Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
FairPCsPlease schreef op zondag 29 april 2018 @ 18:46:
DOCP bleek de oplossing: automatisch werd door DOCP te selecteren voor mij een aantal settings aangepast, die het geheugen op 2933 MHz doen draaien.

Dan rest er dus nog een taak: opnieuw meten en kijken wat voor impact dit heeft gehad op het stroomverbruik.
Een update: ik heb het stroomverbruik gemeten nadat ik door het selecteren van DOCP (de ASUS AMD variant van XMP) de 3000 MHz geheugenbanken op 2933 MHz draaiend heb weten te krijgen in plaats van 2400 MHz. Kennelijk wordt het systeem in bepaalde situaties zelfs efficiënter door deze aanpassing, kijk maar:

Ryzen 5 2600, volledig systeem met (RAM draaiend op 2400MHz):

in uit-stand: 0,7 Watt uit de muur getrokken
idle verbruik: 49,6 Watt (bij processorgebruik van 0% volgens taakbeheer)
Battlefield 1: 163 Watt (maximum gemeten bij start van de Singapore missie, op strand met storm)

Ryzen 5 2600 volledig systeem met DOCP enabled in BIOS (RAM draaiend op 2933MHz):

in uit stand: 0,6 Watt uit muur getrokken
idle verbruik: 51,2 Watt (bij processorgebruik van 0% volgens taakbeheer)
Battlefield 1: 141 Watt (maximum gemeten bij start van de Singapore missie, op strand met storm)

Nu zijn het eenmalige metingen, dus 0,1 Watt minder uit de muur en 1,6 Watt meer Idle verbruik valt wellicht binnen de foutmarge en zegt weinig (*).

Meest opvallend resultaat natuurlijk is dat bij zware belasting in de vorm van het draaien van Battlefield 1 (ik heb de meting gedaan op exact hetzelfde moment in de missie onder dezelfde settings) het gemeten stroom-verbruik 22 Watt lager is met DOCP enabled. Kennelijk doet het geheugen op 2933 MHz (in combinatie met de andere settings die DOCP aanpast als je dat aanzet) het systeem efficiënter werken :) .

(*) noot: ik vroeg mij af of het verschil in Idle te verklaren viel door extra achtergrondprogramma's die ik inmiddels heb draaien: de Gigabyte XTreme Engine voor aansturen van de fans van de RX videokaart en de Steelseries Engine omdat ik geen losse driver had gevonden voor mijn Steelseries Sensei RAW gaming muis. Maar na afsluiten van de Gigabyte XTreme Engine, de Steelseries Engine, CCleaner monitor en Sandboxie in de taakbalk, blijft het Idle vermogen 51,2 Watt.

[ Voor 17% gewijzigd door FairPCsPlease op 30-04-2018 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@FairPCsPlease
Interessant.
Het beste sluit je alle achtergrondprogramma's wanneer je zoiets meet en draai je slechts dat ene programma wat relevant is. Dit soort programma's veroorzaken een te sterk variërende load terwijl de verschillen in vermogen relatief klein zijn, je wil dus zoveel mogelijk willekeurige fluctuaties uitsluiten.
Als ik een gokje zou wagen om het verschil bij een load en idle te verklaren, dit is mijn eerste gedachte. Ik hoor wel wat andere mensen ervan denken. Bij idle ligt het vermogen hoger omdat de RAM meer spanning nodig heeft, bij deze specifieke load komt het vermogen lager te liggen doordat de CPU minder lang hoeft te wachten op data uit de RAM (elke klokcyclus die je extra wacht kost vermogen, ook al kan er dan niets of minder gebeuren), het korter actief zijn voor de taak heeft meer effect op het vermogen dan het extra vermogen van de RAM per nanoseconde. Zeker is dat het vermogen van RAM relatief laag is in vergelijking met het vermogen van de CPU. De CPU en GPU zijn de grote 'stroomvreters' in een systeem, zelfs in jouw systeem (RX 460/560 die slechts 75W of minder heeft). :)

Mooi dat jij de RAM nu hebt overklokt, dat verschil ga jij zeker merken. Ik zou proberen het op 3166 MT/s te zetten, zie eens of dat het stabiel is. Zo nee, verhoog de cycli met 1 of verhoog lichtjes de spanning en zie weer of dat het stabiel is. Als het werkt dan gaat het waarschijnlijk nog wat beter draaien voor jou. Het is een loterij, als je geluk hebt dan kunnen de latjes nog wat meer leveren.
regmaster schreef op maandag 30 april 2018 @ 07:02:
Ik weet dat hordes mensen het hier niet met me eens zijn -knip-
Ik herinner me niet dat mensen hier bekritiseerden om een RMA te doen bij een bug die mogelijk relevant is (segmentation fault), dat is fair. Ik herinner me wel dat er kritiek werd geuit op het retourneren van een CPU die geen bug bevat, die de base en boost haalt met een veilige spanning maar naar jouw zin niet hoog genoeg klokt, los van of dat dat wel of niet terechte kritiek was. Daarnaast gaven mensen aan dat sommige mensen geluk hebben dat de RMA wordt aanvaard omdat AMD behoorlijk soepel hiermee is, naar mijn indruk omdat AMD erg haar best doet om een groter marktaandeel te krijgen en dus de klanten wil pleasen. Daarom nu ook die bootkits terwijl AMD niet verantwoordelijk is voor het probleem waardoor die nodig zijn (het staat immers op de doos of dat een X370/B350 moederbord wel of niet de nieuwe BIOS bevat, niets houdt de klant tegen om bij de webshop duidelijk te maken hierop te letten en als de webshop dit niet mogelijk maakt dan ligt het probleem bij de webshop, als de klant het niet weet dan ligt het probleem bij de klant). Ik meen mij te herinneren dat het ging om een 1800X die niet 4,0 GHz. haalde bij <= 1,4 V, de vraag is voor mij of dat het om een single core of all core OC ging. Voor single core werd 4,0 GHz. m.i. 'gegarandeerd' (hierover kan worden gediscussiëerd, het hangt af van je interpretatie van boost, voor mij is de precision boost iets wat gegarandeerd wordt onder normale omstandigheden qua koeling en moederbord, XFR mag je daar wellicht ook nog onder rekenen) met een volgens AMD veilige spanning, voor multicore niet.
Mijn mening:

- Ik vind het op zich gezond als klanten bepaalde eisen stellen voor hun product, ik denk dan bijvoorbeeld aan coil whine bij grafische kaarten en voedingen en aan backlightbleeding en dode pixels bij monitors, je mag naar mijn mening verwachten dat dit soort problemen er niet zijn en als klanten hun mond open doen dan krijgen uiteindelijk alle klanten betere producten doordat bedrijven zorgvuldiger handelen. Mogelijk met een wat verhoogde prijs maar dat vind ik niet zo erg als dit soort problemen er niet zijn.

- ik zie ook het probleem van RMA'en wanneer een product wel goed werkt maar je pech hebt gehad met de loterij. Stel dat AMD, Intel... de lat hoger leggen om een sample goed te keuren dan zouden de kosten stijgen. Nu kan het de moeite waard zijn als ze dat doen (de prijs is veel hoger dan de kosten van een CPU) maar het kan ook de prijs fors verhogen (grote monolithisce CPU's). Doordat Piet een sample van zijn 1700 terugstuurt omdat het slechts 3,7 GHz AC haalt in plaats van 4,0 GHz. AC met 4,0 GHz. heeft Jan een groter risico om een slechtere sample te krijgen dan wat het geval zou zijn als Piet dat niet zou doen. Anderzijds mag je best wel wat extra verwachten als je €200 meer betaalt voor een beter gebind model.

- met de 1700X en de 1800X had AMD 1 model teveel, zeker als de crème de la crème naar TR ging wat nooit is bewezen maar n.m.m. wel een realistische verwachting is. Het is niet onlogisch dat AMD dit deed aangezien de enige concurrent €1100 vroeg voor een CPU die ongeveer hetzelfde presteert en AMD tegelijkertijd voldoende exemplaren van hun 8c/16t-modellen wilde verkopen dus ook een lager segment nodig had maar het gaf wel erg hoge prijsverschillen bij Ryzen voor erg weinig. Ik vind het verstandig dat ze de 2800X achterhouden en hooguit met een 2800X uitkomen als die daadwerkelijk beter presteert doordat het productieproces wat beter is geworden en gedurende een voldoende lange periode voldoende top-exemplaren zijn achtergehouden. Niet dat ik zou overwegen om dat te kopen aangezien de performance/€ waarschijnlijk aanzienlijk slechter zal zijn. .

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2018 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:06:
@FairPCsPlease
Interessant.
Het beste sluit je alle achtergrondprogramma's wanneer je zoiets meet en draai je slechts dat ene programma wat relevant is. Dit soort programma's veroorzaken een te sterk variërende load terwijl de verschillen in vermogen relatief klein zijn, je wil dus zoveel mogelijk willekeurige fluctuaties uitsluiten.
Als ik een gokje zou wagen om het verschil bij een load en idle te verklaren, dit is mijn eerste gedachte. Ik hoor wel wat andere mensen ervan denken. Bij idle ligt het vermogen hoger omdat de RAM meer spanning nodig heeft, bij deze specifieke load komt het vermogen lager te liggen doordat de CPU minder lang hoeft te wachten op data uit de RAM (elke klokcyclus die je extra wacht kost vermogen, ook al kan er dan niets of minder gebeuren), het korter actief zijn voor de taak heeft meer effect op het vermogen dan het extra vermogen van de RAM per nanoseconde. Zeker is dat het vermogen van RAM relatief laag is in vergelijking met het vermogen van de CPU. De CPU en GPU zijn de grote 'stroomvreters' in een systeem, zelfs in jouw systeem (RX 460/560 die slechts 75W of minder heeft). :)
Bedankt voor de toelichting, dat helpt het wel te verklaren. Voor een meting met alle achtergrondprogramma's uit, zal ik dus ook wel terug moeten naar de beginsituatie met DOCP uit voor een goede vergelijking.

