Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:38
Verwijderd schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 02:05:
[...]

Check die qvl list ... ik zit ook met 3200mhz geheugen vast op 2866 cl14 omdat ie voor geen mogelijkheid op de supported / rates speeds wil.

Voor de rest prima systeem, zou voor een nvme ssd gaan als je de boel toch assembleert. Die cpu hoef je ook niet te oc’en, dat doet ie zelf wel. Hier schiet ie omhoog naar 4350mhz.
Ja die komt later. Neem een 1tb M2 en 500gb mx500 mee uit mijn huidige systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als het kan, installeer die M2 met een heatsink ipv zonder. Ik merk dat zonder heatsink de M2 toch gauw richting de 65 graden max oploopt bij intensief gebruik. Die lui van de PC winkel hebben het systeem weliswaar geassembleerd maar uit tijdsbesparing de M2 niet onder de heatsink van het plankje geplakt. Tevens is het tweede M2 slot vaak gecapped of gedeeld qua snelheid. Niet dat het wat uitmaakt / 3GB read/write stouw je toch niet zo snel vol.

Base OC'ing werkt heel goed op Ryzens. Je kunt hiermee de XFR op een hogere boost uit laten komen dan dat ie nu al doet. Alleen let wel, vanaf 104.5Mhz gaan de timings anders en wordt het ondanks de hogere clocks toch trager.

Zoveel nieuws om mee te spelen met AM4 O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:15

MazeWing

The plot thickens...

Verwijderd schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:57:
Tot 4 cores boost naar 4.35Ghz en met 8 cores tegelijk (CB) 4.19Ghz. 2700X met een 360mm rad & 3 fans op silent.
Het lijkt me zeer stug dat je dit soort snelheden haalt. Normaal gesproken haalt een 2700x met 1 core de 4.3GHz met eventueel +50 MHz als de temperatuur het toe laat. Met meerdere cores is het max toch echt rond de 3.9-4.0 met heel misschien af en toe een uitschieten naar 4.1

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MazeWing schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 21:05:
[...]

Het lijkt me zeer stug dat je dit soort snelheden haalt. Normaal gesproken haalt een 2700x met 1 core de 4.3GHz met eventueel +50 MHz als de temperatuur het toe laat. Met meerdere cores is het max toch echt rond de 3.9-4.0 met heel misschien af en toe een uitschieten naar 4.1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AmsjRN13LMGtT81WTSmJiQvT/full.jpg

Gemiddelde van 4.1 ~ 4.2Ghz. Zit een 360mm rad achter plus dat de TDC verhoogd is naar maximaal 160A. dit houdt in dat ie langer de boost zal gebruiken

Met gaming doet ie soms 4.35Ghz. Er was er eentje die via 4.65Ghz XFR haalt.

Mijn score is ongeveer 1850 punten. Volgens mij moet dat gemiddelde een slag hoger liggen. Ik werk op 2866Mhz geheugen en geen 3200 omdat het systeem weigert te booten op 3200Mhz. Oftewel het is een intel certified kitje en geen amd helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het bij 1 techtuber gezien dat zijn Ryzen-CPU een piekje van 4,6 GHz haalde. Maar ja, who gives a fuck? Het is maar een piekje. 4,1-4,2 GHz. is een prima resultaat, ik ben benieuwd naar wat dat met het vermogen doet als je 160A instelt.
@MazeWing
Typisch rond de 4,0 GHz wat ik heb gezien voor all core met fatsoenlijke (zoals een D15) koeling. Sommige kernen iets hoger, sommige iets lager.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2019 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6lsF0LMlo6HMZMBwtKF5fdPy/full.jpg

Derde tab is maximum verbruik. Het steekt op zo'n 160W wat natuurlijk meer is dan de opgegeven TDP van AMD zelf. Temps zouden iets lager kunnen maar dan moet ik van de silent profiel af. Ben echt zo gewend aan de stilte nu ten opzichte van de 8320 die ik voorheen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij stock is het bij een 2700X toch ongeveer 105W? Dus zo'n 55W extra?
Ik zou die stock koeler ook enkel met het stille profiel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 13:24

MrMarcie

CFMoto 650MT

Verwijderd schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 21:20:
[...]

[Afbeelding]

Gemiddelde van 4.1 ~ 4.2Ghz. Zit een 360mm rad achter plus dat de TDC verhoogd is naar maximaal 160A. dit houdt in dat ie langer de boost zal gebruiken

Met gaming doet ie soms 4.35Ghz. Er was er eentje die via 4.65Ghz XFR haalt.

Mijn score is ongeveer 1850 punten. Volgens mij moet dat gemiddelde een slag hoger liggen. Ik werk op 2866Mhz geheugen en geen 3200 omdat het systeem weigert te booten op 3200Mhz. Oftewel het is een intel certified kitje en geen amd helaas.
Volgens mij (kan zo even niet meer terugvinden draai voornamelijk Linux nu) had ik 1876 of zo. Standaard instelling en geheugen op 3200Mhz. Dus goede score heb jij dan toch? Volgens mij valt er niet zo heel veel bij te peuteren. Of je moet het voor de hobbie willen doen.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Alles is up and running. Geheugen deed het instant toen ik het XMP profiel selecteerde (Vengeance RGB Pro 4x8Gb). Loopt als een trein allemaal, zeer content mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje welke am4 moederborden zullen zonder enkel probleem de nieuwe 3xxx cpu draaien? of is daar nog geen enkel info voor beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Naar verwachting alle modellen die een BIOS update krijgen. Maar welke dat zijn is nu koffiedik kijken. Er is wel een gerucht/verwachting dat als er 12 en 16-core modellen komen, deze mogelijk een andere of nieuwe chipset nodig heeft maar dit is nog niet hard gemaakt.

Mijn verwachting is dat alle huidige X470 moederborden van de grote merken wel een update krijgen, zoals dat met de X370 borden ook is geweest tijdens de launch van de Ryzen 2000-series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 08:45:
Vraagje welke am4 moederborden zullen zonder enkel probleem de nieuwe 3xxx cpu draaien? of is daar nog geen enkel info voor beschikbaar?
Niks over bekend. Ik vermoed dat X370 en X470 het in ieder geval mogen verwachten en B450 ook wel. A320 en B350 is denk ik meer twijfelachtig. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 11:21:
[...]

Niks over bekend. Ik vermoed dat X370 en X470 het in ieder geval mogen verwachten en B450 ook wel. A320 en B350 is denk ik meer twijfelachtig. :)
Heb je een goede reden om daar aan te twijfelen? B350 en A320 zijn op de chipset na niet anders dan B450 borden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
unfor schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 11:27:
[...]
Heb je een goede reden om daar aan te twijfelen? B350 en A320 zijn op de chipset na niet anders dan B450 borden.
Ik denk dat het probleem niet zozeer chipset is, maar de manier waarop die borden uitgebracht zijn. Ryzen 1000 was een rushed launch met problemen van AMD haar kant, maar de moederbordfabrikanten lijken er ook bar weinig moeite ingestoken te hebben, in zowel kwaliteit als kwantiteit van hun aanbod. Eerst had je de maanden de tekorten aan X370 bordjes en vervolgens de vele comptabiliteitsproblemen met RAM. ASRock had hun waardeloze X370 K4 die na enkele maanden al EOL ging en als ik dieper ga graven vind ik denk ik nog wel meer.

Er zijn nog steeds borden die niet naar behoren functioneren met RAM, ondanks vele updates. De bekendste zijn de B350 PC Mate en de Asus X370 Prime Pro. De problemen lijken alleen groter te zijn geweest op de goedkopere B350's. Verder zijn heel wat B350's uitgerust met miserabele VRM's en heatsinks. Net genoeg voor een 1800X en dat is het wel.

Vervolgens komt er nog eens bij dat er al een tijdje verhalen rondgaan dat AMD wel heel veel SKU's heeft en dat de ruimte op de bioschips op begint te raken. Dan zouden bepaalde SKU's gedropt moeten worden, of de hele nieuwe lijn volgt niet op het oudere platform. Ik hou er ook rekening mee dat sommige B350 en A320 borden wel eens problematisch kunnen blijken te zijn in de ondersteuning van Ryzen 3000 om verschillende redenen, en dat de ondersteuning dan vervalt. Voor X370 kunnen ze het niet maken, want high end, maar zeker de goedkopere B350's en A320's zou ik er niet helemaal zeker van zijn dat je Ryzen 3000 support krijgt. Gebeurd het wel, mooi, maar ik ben er niet zeker van. :)

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-03-2019 11:39 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:22
Even een korte vraag: ik heb vandaag mijn Ryzen 5 2600 boxed binnengekregen (pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed). Maar onderop de koeler zit helemaal geen koelpasta. En ook in het doosje zie ik verder geen losse koelpasta meegeleverd. Dat is toch gek voor een boxed oplossing? Je gaat er toch vanuit dat dit dan meteen gebruiksklaar is.

