar meneer was zó druk aan het appen dat hij uitweek naar rechts en mijn voorkant in de kreukels reed.
Edit: En toevallig doe ik mijn tripmeter inderdaad alleen op 0 want dat doe ik altijd direct na het tanken.
Alsof ik app terwijl ik rij en dikke gesprekken heb.
Als ik echt wat typ dan gaat dit stapvoets als ik bijvoorbeeld op een bospad ben of ik zet hem even aan de kant, maar blijkbaar betekent dit meteen dat het dus met 120km/h gebeurd en ik niet naar de weg kijk.
En wat betreft de selfie, dat gaat dus hetzelfde. Ik rijd denk 80% van mijn plezier ritjes gewoon offroad en op plekken waar ander verkeer is uitgesloten of max stapvoets kan rijden door mul zand bijvoorbeeld.
Ik vind gewoon makkelijker om dan dat ding daar te hebben dan dat ik in mijn jas moet graaien en dan zie dat het niet belangrijk was.
Good for you. Ik gun het je niet om een aanrijding te krijgen want dan heb je ook nog eens iemand anders er mee, dus zoals hiervoor ook al gezegd: hopelijk veel veilige kilometers, dat anderen er maar geen last van mogen hebben!kneusteun schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:06:
[...]
Ik vind zo mooi dat iedereen alles invult.
Alsof ik app terwijl ik rij en dikke gesprekken heb.
Als ik echt wat typ dan gaat dit stapvoets als ik bijvoorbeeld op een bospad ben of ik zet hem even aan de kant, maar blijkbaar betekent dit meteen dat het dus met 120km/h gebeurd en ik niet naar de weg kijk.
En wat betreft de selfie, dat gaat dus hetzelfde. Ik rijd denk 80% van mijn plezier ritjes gewoon offroad en op plekken waar ander verkeer is uitgesloten of max stapvoets kan rijden door mul zand bijvoorbeeld.
Ik vind gewoon makkelijker om dan dat ding daar te hebben dan dat ik in mijn jas moet graaien en dan zie dat het niet belangrijk was.
Al gezien en ik voel mij totaal niet aangesproken.aidanl schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:06:
[...]
Ik heb vanmorgen nog zo'n belmongool mogen ontwijken, ogen op de telefoon en dan van baan wisselen.
Hey doe wat je niet laten kan, maar je hebt neem ik aan wel een goede uitvaartverzekering dan en een goede rechtsbijstand? Want die ga je zeker nodig hebben met deze denkwijze. Dit heeft niets met mooraal te maken, maar met gezond verstand.
Ik laat deze mooie video nog even voor je achter, kneus.
[video]
Edit: wel jammer dat dus mensen echt moeite hebben met lezen en begrijpen, als iemand tegen appen etc in de auto is ben ik er zeker 1 van (maarja dit leest toch niemand en roepen welles nietus is ook lekker makkelijk). Lijkt ook wel alsof mensen alleen maar scannen en niet lezen ze zien de woorden appen en meteen in de aanval. Had gedacht dat er wel wat meer volwassen mensen hier waren.
Ben ook wel nieuwsgierig of mensen beseffen wat rijden in niet bewoond gebied inhoud en dat je dus niet ff een tomtom instelt en maar dom doorjaagt, het is zoeken met behulp van gps en zicht waar je heen kan en waar je uit gaat komen, dus ja dan rijd je (stapvoets) wel met wat werk op je telefoon om een uitweg te vinden zodat je weer verder kan.
En als je dan op een weg uitkomt zet je hem daar even stil en kan je op je telefoon weer een waypoint plaatsen zodat je weer de goede kant opgaat.En om dan telkens een telefoon in je tas te duwen en er weer uit te halen is dus totale onzin.
[Voor 43% gewijzigd door kneusteun op 01-08-2017 13:14]
HalloSantho schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:53:
Goedemiddag,
Ik zou graag jullie mening/tips horen over het aanschaffen van kleding voor rijlessen. Bij voorbaat al excuses voor de lange tekst, ik heb geprobeerd het zo kort mogelijk te houden maar heb veel vragen![]()
Ik moet nog beginnen met lessen maar ik heb wel al een lespakket aanbetaald, en ik heb ook al een proefles gehad. Dat vond ik ontzettend leuk.
Ik heb een budget van rond de 400 euro voor jas, broek, schoenen/laarzen en handschoenen. Helm wordt niet meegerekend want die heb ik inmiddels al gekocht (LS2 FF358 supra wit/titanium, voor 62 euro)
Ik ben een vrouw, 29 jaar, 175cm lang en gemiddeld postuur. Ik hoef niet per se kleding die specifiek voor vrouwen zijn gemaakt, tenzij dit veel voordeel levert qua draagcomfort / protectie (las dat het soms zo kan zijn dat bijvoorbeeld de elleboog & knie protectoren niet op de juiste plaats zitten bij mannen/unisex kleding).
Ik ben van plan om eerst nog naar de winkel zelf te gaan om de kleding ook te passen alvorens het aan te schaffen.
Wat ik dus nog nodig denk te hebben: Laarzen/schoenen, jas, broek, handschoenen.
Wat ik belangrijk vind in deze volgorde: Veiligheid(protectie)/slijtvastheid, draagcomfort(incl. warmte/koeling), stijl, waterdichtheid.
Motor: Ik ben van plan om na het behalen van mijn rijbewijs een lichte twee cilinder naked bike aan te schaffen.
Ik wil liever geen kleding van de rijschool lenen. Redenen: hygiëne & draagcomfort
De eerste vraag: Ik heb liever motorschoenen dan motorlaarzen. Dit vanwege het comfort met lopen en het niet hoeven meenemen van extra paar schoenen. Raad je het aan om gelijk motorlaarzen aan te schaffen of zijn motorschoenen (zoals bijvoorbeeld de Alpinestars Faster-2 schoenen) ook voldoende qua veiligheid voor zowel AVB & AVD lessen? Is het ook voldoende om met zulk soort schoenen over de snelweg te rijden of is dat zeer af te raden?
Of kan ik bijvoorbeeld voor het behalen van mijn rijbewijs deze schoenen prima gebruiken en dan eventueel laarzen erbij aanschaffen over een jaar?
Tweede vraag: Raad je het aan om waterdichte textiele kleding met een thermische uitritsbare voering te zoeken(voor de herfst/winter) of beter kijken naar de veiligheid ongeacht waterdichtheid/warmte en dan er een regenjas voor eroverheen aanschaffen en eventueel thermische onderkleding? Wat is voordeliger/beter?
Ik hoorde ergens op YouTube namelijk dat die waterdichtheid vaak na een aantal maanden al een stuk minder is bij vele textiele jassen. Maar deze zomer is tot nu toe erg nat & wanneer ik begin met lessen gaan we alweer richting de herfst, dus wil hier ook wat rekening mee houden qua kleding en/of wordt er een regenpak aangeraden?
Ik heb voor mijn gevoel heel internet afgestruind op zoek naar goede deals die enigszins in mijn budget passen, maar tegelijkertijd hoge veiligheid, draagcomfort en eventuele waterdichtheid bieden.
Ik heb zowel alle bekende & ook minder bekende Nederlandse motorkleding webshops bekeken. Ik heb ook Duitse, Engelse, Amerikaanse en zelfs Italiaanse webshops bekeken.
Bij Motorkledingcenter.nl heb ik gekeken naar de volgende combinatie: Alpinestars Faster-2 schoenen + GC Bikewear Tiger 2 jas + GC Bikewear Panther broek + Macna Talon RTX handschoenen. (De handschoenen zijn eventueel nog uit te wisselen voor ietwat goedkopere)
De schoenen & handschoenen zijn bij andere webshops wat goedkoper te verkrijgen maar dit scheelt dan hooguit 30-50 euro op het totaal.
Derde vraag: Is mijn combinatie qua veiligheid/slijtvastheid/stijl goed of weet jij een betere combinatie voor mij samen te stellen die zowel slijtvast, veilig als stijlvol is binnen/buiten mijn budget? En indien buiten mijn budget, wat is de reden dat ik beter voor die combinatie kan gaan?
Ik stel je mening heel erg op prijs en alvast bedankt voor de tijd die je hebt genomen om dit allemaal te lezen!

