Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Misschien, maar waarom zou die van het screenshot dan 2933 gebruiken en niet 3200 met iets lagere base clock. Ik zie een paar mogelijke antwoorden: a) met base clock kan hij preciezer de maximale snelheid van zijn geheugen bepalen, b) met base clock verhoging maakt hij de processor sneller dan met multiplier verhoging, of c) de 3200 divider is niet stabiel waardoor hij wel de base clock moet gebruiken om die hoge geheugen snelheid te bereiken. Dus iedereen die een base clock generator heeft, probeer dat eens. :)

Ik heb die clock gen dan niet dus ga alvast overwegen een ander moederbord uit te zoeken. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 14:58:
[...]

Dat men 3200MHz niet werkend krijgt kan ik mij goed voorstellen, 1600MHz of te wel 3200MT/s lukt echter wel prima met Asus.
:P Je geeft het niet op hè :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Saturnus Kunnen zoveel redenen zijn waarom die een lagere divider/mulitplier gebruikt, reden staat er echter niet bij dus geen idee. Is ook een plaatje van G.Skill zelf en al ongeveer een maand oud, dus ondertussen kan er al heel veel verbetert zijn.

@Help!!!! Nee ooit zal men het goed zeggen, tot die tijd verbetering ik anderen wel. :P

[ Voor 50% gewijzigd door -The_Mask- op 31-03-2017 15:37 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 23:55
Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 13:56:
[...]

Het punt is meer dat ik nog geen positieve ervaringen met de AM4-moederborden van Asus ben tegengekomen. Nog geen juichverhalen over het bereiken van 3200 MHz en in de meeste gevallen blijkt zelfs 3000 MHz (ok, 29**) niet mogelijk te zijn. Dit terwijl de mensen die een ASRock AM4-moederbord gebruiken wel positieve ervaringen hebben met de frequentie. Dat er eens een moederbord van Asus brickt daar trek ik geen conclusie uit, het was mij om de EFI te doen.
Zal ik dan maar even een juich verhaal plaatsen. sinds bios 0902 (eerder had ik geen asus c6h) draai ik mijn geheugen op 3200MT/s cl14,14,14,14,34 zonder ook maar enige moeite te hebben gehad. Dit precies volgens de spec van mijn geheugen.

En gisteren nog iemand getipt op de 1002 bios welke nu ook netjes zijn niet QVL geheugen op 3200MT/s draait.

[ Voor 6% gewijzigd door Mirage op 31-03-2017 15:48 ]

https://www.afrikareisopmaat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VOODOO_WILLIE
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-08 01:29
Help!!!! schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 08:46:

Als je een CH6 koopt kun je het beste 1002 bios via usb stick en "usb bios flashback" methode gelijk in je mobo flashen. (Voorlopig zullen er wellicht nog wel wat mobo's in channel zitten met < 0902 bios.)
Hmzz. Nu ga ik dus weer twijfelen. Dat schiet lekker op :P

Ik vraag me trouwens ook af wat wijsheid is met betrekking tot de latjes. Is het handiger om 3600MT/s te kopen i.p.v. 3200MT/s? Je zou denken dat die gewoon lager geklokt worden zolang het nog niet ondersteund wordt. Als het ooit ondersteund wordt natuurlijk. Wat prijs betreft maakt het niet zoveel uit namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het qua prijs weinig uitmaakt en beide zijn single rank, dan zou ik gewoon 3600MT/s nemen. Meestal is het verschil echter wel groot en zit 2x8GB 3200MT/s rond de 140/160 euro en 2x8GB 3600MT/s vanaf zo'n 200 euro en dat maakt het toch wat minder interessant.

[ Voor 9% gewijzigd door -The_Mask- op 31-03-2017 16:53 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
-The_Mask- schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 15:35:
@Saturnus Kunnen zoveel redenen zijn waarom die een lagere divider/mulitplier gebruikt, reden staat er echter niet bij dus geen idee. Is ook een plaatje van G.Skill zelf en al ongeveer een maand oud, dus ondertussen kan er al heel veel verbetert zijn.
Nog meer bewijs dat het antwoord c is. Het gaat puur om het demonstreren van hoge RAM speed. Daarvoor willen ze blijkbaar niet de 3200 divider gebruiken. Dus wat overblijft is dat ze met 2933 plus base clock preciezer de max kunnen instellen of dat 3200 niet werkt en daarom 2933 plus base clock is gebruikt.

Mensen met bus speed clock generator moeten het maar eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:29
Heren, ik ben benieuwd of iemand hetzelfde probleem ervaart als ik.

Ik heb standaard mijn koptelefoon aangesloten in de achteringang van mijn moederbord (gigabyte gaming 3) omdat dat het enige is wat ik gebruik. Als ik dan mijn pc opstart nadat hij geheel afgesloten is kraakt mijn koptelefoon aan de linker kant. Ontkoppel ik de koptelefoon even en doe hem daarna terug dan is de kraak weg. Hoe kan dit komen?

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:43

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wut mail van Amazon dat mijn pakje in het kiala punt ligt :/ dat is wel heel snel (normaal was het pas dinsdag)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aceke
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-09 18:45
Heb mijne gisteren ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Saturnus schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 08:52:

Bijkomend effect voor mij van minimale DRAM controle is dat de G.Skill LED's nu als een regenboog tekeer gaan. :')
G.Skill's software slaat vandaag opeens wel aan. LEDs onder controle dus Asus laat advanced DRAM control blijkbaar standaard toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-08 15:31
Net bios 1002 geflashed (Asus crosshair hero). Geheugen op 3200 Mhz en timings op C14 gezet.
Hierbij, op advies van Mirage, dram volt en dram boot op 1,350V gezet. Works like a charm!

Nu stilletjes aan kijken om de cpu wat sneller te zetten.
cpu blijft nog redelijk koel moet ik zeggen, tijdens de cinebench test piekt ie op 52 graden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:19
In de conclusie: "We left no stone unturned in approaching this review"

Dan toch erg jammer dat ze alleen de average fps tonen. Het gaat om de minimum fps. Ryzen scoort daar juist met snel geheugen erg goed op. Ik lees ook vaak bij gebruikerservaringen dat de smoothness tijdens het gamen zo opvalt bij Ryzen (ook t.o.v. Intel CPU's). Beetje jammer dat dat ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:16
Volg dit topic al een tijdje zonder post, maar wou jullie dit lijstje niet onthouden :-). Kwam het tegen op hwbot.org.

https://docs.google.com/s...b?output=html&widget=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:41

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Alles binnen, helaas missen alle accessoires van mijn moederbord :(. Argh...wordt dus volgend weekend pas weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NINjak schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 14:48:
[...]

Natuurlijk zijn er wel positieve ervaringen met Asus moederborden.

Voor mij maakt het niet uit want het komt nog wel. Mijn pc doet het nu op 2400 goed/stabiel (G.Skill Ripjaws V) en dat is even het belangrijkste. Bij de volgende bios update zien we wel weer wat er dan evt. mogelijk is.

Voorbeeldje: Jayztwocents (YouTube) heeft op een Asus Crosshair 3200 werkend gekregen (met G.Skill Flair) en er zijn er meer. Ik ga zelf nu geen ander setje geheugen kopen, wat kan werken (als je de juiste krijgt), maar gebruik wel wat ik nu heb en zie wel of ik toekomst nog "moet" overstappen. 8)
In ieder geval lijkt ASRock het heel erg goed te doen en al vroeg veel latjes werkenede hebben gekregen op 3200 MT/s.
Ik zou trouwens wel eens graag willen vernemen van jullie (iedereen hier die een Ryzen systeem heeft of het moederbord en de CPU hiervoor al heeft gekocht) waarom jullie voor dat moederbord en die variant van R7 hebben gekozen.
@Saturnus
@Help!!!! Nee ooit zal men het goed zeggen, tot die tijd verbetering ik anderen wel. :P
Terecht maar ik vrees dat o.a. jij die strijd gaat verliezen. Maar vooruit, ik zal meedoen. ;)
stevens20 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 17:46:

Ik heb standaard mijn koptelefoon aangesloten in de achteringang van mijn moederbord (gigabyte gaming 3) omdat dat het enige is wat ik gebruik. Als ik dan mijn pc opstart nadat hij geheel afgesloten is kraakt mijn koptelefoon aan de linker kant. Ontkoppel ik de koptelefoon even en doe hem daarna terug dan is de kraak weg. Hoe kan dit komen?
Het meest voor de hand liggende is dat het gekraak wordt veroorzaakt door electromagnetische interferentie. Het beste advies: ofwel een moederbord gebruiken wat veel aandacht besteedt aan de audio (kwaliteit componenten en goed afschermen voor e.m. i.) ofwel een goed extern apparaat gebruiken en ook dan kan het misgaan (de Soundblaster XFi heeft ook serieuze problemen met gekraak onder bepaalde omstandigheden).

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2017 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fleximex schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 20:29:
[...]

Dan toch erg jammer dat ze alleen de average fps tonen. Het gaat om de minimum fps. Ryzen scoort daar juist met snel geheugen erg goed op. Ik lees ook vaak bij gebruikerservaringen dat de smoothness tijdens het gamen zo opvalt bij Ryzen (ook t.o.v. Intel CPU's). Beetje jammer dat dat ontbreekt.
Inderdaad, dat vind ik ook een (nogal grote) zwakte in hun reviews. Maar ik schrijf ook "FWIW". :)
Deze review laat een ander beeld zien dan veel andere publicaties, dat vind ik interessant want waarom?