Wat ik tot nu toe gelezen heb op buitenlandse sites is dat er eigenlijk gewoon koelpasta op de koeler moet zitten... maar is dat ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Was hij wel verzegeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09:03
Wat zit er dan op, heb je een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
Ja, er zat een 'plastic' zegel op met daarover een QC Passed sticker. Dus het zag er gewoon 'nieuw' uit.

Onderkant ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Hq29NRN/20190316-152440.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Daar zou zo'n koelpastasticker moeten zitten. Lijkt me sterk dat zoiets door de QC komt, misschien maandagochtendmodel... Geen sporen op de verpakking dat het eerder opengeweest was? Bv. zo'n doorzichtige sticker die wat vreemd gepositioneerd was, de bovenlaag van de kartonnen buitenkant die al wat los was door de vorige sticker die was losgetrokken?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
Borromini schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:29:
Daar zou zo'n koelpastasticker moeten zitten. Lijkt me sterk dat zoiets door de QC komt, misschien maandagochtendmodel... Geen sporen op de verpakking dat het eerder opengeweest was? Bv. zo'n doorzichtige sticker die wat vreemd gepositioneerd was, de bovenlaag van de kartonnen buitenkant die al wat los was door de vorige sticker die was losgetrokken?
Dat vermoeden had ik dus al. Nee, niets geks te zien. Hier nog een fototje van de sticker. Die was helemaal intact en ik heb hem dus zelf moeten doorsnijden.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/D4SRqkd/20190316-153242.jpg

Maar goed, dat wordt een mailtje naar Megekko dan. Beetje jammer dat ik er voor nu dan niets mee kan, maar het is maar zo. Heb ook geen recente tube meer liggen die ik er op kan smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrMarcie schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 01:22:
[...]

Volgens mij (kan zo even niet meer terugvinden draai voornamelijk Linux nu) had ik 1876 of zo. Standaard instelling en geheugen op 3200Mhz. Dus goede score heb jij dan toch? Volgens mij valt er niet zo heel veel bij te peuteren. Of je moet het voor de hobbie willen doen.
Cinebench is niet zo gevoelig voor RAM-snelheid/latency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrMarcie schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 01:22:
[...]

Ja het ligt allemaal redelijk in lijn. Het meeste ga je merken in games o.a waar geheugensnelheid wel meer een rol speelt.

Wellicht dat ik een leuke memory OC met strakkere timings nog toe kan passen maar DDR4 is compleet anders ten opzichte van DDR3 dat ik dromen kon. Ik begin er voorlopig nog niet aan omdat ik Primocache gebruik en memory errors kan ik echt niet hebben omdat er anders dataverlies op zal gaan treden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Verwijderd schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:35:
[...]

Cinebench is niet zo gevoelig voor RAM-snelheid/latency.
Heb ik geen verstand van ;)
Maar zag wel (klein) verschil op ram standard speed vs 3200

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

eborn schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:34:
[...]

Dat vermoeden had ik dus al. Nee, niets geks te zien. Hier nog een fototje van de sticker. Die was helemaal intact en ik heb hem dus zelf moeten doorsnijden.

[Afbeelding]

Maar goed, dat wordt een mailtje naar Megekko dan. Beetje jammer dat ik er voor nu dan niets mee kan, maar het is maar zo. Heb ook geen recente tube meer liggen die ik er op kan smeren.
Dat lijkt wel een sticker over een sticker, links is het een stuk doorzichtiger dan de rest van die sticker, ik kan me zelf ook niet herinneren dat er op mijn Ryzen-verpakking 'QC Passed' stond. Lijkt me refurb.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
Borromini schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:38:
[...]

Dat lijkt wel een sticker over een sticker, links is het een stuk doorzichtiger dan de rest van die sticker, ik kan me zelf ook niet herinneren dat er op mijn Ryzen-verpakking 'QC Passed' stond. Lijkt me refurb.
Dat linker deel dacht ik ook maar dat is een soort hologramstrip met het AMD logo er in. Aan de andere kant: als ik AMD zou zijn zou in een refurb gewoon in nieuw doosje stoppen, voor die paar centen. Misschien dat die QC sticker dan inderdaad verplicht is...

Overigens zie ik op foto's online waar de zegel door is ook geen QC sticker. Dus er zal wel weer iets mee aan de hand zijn. Erg vermoeiend 😂

Er zit inderdaad net voorbij de rand een 2e sticker overheen. Maar niet de complete sticker, alleen om hem dicht te krijgen. En die QC sticker moffelt dat weer een beetje weg. Zucht... refurb is 1, maar dan ook nog eens een refurb die niet klopt. Erg slecht.

[ Voor 25% gewijzigd door eborn op 16-03-2019 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrMarcie schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:36:
[...]

Heb ik geen verstand van ;)
Maar zag wel (klein) verschil op ram standard speed vs 3200
Het blijkt simpelweg uit de eerste reviews waarbij vaak slecht RAM werd gebruikt (2400 MT/s, rond de 2600 MT/s, slechte latencies) en latere reviews waarbij beter RAM werd gebruikt nadat duidelijk werd (wat een flink gevecht was, uiteindelijk was het een kleine Youtuber die de grote jongers wakker maakte en dat pas nadat veel kijkers klaagden) hoe belangrijk dat is voor de gaming performance. Bij Cinebench was het verschil nogal klein, bij gaming nogal groot. Als je het theotretisch bekijkt, ik kan me voorstellen dat er niet zo heel erg veel met data hoeft te worden geschoven voor Cinebench, het is vooral veel rekenwerk met af en toe wat data kopiëren voor de rekenopdrachten en het kopiëren van de pixelwaardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 11:38:
Vervolgens komt er nog eens bij dat er al een tijdje verhalen rondgaan dat AMD wel heel veel SKU's heeft en dat de ruimte op de bioschips op begint te raken.
Dat gerucht werd later weer ontkracht om de simpele reden dat de hoeveelheid data voor die extra SKU's zeer klein is, zelfs in verhouding tot de 16 MB of wat dan ook (afhankelijk van het model) die beschikbaar is.

edit
Ik wist niet dat ik als laatste had gerageerd want ik was via de terugbladerknop van de browser een pagina teruggegaan (ik kon dus ook niet zien wat de laatste reactie was zonder moeilijk te doen en de serverload onnodig te verhogen) en Tweakers gaf in de titel van het tabblad aan dat er 3 nieuwe reacties waren. Bugje? Ik sta geen krxd.net toe maar dat zou niet de oorzaak mogen zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2019 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Borromini schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:38:
[...]

Mogen ze een tweedehands product verkopen zonder te melden dat het refurbished is? -slik-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

offtopic:
* Borromini wijst naar de edit-knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:30
Verwijderd schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 16:33:
[...]

Mogen ze een tweedehands product verkopen zonder te melden dat het refurbished is? -slik-
Volgensmij mag dit gewoon. Vaak als er een krasje op zit doen ze dat niet meer, sommige webwinkels laten het zien als iets niet meer nieuw is zoals CoolBlue. Je hebt ook van die opkopers BuyBay. Het zou ook kunnen zijn dat producten worden ge-opent en weer netjes in de fabriek of iets dergelijks weer worden herpakt. Het was netter geweest als ze er gewoon wat koelpaste bij hadden gedaan, normaal zit het er op. Ik heb nog een koeler over van een 2600. Heb op mijn 2600 de koeler van de 2700x gedaan. Op de 2700x zit bij mij een custom waterloop vandaar.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Laatst online: 22-08 14:52
eborn schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:34:
[...]

[Afbeelding]

Als je nog wat ouwe pasta hebt liggen, dat spul blijft prima werken.
Ik heb hier AS5 wat ik al 10+ jaar op al mijn processoren heb gebruikt.
Zelfs die witte troep die je overal bij krijgt is prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Borromini
Tja, de user-interface op Tweakers heeft wat kleine probleempjes. Je plaatst een reactie, het maakt voor die laatste reactie een nieuwe pagina aan, je gaat terug naar de laatste pagina en ziet niet of dat er inmiddels een nieuwe reactie staat. Als ze simpelweg zouden toestaan dat je je reactie verwijdert (in ieder geval als er nog niet op is gereageerd via een citaat of binnen X minuten) dan had ik zelf die reactie verwijderd en het in de laatste reactie gestopt.
+ dat ik zwaar verkouden ben en daardoor minder alert ben.
Daniel. schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 17:35:
[...]

