Acties:
  • 0 Henk 'm!
VOODOO_WILLIE schreef op zondag 9 april 2017 @ 03:13:
Ok dan. Eindelijk staat mijn nieuwe systeem klaar om te spelen. oOo

Ik heb alleen even wat dingen in het bios gedaan en W10 geïnstalleerd en verder nog niks. Geen idee hoe de boel het uithoudt in een stresstest maar voorlopig is dit het resultaat:

Ryzen 7 1700 (Std 3GHz, BClk 100MHz)
Asus ROG Crosshair VI (bios v1002)
G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX (@ 3200MHz; 1.35V; CL 14, 14, 14, 34)

In eerste instantie heb ik de bovengenoemde kloksnelheid en latencies handmatig ingeklopt en zag ik ergens in een overzicht de subtimings drastig groter worden. Dat leek me niet handig dus ff clear cmos gedaan om te checken. Alles dus weer op standaard.

Ik vervolgens op zoek naar dat overzicht maar ik kan dat nu dus nergens meer terugvinden. 8)7 Uiteraard kan je bij de subtimings komen maar die staan gewoon op auto en nergens meer de lijst met daadwerkelijke waarden.

Vervolgens heb ik de Ai Overclock Tuner op D.O.C.P Standard gezet en daar kwam vanzelf 3200MHz, 14, 14, 14, 34 te staan.

Vervolgens W10 geïnstalleerd. Van 1e power on, gegevens inkloppen, 2 reboots en naar desktop in ong. 12 minuten. Nice :P

Even gauw CPU-Z erop en inderdaad stonden de timings zoals gezegd. Maar morgen maar eens rustig verder kijken met een fris hoofd (want die valt er nu bijna vanaf).

Overigens is die MediaCreationTool van Microsoft ook echt weer -bril-jant- hoor. "We can't find a USB drive". Terwijl ik verdulleme in een windows explorer ernaast op die USB stick zit. "Refresh drive list" had geen zin. Moest het tooltje opnieuw starten. Way to go Microsoft! 8)7

Maar ach ... het is gelukt en het zal allemaal wel. :+ Morgen weer een dag :)
Top dat het nu werkt. :)

Zou je alsjeblieft misschien eens met het Asus tooltje Mem Tweakit screenshots willen plaatsen van de Timing tabs #1 tm #4 met je geheugen op 3200 ?

Heb namelijk de "Intel" variant van dit geheugen op 3200 speed en ben heel benieuwd naar de verschillen in timings (if any).

Tooltje kun je vinden op de Asus Crosshair moederbord support page onder Utilities.

https://www.asus.com/us/M...I-HERO/HelpDesk_Download/

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ikbenrichard197 schreef op zondag 9 april 2017 @ 11:08:
[...]

vraag me af wat ryzen+ gaat doen betreft overclock potentie. Wat ik me nog meer afvraag is wanneer deze uitkomt...
Ik snap echt niet dat wat Ryzen laat zien slecht wordt bevonden...
Vrijwel elke Ryzen CPU gaat naar 3,7ghz met veilige voltages, daarna moet je sterk voltage verhogen en het stopt bij 3,9 a 4ghz. Voor CPU's die verkocht worden met 3,2ghz, waarvan een aantal ook direct concurreren met niet overclockbare CPU's van Intel is dit uitstekend. Ja, met een 2500k kon je lekker naar 4,5ghz, van 3,3ghz komen maar dat is niet representatief voor elke Intel CPU. De K serie zijn picked, de rest is gewoon gelocked op wat stabiel draaide met een standaard voltage. Verder overclocked een architectuur beter dan de andere en is er een verschil in het schalen. Ryzen is helemaal niet bedoelt als super OC CPU. Het is multicore, multithread en daarnaast kan je nog steeds leuke clockspeeds halen. Dan maar niet de 5ghz van de cherrypicked 7700k. Ik betwijfel of het ook veel gaat veranderen. Het maakt ook weinig uit.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 20:58
Ik heb nu ook nog even de X4 845 (hoogste IPC consumer processor van AMD, op Ryzen na) getest:

Total Computation TimeAMD R7 1700Intel X5675AMD FX-6300AMD X4 845
SuperPI [1M]11,5s10,5s21,5s15,9s
Y-Cruncher single thread [25.000.000]9,9s17,0s16,5s15,8s
Y-Cruncher multi thread [100.000.000]7,0s17,8s22,5s32,0s

AMD R7 1700@3,6GHz - 8c/16t - 14nm | 16GB DDR4 @2400MHz
Intel X5675 @4,0GHz - 6c/12t - 32nm | 12GB DDR3 @1600MHz
AMD FX-6300@4,4GHz - 6c/6t - 32nm | 8GB DDR3 @1866MHz
AMD X4 845@3,8GHz - 4c/4t - 28nm | 8GB DDR3 @2133MHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenrichard197
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-06-2023
DaniëlWW2 schreef op zondag 9 april 2017 @ 12:56:
[...]

Ik snap echt niet dat wat Ryzen laat zien slecht wordt bevonden...
Vrijwel elke Ryzen CPU gaat naar 3,7ghz met veilige voltages, daarna moet je sterk voltage verhogen en het stopt bij 3,9 a 4ghz. Voor CPU's die verkocht worden met 3,2ghz, waarvan een aantal ook direct concurreren met niet overclockbare CPU's van Intel is dit uitstekend. Ja, met een 2500k kon je lekker naar 4,5ghz, van 3,3ghz komen maar dat is niet representatief voor elke Intel CPU. De K serie zijn picked, de rest is gewoon gelocked op wat stabiel draaide met een standaard voltage. Verder overclocked een architectuur beter dan de andere en is er een verschil in het schalen. Ryzen is helemaal niet bedoelt als super OC CPU. Het is multicore, multithread en daarnaast kan je nog steeds leuke clockspeeds halen. Dan maar niet de 5ghz van de cherrypicked 7700k. Ik betwijfel of het ook veel gaat veranderen. Het maakt ook weinig uit.
Vraag me af wat de potentie is van zen+, heb niet gezegt dat ik de ryzen slecht vind. De potentie van zen2017 vind ik heel goed des te meer ik benieuwd ben naar de zen+ (2018).

Ter verduidelijking, ik koop binnenkort zelf een 1600ryzen ;-) ter vervanging van i5-4570s.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
ikbenrichard197 schreef op zondag 9 april 2017 @ 15:42:
Vraag me af wat de potentie is van zen+, heb niet gezegt dat ik de ryzen slecht vind. De potentie van zen2017 vind ik heel goed des te meer ik benieuwd ben naar de zen+ (2018).

Ter verduidelijking, ik koop binnenkort zelf een 1600ryzen ;-) ter vervanging van i5-4570s.
Glazen bol kijken is dat. In ieder geval 4ghz voor de betere CPU's. ;)

Waarschuwing, rant modus aan. :P
Ik word een beetje cynisch van sommige reacties, vandaar ook de ietwat botte reactie op jou, mijn excuses daarvoor. Niet zozeer hier maar wel elders op het internet. Zo weinig begrip voor testmethodieken of realistische tests. Bijna geen moeite om te achterhalen waarom iets presteert of een serieuze poging om getallen te achterhalen of te controleren.

Iedereen die een beetje logisch nadenkt kan zien dat er dingen niet kloppen met de prestaties van Ryzen in gaming. Uit synthetische benchmarks werd duidelijk dat de CPU's op skylake niveau zitten. Het grootste verschil met Kaby Lake waren clockspeeds. Als het gat dan opent bij gaming dan weet je dat er iets niet klopt. Techmedia, hun functie en bron van inkomen is juist dit soort dingen onderzoeken, nou de meeste deden helemaal niks. Daarnaast hebben we nog de ronduit domme en arrogante suggesties gehad over het product. Spreek je je daar tegen uit dan ben je zelf een fanboy.

Ik ga dinsdag wel wat reviews aflopen. Niet omdat ik benieuwt ben naar de prestaties, die zijn nu wel duidelijk. Nee, ik ben benieuwd welke sites er een potje van maken en welke niet. Elke site die met een 1080Ti aan komt zetten samen met bijvoorbeeld de 1500X op 1080p, en dan begint over de 7700k die beter presteert gaat definitief op de zwarte lijst...

Wat ik wil zien zijn realistische reviews van 1600(X),1500X en 1400, met 1080p reso, met een 1060 en RX480 ernaast voor de rest. Vanuit Intel pak je de 7700, 7600k, 7500 en 7400, want dat zijn de tegenhangers van de Ryzen 5 CPU's. Voor game benchmarks, pak wat DX12 games, BF1 en wat DX11 games zoals Witcher 3 en geen enkele game die gemolesteerd is door Gameworks.

De 1070 mag ook nog, hoewel die ook behoorlijk duur is voor het prestatiepunt. Die GPU is eigenlijk het maximale voor 1080p, hoewel een RX480 een veel betere keuze is puur op prijs/kwaliteit. Je hebt er zowat twee voor de prijs nu...

Dat zijn realistische builds. Daarboven, met resoluties zoals 1440p of 4k, dan zal je eerder fors moeten investeren in een 1080Ti of nog erger, de Titan whatever. Overigens zijn dit zinloze testen voor welke CPU dan ook, zeker 4k. De GPU zal elke CPU limiteren, ook al is het een Titan whatever. Verder, wie koopt er nu zoiets als een 1080Ti om te gaan gamen op 1080p? Leuk dat de 7700k dan betere framerates behaalt in de meeste games. Totaal irrelevant tenzij je perse 144fps wil halen vanwege een dure monitor. Wil je dat, dan zet je de game op high in plaats van ultra en bespaar je een paar honderd euro omdat een goedkopere GPU dit ook kan doen. Het verschil zie je toch niet in vrijwel elke game...

