Acties:
  • 0 Henk 'm!
mstx schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 08:54:
[...]

Welke bios versie draai je?
F5. We zijn halverwege het doel en die andere helft komt nog wel. ;)
aminam schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:19:
Hallo leute, denk dat ik nog eventjes wacht op de 1600x. Als je op 4k gamed heb je niet gek veel vermogen nodig. Anyways heeft iemand al uitgebreid met de P-states lopen overclocken met een ryzen cpu?
Vermogen nu niet maar over een paar jaar als een GTX 1080Ti langzaam is. Verder ligt het er natuurlijk ook aan hoe lang je ermee wil doen. Je moet een aantal jaar uit de 1600X kunnen halen, maar waarschijnlijk minder dan de 1700. De 1600X heeft alleen een ding tegen zich pleiten, namelijk dat je er geen koeler bij krijgt. Je zal dus zelf moeten investeren. Verder zal de 1600X zo'n €290 gaan kosten schat ik zo in. Komt nog eens €30 bij voor een beetje koeler en dan kom je al in de buurt van1700 territorium. Misschien de normale 1600 overwegen? Maar dat is een latere zorg. :)

[ Voor 69% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-03-2017 10:02 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:37
aminam schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:19:
Hallo leute, denk dat ik nog eventjes wacht op de 1600x. Als je op 4k gamed heb je niet gek veel vermogen nodig. Anyways heeft iemand al uitgebreid met de P-states lopen overclocken met een ryzen cpu?
Op 4k gamen heb je wel veel vermogen nodig maar voor nu is de GPU nog de zwakste schakel. Als je later een zwaardere GPU koopt loop je kans dat een zwakkere CPU eerder de bottleneck gaat worden.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 10:26
winwiz schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:00:
[...]

Op 4k gamen heb je wel veel vermogen nodig maar voor nu is de GPU nog de zwakste schakel. Als je later een zwaardere GPU koopt loop je kans dat een zwakkere CPU eerder de bottleneck gaat worden.
Op welk vlak heb je perse meer vermogen nodig in vergelijking met bijv. 1440p of 1080p? Maar ik heb een jaartje geleden een fury gekocht en die houdt het redelijk vol, maar die koste ook €600- dus die mag voorlopig nog niet met pensioen. :S

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Kun je dat zelf niet beredeneren? Je hebt tot 4x meer pixels. Je GPU zal toch echt gevoed moeten worden van voldoende data

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:55:
[...]

Dat probleem dat het geheugen na een reboot weer terug gaat naar 2133 had ik ook met die versie, met F6d was dat opgelost dus hopelijk komt daar snel de final versie van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
winwiz schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:07:
Kun je dat zelf niet beredeneren? Je hebt tot 4x meer pixels. Je GPU zal toch echt gevoed moeten worden van voldoende data
Nee dat kan ik zo 123 nog niet uit mijn duim zuigen nee, die x4 aantal pixels behoren toch nog steeds tot een frame. de gpu voorziet het systeem toch van frames. Wat zorgt er dan specifiek voor dat de cpu dan echt meer vermogen moet gaan opleveren in 4k gaming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Hoe denk je dat de GPU aan zijn data komt? Maar ga er maar vanuit dat je de eerste jaar (jaren?) weinig verschil zal merken. Maar de stelling 'voor 4K heb ik aan een zwakkere CPU genoeg' is niet correct

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mstx schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:18:
[...]

Dat probleem dat het geheugen na een reboot weer terug gaat naar 2133 had ik ook met die versie, met F6d was dat opgelost dus hopelijk komt daar snel de final versie van uit.
Dat had ik ook al gelezen. F6d ging alleen offline en ik vermoed dat er wat mis mee was. Ik wacht dus geduldig op F6, die zal verschijnen met R5 lijkt me. Heb trouwens net wel the Witcher 3 gekocht, is nu 50% off bij steam. Eindelijk een game die ook gebruik kan maken van de totale overkill aan cores en threads. :P
aminam schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:28:
[...]

Nee dat kan ik zo 123 nog niet uit mijn duim zuigen nee, die x4 aantal pixels behoren toch nog steeds tot een frame. de gpu voorziet het systeem toch van frames. Wat zorgt er dan specifiek voor dat de cpu dan echt meer vermogen moet gaan opleveren in 4k gaming?
Op het moment is 4k nog een beetje een toekomstdroom. De GPU's die werkelijk games kunnen draaien op hoge instellingen met die resolutie bestaan nog niet. Als die er zijn, dan gaan deze behoorlijk wat meer vragen van je CPU voor aansturing, dat is het punt. Daarnaast zijn er nog de CPU gerelateerde zaken in de game en op de achtergrond. Verder laat Ryzen met snelle RAM, vrij consistent zien dat minimale framerates goed zijn. Ik kijk liever naar minimale dan gemiddelde framerates omdat drops nu eenmaal behoorlijk irritant zijn, zeker als ze worden veroorzaakt door je CPU. Ook een overweging voor 4k en nieuwere GPU hardware. Bij Ryzen zorgt de enorme overkill aan CPU prestaties voor die betere minimale framerates. Is het even wat zwaarder, dan schakelt de game gewoon een extra core of twee in. Dat zie ik gebeuren in verschillende games nu omdat ik op het moment met MSI afterburner kijk hoeveel cores er in gebruik zijn.

Dit alles sluit de 1600X niet uit als goede keuze, verre van. Het is wel iets waar je rekening mee moet houden als je voor 4k gaat. Dus bedenk voor jezelf hoelang je wil doen met je CPU en GPU en hoeveel je wil besteden. Koop je om het jaar of om de twee jaar de snelste GPU en wil je 5 jaar met je CPU doen, dan is de 1700 misschien de betere keuze. Wil je gewoon met je CPU werken zolang als het kan of upgrade je toch vroeg, pak de 1600(X). :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
[b]DaniëlWW2 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:45:

Op het moment is 4k nog een beetje een toekomstdroom. De GPU's die werkelijk games kunnen draaien op hoge instellingen met die resolutie bestaan nog niet. Als die er zijn, dan gaan deze behoorlijk wat meer vragen van je CPU voor aansturing, dat is het punt. Daarnaast zijn er nog de CPU gerelateerde zaken in de game en op de achtergrond. Verder laat Ryzen met snelle RAM, vrij consistent zien dat minimale framerates goed zijn. Ik kijk liever naar minimale dan gemiddelde framerates omdat drops nu eenmaal behoorlijk irritant zijn, zeker als ze worden veroorzaakt door je CPU. Ook een overweging voor 4k en nieuwere GPU hardware. Bij Ryzen zorgt de enorme overkill aan CPU prestaties voor die betere minimale framerates. Is het even wat zwaarder, dan schakelt de game gewoon een extra core of twee in. Dat zie ik gebeuren in verschillende games nu omdat ik op het moment met MSI afterburner kijk hoeveel cores er in gebruik zijn.

Dit alles sluit de 1600X niet uit als goede keuze, verre van. Het is wel iets waar je rekening mee moet houden als je voor 4k gaat. Dus bedenk voor jezelf hoelang je wil doen met je CPU en GPU en hoeveel je wil besteden. Koop je om het jaar of om de twee jaar de snelste GPU en wil je 5 jaar met je CPU doen, dan is de 1700 misschien de betere keuze. Wil je gewoon met je CPU werken zolang als het kan of upgrade je toch vroeg, pak de 1600(X). :)
winwiz schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:38:
Hoe denk je dat de GPU aan zijn data komt? Maar ga er maar vanuit dat je de eerste jaar (jaren?) weinig verschil zal merken. Maar de stelling 'voor 4K heb ik aan een zwakkere CPU genoeg' is niet correct
Mensen ik probeer niet tegen te spreken dat 4k zwaar is en ik ben me bewust van wat ik er voor nodig denk te zijn. Maar ik begrijp nu nog niet welke specifieke "data" de cpu aanzienlijk meer te verwerken krijgt op verschillende resoluties.

Wat upgrades betreft, mijn huidige 3770k heeft weinig problemen met 4k gamen omdat inderdaad een fury in veel games bij lange na niet genoeg is voor max settings. Ik wil vooral naar ryzen zodat ik eindelijk nvme m2 ssds kan draaien. de 1600x neem ik denk ik liever omdat ik toch maar 45-55 frames draai meestal, dan kan ik na een jaartje een 2e hands 1700(x) opscharrelen mocht ik dat nodig achten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 19:39:
[...]

Die van mij zijn dus gevalideerd, soort van en werken, een soort van. :P
[afbeelding]
Gevalideerd door Gigabyte maar op welke speeds ? Ook op 3200 of alleen AMD's aanbevolen speeds ? Dat blijft helaas beetje onduidelijk.

Gskill heeft bepaalde sticks zelf gevalideerd (op bijv 3200) en laat screenshots erbij zien.

Wellicht kun je eens wat screenshots posten op 3200 met MemTweakIt en screenshot van Thaiphoon Burner.
Wel interessant om de verschillende memory settings te zien.

Anyway, geduld is een schone zaak, het zal mettertijd wel beter worden.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gstoffers
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 17:18
mstx schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:18:
[...]

Bij mij niet, heb jij versie 4.x (samsung) of 5.x (sk hynix) geheugen?
Ik had F6d er weer afgegooid omdat ze die weer teruggetrokken hadden, zoals daniël ook al schreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Dat Amazon voordeel is nu helemaal weg. Megekko kan leveren voor Amazon prijs plus 10 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 11:38:
[...]

Gevalideerd door Gigabyte maar op welke speeds ? Ook op 3200 of alleen AMD's aanbevolen speeds ? Dat blijft helaas beetje onduidelijk.

Gskill heeft bepaalde sticks zelf gevalideerd (op bijv 3200) en laat screenshots erbij zien.

Wellicht kun je eens wat screenshots posten op 3200 met MemTweakIt en screenshot van Thaiphoon Burner.
Wel interessant om de verschillende memory settings te zien.