Volgensmij mag dit gewoon. Vaak als er een krasje op zit doen ze dat niet meer, sommige webwinkels laten het zien als iets niet meer nieuw is zoals CoolBlue. Je hebt ook van die opkopers BuyBay. Het zou ook kunnen zijn dat producten worden ge-opent en weer netjes in de fabriek of iets dergelijks weer worden herpakt. Het was netter geweest als ze er gewoon wat koelpaste bij hadden gedaan, normaal zit het er op. Ik heb nog een koeler over van een 2600. Heb op mijn 2600 de koeler van de 2700x gedaan. Op de 2700x zit bij mij een custom waterloop vandaar.
Dan moet de wetgeving maar snel veranderen, dit moet nadrukkelijk per wet worden verboden. Wil je een teruggestuurd product verkopen: netjes vermelden dat het refurbished is en een voldoende grote korting dat mensen bereid zijn om het te kopen. Strikt genomen zou hij het nu terug moeten sturen naar Megekko om Megekko een ongeopend model te laten sturen maar als Megekko niet die pakketkosten (verpakking + aangetekend verzenden) wil betalen...
Ja, als hij oude koelpasta heeft dan kan hij het oplossen maar dan nog heeft hij goede redenen om niet akkoord te gaan met refurbished. Misschien heeft de vorige persoon al de pin beschadigd zonder dat het direct afbrak, misschien zit er een kras op de die omdat hij lomp was etc.
Niet alle defecten merk je direct. Verder nog wat mogelijke hygiënische probleempjes. Als je iets bestelt wat als nieuw wordt verkocht dan moet het ook nieuw zijn!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2019 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:30
Verwijderd schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 19:01:
[...]

Dan moet de wetgeving maar snel veranderen, dit moet nadrukkelijk per wet worden verboden. Wil je een teruggestuurd product verkopen: netjes vermelden dat het refurbished is en een voldoende grote korting dat mensen bereid zijn om het te kopen. Strikt genomen zou hij het nu terug moeten sturen naar Megekko om Megekko een ongeopend model te laten sturen maar als Megekko niet die pakketkosten (verpakking + aangetekend verzenden) wil betalen...
Ja, als hij oude koelpasta heeft dan kan hij het oplossen maar dan nog heeft hij goede redenen om niet akkoord te gaan met refurbished. Misschien heeft de vorige persoon al de pin beschadigd zonder dat het direct afbrak, misschien zit er een kras op de die omdat hij lomp was etc.
Niet alle defecten merk je direct. Verde nog wat mogelijke hygiënische probleempjes. Als je iets besteld wat als nieuw wordt verkocht dan moet het ook nieuw zijn!
Wat is de definitie van nieuw. Dan gaan heel veel webwinkels failliet. Ik ben hem om bij megekko besteld en die was gewoon prima.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuw is dat de verpakking niet is geopend sinds dat het het magazijn van de leverancier (AMD, Intel, Sapphire...) heeft verlaten. Die winkels gaan niet failliet, ze moeten het gewoon verkopen met een billijke korting en het is aan de klant om te bepalen wat billijk is bij tweedehands. Dus zoals Coolblue dat doet. Maar goed, teveel offtopic dus hier laat ik het bij.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2019 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
Verwijderd schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 19:08:
Nieuw is dat de verpakking niet is geopend sinds dat het het magazijn van de leverancier (AMD, Intel, Sapphire...) heeft verlaten. Die winkels gaan niet failliet, ze moeten het gewoon verkopen met een billijke korting en het is aan de klant om te bepalen wat billijk is bij tweedehands. Dus zoals Coolblue dat doet. Maar goed, teveel offtopic dus hier laat ik het bij.
De kans is groot dat dat hier ook het geval is. Ik denk dat de webshop het product naar AMD heeft teruggestuurd, die hebben het gecheckt (maar slecht) en weer gesealed en teruggestuurd. De shop zou in mijn ogen zo'n product dan moeten gebruiken voor klanten die een RMA voor hun eigen CPU hebben. Maar in dit geval vertrouw ik die QC niet als er zoiets basaals wordt gemist.

[ Voor 12% gewijzigd door eborn op 16-03-2019 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als AMD hetzelfde pakket terugstuurde als dat de webshop naar hen opstuurde dan weet de webshop dat het tweedehands (refurbished) is. Overigens is de kans dan ook groot dat de persoon die het terugstuurde een n00b was die aan het prutsen was (het werkte niet doordat hij iets verkeerd deed en hij gaf de schuld aan de hardware omdat hij niet weet wat hij doet). Het ontbreken van de thermal paste wijst er duidelijk op dat iemand die CPU uit de verpakking heeft gehaald, in de socket heeft gedaan en dan een koeler erop heeft geplaatst. Het duidt op een prutser (iemand die voor het eerst een PC assembleert en niet de moeite neemt om zich erin te verdiepen hoe het werkt) en dat stelt mij niet gerust bij tweedehands hardware. :X
Hoe dan ook is de webshop verantwoordelijk, ook als AMD er geen nieuwe thermal paste op heeft gedaan (wat ze wel zouden moeten doen, naar mijn mening). Ik kan me voorstellen dat AMD er geen nieuwe thermal paste op doet omdat die koelers van Coolermaster komen.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2019 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zit ook overduidelijk sporen van dat de koeler is gebruikt en enige schoonmaakbeurt heeft gehad. Normaal hoort op iedere wraith koeler van AMD een vierkantje met een thermal goedje te zitten. Is weggehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

eborn schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:41:
[...]

Dat linker deel dacht ik ook maar dat is een soort hologramstrip met het AMD logo er in. Aan de andere kant: als ik AMD zou zijn zou in een refurb gewoon in nieuw doosje stoppen, voor die paar centen. Misschien dat die QC sticker dan inderdaad verplicht is...

Overigens zie ik op foto's online waar de zegel door is ook geen QC sticker. Dus er zal wel weer iets mee aan de hand zijn. Erg vermoeiend 😂

Er zit inderdaad net voorbij de rand een 2e sticker overheen. Maar niet de complete sticker, alleen om hem dicht te krijgen. En die QC sticker moffelt dat weer een beetje weg. Zucht... refurb is 1, maar dan ook nog eens een refurb die niet klopt. Erg slecht.
Je betaald voor nieuw moet je een nieuwe krijgen ook. Heb net even de dozen van mijn R2700X en 2200G bekeken, ziet niet zo'n QR proces sticker op. Ik zou gewoon een nieuwe eisen. Of een hoge korting. Snap niet dat Megekko dat doet. BEstel daar regelmatig spullen, ook CPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Verwijderd schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:41:
[...]

Het blijkt simpelweg uit de eerste reviews waarbij vaak slecht RAM werd gebruikt (2400 MT/s, rond de 2600 MT/s, slechte latencies) en latere reviews waarbij beter RAM werd gebruikt nadat duidelijk werd (wat een flink gevecht was, uiteindelijk was het een kleine Youtuber die de grote jongers wakker maakte en dat pas nadat veel kijkers klaagden) hoe belangrijk dat is voor de gaming performance. Bij Cinebench was het verschil nogal klein, bij gaming nogal groot. Als je het theotretisch bekijkt, ik kan me voorstellen dat er niet zo heel erg veel met data hoeft te worden geschoven voor Cinebench, het is vooral veel rekenwerk met af en toe wat data kopiëren voor de rekenopdrachten en het kopiëren van de pixelwaardes.
Het zal misschien bij zware games. In Assetto Corsa en rFactor2 scheelde het ongeveer 1 a 2 FPS. Op een al hoge FPS (90 / 110). Ook met renderen e.d. minimaal verschil. Vraag me af of het allemaal zoveel scheelt in dagelijks gebruik. Misschien met de eerste series of specifieke taken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Het heeft te maken met hoe vaak er hoeveel data uit de RAM moet komen en hoe lang die CPU-kernen daarop moeten wachten om verder te kunnen werken, Het scheelt dus veel tussen spellen en met goed programmeren kan je dat ongetwijfeld bij vele spellen verbeteren. Er zijn veel benchmarks te vinden op Youtube en ook gedrukte media met verschillende geheugen-afstellingen voor Ryzen. Zelfs alle grote jongens deden dat uiteindelijk nadat ze uit hun slaap ontwaakt waren. :p
Dat dit bij racespelletjes (jij noemt er 2) minder een probleem is verbaast me niet: bij racespellen is het zeer voorspelbaar wat er iets later getekend gaat moeten worden.