De core i3 ter vergelijking valt niet meer te meten, dat systeem is nu leeggeroofd voor mijn nieuwe systeem (GPU, SDD en HDD's zijn meeverhuisd, wat rest is een kale kast met moederbord, cpu en ram, waar ik alleen nog wat aan heb om zonder risico BIOS te leren flashen).
Mooi dat jij de RAM nu hebt overklokt, dat verschil ga jij zeker merken. Ik zou proberen het op 3166 MT/s te zetten, zie eens of dat het stabiel is. Zo nee, verhoog de cycli met 1 of verhoog lichtjes de spanning en zie weer of dat het stabiel is. Als het werkt dan gaat het waarschijnlijk nog wat beter draaien voor jou. Het is een loterij, als je geluk hebt dan kunnen de latjes nog wat meer leveren.
DOCP aanzetten was nog redelijk leken-vriendelijk, voor fine-tuning zal ik eerst meer moeten lezen over hoe dat in zijn werk gaat. Iets voor op de lange termijn, als ik er een keer de rust voor heb. Wat ik nu als eerste doe, is games spelen die eerder niet draaiden :P . Gisteren Battlefield 1's Avanti Savoia! missie, die onspeel-bare stutter gaf op mijn core i3 (in Battlefield 1 verschilt het van story tot story of het speelbaar was op mijn oude PC, het verhaal van de Engelse tankbestuurder kreeg ik wel uitgespeeld).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

FairPCsPlease schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:49:
DOCP aanzetten was nog redelijk leken-vriendelijk, voor fine-tuning zal ik eerst meer moeten lezen over hoe dat in zijn werk gaat. Iets voor op de lange termijn, als ik er een keer de rust voor heb. Wat ik nu als eerste doe, is games spelen die eerder niet draaiden :P . Gisteren Battlefield 1's Avanti Savoia! missie, die onspeel-bare stutter gaf op mijn core i3 (in Battlefield 1 verschilt het van story tot story of het speelbaar was op mijn oude PC, het verhaal van de Engelse tankbestuurder kreeg ik wel uitgespeeld).
Dat is niet moeilijk, ik had het jou al eens uitgelegd in grote lijnen: rijen en kolommen, tijd die nodig is om stroom doorheen een draadje van A naar B te laten gaan, transistors te laten schakelen..., het aantal cycli waarmee gewacht wordt alvorens wordt getracht de data eraf te halen of weg te schrijven om tijd te geven voor al deze fysische effecten en meer. Wat je vooral moet begrijpen is dat dingen niet ogenblikkelijk gebeuren maar dat er een lag is. Dat heb ik jou ook uitgelegd in verband met RAM en cache. Lees je een beetje in maar heel erg moeilijk is het niet. Je verhoogt de klokfrequentie naar 3166 MT/s en je probeert uit of dat het stabiel is. Zo ja, dan ben je klaar. Zo nee, dan verhoog je de spanning een beetje of verhoog je de cycli met 1 en je probeert uit of dat het stabiel is. Zo ja, dan vergelijk je de prestaties en zo je wil het vermogen met de huidige overklok en eventueel probeer je nog een van de cycli lager te zetten of de spanning wat lager te zetten en het proces te herhalen en uiteindelijk kies je welke je neemt. Zo nee, dan kan je nog iets meer de spanning of het aantal cycli aanpassen en het weer proberen of dat het stabiel is.
Verder is het handig om een bepaalde regel volgen met die timings (X+Y>Z of X+Y<Z, dat zou ik zelf op moeten zoeken) maar dat is waar het op neer komt.
Kijk hier voor een introductietutorial.

Ten slotte, je kan waarschijnlijk overklokprofielen opslaan op je moederbord, maak daar gebruik van. Aan het einde van de rit, als je denkt er te zijn, dan wil je misschien een nacht lang mem86 (dat schrijft data naar de RAM en leest vervolgens data van de RAM) draaien als je zeker wil weten dat het zo stabiel mogelijk is. Dat moet niet maar het kan handig zijn om dat wel te doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2018 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:51
regmaster schreef op maandag 30 april 2018 @ 07:02:
[...]

Ik weet niet welke kernel je draait maar ik kan met 4.16 via psensor de cpu temperatuur prima in de gaten houden. In 4.16 zitten de laatste offset waarden verwerkt dus je zou verwachten dat de waarden van de 2700x ook goed worden weergegeven.

Ik weet dat hordes mensen het hier niet met me eens zijn maar als jij vindt dat jouw product niet aan de door jouw gestelde eisen voldoet vraag je gewoon een rma aan. Snap niet waarom mensen daar zo ingewikkeld over doen, zeker omdat ze dan vinden dat ze AMD benadelen. Tja, die merkt daar geen reet van want die houdt, net als iedere fabrikant, rekening met een bepaald percentage aan uitval. En uiteindelijk bepaald niemand hier of jij jouw cpu nu wel of niet voor rma mag aanmelden behalve jezelf.
Ik zit nu op 4.15. Voor het moment houd ik dat zo, met de release van Vega is het wisselen naar nieuwere kernels niet zo goed bevallen.

Dat ik geen golden sample heb oid voor een bepaalde OC is niet wat er mis met mijn 2700X is. De tendens is 4,0GHz all core met minder dan 1,3V, zo blijft de cpu in z'n power budget en draait dan stock rond de 4GHz.
Mijn 2700X doet pas 4GHz bij 1,365V, door het TDP plafond redt (stock) mijn 2700X net aan 3850MHz op all core loads. Ik heb hiervoor contact gezocht met AMD, ook ivm waardeloze bodem afwerking van de cooler, maar moet daar nog over terug horen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik heb nu ook eindelijk de knoop doorgehakt, ik ga ook een Ryzen kopen, mijn oude Phenom II 1100T is gewoon best wel traag, en nieuwe games als Far Cry 5 draaien er niet eens op, en na iets van 7 jaar mag ik wel eens een upgrade nemen :+

Heb vorig jaar al een 16GB Corsair 3000 geheugensetje gekocht, weet zo uit mijn hoofd niet welke, en ik ga voor de Ryzen 5 2600. De 30 euro extra voor de 2600x vind ik het gewoon niet waard.

Maar, welk mobo is interessant? Er lijkt best veel verschil te zitten tussen de verschillende merken. Wil niet veel meer dan 100 pegels uitgeven, dus mijn oog viel op deze:

pricewatch: Asus Prime B350-Plus
Lees her en der in dit topic dat Asus het wel erg goed zou doen, wel een beetje een basis-plankje, maar ik weet ook weer niet of de betere audio-meuk die andere bordjes bijv. hebben het geld echt wel waard is.

pricewatch: Asus ROG Strix B350-F Gaming
Deze zit toch wel behoorlijk op de limiet van wat ik wil uitgeven, maar dan is ie wel wat meer luxe, betere audio-chip, misschien wat betere ethernet-chip, of is het vooral marketing wank?

pricewatch: Gigabyte GA-AX370-Gaming K3
Een x370 die volgens mij even compleet is als die Asus, maar is Gigabyte even goed?

pricewatch: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming K4
Lijkt me een beetje de tussenoplossing van de goedkope Asus en de duurdere bordjes, waardoor ik zelf het idee heb "als ik nou een tientje meer uitgeef, heb ik een completer ding"

Dus, ja, wat is wijsheid? :)

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor diegenen die nog een opinie willen over de Standaard koeler kwaliteit bij de 2700X:

https://www.hardocp.com/a..._wraith_prism_deep_dive/6

PS: Pas op als je de koeler demonteert.... :o :X

Paar interessante punten:

Some Odd Failures

I ran into some failures using PB2 and I was able to track these down to NOT being PB2's issue, but rather a Windows Bug. We are using the latest version of Windows 10 64-bit and all its updates that were available on April 17th. We knew we were going to be doing a lot of testing, so we froze our OS updates at that point. What I was finding is that I would get these random power-downs using Cinebench, HWinfo64, and CPUz at the same time. I could not replicate the error without these three programs running simultaneously. At time I just assumed that I was beating on the CPU hard enough to make it fail, until it went into a hard power-down while sitting idle at the desktop, and I could replicate this issue at idle. Talking with AMD and ASUS about this, they asked me to work through the other power profiles we were not using. We use "High Power" for all our testing here. I moved to the Balanced profile, and it still happened. I then moved to the Ryzen Balanced profile, and it was still happening. Once I moved back to the High Performance profile again, I could not repeat the error. I could not replicate the error in Balanced or Ryzen Balanced either. ASUS let me know that there has been a Windows bug identified with this issue. The current solution to the issues seems to be to switch power profiles one or two times and it will correct itself. So if you are having some odd shutdowns, do not assume it is anything hardware or heat related.

Precision Boost 2 and Ultimate Clocks

As we discussed back on the Cinebench benchmark, you can certainly load up the Wraith Prism over time and when the cooler gets heat-loaded, you are going to see your clocks drop. This however takes a full-core load across the processor. I tried heat-loading this cooler with 4-thread workloads and could not do it. Of course, ambient temperature and case ventilation are going to come into play here, so your mileage may vary.

If you are wanting your 2700X to stay at 4.2GHz or above clocks with Precision Boost 2 across long workloads that are fully loading the cores, it is going to take more cooling than the Wraith Prism is likely to supply you.

The Bottom Line

We have found that the way Precision Boost 2 operates, workload to workload, can differ significantly. Different workloads use different instruction sets and core-loads and can load the processor differently in terms of just how much power is needed. However, if you ventilate your case well, it is hard to suggest that you overclock this processor by hand. Gamers and other "normal" desktop users can "overclock" the 2700X using Precision Boost 2, likely better than we can by hand...the old fashioned way. Sure, you can get into per core overclocking, but I highly doubt you are going to eke out much better performance than Precision Boost 2 will do for you. It pains me to say that. If you fit into a very small niche of people that will be using this desktop CPU in more of a workstation or HEDT role, then I would suggest upping your cooling ante and getting into the EFI to work your own magic.

