Aha, zal dit als ik thuis ben even proberen. Is er nog een guide of iets wat je bij de timings etc dan moet zetten? Heb zelf nog nooits iets met ram gedaan ivm OC.hubhib schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:31:
[...]
DOCP niet aanzetten, maar alles handmatig invoeren. En bij mij hielp het verhogen van het voltage van 1,35v naar 1,4v om het stabiel te krijgen op 3200Mhz. Dit is op een Asus Prime x370 bord met het laatste Bios.
Voor mensen met Gigabyte bordjes die de laatste beta's willen. Op het officiele gigabyte forum zijn ze druk aan het testen. Hier te downloaden : http://forum.gigabyte.us/thread/886/am4-beta-bios-thread
Ja, de timings moet je dus ook zelf invullen. Ik heb toevallig hetzelfde geheugen als dat jij hebt. DOCP of XMP niet aanzetten. Geheugen op 3200Mhz. Voltage kun je proberen op 1,35v te zetten, maar bij mij klapte hij er dan uit. 1,4v werkt wel. Timings zijn bij mij 16-18-18-18-36. En vergeet niet memtest te draaien.Emilvooo schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:39:
[...]
Aha, zal dit als ik thuis ben even proberen. Is er nog een guide of iets wat je bij de timings etc dan moet zetten? Heb zelf nog nooits iets met ram gedaan ivm OC.
Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x
Dankje !Isniedood schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:45:
Voor mensen met Gigabyte bordjes die de laatste beta's willen. Op het officiele gigabyte forum zijn ze druk aan het testen. Hier te downloaden : http://forum.gigabyte.us/thread/886/am4-beta-bios-thread
Thanks! Zal dit vanavond proberenhubhib schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:46:
[...]
Ja, de timings moet je dus ook zelf invullen. Ik heb toevallig hetzelfde geheugen als dat jij hebt. DOCP of XMP niet aanzetten. Geheugen op 3200Mhz. Voltage kun je proberen op 1,35v te zetten, maar bij mij klapte hij er dan uit. 1,4v werkt wel. Timings zijn bij mij 16-18-18-18-36. En vergeet niet memtest te draaien.
**
[ Voor 100% gewijzigd door Fantasma op 12-04-2017 14:51 ]
Verwijderd
Zelfs als er niets aan de hardware verandert is het verstandig om regelmatig (1 keer per jaar of zo) een clean install te doen. Zie dat je de basis (net na een verse installatie met de belangrijkste updates en wat basisprogramma's (browser, mediaspeler...) kloont naar een USB-stick en gebruik dat om regelmatig een verse installatie te doen. Als je je programma's installeert op een andere partitie/schijf/SSD dan kan je ook snel alle programma's die je wil gebruiken opnieuw installeren aangezien er weinig data hoeft te worden gekopiëerd of gedownload. Ik had zelf op een gegeven moment (5 jaar oude installatie of zo) dat mijn computer minstens 2 keer zo traag opstartte en dat het veel minder responsief werd en ik heb echt niets vreemds gedaan met mijn installatie.Who Am I? schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:02:
Na een hoop gezeik met bsod's uiteindelijk toch besloten om een schone Windows 10 installatie te doen. Ik hoopte een hoop tijd en gezeur te besparen en mijn oude installatie te gebruiken die gebaseerd was op een AMD A10 APU, maar blijkbaar zat er toch te veel door elkaar heen te praten om stabiel te zijn.
Je went eraan doordat het geleidelijk gebeurt maar na een verse installatie merk je direct het verschil. Aangezien ik nog boot van een mechanische harde schijf is de penalty veel groter dan bij een SSD.
Het hoort helaas bij Windows, Microsoft krijgt het niet voor elkaar om dat soepel draaiende te houden voor een lange tijd. Hell, bij het 'upgraden' van W7 naar W10 werd het nog veel erger bij mij (en veel andere mensen), W7 start bij mij binnen een minuut op (installatie van september), W10 is na 4 minuten nog niet klaar met opstarten, een ramp en het reageert ontzettend traag, als je niet beter zou weten dan zou je denken dat de harde schijf beschadigd is (wat niet zo is). Zeker bij een nieuw systeem moet je met een verse installatie starten.
Neem de ratio USD/euro voor de 1700 en je hebt waaarschijnlijk een goede schatting wat de 1600 straks gaat kosten.Fantasma schreef op donderdag 6 april 2017 @ 10:35:
Ik begin meer en meer te twijfelen, die 1700X op amazon is goedkoop, maar eerlijk gezegd totaal overkill.
Als er nu duidelijke prijzen waren voor een 1600X zou het zoveel makkelijker zijn.
280/290 euro voor de 1600X (is een goede gok veronder stel ik?), zou totaal verschil zijn van 70/60 euro tussen de 1700X en de 1600X, weet niet of dat het waard is voor 2 extra cores en 4 extra threads (en tragere kloksnelheden)?
Ik koop upgrade maar elke 5 jaar ofzo, dus weet niet of ik over X jaar beter af zou zijn met 2 extra cores.
Idem voor de 1700X en de 1600X. Die prijs zal je niet direct zien maar wel na een paar weken, er is altijd wat prijsgouging bij onze retailers in de eerste weken of maanden (bij een 'tekort').
Nog even de reviews afwachten maar ik denk dat de 1600 hetzelfde gaat presteren als de 1600X, enkel met een iets hogere spanning. Ik zou de beslissing baseren op de extra stroomkosten die je nodig hebt om bij de 1600 dezelfde klokfrequentie te halen.
Ja, over 5 jaar ga jij meer hebben aan die extra twee kernen dan aan die hogere klokfrequentie en mogelijk licht hogere 'ICP' van Kaby Lake. Nu al zit Kaby Lake bij sommige spellen tegen de 100% belasting bij alle kernen, in ieder geval als het niet overklokt is. Het ligt voor de hand dat met het stijgende marktaandeel van CPU's met 6 en 8 kernen developers er ook meer voor zullen gaan laten programmeren. Merk op dat je dat niet 1 op 1 de CPU's van Intel en AMD kan vergelijken. AMD mag dan een lagere klokfrequentie hebben maar AMD heeft wel een betere simultaneous multithreading (wat Intel hyperthreading noemt) en een veel betere branchprediction. Verder zijn er nog allerlei verschillen in latency, binnen de CCX is de latency voor AMD lager tussen twee verschillende kernen, tussen de twee CCX'en is de latency hoger. Het is dus niet zo dat Kaby Lake per kern 25% beter presteert omdat je het 25% hoger kan klokken, na delidding in ieder geval.
Appels en peren.
Een voordeel van Ryzen wat weinig wordt genoemd is dat allerlei hardware direct op de CPU uitkomt waardoor de latency lager is tussen die andere hardware en de CPU. Mogelijk (mogelijk!) verklaart dat waarom reviewers ervaren dat Ryzen zo ongelofelijk soepel gamet, meer dan wat je zou verwachten op basis van de FPS. Ik hoorde laatst ook een high level FPS-speler opmerken dat hij Ryzen geweldig vindt voor FPS-spellen omdat het zo soepel aanvoelt. Helaas is het moeilijker om dat in cijfers uit te drukken dan het simpelweg meten van de FPS met een kant en klare tool.
Het punt is dat Ryzen een veilige keuze is, zeker als je voor een periode van 5 jaar die CPU wil gebruiken. Afhankelijk van wat je nu hebt zou je nog kunnen wachten op de volgende generatie maar als jij nu een CPU wil kopen en jij wil die 5 jaar lang gebruiken dan zou ik de 1600 of de 1700 aanraden boven Kaby Lake en de 6900k en de 6800k (in de laatste twee gevallen is de prijs de doorslaggevende factor).
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2017 11:06 ]
Verwijderd
4Launch kan dus ook al op de zwarte lijst. Recent belazerde Afuture de boel door nog geld aan te nemen en niet te leveren. Tweakers mag wel eens wat zorgvuldiger gaan filteren op de webshops die hier vermeld worden.Yahiko750 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 14:39:
Gisteren alles ontvangen voor het bouwen van mijn nieuwe PC - Helaas bleek het moederbord dat ik ontvangen heb al eens gebruikt te zijn. Duidelijk zichtbare sporen op de verpakking, en het bord ... Na inbouw blijkt het bord ook nog eens defect te zijn. Uiteraard klote service vanuit die leverancier, dus het bord bij een andere leverancier nogmaals besteld ... Morgen weer verder dus.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2017 10:57 ]
Dat is ook wel erg kort door de bocht. De laatste tijd redelijk wat bij 4Lauch gekocht omdat het dicht bij mijn werk is maar alles prima verlopen. Maar ze hadden natuurlijk nooit een een gebruikt moederbord mogen sturen. Coolblue geeft bijvoorbeeld netjes aan dat ze ook een geopende verpakking beschikbaar hebben en bieden dat aan tegen een gereduceerd tarief.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Een slechte ervaring betekent niet dat het een slechte winkel is. Dan zouden alle winkels op de zwarte lijst komen. 4Launch is gewoon een nette winkel normaal gezien.Verwijderd schreef op donderdag 6 april 2017 @ 10:55:
[...]
4Launch kan dus ook al op de zwarte lijst. Recent belazerde Afuture de boel door nog geld aan te nemen en niet te leveren. Tweakers mag wel eens wat zorgvuldiger gaan filteren op de webshops die hier vermeld worden.
En wat Afuture betreft. Ik denk dat alle winkels bij een faillissement er nog zoveel mogelijk proberen uit te halen. Het is ronduit onbeschoft. Dat wel. Afuture was echter ook een nette webwinkel.