FAOD, mijn links zijn niet perse items waar ik achter sta of die ik uberhaupt al tot in den treure bestudeerd heb of een mening over heb maar wel vaak items waarvan ik denk dat ze op de een of andere manier interessant zijn, discussie kunnen genereren of tot nieuwe inzichten kunnen leiden. De reacties van (soms meer kundige) medetweakers leiden daarbij regelmatig tot betere duiding. :)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fleximex schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 20:29:
[...]

Vooral frametimes is belangrijk. Alleen minimum fps verteld ook eigenlijk niks. Als het namelijk één frame is in een uur tijd welke er wat langer over doet en zo een minimum fps geeft van 30 bij een average van 80, terwijl alle andere minimale fps boven de 60 blijft is dit natuurlijk veel minder erg dan een gemiddelde van 80 met continue dips naar 45.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 15:29
stevens20 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 17:46:

Ik heb geen (alleen) gekraak maar wat ik wel heb als ik boxen en/of een koptelefoon op de voorkant aansluit dat het af en toe steeds harder/zachter gaat en daarbij dan ook "kraakt". Heel gek want de achteraansluiting heeft dat (nog?) niet, zover ik ondervonden heb.

Ik ben min of meer het onboard audio gebeuren nog aan het testen en dit probleem is toch een beetje een dooddoener. Ook een tweede uitgang voor de speakers gebruiken (aanzetten en gelijk geluid hebben) en even niet de koptelefoon is niet te doen.

Als het onboard gebeuren voor mijn gevoel toch "minder" is, er minder mee in/makkelijk te regelen is en weet ik wat nog meer, ga ik toch maar (terug) naar een dedicated geluidskaart. Het klinkt allemaal, als in geluid, niet fout maar sommige dingen wil de software blijven regelen, waar mijn keuze gewoon vast moet staan en niet omdat ik een andere plug erin steek de software het weer zelf wil regelen. Ik bedoel oa. de Amplify Level maar eigenlijk wil ik gewoon mijn boxen EN koptelefoon erin kunnen laten zitten.

Kleine aanvulling:
In mijn oude pc zit nog een Asus Xonar D2X en ondanks ik soms wat mic (boost) problemen die ik had (de boost doet het soms niet en dan moet ik hem uit/aan zetten zodat anderen mij kunnen horen) is er een kans dat deze toch overkomt of dat ik een andere koop. :+

[ Voor 8% gewijzigd door NINjak op 31-03-2017 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VOODOO_WILLIE
Help!!!! schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 08:46:

Er zat een bug in hun allereerste biossen. Die bug is opgelost in 0902 die al sinds 13 maart uit is. Inmiddels is ook 1002 uit beta en gereleased.

Als je een CH6 koopt kun je het beste 1002 bios via usb stick en "usb bios flashback" methode gelijk in je mobo flashen. (Voorlopig zullen er wellicht nog wel wat mobo's in channel zitten met < 0902 bios.)
Geldt dat alleen voor het "bricken" of ook voor de "belabberde" usb-3.1 snelheid? Ik zoek me de tandjes maar ik zie alleen iets over het fixen van het bricken ergens in een forum. Ik kan me de tijd nog herinneren dat er bij de download ook nog iets te vinden was als "release notes". Blijkbaar vinden ze dat niet meer zo nodig ... :(

Die usb bios flashback is overigens wel een handige feature. Het lijkt wel of die fabrikanten met elkaar afspreken dat ze net allemaal 1 of 2 kleine dingetjes anders doen ... Het maakt het er niet makkelijker op. Ik twijfel dus nog steeds tussen de C6H en de Taichi ...

Ik vraag me trouwens af of er nog significant verschil in geluidskwaliteit is tussen de mobo's. Ze gebruiken allemaal dezelfde chips dus het zal aankomen op de uitvoering van het omringende circuit. Het beperkte aantal reviews op hwi lijken aan te geven dat het in de praktijk eigenlijk geen drol uitmaakt. Overigens gaat het geluid hier via een aardige installatie (Marantz PM-8005 en JBL XL1000) en niet via een cheapo desktopsetje.

[ Voor 16% gewijzigd door VOODOO_WILLIE op 31-03-2017 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij een aantal moederborden is de slechtere USB 3.1 Gen2 snelheid een hardware beperking. Maar ik vraag mij af of je er echt mee moet zitten. 1000MB/s of 750/850MB/s is natuurlijk nog steeds razendsnel. Mijn twee externe USB hardeschijven zijn nog steeds USB 2.0 met iets van 30MB/s. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VOODOO_WILLIE
Ik vroeg het me alleen af. Uiteraard is het een hardwarebeperking maar slechte softwarematige optimalisatie had ook nog invloed kunnen hebben natuurlijk. Ik heb hier gelukkig wel usb3 sticks en disks dus daar ga ik wel wat van merken.
Ik kan me nog herinneren dat ik ooit een backup gemaakt heb via usb1 ... dat was pas leuk met 120 GB aan zooi ... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VOODOO_WILLIE schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 23:50:
Ik heb hier gelukkig wel usb3 sticks en disks dus daar ga ik wel wat van merken.
Eh, bij lange na niet. USB disks en hardeschijven kunnen bij lange na niet een USB 3.1 Gen2 poort dichttrekken ook al komt die maar tot 75% van wat die eigenlijk zou moeten halen. Zelfs met normale SATA-600 SSD's merk je geen enkel verschil tussen een trage USB 3.1 Gen2 poort en een snelle.

Wil je werkelijk verschil merken moet je een NVMe SSD in een USB 3.1 Gen 2 behuizing plaatsen, alleen dan kun je een USB 3.1 Gen2 poort tot de max belasten. Maar wie gebruikt nu zoiets? Bijna niemand lijkt mij.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 15:29
VOODOO_WILLIE schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 22:59:
[...]
Geldt dat alleen voor het "bricken" of ook voor de "belabberde" usb-3.1 snelheid? Ik zoek me de tandjes maar ik zie alleen iets over het fixen van het bricken ergens in een forum. Ik kan me de tijd nog herinneren dat er bij de download ook nog iets te vinden was als "release notes". Blijkbaar vinden ze dat niet meer zo nodig ... :(
[...]
Ik had bij mijn laatste bios update een flink/brick probleem.

Er kwam tijdens het bios flashen een reset en die was waarschijnlijk niet gepland (was even op mijn mobiel bezig) want volgens mij moet ik altijd nog op "OK" klikken voor het resetten. Het is een tijd geleden dat ik ooit tegen zo 'n probleem aangelopen was en ook dat ik een Asus mobo had ;)

Mijn Asus PRIME-x370-PRO heeft geen bios update thingie zoals de Crosshair maar (gelukkig) wel een "bios repair mode" welke zou moeten werken als je een USB of een CD in je systeem zou hebben met een bios. Ik heb van alles geprobeerd om het repair gebeuren te gebruiken/op te roepen. Met de cd zag je idd. dat de cd gelezen werd maar voor de rest niks (nog steeds geen inhoud). Bij een USB stick min of meer het zelfde maar dat zie je minder want die knipperde 1x en dat was het.

Uiteindelijk wordt er nergens over de naam gesproken en nadat ik van de laatste bios (welke eerder fout ging) de naam had veranderd naar hoe het op de asus installatie cd stond kreeg ik opeens wel de inhoud te zien en kon ik de bios opnieuw flashen (wat toen wel goed ging).

Ik deel het hier nog even voor als iemand tegen de zelfde problemen aan zou lopen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:58
offtopic:
Eens :P

Het is ook 1750 MHz GDDR5, geen 3500 en al helemaal geen 7000. En als we dan toch bezig zijn, meer Engelse termen zonder verbastering. Latentie (latent zijn) is iets heel anders dan latency (vertraging). Performantie is ook een afgrijselijk woord :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VOODOO_WILLIE
-The_Mask- schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 00:05:
[...]

Eh, bij lange na niet. USB disks en hardeschijven kunnen bij lange na niet een USB 3.1 Gen2 poort dichttrekken ook al komt die maar tot 75% van wat die eigenlijk zou moeten halen. Zelfs met normale SATA-600 SSD's merk je geen enkel verschil tussen een trage USB 3.1 Gen2 poort en een snelle.

Wil je werkelijk verschil merken moet je een NVMe SSD in een USB 3.1 Gen 2 behuizing plaatsen, alleen dan kun je een USB 3.1 Gen2 poort tot de max belasten. Maar wie gebruikt nu zoiets? Bijna niemand lijkt mij.
Gheh. Daar had ik, gek genoeg, nog niet eens bij stil gestaan. Dat zal wel aan de overdosis info liggen want normaal gesproken ben ik toch wel zo helder om aan zoiets te denken. Nu ben ik wel van plan om er een NVMe SSD in te stoppen dus van desktop naar USB-stick zal schelen maar het gros zal inderdaad van en naar HDD gaan. Externe NVMe SSD's in een USB 3.1 Gen 2 behuizing zullen er vast komen maar tegen de tijd dat een 1 of 2 TB versie betaalbaar is dan is mijn nieuwe systeem inmiddels wel tot stof vergaan.
Altijd handige info, ook al ga ik voor een ander mobo (waar ik nog steeds niet uit ben :P ) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 21:08:
[...]
Het meest voor de hand liggende is dat het gekraak wordt veroorzaakt door electromagnetische interferentie. Het beste advies: ofwel een moederbord gebruiken wat veel aandacht besteedt aan de audio (kwaliteit componenten en goed afschermen voor e.m. i.) ofwel een goed extern apparaat gebruiken en ook dan kan het misgaan (de Soundblaster XFi heeft ook serieuze problemen met gekraak onder bepaalde omstandigheden).
Hmm.. Ik baal er wel van. Zou het kunnen helpen om de pc aan een Aarde te verbinden? Een ijzerdraadje vanuit de kast naar de verwarming.