Een deel van je vragen wordt beantwoord in de topicstart: Het grote motortopic deel 19
Los van wat daar staat moet je er rekening mee houden dat met het budget dat je nu hebt compromissen zal moeten sluiten, maar dat heb je zo te lezen al ondervonden. Ik denk dat het slim is om zo veel mogelijk motorwinkels in je omgeving in de gaten te houden en actie momenten af te wachten. Of op Marktplaats een setje te scoren.
Mijn eerste pak wat ik kocht was €65 via MP. Nee dat zat niet super mooi en het was ook niet meer 100% waterdicht. Maar ik kon er even mee vooruit en tegelijkertijd sparen voor iets moois voor wanneer ik klaar was met lessen. Niets zo vervelend als vallen tijdens het lessen (wat natuurlijk kan gebeuren, het is lessen) in je nieuwe kleding.
Je vraag valt een beetje weg in de discussie over gebruik mobiel op de motor...Santho schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:53:
Goedemiddag,
Ik zou graag jullie mening/tips horen over het aanschaffen van kleding voor rijlessen. Bij voorbaat al excuses voor de lange tekst, ik heb geprobeerd het zo kort mogelijk te houden maar heb veel vragen![]()
Ik denk dat passen bij een winkel al je vragen zal beantwoorden. Houd rekening met het feit dat de kleding zich vaak moet zetten naar je lichaam. In sommige zaken kun je proefzitten op de motor: probeer dat vooral!
Ik denk dat als je bij een bepaalde winkel je kleding bij elkaar gezocht hebt, dat je best een mooie prijs kunt bespreken. Hier in Zwolle zit Kalsbeek en die is gemiddeld qua prijs, maar bij een grotere aankoop is er vaak een mooie prijs uit te slepen. Voordeel van kopen in de winkel is, dat je zeker weet dat de maat goed is en dat je wanneer je de winkel uitloopt, dat je echt klaar bent en niets meer terug hoeft te sturen.
Succes met je lessen!!!
tip 1 lees te topic start en het topic zelf eens door als je dat nog niet had gedaan. Staat al veel over kleding in.Santho schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:53:
bla bla bla
Mijn persoonlijke ervaring met textiel is dat het prima waterdicht is en blijft, het impregneren zal je wel elk half jaar tot jaar moeten herhalen. (tip maak je kleding eerst licht vochtig met een natte doek en spuit het daarna in, dan heb je gek genoeg minder spray nodig voor hetzelfde resultaat)
Let wel dat je verschillende gradaties hebt in waterdicht, meestal uitgedrukt in millimeters waterkolom. De kreet waterdicht betekend dus niet automatisch dat je onder een waterval kan doorlopen en dan ook droog blijft.
Overschat ook niet hoe vaak je in Nederland met bijv. woonwerk in de regen rijd, meestal kom je niet verder als een 10-20x max per jaar. Ga je niet woonwerken is een regenpak al veel praktischer voor die ene keer dat je er niet onderuit kan komen.
Hoe veilig de kleding voor jou moet zijn is iets wat je voor jezelf moet bepalen. Ja motorschoenen zijn minder veilig als motorlaarzen maar wel weer beter dan de gemiddelde schoen. Of dat voldoende bescherming is voor jouw moet je zelf bepalen. Persoonlijk zou ik geen helm van 62euro gekocht hebben, hij voldoet vast aan alle eisen maar het is iets wat het belangrijkste deel van je lichaam beschermd dus dat moet gewoon goed zijn. Daarbij is een goed passende helm iets wat je rijervaring flink kan verbeteren simpelweg door een betere pasvorm.
Betekend niet dat die helm slecht is, maar ergens is er met dat geld op toegelegd.
Hetzelfde geld voor kleding, sterkere materialen en betere bescherming komt met een prijs. Maar of jij die extra bescherming nodig vind en het geld waard vind moet je voor jezelf afwegen.
Succes met lessen en welkom in het topic!
@mobieldiscussie gisteren weer een koekblikker die een ander haast van de wegbeukte omdat hij ging inhalen. Toen ik langszij kwam was het er weer eentje die handheld zat te bellen, had geheel niet over zijn schouder gekeken. Gelukkig zat de bestuurder die naast hem zat niet te slapen.
Dit soort geintjes laten mij steeds meer overwegen om een Gopro o.i.d. op de motor te gaan gebruiken en de dashcam in de auto een permanente plek te gaan geven.
[Voor 10% gewijzigd door A13X op 01-08-2017 13:25]
The tweaker formaldehyde known as Raym09
Dank je! Ja ik had de topicstart al een tijdje terug gelezen maar was dat alweer vergeten wat daarin stond na het lezen van honderden beschrijvingen van kledingstukken en niet aan gedacht om daar nog eens naar te kijken voor het schrijven van mijn postlolgast schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:11:
[...]
Hallo![]()
Een deel van je vragen wordt beantwoord in de topicstart: Het grote motortopic deel 19
Los van wat daar staat moet je er rekening mee houden dat met het budget dat je nu hebt compromissen zal moeten sluiten, maar dat heb je zo te lezen al ondervonden. Ik denk dat het slim is om zo veel mogelijk motorwinkels in je omgeving in de gaten te houden en actie momenten af te wachten. Of op Marktplaats een setje te scoren.
Mijn eerste pak wat ik kocht was €65 via MP. Nee dat zat niet super mooi en het was ook niet meer 100% waterdicht. Maar ik kon er even mee vooruit en tegelijkertijd sparen voor iets moois voor wanneer ik klaar was met lessen. Niets zo vervelend als vallen tijdens het lessen (wat natuurlijk kan gebeuren, het is lessen) in je nieuwe kleding.

Ik heb eigenlijk nog niet naar 2e hands gekeken, maar zal dit ook nog even doen. Ik heb er nog niet aan gedacht inderdaad dat als ik val tijdens lessen met nieuwe kleding dat ik er spijt van zal hebben

Dank! Ik zal inderdaad eens langsgaan bij een winkel. Ik dacht er aan om iig met mijn tot nu toe samengestelde combinatie naar motorkledingcenter in Hazerswoude te gaan en wellicht dat ze er dan in de winkel zelf nog korting op geven. Maar ik wil inderdaad sowieso het nog passen voordat ik iets koop, dus misschien dat ze daar ook betere deals geven.BvZwolle schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:19:
[...]
Je vraag valt een beetje weg in de discussie over gebruik mobiel op de motor...
Ik denk dat passen bij een winkel al je vragen zal beantwoorden. Houd rekening met het feit dat de kleding zich vaak moet zetten naar je lichaam. In sommige zaken kun je proefzitten op de motor: probeer dat vooral!
Ik denk dat als je bij een bepaalde winkel je kleding bij elkaar gezocht hebt, dat je best een mooie prijs kunt bespreken. Hier in Zwolle zit Kalsbeek en die is gemiddeld qua prijs, maar bij een grotere aankoop is er vaak een mooie prijs uit te slepen. Voordeel van kopen in de winkel is, dat je zeker weet dat de maat goed is en dat je wanneer je de winkel uitloopt, dat je echt klaar bent en niets meer terug hoeft te sturen.
Succes met je lessen!!!
Mijn vragen heb ik hier geplaatst omdat mensen hier natuurlijk ervaring hebben met de kleding en in een winkel willen ze je vaak alleen maar wat verkopen. Dus wil goed voorbereid zijn voordat ik zo'n verkoper spreek

Bedankt! Ik verwacht het eerste jaar na het behalen van mijn rijbewijs niet veel woon-werk te gaan doen, dus dat is dan inderdaad een afweging om dan beter een regenpak aan te schaffen. Als het waterdichte zit inbegrepen in de jas & broek dan is het mooi meegenomen maar dan ga ik inderdaad niet meer zo letten op deze featureRaym09 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:21:
[...]
tip 1 lees te topic start en het topic zelf eens door als je dat nog niet had gedaan. Staat al veel over kleding in.
Mijn persoonlijke ervaring met textiel is dat het prima waterdicht is en blijft, het impregneren zal je wel elk half jaar tot jaar moeten herhalen. (tip maak je kleding eerst licht vochtig met een natte doek en spuit het daarna in, dan heb je gek genoeg minder spray nodig voor hetzelfde resultaat)
Let wel dat je verschillende gradaties hebt in waterdicht, meestal uitgedrukt in millimeters waterkolom. De kreet waterdicht betekend dus niet automatisch dat je onder een waterval kan doorlopen en dan ook droog blijft.
Overschat ook niet hoe vaak je in Nederland met bijv. woonwerk in de regen rijd, meestal kom je niet verder als een 10-20x max per jaar. Ga je niet woonwerken is een regenpak al veel praktischer voor die ene keer dat je er niet onderuit kan komen.
Hoe veilig de kleding voor jou moet zijn is iets wat je voor jezelf moet bepalen. Ja motorschoenen zijn minder veilig als motorlaarzen maar wel weer beter dan de gemiddelde schoen. Of dat voldoende bescherming is voor jouw moet je zelf bepalen. Persoonlijk zou ik geen helm van 62euro gekocht hebben, hij voldoet vast aan alle eisen maar het is iets wat het belangrijkste deel van je lichaam beschermd dus dat moet gewoon goed zijn. Daarbij is een goed passende helm iets wat je rijervaring flink kan verbeteren simpelweg door een betere pasvorm.
Betekend niet dat die helm slecht is, maar ergens is er met dat geld op toegelegd.
Hetzelfde geld voor kleding, sterkere materialen en betere bescherming komt met een prijs. Maar of jij die extra bescherming nodig vind en het geld waard vind moet je voor jezelf afwegen.
Succes met lessen en welkom in het topic!
De helm heeft Sharp 4 rating gekregen dus ik ga daar een beetje vanuit dat het een goede helm is. Ik heb mijn helm ook vergeleken met andere merken en veel duurdere varianten (bijvoorbeeld rond de 250-300 euro). Sommige van die veel duurdere varianten kregen amper Sharp 2 of 3 rating met bijvoorbeeld geel of oranje, dus voor mij is dat een beetje de afweging geweest om toch zo'n goedkope helm aan te schaffen die wel heel goed uit de test is gekomen. Wellicht dat de helm minder slijtvast is waardoor ik bijvoorbeeld over 3 jaar al een nieuwe moet aanschaffen, maar dan is hopelijk mijn budget ook wat ruimer dus dat vind ik niet erg
Ik check wel of de kleding ook CE gekeurde protectoren heeft en het liefste ook een back protector inbegrepen. Maar (met uitzondering van de GC bikewear tiger 2 jas) bij bijna alle jassen moet deze apart aangeschaft worden en zit er vaak alleen foam padding in. Dus dat is ook een extra kostenpost wat ik meereken en waardoor ik zelf dacht dat de jas die ik had gekozen een goede deal is want als het goed is zit daar inderdaad al een back protector bij inbegrepen.
Het enige wat ik na al die dagen van 'research' kan bedenken waar ze op bezuinigen bij deze budget jassen/kleding is dat misschien de slijtvastheid minder is, oftewel dat naden/stiksels snel los gaan laten en ik dus bijvoorbeeld maar 1 jaar gemiddeld gebruik of 6 maanden bij intensief gebruik er plezier van heb
Ik heb dus best wel veel gelezen al en weet zowat van elk kledingstuk alle features op te noemen (bij wijze van, is niet echt zo natuurlijk) dat ik bijna zelf ze kan gaan verkopen.

