@
FairPCsPlease
Interessant.
Het beste sluit je alle achtergrondprogramma's wanneer je zoiets meet en draai je slechts dat ene programma wat relevant is. Dit soort programma's veroorzaken een te sterk variërende load terwijl de verschillen in vermogen relatief klein zijn, je wil dus zoveel mogelijk willekeurige fluctuaties uitsluiten.
Als ik een gokje zou wagen om het verschil bij een load en idle te verklaren, dit is mijn eerste gedachte. Ik hoor wel wat andere mensen ervan denken. Bij idle ligt het vermogen hoger omdat de RAM meer spanning nodig heeft, bij deze specifieke load komt het vermogen lager te liggen doordat de CPU minder lang hoeft te wachten op data uit de RAM (elke klokcyclus die je extra wacht kost vermogen, ook al kan er dan niets of minder gebeuren), het korter actief zijn voor de taak heeft meer effect op het vermogen dan het extra vermogen van de RAM per nanoseconde. Zeker is dat het vermogen van RAM relatief laag is in vergelijking met het vermogen van de CPU. De CPU en GPU zijn de grote 'stroomvreters' in een systeem, zelfs in jouw systeem (RX 460/560 die slechts 75W of minder heeft).
Mooi dat jij de RAM nu hebt overklokt, dat verschil ga jij zeker merken. Ik zou proberen het op 3166 MT/s te zetten, zie eens of dat het stabiel is. Zo nee, verhoog de cycli met 1 of verhoog lichtjes de spanning en zie weer of dat het stabiel is. Als het werkt dan gaat het waarschijnlijk nog wat beter draaien voor jou. Het is een loterij, als je geluk hebt dan kunnen de latjes nog wat meer leveren.
Ik herinner me niet dat mensen hier bekritiseerden om een RMA te doen bij een bug die mogelijk relevant is (segmentation fault), dat is fair. Ik herinner me wel dat er kritiek werd geuit op het retourneren van een CPU die geen bug bevat, die de base en boost haalt met een veilige spanning maar naar jouw zin niet hoog genoeg klokt, los van of dat dat wel of niet terechte kritiek was. Daarnaast gaven mensen aan dat sommige mensen geluk hebben dat de RMA wordt aanvaard omdat AMD behoorlijk soepel hiermee is, naar mijn indruk omdat AMD erg haar best doet om een groter marktaandeel te krijgen en dus de klanten wil pleasen. Daarom nu ook die bootkits terwijl AMD niet verantwoordelijk is voor het probleem waardoor die nodig zijn (het staat immers op de doos of dat een X370/B350 moederbord wel of niet de nieuwe BIOS bevat, niets houdt de klant tegen om bij de webshop duidelijk te maken hierop te letten en als de webshop dit niet mogelijk maakt dan ligt het probleem bij de webshop, als de klant het niet weet dan ligt het probleem bij de klant). Ik meen mij te herinneren dat het ging om een 1800X die niet 4,0 GHz. haalde bij <= 1,4 V, de vraag is voor mij of dat het om een single core of all core OC ging. Voor single core werd 4,0 GHz. m.i. 'gegarandeerd' (hierover kan worden gediscussiëerd, het hangt af van je interpretatie van boost, voor mij is de precision boost iets wat gegarandeerd wordt onder normale omstandigheden qua koeling en moederbord, XFR mag je daar wellicht ook nog onder rekenen) met een volgens AMD veilige spanning, voor multicore niet.
Mijn mening:
- Ik vind het op zich gezond als klanten bepaalde eisen stellen voor hun product, ik denk dan bijvoorbeeld aan coil whine bij grafische kaarten en voedingen en aan backlightbleeding en dode pixels bij monitors, je mag naar mijn mening verwachten dat dit soort problemen er niet zijn en als klanten hun mond open doen dan krijgen uiteindelijk alle klanten betere producten doordat bedrijven zorgvuldiger handelen. Mogelijk met een wat verhoogde prijs maar dat vind ik niet zo erg als dit soort problemen er niet zijn.
- ik zie ook het probleem van RMA'en wanneer een product wel goed werkt maar je pech hebt gehad met de loterij. Stel dat AMD, Intel... de lat hoger leggen om een sample goed te keuren dan zouden de kosten stijgen. Nu kan het de moeite waard zijn als ze dat doen (de prijs is veel hoger dan de kosten van een CPU) maar het kan ook de prijs fors verhogen (grote monolithisce CPU's). Doordat Piet een sample van zijn 1700 terugstuurt omdat het slechts 3,7 GHz AC haalt in plaats van 4,0 GHz. AC met 4,0 GHz. heeft Jan een groter risico om een slechtere sample te krijgen dan wat het geval zou zijn als Piet dat niet zou doen. Anderzijds mag je best wel wat extra verwachten als je €200 meer betaalt voor een beter gebind model.
- met de 1700X en de 1800X had AMD 1 model teveel, zeker als de crème de la crème naar TR ging wat nooit is bewezen maar n.m.m. wel een realistische verwachting is. Het is niet onlogisch dat AMD dit deed aangezien de enige concurrent €1100 vroeg voor een CPU die ongeveer hetzelfde presteert en AMD tegelijkertijd voldoende exemplaren van hun 8c/16t-modellen wilde verkopen dus ook een lager segment nodig had maar het gaf wel erg hoge prijsverschillen bij Ryzen voor erg weinig. Ik vind het verstandig dat ze de 2800X achterhouden en hooguit met een 2800X uitkomen als die daadwerkelijk beter presteert doordat het productieproces wat beter is geworden en gedurende een voldoende lange periode voldoende top-exemplaren zijn achtergehouden. Niet dat ik zou overwegen om dat te kopen aangezien de performance/€ waarschijnlijk aanzienlijk slechter zal zijn. .
[
Voor 36% gewijzigd door
Verwijderd op 30-04-2018 12:23
]