Dit gedrag zag ik op mijn Asus Prime X370-PRO ook met een oude BIOS en het uitlezen van de CPU diode ipv. De CPU temp of omgekeerd.
Een 'ter info' voor mensen met dezelfde problemen die ik had:
Ik had een Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming. Prima bord overigens. Ik had alleen wel soms last van instabiliteit. Na wat debuggen blijkt dit bord het XMP voltage na sleep te resetten naar 1,2 volt. Pas na een harde reboot (bv via restart, enter BIOS, opslaan en herstarten) of een harde boot (shutdown en boot) staat het voltage weer op 1,35 volt.
Na uitgebreid contact met Gigabyte is het probleem onderkend en is er aangegeven dat er een nieuw BIOS uitkomt. Dit zou dan versie F4f worden. Dit BIOS staat nog niet op de site maar zou wel binnenkort moeten komen. BIOS F4 (huidige laatste van 26-12) kent het probleem nog.
Gigabyte eSupport:
Het probleem lijkt ook te spelen bij de Gaming 7 en Gaming 5. Zie hier een filmpje van het verschijnsel op de gaming 7:
https://forums.guru3d.com...ltage-after-sleep.423411/
Ik had een Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming. Prima bord overigens. Ik had alleen wel soms last van instabiliteit. Na wat debuggen blijkt dit bord het XMP voltage na sleep te resetten naar 1,2 volt. Pas na een harde reboot (bv via restart, enter BIOS, opslaan en herstarten) of een harde boot (shutdown en boot) staat het voltage weer op 1,35 volt.
Na uitgebreid contact met Gigabyte is het probleem onderkend en is er aangegeven dat er een nieuw BIOS uitkomt. Dit zou dan versie F4f worden. Dit BIOS staat nog niet op de site maar zou wel binnenkort moeten komen. BIOS F4 (huidige laatste van 26-12) kent het probleem nog.
Gigabyte eSupport:
Inmiddels heb ik een ander bord (Asus) omdat mijn PC heel vaak in sleep gaat en er weer uit moet komen, maar mocht je je bord willen houden. Weet dat dit probleem bestaat en dat het bekend is bij Gigabyte en er een nieuw bios komt.For your info: On X470 AORUS Ultra Gaming this issue is fixed now by Bios F4f.
Het probleem lijkt ook te spelen bij de Gaming 7 en Gaming 5. Zie hier een filmpje van het verschijnsel op de gaming 7:
UNOX: The worst operating system
Dank voor de info! Ik heb dat bord ook. Mijn pc staat bijna nooit in sleep, dus het was me nog niet opgevallen, maar ik ga die nieuwe BIOS toch maar even flashen als hij komt.
Ik heb al een tijdje het Gaming 7 bordje met een 2700X maar ik herken geen van de problemen.Korvaag schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:24:
Maar ik gebruik dat XMP ook helemaal niet en heb mijn geheugen dan ook 'hard' vast gezet op frequentie en spanning. XMP is sowieso een Intel ding dus waarom dat überhaupt op een AMD bord zit is me een raadsel, waarschijnlijk alleen maar vanuit een soort misplaatst gebruiksgemak. Het zorgt voor storingen en niet werkbaar geheugen. Geen XMP gebruiken lijkt me de allerbeste oplossing en gewoon zelf de waarden invoeren of anders default laten staan want de meesten merken het verschil tussen 2133 of 2933 Mhz of hoger toch niet. Mensen die duur geheugen kopen zullen over het algemeen wel weten dat XMP niet goed werkt en dat ze zelf aan de slag moeten om hun dure geheugen optimaal te kunnen gebruiken.
Als XMP in het BIOS zit hoort het te werken. In ongeveer alle recente AMD-borden werkt het ook gewoon prima. Het is dan ook niet veel meer dan het uitlezen van een tabelletje. Toevallig zit er bij Gigabyte een bug in. Zodra dit gefixed is kan je XMP ook hier weer zonder problemen gebruiken.regmaster schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:08:
[...]
Ik heb al een tijdje het Gaming 7 bordje met een 2700X maar ik herken geen van de problemen.
Maar ik gebruik dat XMP ook helemaal niet en heb mijn geheugen dan ook 'hard' vast gezet op frequentie en spanning. XMP is sowieso een Intel ding dus waarom dat überhaupt op een AMD bord zit is me een raadsel, waarschijnlijk alleen maar vanuit een soort misplaatst gebruiksgemak. Het zorgt voor storingen en niet werkbaar geheugen. Geen XMP gebruiken lijkt me de allerbeste oplossing en gewoon zelf de waarden invoeren of anders default laten staan want de meesten merken het verschil tussen 2133 of 2933 Mhz of hoger toch niet. Mensen die duur geheugen kopen zullen over het algemeen wel weten dat XMP niet goed werkt en dat ze zelf aan de slag moeten om hun dure geheugen optimaal te kunnen gebruiken.
Zelf invoeren kan als je zin heb om een load aan getalletjes in te kloppen. XMP is juist bedoeld omdat niet te hoeven doen. Of je daar gebruik van wilt maken is aan iedereen zelf.
Precies, gebruik ook een XMP profiel met 2700X. Denk dat er met handmatig instellen niet echt veel meer te halen is.Korvaag schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:13:
[...]
Als XMP in het BIOS zit hoort het te werken. In ongeveer alle recente AMD-borden werkt het ook gewoon prima. Het is dan ook niet veel meer dan het uitlezen van een tabelletje. Toevallig zit er bij Gigabyte een bug in. Zodra dit gefixed is kan je XMP ook hier weer zonder problemen gebruiken.
Zelf invoeren kan als je zin heb om een load aan getalletjes in te kloppen. XMP is juist bedoeld omdat niet te hoeven doen. Of je daar gebruik van wilt maken is aan iedereen zelf.
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Ik ga iig voor die paar procent niet zitten klieren. XMP aan, wellicht nog even zien of ie met de XMP-timings nog iets hoger kan in frequentie en dat is het dan wat mij betreft.MrMarcie schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:18:
[...]
Precies, gebruik ook een XMP profiel met 2700X. Denk dat er met handmatig instellen niet echt veel meer te halen is.
Moettie het voltage alleen wel goed laten staan
Geen enkel probleem met F4d .. bij de vorige bios speelde dit welKorvaag schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:24:
Gigabyte eSupport:
[...]
Inmiddels heb ik een ander bord (Asus) omdat mijn PC heel vaak in sleep gaat en er weer uit moet komen, maar mocht je je bord willen houden. Weet dat dit probleem bestaat en dat het bekend is bij Gigabyte en er een nieuw bios komt.
Hoho, je gaat ervan uit dat je alles met de hand moet instellen als je geen XMP gebruikt maar dat is niet zo. Zo hoef je in principe alleen de baseclock in te stellen, bijvoorbeeld 3200Mhz, en de spanning (voor Samsung geheugen is dat 1.35v). Als de geheugen controller in de cpu die 3200Mhz slikt dan is dat alles wat je hoeft in te stellen. Maar goed, ik ben van de oude doos en gewend om handmatig zaken over te klokken i.p.v. allerlei sub optimale oplossingen te gebruiken. XMP is een automagische overklok van het ram en bij overklokken kunnen altijd zaken ontstaan waardoor iets niet goed werkt want de DDR4 baseclock is 2133Mhz en alles daarboven is een overklok. Het bios leest bij activering van XMP de tabel op het ram uit en stelt zich daarop in maar dat is nog steeds geen garantie dat het ram dan ook goed op de ingestelde snelheid werkt.Korvaag schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:13:
[...]
Als XMP in het BIOS zit hoort het te werken. In ongeveer alle recente AMD-borden werkt het ook gewoon prima. Het is dan ook niet veel meer dan het uitlezen van een tabelletje. Toevallig zit er bij Gigabyte een bug in. Zodra dit gefixed is kan je XMP ook hier weer zonder problemen gebruiken.
Ik heb een setje G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-16GVK en met XMP wordt dat standaard 3600Mhz maar dat trekt de IMC in de 2700x cu niet want booten doet ie er niet mee. Handmatig, dus zonder XMP, kom ik op 3433 Mhz bij CAS 14 en 1.35 v. en dat is een prima waarde (vind ik).
Raar. Ik had het probleem nog wel. Is ook bevestigd door Gigabyte. Wellicht dat er nog meer variabelen meespelen dan BIOS. Edit: o wacht, jij hebt het over de gaming 7? Daar is het blijkbaar al wel opgelost?jahako schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:56:
[...]
Geen enkel probleem met F4d .. bij de vorige bios speelde dit wel
Hoe kom je erbij dat het suboptimaal is? Het is juist door de fabrikant getest en werkend bevonden. Dus in plaats van het vroegere spelletje van timings/memtest86+ de hele nacht heb je nu in 1 keer een werkende setting. Ja, je geheugencontroller (chipset/IMC) moet het ondersteunen ja, dat is nogal evident, maar het is juist wel bedoeld als setting die werkend bevonden is door de fabrikant van het geheugen. Als het in eigen configuratie niet werkt komt dat door bord/bios/cpu etc. Iets wat je precies ook zag met eerdere versies van AGESA met z'n maximale snelheden van 2933 (als je dat al haalde) vergelijkbaar met wat jij ook beschrijft voor de 3600 snelheden.regmaster schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:39:
[...]
Hoho, je gaat ervan uit dat je alles met de hand moet instellen als je geen XMP gebruikt maar dat is niet zo. Zo hoef je in principe alleen de baseclock in te stellen, bijvoorbeeld 3200Mhz, en de spanning (voor Samsung geheugen is dat 1.35v). Als de geheugen controller in de cpu die 3200Mhz slikt dan is dat alles wat je hoeft in te stellen. Maar goed, ik ben van de oude doos en gewend om handmatig zaken over te klokken i.p.v. allerlei sub optimale oplossingen te gebruiken. XMP is een automagische overklok van het ram en bij overklokken kunnen altijd zaken ontstaan waardoor iets niet goed werkt want de DDR4 baseclock is 2133Mhz en alles daarboven is een overklok. Het bios leest bij activering van XMP de tabel op het ram uit en stelt zich daarop in maar dat is nog steeds geen garantie dat het ram dan ook goed op de ingestelde snelheid werkt.
Ik klok ook al m'n hele leven handmatig over (vanaf de 72-pins SIMMS) en ben juist bijzonder blij met XMP omdat je gewoon 1x settings goed kan instellen en de laatste procenten kan doen met tweaken als ik daar behoefte aan heb.
Overigens weet ik niet anders dat je op handmatige hogere snelheden ook CL-tRCD-tRP-tRAS en CR moet instellen. Deze staan op auto altijd op de 2133 JEDEC snelheden wat mis kan gaan bij hogere frequenties, maar dat zal wellicht nog per fabrikant verschillen.
