PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Yup dit is volledig normaal!Yonix schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:58:
[...]
Trouwens, even iets anders: mijn 2700X (stock) doet soms wel 1,49v - en dropt dan weer snel. Is dit normaal?
Dat is geen voltage wat je 24/7 op je CPU wil hebben omdat dit degradatie middels elektromigratie in de hand werkt, maar voor korte duur kan dit absoluut geen kwaad. Welkom in de wondere wereld van boost frequencies bij CPU's.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Die lijkt idd beter te werken, tot nu toe een max van 4,34. Thx.DaniëlWW2 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 17:38:
@ErikG2
HWmonitor lijkt kapot te zijn want dit heb ik al eerder gezien. Stap over naar Hardwareinfo 64.
Ik overweeg al een tijdje om wat nieuws te kopen en wil graag over naar een kleinere kast - maar er zijn enkel nog fullsized ATX planken beschikbaar voor de 400 series chipsets.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Eind juli 2018 komen de B450 borden.D4NG3R schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 16:35:
(En waar blijft B470?)
Version
7A32v1G
Release Date
2018-05-04
File Size
10.07 MB
Description
- Improved USB mouse compatibility.
- Improve M.2 compatibility.
- Update AGESA code 1.0.0.2a
Ik heb r/AMD een beetje aan het volgen wat de bevindingen zijn. Ik heb sinds september vorig jaar geen update gedaan vanwege het feit dat de laatste update problemen had met overclocken en locked vcores. Als dit weer is opgelost in de nieuwe AGESA dan zal ik in de komende weken updaten.
Ik heb een 2700X en een Gigabyte Auros Ultra Gaming 7 moederbord + 2 x 8GB RAM.
Mijn RAM draait op 2133mhz terwijl ik het gekocht heb als 2600mhz. Hoe fix ik dit?
Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD
Je moet zelf de snelheid instellen in de bios. 2133 is de default snelheid, alles daarboven is overklokken, bij mijn moederbord kon ik het ook automatisch laten instellen. Dit heet DOCP en leest het xmp profiel van je geheugen uit.ComputerHoed schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 16:29:
Vraagje:
Ik heb een 2700X en een Gigabyte Auros Ultra Gaming 7 moederbord + 2 x 8GB RAM.
Mijn RAM draait op 2133mhz terwijl ik het gekocht heb als 2600mhz. Hoe fix ik dit?
Als je het zelf doet moet je de snelheid, timings en het voltage instellen van je geheugen. Deze waarden weet je als het goed is.
Dit misschien iets voor je?D4NG3R schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 16:35:
Ik zal vast niet de eerste (en ook zeker niet de laatste) zijn met de vraag waar de X470 mATX planken blijven. (En waar blijft B470?)
Ik overweeg al een tijdje om wat nieuws te kopen en wil graag over naar een kleinere kast - maar er zijn enkel nog fullsized ATX planken beschikbaar voor de 400 series chipsets.
http://www.guru3d.com/art...70-i-gaming-review,1.html
2 DIMM sloten, OC mogelijkheden, 2x M.2 slot (1x PCIe 3.0 x4 en 1x SATA600), etc.
[ Voor 7% gewijzigd door DaLoona op 09-05-2018 18:39 ]
MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX
ITX bied weer te weinig uitbreidingsmogelijkheden en 2 DIMM sloten is te karig.DaLoona schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 18:37:
[...]
Dit misschien iets voor je?
http://www.guru3d.com/art...70-i-gaming-review,1.html
2 DIMM sloten, OC mogelijkheden, 2x M.2 slot (1x PCIe 3.0 x4 en 1x SATA600), etc.
Ik denk dat ik mn verlies maar neem en voor ATX ga.
Verwijderd
HardwareUnboxed klaagde er ook over in zijn laatste video. Geef mij maar ATX: minder lawaai, lagere temperaturen, handig om mee te werken en geen beperkingen qua hardware voor nieuwe hardware. Ik vind overigens wel dat ze micro-ATX moederborden moeten verkopen, als mensen het willen...D4NG3R schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 16:35:
Ik zal vast niet de eerste (en ook zeker niet de laatste) zijn met de vraag waar de X470 mATX planken blijven. (En waar blijft B470?)
Volgens Hardware Unboxed zouden bedrijven voorzichtig zijn met een micro-ATX moederbord omdat ze dan een lagere prijs moeten rekenen voor de X470. Als iemand daar soep van maken dan lees ik het graag.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2018 22:40 ]
Mwhah nee, de grote is irrelevant - sterker nog een fully decked out ATX systeem zal meer warmte genereren dan een fully decked mATX systeem.Verwijderd schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:07:
Geef mij maar ATX: minder lawaai, lagere temperaturen, handig om mee te werken en geen beperkingen qua hardware voor nieuwe hardware.
Maar goed, ik heb de knoop doorgehakt om maar voor fullsized ATX te gaan. Ook @ r/AMD werd al aangegeven dat er bar weinig goede mATX borden zijn voor Ryzen.
Verwijderd
Fully decked, maar ik ga niet meer hardware op een ATX bord stoppen omdat het kan (1 grafische kaart voor mij, hooguit 1 harde schijf). In een grotere kast is de warmtedichtheid lager, totdat je het punt bereikt waarop de ventilatie minder efficiënt wordt is groter beter voor kasten. Minder warmte en goede ventilatie + grotere fans (enkel 140 mm), grafische kaarten die goede heatsinks hebben en een semi-passieve voeding met een goede heatsink en een grote fan => minder lawaai.D4NG3R schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 00:26:
[...]
Mwhah nee, de grote is irrelevant - sterker nog een fully decked out ATX systeem zal meer warmte genereren dan een fully decked mATX systeem.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2018 01:27 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Heb het nu maar op 3066MHz draaien en dat lijkt prima te werken.
Ik ben benieuwd. Mijn ervaring is dat bij 43x100 en 1,425 of 1,45V in bios de hwinfo uitlezing 1,387V is, zodra je de CPU vol belast. Vermogen uit de muur ligt dan tussen de 280 en 300W.
Wat ik gelezen heb is dat op zichzelf niet de software het probleem is maar de sensorchips die gebruikt worden. Die zijn niet nauwkeurig genoeg, iig bij Asus maar bij andere fabrikanten denk ik dat het niet anders is.
Er is wel geprobeerd om bij de Asus C7H andere sensors te gebruiken maar dit is vooralsnog niet gebeurt agv lopende contracten, voorraden, politics etc.
Hopelijk in de toekomst komt hier verandering in.
Shitty sensors want RGB is must have....
PC Specs
Is de 4,35GHz all core overlock met 1,38~1,40V pirma, zit het mobo de cpu straks te slopen bij idle of low load scenario's

Een B350 kost de helft van een X470, maar voldoet de B350? Is de X470 overkill?
OC'en doe ik niet, misschien hooguit voor de leuk dat ik 100Mhz erbij clock.
Kleurtjes, RGB, LED, alle andere fancy stuff hoef ik niet. Ook geen wifi oid. Bord moet 2x 8GB 3000Mhz slikken, plaats hebben voor 3x SATA600 en eventueel 1x M2. En een paar USB 2/3 aansluitingen.
Wat kan ik het beste kopen?
EU DNS: 86.54.11.100
De standaard voor AM4 is dat socket moet 128.8W kunnen leveren. Onder welke omstandigheden zoals hoe lang of met extra koeling lijkt meer open te zijn voor interpretatie. Er zijn borden waar ik het niet zomaar zou proberen.Polat06 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 09:36:
Ik wil een Ryzen 5 2600 kopen, maar kwa moederbord/chipset ben ik er nog niet helemaal over uit.
Een B350 kost de helft van een X470, maar voldoet de B350? Is de X470 overkill?
OC'en doe ik niet, misschien hooguit voor de leuk dat ik 100Mhz erbij clock.
Kleurtjes, RGB, LED, alle andere fancy stuff hoef ik niet. Ook geen wifi oid. Bord moet 2x 8GB 3000Mhz slikken, plaats hebben voor 3x SATA600 en eventueel 1x M2. En een paar USB 2/3 aansluitingen.
Wat kan ik het beste kopen?