Anyway, geduld is een schone zaak, het zal mettertijd wel beter worden.
Dit heb ik al gezegd. ;)
Dit setje stond op de QVL, als 3200/c16 maar dan als een set van 8 latjes die een beetje lastig passen op een moederbord met vier sloten. :P
Het spul boot ook maar blijft niet stabiel en dat heeft kennelijk te maken met de BIOS. De F6d BIOS heeft dat probleem niet meer. Dat was alleen een beta BIOS en die is offline gehaald. Verder had ik MenTweakIt gedownload en dat programma leest niks uit. Thaiphoon Burner kom ik zo mee, even een reboot. :)

Reboot, XMP profiel voor de miljoenste keer aangezet en plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3XSKw9V4s2dLku4HnLHJ8Onr/thumb.jpg
aminam schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 11:17:
[...]
Mensen ik probeer niet tegen te spreken dat 4k zwaar is en ik ben me bewust van wat ik er voor nodig denk te zijn. Maar ik begrijp nu nog niet welke specifieke "data" de cpu aanzienlijk meer te verwerken krijgt op verschillende resoluties.

Wat upgrades betreft, mijn huidige 3770k heeft weinig problemen met 4k gamen omdat inderdaad een fury in veel games bij lange na niet genoeg is voor max settings. Ik wil vooral naar ryzen zodat ik eindelijk nvme m2 ssds kan draaien. de 1600x neem ik denk ik liever omdat ik toch maar 45-55 frames draai meestal, dan kan ik na een jaartje een 2e hands 1700(x) opscharrelen mocht ik dat nodig achten.
Ten eerste, als ik nu een 3770k had dan zou ik ook eerder voor de 1600(X) kiezen dan een 1700.
Ten tweede vragen games om twee manieren rekenkracht aan je CPU. De eerste is de aansturing van je GPU waar hoe krachtiger de GPU, hoe krachtiger de CPU moet zijn geld en specifieke berekeningen die je CPU doet zoals physics. Nu zit je op 4k met een behoorlijke GPU bottleneck en heeft het inderdaad geen zin om een snellere CPU aan te schaffen dan noodzakelijk om die bottleneck te overbruggen. Over een paar jaar, als we GPU's hebben die de GTX 1080Ti met gemak verslaan, en 4k beter aankunnen, dan gaan CPU prestaties belangrijk zijn. Ver voorbij die 4ghz gaan we niet komen, Intel komt wederom met 14nm CPU's en die gaan echt geen enorme sprong maken over Kaby Lake. De toekomst zijn dan meer cores/threads.

Ik zelf weet dat ik gewoon 5 jaar of meer ga doen met deze CPU en mijn i5 750 was echt op dus de meerprijs was te rechtvaardigen. In het geval 3770k, de wens van een nvme m2 ssd te draaien en het niet uitsluiten van een CPU upgrade na twee jaar, lijkt mij de 1600(X) een betere keuze. AM4 blijft in ieder geval tot 2020 en er komen meerder generaties CPU's op dit platform uit. Kan je altijd nog naar een nieuwe octacore overstappen als de GPU technologie er is. :)

Heel simpel gezegd. Er is geen perfecte oplossing, tenzij je de 1700 nu opeens voor €200 zou kunnen krijgen. Het is nu van belang zelf de afweging te maken hoe lang je wil doen met je hardware, wat je ermee wil en hoe lang je wil wachten. In jouw geval zou ik de 1600(X) van harte aanraden. De enige vraag die daar rest is welke je wil. De 1600 is lagergeclocked, stuk goedkoper en komt met een op zich behoorlijk aardige koeler. De 1600X is een stuk duurder en komt zonder koeler. Dat is de belangrijkste afweging op het CPU vlak. Daarnaast de RAM problemen, en natuurlijk moederbord kiezen, en geleverd krijgen. ;)

[ Voor 59% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-03-2017 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCharming
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09-2024
Saturnus schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:54:
Dat Amazon voordeel is nu helemaal weg. Megekko kan leveren voor Amazon prijs plus 10 euro.
Gisteren toch niet toegeslagen? :)

Ik zou gewoon even wachten. Ik heb amazon.fr een beetje in de gaten gehouden, iedere paar dagen eens kijken en 't is soms 20 euro korting, soms niks, soms 30 euro, dan weer 50. Misschien komt die 100 weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
MrCharming schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:05:
[...]

Gisteren toch niet toegeslagen? :)

Ik zou gewoon even wachten. Ik heb amazon.fr een beetje in de gaten gehouden, iedere paar dagen eens kijken en 't is soms 20 euro korting, soms niks, soms 30 euro, dan weer 50. Misschien komt die 100 weer terug.
Gisteren nog twijfel inderdaad, want weer dagen wachten op een AM4 koeler is ook niet leuk. Dan blijkt deze morgen de Pure Rock standaard met AM4 mount te komen en direct leverbaar te zijn, done deal. Amazon prijs stijgt 40 euro en Megekko prijs zakt iets en is ook direct leverbaar...no deal.

Nu weer wachten zou ook vervelend zijn. Morgen bouwen of vr/za als er meer dan 30 euro bespaard kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:26
DaniëlWW2 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:55:
[...]

[...]

Vermogen nu niet maar over een paar jaar als een GTX 1080Ti langzaam is. Verder ligt het er natuurlijk ook aan hoe lang je ermee wil doen. Je moet een aantal jaar uit de 1600X kunnen halen, maar waarschijnlijk minder dan de 1700. De 1600X heeft alleen een ding tegen zich pleiten, namelijk dat je er geen koeler bij krijgt. Je zal dus zelf moeten investeren. Verder zal de 1600X zo'n €290 gaan kosten schat ik zo in. Komt nog eens €30 bij voor een beetje koeler en dan kom je al in de buurt van1700 territorium. Misschien de normale 1600 overwegen? Maar dat is een latere zorg. :)
Ik zie je nu deze opmerking nu al een paar keer maken. Maar er zitten wel een aantal verschillen in tussen de 1600X en de 1700. De 1600X heeft natuurlijk minder cores (6-12) tegenover de 1700 (8-16). Maar de clockspeeds zijn ook significant anders.

1600X: 3,6GHz - 4GHz (met XFR)
1700: 3,0GHz - 3,7GHz (zonder XFR)

Met andere woorden: De 1600X mag dan wel minder cores hebben, maar heeft per core qua basissnelheid + boost + XFR wel een voorsprong op de 1700 als je naar de prestaties per core kijkt. Nu weten we natuurlijk nog niet veel over de 1600X en eventueel overklokpotentieel. Maar de 1700 laat zich ook niet heel makkelijk overklokken. Dan is het misschien nu toch net zo interessant om een 1600X te gaan vooral als je games speelt die weinig of slecht gebruik maken van multicore of programma's die alleen singlecore zijn en baat hebben bij een hogere clockspeed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robkazoe schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 17:19:
[...]

Ik zie je nu deze opmerking nu al een paar keer maken. Maar er zitten wel een aantal verschillen in tussen de 1600X en de 1700. De 1600X heeft natuurlijk minder cores (6-12) tegenover de 1700 (8-16). Maar de clockspeeds zijn ook significant anders.

Met andere woorden: De 1600X mag dan wel minder cores hebben, maar heeft per core qua basissnelheid + boost + XFR wel een voorsprong op de 1700 als je naar de prestaties per core kijkt. Nu weten we natuurlijk nog niet veel over de 1600X en eventueel overklokpotentieel. Maar de 1700 laat zich ook niet heel makkelijk overklokken. Dan is het misschien nu toch net zo interessant om een 1600X te gaan vooral als je games speelt die weinig of slecht gebruik maken van multicore of programma's die alleen singlecore zijn en baat hebben bij een hogere clockspeed.
Het punt is alleen dat de meeste 1700's met gemak naar 3,6ghz overclocken en genoeg komen aan de 3,8/3,9ghz. 4ghz is een beetje het maximum voor de meeste Ryzen CPU's dus veel verder kom je niet met een 1700X of 1800X. Dat is waarom de 1700 zo populair is. Bij de 1700X en 1800X betaal je voor niet hoeven te overclocken en meer zekerheid.

Trekken we dat door naar de 1600X dan lijkt het ook niet veel beter te worden. Het energieverbruik van Ryzen schaalt behoorlijk op naarmate je dichterbij de 4ghz komt. Temperaturen lijken het probleem niet te zijn, nee, het probleem lijkt het stroomverbruik te zijn. Met twee cores uit zal je ook niet gegarandeerd de magisch de 4ghz gaan doorbreken. De 1600X kost verder $250, omgerekend zal dat ongeveer €290 worden met belastingen. Dan heb je een zeer goede CPU die zeker de concurrentie aankan met de i7 7700.

Ik kon niet meer wachten, geen geduld en ik ga er toch lang mee doen wat de extra prijs rechtvaardigt. Je kan de prijs ook doorrekenen per core als gedachte experiment.

1600 = €245 : 6 cores = €40,8 per core.
1600X = €290 : 6 cores = €48,3 per core.
1700 = €370 : 8 cores = €46.25 per core.

Los daarvan het ontbreken van de koeler bij de 1600X en ik denk dat de 1600 net zoals de 1700 behoorlijk wat overclockruimte zal hebben.

Dat betekent niet dat voor iedereen de 1700 de beste keuze is. In vele gevallen vermoed ik dat de 1600 voor $220, naar redelijke schatting voor €245 hier te krijgen, de beste keuze zal zijn. Kost hetzelfde als de i5 7600K maar zal die CPU ruimschoots verslaan in elke game die goed gebruik maakt van meer dan vier cores onder voorbehoud van RAM functionaliteit uiteraard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Niet online
gstoffers schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:20:
[...]

Bij mij niet, heb jij versie 4.x (samsung) of 5.x (sk hynix) geheugen?
Ik had F6d er weer afgegooid omdat ze die weer teruggetrokken hadden, zoals daniël ook al schreef.
Versie 5.3 staat er op de zijkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCharming
Robkazoe schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 17:19:
[...]

Vraagje, de 1700 heeft wel XFR toch?. Die gaat echter maar tot 50MHz, ipv 100MHz bij de X modellen, dacht ik. Als ik zo op de AMD website kijk is 't een beetje verwarrend. Bij de niet-X staat XFR niet aangegeven in het overzicht, maar als je op de 1700 zelf klikt staat XFR wél bij "key features".

Ik denk inderdaad dat op dit moment de 1600X een betere chip zal zijn voor gamen daarom, als je de prijs in het oog houdt. Het is gewoon een 1800X, maar dan met twee cores minder en voor heel veel games kan je dan de aloude vraag stellen "ja, nou en?".