Bij mijn geheugen geven de JEDEC specs bv aan: 15-15-15-36 en XMP (3000 MHz.) 16-18-18-38. Ik zal voor de grap eens proberen om het handmatig in te stellen en kijken wat er dan gebeurt
Resultaat:
- Geen timings instellen en handmatig alleen frequentie en voltage: 16-21-21-50-70 (met CR 1T)
- XMP gebruiken: 16-18-18-38-71 (met CR 1T)
Dat is dus precies wat ik bedoel. Uiteindelijk is XMP maar een tabelletje wat uitgelezen wordt waar het BIOS deze settings overneemt, maar zonder XMP verprutst het BIOS bij hogere snelheden de timings. Als je XMP niet gebruikt mag je die shizzle allemaal handmatig gaan instellen of zonder XMP profiel in je geheugen het zelfs helemaal zelf gaan uitzoeken. In het ASUS bord zit in het BIOS een tool om de SPD uit te lezen dus het handmatig in stellen is hier zo gedaan in principe, maar het mooie is dus dat dat niet nodig is.
[ Voor 94% gewijzigd door Korvaag op 04-01-2019 20:36 ]
Misschien dat er hier mensen weten of er toevallig nog wat leuks aan komt, maar is er nou echt geen enkele budget AM4 mITX plank beschikbaar? Het plan is om een kleine HTPC/Console vervanger neer te zetten met een A8 9600 maar heilige poep wat zijn mITX planken duur voor AM4. De sprong naar mATX is eigenlijk net iets te groot qua behuizingen. (Maar als het moet dan moet het)
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Ik heb net de nieuwste BIOS voor mijn Asus Prime B350M-A geflashed, en daar staat nu bij RAM ook 'D.O.C.P. Standard' bij waar het voordien alleen 'D.O.C.P.' was.
Dat geselecteerd, SoC vDDCr verhoogd en nu draait mijn DDR4-3000 ook netjes op ~ 1500 MHz DDR ipv ~1466 zoals daarvoor.
Dat geselecteerd, SoC vDDCr verhoogd en nu draait mijn DDR4-3000 ook netjes op ~ 1500 MHz DDR ipv ~1466 zoals daarvoor.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Het ziet er naar uit dat AdoredTV toch vrij correct zat met zijn voorspellingen: EPYC 64-core, Ryzen 2 die in 8/16 configuratie een i9-9900K mooi volgt (dus ~5GHz) en ook nog eens met veel minder vermogen. Verrassend was dat verschil in stroomgebruik wel evenals de compatibility van EPYC voor een 64-core CPU die in de huidige EPYC socket past.
Even wat advies inwinnen wbt. de komende Ryzen 3 en hopelijk bijpassende moederborden.
Ik heb nu een 1800x en een Asus Crosshair Hero VI (De x370 variant). Opzich prima set nog maar enige waar ik me vanaf het begin mateloos aan irriteer is dat het (relatief gezien) enorm traag opstarten.
Vanaf een EVO 960, fasboot aan, ect. CA. 40 seconden. Een simpele i3 4130 set met een EVO840 die ik gebouwd had deed het zelfde in 11 sec
Bord start gewoon traag door want vanaf het zien van het Windows logo ben ik zo in wWindows maar het duurt gewoon even voordat de post is afgewerkt/ik beeld krijg.
Zou een nieuw bord verbetering brengen? Dan kan eventueel weer een tijd daarna eventueel een andere (zuinigere) CPU ook in dat bord.
Ik heb nu een 1800x en een Asus Crosshair Hero VI (De x370 variant). Opzich prima set nog maar enige waar ik me vanaf het begin mateloos aan irriteer is dat het (relatief gezien) enorm traag opstarten.
Vanaf een EVO 960, fasboot aan, ect. CA. 40 seconden. Een simpele i3 4130 set met een EVO840 die ik gebouwd had deed het zelfde in 11 sec

Bord start gewoon traag door want vanaf het zien van het Windows logo ben ik zo in wWindows maar het duurt gewoon even voordat de post is afgewerkt/ik beeld krijg.
Zou een nieuw bord verbetering brengen? Dan kan eventueel weer een tijd daarna eventueel een andere (zuinigere) CPU ook in dat bord.
Ligt aan het moederbord! Asus borden (zowel Intel als AMD) hebben dat al veel langer als er een NVME ssd in zit, hang er voor de grap maar eens een SATA ssd aan.sapphire schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:48:
Even wat advies inwinnen wbt. de komende Ryzen 3 en hopelijk bijpassende moederborden.
Vanaf een EVO 960, fasboot aan, ect. CA. 40 seconden. Een simpele i3 4130 set met een EVO840 die ik gebouwd had deed het zelfde in 11 sec![]()
AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra
Lijkt erop dat ie moeite heeft met een aangesloten schijf of ander aitem.
Het lijkt erop dat MSI haar nieuwste bios updates eindelijk offset vcore support leveren. Eindelijk hoef je dan niet meer te schipperen tussen die oh zo belangrijke feature voor Ryzen overclocking of meer betalen voor een duurdere ASUS Prime x470-Pro of mindere ASRock of Gigabyte.
https://www.reddit.com/r/...st_x470b450_motherboards/

https://www.reddit.com/r/...st_x470b450_motherboards/
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Wat is er mis met mijn moederbordje?
Behalve dat de MSI B450 bordjes beter zijn niks. Dat ASRock bordje is nog steeds bovengemiddeld.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Precies, mijn daily driver MSI Tomahawk. Mijn backup/hobbie pc die asrock. Beide erg tevreden over. 'T is ook maar wat je ermee gaat doen. Ik OC trouwens op beide niet, behalve mem.
De nieuwe BIOS (f5) is uit voor dit bordje, en f4 is zelfs helemaal van de downloadpagina verwijderd....Korvaag schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:24:
Gigabyte eSupport:
[...]
https://www.gigabyte.com/...NG-rev-10#support-dl-bios
Ah niceCens schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 21:24:
[...]
De nieuwe BIOS (f5) is uit voor dit bordje, en f4 is zelfs helemaal van de downloadpagina verwijderd....
https://www.gigabyte.com/...NG-rev-10#support-dl-bios
Nou ben ik alleen benieuwd of die bug hiermee ook weg is, maar ik heb het bord niet meer
Mag de rest ff uitzoeken
heel wat msi bordjes (b450, X470 en zelfs aantal vorige gen) hebben een bios update met offset voltage gekregen wat PBO nu haalbaar maakt. Vraagje echter: ik heb een 3700 (niet x) gekocht en overclock momenteel manueel op de B450 gaming pro carbon ac naar 4050 (all cores)
is het zinvol om met te gaan experimenteren nu met pbo ? of heeft dat voor een niet-x weinig zin?
is het zinvol om met te gaan experimenteren nu met pbo ? of heeft dat voor een niet-x weinig zin?
Dus toch het bordECP0WERS schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:45:
[...]
Ligt aan het moederbord! Asus borden (zowel Intel als AMD) hebben dat al veel langer als er een NVME ssd in zit, hang er voor de grap maar eens een SATA ssd aan.
Is dat ook bij de X-470 nog zo? Keuze tussen een SATA schijf of een ander bord is nog serieus lastig
Edit net even opnieuw getimed na laatste bios update, NVME driver geupdate.
*zet aan 0 sec
* ROG logo verschijnt 16 sec
* ROG logo + Windows laat circkel verschijnt 29 sec
* Inlogscherm Windows 39 sec
Dus 29 seconden voordat Windows überhaupt begint met booten
Luxeprobleem uiteraard maar wel balen als een oudere PC dat zelfde (aanzetten tot login) in 11~12 sec deed
[ Voor 31% gewijzigd door sapphire op 12-01-2019 14:26 ]
Mijn ervaring bij ASUS borden is dat inderdaad wel zo. Heb je niet ergens een SATA SSD of misschien zelfs HDD om het voor jezelf even te testen?sapphire schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 13:53:
[...]
Dus toch het bord
Is dat ook bij de X-470 nog zo? Keuze tussen een SATA schijf of een ander bord is nog serieus lastig
Edit net even opnieuw getimed na laatste bios update, NVME driver geupdate.
*zet aan 0 sec
* ROG logo verschijnt 16 sec
* ROG logo + Windows laat circkel verschijnt 29 sec
* Inlogscherm Windows 39 sec
Dus 29 seconden voordat Windows überhaupt begint met booten
Luxeprobleem uiteraard maar wel balen als een oudere PC dat zelfde (aanzetten tot login) in 11~12 sec deed
AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra
Ja in de PC, maar even geen tijd om die leeg te maken en de M.2 er uit te halen.
Zal het komende week kijken of ik tijd heb.
Heb nog wat getweakt in de UEFI. Smart uitlezen tijdens de POST voor de EVO850 uitgezet en M2 handmatig op Gen 3 gezet. En CSM stond aan terwijl ik dat al meerdere keren heb uitgezet.
Boot nu in 30sec, die winst zit puur in het gedeelte na het ROG logo want dat duurt nog even lang
Zal het komende week kijken of ik tijd heb.
Heb nog wat getweakt in de UEFI. Smart uitlezen tijdens de POST voor de EVO850 uitgezet en M2 handmatig op Gen 3 gezet. En CSM stond aan terwijl ik dat al meerdere keren heb uitgezet.
Boot nu in 30sec, die winst zit puur in het gedeelte na het ROG logo want dat duurt nog even lang
Zet ook "PXE Network Boot" en "Network Stack" eventueel uit, de eerste is een protocol voor op te starten via een netwerk-server en de tweede initialiseert de netwerk-adapter hiervoor. Als je eventueel iets tegenkomt van "OpROM" kan je dat ook best disablen, dat is "OptionROM" die opstartbare BIOS'en van andere componenten inlaadt zoals bv. SATA RAID controllers. Allemaal te vinden onder het Boot tabblad.
Sowieso zal AMD trager opstarten, zolang tot AMD dit optimaliseert. Doorgaans moet ik langer wachten op games om te starten, kijkend naar loading screens
Sowieso zal AMD trager opstarten, zolang tot AMD dit optimaliseert. Doorgaans moet ik langer wachten op games om te starten, kijkend naar loading screens
Ik heb deze ervaring ook met Z87,Z97,Z170,Z270 en Z370 borden van ASUSPhuncz schreef op zondag 13 januari 2019 @ 08:01:
Zet ook "PXE Network Boot" en "Network Stack" eventueel uit, de eerste is een protocol voor op te starten via een netwerk-server en de tweede initialiseert de netwerk-adapter hiervoor. Als je eventueel iets tegenkomt van "OpROM" kan je dat ook best disablen, dat is "OptionROM" die opstartbare BIOS'en van andere componenten inlaadt zoals bv. SATA RAID controllers. Allemaal te vinden onder het Boot tabblad.
Ik heb ook nog een Asus Maximus VII Impact, chipset Z97, één van de eerste boards met PCIe 3.0 x4 M.2 met NVMe support, en hier heb ik die ervaring niet mee dat het lang duurt. Wel enkel met Samsung 900-serie NVMe drives gebruikt tot nu toe.
[ Voor 19% gewijzigd door Phuncz op 13-01-2019 12:29 ]
@sapphire Ik zou zeggen, lekker een SSD aan een SATA3 poort hangen en die gebruiken als bootdisk, het verschil is nauwelijks merkbaar (bij het laden van spellen is het ook niet of nauwelijks merkbaar trouwens) en die NVME drive gebruiken voor je spellen of andere dingen .