I do not recall a single time in the last twenty years that I would have suggested to our HardOCP readership that you give the CPU cooler that came in the box a try. If you buy a 2700X, I highly suggest you give the Wraith Prism a go and see if it fits your needs and just how Precision Boost 2 handles your clocks. You are very likely to be impressed and save a few of your hard earned dollars instead of buying an aftermarket cooler. The value in the Wraith Prism can quickly impact your bottom line on system build costs in a very positive way.

Wraith Prism aside, Precision Boost 2 is the real deal. I have spent the last week trying to shoot holes in it, and those holes are just not there. AMD has simply over-delivered when it comes to Precision Boost 2. I also do not recall ever giving a CPU "feature" an award in the last 20 years, but that is exactly what we are going to do today. Precision Boost 2? Color me impressed. AMD just won the Great Turbo War of 2018.

[ Voor 89% gewijzigd door Help!!!! op 30-04-2018 19:04 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@RobinHood
Voor wat kort en krachtig advies mbt VRM's zie YouTube: The Best AM4 Motherboards for Overclocking (X370 & B350)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashilh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 10:06
The current solution to the issues seems to be to switch power profiles one or two times and it will correct itself. So if you are having some odd shutdowns, do not assume it is anything hardware or heat related.
Dit zijn nu precies die dingen die wat beter gecommuniceerd zouden moeten worden vanuit fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:19
Ashilh schreef op maandag 30 april 2018 @ 19:30:
[...]

Dit zijn nu precies die dingen die wat beter gecommuniceerd zouden moeten worden vanuit fabrikanten.
Het is een Windows bug... misschien wel opgelost met de April edition die nu komt

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Razkin schreef op maandag 30 april 2018 @ 17:04:
[...]

Ik zit nu op 4.15. Voor het moment houd ik dat zo, met de release van Vega is het wisselen naar nieuwere kernels niet zo goed bevallen.
Welke kernel en drivers te gebruiken, dat blijft lastig. Ik kreeg bij mijn installatie (Kubuntu) ineens een harde crash bij het bekijken van een video in Youtube, het toetsenbord reageerde zelfs niet meer. De laatste keer dat ik dat meemaakte was met vroegere drivers (tot 2011?)van een AMD-kaart in Windows. Ik vermoed dat de oorzaak zou kunnen zijn dat ik proprietary drivers van AMD gebruikte aangezien die niet zo goed in orde zijn voor oudere kaarten (HD 7850).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashilh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 10:06
winwiz schreef op maandag 30 april 2018 @ 19:50:
[...]

Het is een Windows bug... misschien wel opgelost met de April edition die nu komt
Yep, maar ik heb de afgelopen dagen contact gehad met ASUS over precies dit soort problemen en dit is niet terug gekomen in die gesprekken. Die review heeft het, als ik zo snel even kijk, het al over een periode van minimaal een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobinHood schreef op maandag 30 april 2018 @ 18:58:
Ik heb nu ook eindelijk de knoop doorgehakt, ik ga ook een Ryzen kopen, mijn oude Phenom II 1100T is gewoon best wel traag, en nieuwe games als Far Cry 5 draaien er niet eens op, en na iets van 7 jaar mag ik wel eens een upgrade nemen :+

Heb vorig jaar al een 16GB Corsair 3000 geheugensetje gekocht, weet zo uit mijn hoofd niet welke, en ik ga voor de Ryzen 5 2600. De 30 euro extra voor de 2600x vind ik het gewoon niet waard.

Maar, welk mobo is interessant? Er lijkt best veel verschil te zitten tussen de verschillende merken. Wil niet veel meer dan 100 pegels uitgeven, dus mijn oog viel op deze:

pricewatch: Asus Prime B350-Plus
Lees her en der in dit topic dat Asus het wel erg goed zou doen, wel een beetje een basis-plankje, maar ik weet ook weer niet of de betere audio-meuk die andere bordjes bijv. hebben het geld echt wel waard is.

pricewatch: Asus ROG Strix B350-F Gaming
Deze zit toch wel behoorlijk op de limiet van wat ik wil uitgeven, maar dan is ie wel wat meer luxe, betere audio-chip, misschien wat betere ethernet-chip, of is het vooral marketing wank?

pricewatch: Gigabyte GA-AX370-Gaming K3
Een x370 die volgens mij even compleet is als die Asus, maar is Gigabyte even goed?

pricewatch: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming K4
Lijkt me een beetje de tussenoplossing van de goedkope Asus en de duurdere bordjes, waardoor ik zelf het idee heb "als ik nou een tientje meer uitgeef, heb ik een completer ding"

Dus, ja, wat is wijsheid? :)
Kies de Prime Pro (€134) en je kan er ook nog goed een Zen3 of Zen5 CPU op stoppen zonder mogelijke beperkingen met de VRM's. Een X470 of B450 geeft als voordeel dat de chipset wat beter werkt voor de RAM waardoor je sneller RAM kan gebruiken maar die 2933 MT/s moet je ook wel halen met een X370.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

2933 op ee' n B350 hier. Maar RAM-controller zit toch in de processor ingebakken? In hoeverre heeft de chipset dan nog invloed daarop?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubhib
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 22:55
Ik heb het een beetje gehad met mijn Ram setje. Ik had het eerst stabiel op 3000 16 18 18 36. Toen ging ik spelen met de timings. 14 16 16 34 klapte er bij 550% memtest uit. Dus de timings iets losser gezet op 16 17 17 36 en weer een avond laten draaien. Toen klapte hij eruit bij 270%. Timings weer terug gezet naar waar ik het voorheen een aantal keer tot 1000% heb laten draaien, 16 18 18 36, knalt hij eruit bij 25%. 8)7

Als er iemand nog een suggestie heeft voor een kitje dat gewoon werkt met het XMP profiel? Ik krijg heel erg de neiging om dit setje het raam uit te gooien.

Het gaat trouwens om Corsair LPX 3200 C16. Dit wordt nu ook in de BBG aangeraden. Maar ik raad iedereen echt af dit setje te kopen i.c.m. Ryzen. Ik heb het nog nooit stabiel gekregen op 3200Mhz en uit de vele topics op overclock.net en anandtech die ik door heb gespit, daar ook niemand.

Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:19
Ik heb de LPX ook nooit stabiel op 3200 gehad. Met de laatste bios ging 3066 echter zonder problemen. Voorheen altijd maximaal 2933. We deden het ermee.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit hier niet vragen omdat het aankoopadvies is. :P
Verder zal je toch zelf even aan moeten geven wat je wil. In het bijzonder overclocken. Doe je dat niet, dan voldoet eigenlijk elk B350 bordje wel. Dan zou ik de ASUS Prime pakken. Hou er wel rekening mee dat je boostclocks afhankelijk zijn van koeling, en de 2600 met de kleine koeler komt. Ik heb geen idee hoe ver je daarmee komt.

Ik krijg dat 3200MT/s setje van Corsair ook niet op 3200MT/s. Ga straks 1,37v maar proberen met 3066MT/s 16-18-18-36 want 1,36v is ook nog niet helemaal stabiel.

edit: Nope, nope nope. :P
1,35v faalde pas na 350%+. Nu heb ik mijn eerste error al na 25% te pakken. O-)
Borromini schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:48:
2933 op ee' n B350 hier. Maar RAM-controller zit toch in de processor ingebakken? In hoeverre heeft de chipset dan nog invloed daarop?
Volgens mij heeft de chipset er ook geen ene F mee te maken. Het probleem zit met de geheugencontroller van de eerste generatie Ryzen chips. Een goed bord helpt je om net een stapje, misschien twee hoger te komen, meer niet.

[ Voor 43% gewijzigd door DaniëlWW2 op 01-05-2018 12:21 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubhib
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:52:
[...]

Volgens mij heeft de chipset er ook geen ene F mee te maken. Het probleem zit met de geheugencontroller van de eerste generatie Ryzen chips. Een goed bord helpt je om net een stapje, misschien twee hoger te komen, meer niet.
Dat zou ik ook niet met 100% zekerheid durven te stellen. Ik kom dus van een 1700 af en merk geen enkele verbetering nu met een 2700X qua geheugen compabiliteit.

Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hubhib schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:28:
[...]

Dat zou ik ook niet met 100% zekerheid durven te stellen. Ik kom dus van een 1700 af en merk geen enkele verbetering nu met een 2700X qua geheugen compabiliteit.
En welk bordje gebruik je? :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubhib
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:32:
[...]

En welk bordje gebruik je? :)
De Asus Prime X370-Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik merk zelf ook geen verschil bij mijn overstap naar de 2700X. Ik zou eigenlijk een C7H aan moeten schaffen om het te vergelijken. :P

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubhib
Blaat schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:40:
Ik merk zelf ook geen verschil bij mijn overstap naar de 2700X. Ik zou eigenlijk een C7H aan moeten schaffen om het te vergelijken. :P
Volgens mij is het enige verschil met het bord wat je nu hebt en de CH7 een extra M2 slot, beetje zonde. :P

Ik zie trouwens dat je een Trident Z kit hebt, wil die wel een beetje gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Laatst online: 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

hubhib schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:45:
[...]

Volgens mij is het enige verschil met het bord wat je nu hebt en de CH7 een extra M2 slot, beetje zonde. :P

Ik zie trouwens dat je een Trident Z kit hebt, wil die wel een beetje gaan?
En niet zomaar 1, het is een 4133C19 B-Die kit. Maar alles boven de 3333MT/s = no post. :')

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:52:
[...]