Maar met mijn vragen in dit topic wil ik vooral zoveel mogelijk informatie/meningen verzamelen om dit af te wegen tegen alle informatie die ik heb gevonden bij webshops. Uiteindelijk doen de webshops en YouTube filmpjes natuurlijk de producten aanprijzen terwijl ervaringen ermee misschien een stuk minder positief zijn.
Ervaringen van gebruikers zijn daarin meer waardevol
[Voor 66% gewijzigd door FT Twisty op 01-08-2017 13:41]
AMD 3700x | Asus RTX 2080 OC | ROG Strix x570-F Gaming | Corsair 16GB @ 3200 | Honda CBR600F4 | Canon 650D | Canon 18-55mm | Canon 50mm f1.8 | Tamron 70-300mm
Ik heb nog een jas en broek te koop, althans... mijn vrouw. Wil ik ongeveer € 100,- voor hebben. Ik kan me voorstellen dat Zwolle wel een beetje te ver rijden is...Santho schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:22:
[...]
Dank je! Ja ik had de topicstart al een tijdje terug gelezen maar was dat alweer vergeten wat daarin stond na het lezen van honderden beschrijvingen van kledingstukken en niet aan gedacht om daar nog eens naar te kijken voor het schrijven van mijn post![]()
Ik heb eigenlijk nog niet naar 2e hands gekeken, maar zal dit ook nog even doen. Ik heb er nog niet aan gedacht inderdaad dat als ik val tijdens lessen met nieuwe kleding dat ik er spijt van zal hebben

1. Koop kleding dat voor vrouwen gemaakt is. De pasvorm is anders natuurlijk verschilt per merk. Mijn vrouw had al moeite om goed zittende kleding te vinden in de dames kleding. En dat was op de motorbeurs met zo veeeeeeeel keuze.Santho schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:53:
[knip]
2. Kies wat je goed vind zitten alleen een jas en broek maar het zit niet goed dan ben je gewoon niet goed beschermd en kan je niet lekker rijden. Ik ben begonnen met een leren pak (was het goedkoopst kwam van het opruim rek) toen alleen een stoffen jas gekocht. Kosten waren 89 voor de broek 150 voor de leren jas 75 voor de handschoenen en 100 voor de laarzen. Alles wat je koop voor die prijs in textiel is waarschijnlijk geen gore tex of iets dan kan je de donder op geven dat het gaat lekken.
Loop een motor winkel binnen ga naar het opruim schap en trek daar wat vanaf. Als naar Sneek kan kan je bijvoorbeeld kijken bij MotorPlaza outlet. Erg betaalbaar en goede hulp. Ik heb nu een gortex jas van 350 euro die is echt waterdicht. Maar goed ik rij met elk weer.
3. Ik zou zelf niet kiezen voor GC het is wat goedkoop aandoend en motor kleding moet je veilig houden.
Ik had bij rijlessen super slecht zittende leen kleding ben gelijk naar de winkel gegaan en goede kleding gehaald kon gewoon niet lekker rijden. Mijn leren motor broek van toen heb ik nu al meer dan 3 jaar niet stuk te krijgen. En zit nog perfect.
Tips:
Als je een broek en jas koopt zorg dat bij je ellebogen en knieen de bescherming zit. Dat het goed zit als je op de motor zit. Etc. Daarom liever niet online kopen kans is erg groot dat het niet goed zit.
Misschien kan je beter een leren combipak (van het opruim rek) kopen naar mijn idee is wat betaalbare voor vergelijkbare veiligheid als een goede textiel kleding van veel duurder. Zo ben ik ook begonnen. Als het koud wordt kan je altijd nog een goede jas kopen en gewoon de leren broek blijven gebruiken met een regen broek. En jas wil je niet op bezuinigen hij moet echt water dicht zijn en dat zijn helaas meestal de wat duurdere jassen.
Misschien een ander idee zeker voor lessen om een jeans model te kopen met extra bescherming pads. Ik gebruik een jeans broek soms als ik nog uit eten moet na mijn werk of iets of als omkleden lastig is. Niet de beste bescherming maar beter dan menig budget textiel broek.
Ik zou zelf liever laarzen kopen het nadeel van schoenen meenemen weegt niet op tegen de extra veiligheid van stevige laarzen. En voor de kosten hoe je het niet te laten goede motor laarzen hoeven niet duur te zijn (of wel maar goed dan rijd je ook wat meer motor per dag

Je budget is wat weinig maar goed voor elke prijs is er bescherming maar kijk naar wat voor kwaliteit je krijgt. een Jas van 120 euro is niet het zelfde als die van 300+ maar meestal sla ik voor motor spullen de goedkoopste direct over en ga voor de middenmoot. En nu meer voor high end maar goed ik rij 20-30k per jaar iets andere eisen.
Staar niet blind op internet winkels je moet echt gaan passen want als het niet goed zit dan beschermd het ook niet goed genoeg.
Tesla MX - Leaf 2.zero
Laarzen zijn veel veiliger, pas maar op voordat je het weet denken ze dat je nog op gympen wil gaan rijden en dan is het gedaan

</troll mode off>
Misschien ook de moeite waard om eens in de zoveel tijd het nieuwe aanbod eens te bekijken: http://www.hansvanwijk.nl/welkom-bij-outlet-de-overkantSantho schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:22:
[...]
Dank je! Ja ik had de topicstart al een tijdje terug gelezen maar was dat alweer vergeten wat daarin stond na het lezen van honderden beschrijvingen van kledingstukken en niet aan gedacht om daar nog eens naar te kijken voor het schrijven van mijn post![]()
Had ook altijd een camera, maar merkte dat mensen daardoor gek gingen doen om maar raar op beeld te komen...Raym09 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:21:
[...]
@mobieldiscussie gisteren weer een koekblikker die een ander haast van de wegbeukte omdat hij ging inhalen. Toen ik langszij kwam was het er weer eentje die handheld zat te bellen, had geheel niet over zijn schouder gekeken. Gelukkig zat de bestuurder die naast hem zat niet te slapen.
Dit soort geintjes laten mij steeds meer overwegen om een Gopro o.i.d. op de motor te gaan gebruiken en de dashcam in de auto een permanente plek te gaan geven.
En pas op, meeste mensen nemen op door een knopje in te drukken en dat is levensgevaarlijk want dan kijk je niet naar de weg

De meeste valpartijen gebeuren tijden de bijzondere verrichtingen, dan ligt de snelheid niet zo hoog en beschadigd meestal voornamelijk het egoSantho schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:22:
[...]

Gewoon in een loop laten opnemen met een flinke sd kaart erinkneusteun schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:27:
[...]
Had ook altijd een camera, maar merkte dat mensen daardoor gek gingen doen om maar raar op beeld te komen...
En pas op, meeste mensen nemen op door een knopje in te drukken en dat is levensgevaarlijk want dan kijk je niet naar de weg

[Voor 26% gewijzigd door A13X op 01-08-2017 13:30]
Tesla MX - Leaf 2.zero
Thermo-voering voor in de winter vind ik iets dat prima uitneembaar kan zijn. Het word niet opeens nadat je vertrokken bent 20° kouder*, dus dat valt van te voren prima te beslissen of het in de jas gaat of niet.
Regen kan een stuk onverwachter komen, een losse regenvoering of regenpak doe je dus bijna altijd te laat aan nadat je al natgeregend bent. Voor 90% van mijn ritjes (waaronder woonwerk) draag ik dus mijn textielen jas, die zonder extra laag waterdicht is (al een paar jaar zonder lekkages inmiddels)
* Als je de bergen in gaat en in 1 rit vanaf een zonnig dal naar een bewolkte hoge bergpas gaat kan het wel 20° schelen, maar dat zal niet dagelijks voorkomen

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
In het kader van veiligheid wordt een rugtas altijd afgeraden.....452752 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:32:
Laarzen of schoenen: je moet altijd iets nemen met goede enkelondersteuning. En dat zal nooit heel lekker lopen, zeker niet een volle werkdag. Schoenen meenemen is daardoor aan te raden. Kunnen heel makkelijk in een rugtas of achterop binden.
Probleem is wel dat je data niet altijd de beperkende factor is, dit is meestal accu.Raym09 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:28:
[...]
[...]
Gewoon in een loop laten opnemen met een flinke sd kaart erinOp de motor zou ik dan wel een niet opvallende plek kiezen denk, of op de helm zodat je filmt wat je ziet.
En volgens mij heeft gopro geen behuizing die externe voeding toelaat en waterdicht is.
Ik had hem zelf altijd op de helm, en een stukje helm in beeld. Wordt je video wat rustiger van om te bekijken omdat het als het goed is je veel rond kijkt.
Daarom heb ik ook gekozen voor de Garmin Virb XE. Die is continue aangesloten op de voeding van de fiets, via 12V naar USB. Tegelijkertijd heb ik een afstandbediening gekocht, die ik om mijn stuur of pols doe en daarmee het filmen kan aansturen.kneusteun schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:44:
[...]
Probleem is wel dat je data niet altijd de beperkende factor is, dit is meestal accu.
En volgens mij heeft gopro geen behuizing die externe voeding toelaat en waterdicht is.
Ik had hem zelf altijd op de helm, en een stukje helm in beeld. Wordt je video wat rustiger van om te bekijken omdat het als het goed is je veel rond kijkt.
Droplets of yes and no in an ocean of maybe
Geld niet voor alle rugtassenkneusteun schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:41:
[...]
In het kader van veiligheid wordt een rugtas altijd afgeraden.....