Even een vraag, in hoeverre is DDR4 over te klokken? Nouja, rare vraag best wel want ik weet dat het prima kan alleen zie ik hier diverse ervaringen op basis van het geheugen maar de strekking is altijd dat de snelheid meestal lager uitkomt en de PC niet boot als je te hoog komt (zelfs al zou dit betekenen dat je op de juiste snelheid zou draaien).
Ik weet dat het voor een groot deel met het BIOS heeft te maken in dit geval en dus kan ik niet zomaar even naar bijvoorbeeld het Intel-kamp kijken omdat het hier Ryzen specifiek is. Vanwege de kinderziekten in het BIOS van de diverse fabrikanten valt er geen pijl op te trekken lijkt het wel.
Zaterdag krijg ik alles geleverd dus met een beetje geluk kan ik het zaterdagavond testen en wellicht een paar eerste benchmarks starten. Ik ben dus van plan om te overklokken (waterkoeling komt er gewoon weer in) maar ben mijzelf pas later gaan inlezen in het geheugen. Nu zal ik niet helemaal het onderste uit de kan gaan halen, dat vind ik allemaal niet meer zo belangrijk (het is meer de sport).
Het geheugen wat ik heb gekozen is de Crucial Ballistix Sport LT 2400 met het idee om een schep bovenop die snelheid te doen, al twijfel ik nu wel of ik er goed aan heb gedaan om deze te kiezen. Geheugentechnisch gezien wel, nu alleen het overklokken nog. Blijkt wel dual rank te zijn al moet ik nog maar zien wat voor nadelen dit voor mij met zich mee zal brengen.
Ik kom van een X6 1055T af dus dit gaat toch al aanvoelen alsof ik vanuit een oude Lada in een Maserati stap.
Dat is gewoon bijna gelegaliseerde diefstal.
Ik weet dat het voor een groot deel met het BIOS heeft te maken in dit geval en dus kan ik niet zomaar even naar bijvoorbeeld het Intel-kamp kijken omdat het hier Ryzen specifiek is. Vanwege de kinderziekten in het BIOS van de diverse fabrikanten valt er geen pijl op te trekken lijkt het wel.
Zaterdag krijg ik alles geleverd dus met een beetje geluk kan ik het zaterdagavond testen en wellicht een paar eerste benchmarks starten. Ik ben dus van plan om te overklokken (waterkoeling komt er gewoon weer in) maar ben mijzelf pas later gaan inlezen in het geheugen. Nu zal ik niet helemaal het onderste uit de kan gaan halen, dat vind ik allemaal niet meer zo belangrijk (het is meer de sport).
Het geheugen wat ik heb gekozen is de Crucial Ballistix Sport LT 2400 met het idee om een schep bovenop die snelheid te doen, al twijfel ik nu wel of ik er goed aan heb gedaan om deze te kiezen. Geheugentechnisch gezien wel, nu alleen het overklokken nog. Blijkt wel dual rank te zijn al moet ik nog maar zien wat voor nadelen dit voor mij met zich mee zal brengen.
Ik kom van een X6 1055T af dus dit gaat toch al aanvoelen alsof ik vanuit een oude Lada in een Maserati stap.
Het is het meest schofterige wat een winkel kan doen. Willens en wetens geld aannemen van mensen waarvan duidelijk is dat zij er geen spullen meer voor krijgen en in het meest erge geval ernaar kunnen fluiten.Fleximex schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:47:
En wat Afuture betreft. Ik denk dat alle winkels bij een faillissement er nog zoveel mogelijk proberen uit te halen. Het is ronduit onbeschoft. Dat wel. Afuture was echter ook een nette webwinkel.
[ Voor 15% gewijzigd door bazs2000 op 06-04-2017 11:53 ]
Hoe bedoel je geen 2933mhz meer ? zit dat er niet meer in?Saturnus schreef op woensdag 5 april 2017 @ 23:52:
[...]
En terug naar versie 0513 want geen 2933MHz geheugen meer.
Assraped. Terug flashen mag niet.
Goed dat ik het weet ik zit nog op 513...
Heb het al gezien..
https://www.reddit.com/r/...eta_bios_for_agesa_1004a/
[ Voor 14% gewijzigd door Speedy-J op 06-04-2017 12:33 ]
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Verwijderd
Fraude plegen zou ik niet netjes noemen, ook niet als dat slechts aan het einde is. Ik hoop dat ze de gevangenis ingaan.Fleximex schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:47:
[...]
Een slechte ervaring betekent niet dat het een slechte winkel is. Dan zouden alle winkels op de zwarte lijst komen. 4Launch is gewoon een nette winkel normaal gezien.
Niet bijna, het is het helemaal en het is niet gelegaliseerd maar ze maken misbruik van de faillissementsregels. Echter is het de vraag of dat dit technisch in de haak is aaangezien de koopovereenkomst ongeldig wordt op het moment dat ze niet leveren en de curator daarom niet dat geld mag gebruiken voor de afhandeling van andere schulden maar gewoon dat geld moet teruggeven aan de slachtoffer van Afuture. Juridisch gezien is het fraude wat ze deden: mensen laten betalen met een valse belofte zonder in ruil te leveren wat je contractueel afspreekt om te leveren. Mensen die hier het slachtoffer van zijn geworden moeten bij de politie aangifte doen wegens fraude tegen de eigenaar van Afuture. Ook zouden ze kunnen overwegen om collectief op no cure no pay basis een advocaat te benaderen die deze mensen civielrechtelijk aanpakt. Aangezien veel mensen via Tweakers bij Afuture iets hebben gekocht zou het goed zijn als op Tweakers dit zou worden georganiseerd in het webshopsubforum en met een aankondiging op de voorpagina. Hert zou goed zijn als Tweakers opkomt voor de mensen die via Tweakers dachten zaken te doen met deze winkel.bazs2000 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:51:
Het is het meest schofterige wat een winkel kan doen. Willens en wetens geld aannemen van mensen waarvan duidelijk is dat zij er geen spullen meer voor krijgen en in het meest erge geval ernaar kunnen fluiten.
[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2017 12:04 ]
Wat heeft Tweakers ermee te maken. Als je een advertentie in de krant zet, en het bedrijf kan niet leveren... Heeft die krant er dan iets mee te maken?
Je zou gelijk hebben als Tweakers de opdracht aanneemt en alles voor je zou gaan regelen.
Je zou gelijk hebben als Tweakers de opdracht aanneemt en alles voor je zou gaan regelen.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
In beide versies kan je alle speeds kiezen. BIOS 0513 draait mijn 3000MHz geheugen op 2933MHz. De nieuwe komt niet verder dan 2133MHz.Speedy-J schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:54:
[...]
Hoe bedoel je geen 2933mhz meer ? zit dat er niet meer in?
Goed dat ik het weet ik zit nog op 513...
Heb het al gezien..
https://www.reddit.com/r/...eta_bios_for_agesa_1004a/
Met bios 513 draait mijn kingston hyperx fury 2666MHz ook netjes op 2933MHz dus ik ga het niet riskeren om te flashen
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
er is een topic in het shoppingforum en het heeft op de frontpage gestaan...Verwijderd schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:58:
[...]
Fraude plegen zou ik niet netjes noemen, ook niet als dat slechts aan het einde is. Ik hoop dat ze de gevangenis ingaan.
[...]
Niet bijna, het is het helemaal en het is niet gelegaliseerd maar ze maken misbruik van de faillissementsregels. Echter is het de vraag of dat dit technisch in de haak is aaangezien de koopovereenkomst ongeldig wordt op het moment dat ze niet leveren en de curator daarom niet dat geld mag gebruiken voor de afhandeling van andere schulden maar gewoon dat geld moet teruggeven aan de slachtoffer van Afuture. Juridisch gezien is het fraude wat ze deden: mensen laten betalen met een valse belofte zonder in ruil te leveren wat je contractueel afspreekt om te leveren. Mensen die hier het slachtoffer van zijn geworden moeten bij de politie aangifte doen wegens fraude tegen de eigenaar van Afuture. Ook zouden ze kunnen overwegen om collectief op no cure no pay basis een advocaat te benaderen die deze mensen civielrechtelijk aanpakt. Aangezien veel mensen via Tweakers bij Afuture iets hebben gekocht zou het goed zijn als op Tweakers dit zou worden georganiseerd in het webshopsubforum en met een aankondiging op de voorpagina. Hert zou goed zijn als Tweakers opkomt voor de mensen die via Tweakers dachten zaken te doen met deze winkel.
**
[ Voor 100% gewijzigd door Fantasma op 16-05-2017 13:58 ]
Dat is een goede vraag waar ik vanavond op terug hoop te komen. Eergisteren is op gegaan aan een wattage vergelijking tussen Phenom II en Ryzen.Fantasma schreef op donderdag 6 april 2017 @ 13:47:
[...]
Hoe doet die be quiet! Pure Rock het op de 1700X? Goede temperaturen?
Valt het geluid wat mee? (Op load)
**
[ Voor 100% gewijzigd door Fantasma op 16-05-2017 13:58 ]
Is 1.2v niet beetje weinig ?Isniedood schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:11:
[...]
Er is een onofficiele beta uitgebracht met nummer F3D. Sinds ik deze beta heb werkt het geheugen in dual channel en werkt het prima. Net Prime test gedaan met Ryzen 1700 op 3,7GHZ en 1,2V. Na 3 kwartier klapte hij eruit, maar op zich niet verkeerd.
Ligt aan de chip (silicon lottery). Ik moet hier met de 1700 het voltage op 1,2V zetten voor 3,6GHz. Bij 1,175V klapt het systeem uit onder een Prime95 test.
