Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:29
Verwijderd schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 17:50:
[...]

Nee. :)
Korte en simplistische versie: electronische componenten op het moederbord wekken een magnetisch veld op en dat magnetisch veld heeft weer invloed op de stroom die doorheen andere componenten (zoals componenten die de enen en nullen omzetten in een sinusoïde (DAC)) loopt wat weer invloed heeft op het opgewekte magnetische veld van dat component etc.
Bewegende electronen wekken een magnetisch veld op en een magentisch veld heeft invloed op hoe de electronen bewegen. Dat principe gebruiken ze om fossiele brandstoffen, water, gas, radioactief materiaal...te gebruiken om stroom te genereren wat jij uit jouw stopcontact haalt (dat doen ze door reusachtige dynamo's te laten ronddraaien met stoom die ontstaat wanneer de warmte door water wordt opgenomen, hoe groter die dynamo's hoe efficiënter het werkt) of om met een dynamo een fietslamp te verlichten of andersom om met stroom een motor te laten draaien (elektrische auto).
Misschien kan je het verhelpen/verminderen door zelf het audiodeel beter te isoleren maar begin daar maar niet zelfstandig aan tenzij je goed uitzoekt wat je doet.
Je zou een DAC + versterker kunnen koppelen aan je moederbord via S/PDIF of eventueel eens iets zoals de X7 van Soundblaster (in feite hetzelfde maar gericht op desktopcomputers) kunnen gebruiken.
Je adviseert me nu gewoon om even en apparaat van 320,- te kopen? Dat is niet niks.
het lijkt er op dat ik het al opgelost heb. Ik heb het verlengsnoer waar de pc en het scherm in zitten een stuk verder weg gelegd en de radio met Bluetooth-ontvanger aan de andere kant van het bureau gezet. Nu lijkt het er tot dusver op dat het is verholpen. Vanavond ga ik zien of het echt opgelost is want dan heeft de pc meer dan 24 uur uitgestaan

wel vreemd want ik merkte dat het geluid intefereerde met de beweging van mijn muis. Dan zou het vreemd zijn dat die storing nu weg is.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 16:37

Isniedood

nee, echt niet!

stevens20 schreef op maandag 3 april 2017 @ 12:04:
[...]

Vreemd. Je hebt uitgesloten dat het aan één van de balkjes ligt door ze om de beurt in slot één te doen? Bij mij werkte alles namelijk direct goed. (met de nieuwe Windows10 build, anders is het systeem niet stabiel)

Heb je in de bios al "load optimal defaults" of iets in die richting gedaan?
Ja gedaan. Ook volledig naar beneden geclockt.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Net een gratis bracket onvangen van Corsair voor hun h2O aio. Volledig,gratis en cooler is al redelijk oud. Top service van Corsair.

Nu nog een ryzen kopen, :+)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:16

Gelunox

Hardware addicted

Ik zit inmiddels al op Versie 2.00 van m'n ASRock BIOS. Heb al meerdere versies gehad waar staat "improve XMP DRAM compatibility", maar krijg m'n RAM nog steeds niet hoger dan 2666MT/s :(

Zal er wel iets mee te maken hebben dat het dual rank RAM is (2x16GB G.Skill Trident Z)

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:52
Ik draai nu de laatste BIOS versie ,0515, van de Asus Prime x370-Pro met G.Skill Trident Z F4-3200C14D-32GTZ (2x16GB en dus dual rank) op 2933MT/s. De timings heb ik aangepast naar 18.18.18.40 waar dit geheugen 14.14.14.34 aan zou moeten kunnen. Cinebench scores zijn weer iets hoger dan met 2600MT/s en 16.16.16.38 timings. Langzaam maar zeker komt de RAM ondersteuning er wel :)

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:16

Gelunox

Hardware addicted

Who Am I? schreef op maandag 3 april 2017 @ 13:53:
Ik draai nu de laatste BIOS versie ,0515, van de Asus Prime x370-Pro met G.Skill Trident Z F4-3200C14D-32GTZ (2x16GB en dus dual rank) op 2933MT/s. De timings heb ik aangepast naar 18.18.18.40 waar dit geheugen 14.14.14.34 aan zou moeten kunnen. Cinebench scores zijn weer iets hoger dan met 2600MT/s en 16.16.16.38 timings. Langzaam maar zeker komt de RAM ondersteuning er wel :)
oh, zal eens kijken of ik m'n timings nog wat hoger kan doen en dan wel door m'n bios kom. Zo hoog was ik nog niet gegaan nl :9

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Echt he, neem ik die RX 480 mee om te testen krijg ik dit weer...

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/17661940_387339564985764_5836254994940035072_n.jpg

Denk dat die RX 480 + Ryzen 7 combi maar even een weekje of wat moet wachten.

Also: Geil 3200MHz Evo X geheugen om te testen, scheelt weer 200 euro oid aan fucking duur geheugen atm :D

Dat geheugen is trouwens een meter hoog ofzo, the fuck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 15:29
Test ze... Wel een minder mooie doos dan die houten kist die je, met de R7, overal zag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NINjak schreef op maandag 3 april 2017 @ 14:27:
Test ze... Wel een minder mooie doos dan die houten kist die je, met de R7, overal zag ;)
Ja de bezuiniging is merkbaar, wordt in plaats gehouden door opgerold papier :D:D

Moet nog wel bedenken wat ik met die mooie houden doos ga doen. Of bewaren voor de collectie, of auctionen voor een goede bedoeling ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Foritain schreef op maandag 3 april 2017 @ 14:24:
Geil 3200MHz Evo X geheugen om te testen, scheelt weer 200 euro oid aan fucking duur geheugen atm :D

Haha, ja die heb ik ook, de 3000 variant dan. Nu moet ik nog een Ryzen 5. Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

[ Voor 9% gewijzigd door Luiaard op 03-04-2017 15:12 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FuegoFire
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-05 23:18
Heeft er iemand ervaring met de Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 i.c.m. RAM op hogere snelheden dan 2133MHz? Zelf heb ik de Corsair Vengeance 16GB tegelijk met dit moederbord gehaald (CMK16GX4M2B3200C16), maar kom op geen enkele manier boven die 2133. Heb de Ryzen 7 1800X op dit moment op 4GHz met stock voltage.

Met XMP en manual op 2133+ blijft de bios hangen in een loop, tot je na ongeveer 20x wel de bios in kan.
Inmiddels bios al geflashed naar laatst mogelijke versie, maakte geen verschil.

Op de memory support list staat de CMK64GX4M8B3200C16 wel aangegeven, enig idee of dit ook gelijk inhoudt dat de CMK16GX4M2B3200C16 supported is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stevens20 schreef op maandag 3 april 2017 @ 12:36:
[...]

Je adviseert me nu gewoon om even en apparaat van 320,- te kopen? Dat is niet niks.
Nee hoor, het is maar net hoe goed jij het wil hebben en wat nuttig is hangt ook af van waarmee jij luistert en waarnaar (kwaliteit bron) jij luistert. Ik gaf een voorbeeld. Het punt is dat je het kleinste risico op dit soort problemen hebt met goede hardware die buiten je computerkast zit. Bekijk voldoende reviews wanneer je een nieuw appaart koopt (ooit in de toekomst waarschijnlijk), Amazon is bijvoorbeeld een goede bron.
Nu we toch over audio bezig zijn, koop bij voorkeur geen headsets, het best koop je gewoon een normale headphone (de Sennheiser HD 598 is zeer populair bij desktopgebruikers omwille van een combinatie van geluidskwaliteit, comfort en impedantie en die is ook betaalbaar: 150-200 euro) en een aparte microfoon als je die per se wil hebben, bijvoorbeeld een die je op zo'n headphone kan plakken. De kwaliteit van de headphones van die headsets is in het algemeen aanzienlijk slechter (voor dezelfde prijs) als wanneer je dedicated headphones gebruikt die niet op desktops zijn gericht. Er zijn uitzonderingen (Sennheiser heeft naar het schijnt een fatsoenlijke headset) maar in het algemeen geldt dit.
het lijkt er op dat ik het al opgelost heb. Ik heb het verlengsnoer waar de pc en het scherm in zitten een stuk verder weg gelegd en de radio met Bluetooth-ontvanger aan de andere kant van het bureau gezet. Nu lijkt het er tot dusver op dat het is verholpen. Vanavond ga ik zien of het echt opgelost is want dan heeft de pc meer dan 24 uur uitgestaan
Draadloze communicatie kan al snel interferentieproblemen geven, in het bijzonder als je meerdere apparaten hebt die draadloos communiceren. Een goed advies is om zoveel mogelijk wel kabels te gebruiken wanneer het kan: dus ethernet bij een vaste plaats voor de desktop en een USB/PS2 voor de muis en het toetsenbord.
wel vreemd want ik merkte dat het geluid intefereerde met de beweging van mijn muis. Dan zou het vreemd zijn dat die storing nu weg is.
Niet noodzakelijk. Zoals ik zei, het best gebruik je zo weinig mogelijk draadloos. Voor internet op een niet-vaste plek is het prima, voor de rest raad ik kabels aan.

[afbeelding]

Also: Geil 3200MHz Evo X geheugen om te testen, scheelt weer 200 euro oid aan fucking duur geheugen atm :D

AMD wil duidelijk maken dat 3200 MHz tegenwoordig werkt op sommige moederborden? :)
Veel plezier met het testen.
Foritain schreef op maandag 3 april 2017 @ 14:32:
Of bewaren voor de collectie, of auctionen voor een goede bedoeling ofzo.
Verkopen voor een goed doel natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2017 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FuegoFire schreef op maandag 3 april 2017 @ 15:02:
Heeft er iemand ervaring met de Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 i.c.m. RAM op hogere snelheden dan 2133MHz? Zelf heb ik de Corsair Vengeance 16GB tegelijk met dit moederbord gehaald (CMK16GX4M2B3200C16), maar kom op geen enkele manier boven die 2133. Heb de Ryzen 7 1800X op dit moment op 4GHz met stock voltage.

Met XMP en manual op 2133+ blijft de bios hangen in een loop, tot je na ongeveer 20x wel de bios in kan.
Inmiddels bios al geflashed naar laatst mogelijke versie, maakte geen verschil.