Tesla MX - Leaf 2.zero
Mijn ex viel tijdens d'r eerste les. Twee andere eerste-lessers vielen ook. Een daarvan ging dwars door d'r motorkleding heen. Een blauwe plek maar de broek was helemaal kapot. Dat was een valpartij op lage snelheid.Santho schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:53:
[..]
Als nieuwe lesser ga je zeer waarschijnlijk vallen. Je eigen nieuwe motorkleding moet je dan weggooien. Ik raad het sterk af om met eigen motorkleding te gaan lessen. Ga gewoon douchen na de les. En koop goede onderkleding en een bivakmuts.
Als je het écht belangrijk vindt: ga dan voor de goedkoopste fijn-zittende DIFI (Motoport) kleding. Ook de ALDI heeft af en toe motorkleding voor weinig te koop. Prima kleding op zich, niets bijzonders, maar in ieder geval goedkoop en voldoet aan gestelde standaarden.
De hele dag rondlopen op stugge motorschoenen is geen pleziertje kan ik je vertellen. Je gaat meestal je eigen schoenen mee willen nemen omdat die gewoon fijner lopen, en vaak ook beter passen bij je normale dagkleding.De eerste vraag: Ik heb liever motorschoenen dan motorlaarzen. Dit vanwege het comfort met lopen en het niet hoeven meenemen van extra paar schoenen.
Motorschoenen zijn prima, zorg er gewoon voor dat je enkels beschermd zijn. Die zijn enorm kwetsbaar tijdens een valpartij. Complexe gewrichten herstellen lastig. Ik rij ook niet met een laars maar wel met een "boot", dus tot iets boven de enkels.Raad je het aan om gelijk motorlaarzen aan te schaffen of zijn motorschoenen (zoals bijvoorbeeld de Alpinestars Faster-2 schoenen) ook voldoende qua veiligheid voor zowel AVB & AVD lessen?
Ik denk niet dat laarzen noodzakelijk zijn. Je enkels zijn het belangrijkste op dat lichaamsgebied. Laarzen zou ik alleen aanraden als je veel offroad gaat rijden.Is het ook voldoende om met zulk soort schoenen over de snelweg te rijden of is dat zeer af te raden?
Pure voorkeur.Tweede vraag: Raad je het aan om waterdichte textiele kleding met een thermische uitritsbare voering te zoeken(voor de herfst/winter) of beter kijken naar de veiligheid ongeacht waterdichtheid/warmte en dan er een regenjas voor eroverheen aanschaffen en eventueel thermische onderkleding? Wat is voordeliger/beter?
Ik rij met een GoreTex set textielen kleding met een binnenvoering. Werkt erg prettig, 4 seizoenen per jaar. En ik ben altijd klaar voor een spatje regen. Daarnaast heb ik een waterdichte overjas voor de hevige buien, en voor het koudere winterweer.
Textielen kleding doet over het algemeen weinig onder voor lederen motorkleding. In het hogere segment is het zelfs superieur te noemen (kijk naar merken als Rukka en REV'IT!). Als je gaat voor een leren motorpak zal je altijd bewust moeten zijn van het weer voor je heen- en terugreis. En je moet ook altijd een overjas meeslepen.
Ik zou na je afrijden kijken naar een goede set GoreTex jas en broek, die aan elkaar kunnen worden geritst, mét reflecterende strips erop, mét ventilatieopeningen, en mét uitneembare (vast te ritsen) binnenvoering.
GoreTex = garantie voor het leven. Ga absoluut voor GoreTex, niet voor die andere soorten technologieën. Die bieden niet dezelfde garantie.Ik hoorde ergens op YouTube namelijk dat die waterdichtheid vaak na een aantal maanden al een stuk minder is bij vele textiele jassen.
Ik heb je producten niet opgezocht maar ik zou eerst je eisen goed opstellen. Mijn advies:[..]
1. Altijd alles GoreTex (jas, broek, schoenen, handschoenen)
2. Jas en broek los van elkaar maar samen te ritsen
3. Zichtbaarheid is altijd belangrijk
4. Ventilatie is erg prettig in de zomer
5. Uitneembare binnenvoering (die vast te ritsen is)
6. Neem een motor col voor je nek
7. Neem oordoppen!
Laat je daarna voorlichten door de mensen in de motorkleding zaak. En ding af. Ze verdienen genoeg aan je. Ding minimaal 10% van de prijs af.
En eerlijk is eerlijk: ik zou je budget naar boven bijstellen. Je wilt kwaliteit. Een GoreTex jas en broek gaan makkelijk 8 jaar mee als je 5 keer per week 40km per dag rijdt. Een GoreTex kloon gaat inderdaad na 2 jaar tijd al water doorlaten en die moet je dan vervangen. Een goed (en duurder) merk biedt ook garantie voor 3 tot 5 jaar. Een merk als Rukka geeft zelfs 10 jaar garantie op veel motorkleding (maar die is onbetaalbaar voor de meeste mensen).
Goedkoop is duurkoop.
Ga uit van €400 euro voor een jas. Dan €300 euro voor een broek. Laarzen €100 euro. Handschoenen €50 euro. Je bent pas met €800 euro een beetje klaar met een goede basisset motorkleding. En dat bespaart je geld op langere termijn, en mocht je een ongeluk krijgen dan biedt duurdere motorkleding over het algemeen ook betere bescherming met nieuwerwetsere technologieën (Armacor, aramid, Cordura, D3O protectors, etc.).
Ik mag hopen dat als het mis gaat je alleen gaat, mafketel.kneusteun schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:02:
[...]

[Voor 28% gewijzigd door Winkiller op 01-08-2017 14:10]
Herhaling is de beste leermeester, LUID IS UIT !
Je idee van slijtvastheid klopt alleen is dat niet zozeer van hoe lang doe je met het kledingstuk, ik heb zelf ook jaren met goedkopere kleding gereden. Ja ritsen en dergelijke sneuvelen op basis van leeftijd eerder maar goedkope kleding kan ook best lang mee gaan.Santho schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:22:
[...]
Het enige wat ik na al die dagen van 'research' kan bedenken waar ze op bezuinigen bij deze budget jassen/kleding is dat misschien de slijtvastheid minder is, oftewel dat naden/stiksels snel los gaan laten en ik dus bijvoorbeeld maar 1 jaar gemiddeld gebruik of 6 maanden bij intensief gebruik er plezier van heb
De echte slijtvastheid is echter wanneer je ermee gaat glijden over asfalt, of je jas of broek dan 3 of 5 seconden bescherming bied kan het verschil zijn tussen wel of geen schaafplekken.
Het verschil zit dan in wel of geen kevlar, 400D nylon of 800-1000D nylon etc. zwaardere uitvoeringen van dezelfde stof.
Protectoren komen in verschillende klassen en verschillende kwaliteiten. Schuimprotectors zijn goedkoop en redelijk comfortabel. Een materiaal als D3O is comfortabel en bied een stuk meer bescherming maar is ook weer een stuk duurder.
Mijn woonwerk ritje is maar een half uur, voor dagelijks gebruik haalt die accu het dus wel. Voor de langere ritten zou je idd een voeding o.i.d. moeten voorzien.kneusteun schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:44:
[...]
Probleem is wel dat je data niet altijd de beperkende factor is, dit is meestal accu.
[Voor 27% gewijzigd door A13X op 01-08-2017 14:11]
Ik ben ook in de markt voor motorjeans en heb mijn oog laten vallen op de Richa Brutale/Cobalt/Original-jeans. Die hebben D3O knie- en heupprotectoren meegeleverd/ingebouwd, De volledige broek is CE-gekeurd en dus overal verstevigderik23 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 14:48:
Ik kijk momenteel met een schuin oog naar een motor jeans. Maar omdat ik veiligheid nog steedshet belangrijkste vind heb ik moeite met het kiezen van een goede broek. Een vereiste vind ik sowieso dat hij overal verstevigd is, dus niet alleen op een paar plekken waar je veel valt.
Wat is jullie mening wat betreft veiligheid met motorjeans?

Als ik elke keer dat ik een gelijke motor tegen kom een foto moet maken dan ben ik wel ff bezig met m'n FZ6HTT-Thalan schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:19:
Ik kwam een broertje tegen vandaag!
[afbeelding]

Ff kleine kanttekening: een metalen tank betekent ook niet direct dat ie magnetisch isPilatuS schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:27:
[...]
Even goed kijken naar de manier van monteren. Dit is niet altijd voor iedere motor even handig. Je hebt bijvoorbeeld tanktassen die met magneten werken en je perse een tank van metaal voor nodig hebt. Nou is dat bij deze niet zo, maar dan nog de vraag of deze manier voor jouw motor wel zo handig is. Je hebt bijvoorbeeld ook tanktassen die je vastklikt op een ring die je rond de tankdop monteert. Dat laatste zit heel goed vast en is ook makkelijk en snel te verwijderen.
Er zijn veel verschillende manier, het is even kijken wat voor jou en jouw type motor handig is.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Haha ja dat is een beetje verBvZwolle schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:25:
[...]
Ik heb nog een jas en broek te koop, althans... mijn vrouw. Wil ik ongeveer € 100,- voor hebben. Ik kan me voorstellen dat Zwolle wel een beetje te ver rijden is...

Dank je! Ik ga inderdaad zeker alles passen. Ik koop niks online tenzij het goedkoper is dan in de winkel zelf. En ook pas nadat ik het gepast heb. Ik wil wel zeker zijn dat alles lekker zit en de protectoren op de juiste plek zitten!MeZZiN schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:26:
[...]
1. Koop kleding dat voor vrouwen gemaakt is. De pasvorm is anders natuurlijk verschilt per merk. Mijn vrouw had al moeite om goed zittende kleding te vinden in de dames kleding. En dat was op de motorbeurs met zo veeeeeeeel keuze.
2. Kies wat je goed vind zitten alleen een jas en broek maar het zit niet goed dan ben je gewoon niet goed beschermd en kan je niet lekker rijden. Ik ben begonnen met een leren pak (was het goedkoopst kwam van het opruim rek) toen alleen een stoffen jas gekocht. Kosten waren 89 voor de broek 150 voor de leren jas 75 voor de handschoenen en 100 voor de laarzen. Alles wat je koop voor die prijs in textiel is waarschijnlijk geen gore tex of iets dan kan je de donder op geven dat het gaat lekken.
Loop een motor winkel binnen ga naar het opruim schap en trek daar wat vanaf. Als naar Sneek kan kan je bijvoorbeeld kijken bij MotorPlaza outlet. Erg betaalbaar en goede hulp. Ik heb nu een gortex jas van 350 euro die is echt waterdicht. Maar goed ik rij met elk weer.
3. Ik zou zelf niet kiezen voor GC het is wat goedkoop aandoend en motor kleding moet je veilig houden.
Ik had bij rijlessen super slecht zittende leen kleding ben gelijk naar de winkel gegaan en goede kleding gehaald kon gewoon niet lekker rijden. Mijn leren motor broek van toen heb ik nu al meer dan 3 jaar niet stuk te krijgen. En zit nog perfect.
Tips:
Als je een broek en jas koopt zorg dat bij je ellebogen en knieen de bescherming zit. Dat het goed zit als je op de motor zit. Etc. Daarom liever niet online kopen kans is erg groot dat het niet goed zit.
Misschien kan je beter een leren combipak (van het opruim rek) kopen naar mijn idee is wat betaalbare voor vergelijkbare veiligheid als een goede textiel kleding van veel duurder. Zo ben ik ook begonnen. Als het koud wordt kan je altijd nog een goede jas kopen en gewoon de leren broek blijven gebruiken met een regen broek. En jas wil je niet op bezuinigen hij moet echt water dicht zijn en dat zijn helaas meestal de wat duurdere jassen.
Misschien een ander idee zeker voor lessen om een jeans model te kopen met extra bescherming pads. Ik gebruik een jeans broek soms als ik nog uit eten moet na mijn werk of iets of als omkleden lastig is. Niet de beste bescherming maar beter dan menig budget textiel broek.
Ik zou zelf liever laarzen kopen het nadeel van schoenen meenemen weegt niet op tegen de extra veiligheid van stevige laarzen. En voor de kosten hoe je het niet te laten goede motor laarzen hoeven niet duur te zijn (of wel maar goed dan rijd je ook wat meer motor per dag) Die schoenen die je gevonden hebben hebben weinig bescherming voor je enkel en dat is gelijk een van je grootste risico's. Heb zelf al 2 keer tijdens lessen op de grond gelegen met de motor was blij dat ik stevige laarzen had. Deed nog wel pijn maar niet zoveel als ik maar schoenen aan gehad had.
Je budget is wat weinig maar goed voor elke prijs is er bescherming maar kijk naar wat voor kwaliteit je krijgt. een Jas van 120 euro is niet het zelfde als die van 300+ maar meestal sla ik voor motor spullen de goedkoopste direct over en ga voor de middenmoot. En nu meer voor high end maar goed ik rij 20-30k per jaar iets andere eisen.
Staar niet blind op internet winkels je moet echt gaan passen want als het niet goed zit dan beschermd het ook niet goed genoeg.
Ik heb wel een aantal opties qua budget, maar het is een afweging die ik met de tips van hier moet gaan maken.
Ik kan namelijk nu het budget bijvoorbeeld verdubbelen naar 800 (beetje vervelend, maar is wel te doen als ik goed oplet de komende tijd na die uitgave). Maar wat hierbij mijn afweging is: is het dan nog wel wat ik wil nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald? Ik zit namelijk ook erg te dubben tussen tourmotorjas of een sportievere korte jas. Wat nu voor lessen handig is, is misschien niet hoe ik er bij wil lopen als ik op mijn eigen motor zit..
Een andere optie is ik kan ook kiezen om bijvoorbeeld nu 2e hands jas & broek te kopen rond 100 euro en dan 300 euro spenderen aan motor en handschoenen voor betere kwaliteit. En dan na het behalen van mijn rijbewijs volgend jaar met het vakantiegeld de jas & broek upgraden.
Of een optie die ik echt liever niet wil: ik koop nu budget handschoenen & laarzen van iets van 150 euro in totaal en dan maar de kleding van de rijschool lenen