Een 2600(X) gaat daar gewoon niet overheen, tenzij je zelf 1,4v instelt en Prime 95 gaat draaien. Zelfs dan zal je rond de 130W zitten. De 2600(X) is dus gewoon veilig met de meeste B350 bordjes, ongeacht voltage. Zeker omdat de meeste B350 bordjes tot de 140W wat kunnen doen zonder dat het al te gevaarlijk word. Dit met wat airflow over de VRM.
De R7's pushen, tja als je die gaat pushen dan slopen die B350 bordjes. Voor een 2700(X) met OC moet je gewoon een van betere X370 of X470 bordjes hebben.
Dan qua keuze. Zelfs beschouw ik pricewatch: Asus Prime B350-Plus als een van de beste compromissen voor B350. Je mist een betere audiochip, maar voor de rest is het bordje capabel genoeg.
RGB heathen.
[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 10-05-2018 11:09 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Baseclock 105MHz, 32,66x ram mp. Stock cpu voltage met extreme LLC, Soc 1,375V en DDR 1,42V
De all core Vcore onder load zal rond de 1,38~1,39V hangen als ik mijn ervaringen combineer met het eerder geposte Youtube filmpje en de resultaten daarvan.
https://imgur.com/a/tXhCAY7
[ Voor 5% gewijzigd door Razkin op 10-05-2018 11:36 ]
Thanks voor de uitgebreide reply!DaniëlWW2 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 10:55:
[...]
De standaard voor AM4 is dat socket moet 128.8W kunnen leveren. Onder welke omstandigheden zoals hoe lang of met extra koeling lijkt meer open te zijn voor interpretatie. Er zijn borden waar ik het niet zomaar zou proberen.![]()
Een 2600(X) gaat daar gewoon niet overheen, tenzij je zelf 1,4v instelt en Prime 95 gaat draaien. Zelfs dan zal je rond de 130W zitten. De 2600(X) is dus gewoon veilig met de meeste B350 bordjes, ongeacht voltage. Zeker omdat de meeste B350 bordjes tot de 140W wat kunnen doen zonder dat het al te gevaarlijk word. Dit met wat airflow over de VRM.
De R7's pushen, tja als je die gaat pushen dan slopen die B350 bordjes. Voor een 2700(X) met OC moet je gewoon een van betere X370 of X470 bordjes hebben.
Dan qua keuze. Zelfs beschouw ik pricewatch: Asus Prime B350-Plus als een van de beste compromissen voor B350. Je mist een betere audiochip, maar voor de rest is het bordje capabel genoeg.
[...]
RGB heathen.
Dat bordje had ik ookal gezien, maar in de helft van de reviews op Tweakers wordt er ‘geklaagd’ over de lange boot time. Dat is nou net iets wat ik niet wil, ding moet gewoon rap opstarten.
EU DNS: 86.54.11.100
Verwijderd
Ik zal niet stellen dat groter dan midtower nuttig is maar voor zo ver ik het begrijp heb je bij bijvoorbeeld de Fractal R kasten een prima geruchte luchtstroom.418O2 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 09:26:
Met een mAtx kast kan je de airflow beter geleiden. Denk dat je een normale pc (dus zonder extreme overclocks) beter kan koelen in een compactere kast
Dat je met een kleine moederbord de luchtstroom beter kan geleiden wil ik wel geloven maar kan je er ook een grote towerkoeler en een 2,5 PCIe-slot brede grafische kaart op plaatsen zonder clearance-problemene te hebben?
Hoe dan ook, voor mij is het gemak bij plaatsen en verwijderen van hardware ook wel wat waard. Het is fijn als je overal goed bij kan. Ik heb momenteel een micro-ATX moederbord, ik heb dat altijd als krap ervaren.
Het zou me niet verbazen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2018 14:44 ]
Behalve dat ik de kwantificering wat "lange boottijden" nu betekend mis, lijkt dat ook wel een beetje een AM4 probleem te zijn. Het duurt vaak net wat langer dan bij Intel. Niet dat die paar seconden nu echt relevant zijn in het gehele plaatje. Het is echt niet een halve minuut tenzij er echt iets mis is met dat bordje.Polat06 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 12:29:
[...]
Thanks voor de uitgebreide reply!
Dat bordje had ik ookal gezien, maar in de helft van de reviews op Tweakers wordt er ‘geklaagd’ over de lange boot time. Dat is nou net iets wat ik niet wil, ding moet gewoon rap opstarten.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Verwijderd
pricewatch: G.Skill F4-3600C17D-8GVK
*2 uiteraard, maar in ieder geval krijg je dan ook veel extra voor een iets hogere prijs.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2018 14:43 ]
Direct geïnstalleerd en mee gaan spelen. Vrijwel dezelfde opties als in de bios en een auto-updater dus vrij aardig. Tot ik de fan instellingen ging uitproberen.....
De AI suite is er heilig van overtuigd dat mijn CPU koeler fans volledig overbodig zijn als ik de automatische instel opties gebruik
Gaat om versie Versie V3.00.13 in combinatie met een Asus PRIME X470-PRO.
Dan toch deze eerder:Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 14:42:
Een interessant setje voor wie een computer met Ryzen gaat assembleren?
pricewatch: G.Skill F4-3600C17D-8GVK
*2 uiteraard, maar in ieder geval krijg je dan ook veel extra voor een iets hogere prijs.
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-16GVK
Die heb ik eind vorig jaar voor 185 euro gekocht.
Om hier nog even op terug te komen. Over dit onderwerp is zijn her en der de nodige stukjes aan info te vinden maar helaas niet echt een overkoepelend artikel.Help!!!! schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 09:14:
^
Wat ik gelezen heb is dat op zichzelf niet de software het probleem is maar de sensorchips die gebruikt worden. Die zijn niet nauwkeurig genoeg, iig bij Asus maar bij andere fabrikanten denk ik dat het niet anders is.
Er is wel geprobeerd om bij de Asus C7H andere sensors te gebruiken maar dit is vooralsnog niet gebeurt agv lopende contracten, voorraden, politics etc.
Hopelijk in de toekomst komt hier verandering in.
Shitty sensors want RGB is must have....
Eén van de issues met overclocken is dat je je afvraagt wat nu het 'echte' voltage is wat door je chips gaat.
Dit heb ik altijd al erg verwarrend gevonden omdat het bios meestal iets anders aangeeft dan je instelt en de software programma's ook weer allerlei verschillende waarden geven, binnen het programma en onderling ook.
Wat is nu de waarde die de werkelijkheid het best benadert.
der8auer heeft recent een interessante video over het het C7H mobo geplaatst waar dit ook aan bod komt.
YouTube: ASUS CROSSHAIR VII HERO - Everything You Need To Know! X470 In Depth...
MLCC Load = gemeten direct op de MLCC's op de achterkant van de CPU
ProbeIT Load = gemeten met Multimeter op daartoe bestemde functionaliteit van het mobo.
DieSense = Volgensmij waarde direct uit sensor in de cpu zelf

Het mobo heeft verschillende bronnen die voltages meten en die uitgelezen kunnen worden in software.
De nauwkeurigheid hangt af van de bron. Sommige bronnen kunnen niet nauwkeurig genoeg meten. Maw als je 1.4v instelt geeft de bron ergens bijv tussen 1.378 en 1.422v. De afwijking is te groot.
De door Asus in de CH6 gebruikte Super IO chipo is de ITE IT8665E en deze heeft een vrij grote afwijking. Dus als je je voltage wilt monitoren moet je deze bron dus liever niet gebruiken.
Daarnaast heeft deze ook een rol in de fancontrol en daar is een bug die ze intern opgelost hebben maar nog niet uitgerold in een biosupdate maar dat terzijde.
Maar ook de software die we gebruiken kan problemen geven. Want sommige issues die de mobo fabrikanten oplossen moeten ook in de software meegenomen worden.
Asus lijkt in ieder geval vrij grote stappen te hebben gezet op dit punt bij hun C7H mobo.
Both ProbeIt points and software voltage reporting has higher accuracy, especially during load conditions. This has been achieved by using a combination of differential sensing, on-die sense points available on the CPU, as well as relying on the VRM controllers high-accuracy ADC instead of the Super IO chip. Readings from the SIO are also enhanced, where the resolution is decreased from 21.8mV to 10.9mV. Some of the improved readings are currently only available in BIOS and AiSuite. Third party software support will be added soon.