Maar ik zie online mensen die 3,6GHz halen met 1,15V (en soms lager). En er zijn ook mensen die 3,7GHz halen met 1,2V of gewoon alles op auto laten in de bios. Hoewel ik er wel bij moet zetten dat er vaak niet staat aangegeven of ze dan wel een Prime95 of equivalente zware test hebben gedaan voor langere tijd.
Als ie bij 1.2 eruit klapt dan zet je de voltage toch ietsje hoger. 1.2 voor 3.7Ghz is heel netjes hoor. In theorie kun je onder de 1.4 zitten voor een 4.0Ghz overklok.
Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21
Na drie kwartier klapte hij eruit prime95, maar deze beta bios is niet bepaald stabiel dus ik moet nog zien hoe het gaat als ik helemaal niet overclock. Anyway iets hogere voltage is misschien wel verstandig, al vond ik hem al best warm worden met 62 graden (wel stock cooler). Vooral omdat het in dit huis heel warm in de zomer wordt.Xadeon schreef op donderdag 6 april 2017 @ 19:50:
Als ie bij 1.2 eruit klapt dan zet je de voltage toch ietsje hoger. 1.2 voor 3.7Ghz is heel netjes hoor. In theorie kun je onder de 1.4 zitten voor een 4.0Ghz overklok.
Ik lig er voorlopig uit. Het terugflashen naar 0513 op Asus Prime B350-Plus heeft een (naar ik aanneem) dood moederbord opgeleverd.
Ja, zelfde, 1.191v = 3.600, maar max 2400mhz cl17 op de ram.
Dark Rock Pro 3 erop: 25C idle, 50C Small FFT in Prime 27.7.
1.284v voor 3700. Moet ik eigenlijk hertesten onder de nieuwere EUFI's, misschien dat 3775 binnen bereik is.
1.330v voor 3850 met laatste EUFI. Hoewel die adaptive power draw nogal eens naar 1.384 dan wel hoger spiked.
Iedereen lijkt erg met de DDR speeds bezig te zijn, maar in mijn toepassingen zie ik eigenlijk weinig winst. Ik heb juist het idee dat er behoorlijk clockspeed winst te halen is en temps omlaag kunnen het moment dat de power delivery goed geoptimaliseerd is.
Dark Rock Pro 3 erop: 25C idle, 50C Small FFT in Prime 27.7.
1.284v voor 3700. Moet ik eigenlijk hertesten onder de nieuwere EUFI's, misschien dat 3775 binnen bereik is.
1.330v voor 3850 met laatste EUFI. Hoewel die adaptive power draw nogal eens naar 1.384 dan wel hoger spiked.
Iedereen lijkt erg met de DDR speeds bezig te zijn, maar in mijn toepassingen zie ik eigenlijk weinig winst. Ik heb juist het idee dat er behoorlijk clockspeed winst te halen is en temps omlaag kunnen het moment dat de power delivery goed geoptimaliseerd is.
Het liep prima op de Intel. Gewoon direct overgezet. Maar waarschijnlijk geen updates meer nee..VOODOO_WILLIE schreef op woensdag 5 april 2017 @ 01:56:
[...]
nieuws: Microsoft lijkt W7/W8.1-updates te blokkeren voor Kaby Lake- en Ryzen...
Of is dit inmiddels stiekem niet meer aan de orde?
Verdere ervaring:
Ram op 2933 nu wel een optie (0513 bios). Draai er al een hele dag of 2 mee.. (..
Via D.O.C.P.
Ik heb de VTTDDR een fractie verhoogd. Bij default (0.6000) zag ik dat cpu-z traag de detectie stappen deed. 0.6200 lijkt een positieve invloed te hebben. Geen idee wat de veilige marges zijn voor de waarden, dus ik ga hier niet teveel boven de standaard zitten.
Meteen ook de VDDCR Soc waarde een fractie verhoogd.
3200 doet 'ie niet atm.
Maar in bijv. Cb15 en blender render test is het effect maar klein:
3.750Mhz, ddr4 @ 2400 = ~1625
3.750Mhz, ddr4 @ 2933 = ~1636
Blender = zelfde tijd.
Btw. minder moment als de cpu met negatieve offset van de laagste stap opeens van 1.3375 (ofzo) naar 1.1050 (ofzo) duikt en je het windows log in scherm als vage EGA resolutie ziet. Blijkbaar zit er op de [auto] instelling al een positieve offset.
R7 5700x, B350 Prime Plus, 32GB ddr4 op 3333Mt/s, 960Pro, Ultrastar He10, rx6700xt, uwqhd.
Ik ben er eigenlijk niet zo kapot van dat ik nu ook naar W10 over moet (W7 bevalt me namelijk prima enzo) maar geen beveiligingsupdates meer krijgen lijkt me toch niet zo'n briljant idee.D2DM schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 00:10:
[...]
Het liep prima op de Intel. Gewoon direct overgezet. Maar waarschijnlijk geen updates meer nee..
Mijn nieuwe build staat, zo goed als klaar, te wachten op geheugen. Als het goed is komt dat deze ochtend binnen. Helaas heb ik eerst nog wat ruimtelijke reorganisatie te doen en een berg elektra te fixen maar hopelijk kan ik vanavond eindelijk gaan spelen met m'n nieuwe systeempje. Ik kan niet wachten

Draai nu op 3000MHz, 3200 krijg ik geen post. Thanks iig!hubhib schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:46:
[...]
Ja, de timings moet je dus ook zelf invullen. Ik heb toevallig hetzelfde geheugen als dat jij hebt. DOCP of XMP niet aanzetten. Geheugen op 3200Mhz. Voltage kun je proberen op 1,35v te zetten, maar bij mij klapte hij er dan uit. 1,4v werkt wel. Timings zijn bij mij 16-18-18-18-36. En vergeet niet memtest te draaien.
Is een lagere CPU voltage ook beter dan een hogere? Ik heb nu op de 1700 1.25 voltage met een clockspeed van 3800mhz. Ik had dit eerst op 1.35 ongeveer lopen, maar merkte dat ik nog lager kon. Zou ik hem dus op 1.25 houden of iets hoger? Op 1.25 draait het in prime95 voor 1 uur, en niks geen fouten!
Ik zou omlaag gaan tot het punt dat je vreemde dingen begint te merken in je meestgebruikte apps en games en Windows, dat is een teken dat je te ver aan het gaan bent en er teveel signaalverlies (voltage = signaal) is in je CPU. Iets erboven zitten en het is mooi!Emilvooo schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 08:44:
Is een lagere CPU voltage ook beter dan een hogere? Ik heb nu op de 1700 1.25 voltage met een clockspeed van 3800mhz. Ik had dit eerst op 1.35 ongeveer lopen, maar merkte dat ik nog lager kon. Zou ik hem dus op 1.25 houden of iets hoger? Op 1.25 draait het in prime95 voor 1 uur, en niks geen fouten!
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Hogere voltages is ook hogere temperaturen en meer slijtage.Emilvooo schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 08:44:
Don't forget about the power consumption. Slijtage = overrated op een CPU die 10 jaar mee hoort te gaan. Tenzij je er veeeeeeel hogere voltages doorheen pompt voor wereldrecords en mega-overclocksIsniedood schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 08:59:
[...]
Hogere voltages is ook hogere temperaturen en meer slijtage.
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Heb gisteren ook mijn Ryzen 1700 in ontvangst mogen nemen
Ik kom van een intel 3770K/16GB/GTX 970
Op zich nog een prima systeem waar ik 5 jaar plezier van heb gehad (natuurlijk niet met de 970, die is er later in gezet
)
Toch kriebelde het weer en toen Ryzen uitkwam heb ik mezelf onderstaand verjaardagscadeau gegeven:
- Ryzen 1700
- Asus ROG HERO VI (vergeten op te nemen, oeps)
- Corsair Carbide 400C
- Corsair H110i GTX
- 16 GB 3200MHz (Corsair)
- 500 Gb Samsung EVO 960
- GTX 1080 (MSI Gaming)
- Seasonic Platinum 660
Dit systeem is uitstekend in elkaar gezet bij Azerty (normaal bouw ik mijn computers altijd zelf). Tip voor de volgende keer: geef aan bij de bouwer dat je nog wat spullen wil inbouwen. Ik wilde nog twee SSD's uit mijn oude systeem overzetten, maar de 400C kast heeft een zogenaamde 'shroud' over de voeding heen. Het had wat voeten in de aarde voordat ik de extra voedingskabel gemonteerd had.
Moederbord was voorzien van de laatste bios (1002). Dit bios lijkt de offset van +20 graden gefixed te hebben, maar ook voor de 1700. Mijn CPU was na het opstarten een koele 10 graden celcius (zowel in Ryzen Master als in Corsair Link). Dat lijkt me toch sterk in een kamer van 15 graden.
Bij belasting stijgt de temperatuur naar een graad of 35. Klinkt wel alsof +20 redelijk zou kunnen kloppen.
Geheugen wil nog niet hoger dan 2666, maar daar heb ik ook maar 1 poging toe gedaan (gewoon door het geheugen op 3200 mhz te zetten, waarna de pc niet op wilde starten)
Processor heb ik nu op 3.9 GHz draaien, waarbij het voltage naar 1,375 volt verhoogd is. Dit is in de BIOS, alle tools tonen het voltage rond de 1,30 volt. Op dit voltage is die hoogste temperatuur ook gemeten. Bij 1.35 volt resette het systeem halvewege een OCCT run, het is dus nog niet helemaal stabiel.
Cinebench score nu rond de 1650, CPU-Z is 2200/19900 (single/multicore). Stock cijfers: 1530 en 1900/16600. Nog niet gekeken naar de prestaties van de videokaart
Ander opvallend punt: Fan control vanuit de BIOS is niet best. Ik mocht de casefans in de BIOS niet beneden de 60% zetten. Met als gevolg een systeem dat klinkt als een opstijgend vliegtuig.