En dan flink sparen + vakantiegeld en volgend jaar dan een budget hebben van rond de 1100 euro
Qua broek zit ik ook erg te twijfelen, dus het helpt wel dat je zegt dat jeans met protectoren ook prima zijn voor het lessen!
Want ik zat te denken aan de toekomst op een naked bike zijn motorjeans natuurlijk ook wat stoerder en zeker in mijn eerste jaar rijden wanneer ik bekend probeer te raken met de motor misschien beter in jeans dan telkens om moeten kleden inderdaad. En de jeans zouden beter passen bij een sportievere korte jas.
Moeilijk om de knoop door te hakken.

Qua schoenen/laarzen: Ik loop fijner op mijn laarzen dan mijn schoenen..
TDW, Ik heb nog geen enkele andere motor van mijn type gespot, lekker makkelijk

Ik heb zelf een Lindstrand Yago Lindstrand heeft een iets andere stof hi art of iets dat erg goed werkt volgens de testen. Met extra protectors.tdw schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:09:
[...]
Ik ben ook in de markt voor motorjeans en heb mijn oog laten vallen op de Richa Brutale/Cobalt/Original-jeans. Die hebben D3O knie- en heupprotectoren meegeleverd/ingebouwd, De volledige broek is CE-gekeurd en dus overal verstevigd
http://jofama.se/mcsm/wp-...6/12/EN-2013-ABR-Wrap.pdf
Je moet even zoeken er is een goede test gedaan door motoplus maar natuurlijk alleen voor abonnees moet je even op google zoeken.
Tesla MX - Leaf 2.zero
https://www.xlmoto.nl/mot...tpage-personal-brand-1#?p
Er gaan twee dingen mis: ik koop niets van merken die ik niet ken, en BitDefender geeft een waarschuwing bij die siteMeZZiN schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:18:
[...]
Ik heb zelf een Lindstrand Yago Lindstrand heeft een iets andere stof hi art of iets dat erg goed werkt volgens de testen. Met extra protectors.
http://jofama.se/mcsm/wp-...6/12/EN-2013-ABR-Wrap.pdf
Je moet even zoeken er is een goede test gedaan door motoplus maar natuurlijk alleen voor abonnees moet je even op google zoeken.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Een Eastpak tas met daarin een aluminium laptop of een kettingslot kan ik niet aanraden.kneusteun schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:41:
[...]
In het kader van veiligheid wordt een rugtas altijd afgeraden.....
Maar een speciale motorrugtas met rugprotector, met daarin een paar zachte schoenen is wat anders.
Kans dat je valt is misschien groter dan later, maar zeer waarschijnlijk kan ik het niet noemen. Bovendien rijd je met je latere lessen ook gewoon stukken snelweg, dan heb ik liever dat ik mijn Eigen kleding weg kan gooien dan dat mijn versleten rijschoolkleding doorscheurt en ik alsnog met huid het asvalt raak. Met je eigen motor ben je natuurlijk verzekert voor je baggage(kleding) tot een bepaald bedrag, weet niet hoe dat met rijles is.Blue-eagle schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:58:
[...]
Als nieuwe lesser ga je zeer waarschijnlijk vallen. Je eigen nieuwe motorkleding moet je dan weggooien. Ik raad het sterk af om met eigen motorkleding te gaan lessen. Ga gewoon douchen na de les. En koop goede onderkleding en een bivakmuts.
Dit vind ik een beetje negatief, ik doe woon-werk met een leren pak, als het weer zo slecht is dat ik het niet aandurf in m'n leren pak is het meestal ook niet fijn om te rijden zonder ruitenwisser op je helm. De vraag is dus of je wel in zulke regen wilt rijden.Blue-eagle schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:58:
Als je gaat voor een leren motorpak zal je altijd bewust moeten zijn van het weer voor je heen- en terugreis. En je moet ook altijd een overjas meeslepen.
Klink interessant, heb even naar de Dainese bonneville gekeken maar uiteindelijk weet ik gewoon niet meer waar ik naar moet kijken en ben ik er even mee gestopt.tdw schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:09:
[...]
Ik ben ook in de markt voor motorjeans en heb mijn oog laten vallen op de Richa Brutale/Cobalt/Original-jeans. Die hebben D3O knie- en heupprotectoren meegeleverd/ingebouwd, De volledige broek is CE-gekeurd en dus overal verstevigd
Wauw, dank je. Dat zijn veel goede tips en geeft ook het nodige om over na te denken. Vind het inderdaad wel zonde om met nieuwe kleding aan te gaan vallen tijdens lessen, dus dat is zeker iets om mee te nemen.
En misschien wel een goed idee wat je zegt om dan nu voor de lessen goedkoper spul te nemen/rijschool kleding.
Denk er ook aan om het eventueel op te splitsen en nu dan de laarzen/schoenen aan te schaffen & goede handschoenen. En dan volgend jaar de jas & broek, dan is het niet zo'n groot bedrag in 1 keer.
Maar sowieso na alle tips hier is mijn eerste stap die ik nu ga zetten om fysiek naar de winkel te gaan en te kijken wat voor mogelijkheden die mij bieden. Met deze tips in mijn achterhoofd kan ik in ieder geval al wel beter een beslissing gaan maken

Dank je, dat is wel handig om te weten inderdaadChakotay schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:37:
@Santho veel vragen zijn al beantwoord, maar om even te reageren op het stukje over de uitneembare voering in de jas:
Thermo-voering voor in de winter vind ik iets dat prima uitneembaar kan zijn. Het word niet opeens nadat je vertrokken bent 20° kouder*, dus dat valt van te voren prima te beslissen of het in de jas gaat of niet.
Regen kan een stuk onverwachter komen, een losse regenvoering of regenpak doe je dus bijna altijd te laat aan nadat je al natgeregend bent. Voor 90% van mijn ritjes (waaronder woonwerk) draag ik dus mijn textielen jas, die zonder extra laag waterdicht is (al een paar jaar zonder lekkages inmiddels)
* Als je de bergen in gaat en in 1 rit vanaf een zonnig dal naar een bewolkte hoge bergpas gaat kan het wel 20° schelen, maar dat zal niet dagelijks voorkomen

Dan ben ik toch benieuwd naar welk leren pak jij hebt, want normaliter word je daarmee al nat als het miezert... Met name door de elastische stukken omdat je het anders nooit aan gaat krijgen.erik23 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:23:
[...]
Dit vind ik een beetje negatief, ik doe woon-werk met een leren pak, als het weer zo slecht is dat ik het niet aandurf in m'n leren pak is het meestal ook niet fijn om te rijden zonder ruitenwisser op je helm. De vraag is dus of je wel in zulke regen wilt rijden.
Met een waterdicht textiele pak kom je een stuk droger op je bestemming aan als het regent denk ik
Ik heb motorjeans voor er bij mijn leren broek is mijn dagelijkse kleding. Ik heb wel vertrouwen dat Lindstrand Yago broek mij beschermd maar voor dagelijks heb ik toch liever mijn leren broek. Maar goed leer zit gewoon beter dan wat dan ook. Maar je kan prima met jeans uit te voeten. Moet wel zeggen doordat de jeans broek dikker is (veiligheid)Santho schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:11:
Dank je! Ik ga inderdaad zeker alles passen. Ik koop niks online tenzij het goedkoper is dan in de winkel zelf. En ook pas nadat ik het gepast heb. Ik wil wel zeker zijn dat alles lekker zit en de protectoren op de juiste plek zitten!
Ik heb wel een aantal opties qua budget, maar het is een afweging die ik met de tips van hier moet gaan maken.
Ik kan namelijk nu het budget bijvoorbeeld verdubbelen naar 800 (beetje vervelend, maar is wel te doen als ik goed oplet de komende tijd na die uitgave). Maar wat hierbij mijn afweging is: is het dan nog wel wat ik wil nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald? Ik zit namelijk ook erg te dubben tussen tourmotorjas of een sportievere korte jas. Wat nu voor lessen handig is, is misschien niet hoe ik er bij wil lopen als ik op mijn eigen motor zit..
Een andere optie is ik kan ook kiezen om bijvoorbeeld nu 2e hands jas & broek te kopen rond 100 euro en dan 300 euro spenderen aan motor en handschoenen voor betere kwaliteit. En dan na het behalen van mijn rijbewijs volgend jaar met het vakantiegeld de jas & broek upgraden.
Of een optie die ik echt liever niet wil: ik koop nu budget handschoenen & laarzen van iets van 150 euro in totaal en dan maar de kleding van de rijschool lenen![]()
![]()
![]()
En dan flink sparen + vakantiegeld en volgend jaar dan een budget hebben van rond de 1100 euro
Qua broek zit ik ook erg te twijfelen, dus het helpt wel dat je zegt dat jeans met protectoren ook prima zijn voor het lessen!
Want ik zat te denken aan de toekomst op een naked bike zijn motorjeans natuurlijk ook wat stoerder en zeker in mijn eerste jaar rijden wanneer ik bekend probeer te raken met de motor misschien beter in jeans dan telkens om moeten kleden inderdaad. En de jeans zouden beter passen bij een sportievere korte jas.
Moeilijk om de knoop door te hakken.Dus ik denk na de tips die ik hier heb gekregen is mijn vervolgstap nu om naar de winkel te gaan.
Looks is ook niet makkelijk ^_^ maar goed als je echt voor stoer wilt gaan ga dan voor leer dat is bijna altijd beter.
Maar voor lessen denk ik dat jeans wel prima is maar wel met padding (die moet je vaak lost er bij kopen)
Verder zou ik gewoon een tour jas nemen textiel (voor de winter en slecht weer) en lekker voor de zomer sparen voor een goed leren pak dat zit zo veel beter op de motor