Op de memory support list staat de CMK64GX4M8B3200C16 wel aangegeven, enig idee of dit ook gelijk inhoudt dat de CMK16GX4M2B3200C16 supported is?
Met de 3000C15 van Corsair draai ik dat bordje op 2933MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 3 april 2017 @ 15:27:

AMD wil duidelijk maken dat 3200 MHz tegenwoordig werkt op sommige moederborden? :)
Veel plezier met het testen.

[...]

Verkopen voor een goed doel natuurlijk.
Ik hoop dat we met dat GEIL geheugen wat verder gaan komen. 2933 werkte soms, op het bord waarop ik 2933 draaide werkte 2666 weer niet, en daarna is het ook een zooitje geweest. Ik onderstreep nogmaals dat het ook wisselde per CPU, het maakt het super lastig allemaal :-/

En verkopen voor een goed doel ligt inderdaad voor de hand, maar dan wil ik er ook wel echt een leuk bedrag voor zien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

In verband met Ryzen 7 en Crossfire: ik heb een 1800X en twee R9 290X kaarten in Crossfire staan. Het liet toe om GTA 5 met zowat alles op max (behalve MSAA en extra draw distance) op 3440x1440 @ 75Hz goed rond de 75fps te houden.

De andere games die ik getest heb (No Man's Sky en The Division) maken geen goed gebruik van Crossfire.

Als ik iets kan testen wat jullie willen weten, laat het maar horen.

[ Voor 9% gewijzigd door Phuncz op 03-04-2017 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op maandag 3 april 2017 @ 16:57:
In verband met Ryzen 7 en Crossfire: ik heb een 1800X en twee R9 290X kaarten in Crossfire staan. Het liet toe om GTA 5 met zowat alles op max (behalve MSAA en extra draw distance) op 3440x1440 @ 75Hz goed rond de 75fps te houden.
Die extra tekenafstand voegt niets toe, je ruilt het ene probleem (subtiele popup) in voor het andere (zwevende bomen). :)
Foritain schreef op maandag 3 april 2017 @ 15:51:
[...]

Ik hoop dat we met dat GEIL geheugen wat verder gaan komen. 2933 werkte soms, op het bord waarop ik 2933 draaide werkte 2666 weer niet, en daarna is het ook een zooitje geweest. Ik onderstreep nogmaals dat het ook wisselde per CPU, het maakt het super lastig allemaal :-/
Het zal ook van het moederbord en de BIOS-versie afhangen. Het mooist zou zijn als je het kan overklokken naar 3600 MHz maar dat zal voorlopig wel teveel gevraagd zijn zonder zotte dingen te doen, als je al het geluk hebt met de siliciumloterij. :/
Ryzen profiteert zoveel van dat snellere geheugen...
Heb jij deze video's gezien?
YouTube: BIOS Update Drastically Increases Ryzen’s Game Performance | B...
YouTube: AMD vs NV Drivers: A Brief History and Understanding Scheduling &amp...
YouTube: Ryzen of the Tomb Raider
Zeker naar kijken als je een van die video's hebt gemist! Erg interessant voor de review en erg relevant voor hoe je gaat moeten testen. Bijvoorbeeld CF RX 480, RX 480 vs. GTX 1060, Fury X vs. GTX 1070 (wel enkel spellen waarbij je niet met de RAM in de knoei komt) en verschil tussen BIOS-versies uitproberen. Genoeg testwerk en je zou wat interessante uitleg kunnen geven over waarom een AMD-kaart en sneller RAM-geheugen (mogelijk) verschil maken. Het laatste wat we nodig hebben is de zoveelste saaie oppervlakkige review, onderscheid je door wel diepgang te zoeken en je lezers serieus te nemen. ;)
Ik heb weleens een CPU-koeler review van jou gelezen, ik schat in dat jij daar open voor staat.
En verkopen voor een goed doel ligt inderdaad voor de hand, maar dan wil ik er ook wel echt een leuk bedrag voor zien :D
Terecht.
Ik vind het een prachtige kist (ik ben een liefhebber van mooi afgewerkt hout, als het op een ecologisch verantwoorde manier is verkregen) maar het zou voor mij niet verantwoordelijk zijn om daar op dit moment veel geld aan te besteden. Een hardwareliefhebber die maandelijks 500 euro overhoudt en het mooi vindt zou het moeten overwegen. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2017 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[afbeelding]

Test de 1500X en 1600X met de RX 480. DO IT, DO IT NOW. :+
Dat is een veel realistische test dan weer de 1080(Ti). Niet iedereen koopt die GPU en dat lijkt mij een understatement. De RX480/580 is een veel realistischer keuze naast een 1500X of 1600X. Gooi de GTX1060 erbij en resultaten graag. ;) Waar werk je eigenlijk voor dat je al dit moois ontvangt?

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Borromini schreef op maandag 3 april 2017 @ 10:29:
[...]

Ik merk hier wel wat verschil, compileren op 8 of 4 cores :9
Haha gelukkig maar, dat is ook een ander verhaal. Ik moet mijn woorden iets nuanceren. Over het algemeen voelt het wel iets wat vloeiender, maar ik had alles (vooral met de 960 Evo) instant verwacht. Explorer openen alsof die al geminimaliseerd open was, maar helaas is er een merkbare vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:51:
[...]

Test de 1500X en 1600X met de RX 480. DO IT, DO IT NOW. :+
Dat is een veel realistische test dan weer de 1080(Ti). Niet iedereen koopt die GPU en dat lijkt mij een understatement. De RX480/580 is een veel realistischer keuze naast een 1500X of 1600X. Gooi de GTX1060 erbij en resultaten graag. ;) Waar werk je eigenlijk voor dat je al dit moois ontvangt?
Ik werk samen met vrouwlief voor onszelf, maar daar staat het reviewen gewoon los van. Ik denk dat mijn speciale balletjes-kietel-techniek aan de basis staat van de incidentele verwennerij onze kant op wat speel-tech betreft.

En meteen @Verwijderd erbij dan: Ik ben wel voorstander van leuke 'specifieke approaches' wat reviews betreft, het typische test-rijtje is tenslotte niet lastig te vinden zodra de NDA verloopt. Een 1060 heb ik -nu- niet liggen (volgende week o.i.d. wel weer), maar zou een RX 480 vergelijking met een i7 en een Ryzen 7 interessant zijn? i5 ontbreekt dan ook weer, ben geen Tweakers/HWI met een mega hardware pile :D Dat zou voor één van de twee CPU's e en leuke approach zijn terwijl de ander gewoon 'suf' het lijstje doorloopt.

Nu enkel hopen dat het geheugen meewerkt... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
:D

Geil Evo X GEX416GB3200C16DC op 3200MHz CL 16-16-16-36 op de ASRock AB350 Gaming K4 :D

Wel 160 euro voor 16GB, maar dan heb je wel flippin RGB... en kabels weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Foritain schreef op maandag 3 april 2017 @ 18:02:
[...]

Ik werk samen met vrouwlief voor onszelf, maar daar staat het reviewen gewoon los van. Ik denk dat mijn speciale balletjes-kietel-techniek aan de basis staat van de incidentele verwennerij onze kant op wat speel-tech betreft.

En meteen @Verwijderd erbij dan: Ik ben wel voorstander van leuke 'specifieke approaches' wat reviews betreft, het typische test-rijtje is tenslotte niet lastig te vinden zodra de NDA verloopt. Een 1060 heb ik -nu- niet liggen (volgende week o.i.d. wel weer), maar zou een RX 480 vergelijking met een i7 en een Ryzen 7 interessant zijn? i5 ontbreekt dan ook weer, ben geen Tweakers/HWI met een mega hardware pile :D Dat zou voor één van de twee CPU's e en leuke approach zijn terwijl de ander gewoon 'suf' het lijstje doorloopt.

Wat ik persoonlijk zeer interesant zou vinden is 1600X vs 7600k en 1500X vs 7500 en dan met een GTX1060 en RX480 getest vanwege het driver gebeuren. Lukt dat niet dan zou de 1060 vs RX480 interessant zijn met een Ryzen 7 en een i7 7700k. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Heb nog wel een i5 3570K in bord en een i5 4690K en 4670K (en één bord, handje DDR3 heb ik vast ook nog wel) liggen, maar vervolgens weer geen koelers.

Maar eerlijk gezegd, wat zeggen de reviews op dit moment nu écht? Denk dat met de R5's weer hetzelfde aan de hand gaat zijn als nu met de R7;
BIOS update of twee verder loop de infinity fabrik gewoon altijd 3200MT ook met 2133 memory, krijg je met hetzelfde voltage opeens 100mhz meer eruit, gaat de performance weer 28% omhoog door X in Y aan te passen, etc.

Gewoon nu reviewen, met hardware die je hebt liggen en het afzetten tegen andere systemen die je in elkaar hebt zitten. Het is toch een van de eerste sets, dus interessant genoeg en waarschijnlijk dus vergankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Foritain schreef op maandag 3 april 2017 @ 18:02:
[...]

Ik zou zowel een RX 480 als een GTX 1060 koppelen aan zowel een Ryzen en een Intel CPU die zo goed mogelijk te vergelijken is. Vervolgens druk je uit hoeveel procent winst/verlies (rij) Intel en AMD (kolom) hebben wanneer er geschakeld wordt van de GTX 1060 naar de RX 480.
Aangeizen het om verschillen gaat is het niet erg dat de Intel CPU niet perfect vergelijkbaar is, er zal evengoed een duidelijke trend uit naar voren komen en het is geen wedstrijdje welke CPU beter is maar een analyse m.b.t. de invloed van de grafische kaart (drivers) op de CPU.
Verder proberen om de beste BIOS-versie te gebruiken, het RAM zo goed mogelijk te klokken etc.

Zou een RX 480 gekoppeld aan een i7 interessant zijn? Ja, als je de resolutie en instellingen laag genoeg zet (zodat er veel draw calls zijn) dan kan het wel degelijk heel erg interessant zijn. Het gaat bij deze test er vooral om dat je laat zien dat voor sommige spellen AMD grafische kaarten betere samenwerken met Ryzen dan Nvidia grafische kaarten en dat heeft weer te maken met dat Nvidia via de drivers softwarematig de load verdeelt over threads van de CPU en dat dit momenteel slecht uitpakt voor Ryzen omdat de drivers van Nvidia niet zijn geoptimaliseerd voor Ryzen. De take away boodschap is dat je benchmarks niet blind moet vertrouwen maar moet kaderen in de juiste context.
Ik wil trouwens best wel helpen met de review; proofreaden, brainstormen, als eerste kritische lezer en klankbord dienen...
DaniëlWW2 schreef op maandag 3 april 2017 @ 18:16:
[...]