Hier een Adata SU800 256GB als bootdisk, op een Asus Rog Strix X470-F Gaming, met een R7 2700X en zit met een "cold boot" in ca. 15 - 20 seconden op mijn bureaublad.
Hier een Adata SU800 256GB als bootdisk, op een Asus Rog Strix X470-F Gaming, met een R7 2700X en zit met een "cold boot" in ca. 15 - 20 seconden op mijn bureaublad.
[ Voor 9% gewijzigd door DaLoona op 13-01-2019 15:10 ]
MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX
Uiteraard staat dat allemaal uit.Phuncz schreef op zondag 13 januari 2019 @ 08:01:
Ga een SATA schijf nog wel proberen als ik tijd heb om er één leeg te maken en de M.2 los te maken.DaLoona schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:07:
@sapphire Ik zou zeggen, lekker een SSD aan een SATA3 poort hangen en die gebruiken als bootdisk, het verschil is nauwelijks merkbaar (bij het laden van spellen is het ook niet of nauwelijks merkbaar trouwens) en die NVME drive gebruiken voor je spellen of andere dingen .
Verschil in grote hoeveelheid data doorvoeren is er wel. Max 550MB's of 1500MB/s valt bij mij niet onder nauwelijks merkbaar als je enkele tientallen GB's heen en weer schrijft...
[ Voor 36% gewijzigd door sapphire op 13-01-2019 15:40 ]
Ik had het dan ook alleen over het opstarten van Windows en games, een NVME is natuurlijk vele malen sneller dan een SATA SSD bij het (weg) schrijven van grote bestanden[b]sapphire in "AMD Ryzen & AM4 Ervaringen topic"sapphire
Verschil in grote hoeveelheid data doorvoeren is er wel. Max 550MB's of 1500MB/s valt bij mij niet onder nauwelijks merkbaar als je enkele tientallen GB's heen en weer schrijft...
Games en Windows starten echter hooguit enkele seconden sneller op een NVME, dan op een SSD, Google hier maar eens op of kijk maar eens op YouTube, daar hebben diverse mensen een vergelijking gemaakt tussen HDD's, SSD's en NVME drives, met betrekking tot het opstarten van games.
YouTube: M.2 NVME vs SSD vs HDD Game Loading Times
Edit:
En hier het verschil tussen een Samsung 860 EVO en een 970 EVO, beide 250GB groot:
YouTube: 960 EVO VS 970 EVO Game Loading Times
Zoals gezegd, het opstarten scheelt enkele seconden tussen een NVME en SSD
[ Voor 54% gewijzigd door DaLoona op 13-01-2019 18:11 ]
MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX
Ik ga binnenkort over op AM4, processor, geheugen en mobo zijn besteld
Ik heb hier nu een AM3+ systeem dus windows moet opnieuw maar ik dacht aan het volgende truukje
Ik doe Systeemherstel -> deze pc opnieuw instellen en dan schone installatie
Wanneer het systeem de reboot doet zet ik het nieuwe mobo en de rest erin, pc aan en dan zou windows theoretisch verder gaan met waar het gebleven is en windows 10 opnieuw gaan installeren, toch ???
Ik heb hier nu een AM3+ systeem dus windows moet opnieuw maar ik dacht aan het volgende truukje
Wanneer het systeem de reboot doet zet ik het nieuwe mobo en de rest erin, pc aan en dan zou windows theoretisch verder gaan met waar het gebleven is en windows 10 opnieuw gaan installeren, toch ???
Systeemherstel ziet dan dat er andere hardware inzit en zal dan weigeren het systeempunt te herstellen of het geeft gewoonweg een foutmelding.superlion schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:34:
Systeemherstel werkt alleen als de hardware onveranderd blijft (spreek uit ervaring
En als je daar schone installatie doet, is hetzelfde als Windows opnieuw installeren, het staat er al in, schone installatie.
Edit:
En mijn ervaring is, dat je beter Windows opnieuw kan installeren, dit gaat sneller dan de schone installatie optie, daar eerst al je bestanden verwijderd worden en daarna opnieuw geïnstalleerd.
[ Voor 23% gewijzigd door DaLoona op 13-01-2019 17:45 ]
Ik heb destijds MS benaderd online met mededeling dat MB gecrashed was. Hebben ze mijn nieuwe systeem weer geactiveerd. OEM versie, mag niet maar als je ze poushed doen ze het wel. Kan je oude syteem natuurlijk niet meer gebruiken. Tegenwoordig trouwens koop ik 13 euro licenties, werken prima.superlion schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:34:
[ Voor 4% gewijzigd door MrMarcie op 13-01-2019 17:45 ]
Echt ? Dacht dat bij die schone herinstallatie alle programma's en voor al, alle stuurprogramma's van de hardware zou worden verwijderd en dan windows op nieuw installeert alsof het voor de 1e keer is
activatie daar heb ik nooit last van, laten we het daar bij laten
activatie daar heb ik nooit last van, laten we het daar bij laten
[ Voor 14% gewijzigd door superlion op 13-01-2019 17:45 ]

Maar zoals gezegd, duurt dat wel erg lang, langer dan een verse install erop zetten.
Edit:
Hij verwijderd eerst namelijk al je bestanden (dat kost het meeste tijd is mijn ervaring), kijkt de boel na en dan installeert ie alles weer opnieuw en als je de boel snel formatteert, kun je gelijk installeren.
[ Voor 34% gewijzigd door DaLoona op 13-01-2019 18:08 ]
Ik begreep van @GreNade dat er een 3e generatie Ryzen aan komt:
https://www.anandtech.com...n-zen-2-pcie-4-eight-core
Ik wil mogelijk een nieuwe server bouwen voor thuis, baal wel dat er officieel geen ECC support is en dat de iGPU versies dat helemaal niet hebben. Maar vind het idee van een snellere Ryzen toch wel erg interessant. Zeker voor een thuisserver.
Meer mensen die naar die generatie zitten te kijken en bouwplannen hebben?
Is er ook al iets bekend over off-the-shelf servers die er mee gebouwd gaan worden? (Liefst zou ik iets in de form-factor van een HP Microserver willen hebben, met 32-64G max en een betaalbare 6+core CPU.)
https://www.anandtech.com...n-zen-2-pcie-4-eight-core
Ik wil mogelijk een nieuwe server bouwen voor thuis, baal wel dat er officieel geen ECC support is en dat de iGPU versies dat helemaal niet hebben. Maar vind het idee van een snellere Ryzen toch wel erg interessant. Zeker voor een thuisserver.
Meer mensen die naar die generatie zitten te kijken en bouwplannen hebben?
Is er ook al iets bekend over off-the-shelf servers die er mee gebouwd gaan worden? (Liefst zou ik iets in de form-factor van een HP Microserver willen hebben, met 32-64G max en een betaalbare 6+core CPU.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Ik ben ook aan het wachten op Ryzen 3x00 - al denk ik dat de APUs in die lijn Ryzen 2 gaan zijn, dus van de nieuwe Ryzen-generatie gaan die niet profiteren. Ik heb nu een Skylake Celeron servertje maar die twee fysieke cores zijn soms toch wat magertjes. Een echte quadcore met een laag verbruik in rust zou leuk zijn.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Jup. Ik was al aan het kijken naar de huidige generatie Ryzen 3's en 5's, maar begreep dat die nieuwe een stuk sneller gaat zijn en nóg interessanter. Ik heb geen haast. Ik hoop met een nieuwe server €150 - €200 per jaar aan stroom te besparen, fors, maar een beetje nieuwe server kost me ook snel €600-€800 ex. disks. Het duurt dus ff voordat ik het heb terugverdiend.Borromini schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:28:
Ik ben ook aan het wachten op Ryzen 3x00 - al denk ik dat de APUs in die lijn Ryzen 2 gaan zijn, dus van de nieuwe Ryzen-generatie gaan die niet profiteren. Ik heb nu een Skylake Celeron servertje maar die twee fysieke cores zijn soms toch wat magertjes. Een echte quadcore met een laag verbruik in rust zou leuk zijn.
Yet, van 3 naar 1 servers maakt de setup wel veel minder complex. Da's ook wat waard.
(Nadeel: Onze jassenverwarming is dan wel straks een stuk minder. Nu trek je nog een warme jas aan in de winter want in dezelfde kast als de servers. Dan nauwelijks meer.)
Vind het wel irritant dat die dingen officieel geen ECC ondersteunen en bijna verplicht zelfbouw zijn. Ik heb nu MIcroserver Gen8's met een reden: Geen zelfbouw. Off-the-shelf. Heerlijk. Maar goed, in dit geval lijkt het bijna óf zelfbouw en Ryzen, óf duur, geen zelfbouw en Intel...
Wilde nog even melden dat het allemaal gelukt is en het duurde maar 4-5 minuten om C schijf te wissenDaLoona schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:47:
Had te snel gelezen, maar de schone installatie zou kunnen werken, alleen een systeempunt herstellen dat doet ie niet.
Maar zoals gezegd, duurt dat wel erg lang, langer dan een verse install erop zetten.
Edit:
Hij verwijderd eerst namelijk al je bestanden (dat kost het meeste tijd is mijn ervaring), kijkt de boel na en dan installeert ie alles weer opnieuw en als je de boel snel formatteert, kun je gelijk installeren.
Tussendoor zelfs nog bios update gedaan en weer een geheel nieuwe Win 10 erop
Dat is inmiddels al bevestigd. De Ryzen 3000 APU, codenaam "Picasso", is gebaseerd op 12nm Zen+ cores. De op Zen 2 gebaseerd APU, codenaam "Renoir", komt pas in 2020 op de markt.Borromini schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:28:
Ik ben ook aan het wachten op Ryzen 3x00 - al denk ik dat de APUs in die lijn Ryzen 2 gaan zijn, dus van de nieuwe Ryzen-generatie gaan die niet profiteren.
Ok. Dus de Ryzen 3rd gen zonder APU (ik noem het nog steeds iGPU maar da's Intel's naam natuurlijk) komen wel dit jaar op de markt, die mét APU niet.XWB schreef op zondag 20 januari 2019 @ 12:01:
[...]
Dat is inmiddels al bevestigd. De Ryzen 3000 APU, codenaam "Picasso", is gebaseerd op 12nm Zen+ cores. De op Zen 2 gebaseerd APU, codenaam "Renoir", komt pas in 2020 op de markt.
Is er ook iets bekend of ze nu wel officieel ECC geheugen gaan ondersteunen, of niet. (En zo niet, of ze dat officieus wel blijven doen en ik geen issues krijg mocht ik voor ECC geheugen willen gaan.)
Ik vind die 15%+ stroombesparing én veel hogere snelheid wel heel erg interessant en het waard om te wachten. Huidige set in de meterkast voldoet, alleen het vreet te veel stroom en is te complex. Liever een veel eenvoudiger setup op 1 machine.