Tesla MX - Leaf 2.zero
Tuurlijk wordt je er nat mee. Maar zoals het in de tekst stond lijkt het alsof je nooit met een gerust hard de weg op kan zonder buienradar te controleren. Misschien dat ik iets té positief waslolgast schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:27:
[...]
Dan ben ik toch benieuwd naar welk leren pak jij hebt, want normaliter word je daarmee al nat als het miezert... Met name door de elastische stukken omdat je het anders nooit aan gaat krijgen.
Met een waterdicht textiele pak kom je een stuk droger op je bestemming aan als het regent denk ik

Mijn eigen ervaring zal niet heel anders zijn dan die van meerdere rijders hier.Santho schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:11:
[...]
Haha ja dat is een beetje ver
[...]
Dank je! Ik ga inderdaad zeker alles passen. Ik koop niks online tenzij het goedkoper is dan in de winkel zelf. En ook pas nadat ik het gepast heb. Ik wil wel zeker zijn dat alles lekker zit en de protectoren op de juiste plek zitten!
Of een optie die ik echt liever niet wil: ik koop nu budget handschoenen & laarzen van iets van 150 euro in totaal en dan maar de kleding van de rijschool lenen![]()
![]()
![]()
Moeilijk om de knoop door te hakken.Dus ik denk na de tips die ik hier heb gekregen is mijn vervolgstap nu om naar de winkel te gaan.
Na een jaartje veranderen vaak je wensen, het gebruik of je kennis omtrent een motor outfit.
Mijn eerste setje was:
Systeemhelm van Scorpion €225
Jas, een of ander parka achtig model (zo een hip ding met capuchon) van Held €125
Kevlar jeans €150
Setje tussen seizoen handschoenen van Revit €75
En mijn bergschoenen die ik toch al had.
Ondertussen is de jas, de broek al vervangen voor wat anders en heb ik al meerdere setjes handschoen "versleten".
Trouwens de jeans gebruik ik nog steeds in de zomer.
Je wensen veranderen gewoon zo ook het gebruik.
In het begin reed ik nooit in de winter tot dat ik afgelopen winter een paar maanden woon werk ging rijden. Toen bleek die jeans dus veel te koud om over de handschoen nog maar te zwijgen.
Dus 4 seizoenen waterdichte textiel broek van Macna gekocht en een setje echte winter handschoenen samen dik 300 euro verder.
Kort gezegd, probeer nu gewoon wat goedkopere maar toch goede spullen aan te schaffen.
Het is zonde geld om het over een jaar in de kast te laten hangen.
Mijn nieuwste reis verslag lees je hier-<klik klik>- - Adventures are not always fun while you're having them
Sportievere korte jassen zijn ook gewoon waterdicht, een tourjas heb je in Nederland over het algemeen niet nodig. OverkillSantho schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:11:
[...]

Gewoon een gewone GoreTex jas en gewone GoreTex broek die aan elkaar te ritsen zijn, klaar.
Snap ik. Deed ik ook. Ik viel niet. Maar ik heb meerdere anderen wel zien vallen. Ik had geld genoeg dus mij maakte het niet uit als er iets stuk zou gaan. Het makkelijkste is gewoon die motorkleding uit de rijschool te lenen. Gewoon lekker douchen daarnaOf een optie die ik echt liever niet wil: ik koop nu budget handschoenen & laarzen van iets van 150 euro in totaal en dan maar de kleding van de rijschool lenen![]()
![]()

Diegene die dat zegt is niet goed. Motorjeans bieden nooit dezelfde bescherming als textielen motorbroeken. De protectors die in motorjeans zitten zijn juist vele malen dunner. Daar overleef je geen impact mee. En motorjeans, ook die van Kevlar, slijten veel sneller door.Qua broek zit ik ook erg te twijfelen, dus het helpt wel dat je zegt dat jeans met protectoren ook prima zijn voor het lessen!
Je bent beginnend motorrijder, loop nou alsjeblieft geen onnodig risico omdat je er mooi uit wilt zien...
Ja koop die motorjeans zodra je beter bekend bent met je motor. Niet zolang je nog niet echt bekend bent met je motor. Iedere keer moeten omkleden hoort een beetje bij 't vak. Ik rij ook met motorjeans maar dat is een bewuste step terug qua veiligheid, en een stap omhoog qua comfort. Maar ik rij inmiddels al 6 jaar lang iedere werkdag...Want ik zat te denken aan de toekomst op een naked bike zijn motorjeans natuurlijk ook wat stoerder en zeker in mijn eerste jaar rijden wanneer ik bekend probeer te raken met de motor misschien beter in jeans dan telkens om moeten kleden inderdaad. En de jeans zouden beter passen bij een sportievere korte jas.
Je hebt twee soorten motorrijders: zij die al gevallen zijn, en zij die nog moeten vallen.
Kies in het begin nou gewoon even voor veiligheid...
Uh.erik23 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:23:
[...]
Kans dat je valt is misschien groter dan later, maar zeer waarschijnlijk kan ik het niet noemen. Bovendien rijd je met je latere lessen ook gewoon stukken snelweg, dan heb ik liever dat ik mijn Eigen kleding weg kan gooien dan dat mijn versleten rijschoolkleding doorscheurt en ik alsnog met huid het asvalt raak. Met je eigen motor ben je natuurlijk verzekert voor je baggage(kleding) tot een bepaald bedrag, weet niet hoe dat met rijles is.
Oké.
Nou, vooruit, omdat erik23 het niet waarschijnlijk vindt dat een onervaren bestuurder kan vallen kunnen we net zogoed met korte broek gaan lessen.
Bij mijn rijschool klaagde de instructeur weleens over het steeds moeten vervangen van kleding omdat mensen blijven vallen tijdens bijzondere verrichtingen. Langzame slalom: BAM. Remoefening: BAM. Achtje maken: BAM. Stapvoets rijden: BAM. Motor aan de hand lopen: BAM. Wegrijden uit parkeervak: BAM.
Lessers vallen praktisch allemaal.
Ik rij 5 dagen per week al 6 jaar lang, ik weet hoe 't is om met regen te rijden. Ook met stortregen. Ook met sneeuw. Je vizier kan je inspuiten om de regen niet problematisch te maken.[...]
Dit vind ik een beetje negatief, ik doe woon-werk met een leren pak, als het weer zo slecht is dat ik het niet aandurf in m'n leren pak is het meestal ook niet fijn om te rijden zonder ruitenwisser op je helm. De vraag is dus of je wel in zulke regen wilt rijden.
Een leren motorpak is niet waterdicht. Dat is weggelegd voor mooi-weer-rijders die 5 keer per jaar de motor tevoorschijn toveren, of aan de andere extreme kant voor mensen die op 't circuit rijden, of voor mensen die geld genoeg hebben voor een leren pak én een textielen pak...
Leer raad ik af als je regelmatig gaat rijden. Dan is textiel gewoon vele malen praktischer én vaak goedkoper én minstens net zo veilig.
Dank je!Raym09 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:07:
[...]
Je idee van slijtvastheid klopt alleen is dat niet zozeer van hoe lang doe je met het kledingstuk, ik heb zelf ook jaren met goedkopere kleding gereden. Ja ritsen en dergelijke sneuvelen op basis van leeftijd eerder maar goedkope kleding kan ook best lang mee gaan.
De echte slijtvastheid is echter wanneer je ermee gaat glijden over asfalt, of je jas of broek dan 3 of 5 seconden bescherming bied kan het verschil zijn tussen wel of geen schaafplekken.
*knip*
Ja, de kleding waar ik naar kijk zijn gemiddeld 600D en bij sommigen hebben dan op de valzones een extra versteviging van 800D (ook gezien van 1200D op valzones, maar wel 100 euro duurder). Ik ga er eigenlijk van uit dat dit genoeg bescherming moet bieden om niet zo gauw schaafplekken op te lopen bij eventuele val/glijpartij. Waar ik bang voor ben is dat ik een goedkope jas koop die dan al na 2 maanden uit elkaar valt waardoor het inderdaad goedkoop = duurkoop wordt.
Daarom vind ik de tips van jou en de anderen hier erg belangrijk, want als ik bijvoorbeeld de GC bikewear sting handschoenen de ervaringen lees: iemand had hier een review voor achtergelaten dat na 2 weken de stiksels al loslieten.
Dat soort dingen zijn dus goed om te weten, want dat krijg je niet te horen in de winkel

Ja het liefste wil ik ook een set voor elke gelegenheid, en wel nu! Maar dat staat mijn bankrekening helaas niet toe. Het moeilijkste vind ik dus om voor nu iets te kiezen waar ik een jaar of twee mee vooruit kan. Veilig en lekker zitten zijn het meest belangrijk voor mij inderdaad dus dan ga ik daar gewoon de focus op leggen en niet een Alles-in-1 oplossing zoeken wat ik tot nu toe wel heb gedaan. Ik wil alles maar wel voor weinig en dat gaat gewoon niet lukken.darkkingll schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:13:
Qua kleding: Koop gewoon wat jij fijn vind zitten en goed veilig is(dus voldoende protectoren etc) Op ten duur ga je toch allemaal extra kleding kopen. Ik heb na 1.5 jaar 1 volledige kou/regen set(Alpinestars jas, Buse broek) en ben nog aan het kijken voor een jeans die bij mijn doorwaaijas past.
Qua schoenen/laarzen: Ik loop fijner op mijn laarzen dan mijn schoenen..
Met de tips van hier kies ik gewoon de 2 belangrijkste aspecten: veilig & comfortabel. Ik ga niet meer letten op of het waterdicht is/thermo voering heeft etc. want ik merk van de reacties hier dat dat vooral bijzaken zijn.
Hopelijk zal dat helpen bij de aankoop.
Ik denk dat je ook rekening moet houden met of motorrijden iets is wat je veel en lang wilt gaan doen of dat dit alleen maar even een periode is. In het geval van het tweede is het zonde om dure motorkleding te kopen.Santho schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:26:
[...]
Wauw, dank je. Dat zijn veel goede tips en geeft ook het nodige om over na te denken. Vind het inderdaad wel zonde om met nieuwe kleding aan te gaan vallen tijdens lessen, dus dat is zeker iets om mee te nemen.
En misschien wel een goed idee wat je zegt om dan nu voor de lessen goedkoper spul te nemen/rijschool kleding.
Denk er ook aan om het eventueel op te splitsen en nu dan de laarzen/schoenen aan te schaffen & goede handschoenen. En dan volgend jaar de jas & broek, dan is het niet zo'n groot bedrag in 1 keer.
Maar sowieso na alle tips hier is mijn eerste stap die ik nu ga zetten om fysiek naar de winkel te gaan en te kijken wat voor mogelijkheden die mij bieden. Met deze tips in mijn achterhoofd kan ik in ieder geval al wel beter een beslissing gaan maken![]()
[...]
Dank je, dat is wel handig om te weten inderdaad
Daarnaast heb ik persoonlijk de eis dat naast protectie het comfort ook zo hoog mogelijk moet zijn. Als je ergert aan je motorkleding dat het niet lekker zit dan ga je vanzelf ook minder goed concentreren op de weg.
Ook adviseer ik je leer boven alles, en dan wel 1,2mm of dikker. Dat is alsnog beter dan de duurste textiele jassen met alle tech erin gebakken. Zelf kies ik toch liever voor textiel omdat waterdichtheid een must is voor mij. Heb afgelopen maanden al mijn leren kleding verpatst en heb nu een high end textiel setje voor zowel zomer als winter.