Dit is erg storend zo. Ik luister graag muziek maar dit is geen porem.
NINjak schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 22:24:
[...]

Ik heb geen (alleen) gekraak maar wat ik wel heb als ik boxen en/of een koptelefoon op de voorkant aansluit dat het af en toe steeds harder/zachter gaat en daarbij dan ook "kraakt". Heel gek want de achteraansluiting heeft dat (nog?) niet, zover ik ondervonden heb.

Ik ben min of meer het onboard audio gebeuren nog aan het testen en dit probleem is toch een beetje een dooddoener. Ook een tweede uitgang voor de speakers gebruiken (aanzetten en gelijk geluid hebben) en even niet de koptelefoon is niet te doen.

Als het onboard gebeuren voor mijn gevoel toch "minder" is, er minder mee in/makkelijk te regelen is en weet ik wat nog meer, ga ik toch maar (terug) naar een dedicated geluidskaart. Het klinkt allemaal, als in geluid, niet fout maar sommige dingen wil de software blijven regelen, waar mijn keuze gewoon vast moet staan en niet omdat ik een andere plug erin steek de software het weer zelf wil regelen. Ik bedoel oa. de Amplify Level maar eigenlijk wil ik gewoon mijn boxen EN koptelefoon erin kunnen laten zitten.

Kleine aanvulling:
In mijn oude pc zit nog een Asus Xonar D2X en ondanks ik soms wat mic (boost) problemen die ik had (de boost doet het soms niet en dan moet ik hem uit/aan zetten zodat anderen mij kunnen horen) is er een kans dat deze toch overkomt of dat ik een andere koop. :+
Ik baal hier best wel van. Het is ook best wel aanwezig en het was er de eerste dagen niet. Ik dacht eerst dat mijn koptelefoon kapot was. De voorkant is de audio nog erger maar dat kan ook komen door de 9 jaar oude kast.

Ik moet hiervoor echt op zoek naar een oplossing. Zijn dit dingen die het moederbord toe te schrijven zijn?

[ Voor 54% gewijzigd door stevens20 op 01-04-2017 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

NINjak schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 22:24:
[...]
De drivers zijn momenteel wel het probleem denk ik. Om één of andere reden wil de driver van de Asus website (Asus Prime X370-Pro) ook een impedance verhoging doen voor mijn powered speakers, terwijl die juist voldoende sterk signaal hebben op het laagste. Maar elke reboot of headphone plug/unplug moet ik het opnieuw lager zetten.

De S1220(A) chipset klinkt op zich goed, maar de drivers kunnen nog verbetering gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PegOpDeWeg
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09 12:07

PegOpDeWeg

eej wasup?

Interessante video van AdoredTV Die testen deed met Tombraider, de 1800X en 7700 op een nVidia GTX1070 VS AMD RX480 met onverwachte resultaten. Het lijkt erop dat de Nvida dx12 API een probleem heeft.

YouTube: Ryzen of the Tomb Raider

"It's better to burn out, than fade away"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fleximex
Het blijkt overigens dat de slechte DX12 performance met Ryzen in games komt omdat zowat elke reviewer test met Nvidia graphics cards. Ook Tweakers: AMD's Ryzen 7 1700: plus de gameprestaties van Ryzen

Dit komt natuurlijk omdat AMD nog geen echt high end graphics card heeft. Maar als je Rise of the Tomb Raider in DX12 test met 2 RX 480's in CF dan komen er hele rare resultaten uit t.o.v 1070's beide gepaard met een 7700K en een 1800X:

TLDW;
Benchmarks in Rise of the Tomb Raider (average FPS):

Geothermal Valley1070 OC480 CF
7700K DX1291,06101,16
1800X DX1268,1694,87

Soviet Installation1070 OC480 CF
7700K DX1298,30104,90
1800X DX1273,6798,77

En dan is het verschil dus in DX12 tussen een 1800X en een processor met een betere IPC en hogere clocks, de 7700K, veel kleiner. Dus de crappy Nvidia drivers spelen ook een rol in de oorlog tussen AMD en Intel :P

[ Voor 5% gewijzigd door Fleximex op 01-04-2017 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb ondertussen uitgevist waar die 'auto-overclock' vandaan komt op mijn Asus B350M-A Prime... Als ik in de UEFI 'Optimised settings' kies dan zet ie de multiplier automatisch op 38,5 in plaats van 36 :P.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VOODOO_WILLIE schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 22:59:
[...]

Nee, ben niks tegengekomen over verbeterde USB 3.1 snelheid. Dat ligt volgensmij bij de Hero aan de gekozen hardware oplossing dus daar ga je denk geen significante verbetering zien.
De CH6 staat bovenaan mijn shortlist en vind de mindere snelheid niet echt passen bij de prijs van het mobo maar het is voor mij absoluut geen dealbreker. Het is snel genoeg voor mij.

Releasenotes zijn ook bij Asus meestal zeer beperkt. Dat is wel jammer ja. In de diverse CH6 topics die Elmor (ASUS mobo medewerker) heeft gestart vind je vaak wel iets meer over de verbeteringen maar nog steeds is het summier.
Die usb bios flashback is overigens wel een handige feature. Het lijkt wel of die fabrikanten met elkaar afspreken dat ze net allemaal 1 of 2 kleine dingetjes anders doen ... Het maakt het er niet makkelijker op. Ik twijfel dus nog steeds tussen de C6H en de Taichi ...
USB bios flashback vind ik wel een echt fijne feature. Mijn volgende mobo wordt in principe ASUS omdat ik daar tot nu toe grosso modo de beste ervaringen mee heb.

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Heeft even geduurd, maar hier is de Prime X370 Asus 515 update!

http://dlcdnet.asus.com/p...ME-X370-PRO-ASUS-0515.zip

(As always, AL je settings worden gewist! Schrijf even je OC profielen enzo over.)

Gaan we weer, case uit elkaar en QFan weer manipuleren. Maar deze EUFI zou een blijvertje kunnen gaan worden voorlopig.

Have fun!

[ Voor 41% gewijzigd door djunicron op 01-04-2017 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

djunicron schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 13:56:
Heeft even geduurd, maar hier is de Prime X370 Asus 515 update!

http://dlcdnet.asus.com/p...ME-X370-PRO-ASUS-0515.zip

(As always, AL je settings worden gewist! Ik schrijf even je OC profielen enzo over.)
Thanks voor de melding ! Weeral alleen te vinden onder Windows 7 64-bit |:(

PRIME X370-PRO BIOS 0515
1.Improve system stability.
2.Enhance memory compatibility
3.Improve CPU temperature monitor function

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

En een nieuwe voor de B350M-A ook! We leven op hoop :+

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Mochten er mensen zijn die een probleem hebben met het upgraden/flashen van hun Ryzen AM4 Bios/Uefi dan heb ik evt een AM4 A12-9800 APU die uitkomst kan bieden. (Zoetermeer)

Je hebt dacht ik wel minimaal video out nodig op het moederbord.....

Voor intel bestaat dacht ik al een draadje met een ''doorgeef'' cpu voor dit opwaarderen van sommige moederborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:23

Hoogie2004

Whohooooo

Borromini schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 14:08:
En een nieuwe voor de B350M-A ook! We leven op hoop :+
Met de nieuwe lijkt het systeem stabiel met 2666 memory :)

Elke bios een stapje beter :+

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:02
stevens20 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 08:53:
[...]

Hmm.. Ik baal er wel van. Zou het kunnen helpen om de pc aan een Aarde te verbinden? Een ijzerdraadje vanuit de kast naar de verwarming.

Dit is erg storend zo. Ik luister graag muziek maar dit is geen porem.
In dat geval zet je de helft van je netspanning op je verwarming ;).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

2933

2933MT/s cl18. (LPX 32GB kit Hynix 5.39 3000cl15)

To be fair: 2933 cl20 was me onder 0511 ook al gelukt op 1.365V.

Dus dit is beter.

Temps op m'n 1700 liggen ook 10 graden lager Idle: van 34 naar 24-25 graden. (22 graden omgeving)

Nu nog kijken of de CPU nog weer wil overclocken, die loopt nu nog stock.

===

Update:

Met 0515 lijkt mijn performance allround wat omlaag te zijn gegaan.

Cinebench op 2933 cl18 = 1610 (max uit 10 runs)
Cinebench voorheen 2666 cl16 = 1650 (1643-1650)

0515 lijkt meer ok met het instellen van niet hele multiplier waarden, voorheen kon ik b.v. geen 37.5 intypen en POSTen. Echter is m'n performance op b.v. 38.5 multi compleet waardeloos. Het hele systeem begint ervan te haperen, sommige cores komen totaal niet mee. Cinenbench komt amper nog aan 1000 puntjes als ik em op 38.5 of 38.25 post.

Inmiddels maar weer terug naar 2666mhz cl16 -> zowel Paragon als RotTR als Overwatch leveren 5-20% fps in met 2933MT/s.