Wat ik persoonlijk zeer interesant zou vinden is 1600X vs 7600k en 1500X vs 7500 en dan met een GTX1060 en RX480 getest vanwege het driver gebeuren. Lukt dat niet dan zou de 1060 vs RX480 interessant zijn met een Ryzen 7 en een i7 7700k. :)
Zou je de 1500X niet moeten vergelijken met de 7400? Ik had de prijzen even vergelijken, de 7400 kost ongeveer hetzelfde, de 7500 is duurder (USA prijs vs. MSRP in USD).

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2017 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nospam_Z
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-09 14:22
Gelunox schreef op maandag 3 april 2017 @ 13:44:
Ik zit inmiddels al op Versie 2.00 van m'n ASRock BIOS. Heb al meerdere versies gehad waar staat "improve XMP DRAM compatibility", maar krijg m'n RAM nog steeds niet hoger dan 2666MT/s :(

Zal er wel iets mee te maken hebben dat het dual rank RAM is (2x16GB G.Skill Trident Z)
op mijn asrock B350 pro4 draait het met vanaf bios 1.4 (nu 2.2) op 2996 . Op dat bord moet je overigens vrij onlogisch de plankjes in de sloten 2 en 4 zetten, anders blijft ie op een lagere snelheid steken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Verwijderd schreef op maandag 3 april 2017 @ 15:27:
[...]

Nee hoor, het is maar net hoe goed jij het wil hebben en wat nuttig is hangt ook af van waarmee jij luistert en waarnaar (kwaliteit bron) jij luistert. Ik gaf een voorbeeld. Het punt is dat je het kleinste risico op dit soort problemen hebt met goede hardware die buiten je computerkast zit. Bekijk voldoende reviews wanneer je een nieuw appaart koopt (ooit in de toekomst waarschijnlijk), Amazon is bijvoorbeeld een goede bron.
Nu we toch over audio bezig zijn, koop bij voorkeur geen headsets, het best koop je gewoon een normale headphone (de Sennheiser HD 598 is zeer populair bij desktopgebruikers omwille van een combinatie van geluidskwaliteit, comfort en impedantie en die is ook betaalbaar: 150-200 euro) en een aparte microfoon als je die per se wil hebben, bijvoorbeeld een die je op zo'n headphone kan plakken. De kwaliteit van de headphones van die headsets is in het algemeen aanzienlijk slechter (voor dezelfde prijs) als wanneer je dedicated headphones gebruikt die niet op desktops zijn gericht. Er zijn uitzonderingen (Sennheiser heeft naar het schijnt een fatsoenlijke headset) maar in het algemeen geldt dit.

[...]

Draadloze communicatie kan al snel interferentieproblemen geven, in het bijzonder als je meerdere apparaten hebt die draadloos communiceren. Een goed advies is om zoveel mogelijk wel kabels te gebruiken wanneer het kan: dus ethernet bij een vaste plaats voor de desktop en een USB/PS2 voor de muis en het toetsenbord.
Ik heb nu zelf nog de Sennheiser HD 477. Dit is de oude headset van mijn broer en die doet het nog prima. Na nu blijkt was mijn storing is het geluid erg makkelijk te verhelpen door een verlengsnoer weg te halen vlak achter de pc. Ik heb nu nergens meer last van. Hoe simpel kan een oplossing zijn.

Om nou gelijk over te gaan op een koptelefoon van 200,- is wel heel erg. Nu moet ik wel zeggen dat ik er aan zat te twijfelen. Ik zat tussen deze twee te twijfelen als ik het probleem niet opgelost kreeg:
pricewatch: Sennheiser RS 165 (Zwart)
pricewatch: Sony MDR-DS6500 (Zwart)

[ Voor 10% gewijzigd door stevens20 op 03-04-2017 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stevens20 schreef op maandag 3 april 2017 @ 19:27:
[...]

Ik heb nu zelf nog de Sennheiser HD 477. Dit is de oude headset van mijn broer en die doet het nog prima. Na nu blijkt was mijn storing is het geluid erg makkelijk te verhelpen door een verlengsnoer weg te halen vlak achter de pc. Ik heb nu nergens meer last van. Hoe simpel kan een oplossing zijn.
Het is mogelijk dat dat het verhelpt, in ieder geval binnen de mate dat jij het hoort.
Om nou gelijk over te gaan op een koptelefoon van 200,- is wel heel erg. Nu moet ik wel zeggen dat ik er aan zat te twijfelen. Ik zat tussen deze twee te twijfelen als ik het probleem niet opgelost kreeg:
Als jij tevreden bent met het geluid wat jij nu hebt dan moet jij vooral niet upgraden. ;)
Als je vraagt of dat het de prijs waard is (150-200, 200 hoef je niet te betalen), dubbel en dwars! Je zit dan precies op de sweet spot van performance/euro: 80-90% van de maximale kwaliteit voor 20% van de hoogste prijs of zo. Er is bijvoorbeeld ook een leuk model van Sony en AKG voor een nog iets lagere prijs en ik zou zeker ook eens kijken naar Audiotechnica die topkwaliteit levert gerelateerd aan de prijs (geen marketingbullshit, dat scheelt, wel veel ervaring en goede ingenieurs, dus de tegenpool van Beats en Apple :)). Ik vind 150-200 euro niet veel voor goed geluid, je doet er gemakkelijk 10 jaar of langer mee, zet dat af tegen wat je betaalt voor bijvoorbeeld je grafische kaarten. Een leuke DAC+versterker is ook wel wat waard. Als je het simpel en gemakkelijk wil hebben terwijl het relatief goedkoop en relatief goed is dan zou je bijvoorbeeld eens naar de Dragonfly (Red) kunnen kijken.
Ik moet nu dit onderwerp afkappen omdat het teveel offtopic is.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2017 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Verwijderd schreef op maandag 3 april 2017 @ 19:31:
[...]

Het is mogelijk dat dat het verhelpt, in ieder geval binnen de mate dat jij het hoort.
Had net mijn reactie weer aangepast. Toch bedankt voor je hulp en interessante uitleg (mooi om iets over te lezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stevens20 schreef op maandag 3 april 2017 @ 19:33:
[...]

Had net mijn reactie weer aangepast. Toch bedankt voor je hulp en interessante uitleg (mooi om iets over te lezen)
Zie de aanvulling. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Een echte eye opener:
https://www.youtube.com/watch?v=0tfTZjugDeg

Iedereen test met nVidia. Maar nVidia's thread scheduler is niet optimized voor Ryzen en zorgt voor grote performance drops.
Met een AMD kaart heb je hier geen last van en dat scheelt enorm qua performance.

Die Thread scheduler is wel het geen wat nvidia kaarten zo snel maakt in DX11. Maar zorgt voor veel extra overhead in DX12 en Vulcan modes waar alle CPU threads toch al aangesproken kunnen worden. Of in games waar DX11 Multithreading goed geïmplementeerd is (echter zijn dat er maar weinig)

Helaas is een RX480 niet snel genoeg om Ryzen te maxen Fury X komt wellicht iets verder. Dus Vega moet snel komen dan kan je Ryzen veel beter testen.
Nu moet je het met een R9 295X2 of 2x RX480 in CF doen en dat is niet altijd ideaal.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op maandag 3 april 2017 @ 20:04:
Een echte eye opener:
YouTube: Ryzen of the Tomb Raider

Iedereen test met nVidia. Maar nVidia's thread scheduler is niet optimized voor Ryzen en zorgt voor grote performance drops.
Met een AMD kaart heb je hier geen last van en dat scheelt enorm qua performance.

Die Thread scheduler is wel het geen wat nvidia kaarten zo snel maakt in DX11. Maar zorgt voor veel extra overhead in DX12 en Vulcan modes waar alle CPU threads toch al aangesproken kunnen worden. Of in games waar DX11 Multithreading goed geïmplementeerd is (echter zijn dat er maar weinig)

Helaas is een RX480 niet snel genoeg om Ryzen te maxen Fury X komt wellicht iets verder. Dus Vega moet snel komen dan kan je Ryzen veel beter testen.
Nu moet je het met een R9 295X2 of 2x RX480 in CF doen en dat is niet altijd ideaal.
Laat ik jou dan maar meteen doorsturen naar een video die hierop inspeelde en mogelijk verklaart waarom dit zo is (de uploader laat duidelijk zien dat AdoredTV zijn filmpje de aanleiding was, het leverde het testmateriaal waar hij naar zocht voor wat hij theoretisch had afgeleid), AdoredTV reageerde er zelf ook nog even op.
YouTube: AMD vs NV Drivers: A Brief History and Understanding Scheduling &amp...
Enjoy.
Kijk ook even naar de RedGamingTech-video van gisteren/eergisteren over de nieuwe bios: 20 FPS erbij voor Rise of the Tomb Raider en een soortgelijk resultaat voor Hitman. Het kan nog best leuk worden met alle softwareoptimalisatie, sneller DDR en een grafische kaart van AMD. :)

Voor mij is het inmiddels wel duidelijk, Ryzen presteert niet noemenswaardig minder voor games dan de Intel-CPU's van HW-e en KL en ze bieden meer longevity en wat andere voordelen (de gameplay zou enorm soepel en responsief voelen). Voor mij komt er een 1700, maar eerst nog eens zien dat de kast die ik weken geleden bij Azerty had besteld wordt geleverd...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2017 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ja die had ik ook gezien.
Ik ben vooral benieuwd of Tombraider straks nog wel getest gaat worden zodra Vega uit komt. Misschien wil nVidia dat niet eens meer hebben vanwege hun driver overhead.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op maandag 3 april 2017 @ 20:11:
Ja die had ik ook gezien.
Ik ben vooral benieuwd of Tombraider straks nog wel getest gaat worden zodra Vega uit komt. Misschien wil nVidia dat niet eens meer hebben vanwege hun driver overhead.
Laat ik het zo zeggen, wie het wel en niet straks met Ryzen en een Vega kaart testen maakt het voor ons gemakkelijk om het kaf van het koren te scheiden bij de reviewers/techtubers.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2017 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op maandag 3 april 2017 @ 20:13:
[...]