Niet alleen mist de basale logica zo in velen reviews, maar het is ook verkapte reclame voor Nvidia haar nieuwste overkill GPU, losstaand van driverproblemen met Nvidia, DX12 en Ryzen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenrichard197
DaniëlWW2 schreef op zondag 9 april 2017 @ 16:14:
[...]

Ik word een beetje cynisch van sommige reacties, vandaar ook de ietwat botte reactie op jou, mijn excuses daarvoor.
Geen probleem hoor. Denk er hetzelfde over, mij irriteert het ook dat een aantal mensen iets innovatiefs afzeikt en vooral het niet in perspect zien.

Kan niet wachten tot dinsdag met r5 en kan ook niet wachten op final bios builds voor am4 MB's.
en nou ik toch bezig ben, kan ook niet wachten op vega ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VOODOO_WILLIE schreef op zondag 9 april 2017 @ 03:13:
Overigens is die MediaCreationTool van Microsoft ook echt weer -bril-jant- hoor. "We can't find a USB drive". Terwijl ik verdulleme in een windows explorer ernaast op die USB stick zit. "Refresh drive list" had geen zin. Moest het tooltje opnieuw starten. Way to go Microsoft! 8)7
Bestaan er geen alternatieven voor de MCT van Microsoft? Zoals Rufus. Ik heb het nog niet geprobeerd voor het installeren van Windows (niet nodig geweest) maar ik zie geen reden waarom dat niet zou werken. De tool hoeft toch slechts de USB bootable te maken? Gisteren heb ik toevallig wat aangepast aan mijn partities, dat ging ook heel wat gemakkelijker met een externe tool (die ongetwijfeld Windows software hiervoor gebruikt) dan met de Windows software zelf. :')
De Windows partition manager is niet in staat om andere formats dan MS formats te herkennen (Linux) en het kon een partitie niet mergen omdat er te weinig schijfruimte zou zijn maar daar had de externe tool geen moeite mee. Ik kreeg het wel een beetje benauwd toen het vanuit de boot (het mergen moest vanuit de boot gebeuren) een paar minuten lang bleef haken maar uiteindelijk ging het goed. Ik wil maar even aangeven dat de Windows-software niet altijd optimaal is qua gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit.
Succes met het configureren.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2017 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenrichard197
[...]

Wat ik wil zien zijn realistische reviews van 1600(X),1500X en 1400, met 1080p reso, met een 1060 en RX480 ernaast voor de rest. Vanuit Intel pak je de 7700, 7600k, 7500 en 7400, want dat zijn de tegenhangers van de Ryzen 5 CPU's. Voor game benchmarks, pak wat DX12 games, BF1 en wat DX11 games zoals Witcher 3 en geen enkele game die gemolesteerd is door Gameworks.
Dat dus.

"gemolesteerd" :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Yep, gemolesteerd. Dat is het principe van Gimpworks: molesteer het spel maar molesteer het meer voor AMD-kaarten en oudere generaties Nvidia-kaarten (ja, dat ook) dan voor de Nvidia kaarten van de huidige generatie.
[...]

Glazen bol kijken is dat. In ieder geval 4ghz voor de betere CPU's. ;)

Waarschuwing, rant modus aan. :P
Ik word een beetje cynisch van sommige reacties, vandaar ook de ietwat botte reactie op jou, mijn excuses daarvoor. Niet zozeer hier maar wel elders op het internet. Zo weinig begrip voor testmethodieken of realistische tests. Bijna geen moeite om te achterhalen waarom iets presteert of een serieuze poging om getallen te achterhalen of te controleren.

Iedereen die een beetje logisch nadenkt kan zien dat er dingen niet kloppen met de prestaties van Ryzen in gaming. Uit synthetische benchmarks werd duidelijk dat de CPU's op skylake niveau zitten. Het grootste verschil met Kaby Lake waren clockspeeds. Als het gat dan opent bij gaming dan weet je dat er iets niet klopt. Techmedia, hun functie en bron van inkomen is juist dit soort dingen onderzoeken, nou de meeste deden helemaal niks. Daarnaast hebben we nog de ronduit domme en arrogante suggesties gehad over het product. Spreek je je daar tegen uit dan ben je zelf een fanboy.

Ik ga dinsdag wel wat reviews aflopen. Niet omdat ik benieuwt ben naar de prestaties, die zijn nu wel duidelijk. Nee, ik ben benieuwd welke sites er een potje van maken en welke niet. Elke site die met een 1080Ti aan komt zetten samen met bijvoorbeeld de 1500X op 1080p, en dan begint over de 7700k die beter presteert gaat definitief op de zwarte lijst...

De 1070 mag ook nog, hoewel die ook behoorlijk duur is voor het prestatiepunt. Die GPU is eigenlijk het maximale voor 1080p, hoewel een RX480 een veel betere keuze is puur op prijs/kwaliteit. Je hebt er zowat twee voor de prijs nu...

Dat zijn realistische builds. Daarboven, met resoluties zoals 1440p of 4k, dan zal je eerder fors moeten investeren in een 1080Ti of nog erger, de Titan whatever. Overigens zijn dit zinloze testen voor welke CPU dan ook, zeker 4k. De GPU zal elke CPU limiteren, ook al is het een Titan whatever. Verder, wie koopt er nu zoiets als een 1080Ti om te gaan gamen op 1080p? Leuk dat de 7700k dan betere framerates behaalt in de meeste games. Totaal irrelevant tenzij je perse 144fps wil halen vanwege een dure monitor. Wil je dat, dan zet je de game op high in plaats van ultra en bespaar je een paar honderd euro omdat een goedkopere GPU dit ook kan doen. Het verschil zie je toch niet in vrijwel elke game...

Niet alleen mist de basale logica zo in velen reviews, maar het is ook verkapte reclame voor Nvidia haar nieuwste overkill GPU, losstaand van driverproblemen met Nvidia, DX12 en Ryzen.
Jij bent te genereus, Daniël. De 7700 is geen tegenhanger, zelfs de 7600k is duurder dan de duurste Ryzen (MSRP in ieder geval, geef het een paar weken met die prijsgouging in Nederland, als de winkel al levert en niet fraudeert #Afuture). Als je in ogenschouw neemt dat het eigenlijk enkel om het aantal kernen gaat aangezien je nagenoeg dezelfde overklok krijgt, minus 0,1 GHz als je pech hebt, zou je de 1600 moeten vergelijken met Intel en dan kom je volgens mij uit op 7600 en lager.

Dat zijn realistische builds. Daarboven, met resoluties zoals 1440p of 4k, dan zal je eerder fors moeten investeren in een 1080Ti of nog erger, de Titan whatever.
De 1070 - als je bereid bent om de G-Sync premie van 200 euro te betalen :') - is best nuttig voor 1080p als je een monitor met een 'hoge' refresh rate hebt. Ja, dan zet je de instellingen eerder op hoog maar dat volstaat niet voor alle spellen als je een RX 480 (of GTX 1060) hebt. Voor 1440p is het ook prima als je gewoon voor hoge instellingen kiest in plaats van voor ultra instellingen. (ik wacht in spanning af wat AMD levert, dat zou normaal gesproken > 1070 prestaties voor de prijs van de 1070 moeten zijn aangezien ze een jaar later komen met zo'n kaart). De 1080 Ti of de TitanXP(SP1) is echt specifiek als je 4k wil spelen met >60 FPS.
Inderdaad, de Gimpworks-spellen zouden uit die benchmarks moeten verdwijnen en altijd moet er ook met AMD-kaarten worden getest die equivalent zijn aan bepaalde Nvidia-kaarten die worden gebruikt. Dit is een prima selectiecriterium voor ons consumenten om het kaf van het koren te onderscheiden bij de reviewers, ik heb ook zo'n lijstje (in mijn hoofd), bepaalde reviewers verdwijnen van mijn radar omdat ze er een zooitje van maken.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2017 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Laatst online: 13-09 21:11
Fantasma schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 21:03:
Eventjes over die Amazon.FR deal: kijk goed voor je hem aanpakt. Iemand op Reddit heeft een Celeron ontvangen... Link
Foto zoals het normaal moet zijn.

Bevende handjes voor maandag nu....
(Weet nu wel waar ik op moet letten... Ryzen chip zichtbaar met het logo naar buiten.)
Haha dat ben ik:D, krijg woensdag pas te horen wat ze gaan doen

[ Voor 3% gewijzigd door weebeast op 09-04-2017 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:29
MartijnU schreef op maandag 3 april 2017 @ 22:27:
---- status 8 april ---

Contact gehad met ASRock hierover. ASRock zal ervoor zorgen dat toekomstige versies van het BIOS ECC geheugen weer ondersteunen. Ook stuurden ze mij een versie 2.20B die alle features heeft van 2.20, met daarbij ook de ECC ondersteuning. Klasse van ASRock! :)
Zeer interessant! Heeft het 2.20B BIOS nu wel een optie voor ECC of staat het op de achtergrond aan?

[Updated spec's]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 9 april 2017 @ 16:35:
Jij bent te genereus, Daniël. De 7700 is geen tegenhanger, zelfs de 7600k is duurder dan de duurste Ryzen (MSRP in ieder geval, geef het een paar weken met die prijsgouging in Nederland, als de winkel al levert en niet fraudeert #Afuture). Als je in ogenschouw neemt dat het eigenlijk enkel om het aantal kernen gaat aangezien je nagenoeg dezelfde overklok krijgt, minus 0,1 GHz als je pech hebt, zou je de 1600 moeten vergelijken met Intel en dan kom je volgens mij uit op 7600 en lager.
Ik zeg niks over hoe Intel ervan af komt. Ik merk alleen op dat dit de vier CPU's zijn waar Ryzen 5 op mikt. :+
Overigens zal de 7600k zich wel redelijk staande houden als je die naar 4,5ghz+ overclocked de komende twee jaar. Daarna, betwijfel het toch...
De rest is eigenlijk niet interessant of relevant meer. Liever zes echte cores dan een 7700 en bij de andere i5's gaat het ook pijnlijk worden.
De 1070 - als je bereid bent om de G-Sync premie van 200 euro te betalen :') - is best nuttig voor 1080p als je een monitor met een 'hoge' refresh rate hebt. Ja, dan zet je de instellingen eerder op hoog maar dat volstaat niet voor alle spellen als je een RX 480 (of GTX 1060) hebt. Voor 1440p is het ook prima als je gewoon voor hoge instellingen kiest in plaats van voor ultra instellingen. (ik wacht in spanning af wat AMD levert, dat zou normaal gesproken > 1070 prestaties voor de prijs van de 1070 moeten zijn aangezien ze een jaar later komen met zo'n kaart). De 1080 Ti of de TitanXP(SP1) is echt specifiek als je 4k wil spelen met >60 FPS.