AMD gaat op GCN spreken over hoe je optimaliseert voor Ryzen. Ik kan alvast 1 optimalisatie voorspellen: meer cache gebruiken en minder vaak cache gebruiken (grotere stukken per keer). CCX-affnity zou ook geweldig zijn, zoveel mogelijk dezelfde taken op dezelfde CCX laten uitvoeren. Dit in verband met de cache.

Wat betreft Megekko, misschien zouden wij met zijn alleen een boze e-mail moeten sturen met de mededeling dat wij daar niet langer bestellen als ze refurbished shit blijven verkopen zonder het te vermelden en een korting te geven. Het zal snel gedaan zijn met die onzin als genoeg mensen dat doen. Is het niet zo dat je bij een lompe montage van de koeler ook nog eens kan hebben dat die niet meer netjes aansluit en dat dus de temperaturen hoger worden?

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2019 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:23
@Verwijderd, als ik nu voor zeg 50.000 euro aan processors bestel. Deze allemaal uit de doos haal, monteer en dan ga terugsturen. Wat moet een webwinkel dan doen volgens jou?

En ja, dit ruim 1500 keer doen is natuurlijk saai.

[ Voor 16% gewijzigd door Paprika op 16-03-2019 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrMarcie schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 20:53:
[...]

Je betaald voor nieuw moet je een nieuwe krijgen ook. Heb net even de dozen van mijn R2700X en 2200G bekeken, ziet niet zo'n QR proces sticker op. Ik zou gewoon een nieuwe eisen. Of een hoge korting. Snap niet dat Megekko dat doet. BEstel daar regelmatig spullen, ook CPU's.
En als de klant dat nu zo terugstuurt? Dat het voor de webshop lijkt alsof het product nooit geopend is geweest ... Ik weet dat dit vaak gebeurd, men doet wat verkeerds en wil toch het geld terughalen.
MrMarcie schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 20:58:
[...]

Het zal misschien bij zware games. In Assetto Corsa en rFactor2 scheelde het ongeveer 1 a 2 FPS. Op een al hoge FPS (90 / 110). Ook met renderen e.d. minimaal verschil. Vraag me af of het allemaal zoveel scheelt in dagelijks gebruik. Misschien met de eerste series of specifieke taken.
Slecht geschreven, multithread games zullen er 'last' van hebben omdat cores over een bepaalde bus moeten communiceren en dat schept latency. De CCX draait op dezelfde snelheid als het geheugen. Dus hoe sneller het geheugen hoe sneller die interne bus en hoe kleiner die latency wordt.

In de praktijk is het een paar procent verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Verwijderd schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 22:39:
[...]

En als de klant dat nu zo terugstuurt? Dat het voor de webshop lijkt alsof het product nooit geopend is geweest ... Ik weet dat dit vaak gebeurd, men doet wat verkeerds en wil toch het geld terughalen.

[...]
Dan zit er geen tweede sticker op. Is dus zeer duidelijk gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eborn
MrMarcie schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 20:53:
[...]

Ik ook, ook zakelijk. Nooit problemen tot nu toe, dus verwacht dat het een foutje is. We zullen het morgen wel horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Regelmatig besteld bij Megekko, nooit problemen en hele fijne webshop. Vast een foutje, wel vervelend, maar verwacht dat ze het gewoon netjes zullen herstellen.

Verder is dit wel OT dus misschien even laten gaan totdat @eborn een update post met de reactie van Megekko

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Qo9KbdLyAtFeVHX2InCZDKfT/thumb.jpg

Qua geheugen kan ik onmogelijk booten op de rated speeds (3200Mhz) en dat komt omdat het een Hynix kit betreft en geen samsung. Nou ja ik heb wat zitten spelen met Timings en het zaakje op 2933Mhz werkend weten te krijgen op CL15 enzo. 14 kan ook maar dat moet ik echt uitvoerig testen en gezien ik met Primocache werk ik geen zin heb in corruptie ofzo :P

Opzich niet verkeerd. Geheugen draait op 1.2V ipv rated 1.45V, 2933Mhz / 1T en CL15. Geardown / powerdown beide uit, ODT op 60Ohms. De rest gewoon stock.

1841 CB R15 is niet verkeerd. Mijn zwaar oc'ed 8320 op 4.8Ghz met DDR3 2400 deed amper 780 punten ofzo. :P Volgende stap is spelen met bclk. Hiermee krijg je de XFR op single-core 4.5Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 07:31:
[Afbeelding]

Qua geheugen kan ik onmogelijk booten op de rated speeds (3200Mhz) en dat komt omdat het een Hynix kit betreft en geen samsung. Nou ja ik heb wat zitten spelen met Timings en het zaakje op 2933Mhz werkend weten te krijgen op CL15 enzo. 14 kan ook maar dat moet ik echt uitvoerig testen en gezien ik met Primocache werk ik geen zin heb in corruptie ofzo :P

Opzich niet verkeerd. Geheugen draait op 1.2V ipv rated 1.45V, 2933Mhz / 1T en CL15. Geardown / powerdown beide uit, ODT op 60Ohms. De rest gewoon stock.

1841 CB R15 is niet verkeerd. Mijn zwaar oc'ed 8320 op 4.8Ghz met DDR3 2400 deed amper 780 punten ofzo. :P Volgende stap is spelen met bclk. Hiermee krijg je de XFR op single-core 4.5Ghz.
Niet eens met een X470 Strix-F? Ik had echt gedacht dat het met dat bordje wel zou werken. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 09:33:
[...]

Niet eens met een X470 Strix-F? Ik had echt gedacht dat het met dat bordje wel zou werken. :/
Inderaad. Ik kreeg mijn Hynix 3000 rated op 3066 stabiel en zelfs wat hoger (maar dan moest ik teveel klieren met voltage).

Momenteel vervangen door een 3466 Samsung kit omdat ik dat leuker vond :+

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Korvaag schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 11:49:
[...]

Inderaad. Ik kreeg mijn Hynix 3000 rated op 3066 stabiel en zelfs wat hoger (maar dan moest ik teveel klieren met voltage).
Hetzelfde hier. X370 Prime Pro en een 1700 en 3066MT/s was het maximale. Misschien doet Ryzen 3000 wonderen, anders vind ik het wel best. Dat of mijn RAM gaat weer (serieus, altijd geheugen bij mij) kapot en dan haal ik wel een setje B-die. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 11:55:
[...]

Hetzelfde hier. X370 Prime Pro en een 1700 en 3066MT/s was het maximale. Misschien doet Ryzen 3000 wonderen, anders vind ik het wel best. Dat of mijn RAM gaat weer (serieus, altijd geheugen bij mij) kapot en dan haal ik wel een setje B-die. :P
Haha zo zat ik ook. Ik had een Gigabyte bord maar dat ging defect. Toen voor meer euro de X470 Gaming-F besteld en toen ik dat werkend had besloten dat ik alsnog maar snelle B-die ging halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Mijn 2x8gb Corsair rgb pro Intel xmp latjes lopen op mijn strix x470 gewoon op docp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Hier ook een Strix X470-F Gaming en heb mijn G-Skill Flare-X (Samsung B-die) 3200MHz, C14, lopen op 3466MHz, C14, 1T zonder problemen (@1.4V).
Prima bordje en geen problemen mee gehad zover, ongeacht het geheugen dat ik erin doe en tot dusver is dit mijn 3de kitje.
Ik heb Corsair 3000MHz C15 gehad en Corsair 3200MHz, C16 en allen werkten gewoon met DOCP en hoefde verder niks te veranderen.
Laatste BIOS versie, 4406 AGESA 0.0.7.0 zit er al wel op en daar tot dusver geen problemen mee gehad.
Heb verder mijn 2700X ook nog op een offset voltage draaien van -0.08125V en dat geeft effectief een maximum voltage van 1.469V en alle cores boosten, mits temperatuur dat toelaat, tot 4.34GHz, uiteraard niet allemaal tegelijk.
De maximum boost voor alle cores tegelijk is tot dusver maximaal 4.19GHz, niet verkeerd voor een luchtgekoelde 8-core cpu van 105W.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:06

Nicap

Tsssk....