The SIO 12V reading is also differential and sourced from the EATX12V connector making it possible to compare 12V voltage droop between PSUs and connector configurations

Bij Asus weet ik dat ze relatief nauw samenwerken met HWiNFO64 dus dat zou ik aanraden om te gebruiken.
De SVI2 TFN cpu voltage reading schijnt erg nauwkeurig te zijn.
Het is goed te zien dat er op dit punt eindelijk ook stappen gezet worden.
[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 11-05-2018 13:57 ]
PC Specs
Verwijderd
Het jeukt en jeukt hier hoor, maar weet niet of het de moeite gaat zijn, ik heb net een video'tje gezien van onze goede vriend Jayz; Die toch betere resultaten had met OC dan een 1700X of zelfs 1800X.
Doet me hoop geven dat je die CPU's kan OC'en naar 4.2Ghz op alle cores. Mijn 1700X geraakt niet voorbij 3,8.
Ik ben van een 1700 @ 3,8Ghz naar een 2700X gegaan op een Prime X370 Pro. Mijn 1700 deed 3,8Ghz met 1,325v (in de bios), maar wilde met geen mogelijk hoger, hoeveel voltage ik er ook tegen aan gooide.Lyca schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:32:
Is er al iemand van een 1700X naar een 2700X gegaan op dezelfde chipset (X370).
Het jeukt en jeukt hier hoor, maar weet niet of het de moeite gaat zijn, ik heb net een video'tje gezien van onze goede vriend Jayz; Die toch betere resultaten had met OC dan een 1700X of zelfs 1800X.
Doet me hoop geven dat je die CPU's kan OC'en naar 4.2Ghz op alle cores. Mijn 1700X geraakt niet voorbij 3,8.
Nu dus een 2700X stock, maar heb wel het voltage verlaagd middels een offset. Boost in games als Far Cry 5, Sea of Thieves en Kingdom Come Deliverance naar de 4,1Ghz op alle cores of 4,3Ghz op 1 of 2 cores en wordt dan zo'n 56C.
Heb geen fps vergelijkingen gemaakt, maar heb het idee dat mijn minimum fps toch wel een stuk hoger ligt.
Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x
Deze video bevestigd dat een serieus koelere Ryzen 2000 hoger boost en daarbij minder spanning nodig heeft. Precies zoals ik al heb ervaren door een matige luchtkoeler te vervangen door een Kraken X62.
Verwijderd
Inmiddels heb ik het filmpje gezien, ik trek vooral de conclusie uiit zijn bevindingen dat de stock-koeler je erg dicht bij de maximale performance krijgt en dat er niet echt een goede reden is - qua waarde/€ - om die te vervangen tenzij je al een betere koeler hebt die past of je graag minder geluid van de koeler hebt. Natuurlijk kan je er net iets meer uithalen met een betere koeler. Ik zou wat dat betreft liever hebben dat er geen stock koeler is en dat ze €30 minder voor de CPU rekenen of zo maar het is fair om te stellen dat deze matige luchtkoelers volstaan voor deze CPU's.Razkin schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 18:10:
YouTube: Ryzen 7 2700X Review - Part 2: 8700K Vs 2700X (X470 X370 B350) -95°...
Deze video bevestigd dat een serieus koelere Ryzen 2000 hoger boost en daarbij minder spanning nodig heeft. Precies zoals ik al heb ervaren door een matige luchtkoeler te vervangen door een Kraken X62.
Ik zou zelf overigens voor een towerkoeler kiezen, meer specifiek de D15 of BQDRP4.
[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2018 19:37 ]
Trouwens, maken jullie ook gebruik van het 'Ryzen Balanced Power Plan' in Windows?
Je ziet in die youtube video de core spanning toenemen bij hogere temperaturen, ook al blijft de klok gelijk.
Ryzen 2000 is gewoon Ryzen gen 2, allemaal PB2, matige koelers zoals stock of <150W TDP design oid.
Als je 10 minuten test dan lijkt de stock koeler prima resultaten neer te zetten, maar ga je lang gamen of Timespy loopen(stabiliteits test) dan zie je dat ook onder een X62 de cpu lager gaat klokken.
Verschillende scenario's vereisen verschillende prestatie levels, maar gamen op 4k met een stock gekoelde 2700X en een 1080 TI is sub optimaal. Sterker nodig <4,3GHz valt de GPU load regelmatig terug naar ~80-85% in bv Rise of the Tomb Raider en dan hebben we het over fps tussen de 50 en 60 niet tussen 140 en 180.
Ik heb 2x een stock cooler vers uit de verpakking gehaald, beide waren slecht afgewerkt en niet in staat om bij 25 graden de cpu te koelen met minder dan 2700 - 3000 toeren.
Das knap, want dat ding doet maar max 2600 rpm....(de mijne in ieder geval)Razkin schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 19:43:
@Verwijderd
Ik heb 2x een stock cooler vers uit de verpakking gehaald, beide waren slecht afgewerkt en niet in staat om bij 25 graden de cpu te koelen met minder dan 2700 - 3000 toeren.
Hiet totaal geen last van met stockkoeler @stocksettings, koelt gewoon prima.
[ Voor 12% gewijzigd door DaLoona op 11-05-2018 19:52 ]
MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX
Tja, dat melde de marketing slides toch al?Razkin schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 18:10:
YouTube: Ryzen 7 2700X Review - Part 2: 8700K Vs 2700X (X470 X370 B350) -95°...
PBO werkt gewoon beter met een aftermarket koeler, en is ook zo geadverteerd. Weinig mensen beseffen zich ook dat een koelere CPU in staat is om een bepaalde clockrate stabiel te draaien met een lager voltage. Dat is meestal een totaal irrelevant gegeven omdat de kwaliteit van de chip meestal een grotere rol speelt dan temperatuur. Voor het algoritme zoals AMD nu heeft geïmplementeerd is het wel degelijk belangrijk. Als je dan LN2 gaat gebruiken, dan zal je met lagere voltages alsnog de maximale clockrate behalen die het algoritme van AMD toestaat. Het verschil tussen de stock koeler en een goede aftermarket helpt dus ook al. Vrij uniek, maar nuttige informatie.
Misschien koop ik ook nog wel een 2700X mocht het echt gaan kriebelen. Die zou ik ook meteen onder mijn Mugen 5 zetten en kijken wat die kan.
Volgens mij is het nog niet eerder zo duidelijk geweest dat een koelere cpu aanzienlijk lagere spanning nodig heeft voor een bepaalde klok.
Ryzen 2 doet min of meer hetzelfde als Vega, die gaat nl. ook flink in de kloks omhoog als je maar genoeg koelt. Buildzoid heeft daar een goede video van. Jammer genoeg net als met Vega geeft AMD je weinig controle om met de boost algorithmes te spelen. Net als met Vega is dat enorm jammer, er zit best een hoop kracht in de CPU, als je de teugels laat vieren en de cpu gewoon 200W mag verstoken.
Verwijderd
Voor gebruikers waarschijnlijk wel.Razkin schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 20:15:
@DaniëlWW2
Volgens mij is het nog niet eerder zo duidelijk geweest dat een koelere cpu aanzienlijk lagere spanning nodig heeft voor een bepaalde klok.
Bij Vega zie je ook dat het beter koelen ervoor zorgt dat de benodigde spanning lager wordt.
Normaal gesproken gebeurd het ook niet. Beter gezegd beseffen mensen zich niet wat er gebeurd als je naar de limiet van een chip op gaat zoeken. Laat ik eens een poging doen het uit te leggen voor zover ik het zelf begrijp.Razkin schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 20:15:
@DaniëlWW2
Ryzen 2 doet min of meer hetzelfde als Vega, die gaat nl. ook flink in de kloks omhoog als je maar genoeg koelt. Buildzoid heeft daar een goede video van. Jammer genoeg net als met Vega geeft AMD je weinig controle om met de boost algorithmes te spelen. Net als met Vega is dat enorm jammer, er zit best een hoop kracht in de CPU, als je de teugels laat vieren en de cpu gewoon 200W mag verstoken.