Inderdaad, de Gimpworks-spellen zouden uit die benchmarks moeten verdwijnen en altijd moet er ook met AMD-kaarten worden getest die equivalent zijn aan bepaalde Nvidia-kaarten die worden gebruikt. Dit is een prima selectiecriterium voor ons consumenten om het kaf van het koren te onderscheiden bij de reviewers, ik heb ook zo'n lijstje (in mijn hoofd), bepaalde reviewers verdwijnen van mijn radar omdat ze er een zooitje van maken.
Ik denk dat je onderschat hoe slecht ultra draait voor de meeste games. Ik kan bijvoorbeeld de Witcher 3, waar ik op het moment helemaal aan verslaafd ben, gewoon met vrijwel alles high spelen. Om een of andere reden had ik het Nvidia Hairworks meteen maar uitgezet. O-)
Het slechtste dat ik krijg is 45fps in Novigrad. De rest van de game is al snel 60+ tot 80 fps. Mijn monitor kan maar 75hz aan dus dat is helemaal goed. Dat met een 7950 @880. Dat is een behoorlijke prestatie voor een game van dit kaliber. Verder is het ook leuk om soms MSI afterburner even aan te zetten om al die cores te zien. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 11:15
weebeast schreef op zondag 9 april 2017 @ 17:04:
[...]

Haha dat ben ik:D, krijg woensdag pas te horen wat ze gaan doen
Ik heb ook bij amazon.fr gehaald. Gelukkig geen problemen, maar de doos was wel open geweest. (de koeler eruit gehaald denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb ondertussen mijn RAM terug naar 2400 MT gezet, met 2666 had ik regelmatig dat ie niet bootte... Nu zien hoe het verdergaat. Bizar genoeg heb ik 't wel > 24u kunnen stresstesten met Memtest86 op 2666 MT.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Ik game slechts heel af en toe, dus die reviews met 1080TI op 1080p kunnen mij gestolen worden. Ik kocht ook AMD in de jaren dat ze het relatief minder deden t.o.v. Intel. Het is gewoon mooi om te zien dat ze nu een heel mooi product neer hebben gezet en weer goed in beeld zijn.

Mijn setup met R7 1700 en RX480 op 1440p zal meer dan snel genoeg zijn voor af en toe een spelletje. Ik zal er vooral voordeel in hebben met andere zaken zoals de Adobe CC suite.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb nog steeds mijn Radeon HD 6950, die is mee verhuisd naar mijn 1800X Ryzen build :+ :$

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Borromini schreef op zondag 9 april 2017 @ 21:25:
Ik heb nog steeds mijn Radeon HD 6950, die is mee verhuisd naar mijn 1800X Ryzen build :+ :$
Die had ik tot niet zo lang geleden ook, met een 6970 firmware. Wecycle :+

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
aceke schreef op zondag 9 april 2017 @ 10:41:
[...]

A-XMP uitzetten, heb hetzelfde aan de hand met dit geheugen en dan manueel op 2667 zetten
Als ik hem disable, springt ie uiteindelijk ook gewoon terug naar 2133MHz.
Doe je nog misschien nog spelen met andere waarden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VOODOO_WILLIE
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-08 01:29
Help!!!! schreef op zondag 9 april 2017 @ 12:47:
[...]

Top dat het nu werkt. :)

Zou je alsjeblieft misschien eens met het Asus tooltje Mem Tweakit screenshots willen plaatsen van de Timing tabs #1 tm #4 met je geheugen op 3200 ?

Heb namelijk de "Intel" variant van dit geheugen op 3200 speed en ben heel benieuwd naar de verschillen in timings (if any).

Tooltje kun je vinden op de Asus Crosshair moederbord support page onder Utilities.

https://www.asus.com/us/M...I-HERO/HelpDesk_Download/
Here you go. :)

Ik heb bij tab 2 en 3 de resultaten voor het gemak even aan elkaar gesoept dus let niet op de dubbele scrollbar thumbs (yep, zo heten die dingen :P ). Op de vierde tab staat niks relevants.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QF4CkInkF1FQfvAV2fDprOKh/full.png?nohitcount=1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/urvZW33o7MGvL3s2FwTvvsRr/full.png?nohitcount=1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hpLrAZ3bAufRPVshwNXfH8Qc/full.png?nohitcount=1
Verwijderd schreef op zondag 9 april 2017 @ 16:31:
[...]

Bestaan er geen alternatieven voor de MCT van Microsoft? Zoals Rufus. Ik heb het nog niet geprobeerd voor het installeren van Windows (niet nodig geweest) maar ik zie geen reden waarom dat niet zou werken. De tool hoeft toch slechts de USB bootable te maken? Gisteren heb ik toevallig wat aangepast aan mijn partities, dat ging ook heel wat gemakkelijker met een externe tool (die ongetwijfeld Windows software hiervoor gebruikt) dan met de Windows software zelf. :')
De Windows partition manager is niet in staat om andere formats dan MS formats te herkennen (Linux) en het kon een partitie niet mergen omdat er te weinig schijfruimte zou zijn maar daar had de externe tool geen moeite mee. Ik kreeg het wel een beetje benauwd toen het vanuit de boot (het mergen moest vanuit de boot gebeuren) een paar minuten lang bleef haken maar uiteindelijk ging het goed. Ik wil maar even aangeven dat de Windows-software niet altijd optimaal is qua gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit.
Succes met het configureren.
Er zijn inderdaad vast alternatieven maar nooit mee bezig gehouden. Ooit kon je gewoon een iso van de website downloaden en zelf een bootable usbstick maken met diskpart, de iso mounten (of openen met WinRAR) en de bestanden naar de stick kopiëren. Of als je ff te lui was op de makkelijke manier met unetbootin.

Voor een standaard verse installatie is de ingebouwde tool van de Windows Setup prima. Partities beheren op een geavanceerdere manier is inderdaad een ramp met de MS-tools. Ik gebruikte voor het "betere" werk altijd Partition Magic of GParted.

Dat configureren gaat nog wel ff duren denk ik. Sowieso ben ik me eerst wat meer aan het verdiepen in die irritante "phone home"-troep van W10 alvorens ik er ook maar iets serieus op installeer. Gelukkig staat m'n oude pc gewoon vrolijk naast me te snorren dus ik heb alles wat ik nodig heb. Alleen gamen gaat nu niet omdat ik m'n R9 380 in de nieuwe pc heb gezet. Ik zit nu dus met een embedded Radeon HD3100. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Borromini schreef op zondag 9 april 2017 @ 21:09:
Ik heb ondertussen mijn RAM terug naar 2400 MT gezet, met 2666 had ik regelmatig dat ie niet bootte... Nu zien hoe het verdergaat. Bizar genoeg heb ik 't wel > 24u kunnen stresstesten met Memtest86 op 2666 MT.
We wachten allemaal op de microcode updates van AMD. Meer kan je ook niet doen. :)
En ik vond mijn 7950 al slecht. Kijk, dit is dus waarom AMD in de problemen is gekomen. Ze stoppen niet voortijdig met driverondersteuning en "ondersteunen" gamestudio's met de optimalisaties die geheel toevallig hun eigen, oudere GPU's saboteren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op zondag 9 april 2017 @ 20:09:
Ik denk dat je onderschat hoe slecht ultra draait voor de meeste games. Ik kan bijvoorbeeld de Witcher 3, waar ik op het moment helemaal aan verslaafd ben, gewoon met vrijwel alles high spelen. Om een of andere reden had ik het Nvidia Hairworks meteen maar uitgezet. O-)
Het slechtste dat ik krijg is 45fps in Novigrad. De rest van de game is al snel 60+ tot 80 fps. Mijn monitor kan maar 75hz aan dus dat is helemaal goed. Dat met een 7950 @880. Dat is een behoorlijke prestatie voor een game van dit kaliber. Verder is het ook leuk om soms MSI afterburner even aan te zetten om al die cores te zien. :*)
Ultra is voor mijn grafische kaart al een paar jaar lang geen optie voor de meeste nieuwe AAA spellen dus het ontbreekt aan praktijkervaring, mijn grafische kaart (7850) kreunt vaak al wanneer je AA ietwat hoger zet. ;)
Ik zie aan de scores hoeveel verschil het maakt en ik heb enig idee wat die ultra-instellingen doen (in essentie veel meer herhalingen van allerlei loops met rekenwerk). Ja, ultra instellingen is onzinnig tenzij je een screenshot neemt.
The Witcher 3 hoop ik in juni (jawel, Steam Summer Sale en wat andere sales) toe te kunnen voegen aan mijn 'collectie' van spellen. Ik vond de prijs de laatste keer nog wat te hoog (30 euro voor het complete pakket) en het steekte mij dat we hier aanzienlijk meer moesten betalen dan in Engeland (20 pond, de pond is al lang geen 1,5 euro meer waard). Op zich is het best een eerlijke prijs voor het spel, daar niet van. Maar data is offtopic voor hier.
Ik zou ook bewust wachten met het te spelen totdat ik een paar weken lang geen verplichtingen heb want ik verwacht dat ik dat spel erg veel ga spelen in een erg korte tijd. Dat en Rise of the Tomb Raider. Hopelijk zijn tegen die tijd aangekondigde nieuwe 1440p monitors (LG en Samsung) uit zodat we eens wat anders kunnen kiezen dan Acer en Asus.
Goed zo, wacht op de Vega kaarten. ;)
Ook als je iets anders zou kopen, andere kaarten worden waarschijnlijk minder duur zo gauw Vega uitkomt.
VOODOO_WILLIE schreef op zondag 9 april 2017 @ 23:26:
Sowieso ben ik me eerst wat meer aan het verdiepen in die irritante "phone home"-troep van W10 alvorens ik er ook maar iets serieus op installeer.
Barnacules Nerdgasm (hij werkte vroeger voor MS als testmanager) heeft een aardige video hierover gemaakt. TechCity heeft er ook een video over gemaakt maar die heb ik nog niet gezien.
Samenvatting.
MS gebruikt honderden domeinen die ingezet kunnen worden om data te laten versturen van de PC's naar MS, al deze domeinen moeten geblokkeerd worden op firewallniveau. Wat je met registertweaks niet kan uitschakelen blokkeer je door de lijn af te snijden maar dan probeert Windows10 nog wel om naar huis te bellen. Er is een programma (van hetzelfde bedrijf als Spybot Search and Destroy, dat bedrijf is te vertrouwen), iets met anti-beacon in de naam) wat automatisch die registerwijzigingen aanbrengt en allerlei domeinen blokkeert. Het succes hiervan valt en staat natuurlijk met de kwaliteit waarmee het wordt geupdate. Het is een sideproject van dat bedrijf wat ze hebben gedaan als service (en PR-tool voor hun andere producten). Let op met programma's die hetzelfde beloven, het is een rijke bron van malware!
Ik heb zelf een week lang W10 gerpobeerd (vandaar mijn ervaring hiermee) maar toen besloten om maar weer te 'downgraden', onder andere omdat ik maar niet aan de lelijke kleuren van de venster kon wennen. Ik zal eens een screenshot plaatsen om het te illustreren.