Van de andere kant kost de 1600X 299 euro bij de enige Benelux handelaar die ik zo snel kan vinden. Voor die 50 euro twee cores is natuurlijk ook leuk. Iedere 1700 gaat wel naar 3,5GHz kunnen en je krijgt er nog een gratis koeler bij ook.

Ik denk dat je met de Ryzen line up weinig foute keuzes kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

MrCharming schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 17:41:
[...]

Vraagje, de 1700 heeft wel XFR toch?. Die gaat echter maar tot 50MHz, ipv 100MHz bij de X modellen, dacht ik. Als ik zo op de AMD website kijk is 't een beetje verwarrend. Bij de niet-X staat XFR niet aangegeven in het overzicht, maar als je op de 1700 zelf klikt staat XFR wél bij "key features".

Ik denk inderdaad dat op dit moment de 1600X een betere chip zal zijn voor gamen daarom, als je de prijs in het oog houdt. Het is gewoon een 1800X, maar dan met twee cores minder en voor heel veel games kan je dan de aloude vraag stellen "ja, nou en?".

Van de andere kant kost de 1600X 299 euro bij de enige Benelux handelaar die ik zo snel kan vinden. Voor die 50 euro twee cores is natuurlijk ook leuk. Iedere 1700 gaat wel naar 3,5GHz kunnen en je krijgt er nog een gratis koeler bij ook.

Ik denk dat je met de Ryzen line up weinig foute keuzes kunt maken.
De 1700 (iig mijne) doet "stock" 3 dingen:

In rust en lage load, is de snelheid 3000mhz. Bij normale boost taken, zoals games, krijg je 3200mhz.(1) Toen ik em kreeg en stock had lopen, was XFR niet echt operationeel, maar je kon het wel forceren.

Daarmee kreeg ik 3300mhz.(2) Single core taken, gaven mij 3700mhz op één core.(3)

Tot nu toe heb ik niet het idee dat er een 1700 is die de 3,7 ~ 3,8Ghz niet haalt. En dat bij veelal marginale Vcore verhogingen, waarmee een 1700 t.a.t. een "zuinigere" 1800X is. Sure, de 1800X kan naar 3900 boosten... En ja, de 1800X haalt vaker 4000-4100mhz dan de 1700's als je de gelimiteerde samplesize mag geloven.

Per toeval is mijn 1700 een badass en haalt ie 4125mhz bij 1.4428v, maar daar kan ik em eigenlijk niet op draaien, want dan heeft hij in cinebench / prime 27 blend opeens 350W nodig. (79 graden op onder m'n huuuuge DR3 pro (die is voor 275W TDP chips))

Het is nog maar helemaal afwachten wat de R 5's gaan doen, maar het is al duidelijk uit de landen waar de R5 "per ongeluk" gewoon al verkocht is, dat het Ryzen 7 parts zijn met disabled cores. En dat ze dood gaan bij hoge voltages als je één van de CCXen lowlevel uitzet, net als bij de Ryzen R7's.

Daarmee verwacht ik eigenlijk dat de 1600X amper overclock headroom heeft, boven wat je eruit krijg met XFR. Nu is een 3200MT bij 4,1Ghz Ryzen chip met 6c12t natuurlijk al een absolute winnaar, dus daar niets dan lof.

Maar een groot verschil met de 1700 verwacht ik eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badluckboy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-07 14:57
1 opmerking over de keuze tussen de 1700 en 1600x. Niet iedereen klokt over. De meesten gebruiken hem gewoon stock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
Zijn er al benchmarks van ryzen met single channel maar hoog geclocked geheugen? Mogelijk is dit makkelijker stabiel te krijgen en zo krijg je wel het voordeel van de hogere infinity fabric speeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

badluckboy schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 18:08:
1 opmerking over de keuze tussen de 1700 en 1600x. Niet iedereen klokt over. De meesten gebruiken hem gewoon stock.
Dan lijkt mij de 1600X zeker de betere keuze voor games. Ik weet eigenlijk niet wie ik de 1700 stock zou aanraden...

Het is een beetje als een non-OCer die casual wil gamen een 7700K aanraden.

Voor iedereen die zelfs alleen stock-voltage overclocking wél een prima idee vind, kan ik eigenlijk tussen de 1700, 1700X en 1800X alleen maar de 1700 aanraden.

Sowieso is de 1700X een beetje het lelijke eendje. Wél de temp-offset issues, niet de hogere clocks. Wel een hogere standaard Vcore, maar niet hoog genoeg voor 4Ghz en niet dezelfde "hij haalt de 4Ghz 9/10 keer" reputatie die de 1800X weet waar te maken. Niet de mogelijkheid om de CPU zo'n beetje passief te draaien op lagere frequenties. (1700 op 1.0V heeft amper koeling nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCharming
djunicron schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 17:59:
[...]

Tot nu toe heb ik niet het idee dat er een 1700 is die de 3,7 ~ 3,8Ghz niet haalt. En dat bij veelal marginale Vcore verhogingen, waarmee een 1700 t.a.t. een "zuinigere" 1800X is. Sure, de 1800X kan naar 3900 boosten... En ja, de 1800X haalt vaker 4000-4100mhz dan de 1700's als je de gelimiteerde samplesize mag geloven.
Verder helemaal eens met je post op basis van wat we weten, maar dit betwijfel ik een beetje. Ik denk dat er ontzettend veel mensen zijn die hun 1700 op 3,8GHz eens gedraaid hebben met Cinebench en zeiden "ik heb geoverclockt".

Ik las laatst ook een thread op reddit, waaruit weer bleek dat veel mensen totaal niet letten op LLC, om maar wat te noemen. Dan zetten ze de VCore op 1.35V en de LLC laten ze op auto staan. Vervolgens draait 't ding op 75-80 graden en trekt die meer dan 1.45V onder load. Ik weet niet hoe schadelijk dat is, maar ik zou het mijn eigen chip niet aandoen op dagelijkse basis. Misschien is het gewoon totaal prima en ben ik een angsthaas. :*)

Er zijn volgens mij ook veel mensen die hun chip inderdaad erg hoog draaien, maar eigenlijk gethrottled worden. Ze zitten op papier wel op 3,9GHz bijvoorbeeld, maar zouden beter af zijn met 3,8GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:22
Voor het MSI Gaming Pro Carbon moederbord is inmiddels versie 1.2 verschenen:
- Improved memory compatibility
- Improved system stability
Kijken of de Flare X modules nu wel op 3200 MHz te krijgen zijn.

https://www.msi.com/Mothe...BON.html#support_download
Release date staat trouwens op 17 maart. Wat wel raar is want hij staat echt pas sinds vandaag of gisteren in die lijst.

[ Voor 20% gewijzigd door Fleximex op 29-03-2017 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:35

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Voila mobo+mem is ook besteld en bij NZXT een bracket voor de X41 aangevraagd :+ nu Enermax nog *O*

Ow volgende besteld;
pricewatch: MSI B350M Gaming Pro
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

Met de huidige releases van de bios updates zal dat wel snel (of niet) ook op full speed kunnen werken.

[ Voor 66% gewijzigd door Damic op 29-03-2017 19:45 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Fleximex schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 18:31:
Voor het MSI Gaming Pro Carbon moederbord is inmiddels versie 1.2 verschenen:
- Improved memory compatibility
- Improved system stability
Kijken of de Flare X modules nu wel op 3200 MHz te krijgen zijn.

https://www.msi.com/Mothe...BON.html#support_download
Release date staat trouwens op 17 maart. Wat wel raar is want hij staat echt pas sinds vandaag of gisteren in die lijst.
Da's bij Asus ook zo, waarschijnlijk is dat de datum waarop de software laatst werd aangepast, en na een testperiode wordt die dan vrijgegeven.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
Ik krijg mijn 1700 niet hoger dan 3.9. Op 1.3vcore met llc op niveau 3 blijft hij op max 60 graden en intel burn test stable op high met 10 iteraties. Ik denk dat ik maar blij moet zijn met 3.9. Cinebench geeft 1720 als score aan.

Geheugen is met mijn bios niet hoger te zetten dan 3200, de hogere opties ontbreken sinmpelweg :( Die 3200 doet hij nu zonder problemen met cas14. Klopt het dat geen enkel moederbord het geheugen hoger kan krijgen dan 3200 of moet ik dan met blck gaan knoeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:22
Inmiddels de nieuwe bios getest voor de MSI Gaming Pro Carbon. Maar helaas.
Met het XMP is het nog steeds een crash voor de POST en dan moet je heel irritant de CMOS jumper verbinden met een schroevendraaier. I.p.v dat het geheugen vanzelf naar 2400MHz wordt teruggezet.

Wat ik wel voor elkaar heb weten te krijgen is om één keer te booten met 3200MHz. Ik had het XMP uit staan en handmatig de frequentie op 3200 gezet. Verder de NB voltage op 1.0V met LLC op mode 2 (van de 8). En het RAM voltage op 1.35V. Timing op auto (dat werd vanzelf 14-14-14-34).

Ik kon zelfs de Prime 95 Blend test draaien. De modules zaten beide na een tijdje tegen de 40 graden aan. Maar toen ik de PC opnieuw opstartte was het weer een crash nog voor de POST.

Dus onder stress draait het gewoon maar, net zoals bij meer mensen hier op het forum, crasht ie vaak andom bij het opstarten. Het geheugen staat inmiddels weer op 2400MHz en het is wachten op de bios update waarbij ik gewoon het XMP-A aan kan zetten en het simpelweg gewoon werkt.
PainkillA schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 20:01:
Geheugen is met mijn bios niet hoger te zetten dan 3200, de hogere opties ontbreken sinmpelweg :( Die 3200 doet hij nu zonder problemen met cas14. Klopt het dat geen enkel moederbord het geheugen hoger kan krijgen dan 3200 of moet ik dan met blck gaan knoeien?
Welk geheugen en moederbord. En hoe :> ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
Fleximex schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 20:11:
Inmiddels de nieuwe bios getest voor de MSI Gaming Pro Carbon. Maar helaas.
Met het XMP is het nog steeds een crash voor de POST en dan moet je heel irritant de CMOS jumper verbinden met een schroevendraaier. I.p.v dat het geheugen vanzelf naar 2400MHz wordt teruggezet.