Gelukkig kan dit met de AI 3 software van Asus wel goed geregeld worden.
Op zich nog een prima systeem waar ik 5 jaar plezier van heb gehad (natuurlijk niet met de 970, die is er later in gezet
Toch kriebelde het weer en toen Ryzen uitkwam heb ik mezelf onderstaand verjaardagscadeau gegeven:
- Ryzen 1700
- Asus ROG HERO VI (vergeten op te nemen, oeps)
- Corsair Carbide 400C
- Corsair H110i GTX
- 500 Gb Samsung EVO 960
- GTX 1080 (MSI Gaming)
- Seasonic Platinum 660
Dit systeem is uitstekend in elkaar gezet bij Azerty (normaal bouw ik mijn computers altijd zelf). Tip voor de volgende keer: geef aan bij de bouwer dat je nog wat spullen wil inbouwen. Ik wilde nog twee SSD's uit mijn oude systeem overzetten, maar de 400C kast heeft een zogenaamde 'shroud' over de voeding heen. Het had wat voeten in de aarde voordat ik de extra voedingskabel gemonteerd had.
Moederbord was voorzien van de laatste bios (1002). Dit bios lijkt de offset van +20 graden gefixed te hebben, maar ook voor de 1700. Mijn CPU was na het opstarten een koele 10 graden celcius (zowel in Ryzen Master als in Corsair Link). Dat lijkt me toch sterk in een kamer van 15 graden.
Bij belasting stijgt de temperatuur naar een graad of 35. Klinkt wel alsof +20 redelijk zou kunnen kloppen.
Geheugen wil nog niet hoger dan 2666, maar daar heb ik ook maar 1 poging toe gedaan (gewoon door het geheugen op 3200 mhz te zetten, waarna de pc niet op wilde starten)
Processor heb ik nu op 3.9 GHz draaien, waarbij het voltage naar 1,375 volt verhoogd is. Dit is in de BIOS, alle tools tonen het voltage rond de 1,30 volt. Op dit voltage is die hoogste temperatuur ook gemeten. Bij 1.35 volt resette het systeem halvewege een OCCT run, het is dus nog niet helemaal stabiel.
Cinebench score nu rond de 1650, CPU-Z is 2200/19900 (single/multicore). Stock cijfers: 1530 en 1900/16600. Nog niet gekeken naar de prestaties van de videokaart
Ander opvallend punt: Fan control vanuit de BIOS is niet best. Ik mocht de casefans in de BIOS niet beneden de 60% zetten. Met als gevolg een systeem dat klinkt als een opstijgend vliegtuig.
[ Voor 2% gewijzigd door canth op 07-04-2017 10:30 . Reden: Moederbord vergeten ]
Pfff ik was aan het wachten voor de Ryzen 5. Toch maar overstag gegaan voor een R7 1700, twee weken oud uit Duitsland. Hopelijk snel hier.
Import van EVs
Aha, dan ga ik als ik thuis ben nog lager te gaan!Racing_Reporter schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 08:47:
[...]
Ik zou omlaag gaan tot het punt dat je vreemde dingen begint te merken in je meestgebruikte apps en games en Windows, dat is een teken dat je te ver aan het gaan bent en er teveel signaalverlies (voltage = signaal) is in je CPU. Iets erboven zitten en het is mooi!
Welk moederbord heb je?canth schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 09:03:
Heb gisteren ook mijn Ryzen 1700 in ontvangst mogen nemen
Op zich nog een prima systeem waar ik 5 jaar plezier van heb gehad (natuurlijk niet met de 970, die is er later in gezet)
- Ryzen 1700
- Corsair Carbide 400C
- Corsair H110i GTX
- 500 Gb Samsung EVO 960
- GTX 1080 (MSI Gaming)
- Seasonic Platinum 660
Die temperatuur offset is eigenlijk alleen bij de 1700X en 1800X en dat is een offset waarbij de temperatuur 20 graden te hoog wordt aangegeven. Jij hebt een 1700 en je temperatuur lijkt 20 graden te laag te worden aangegeven. Die 1002 lijkt dan eerder de temperatuur readings op -20 graden te hebben gezet ongeacht de processor. Dus dan is het voor de 1700X en 1800X gefixt, maar een incorrecte temperatuur juist aan de 1700 toegevoegd.
Oeps, gewijzigd in de oorspronkelijke post, was ik inderdaad vergeten!Welk moederbord heb je?
Die temperatuur offset is eigenlijk alleen bij de 1700X en 1800X en dat is een offset waarbij de temperatuur 20 graden te hoog wordt aangegeven. Jij hebt een 1700 en je temperatuur lijkt 20 graden te laag te worden aangegeven. Die 1002 lijkt dan eerder de temperatuur readings op -20 graden te hebben gezet ongeacht de processor. Dus dan is het voor de 1700X en 1800X gefixt, maar een incorrecte temperatuur juist aan de 1700 toegevoegd.
Mijn observatie was ook dat er (onafhankelijk van het type processor) 20 graden van de temperatuur wordt afgetrokken. Ik ga voorlopig maar 20 graden bij de temperatuur optellen, dan lijkt het wel aardig te kloppen.
Verwijderd
Mijn laatste aankoop bij Afuture, vlak voor het faillisement, was server componenten. De prijs was belachelijk, de helft goedkoper dan de goedkoopste concurrent. Heb nu voor 2500 euro server apparatuur voor minder dan 800 euro in huis.Fleximex schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:47:
[...]
Een slechte ervaring betekent niet dat het een slechte winkel is. Dan zouden alle winkels op de zwarte lijst komen. 4Launch is gewoon een nette winkel normaal gezien.
Geen idee waarom ze dat deden, misschien om toch nog wat geld binnen te krijgen/van oude voorraad af te komen?
Nou daar gaan we. Eindelijk alle hardware compleet en in elkaar gezet. Nu loop ik gruwelijk te klooien met de installatie van Windows 10 ... Het lukt nog niet door verschillende issues.
Als eerst krijg ik deze, ik heb de media creation tool gebruikt en heb een retail key ...
* We couldn't verify the product key. Please check your installation media.
Als ik die stap oversla en zonder key verder wil krijg ik weer een andere error ... Deze heb ik alleen niet opgechreven. Best irritant, zo moeilijk is Windows installeren normaal niet -.-.
Ik maak gebruik van een GA-AX370-Gaming 5 moederbord, met laatste bios versie erop.
Als eerst krijg ik deze, ik heb de media creation tool gebruikt en heb een retail key ...
Als ik die stap oversla en zonder key verder wil krijg ik weer een andere error ... Deze heb ik alleen niet opgechreven. Best irritant, zo moeilijk is Windows installeren normaal niet -.-.
Ik maak gebruik van een GA-AX370-Gaming 5 moederbord, met laatste bios versie erop.
[ Voor 14% gewijzigd door Yahiko750 op 07-04-2017 10:51 ]
Met de laatste windows versies werd je key gekoppeld aan je account. Als het om het hergebruiken van een oude key gaat zou je dus inderdaad beter zonder key verder kunnen gaan en later inloggen met je microsoft account. Dan is alles gelijk unlockt. Welke error krijg je dan als je verder gaat zonder account?Yahiko750 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:49:
Nou daar gaan we. Eindelijk alle hardware compleet en in elkaar gezet. Nu loop ik gruwelijk te klooien met de installatie van Windows 10 ... Het lukt nog niet door verschillende issues.
Als ik die stap oversla en zonder key verder wil krijg ik weer een andere error ... Deze heb ik alleen niet opgechreven.
Ik maak gebruik van een Gigabyte X370 Gaming 5 moederbord, met laatste bios versie erop.
Anders een nieuwe installatie usb maken, wellicht is hij corrupt. Wellicht ook je bios resetten.
Ik ben nu een nieuwe install media aan het maken op een andere USB stick. Verder geef ik een nieuwe retail license op in het license vakje welke ik bij de installatie krijg. Die andere error hou je tegoed ... Ben op het werk en heb hem even niet bij de hand.Isniedood schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:53:
[...]
Met de laatste windows versies werd je key gekoppeld aan je account. Als het om het hergebruiken van een oude key gaat zou je dus inderdaad beter zonder key verder kunnen gaan en later inloggen met je microsoft account. Dan is alles gelijk unlockt. Welke error krijg je dan als je verder gaat zonder account?
Anders een nieuwe installatie usb maken, wellicht is hij corrupt. Wellicht ook je bios resetten.
Ik heb ook een iets oudere volume license bootable USB gepoogd te gebruiken en die nokte er op 72% mee. Deze kwam wel een stuk verder, denk een driver issue.
[ Voor 9% gewijzigd door Yahiko750 op 07-04-2017 10:56 ]
Misschien ook op een andere usb even een nieuwe bios driver zetten, eerst bios updaten en daarna installen? Mocht het aan de geheugen kant fout gaan. Even met 1 reep geheugen proberen kan ook helpen. Dat werkte bij mij.Yahiko750 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:55:
[...]
Ik ben nu een nieuwe install media aan het maken op een andere USB stick. Verder geef ik een nieuwe retail license op in het license vakje welke ik bij de installatie krijg. Die andere error hou je tegoed ... Ben op het werk en heb hem even niet bij de hand.
Ik heb ook een iets oudere volume license bootable USB gepoogd te gebruiken en die nokte er op 72% mee. Deze kwam wel een stuk verder, denk een driver issue.