Afbeeldingslocatie: https://s23.postimg.org/z1hnwn20r/w10-ugly-colors.png
Afbeeldingslocatie: https://s28.postimg.org/ppjotjpvx/w7_decent_colors.png
Over smaak valt te twisten (al verwacht ik dat de meeste van jullie de kleur in het onderste plaatje aangenamer vinden, zeker als je het in het groot ziet , het is rustiger en zo hoort het voor iets wat ondersteunend is en niet echt een functie heeft) maar wat je ook doet, je krijgt die kleur bij W10 niet zoals je het bij W7 kunt afstellen. Er zit een geheime kleurenmixer ingebouwd in W10 maar daar heb je niets aan want 99% van de kleuren blokkeert die, waarschijnlijk doordat in het register waarden worden geclipt. Met veel zoeken kwam ik een uitleg van een MS-medewerker tegen, ze blokkeren andere kleuren dan hele felle kleuren omwille van zeer slechtziende mensen. Fijn voor de rest van ons. :')
Voor sommige mensen zal het misschien als aanstellerij overkomen maar ik krijg koppijn van die belachelijk felle kleuren en dat grijs vind ik nogal saai en lelijk.
Ik heb geen idee of dat die W7 schillen die zijn gemaakt voor W8 en later werden geupdate voor W10 werken om dit fatsoenlijk te krijgen, ik heb gelukkig heel het W8 tijdperk (en het Vista-tijdperk, voor Windows heb ik blijkbaar wel een goede timing *O*) ovegeslagen.
Persoonlijk vind ik de icoontjes in de randen van de vensters (minimaliseer, maximaliseer, sluit) van W7 ook mooier, ik begrijp niet waarom MS dit heeft gedwongrade voor W10.

Anyway, het is ook mogelijk om W10 in een virtuele machine te draaien onder Linux. Ja, je kan ook alle spellen op die manier spelen. Op die manier geef je Microsoft in ieder geval geen toegang op het laagste hardwareniveau. Je kan zodoende alles wat wel onder Linux draait onder Linux draaien en telemetrie van Microsoft blokkeren en achterdeurtjes voor geheime diensten (google er maar eens naar, onze oosterburen hebben er het een en ander over geschreven) gesloten houden. Ik moet zelf ook nog de details uitzoeken maar ik zag het Wendell van Level1Tech doen en die man heeft er het nodige verstand van. De moeite waard om eens te onderzoeken. :)

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2017 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aceke
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-09 18:45
cliors schreef op zondag 9 april 2017 @ 22:00:
[...]

Als ik hem disable, springt ie uiteindelijk ook gewoon terug naar 2133MHz.
Doe je nog misschien nog spelen met andere waarden?
timings verhogen en voltage manueel zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
aceke schreef op maandag 10 april 2017 @ 08:17:
[...]

timings verhogen en voltage manueel zetten
Ben helaas te onervaren om daarmee te spelen tenzij iemand precies zegt welke waarden ik moet gebruiken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aceke
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-09 18:45
cliors schreef op maandag 10 april 2017 @ 10:21:
[...]

Ben helaas te onervaren om daarmee te spelen tenzij iemand precies zegt welke waarden ik moet gebruiken. :+
ik heb ze allemaal 1 hoger staan dat de xmp waarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
stevens20 schreef op maandag 3 april 2017 @ 23:09:
Ik heb mijn memory nu al een paar dagen hier op lopen:

[afbeelding]

Heb in de bios een eigen profiel gemaakt (was twee keer klikken)
Gigabyte GAMING 3
Corsair-vengeance-lpx-cmk16gx4m2b3200c16
1700
Wat voor een version number staat er op de geheugen modules? Want ik heb begrepen dat je ze hebt met Hynix en met Samsung geheugen.
Heb je nog voltages moeten verhogen om dit te halen?

Een maat van mij gebruikt Gskill RGB 3600 CL16 maar 3200 wil daar nog niet lukken. 2933 met 16-18-18-18-38 1.35v vddr en SOC voltage + 0.024v werkt wel.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 21:52
BIOS update voor de ASUS Prime-X370 PRO:

PRIME X370-PRO BIOS 0604
Update AGESA to 1.0.0.4a

https://www.asus.com/nl/M...70-PRO/HelpDesk_Download/

Ga hem vanavond gelijk proberen!

[ Voor 9% gewijzigd door Who Am I? op 10-04-2017 11:26 ]

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Who Am I? schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:25:

PRIME X370-PRO BIOS 0604
Update AGESA to 1.0.0.4a

Wellicht handig om te weten dat voor Ryzen 5 AGESA 1004 code based bios nodig is, al zou je een Ryzen 5 volgens mij gewoon moeten kunnen booten maar verlies je wat prestaties; geen groot drama / snel te fixen.

Let ook op dat een nieuwere bios soms een oudere AGESA code kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

PRIME X370-PRO BIOS 0604
Update AGESA to 1.0.0.4a

Ben benieuwd of je geheugen nog hoger dan 2133MHz komt met die nieuwe AGESA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 15:29

PRIME X370-PRO BIOS 0604
Update AGESA to 1.0.0.4a

Hij is al weer verwijderd (neem ik even aan)!

Ik zag wel op een buitenlandse (chinees) site, met behulp van Google translate, dat de performance niet beter was maar dat de temperatuur wel met 10 graden naar beneden was bijgesteld.

In spanning wachten wij het nog even af op het moment dat ie weer(?) vrij wordt gegeven. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Saturnus schreef op maandag 10 april 2017 @ 12:32:
[...]

Ben benieuwd of je geheugen nog hoger dan 2133MHz komt met die nieuwe AGESA.
Ik heb mijn geheugen (G.Skill Trident Z F4-3200C14D-32GTZ (2x16GB)) nu op 2666 lopen met 16-16-16-38. Dat gaat prima. 2933 gaat ook, maar dan moet ik nog hogere timings doen en de CineBench scores zijn dan lager dan op 2666. Dat doe ik nu dus nog even niet. Misschien dat met deze update het geheugen wel naar 3200 wil.
NINjak schreef op maandag 10 april 2017 @ 12:36:
[...]

Hij is al weer verwijderd (neem ik even aan)!

Ik zag wel op een buitenlandse (chinees, neem ik aan) site, met behulp van Google translate, dat de performance niet beter was maar dat de temperatuur wel met 10 graden naar beneden was bijgesteld.

In spanning wachten wij het nog even af op het moment dat ie weer(?) vrij wordt gegeven. 8)
Dan is het maar goed dat ik hem op m'n werk alvast gedownload heb en naar mijzelf gemaild heb! Ik was er al een beetje bang voor, hij stond namelijk wel op de Nederlandse website, maar niet op de Amerikaanse. Goed, als iemand heb toch wil proberen, ik kan em opsturen ;)

Hij staat er overigens gewoon nog hoor, bij Win10 64bit:
http://dlcdnet.asus.com/p...ME-X370-PRO-ASUS-0604.zip

[ Voor 5% gewijzigd door Who Am I? op 10-04-2017 12:43 ]

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Who Am I? schreef op maandag 10 april 2017 @ 12:42:
[...]

Ik heb mijn geheugen (G.Skill Trident Z F4-3200C14D-32GTZ (2x16GB)) nu op 2666 lopen met 16-16-16-38. Dat gaat prima. 2933 gaat ook, maar dan moet ik nog hogere timings doen en de CineBench scores zijn dan lager dan op 2666. Dat doe ik nu dus nog even niet. Misschien dat met deze update het geheugen wel naar 3200 wil.
Er is een kans dat je op 2133MHz eindigt. Mijn bios met die AGESA versie zorgde daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
http://dlcdnet.asus.com/p...ME-X370-PRO-ASUS-0604.zip

EDIT:
Nee, bij mij staat/stond er in win10 64bit (bij je eerste link) dus geen 0604... maar ik had hem dus ook al gevonden ;)

EDIT2:
Nog maar een keer gezocht. Hij staat nu (nog?) wel in win8.1 32bit op de NL site!