[ Voor 43% gewijzigd door djunicron op 01-04-2017 15:16 . Reden: phew er stond 2933mhz ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Fleximex schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 10:28:
Het blijkt overigens dat de slechte DX12 performance met Ryzen in games komt omdat zowat elke reviewer test met Nvidia graphics cards. Ook Tweakers: AMD's Ryzen 7 1700: plus de gameprestaties van Ryzen

Dit komt natuurlijk omdat AMD nog geen echt high end graphics card heeft. Maar als je Rise of the Tomb Raider in DX12 test met 2 RX 480's in CF dan komen er hele rare resultaten uit t.o.v 1070's beide gepaard met een 7700K en een 1800X:

TLDW;
Benchmarks in Rise of the Tomb Raider (average FPS):

Geothermal Valley1070 OC480 CF
7700K DX1291,06101,16
1800X DX1268,1694,87

Soviet Installation1070 OC480 CF
7700K DX1298,30104,90
1800X DX1273,6798,77

En dan is het verschil dus in DX12 tussen een 1800X en een processor met een betere IPC en hogere clocks, de 7700K, veel kleiner. Dus de crappy Nvidia drivers spelen ook een rol in de oorlog tussen AMD en Intel :P
Het is en blijft AdoredTV dus voor het echt serieus te nemen is zijn er toch wat meer gevestigde namen nodig die dit onderschrijven. Maar wellicht zien we hier het effect van de 'wonderdriver' waar Nvidia ooit mee kwam (die driver gericht op verlagen cpu overhead, het wonder is dan meteen verklaard).

Interessant want dan ontstaat de vraag of Nvidia professioneel genoeg is om met AMD samen te werken om te optimaliseren voor Ryzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hoogie2004 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 14:23:
[...]

Met de nieuwe lijkt het systeem stabiel met 2666 memory :)

Elke bios een stapje beter :+
Hier ook 2666 MT met Corsair CMK16GX4M2B3000C15 op de Asus Prime B350M-A.

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/5gnpsfuzd/CPU-_Z_geheugen.png

Nu nog even stress-testen om te zien of het überhaupt stabiel is :).

Edit: processor zit nog steeds vlotjes rond de 50° C... Dus daar zit geen verbetering in :O

[ Voor 9% gewijzigd door Borromini op 01-04-2017 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sdk1985 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 14:47:
[...]
Interessant want dan ontstaat de vraag of Nvidia professioneel genoeg is om met AMD samen te werken om te optimaliseren voor Ryzen.
Belangrijker is welke zakelijke afweging nvidia gaat maken:
Niet optimaliseren voor de eigen kaarten en op die manier een fors koopargument voor Ryzen + Vega creëren.
Of wel optimaliseren voor de eigen kaarten en zo alleen de Ryzen cpu het voordeel geven.
(hier heeft NV weinig last van, van de te verwachten betere verkoop van Vega veel meer)

Voor AMD lijkt het me zelfs beter wanneer Nvidia niet optimaliseert en ze zodoende een grotere markt hebben voor Ryzen + Vega. Voor de potentiële klant scheelt dat dubbel in de uitgaven: lager geprijsde cpu + gpu. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik heb geen problemen met mijn RAM (hyperx fury 2666mhz) .Sterker nog ik kan het dik overclocken op mijn Asus prime b350 plus bordje.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/wqvxqa.jpg

Cinebench op 3.9GHz ,is ook prime95 stable maar door hoge temps niet te doen met stock koeler.
In afwachting tot ik me custom wc weer kan inbouwen.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/14bhuoj.jpg

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@hierboven:

Die Ryzen 1700 met een Stock Cooler is gewoon echt zonde, dat is bijna altijd prut (behalve de Wraith).
Voor 2 tot 3 tientjes heb je een prima aftermarket Cooler die heel veel beter gaat presteren.
(dat zijn ook de kosten niet op deze set)
Wel mooi dat je prima kan OC-en. Met welk bios lukt dat en is dat origineel of een update ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik heb ook custom wc boven liggen maar moet het ek supremacy evo blok nog bestellen en dan kan ik hopelijk verder.
Mijn wc bestaat uit EK ,XSPC en Black ice xtreme 2 full copper en 4 cm dikke 240 rad.
Ik kon met de standaard bios al goed overklokken ,draait nu de nieuste bios op en werkt ook perfect.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
Na mijn problemen met niet meer kunnen booten blijkt het moederbord defect en nu omgewisseld voor een nieuwe. Wederom weer succesvol intel burn test op high stable tot max 63c op 3.9Ghz 1.31 vcore en 3200ram op cas 16. Nu maar wachten tot in mei waarschijnlijk snelheden hoger kunnen dan 3200 door een update van amd. 4Ghz ios het niet waard door de enorme hoeveelheid extra volt en warmte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stevens20 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 08:53:
[...]

Hmm.. Ik baal er wel van. Zou het kunnen helpen om de pc aan een Aarde te verbinden?
Nee. :)
Korte en simplistische versie: electronische componenten op het moederbord wekken een magnetisch veld op en dat magnetisch veld heeft weer invloed op de stroom die doorheen andere componenten (zoals componenten die de enen en nullen omzetten in een sinusoïde (DAC)) loopt wat weer invloed heeft op het opgewekte magnetische veld van dat component etc.
Bewegende electronen wekken een magnetisch veld op en een magentisch veld heeft invloed op hoe de electronen bewegen. Dat principe gebruiken ze om fossiele brandstoffen, water, gas, radioactief materiaal...te gebruiken om stroom te genereren wat jij uit jouw stopcontact haalt (dat doen ze door reusachtige dynamo's te laten ronddraaien met stoom die ontstaat wanneer de warmte door water wordt opgenomen, hoe groter die dynamo's hoe efficiënter het werkt) of om met een dynamo een fietslamp te verlichten of andersom om met stroom een motor te laten draaien (elektrische auto).
Misschien kan je het verhelpen/verminderen door zelf het audiodeel beter te isoleren maar begin daar maar niet zelfstandig aan tenzij je goed uitzoekt wat je doet.
Je zou een DAC + versterker kunnen koppelen aan je moederbord via S/PDIF of eventueel eens iets zoals de X7 van Soundblaster (in feite hetzelfde maar gericht op desktopcomputers) kunnen gebruiken.
sdk1985 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 14:47:
[...]

Het is en blijft AdoredTV dus voor het echt serieus te nemen is zijn er toch wat meer gevestigde namen nodig die dit onderschrijven.
Ik denk dat jij AdoredTV tekort doet. Wat in ieder geval duidelijk is is dat Ryzen in combinatie met een AMD kaart voor dat spel relatief aanzienlijk beter presteert dan Ryzen met een Nvidia kaart. Het raadsel: waarom heeft Ryzen daar veel meer last van dan Intel?
Maar wellicht zien we hier het effect van de 'wonderdriver' waar Nvidia ooit mee kwam (die driver gericht op verlagen cpu overhead, het wonder is dan meteen verklaard).
Dat is een mogelijke verklaring. Mensne die het spel en een vergelijkbare CPU met 4 kernen of meer hebben zouden dit eens kunnen onderzoeken door de CPU-load te meten terwijl ze het spel spelen. Iemand hier moet dat toch wel even kunnen doen? :)
Nvidia gedraagt zich vaak als een kleuter maar ik denk niet dat Nvidia een andere keuze heeft dan samen te werken met AMD voor Ryzen. Als potentiële klanten een Ryzen CPU gebruiken en Nvidia kaarten niet goed samenwerken met Ryzen dan wordt het voor die potentiële klanten hun keuze voor de grafische kaart wel heel erg gemakkelijk gemaakt. Nvidia zou zichzelf ermee benadelen.
Verwijderd schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 17:45:
@hierboven:

Die Ryzen 1700 met een Stock Cooler is gewoon echt zonde, dat is bijna altijd prut (behalve de Wraith).
Voor 2 tot 3 tientjes heb je een prima aftermarket Cooler die heel veel beter gaat presteren.
(dat zijn ook de kosten niet op deze set)
Wel mooi dat je prima kan OC-en. Met welk bios lukt dat en is dat origineel of een update ?
Die stock koeler is allesbehalve prut, het is wel zonde dat ze die erbij doen, ze hadden beter de CPU voor 20-30 euro minder verkocht zonder die koeler erbij te doen.
Hun stock koelers zijn best wel goed voor de grootte die ze hebben (dissipatie warmte en geluid) en je haalt daar ongeveer 3,8 GHz mee voor de 1700. Het blijft natuurlijk wel beperkt doordat stock koelers zo belachelijk klein moeten zijn omdat ze in piepkleine kastjes moeten passen. :')
Mensen die los zo'n CPU kopen bouwen zelf hun systeem, die kan je beter zelf hun koeler laten uitzoeken.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2017 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 17:50:
[...]
KNIP/PLAK
Die stock koeler is allesbehalve prut, het is wel zonde dat ze die erbij doen, ze hadden beter de CPU voor 20-30 euro minder verkocht zonder die koeler erbij te doen.
Hun stock koelers zijn best wel goed voor de grootte die ze hebben (dissipatie warmte en geluid) en je haalt daar ongeveer 3,8 GHz mee voor de 1700. Het blijft natuurlijk wel beperkt doordat stock koelers zo belachelijk klein moeten zijn omdat ze in piepkleine kastjes moeten passen. :')
Mensen die los zo'n CPU kopen bouwen zelf hun systeem, die kan je beter zelf hun koeler laten uitzoeken.
Piepkleine koelers kunnen natuurlijk nooit goede koelresultaten geven zoals een midclass aftermarket 12cm.
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat de retail waarde van de wraith spire 20 tot 30 euro is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2017 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Verwijderd schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 18:15:
[...]