Vraagje over geheugen icm Ryzen 2400G. Ik heb een systeempje samengesteld en deze werkt prima.
Nu valt alleen het graphics gedeelte wat tegen. Nou is het geen hoogvlieger, dat weet ik ook. Als ik filmpjes kijken op YT over de gameplay van Division 2, zie ik dat dat er een stuk beter uitziet op 1080 en soepeler dat bij mij.
Toen ik de onderdelen samenstelde had ik 16GB geheugen geselecteerd. Achteraf was het alleen een enkel reepje van 16 en geen 2x8. Maakt dat nog veel verschil in performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Nicap schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 12:36:
Vraagje over geheugen icm Ryzen 2400G. Ik heb een systeempje samengesteld en deze werkt prima.
Nu valt alleen het graphics gedeelte wat tegen. Nou is het geen hoogvlieger, dat weet ik ook. Als ik filmpjes kijken op YT over de gameplay van Division 2, zie ik dat dat er een stuk beter uitziet op 1080 en soepeler dat bij mij.
Toen ik de onderdelen samenstelde had ik 16GB geheugen geselecteerd. Achteraf was het alleen een enkel reepje van 16 en geen 2x8. Maakt dat nog veel verschil in performance?
Ja dat kan inderdaad uitmaken in perfomance van je pc, want je geheugen draait nu single channel en geen dual channel.
Beter is 2 DIMM's van 8GB te halen, dan 1 van 16GB.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
DaLoona schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 12:22:
Hier ook een Strix X470-F Gaming en heb mijn G-Skill Flare-X (Samsung B-die) 3200MHz, C14, lopen op 3466MHz, C14, 1T zonder problemen (@1.4V).
Hmm. C14 haal ik niet. Moet ook zeggen dat ik omdat het 3466 geheugen is met CL16 ook nog niet zoveel geprobeerd heb :), laat staan het voltage verhogen (en ja, ik weet dat B-die dat pri-ma kan hebben).

Gewoon nog te lui geweest ;)

Oja, om ook op de rest ff te reageren. 2600X hier met undervolt -0,625. Performance OC-level 3. All-core van 4,1 en t/m vier cores tegelijk boosten naar 4,25 (2600X heeft nou eenmaal wat minder hoge clocks dan de 2700X).

Voltage komt niet boven de 1,45 uit. Ook niet bij single core boost.

[ Voor 22% gewijzigd door Korvaag op 19-03-2019 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nicap schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 12:36:
Ja, enorm. Niet alleen bottleneck je nu je CPU omdat er maar een geheugenkanaal is, maar dit doe je ook voor de GPU waar het nog veel meer uitmaakt. Laat die RX Vega 11 GPU nu ook nog eens behoorlijk geheugen bottlenecked zijn ongeacht single of dual channel RAM.

Je zal dus serieus moeten overwegen om een tweede identiek latje te kopen of een nieuwe 2x8GB set. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:06

Nicap

Tsssk....

Ik heb identieke 16GB besteld. Had al een vermoeden. Ben benieuwd naar het verschil.
Dan maar wat meer geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 09:33:
[...]

Als je het geheim weet om ze op 3200Mhz te krijgen dan krijg je een koekje van mij. Wellicht 2T ipv 1T ofzo. Ik zag ook een video dat bij sommige meer premium boards je een boot-voltage in kunt stellen waardoor de kit wel op wil starten, maar die hele optie zit er niet in.

2933 met CL15 en wellicht later nog CL14 met iets strakkere timings is nog wel mogelijk; maar voorlopig zit het systeem goed. Moet de NVME alleen nog overzetten; bij assemblage PC hebben ze dat ding in het tweede slot gestoken wat een gedeeld slot is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZnGOKYOCajgcsQwIbrG6vabE/full.jpg

Dit is de performance nu, voor een 970 EVO. Volgens mij zit ik aardig aan de grens ermee. Maar het kan geen kwaad die in het slotje te steken waar ook een dedicated heatsink voor in de plaats zit.

Toegegeven: DDR4 is echt een andere league vergeleken met DDR3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 19:01:
[...]

Als je het geheim weet om ze op 3200Mhz te krijgen dan krijg je een koekje van mij.
Als ik nu Ryzen 3000 zeg en gelijk krijg, telt het dan ook? :P
Soms werkt SoC naar 1,05 of 1,1v nog wel. Voor de rest heeft Zen+ dezelfde geheugencontroller als Zen. Het is denk ik dus gewoon hit and miss. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 19:01:
[...]

Als je het geheim weet om ze op 3200Mhz te krijgen dan krijg je een koekje van mij. Wellicht 2T ipv 1T ofzo. Ik zag ook een video dat bij sommige meer premium boards je een boot-voltage in kunt stellen waardoor de kit wel op wil starten, maar die hele optie zit er niet in.

2933 met CL15 en wellicht later nog CL14 met iets strakkere timings is nog wel mogelijk; maar voorlopig zit het systeem goed. Moet de NVME alleen nog overzetten; bij assemblage PC hebben ze dat ding in het tweede slot gestoken wat een gedeeld slot is.
Heb je ze wel in de juiste slots, A2 en B2, zitten?
Bij Ryzen heb je nl. één memorychannel waarin DOCP niet wil booten en ~2933MHz het maximum is, ik heb hier ook de nodige problemen mee gehad en de Asus helpdesk wees me hierop.
In de manual staat, bij het plaatsen van DIMM's, "wordt aangeraden" (bij het plaatsen van de DIMM"s in slots A2 en B2), zonder opgaaf van reden waarom dat wordt aangeraden.

[ Voor 4% gewijzigd door DaLoona op 19-03-2019 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 19:08:
[...]

Als ik nu Ryzen 3000 zeg en gelijk krijg, telt het dan ook? :P
Soms werkt SoC naar 1,05 of 1,1v nog wel. Voor de rest heeft Zen+ dezelfde geheugencontroller als Zen. Het is denk ik dus gewoon hit and miss. :)
Al geprobeerd. Het probleem is gewoon de sticks. Het zijn intel certified's en ik ben niet de enige die problemen heeft met de Hynix op Ryzen 2 platform. Ik mag niet klagen gezien ik het werkend heb gekregen @ 2933. Sommige komen niet eens verder dan 2400Mhz.
DaLoona schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 19:09:
[...]

Bij Ryzen heb je nl. één memorychannel waarin DOCP niet wil booten en ~2933MHz het maximum is, ik heb hier ook de nodige problemen mee gehad en de Asus helpdesk wees me hierop.
In de manual staat, bij het plaatsen van DIMM's, "wordt aangeraden" (bij het plaatsen van de DIMM"s in slots A2 en B2), zonder opgaaf van reden waarom dat wordt aangeraden.
Als A2 gewoon Slot 2 van 2 is dan zou je wellicht een goed punt hebben. Alles zit in slot 1 & 3, niet 2 & 4 in dit geval. Ik ga dat eens proberen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:17
Msi b450 mortar in gebruik genomen mooi bordje voor dat geld.
2600x draait op 4.2 ghz zonder problemen en na wat aanpassingen in de bios loopt het geheugen ,
Op 3200 mhz .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 12-09 10:51
Beaudog schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 23:03:
Msi b450 mortar in gebruik genomen mooi bordje voor dat geld.
2600x draait op 4.2 ghz zonder problemen en na wat aanpassingen in de bios loopt het geheugen ,
Op 3200 mhz .
Klinkt goed, welk geheugen gebruik je hiervoor?

Ik twijfel tussen de ASRock B450M Pro4 en de B450 Mortar, waarbij ik lees dat het BIOS van de Asrock beter/uitgebreider is en de Mortar weer meer aansluitingen heeft (S/PDIF!).

Kun jij iets vertellen over het BIOS? En dan vooral m.b.t. undervolt mogelijkheden?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PASware schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 08:12:
[...]

Klinkt goed, welk geheugen gebruik je hiervoor?

Ik twijfel tussen de ASRock B450M Pro4 en de B450 Mortar, waarbij ik lees dat het BIOS van de Asrock beter/uitgebreider is en de Mortar weer meer aansluitingen heeft (S/PDIF!).