Dit hier niet vragen omdat het aankoopadvies is. :P
Zie jij hier modjes? :+
Verder zal je toch zelf even aan moeten geven wat je wil. In het bijzonder overclocken. Doe je dat niet, dan voldoet eigenlijk elk B350 bordje wel. Dan zou ik de ASUS Prime pakken. Hou er wel rekening mee dat je boostclocks afhankelijk zijn van koeling, en de 2600 met de kleine koeler komt. Ik heb geen idee hoe ver je daarmee komt.
Overclocken zie ik mezelf niet doen, heb toen der tijd een Gigabyte UD3 plank gescoord omdat ik mijn 1100T zeker ging overclocken, 7 jaar later draait ie nog steeds stock :+ Gewoon nooit echt de noodzaak ervan gezien, en nu is het toch al te laat om mijn 1100T nog mee te laten komen :P

Ik wil wel een lekker complete plank, heb een best serieuze koptelefoon, en wat leuke 10Gbs USB poorten lijken me ook wel handig, misschien nu niet direct, maar omdat ik toch altijd eeuwen doe met mijn hardware, zie ik die nog wel van pas komen.

Qua koeling heb ik een pricewatch: Thermalright Macho Rev.B die met een AM4 kitje mee te nemen is naar mijn nieuwe build, dus dat moet wel snor zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubhib
Blaat schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:49:
[...]

En niet zomaar 1, het is een 4133C19 B-Die kit. Maar alles boven de 3333MT/s = no post. :')
Ach voor mij zou op dit moment alles wat boven de 3000Mhz draait al prima zijn.

Verder nog iets opmerkelijks gezien met mijn 2700X. Wanneer ik hem stock draai en hij boost naar 4,05Ghz dan gebruikt hij een vcore van 1,31v in memtest. Hij wordt dan 45 graden. Toen ik hem handmatig op 4Ghz en 1,3v draaide, zou het voltage onder dezelfde load dalen naar 1,28v maar werd hij wel 50 graden. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hubhib schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:38:
[...]

De Asus Prime X370-Pro.
Ah, exact hetzelfde bordje als ik heb dus. :P
Maar ik ga eens de Ryzen timing checker proberen. Die zegt al dat ik de meeste timings strakker kan zetten, dus dat gaat wat worden. :+

@Help!!!! Tja, dat van die koeler die blijft plakken kon ik je ook wel vertellen. Intel geeft je "tandpasta" en AMD geeft je "lijm". :P
Ik hou je in de gaten hé. ;)
Ik wil wel een lekker complete plank, heb een best serieuze koptelefoon, en wat leuke 10Gbs USB poorten lijken me ook wel handig, misschien nu niet direct, maar omdat ik toch altijd eeuwen doe met mijn hardware, zie ik die nog wel van pas komen.

Qua koeling heb ik een pricewatch: Thermalright Macho Rev.B die met een AM4 kitje mee te nemen is naar mijn nieuwe build, dus dat moet wel snor zitten :)
Dan is het denk ik meer de vraag of je een 5.1 audio wil. Die ALC1220 is een goede audiochip, maar het is niet alsof ik echt het verschil hoorde met de chip van mijn stokoude P55 UD3. Als je echt audiofiel bent of een extreem goede set speakers hebt, dan hoor je het verschil denk ik wel.

Verder zal die koeler ruim voldoende moeten zijn. Je chip zal waarschijnlijk naar 3,9GHz boosten en niet over de 1,3v gaan. Dat kan vrijwel elk B350 bordje gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:08:

[...]

Ik hou je in de gaten hé. ;)
[insert you-have-no-power-here.jpg] :+

Totdat je iemand erbij haalt die wel power heeft :+
[...]

Dan is het denk ik meer de vraag of je een 5.1 audio wil. Die ALC1220 is een goede audiochip, maar het is niet alsof ik echt het verschil hoorde met de chip van mijn stokoude P55 UD3. Als je echt audiofiel bent of een extreem goede set speakers hebt, dan hoor je het verschil denk ik wel.

Verder zal die koeler ruim voldoende moeten zijn. Je chip zal waarschijnlijk naar 3,9GHz boosten en niet over de 1,3v gaan. Dat kan vrijwel elk B350 bordje gewoon doen.
Denk dan wel dat ik een ALC1220 bordje pak. En dan zal ik nu weer liev zijn en stoppen met aankoopadvies :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobinHood schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:52:
Ik wil wel een lekker complete plank, heb een best serieuze koptelefoon,
Ik weet niet wat jij een "best serieuze koptelefoon" noemt (dat verschilt nogal sterk tussen mensen al naargelang hun ervaring met hoofdtelefoons, hier een HD 700) maar als je goed geluid wil dan is S/PDIF een verplichting voor het moederbord. Geluid wil je digitaal uit de kast laten komen op een aparate baan. Veel B350-moederborden hebben een S/PDIF aansluiting maar niet alle B350-moederborden hebben dat. Je kan veel geluidskaarten van Soundblaster en veel DAC's aansluiten via een S/PDIF connector. Het kan ook vaak via een USB maar dat doe je beter niet.
Onboard geluid volstaat prima voor de meeste headsets (die speakers zijn te zwak om moeilijk te doen over het verschil) maar voor betere speakers dan dat wil je geen onboard geluid van een B350-moederbord gebruiken, eigenlijk ook geen onboard geluid van een goed X370-moederbord. Los van hoe goed of slecht het circuit is en de componenten zijn zit je bij elk moederbord met het probleem dat digitale signalen moeten worden omgezet in analoge signalen in een omgeving waarin je allerlei sterke elektrische en magnetische velden hebt.
hubhib schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 10:09:
Ik heb het een beetje gehad met mijn Ram setje. Ik had het eerst stabiel op 3000 16 18 18 36. Toen ging ik spelen met de timings. 14 16 16 34 klapte er bij 550% memtest uit. Dus de timings iets losser gezet op 16 17 17 36 en weer een avond laten draaien. Toen klapte hij eruit bij 270%. Timings weer terug gezet naar waar ik het voorheen een aantal keer tot 1000% heb laten draaien, 16 18 18 36, knalt hij eruit bij 25%. 8)7

Als er iemand nog een suggestie heeft voor een kitje dat gewoon werkt met het XMP profiel? Ik krijg heel erg de neiging om dit setje het raam uit te gooien.

Het gaat trouwens om Corsair LPX 3200 C16. Dit wordt nu ook in de BBG aangeraden. Maar ik raad iedereen echt af dit setje te kopen i.c.m. Ryzen. Ik heb het nog nooit stabiel gekregen op 3200Mhz en uit de vele topics op overclock.net en anandtech die ik door heb gespit, daar ook niemand.
Welk moederbord?

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2018 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubhib
Ik heb een Asus Prime X370 Pro. ;)

Ik heb net een nieuw setje besteld, G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZSK. Hopelijk morgen binnen, zodat ik 's avonds kan testen. En als het dan nog niet werkt, lekker huilen in een hoekje. :'( :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

@hubhib Is t niet een beetje kat op t spek binden om dan reepjes te halen met nog strakkere timings? In ieder geval hebben de reepjes die je nu hebt gehaald Samsung B-die chips, die bij Ryzen het beste lijken te werken. Zonde dat de LPX reepjes niet stabiel waren, afhankelijk van de versie is het Hynix of Samsung. Nu maar hopen dat je nieuwe reepjes de oplossing zijn.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:16
hubhib schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 17:21:
[...]

Ik heb net een nieuw setje besteld, G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZSK. Hopelijk morgen binnen, zodat ik 's avonds kan testen. En als het dan nog niet werkt, lekker huilen in een hoekje. :'( :P
Vat het niet verkeerd op, maar denk dat het beetje nutteloos is gezien je al goed ram had, hoop natuurlijk dat je het gewenste resultaat krijgt.
Het zou zomaar ook de geheugencontroller zijn en de proc.

Het is al bekend dat de memory scaling en compabiliteit bij Ryzen 2 velen malen is verbeterd is en veel lagere latencies aankan.
https://www.computerbase.de/2018-04/amd-ryzen-2000-test/

[ Voor 3% gewijzigd door Turismo op 01-05-2018 18:05 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus, hoe lang laten jullie HCI Memtest draaien voordat jullie denken dat het wel stabiel is? :P
Ik draai nu al uren die test en het gaat niet gelijkwaardig op. Neemt niet weg dat twee al bijna de 540% zitten, de anderen richting de 400% gaan. Ik heb op het internet heel veel verschillende getallen zien, dus ben benieuwd. Wil mijn computer weer eens gebruiken zonder dat die bijna vastloopt omdat de RAM maxed out is en ik denk dat het werkt.

Wat werkt? Nou, deze instellingen. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uclSUAaTFnpqe2uNByfXDq33/full.png

Oh en @Help!!!!. Ja dit kan je ook allemaal invullen op de ASUS Prime X370 Pro. Het is een goed bordje hoor. Je kan zelfs switching frequency van je mosfets aanpassen voor als je echt niks beters te doen hebt. Totaal zinloze functie voor 99,9999999999% van de mensen die dit bordje koopt, maar het kan. :P

[ Voor 7% gewijzigd door DaniëlWW2 op 01-05-2018 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
(y)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubhib
Turismo schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 18:01:
[...]

Vat het niet verkeerd op, maar denk dat het beetje nutteloos is gezien je al goed ram had, hoop natuurlijk dat je het gewenste resultaat krijgt.
Het zou zomaar ook de geheugencontroller zijn en de proc.

Het is al bekend dat de memory scaling en compabiliteit bij Ryzen 2 velen malen is verbeterd is en veel lagere latencies aankan.
https://www.computerbase.de/2018-04/amd-ryzen-2000-test/
Uiteindelijk gaat het ook maar om wat minder encode tijd of een paar frames extra. Dus ja, voor de meeste zal het echt een waardeloze verbetering zijn. Mijn OCD kan er gewoon niet tegen dat ik niet het maximale uit mijn CPU kan halen denk ik.