Welke versie van Windows 10 heb je? Ik had een key voor de Education versie. Dus met de media creation tool retail versie een Windows installatie gemaakt. Echter kreeg ik een BSOD na de eerste reboot tijden de Windows 10 installatie. Ik heb uiteindelijk de normale media creation tool (voor Windows 10 Home en Pro) gebruikt en geen key opgegeven. Toen heb ik Windows 10 Pro normaal kunnen installeren, maar dus niet geactiveerd. Na de installatie heb ik de key opgegeven en vroeg Windows of ik wilde upgraden naar de Education versie. Ja geklikt en toen was Windows 10 geactiveerd.Yahiko750 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 10:55:
[...]
Ik ben nu een nieuwe install media aan het maken op een andere USB stick. Verder geef ik een nieuwe retail license op in het license vakje welke ik bij de installatie krijg. Die andere error hou je tegoed ... Ben op het werk en heb hem even niet bij de hand.
Dus deze werkt bij mij niet:
https://www.microsoft.com...nload/vlacademicwindows10
MediaCreationToolRetail.exe
En deze wel:
https://www.microsoft.com/en-gb/software-download/windows10
MediaCreationTool.exe
[ Voor 11% gewijzigd door Fleximex op 07-04-2017 11:30 ]
Oeh goede tip. Ik heb namelijk wel een RETAIL key, maar gebruik dus de media creation tool zonder retail in zn naam. Ik ga eens een USB stick met die retail versie brouwen. Vanaaf een neiwue poging met 2 verse usb sticks van beide media creation tools ...Fleximex schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:24:
[...]
Welke versie van Windows 10 heb je? Ik had een key voor de Education versie. Dus met de media creation tool retail versie een Windows installatie gemaakt. Echter kreeg ik een BSOD na de eerste reboot tijden de Windows 10 installatie. Ik heb uiteindelijk de normale media creation tool (voor Windows 10 Home en Pro) gebruikt en geen key opgegeven. Toen heb ik Windows 10 Pro normaal kunnen installeren, maar dus niet geactiveerd. Na de installatie heb ik de key opgegeven en vroeg Windows of ik wilde upgraden naar de Education versie. Ja geklikt en toen was Windows 10 geactiveerd.
En deze wel:
MediaCreationTool.exe
Heb je trouwens een error met de Windows installatie of een error als je een USB stick wilt maken met de media creation tool? Ik heb ik geen USB stick kunnen maken omdat ik steeds een error kreeg. Maar als je naar de media creation tool download pagina gaat en je simuleert dat je op Mac op Linux zit krijg je direct de ISO's aangeboden. Ik heb op toen die ISO gedownload en met het tooltje Rufus mijn Windows installatie gemaakt.Yahiko750 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:33:
[...]
Oeh goede tip. Ik heb namelijk wel een RETAIL key, maar gebruik dus de media creation tool zonder retail in zn naam. Ik ga eens een USB stick met die retail versie brouwen. Vanaaf een neiwue poging met 2 verse usb sticks van beide media creation tools ...
Hoe werkt dat dan met features? Er zit een hoop bij Education wat niet bij Home/Pro zit en vice versa. Bitlocker zit bijvoorbeeld bij Education, niet bij Pro. Cortana zit niet bij Education, wel bij Pro. Gaat die dan alle dingen met Cortana scrubben en Bitlocker downloaden bij de volgende reboot, als een soort van upgrade naar Education? Wist die dan ook alle files die bij Home versies zaten, maar niet bij Education (Cortana vooral dusFleximex schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:24:
[...]
Welke versie van Windows 10 heb je? Ik had een key voor de Education versie. Dus met de media creation tool retail versie een Windows installatie gemaakt. Echter kreeg ik een BSOD na de eerste reboot tijden de Windows 10 installatie. Ik heb uiteindelijk de normale media creation tool (voor Windows 10 Home en Pro) gebruikt en geen key opgegeven. Toen heb ik Windows 10 Pro normaal kunnen installeren, maar dus niet geactiveerd. Na de installatie heb ik de key opgegeven en vroeg Windows of ik wilde upgraden naar de Education versie. Ja geklikt en toen was Windows 10 geactiveerd.
En deze wel:
MediaCreationTool.exe
Vergelijkingsmateriaal: Wikipedia: Windows 10 editions
Nee de media creation tool werkt prima bij mij, alleen ik denk toch dat het een rotte USB stick was - Of dat ik de verkeerde media creation tool gebruikt heb. Verder ben ik nu bezig met die Retail tool via jouw link en dat ziet er nu al beter uit - Deze accepteert mijn license in ieder geval. Dat deed de install die ik via de media creation tool zonder retail dus niet!Fleximex schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:35:
[...]
Heb je trouwens een error met de Windows installatie of een error als je een USB stick wilt maken met de media creation tool? Ik heb ik geen USB stick kunnen maken omdat ik steeds een error kreeg. Maar als je naar de media creation tool download pagina gaat en je simuleert dat je op Mac op Linux zit krijg je direct de ISO's aangeboden. Ik heb op toen die ISO gedownload en met het tooltje Rufus mijn Windows installatie gemaakt.
[ Voor 4% gewijzigd door Yahiko750 op 07-04-2017 11:42 ]
Ik weet niet precies wat ie doet. Ik was eerst bang dat ie Windows 10 opnieuw zou installeren, maar het duurde nog geen minuut na het invoeren van de key en toen was Windows 10 Pro verandert naar Education. Geen reboot of installaties. Niks.MrCharming schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:36:
[...]
Hoe werkt dat dan met features? Er zit een hoop bij Education wat niet bij Home/Pro zit en vice versa. Bitlocker zit bijvoorbeeld bij Education, niet bij Pro. Cortana zit niet bij Education, wel bij Pro. Gaat die dan alle dingen met Cortana scrubben en Bitlocker downloaden bij de volgende reboot, als een soort van upgrade naar Education? Wist die dan ook alle files die bij Home versies zaten, maar niet bij Education (Cortana vooral dus) Misschien domme vraag, maar heb echt 0 ervaring met W10.
Vergelijkingsmateriaal: Wikipedia: Windows 10 editions
Education is inderdaad gewoon Enterprise maar dan zonder Cortana. Ons pap kan via slim.nl voor weinig geld aan een key komen.
Nog student, onze uni heeft Microsoft Dreamspark of hoe 't nu dan ook heet. Zou 't kunnen dat al die features in Home/Pro zitten, maar verborgen/gelocked zijn?Fleximex schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:42:
[...]
Ik weet niet precies wat ie doet. Ik was eerst bang dat ie Windows 10 opnieuw zou installeren, maar het duurde nog geen minuut na het invoeren van de key en toen was Windows 10 Pro verandert naar Education. Geen reboot of installaties. Niks.
Education is inderdaad gewoon Enterprise maar dan zonder Cortana. Ons pap kan via slim.nl voor weinig geld aan een key komen.
Dat zou heel goed kunnen.MrCharming schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:48:
[...]
Nog student, onze uni heeft Microsoft Dreamspark of hoe 't nu dan ook heet. Zou 't kunnen dat al die features in Home/Pro zitten, maar verborgen/gelocked zijn?
Hey allemaal,
Ik draai momenteel op een I7 920 en wil graag een nieuwe build samenstellen. Nu zit ik te twijfelen tussen een Ryzen R7 1700 of een R5 1600. Ikzelf doe hoofdzakelijk programmeren in visual studio.(c# wpf, asp.net) meerdere solutions staan soms open. Soms als ik tijd over heb dan game ik ook. BF4 - total war warhammer, overwatch,.... Kunnen jullie mij helpen om te beslissen voor welke cpu ik zou gaan. De 8 of 6 core. THX
Ik draai momenteel op een I7 920 en wil graag een nieuwe build samenstellen. Nu zit ik te twijfelen tussen een Ryzen R7 1700 of een R5 1600. Ikzelf doe hoofdzakelijk programmeren in visual studio.(c# wpf, asp.net) meerdere solutions staan soms open. Soms als ik tijd over heb dan game ik ook. BF4 - total war warhammer, overwatch,.... Kunnen jullie mij helpen om te beslissen voor welke cpu ik zou gaan. De 8 of 6 core. THX
Als je kijkt naar de adviesprijzen dan betaal je bij de R5 1600 ~43 euro per core en bij de R7 1700 ~46 euro. Dus daar doe je het niet voor.bumbelbie schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 14:54:
Hey allemaal,
De 1600 heeft een base clock van 3,2GHz, de 1700 3,0GHz. Qua multi-core is het in games nog niet goed verzorgd. Voor gaming is de 1600 nu en de komende 2 (misschien 3) jaar waarschijnlijk betere value.
Echter denk ik dat als je een 1700 koopt deze overklockt op 3,6/3,7 of hoger je een pareltje te pakken hebt die over 4-5 jaar nog wel mee kan in games.
Ik denk dat je met beide niet fout kan. Omdat het AM4 platform volgens AMD een aantal generaties mee zal gaan kan je altijd nog upgraden. De 1600 is goedkoper en stel dat AMD over 4 jaar een goede geoptimaliseerde (nog hogere IPC) 4,2GHz R7 3700 op de markt heeft, ik noem maar wat, kan je die dan kopen.
Dan heb je over 4 jaar meer uitgegeven in de situatie dat je voor de R7 1700 was gegaan. Maar je hebt wel een veel snellere processor.
Omdat je ook programmeert zou ik voor de R7 1700 gaan. Maar dan moet je het wel op de koop toenemen dat je het verschil met een R5 1600 de eerste twee jaar amper zou hebben gemerkt.