Kun jij iets vertellen over het BIOS? En dan vooral m.b.t. undervolt mogelijkheden?
De MSI is gewoon beter. Betere VRM's, bios flash van een USB stick, sinds een paar maanden ook eindelijk offset vcore. Verder schijnen de ASRock bordjes meer problemen te hebben met RAM comptabiliteit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Geheugen is gskill Trident 3600 MHz .
Undervolten heb ik me niet in verdiept ,
De bios ziet er prima uit het zal alleen niet zo uitgebreid zijn als duurdere moederborden .
Maar voor die 100 euro is het zeker geen miskoop

[ Voor 17% gewijzigd door Beaudog op 20-03-2019 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Tijdje terug BIOS 4406 op mijn Strix X470-F gezet, maar heb nu ineens dat cpu niet meer zo hoog boost als voorheen. Ik vond het al zo stil tijdens gamen en heb eens Cinebench R15 gedraaid en tot mijn verbazing was de score nog maar ~1770, waar ik voorheen ~1840 haalde. Cpu doet dan nog maar ~3.9GHz, waar die eerst ~4.1 deed.
Van alles geprobeerd, clear CMOS, laatste/oudere chipset drivers, in BIOS alles op auto, maar cpu wil niet meer op die snelheid lopen, ook zie je dat cpu temperatuur niet boven de 55°C uitkomt tijdens Cinebench.
Oude BIOS terug flashen gaat ook ineens niet meer, want dan krijg je de melding "this is not a proper BIOS file", terwijl ik die rechtstreeks van de site download op een USB stick en daarop uitpak.
Inmiddels contact opgenomen met Asus helpdesk en wacht af wat zij te vertellen hebben.
Het lijkt wel of het voltage "geremd" wordt, want dat kakt enorm in, ook met LLC, tijdens benchen.
Wellicht dat het iets te maken heeft met nieuwe AMD cpu's en de stroomvoorziening geknepen wordt om de nieuwere cpu's met een hogere TDP toch te laten draaien op dit bordje ???
Er stond immers op de site bij deze BIOS: Update AGESA 0070 for the upcoming processors and improve some CPU compatibility en alle huidige cpu's, inclusief de Athlons die net uit zijn/komen, worden ondersteunt met eerdere BIOS versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Je kan met asus niet meer terug flashen .
Kan je hem niet gewoon op 4.1 zetten op alle cores .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Beaudog schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:13:
Je kan met asus niet meer terug flashen .
Kan je hem niet gewoon op 4.1 zetten op alle cores .
Totdat ik deze erop zette kon ik gewoon terug naar vorige versies, regelmatig gedaan zonder problemen.
En ja kan, ik kan zelfs naar 4.25GHz, maar ik wil niet continue op 4.1GHz draaien, met een vast voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Ok bij mijn x370 mini itx ging het ook niet ,
Dat terug flashen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Beaudog schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:22:
Ok bij mijn x370 mini itx ging het ook niet ,
Dat terug flashen .
Ik heb een tijd lopen zoeken naar de beste BIOS voor mijn geheugen OC en heb toen regelmatig lopen switchen tussen 4008, 4011 en 4018 en heb heen en weer lopen flashen en nooit problemen mee gehad.
Ik zeg altijd, if it ain't broke, don't try to fix it, maar nu toch zo stom gedaan |:(
Op Asus forum staan trouwens zelfde posts, over cpu boost. Schijnbaar moet je PBO nu activeren in Ryzen master }:|
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?102858-Asus-Strix-X470-F-Gaming-owners-thread/page88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Geheugen dat was bij wel ok dat liep zonder problemen op 3600 MHz .
Ik heb ook een msi b450 en daar moest ik wel
Het een en het ander aanpassen om in iedergeval
Op 3200 uit te komen .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Korvaag
[...]

Dat is vrij simpel. De geheugensloten zijn ingericht volgens het 'daisy chain' principe en er zijn dus altijd 2 sloten die minder presteren dan de andere 2. Dit is op bijna elk bord het geval. Dit heeft te maken met de fysieke inrichting van het bord (lengte van de kanalen van memory controller naar de slots). Een alternatief is T-topology waarbij elk slot hetzelfde presteert maar waarbij je met 2 dimms minder hoge clocks haalt dan met daisy chain.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Als je nog struggled met je memory dan is dit interessant:

Techpowerup: AMD Ryzen Memory Tweaking & Overclocking Guide by 1usmus

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaLoona schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:02:
Tijdje terug BIOS 4406 op mijn Strix X470-F gezet, maar heb nu ineens dat cpu niet meer zo hoog boost als voorheen. Ik vond het al zo stil tijdens gamen en heb eens Cinebench R15 gedraaid en tot mijn verbazing was de score nog maar ~1770, waar ik voorheen ~1840 haalde. Cpu doet dan nog maar ~3.9GHz, waar die eerst ~4.1 deed.
Van alles geprobeerd, clear CMOS, laatste/oudere chipset drivers, in BIOS alles op auto, maar cpu wil niet meer op die snelheid lopen, ook zie je dat cpu temperatuur niet boven de 55°C uitkomt tijdens Cinebench.
Oude BIOS terug flashen gaat ook ineens niet meer, want dan krijg je de melding "this is not a proper BIOS file", terwijl ik die rechtstreeks van de site download op een USB stick en daarop uitpak.
Inmiddels contact opgenomen met Asus helpdesk en wacht af wat zij te vertellen hebben.
Het lijkt wel of het voltage "geremd" wordt, want dat kakt enorm in, ook met LLC, tijdens benchen.
Wellicht dat het iets te maken heeft met nieuwe AMD cpu's en de stroomvoorziening geknepen wordt om de nieuwere cpu's met een hogere TDP toch te laten draaien op dit bordje ???
Er stond immers op de site bij deze BIOS: Update AGESA 0070 for the upcoming processors and improve some CPU compatibility en alle huidige cpu's, inclusief de Athlons die net uit zijn/komen, worden ondersteunt met eerdere BIOS versies.
Extended PBO instellen? Alles is gereset naar normale waardes met een flash he. Wellicht dat je dat ff in moet stellen.
DDR4 is zo complex ten opzichte van DDR3.... :P

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2019 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:39:
[...]

Extended PBO instellen? Alles is gereset naar normale waardes met een flash he. Wellicht dat je dat ff in moet stellen.
Is niet de eerste keer dat ik flash en ik weet wat te doen daarna, doe dit al ~20 jaar ;)
Asus heeft gewoon PBO uit de BIOS gehaald of in ieder geval een stuk minder agressief gemaakt, het heet sinds 4204 ook gewoon XFR en je kan het enablen in 4406, maar de boel wordt gewoon niet van genoeg prik voorzien, Vcore valt terug tot 1.2V, zelfs met LLC, waardoor de cpu niet meer boven de 4GHz uitkomt (all core).
Kijk maar eens op die link in mijn vorige post, zijn meer mensen die erover klagen.
Geen nood, gewoon op de ouderwetse manier terug geflashed naar 4204, met behulp van DOS op stick en Afudos. In die versie werkt PBO gewoon weer.
Is alleen omslachtiger (en moest even graven in bladwijzers voor een tutorial, had het zo al tijden niet meer gedaan), voor 4406 kon je gewoon heen en weer flashen vanuit de BIOS.

Edit:
En ja ik weet ook waar XFR voor staat, eXtended Frequency Range, dit is de benaming voor de " extra turbo" van de eerste Ryzen cpu's (gaf je nog eens 100MHz extra boven op de normale turbo als power en temp. limits dat toelieten).

[ Voor 24% gewijzigd door DaLoona op 20-03-2019 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh goed dat je het verkondigd. Ik zat al te twijfelen of ik die BIOS update zou uit moeten voeren if it aint broke dont fix it.

Ik heb hetzelfde bordje trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:58
@DaLoona Gigabyte had enkele maanden terug voor de Gaming 7 ook met een bios update allerlei PBO settings verwijderd, hierdoor was ik genoodzaakt opnieuw te tunen om m'n 2700X maximaal te straffen(1,5V 4372MHz all core(non AVX loads).
Zou het soms AMD zijn die fabrikanten beperkt in PBO instellingen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:28:
Oh goed dat je het verkondigd. Ik zat al te twijfelen of ik die BIOS update zou uit moeten voeren if it aint broke dont fix it.

Ik heb hetzelfde bordje trouwens.
Niet doen dus zou ik zeggen, ik was het proefkonijn in dit geval :+
Je gaat er meer op achteruit dan vooruit. Even afwachten wat de helpdesk van Asus hierop te zeggen heeft, heb ze gevraagd waarom PBO nu ineens slechter is.
Razkin schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:46:
@DaLoona Gigabyte had enkele maanden terug voor de Gaming 7 ook met een bios update allerlei PBO settings verwijderd, hierdoor was ik genoodzaakt opnieuw te tunen om m'n 2700X maximaal te straffen(1,5V 4372MHz all core(non AVX loads).
Zou het soms AMD zijn die fabrikanten beperkt in PBO instellingen?
Dat kan, maar waarom zouden ze dat doen? Heb niet echt gelezen dat PBO cpu's sloopt of dat er iets anders mee aan de hand is. Heb het al vanaf dag één aanstaan en niks geks gemerkt of last van degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
@Verwijderd Wat voor geheugen heb je? Ik wil wel een poging wagen om die 3200(of zelfs hoger) te halen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door ECP0WERS op 20-03-2019 16:06 ]

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ECP0WERS schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:05:
@Verwijderd Wat voor geheugen heb je? Ik wil wel een poging wagen om die 3200(of zelfs hoger) te halen ;)
Hynix setje, 2x 16GB:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nd1moGv2prJxi7uxWFOZHJZc/full.jpg

dump van huidige settings, op ongeveer 2933 / CL15.
DaLoona schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:52:
[...]