De huidige stand van zaken is dat ECC ondersteund wordt door de Ryzen CPU's, en bij de Ryzen APU's niet tenzij je ergens de pro-versie vandaan weet te toveren. Ik verwacht op dit punt geen verrassingen van AMD bij volgende generaties, het is eerder de vraag wat de moederbordfabrikanten er mee doen.
Welk MB gebruik je hierbij?regmaster schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:39:
[...]
Hoho, je gaat ervan uit dat je alles met de hand moet instellen als je geen XMP gebruikt maar dat is niet zo. Zo hoef je in principe alleen de baseclock in te stellen, bijvoorbeeld 3200Mhz, en de spanning (voor Samsung geheugen is dat 1.35v). Als de geheugen controller in de cpu die 3200Mhz slikt dan is dat alles wat je hoeft in te stellen. Maar goed, ik ben van de oude doos en gewend om handmatig zaken over te klokken i.p.v. allerlei sub optimale oplossingen te gebruiken. XMP is een automagische overklok van het ram en bij overklokken kunnen altijd zaken ontstaan waardoor iets niet goed werkt want de DDR4 baseclock is 2133Mhz en alles daarboven is een overklok. Het bios leest bij activering van XMP de tabel op het ram uit en stelt zich daarop in maar dat is nog steeds geen garantie dat het ram dan ook goed op de ingestelde snelheid werkt.
Ik heb een setje G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-16GVK en met XMP wordt dat standaard 3600Mhz maar dat trekt de IMC in de 2700x cu niet want booten doet ie er niet mee. Handmatig, dus zonder XMP, kom ik op 3433 Mhz bij CAS 14 en 1.35 v. en dat is een prima waarde (vind ik).
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Verwijderd
Krijg het geheugen voor geen mogelijkheid op 3200Mhz. Start iedere keer op met een failed OC. Het is namelijk 2x 16GB / 3200Mhz geheugen. Timings staan op auto. Heb 'm nu op 2800Mhz draaien maar iets klopt er natuurlijk niet helemaal.
2700X, https://www.asus.com/us/M.../ROG-STRIX-X470-F-GAMING/ , plankje, geheugen = Corsair Vengeance LPX gezien ze op dat moment ff niets anders hadden.
2700X, https://www.asus.com/us/M.../ROG-STRIX-X470-F-GAMING/ , plankje, geheugen = Corsair Vengeance LPX gezien ze op dat moment ff niets anders hadden.
Ik heb destijds het SoC voltage lichtjes verhoogd (0,1V als ik me niet vergis) en dat was voldoende om mijn 3000 MT rated Corsair 2x 8 GB op 3000 MT effectief te laten tikken. Dat heeft wel aardig wat BIOS-revisies geduurd eer dat werkte (ASUS Prime B350M-A).
Verwijderd
Nee, hoeft niet. Ik zie het al. SPD geeft aan 1.35V op 3200Mhz, het stond nog op 1.2V ondanks de XMP profile die geladen was.
Even kort mijn ervaring so far:
Asrock B450 ITX, 2600 en 16gb corsair 3000c16. Gewoon XMP profiel selecteren werkt prima, maar de wifi wil niet werken (in ieder geval onder linux), ik vermoed een hardware issue (want de chip is intel en heeft prima linux drivers, hij is ook wel "aan", maar ziet geen enkel netwerk), vanavond windows installeren en kijken of ie daar wel wil.
De boel boot lekker snel en is stil, alleen jammer van dit wifi issue
Asrock B450 ITX, 2600 en 16gb corsair 3000c16. Gewoon XMP profiel selecteren werkt prima, maar de wifi wil niet werken (in ieder geval onder linux), ik vermoed een hardware issue (want de chip is intel en heeft prima linux drivers, hij is ook wel "aan", maar ziet geen enkel netwerk), vanavond windows installeren en kijken of ie daar wel wil.
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Verwijderd
Ja, ik zit nog versteld van de snelheid van het systeem. Ik kom van een FX-8320 op 4.8Ghz en dit is echt ff andere koek.
3GB read & write speeds dankzij de M2 SSD. 32GB ram, nooit meer apps sluiten enzo.
Qua games is mijn platform niet langer de bottleneck meer (RX580). In het menu van Pubg draaide deze op ongeveer 100FPS en in game soms dips naar 50FPS, nu menu wijs 175FPS sustained en in game ruim 120FPS op WQHD. Best lekker.
Wil het volgende maand een nieuwe grafische kaart geven (Radeon II) en dan een scherm van een 1.5m breed.
Qua games is mijn platform niet langer de bottleneck meer (RX580). In het menu van Pubg draaide deze op ongeveer 100FPS en in game soms dips naar 50FPS, nu menu wijs 175FPS sustained en in game ruim 120FPS op WQHD. Best lekker.
Wil het volgende maand een nieuwe grafische kaart geven (Radeon II) en dan een scherm van een 1.5m breed.
korte update: wifi-issue bleek een loszittend stekkertje te zijn in de wifi module, slordig van asrock, maar dus niet AMD/AM4 gerelateerd.vectormatic schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:09:
Even kort mijn ervaring so far:
Boel staat nu te wachten tot ik de SFX-to-ATX bracket voor de PSU binnen heb, alles draait/werkt, maar een PC waar de PSU half uit het zijpaneel bungelt gebruiken voelt toch niet OK, dus nog eventjes "doorsappelen" met de oude i5
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Had tot gister een H80i (oud model) op mijn Ryzen 2600. Werd de laatste tijd toch erg gehorig en de 5-jaar garantietermijn liep af. Dus besloten om een nieuwe koeling te halen. Na wikken en wegen toch een leuke koeler gevonden op MP: Dark Rock Pro 4 van be quiet.
Deze er opgezet. Duurde wel wat langer, omdat ik eigenwijs ben (in de kast monteren ipv buiten de kast) maar ben er tevreden mee. Installeren was wel even wennen en de thermal paste zit er, geloof ik, goed op. Kan misschien net iets beter, want tijdens het schroeven verschoof de koeler een beetje.
Voor de rest aardig tevreden met de full load temperatuur van de 2600 + Dark Rock Pro 4. Idle denk ik aan aantal graden te hoog. Moet volgens mij rond de 26 zitten ipv 29 - 31.
Leuke foto van Prime95 30 minuten.

Denk die Dark Rock Pro 4 ook een behoorlijke overkill, maar dat mag. In de zomer zal de max temperatuur vast de 60 aantikken, en dat is toch mijn 'maximum' temp die ik wil hebben. Een marge van 25 graden
Met een max rpm van 600 koelt die dus tot 53. Wat netjes is. De koeler / fans kunnen maximaal tot 1500 en 1700, dus wat dat betreft kan er nog een aantal graden van af. Wellicht een graad of 6. Maar stilte en lagere rpm = langere levensduur, dus ja.
Deze er opgezet. Duurde wel wat langer, omdat ik eigenwijs ben (in de kast monteren ipv buiten de kast) maar ben er tevreden mee. Installeren was wel even wennen en de thermal paste zit er, geloof ik, goed op. Kan misschien net iets beter, want tijdens het schroeven verschoof de koeler een beetje.
Voor de rest aardig tevreden met de full load temperatuur van de 2600 + Dark Rock Pro 4. Idle denk ik aan aantal graden te hoog. Moet volgens mij rond de 26 zitten ipv 29 - 31.

Denk die Dark Rock Pro 4 ook een behoorlijke overkill, maar dat mag. In de zomer zal de max temperatuur vast de 60 aantikken, en dat is toch mijn 'maximum' temp die ik wil hebben. Een marge van 25 graden
Met een max rpm van 600 koelt die dus tot 53. Wat netjes is. De koeler / fans kunnen maximaal tot 1500 en 1700, dus wat dat betreft kan er nog een aantal graden van af. Wellicht een graad of 6. Maar stilte en lagere rpm = langere levensduur, dus ja.
[ Voor 9% gewijzigd door Ivysaur op 08-02-2019 16:27 ]
Dat scheelt wel, ik zit zelf te denken aan die Dark Rock 4 (non pro) voor mijn 2700xIvysaur schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 16:24:
Had tot gister een H80i (oud model) op mijn Ryzen 2600. Werd de laatste tijd toch erg gehorig en de 5-jaar garantietermijn liep af. Dus besloten om een nieuwe koeling te halen. Na wikken en wegen toch een leuke koeler gevonden op MP: Dark Rock Pro 4 van be quiet.
[Afbeelding]
Ben nu overgegaan naar een thermalright macho rt op een 1700x @3.9 ghz .
Onder het gamen zit ik rond de 50/55c .
In een inwin a1 mini itx kastje maar werkt super .
Onder het gamen zit ik rond de 50/55c .
In een inwin a1 mini itx kastje maar werkt super .
De ASRock DeskMini A300 is nu te koop bij Megekko voor €159.
Verwijderd
Als bequiet! of zoiets (rare spelling!) nieuwe passende plaatsjes verkoopt bij toekomstige nieuwe sockets dan is overkill zo gek niet want het kan altijd later nog van pas komen. Het is net als bij PSU's, koop liever wat overkill dan dat je later tekort komt want zoveel meer kost het niet.Ivysaur schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 16:24:
Denk die Dark Rock Pro 4 ook een behoorlijke overkill, maar dat mag.
Misschien kwam het los bij het verzenden?vectormatic schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 10:20:
[...]
korte update: wifi-issue bleek een loszittend stekkertje te zijn in de wifi module, slordig van asrock, maar dus niet AMD/AM4 gerelateerd.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2019 20:12 ]
Lijkt me sterk, dit is hetzelfde type stekkertje/plugje als wat je in laptops tegenkomt, best een sterke "klik", tegenover 0,0 gewicht, en netjes afgeschermd in een omhuizingkje.
Je hoort ook nooit iets over losgeschoten wifi stekkertjes in laptops, en die worden ook rondgesmeten
Weet niet of het past in dit topic, maar heeft iemand toevallig al enig idee wanneer het Asrock Rack X470D4U board leverbaar gaat zijn in Nederland (en wat de verwachte retail prijs gaat zijn)?
pricewatch: ASRock Rack X470D4U
Lijkt me een heel erg leuk board om een thuisserver mee te bouwen op basis van de 3e generatie Ryzen en Non-Reg ECC geheugen. (Met daarop Proxmox VE als hypervisor.)
Lijkt me een heel erg leuk board om een thuisserver mee te bouwen op basis van de 3e generatie Ryzen en Non-Reg ECC geheugen. (Met daarop Proxmox VE als hypervisor.)
[ Voor 4% gewijzigd door unezra op 06-03-2019 18:57 ]
Idd, een interessant bord! Ik heb al bij alternate gevraagd of ze deze konden leveren, maar ze konden dat op dit moment niet zeggen. Ik wil er wel 2 van, zodat al mijn proxmox machines dan IPMI hebben.unezra schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 18:57:
Weet niet of het past in dit topic, maar heeft iemand toevallig al enig idee wanneer het Asrock Rack X470D4U board leverbaar gaat zijn in Nederland (en wat de verwachte retail prijs gaat zijn)?
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Yep. Ik wil juist van 3 Microservers naar 1 en volledig consolideren.ocf81 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:21:
[...]