[ Voor 171% gewijzigd door NINjak op 10-04-2017 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Voor de mensen die op zoek zijn naar Gigabyte Beta biossen:
http://forum.gigabyte.us/thread/886/am4-beta-bios-thread

Deze lossen nog niet alles op. Een maat van mij heeft een
1700x
Gskill 3600 RGB CL16
GA AB350 Gaming 3

En snelste wat we voor elkaar kregen is nu 2933 16-18-18-18-38 met SOC voltage +0.24mv
3200 wilde niet booten. Mag hopen dat het nog wat beter gaat worden. Moeten nog wat verder testen met voltages want GA geeft het volgende aan:
Question: So are we using AGESA 1003 or 1004? HWInfo shows 1003!

Answer: "Yes". The current microcode is actually 1003 base with a 1004 patch from AMD... and we forgot to update the string! So it is 1004, but will show 1003. We will fix the string in the next round of (BETA) BIOS. The ones below still show 1003. Good catch y'all!

Question: Using F5G and XMP my SOC voltage is set to 1.25! Is this normal/safe?

Answer: Yes, 1.25 should be safe. We increased the default AUTO voltage for stability on certain DIMMS since it seems most users have to set atleast 1.2.

Question: I still can't get my XMP to work!

Answer: Try enabling "DDR compatibility" under advanced memory. This will enable older microcode (AGESA 1000). It should allow you guys to test old vs new code without having to flash the BIOS every time.

Question: DDR compatibility didn't work either!

Try setting SOC to 1.2 or 1.25
Try setting the timings, voltage (you may need to try 1.4), and SOC (1.2~1.25) manually.

Question: Ugg my AB350-Gaming 3 STILL won't load XMP.

Does you memory have multiple XMP profiles? Try the lower one first!
Raise Dynamic SOC to +.3V, try to boot.
With Dynamic SOC at +.3V also enable DDR compatibility mode, try to boot.
Let me know which model memory you have and I'll work on it from my end as well.
Dus wellicht zit er nog wel wat meer in met de juiste settings.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan ook een Gaming 3 hebben, gewoon kunnen booten via het XMP profiel met 3200/c16 Vengeance LPX (Hynix) en na een paar reboots terug naar 2133 zonder reden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DaniëlWW2 schreef op maandag 10 april 2017 @ 13:25:
Je kan ook een Gaming 3 hebben, gewoon kunnen booten via het XMP profiel met 3200/c16 Vengeance LPX (Hynix) en na een paar reboots terug naar 2133 zonder reden. :P
Dat is wel apart ja. Welke bios draai je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-09 09:45
DaniëlWW2 schreef op maandag 10 april 2017 @ 13:25:
Astennu schreef op maandag 10 april 2017 @ 13:33:
[...]

mijn broertje heeft de F5 bios met F4-3200C14D-16GFXmemory nu een dikke week op 3200 draaien dacht zelfs op 14-14-14-14-35 bios zet hem zelfs niet meer terug.
in het begin wou het niet stabiel draaien maar sinds hij de stockkoeler heeft vervangen en de temps een stuk lager zijn wil het geheugen in eens wel op 3200 draaien (cpu draait op 3,7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op maandag 10 april 2017 @ 13:33:
[...]

F5 al sinds ik mijn 1700 setje heb. Om het nog vreemder te maken wat uitlees programma's. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aZPEDrAH33gJORwW7eZpR7F6/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xKyMjxjr1klXqFyROnvpDrwv/thumb.jpg

Zou ik nu de bios ingaan, zo als ik nu een aantal keer heb gedaan, dan krijg ik gewoon te zien dat het XMP profiel aanstaat, maar wel 1,2v en 2133, dus niet wat het programma van Gigabyte mij verteld. Voltage en timings forceren eindigde in geen boot. Ik wacht dus maar geduldig op een stabiele F6 bios. Heb de extra snelheid toch niet nodig op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Op reddit over het 0604 bios van de Asus PRIME x370 PRO
I flashed 604 from bios without any problems. I had to loosen my ram timings from 16/18/18/36 to 18/18/18/36 to get it to post at 3000Mhz, still will not post at 3200Mhz.
AIDA64 does show a latency reduction that is around the 6ns. Even compare to my old tighter timings.
Temperature reported by Bios is still without the +20 degrees, so fan control is working correctly.
(I was previously on the 515 bios)
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/64is8w/new_bios_for_the_prime_x370pro_is_up/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DaniëlWW2 schreef op maandag 10 april 2017 @ 13:45:
[...]

F5 al sinds ik mijn 1700 setje heb. Om het nog vreemder te maken wat uitlees programma's. :P

[afbeelding]
[afbeelding]

Zou ik nu de bios ingaan, zo als ik nu een aantal keer heb gedaan, dan krijg ik gewoon te zien dat het XMP profiel aanstaat, maar wel 1,2v en 2133, dus niet wat het programma van Gigabyte mij verteld. Voltage en timings forceren eindigde in geen boot. Ik wacht dus maar geduldig op een stabiele F6 bios. Heb de extra snelheid toch niet nodig op het moment.
Dat had die maat van mij dus ook. Maar dat was gewoon een OC fail en dan gaat hij terug naar de default > 2133MHz.

Je moet even stap voor stap kijken wat hij wel kan. En wat hielp was handmatige timings: 16-18-18-18-38 ram voltage 1.35v en vervolgens SOC voltage ietsjes hoger +0,024. Dan gewoon beginnen bij 2400 kijken wat je in de bios ziet. Daar moet je dan ook 2400 zien. Rechts kun je ook iets uitschuiven waar hij actuele speeds laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:29
Astennu schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:02:
[...]

Wat voor een version number staat er op de geheugen modules? Want ik heb begrepen dat je ze hebt met Hynix en met Samsung geheugen.

Een maat van mij gebruikt Gskill RGB 3600 CL16 maar 3200 wil daar nog niet lukken. 2933 met 16-18-18-18-38 1.35v vddr en SOC voltage + 0.024v werkt wel.
Eigenlijk ging alles automatisch. Ik heb in de bios bij "Memory" een nieuw profiel gemaakt en daar de boel op 3200mHz gezet waardoor hij automatisch het voltage veranderde naar 1,35 (als ik het goed heb) en dit draait nu nog steeds zo.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahiko750
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 00:40
Voor de GA-AX370-Gaming 5 is er een nieuwe BIOS uit met de AGESA 1004a van AMD :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Yahiko750 schreef op maandag 10 april 2017 @ 15:01:
Voor de GA-AX370-Gaming 5 is er een nieuwe BIOS uit met de AGESA 1004a van AMD :).
Je bedoelt die F5d beta? is nog geen officiele zo te zien. Ze hebben hem wel op de site staan dus zal wel een redelijk stabiele versie zijn. Maar er zijn al nieuwere namelijk de F5G en J:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:29
Astennu schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:02:
[...]

Ik zou niet weten wat de versienummers zijn. Ik kan mijn kast ook niet makkelijk open maken om te kijken.
Wat ik nu in mijn bios heb staan is het volgende:

XMP: Profile 1 (Die maak je aan)
Sys Mem Multiplier: Auto --> 32.00 (die zet je op 32 met de pijltjes naar boven)
Mem frequency: 3200 MHz
Mem Timings: Auto
DDR voltage: 1,35 V

Bios versie is F5
Moederbord: AB350 Gaming 3 (van Gigabyte)

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VOODOO_WILLIE schreef op zondag 9 april 2017 @ 23:26:
[...]

Here you go. :)

Ik heb bij tab 2 en 3 de resultaten voor het gemak even aan elkaar gesoept dus let niet op de dubbele scrollbar thumbs (yep, zo heten die dingen :P ). Op de vierde tab staat niks relevants.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Thanks.

Ik had gehoopt op deze manier de timings makkelijk te kunnen vergelijken om te zien of er nog relevante verschillen in zitten. Echter het is helaas toch verschillend format wat het toolje weergeeft....

Links: AMD: pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX
Rechts: Intel: pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZSW

Klikbaar en daarna "CTRL + muiswiel scrollen":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YHBqWIzU2Ebgd4Pipm4m3uqw/thumb.png

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
stevens20 schreef op maandag 10 april 2017 @ 17:42:
[...]

Ik zou niet weten wat de versienummers zijn. Ik kan mijn kast ook niet makkelijk open maken om te kijken.
Wat ik nu in mijn bios heb staan is het volgende:

XMP: Profile 1 (Die maak je aan)
Sys Mem Multiplier: Auto --> 32.00 (die zet je op 32 met de pijltjes naar boven)
Mem frequency: 3200 MHz
Mem Timings: Auto
DDR voltage: 1,35 V

Bios versie is F5
Moederbord: AB350 Gaming 3 (van Gigabyte)
Dat werkte bij hem totaal niet. Moest echt voltage er bij geven om de boel stabiel te krijgen.
Denk dat jij geluk hebt gehad en de juiste modules gekregen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-09 11:52

Fantasma

Just a ghost.

**

[ Voor 101% gewijzigd door Fantasma op 16-05-2017 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Vandaag mijn Ryzen set opgehaald (1700 + Asus Prime X370 PRO). Helaas moederboard DOA dus die gaat weer terug :(

Geen beeld, alleen twee keer 'beep' en dat was het, zelfs zonder geheugen en RAM. Die foutcode staat niet eens in het boekje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Fantasma schreef op maandag 10 april 2017 @ 18:24:
[...]

Heb net hetzelfde, iemand heeft de 5.39 versie (Hynix voor zover ik weet dan?) op een MSI Mortar aan 3200 gekregen, vandaag geprobeerd (zelfde versie) lukt bij mij gewoon niet.
(Is eerste keer dat ik het probeer aan te passen dus heb geen flauw idee of ik het wel goed doe.)