Behalve dat het natuurlijk in het budget moet passen en bescherming biedt moet je in mijn ogen (en zoals hierboven aangegeven) ook gewoon letten op of het goed zit. Je hebt niets aan goede bescherming dat in de kast hangt terwijl jij op de motor zit, omdat het voor geen meter zit.
En daaruit komt wat mij betreft maar 1 advies: Ga met een door jou van te voren bepaald budget naar de winkel, geef aan wat je zoekt en wat je budget is en laat je adviseren. Als ze je uitlachen om je budget (zou me verbazen) is het een kut winkel en ga je naar een andere.
In het allerergste geval slaag je voor alleen een broek en moet je een aantal keer tóch de jas van de rijschool aan. So be it
Ik zeg niet dat het onwaarschijnlijk is, maar er zijn ook heel veel lessers die niet vallen. Echter denk ik dat je juist in goede kleding moet lessen. Ik scheur liever nieuwe kleding kapot dan mijn been, je hoopt het niet maar uiteindelijk kies je je kleding toch voor de keer dat je zal vallen.Blue-eagle schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:38:
Uh.
Oké.
Nou, vooruit, omdat erik23 het niet waarschijnlijk vindt dat een onervaren bestuurder kan vallen kunnen we net zogoed met korte broek gaan lessen.
Wat betreft het leer heb ik eerder al aangegeven dat ik daar iets te positief over was.
@Santho misschien kan je dan het beste een motor jeans (zoals deze http://www.bikeroutfit.nl/en/lindstrands-yago-ladies.html ) kopen met goede laarzen en een jas die jij goed vind zitten van het opruim rek

Ben ook van mening dat leer het beste is. Een betaalbare leren broek is altijd nog beter dan een extreem dure textiel broek. Het is niet altijd handig dus vandaar de jas voor de winter. En het regent eigenlijk best weinig in nederland heb maar af en toe een regen jas nodig.
Wat is bitdefendertdw schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:22:
[...]
Er gaan twee dingen mis: ik koop niets van merken die ik niet ken, en BitDefender geeft een waarschuwing bij die site

[Voor 25% gewijzigd door MeZZiN op 01-08-2017 15:00]
Tesla MX - Leaf 2.zero
Tijdens het lessen:
Broek+Jas | Marktplaats | €65 |
Handschoenen | Lidl | €20 |
Laarzen | Marktplaats | €40 |
Helm | Nieuw | €110 |
Totaal | €235 |
Na een jaar of wat wilde ik een leren pak en een nieuwe helm. Geen geld voor een nieuw pak door de wens voor een nieuwe helm, dus weer Marktplaats gebruikt. €125 voor een combipak. Nee natuurlijk was die niet net zo mooi als ik zou willen, maar dat kostte €700. Dus was ik zo blij als een kind. Helm kostte me wel €500

Weer een jaar later, laarzen en handschoenen versleten. Inmiddels wel budget voor zooi, dus duurdere laarzen en handschoenen van elk €160 gekocht.
Vorig jaar (met wat jaren er nog tussen dus) wilde ik een nieuw leren pak, omdat die andere wel echt gedateerd begon te worden (en ik er geld voor had). Dus gekocht.
TLDR; Ik wil dus zeggen, je hoeft niet meteen alles in een keer helemaal nieuw en tip-top te kopen. Bijna iedereen rijdt met een door de jaren bij elkaar geraapt zooitje aan kleding rond.
Ben ervan overtuigd dat ik dankzij jullie in ieder geval goede aankopen ga doen!

Dat komt neer op (tot nu toe) €15 euro per maand. En ik verwacht er nog wel een paar jaar verder mee te kunnen. Laat ik zeggen dat ik er in totaal 10 jaar mee doe. Dan ben ik per maand €9 euro kwijt geweest aan goede motorkleding.
Sterker nog, als ik straks die Rukka Realer set van €2000 koop ben ik over 10 jaar tijd net geen €17 euro per maand kwijt geweest. Dat is toch geen geld voor comfort en veiligheid?
Edit: Anders gezegd, als je €500 euro uitgeeft aan kleding wat je over 2 jaar alweer moet/wilt vervangen, dan kost je dat 500/(12*2) = €20 euro per maand. Da's duurder

[Voor 9% gewijzigd door Blue-eagle op 01-08-2017 15:14]
Als je elke maand dag in dag uit rijdt niet nee, als je net als ik +/- 25 keer in een jaar op de motor zit wordt het een ander verhaalBlue-eagle schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:12:
En ik zat te denken of €2000 euro uitgeven aan een jas + broek Rukka Realer een goed idee wasIk doe nu al bijna 6 jaar met mijn huidige set Dainese kleding. Had laatst een stuk klittenband moeten laten vernieuwen, en een rits doet een klein beetje lastig. Maar dat kostte mij toentertijd zo'n €1100 euro (inclusief boots en handschoenen).
Dat komt neer op (tot nu toe) €15 euro per maand. En ik verwacht er nog wel een paar jaar verder mee te kunnen. Laat ik zeggen dat ik er in totaal 10 jaar mee doe. Dan ben ik per maand €9 euro kwijt geweest aan goede motorkleding.
Sterker nog, als ik straks die Rukka Realer set van €2000 koop ben ik over 10 jaar tijd net geen €17 euro per maand kwijt geweest. Dat is toch geen geld voor comfort en veiligheid?

Zit daarnaast natuurlijk een verschil in wat men onder vallen verstaat. Het merendeel van de lessers zal vast een keer de motor om hebben laten vallen tijdens een langzame oefening, terwijl maar een heel heel klein deel echt een 'val' heeft meegemaakt op hogere snelheid. Daarvan zijn de gevolgen ook velen malen groter.erik23 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:48:
[...]
Ik zeg niet dat het onwaarschijnlijk is, maar er zijn ook heel veel lessers die niet vallen. Echter denk ik dat je juist in goede kleding moet lessen. Ik scheur liever nieuwe kleding kapot dan mijn been, je hoopt het niet maar uiteindelijk kies je je kleding toch voor de keer dat je zal vallen.
Wat betreft het leer heb ik eerder al aangegeven dat ik daar iets te positief over was.
[Voor 3% gewijzigd door caesar1000 op 01-08-2017 15:20]
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"
• Nee
• Ja, tijdens het lessen
• Ja, na het lessen
Tussenstand:
Ook een poll maken? Klik hier
~ James May
Ach ja en dan nog, ik heb tijdens een rijles op de baan een slipper gemaakt (plas vettige modder, de instructeur vond dat ik goed bezig was en ging dus wat uitdagendere baantjes doencaesar1000 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:17:
[...]
Zit daarnaast natuurlijk een verschil in wat men onder vallen verstaat. Het merendeel van de lessers zal vast een keer de motor om hebben laten vallen tijdens een langzame oefening, terwijl maar een heel heel klein deel echt een 'val' heeft meegemaakt op hogere snelheid. Daarvan zijn de gevolgen ook velen malen groter.

Dus ja, vallen kan meevallen

Waarom onderschat iedereen dat toch...caesar1000 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:17:
[...]
Zit daarnaast natuulijk een verschil in wat men onder vallen vindt vallen (). Het merendeel van de lessers zal vast een keer de motor om hebben laten vallen tijdens een langzame oefening, terwijl maar een heel heel klein deel echt een
'val' heeft meegemaakt op hogere snelheid. Daarvan zijn de gevolgen ook velen malen groter.
Een motor in stilstand kan omvallen en de lesser tegen de grond aan katapulteren. Dan heb je impact-schade en kan je heel simpel gezegd met 300 kg aan kracht met je knie of heup tegen een planeet aankomen. Je hoofd idem dito: helm naar de klote en met een beetje pech een leuke hersenschudding of ontwrichte nek, of erger.
En met hogere snelheid ten val komen levert vaak alleen problemen op zodra je obstakels raakt. Vangrails zijn dodelijk, bomen ook. Maar tot dat moment glijd je vooral blij rechtdoor. Dan hou je d'r alleen brandblaren aan over als je alleen maar motorjeans draagt

Vallen op alle snelheden kan enorm schadelijk en ook dodelijk zijn, is wat ik probeer te zeggen; onderschat vallen op lage snelheid niet. De enige motorrijder die ik ooit heb zien verongelukken overleed juist op lage snelheid omdat hij de balans kwijt raakte en onder een vrachtwagen kwam tijdens het filerijden. Balans op een machine met centrifugale krachten is makkelijker op hogere snelheden.
TL;DR: Vallen doe je sneller bij lage snelheden.
Ja na de lessen:tdw schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:21:
Poll: Ben je wel eens gevallen?
• Nee
• Ja, tijdens het lessen
• Ja, na het lessen
Tussenstand:
[afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
In de winter tijdens het parkeren van de motor.
Ik zette men voet op een witte markeer lijn en hij schoof weg.
Met men benen in split de motor onderuit...

Ja, ook op lage snelheid kan het fout gaan. In de praktijk is het echter 9 van de 10x gewoon heel lullig omvallen en is er niets aan de hand.
Ben zelf ook gevallen tijdens het oefenen van het 8tje. Op lage snelheid de balans verliezen en dan lig je, maar pijn doet het niet en hard gaat het ook niet. De meeste mensen die tijdens lessen vallen gaat het op deze manier mee.

