Wanneer komen die SLI-loze MSI-moederborden eens een keer? Op Tweakers staan ze nog niet vermeld.
Ik weet het ook niet maar het is een eerste stap, een poging waard. Ideaal zou zijn als de beide CPU's met de beide grafische kaarten worden gecombineerd en dan de CPU load wordt vergeleken. Misschien kan je er niets uit leren, misschien wel.
Uit het Ryzen/Ashes of the Singularity verhaal kwam naar voren dat Oxide 5 jaar lang met de instructie (volgorde) voor Intel heeft geoptimaliseerd. Nu zie je dat dit flink wat kan doen.
Ja, en nu ze het voor Ryzen R7 optimaliseren haalt AMD ongeveer 10-30% winst (afhankelijk van hoe je test).
Nvidia wonderdriver verhaal lijkt daar eigenlijk verdacht veel op (alleen hebben ze zo ver ik weet nooit uitgelegd wat ze precies deden, maar een dergelijke optimalisatie zou een hoop verklaren).
Sinds die bekende demonstratie met AoS liet zien dat de Nvidia drivers ineens
allerlei complexere textures niet laadden en Nvidia op een mysterieuze wijze van een forse achterstand ongeveer gelijk of zelfs licht voor kwam te staan op AMD voor AoS (1060 vs. 480...) vertrouw ik deze benchmark niet meer voor Nvidia. Gezien Nvidia's
verleden met
valsspelen (naast fratsen zoals het gebruiken van PhysX om meer kaarten te verkopen en vervolgens PhysX softwarematig uit te schakelen) geef ik Nvidia niet het voordeel van de twijfel.
Best complexe situatie. Als ze het wel supporten dan helpen ze AMD terug het zadel in (ervan uitgaande dat AMD daadwerkelijk verdient aan Ryzen). Combineren van cpu+gpu is uberhaupt wel marketing friendly.
Doen ze het niet dan zal AMD wat van zich laten horen en dat kan dan weer tegen je werken. Niet echt best voor je imago als je opzettelijk de concurrent laat under performen.
Het zou behoorlijk arrogant van hen zijn als ze denken dat gamers voor een CPU van Intel i.p.v. een van AMD kiezen omdat een Nvidia kaart minder goed combineert voor sommige spellen. Het zou ook erg laag bij de grond zijn: het is prima om je tegenstander te willen verslaan door zelf een beter product te leveren, je tegenstander willen verslaan door een andere inkomstenbron te proberen af te snijden...
Ik denk niet dat Nvidia dat kan maar als ze zo zouden redeneren dan zou het zelfs voor Nvidia-begrippen wel erg triestig zijn.
Maar goed, eerst nog even kijken hoe het nu écht zit op het moment dat Vega er is. Tegen die tijd zal alles wel een beetje uit gedestilleerd zijn qua optimalisaties en bios stabiliteit.
Inderdaad, eerst even zien voor hoeveel spellen dit een probleem is. Stap 1: het voor diverse Gimpworks-titels en DX12-titels uitproberen. Hier op Tweakers zouden we dit kunnen doen, er zijn genoeg mensen die een Ryzen CPU hebben, als een aantal van hen met vergelijkbare configuraties het spel draaien met een AMD-kaart (of 2) en een aantal met een Nvidia-kaart...
Zeker zo gauw Vega uitkomt wordt het erg interessant om deze vergelijking te maken.
Ook ik verwachtte trouwens op voorhand dat het weinig verschil zou maken: AMD of Nvidia grafische kaart. Maar ja, de cijfers zijn duidelijk voor dit ene spel.
Fleximex schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 22:31:
[...]
Dat maakt niet eens zoveel uit. De verschillen zijn minimaal en ze zijn allemaal wel aan te raden. Je moet het gaan zoeken tussen de verschillen in de audio chip, netwerk chip en het aantal VRM phases e.d.
Sowieso valt het mij op dat alle ATX formaat B350 moederborden een heatsink hebben op de VRM's. Dat hebben niet alle goedkope Intel moederborden. Geen een is dus echt cheap ass op het eerste gezicht.
Dit is een handig overzichtje om te zien welke audio en netwerk chips en het aantal phases de moederborden hebben:
https://www.reddit.com/r/...erboard_links_a320_added/
Ik vraag me af of dat die heatsink functioneel is, zeker als de load wat langer duurt. Het zou best wel eens een marketingtool kunnen zijn. Zo'n blok metaal neemt warmte op maar het metaal isoleert ook en zorgt ervoor dat de warmte minder goed kan worden weggeblazen uit de kast. Veel belangrijker is hoe warm die componenten worden bij een langdurig hoog vermogen. Als je goede componenten en veel van die componenten hebt dan kan je de warmte beperken en verdelen en valt het per component mee.
[
Voor 18% gewijzigd door
Verwijderd op 02-04-2017 15:58
]