Als je het enorm gaat versimpelen dan is een CPU niks meer dan een zeer complex netwerk van microscopische transistoren die in een aantal series geschakeld zijn. Elke clock gaan er kleine pulsjes stroom door de geschakelde series heen. Om deze pulsjes om te zetten in wiskundige berekeningen gaan bepaalde transistoren aan en uit waardoor getallen worden berekend. Bij elke switch aan en uit produceren transistoren hitte omdat er enige weerstand optreed. Omdat energie nooit verloren kan gaan of zich kan vermenigvuldigen, bestaat deze geproduceerde hitte uit een deel van de stroom die naar de CPU is gegaan. Hetzelfde effect treed ook op met pulsjes die tussen transistoren gaan over bedrading. Die hebben ook weerstand.
Verhoog je dus de clock rate, dan gaan de transistoren vaker aan en uit, en produceren ze dus meer hitte en gaat er meer energie verloren voor de rest van de serie. Daarom wordt een chip steeds heter naarmate je de clock rate verhoogd. Op een gegeven moment gaat er zoveel stroom verloren dat de pusjes elektriciteit het einde van de serie niet meer halen. Dit is het punt dat programma's crashen omdat de CPU niet meer stabiel alle berekeningen uitvoert.
Dit los je op door het voltage te verhogen. Uiteindelijk is Voltage x Wattage = Ampère. Ampère is de term die elektrische stroom uitdrukt, en daar is een goede reden voor. Omdat je bij elke transistor door weerstand wat stroom verliest, heb je meer nodig. Als je dus voltage verhoogt, dan stijgt het totaal aan Ampère ook.
Een tweede element is de geproduceerde hitte zelf. Naarmate de chip warmer wordt, gaat er ook steeds meer energie verloren. Dat is power leakage. De combinatie van deze twee weerstanden en power leakage zorgt ervoor dat een chip op een geven moment tegen een temperatuur limiet. Apart hiervan bestaat er een voltage limiet omdat er een punt is dat die transistoren en bedrading de stroom simpelweg niet kunnen verwerken, ongeacht koeling.
Dit is dus waarom elke chip die koeler blijft, ook iets beter zal overclocken. Het probleem is dat de verschillen zelden zo groot zijn dat je echt moet investeren in betere koeling. LN2 werkt op dit principe, maar telt niet voor overduidelijke redenen. Een betere koeloplossing is wel zinvol als je met een chip zit die best hoger wil clocken, maar tegen een voltage limiet aanloopt. Zie daar Ryzen 2.
Ryzen 2 loopt gewoon keihard tegen een voltage limiet aan, net zoals Ryzen 1 deed. Ik vermoed alleen dat er niet veel ruimte is voordat je tegen temperatuur aan zou lopen. Een Zen CXX is 44mm2 waar een vergelijkbare Skylake quadcore 49mm2 is. De Skylake heeft gewoon meer oppervlakte en ook nog eens minder cache waardoor er meer ruimte is voor de transistoren. Dat stelt je in staat om transistoren net iets verder te verspreiden waardoor je power leakage tegengaat. Combineer dit met de kleinere node van Intel, en dus kleinere transistoren, en dan heb je een aardige verklaring voor het verschil in van het maximale clockrate.
Vega 10 heeft waarschijnlijk een vergelijkbaar probleem als Ryzen, maar op een andere schaal. Die chips kunnen 400W+ verwerken zonder oververhit te raken, als je maar afdoende koeling hebt. Heel veel oppervlakte is gestopt in het verspreiden van transistoren om power leakage te verminderen. Dat lijkt alleen jammerlijk mislukt te zijn. Ze kunnen ongelofelijk veel hitte hebben, maar zetten dit niet om in prestaties. Dat lijkt ook een limitering van Samsung/GoFlo 14nm te zijn.
Dan vermoed ik dat de huidige i7's problemen met de afvoer van hitte hebben, buiten het hele TIM verhaal om, wat het alleen maar erger maakt. De reviewers tikte zowat allemaal 5-5,2GHz aan met een 7700K en al helemaal een 8700K. Dat zijn gewoon cherry picks. Genoeg mensen die moeite hebben om 4,8GHz stabiel krijgen, zelfs na een delid, met een AIO etc. Voltage verhogen helpt vaak ook niet en dat wijst op problemen met temperatuur. Die chips lopen dus niet tegen een voltage beperking aan zoals Ryzen 1/2, maar tegen de absolute limieten van de architectuur en de kwaliteit van het specifieke stukje silicon. Dit is ook een reden dat ik wat sceptisch ben over OC potentieel voor octacores gebaseerd op de huidige architectuur van Intel, Skylake dus.
Uh, dat klopt niet.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 00:34:
[...]
Dit los je op door het voltage te verhogen. Uiteindelijk is Voltage x Wattage = Ampère. Ampère is de term die elektrische stroom uitdrukt, en daar is een goede reden voor. Omdat je bij elke transistor door weerstand wat stroom verliest, heb je meer nodig. Als je dus voltage verhoogt, dan stijgt het totaal aan Ampère ook.
Vermogen(W) / Spanning(V) = Stroom(A)
Bij gelijk vermogen daalt de stroom op het moment dat je de spanning verhoogd.
Het nodig hebben van meer spanning bij hogere kloks is om de transistor fysiek te kunnen laten schakelen. Zie het als een deur hoe hoger de spanning, met des te meer kracht geef je de deur een zet om snel dicht te gaan.
Buiten het laten schakelen van een transistor lopen er allemaal elektrische paden door een CPU, hoe meer spanning je erop zet des te meer vermogen gaat er via die paden verloren.
edit:
Ik las trouwens dat met een hoge bclk de pci-e terug schakelt naar gen 2. Gezien ik op 105MHz draaide, dit gecontroleerd en dat was niet het geval. Wel draait de (single) gpu maar op 8x ipv 16x, zelfs na een bios reset en stock settings. Hebben andere x470 dit ook en is het een software bug oid?
[ Voor 13% gewijzigd door Razkin op 12-05-2018 09:27 ]
Jullie zitten er allebei naast. Het vermogen blijft namelijk niet gelijk maar de weerstand wel (zo goed als, dit is bij halfgeleiders temperatuurafhankelijk).Razkin schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 09:23:
[...]
Uh, dat klopt niet.
Vermogen(W) / Spanning(V) = Stroom(A)
Bij gelijk vermogen daalt de stroom op het moment dat je de spanning verhoogd.
Het nodig hebben van meer spanning bij hogere kloks is om de transistor fysiek te kunnen laten schakelen. Zie het als een deur hoe hoger de spanning, met des te meer kracht geef je de deur een zet om snel dicht te gaan.
Buiten het laten schakelen van een transistor lopen er allemaal elektrische paden door een CPU, hoe meer spanning je erop zet des te meer vermogen gaat er via die paden verloren.
edit:
Ik las trouwens dat met een hoge bclk de pci-e terug schakelt naar gen 2. Gezien ik op 105MHz draaide, dit gecontroleerd en dat was niet het geval. Wel draait de (single) gpu maar op 8x ipv 16x, zelfs na een bios reset en stock settings. Hebben andere x470 dit ook en is het een software bug oid?
Als je het voltage verhoogt stijgt de stroom ook en daarmee het gedissipeerde vermogen kwadratisch.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Er staat toch echt dat ik AMD chipset driver 18.10.0418 installeer.
je doet niets fout de chipset drivers van amd zitten in de Radeon softwarebadluckboy schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 16:02:
Wanneer ik de AMD AM4 chipset drivers download en wil installeren dan probeert hij de Radeon drivers te installeren. Wat doe ik fout?
Er staat toch echt dat ik AMD chipset driver 18.10.0418 installeer.
ok got it dankjewel.hjvg schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 16:37:
[...]
je doet niets fout de chipset drivers van amd zitten in de Radeon software
Ik had het niet over wat er precies in een cpu gebeurd, dan komt idd weerstand om de hoek kijken daar ben ik bewust niet op ingegaan omdat ik niet precies weet hoe dat zit met temp en gebruikte materialen en wat dat met interne weerstanden doet, maar wat ik zeg klopt prima.Blaat schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 10:46:
[...]
Jullie zitten er allebei naast. Het vermogen blijft namelijk niet gelijk maar de weerstand wel (zo goed als, dit is bij halfgeleiders temperatuurafhankelijk).