Piepkleine koelers kunnen natuurlijk nooit goede koelresultaten geven zoals een midclass aftermarket 12cm.
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat de retail waarde daarvan 20 tot 30 euro is.
De Wraith spire is geen slechte koeler ,deze zit ook standaard bij de 1700.
Snelheden boven de 3.7GHz is net iets teveel van het goede voor deze koeler die 95w TDP kan koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-J schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 18:20:
[...]

Snelheden boven de 3.7GHz is net iets teveel van het goede voor deze koeler die 95w TDP kan koelen.
3,8 haal je, in ieder geval als je een beetje geluk hebt (Tech City), maar daar ligt de grens. Een beetje een vreemde keuze voor een CPU die vaak overklokt kan worden tot 4,0 GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-J schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 18:20:
[...]

Die Spire 95 Watt TDP Coolertjes kun je hier voor 1 euro kopen voor AM3+ etc. (originele naam: Coolreef II)
Die zijn idd compact maar ook erg slecht. De max. TDP waarde daarvan is echt niet gelogen.....
Imho zijn ze dan ook zwaar underclassed voor Ryzen. En al helemaal voor Ryzen onder OC.

Jouw OC komt stressed veel hoger uit dan 100W denk eerder richting de 150Watt of nog hoger.
Dan heb je nog heel veel geluk dat je met de 95W koeler de 3,9GHZ haalt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Phuncz schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 14:03:
[...]

Thanks voor de melding ! Weeral alleen te vinden onder Windows 7 64-bit |:(

PRIME X370-PRO BIOS 0515
1.Improve system stability.
2.Enhance memory compatibility
3.Improve CPU temperature monitor function
Puntje 3 is volgens mij dat de fan controller niet meer naar de "CPU diode" meting kijkt maar naar de "CPU", want ik merk dat de fan speed nu niet om de x seconden omhoog gaat en dan weer omlaag.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Nuobmgf.png
Zelfde waardes nu en met de vorige BIOS, maar de fan speed gaat nu niet mee op de hobbelige groene lijn.

Wat beide werkelijk zijn of meten, heb ik geen idee, maar ik ben blij. Ik heb nog niet geprobeerd of mijn Corsair LPX DDR4-3200 nu ook op 3200 loopt, deze staat nog op 2933.

[ Voor 14% gewijzigd door Phuncz op 01-04-2017 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PegOpDeWeg schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 10:21:
Interessante video van AdoredTV Die testen deed met Tombraider, de 1800X en 7700 op een nVidia GTX1070 VS AMD RX480 met onverwachte resultaten. Het lijkt erop dat de Nvida dx12 API een probleem heeft.

Het was al een tijdje bekent dat Nvidia behoorlijke DX12 problemen had. Om het nu zo uitgebeeld te zien is wel pijnlijk. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 18:38:
[...]

Het was al een tijdje bekent dat Nvidia behoorlijke DX12 problemen had. Om het nu zo uitgebeeld te zien is wel pijnlijk. :P
Meer specifiek: DX12 problemen exclusief met Ryzen en dus niet met intel (iig de 7700).......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Verwijderd schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 18:30:
[...]

Die Spire 95 Watt TDP Coolertjes kun je hier voor 1 euro kopen voor AM3+ etc. (originele naam: Coolreef II)
Die zijn idd compact maar ook erg slecht. De max. TDP waarde daarvan is echt niet gelogen.....
Imho zijn ze dan ook zwaar underclassed voor Ryzen. En al helemaal voor Ryzen onder OC.

Jouw OC komt stressed veel hoger uit dan 100W denk eerder richting de 150Watt of nog hoger.
Dan heb je nog heel veel geluk dat je met de 95W koeler de 3,9GHZ haalt....
Je gaat toch niet denken dat ik die koeler erop laat zitten ?
Volgens mij heb jij mijn eerste post nog niet goed doorgelezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-J schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 19:00:
[...]

Je gaat toch niet denken dat ik die koeler erop laat zitten ?
Volgens mij heb jij mijn eerste post nog niet goed doorgelezen...
Nee ik denk dus niet dat je die erop gaat laten maar voor zover ik je goed begrijp werk je er nu wel tijdelijk mee totdat je waterkoeling weer werkt. Dat beperkt dus je OC, vanwege de max. TDP van 95w.

De AMD Wraith Spire schat ik in als een opgeleukte Spire Voyager pwm:
http://www.spire-corp.com.../voyager-pwm-sp606s7-pwm/

Met de Wraith bedoelde ik in mijn eerdere post de Wraith max, die wel goed koelt.
Ik was even vergeten dat de AMD Spire ook als voorvoegsel Wraith had......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 18:38:
[...]

Hoe verklaar jij dat Intel hier minder last van heeft? Inclusief de 6900k!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Klopt die koeler die koelt vrij aardig,het overklokken is puur aftasten waartoe de cpu in staat is ,ik ga hem natuurlijk niet constant in de 90 graden laten lopen dat is zonder voor de centjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 19:13:
[...]

Hoe verklaar jij dat Intel hier minder last van heeft? Inclusief de 6900k!
Intels bestaande en bekende techniek in tegenstelling tot Ryzen wat nog (te) nieuw is inclusief aan te pakken kinderziektes. Voor andere verklaringen moet ik mijn Alu hoedje uit de kast gaan halen......
Speedy-J schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 19:14:
Klopt die koeler die koelt vrij aardig,het overklokken is puur aftasten waartoe de cpu in staat is ,ik ga hem natuurlijk niet constant in de 90 graden laten lopen dat is zonder voor de centjes..
Snap ik natuurlijk, feit blijft dat de spire nu je OC beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

[...]

Snap ik natuurlijk, feit blijft dat de spire nu je OC beperkt.
Dat is een feit dus daarom even terug op 3.7GHz en afwachten wanneer ik me nieuwe waterblok kan bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski1986
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-09 08:55
Al een nederlandse webshop die de prijs voor de Ryzen 5's bekend heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasin76
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-01-2024
IDag Allen,

k heb een budget rond de 100 euro om uit te geven aan B350 bordje.
Welke te kopen en waarom?
Welke Am4 b350 bord is absoluut niet aan te raden?

Ik ga hierin een ryzen 5 prikken.
Modbreak:Dit is een ervaringentopic. Als je nog zo'n ding moet kopen heb je geen ervaringen te melden en zit je hier verkeerd.

Sowieso is dit niet de plek voor aankoopadviesvragen, zie ook:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

[ Voor 41% gewijzigd door dion_b op 04-04-2017 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-09 09:45
yasin76 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 22:18:
IDag Allen,

mischien even wachten tot de ryzen 5 uit is ik denk dat de nieuwe moederborden van msi dan ook uit komen en waarschijnlijk van meer fabrikanten wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
yasin76 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 22:18:
IDag Allen,

Dat maakt niet eens zoveel uit. De verschillen zijn minimaal en ze zijn allemaal wel aan te raden. Je moet het gaan zoeken tussen de verschillen in de audio chip, netwerk chip en het aantal VRM phases e.d.

Sowieso valt het mij op dat alle ATX formaat B350 moederborden een heatsink hebben op de VRM's. Dat hebben niet alle goedkope Intel moederborden. Geen een is dus echt cheap ass op het eerste gezicht.

Dit is een handig overzichtje om te zien welke audio en netwerk chips en het aantal phases de moederborden hebben:
https://www.reddit.com/r/...erboard_links_a320_added/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomski1986 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 22:05:
Al een nederlandse webshop die de prijs voor de Ryzen 5's bekend heeft?
Ja bij de Paradigit Groep daar staan de MSRP prijzen in euro's, maar de verwachte euro prijzen voor de goedkoopste winkels en de MSRP in dollars staat ook gewoon in AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 37

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski1986
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-09 08:55
-The_Mask- schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 22:57:
[...]

Ja bij de Paradigit Groep daar staan de MSRP prijzen in euro's, maar de verwachte euro prijzen voor de goedkoopste winkels en de MSRP in dollars staat ook gewoon in AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 37
Bedankt.

Zie ik dat goed, een prijsverschil van 70 euro voor 0,1 Ghz verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
Ik weet niet precies naar welke 2 modellen je kijkt maar waarschijnlijk zit er ook nog een verschil van 2 cores/4 threads tussen de twee als zo even snel naar het lijstje kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Verwijderd schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 17:50:
[...]

[...]

Dat is een mogelijke verklaring. Mensne die het spel en een vergelijkbare CPU met 4 kernen of meer hebben zouden dit eens kunnen onderzoeken door de CPU-load te meten terwijl ze het spel spelen. Iemand hier moet dat toch wel even kunnen doen? :)

.
Ik weet niet of je dat op die manier kan meten. Uit het Ryzen/Ashes of the Singularity verhaal kwam naar voren dat Oxide 5 jaar lang met de instructie (volgorde) voor Intel heeft geoptimaliseerd. Nu zie je dat dit flink wat kan doen. Nvidia wonderdriver verhaal lijkt daar eigenlijk verdacht veel op (alleen hebben ze zo ver ik weet nooit uitgelegd wat ze precies deden, maar een dergelijke optimalisatie zou een hoop verklaren).
Nvidia gedraagt zich vaak als een kleuter maar ik denk niet dat Nvidia een andere keuze heeft dan samen te werken met AMD voor Ryzen. Als potentiële klanten een Ryzen CPU gebruiken en Nvidia kaarten niet goed samenwerken met Ryzen dan wordt het voor die potentiële klanten hun keuze voor de grafische kaart wel heel erg gemakkelijk gemaakt. Nvidia zou zichzelf ermee benadelen.
Best complexe situatie. Als ze het wel supporten dan helpen ze AMD terug het zadel in (ervan uitgaande dat AMD daadwerkelijk verdient aan Ryzen). Combineren van cpu+gpu is uberhaupt wel marketing friendly.