Laat ik het zo zeggen, wie het wel en niet straks met Ryzen en een Vega kaart testen maakt het voor ons gemakkelijk om het kaf van het koren te scheiden bij de reviewers/techtubers.
Klopt echter gaan de meeste consumenten niet zo ver en geloven gewoon marketing en blijven nVidia en Intel kopen omdat ze niet verder lezen. Blijft jammer dat marketing zo veel invloed heeft. Een slecht product met goede marketing kan een super product met slechte marketing de markt uitdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op maandag 3 april 2017 @ 20:16:
[...]

Klopt echter gaan de meeste consumenten niet zo ver en geloven gewoon marketing en blijven nVidia en Intel kopen omdat ze niet verder lezen. Blijft jammer dat marketing zo veel invloed heeft. Een slecht product met goede marketing kan een super product met slechte marketing de markt uitdrukken.
Philips videocassette(recorder).
Een tegengesteld voorbeeld (slecht product, veel verkocht): Beats (puur leunend op de marketing) en in veel opzichten Apple (die iPod was bijvoorbeeld niet geweldig).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2017 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op maandag 3 april 2017 @ 20:17:
[...]

Philips videocassette(recorder).
Een tegengesteld voorbeeld (slecht product, veel verkocht): Beats (puur leunend op de marketing) en in veel opzichten Apple (die iPod was bijvoorbeeld niet geweldig).
Je bedoelt Video2000? dat was echt awesome goed tov VHS veel beter. Je kon meer opnemen en op twee kanten. En die recorders en banden gingen ook langer mee. Maar Porno industrie koos voor VHS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op maandag 3 april 2017 @ 20:23:
[...]

Je bedoelt Video2000? dat was echt awesome goed tov VHS veel beter. Je kon meer opnemen en op twee kanten. En die recorders en banden gingen ook langer mee. Maar Porno industrie koos voor VHS.
De kwaliteit van het beeld en het geluid was ook nog eens beter. :)

Een anekdote over Philips: we hebben geluk dat Sony betrokken was bij de ontwikkeling van de CD (samen met Philips, Philips verzorgde de hardware en Sony de software) want Philips wou in eerste instantie slechts 14 bits gebruiken voor de muziek. In eerste instantie probeerde Philips 2 dummybits te gebruiken maar in verband met het kopiëren van audiodata van het ene naar het andere medium (mastertapes) werd uiteindelijk toch gekozen voor 16 nuttige bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
.

[ Voor 99% gewijzigd door Help!!!! op 03-04-2017 21:43 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-09 14:12
Woensdag komt de volgende setup hier binnen

#Product
1AMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler
1MSI X370 Gaming Pro Carbon
1Fractal Design Define S
1Noctua NH-D14
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16
1Seasonic X-750 V2
1Samsung 960 EVO 500GB
1Samsung SM961 128GB
Bekijk collectie
Importeer producten

Ik ben nu hard aan het twijfelen of ik het juiste geheugen heb om tussen de 2900 en 3200 MHz te draaien. Zal zo snel mogelijk wat resultaten posten hier.

Het systeem zal aangevuld worden met een Fury X die hier in mijn huidige bak zit. Die zal dan wel weer vervangen gaan worden door zijn opvolger (Vega).

[ Voor 3% gewijzigd door Pikkemans op 03-04-2017 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnU
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-09 21:09
ASRock AB350 Pro 4, Ryzen 1700, Crucial CT2K4G4WFS8266 2666 MHz ECC (2x4GB Single Ranked)

Bios compatibiliteit vwb ECC geheugen onder Linux kernel 4.10

1.30 (kwam mee op bord): OK
1.40 (previous stable): OK
2.20 (latest stable): dmesg grep ECC
EDAC amd64: ECC disabled in the BIOS or no ECC capability, module will not load.
Either enable ECC checking or force module loading by setting 'ecc_enable_override'.

Kan ECC enable/disable in Bios 2.20 echter niet vinden. In 1.30/1.40 ook niet, maar staat het default blijkbaar aan.

---- status 8 april ---

Contact gehad met ASRock hierover. ASRock zal ervoor zorgen dat toekomstige versies van het BIOS ECC geheugen weer ondersteunen. Ook stuurden ze mij een versie 2.20B die alle features heeft van 2.20, met daarbij ook de ECC ondersteuning. Klasse van ASRock! :)

[ Voor 20% gewijzigd door MartijnU op 08-04-2017 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FuegoFire
Foritain schreef op maandag 3 april 2017 @ 15:49:
[...]

Met de 3000C15 van Corsair draai ik dat bordje op 2933MHz.
Heb het geheugen nu prima draaien op 2933MHz en de C15 timings, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:17

Wildfire

Joy to the world!

Foritain schreef op maandag 3 april 2017 @ 18:13:
:D

Geil Evo X GEX416GB3200C16DC op 3200MHz CL 16-16-16-36 op de ASRock AB350 Gaming K4 :D

Wel 160 euro voor 16GB, maar dan heb je wel flippin RGB... en kabels weg te werken.
Damn, 3200 gehaald dus... ben benieuwd, ik draai een Asrock AB350 Pro4 en kom met m'n G.Skill 3200Mhz RAM niet verder dan 2666Mhz momenteel.

Misschien toch maar terugsturen en iets anders kiezen...

---

Is er trouwens al iemand met een Asrock AB350 Pro4 die z'n geheugen succesvol op 3200Mhz draait (ok, vooruit, 3200MT dan)?

Maakt het wel lastiger dat ik maar 8GB RAM nodig heb voor dit systeem. Meeste wat je ziet, ook in de QVL's, zijn 16GB setjes van 2x8GB... maar dan sowieso allemaal modellen die hier in Nederland niet verkrijgbaar blijken te zijn dus dat schiet ook niet echt op.

Maar eens verder op onderzoek uitgaan.

[ Voor 30% gewijzigd door Wildfire op 03-04-2017 23:03 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Ik heb mijn memory nu al een paar dagen hier op lopen:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/ndo7c0.jpg

Heb in de bios een eigen profiel gemaakt (was twee keer klikken)
Gigabyte GAMING 3
Corsair-vengeance-lpx-cmk16gx4m2b3200c16
1700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Ram-G-maN schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:05:
[...]

Ik had destijds met credit card van de ING betaald. Wat ik vrijwel altijd doe met mijn internet aankopen. Had naar ING gebeld (tegen lokaal tarief (ook niet onbelangrijk)) toen ik achter kwam dat het niet goed ging met Afuture. Twee minuten later stond mijn geld weer op mijn credit card. Heb nooit meer omkijken naar gehad.

Ik had mijn moederbord besteld bij Amazon.de afgelopen vrijdag en het is dus nu (met gratis verzendkosten) verscheept. Nu hopen dat het allemaal gaat werken. Ik heb momenteel deze reepjes in mijn systeem zitten en ik heb als backup eventueel ook deze nog. Als beiden niet werken heb ik ook een probleem. 😂 Ik hou je op de hoogte.
De juiste reepjes vinden kost nog wel het meeste werk, mijn hemel! Aangezien ik voor hetzelfde moederbord ga en inmiddels al (ook) tal van modulen heb bekeken. De knoop doorgehakt en besloten voor deze paar te gaan. >> pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3866C18D-16GTZ Het zijn reepjes met Samsung chipset én Single Sided. Het zou prachtig zijn als ik 'm straks al naar 3600 kan klokken, enfin we zullen zien.

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenrichard197
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-06-2023

[afbeelding]

Kan ik helpen met testen :+
Maare zit echt te wachten op de vergelijking van 1600 vs 1600x betreft overclocken en prestatie tov intel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:37
Zeker de moeite waard om te kijken. Ryzen Revisit: RAM OCing, Windows Updates, & EFI Updates

YouTube: Ryzen Revisit: RAM OCing, Windows Updates, & EFI Updates

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gstoffers
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 17:18
Voor de gigabyte ab350 gaming 3 is er een nieuwe beta, F6G.

http://forum.gigabyte.us/...club?page=4&scrollTo=2509

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Weet iemand hoe je de snelste bench van cpu's op Userbenchmark kan vinden? Ik vind dat zo'n rommelige, onlogische, vage website.

Als ik via hier op "Best Bench" klik kom ik op een pagina uit die zeker weten niet de beste bench is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De vraag is waarom je zo'n site uberhaubt zou willen bezoeken, er staat namelijk echt helemaal niks interessants of nuttigs op. Alleen maar nietszeggende benchmarks en vergelijkingen op specs welke niks vertellen over de praktijk.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Een volledig 'uitvallende' computer tijdens all core bench...is dat voltagebescherming/limiet of temperatuurbescherming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FuegoFire
Saturnus schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:28:
Een volledig 'uitvallende' computer tijdens all core bench...is dat voltagebescherming/limiet of temperatuurbescherming?
Meestal een te hoge CPU temp of de PSU trekt het niet meer. Wat was de hoogste temp.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
FuegoFire schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:32:
[...]

Meestal een te hoge CPU temp of de PSU trekt het niet meer. Wat was de hoogste temp.?
Ik zie pieken in Ryzen Master tot 105, wat hopelijk in het echt dus 85 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:58
Kan ook het voltage zijn. Hier draait de 1700 @3,6GHz wel stabiel op 1,200V (onder stress op 1,232V) maar op 1,175V (onder stress 1,208V) valt de PC ook uit. Gewoon een te laag voltage.
Saturnus schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:36:
[...]

Dat is wel redelijk hoog. Ik heb de max op 71 graden gekregen met de stock fan en een profiel waarbij de fan op 100% draait bij 72 graden. Welke voltages gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Fleximex schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:38:
Kan ook het voltage zijn. Hier draait de 1700 @3,6GHz wel op 1,200V (onder stress op 1,232V) maar op 1,175V (onder stress 1,208V) valt de PC ook uit. Gewoon een te laag voltage.

[...]