Anyway: Mijn 1700X van Amazon.fr was dus legit.
MSI Mortar
CMK16GX4M2B3200C16 (2667)
Be Quiet Pure Rock

Momenteel nog even via vorige windows install, vanavond eens verse install er op.
Schrok wel beetje van Ryzen Master: 50°C idle.
Dacht gelezen te hebben dat die +20°C offset was weggehaald, maar is blijkbaar pas in update van morgen :+ .

Ook Ryzen Balanced energieschema geprobeerd, is totaal niet balanced aangezien de boost dan aan gaat (en blijft), dus maar gewoon terug op balanced gezet.
Dus iemand anders met 5.39 krijgt het wel op 3200MHz werkend? Is het ook een MSI bord? Heb je al geprobeerd je SOC voltage iets te verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Astennu schreef op maandag 10 april 2017 @ 13:56:
Dat had die maat van mij dus ook. Maar dat was gewoon een OC fail en dan gaat hij terug naar de default > 2133MHz.

Je moet even stap voor stap kijken wat hij wel kan. En wat hielp was handmatige timings: 16-18-18-18-38 ram voltage 1.35v en vervolgens SOC voltage ietsjes hoger +0,024. Dan gewoon beginnen bij 2400 kijken wat je in de bios ziet. Daar moet je dan ook 2400 zien. Rechts kun je ook iets uitschuiven waar hij actuele speeds laat zien.
Nee, bij mij is het nog krommer. Ik kan nu rebooten, XMP profiel uit zetten en weer aan in de bios, normaal booten, urenlang gamen zonder problemen en dan loopt mijn RAM gewoon op 3200/c16. De volgende dag booten en weer uren gamen. Dag drie opeens weer terug naar 2133 zonder enige reden. :P

Ik wacht dus geduldig op een nieuwe, stabiele bios versie want dit heeft niks met voltages of hardwarestabiliteit te maken. Dit is iets softwarematigs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma

Fantasma

Just a ghost.

**

[ Voor 110% gewijzigd door Fantasma op 16-05-2017 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Net maar eens mijn GB AB350 G3 geupdate van BIOS F6d naar F6I, temperaturen onder load zijn nu iets lager. Vooral VRM MOS blijft nu rond de 70 graden, met F6d kwamen ze boven de 80 uit....
CPU blijft tijdens het renderen in Blender ook rond de 70 graden met de stock cooler, 1.25v, 3.8ghz.

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/vfRgH/cd3097410a.png

[ Voor 9% gewijzigd door mstx op 10-04-2017 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emilvooo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-05 13:12
Zojuist de nieuwste bios voor de Asus PRIME B350 PLUS erop gezet. Krijg het nog niet hoger dan 2933MHZ, zie wel een performance boost in cinebench!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Emilvooo schreef op maandag 10 april 2017 @ 20:52:
Zojuist de nieuwste bios voor de Asus PRIME B350 PLUS erop gezet. Krijg het nog niet hoger dan 2933MHZ, zie wel een performance boost in cinebench!
Bedoel je daarmee 0606?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Hele domme vraag misschien, maar deze Asus update kan ook voor de MSI x370 gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:38
cliors schreef op maandag 10 april 2017 @ 21:13:
Hele domme vraag misschien, maar deze Asus update kan ook voor de MSI x370 gebruikt worden?
Beetje wel. Nee.

Maar de update voor jouw bord komt vast gauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
418O2 schreef op maandag 10 april 2017 @ 21:17:
[...]

Beetje wel. Nee.

Maar de update voor jouw bord komt vast gauw
Top.

Gelukkig ben ik wel Feyenoorder. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emilvooo
Yes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Interessant nieuws. Morgen heb ik een nieuw moederbord. Tot nu toe geweldige service van Megekko.
Anyways, heb je 0605 ook gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-09 16:31
Na wat experimenteren lijkt de sweetspot voor mijn 1700 te liggen bij ~3880 MHz.
Geheugen (3200MHz Corsair) wil nog niet draaien op 3200 MHz (Asus CH6 met bios 1002), maar met wat prutsen met dividers heb ik toch 3160MHz stabiel gekregen. Draai nu op 107*36.20 (dat kun je bij dit Asus moederbord heel netjes instellen). Voltage is 1,38V, wat onder belasting toch nog regematig terugzakt naar 1,308~1,329.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emilvooo
Saturnus schreef op maandag 10 april 2017 @ 21:26:
[...]

Interessant nieuws. Morgen heb ik een nieuw moederbord. Tot nu toe geweldige service van Megekko.
Nope, heb niet de 0605 gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Fantasma schreef op maandag 10 april 2017 @ 19:10:
[...]

Ja hij/zij was de 2de waarvan ik het gezien had. (voor zover ik weet beiden op verschillende bordjes)
Laatste persoon had een MSI Mortar. (Vandaar dat ik uiteindelijk die had gekocht....)
Heb er een berichtje naartoe gestuurd, eens zien of hij/zij iets laat weten qua settings.
SOC heb ik niet geprobeerd... (Hoeveel moet ik daar invullen? (als ik deze optie vind))
Enkel Dram voltage naar 1.35

Rest op 16 18 18 18 18 36
(Staan 5 nummer dus kan zijn dat 1 daarvan verkeerd staat, aangezien ik enkel 16 18 18 36 vind bij "tested" op Corsair site.)

Weet niet of ik gewoon A-XMP moet aanduiden, dan 3200Mhz klikken en de rest op auto ofzo, of ik echt zelf dingen moet ingeven. A-XMP geeft wel gewoon 3200Mhz met 16 18 18 36 op 1.35V aan (wat correct is) dus misschien doe ik iets verkeerd.

Volgens hem:
A-XMP aanduiden, laten herstarten (hij neemt OC niet aan), terug in bios dan 3200Mhz ingeven, 18-16-16-16-36, en 1.35V.
dadelijk even proberen.
(Timings wat aanpassen zei hij als het niet zou werken, nog nooit gedaan dus gewoon wat naar boven dan?)
Soc voltage gewoon 1 of 3 stapjes omhoog naar +25mv geloof ik.
En dan 16-18-18-18-38 wellicht dat dat nog scheelt om dat jij 36 hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Emilvooo schreef op maandag 10 april 2017 @ 22:01:
[...]

Nope, heb niet de 0605 gehad.
Goed. Daarmee dus geen zekerheid of 0606 een fix is voor geheugensnelheid. Ik blijf nog op 0513 mocht het moederbord die of ouder hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma

Fantasma

Just a ghost.

**

[ Voor 135% gewijzigd door Fantasma op 16-05-2017 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Fantasma schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 00:15:
[...]

Zal eens kijken of ik ergens SOC voltage kan vinden.
16 18 18 18 38 deed het voor mij niet, moet ik enkel laatse cijfer aanpassen of allemaal wat omhoog?

Eventjes letterlijk wat hij zei:

I have set following settings:
A-XMP on. Restart for it to train up or whatever. It will reboot multiple times IIRC.
After it booted up again:
Memory Frequency 3200 Timings: 18-16-16-16-36 (using timings A-XMP decided on for me didn’t work IIRC) DRAM voltage: 1.35V
18-16-16-16-36

Is raar. Meestal is Cas gelijk of lager niet hoger dan de overige timings.
Ik zou dus eerder 16 flat aanhouden of die 16-18-18-18-38 die ik zij.
En voor nu gewoon even op zoek naar Soc voltage en dat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma

Fantasma

Just a ghost.

**

[ Voor 111% gewijzigd door Fantasma op 16-05-2017 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VOODOO_WILLIE
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-08 01:29
Verwijderd schreef op maandag 10 april 2017 @ 01:41:

Barnacules Nerdgasm (hij werkte vroeger voor MS als testmanager) heeft een aardige video hierover gemaakt. TechCity heeft er ook een video over gemaakt maar die heb ik nog niet gezien.
Samenvatting.
MS gebruikt honderden domeinen die ingezet kunnen worden om data te laten versturen van de PC's naar MS, al deze domeinen moeten geblokkeerd worden op firewallniveau. Wat je met registertweaks niet kan uitschakelen blokkeer je door de lijn af te snijden maar dan probeert Windows10 nog wel om naar huis te bellen. Er is een programma (van hetzelfde bedrijf als Spybot Search and Destroy, dat bedrijf is te vertrouwen), iets met anti-beacon in de naam) wat automatisch die registerwijzigingen aanbrengt en allerlei domeinen blokkeert. Het succes hiervan valt en staat natuurlijk met de kwaliteit waarmee het wordt geupdate. Het is een sideproject van dat bedrijf wat ze hebben gedaan als service (en PR-tool voor hun andere producten). Let op met programma's die hetzelfde beloven, het is een rijke bron van malware!
Ik heb zelf een week lang W10 gerpobeerd (vandaar mijn ervaring hiermee) maar toen besloten om maar weer te 'downgraden', onder andere omdat ik maar niet aan de lelijke kleuren van de venster kon wennen. Ik zal eens een screenshot plaatsen om het te illustreren.

[afbeelding]
[afbeelding]
Over smaak valt te twisten (al verwacht ik dat de meeste van jullie de kleur in het onderste plaatje aangenamer vinden, zeker als je het in het groot ziet , het is rustiger en zo hoort het voor iets wat ondersteunend is en niet echt een functie heeft) maar wat je ook doet, je krijgt die kleur bij W10 niet zoals je het bij W7 kunt afstellen. Er zit een geheime kleurenmixer ingebouwd in W10 maar daar heb je niets aan want 99% van de kleuren blokkeert die, waarschijnlijk doordat in het register waarden worden geclipt. Met veel zoeken kwam ik een uitleg van een MS-medewerker tegen, ze blokkeren andere kleuren dan hele felle kleuren omwille van zeer slechtziende mensen. Fijn voor de rest van ons. :')
Voor sommige mensen zal het misschien als aanstellerij overkomen maar ik krijg koppijn van die belachelijk felle kleuren en dat grijs vind ik nogal saai en lelijk.
Ik heb geen idee of dat die W7 schillen die zijn gemaakt voor W8 en later werden geupdate voor W10 werken om dit fatsoenlijk te krijgen, ik heb gelukkig heel het W8 tijdperk (en het Vista-tijdperk, voor Windows heb ik blijkbaar wel een goede timing *O*) ovegeslagen.
Persoonlijk vind ik de icoontjes in de randen van de vensters (minimaliseer, maximaliseer, sluit) van W7 ook mooier, ik begrijp niet waarom MS dit heeft gedwongrade voor W10.