Wat ik wel voor elkaar heb weten te krijgen is om één keer te booten met 3200MHz. Ik had het XMP uit staan en handmatig de frequentie op 3200 gezet. Verder de NB voltage op 1.0V met LLC op mode 2 (van de 8). En het RAM voltage op 1.35V. Timing op auto (dat werd vanzelf 14-14-14-34).

Ik kon zelfs de Prime 95 Blend test draaien. De modules zaten beide na een tijdje tegen de 40 graden aan. Maar toen ik de PC opnieuw opstartte was het weer een crash nog voor de POST.

Dus onder stress draait het gewoon maar, net zoals bij meer mensen hier op het forum, crasht ie vaak andom bij het opstarten. Het geheugen staat inmiddels weer op 2400MHz en het is wachten op de bios update waarbij ik gewoon het XMP-A aan kan zetten en het simpelweg gewoon werkt.

[...]

Welk geheugen en moederbord. En hoe :> ?
asrock taichi met 2x8GB Gskill F4 3600C16D-15GTZR.

Ik heb in de bios simpelweg de XMP(?) profile geselecteerd in mijn bios. Er stond 1 xmp profile in de dropdown en die gaf 3200 cas16 aan. Dat deed het al prima maar toen alsnog handmatig de timings naar 14 gebracht. Verder geen extra voltages of iets dergelijks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

PainkillA schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 20:01:
Ik krijg mijn 1700 niet hoger dan 3.9. Op 1.3vcore met llc op niveau 3 blijft hij op max 60 graden en intel burn test stable op high met 10 iteraties. Ik denk dat ik maar blij moet zijn met 3.9. Cinebench geeft 1720 als score aan.

Netjes, 3900 bij 1.3V met een gematigde LLC (Asus bordje toch?) is niet verkeerd. En je Cinebench score ook niet, in lijn der verwachtingen met deze settings.

Ik meen dat alles boven 2933 een 'OC' setting is. Maar hoe dan ook, het is de max multiplier die DDR4 heeft. Alles boven de 3200 is een bclk overclock. Met een bclk van 110 ben je daar overigens al, maar alles boven de 105mhz is veelal al op lange termijn schadelijk voor je sata / PCI-Ex devices. Zonder lock op 100mhz voor dat deel zou ik em niet verhogen.

Overigens lukt het mensen zelden om dit in te stellen en stabiel te houden. In dat youtube filmpje waar iemand 3500MT demonstreerde was ook voor 2933 met 119 bclk gekozen.

Zonder je SOC-V boven de 1.15V te zetten lijkt 114mhz overigens de cap. Dit zijn al die "3600" DDR4 overclocks, veelal met veel heftige koeling op de fase rondom de socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:45:
[...]

Dat had ik ook al gelezen. F6d ging alleen offline en ik vermoed dat er wat mis mee was. Ik wacht dus geduldig op F6, die zal verschijnen met R5 lijkt me. Heb trouwens net wel the Witcher 3 gekocht, is nu 50% off bij steam. Eindelijk een game die ook gebruik kan maken van de totale overkill aan cores en threads. :P
Ik ga die tijdens de zomersale kopen, dat spel en RotTR. :)
Ik ben aan het wachten op een kast die ik 3 weken geleden heb besteld. Nog niets vernomen, dat wordt geen positieve review op Tweakers.
djunicron schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 23:26:
Zonder je SOC-V boven de 1.15V te zetten lijkt 114mhz overigens de cap. Dit zijn al die "3600" DDR4 overclocks, veelal met veel heftige koeling op de fase rondom de socket.
Ik ga voor 3600 straks. Tips voor modules en moederborden? Jammer dat DDR4 nog zo beperkt is, het duurt waarschijnlijk niet meer zo lang voordat DDR5 komt maar voor Ryzen is het helaas te laat terwijl juist Ryzen het zo erg goed kan gebruiken (Infinity Fabric).

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2017 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VOODOO_WILLIE
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-08 01:29
Ook ik ben al een tijdje aan het proberen om het vage gedoe met geheugensnelheden te snappen (het is alweer een tijdje geleden) en ik dacht dat ik er wel redelijk uit was.

Het punt is dat ik eigenlijk 32GB RAM wil hebben hetgeen uiteraard niet optimaal is wat betreft de kloksnelheden. Maar dat is dus het compromis wat ik moet maken. Nu heb ik dus, volgens het tabelletje van AMD, de volgende keuze:

- 2x16GB dual rank @ 2400 MT/s
- 4x8GB single rank @ 2133 MT/s
- 4x8GB dual rank @ 1866 MT/s

Nu dacht ik er dus uit te zijn dat 2x16GB dual rank @ 2400MT/s dan het beste compromis zou zijn en dat dat waarschijnlijk nog wel een tikkie te overklokken kan zijn na wat updates. Maar wat schetst mijn verbazing na het lezen van een overclock guide voor de Asus C6H ... Volgens die guide zijn de te verwachten clock rates als volgt:

2 DIMM's, single rank: 3300-3466 MHz (best case: 3600 MHz); Usable DRAM ratio: 3200)
2 DIMM's, dual rank: 2800 MHz (best case: 2933 MHz); Usable DRAM ratio: 2666)
4 DIMM's, single rank: 3000 MHz (best case: 3200 MHz); Usable DRAM ratio: 2666)
4 DIMM's, dual rank: 3000 MHz (best case: 3200 MHz); Usable DRAM ratio: 2666)

Het is dan dus de absoluut slechtste keuze die ik maar kan maken. Heeft iemand anders hier iets zinnigs over te zeggen? Ik ben inmiddels het spoor een beetje bijster ;)

Overigens vind ik het ook nogal vaag m.b.t. de zogenaamde setjes die nu speciaal voor Ryzen uit zijn gekomen. Volgens diverse bronnen halen die de hoge kloksnelheden maar de blijkbaar stellen de profielen dan wel een hogere bClk in (van 130+) als ik het goed begrijp. Dat betekent dan dus dat dat alleen maar mogelijk is als er een externe klokgenerator op het mobo zit en dat je anders pech hebt en het moet doen met lagere geheugenkloksnelheden. Of zie ik dat nou verkeerd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 18:36

EaS

VOODOO_WILLIE schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 01:46:
Volgens diverse bronnen halen die de hoge kloksnelheden maar de blijkbaar stellen de profielen dan wel een hogere bClk in (van 130+) als ik het goed begrijp. Dat betekent dan dus dat dat alleen maar mogelijk is als er een externe klokgenerator op het mobo zit en dat je anders pech hebt en het moet doen met lagere geheugenkloksnelheden. Of zie ik dat nou verkeerd?
https://community.amd.com...a-better-amd-ryzen-system

Finally, as part of AMDs ongoing development of the new AM4 platform, AMD will increase support for overclocked memory configurations with higher memory multipliers. We intend to issue updates to motherboard partners in May that will enable them, on whatever products they choose, to support speeds higher than the current DDR4-3200 limit without refclk adjustments. AMD Ryzen™ processors already deliver great performance in prosumer, workstation, and gaming workloads, and this update will permit even more value and performance for enthusiasts who chose to run overclocked memory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
djunicron schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 23:26:
[...]

Netjes, 3900 bij 1.3V met een gematigde LLC (Asus bordje toch?) is niet verkeerd. En je Cinebench score ook niet, in lijn der verwachtingen met deze settings.

Ik meen dat alles boven 2933 een 'OC' setting is. Maar hoe dan ook, het is de max multiplier die DDR4 heeft. Alles boven de 3200 is een bclk overclock. Met een bclk van 110 ben je daar overigens al, maar alles boven de 105mhz is veelal al op lange termijn schadelijk voor je sata / PCI-Ex devices. Zonder lock op 100mhz voor dat deel zou ik em niet verhogen.

Overigens lukt het mensen zelden om dit in te stellen en stabiel te houden. In dat youtube filmpje waar iemand 3500MT demonstreerde was ook voor 2933 met 119 bclk gekozen.

Ik heb nu alleen met een koude boot opstart problemen. Soort boot loop. Vreemd omdat ik er gisteren nog alles tegenaan kon gooien en het stabiel bleef. Moet ik nog even induiken .

Het is overigens een asrock taichi. Ik ga ook de nieuwe 1.6 bios nog proberen die gisteren uit is gekomen en dan laat ik het geheugen voorlopig nog op 3200 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ah, fijn, m'n favo monitoring werkt nu redelijk met Ryzen lijkt het:

HWM 1.31:

HWM131
PainkillA schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 07:55:
[...]

Ik heb nu alleen met een koude boot opstart problemen. Soort boot loop. Vreemd omdat ik er gisteren nog alles tegenaan kon gooien en het stabiel bleef. Moet ik nog even induiken .

Het is overigens een asrock taichi. Ik ga ook de nieuwe 1.6 bios nog proberen die gisteren uit is gekomen en dan laat ik het geheugen voorlopig nog op 3200 staan.
AMD had nooit zelf met z'n "save memory overclock" zooi moeten komen. Maar goed wie weet is het een bescherming tegen massale data corruptie als het je wel liet booten.

Die bootloop wordt vaak doorbroken het moment je moederbord zelf een betere lagere memclock heeft gevonden. Het idee was dat na 3-5x, je bord weer op 2133mhz cl20 ofzo zou staan. Dit werkt alleen niet, het iteratieve proces werkt voor volgens mij geen enkel X370 bord. Dus kom je er niet meer uit.

Even die EUFI resetten, waarna je grote kans hebt dat als je het weer instelt na reset, het gewoon weer werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Vandaag komt dan een 1700X met Be-Quiet koeler van Megekko. Amazon, verpest mijn dag niet. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VOODOO_WILLIE schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 01:46:
Ook ik ben al een tijdje aan het proberen om het vage gedoe met geheugensnelheden te snappen (het is alweer een tijdje geleden) en ik dacht dat ik er wel redelijk uit was.