Idd, een interessant bord! Ik heb al bij alternate gevraagd of ze deze konden leveren, maar ze konden dat op dit moment niet zeggen. Ik wil er wel 2 van, zodat al mijn proxmox machines dan IPMI hebben.
Heb nu 2x PVE en 1x FreeNAS, ik wil dat onderbrengen op 1 machine.
AMD Ryzen lijkt iets minder zuinig te zijn dan Intel's CPU's, maar ik vind het een ongelooflijk leuk platform en dit board snapt ook nog eens ECC, wat een pré is met ZFS.
Denk aan een nieuwste generatie Ryzen 5 of 7, met 6 of 8 cores, 32G geheugen, 2x 250G of 500G NVMe en 4x 5T HDD (die heb ik nog liggen). Past allemaal direct op het board. Stock koeler is prima daar.
Wil ik later naar 10G, kan dat, want 3 PCIe slots.
On-board VGA vind ik ook heerlijk, meer dan 640x480 hoeft het niet te kunnen en met een IPMI achtige is het vooral vertrouwd. (Ik heb een heel klein monitortje in de meterkast staan met VGA. 7" ofzo.)
Dus ja, hier zit ik echt op te wachten ook al is het slecht voor mijn portemonaille...
Naast IPMI is ook nog een voordeel dat de layout van de DIMMs dit bord beter geschikt maakt voor gebruik in rackmount cases. Nu nog een 2U heatsink vinden die geschikt is voor AM4. Helaas zijn de koelmogelijkheden voor dat soort cases in het geval van AM4 heel erg beperkt.
[edit] Ik zag net op reddit een link naar een site waar staat dat dit bord pas over een paar weken in productie zal gaan: https://forum.level1techs...et-server-board/139490/17
[edit] Ik zag net op reddit een link naar een site waar staat dat dit bord pas over een paar weken in productie zal gaan: https://forum.level1techs...et-server-board/139490/17
[ Voor 38% gewijzigd door ocf81 op 06-03-2019 20:14 ]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
AM4 valt eigenlijk nog wel mee wat betreft server-grade koeling, daarvoor heeft Dynatron de A24 voor 2U, de A18 voor 1U en de A19 voor grotere cases. Voor AM3 had ik destijds graag een A48G van Dynatron gehad, maar die was nog lastiger verkrijgbaar dan een Opteron 3300, waardoor ik met een Gelid Solutions Slim Silence A-Plus zat. Daarmee moest ik tijdens het bouwen opletten dat ik niets op de top-cover van de behuizing had liggen, omdat anders de fan klem kwam te zitten...
Verwijderd
Zijn deze temps een beetje in lijn?

Tot 4 cores boost naar 4.35Ghz en met 8 cores tegelijk (CB) 4.19Ghz. 2700X met een 360mm rad & 3 fans op silent. Geheugenkit werkt gewoon niet op 3200Mhz ondanks specificatie. Ik vermoed dat het een 3200Mhz Intel kit gewoon is die niet lekker werkt op een Ryzen.
Dan maar 2866 / laagst mogelijke timings.

Tot 4 cores boost naar 4.35Ghz en met 8 cores tegelijk (CB) 4.19Ghz. 2700X met een 360mm rad & 3 fans op silent. Geheugenkit werkt gewoon niet op 3200Mhz ondanks specificatie. Ik vermoed dat het een 3200Mhz Intel kit gewoon is die niet lekker werkt op een Ryzen.
Dan maar 2866 / laagst mogelijke timings.
Mja, nu is Ryzen natuurlijk officieel helemaal geen server platform dus ik snap ook wel een beetje dat er niet echt 2U heatsinks te krijgen zijn. (Uberhaupt is het aanbod serverborden met Ryzen karig.)ocf81 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:33:
Naast IPMI is ook nog een voordeel dat de layout van de DIMMs dit bord beter geschikt maakt voor gebruik in rackmount cases. Nu nog een 2U heatsink vinden die geschikt is voor AM4. Helaas zijn de koelmogelijkheden voor dat soort cases in het geval van AM4 heel erg beperkt.
Voor mij is die koeling geen probleem, ik ga in dit geval voor een PC behuizing en dan is de stock koeler prima. Ben allang blij dat het board ECC snapt, al is de prijs van ECC best pittig. Érgens twijfel ik toch nog daar aan, puur vanwege de prijs.
Hmm.[edit] Ik zag net op reddit een link naar een site waar staat dat dit bord pas over een paar weken in productie zal gaan: https://forum.level1techs...et-server-board/139490/17
$210, dus €185
Iets duurder dan ik had gehoopt, maar evengoed redelijk fair voor wat het bied.
Paar weken maakt me niet veel uit, ik zit eigenlijk toch te wachten op de 3e generatie Ryzen. Irritante is alleen dat je daarvoor nieuwe firmware op het board nodig lijkt te hebben en die er op krijgen *zonder* ondersteunde CPU is wat lastig. Dus dan zal ik enkel voor het flashen een 2e generatie Ryzen moeten kopen om die daarna meteen om te wisselen voor een 3e generatie...
Het enige andere serverbord wat ik ken voor Ryzen is de Tyan EX S8015, welke onverkrijgbaar lijkt te zijn in NL.unezra schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:43:
[...]
Mja, nu is Ryzen natuurlijk officieel helemaal geen server platform dus ik snap ook wel een beetje dat er niet echt 2U heatsinks te krijgen zijn. (Uberhaupt is het aanbod serverborden met Ryzen karig.)
Voor mij is die koeling geen probleem, ik ga in dit geval voor een PC behuizing en dan is de stock koeler prima.
Qua koeling heb ik nog wel een plannetje. Momenteel heb ik maar één 2U case waar ik een ryzen in heb zitten. Het huidige moederbord zitten de DIMMs in de weg, maar als ik dit moederbord installeer kan ik er een wraith max zonder de originele fan op zetten die ik met een duct middels fans (of één 7030 radiale ventilator, daar ben ik nog niet uit) van lucht voorzie. De duct maak ik dan met een 3D printer.
Plan B is een stoelendans met moederborden. Dan gebruik ik deze borden in een 4U case met grote koeler en gaat mijn Xeon in de 2U behuizing. Hoewel ik eigenlijk van de 4U cases af wil.
Als IPMI optioneel is voor jou kan je ook af met een B450M Pro4 voor ca €75 à €80. (of de opvolger daarvan die gelijk compatible is met de 3k serie)unezra schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:43: Ben allang blij dat het board ECC snapt, al is de prijs van ECC best pittig. Érgens twijfel ik toch nog daar aan, puur vanwege de prijs.
[...]
Hmm.
$210, dus €185
Iets duurder dan ik had gehoopt, maar evengoed redelijk fair voor wat het bied.
Zelf koop ik deze borden puur voor de aanwezigheid van IPMI en de layout van de DIMMs.
Leen CPU zou ook kunnen natuurlijk. Of anders kijken of de shop (er even van uit gaande dat niet alleen Alternate dit bord gaat verkopen) een bios update wil doen. Azerty doet dat bijvoorbeeld voor €9. En ik denk dat een A6 ook nog wel zou moeten werken. Maar als je gewoon wil flashen en dan wil doorverkopen is het misschien handiger om een 2e hands ryzen te kopen (hoeft niet per se een 2k ryzen te zijn) en die dan door te verkopen.unezra schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:43:
Paar weken maakt me niet veel uit, ik zit eigenlijk toch te wachten op de 3e generatie Ryzen. Irritante is alleen dat je daarvoor nieuwe firmware op het board nodig lijkt te hebben en die er op krijgen *zonder* ondersteunde CPU is wat lastig. Dus dan zal ik enkel voor het flashen een 2e generatie Ryzen moeten kopen om die daarna meteen om te wisselen voor een 3e generatie...
© ocf81 1981-infinity
Tenzij je een mobo hebt met een speciale BIOS flashback functie, heb je niet eens een CPU nodig om te flashen.unezra schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:43:
[...]
Maar aangezien je het daar niet over hebt zul je wel niet zo'n model hebben. Via tweakers zul je wel iets kunnen regelen denk ik.
[ Voor 9% gewijzigd door Wildfire op 06-03-2019 23:51 ]
ocf81 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 23:37:
[...]
Het enige andere serverbord wat ik ken voor Ryzen is de Tyan EX S8015, welke onverkrijgbaar lijkt te zijn in NL.
Qua koeling heb ik nog wel een plannetje. Momenteel heb ik maar één 2U case waar ik een ryzen in heb zitten. Het huidige moederbord zitten de DIMMs in de weg, maar als ik dit moederbord installeer kan ik er een wraith max zonder de originele fan op zetten die ik met een duct middels fans (of één 7030 radiale ventilator, daar ben ik nog niet uit) van lucht voorzie. De duct maak ik dan met een 3D printer.
Plan B is een stoelendans met moederborden. Dan gebruik ik deze borden in een 4U case met grote koeler en gaat mijn Xeon in de 2U behuizing. Hoewel ik eigenlijk van de 4U cases af wil.
Die B450 heeft maar 1 NIC on-board, vooralsnog wil ik er 2. Het lijkt er op of dat ding ook een Ryzen met APU nodig heeft en dat wil ik niet, want die ondersteunen geen ECC.[...]Als IPMI optioneel is voor jou kan je ook af met een B450M Pro4 voor ca €75 à €80. (of de opvolger daarvan die gelijk compatible is met de 3k serie)
Zelf koop ik deze borden puur voor de aanwezigheid van IPMI en de layout van de DIMMs.
IPMI is wel een pré. (Al moet ik zeggen dat ik ook relatief weinig in ILO zit, terwijl mijn Microservers dat allemaal wel hebben en het aangesloten & geconfigureerd is.)
Hmm, goeie.[...]
Leen CPU zou ook kunnen natuurlijk. Of anders kijken of de shop (er even van uit gaande dat niet alleen Alternate dit bord gaat verkopen) een bios update wil doen. Azerty doet dat bijvoorbeeld voor €9. En ik denk dat een A6 ook nog wel zou moeten werken. Maar als je gewoon wil flashen en dan wil doorverkopen is het misschien handiger om een 2e hands ryzen te kopen (hoeft niet per se een 2k ryzen te zijn) en die dan door te verkopen.
Azerty is sowieso wel een zinvolle kandidaat om het spul te kopen, als zij 'm voor €9,- kunnen flashen is dat goedkoper dan zelf met een extra CPU gaan lopen hannessen.
Ik ben echt op zoek naar een opvolger voor mijn Microservers. Wil terug van rond de 160W in de meterkast naar rond de 60W inclusief switches en andere spullen, zonder in te leveren op wat ik daar "nodig" heb. Kortom, één server ipv 3, die alles doet. (Nodig is een groot woord, los van iets van NAS functionaliteit kan alles ook op mijn router gedaan worden maar fin, beetje nerden op zijn tijd is nog altijd wel leuk.)
Als ik 100W weg kan halen daar, draai ik met mijn zonnepanelen met een beetje geluk opeens meer dan 100% van mijn jaarverbruik.