Anyway, het is ook mogelijk om W10 in een virtuele machine te draaien onder Linux. Ja, je kan ook alle spellen op die manier spelen. Op die manier geef je Microsoft in ieder geval geen toegang op het laagste hardwareniveau. Je kan zodoende alles wat wel onder Linux draait onder Linux draaien en telemetrie van Microsoft blokkeren en achterdeurtjes voor geheime diensten (google er maar eens naar, onze oosterburen hebben er het een en ander over geschreven) gesloten houden. Ik moet zelf ook nog de details uitzoeken maar ik zag het Wendell van Level1Tech doen en die man heeft er het nodige verstand van. De moeite waard om eens te onderzoeken. :)
Ik had W10 Pro er al even opgezet zonder nog over een licentie te beschikken. Uiteraard kan je dan een heleboel niet maar de standaard "privacy" instellingen (bij de install en in de instellingen) waren me al bekend dus die heb ik uiteraard direct uitgezet.

Wat me opviel was dat W10 direct na boot m'n hele internetverbinding dichttrok. Ik heb namelijk m'n oude pc ernaast (uiteraard voor het gemak omdat alles functioneert) om een muziekje te draaien en de Aardschok radiostream begon te sputteren als een gek en kapte er binnen 10 seconden gewoon mee. Dat stemt me al niet gerust over de manier waarop W10 met m'n verbinding omgaat.

Verder heb ik (buiten chipset/graphics drivers installeren en ff rondneuzen) alleen de Unigine Valley benchmark gedraaid (na eerst vc2010 te hebben moeten installeren). Dat ging 1x goed en de 2e keer gelijk mis. Ik sloot Valley af en na de credits een zwart scherm. ctrl+shift+esc leek niks te doen. Ctrl+alt+del gaf het bekende scherm maar na een keuze wederom zwart scherm. Alt+tab gaf netjes de minischermpjes maar na keuze wederom zwart beeld. Winkey deed het wel maar close program op Valley: geen resultaat, wederom zwart. Dus maar reboot via startmenu en bij boot gelijk foutmelding dat er iets mis was gegaan met n video driver call ofzo. Dat ging dus alvast lekker.

Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik niet zo naïef was om die licentie alvast te kopen. Het donkere thema van de taakbalk en het startmenu vind ik wel relaxt eigenlijk maar dan kom je in de instellingen en dan spettert het wit van je scherm. (Om nog maar te zwijgen over de schreeuwtegels die je tegemoetspringen en de overbodige ongevraagde apps die er staan.)
Het is best leuk dat ze rekening houden met kleurenblinden enzo maar doe dat dan gewoon als standaard maar blokkeer veranderingen dan niet. Totale bullshit dat MS dat soort dingen zo door je strot drukt. (sowieso dat hele W10 trouwens)

De hele handel (de spacing, iconen, vensterstijl) ziet eruit als een goedkope dumbed down kindertelefoon. Maarja ... dat is natuurlijk ook het uiteindelijke doel: geen nadenkende gebruikers meer. Slechts sufgewiegde gewillige consumentjes willen ze maken. :X

Ik heb een paar vids van Barnacules gezien en alhoewel ik het merendeel dus al wist zat ik toch schuimbekkend te kijken. Ik ben steeds meer geneigd om er inderdaad gewoon Linux op te zetten. De vetneten voor MS. Die achterbakse opdringerige houding bevalt me helemaal niks. Het wordt vast ff flink onderzoeken, knutselen en wennen maar ik denk dat ik maar eens ga bekijken welke versie voor mij wat is.

Ik heb het bericht van onze oosterburen nog niet zo gauw kunnen vinden helaas maar ik heb zo'n vermoeden ...

Wat timing betreft zat ik ook aardig goed denk ik. *O* Windows 3.11, 98se, XP, 7. Ik zit nu trouwens te denken om voor de gein eens W7 te installeren (als dat lukt). Ook om eens te kijken of updates inderdaad geblokkeerd worden met Ryzen. (Als ik het goed begrijp zit jij ook op W7 met een Ryzen systeem?)

Nu zie ik net dat de verlichting van de Crosshair niet zo staat als ik hem heb achtergelaten dus ik start Aura en die loopt vast. Kan het ook niet verwijderen danwel herinstalleren. "Onherstelbare fout", "An installation support file could not be installed". Ik ben wel wat gewend maar hier krijg ik toch wel de hik van met een verse installatie ... -O-
Help!!!! schreef op maandag 10 april 2017 @ 18:03:
[...]

Thanks.

Ik had gehoopt op deze manier de timings makkelijk te kunnen vergelijken om te zien of er nog relevante verschillen in zitten. Echter het is helaas toch verschillend format wat het toolje weergeeft....

Links: AMD: pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX
Rechts: Intel: pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZSW

Klikbaar en daarna "CTRL + muiswiel scrollen":
[afbeelding]
Hmzz. Dat is dan weer jammer. Er worden een hoop afkortingen gebruikt die aan de andere kant wel uitgeschreven staan maar ook een zwik termen die niet overeenkomen. Helaas dat het niet zoveel zin had voor je :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Fantasma schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 01:56:
[...]

Kan SOC voltage nergens vinden.

(Ligt misschien aan het feit dat het maar B350 moederbord is?)
Foto's van BIOS

Morgen eventjes verder proberen maar denk niet dat het gaat lukken.
Ook niet echt zin om al te lang te zoeken, duurt redelijk lang voor ik terug in bios kan als het mislukt etc.
(En al genoeg problemen met het proberen te installeren van GTA V...)

Nog paar mensen de het draaien hebben op eenGigabyte bordje.
Het lijkt er op dat het bij jou CPU NB heet. Dus ik zou die eens op 1.1v proberen. En dan kijken of je 1 multiplier verder kan komen.
Je kan volgens mij met goede koeling tot 1.30 gaan maar zou voor de veiligheid eerst maar tot 1.2 à 1.25 proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 11-04-2017 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?

PRIME X370-PRO BIOS 0604
Update AGESA to 1.0.0.4a

Nou, dat proberen werd een frustrerende aangelegenheid... Na het zipbestand te hebben uitgepakt wilde ik in het BIOS via de updater het .CAP bestand laden, maar hij gaf een error. Toen besloot ik het dan maar via de ASUS AI Suite met EZUpdate te proberen, maar die wilde niet installeren. Kreeg niet eens een foutmelding, gewoon helemaal niets. In taakbeheer stond het setup proces wel, maar er kwam geen venster in beeld :? Vanavond maar weer proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Niet online
Gigabyte AB350 Gaming 3 F6 BIOS nu beschikbaar: http://www.gigabyte.us/Mo...aming-3-rev-10#support-dl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-09 09:45
helaas weinig info over te vinden wat er precies is aangepast hier http://forum.gigabyte.us/...gaming-owners-club?page=8 word er door een aantal wel over de nieuwe bios gesproken. hij lijkt nog niet heel stabiel te lopen bij iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Who Am I? schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 08:46:
[...]

Nou, dat proberen werd een frustrerende aangelegenheid... Na het zipbestand te hebben uitgepakt wilde ik in het BIOS via de updater het .CAP bestand laden, maar hij gaf een error. Toen besloot ik het dan maar via de ASUS AI Suite met EZUpdate te proberen, maar die wilde niet installeren. Kreeg niet eens een foutmelding, gewoon helemaal niets. In taakbeheer stond het setup proces wel, maar er kwam geen venster in beeld :? Vanavond maar weer proberen...
Probeer vanuit de BIOS vanaf een USB stick.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NINjak
Who Am I? schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 08:46:
[...]

Bij mij is gisteren het updaten van de Asus PRIME x370-PRO vanuit de bios zonder problemen verlopen. Bestand opnieuw uitpakken misschien mogelijk dat daar iets fout gegaan?

Ik zou een bios update niet op een andere manier updaten dan vanuit het bios!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma

Fantasma

Just a ghost.

**

[ Voor 124% gewijzigd door Fantasma op 16-05-2017 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Saturnus schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:29:
[...]

Probeer vanuit de BIOS vanaf een USB stick.
NINjak schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:36:
[...]

Bij mij is gisteren het updaten van de Asus PRIME x370-PRO vanuit de bios zonder problemen verlopen. Bestand opnieuw uitpakken misschien mogelijk dat daar iets fout gegaan?

Ik zou een bios update niet op een andere manier updaten dan vanuit het bios!
Ik had het bestand uitgepakt op een harde schijf en in het BIOS kun je dan het nieuwe BIOS selecteren. De vorige keer heb ik het ook op die manier gedaan en de keer daarvoor vanuit Windows. Ging beide keren zonder problemen. Heb het ook opnieuw geprobeerd uit te pakken, maar ook dat leverde niets op. Ik download hem vanavond opnieuw en probeer het nog een keer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Who Am I? schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:47:
[...]

[...]

Ik had het bestand uitgepakt op een harde schijf en in het BIOS kun je dan het nieuwe BIOS selecteren. De vorige keer heb ik het ook op die manier gedaan en de keer daarvoor vanuit Windows. Ging beide keren zonder problemen. Heb het ook opnieuw geprobeerd uit te pakken, maar ook dat leverde niets op. Ik download hem vanavond opnieuw en probeer het nog een keer :)
Ook hier veel last van niet werkende flashes gehad. Vanuit BIOS vanaf USB-stick werkte uiteindelijk het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Saturnus schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:51:
[...]