Het punt is dat ik eigenlijk 32GB RAM wil hebben hetgeen uiteraard niet optimaal is wat betreft de kloksnelheden. Maar dat is dus het compromis wat ik moet maken. Nu heb ik dus, volgens het tabelletje van AMD, de volgende keuze:

- 2x16GB dual rank @ 2400 MT/s
- 4x8GB single rank @ 2133 MT/s
- 4x8GB dual rank @ 1866 MT/s

Nu dacht ik er dus uit te zijn dat 2x16GB dual rank @ 2400MT/s dan het beste compromis zou zijn en dat dat waarschijnlijk nog wel een tikkie te overklokken kan zijn na wat updates. Maar wat schetst mijn verbazing na het lezen van een overclock guide voor de Asus C6H ... Volgens die guide zijn de te verwachten clock rates als volgt:

2 DIMM's, single rank: 3300-3466 MHz (best case: 3600 MHz); Usable DRAM ratio: 3200)
2 DIMM's, dual rank: 2800 MHz (best case: 2933 MHz); Usable DRAM ratio: 2666)
4 DIMM's, single rank: 3000 MHz (best case: 3200 MHz); Usable DRAM ratio: 2666)
4 DIMM's, dual rank: 3000 MHz (best case: 3200 MHz); Usable DRAM ratio: 2666)

Het is dan dus de absoluut slechtste keuze die ik maar kan maken. Heeft iemand anders hier iets zinnigs over te zeggen? Ik ben inmiddels het spoor een beetje bijster ;)
Ja, er is nog niets zinnigs over te zeggen voor op de lange termijn. Nogmaals, de moederbordbedrijven kregen enkele weken de tijd om hun EFI's in orde te krijgen terwijl ze gewend zijn dat ze hier een jaar aan kunnen werken. Ryzen is te vroeg uitgegeven of AMD heeft te laat informatie gegeven aan die bedrijven, het is maar hoe je het wil bekijken, het probleem is de software, niet de hardware, althans als je een fatsoenlijk moederbord koopt. Het zal geleidelijk blijven verbeteren in 2017, staar je niet blind op de huidige cijfers.
Om dezelfde reden werken nu nog niet alle latjes maar ook dit zal later in het jaar wel worden opgelost.
Vanzelfsprekend is de combinatie van traag DDR4-geheugen (2400) en Ryzen niet bepaald een goede combinatie, Ryzen heeft heel erg hard sneller RAM-geheugen nodig, ik zou echt niet onder de 3200 gaan zitten. Desnoods met een hogere latencie, de frequentie is voor Ryzen aanzienlijk belangrijker dan de latentie. Het zijn geen Intel-CPU's! Nieuwe architectuur, andere regels. Start desnoods met 16 GB en koop over 1-2 jaar nog 16 GB extra als de prijzen (hopelijk) weer een beetje normaal zijn geworden.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2017 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

gstoffers schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 21:53:
De 3000mhz corsair (CMK16GX4M2B3000C15) met SK hynix werkt op 2666mhz, krijg hem niet hoger. Handmatig timings en voltage ingevoerd zonder xmp profiel. Timings 15-17-17-35 en ram voltage 1.35v.
Op welk bord? Want da's cruciaal namelijk ;)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Niet online
Mijn benchmark staat nu ook op http://blenchmark.com/cpu-benchmarks zie ik :P (de 1700)
Op 3.7ghz en ram @ 2933 komt 'ie aardig in de buurt van de 1800X :Y (al kun je niet zien op welke snelheid die draait)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Ik hoorde gister van iemand die Corsair 3000MHz op 2933 had draaien. Dit was met een GA AB350M
Hij wist helaas niet welke versie het geheugen had.

Ik heb het idee dat Asus borden best moeilijk doen met geheugen. Een maat van mij heeft al modules gehad die niet eens wilde booten op zijn asus bord.

Ik ga zelf nog even de kat uit de boom kijken. Ik wil minimaal 3200Mhz eigenlijk 3600 of hoger kunnen halen.

En de geruchten over een high end platform later dit jaar (met 12 en 16 cores) is ook erg interessant.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Ik heb eindelijk mijn geheugen binnen. Nu is het wel op mijn tanden bijten tot ik een R5 kan bestellen - preorder zie ik nog nergens.

Ik had vier latjes gekocht, met het idee dat ik een setje weer door zou verkopen. Ik denk dat ik aan 16GB wel voldoende heb. Dus wie interesse heeft in een ongeopend setje Geil Evo-X 3000C15ADC, kijk even op de V&A. Zijn gevalideerd in elk geval door Gigabyte voor draaien op 2933.

Best geinig die LED-verlichting trouwens, niet dat ik een sidewindow kast ga nemen, maar het schijnt zo wel een beetje door de ventilatiegaten van mijn Corsair kast :)

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gstoffers
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 17:18
Borromini schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 09:38:
[...]

Op welk bord? Want da's cruciaal namelijk ;)
gigabyte ab350 gaming 3, maar heb ook gelezen dat het op de asus prime ook werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Heeft iemand al geprobeerd om vanaf Windows 10 Creators Update te installeren? Anders zal ik dat straks even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rokara
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-11-2023
Heeft iemand ervaring met de 16 GB: 2 x 8 GB - DIMM 288-PIN - 4000 MHz / PC4-32000 - CL18 - 1.35 V - niet-gebufferd - niet-ECC

aangezien ik in dit topic 3200+ als aanrader zie staan.

met als moederbord.
Asus Crosshair VI Hero - Moederbord

(staat niet in de qvl van het moederbord omdat er niks boven de 3200 staat)

(icm met de Ryzen 1700)

[ Voor 12% gewijzigd door Rokara op 30-03-2017 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:52
Dat kan echt alleen in specifieke gevallen. Ik ken de game niet goed, maar als er heel veel AI berekent moet worden dan kan offloading naar andere threads makkelijker dan in PvP games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 15:29
Had hem ook al gezien maar die 16.x% verbetering die de "press build" heeft is zeker niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
418O2 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 11:55:
[...]

Dat kan echt alleen in specifieke gevallen. Ik ken de game niet goed, maar als er heel veel AI berekent moet worden dan kan offloading naar andere threads makkelijker dan in PvP games.
Als zou het in pakweg de helft van de games lukken ga je er gigantisch op vooruit. Dit bewijst enkel dat AMD gewoon gelijk heeft dat er genoeg mogelijkheden zijn voor verbetering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:16

Gelunox

Hardware addicted

Ik heb m'n hele bios gefotografeerd en online gezet, voor de geïnteresseerden: ASRock X370 Gaming K4 BIOS v1.64

Zitten een aantal instellingen tussen die ik maar vaag vind, vooral veel van die voltages die ik kan instellen snap ik bijzonder weinig van.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p8WrMp0h.jpg

De AMD CBS en AMD PBS opties zijn ook wat onbeschreven en onduidelijk soms als je het mij vraagt.

Ik heb net gezien dat BIOS 1.94A voor mij beschikbaar is, zo 'ns uitproberen d:)b

[ Voor 10% gewijzigd door Gelunox op 30-03-2017 12:42 ]

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 10:50
Iemand deze geheugen al hoger werkend gekregen op B350 Tomahawk?
CMK16GX4M2B3000C15

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

gstoffers schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 11:11:
[...]

gigabyte ab350 gaming 3, maar heb ook gelezen dat het op de asus prime ook werkt.
Ga ik dan ook es proberen op mijn B350M-A Prime, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
De 1700X komt uit China en is ouder dan de 1700 uit Maleisië. Noooo. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:22
Fordius schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 13:13:
Iemand deze geheugen al hoger werkend gekregen op B350 Tomahawk?
CMK16GX4M2B3000C15

Alvast bedankt.
Ja, ik heb het op 2400mhz draaiend gekregen. Beta bios 1.21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 10:50
Beta bios hebben ze nu weggehaald toch? Ben van 1.32 terug na officiele release 1.2 gegaan. Moet maar experimenteren alleen heel gedoe als ie in restart loop komt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Installeren vanaf Windows 10 Creators Update iso werkt. Minder dan 10 minuten duurde het van first boot tot bruikbaar systeem. Ook nog geen problemen gehad. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 13:35
De nieuwe ASRock X370 Killer SLI beta bios heeft bij mij nu ook eindelijk mijn ram snelheid op 2933 herkend!
PC start meteen een stuk sneller op :D

Battlelog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Saturnus schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 16:47:
De 1700X komt uit China en is ouder dan de 1700 uit Maleisië. Noooo. :P
Van die Amazon deal? Ai ai we zijn in't zak gezet

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Damic schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 19:40:
[...]
Van die Amazon deal? Ai ai we zijn in't zak gezet
Nee, Megekko. Maar heb geen idee of het verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

https://www.hardocp.com/a...tail_cpu_overclocking_x_2
Our Chinese Ryzen 1700 overclocked to a fully stable 3.9GHz using a 2933MHz memory bus. I was able to reach the same 100% stable overclock using either water or custom air cooling.

The Malaysian Ryzen 1700 was a bit different. On custom air cooling, it would overclock to a stable 3.812GHz with a 2933MHz memory bus. On water, I could eke out a tiny bit more; 3.842GHz on a 2933MHz memory bus
Maar daarbuiten, dit gaat alleen om het soldeerwerkje, de koelers en de verpakking he?
Ze komen allemaal uit hetzelfde lab van GF in de US.

[ Voor 12% gewijzigd door djunicron op 30-03-2017 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Neem het niet te letterlijk met één sample van elk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:52
djunicron schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 19:58:
https://www.hardocp.com/a...tail_cpu_overclocking_x_2

[...]

Maar daarbuiten, dit gaat alleen om het soldeerwerkje, de koelers en de verpakking he?
Ze komen allemaal uit hetzelfde lab van GF in de US.
En als de ene die uit het midden komt en de ander van een slechte plek dan heb je al verschil. Zoals gezegd, n=2 is geen valide sample

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Nog een mooie N=1:

X370 PRIME owners;

installeer de BETA EUFI van de 23e deze maand NIET!!!

beta

De voltages staan op z'n max. Hoger dan je uberhaubt in kan stellen.

1.55V SOC, 1.59V VCore.

3200mhz boost clock, 79 graden. Leuk dat je je 3000mhz Hynix er 2933mhz cl18 mee kan draaien, maar grote kans dat je chip ongelukkig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Asus Prime B350-Plus heeft een enorm kale bios. Ook in Ryzen Master valt nauwelijks wat in te stellen. Dit vergeleken met de vorige Asus M4A785-TD Evo en natuurlijk helemaal DFI LanParty. Lijkt bijna of er nog ergens een tweede advanced/secret menu moet zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-09 19:58
Hey dudes, eindelijk na 3 weken een Asus crosshair vi hero was ik ook benieuwd of de qvl corsair CMD16GX4M2B3200C16 v.4.31 zou krijgen maar tis een versie 4.24 die ik heb gekregen. Gewoon proberen te zetten op 3200 mhz of direct een nieuwe bestellen?