Als je het voltage verhoogt stijgt de stroom ook en daarmee het gedissipeerde vermogen kwadratisch.
U = I x R en P = U x I

Verwijderd
Of de performance omhoog, veronderstellende dat jij de CPU met stock-instellingen gebruikt. De software zoekt automatisch de grenzen op: betere koeling => hoger klokken totdat een bovengrens van een parameter wordt bereikt.regmaster schreef op zondag 13 mei 2018 @ 09:42:
Ik wil nog wel even kijken of een 280 rad die 75 graden max omlaag kan krijgen maar op zich is dat niet zo heel spannend.
RAM op 3433 is best wel lekker. Niet verkeerd voor als je nog niet veel tijd hebt besteed aan het tunen, toch weer een stapje beter dan bij Ryzen1. Hopelijk bij Zen2 weer een stap erbij.
6-7%, niet slecht. In combinatie met de latency-verbeteringen (veel over het hoofd gezien maar naar mijn mening de belangrijkste verbetering voor Ryzen2 t.o.v. Ryzen1) is het een aardige verbetering voor een refresh.Cinebench score van 1902 wat meer dan 120 punten boven een overgeklokte 1800x zit. Ik ben voorzichtig tevreden
En @RazkinDaniëlWW2 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 00:34:
Als je het enorm gaat versimpelen dan is een CPU niks meer dan een zeer complex netwerk van microscopische transistoren die in een aantal series geschakeld zijn. Elke clock gaan er kleine pulsjes stroom door de geschakelde series heen. Om deze pulsjes om te zetten in wiskundige berekeningen gaan bepaalde transistoren aan en uit waardoor getallen worden berekend.
Het gaat om de spanningen bij de gates, bij transistors in een CPU en GPU, niet om de stroom. Door de spanning bij de gates te manipuleren wordt bepaald welke transistors 'aan' en 'uit' gaan, wanneer de spanning boven een bepaalde waarde komt dan wordt er een kanaal gevormd tussen de drain en de gate waardoor er stroom gaat lopen volgens de polariteit die door een DC bij de drain en/of gate (geleverd via een externe spanningsbron, in de PC de PSU) wordt bepaald. Het kan bij die ALU-bewerkingen om berekeningen gaan maar dat hoeft niet zo te zijn, denk bijvoorbeeld aan AND/OR, shift (shift met 1 naar links geeft een vermenigvuldiging met 2, shift met 1 naar rechts geeft een deling door 2, ook daarvoor kan het dus worden gebruikt) en sign-extension. Technisch gezien werkt het rekenen natuurlijk ook via andere bewerkingen, het optellen, aftrekken, vermenigvuligen en delen verloopt redelijk analoog met hoe wij mensen dat met pen en papier doen, zoals de meeste van ons hopelijk (voorstanders van "realistisch rekenen" hebben hier een hekel aan, volgens mij leren de meeste kinderen in Nederland geen staartdeling op school) ooit op school hebben geleerd, het maakt hierbij weinig verschil of dat je met een tientallig of een tweetallig getalstelsel werkt. Meer in het algemeen kan het aan- en uit worden geschakeld van transistors er bijvoorbeeld ook voor zorgen dat een multiplexer een van de inputs kiest, dat er data wordt verstuurd over een bepaalde lijn (X bits in parallel waarbij je per bit ofwel een 1 ofwel een 0 hebt in functie van de spanning bij de gate) of dat delen van het circuit worden losgekoppeld van de rest van het circuit (power gating). Tegenwoordig worden vooral NAND-gates gebruikt, door die op een handige manier te combineren kan je ook functies van andere gates (OR, AND, invertor...) krijgen.
Vooral het schakelen van de transistors kost vermogen, het aan- of uit blijven staan kost weinig vermogen (op het niveau van de transistor, het vermogen van de PSU wordt hierbij buiten beschouwing gelaten, er zijn een hoop kleine parasitaire condensators die verantwoordelijk zijn voor wat vermogenverlies). Het verhogen van de spannig zorgt ervoor dat de transistors met een hoger aantal keren per seconde (frequentie) kunnen schakelen, zowel door de hogere spanning als door de hogere frequentie stijgt dan het vermogen. Hierbij is de relatie tussen de spanning en het vermogen exponentieel, vanaf een bepaalde frequentie neemt het vermogen sterker toe dan de frequentie. De extra warmte ten gevolge van het hogere vermogen werkt negatief op het functioneren van de transistors, bij een normale koeling krijg je hierdoor snel een evenwicht waarbij de extra warmte ten gevolge van het hogere vermogen net zo sterk negatief werkt (of meer!) dan dat de hogere spanning positief werkt op het sneller kunnen schakelen. Daarom gebruiken competitieve overklokkers extreme koeling (stikstof).
Ook dit is uiteraard een sterk versimpelde en veel te beknopte weergave van wat er gebeurt maar het geeft iets meer nuance en informatie. Hopelijk is het nuttig voor sommige mensen. Wie er meer kennis van heeft mag het rustig aanvullen.
[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2018 10:41 ]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Kijk hier:
https://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/2Gen-Ryzen-AM4-System-Bootup.aspx
[ Voor 12% gewijzigd door DaLoona op 13-05-2018 17:58 ]
Ja, dat weet ik. Ik denk dat ik liever geen 3 weken ga wachten op een leen CPU. Sowieso suggereren ze dat je eerst je mobo RMA'ed voordat je de kit aanvraagt.DaLoona schreef op zondag 13 mei 2018 @ 17:56:
Voor iedereen die een X370/B350 bord heeft en een Ryzen+ en geen manier om de bios te updaten, AMD heeft een bootkit, met een leencpu, die je gratis kan verkrijgen om je BIOS te updaten. Leencpu erin, BIOS flashen, leencpu eruit en weer terug sturen.
Kijk hier:
https://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/2Gen-Ryzen-AM4-System-Bootup.aspx
© ocf81 1981-infinity
Nee, ik heb de cpu overgeklokt op 4.2 Ghz allcore op 1.28 - 1.29 volt. Ik heb die Coolermaster alweer een tijdje dus het kan zijn dat ik deze een keer moet gaan vervangen. Misschien door een x62 of zo.Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2018 @ 11:09:
[...]
Of de performance omhoog, veronderstellende dat jij de CPU met stock-instellingen gebruikt. De software zoekt automatisch de grenzen op: betere koeling => hoger klokken totdat een bovengrens van een parameter wordt bereikt.
RAM op 3433 is best wel lekker. Niet verkeerd voor als je nog niet veel tijd hebt besteed aan het tunen, toch weer een stapje beter dan bij Ryzen1. Hopelijk bij Zen2 weer een stap erbij.
Verwijderd
Het is moeilijk om er een betere performance uit te halen met een handmatige overklokregmaster schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:25:
[...]
Nee, ik heb de cpu overgeklokt op 4.2 Ghz allcore op 1.28 - 1.29 volt. Ik heb die Coolermaster alweer een tijdje dus het kan zijn dat ik deze een keer moet gaan vervangen. Misschien door een x62 of zo.
Ik heb nu diverse reviews zitten bekijken en mensen zijn over het algemeen bijzonder enthousiast, echter ze melden wel allen dat ze tegen kleine irritante problemen aanliepen waar ze moesten kutten om deze op te lossen, zonder in details te treden.
Persoonlijk zijn die details nu net wat ik in reviews zou willen zien in plaats van de algemene overkoepelende resultaten en bevindingen.
Ik zit momenteel te twijfelen tussen de aanschaf van een paar extra SSD's of een extra SSD en een opslag disk, hoe goed/slecht dit werkt zou doorslaggevend zijn.
Als ik bench, bijv. Cinebench, zakt Vcore in tot 1.25V (op auto Vcore) en tikt ie gewoon lekker door. Maar als ikzelf 1.25V I geef, boot mijn bord niet eens meer (??)
Bad batch cpu of bord niet lekker? Graag jullie mening.
Ik ben hierover ook al aan het mailen met MSI en kreeg een beta Bios van ze, maar daarmee bleef autoVcore hetzelfde, alleen was mijn performance slechter.....