Doen ze het niet dan zal AMD wat van zich laten horen en dat kan dan weer tegen je werken. Niet echt best voor je imago als je opzettelijk de concurrent laat under performen.

Maar goed, eerst nog even kijken hoe het nu écht zit op het moment dat Vega er is. Tegen die tijd zal alles wel een beetje uit gedestilleerd zijn qua optimalisaties en bios stabiliteit.

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 02-04-2017 02:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VOODOO_WILLIE
Help!!!! schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 13:04:
[...]

Nee, ben niks tegengekomen over verbeterde USB 3.1 snelheid. Dat ligt volgensmij bij de Hero aan de gekozen hardware oplossing dus daar ga je denk geen significante verbetering zien.
De CH6 staat bovenaan mijn shortlist en vind de mindere snelheid niet echt passen bij de prijs van het mobo maar het is voor mij absoluut geen dealbreker. Het is snel genoeg voor mij.

Releasenotes zijn ook bij Asus meestal zeer beperkt. Dat is wel jammer ja. In de diverse CH6 topics die Elmor (ASUS mobo medewerker) heeft gestart vind je vaak wel iets meer over de verbeteringen maar nog steeds is het summier.

[...]

USB bios flashback vind ik wel een echt fijne feature. Mijn volgende mobo wordt in principe ASUS omdat ik daar tot nu toe grosso modo de beste ervaringen mee heb.
Die lagere snelheid is inderdaad van minder belang. Daarnaast trekt het handige dat je niet je bios in hoeft om te flashen ook erg aan. Ook al is het in principe niet een dagelijkse bezigheid natuurlijk :P zeker niet als de kinderziektes eenmaal opgelost zijn.

De TaiChi heeft op zich mooie specs maar ik lees toch ook een hoop berichten over ASRock mobo's die het snel begeven bij overklokken. Nu heb ik totaal geen persoonlijke ervaring met ASRock en Asus (mijn laatste overklokmobo was de Abit KA7-100 :P ) maar Asus heeft natuurlijk wel een lange en goede reputatie hoog te houden. Ik denk dat ik er maar gewoon vanuit moet gaan dat dat geheugengedoe echt wel opgelost gaat worden.

Voor zover ik lees is ook de geluidskwaliteit van de onboard audio van de C6H erg goed. Ik zit heb nu de boel via een (tien jaar oude) onboard SoundMax over een redelijk dikke amp en dat klinkt ook prima.

Ik neig toch steeds meer naar de C6H.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:37
sdk1985 schreef op zondag 2 april 2017 @ 02:42:
[...]

voor je imago als je opzettelijk de concurrent laat under performen.

Maar goed, eerst nog even kijken hoe het nu écht zit op het moment dat Vega er is. Tegen die tijd zal alles wel een beetje uit gedestilleerd zijn qua optimalisaties en bios stabiliteit.
Daarom zou ik wel graag eens een riedeltje benchmarks willen zien met een Fury (x), eventueel in CF, tegenover een 1070-1080. Wellicht is een eventueel aanwezige microstutter ook (veel) minder aanwezig en vervalt een groot nadeel van CF / SLI

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]
Nvidia wonderdriver verhaal lijkt daar eigenlijk verdacht veel op (alleen hebben ze zo ver ik weet nooit uitgelegd wat ze precies deden, maar een dergelijke optimalisatie zou een hoop verklaren).
Uitgelegd hebben ze het niet nee... Maar je bedoeld de wonder driver die ze zelf hebben zitten hypen nadat AMD kwam met Mantle drie jaar terug? Die was nep, dus uitleg hebben ze natuurlijk niet gegeven. Het was een standaard driver update net als elke andere. Waar een klein handjevol games optimalisaties kregen in SLI dus enkele procenten winst lieten zien en waar voor de rest niks bijzonders aan was. Performance verbeteringen voor één videokaart was er niet eens al had nVidia het over tot 64%. :').

https://www.extremetech.c...facturer-provided-numbers

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hoe het precies kan, geen idee, maar AdoredTV is niet de enige die dit constateert. Dit is er ook.
https://www.reddit.com/r/...did_a_test_with_a_fury_x/

Helaas was 1080p niet getest, dat is wel jammer want nu mist de vergelijking hier wel. Neemt niet weg dat er dingen niet kloppen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OjSIcgM.jpg

Neem bijvoorbeeld Ashes of Singularity DX12. Ten eerste, hoe is de Titan zoveel sneller met een 6900K en blijven de framerates zo achter met de 1800X? Dan kijk je naar de 720p resultaten en daar is de Fury X/1800X combinatie iets sneller dan de Titan/1800X. Bij Tomb Raider DX12 is het helemaal erg...

Nog even de verschillen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Hh02eaV.png

Er klopt echt iets niet bij de Nvidia drivers. Een ander voorbeeld is GTA 5. Daar gaat het ook merkbaar beter met de 6900K dan de 1800X.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bezig Memtest86 te draaien hier, bijna aan de 24u en draait netjes op DDR4-2666 snelheden. Ding zegt wel 64 bit over de bus terwijl dat 128 zou moeten zijn bij dual channel denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer komen die SLI-loze MSI-moederborden eens een keer? Op Tweakers staan ze nog niet vermeld.
[...]

Ik weet niet of je dat op die manier kan meten.
Ik weet het ook niet maar het is een eerste stap, een poging waard. Ideaal zou zijn als de beide CPU's met de beide grafische kaarten worden gecombineerd en dan de CPU load wordt vergeleken. Misschien kan je er niets uit leren, misschien wel.
Uit het Ryzen/Ashes of the Singularity verhaal kwam naar voren dat Oxide 5 jaar lang met de instructie (volgorde) voor Intel heeft geoptimaliseerd. Nu zie je dat dit flink wat kan doen.
Ja, en nu ze het voor Ryzen R7 optimaliseren haalt AMD ongeveer 10-30% winst (afhankelijk van hoe je test).
Nvidia wonderdriver verhaal lijkt daar eigenlijk verdacht veel op (alleen hebben ze zo ver ik weet nooit uitgelegd wat ze precies deden, maar een dergelijke optimalisatie zou een hoop verklaren).
Sinds die bekende demonstratie met AoS liet zien dat de Nvidia drivers ineens allerlei complexere textures niet laadden en Nvidia op een mysterieuze wijze van een forse achterstand ongeveer gelijk of zelfs licht voor kwam te staan op AMD voor AoS (1060 vs. 480...) vertrouw ik deze benchmark niet meer voor Nvidia. Gezien Nvidia's verleden met valsspelen (naast fratsen zoals het gebruiken van PhysX om meer kaarten te verkopen en vervolgens PhysX softwarematig uit te schakelen) geef ik Nvidia niet het voordeel van de twijfel.
Best complexe situatie. Als ze het wel supporten dan helpen ze AMD terug het zadel in (ervan uitgaande dat AMD daadwerkelijk verdient aan Ryzen). Combineren van cpu+gpu is uberhaupt wel marketing friendly.

Doen ze het niet dan zal AMD wat van zich laten horen en dat kan dan weer tegen je werken. Niet echt best voor je imago als je opzettelijk de concurrent laat under performen.
Het zou behoorlijk arrogant van hen zijn als ze denken dat gamers voor een CPU van Intel i.p.v. een van AMD kiezen omdat een Nvidia kaart minder goed combineert voor sommige spellen. Het zou ook erg laag bij de grond zijn: het is prima om je tegenstander te willen verslaan door zelf een beter product te leveren, je tegenstander willen verslaan door een andere inkomstenbron te proberen af te snijden...
Ik denk niet dat Nvidia dat kan maar als ze zo zouden redeneren dan zou het zelfs voor Nvidia-begrippen wel erg triestig zijn.
Inderdaad, eerst even zien voor hoeveel spellen dit een probleem is. Stap 1: het voor diverse Gimpworks-titels en DX12-titels uitproberen. Hier op Tweakers zouden we dit kunnen doen, er zijn genoeg mensen die een Ryzen CPU hebben, als een aantal van hen met vergelijkbare configuraties het spel draaien met een AMD-kaart (of 2) en een aantal met een Nvidia-kaart...
Zeker zo gauw Vega uitkomt wordt het erg interessant om deze vergelijking te maken.

Ook ik verwachtte trouwens op voorhand dat het weinig verschil zou maken: AMD of Nvidia grafische kaart. Maar ja, de cijfers zijn duidelijk voor dit ene spel.
Fleximex schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 22:31:
[...]

Dat maakt niet eens zoveel uit. De verschillen zijn minimaal en ze zijn allemaal wel aan te raden. Je moet het gaan zoeken tussen de verschillen in de audio chip, netwerk chip en het aantal VRM phases e.d.

Sowieso valt het mij op dat alle ATX formaat B350 moederborden een heatsink hebben op de VRM's. Dat hebben niet alle goedkope Intel moederborden. Geen een is dus echt cheap ass op het eerste gezicht.