Een andere optie is nog om voor een 2de hands Xeon processor te gaan. Ik heb nu een X5675 (6c/12t) @4GHz in mijn PC zitten. Dat gaat nog prima. Ik rek het lekker zo lang mogelijk uit en kijk of ik bij de 10nm kan instappen

[ Voor 10% gewijzigd door Fleximex op 07-04-2017 15:33 ]
Vanaf een i7 920 ga je er sowieso op vooruit. Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, alleen dan met C++, R en BF1/Civilzation en ik kom vanaf een 2500k. Ik twijfel ook tussen beide, maar met name door de bizar hoge DDR4 prijzen besluit ik om voor een 1600 te gaan. 6-core is voorlopig wel genoeg en zoals hierboven ook genoemd, daar kan tot 2020 nog een nieuwe processor in komen.bumbelbie schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 14:54:
Hey allemaal,
Dit is mijn voorlopige lijstje:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler | € 0,- | € 0,- |
1 | MSI B350M MORTAR | € 100,50 | € 100,50 |
1 | G.Skill Ripjaws V F4-3200C15D-16GVR | € 174,- | € 174,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 274,50 |
Ik kijk eerst hoe het overklokken de stock-cooler afgaat, dan kan ik er daarna altijd nog een U14S op zetten.
...and your ass will follow
De Wraith Spire koeler is echt super. Zelfs op 100% is het vrij stil. Het ligt er aan hoe ver je het voltage gaat brengen. Ik denk dat 1,3V en lager prima te doen is. Hoger zal de CPU naar de 80 graden gaan met die koeler.hidde212 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 15:29:
[...]
Ik kijk eerst hoe het overklokken de stock-cooler afgaat, dan kan ik er daarna altijd nog een U14S op zetten.
Btw:
De R7 1700X is bij Amazon.fr weer (of nog steeds?) in de aanbieding:
https://www.amazon.fr/AMD...eur-Socket/dp/B06X3W9NGG/
€349,99 - slechts 6 euro duurder dan de 1700 daar
[ Voor 15% gewijzigd door Fleximex op 07-04-2017 15:49 ]
Weer. Amazon.fr heeft zo'n beetje aan de lopende band aanbiedingen. Als je 'm met 50 euro korting ziet moet je gewoon even afwachten, dat wordt nog wel meer.Fleximex schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 15:35:
[...]
De Wraith Spire koeler is echt super. Zelfs op 100% is het vrij stil. Het ligt er aan hoe ver je het voltage gaat brengen. Ik denk dat 1,3V en lager prima te doen is. Hoger zal de CPU naar de 80 graden gaan met die koeler.
Btw:
De R7 1700X is bij Amazon.fr weer (of nog steeds?) in de aanbieding:
https://www.amazon.fr/AMD...eur-Socket/dp/B06X3W9NGG/
€349,99 - slechts 6 euro duurder dan de 1700 daar
Ze hebben ook flink wat korting op een aantal GTX1070s als je even zoekt.
Opgelost! Windows 10 draait inmiddels als een zonnetje - de retail media creation tool gebruikt en alles ging vlekkeloos met die installatie. Bedankt!Fleximex schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:24:
[...]
En deze wel:
MediaCreationTool.exe
Grmbl bestelling bij SiComputers is er ten vroegste volgende week

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Met alle respect, maar die lui zijn met een reden goedkoop. De keus is simpel, snel of goedkoopDamic schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 17:44:
Grmbl bestelling bij SiComputers is er ten vroegste volgende week
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Helaas geven ze de data pas volgende week vrij
In het verleden ooit bij hem (SiComputers) thuis geweest om spullen te halen (was in Schiedam, in een flat, als ik het goed herinner) maar sinds het een winkel is ie (zijn ze) gezakt. Zeker na een aankoop van een Samsung SSD (bij de "winkel" in Hoogvliet) waar de connector afbrak al bij het insteken van de sata connector. Daar werd echt heel moeilijk over gedaan, het is met aandringen wel opgelost maar door de manier hoe koop ik daar niet meer.418O2 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 17:51:
[...]
Met alle respect, maar die lui zijn met een reden goedkoop. De keus is simpel, snel of goedkoop
Nee, de NDA verloopt pas volgende week, maar intussen geven ze wel de overclock resultaten in hun video (wel kijken dan).ikbenrichard197 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 18:43:
[...]
Helaas geven ze de data pas volgende week vrij
Ik kan het wel verklappen; de overclock resultaten zijn hetzelfde als bij de ryzen 7.
Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR
4.0Ghz dus. Nou dan wordt het een r1600 voor mijrapsac schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 19:55:
[...]
Nee, de NDA verloopt pas volgende week, maar intussen geven ze wel de overclock resultaten in hun video (wel kijken dan).
Ik kan het wel verklappen; de overclock resultaten zijn hetzelfde als bij de ryzen 7.
Ooh zit het in Hoogvliet, nooit daar besteld door de reviews maar het zit om de hoek bij mij.NINjak schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 19:29:
[...]
In het verleden ooit bij hem (SiComputers) thuis geweest om spullen te halen (was in Schiedam, in een flat, als ik het goed herinner) maar sinds het een winkel is ie (zijn ze) gezakt. Zeker na een aankoop van een Samsung SSD (bij de "winkel" in Hoogvliet) waar de connector afbrak al bij het insteken van de sata connector. Daar werd echt heel moeilijk over gedaan, het is met aandringen wel opgelost maar door de manier hoe koop ik daar niet meer.
Denk dat alle zaken moeilijk doen met een afgebroken sata aansluiting
**
[ Voor 165% gewijzigd door Fantasma op 16-05-2017 13:59 ]
Dat is wel ernstig.Fantasma schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 21:03:
Eventjes over die Amazon.FR deal: kijk goed voor je hem aanpakt. Iemand op Reddit heeft een Celeron ontvangen... Link
Foto zoals het normaal moet zijn.
Bevende handjes voor maandag nu....
(Weet nu wel waar ik op moet letten... Ryzen logo langst zijkant OP cpu anders gaat die direct terug.)
De staat van het zegel van de doos zegt niets trouwens. Ik heb mijn Ryzen 1700X doos geopend op zo'n manier dat het zegel intact is gebleven.
Heb ook gebruik gemaakt van de ryzen amazon.fr deal tijdens de eerst ronde.Op de 28e besteld, op de 31e bezorgd. Gewoon netjes de juiste cpu geleverd gekregen.Waarschijnlijk is de celeron een return geweest. Iemand koopt hem, stuurt hem direct terug met de celeron en krijgt zijn geld terug. Omdat bij het retourneren binnen 5 seconden of minder beoordeeld moet worden of het product gebruikt/open is geweest, word bij het intacte zegel het product direct weer op de plank gezet. Wel zuur voor de volgende koper die vervolgens pech heeft. Ik weet vrijwel zeker dat amazon direct een vervangend exemplaar zal regelen.
Het is hier ook "om de hoek" (iets met een rode brug)caanova1984 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 20:39:
[...]
Ooh zit het in Hoogvliet, nooit daar besteld door de reviews maar het zit om de hoek bij mij.
Denk dat alle zaken moeilijk doen met een afgebroken sata aansluiting
Nou ik kan je 1 dingen vertellen dat "afbreken" kwam zeker niet door mij.... ik heb hem niet eens werkend gezien. Plugde er een SATA kabel in om een andere SSD de clonen maar gelijk was de connector gebroken/los heel vreemd. Ik heb heel veel HD's en SSD's aangesloten maar dit had ik nog nooit gezien/meegemaakt.
Die Amazon.fr deal op de 1700X lijkt me ontzettend interessant. Wat is wijsheid? Ik kom er zelf niet echt meer uit want overal lees je dat het of goed gaat of slecht gaat. Initieel had ik het idee om een Gigabyte GA-AB350 Gaming 3 te kopen met een 1700. Dan lees ik zonet dat overclocken op dat moederbord niet ideaal is. Moet je dan echt een X370 in huis halen daarvoor? Die reeks lijkt me namelijk een onrealistisch hoge prijs te vragen voor een hoop marketing en nutteloze features.
Dan spreken we nog niet over RAM. Ik heb momenteel al 16GB 2666Mhz double rank liggen. Ga ik 2666Mhz halen? Kom ik vast te zitten op 2133 of 2400? Wanneer wel of niet? Je zou denken ik ga gewoon voor een nieuw setje van 32GB (voor mijn werk heb ik best wat geheugen nodig, kreeg laatst nog voortdurend windows errors dat het geheugen volzat), maar zelfs dat is geen garantie. 3200Mhz setje? Sorry, je haalt 2400 of 2933 max.
Dus wat doe ik dan? Wel of niet upgraden? Een stap in het ongewisse waar menig mobofabrikant zelf niet wijs uit raakt?
Dan spreken we nog niet over RAM. Ik heb momenteel al 16GB 2666Mhz double rank liggen. Ga ik 2666Mhz halen? Kom ik vast te zitten op 2133 of 2400? Wanneer wel of niet? Je zou denken ik ga gewoon voor een nieuw setje van 32GB (voor mijn werk heb ik best wat geheugen nodig, kreeg laatst nog voortdurend windows errors dat het geheugen volzat), maar zelfs dat is geen garantie. 3200Mhz setje? Sorry, je haalt 2400 of 2933 max.
Dus wat doe ik dan? Wel of niet upgraden? Een stap in het ongewisse waar menig mobofabrikant zelf niet wijs uit raakt?
2600 zou je wel moeten halen. Ik zou dat eerst gebruiken.
Ik denk dat ze het nog wel voorelkaar krijgen om 3200 te halen na updates, maar dat is giswerk
Ik denk dat ze het nog wel voorelkaar krijgen om 3200 te halen na updates, maar dat is giswerk
Heb je een linkje?[b][message=50845159,noline] Initieel had ik het idee om een Gigabyte GA-AB350 Gaming 3 te kopen met een 1700. Dan lees ik zonet dat overclocken op dat moederbord niet ideaal is.