Dat is wel redelijk hoog. Ik heb de max op 71 graden gekregen met de stock fan en een profiel waarbij de fan op 100% draait bij 72 graden). Welke voltages gebruik je?
Vond ik ook. Ik ben op jacht naar recordjes (24/7 setting komt later), dus heb er 1.45v op gehad met allerlei variaties aan load line balancing. De cpu koeler blijft verdacht koel dus ik ga daar eens naar kijken nu. Be-Quiet Pure Rock overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FuegoFire
Saturnus schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:36:
[...]

105 graden lijkt me te hoog. Dit is dan inderdaad 85 graden. Heb je de core clock in de gaten gehouden? Sprong deze omlaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
FuegoFire schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:43:
[...]

105 graden lijkt me te hoog. Dit is dan inderdaad 85 graden. Heb je de core clock in de gaten gehouden? Sprong deze omlaag?
Geen schommelingen gezien. Ik neem aan dat de kloksnelheid niet verandert bij een handmatige overklok. Ook nog niet eerder zien gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FuegoFire
Saturnus schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:46:
[...]

Geen schommelingen gezien. Ik neem aan dat de kloksnelheid niet verandert bij een handmatige overklok. Ook nog niet eerder zien gebeuren.
Heb dit gehad met een FX-8350, duurde even voordat ik het doorhad. Heel irritant. Werd veroorzaakt door de VRM op het moederbord welke te heet werd.

Ik zou wel even kijken of je die 105 omlaag kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-09 11:52

Fantasma

Just a ghost.

**

[ Voor 144% gewijzigd door Fantasma op 12-04-2017 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram-G-maN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 23:03

Ram-G-maN

Voorheen was ik GT-R.

Heeft toevallig iemand twee NVMe M.2 SSD's in RAID 0 met zijn/haar X370 MoBo gecombineerd? Ik kom net achter dat één van de twee M.2 sloten op de MSI X370 GAMING PRO CARBON niet op PCIe 3.0 X4 werkt maar PCIe 2.0 X2. Ik wil mijn 960 EVO's wel weer in RAID 0 kunnen gebruiken op mijn nieuwe Ryzen platform.

Mijn desktop, mijn laptop en mijn gamesetup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 12:02
Saturnus schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:30:
Weet iemand hoe je de snelste bench van cpu's op Userbenchmark kan vinden? Ik vind dat zo'n rommelige, onlogische, vage website.

Als ik via hier op "Best Bench" klik kom ik op een pagina uit die zeker weten niet de beste bench is.
Ik heb het idee dat ze de uitschieters eruit filteren en daarom "best bench" nooit klopt.

Het idee van die website is overigens het generen van statistieken en niet zozeer "wie is het beste". Dat lukt ze best goed, je ziet bij vrijwel elk onderdeel altijd een hele mooie standaard normale verdeling. Vervolgens kun jij je eigen systeem testen en kijken hoe jij binnen de verdeling valt. Je kunt dus ook goed scoren op een traag onderdeel (de beste Geforce 710).

Om even "best bench" als voorbeeld te pakken:
AMD Ryzen 7 1700X-€351

957 User benchmarks - Average bench 90%

AM4, 1 CPU, 8 cores, 16 threads

Base clock 3.4 GHz, turbo 3.95 GHz (avg)

 Performing way above expectations (96th percentile)

This bench: 101%
Deze user is sneller dan 96% van de users die ook deze test hebben gedraaid (hij is dus inderdaad niet het snelste). Gemiddeld scoort het onderdeel een 90% score in de populatie van alle cpu's. Deze benchmark scoort, door overclock, 101% binnen de schaal met alle cpu's.

Best handig deze website, zo kwam ik vorig jaar bij 2 vrienden er snel achter dat ze hun geheugen niet goed hadden ingesteld. Maar gezien de lengte van de tests is het natuurlijk geen bijbel.

Grafiek van de Ryzen 7 is best geinig, die heeft eigenlijk 3 pieken. Waarschijnlijk door 3 ramsnelheden.

[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 04-04-2017 19:49 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2DM
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
Gisteren R7 1700, Corsair 2x8GB (3200, v5.3x) en Asus B350 Prime Plus ingebouwd.
Bios van 5.08 naar 5.13 geflashed.
Windows7 OS.

Was even rommelen om usb muis en keybord die in bios wel meteen werkten in Windows aan de praat te krijgen. Een oud ps/2 toetsenbord bracht uitkomst. :) (om de ~1.2GB driver package te installeren, waarna USB wel werkte.)
Ook de LAN driver wilde niet installeren. Zag dat de asus website onder win7 64bit niet naar het juiste bestand linkte.
Systeem loopt nu op 3.725Ghz, DDR4 op 1200Mhz / 2400MT/s. 2933 wil niet doorstarten.
Cpu lijkt op standaard koelblok met multiplier aanpassing rond de 3.825Ghz een limiet te bereiken.
Verder niet met voltages gerommeld, de uitlees mogelijkheden van programma's zijn nog niet je van het. (Cpu-z v.1.78.1.x64 en HWiNfO64 5.46) 1.55V of 1.95V Core VID... yea right..)

Een aardige upgrade van m'n ouwe P5K-E C2Q 3Ghz. 8)

[ Voor 4% gewijzigd door D2DM op 04-04-2017 18:32 ]

R7 5700x, B350 Prime Plus, 32GB ddr4 op 3333Mt/s, 960Pro, Ultrastar He10, rx6700xt, uwqhd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

winwiz schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:27:
Zeker de moeite waard om te kijken. Ryzen Revisit: RAM OCing, Windows Updates, & EFI Updates

YouTube: Ryzen Revisit: RAM OCing, Windows Updates, & EFI Updates
Ik heb het zeer oppervlakkig bekeken. Testten ze niet weer enkel met een Nvidia-kaart en relatief traag geklokt RAM (omdat het niet stabiel was op een hogere klokfrequentie (3600 MT/s?))? Verder is de ene BIOS de andere niet, bij die van MSI zag je een zeer grote verbetering (>20% hogere FPS bij RotTR en iets soortgelijks bij Hitman). Ik vind het veel te vroeg om alweer grootschalig opnieuw te testen tenzij ze van plan zijn om het in mei weer te doen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2017 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSystems
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10-2024

DarkSystems

AMD ~ Patience is a virtue

stevens20 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 08:53:
[...]
Hmm.. Ik baal er wel van. Zou het kunnen helpen om de pc aan een Aarde te verbinden? Een ijzerdraadje vanuit de kast naar de verwarming.
sdk1985 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 14:37:
[...]
In dat geval zet je de helft van je netspanning op je verwarming ;).
Dat lijkt me inderdaad niet zo'n goed idee.
Beter is het hoogst waarschijnlijk om even te controleren of je stroomkabel een "geaarde" variant is.
Zo ja (99% v.d. gevallen is dat het geval naar mijn weten).. dan zorgen dat deze in een "geaard" stopcontact zit.
Dit om zo veel mogelijk te voorkomen dat statische elektriciteit zich op hoopt in je systeemkast.
Lees eventueel het volgende item even indien je geiintreseerd bent http://www.trinitycomputers.nl/n%20aarde.htm
Waarschijnlijk is hier wel meer over te vinden via google maar deze kwam ik als 1e tegen.

Het "aarden" van mijn systeem heeft me in het verleden meermaals van dergelijk storende dingen verlost.
Misschien helpt het bij jou ook. Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Van mijn kant is de GA-AB350M-Gaming 3 moederbord een totale afrader. Zowel GEIL als corsair geheugen geprobeerd, maar met beide boot windows niet met dual channel geheugen. Single channel werkt wel gewoon. Het moederbord heeft verder nog geen bios update gehad. Inmiddels 2 weken aan het kloten zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubhib
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 22:55
Vanaf heden ook een Ryzen 1700 eigenaar. Kom van een 2500K @ 4,5Ghz af.

Ondanks die ene slechte gebruikers review op tweakers van het Asus Prime X370-Pro moederbord toch maar voor deze gegaan. En hij valt niet tegen tot nu toe. Vooral het bios is lekker uitgebreid i.t.t. mijn oude MSI moederbord.

Mijn RAM is een setje Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16, en dat draait op dit moment op 2666Mhz op 16-18-18-36 timings. 3200Mhz wilde niet booten, 2933Mhz wel, maar ik wil eerst kijken of hij op 2666Mhz stabiel is.

De processor wilde ook booten op 4.0Ghz met 1,4V, maar nog niet gestresstest. Laat hem de komende dagen nog even stock draaien en daarna overclocken en stress testen. In ieder geval al mooi dat hij op 4,0Ghz boot. :)

Ik neem aan dat ik voor het testen van geheugen nog steeds gebruik kan maken van Memtest86+? En voor de cpu een blend van Prime95, Intel Burn Test en LinX? Het is namelijk al weer een tijdje geleden dat ik serieus heb overgeclocked, mijn 2500K heeft meer dan 5 jaar zonder problemen op 4,5Ghz gedraaid.

Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

D2DM schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:31:
Gisteren R7 1700, Corsair 2x8GB (3200, v5.3x) en Asus B350 Prime Plus ingebouwd.
Windows7 OS.

Was even rommelen om usb muis en keybord die in bios wel meteen werkten in Windows aan de praat te krijgen. Een oud ps/2 toetsenbord bracht uitkomst. :) (om de ~1.2GB driver package te installeren, waarna USB wel werkte.)
Ook de LAN driver wilde niet installeren. Zag dat de asus website onder win7 64bit niet naar het juiste bestand linkte.
Systeem loopt nu op 3.725Ghz, DDR4 op 1200Mhz / 2400MT/s. 2933 wil niet doorstarten.
Bedoel je 5.14? Op de site van Asus staat een 0514 en da's ook degene die ik zelf geflashed heb. Sindsdien kan ik mijn Corsair RAM (3000C15) op 2666 MT draaien. Draait stabiel (wel met XMP settings, dus 1,35V).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FuegoFire
hubhib schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 21:54:
Vanaf heden ook een Ryzen 1700 eigenaar. Kom van een 2500K @ 4,5Ghz af.

Ondanks die ene slechte gebruikers review op tweakers van het Asus Prime X370-Pro moederbord toch maar voor deze gegaan. En hij valt niet tegen tot nu toe. Vooral het bios is lekker uitgebreid i.t.t. mijn oude MSI moederbord.