Dit is een handig overzichtje om te zien welke audio en netwerk chips en het aantal phases de moederborden hebben:
https://www.reddit.com/r/...erboard_links_a320_added/
Ik vraag me af of dat die heatsink functioneel is, zeker als de load wat langer duurt. Het zou best wel eens een marketingtool kunnen zijn. Zo'n blok metaal neemt warmte op maar het metaal isoleert ook en zorgt ervoor dat de warmte minder goed kan worden weggeblazen uit de kast. Veel belangrijker is hoe warm die componenten worden bij een langdurig hoog vermogen. Als je goede componenten en veel van die componenten hebt dan kan je de warmte beperken en verdelen en valt het per component mee.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2017 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op zondag 2 april 2017 @ 11:41:
Hoe het precies kan, geen idee, maar AdoredTV is niet de enige die dit constateert. Dit is er ook.

Helaas was 1080p niet getest, dat is wel jammer want nu mist de vergelijking hier wel. Neemt niet weg dat er dingen niet kloppen.
[afbeelding]

Neem bijvoorbeeld Ashes of Singularity DX12. Ten eerste, hoe is de Titan zoveel sneller met een 6900K en blijven de framerates zo achter met de 1800X? Dan kijk je naar de 720p resultaten en daar is de Fury X/1800X combinatie iets sneller dan de Titan/1800X. Bij Tomb Raider DX12 is het helemaal erg...

Nog even de verschillen.
[afbeelding]

Er klopt echt iets niet bij de Nvidia drivers. Een ander voorbeeld is GTA 5. Daar gaat het ook merkbaar beter met de 6900K dan de 1800X.
1 probleempje met hoe ze testen en/of de data verwerken, eigenlijk zou je het verschil voor Intel en AMD moeten geven en het verschil in percentage winst (waarbij velies als negatieve winst wordt uitgedrukt). Dit natuurlijk met snel RAM-geheugen (het liefst 3600 maar anders toch minimaal 3200). Dat maakt het inzichtelijker dan: "de Titan X presteert gemiddeld zoveel procent beter bij Intel CPU's maar nu zien we percentage X verschil".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MartijnU
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-09 21:09
Workstation samengesteld met ECC geheugen op basis van Ryzen 1700.
ECC support wordt alleen aangeboden op moederborden van ASRock.
ECC geheugen op 2666 MHz wordt alleen aangeboden door Crucial. Het is daarom ASRock AB350 Pro 4 met Crucial CT2K4G4WFS8266 geworden. Het Crucial geheugen is een kit van 2x4GB single ranked 2666 MHz ECC.

Geheugen in DIMM sloten A2 en B2 draait het op 2666 MHz. Gebruikte Bios 1.30 is nog relatief oud, kwam mee op bord.

Ook ECC blijkt aktief: Linux kernel 4.10 meldt "EDAC amd64: DRAM ECC enabled".

Merk op dat Crucial CT2K4G4WFS8266 = Crucial CT9994818 = 2x Crucial CT4G4WFS8266.

Mocht je 16GB RAM of meer wensen, dan zul je uitkomen bij Dual Ranked modules van 8GB of 16GB per stuk. Dual Ranked modules worden door de AMD Ryzen memory controller niet sneller bediend dan 2400 MHz. ECC Modules op 2400MHz zijn wel leverbaar door meerdere fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 16:37

Isniedood

nee, echt niet!

Iemand anders die het moederbord: AB350M- Gaming 3 gigabyte moederbord icm Corsair CMK16GX4M2B3200C16 die niet voorbij het bios laadscherm komt wanneer er 2 reepjes geheugen inzitten? Een enkele reep gaat goed, maar 2 reepjes krijg ik niet aan de praat. Ik heb zowel niet als wel het XMP profiel gekozen en gedownclockt naar 2133 mhz, maar geen succes. In geen mogelijkheid kom ik windows binnen met 2 repen. Beide repen werken los prima.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Heb je ze wel in het A2 en B2 slot geprikt?

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Xadeon schreef op zondag 2 april 2017 @ 17:23:
Heb je ze wel in het A2 en B2 slot geprikt?
Beide in de rode slotjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik qua simpel computer werk (nog) geen verschil merk met een Phenom II die een agressief down tuning profiel via K10Stat had, terwijl de Ryzen hier altijd 3.4-3.9GHz pompt. Precies dat hakerige wanneer je 10 tabs tegelijk in Firefox opent, om maar eens een voorbeeld te geven.

[ Voor 6% gewijzigd door Saturnus op 02-04-2017 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackboard
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-09 19:15
Isniedood schreef op zondag 2 april 2017 @ 16:12:
Iemand anders die het moederbord: AB350M- Gaming 3 gigabyte moederbord icm Corsair CMK16GX4M2B3200C16 die niet voorbij het bios laadscherm komt wanneer er 2 reepjes geheugen inzitten? Een enkele reep gaat goed, maar 2 reepjes krijg ik niet aan de praat. Ik heb zowel niet als wel het XMP profiel gekozen en gedownclockt naar 2133 mhz, maar geen succes. In geen mogelijkheid kom ik windows binnen met 2 repen. Beide repen werken los prima.
Ben benieuwd of iemand hier een oplossing voor heeft want ik was van plan om exact dezelfde setup aan te schaffen (wanneer de ryzen 5 verkrijgbaar is)... Let me know als je het zelf werkend hebt gekregen en hoe! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blackboard schreef op zondag 2 april 2017 @ 23:07:
[...]

Ben benieuwd of iemand hier een oplossing voor heeft want ik was van plan om exact dezelfde setup aan te schaffen (wanneer de ryzen 5 verkrijgbaar is)... Let me know als je het zelf werkend hebt gekregen en hoe! _/-\o_
Ik vermoed, weet eigenlijk wel zeker dat elk moederbord een bios update zal krijgen voor Ryzen 5. De CPU moet toch echt herkent worden. Dan zullen er denk ik ook wat geheugenfixes komen. Als de F6d beta bios van de Gaming 3 enige indicatie biedt dan zouden de problemen met geheugen dan opgelost moeten zijn, tenminste voor Corsair Vengeance LPX 3200/c16. :)
Verwijderd schreef op zondag 2 april 2017 @ 15:54:
[...]

1 probleempje met hoe ze testen en/of de data verwerken, eigenlijk zou je het verschil voor Intel en AMD moeten geven en het verschil in percentage winst (waarbij velies als negatieve winst wordt uitgedrukt). Dit natuurlijk met snel RAM-geheugen (het liefst 3600 maar anders toch minimaal 3200). Dat maakt het inzichtelijker dan: "de Titan X presteert gemiddeld zoveel procent beter bij Intel CPU's maar nu zien we percentage X verschil".
Ik kon het artikel zelf niet vinden en vermoed dat het al wat ouder is. Ik betwijfel of het 3200mhz vs 2133mhz verhaal toen al duidelijk was. Verder zijn de percentages natuurlijk zelf ook te berekenen. Ik vind het gebrek aan 1080p eigenlijk slechter. Kan het wel begrijpen omdat ze naar een CPU bottleneck en een GPU bottleneck lijken te hebben gestreefd, vandaar 1440p en 720p. Neemt niet weg dat 720p geen realistische test is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op zondag 2 april 2017 @ 11:41:

[afbeelding]

Nog even de verschillen.
[afbeelding]

Interesting stuff.

al dat geheugengedoe had mn Ryzen test/review plannen wat onder druk gezet, daarbij eerst wat mobotjes vergeleken e.d. Nu echter het meeste testwerk is gedaan ga ik de RX 480 maar even op die Ryzen bench mikken, kijken hoe de prestaties daar uitpakken. Was eerst van plan de 1080Ti er in te doen, best relevant voor een 1800X koper denk ik, maar interessante RX480 resultaten zijn natuurlijk voer voor alu-hat discussies :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Foritain schreef op maandag 3 april 2017 @ 00:00:
Interesting stuff.

al dat geheugengedoe had mn Ryzen test/review plannen wat onder druk gezet, daarbij eerst wat mobotjes vergeleken e.d. Nu echter het meeste testwerk is gedaan ga ik de RX 480 maar even op die Ryzen bench mikken, kijken hoe de prestaties daar uitpakken. Was eerst van plan de 1080Ti er in te doen, best relevant voor een 1800X koper denk ik, maar interessante RX480 resultaten zijn natuurlijk voer voor alu-hat discussies :D
Eigenlijk moet je er twee hebben en deze in CF testen bij DX12 games. In ieder geval Tomb Raider als controle experiment. Verder denk ik niet dat het aluhoedje is, meer Nvidia haar driver ondersteuning die op het moment problematisch is. Ze zullen het wel moeten oplossen als Vega enigszins presteert. Is vega een enorme flop, dan kunnen ze natuurlijk een jaar doen wat ze willen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op maandag 3 april 2017 @ 00:06:
[...]

Eigenlijk moet je er twee hebben en deze in CF testen bij DX12 games. In ieder geval Tomb Raider als controle experiment. Verder denk ik niet dat het aluhoedje is, meer Nvidia haar driver ondersteuning die op het moment problematisch is. Ze zullen het wel moeten oplossen als Vega enigszins presteert. Is vega een enorme flop, dan kunnen ze natuurlijk een jaar doen wat ze willen. :P
Wou dat ik nog 2 480's had, helaas.

TR results zijn inderdaad apart om te zien, anderzijds: als je het in een dozijn andere games niet kan zien krijgt het ook wel een beetje hoog /care gehalte.

En wat je zegt, ik blijf maar hopen dat AMD echt weer wat diks neer kan zetten. Niet dat het kleur kamp mij boeit, maar enkel zodat Nvidia of Intel niet lui gaat zitten rentenieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

DaniëlWW2 schreef op maandag 3 april 2017 @ 00:06:
[...]
Wat een gedoe over deze game zeg...

