Uw verslaggever ter plaatse hier

Ik spreek indirect en direct al vele maanden NederTurken via Turks.nl en DutchTurks.nl op Facebook en vond dit een uitstekende gelegenheid om weer eens langs te gaan bij het Turkse consulaat in Rotterdam en met wat landgenoten te spreken. Heb dat een aantal uur gedaan en een kleine 20 (jongere) Turken man/vrouw gesproken.
Wat mij opnieuw opviel, buiten de kennis die ik al had over de Turkse gemeenschap, is de wil voor een land geheel naar Islamitische maatstaven zowel in Turkije als Nederland. Ja, ze geven het toe, dat is voor mij als seculier vervelend. En ja, ze zijn bijzonder aardig en gastvrij, opnieuw is er ongevraagd eten en drinken voor me gekocht, zoals ik de Turken al langer ken.
Er werd inderdaad de hele avond Allah Akbar geroepen, naast Turkse liederen en Erdogan, Erdogan, Erdogan! Het viel me op dat vrijwel iedereen minder of vaker meedoet aan de Allah Akbar oproepen. En ook gaven ze toe, dat in een Islamitisch land helaas geen ruimte is om bijvoorbeeld alcohol te nuttigen, ze snapten dat ik dat als onprettig ervaren. Maar ook dat is democratie, volgens hen.
Af en toe riep een megafoon in het Turks wat door. Ik kreeg van de vele vertalers om mij heen te horen dat Erdogan zijn volgers heeft opgeroepen de straten van Rotterdam bezet te houden
totdat hij orders gaf om deze te verlaten. Ben uiteraard vertrokken toen de politie zelf maar ingreep.
Vrijwel elke demonstrant liep op een gegeven moment met de EVET sticker (stem Ja, voor het referendum). Ik heb uiteraard meerdere Turken gevraagd of er ook Nee stickers in de omloop waren, maar dat vonden ze heel grappig. Als je daarmee hier zou lopen zouden ze je helemaal kapot maken in Rotterdam. Of het referendum dan geen farce is, als je alleen JA mag stemmen? Ja, eigenlijk wel, maar meerdere Erdogan fans meenden dat Erdogan sowieso de uitslag onrechtmatig zou beïnvloeden. Wat hun betreft overigens geen probleem, Erdogan heeft immers 15 jaar lang veel goeds voor Turkije betekend. Hij heeft zich bewezen en met alleen heerschappij gaat hij Turkije alleen maar sterker maken.
[
Voor 5% gewijzigd door
Malarky op 12-03-2017 02:04
]