Wat zit je me nou bang te makenFantasma schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 21:03:
Eventjes over die Amazon.FR deal: kijk goed voor je hem aanpakt. Iemand op Reddit heeft een Celeron ontvangen... Link
(Weet nu wel waar ik op moet letten... Ryzen logo langst zijkant OP cpu anders gaat die direct terug.)

Heb toen ik 'm ontvangen heb de QR code gescand en de SN van de CPU en de doos kwamen overeen. De CPU ziet er nieuw uit, plastic omhulsel waar die in zit is mooi intact en ik zie nergens sporen van pasta, dus dan is die wel héél goed schoongemaakt
Ik snap niet zo wat je bedoelt met waar 't Ryzen logo moet zitten, "langs de zijkant OP de cpu"?
Nog een maandje voordat ik 'm kan uitproberen. Hopelijk komen er geen lijken uit de kast.
[ Voor 5% gewijzigd door MrCharming op 08-04-2017 10:02 ]
https://www.reddit.com/r/...reddit_from_gigabyteaorus
Stond daar ergens in geloof ik. Samen met een probleem waarbij sommige moederborden niet altijd posten, waardoor je een cmos clear moet uitvoeren.
Dacht in bf4 op de kaart te zien dat ik de enigste bf no-life was in hoogvlietNINjak schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 01:13:
[...]
Het is hier ook "om de hoek" (iets met een rode brug)
Nou ik kan je 1 dingen vertellen dat "afbreken" kwam zeker niet door mij.... ik heb hem niet eens werkend gezien. Plugde er een SATA kabel in om een andere SSD de clonen maar gelijk was de connector gebroken/los heel vreemd. Ik heb heel veel HD's en SSD's aangesloten maar dit had ik nog nooit gezien/meegemaakt.
Woon in die wijk bij die voetbalclub meeuwenplaat.
Ga het toch maar is proberen dat si computers heb weinig doa,s meegemaakt. Hoop er dus geen gebruik van te maken. Wacht alleen nog ff op vega anders koop ik dalijk een 1080 omdat ik niet ken wachten.
volgens mij kun je problemen als deze bij elk moederbord op moment vinden.Flying schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 10:07:
[...]
https://www.reddit.com/r/...reddit_from_gigabyteaorus
Stond daar ergens in geloof ik. Samen met een probleem waarbij sommige moederborden niet altijd posten, waardoor je een cmos clear moet uitvoeren.
je kunt met de ab350 gaming 3 ook best overclokken nadeel is wel dat je voltage moet zetten met een ofset dos +0.05 ofzo (en je dus niet de voltage ziet die je invult).
veder zouden er misschien wel wat extra opties in de bios kunnen zitten voor overlokken maar het wil zeker wel
**
[ Voor 100% gewijzigd door Fantasma op 16-05-2017 13:59 ]
Ik snap 'm. Ja dat zou ook heel raar zijn. Ook omdat de pinnen van die CPU er totaal anders uitzien dan een Ryzen CPUFantasma schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 11:30:
[...]
Was inderdaad wat onduidelijke uitleg.
Daar bedoelde ik mee dat de CPU langst buiten zichtbaar is met het logo naar de buitenkant gericht.
die:
AMD Ryzen 7 1700X
AMD
RYZEN
(En niet zoals bij die kerel "pinnen" naar buitenkant.)
Ik hoop dat Amazon dit soort mensen wel kan aanpakken. Dat is geen "oeps, per ongeluk", als je een totaal andere CPU in de doos stopt en terug stuurt.
[ Voor 5% gewijzigd door MrCharming op 08-04-2017 11:38 ]
En die twijfel waar je in zit ga je niet uitkomen. Ik had 2 weken terug hetzelfde. Wel gekocht. Met geheugensnelheid had ik het geluk en zo kon ik 2933MHz draaien. Totdat een nieuwe bios dat om zeep hielp. Het is duidelijk dat er op het AM4 platform problemen zijn. Waar precies is volgens mij nog altijd wazig, maar alsnog blijft het een goede koop, aannemende dat de geheugen problemen in mei echt opgelost worden. Daarbij de onzekerheid van de DDR4 beschikbaarheid dit jaar is mijn mening nog steeds om nu te kopen want voorspellingen wijzen er dus op dat er geen logica in zit om te wachten tot zomer/herfst. Wie echt wil wachten kan beter voor Zen 2 gaan.Flying schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 09:30:
Die Amazon.fr deal op de 1700X lijkt me ontzettend interessant. Wat is wijsheid? Ik kom er zelf niet echt meer uit want overal lees je dat het of goed gaat of slecht gaat. Initieel had ik het idee om een Gigabyte GA-AB350 Gaming 3 te kopen met een 1700. Dan lees ik zonet dat overclocken op dat moederbord niet ideaal is. Moet je dan echt een X370 in huis halen daarvoor? Die reeks lijkt me namelijk een onrealistisch hoge prijs te vragen voor een hoop marketing en nutteloze features.
Mijn B350 bord deed het vrij aardig met overklokken. Nabij de 4.05GHz unstable was mogelijk. Met het door overklokken (voorals nog als ik het goed begrijp) opgeven van de energy policies gaat dit mijn eerste pc zijn die voorlopig stock blijft draaien, eventueel met voltage verlaging. De Ryzen krijgt het zelf wel voor elkaar om te all-core boosten naar 3.9GHz. Dan is die 100-200MHz extra i.c.m. opheffen energy policies mij het niet waard.
Ik weet niet welke mobo's jullie hebben, maar er lijkt verbetering in te zitten.
Asus Crosshair en Gigabyte Gaming 5 lijken het goed te doen met meer 3200Mhz kitjes, zelfs door gewoon XMP te gebruiken. Zit blijkbaar nog wat werk aan, maar het gaat zeker de goede kant uit.
https://www.reddit.com/r/...18_success_on_1800x_with/
https://www.reddit.com/r/...ked_aurous_gaming_5_bios/
Asus Crosshair en Gigabyte Gaming 5 lijken het goed te doen met meer 3200Mhz kitjes, zelfs door gewoon XMP te gebruiken. Zit blijkbaar nog wat werk aan, maar het gaat zeker de goede kant uit.
Ik heb dus afgelopen week een MSI RADEON RX480 GAMING X 8G besteld. Kreeg 'm in een gehavende retail verpakking met DHL label erop afgeleverd. Mijn moeder had het in ontvangst genomen. Ik zou het direct aan de deur geweigerd hebben als ik het had ontvangen. Maar goed, was dus een bekrast exemplaar met gebruikssporen. Ik denk dat ze in Frankrijk gewoon laks zijn met het verwerken van geretourneerde goederen. Ik mocht het overigens wel kosteloos terugsturen naar een Nederlands antwoordnummer (Cycleon).Fantasma schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 21:03:
(Weet nu wel waar ik op moet letten... Ryzen chip zichtbaar met het logo naar buiten.)
Thanks voor de info! Heb de F5J beta bios op m'n Aorus Gaming 5 geknald en kan eindelijk tot Windows booten op 3200MHz. Nu alles stable krijgen op 4GHz met een acceptabel voltage en dan ben ik tevredenMrCharming schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 12:19:
Ik weet niet welke mobo's jullie hebben, maar er lijkt verbetering in te zitten.
Ik heb sinds gisteren eindelijk m'n spulletjes binnen; MSI X370 Gaming Pro Carbon, Ryzen 1700 + G.Skill Trident Z F4-3466C16D. Moederbord direct geflashed naar v1.2, XMP aan en geheugen draait straight @ 3200. Wat me overigens opviel is dat de CPU aardig koel blijft in idle(33 à 34 graden). Die Wraith spire is dus kennelijk ietsje beter dan verwacht, want ik was eigenlijk van plan om nog een 3rd party koeler aan te schaffen. Maar zoals het nu is kan ik het geld in de zak houden.MrCharming schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 12:19:
Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21
Heb de Asus PRIME B350-PLUS ook binnen, Nu wachten op Ryzen 5 1600.
Hoe stel je RAID configuratie in op X370 (GAMING PRO CARBON)? Ik heb alleen van AHCI naar RAID modus kunnen omzetten. Echter kan ik niet een RAID volume aanmaken. Ik kan het nergens in de BIOS een omgeving vinden waar je je schijven toewijst voor een RAID configuratie. Of is het zo dat ik een software RAID moet installeren? Ik kom van Z170 vandaan en daar was ik gewend in de BIOS met Intel RST dit te doen.
@Ram-G-maN Heb je Super RAID voor nodig. Staat als het goed is op de meegeleverde CD.

edit: Nee, dat klopt niet wat ik zeg.
edit2: Laat maar, het klopt dus wel. Super RAID gebruiken, zit in je SMART Tool.

edit: Nee, dat klopt niet wat ik zeg.
edit2: Laat maar, het klopt dus wel. Super RAID gebruiken, zit in je SMART Tool.
[ Voor 43% gewijzigd door Xadeon op 08-04-2017 17:52 ]
CPU-Z geeft aan dat mijn 1700 soms tot een 1.8 cpu voltage zit? Lijkt me niet correct right? HWmonitor geeft een max van 1.25 aan, wat ik ook heb ingesteld.
Bij 1.8 ruik je barbecue, dus inderdaad klopt niet.