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
djunicron schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 20:35:
Nog een mooie N=1:

X370 PRIME owners;

installeer de BETA EUFI van de 23e deze maand NIET!!!

[afbeelding]

De voltages staan op z'n max. Hoger dan je uberhaubt in kan stellen.

1.55V SOC, 1.59V VCore.

3200mhz boost clock, 79 graden. Leuk dat je je 3000mhz Hynix er 2933mhz cl18 mee kan draaien, maar grote kans dat je chip ongelukkig wordt.
De PRIME " X370-PRO BIOS 0511" van de 23ste is geen beta!

Ik heb dan ook het vermoeden dat die 1.550v niet klopt want mijn CPU zou dan ook veel heter moeten zijn/worden en volgens mij is hij dat niet (de gemeten waarde in de oude bios en gewoon met die +20 graden offset).

Bij ASUS PRIME X370-PRO (ITE IT8665E) en dus niet bij Tctl (in HWiNFO64) staat het gewoon rond de 1.3xx volt (min en max) en gemeten graden zijn bij beide het zelfde! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

NINjak schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 21:01:
[...]

De PRIME " X370-PRO BIOS 0511" van de 23ste is geen beta!

Ik heb dan ook het vermoeden dat die 1.550v niet klopt want mijn CPU zou dan ook veel heter moeten zijn/worden en volgens mij is hij dat niet (de gemeten waarde in de oude bios en gewoon met die +20 graden offset).

Bij ASUS PRIME X370-PRO (ITE IT8665E) en dus niet bij Tctl (in HWiNFO64) staat het gewoon rond de 1.3xx volt (min en max) en gemeten graden zijn bij beide het zelfde! 8)
Neen, de Beta waar ik het over heb, is niet 0511 (die is signed op 03/20 btw).

0511

Dit was (en is weer) diezelfde situatie.

Ryzen Master tab "C" gaf tot mijn schrik ook echt 79.88C aan (STOCK! - enkel Win booten!!!) en 1.590V.

In deze nieuwe "normale 0511" screenshot zie je 1.187v + 0.12500v offset = 1.312v, wat dus met LLC level 2 op 1.330V uitkomt. (mmmhh, in deze screenshot zelfs hoger!)

Ik heb de SOC ook maar met kleine offset vastgezet, want 0511 itt 0504, geeft dat ding ook vrolijk 1.3-1.5V mee uit zichzelf. (LLC auto === 5 = 1.50V, waar manual 1.450v de max is)

Door het SOC voltage en de MEMVTT te verhogen, wordt het zonder microcode optimalisatie opeens mogelijk om bij 1.365v wél Hynix dual rank op 2933mhz te draaien.

De temperatuur verhoging die dat met zich meebrengt is vrij absurd dus helaas. Net als deze BIOS, die dus na factory reset + DOCP profiel laden met deze pracht settings komt.

Welke het precies is ga ik niet melden, maar ik raad je aan dit niet te doen. Sterker nog, als je geen Noctua / BQ / water of andere extreme koeler hebt lopen ga je em zeker richting throttling sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
De PRIME x370 bios 0511 is/was op de 23ste uitgekomen dus vandaar dat ik dacht dat je die bedoelde ;)

O, ik heb (custom) waterkoeling, maar was (nog) niet van plan een beta te proberen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://valid.x86.fr/cache/screenshot/dfr3fn.png

100th percentile CPU op UserBenchmark.

1.4375vCore.

[ Voor 7% gewijzigd door Saturnus op 30-03-2017 22:09 . Reden: Update naar 4.02GHz ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:44

Wildfire

Joy to the world!

Sinds eergisteren is er voor de Asrock AB350 Pro4 een nieuw BIOS uit, versie 2.20. (--> http://www.asrock.com/mb/AMD/AB350%20Pro4/#BIOS)
1.Update AGESA code. (Enhance for Ryzen 5)
2.Support DDR4 Voltage control in Ryzen Master.
3.Precision Boost - Adjusts clock speeds in 25MHz increments in BIOS setup.
Updated AGESA code. Ik ben benieuwd of m'n G.Skill 3200Mhz RAM dan ook daadwerkelijk op 3200Mhz kan gaan draaien, zit nu nog klem op 2666Mhz.

Morgen ff m'n omgeruilde waterkoeling inbouwen en dan eens kijken. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 30-03-2017 22:20 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
Heel vaag dit. Ik heb mijn asrock taichi bios geupdate naar 1.6 en nu heb ik in cinebench een waardeloze score van 1200 terwijl dit eerst 1720 was op 3.9Ghz en 3200 ram. Hij is wel intel burn test stable op high en rapportage tools geven allemaal correcte waardes van de cpu en ram snelheden. Ook zie ik geen andere processen cpu power stelen in de task manager. Iemand een idee? Of toch maar downgraden naar de oude bios versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
PainkillA schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 23:45:
Heel vaag dit. Ik heb mijn asrock taichi bios geupdate naar 1.6 en nu heb ik in cinebench een waardeloze score van 1200 terwijl dit eerst 1720 was op 3.9Ghz en 3200 ram. Hij is wel intel burn test stable op high en rapportage tools geven allemaal correcte waardes van de cpu en ram snelheden. Ook zie ik geen andere processen cpu power stelen in de task manager. Iemand een idee? Of toch maar downgraden naar de oude bios versie?
Misschien een instelling die met energie te maken heeft waardoor je hem niet zo snel vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:36

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dit weekend bestelling stopgezet bij een webshop, duurde mij te lang (7 weken...), ik klaag niet snel maar er zijn grenzen en de onderdelen waren gecombineerd 100 euro goedkoper geworden.
Heb het nu bij verschillende webshops besteld en krijg (afhankelijk van de bezorger) morgen het laatste binnen van de bestelling, zelfs het geheugen uit Duitsland was er in 2 dagen 8)7. Zo kan het dus ook.

Zondag maar eens het systeem in elkaar zetten :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Hebben die Ryzen's eigenlijk wel een soort Cool 'n' Quiet / EIST / Speed Step / Down Clock?
De pc zit niets te doen (stock speeds/bios nu) en toch draaien alle cores op 3.9GHz. Heel aardig AMD :+ , maar iets teveel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:16

Gelunox

Hardware addicted

Saturnus schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 00:07:
Hebben die Ryzen's eigenlijk wel een soort Cool 'n' Quiet / EIST / Speed Step / Down Clock?
De pc zit niets te doen (stock speeds/bios nu) en toch draaien alle cores op 3.9GHz. Heel aardig AMD :+ , maar iets teveel van het goede.
staat windows in high performance? dan mag je cpu nl alleen op 100% draaien

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Gelunox schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 00:09:
[...]

staat windows in high performance? dan mag je cpu nl alleen op 100% draaien
Dat zal het zijn!
Moest high performance omdat anders cores zouden worden uitgeschakeld door Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VOODOO_WILLIE
EaS schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 02:08:
[...]

https://community.amd.com...a-better-amd-ryzen-system

Finally, as part of AMDs ongoing development of the new AM4 platform, AMD will increase support for overclocked memory configurations with higher memory multipliers. We intend to issue updates to motherboard partners in May that will enable them, on whatever products they choose, to support speeds higher than the current DDR4-3200 limit without refclk adjustments. AMD Ryzen™ processors already deliver great performance in prosumer, workstation, and gaming workloads, and this update will permit even more value and performance for enthusiasts who chose to run overclocked memory.
Ugh. Die had ik gek genoeg gemist. Maar het legt de bal dus totaal bij de mobo-fabrikanten. Dus alsnog moet je maar hopen dat het gaat werken.
Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 09:26:
[...]

Ja, er is nog niets zinnigs over te zeggen voor op de lange termijn. Nogmaals, de moederbordbedrijven kregen enkele weken de tijd om hun EFI's in orde te krijgen terwijl ze gewend zijn dat ze hier een jaar aan kunnen werken. Ryzen is te vroeg uitgegeven of AMD heeft te laat informatie gegeven aan die bedrijven, het is maar hoe je het wil bekijken, het probleem is de software, niet de hardware, althans als je een fatsoenlijk moederbord koopt. Het zal geleidelijk blijven verbeteren in 2017, staar je niet blind op de huidige cijfers.
Om dezelfde reden werken nu nog niet alle latjes maar ook dit zal later in het jaar wel worden opgelost.
Vanzelfsprekend is de combinatie van traag DDR4-geheugen (2400) en Ryzen niet bepaald een goede combinatie, Ryzen heeft heel erg hard sneller RAM-geheugen nodig, ik zou echt niet onder de 3200 gaan zitten. Desnoods met een hogere latencie, de frequentie is voor Ryzen aanzienlijk belangrijker dan de latentie. Het zijn geen Intel-CPU's! Nieuwe architectuur, andere regels. Start desnoods met 16 GB en koop over 1-2 jaar nog 16 GB extra als de prijzen (hopelijk) weer een beetje normaal zijn geworden.
Ik begin inderdaad te neigen naar 16GB voorlopig. Beetje jammer wel maar de prijzen zijn inderdaad ook niet mis.
Onder de 3200 was sowieso niet de bedoeling maar het is wel de vraag wat er gaat gebeuren met de 3200+ modules. Zoals hierboven gezegd zijn ze ermee bezig maar voorlopig heb ik nog in geen enkele QVL een 3200+ setje zien staan.

Wat mobo betreft twijfel ik nog tussen de Asus C6H en een ASRock bordje. Die Gaming Pro lijkt me wel wat maar die is ontzettend duur en de QVL is om te huilen (zowel wat betreft duidelijkheid als voorlopige support).

Er zitten helaas wel wat mogelijke nadelen aan de Asus C6H. Eén ervan is dat de USB3.1 snelheid iets te wensen overlaat omdat die via een andere chipset gaat.
Daarnaast heb ik toch nog aardig wat posts gezien over mensen die hun C6H gebrickt hebben, Nu zal dat vast door enorm overklokken zijn met een oud bios maar toch.

Op zich zijn andere mobo's ook niet verkeerd maar die hebben dat m.2 slot precies onder het pci-e x16 slot zitten. Lekker handig verzonnen dat een graka z'n hete lucht recht op je ssd blaast dan. Dat zien ik niet zo zitten.