@DaniëlWW2
Ik houd 1000% aan voordat ik rustig kan slapen. Op overclock.net is een Ryzen DDR stabiliteits draadje waar ze 400% aanhouden. Ik heb al vaak genoeg gehad dat hij er bij 850% uit klapt. 1000% past binnen een avond slapen of een dag werken, dus dat houd ik aan. :P Meer is natuurlijk altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:58
Het is maar een kansberekening he. Als je op 10% al een error krijgt is de kans groot dat het niet goed zit, maar het kan ook dat hij daarna tot 1000% komt zonder er nog een error bij te krijgen. Da's ongeveer even goed als wanneer je pas bij 850% je eerste error krijgt. Als je maar 1 run doet zegt het moment waarop je je eerste error krijgt niet zo veel als je niet verder test.

Overigens raden ze op overclock.net ook https://www.karhusoftware.com/ramtest/ aan, o.a. The Stilt vindt dat een fijnere (en veel snellere) tool. Kost wel een tientje dus is niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubhib
Overspark schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 19:08:
Het is maar een kansberekening he. Als je op 10% al een error krijgt is de kans groot dat het niet goed zit, maar het kan ook dat hij daarna tot 1000% komt zonder er nog een error bij te krijgen. Da's ongeveer even goed als wanneer je pas bij 850% je eerste error krijgt. Als je maar 1 run doet zegt het moment waarop je je eerste error krijgt niet zo veel als je niet verder test.

Overigens raden ze op overclock.net ook https://www.karhusoftware.com/ramtest/ aan, o.a. The Stilt vindt dat een fijnere (en veel snellere) tool. Kost wel een tientje dus is niet gratis.
Die 1000% is inderdaad nog geen 100% garantie dat het stabiel is.

Die Karhu ramtest heb ik ook. Daar kan ik makkelijk mee tot 5000% komen, terwijl hij er dan in HCI bij 300/400/500% een error geeft. Wil je echt veilig zitten, dan zul je dus meerdere tests moeten draaien.

Laatst bijvoorbeeld 3 uur lang zonder problemen met vrienden een skull fort gedaan in Sea of Thieves. Daarna even snel nog Far Cry 5, maar die crashte terug naar Windows binnen een half uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zit inmiddels over de 500% en vind het wel best zo. Als het niet stabiel is, dan pikt the Witcher 3 het wel op. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:24

The Chosen One

Zie signature!

Ik moet het straks wel echt goed hebben, dat Witcher crashed of zo ala, maar hardcore Diablo 3 is toch wat deftiger. :+ 2 keer blauw scherm gehad daar, 1 keer overleefd 1 keer RIP. (en een keer vergeten dat ik de game naar public had gezet en toen "gepauzeerd" en zo maar zijn andere rips. ;p)

Is het ook nog nodig en/of aan te raden om zo'n test te doen als je gewoon de XMP profiel/settings (gaat ook auto bij Ryzen?) aanhoudt? (setje in kwestie; G.Skill Trident Z RGB 32GB DDR4-3600 CL17)

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Natuurlijk. XMP is ook een gok, een laffe gok die bij de meeste mensen werkt, maar een gok.
hubhib schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 17:21:
[...]

Balen, man. Jij hebt behoorlijk grote pech gehad. Alles goed gedaan en dan lukt het niet. Het blijft altijd een loterij met de memorycontroller op de CPU en de latjes.
Ik keek laatst naar de prijzen van het goede spul, en de beschikbaarheid in dit landje. Daar moest ik van huilen.
https://www.reddit.com/r/...ung_bdie_confusion_eg_on/
Het ergste van al: we betalen niet zoveel omdat er een tekort aan productiecapaciteit is maar omdat Samsung, Hynix en Micron een kartel vormen en hebben afgesproken de prijs voor de desktop hoog te houden en elkaar niet te bevechten voor meer marktaandeel. Inmiddels kan daar geen twijfel over bestaan, Gamers Nexus heeft daar het een en ander over laten weten, hij heeft een goede bron bij een van die bedrijven. Samenvatting: het geld loopt snel binnen (€8000 winst per wafer, >100000 wafers per jaar), we hoeven voorlopig (in heel 2018) geen prijsdaling te verwachten (hij lachte hard toen ernaar werd gevraagd) en we worden afgezet door deze bedrijven omdat ze het kunnen, omdat de mensen die servers kopen, smartphones verkopen etc. belachelijke bedragen betalen. Als een staat wil ondernemen en winst wil maken (Zuid-Korea, Japan, China, misschien Nederland), hier een goede tip: ga RAM produceren en verover flink wat marktaandeel. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2018 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

The Chosen One schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 20:12:
Is het ook nog nodig en/of aan te raden om zo'n test te doen als je gewoon de XMP profiel/settings (gaat ook auto bij Ryzen?) aanhoudt? (setje in kwestie; G.Skill Trident Z RGB 32GB DDR4-3600 CL17)
Zeker, RAM overclockt op ryzen niet zo makkelijk (XMP betekent overclock-profielen voor RAM), de controller is wat gevoeliger. Zeker de eerste generatie Ryzen is niet vanzelfsprekend om op DDR4-3200 te krijgen. Jouw kitje lijkt Samsung B-die geheugen te zijn, die zal waarschijnlijk zonder probleem op DDR4-3466 draaien maar voor DDR4-3600 zal er wat extra tweaking nodig zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Phuncz op 01-05-2018 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:28
Phuncz schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 20:26:
[...]

Zeker, RAM overclockt op ryzen niet zo makkelijk (XMP betekent overclock-profielen voor RAM), de controller is wat gevoeliger. Zeker de eerste generatie Ryzen is niet vanzelfsprekend om op DDR4-3200 te krijgen. Jouw kitje lijkt Samsung B-die geheugen te zijn, die zal waarschijnlijk zonder probleem op DDR4-3466 draaien maar voor DDR4-3600 zal er wat extra tweaking nodig zijn.
Ik heb zelf de 16 gb versie gskill 3600 ddr4 en die draait zonder problemen op 3600 zonder enige tweaks op een asus 370x i en een 1700x .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Oh dat zou kunnen hoor, maar ik zie er ook genoeg die het niet kunnen, het zou dan nogal sneu zijn om te zeggen dat het werkt maar het in zijn geval niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Beaudog schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 21:15:
[...]

Ik heb zelf de 16 gb versie gskill 3600 ddr4 en die draait zonder problemen op 3600 zonder enige tweaks op een asus 370x i en een 1700x .
Dan heb je wel echt geluk met je 1700X die heeft dan een goede memory controller aan boord.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Astennu schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 08:31:
[...]

Dan heb je wel echt geluk met je 1700X die heeft dan een goede memory controller aan boord.
Ja dit setje werkt prima op ryzen en Intel.
Maar de teamgroup gold xtreem @3866.
Werkt op xmp met Intel geen probleem
Met ryzen krijg ik hem op 3533 16-15-15-34-1t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Beaudog schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:42:
[...]

Ja dit setje werkt prima op ryzen en Intel.
Maar de teamgroup gold xtreem @3866.
Werkt op xmp met Intel geen probleem
Met ryzen krijg ik hem op 3533 16-15-15-34-1t.
Dan heb je echt geluk hoor zat mensen die zelfs met het perfecte geheugen maar net de 3200 halen.
Die cpu zal wel mooie prestaties hebben in games. Ik denk dat je cache en memory latency dan nog best aardig is tov Ryzen 2?

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Ja best wel hij hij loopt op 3.9 GHz en dat is prima ik moet wel zeggen dat de asus x370,
En de 350 mini itx extra stroomvoorziening heeft omdat ze geen onboard hdmi,display poort uitgang heeft misschien dat er wat mee te maken heeft @ECP0WERS heeft de 350 versie en die kwam nog hoger dan 3600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Beaudog schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:29:
Ja best wel hij hij loopt op 3.9 GHz en dat is prima ik moet wel zeggen dat de asus x370,
En de 350 mini itx extra stroomvoorziening heeft omdat ze geen onboard hdmi,display poort uitgang heeft misschien dat er wat mee te maken heeft @ECP0WERS heeft de 350 versie en die kwam nog hoger dan 3600
Klopt, mijn hoogste gebenched en stabiel is 3800MT/s en hoogste boot 3933MT/s icm een Ryzen 5 1600 en Corsair Vengeance 2x8Gb 4000MT/s CL19

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qEHBZEqmQPtPSgQY2euuevkB/full.png

[ Voor 7% gewijzigd door ECP0WERS op 02-05-2018 11:36 ]

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:55
Agressieve timings nog ook. Klopt die core voltage voor een 4,125Ghz overclock?. Echt netjes.
Wat is het voltage van het geheugen en de SOC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Fleximex schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:02:
Agressieve timings nog ook. Klopt die core voltage voor een 4,125Ghz overclock?. Echt netjes.
Wat is het voltage van het geheugen en de SOC?
Ram 1.4v en SOC 1.05v. Ja het voltage klopt, op 1.4v doet hij 4.2GHz en dat is wel de limiet.

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 20:21
Ter info, ik heb gisteren bij een nieuwe build mijn G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB probleem loos op 3200MT gekregen via DOCP(XMP). Mijn memory sticks zijn van makelarij single rank Hynix M-die . CPU is 2700X and moederboord is Asus ROG Crosshair VII Hero X470. Ik zal vanavond kijken of ik de timing stakker kan zetten op 3200MT. Huidige timing zijn 16-18-18-38, ik ga proberen deze op 14 te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ECP0WERS Wow, dat is echt een golden chip. :o

@Amazigh_N_Ariff Tja, C14 met een 3200MT/s setje met SK Hynix M-die is wel heel erg optimistisch. Succes ermee, ga je denk ik nodig hebben. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Van NZXT een AM4 bracket gehad voor m'n X62 en hop m'n 2700X 20 graden koeler, schommelt tussen de 50 en 55, behalve prime95 small FFT dan loopt het op naar 65 graden.
CPU draait op het moment weer stock om te zien in welke mate een lagere temperatuur helpt.