Zie post van AMD daar; "Yes. A well-cooled Ryzen will go to 1.5V or 1.55V on its own. It's designed to do this, because low temperatures offset higher voltages. And higher voltages are useful for more clockspeed and more performance.
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
De cpu wisselt sneller van spanning dan je kan volgen met programma's. Cinebench zegt ook weinig over stabiliteit. Ik kan Cinebench draaien op net geen 4,4GHz@1,4V, maar Prime of OCCT knalt er vrij snel uit.DaLoona schreef op maandag 14 mei 2018 @ 17:01:
Mijn 2700X, op een MSI X470 Gaming Pro, vraagt minimaal 1.3V als fixed voltage, op auto Vcore krijgt cpu tussen de 1.3V en 1.519!V. Is dit niet hoog voor deze cpu?
Als ik bench, bijv. Cinebench, zakt Vcore in tot 1.25V (op auto Vcore) en tikt ie gewoon lekker door. Maar als ikzelf 1.25V I geef, boot mijn bord niet eens meer (??)
Ik ben hierover ook al aan het mailen met MSI en kreeg een beta Bios van ze, maar daarmee bleef autoVcore hetzelfde, alleen was mijn performance slechter.....
>4,2GHz Prime95 of OCCT stabiel is erg lastig voor elkaar te krijgen.
Thanks, weten we dat ook weer. Hoef ik daar niet meer naar te kijken, want mijn cpu temps komen nooit hoger dan 63°C.The Chosen One schreef op maandag 14 mei 2018 @ 17:03:
https://www.reddit.com/r/..._1_on_gbt_gaming/dyxmc02/
Zie post van AMD daar; "Yes. A well-cooled Ryzen will go to 1.5V or 1.55V on its own. It's designed to do this, because low temperatures offset higher voltages. And higher voltages are useful for more clockspeed and more performance.
Hoe heb je je LLC staan? Bij MSI is de beste waarde, die het dichtst bij de ingestelde spanning blijft iets van 3 of zo. Zet de multiplier eens op bijvoorbeeld 40 of 42, de vcore op 1.29 v en LLC op 3 en kijk eens wat ie doet? Boot je pc en Cinebench draait zonder probleem dan is ie goedDaLoona schreef op maandag 14 mei 2018 @ 17:01:
Mijn 2700X, op een MSI X470 Gaming Pro, vraagt minimaal 1.3V als fixed voltage, op auto Vcore krijgt cpu tussen de 1.3V en 1.519!V. Is dit niet hoog voor deze cpu?
Zoals hierboven ook al gezegd wordt zegt Cinebench niet zo heel veel. Prime met small FTT's runnen zegt veel meer over de stabiliteit. Als je dat een aantal uren zonder crashes kan draaien dan kun je er met grote zekerheid er van uit gaan dat je pc prima werkt.
[ Voor 9% gewijzigd door regmaster op 14-05-2018 23:24 ]
Maar maar ik zeg nergens dat weerstand toeneemt met een groter vermogen. Verder had ik dus in mijn hoofd dat vermogen = W en toen ging ik het opzoeken en loog het internet tegen mij.Blaat schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 10:46:
[...]
Jullie zitten er allebei naast. Het vermogen blijft namelijk niet gelijk maar de weerstand wel (zo goed als, dit is bij halfgeleiders temperatuurafhankelijk).

Maar dan iets anders interessants. Dat boost algoritme van AMD is echt bijzonder intelligent. Er zitten dus verschillen in voltage en maximale clockspeeds tussen verschillende borden met dezelfde chip. Zeker echt zware programma's kunnen verschillen produceren. Verder kan die 2700X met een programma zoals Intelburn echt bizar veel verbruiken. Dan bedoel ik FX-9xxx verbruik.
Ja, maar nu krijgen we er wel prestaties voor teurg
Verwijderd
Vermogen is elektrische energie, energie wordt in Joules uitgedrukt en energie per tijdseenheid wordt uitgedrukt in W=J/s. Dat je voor elektrisch vermogen W gebruikt is dan ook logisch aangezien je geïnteresseerd bent in de hoeveelheid energie per tijdseenheid. Voor ons gemak hebben ze voor de energierekening die we krijgen de maat kilowattuur geïntroduceerd aangezien je dan simpelweg het elektrisch vermogen kan gebruiken. Als een computer met een elektrisch vermogen van 200W bij je favoriete spel een uur lang werkt dan heb je 0.2 kilowattuur aan 'stroomverbruik'. Het maakt het rekenen gemakkelijk.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 01:33:
[...]
Maar maar ik zeg nergens dat weerstand toeneemt met een groter vermogen. Verder had ik dus in mijn hoofd dat vermogen = W en toen ging ik het opzoeken en loog het internet tegen mij.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2018 10:42 ]
Hij boot op 1.2875V, LLC Mode 3, MP 40 en werkt cinebench gewoon af. Maar op 1.2875V "freezed" mijn pc wel eens, op 1.3V niet.regmaster schreef op maandag 14 mei 2018 @ 23:20:
[...]
Hoe heb je je LLC staan? Bij MSI is de beste waarde, die het dichtst bij de ingestelde spanning blijft iets van 3 of zo. Zet de multiplier eens op bijvoorbeeld 40 of 42, de vcore op 1.29 v en LLC op 3 en kijk eens wat ie doet? Boot je pc en Cinebench draait zonder probleem dan is ie goedof je moet alles op auto laten staan en accepteren dat ie kortdurend 1.519v pakt. Ik vind het zelf te hoog voor een cpu anno 2018 maar hey, zolang je geen brandlucht ruikt of de vlammen slaan niet uit je pc zal het wel meevallen. Als je de wraith koeler gebruikt zou ik opteren voor iets dat beter koelt. Hoe koeler hoe beter en hoe minder het spanningsverloop.
Zoals hierboven ook al gezegd wordt zegt Cinebench niet zo heel veel. Prime met small FTT's runnen zegt veel meer over de stabiliteit. Als je dat een aantal uren zonder crashes kan draaien dan kun je er met grote zekerheid er van uit gaan dat je pc prima werkt.
Wellicht dat ik NB wat hoger moet zetten op 1.2875V, die staat dan nog op auto.
Ik ben er nog steeds over aan het mailen met MSI, ook zij vinden het maar raar dat er, wanneer optimized defaults zijn geladen, nog steeds 1.448V op mijn cpu staat in BIOS, idling.
Wat wel raar is, is dat de cpu temp dan maar 29°C is, met alle fans op laagste stand (ze draaien dan net ~600 rpm).
In mijn sig staan al mijn componenten trouwens.
Edit:
Voor MP 42, met LLC 3 heb ik 1.35V nodig, anders boot pc wel, maar freezed hij tijdens cinenbench.
Dus al met al, zal het wel meevallen, aangezien ik op 1.35V een multi van 42 kan draaien
[ Voor 6% gewijzigd door DaLoona op 15-05-2018 11:19 ]
© ocf81 1981-infinity
Je kunt het ook hier nog even vragen: Voeding advies en informatie topic - Deel 34ocf81 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:54:
Hmm, met dit verhaal twijfel ik of ik een 550W voeding in mijn server moet gooien i.p.v. een 350W als ik er straks een 2700X in gooi.
PC Specs
Ik ben in mijn PC met Vega64 nog niet boven de +/- 350 watt gekomen. Ik neem aan dat je in een server geen Vega64 hebt zittenocf81 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:54:
Hmm, met dit verhaal twijfel ik of ik een 550W voeding in mijn server moet gooien i.p.v. een 350W als ik er straks een 2700X in gooi.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Nee, die zit in mijn gaming pc.winwiz schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:18:
[...]
Ik ben in mijn PC met Vega64 nog niet boven de +/- 350 watt gekomen. Ik neem aan dat je in een server geen Vega64 hebt zitten
[edit]
Bedankt voor de info. Voorlopig is 350 wel ok. Ik ga sowieso niet overklokken. De koeler is voor een 3U kast (Noctua NH-D9L) dus er is sowieso weinig OC ruimte of ruimte om hoge clocks te draaien, maar ik heb geen zin om een onstabiele server te hebben door problemen met de prik.
[ Voor 34% gewijzigd door ocf81 op 15-05-2018 12:31 ]
© ocf81 1981-infinity
Ga jij 24/7 Intelburntest draaien op je server?ocf81 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:54:
Nee, Alleen wat VMs met gaming related server die hopelijk heel populair gaan worden binnen de community.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:31:
[...]