Mijn RAM is een setje Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16, en dat draait op dit moment op 2666Mhz op 16-18-18-36 timings. 3200Mhz wilde niet booten, 2933Mhz wel, maar ik wil eerst kijken of hij op 2666Mhz stabiel is.

De processor wilde ook booten op 4.0Ghz met 1,4V, maar nog niet gestresstest. Laat hem de komende dagen nog even stock draaien en daarna overclocken en stress testen. In ieder geval al mooi dat hij op 4,0Ghz boot. :)

Ik neem aan dat ik voor het testen van geheugen nog steeds gebruik kan maken van Memtest86+? En voor de cpu een blend van Prime95, Intel Burn Test en LinX? Het is namelijk al weer een tijdje geleden dat ik serieus heb overgeclocked, mijn 2500K heeft meer dan 5 jaar zonder problemen op 4,5Ghz gedraaid.
Ik heb dat geheugen nu op 2933MHz, 15-17-17-35, getest met Memtest. Alles (voltage ook) manual ingesteld, hoger dan 2933 helaas nog niet aan de praat gekregen.

Prime95 werkt prima om te stress testen, alleen hij geeft aan: "Optimizing for CPU architecture AMD Bulldozer". Lijkt me niet echt optimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Isniedood schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 21:08:
Van mijn kant is de GA-AB350M-Gaming 3 moederbord een totale afrader. Zowel GEIL als corsair geheugen geprobeerd, maar met beide boot windows niet met dual channel geheugen. Single channel werkt wel gewoon. Het moederbord heeft verder nog geen bios update gehad. Inmiddels 2 weken aan het kloten zonder succes.
En opgelost. Beta bios F3C lost het voor mij op: http://download.gigabyte....ga-ab350m-gaming3_f3c.zip

Terwijl ze die bios offline gehaald hebben wegens stabiliteit issues. Nog niet kunnen testen welke problemen het verder met zich mee brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:17

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb genoeg van m'n G.Skill geheugen en heb het te koop gezet. Blijf hardnekkig op 2666 steken, ook na diverse BIOS updates.

Ik heb gelukkig een 3200Mhz setje gevonden wat op de QVL staat voor m'n Asrock AB350 Pro4: Patriot Memory Viper 4 PV48G320C6K

Dus die maar besteld :)

Dat is dan ook meteen het enige 3200Mhz setje wat op de QVL staat en in Nederland te verkrijgen is...

[ Voor 16% gewijzigd door Wildfire op 05-04-2017 00:08 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2DM
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
Borromini schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 21:58:
[...]

Bedoel je 5.14? Op de site van Asus staat een 0514 en da's ook degene die ik zelf geflashed heb. Sindsdien kan ik mijn Corsair RAM (3000C15) op 2666 MT draaien. Draait stabiel (wel met XMP settings, dus 1,35V).
Bij de B350-Plus zie ik alleen 0513.. Bij de B350M-A staat wel een 0514. Heb je die op je Plus geflashed?

R7 5700x, B350 Prime Plus, 32GB ddr4 op 3333Mt/s, 960Pro, Ultrastar He10, rx6700xt, uwqhd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VOODOO_WILLIE
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-08 01:29
Hubba hubba. :P

Mijn Ryzen 1700 en Asus C6H zijn vandaag binnengekomen. Nu nog wachten op m'n G.Skill Flare F4-3200C14D-16GFX latjes en dan kan ik lekker mee gaan spelen :)

Wat een ramp is dat vinden van geheugen inmiddels zeg. Er is werkelijk nergens iets snel leverbaar en redelijk geprijsd. Degenen die wel iets betaalbaars op voorraad zeggen te hebben, hebben niet echt de beste reputatie wat dat betreft. Nu maar hopen dat die levertijd van 1-3 dagen ook echt klopt.
D2DM schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:31:
Windows7 OS.
...
nieuws: Microsoft lijkt W7/W8.1-updates te blokkeren voor Kaby Lake- en Ryzen...

Of is dit inmiddels stiekem niet meer aan de orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
Ik krijg het idee dat 9 van de 10 mensen hier voor asus borden gaan en problemen hebben met 3200 ram terwijl juist de Asrock 370 moederborden zoals de taichi bij veel mensen geen problemen geeft met gskill geheugen op 3200. Is er een reden dat iedereen voor asus gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
FuegoFire schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:54:
[...]

Heb dit gehad met een FX-8350, duurde even voordat ik het doorhad. Heel irritant. Werd veroorzaakt door de VRM op het moederbord welke te heet werd.

Ik zou wel even kijken of je die 105 omlaag kan krijgen.
De VRM's zijn inderdaad erg warm. Tussen de heatsink en componenten zitten kussens, dus er zal wel niet veel aan te verbeteren zijn behalve een fan er op tijdens het benchen.
sdk1985 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:28:
[...]

Ik heb het idee dat ze de uitschieters eruit filteren en daarom "best bench" nooit klopt.

Het idee van die website is overigens het generen van statistieken en niet zozeer "wie is het beste". Dat lukt ze best goed, je ziet bij vrijwel elk onderdeel altijd een hele mooie standaard normale verdeling. Vervolgens kun jij je eigen systeem testen en kijken hoe jij binnen de verdeling valt. Je kunt dus ook goed scoren op een traag onderdeel (de beste Geforce 710).

Om even "best bench" als voorbeeld te pakken:

[...]

Deze user is sneller dan 96% van de users die ook deze test hebben gedraaid (hij is dus inderdaad niet het snelste). Gemiddeld scoort het onderdeel een 90% score in de populatie van alle cpu's. Deze benchmark scoort, door overclock, 101% binnen de schaal met alle cpu's.

Best handig deze website, zo kwam ik vorig jaar bij 2 vrienden er snel achter dat ze hun geheugen niet goed hadden ingesteld. Maar gezien de lengte van de tests is het natuurlijk geen bijbel.

Grafiek van de Ryzen 7 is best geinig, die heeft eigenlijk 3 pieken. Waarschijnlijk door 3 ramsnelheden.
Agree. De website is niet een heel serieus iets voor overklokkers, maar eens een eerste plek pakken is ook leuk. Ver weg is die niet voor de 1700X.

Gisteren de score weer even een flink upgrade gegeven: http://www.userbenchmark.com/UserRun/3306022

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PainkillA schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:08:
Ik krijg het idee dat 9 van de 10 mensen hier voor asus borden gaan en problemen hebben met 3200 ram terwijl juist de Asrock 370 moederborden zoals de taichi bij veel mensen geen problemen geeft met gskill geheugen op 3200. Is er een reden dat iedereen voor asus gaat?
Voormijzelf: Weinig USB poorten en gruwelijk lelijk met die brugklas looks. :o

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

D2DM schreef op woensdag 5 april 2017 @ 01:43:
[...]

Bij de B350-Plus zie ik alleen 0513.. Bij de B350M-A staat wel een 0514. Heb je die op je Plus geflashed?
Ik heb de non-Plus, excuses. Haal ze constant door elkaar 8)7

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:58
Omdat Asus het snelst leverbaar was. Asus qua merkbekendheid toch net ietsjes hoger staat dan Asrock. En omdat Asus qua prijzen met hetzelfde type moederbord goedkoper is.

Dat laatste zie ik qua feature set echter wel terug als ik de minder rijk uitgeruste Asus Prime X370-Pro met de MSI X370 Gaming Pro Carbon vergelijk. Daarom toch een week langer gewacht en 20 euro meer betaalt voor de MSI.

Ook de PRIME B350-PLUS bijvoorbeeld lijkt gepositioneerd in het segment van de Gigabyte GA-AB350-GAMING 3. Maar is 20 euro goedkoper.
Ik zou zelf echter eerder voor de Gigabyte gaan. Want ook hier lijkt Asus qua feature set wat achter te lopen. Zo heeft de Gigabyte 7+1 phases vs de 6 phases van Asus. En heeft Gigabyte een betere audio chip. Verstevigde PCI-E en RAM sloten lijkt tegenwoordig ook niewe gimmick. Maar bij Asus is dat pas vanaf de X370 modellen. Gigabyte heeft dat ook al op de Gaming 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Asus was snel beschikbaar, en kwa fases is de PRIME niet matig uitgerust. Veel USB, en een prettige layout voor mijn kast. Heb vaak genoeg €200 moederborden gekocht, die uiteindelijk niet veel beter waren dan de €129 varianten.

Goedkoper en sneller leverbaar en je weet ongeveer wat je krijg met een middeklasser highend Asus bordje.

Overigens lijkt het er wel op dat de Asus bordjes netjes boven gemiddeld overclocken, maar de EUFI update prio ligt duidelijk bij de Crosshair. Niet zo'n probleem, dat bord is ook 2 maal duurder. Jammer dat de laatste update nog AEGIS 1.0.0.1 bevat en niet de zinnige update (1.0.2.0 oid?), maar aan de andere kant, weinig borden konden LPX 3000 stabiel 2933 cl18 draaien en de Asus toch nog weer wel.

Grote kans dat als Asus eindelijk komt met een update mét nieuwe Mem controller microcode, ja, inderdaad een goede 2-3 weken na de competitie, dat het allemaal niet zo'n punt meer is.
In de tussentijd kan ik wel met de vorige update weer 50mhz hoger clocken bij hetzelfde voltage. Mooi meegenomen.