**
[ Voor 100% gewijzigd door Fantasma op 16-05-2017 13:59 ]
Heb al een x370 taichi bestelt bij een tweaker, wacht nog op de r5 1600 launch. Weet iemand waar je precies de corsair am4 bracket kunt bestellen? Zag dat hij als het goed is gratis is met de code: CORSAIRAM4BR
EDIT: excuus zat verkeerd te kijken, voor de geintereseerden dit zijn de instructies: http://www.corsair.com/~/media/Corsair/download-files/manuals/cooling/FAQ-AM4-Bracket.pdf
EDIT: excuus zat verkeerd te kijken, voor de geintereseerden dit zijn de instructies: http://www.corsair.com/~/media/Corsair/download-files/manuals/cooling/FAQ-AM4-Bracket.pdf
[ Voor 40% gewijzigd door aminam op 08-04-2017 21:12 ]
B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW
Sinds een weekje draai ik het volgende.
Ryzen 7 1700X
MSI X370 Gaming Pro Carbon
MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15
Helaas lijkt alles behalve 2133MHz niet stabiel te draaien. Hoogste wat ik haalde was 2667MHz alleen is de pc tot 2 keer toe (na enkele uren geen activiteit) in een soort slaapstand (slaapstand staat uit) gevallen waardoor ik dus vermoed dat ik voorlopig maar gewoon op 2133MHz moet draaien.
Iemand een idee wat ik zou kunnen doen? Draai ik misschien verkeerde waarden? (15-17-17-35 1.350v)

Ryzen 7 1700X
Helaas lijkt alles behalve 2133MHz niet stabiel te draaien. Hoogste wat ik haalde was 2667MHz alleen is de pc tot 2 keer toe (na enkele uren geen activiteit) in een soort slaapstand (slaapstand staat uit) gevallen waardoor ik dus vermoed dat ik voorlopig maar gewoon op 2133MHz moet draaien.
Iemand een idee wat ik zou kunnen doen? Draai ik misschien verkeerde waarden? (15-17-17-35 1.350v)

Hier hetzelfde met Flare X 3200MHz (dat speciaal voor Ryzen zou zijn gemaakt) geheugen, hoewel ie hier standaard op 2400MHz geclockt is. Gewoon wachten op een nieuwe bios.cliors schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 22:08:
Ryzen 7 1700X
[afbeelding]
[afbeelding]
Verwijderd
Misschien handig voor sommige mensen hier: YouTube: Maximize Ryzen: Overclock RAM for Faster Fabric Speed
in het kort: offer wat latency op voor een hogere klokfrequentie om Infinity Fabric sneller te laten draaien.
in het kort: offer wat latency op voor een hogere klokfrequentie om Infinity Fabric sneller te laten draaien.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2017 00:24 ]
Even te lui om terug te gaan in het topic om te zien of dit al was gepost:
[url]https://https://www.reddit.com/r/Amd/comments/62vp2g/clearing_up_any_samsung_bdie_confusion_eg_on/[/url]
Volgende mag ook bij het lijstje (logisch want alleen de kleur code is anders):
pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3600C16D-16GTZKW

De software die ze gebruiken om het uit te lezen is (let op de standaard Windows malicious scanner vind hem niet aardig
, de rest vd scanners zegt oke):
http://www.softnology.biz/
[url]https://https://www.reddit.com/r/Amd/comments/62vp2g/clearing_up_any_samsung_bdie_confusion_eg_on/[/url]
Volgende mag ook bij het lijstje (logisch want alleen de kleur code is anders):
pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3600C16D-16GTZKW

De software die ze gebruiken om het uit te lezen is (let op de standaard Windows malicious scanner vind hem niet aardig
http://www.softnology.biz/
Ok dan. Eindelijk staat mijn nieuwe systeem klaar om te spelen. 
Ik heb alleen even wat dingen in het bios gedaan en W10 geïnstalleerd en verder nog niks. Geen idee hoe de boel het uithoudt in een stresstest maar voorlopig is dit het resultaat:
Ryzen 7 1700 (Std 3GHz, BClk 100MHz)
Asus ROG Crosshair VI (bios v1002)
G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX (@ 3200MHz; 1.35V; CL 14, 14, 14, 34)
In eerste instantie heb ik de bovengenoemde kloksnelheid en latencies handmatig ingeklopt en zag ik ergens in een overzicht de subtimings drastig groter worden. Dat leek me niet handig dus ff clear cmos gedaan om te checken. Alles dus weer op standaard.
Ik vervolgens op zoek naar dat overzicht maar ik kan dat nu dus nergens meer terugvinden.
Uiteraard kan je bij de subtimings komen maar die staan gewoon op auto en nergens meer de lijst met daadwerkelijke waarden.
Vervolgens heb ik de Ai Overclock Tuner op D.O.C.P Standard gezet en daar kwam vanzelf 3200MHz, 14, 14, 14, 34 te staan.
Vervolgens W10 geïnstalleerd. Van 1e power on, gegevens inkloppen, 2 reboots en naar desktop in ong. 12 minuten. Nice
Even gauw CPU-Z erop en inderdaad stonden de timings zoals gezegd. Maar morgen maar eens rustig verder kijken met een fris hoofd (want die valt er nu bijna vanaf).
Overigens is die MediaCreationTool van Microsoft ook echt weer -bril-jant- hoor. "We can't find a USB drive". Terwijl ik verdulleme in een windows explorer ernaast op die USB stick zit. "Refresh drive list" had geen zin. Moest het tooltje opnieuw starten. Way to go Microsoft!
Maar ach ... het is gelukt en het zal allemaal wel.
Morgen weer een dag

Ik heb alleen even wat dingen in het bios gedaan en W10 geïnstalleerd en verder nog niks. Geen idee hoe de boel het uithoudt in een stresstest maar voorlopig is dit het resultaat:
Ryzen 7 1700 (Std 3GHz, BClk 100MHz)
Asus ROG Crosshair VI (bios v1002)
G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX (@ 3200MHz; 1.35V; CL 14, 14, 14, 34)
In eerste instantie heb ik de bovengenoemde kloksnelheid en latencies handmatig ingeklopt en zag ik ergens in een overzicht de subtimings drastig groter worden. Dat leek me niet handig dus ff clear cmos gedaan om te checken. Alles dus weer op standaard.
Ik vervolgens op zoek naar dat overzicht maar ik kan dat nu dus nergens meer terugvinden.

Vervolgens heb ik de Ai Overclock Tuner op D.O.C.P Standard gezet en daar kwam vanzelf 3200MHz, 14, 14, 14, 34 te staan.
Vervolgens W10 geïnstalleerd. Van 1e power on, gegevens inkloppen, 2 reboots en naar desktop in ong. 12 minuten. Nice
Even gauw CPU-Z erop en inderdaad stonden de timings zoals gezegd. Maar morgen maar eens rustig verder kijken met een fris hoofd (want die valt er nu bijna vanaf).
Overigens is die MediaCreationTool van Microsoft ook echt weer -bril-jant- hoor. "We can't find a USB drive". Terwijl ik verdulleme in een windows explorer ernaast op die USB stick zit. "Refresh drive list" had geen zin. Moest het tooltje opnieuw starten. Way to go Microsoft!

Maar ach ... het is gelukt en het zal allemaal wel.
A-XMP uitzetten, heb hetzelfde aan de hand met dit geheugen en dan manueel op 2667 zettencliors schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 22:08:
Ryzen 7 1700X
[afbeelding]
[afbeelding]
Een eerste OC review met de 1400 en 1600. In het kort, ze lopen net zoals rest vast bij de 3,9 a 4ghz. Dat is gewoon een harde limiet vanwege voltage.
YouTube: AMD Ryzen 5 1600 and 1400 Overclocking Results
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
vraag me af wat ryzen+ gaat doen betreft overclock potentie. Wat ik me nog meer afvraag is wanneer deze uitkomt...DaniëlWW2 schreef op zondag 9 april 2017 @ 10:46:
Een eerste OC review met de 1400 en 1600. In het kort, ze lopen net zoals rest vast bij de 3,9 a 4ghz. Dat is gewoon een harde limiet vanwege voltage.
Het heeft nogal wat voeten in de aarde mocht je van plan zijn om een RAID opstelling te configureren.Fantasma schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 19:20:
[...]
Kan denk ik trouwens ook met het programma AMD RAIDXpert Utility van op AMD site (Bij drivers):
The AMD RAIDXpert utility gives you complete control of your RAID arrays within a simple web browser based application. This tool allows you to monitor and manage your RAID arrays in the Microsoft Windows environment or via remote login to your system. For detailed instructions on how to use the AMD RAIDXpert utility, please refer to the associated user's guide.
Blijkbaar zit deze AMD RAIDXpert utility ingebakken in de nieuwste AMD Chipset drivers van MSI. Had deze geïnstalleerd en na een paar keer opnieuw opstarten verscheen daar, jawel de AMD RAIDXpert in de UEFI BIOS in Advanced settings vlak boven de Intel netwerkadapter instellingen.
Het is opvallend hoe MSI wel op haar website aangeeft dat het moederbord RAID ondersteund. Maar niet in de handleiding of op hun supportpagina verteld hoe je je RAID kunt opstellen.
Ik kan inmiddels vertellen dat het (voorlopig?) niet mogelijk is om je M.2 NVMe SSD's te configureren in RAID. Is op zich wel begrijpelijk aangezien het tweede M.2 slot op mijn moederbord op PCIe 2.0 x4 loopt en niet op PCIe 3.0 x4. Ik weet niet of er moederborden zijn die wel M.2 sloten in tweevoud op 3.0 snelheden kan lopen. Op mijn moederbord was het überhaupt niet optimaal om mijn 960 EVO's in RAID 0 te zetten.
Ik hou jullie op de hoogte zodra ik een RAID opstelling heb kunnen configureren met mijn 850 EVO's en mijn SanDisk SSD Plus's. Wish me luck.