Helaas is de terugverdientijd wel iets van 3 jaar, het scheelt €200 per jaar aan stroom en een beetje opgetuigde server exclusief disks gaat rap richting €600. Aan de andere kant denk ik met zo'n setup met 32G of 64G ook makkelijk 6+ jaar te kunnen doen.
Dat was ik even vergeten. Ik gebruik zelf de Zotac ZT-71304-20L een GT710 met een PCI-e 1x link zodat ik het 16x slot vrij kan houden. Maar het voegt idd wel weer wat kosten toe aan een eventuele build.unezra schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 00:12:
Die B450 heeft maar 1 NIC on-board, vooralsnog wil ik er 2. Het lijkt er op of dat ding ook een Ryzen met APU nodig heeft en dat wil ik niet, want die ondersteunen geen ECC.
IPMI is wel een pré. (Al moet ik zeggen dat ik ook relatief weinig in ILO zit, terwijl mijn Microservers dat allemaal wel hebben en het aangesloten & geconfigureerd is.)
Ik moet zeggen dat ik IPMI wel mis, maar dat is vooral omdat ik nogal eens een foutje maak met netwerk shit en dan geen zin heb om een server uit het rek te trekken om dat lokaal op te lossen.
Ik ben zelf geen held in stroomverbruik terugdringen. Ik heb een klein appartement en wat ik verlies aan verbruik win ik voor een aardig deel weer terug in het niet verbruiken van gas. Ik heb dus niet zo'n goed beeld wat ik precies verbruik, mede omdat dat beeld ook wordt beïnvloed door de sporadische downtime (bijv. omdat ik geen zin heb om een server te fixen nadat ik iets verkeerd heb geconfigureerd o.i.d.) en gestage uitbreiding van het aantal servers over tijd.unezra schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 00:12:
...
Ik ben echt op zoek naar een opvolger voor mijn Microservers. Wil terug van rond de 160W in de meterkast naar rond de 60W inclusief switches en andere spullen, zonder in te leveren op wat ik daar "nodig" heb. Kortom, één server ipv 3, die alles doet. (Nodig is een groot woord, los van iets van NAS functionaliteit kan alles ook op mijn router gedaan worden maar fin, beetje nerden op zijn tijd is nog altijd wel leuk.)
Als ik 100W weg kan halen daar, draai ik met mijn zonnepanelen met een beetje geluk opeens meer dan 100% van mijn jaarverbruik.Scheelt bijna 1000kWh per jaar, terwijl we vorig jaar 740kWh te kort kwamen om quitte te spelen. (We zitten nu op iets meer dan 4000kWh per jaar, dat moet prima naar 3000 terug kunnen.)
Homelabs en budgetten...Helaas is de terugverdientijd wel iets van 3 jaar, het scheelt €200 per jaar aan stroom en een beetje opgetuigde server exclusief disks gaat rap richting €600. Aan de andere kant denk ik met zo'n setup met 32G of 64G ook makkelijk 6+ jaar te kunnen doen.

laat ik zeggen dat ik niet jouw discipline heb met mijn toys
[edit]
Overigens moet ik het plannetje met de Wraith MAXPrism (de koeler zat bij de 2700X) in de kast zetten omdat de richting van de vinnen niet gaat werken op dit bord. Maar de Noctua NH-L9x65 SE-AM4 die er nu in zit kan wel in de juiste richting worden gedraaid. Die is alleen net wat minder hoog waardoor het maximaal koelvermogen wat lager ligt.
[edit 2] Of ik koop gewoon de Inter-Tech A-24 (rebadged Dynatron koeler) die ik net tegen kwam. Gek dat deze eerst nergens te krijgen was, maar nu opeens wel.
[ Voor 9% gewijzigd door ocf81 op 07-03-2019 01:11 ]
© ocf81 1981-infinity
ocf81 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 00:56:
[...]
Dat was ik even vergeten. Ik gebruik zelf de Zotac ZT-71304-20L een GT710 met een PCI-e 1x link zodat ik het 16x slot vrij kan houden. Maar het voegt idd wel weer wat kosten toe aan een eventuele build.
Ik moet zeggen dat ik IPMI wel mis, maar dat is vooral omdat ik nogal eens een foutje maak met netwerk shit en dan geen zin heb om een server uit het rek te trekken om dat lokaal op te lossen.
Ik knutsel té weinig de laatste jaren, ook een van de redenen om mijn servers thuis kleiner te maken. Daarbij heb ik een PC met meer dan genoeg *oomp* om een lab omgeving op te draaien.
PC is een Ryzen 1700X met 64G geheugen. Dat hobbelt wel. Als ik spul heb wat ik na gebruik uit kan zetten kan het over het algemeen prima in een VirtualBox vmetje draaien. (En ik heb begrepen dat VBox met AMD inmiddels nested kan virtualiseren.)
Qua lokaal beheer staat hier een toetsenbord en monitor d'r naast die ik er zo in kan prikken. Hoeft niets los dus, enkel ff de VGA en USB stekker d'r in. IPMI of ILO is echt pure luxe die ik eigenlijk nooit nodig ga hebben, maar fin, het is wel leuk als het er op zit.
Het verwarmt hier de gang. Boven heb ik wel een klein 19" rack staan met een paar HP DL's d'r in (DL180, DL360 en DL380, G6 en G6), spul staat alleen al meer dan een een jaar uit. Zelfs de switch in het rack is niet aangesloten op de rest van het netwerk en staat niet aan.[...]
Ik ben zelf geen held in stroomverbruik terugdringen. Ik heb een klein appartement en wat ik verlies aan verbruik win ik voor een aardig deel weer terug in het niet verbruiken van gas. Ik heb dus niet zo'n goed beeld wat ik precies verbruik, mede omdat dat beeld ook wordt beïnvloed door de sporadische downtime (bijv. omdat ik geen zin heb om een server te fixen nadat ik iets verkeerd heb geconfigureerd o.i.d.) en gestage uitbreiding van het aantal servers over tijd.
Dat ik van mijn spul in de meterkast weet wat het trekt is omdat er een UPS voor hangt. Daar hangt álles achter, tot en met de verlichting in de meterkast aan toe. Toch prettig, stroomdips komen niet heel vaak voor maar knalt er eens een zekering uit, staat niet meteen alles uit.
Vind een beetje stroomverbruik niet zo erg, maar het moet nut hebben en een van de belangrijkste redenen dat ik wil downsizen is juist dat ik het eenvoudiger wil maken. Nu heb ik een setup waarbij er 3 machines aan *moeten* staan. Als ik dat terug breng naar 1, is die onderlaag lekker eenvoudig. Hyperconverged op 1 machine dus.
Kan ik ook het aantal switchpoorten terugbrengen, zelfs als ik die ene server voorzie van een quadkaart. (Dat is nog wel een optie, mocht ik toch voor een eenvoudiger ASRock bord gaan, d'r een HP 1G quadkaart in duwen en die later upgraden naar een 10G duo kaart. Kaarten heb ik liggen, dus dat is het probleem niet.)
Och...[...]
Homelabs en budgetten...![]()
![]()
laat ik zeggen dat ik niet jouw discipline heb met mijn toys
Mijn lab is allemaal 2e hands spul (die DL's dus), mijn PC is net iets meer dan een jaar oud en gloednieuw. Dit jaar wil ik misschien een nieuwe laptop kopen met 16G of 32G waar ook nog wel iets op kan draaien. (Dell Latitude, zelfde als ik voor mijn werk heb maar dan maximaal 13,2".)
Met mijn fysieke lab twijfel ik soms of ik 'm niet helemaal op ga heffen. Het is fantastisch om te hebben, maar ik gebruik het niet, of iig te weinig.
Mijn geld gaat op dit moment vooral op aan muziekspullen. Daar heb ik wat minder discipline mee...
[edit]
Overigens moet ik het plannetje met de Wraith MAXPrism (de koeler zat bij de 2700X) in de kast zetten omdat de richting van de vinnen niet gaat werken op dit bord. Maar de Noctua NH-L9x65 SE-AM4 die er nu in zit kan wel in de juiste richting worden gedraaid. Die is alleen net wat minder hoog waardoor het maximaal koelvermogen wat lager ligt.
[edit 2] Of ik koop gewoon de Inter-Tech A-24 (rebadged Dynatron koeler) die ik net tegen kwam. Gek dat deze eerst nergens te krijgen was, maar nu opeens wel.
Ik wil hier voor productie thuis juist géén 19", dat raak ik niet kwijt. Het enige 19" spul dat hier zou passen, moet op zijn kant.
Als nieuwe server wil ik een kleine Ryzen (denk ik, Intel ís ook leuk maar heck, ik heb nog nooit een AMD-based server gehad en cores, meer cores is gewoon leuk), in een miditower *met* window. Liefst met een compleet glazen zijkant. Probleem: de kast moet inverted zijn omdat 'ie met zijn linker zijkant tegen de muur komt te staan. Dat word een puzzel.
En waarom een window? Ach, mijn PC is ook één grote lamp aan de binnenkant. Ik vind het mooi. Vind het leuk om af en toe in mijn server te kunnen kijken. Dat ik er weinig mee doe en qua ICT hobby eigenlijk zo goed als stil lig, wil niet zeggen dat het niet af en toe kriebelt en ik nog steeds met plezier een kast open trek om er in te kijken. Daarom heb ik al dat spul ook nog.
Wel binnenkort een paar niet-PoE switches in V&A slingeren, die ga ik niet gebruiken. Ik wil naar één PoE switch. Mogelijk dit: pricewatch: TP-Link JetStream 24-Port Gigabit Smart PoE+ Switch with 4 SFP Sl...
Maar, er komt waarschijnlijk op kantoor een soortgelijke switch vrij van Aruba. 24 poorts, PoE. Er ís een kans dat ik die mee naar huis neem.
Jongens ik heb een probleem
Onderstaand systeem besteld voor de jaarlijkse lan party voor oude mannen (30+) .
Ik dacht dit jaar eens te kunnen shinen met onderstaande build. Echter nu blijkt dat msi b450 pro carbon ac niet op voorraad te zijn en dat de leverdatum steeds wordt opgeschoven.
Ik wil graag een moederbord voor volgende week.
Reden dat ik voor de b450 was gegaan was prijs/kwailiteit.
De msi heeft relatief goede vrm en alle extra's die ik wil, bijvoorbeeld ac1220
Graag wil ik een moederbord met ac1220 of dusdanig goedkoop dat ik een geluidskaart los erbij koop.
Daarnaast koop ik dit bord met eventueel de mogelijkheid voor een ryzen 3.
Opties
1. https://tweakers.net/pric...91/msi-b450-tomahawk.html
in combi met
https://tweakers.net/pricewatch/322485/asus-xonar-dgx.html
Reden 1 van de betere b450 bordjes voor een goede prijs.
2. https://tweakers.net/pric...-strix-x470-f-gaming.html
3. https://tweakers.net/pric...70-gaming-pro-carbon.html
Reden voor x470
- geluidskaart
- betere vrm
- toekomstgericht
- beter voor overclocken
Wat zouden jullie me aanraden?
Onderstaand systeem besteld voor de jaarlijkse lan party voor oude mannen (30+) .