Ja, mijn memory en mainboard keuze zijn in retrospect nu een ruime maand later suboptimaal geweest, maar ik kan er werkelijk geen traan om laten. Daarnaast, de performance die ik op 2666MT krijg zijn eerlijk gezegd veelal een fractie beter dan in reviews. Nu heb ik ook écht de tijd genomen dingen af te stellen natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JFranke
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 16:31
Wat betreft Samsung B-die en Hynix; denken jullie dat dit RAM van Corsair uiteindelijk wel naar 3200 te krijgen is via BIOS/UEFI updates? Ik lees dat deze nu tegen de 3000 aan blijft steken op de Gigabyte Gaming 3. Vraag me af of het probleem via software is op te lossen of dat het echt een tekortkoming is qua chip t.o.v. B-die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JFranke schreef op woensdag 5 april 2017 @ 14:33:
Wat betreft Samsung B-die en Hynix; denken jullie dat dit RAM van Corsair uiteindelijk wel naar 3200 te krijgen is via BIOS/UEFI updates? Ik lees dat deze nu tegen de 3000 aan blijft steken op de Gigabyte Gaming 3. Vraag me af of het probleem via software is op te lossen of dat het echt een tekortkoming is qua chip t.o.v. B-die.
Die vraag is hier al meermaals voorbij gekomen maar dan nog een keertje. :P

Ik heb dit setje, wel in het rood because AMD, dit moederbord, een 1700 en het zijn Hynix chips, revisie 5:39. Gewoon XMP profiel aangezet en geboot met 3200 zonder problemen. Dat blijft alleen niet zo. Na een paar reboots gaat het vanzelf weer naar 2133mhz. Waarom? Geen idee. De nieuwste beta bios van dit moederbord zou dat oplossen maar ik wacht op de stabiele release. Die verwacht ik deze week omdat Ryzen 5 eraan zit te komen en er een nieuwe bios update moet komen voor de ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahiko750
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 00:40
Gisteren alles ontvangen voor het bouwen van mijn nieuwe PC - Helaas bleek het moederbord dat ik ontvangen heb al eens gebruikt te zijn. Duidelijk zichtbare sporen op de verpakking, en het bord ... Na inbouw blijkt het bord ook nog eens defect te zijn :( . Uiteraard klote service vanuit die leverancier, dus het bord bij een andere leverancier nogmaals besteld ... Morgen weer verder dus.

Mn setje word:
Ryzen 1700
GSkill FlareX 3200MHz
Gigabyte X370 Gaming 5
XFX RX480 GTR
VOODOO_WILLIE schreef op woensdag 5 april 2017 @ 01:56:
Hubba hubba. :P

Mijn Ryzen 1700 en Asus C6H zijn vandaag binnengekomen. Nu nog wachten op m'n G.Skill Flare F4-3200C14D-16GFX latjes en dan kan ik lekker mee gaan spelen :)

Wat een ramp is dat vinden van geheugen inmiddels zeg. Er is werkelijk nergens iets snel leverbaar en redelijk geprijsd. Degenen die wel iets betaalbaars op voorraad zeggen te hebben, hebben niet echt de beste reputatie wat dat betreft. Nu maar hopen dat die levertijd van 1-3 dagen ook echt klopt.

[...]

nieuws: Microsoft lijkt W7/W8.1-updates te blokkeren voor Kaby Lake- en Ryzen...

Of is dit inmiddels stiekem niet meer aan de orde?
Ik heb mijn setje Flare keurig de dag na bestelling ontvangen hoor (Azerty).

[ Voor 18% gewijzigd door Yahiko750 op 05-04-2017 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCharming
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09-2024
Yahiko750 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 14:39:
Gisteren alles ontvangen voor het bouwen van mijn nieuwe PC - Helaas bleek het moederbord dat ik ontvangen heb al eens gebruikt te zijn. Duidelijk zichtbare sporen op de verpakking, en het bord ... Na inbouw blijkt het bord ook nog eens defect te zijn :( . Uiteraard klote service vanuit die leverancier, dus het bord bij een andere leverancier nogmaals besteld ... Morgen weer verder dus.

Mn setje word:
Ryzen 1700
GSkill FlareX 3200MHz
Gigabyte X370 Gaming 5
XFX RX480 GTR

[...]

Name and shame? Of bewaar je dat voor de review...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahiko750
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 00:40
MrCharming schreef op woensdag 5 april 2017 @ 14:58:
[...]
Name and shame? Of bewaar je dat voor de review...
4Launch - De review komt er sowieso, wil alleen de RMA afhandeling nog even afwachten om te kijken hoe gematigd ik de review moet maken ... Opzich ben ik keurig te woord gestaan door 4Launch maar echte oplossingen blijven uit behalve het normale RMA traject te starten.

Een gebruikt product leveren wat DOA is, in mijn ogen kan je dan best een extra stap zetten voor je klant.

Toen ik de doos opende zag ik de bui al hangen, heb direct foto's genomen en contact opgenomen met 4Launch. Kreeg antwoord in de trend van "Gewoon proberen, je kan het toch terug sturen als het niet goed is". Inmiddels vervangend bord besteld bij Megekko en bij 4Launch aangegeven dat ik het geld terug wil ipv een vervangend bord ...

Wel jammer, tot dusver altijd prima ervaringen gehad met 4Launch. Expres bestel ik niet bij de goedkoopste, maar dan krijg je dus dit ...

[ Voor 29% gewijzigd door Yahiko750 op 05-04-2017 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik wou eerst een ASRock, zeker na de subtiele en feature-packed Z170 reeks van ze. Voorbeeld 1, voorbeeld 2. De koperkleurige accenten spraken me aan. Maar met die ongelofelijk puberale zooi die ze nu uitgebracht hebben wil ik niet geassocieerd worden. Ook het gemis van een USB Type-C header (niet poort, header) vind ik wel belangrijk naar de toekomst toe. Op zich zullen de ASRock borden niet slecht zijn maar voor mij was het niet de betere keuze deze keer.

Ook had ik geen G.SKill geheugen maar Corsair DDR4-3200 en toen was dit nog allemaal niet bekend, ik heb besteld bij de pre-order.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Yahiko750 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:02:
[...]

4Launch - De review komt er sowieso, wil alleen de RMA afhandeling nog even afwachten om te kijken hoe gematigd ik de review moet maken ... Opzich ben ik keurig te woord gestaan door 4Launch maar echte oplossingen blijven uit behalve het normale RMA traject te starten.

Een gebruikt product leveren wat DOA is, in mijn ogen kan je dan best een extra stap zetten voor je klant.

Toen ik de doos opende zag ik de bui al hangen, heb direct foto's genomen en contact opgenomen met 4Launch. Kreeg antwoord in de trend van "Gewoon proberen, je kan het toch terug sturen als het niet goed is". Inmiddels vervangend bord besteld bij Megekko en bij 4Launch aangegeven dat ik het geld terug wil ipv een vervangend bord ...

Wel jammer, tot dusver altijd prima ervaringen gehad met 4Launch. Expres bestel ik niet bij de goedkoopste, maar dan krijg je dus dit ...
DAn zit je bij MeGekko goed. Echt top service gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FuegoFire
JFranke schreef op woensdag 5 april 2017 @ 14:33:
Ik hoop dat dit verholpen kan worden met een BIOS update. Misschien versie F6. Maximaal haalbare voor mij op dit moment is 2933MHz (wel stabiel)(op een Aorus X370 Gaming 5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
Phuncz schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:18:
[...]

Ik wou eerst een ASRock, zeker na de subtiele en feature-packed Z170 reeks van ze. Voorbeeld 1, voorbeeld 2. De koperkleurige accenten spraken me aan. Maar met die ongelofelijk puberale zooi die ze nu uitgebracht hebben wil ik niet geassocieerd worden. Ook het gemis van een USB Type-C header (niet poort, header) vind ik wel belangrijk naar de toekomst toe. Op zich zullen de ASRock borden niet slecht zijn maar voor mij was het niet de betere keuze deze keer.

Ook had ik geen G.SKill geheugen maar Corsair DDR4-3200 en toen was dit nog allemaal niet bekend, ik heb besteld bij de pre-order.
USB Type-C header kan ik je in vinden maar ik vind bijv. de taichi behoorlijk neutraal. Zwart pcb met wat witte accenten. Lijkt erg veel op de asus 370 prime kwa kleurgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VOODOO_WILLIE
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-08 01:29
Yahiko750 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 14:39:

Mn setje word:
Ryzen 1700
GSkill FlareX 3200MHz
Gigabyte X370 Gaming 5
XFX RX480 GTR

[...]

Toen ik daar keek hadden ze geen voorraad. Nu blijkbaar wel. Ik heb ze uiteindelijk bij SiComputers besteld omdat dat de enige was die voorraad bij de leverancier had staan. Niet dat dat wat zegt maar bij de anderen was het "levertijd 10+ dagen" of "onbekend".

Wel tamelijk ruk van je mobo :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Zojuist 3 kwartier Prime95 gedraaid op 3,7 ghz (ryzen 1700) en dat gaat stabiel. Wel 72 graden met stock cooler. Had de dynamic vcore van de Gigabyte GA350M wat verhoogt waardoor hij nu draait met 1,284 volt. Geen idee of die verhoging ook echt nodig was overigen. Ben hier min of meer begonnen.

Gekke is dat ik met het geheugen niks kan. Als ik helemaal niks aanpas van standaard dan kan ik booten. Zodra ik de Memory multiplier op welke stand dan ook zet kan ik niet meer booten. Zelfs niet met 21 of lager, ondanks dat het geheugen daar ook op draait met AUTO. Geheugen wordt nog lang een gedoe.

Nu maar eens kijken of de vcore omlaag kan, aangezien ik qua temperaturen wel redelijk aan de mag zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubhib
Ik ben met mijn Ryzen 1700 een beetje aan het overclocken geslagen op mijn Asus Prime X370-Pro en heb in het bios een voltage van 1,35 ingesteld. Nu zie ik in CPU-Z en HWMonitor het voltage tijdens het stressen stevig fluctueren. Zeg maar van 1,35V tot 1,42V. Ook op andere voltages verandert het heel erg. Toen ik 1,4V instelde ging hij tijdens het testen zelfs naar 1,55V.

Nu weet ik dat het voltage altijd een beetje fluctueert als de processor gestrest wordt, maar zo erg heb ik het nog nooit meegemaakt. Ik heb in het Bios Spread Spectrum uitgeschakeld staan en de VRM's op Asus optimized. Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

hubhib schreef op woensdag 5 april 2017 @ 22:15:
Ik ben met mijn Ryzen 1700 een beetje aan het overclocken geslagen op mijn Asus Prime X370-Pro en heb in het bios een voltage van 1,35 ingesteld. Nu zie ik in CPU-Z en HWMonitor het voltage tijdens het stressen stevig fluctueren. Zeg maar van 1,35V tot 1,42V. Ook op andere voltages verandert het heel erg. Toen ik 1,4V instelde ging hij tijdens het testen zelfs naar 1,55V.