Ga jij 24/7 Intelburntest draaien op je server?
Vooral Arma heeft door de focus op een enkele draad baat bij hoge clocks. DCS is iets meer parallel, maar ook die heeft baat bij een hoge klok voor de centrale draad. Momenteel vreet DCS te veel van de server die ik al heb draaien, dus ik ga die twee apart draaien met wat minder belangrijke VMs ernaast. 64 GiB aan gegeheugen is vooralsnog voldoende om de VMs in kwestie te kunnen faciliteren. Server hardware is veel duurder en de VMs zijn in essentie throwaways, dus ik heb de server features ook niet per se nodig. (Hoewel IPMI wel fijn is)
Ik heb er nu een 2400G in zitten als soort van tussenstap. Aan het einde van het jaar ga ik een upgrade doen. (ff sparen)
[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 15-05-2018 12:44 ]
© ocf81 1981-infinity
Er bestaat niet zoiets als een 550W voeding. Er zit een verschil van dag en nacht tussen de duizenden verschillende modellen. Het ene model zal de videokaart frituren terwijl een andere totaal geen moeite heeft met de videokaart.ocf81 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:54:
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Doel je dan op de rails en het verschil tussen piekvermogen en continue vermogen per rail?-The_Mask- schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:37:
[...]
Er bestaat niet zoiets als een 550W voeding. Er zit een verschil van dag en nacht tussen de duizenden verschillende modellen. Het ene model zal de videokaart frituren terwijl een andere totaal geen moeite heeft met de videokaart.
Nogmaals, ik was vooral benieuwd omdat ik de voeding gespec'ed heb op het TDP van een 2700X, maar ik nu dus lees dat het verbruik flink op kan lopen. (ik wil niet per se off-topic gaan ofzo)
[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 15-05-2018 12:40 ]
© ocf81 1981-infinity
Help!!!! schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:25:
[...]
Je kunt het ook hier nog even vragen: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Ik weet niet hoeveel je uit wil geven, maar er lijkt dus een verschil te zijn in maximale boostclock tussen de borden. De enige waarde die hier invloed op zou moeten hebben lijkt mij mosfet temperatuur. Dan is het misschien waard om te investeren in een goed X470 bordje. Dan bedoel ik niet C7H, maar meer richting de X470 Prime. Als de MSI borden al wegzakken met zwaardere loads, dan wil ik Gigabyte of de meer mainstream X470 bordjes van ASRock niet eens weten.ocf81 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:36:
[...]
Nee, Alleen wat VMs met gaming related server die hopelijk heel populair gaan worden binnen de community.
Vooral Arma heeft door de focus op een enkele draad baat bij hoge clocks. DCS is iets meer parallel, maar ook die heeft baat bij een hoge klok voor de centrale draad. Momenteel vreet DCS te veel van de server, dus ik ga die twee apart draaien met wat minder belangrijke VMs ernaast. 64 GiB aan gegeheugen is vooralsnog voldoende om de VMs in kwestie te kunnen faciliteren. Server hardware is veel duurder en de VMs zijn in essentie throwaways, dus ik heb de server features ook niet per se nodig. (Hoewel IPMI wel fijn is)

Eigenlijk zo min mogelijk, dat is ook de reden om een AM4 oplossing te kiezen. Op zich is alles boven de base clock mooi meegenomen, maar het zou wel fijn zijn als de 3.9 aangeraakt kan worden als het echt nodig is. De reden om voor t.z.t. de 2700x te gaan is dat ik dan wat extra draadjes heb om VMs te kunnen draaien op één bak. Voor nu alleen één gaming VM dus.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:47:
[...]
Ik weet niet hoeveel je uit wil geven, maar er lijkt dus een verschil te zijn in maximale boostclock tussen de borden. De enige waarde die hier invloed op zou moeten hebben lijkt mij mosfet temperatuur. Dan is het misschien waard om te investeren in een goed X470 bordje. Dan bedoel ik niet C7H, maar meer richting de X470 Prime. Als de MSI borden al wegzakken met zwaardere loads, dan wil ik Gigabyte of de meer mainstream X470 bordjes van ASRock niet eens weten.
[ Voor 8% gewijzigd door ocf81 op 15-05-2018 13:00 ]
© ocf81 1981-infinity
3,9GHz doen ze denk ik allemaal wel met alle 16 threads. Het probleem lijkt meer 4,1 en 4,2GHz te zijn.ocf81 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:55:
[...]
Eigenlijk zo min mogelijk, dat is ook de reden om een AM4 oplossing te kiezen. Op zich is alles boven de base clock mooi meegenomen, maar het zou wel fijn zijn als de 3.9 aangeraakt kan worden als het echt nodig is. De reden om voor t.z.t. de 2700x te gaan is dat ik dan wat extra draadjes heb om VMs te kunnen draaien op één bak. Voor nu alleen een gaming VM dus.
Is het x470 bord ook goed uitgerust ?
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
PC Specs
De Gigabyte X470 Gaming 7 Wifi zonder airflow op de VRM's vanwege Kraken X62 CPU koeler 78 en 70 graden volgens hwinfo64, vervolgens een fan erop gericht 54 en 48 graden. Momenteel OCCT 20 minuten bezig @90A output.
Tja, hier mis ik eigenlijk wel behaalde clockspeeds. Wat staat de stock koeler nu eigenlijk toe. Verder zou ik het helemaal willen weten voor de 2600X en in mindere mate voor de 2700 en 2600. Kan alleen helemaal niks vinden want iedereen moet tegenwoordig maar een AIO gebruiken voor hun test, puur omdat Intel al weet ik hoelang met totale bagger komt en de stock koelers van AMD echt testen niet in ze opkomt.

Exact dezelfde VRM als de Gaming Ultra, zowel de AM4 als de Z370. Die laatste zakt echt keihard door het ijs met een 8700K OC. Met door het ijs zakken bedoel ik 120C+ voor de mosfets met blender loads. Zie:Speedy-J schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:23:
Iemand positieve ervaringen met de Gigabyte Aorus gaming K5 ? Ik weet dat de x370 bagger was met de vrm's ,kwam later ook een rev 2.0 uit met meer vrm's.
Is het x470 bord ook goed uitgerust ?
YouTube: Gigabyte Z370 Ultra Gaming V2.0 - Not worth Buying
In conclusie, negeren en kijk liever naar de betere ASUS bordjes of als je wat wil besparen MSI. Ik zou er echt geen R7 27xx mee willen overclocken, en waarom zou je er wel een R5 26xx mee willen draaien?
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Lijkt me een stuk beter ja.Speedy-J schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 18:55:
Oke thx ik ga dan voor de prime x470 pro ,heb goede ervaringen met de prime serie.
ASUS heeft een stapje omhoog gedaan met de X470 prime pro. Ze zijn van 6x goede 40A mosfets naar iets betere 6x40A powerstages gegaan. In ieder geval ruim voldoende voor een Ryzen 2000. Je zou de Strix ook nog kunnen overwegen. Die heeft 6x60A powerstages en ROG software dingen.
Iets wat in theorie niet zou moeten kunnen omdat de memory controller op de CPU zit gebeurt echter wel. Waar ik op de Crosshair 6 Extreme niet verder kwam dan 3333MT/s haal ik op de bord zonder moeite de 3733MT/s. 3800 is net een stap te ver (crashes) maar vooralsnog is 3733 stabiel.
Ik heb nu al geen spijt van de overstap.

1,45V, LLC op extreme, PBO manual met een 300W en 300A limiet, PBO Scalar X10, 100.1MHz bclk, auto mp.
Met deze settings blijft het boost algoritme werken. Tijdens idle gaat de mp omlaag en als er werk te doen is gaat deze omhoog. OCCT wil dan 43x. Prime95 small FFT draait nu en regelt tussen de 37x en 40x(Tdie limited/Temp throttling). Daar heb ik geen problemen mee, want Prime95 is geen reële load en is ook echt zwaar 170W+ CPU package, 115A+ en 85 graden. Het VRM vind het wel best bij slechts 60 graden.