Toen ik voor het eerst wat gesnuffeld had trokken de MSI X370 Gaming Pro Carbon en de ASRock Fatal1ty X370 Gaming K4 me eigenlijk het meest wat betreft de features.
Het zal vast niet slecht zijn maar ik heb toch het liefst een beetje kwalitatief stevige basis.

Al met al best wel balen dat de release zo rommelig is gegaan.

[ Voor 16% gewijzigd door VOODOO_WILLIE op 31-03-2017 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VOODOO_WILLIE schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 01:09:
[...]

Ugh. Die had ik gek genoeg gemist. Maar het legt de bal dus totaal bij de mobo-fabrikanten. Dus alsnog moet je maar hopen dat het gaat werken.

[...]

Ik begin inderdaad te neigen naar 16GB voorlopig. Beetje jammer wel maar de prijzen zijn inderdaad ook niet mis.
Onder de 3200 was sowieso niet de bedoeling maar het is wel de vraag wat er gaat gebeuren met de 3200+ modules. Zoals hierboven gezegd zijn ze ermee bezig maar voorlopig heb ik nog in geen enkele QVL een 3200+ setje zien staan.

Wat mobo betreft twijfel ik nog tussen de Asus C6H en een ASRock bordje. Die Gaming Pro lijkt me wel wat maar die is ontzettend duur en de QVL is om te huilen (zowel wat betreft duidelijkheid als voorlopige support).

Er zitten helaas wel wat mogelijke nadelen aan de Asus C6H. Eén ervan is dat de USB3.1 snelheid iets te wensen overlaat omdat die via een andere chipset gaat.
Daarnaast heb ik toch nog aardig wat posts gezien over mensen die hun C6H gebrickt hebben, Nu zal dat vast door enorm overklokken zijn met een oud bios maar toch.

Op zich zijn andere mobo's ook niet verkeerd maar die hebben dat m.2 slot precies onder het pci-e x16 slot zitten. Lekker handig verzonnen dat een graka z'n hete lucht recht op je ssd blaast dan. Dat zien ik niet zo zitten.

Toen ik voor het eerst wat gesnuffeld had trokken de MSI X370 Gaming Pro Carbon en de ASRock Fatal1ty X370 Gaming K4 me eigenlijk het meest wat betreft de features.
Het zal vast niet slecht zijn maar ik heb toch het liefst een beetje kwalitatief stevige basis.

Al met al best wel balen dat de release zo rommelig is gegaan.
De moederbordfabrikanten hebben er alle belang bij om de EFI's zoveel mogelijk te verbeteren, als ze het laten afweten dan verkopen ze minder. Desalniettemin wacht ik nog even rustig af. Tot nu toe doet ASRock het met afstand het beste, maakt Asus er een zooitje van en zitten MSI en Gigabyte ertussen in. Gek genoeg hoor je bijna niets over Biostar, daar doe ik dus geen uitspraak over. Je zou eens moeten kijken naar ASRock Taichi, ik hoor daar veel positieve geluiden over. Als ik me niet vergis dan wordt de 3200 MB/s al gehaald op die moederborden. Asus zou ik in dit stadium voor AM4 niet aandurven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VOODOO_WILLIE
Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 01:27:
[...]

De moederbordfabrikanten hebben er alle belang bij om de EFI's zoveel mogelijk te verbeteren, als ze het laten afweten dan verkopen ze minder. Desalniettemin wacht ik nog even rustig af. Tot nu toe doet ASRock het met afstand het beste, maakt Asus er een zooitje van en zitten MSI en Gigabyte ertussen in. Gek genoeg hoor je bijna niets over Biostar, daar doe ik dus geen uitspraak over. Je zou eens moeten kijken naar ASRock Taichi, ik hoor daar veel positieve geluiden over. Als ik me niet vergis dan wordt de 3200 MB/s al gehaald op die moederborden. Asus zou ik in dit stadium voor AM4 niet aandurven.
Ik zou willen dat ik het geduld kon opbrengen. Mijn 8 jaar oude Phenom 9600B X4 schopt nog steeds aardig kont met de meeste dingen maar in de nieuwere games is die gewoon echt zwaar te langzaam. Toen mijn Radeon 6870 het vorig jaar begaf wilde ik eigenlijk gewoon gelijk een heel nieuw systeem in elkaar zetten en ik stond zelfs bijna op het punt om van m'n "geloof" te vallen en voor een Intel te gaan maar toen was daar ... de aankondiging van Ryzen. Ik wacht dus al een jaar op Ryzen en ik word echt enorm ongeduldig. :P

Die Taichi is inderdaad ook een goede optie maar tandjes wat is dat ding lelijk. Niet dat dat wat uitmaakt overigens want het gaat toch in een Fractal Design Define R5 PCGH Edition. Als die tenminste ooit geleverd gaat worden want voorlopig is de "verwacht in ons magazijn" nu al een paar keer een dag opgeschoven.
De features zijn vrijwel gelijk voor een stuk lagere prijs momenteel (t.o.v. de Pro Gaming).

Ik moet wel zeggen dat ik sowieso steeds meer ga twijfelen over Asus inderdaad. Waarschijnlijk bleef hun oude reputatie iets teveel in het hoofd zitten.

Het is dan alleen nog het dillema welk RAM (en welke snelheid) een tactische keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Jeej mail gehad van NZXT met de vraag naar mijn adres *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
Na de slechte cinebench performance heb ik de bios settings naar stock veranderd. Niet dat ik veel had veranderd maar toch. Nu kwam ik eerst Windows niet in , bleef oneindig laden en nu is het geëscaleerd naar niet booten en foutcode 55 op de debug led wat geheugen problemen aangeeft. Zelfs op stock settings erg vreemd. Ik ga maar eens de memory opnieuw plaatsen of 1 stick er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
<verwijderd>

[ Voor 95% gewijzigd door TMDC op 31-03-2017 08:06 . Reden: Hier hoort dit niet, sorry ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Mijn G.Skill draait trouwens op 2933MHz. Heb al een flinke voltage en timing verhoging gedaan om 3200Mhz te proberen, maar nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Saturnus schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 20:37:
Asus Prime B350-Plus heeft een enorm kale bios. Ook in Ryzen Master valt nauwelijks wat in te stellen. Dit vergeleken met de vorige Asus M4A785-TD Evo en natuurlijk helemaal DFI LanParty. Lijkt bijna of er nog ergens een tweede advanced/secret menu moet zitten.
Niet helemaal onverwachts lijkt me omdat het nogal een budgetboard is.
Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 01:27:
[...]
........
Tot nu toe doet ASRock het met afstand het beste, maakt Asus er een zooitje van en zitten MSI en Gigabyte ertussen in. .......
Kun je ook aangeven waar je dat op baseert :? En geldt dat dan voor alle boards of specifieke boards en zo ja welke dan ?
VOODOO_WILLIE schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 01:09:
[...]
Er zat een bug in hun allereerste biossen. Die bug is opgelost in 0902 die al sinds 13 maart uit is. Inmiddels is ook 1002 uit beta en gereleased.

Als je een CH6 koopt kun je het beste 1002 bios via usb stick en "usb bios flashback" methode gelijk in je mobo flashen. (Voorlopig zullen er wellicht nog wel wat mobo's in channel zitten met < 0902 bios.)

[ Voor 14% gewijzigd door Help!!!! op 31-03-2017 15:40 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Help!!!! schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 08:46:
[...]

Toch wel. M4A785TD-V Evo was dat ook maar toen kon je 4x zoveel timings instellen als nu. 5 timings is te triest. Aangezien het ook niet via Ryzen Master kan neem ik aan dat het later nog komt.
Bijkomend effect voor mij van minimale DRAM controle is dat de G.Skill LED's nu als een regenboog tekeer gaan. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Oh op die manier.

Volgensmij hebben alle mobo's momenteel (zeer) geringe mogelijkheden om RAM in te stellen.
Dacht dat je meestal alleen primaire settings kunt instellen. Secondair en tertiair gebeurt automatisch op de achtergrond.

Ik ga ervanuit dat dat mettertijd wel gaat verbeteren maar kan nog wel even duren denk ik.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
mij op build begint zich steeds vreemder te gedragen. Het begon altijd al met enorm lange boot times. 5 tot soms 10 sec voordat je output kreeg op het scherm. Daarna een tijdje goed gedraaid met wat browsewerk en 5 minuten gamen maar sinds gisteren na een bios update een enorm trage cinebench. Daarna vastlopers in windows, tot helemaal windows niet meer inkomen en hangen op het laden. Daarna alle bios settings naar stock gezet. Wederom hangen op windows boot en een paar boots later wilde hij niet eens meer scherm output geven. Dokter debug geeft op de leds code 55 aan wat zou betekenen dat het geheugen niet gevonden kan worden. Maandagochtend product? Of een moederbord issue? Zelfs op stock settings zou het prima moeten draaien. Ik ga maar eens een full cmos clear doen en een reep eruit halen en de ander opnieuw plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
PainkillA schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 09:18:
mij op build begint zich steeds vreemder te gedragen. Het begon altijd al met enorm lange boot times. 5 tot soms 10 sec voordat je output kreeg op het scherm. Daarna een tijdje goed gedraaid met wat browsewerk en 5 minuten gamen maar sinds gisteren na een bios update een enorm trage cinebench. Daarna vastlopers in windows, tot helemaal windows niet meer inkomen en hangen op het laden. Daarna alle bios settings naar stock gezet. Wederom hangen op windows boot en een paar boots later wilde hij niet eens meer scherm output geven. Dokter debug geeft op de leds code 55 aan wat zou betekenen dat het geheugen niet gevonden kan worden. Maandagochtend product? Of een moederbord issue? Zelfs op stock settings zou het prima moeten draaien. Ik ga maar eens een full cmos clear doen en een reep eruit halen en de ander opnieuw plaatsen
Dat is die typische geheugenkant van Ryzen die nog niet onder controle is. Probeer je oude bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
Saturnus schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 10:34:
[...]

Dat is die typische geheugenkant van Ryzen die nog niet onder controle is. Probeer je oude bios.
Dat zou ik best willen maar ik kom de bios niet eens in. Geen output op het scherm

[ Voor 4% gewijzigd door PainkillA op 31-03-2017 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
PainkillA schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 10:36:
[...]