Nu weet ik dat het voltage altijd een beetje fluctueert als de processor gestrest wordt, maar zo erg heb ik het nog nooit meegemaakt. Ik heb in het Bios Spread Spectrum uitgeschakeld staan en de VRM's op Asus optimized. Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?
Zelfde. Zelfde bord, zelfde chip, zelfde bevindingen.

0515 doet het meer dan 0502, 0504 of 0511; als je de CPU zeggenschap geeft over de fase aansturing (in VRM+ digi menu) dan gaat ie lekker z'n micro spiking doen. Dat heeft Ryzen kennelijk nodig. Of het nou helemaal accuraat gemeten wordt weet ik ook eigenlijk niet.

Het staat wel verontrustend alleen, dat je CPU op 1.330v staat ingesteld, maar in sommige testen 1.386v pakt (LLC op Level 2). Maar als dat het nou was... Als ik b.v. Overwatch opstart, bam, spike naar 1.58v. Temps vallen alleszins mee, 50 graden, maar die spike in HWM staat wel "eng".

Wat de andere profielen zoals die Asus optimized en Extreme, mosfet Temp based, etc doen, weet ik eigenlijk niet, kan er online weinig over vinden. In Asus z'n eigen video voor newegg of een andere retailer, gaven ze aan dat ze "uuuuuren" testen erin hadden zitten en dat grote verbeteringen zou kunnen opbrengen.

Voor alsnog, lijkt met de stabielere (is ie ook echt) 0515 BIOS de stroom levering veel dynamischer te zijn geworden. Met als resultaat dat ik één stapje omlaag kon in voltage en 50mhz extra kreeg.

Daartegenover haal ik nu geen 4.175Ghz bij 1.438v meer. Maar goed, dat was toch al geen goed idee.

Ik had beta EUFI 0512-3 of hoe dat ding ook heette uit het kanaal gevist, die had alle voltages op max / voorbij max staan. Daar gaat je chip dus niet echt meteen dood aan. Ik denk dat dat een soort test baseline was voor intern gebruik. Je kan dus rustig booten en HWM opstarten met 1.56V en 1.55v SOC zonder dat de handel dood gaat, maar aan te raden is het niet.

Misschien toch maar nog even niet de offset mode gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Na het zusje moederbord heeft de Asus Prime B350-Plus ook een nieuwe bios. *O*
PRIME B350-PLUS BIOS 0605
Beta BIOS for AGESA 1004A
Met 5.84 MBytes een stuk groter dan de vorige drie. Ik ga flashen nu en hoop op secundaire memory timings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubhib
Ik heb LLC nu op level 1 staan. Vcore in het Bios staat op 1,375v. CPU-Z laat 1,406v zien en HWiNFO64 laat 1,294v zien. 8)7 De chip wordt dan met een NH-D15 70C max in Intel Burn Test, dus dan zit hij eerder tegen de 1,4v aan dan tegen de 1,3v mag ik aannemen.

Het geheugen heb ik nu in ieder geval stabiel op 3200Mhz 16-18-18-18-36 op 1,4v, hopelijk valt dat met een toekomstige Bios update nog te verlagen naar 1,35v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Saturnus schreef op woensdag 5 april 2017 @ 23:27:
Na het zusje moederbord heeft de Asus Prime B350-Plus ook een nieuwe bios. *O*

[...]

Met 5.84 MBytes een stuk groter dan de vorige drie. Ik ga flashen nu en hoop op secundaire memory timings.
En terug naar versie 0513 want geen 2933MHz geheugen meer.

Assraped. Terug flashen mag niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Saturnus op 06-04-2017 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 12:02
-The_Mask- schreef op zondag 2 april 2017 @ 08:56:
[...]

Uitgelegd hebben ze het niet nee... Maar je bedoeld de wonder driver die ze zelf hebben zitten hypen nadat AMD kwam met Mantle drie jaar terug? Die was nep, dus uitleg hebben ze natuurlijk niet gegeven. Het was een standaard driver update net als elke andere. Waar een klein handjevol games optimalisaties kregen in SLI dus enkele procenten winst lieten zien en waar voor de rest niks bijzonders aan was. Performance verbeteringen voor één videokaart was er niet eens al had nVidia het over tot 64%. :').

https://www.extremetech.c...facturer-provided-numbers
Tja die 64% was wel erg onzinnig. Maar met single gpu haalde metro en hitman meer dan 20%: https://nl.hardware.info/...iet-single-gpu-benchmarks . Ook in de bron van je bron (ze hebben zelf niks gemeten, puur sensatie artikel) komen ze op 10 en 11% gains in twee van de zes games. Vreemd genoeg zag je de reviewers ook allemaal dezelfde fout maken; testen op veel te hoge resolutie. Ga dan testen niet testen op 2560x1440 maar op 1280x720 zodat die cpu bottleneck er niet is.

De wonderdriver deed dus weldegelijk iets veel beter, alleen je kon het niet in elke game merken. Dat laatste is niet vreemd. Vergeet ook niet dat een 780 ti voor huidige maatstaven erg traag is, terwijl de cpu's nauwelijks vooruit zijn gegaan. Met andere woorden; de cpu bottleneck is nu meer aanwezig dan in 2014.

Als de wonderdriver van Nvidia inderdaad een geoptimaliseerde instructievolgorde voor Intel betrof dan is het potentieel voor FPS gains nu in ieder geval veel groter dan toen. In dat geval is er ook nog een hele mooie 'boost' voor Ryzen mogelijk voor Nvidia klanten.

[ Voor 31% gewijzigd door sdk1985 op 06-04-2017 01:58 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emilvooo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-05 13:12
Ik heb een asus prime b350 moederbord met Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16. Paar vraagjes, op dit moment krijg ik mijn MHZ niet hoger dan 2666. Ik neem aan dat dit gefixt word in latere bios updates? Ook begrijp ik niet helemaal wat DOCP is? Het zelfde als XMP? Zodra ik 3200MHZ uit DOCP selecteer start mijn PC niet verder dan windows op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenrichard197
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-06-2023
Isniedood schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 21:08:
Dat is niet best, want na lang vergelijken kwam ik juist uit op de ab350m -g3.
Heb je ondertussen beter restultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Na een hoop gezeik met bsod's uiteindelijk toch besloten om een schone Windows 10 installatie te doen. Ik hoopte een hoop tijd en gezeur te besparen en mijn oude installatie te gebruiken die gebaseerd was op een AMD A10 APU, maar blijkbaar zat er toch te veel door elkaar heen te praten om stabiel te zijn. Aan de prestaties lag het niet, die zijn wel iets beter nu maar meer dan 5% is het niet.
Het was wel een raar verhaal. Als ik de oude installatie met de Samsung data migration software van mijn oude 850 EVO naar de nieuwe 960 PRO kopieerde en opstartte, kon ik 2-3 uur stabiel werken waarna er verschillende bsod's kwamen die allemaal te maken hadden met het RAM geheugen. Het maakte niet uit of ik het geheugen op 2133, 2400, 2600 of 2933 had staan, in alle gevallen kreeg ik na 2-3 uur problemen en kon ik de oude installatie weer terug kopiëren, waarna het systeem weer 2-3 uur werkte. Uiteraard installeerde ik wel alle benodigde drivers.
Anyway, het lijkt nu allemaal stabiel te werken. Ik vroeg mij nog af of er iemand is die weet of ASUS een programma heeft dat automatisch naar de benodigde drivers zoekt. Ik heb geen optische drive meer in mijn PC en kan dus niet de installatie CD gebruiken. Op de webpagina van de ASUS Prime X370 PRO kan ik ook niet echt duidelijk vinden welke drivers ik nou echt nodig heb, Windows doet het nu gewoon goed namelijk. Heb steeds ook de laatste BIOS versies gebruikt, nu dus 0515.
Mijn systeem:
Ryzen 1700X, ASUS Prime X370 PRO, G.Skill Trident Z F4-3200C14D-32GTZ, Asus DUAL-RX460-2G, Samsung 960 Pro 512GB en een Noctua NH-U12 SE-AM4.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
In apparaatbeheer kun je zien wat nodig is, geel uitroepteken is niet geïnstalleerd en daarnaast nog even de audiochip installeren en klaar.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

ikbenrichard197 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 08:56:
[...]

Dat is niet best, want na lang vergelijken kwam ik juist uit op de ab350m -g3.
Heb je ondertussen beter restultaat?
Er is een onofficiele beta uitgebracht met nummer F3D. Sinds ik deze beta heb werkt het geheugen in dual channel en werkt het prima. Net Prime test gedaan met Ryzen 1700 op 3,7GHZ en 1,2V. Na 3 kwartier klapte hij eruit, maar op zich niet verkeerd.

Overigens wil de pc niet meer booten wanneer ik mijn geheugen van de auto instellingen afhaal. Zelfs niet als ik hem handmatig op dezelfde instellingen zet als Auto. Hoe dan ook, ik kan nu booten en de pc werkt prima. Dat is al een hele grote stap vooruit. Lijken dus vooral Bios issues.

Edit: Ik zeg het en ik heb een spontane reboot met enkel browsen :D

[ Voor 4% gewijzigd door Isniedood op 06-04-2017 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
-The_Mask- schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:11:
In apparaatbeheer kun je zien wat nodig is, geel uitroepteken is niet geïnstalleerd en daarnaast nog even de audiochip installeren en klaar.
Heb eventjes een oja, duhh momentje hier... Bouw al 15+ jaar computers, maar hier was ik nog niet opgekomen... 8)7
Dankejwel dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hubhib
Emilvooo schreef op donderdag 6 april 2017 @ 08:47:
Ik heb een asus prime b350 moederbord met Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16. Paar vraagjes, op dit moment krijg ik mijn MHZ niet hoger dan 2666. Ik neem aan dat dit gefixt word in latere bios updates? Ook begrijp ik niet helemaal wat DOCP is? Het zelfde als XMP? Zodra ik 3200MHZ uit DOCP selecteer start mijn PC niet verder dan windows op.
DOCP niet aanzetten, maar alles handmatig invoeren. En bij mij hielp het verhogen van het voltage van 1,35v naar 1,4v om het stabiel te krijgen op 3200Mhz. Dit is op een Asus Prime x370 bord met het laatste Bios.

Pagina: 1 ... 10 ... 66 Laatste