Ik had er eigenlijk weinig van verwacht, maar de all core boost ligt nu op 3950 ~ 4025MHz. Dat was met de Wraith of Bequiet 3800 ~ 3950MHz.

Het lijkt er dus op dat mocht je een slechte cpu hebben, die meer spanning nodig heeft om tot de hogere clocks te komen dat je niet af kan met een matige koeler.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
@DaniëlWW2 Je hebt gelijk ik ben maar gestopt bij 16-16-16-30-56 op memory.

Verder heb ik lopen spelen met XFR2, PB2 en BLCK. Ik deed 105 BLCK, 4.4Ghz bij 1.55V met PB2. Ik heb PB2 maar uitgezet en default gebruikt. Ik zie dat CPU nog naar 1.515 gaat maar dit is heel sporadis.

@Razkin welke moederbord heb jij? Je moet wel XFR2 aanzetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 02-05-2018 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubhib
G.Skill setje binnen, de f4-3200C14D-16GTZSK. Setje erin gedaan, DOCP aangezet en hij boot. Dat is iets wat mijn Corsair geheugen weigerde. _/-\o_

Maar helaas geeft hij al vrij snel fouten tijdens het testen, dus voltage omhoog naar 1,45v. Soc +0,05v offset en weer testen. Kom tot de 6400% in de Karhu Ram Test en hij geeft weer een fout. :F

Nu maar even op 3000Mhz 14 14 14 34, dat lijkt hij gelukkig wel te doen en wachten op een nieuwe bios. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@Amazigh_N_Ariff Ik heb een X470 Gaming 7, XFR etc staat standaard aan.

Na wat benchmarks etc is duidelijk dat de cpu duidelijk sneller is onder de X62 dan met budget luchtkoeling. Desondanks was 102MHz base met een handmatige PB overdrive die +0,05V dynamisch toepast sneller.

Zonder de handmatige PB overdrive, maar met 102MHz base is de cpu nu bijna net zo snel. De boost mp blijft net iets achter, echter de verschillen zijn miniem. Wat ik opmerkelijk vind is dat ik door betere koeling, minder spanning op de cpu hoef te zetten en deze tijdens Prime 95 FFT ook 30 tot 40W minder verbruikt en desondanks niet crasht.

Ik heb al een andere 2700X gekocht, maar dat was wellicht niet nodig geweest :+ Deze cpu zou onder de Wraith al 4,0GHz all core doen met <1,3V en 4,2GHz@1,4V.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ECP0WERS schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:02:
[...]

Klopt, mijn hoogste gebenched en stabiel is 3800MT/s en hoogste boot 3933MT/s icm een Ryzen 5 1600 en Corsair Vengeance 2x8Gb 4000MT/s CL19

[afbeelding]
Jij hebt de loterij gewonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hubhib
Ik was iets te voorbarig in mijn conclusie dat mijn Ram niet op 3200Mhz wilde lopen. Ik heb alles nog eens in de Ryzen DRam calculator ingetoetst en kwam tot de conclusie dat sommige Timings die DOCP invoerde en die ik eerder zelf had ingevoerd toch wel behoorlijk verschilde. Nu lijkt het wel stabiel te zijn op 3200Mhz 14 14 14 34. Heb nog wel Gear down aanstaan, dus is de latency iets hoger. Maar 3200Mhz lijkt dus gelukkig wel haalbaar. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueWaffle
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:56

BlueWaffle

baba booey~

Ik dacht ik reply maar ff, heb de 2700x met stock cooler nu ong een week en ben vandaag aan het strestesten dwv gaming. Ik moet zeggen ik ben er aardig tevreden mee.
Ik gebruik alleen de stockcooler en wat intake en outtake fans, idle draait hij ong rond de 35-40 graden maar in bv Divinity original sin blijft hij onder de 45, iets wat ik niet had verwacht (pieken van 51 en dat is het).
Mn vorige cpu, een goede ouwe liep rond de 19 graad idle vandaar dat ik ff bezorgd was dat hij nog veel warmer zou lopen onder gaming etc. maar in werkelijkheid valt het hartstikke mee.
Kijken of we nu wel Planet Coaster normaal kunnen draaien.
Ben echt blij dat ik hem heb gekocht, overigens draait hij op de Asus prime 470x pro, gskill ram 16 gb @3200 mhz, ook geen problemen met deze snelheid zelfs na aanpassen in de mobo. Tot zover geen bsod's niks.

Komende paar dagen heb ik lekker vrij en kan ik hem wat uittesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:31

ComputerHoed

Electronica <3

Yay, team rood!
Overgestapt van een i5 6600K naar een 2700X. Hij zou vanmiddag binnen moet komen dus dan ga ik hem uitvoerig testen :D

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lays526
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:23
hubhib schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:00:
Ik was iets te voorbarig in mijn conclusie dat mijn Ram niet op 3200Mhz wilde lopen. Ik heb alles nog eens in de Ryzen DRam calculator ingetoetst en kwam tot de conclusie dat sommige Timings die DOCP invoerde en die ik eerder zelf had ingevoerd toch wel behoorlijk verschilde. Nu lijkt het wel stabiel te zijn op 3200Mhz 14 14 14 34. Heb nog wel Gear down aanstaan, dus is de latency iets hoger. Maar 3200Mhz lijkt dus gelukkig wel haalbaar. *O*
Ik heb zelf een ab350m-pro4 icm een 1600 en G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX , heb geen mem test programmas gedraaid, maar met alle bios versies boven 3.10 krijg ik foutmeldingen in games. Met 3.10 nergens problemen mee. Een nieuwere bios is dus niet altijd beter.

[ Voor 4% gewijzigd door lays526 op 03-05-2018 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Ben ff de manuel(s) aan het doorlezen van de x470 Gigabyte Gaming 7 (en case e.d.). Van wat ik lees wordt het 4x PCI slot slot uitgeschakeld met het gebruik van een m2. ssd. Blijven alle Sata poorten 1-6 wel allemaal 'vrij'?

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:44
Sinds afgelopen donderdag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AmIrYivzLZ1JzjIxLGcN3wmE/medium.jpg
O+

Heb op dit moment alles stock lopen en ik zie dat de Ryzen 2700X zo nu en dan zelfs de 4175MHz aantikt. Prima dus! d:)b

Wel even een vraagje: heeft het zin om 'XMP Profile 1' en 'Precision Boost Overdrive' aan te zetten in het BIOS? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yonix schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 11:25:

Wel even een vraagje: heeft het zin om 'XMP Profile 1' en 'Precision Boost Overdrive' aan te zetten in het BIOS? :)
Die eerste, uh ja. :P
Als je XMP uit laat staan, dan zal je RAM zal nu op 2133MT/s lopen, en dat moet je dus niet doen met Ryzen.

Het tweede is een extra boost qua clockspeeds. Meer voltage, maar nog iets hogere clocks. Dat is meer optioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 12:24:
[...]

Die eerste, uh ja. :P
Als je XMP uit laat staan, dan zal je RAM zal nu op 2133MT/s lopen, en dat moet je dus niet doen met Ryzen.

Het tweede is een extra boost qua clockspeeds. Meer voltage, maar nog iets hogere clocks. Dat is meer optioneel.
Automatisch zet mijn Gigabyte AORUS het RAM dan vast op 3200MHz. Verstandig om dit nog even lager te klokken (@3000MHz) of toch even aankijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yonix schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 13:44:
[...]

Automatisch zet mijn Gigabyte AORUS het RAM dan vast op 3200MHz. Verstandig om dit nog even lager te klokken (@3000MHz) of toch even aankijken?
Als 3200MHz werkt, dan gebruiken. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
Yonix schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 13:44:
[...]

Als dat stabiel is zou ik het lekker laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
@DaniëlWW2 @418O2 Ik zal vanmiddag eens kijken wat het geheugen doet op 3200MHz. I'll report back. ;)

Edit: Computer says 'no'. Na 15 minuten stress test op het geheugen een BSOD: IRQL. :O

[ Voor 31% gewijzigd door Yonix op 05-05-2018 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
Is een upgrade naar een Ryzen 2700X merkbaar sneller vanaf een fx8350? Of is dat hey bedrag niet waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sakesushi schreef op zondag 6 mei 2018 @ 00:15:
Is een upgrade naar een Ryzen 2700X merkbaar sneller vanaf een fx8350? Of is dat hey bedrag niet waard?
Zal maar ruim 50% sneller zijn. :P
Yonix schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 13:57:
@DaniëlWW2 @418O2 Ik zal vanmiddag eens kijken wat het geheugen doet op 3200MHz. I'll report back. ;)

Edit: Computer says 'no'. Na 15 minuten stress test op het geheugen een BSOD: IRQL. :O
Tijd dus voor de Ryzen DRAM Calculator. ;)
http://www.overclock.net/...verclocking-dram-am4.html

De timings die je in moet voeren voor AMD CPU's zijn gewoon heel anders dan voor Intel. Sommige moederborden passen zelf wat timings aan, anderen niet.

[ Voor 55% gewijzigd door DaniëlWW2 op 06-05-2018 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakesushi
DaniëlWW2 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 00:45:
[...]

[...]

De timings die je in moet voeren voor AMD CPU's zijn gewoon heel anders dan voor Intel. Sommige moederborden passen zelf wat timings aan, anderen niet.
Zodra de zon opkomt maar eens gaan kijken en bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 22:09
[...]
En dan dichter bij de 100% dan de 50% :+...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Paprika schreef op zondag 6 mei 2018 @ 11:21:
[...]