Ik dacht dit jaar eens te kunnen shinen met onderstaande build. Echter nu blijkt dat msi b450 pro carbon ac niet op voorraad te zijn en dat de leverdatum steeds wordt opgeschoven.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed | € 196,- | € 196,- |
1 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | € 135,- | € 135,- |
1 | Gigabyte GeForce RTX 2070 GAMING 8G | € 546,- | € 546,- |
1 | NZXT H500 Zwart/Rood | € 72,90 | € 72,90 |
1 | Acer XF270HUA Zwart | € 554,99 | € 554,99 |
1 | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 49,99 | € 49,99 |
1 | Corsair K70 RGB MK.2 (Cherry MX Red, Qwerty US) | € 119,90 | € 119,90 |
1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 123,50 | € 123,50 |
1 | Corsair RM650x (2018) Zwart | € 101,- | € 101,- |
1 | Intel 660p 1TB | € 118,- | € 118,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.017,28 |
Ik wil graag een moederbord voor volgende week.
Reden dat ik voor de b450 was gegaan was prijs/kwailiteit.
De msi heeft relatief goede vrm en alle extra's die ik wil, bijvoorbeeld ac1220
Graag wil ik een moederbord met ac1220 of dusdanig goedkoop dat ik een geluidskaart los erbij koop.
Daarnaast koop ik dit bord met eventueel de mogelijkheid voor een ryzen 3.
Opties
1. https://tweakers.net/pric...91/msi-b450-tomahawk.html
in combi met
https://tweakers.net/pricewatch/322485/asus-xonar-dgx.html
Reden 1 van de betere b450 bordjes voor een goede prijs.
2. https://tweakers.net/pric...-strix-x470-f-gaming.html
3. https://tweakers.net/pric...70-gaming-pro-carbon.html
Reden voor x470
- geluidskaart
- betere vrm
- toekomstgericht
- beter voor overclocken
Wat zouden jullie me aanraden?
Met een build van die prijs, zou ik toch gewoon voor een x470 chipset gaan. Past beter bij je processor en geeft een wat completer systeem.
Daarnaast durf ik je geen moederbord aan te raden. Ondanks de goede adviezen hier, kun je op het gemak even het internet afspeuren. Heb het indertijd ook gedaan voor mijn bordje, de ASUS Strix B450-F. Wat ik trouwens wel uit het zoeken begreep, is dat de VRM's van de B450 borden niet echt zin in een stevige OC hebben. Ook het ASUS bordje van mij, die ook in je lijstje staat. Ik heb m'n pc dan ook niet gebouwd op een eventuele OC.
Daarnaast durf ik je geen moederbord aan te raden. Ondanks de goede adviezen hier, kun je op het gemak even het internet afspeuren. Heb het indertijd ook gedaan voor mijn bordje, de ASUS Strix B450-F. Wat ik trouwens wel uit het zoeken begreep, is dat de VRM's van de B450 borden niet echt zin in een stevige OC hebben. Ook het ASUS bordje van mij, die ook in je lijstje staat. Ik heb m'n pc dan ook niet gebouwd op een eventuele OC.
[ Voor 13% gewijzigd door Mosin op 09-03-2019 08:48 ]
Hmmm!
Ben even aan het zoeken naar de releasedates en prijzen van de nieuwe Ryzen's. Duurt helaas nog wel even.
https://www.techradar.com/news/amd-ryzen-3rd-generation
pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed
Kost nu € 165,- bij Azerty.
De nieuwe zou rond de €158,- uit moeten komen volgens de Google wisselkoers calculator.
Kortom, als dit klopt (en mijn steekproef is representatief), is de nieuwe Ryzen sneller, zuiniger *en* goedkoper dan de huidige generatie. (Al zal de huidige generatie mogelijk wel een pricedrop krijgen zodra de 3000 series beschikbaar is.)
Interessant!
Ik hoop vurig dat de releasedate klopt en dat ze dan ook beschikbaar komen in Nederland. Hoop dat het een beetje samen valt met de releasedate van de pricewatch: ASRock Rack X470D4U
Met een beetje geluk kosten CPU en board dan samen €360,- en dan komt er uiteraard nog geheugen bij (minimaal 32G, liefst non-reg ECC), 2x m.2 SATA (of NVMe, als het prijsverschil acceptabel is), fans en een kastje...
Ik begin steeds enthousiaster te worden over dit project.
Al was het oorspronkelijke plan om juist NIET aan zelfbouw te gaan doen en gewoon een off-the-shelf server te kopen. Maar helaas lijkt er niets te zijn dat lijkt op een HP Microserver en ook nog eens een beetje betaalbaar is. Dus och. Dan maar zelfbouw. Mijn vorige server was dat ook en die heeft meer dan prima gedraait. Nu wil ik alleen graag naar Ryzen toe, omdat het kan, omdat ik het leuk vind na jaren eens een niet-Intel server te draaien.
Nu hopen dat ik ook een goede inverted kast kan vinden zodat ik deze fans er in kan duwen:
pricewatch: Corsair HD140 RGB LED High Performance 140mm PWM Fan - Twin Pack ...
Waarom? Ik heb ze in mijn PC, ze bevallen prima, zijn stil en geven een gruwelijke bak licht.
Voor die paar € extra, vind ik dat dan nog wel leuk en als ik toch zelfbouw ga doen, waarom dan niet een klein beetje extra geld uitgeven puur aan wat uiterlijk vertoon.
Ben even aan het zoeken naar de releasedates en prijzen van de nieuwe Ryzen's. Duurt helaas nog wel even.
https://www.techradar.com/news/amd-ryzen-3rd-generation
AMD Ryzen 3000 chips will be launching alongside AMD Navi graphics cards in July
Even gekeken naar de prijzen (specifiek de 6-core Ryzen 5, omdat die voor mij het meest interessant lijkt):
- Ryzen 9 3850X: $499 (about £400, AU$700)
- Ryzen 9 3800X: $449 (about £350, AU$600)
- Ryzen 7 3700X: $329 (about £260, AU$450)
- Ryzen 7 3700: $299 (about £230, AU$400)
- Ryzen 5 3600X: $229 (about £180, AU$320)
- Ryzen 5 3600G: $199 (about £160, AU$270)
- Ryzen 5 3600: $178 (about £140, AU$240)
- Ryzen 3 3300X: $129 (about £100, AU$180)
- Ryzen 3 3300G: $129 (about £100, AU$180)
- Ryzen 3 3300: $99 (about £80, AU$140)
pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed
Kost nu € 165,- bij Azerty.
De nieuwe zou rond de €158,- uit moeten komen volgens de Google wisselkoers calculator.
Kortom, als dit klopt (en mijn steekproef is representatief), is de nieuwe Ryzen sneller, zuiniger *en* goedkoper dan de huidige generatie. (Al zal de huidige generatie mogelijk wel een pricedrop krijgen zodra de 3000 series beschikbaar is.)
Interessant!
Ik hoop vurig dat de releasedate klopt en dat ze dan ook beschikbaar komen in Nederland. Hoop dat het een beetje samen valt met de releasedate van de pricewatch: ASRock Rack X470D4U
Met een beetje geluk kosten CPU en board dan samen €360,- en dan komt er uiteraard nog geheugen bij (minimaal 32G, liefst non-reg ECC), 2x m.2 SATA (of NVMe, als het prijsverschil acceptabel is), fans en een kastje...
Ik begin steeds enthousiaster te worden over dit project.
Al was het oorspronkelijke plan om juist NIET aan zelfbouw te gaan doen en gewoon een off-the-shelf server te kopen. Maar helaas lijkt er niets te zijn dat lijkt op een HP Microserver en ook nog eens een beetje betaalbaar is. Dus och. Dan maar zelfbouw. Mijn vorige server was dat ook en die heeft meer dan prima gedraait. Nu wil ik alleen graag naar Ryzen toe, omdat het kan, omdat ik het leuk vind na jaren eens een niet-Intel server te draaien.
Nu hopen dat ik ook een goede inverted kast kan vinden zodat ik deze fans er in kan duwen:
pricewatch: Corsair HD140 RGB LED High Performance 140mm PWM Fan - Twin Pack ...
Waarom? Ik heb ze in mijn PC, ze bevallen prima, zijn stil en geven een gruwelijke bak licht.
Leuk dat je al die info hebt gevonden, maar dit is allemaal onofficieel en rumored. Zeker de G CPU's worden pas later verwacht te releasen. We weten niet wanneer ze de nieuwe CPU's releasen, AMD heeft midden 2019 genoemd maar dat is in mijn interpretatie tussen mei en juli.
Het lijkt me sowieso weinig efficient om de CPU en GPU tegelijk te releasen. Ten eerste omdat ze veel meer media aandacht krijgen als ze het staggered doen, maar ook omdat het weinig nut heeft: ofwel zijn de producten goed genoeg dat ze losstaand zelf verkopen ofwel is één van de producten zwak dat ze het ander (en dus een bundle) nodig hebben om verkocht te geraken. Dan krijg je sowieso veel meer interesse in het ene product dan het andere en dus mogelijk ook tekorten.
Het lijkt me sowieso weinig efficient om de CPU en GPU tegelijk te releasen. Ten eerste omdat ze veel meer media aandacht krijgen als ze het staggered doen, maar ook omdat het weinig nut heeft: ofwel zijn de producten goed genoeg dat ze losstaand zelf verkopen ofwel is één van de producten zwak dat ze het ander (en dus een bundle) nodig hebben om verkocht te geraken. Dan krijg je sowieso veel meer interesse in het ene product dan het andere en dus mogelijk ook tekorten.
[ Voor 7% gewijzigd door Phuncz op 09-03-2019 10:24 ]
Gezien de geruchten zou ik inderdaad wachten als je niet vandaag een upgrade nodig hebt. Dat Asrock bord wordt binnenkort pas in volume geproduceerd, dus ik verwacht het pas over ca. 1 maand hier in de winkel in NL, ervan uitgaande dat NL niet heel ver achter gaat lopen op de USA. [bron]
Voor de laatste geruchten rondom de launch date zou ik AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38 in de gaten houden.
Voor de laatste geruchten rondom de launch date zou ik AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38 in de gaten houden.
[ Voor 26% gewijzigd door ocf81 op 09-03-2019 12:34 ]
© ocf81 1981-infinity
De G boeit me dan weer niet.Phuncz schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 10:23:
Leuk dat je al die info hebt gevonden, maar dit is allemaal onofficieel en rumored. Zeker de G CPU's worden pas later verwacht te releasen. We weten niet wanneer ze de nieuwe CPU's releasen, AMD heeft midden 2019 genoemd maar dat is in mijn interpretatie tussen mei en juli.
De X mag, maar is waarschijnlijk overkill.
Hmmm. Zit wat in.Het lijkt me sowieso weinig efficient om de CPU en GPU tegelijk te releasen. Ten eerste omdat ze veel meer media aandacht krijgen als ze het staggered doen, maar ook omdat het weinig nut heeft: ofwel zijn de producten goed genoeg dat ze losstaand zelf verkopen ofwel is één van de producten zwak dat ze het ander (en dus een bundle) nodig hebben om verkocht te geraken. Dan krijg je sowieso veel meer interesse in het ene product dan het andere en dus mogelijk ook tekorten.