Mja, ik weet ook niet waar het nou helemaal om te doen is, op 3440x1440 loopt het gewoon 45-90fps op een GTX1080.

Ja, die minima zijn jammer, maar dat komt vooral door de aggressieve shadows, foilage, tesselation en die fancy full scene voxel HBOA+++-gtx-deluxe ongein.
G-synced top, en m'n Ryzen loopt er hooguit 50 graden bij, meestal worden 4 cores (/threads) voor 60-85% beladen en dat was het wel.

Deze game is sowieso een GPU bottlenecked titel op Ultra in DX12 op Nvidia hardware. En zeker geen titel waar 120 of 150fps echt werkelijk wat uit maakt.

Snap dat het een leuke testcase is, maar ik heb het idee dat het rellen om het rellen is en dan vooral reviewers onderling, met wellicht wat olie van de concurrentie?

Daarnaast zou het draaien van hogere mhz op de Ram hier echt echt echt veel uitmaken.
Nou, 2133 (cl14), 2400 (cl15), 2666 (cl16) of 2933 (cl 18) maakt amper een frame verschil. Daarbij is de benchmark totaal niet representatief voor de game en de speelbaarheid daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VOODOO_WILLIE
Foritain schreef op maandag 3 april 2017 @ 00:00:
[...]

Interesting stuff.

Heb je toevallig ook nog een R9 380 liggen die je in de test mee kan nemen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
djunicron schreef op maandag 3 april 2017 @ 00:49:
Wat een gedoe over deze game zeg...
Dat is het punt niet. Een game die een beetje gaar loopt, het zal wel. Het punt is dat het niet alleen Tomb Raider blijkt te zijn en het probleem is dat de combinatie Nvidia GPU, Ryzen CPU en DX12 ervoor zorgt dat de GPU niet 100% wordt belast. Nu vermoed ik dat Ashes al (grotendeels) gefixed is met die enorme sprong in prestaties, maar het geeft wel aan wat er nog allemaal mis is met het platform. Ik ga mijn Ryzen aankoop er echt niet over uitstellen, is ook een beetje lastig aangezien mijn 1700 al eventjes draait nu :P , maar het geeft wel aan dat er nog veel meer in zit. Om de zoveel dagen komt er weer wat naar boven en elke keer kruipen de octacores dichter en dichter naar de 7700k. Dat mag ik toch interessant vinden en ik ben niet de enige. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:37
Het geeft ook aan dat 'de achterstand', als die er al is, kleiner is dan de huidige benchmarks doen geloven. Enkel omdat de Nvidia driver niet optimaal werkt met Ryzen.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-09 09:45
gisteren bij mijn broertje de standaard koeler van de 1700 vervangen voor de nh-u12s-se processor word nu ongeveer 20/25 graden koeler op 3.7Ghz (onder volle belasting)

veder nog even bezig geweest om hem veder te over clocken en het geheugen weer naar 3200 te krijgen dit lukt nu in eens wel een ook stabiel (zonder wat aan te passen alleen de koeler van de cpu)
daarna cpu naar 3.9 gezet een 15 min prime95 gedraaid zonder problemen daarna 3dmark gedraai en ook dit ging goed cpu score van 8532

echter na proberen de voltage wat te verlagen was hij instabiel en daarna voltage weer op het zelfde te zetten wou hij ook niet meer stabiel draaien. toen geen tijd meer dus maar weer op 3.7 gezet

op 3.9 hadden we +0.222 voltage op de vcore (hwmonitor geeft tegen de 1.4v aan ) en soc op auto (heb gelezen dat soc niet boven de 1.2 mag maar kan nog niet vinden waar dit uit te lezen is)

gigabyte ab350 gaming 3 gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram-G-maN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 23:03

Ram-G-maN

Voorheen was ik GT-R.

Vanavond is het dan eindelijk zo ver. Mijn gratis Corsair retention bracket voor de H100i GTX zal dan eindelijk geleverd worden via DHL. Woensdag komt eindelijk mijn MSI X370 GAMING PRO CARBON en een MSI RX 480 GAMING 8G binnen. Zoals Hannibal Smith ooit zei: "I love it when a plan comes together." B-)

Mijn desktop, mijn laptop en mijn gamesetup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Saturnus schreef op zondag 2 april 2017 @ 21:51:
Ik moet zeggen dat ik qua simpel computer werk (nog) geen verschil merk met een Phenom II die een agressief down tuning profiel via K10Stat had, terwijl de Ryzen hier altijd 3.4-3.9GHz pompt. Precies dat hakerige wanneer je 10 tabs tegelijk in Firefox opent, om maar eens een voorbeeld te geven.
Ik merk hier wel wat verschil, compileren op 8 of 4 cores :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
Ram-G-maN schreef op maandag 3 april 2017 @ 10:26:
Woensdag komt eindelijk mijn MSI X370 GAMING PRO CARBON en een MSI RX 480 GAMING 8G binnen. Zoals Hannibal Smith ooit zei: "I love it when a plan comes together." B-)
Met je Afuture bestelling en geld terug is het dus goedgekomen?

Ik heb trouwens voor ons pap dezelfde combinatie in elkaar gezet. Hier hebben we Flare X geheugen, maar dat wil met bios versie 1.2 nog steeds niet op 3200MHz draaien (handmatig en via XMP-A) :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit
  • Laatst online: 23-08 06:56

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Iemand al ergens een webshop gevonden die de Biostar mini-itx boarden heeft geplaatst ?
Zowel de 350 en 370 variant.

Turn it off and on again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram-G-maN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 23:03

Ram-G-maN

Voorheen was ik GT-R.

Fleximex schreef op maandag 3 april 2017 @ 10:30:
[...]

Met je Afuture bestelling en geld terug is het dus goedgekomen?

Ik heb trouwens voor ons pap dezelfde combinatie in elkaar gezet. Hier hebben we Flare X geheugen, maar dat wil met bios versie 1.2 nog steeds niet op 3200MHz draaien (handmatig en via XMP-A) :/
Ik had destijds met credit card van de ING betaald. Wat ik vrijwel altijd doe met mijn internet aankopen. Had naar ING gebeld (tegen lokaal tarief (ook niet onbelangrijk)) toen ik achter kwam dat het niet goed ging met Afuture. Twee minuten later stond mijn geld weer op mijn credit card. Heb nooit meer omkijken naar gehad.

Ik had mijn moederbord besteld bij Amazon.de afgelopen vrijdag en het is dus nu (met gratis verzendkosten) verscheept. Nu hopen dat het allemaal gaat werken. Ik heb momenteel deze reepjes in mijn systeem zitten en ik heb als backup eventueel ook deze nog. Als beiden niet werken heb ik ook een probleem. 😂 Ik hou je op de hoogte.

Mijn desktop, mijn laptop en mijn gamesetup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Isniedood schreef op zondag 2 april 2017 @ 16:12:
Weet je zeker dat je het geheugen er goed in hebt zitten? Ik heb namelijk exact dezelfde combi en ik heb geen enkel probleem. Bij mij draait het geheugen zelfs op 3200mHz. (heb er een ander profiel voor gemaakt)

Misschien een oude Windows build? Het is in ieder geval vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

stevens20 schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:06:
[...]

Weet je zeker dat je het geheugen er goed in hebt zitten? Ik heb namelijk exact dezelfde combi en ik heb geen enkel probleem. Bij mij draait het geheugen zelfs op 3200mHz. (heb er een ander profiel voor gemaakt)

Misschien een oude Windows build? Het is in ieder geval vreemd.
Ik had wel gelezen dat er heel veel verschillende versies van dat type geheugen zijn. Ik heb het 2015 model, wat wellicht minder werkt. Ik heb het met beide kanalen geprobeerd en een keer of 10.. maakt niet uit hoe ver ik het downclock, het werkt gewoon niet. Ze staan ook niet op de QVL-lijst. Ondertussen gigabyte maar gemaild en ook GEIL geheugen die wel op de lijst staat besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Isniedood schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:15:
[...]

Ik had wel gelezen dat er heel veel verschillende versies van dat type geheugen zijn. Ik heb het 2015 model, wat wellicht minder werkt. Ik heb het met beide kanalen geprobeerd en een keer of 10.. maakt niet uit hoe ver ik het downclock, het werkt gewoon niet. Ze staan ook niet op de QVL-lijst. Ondertussen gigabyte maar gemaild en ook GEIL geheugen die wel op de lijst staat besteld.
Vreemd. Je hebt uitgesloten dat het aan één van de balkjes ligt door ze om de beurt in slot één te doen? Bij mij werkte alles namelijk direct goed. (met de nieuwe Windows10 build, anders is het systeem niet stabiel)

Heb je in de bios al "load optimal defaults" of iets in die richting gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 21:38
Ram-G-maN schreef op maandag 3 april 2017 @ 10:26:
Vanavond is het dan eindelijk zo ver. Mijn gratis Corsair retention bracket voor de H100i GTX zal dan eindelijk geleverd worden via DHL. Woensdag komt eindelijk mijn MSI X370 GAMING PRO CARBON en een MSI RX 480 GAMING 8G binnen. Zoals Hannibal Smith ooit zei: "I love it when a plan comes together." B-)
Your Shipment #18000XXXXX for Order #180000XXXX

AM4-AMD Retention Bracket Kit for Hydro Series Coolers
:)
Pagina: 1 ... 9 ... 66 Laatste