Nu dus zien of de cpu een uur Prime95 overleeft, ik heb er goed gevoel bij dat games dan sowieso stabiel zijn en dat tevens de cpu gewoon altijd 43x draait. XFR werkt ook, want de max mp is 43,5 maar die laatste 50MHz komt er enkel in als de CPU onder de 60 graden daalt.
Edit: De X62 is hier het "probleem", deze krijgt de warmte niet weg bij de CPU. De rad zelf is nog altijd koel met wel een duidelijke warme inlaat en koele uitlaat.
Edit2: Ook een goed uur Prime95 small FFT doorlopen. Volgende stap is mem zo hoog mogelijk, tot nu toe getest met 3200C14, eerder al op 3400+ gedraaid maar niet tijdens Prime95/OCCT. Ook eens zien of ik via temperatuur de mp kan beperken om zo de cpu een beetje te beschermen tegen de hoge vcore.
[ Voor 21% gewijzigd door Razkin op 15-05-2018 20:36 ]
De cpu laten throttlen door de max temp te beperken werkt ook goed. Na heel wat gestoei met bios settings enz enz eindelijk het idee dat ik de CPU en z'n boost algoritme onder de knie heb.
Het is jammer dat bij de Gigabyte je de vcore vast moet zetten om controle te krijgen over de boost mp en je dit niet via andere wegen kan bereiken anders dan de cpu extreem koelen. Er staat nu dan ook altijd 1,45V op de CPU, gelukkig valt een 65W idle vermogen nog behoorlijk mee.
De 1800x is al verkocht en de C6E gaat later op V&A.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 20:17:
@Blaat De echte vraag is nu natuurlijk wat er gebeurd met je C7H en een Ryzen 1000 serie.

Volgens mij maakt het geen fluit uit.Help!!!! schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 20:36:
@Blaat
Heb je nu het idee dat je (gecorrigeerd voor buyers bias) kunt merken dat die 2700X set in het gebruik snappier voelt
Kijk uit met de prime serie. Ik heb die ook en van de week gooide het moederbord alle fans er uit, cpu liep lekker op naar 90 graden en ging toen throttlen. Een reboot fikste het weer maar ik heb nu voor de zekerheid q-fan control uitgezet en een fancontroller besteld, mijn pc staat vaak 24/7 te renderen en ik kan niet hebben dat de fans er zo maar mee stoppen. Het is nl. een veel voorkomend probleem op bepaalde Asus borden. Er zijn wel wat oplossingen aangedragen maar die werken niet voor iedereen. Ik kan me het risico i.i.g. niet veroorloven.Speedy-J schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 18:55:
Oke thx ik ga dan voor de prime x470 pro ,heb goede ervaringen met de prime serie.
Onder andere hier:
https://rog.asus.com/foru...CPU-Fan-headers-shut-down
Maar er zijn veel meer gevallen te vinden.
[ Voor 9% gewijzigd door ErikG2 op 16-05-2018 08:18 ]
Verwijderd
De ASRock Taichi schijnt ook goed te zijn.ErikG2 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 07:16:
[...]
Kijk uit met de prime serie. Ik heb die ook en van de week gooide het moederbord alle fans er uit, cpu liep lekker op naar 90 graden en ging toen throttlen. Een reboot fikste het weer maar ik heb nu voor de zekerheid q-fan control uitgezet en een fancontroller besteld, mijn pc staat vaak 24/7 te renderen en ik kan niet hebben dat de fans er zo maar mee stoppen. Het is nl. een veel voorkomend probleem op bepaalde Asus borden. Er zijn wel wat oplossingen aangedragen maar die werken niet voor iedereen. Ik kan me het risico i.i.g. niet veroorloven.
Onder andere hier:
Zeg dat niet te snel. Nederlandse straaljagerpiloten hebben aan 4,17 ms genoeg om een vliegtuig te herkennen. Dat is dus zien + verwerken van wat je ziet + vergelijken met iets wat je kent (een flink aantal bewerkingen die je brein in zo'n korte tijd uitvoert). De menselijke waarneming verloopt snel, in ieder geval bij de mensen die er een beetje talent voor hebben.
Natuurlijk kan het dat mensen die beweren dat ze het verschil in tientallen ms. merken full of shit zijn en dat sommige van hen graag iets willen merken om de aankoop goed te praten maar ik geef dit het voordeel van de twijfel aangezien ik niet geloof dat iedereen die dit beweert full of shit is en er teveel mensen zijn die aangeven het verschil te merken. Waarom wordt het bij Ryzen wel opgemerkt en bij andere CPU's in het verleden niet?
[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2018 10:09 ]
Ik heb van die fanheaders geen last ,alles draait via mijn aerocool touch 1000 fancontroller.ErikG2 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 07:16:
[...]
Kijk uit met de prime serie. Ik heb die ook en van de week gooide het moederbord alle fans er uit, cpu liep lekker op naar 90 graden en ging toen throttlen. Een reboot fikste het weer maar ik heb nu voor de zekerheid q-fan control uitgezet en een fancontroller besteld, mijn pc staat vaak 24/7 te renderen en ik kan niet hebben dat de fans er zo maar mee stoppen. Het is nl. een veel voorkomend probleem op bepaalde Asus borden. Er zijn wel wat oplossingen aangedragen maar die werken niet voor iedereen. Ik kan me het risico i.i.g. niet veroorloven.
Onder andere hier:
Het laatste bios van mijn prime plus is ook niet goed met fan control ,de fans die aangesloten zijn op de fanheader draaien nu idle iets sneller wat best storend kan zijn als je stilte gewent ben.
Ik heb vandaag de laatste onderdelen van de BBG highend pc beinnen gekregen en ik vroeg mij af of de andere kabels voor de 2700x wraith koeler optioneel zijn want mij interesseert die RGB niet. Dus ben ik klaar met alleen de cpu-fan power kabel?
Misschien inderdaad iets te vroeg gesproken. Na een verse windows installatie voelt het systeem wel degelijk "snappy-er" aan dan voorheen, meer dan toen ik nog een 8700k had.Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:00:
[...]
De ASRock Taichi schijnt ook goed te zijn.
[...]
Zeg dat niet te snel. Nederlandse straaljagerpiloten hebben aan 4,17 ms genoeg om een vliegtuig te herkennen. Dat is dus zien + verwerken van wat je ziet + vergelijken met iets wat je kent (een flink aantal bewerkingen die je brein in zo'n korte tijd uitvoert). De menselijke waarneming verloopt snel, in ieder geval bij de mensen die er een beetje talent voor hebben.
Natuurlijk kan het dat mensen die beweren dat ze het verschil in tientallen ms. merken full of shit zijn en dat sommige van hen graag iets willen merken om de aankoop goed te praten maar ik geef dit het voordeel van de twijfel aangezien ik niet geloof dat iedereen die dit beweert full of shit is en er teveel mensen zijn die aangeven het verschil te merken. Waarom wordt het bij Ryzen wel opgemerkt en bij andere CPU's in het verleden niet?
Kan natuurlijk ook komen door feit dat ik nu een schone windows heb maar volgens mij heeft de boel nog nooit zo strak gedraaid.
Verwijderd
Dat is ook mijn ervaring met een veel minder goede CPU. Ik merk overigens ook hetzelfde met een Linux-distro van 2018 in vergelijking met W7 (2009), een duidelijk verschil in snappyness (?).Blaat schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:02:
Na een verse windows installatie voelt het systeem wel degelijk "snappy-er" aan dan voorheen, meer dan toen ik nog een 8700k had.
Wel weer andere problemen (aanpassen, nieuwe dingen leren, onverwachte probleempjes waar je mee te maken krijgt) maar het is snappyër.
Als het slechts de BIOS-versie is die het probleem is dan zie ik geen probleem. Gewoon niet steeds de laatste versie downloaden maar wachten totdat voldoende andere mensen positieve ervaringen hebben met een versie. Probleem opgelost.Speedy-J schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:50:
[...]
Ik heb van die fanheaders geen last ,alles draait via mijn aerocool touch 1000 fancontroller.
Het laatste bios van mijn prime plus is ook niet goed met fan control ,de fans die aangesloten zijn op de fanheader draaien nu idle iets sneller wat best storend kan zijn als je stilte gewent ben.
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2018 16:11 ]