Dan maar hopen dat ze eerst de 3000 series CPU lanceren en dat juni een beetje klopt...
Goeie. Me daar maar even melden.ocf81 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 11:14:
Gezien de geruchten zou ik inderdaad wachten als je niet vandaag een upgrade nodig hebt. Dat Asrock bord wordt binnenkort pas in volume geproduceerd, dus ik verwacht het pas over ca. 1 maand hier in de winkel in NL, ervan uitgaande dat NL niet heel ver achter gaat lopen op de USA. [bron]
Upgrade heb ik vandaag niet nodig, huidige setup draait prima. Paar maanden meer of minder boeit niet. Ben toch nog op zoek naar de juiste kast en overigen componenten. (Al is RAM relatief simpel, 2x16G of 4x16G van het goedkoopste A-merk. *klaar* Alleen twijfel ik tussen ECC en non-ECC. Dat laatste is fors goedkoper, maar met ZFS word ECC sterk aangeraden dus twijfel ik tóch over ECC.)
Ik ga ook niet eerst dat bord aanschaffen, een 2000 serie CPU en dán upgraden naar de 3000 serie. Dan wacht ik wel wat langer tot de 3000 serie er is. Ze zeggen 15% meer performance én 15% lager stroomverbruik, da's interessant. Dan ben ik met een 6-core echt klaar. (De 6-core is nog goed betaalbaar, de 8-core zit meteen fors hoger en voor een server die 24/7 moet draaien is dat niet zo interessant. Heb nu ook zat aan de G1610T's en met 1 enkele 6-core, kan ik veel harder bursten.)
Oef, ECC-geheugen is inderdaad een behoorlijke meerprijs tegenwoordig. Halverwege afgelopen jaar was het net iets duurder dan non-ECC, maar het heeft zo te zien niet meegedaan met de prijsdaling. Dat zou van mij de komende maanden ook nog wel mogen bijtrekken, aangezien ook ik met de introductie van de 3000-serie er een thuisserver mee wil gaan vervangen.
Waar baseer je de GPU op? Ik vermoed namelijk van niet.unezra schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 13:49:
[...]
De G boeit me dan weer niet.Ik wil juist de reguliere, niet-G. (Dat AsRock bord heeft een eigen GPU on-board.)
Mijn punt was eerder dat als ze de G-series nu al vernoemen, dat er van de rest van de leaks ook weinig juist is.unezra schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 13:49:
[...]
De G boeit me dan weer niet.Ik wil juist de reguliere, niet-G. (Dat AsRock bord heeft een eigen GPU on-board.)
In de specs bij ASRock staat een ASPEED AST2500 genoemd als GPU. Een serverbord zonder GPU zou ook wel een beetje raar zijn.jopie schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 17:29:
[...]
Waar baseer je de GPU op? Ik vermoed namelijk van niet.
@Phuncz waar heb je die info vandaan?
© ocf81 1981-infinity
Oeps ja, ik bekeek de specs hier op Tweakers. Daar staat het nog niet.dcm360 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 10:26:
[...]
In de specs bij ASRock staat een ASPEED AST2500 genoemd als GPU. Een serverbord zonder GPU zou ook wel een beetje raar zijn.
@jopie Bij het invoeren heb ik de onboard GPU idd niet ingevoerd. Dat kan ook niet.
Met IPMI op het bord is het wel een gegeven dat die VGA-poort zijn eigen grafische mogelijkheid heeft en niet afhankelijk is van de CPU. (en dat was de hele reden om het import proces voor te zijn
)
Dit bord is gewoon héél interessant voor mensen met thuisservers om die reden.
Met IPMI op het bord is het wel een gegeven dat die VGA-poort zijn eigen grafische mogelijkheid heeft en niet afhankelijk is van de CPU. (en dat was de hele reden om het import proces voor te zijn
Dit bord is gewoon héél interessant voor mensen met thuisservers om die reden.
© ocf81 1981-infinity
En nu ook in een werkdag leverbaar!Balance schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 10:11:
De ASRock DeskMini A300 is nu te koop bij Megekko voor €159.
Reviews
AdoredTV zijn analyse en de release van de 2x00G reeks.
Heb net een upgradeset besteld, ga mijn 1600 vervangen door een 2700x en mijn rx480 door een RTX 2080.
(en de cx450 door een RM650x). De 1600 is niet echt de cpu voor highfps gaming.
(en de cx450 door een RM650x). De 1600 is niet echt de cpu voor highfps gaming.
@418O2 Waarom niet 3 maanden wachten? Een Ryzen 3K zou nog veel meer opleveren, terwijl de winst van de 2700X t.o.v. de 1600 niet supergroot is.
© ocf81 1981-infinity
Omdat ik ongeduldig ben.ocf81 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:19:
@418O2 Waarom niet 3 maanden wachten? Een Ryzen 3K zou nog veel meer opleveren, terwijl de winst van de 2700X t.o.v. de 1600 niet supergroot is.
Maak je maar klaar voor de teleurstelling dan.
Een 2700 is niet noemenswaardig sneller in games dan een 1600.
Ik wacht lekker op de 8 core R5 3xxx serie, de verwachting is dat die zo'n 5GHz lopen.
[ Voor 36% gewijzigd door unfor op 14-03-2019 13:56 ]
Ach, als je een beetje snel geheugen draait dan zal ook de 3xxx serie niet veel sneller zijn in games, om de simpele reden dat ook de 2xxx serie bij lange na geen bottleneck is in de huidige games. Over een paar jaar is dat wellicht anders, maar mijn 2700x in combinatie met ddr4-3000 wordt in de huidige generatie CPU-intensieve games (MH-world, AC-Odyssey, Total War(hammer) 2) maximaal 60% en gemiddeld zo'n 35% belast.unfor schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:42:
[...]
Maak je maar klaar voor de teleurstelling dan.
Een 2700 is niet noemenswaardig sneller in games dan een 1600.
Ik wacht lekker op de 8 core R5 3xxx serie, de verwachting is dat die zo'n 5GHz lopen.
Overigens is overkill altijd leuk, dus ik zou nu zelf ook wachten op de 3xxx als ik nu een processor wilde kopen, maar ik denk dat je vooralsnog geen noemenswaardig verschil zal zien.
De 2700x heeft een veel hogere turbo en betere IPC, dus het zal wel een stukje schelen. ik had zin in een upgrade en heb het wel even verdiend.
IPC is vrijwel 1:1, 2700X is niet verder over te clocken dan zijn turbo. 1600 doet gemiddeld 3.9 - 4.0.418O2 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:59:
De 2700x heeft een veel hogere turbo en betere IPC, dus het zal wel een stukje schelen. ik had zin in een upgrade en heb het wel even verdiend.
Ik blijf er bij, het is geen serieuze upgrade. Ik denk niet dat er veel zijn die anders van mening zijn.
Dat mag je vinden. Ik vroeg ook niet om advies, ik kondigde het alleen aan.unfor schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 14:02:
[...]
IPC is vrijwel 1:1, 2700X is niet verder over te clocken dan zijn turbo. 1600 doet gemiddeld 3.9 - 4.0.
Ik blijf er bij, het is geen serieuze upgrade. Ik denk niet dat er veel zijn die anders van mening zijn.
Mijn 1600 kwam niet stabiel boven de 3.75 zonder extreme voltages. 2700x doet 4.3 out the box.
Ik snap je mening en ik verwacht ook geen wonderen, ik wou gewoon net even wat meer power.
Die 2700X heb ik ook, heerlijke processor. Met gamen heb je misschien minder voordeel aar met heel veel andere zaken wel. En je kan altijd wel wachten, komt altijd iets beters. Lekker genieten van die 2700X.418O2 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:59:
Ik denk dat je bij spellen met een grote afhankelijkheid op een enkele draad zoals X-Plane 11, Arma 3 of DCS:World je het verschil echt merkt. De spellen die jij noemt zijn in vergelijking minder zwaar.Cens schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:49:
[...]
Ach, als je een beetje snel geheugen draait dan zal ook de 3xxx serie niet veel sneller zijn in games, om de simpele reden dat ook de 2xxx serie bij lange na geen bottleneck is in de huidige games. Over een paar jaar is dat wellicht anders, maar mijn 2700x in combinatie met ddr4-3000 wordt in de huidige generatie CPU-intensieve games (MH-world, AC-Odyssey, Total War(hammer) 2) maximaal 60% en gemiddeld zo'n 35% belast.
Overigens is overkill altijd leuk, dus ik zou nu zelf ook wachten op de 3xxx als ik nu een processor wilde kopen, maar ik denk dat je vooralsnog geen noemenswaardig verschil zal zien.
© ocf81 1981-infinity
Ja, dat zou inderdaad heel goed kunnen. Als je dit soort zware simulaties draait die heel erg leunen op pure kloksnelheid, dan zal je wel verschil zien inderdaad. Al denk ik dat je je, ook dan, kunt afvragen of het 'noemenswaardig' is, maar dat is voor iedereen verschillend.
Vergeet ook niet dat 'het waard zijn' voor een ieder kan verschillen. De waarde van geld is relatief.Cens schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 14:32:
Ja, dat zou inderdaad heel goed kunnen. Als je dit soort zware simulaties draait die heel erg leunen op pure kloksnelheid, dan zal je wel verschil zien inderdaad. Al denk ik dat je je, ook dan, kunt afvragen of het 'noemenswaardig' is, maar dat is voor iedereen verschillend.
Heb maar een heel systeem samengesteld. Een x470 Asus strix bord, 32gb Corsair rgb, h500i met extra lampjes, nxzt kraken cpu koeler. Kan ik mijn stiefvader terugbetalen voor alle pc's die ik vroeger van hem kreeg met mijn huidige.
En dan in augustus een 3000 cpu
[ Voor 21% gewijzigd door 418O2 op 14-03-2019 21:26 ]
@unezra Als kastje zou je wellicht eens naar dit ding kunnen kijken: pricewatch: Chenbro SR30169T3 (kwam ik tegen op Ars Technica)
Oops, verkeerde form factor
Oops, verkeerde form factor

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 15-03-2019 00:55 ]
© ocf81 1981-infinity
Verwijderd
Check die qvl list ... ik zit ook met 3200mhz geheugen vast op 2866 cl14 omdat ie voor geen mogelijkheid op de supported / rates speeds wil.418O2 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 14:37:
[...]
Vergeet ook niet dat 'het waard zijn' voor een ieder kan verschillen. De waarde van geld is relatief.
Heb maar een heel systeem samengesteld. Een x470 Asus strix bord, 32gb Corsair rgb, h500i met extra lampjes, nxzt kraken cpu koeler. Kan ik mijn stiefvader terugbetalen voor alle pc's die ik vroeger van hem kreeg met mijn huidige.
En dan in augustus een 3000 cpu
Voor de rest prima systeem, zou voor een nvme ssd gaan als je de boel toch assembleert. Die cpu hoef je ook niet te oc’en, dat doet ie zelf wel. Hier schiet ie omhoog naar 4350mhz.