Ook hier veel last van niet werkende flashes gehad. Vanuit BIOS vanaf USB-stick werkte uiteindelijk het beste.
Ik gebruik altijd een USB stick en/of een USB HD als die dichter in de buurt is. Echter, die ene keer dat het bij mij fout is gelopen (semi bricked moederbord) zou het weleens van de USB HD kunnen zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
NINjak schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 11:00:
[...]

Ik gebruik altijd een USB stick en/of een USB HD als die dichter in de buurt is. Echter, die ene keer dat het bij mij fout is gelopen (semi bricked moederbord) zou het weleens van de USB HD kunnen zijn geweest.
Heb je daarna ASUS CrashFree BIOS gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahiko750
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 00:40
Astennu schreef op maandag 10 april 2017 @ 16:39:
[...]

Je bedoelt die F5d beta? is nog geen officiele zo te zien. Ze hebben hem wel op de site staan dus zal wel een redelijk stabiele versie zijn. Maar er zijn al nieuwere namelijk de F5G en J:

Nee, ik bedoel echt de F5, expand het BIOS stukje maar :):

http://www.gigabyte.eu/Mo...aming-5-rev-10#support-dl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Saturnus schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 11:17:
[...]

Heb je daarna ASUS CrashFree BIOS gebruikt?
Yep... en dat werkte gelukkig. Mijn ervaring daarmee heb ik hier ergens al (eerder) gepost. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Fantasma schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:46:
[...]

Welke multiplier bedoel je juist?

Edit:
Net even Nieuwe bios erop gegooid.
Staat nu iets van TRY RAM settings:: 3200 settings dat ik "nodig heb" werken nog niet.
Ga vanavond die andere eens testen.

Momenteel wel leuk 2933! Is toch ook al een verbetering!
De ram multiplier. Maar je hebt dus 2933 werkend al weer een stapje verder :) nu gewoon met wat hogere voltages testen wie weer werkt 3200 dan ook.

In mei komt er als het goed is nieuwe micro code zodat stock 3600 mogelijk wordt. (ipv met bclk oc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

[...]

Lees eerst dit maar eens voor je gaat flashen.

https://www.reddit.com/r/..._b350_plus_new_bios_0606/

Gaat nog steeds bij veel mensen fout.
Ik blijf lekker bij 0513

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Speedy-J schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 12:54:
[...]

Lees eerst dit maar eens voor je gaat flashen.

https://www.reddit.com/r/..._b350_plus_new_bios_0606/

Gaat nog steeds bij veel mensen fout.
Ik blijf lekker bij 0513
Thanks ik ben op de hoogte. Handmatig terug flashen van 0605 naar 0513 heeft mijn moederbord gebrickt. Straks komt de nieuwe. Hopelijk staat daar geen >0513 op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Die van mij kwam met het stock bios ,de meeste die nu komen zal minimaal 0513 hebben omdat het een goed stabiel bios is.
Mijn hyperx fury 2666mhz doet netjes 2933MHz met 14-14-14-14-39

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma

Fantasma

Just a ghost.

**

[ Voor 100% gewijzigd door Fantasma op 16-05-2017 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Speedy-J schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 13:05:
Die van mij kwam met het stock bios ,de meeste die nu komen zal minimaal 0513 hebben omdat het een goed stabiel bios is.
Mijn hyperx fury 2666mhz doet netjes 2933MHz met 14-14-14-14-39
Mooie timings. Ik zat vast in de 16-serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Fantasma schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 13:28:
[...]

Moet ik die multiplier nog vinden. (Echt een noob op dit gebied.) (Is dat een ding dat 32X en 36X enzo heeft?)
Denk trouwens dat ik bij die 3200 test RAM mijn RAM voltage op 1.35 had gezet, dadelijk een gewoon op auto laten en zien wat die doet.
Ga de 3200 settings gewoon allemaal eens testen, als er geen werkt terug op 2933.
(Die BIOS settings opgeslagen dus gaat wat sneller dan alles terug in te stellen.)
Onder water gebruikt je ram een multiplier maar dat laat niet ieder bord letterlijk zien. Je krijgt dan de uiteindelijke snelheden als keuze opties dus : 2133, 2400,2666,2933 en 3200..

Memory moet wel 1.35v hebben als je zo hoog wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-09 19:58
Ik zoek naar een noob guide van overclocking op een Ryzen 1700x, met Asus Crosshair VI Hero en 3200 memory stick, probleem is dat die guide die ik vind heel technisch zijn en de bomen in het bos niet meer zie.

Bv van hoe weet men welke timings te gebruiken? 18-20-20-20-45 ofzo als voorbeeld.

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JinShepard

Volgensmij is er nog niet echt een noob guide ook omdat het vanwege alle teething issues nog geen echt noob terrein is als je begrijpt wat ik bedoel. :P

In onderstaande topic kun je wel veel nuttige info vinden. De topicstarter Elmor werkt als het goed is bij ASUS en is betrokken bij de BIOS development. Hij post ook regelmatig updates en reacties op vragen in dat topic.

http://www.overclock.net/...ir-vi-overclocking-thread

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski1986
  • Laatst online: 08-09 08:55
Zo, de eerste benchmarks zijn er en het lijkt dus dat de i5 7600k een betere keuze zal zijn dan de Ryzen 5 1600X.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mstx
  • Niet online
Zo te zien zijn de nvidia-driver-problemen nog niet opgelost

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph11244/86304.png

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph11244/86346.png

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph11244/86388.png

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph11244/86430.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]
Morgen heb ik een nieuw moederbord. Tot nu toe geweldige service van Megekko.
Idem hier, snelle reacties. Zondagmiddag besteld, maandagmiddag binnen en gebouwd, maandagavond een RMA goedkeuring en inmiddels is het moederbord retour naar Megekko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mstx schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 15:13:
Zo te zien zijn de nvidia-driver-problemen nog niet opgelost

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ben dus niet de enige die dat meteen opviel...
Maar dit is een DX9 titel, dan ga je je toch afvragen of het met DX11 wel helemaal goed is met Ryzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:43

Thomg

Aww yiss

Leuk dat ze RL benchmarken, mis ik vaak. De bruikbaarheid van dit resultaat is echter praktisch nihil. Ik bedoel, heck, een 480X evenaart en verslaat soms de 1080. Yeah 'bout that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
En zodoende is het vervangende Asus Prime B350-Plus moederbord aangekomen en ingebouwd. 0503 -> 0513.

Best een storend verschil met het oude M4A785TD-V Evo moederbord is dat ik nu last heb van 'electronische geluidjes.' Mogelijk afkomstig van de grafische kaart, maar zeker niet aanwezig i.c.m. oude moederbord. Hebben meer tweakers dit gemerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-09 19:58
Help!!!! schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 15:00:
@JinShepard

Volgensmij is er nog niet echt een noob guide ook omdat het vanwege alle teething issues nog geen echt noob terrein is als je begrijpt wat ik bedoel. 

In onderstaande topic kun je wel veel nuttige info vinden. De topicstarter Elmor werkt als het goed is bij ASUS en is betrokken bij de BIOS development. Hij post reageert ook regelmatig updates en reacties op vragen in dat topic.

http://www.overclock.net/...ir-vi-overclocking-thread
Zal het lezen, al denk ik niet dat ik er veel van zal begrijpen haha, zoiezo heb ik het gevoel dat ik geen samsung b-die heb met me ram en dus waarschijnlijk niet de 3200mhz ga halen.

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:37
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 16:20:
[...]

Ben dus niet de enige die dat meteen opviel...
Maar dit is een DX9 titel, dan ga je je toch afvragen of het met DX11 wel helemaal goed is met Ryzen...
Kijk de rest even door en je ziet een compleet ander beeld ontstaan als je een Nvidia kaart verwisseld met een AMD kaart...

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:38
Saturnus schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 16:28:
En zodoende is het vervangende Asus Prime B350-Plus moederbord aangekomen en ingebouwd. 0503 -> 0513.

Best een storend verschil met het oude M4A785TD-V Evo moederbord is dat ik nu last heb van 'electronische geluidjes.' Mogelijk afkomstig van de grafische kaart, maar zeker niet aanwezig i.c.m. oude moederbord. Hebben meer tweakers dit gemerkt?
Klinkt alsof je coil whine hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Laatst online: 13-09 21:11
Fantasma schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 21:03:
Eventjes over die Amazon.FR deal: kijk goed voor je hem aanpakt. Iemand op Reddit heeft een Celeron ontvangen... Link
Foto zoals het normaal moet zijn.

Bevende handjes voor maandag nu....
(Weet nu wel waar ik op moet letten... Ryzen chip zichtbaar met het logo naar buiten.)
""Hello,

We’re sorry to hear that you haven’t received your item(s) from order ..... Based on the results of our investigation, we won’t be able to provide a replacement/refund for this order at this time.

We advise you to contact your local police authorities, if necessary, in order to pursue this matter further.

Pour les clients en Europe: You can do so by dialing 17 from your landline (or 112 from your mobile phone). You can also go to the closer police station or fill in the following form:

http://www.police-nationa...os-du-site/Nous-contacter

If the issue isn't resolved after contacting local police, please send us the police crime report as well as the details of the station where the incident was reported to the following email address:

fr-deliveryinvestigation@amazon.fr

Please note that we're unable to take further action without the police report.

Thank you for your understanding.""

Ben blij dat ik met mijn CC had betaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Alsof de politie in Nederland even bij Amazon in Frankrijk of Duitsland in het magazijn de dief gaat opsporen.
Slechte afhandeling zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma

Fantasma

Just a ghost.

**

[ Voor 106% gewijzigd door Fantasma op 16-05-2017 13:56 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 66 Laatste