PainkillA schreef op maandag 27 maart 2017 @ 23:03:
Wat is de aan te raden werkwijze bij ryzen overclocken ? Eerst max stable core speed vinden op hoogst toelaatbare voltage met lage memspeed of eerst hoogste stable memspeed vinden met default core speed? Of doen jullie dit beide tegelijk?
Beetje afhankelijk van je doel, maar alround: (zowel rendering als simple compute als games als single thread focussed)
1. Probeer je RAM zo hoog mogenlijk te clocken, relax de timings indien nodig tov XMP profielen. Liever 1600mhz cl18 dan 1066 cl12. (1600 => 3200MT en dat is een geweldige winst voor alles dat veel L3 nodig heeft en dat niet optimaal aan cores toebedeeld. 2133MT is "meh")
2. Zet je fan profielen goed, zorg dat je acceptabele koeling hebt. Boot een schone windows, kijk hoe warm je stock zit. Probeer een gooi te doen naar load line calibratie. Super tricky, er is eigenlijk geen tool die het consistent uitleest. Temp ruimte over onder de 75 graden? Tijd voor die voltage en multiplier verhogingen.
3. Gooi met Ryzen master je Core speed omhoog, door de multiplier te verhogen. Niet eens zo heel afhankelijk van je chip, kan je op 36x of je boost clock beginnen. Draai een korte bench, die écht 100% load op alle cores genereerd. Blender, Cinebench, w/e.
4. Crash je stresstest. Probeer het opnieuw met een hoger voltage. Of je bij 1.365V stopt (safe) of 1.40 (vast wel safe) of 1.45 (hierboven wordt het riskant) hangt van je eigen wensen en koeling af. En in mijn geval ook voeding, ik kan simpelweg op een 520W voeding geen 1.44v pushen én m'n 1080 furmark voeden. (12v gaat hier van 12.48v opeens naar 10.88v -> nope!) Kijk maar wat je wilt bereiken.
5. Stop met Ryzen Master, zet de settings in je BIOS. Hopelijk kan je ze ook booten! Zo niet, kleine aanpassingen en gaan! Zodra je het werkend hebt, is het zaak even te checken of de performance ook werkelijk optimaal is. Mijn 1700 is belachelijk genoeg sneller op 3.80Ghz in diverse benchmarks dan op 3.90Ghz. (I kid you not: WinRar, Cinebench, OCCP, cpu-z) Crappy EUFI denk ik, wellicht teveel power draw, wie weet...
Als je zeker weet dat dit "safe" settings zijn waar je tevreden mee bent; stabiliteitstesten: Prime 27.7 small FTT kijken waar de max zit (20 min is genoeg) -> Prime blend laten lopen. let op, nieuwere prime versies maken chips dood met hun AVX2 test, ik durf dat op geen enkele 4xx0-7xx0 Intel of AMD eigenlijk echt te draaien, LinX is zelfs wat milder dan...
6. Stabiel na 8-48 uur (wat je zelf wilt en wilt betalen aan energie rekening om het zeker te weten)? Enjoy!