Niet doen dus zou ik zeggen, ik was het proefkonijn in dit geval :+
Je gaat er meer op achteruit dan vooruit. Even afwachten wat de helpdesk van Asus hierop te zeggen heeft, heb ze gevraagd waarom PBO nu ineens slechter is.

[...]

Dat kan, maar waarom zouden ze dat doen? Heb niet echt gelezen dat PBO cpu's sloopt of dat er iets anders mee aan de hand is. Heb het al vanaf dag één aanstaan en niks geks gemerkt of last van degradatie.
Er wordt een onevenredig hoog voltage weliswaar gepompt in die CPU's voor korte tijd. Ik weet niet of dat er wat mee te maken had, wellicht dat AMD op de wat meer safere side wil zitten ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/w84lb89l51211.png

Ze zeggen dat het binnen de marge valt. Ik heb geen idee. Het boost hier vrolijk @ 4.35Ghz. Met wat BCLK tuning kan dat zelfs naar 4.5Ghz (binnen de 104Mhz blijven ivm timings) als je een beetje een goede chip hebt.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2019 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:08:
[...]

Hynix setje, 2x 16GB:

[Afbeelding]

dump van huidige settings, op ongeveer 2933 / CL15.

[...]

Er wordt een onevenredig hoog voltage weliswaar gepompt in die CPU's voor korte tijd. Ik weet niet of dat er wat mee te maken had, wellicht dat AMD op de wat meer safere side wil zitten ofzo.

[Afbeelding]

Ze zeggen dat het binnen de marge valt. Ik heb geen idee. Het boost hier vrolijk @ 4.35Ghz. Met wat BCLK tuning kan dat zelfs naar 4.5Ghz (binnen de 104Mhz blijven ivm timings) als je een beetje een goede chip hebt.
Wil je er ook een screenshotje bij doen van Ryzen Timing Checker? :)https://www.techpowerup.com/download/ryzen-timing-checker/

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:08:
[...]

Ja dat klopt en ik ben daar eerlijk gezegd geen fan van ook al is het maar voor korte tijd.
Ik draai nu met een off-set Vcore van -0.08125V en kom effectief uit op 1.469V en alle cores boosten dan regelmatig naar de 4.34GHz, met een max. temperatuur van 68.5°C tijdens bijv. Cinebench en ~65°C tijdens games, all-core boost van ~4.19GHz en dat vind ik prima zo.
Bclk heb ik nog niet veel mee gedaan, maar memorycontroller is wel een goede in mijn cpu, met huidig setje G-Skill kan ik tot 3600MHz, C15 @1.43V, maar dat brengt niet veel meer dan mijn huidige 3466MHz.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a26EXNe.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ECP0WERS schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:15:
[...]

Wil je er ook een screenshotje bij doen van Ryzen Timing Checker? :)https://www.techpowerup.com/download/ryzen-timing-checker/
Alles stock op de CL latency, GD en nog een setting na.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ekeP5ccQUYfhu0V2IeXJSLrt/full.jpg
DaLoona schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 16:30:
[...]

Ja dat klopt en ik ben daar eerlijk gezegd geen fan van ook al is het maar voor korte tijd.
Ik draai nu met een off-set Vcore van -0.08125V en kom effectief uit op 1.469V en alle cores boosten dan regelmatig naar de 4.34GHz, met een max. temperatuur van 68.5°C tijdens bijv. Cinebench en ~65°C tijdens games, all-core boost van ~4.19GHz en dat vind ik prima zo.
Bclk heb ik nog niet veel mee gedaan, maar memorycontroller is wel een goede in mijn cpu, met huidig setje G-Skill kan ik tot 3600MHz, C15 @1.43V, maar dat brengt niet veel meer dan mijn huidige 3466MHz.
De degradatie van een chip zit 'm juist in langdurig, op een hoog voltage werken. In verschillende OC sessies met oudere chips merkte ik dat wanneer je IBT langdurig draaide de CPU on the fly gewoon aan het degraderen was. Wanneer het ding afgekoeld was, was normale werking op de oorspronkelijke clock (OC) weer van toepassing. Als AMD schrijft dat het zo intended is dan hoef ik er ook niet aan te zitten verder.

Manueel overklokken ten opzichte van PBO haalt niet zoveel uit. Het zit allemaal al vrij hoog tegen het plafond aan en het proces laat niet meer dan 4.2 ~ 4.3GHz all cores toe. Je moet enorm veel geluk hebben om 4.4Ghz all cores te kunnen halen.

Wat dat betreft was het FX platform 'leuker' > die deden bijna allemaal 4.8 ~ 5.2Ghz van de oorspronkelijke 3600Mhz. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eborn
Help!!!! schreef op maandag 18 maart 2019 @ 19:02:
Regelmatig besteld bij Megekko, nooit problemen en hele fijne webshop. Vast een foutje, wel vervelend, maar verwacht dat ze het gewoon netjes zullen herstellen.

Verder is dit wel OT dus misschien even laten gaan totdat @eborn een update post met de reactie van Megekko
offtopic:
Processor is keurig direct omgeruild voor een gesealed exemplaar (waar wel netjes pasta op zit) en ik ontvang een vergoeding voor de gemaakte retourkosten. Dus prima opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik had niet anders verwacht, ze hebben niet voor niks een goede reputatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Zelf na een kort uitstapje naar een 9900K toch weer een Ryzen gekocht. De 2700 @ 245€ is momenteel echt een koopje :)

Zit zelf met een dual rank Hynix CFR kitje (Ripjaws V 3600C19 2x16GB) maar met een beetje tweaken er toch best een aardig resultaat uit kunnen halen. Klaar ben ik er nog niet mee maar het is zeker een mooi begin :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PS20h3iJxgp4kUCLrTqNMTnc/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De nieuwe biossen lijken wel degelijk Zen 2 support te bevatten. Echter ook aardig wat berichten dat PBO niet (goed) meer werkt.:

MSI Rolls Out AMD 400-series BIOS Updates with "Zen 2" Microcode

Behalve MSI heeft ook Asus (en misschien anderen ook) deze biossen uitgerold:

"CROSSHAIR VI HERO BIOS 6808
Update AGESA 0070 for the upcoming processors and improve CPU compatibility.
ASUS strongly recommends installing AMD chipset driver 18.50.16 or later before updating BIOS."

[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 20-03-2019 20:34 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Help!!!! schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 20:33:
De nieuwe biossen lijken wel degelijk Zen 2 support te bevatten. Echter ook aardig wat berichten dat PBO niet (goed) meer werkt.:

MSI Rolls Out AMD 400-series BIOS Updates with "Zen 2" Microcode

Behalve MSI heeft ook Asus (en misschien anderen ook) deze biossen uitgerold:

"CROSSHAIR VI HERO BIOS 6808
Update AGESA 0070 for the upcoming processors and improve CPU compatibility.
ASUS strongly recommends installing AMD chipset driver 18.50.16 or later before updating BIOS."
Yup, bij BIOS 4406 van mijn bordje staat dat ook, echter PBO moet je dan telkens handmatig aanzetten in Windows via Ryzen Master en dat vind ik wel een minpuntje. Ik wacht wel even totdat het er weer in zit bij een nieuwere BIOS (als het überhaupt terugkomt in BIOS, wellicht dat ze het namelijk inperken om cpu's met hogere TDP toch te laten werken op huidige, minder goed voorziene, bordjes).
*Krijgt gelijk weer weer flashbacks naar FX8350/8550 cpu's op bordjes met 4-fase vrm's*

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

*O*

Het werkt. Instant post na instellen XMP. Het plaatsen van de kit van slot 1 & 3 naar slot 2 & 4 loste het hele probleem op. Heb het geheugen nu op 3200Mhz ipv 2933 op CL15.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DZlGxjwEOzvLGMzvTVBHmpca/full.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2019 02:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Read The Fine Manual :+

Check wel even of het voltage ook op de juiste stand staat.
Heb al wat XMP profielen voorbij zien komen waarbij dat niet goed ging

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
DaLoona schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:00:
[...]

Is niet de eerste keer dat ik flash en ik weet wat te doen daarna, doe dit al ~20 jaar ;)
Asus heeft gewoon PBO uit de BIOS gehaald of in ieder geval een stuk minder agressief gemaakt, het heet sinds 4204 ook gewoon XFR en je kan het enablen in 4406, maar de boel wordt gewoon niet van genoeg prik voorzien, Vcore valt terug tot 1.2V, zelfs met LLC, waardoor de cpu niet meer boven de 4GHz uitkomt (all core).
Kijk maar eens op die link in mijn vorige post, zijn meer mensen die erover klagen.
Geen nood, gewoon op de ouderwetse manier terug geflashed naar 4204, met behulp van DOS op stick en Afudos. In die versie werkt PBO gewoon weer.
Is alleen omslachtiger (en moest even graven in bladwijzers voor een tutorial, had het zo al tijden niet meer gedaan), voor 4406 kon je gewoon heen en weer flashen vanuit de BIOS.