En dan dichter bij de 100% dan de 50% :+...
Ik bleef nog wat conservatief om geen onnodige verwachtingen te wekken. Verder kan het zo alleen maar meevallen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Sakesushi schreef op zondag 6 mei 2018 @ 00:15:
Als je momenteel niet perse die 8 cores gebruikt of nodig hebt dan is een 2600x al een nobrainer t.o.v. een fx8350. Maar goed, je upgrade niet alleen je processor maar ook al het andere dus dat wordt sowieso geen goedkope investering.
Het is jammer dat de Ryzen 1 lijn niet bepaald in prijs aan het dalen is want anders zou dat ook nog een prima investering geweest zijn. Het verschil tussen een 1700x en een 2700x lijkt behoorlijk maar in de dagelijkse praktijk merk je daar weinig van. Klok je een 1700x of een 1800x naar 4 Ghz dan wordt dat verschil nog veel minder.
Alleen die prijzen werken nog niet mee want veel webshops zitten nog met oude voorraden die ze nog zo duur mogelijk proberen te verkopen. Mocht een 1800x eerdaags rond de 200 euro uitkomen dan is dat een mooie deal met een goed x370 bord voor rond de 100 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@regmaster Voor productiviteitstaken maakt het weinig uit. Voor veel games die erg latency gevoelig zijn is Ryzen 2 wel een flinke upgrade. Voor gaming zou ik geen Ryzen 1 meer aanraden, maar gewoon een Ryzen 2. Verder is Ryzen 1 ook gewoon EOL. Alle chips die ze nog maken "lijmen" ze nu op interposers voor TR en Epyc. De afgelopen maanden kwamen er regelmatig zeer goede chips voorbij, dus met de yields en kwaliteit van de wafers zit het wel goed. Verder zal een aanzienlijk deel van de 14nm capaciteit op het moment stilgelegd moeten gaan worden omdat 7nm in productie moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakesushi
regmaster schreef op zondag 6 mei 2018 @ 11:24:
[...]

Als je momenteel niet perse die 8 cores gebruikt of nodig hebt dan is een 2600x al een nobrainer t.o.v. een fx8350. Maar goed, je upgrade niet alleen je processor maar ook al het andere dus dat wordt sowieso geen goedkope investering.
Het is jammer dat de Ryzen 1 lijn niet bepaald in prijs aan het dalen is want anders zou dat ook nog een prima investering geweest zijn. Het verschil tussen een 1700x en een 2700x lijkt behoorlijk maar in de dagelijkse praktijk merk je daar weinig van. Klok je een 1700x of een 1800x naar 4 Ghz dan wordt dat verschil nog veel minder.
Alleen die prijzen werken nog niet mee want veel webshops zitten nog met oude voorraden die ze nog zo duur mogelijk proberen te verkopen. Mocht een 1800x eerdaags rond de 200 euro uitkomen dan is dat een mooie deal met een goed x370 bord voor rond de 100 euro.
Bestelling de deur uitgedaan.
Komt als het meezit, Dinsdag binnen :)

pricewatch: Asus ROG Crosshair VII Hero
pricewatch: AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed
pricewatch: Samsung 960 EVO 1TB
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M1A2400C14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Hier een setje 16GB Corsair CMK16GX4M2B3000C15 @3200Mhz, 14-14-14-34, tRC 50, 1T, 1.35V, https://valid.x86.fr/uk5tx6.
Op 3466Mhz wel boot, maar niet stabiel, ook niet op C17, maar 3200Mhz op C14 vind ik prima, geheugen latency intern is 66.6 ns, volgens AIDA.
Mijn 2700X niet oc-ed, op 1.3V(lager vind mijn cpu helaas niet fijn) tikt wel eens ver over de 4.5GHz, althans volgens HWmonitor, weet niet of dit correct is.
Heb al wel eens 4.9Ghz gezien op 2 cores tegelijk :?
Dit alles met een Noctua NH-D15, die alles onder de 60°C houdt tijdens gamen e.d.

[ Voor 5% gewijzigd door DaLoona op 06-05-2018 12:20 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je nu meteen voor een C7H gaat, doe je zelf dan een gigantisch plezier en koop echt goede RAM, en dan ook dual channel en niet een enkel latje. ;)

De schaling met highend B-die en Ryzen is geweldig en het prijsverschil is niet heel groot op het moment als je het juiste setje koopt. Dit setje is prijstechnisch waarschijnlijk de beste optie. Niet alle CPU's willen echt 3600MT/s doen, maar veel Ryzen 2's doen wel 3466MT/s. Zet de timings dan strak en dan win je echt wat qua prestaties. :)

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 06-05-2018 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@DaniëlWW2 Weet jij of dat b-die is? 3600 C19 is niet optimaal, zou geen risicio nemen en iets zoeken wat 3200 C14 is, dat is 99% zeker b-die.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Gebruiken alle setjes (van hetzelfde ram dan) ook altijd dezelfde timings of zit daar per ram/module nog verschil in? Gok dat het per 'serie' allemaal hetzelfde afgesteld is?

En if so kun je ook X timings al uitrekenen die je wilt gebruiken laten we zeggen de 1e keer met opstarten of moet je eerst die uitlezen (met dat prog wat ik in dat filmpje hierboven zag) in Windows etc. en dan berekenen?

Wordt nu wel erg benieuwd maar wil nog ff wachten met het bestellen van de hele pc tot de sleeved cables verzonden worden (iets vertraging) zodat ik die gelijk met de 1e build kan gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door The Chosen One op 06-05-2018 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Razkin schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:31:
@DaniëlWW2 Weet jij of dat b-die is? 3600 C19 is niet optimaal, zou geen risicio nemen en iets zoeken wat 3200 C14 is, dat is 99% zeker b-die.
Ik weet dat het werkt. ;)
YouTube: Make your Ryzen CPU faster, Memory Tuning Performance, Massive Gamin...

Maar nu je het zegt even snel opgezocht. Dit is geen Samsung B-die. Nee, dit is SK Hynix C-die en dat is vrij nieuw spul. Beduidend beter dan M-die wat je in de meeste goedkope setjes vind, maar het lijkt nog geen B-die kwaliteit. In ieder geval haalt het meer dan 3200MT/s. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Copy/Paste van Reddit, het is mijn post:

My case is Define R6 with 4 fans sucking in from front and down. And one fan blowing out at the back, on a CH7 with Dark Rock Pro 4.

Ambient room temp is about 18C

On Default, Bclk of 100.2 i get 3956Mhz @ 1.26V max load. CPU Tctl 68C amd Tdie 58C. System pull 218W

On lvl 1 Bclk of 100.2 i get 4032MHz @1.3V max load. CPU Tctl 73C amd Tdie 63C. System pull 232W

On lvl 2 Bclk of 100.2 i get 4081MHz @1.38V max load. CPU Tctl 78C amd Tdie 68C. System pull 250W

On AIDA64 CPU stress test only:

On lvl 1 Bclk of 100.2 i get 4132MHz @1.413V max load. CPU Tctl 65C amd Tdie 55C. System pull 227W

On AIDA64 CPU,FPU and Cashe stress test :

On lvl 1 Bclk of 100.2 i get 4056MHz @1.38V max load. CPU Tctl 96C amd Tdie 86C. System pull 290W

[ Voor 3% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 06-05-2018 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 11:29:
@regmaster Voor productiviteitstaken maakt het weinig uit. Voor veel games die erg latency gevoelig zijn is Ryzen 2 wel een flinke upgrade. Voor gaming zou ik geen Ryzen 1 meer aanraden, maar gewoon een Ryzen 2. Verder is Ryzen 1 ook gewoon EOL. Alle chips die ze nog maken "lijmen" ze nu op interposers voor TR en Epyc. De afgelopen maanden kwamen er regelmatig zeer goede chips voorbij, dus met de yields en kwaliteit van de wafers zit het wel goed. Verder zal een aanzienlijk deel van de 14nm capaciteit op het moment stilgelegd moeten gaan worden omdat 7nm in productie moet.
Je komt met non-argumenten want het is niet zo dat vanaf de intro van Ryzen 2 er met de vorige versie ineens niet meer te werken of te gamen valt, een niet iedereen is een hardcore gamer, bij de weg. Maar goed, gelet op de idioot hoge prijzen die de webwinkels nog steeds durven te vragen voor de voorgaande Ryzen cpu's incl. x370 borden scheelt een X470/Ryzen 2 set nauwelijk qua onkosten. Als iemand perse nu een nieuwe set wil hebben zou deze gek zijn om voor hetzelfde geld een jaar oud spul te kopen.
Pas als de webwinkels de prijzen van de x370 borden en de Ryzen 1 cpu's drastisch durven te verlagen (maar dan ook echt drastisch) dan kan het een hele leuke deal zijn voor mensen die een laag budget hebben maar wel een flinke upgrade willen van hun huidige spulletje willen. Ik zal het niemand afraden om het aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:40
Sinds een week draai ik een Ryzen 2700x op een Asus Prime X470 Pro. Ik heb af en toe HWmonitor aan staan om te kijken hoe het zit met de snelheden en de temperatuur. Ik heb de boel niet overgeclockt, enkel mijn geheugen draait op 3200 i.p.v. 3000. Nu viel me op dat de CPU wel erg hoge pieksnelheden weet te halen, vandaag zelfs 5 Ghz!? Gebruiken meer mensen CPUID HWmonitor? Zo ja, is dit uitzonderlijk of klopt die tool niet helemaal? Precision Boost Overdrive geeft bij mij ook geen 'real world' verbeteringen, ik zie wel hogere kloksnelheden en temperaturen maar renderen in 3dsmax geeft geen of nauwelijks winst t.o.v. de standaard settings. Zie de afbeelding voor de 5 Ghz.
Snelheden onder load met 3dsmax zitten zo tussen de 3,8 en 4 Ghz op alle cores. Meestal rond de 3,9.

Ryzen 5 Ghz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:45:
[...]

Hé, is het toch B-die? Bij Guru3D kwamen ze op SK Hynix uit...
Blijkbaar. Ken de test bij Guru3D niet en wellicht gebruiken ze nu meerdere suppliers :?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@MartijnU Wat zijn je ervaringen een klein jaartje later met ECC? Werkt het al op 2666 of heb je er verder niet mee rnaar gekeken?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op maandag 7 mei 2018 @ 16:17:
[...]