~ James May
Je weet wat ze zeggen?tdw schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:28:
Ik hoor voorlopig nog bij de categorie 'nee' en hoop dat zo lang mogelijk te houden
Er zijn maar 2 soorten motorrijders:
Zij die al gevallen zijn en zij die nog moeten vallen.
Ik dacht dat ik dat al duidelijk had gemaakt in m'n post, maar bedanktspruit89 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:29:
[...]
Je weet wat ze zeggen?
Er zijn maar 2 soorten motorrijders:
Zij die al gevallen zijn en zij die nog moeten vallen.
~ James May
Ik hoop dat ik jou raak, manmanman lees eerst eens voordat je allerlei achterlijke conclusies trekt.Winkiller schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:07:
[...]
Ik mag hopen dat als het mis gaat je alleen gaat, mafketel.
Misschien is het beter als je zelf niet rijdt, want als je zo kort door de bocht gaat is het wachten op ongelukken....

Maat van me is wel lelijk gevallen, die viel op zij en kwam onder de motor terecht. Hierbij is een stepje in zijn been geboord. Heeft toen ff geduurd voordat hij weer kon lessen. Hoorde ook van een dame wat van A2 naar volledig ging, moest tijdens der examen een halve draai uitvoeren om in een straat te keren. Helaas ging die niet helemaal lekker en kwam haar been tussen de motor en een muur vast te zitten. Ze heeft het examen toen uitgereden en gewoon gehaald, maar die kon ook even een tijd niet meer rijden. Heel haar been was blauw.
Tot zover de horror verhalen, maar geen zorgen verder

Zozo... vrienden aan het maken?kneusteun schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:31:
[...]
Ik hoop dat ik jou raak, manmanman lees eerst eens voordat je allerlei achterlijke conclusies trekt.
Misschien is het beter als je zelf niet rijdt, want als je zo kort door de bocht gaat is het wachten op ongelukken....
[Voor 19% gewijzigd door aidanl op 01-08-2017 15:35]
Zette hem in de garage op de jiffy. Stukje naar voren geduwd zodat hij strakker langs de muur stond. Nog voordat hij helemaal is omgedraaid om naar de deur te lopen -> BAM.
Ik begreep van mijn moeder dat hij één groot vraagteken uitbeeldde op zijn gezicht. "Met de Suzuki kon dat gewoon."

Miraculeus genoeg overigens geen schade

Edit: Let wel, die man rijdt al meer dan 4045 jaar op een gemotoriseerde tweewieler.....
[Voor 14% gewijzigd door lolgast op 01-08-2017 15:37]
Had meerdere redenen, je rolt schijnbaar eerder en langer. (wat dus voor botbreuken zorgt in armen en benen)MeZZiN schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:47:
[...]
Geld niet voor alle rugtassenmaar als je het een probleem vind dan gooit je het in een tanktas of top koffer. Maar ik heb niet eerder gehoord van dat het afgeraden werd maar goed mijn rugtas is ook een rug bescherming dus gok dat het wel goed zit.
En je hebt grotere kans dat je blijft hangen bij vangrails en dergelijke.
- na 3 weken mijn eerste fiets total loss.
- diesel en miezer in een bocht
- maand oude Kawa om laten vallen door stommiteit (voorrem tijdens omdraaien op kort stuk)
En het bekende ontbreken van enig stukje aarde als je stil wilt staan (spoorvorming of kuil in de weg)
totnutoe nog met pure spierkracht kunnen voorkomen. En dat doet ook pijn...

Zo, geen schade is mazzel. Altijd als ik mn motor met de jiffy uitgeklapt naar voren schuif, duw ik met één voet achter de jiffy om te voorkomen dat die inklapt of ongemerkt een klein beetje inklapt. Vooral op ongelijk terrein (stoeptegels bijv) is dat een risico.lolgast schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:32:
Mijn vader toen hij zijn vfr net had gehaald (lees; 2 uur in zijn bezit)
Zette hem in de garage op de jiffy. Stukje naar voren geduwd zodat hij strakker langs de muur stond. Nog voordat hij helemaal is omgedraaid om naar de deur te lopen -> BAM.
Ik begreep van mijn moeder dat hij één groot vraagteken uitbeeldde op zijn gezicht. "Met de Suzuki kon dat gewoon."
Miraculeus genoeg overigens geen schade
Edit: Let wel, die man rijdt al meer dan 40 jaar op een gemotoriseerde tweewieler.....
2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i
Ja ik wordt een beetje moe van mensen die het nodig vinden om mij te beledigen maar blijkbaar moeite hebben met lezen.aidanl schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:31:
Tijdens het lessen stilstaand opzij gevallen. Kwam uit de langzame slalom en had aan het eind koppeling te ver in en gas te weinig, tja als je dan je been niet uitsteekt ga je plat![]()
Maat van me is wel lelijk gevallen, die viel op zij en kwam onder de motor terecht. Hierbij is een stepje in zijn been geboord. Heeft toen ff geduurd voordat hij weer kon lessen. Hoorde ook van een dame wat van A2 naar volledig ging, moest tijdens der examen een halve draai uitvoeren om in een straat te keren. Helaas ging die niet helemaal lekker en kwam haar been tussen de motor en een muur vast te zitten. Ze heeft het examen toen uitgereden en gewoon gehaald, maar die kon ook even een tijd niet meer rijden. Heel haar been was blauw.
Tot zover de horror verhalen, maar geen zorgen verder
[...]
Zozo... vrienden aan het maken?
Ik kots vooral op dat heiliger dan de paus gedrag, ik ken veel motorrijders en iedereen rijdt wel eens wat harder dan normaal, dit snap ik en dit is een afweging die iedereen zelf maakt.
Maar nu plaats ik dat ik een mobiel op me dashboard heb omdat dit gewoon praktisch is en wel eens een appje stuur en meteen wordt er bepaald dat ik een gevaar ben op de weg en uitgescholden voor kneus en mafketel.
(ik zal even toelichting doen voordat er weer zand in vagina's komt: Ik rij dus veel in de bossen en offroad, daar waar geen auto's wandelaars fietsers zijn over het algemeen, als ik dan op een zandpad met 15km/h rol en overzicht heb over de gehele omgeving zonder bomen/maisvelden etc dan wil ik wel eens rustig appen dat ik richting huis kom. Of een waypoint plaatsen omdat ik een bepaalde kant op wil. Soms stop ik langs de kant van de weg of zandpad om dit te doen, maar het is niet praktisch om dan constant een jas of koffer los te trekken en mobiel te zoeken) En ja ik draag een bodyprotector,jas met bescherming, broek met bescherming,helm en goede handschoenen..... omdat ik veiligheid wel belangrijk vind ja.
Ten eerste vraag mij naar de situaties op een normale manier zonder me uit te maken voor shit.
Ten tweede leg mij eens uit wat het verschil is of je iemand dood rijdt omdat je te hard rijdt of dat je met je mobiel aan het klooien bent of dat je een wheelie trekt. Je bent in al die situaties fout! maar hier wordt hard rijden dus gezien als iets wat wel normaal is?!?!
En laten we vooral doen alsof we nooit te hard rijden.... als je dit doet prima, maar dat is ook inschatten wat je doet en dat kan dus ook fout gaan en wettelijk gezien ben je net zo fout.
Beetje triest volk zo hoor.
Misschien moeten mensen eerst eens normaal reageren ipv meteen mafketel etc roepen.
[Voor 13% gewijzigd door kneusteun op 01-08-2017 15:48]
- Niet de rem in 1 keer helemaal inknijpen
- Nooit remmen in de bochten!
- Voorrem & achterrem verhouding is 70-30
In ons proefles groepje (ca. 10 personen) is niemand gevallen
Bovendien lijkt het de doelstelling van de instructeur te zijn dat niemand valt tijdens zijn lessen en doet zijn instructies in duidelijke opbouwende stappen, dus dat geeft ook een bepaald gevoel van vertrouwen dat je niet gaat vallen (misschien vals vertrouwen, maar helpt wel

Gisteravond nog iemand onderuit zien glijden, was ook met lage snelheid over vers grind. Gelukkig bleef de schade beperkt tot de zijkoffer waar wat krasjes op zaten. Ik ben zelf met 70 km/h wel eens over een auto gekatapulteerd(hij reed onverwachts toch de kruising op terwijl hij eerst stil stond). Op een pijnlijke enkel en enorme spierpijn na nergens last van. De motor daarentegenPilatuS schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:27:
[...]
Ja, ook op lage snelheid kan het fout gaan. In de praktijk is het echter 9 van de 10x gewoon heel lullig omvallen en is er niets aan de hand.
Ben zelf ook gevallen tijdens het oefenen van het 8tje. Op lage snelheid de balans verliezen en dan lig je, maar pijn doet het niet en hard gaat het ook niet. De meeste mensen die tijdens lessen vallen gaat het op deze manier mee.

Maar goed, als je net even verkeerd terecht komt...

Ik geef je overigens gelijk, af en toe teveel moraalridderij.
Laten we het gezellig houden

Bij hogere snelheid vallen is mazzel of pech hebben. Als de val van motor tot de grond op een goede manier gaat en je komt niets tegen is er weinig aan de hand. Je kan ook pech hebben dat de val van motor tot de grond wel heel lelijk aankomt. Als je dan ook nog eens iets met hoge snelheid tegenkomt terwijl je glijd heb je een ander probleem.darkkingll schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:45:
[...]
Gisteravond nog iemand onderuit zien glijden, was ook met lage snelheid over vers grind. Gelukkig bleef de schade beperkt tot de zijkoffer waar wat krasjes op zaten. Ik ben zelf met 70 km/h wel eens over een auto gekatapulteerd(hij reed onverwachts toch de kruising op terwijl hij eerst stil stond). Op een pijnlijke enkel en enorme spierpijn na nergens last van. De motor daarentegen![]()
Maar goed, als je net even verkeerd terecht komt...
Iemand kan met 30km/u vallen en een heel groot probleem hebben of zelfs dood zijn. Je kan ook vallen met 150km/u en er is met de juiste kleding niets aan de hand.
Ben ik helemaal voor, maar dat roepen van mafketel en kneus vind ik dieptriest.Least Inkling schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:47:
@kneusteun misschien beter om het allemaal een beetje te laten zakken. Iedereen heeft recht op meningen en eigen manier van rijden. Wie zijn wij om te oordelen. Iedereen en niemand heeft gelijk, want je kunt niet vanuit een lapje tekst de situatie helemaal juist inschatten.
Ik geef je overigens gelijk, af en toe teveel moraalridderij.
Laten we het gezellig houden
Maar ik zal voortaan niet eerlijk zeggen hoe het zit en maar doen alsof ik perfect rij en anderen uitschelden als ik het er niet mee eens ben

Dit topic is gesloten.