Dat zou ik best willen maar ik kom de bios niet eens in. Geen output op het scherm
Aj dat is vervelend. Reset (jumper?), stroom er volledig af enz. zeker ook al geprobeerd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
Saturnus schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 11:30:
[...]

Aj dat is vervelend. Reset (jumper?), stroom er volledig af enz. zeker ook al geprobeerd dan?
nee heb ik nog niet gedaan. Ik ga nu met de jumpers en batterij aan de slag om een goede full clear cmos te doen en proberen met 1 reep geheugen. Met een beetje geluk boot dat waarna ik de oude bios versie kan flashen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]

[...]

Kun je ook aangeven waar je dat op baseert :? En geldt dat dan voor alle boards of specifieke boards en zo ja welke dan ?
Heb hier zelfde bord als @Saturnus, mijn 3000 MT Corsair RAM doet nog steeds 2133 maar op bepaalde niet-Asus borden kan het blijkbaar wel al hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ervaringen van tal van gebruikers. Iedereen die zijn ervaringen met een Asus AM4 deelde en waar ik kennis van heb genomen haalde in het beste geval rond de 2600 MHz voor de RAM en zelfs dat wordt niet altijd gehaald zoals je hier ook kan lezen (je moet de juiste latjes hebben). Dit geldt voor zowel de Crosshair als voor dat B350-moederbord (Prime+).
Taichi ondersteunde (vrijwel) direct 3000 MHz en kreeg het een paar weken geleden al op 3200 MHz. Gigabyte en MSI zouden de laatste weken de frequentie wat omhoog hebben gekregen met EFI updates, bij Asus zag je weinig vooruitgang met die updates en gebeurde het zelfs dat moederborden brickten, in sommige gevallen onherstelbaar (teruggestuurd naar Asus). Het patroon is duidelijk dat Asus er meer moeite mee heeft dan de andere 3 (nogmaals, over Biostar kan ik geen uitspraak doen) en dat ASRock op de een of andere manier veel eerder hogere frequenties ondersteunde.
Op de lange termijn zullen ze het vast wel oplossen.
Borromini schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 12:13:
[...]

Heb hier zelfde bord als @Saturnus, mijn 3000 MT Corsair RAM doet nog steeds 2133 maar op bepaalde niet-Asus borden kan het blijkbaar wel al hoger.
3200 in het geval van Taichi. :)
Saturnus schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 10:34:
[...]

Waar baseer jij op dat het probleem ligt bij Ryzen? Het is best mogelijk dat de microcode voor de geheugencontroller wat verbeterd kan worden maar zeker is in ieder geval dat de EFI's op dit moment zuigen en de verklaring hiervoor is gemakkelijk; je kan niet in een paar weken tijd net zo'n goede EFI schrijven als in een jaar tijd wat ze zijn gewend. TheSource (MSI) is hier duidelijk over geweest, AMD heeft het laten afweten door niet op tijd voldoende informatie te delen met de moederbordfabrikanten.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2017 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
@Verwijderd
Ik bedoelde als platform. Niet per se de AMD cpu. Onduidelijk van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 12:26:
[...]

Ervaringen van tal van gebruikers.
Zo kun je geen conclusies trekken. Asus is de grootste mobo fabrikant, dus je zult ook het meeste problemen daarvan op internet tegen komen. Dat is ook gelijk de reden dat je zo weinig problemen bij Biostar tegen komt omdat die gewoon heel weinig verkocht worden.

Je bent overigens niet de enige die zo hun conclusies trekt. Ik heb ook hordes mensen zien beweren dat de Corsair VS en CX(M) serie voedingen heel slecht zijn en met bosjes tegelijkertijd uitvallen. Sommigen gaan zelfs zo ver door er dan van te maken dat de helft ongeveer binnen 2 jaar stuk gaat. De helft gaat dus binnen de garantie stuk. 8)7 Alleen maar omdat ze zoveel mensen met problemen zien op het internet. Dat het de meest verkochte retail voedingen zijn houden ze even geen rekening mee. Aantal defecten binnen de garantie aangemeld bij Corsair ligt overigens rond/onder de 1% bij deze voedingen wat normaal is...

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 13:15:
[...]

Zo kun je geen conclusies trekken. Asus is de grootste mobo fabrikant, dus je zult ook het meeste problemen daarvan op internet tegen komen. Dat is ook gelijk de reden dat je zo weinig problemen bij Biostar tegen komt omdat die gewoon heel weinig verkocht worden.

Je bent overigens niet de enige die zo hun conclusies trekt. Ik heb ook hordes mensen zien beweren dat de Corsair VS en CX(M) serie voedingen heel slecht zijn en met bosjes tegelijkertijd uitvallen. Sommigen gaan zelfs zo ver door er dan van te maken dat de helft ongeveer binnen 2 jaar stuk gaat. De helft gaat dus binnen de garantie stuk. 8)7 Alleen maar omdat ze zoveel mensen met problemen zien op het internet. Dat het de meest verkochte retail voedingen zijn houden ze even geen rekening mee. Aantal defecten binnen de garantie aangemeld bij Corsair ligt overigens rond/onder de 1% bij deze voedingen wat normaal is...
Het punt is meer dat ik nog geen positieve ervaringen met de AM4-moederborden van Asus ben tegengekomen. Nog geen juichverhalen over het bereiken van 3200 MHz en in de meeste gevallen blijkt zelfs 3000 MHz (ok, 29**) niet mogelijk te zijn. Dit terwijl de mensen die een ASRock AM4-moederbord gebruiken wel positieve ervaringen hebben met de frequentie. Dat er eens een moederbord van Asus brickt daar trek ik geen conclusie uit, het was mij om de EFI te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2017 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 13:56:
[...]

Het punt is meer dat ik nog geen positieve ervaringen met de AM4-moederborden van Asus ben tegengekomen. Nog geen juichverhalen over het bereiken van 3200 MHz en in de meeste gevallen blijkt zelfs 3000 MHz (ok, 29**) niet mogelijk te zijn. Dit terwijl de mensen die een ASRock AM4-moederbord gebruiken wel positieve ervaringen hebben met de frequentie. Dat er eens een moederbord van Asus brickt daar trek ik geen conclusie uit, het was mij om de EFI te doen.
Natuurlijk zijn er wel positieve ervaringen met Asus moederborden.

Voor mij maakt het niet uit want het komt nog wel. Mijn pc doet het nu op 2400 goed/stabiel (G.Skill Ripjaws V) en dat is even het belangrijkste. Bij de volgende bios update zien we wel weer wat er dan evt. mogelijk is.

Voorbeeldje: Jayztwocents (YouTube) heeft op een Asus Crosshair 3200 werkend gekregen (met G.Skill Flair) en er zijn er meer. Ik ga zelf nu geen ander setje geheugen kopen, wat kan werken (als je de juiste krijgt), maar gebruik wel wat ik nu heb en zie wel of ik toekomst nog "moet" overstappen. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 13:56:
[...]

Dat men 3200MHz niet werkend krijgt kan ik mij goed voorstellen, 1600MHz of te wel 3200MT/s lukt echter wel prima met Asus. Natuurlijk niet elke configuratie maar dat is bij andere moederbord fabrikanten niet anders. Ze zijn allemaal nogal afhankelijk van dezelfde microcode updates van AMD.

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/17-03-03/96df59d65aca.jpg

1733MHz/3466MT/s met een Crosshair VI Hero. Je zoekt dus gewoon naar problemen en vind het meeste bij Asus omdat Asus nu eenmaal de grootste fabrikant is. Als je echter zoekt naar Asus AM4 moederborden in combinatie met hoog geklokt DDR4 zul je waarschijnlijk ook het meeste vinden, om precies dezelfde reden dus.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
-The_Mask- schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 14:58:
[...]

Dat men 3200MHz niet werkend krijgt kan ik mij goed voorstellen, 1600MHz of te wel 3200MT/s lukt echter wel prima met Asus. Natuurlijk niet elke configuratie maar dat is bij andere moederbord fabrikanten niet anders. Ze zijn allemaal nogal afhankelijk van dezelfde microcode updates van AMD.

[afbeelding]

1733MHz/3466MT/s met een Crosshair VI Hero. Je zoekt dus gewoon naar problemen en vind het meeste bij Asus omdat Asus nu eenmaal de grootste fabrikant is. Als je echter zoekt naar Asus AM4 moederborden in combinatie met hoog geklokt DDR4 zul je waarschijnlijk ook het meeste vinden, om precies dezelfde reden dus.
Ook een punt in dit verhaal: Hij gebruikt een base clock van 118. In de BIOS heeft hij dus (net als mij) de 2933 divider gebruikt. Ik vermoed als ik de base clock omhoog breng dat mijn geheugen ook wel mee komt. Maar ik heb die hele baseclock nog niet gezien in BIOS/Ryzen Master.

Dus degenen die vast zitten met geheugen, hebben jullie al geprobeerd om de base clock te verhogen in plaats van een divider te gebruiken om de snelheid omhoog te brengen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Saturnus schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 15:08:
[...]

Ook een punt in dit verhaal: Hij gebruikt een base clock van 118. In de BIOS heeft hij dus (net als mij) de 2933 divider gebruikt. Ik vermoed als ik de base clock omhoog breng dat mijn geheugen ook wel mee komt.
Er bestaat nog geen memory multiplier/divider boven de 3200MT/s dus de baseclock verhoging is in dit geval een verplichting anders is het nu nog niet mogelijk. In de toekomst kunnen er echter extra memory multipliers/dividers worden toegevoegd om hoger te komen zonder de baseclock te hoeven veranderen.
Maar ik heb die hele baseclock nog niet gezien in BIOS/Ryzen Master.
Volgens mij moet je moederbord een externe clock generatator hebben om die aan te passen. Dat vind je echter alleen op de high-end/OC moederborden, heb je een goedkopere dan zit dat er sowieso niet op.
Dus degenen die vast zitten met geheugen, hebben jullie al geprobeerd om de base clock te verhogen in plaats van een divider te gebruiken om de snelheid omhoog te brengen?
Dat zal geen verschil maken lijkt mij. Ik denk dat het vooral komt door timings en dan de sub timings welke niet handmatig veranderd kunnen worden maar automatisch gaan. Als die te strak staan dan haal je gewoon geen hoge frequenties, totdat je een UEFI updates flashed waarin dat veranderd is.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1 ... 8 ... 66 Laatste