Blijkbaar. Ken de test bij Guru3D niet en wellicht gebruiken ze nu meerdere suppliers :?
Bij Guru3D hadden ze een 3600MT/s setje waar M-die werd uitgelezen. Dat is totale onzin want M-die "smelt" gewoon met die snelheden. Was er iemand in de comments die wees op het bestaan van SK Hynix C-die. Dat spul is nog vrij nieuw en zou de relatief lose timings verklaren. Nu laat die andere review zien dat het wel B-die is en de timings kunnen ook veel strakker.

https://www.guru3d.com/ar...ddr4_memory_review,2.html

Als dit spul alleen maar B-die is, dan is het prijstechnisch best interesant. Dat is nu niet duidelijk. Verder is het ook niet duidelijk hoe groot het verschil is tussen B en C die. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DaniëlWW2
Even snel gekeken. Het zijn niet exact dezelfde setjes dus niet ongebruikelijk dat er andere chips op zitten.

Maar wel goed om te weten dat Gskill blijkbaar verschillende chips in de Sniper X lijn voert. Dacht dat zij wat dat betreft consistenter waren dan bijv. Corsair.

Dus online checken voordat je bestelt :) (sowieso verstandig)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

ocf81 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 16:26:
@MartijnU Wat zijn je ervaringen een klein jaartje later met ECC? Werkt het al op 2666 of heb je er verder niet mee rnaar gekeken?
Niet degene die je getagged hebt, maar ik heb wel zijdelings wat toe te voegen. Ik heb van het weekend tweemaal een pricewatch: Crucial CT8G4WFD8266 op een pricewatch: ASRock AB350M Pro4 i.c.m. pricewatch: AMD Ryzen 7 2700 Wraith Boxed gezet, en tot mijn verbazing leek dat in de BIOS standaard op 2666 te lopen, terwijl dat volgens de tabel van Asrock een overclock is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

dcm360 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 16:48:
[...]

Niet degene die je getagged hebt, maar ik heb wel zijdelings wat toe te voegen. Ik heb van het weekend tweemaal een pricewatch: Crucial CT8G4WFD8266 op een pricewatch: ASRock AB350M Pro4 i.c.m. pricewatch: AMD Ryzen 7 2700 Wraith Boxed gezet, en tot mijn verbazing leek dat in de BIOS standaard op 2666 te lopen, terwijl dat volgens de tabel van Asrock een overclock is.
Zo ongeveer wat ik ook van plan ben. Voorlopig zal ik er een 2400G in stoppen en 1 reepje CT8G4WFD8266. Tegen het einde van het jaar zal ik dan uitbreiden naar 4 reepjes en een 2700X

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

ocf81 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 16:53:
[...]

Zo ongeveer wat ik ook van plan ben. Voorlopig zal ik er een 2400G in stoppen en 1 reepje CT8G4WFD8266. Tegen het einde van het jaar zal ik dan uitbreiden naar 4 reepjes en een 2700X
Vanavond of morgen ga ik verder met het spul, ik zal dan nog wel laten weten wat er precies werkt (of niet). Volgens Asrock wordt ECC slechts beperkt ondersteund door de APU's, namelijk enkel met PRO-modellen, dus misschien is de 2400G een rare keuze met ECC-geheugen. Als alles lijkt te werken met mijn combinatie kan ik nog wel eens kijken wat het geheugen doet met een 2400G, een huisgenoot heeft die in een PC zitten en even geheugen wisselen is zo gedaan. Interessant punt is wel dat daar een moederbord van Gigabyte inzit waarvan wordt aangegeven dat het geen ECC ondersteund, dus dan kan ik ook uitzoeken hoe kritisch dat is. Op AM3+ bleek het enkel het ontbreken van instelopties in de BIOS te zijn, daar valt wel mee te leven zolang het verder werkt (van het weekend toevallig een bitcorrectie zien staan op de console van dat apparaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

dcm360 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 17:10:
[...]

Vanavond of morgen ga ik verder met het spul, ik zal dan nog wel laten weten wat er precies werkt (of niet). Volgens Asrock wordt ECC slechts beperkt ondersteund door de APU's, namelijk enkel met PRO-modellen, dus misschien is de 2400G een rare keuze met ECC-geheugen. Als alles lijkt te werken met mijn combinatie kan ik nog wel eens kijken wat het geheugen doet met een 2400G, een huisgenoot heeft die in een PC zitten en even geheugen wisselen is zo gedaan. Interessant punt is wel dat daar een moederbord van Gigabyte inzit waarvan wordt aangegeven dat het geen ECC ondersteund, dus dan kan ik ook uitzoeken hoe kritisch dat is. Op AM3+ bleek het enkel het ontbreken van instelopties in de BIOS te zijn, daar valt wel mee te leven zolang het verder werkt (van het weekend toevallig een bitcorrectie zien staan op de console van dat apparaat).
De enige reden dat ik een 2400G gebruik is dat ik daar goedkoop 8 threads mee kan draaien. Ik wil een server opzetten om VMs mee te draaien en een GPU zou alleen maar een slot opeten en extra geld kosten. Anders kan ik altijd nog leentjebuur spelen bij mijn gaming PC en daar 2 8G UDIMMs (HX432C16PB3K2/16) uit trekken.

Het gaat om inventaris: Rhino Mk. II

[ Voor 65% gewijzigd door ocf81 op 07-05-2018 17:20 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ErikG2
HWmonitor lijkt kapot te zijn want dit heb ik al eerder gezien. Stap over naar Hardwareinfo 64. ;)

@Help!!!! En dat verward mij dus wel. Het principe van hogere clockspeed en lossere timings hoef ik je volgens mij niet uit te leggen. Nu kan je in Nederland op het moment alleen 3200MT/s C16 en 3600MT/s C19 setjes krijgen. Die eerste kan alles zijn, die tweede zou je B-die verwachten. Dan zijn er ook nog 3400MT/s C16 en 3466MT/s C18 setjes wat wederom B-die zou kunnen zijn, maar dat weten we niet zeker nu. Dat is irritant omdat zeker voor dit topic het uitstekende setjes zouden zijn als het allemaal B-die is. Het is al snel een paar tientjes goedkoper dan de andere setjes en het is AMD optimised.

categorie: Geheugen intern

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Natuurlijk is het verwarrend alleen is het niet ongebruikelijk of nieuw.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@dcm360 Dank je voor de hint dat de G versies geen ECC ondersteunen. Dat blijkt helaas inderdaad het geval.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
[...]

[...]

Tja, heb even met Ryzen DRAM Calculator gerommeld, maar ik kom er niet uit. 8)7 Ook de instructievideo is niet handig, want daar wordt een oudere versie van het programma gebruikt. :P

Misschien nog tips m.b.t. het gebruik van de calculator? :9 Oh, en nog van harte gefeliciteerd! :D

Trouwens, even iets anders: mijn 2700X (stock) doet soms wel 1,49v - en dropt dan weer snel. Is dit normaal? :?

[ Voor 6% gewijzigd door Yonix op 07-05-2018 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op maandag 7 mei 2018 @ 17:48:
^
Natuurlijk is het verwarrend alleen is het niet ongebruikelijk of nieuw.
Juist wel omdat het nu B-die is. Voor alle normale setjes kon je Micron, SK Hynx M-die, Samsung E-die etc krijgen. B-die is bijzonder en dat maakt het juist verwarrend. :P
Yonix schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:58:
[...]

Tja, heb even met Ryzen DRAM Calculator gerommeld, maar ik kom er niet uit. 8)7 Ook de instructievideo is niet handig, want daar wordt een oudere versie van het programma gebruikt. :P

Misschien nog tips m.b.t. het gebruik van de calculator? :9 Oh, en nog van harte gefeliciteerd! :D

Trouwens, even iets anders: mijn 2700X (stock) doet soms wel 1,49v - en dropt dan weer snel. Is dit normaal? :?
-Download Thaiphoon Burner
-Lees je RAM uit en achterhaal welk merk en welke type het is.
-Start de calculator en selecteer je RAM soort.
-Scheld tegen het programma omdat het niks doet. :+
-Serieus, ik moest ook even wat aanklooien voordat het werkte. Uiteindelijk ben je de timings gaan invullen en nadat ik de primaire had ingevuld, mocht ik opeens op de R XMP knop drukken en kwam alles er goed uit. Vervolgens safe preset en dat ingevoerd in de bios van het bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
DaniëlWW2 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 20:19:
[...]

Juist wel omdat het nu B-die is. Voor alle normale setjes kon je Micron, SK Hynx M-die, Samsung E-die etc krijgen. B-die is bijzonder en dat maakt het juist verwarrend. :P

[...]

-Download Thaiphoon Burner
-Lees je RAM uit en achterhaal welk merk en welke type het is.
-Start de calculator en selecteer je RAM soort.
-Scheld tegen het programma omdat het niks doet. :+
-Serieus, ik moest ook even wat aanklooien voordat het werkte. Uiteindelijk ben je de timings gaan invullen en nadat ik de primaire had ingevuld, mocht ik opeens op de R XMP knop drukken en kwam alles er goed uit. Vervolgens safe preset en dat ingevoerd in de bios van het bord.
Volgens mij wil dit setje gewoon geen 3200MHz doen, want na het invoeren van de timings e.d. start Windows 10 zonder problemen, kan ik het geheugen benchen in AIDA64, maar sluiten spellen af zodra er een level wordt geladen.

Nu maar weer teruggezet naar 3066MHz (XMP1). Dat lijkt goed te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Yonix schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:58:
Ik vind het ook verdacht, maar die pieken zie ik hier ook met mijn 1800X. Buiten DOCP draait alles stock ('zuinige' preset van mijn Asus-bord zelfs). Dus lijkt me niks om je zorgen over te maken.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1 ... 50 ... 66 Laatste