Edit:
En ja ik weet ook waar XFR voor staat, eXtended Frequency Range, dit is de benaming voor de " extra turbo" van de eerste Ryzen cpu's (gaf je nog eens 100MHz extra boven op de normale turbo als power en temp. limits dat toelieten).
Ik heb dit dus helemaal niet. Ik heb met dit bios de performance mode op level 3 staan (dat eerste OC-level). LLC staat op auto. Via dat aparte AMD-menu PBO op enabled. Undervolt van 0,625.

All-core boost naar 4,1 Ghz waarbij ie op een votlage zit van 1,35 volt ongeveer (weet het niet 100% precies, maar iets in die orde grootte). 4-core boost naar 4,2 a 4,25 Ghz. met een voltage van net in de 1.4.

Voor mij totaal geen verschil tussen de BIOS'sen qua boost.

2600X hier, dus de normale out of the box non-PBO/XFR boost officieel naar 3,9 Ghz.
DaLoona schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 20:59:
[...]

Yup, bij BIOS 4406 van mijn bordje staat dat ook, echter PBO moet je dan telkens handmatig aanzetten in Windows via Ryzen Master en dat vind ik wel een minpuntje.
Hier ook geen last van. Via BIOS PBO op enabled en dat gaat gewoon prima. Hoef niets handmatig aan te zetten. Ik zou je BIOS settings nog eens nalopen als ik jou was (na een reset). Ik heb dus ook het 4406 BIOS.

[ Voor 12% gewijzigd door Korvaag op 21-03-2019 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Korvaag schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 09:48:
[...]

Ik heb dit dus helemaal niet. Ik heb met dit bios de performance mode op level 3 staan (dat eerste OC-level). LLC staat op auto. Via dat aparte AMD-menu PBO op enabled. Undervolt van 0,625.

All-core boost naar 4,1 Ghz waarbij ie op een votlage zit van 1,35 volt ongeveer (weet het niet 100% precies, maar iets in die orde grootte). 4-core boost naar 4,2 a 4,25 Ghz. met een voltage van net in de 1.4.

Voor mij totaal geen verschil tussen de BIOS'sen qua boost.

2600X hier, dus de normale out of the box non-PBO/XFR boost officieel naar 3,9 Ghz.

[...]

Hier ook geen last van. Via BIOS PBO op enabled en dat gaat gewoon prima. Hoef niets handmatig aan te zetten. Ik zou je BIOS settings nog eens nalopen als ik jou was (na een reset). Ik heb dus ook het 4406 BIOS.
Vreemd, want het Asus forum staat er vol mee:
https://rog.asus.com/foru...ming-owners-thread/page88
Een heleboel anderen hebben dezelfde problemen met die versie, 4406, ik ben echt niet de enige ;)
En ik heb alles 10x nagelopen en echt alles geprobeerd, maar bij mij wil het niet, net zoals bij een hoop anderen.
Tevens zijn er ook bij andere moederbord fabrikanten, mensen met dezelfde problemen, bij BIOS versies met Agesa 0.0.7.0.

Edit:
Ik zie het al, jij hebt performance level op 3, dat is al een automatische overklok.
Ik had die nooit aan staan, maar op auto en alleen PBO aan.

[ Voor 5% gewijzigd door DaLoona op 21-03-2019 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Ik wacht nog wel even met de bios updaten .
Ben nu op 4.3 GHz beland 1.440 volt .
CPU wordt niet warm tusesen de 40/45c.
Met gamen.
Wel nog wel proberen om te timings wat strakker te zetten .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
DaLoona schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:09:
Edit:
Ik zie het al, jij hebt performance level op 3, dat is al een automatische overklok.
Ik had die nooit aan staan, maar op auto en alleen PBO aan.
Ah dat kan het verschil wel zijn ja :) Die level 3 negeert de power limits geloof ik (zeg ik even uit m'n hoofd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 02:31:
[...]

*O*

Het werkt. Instant post na instellen XMP. Het plaatsen van de kit van slot 1 & 3 naar slot 2 & 4 loste het hele probleem op. Heb het geheugen nu op 3200Mhz ipv 2933 op CL15.

[Afbeelding]
En dit is dus waarom je wel de handleiding moet lezen. Dit staat gewoon in die van mijn Prime X370-Pro. :+
Ik vond het al zo vreemd dat het niet werkte. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beaudog schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:12:
Ik wacht nog wel even met de bios updaten .
Ben nu op 4.3 GHz beland 1.440 volt .
CPU wordt niet warm tusesen de 40/45c.
Met gamen.
Wel nog wel proberen om te timings wat strakker te zetten .
Ryzen chips degraderen snel, zeker op zo'n voltage. Er was ergens een draad met voltages die je voor 24/7 het beste aan kon houden. 1.44V is erg hoog hoor.
DaniëlWW2 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:00:
[...]

En dit is dus waarom je wel de handleiding moet lezen. Dit staat gewoon in die van mijn Prime X370-Pro. :+
Ik vond het al zo vreemd dat het niet werkte. :P
Ik heb de handleiding nooit gelezen, laat staan de PC samen staan stellen. Ik ben een PC zaak ingestapt, m'n budget op tafel neergegooid, en zij kwamen met dit systeem. Opzich allemaal aardig maar enkele kudde dingetjes zoals de NVME SSD in het tweede slot of nu dus het geheugen waren niet helemaal op orde.

Dat hele zaakje haalde ik een paar dagen op, en zie hier :P Vroeger deed ik dat allemaal zelf maar waarom zou je moeilijk doen. PC Zaak ben ik content mee, het houdt de business ook een beetje in stand en als er iets mee is is claimen van garantie ook niet zo lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Verwijderd schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:23:
[...]

Ryzen chips degraderen snel, zeker op zo'n voltage. Er was ergens een draad met voltages die je voor 24/7 het beste aan kon houden. 1.44V is erg hoog hoor.
Voltage staat op auto ben gewoon benieuwd tot hoever ik kom met deze chip.
Ben gewoon wat dingen aan het uit proberen .

[...]

Ik heb de handleiding nooit gelezen, laat staan de PC samen staan stellen. Ik ben een PC zaak ingestapt, m'n budget op tafel neergegooid, en zij kwamen met dit systeem. Opzich allemaal aardig maar enkele kudde dingetjes zoals de NVME SSD in het tweede slot of nu dus het geheugen waren niet helemaal op orde.

Dat hele zaakje haalde ik een paar dagen op, en zie hier :P Vroeger deed ik dat allemaal zelf maar waarom zou je moeilijk doen. PC Zaak ben ik content mee, het houdt de business ook een beetje in stand en als er iets mee is is claimen van garantie ook niet zo lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Even een update.
BIOS 4406 van mijn Strix X470-F Gaming was inderdaad niet in orde, al was de Nederlandse helpdesk hier niet van op de hoogte, maar in andere landen als de VS en Taiwan schijnbaar wel.
Nu is er dus weer een nieuwe versie verschenen, 4602 met Agesa 0.0.7.2, hierin zit PBO weer als voorheen, maar nu gelijk op de AI tweakers pagina in de BIOS.
Natuurlijk gelijk even geflashed en nu werkt alles weer als voorheen EN aankomende Ryzen, Zen 2, cpu's worden dus, waarschijnlijk, ondersteund met deze versie.
Let op, je kan je oude settings niet vanaf een USB stick inladen in de BIOS na het flashen, anders blijft PC hangen op zwart scherm, dit omdat er menu wijzigingen zijn aangebracht vermoed ik. Dus even opslaan als tekst bestand, uitprinten, BIOS flashen en na reboot alles handmatig weer invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik snap niet waarom dat elke keer opnieuw moet, alles opnieuw instellen na zo'n BIOS flash...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Borromini schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:49:
Ik snap niet waarom dat elke keer opnieuw moet, alles opnieuw instellen na zo'n BIOS flash...
Omdat er na een flash automatisch een clear CMOS gedaan wordt en dus alle voorgaande instellingen verloren gaan.
En dat is weer nodig om er zeker van te zijn dat er geen problemen optreden met oude instellingen.

[ Voor 13% gewijzigd door DaLoona op 26-03-2019 11:52 ]

Pagina: 1 ... 63 ... 66 Laatste