Ik heb deze belofte gedaan:
Ik heb me nog niet verdiept in undervolting, maar op default settings zijn dit de verschillen in stroomverbruik:
gemeten: stroom uit de muur volgens Voltcraft Energy Check 3000 energiemeter door totale systeem, inclusief Radeon RX460 videokaart, 1 SSD en 2 HDD's en 2 casefans:
core i3 2120, volledig systeem:
in uit-stand: 3,6 Watt uit de muur getrokken
idle verbruik: 56 Watt (bij processorgebruik van 0% volgens taakbeheer)
Battlefield 1: 143 Watt (maximum gemeten bij start van de Singapore missie, op strand met storm)
Ryzen 5 2600, volledig systeem:
in uit-stand: 0,7 Watt uit de muur getrokken
idle verbruik: 49,6 Watt (bij processorgebruik van 0% volgens taakbeheer)
Battlefield 1: 163 Watt (maximum gemeten bij start van de Singapore missie, op strand met storm)
Ik ben er dus wel op vooruit gegaan. Hoewel de Ryzen 5 veel krachtiger is dan de Sandy Bridge core i3, is sluipverbruik als de computer uit staat 81% minder en idle verbruik 11% minder, alleen bij het gamen is het verbruik 14% meer, maar de meeste tijd dat mijn computer aan staat, ben ik louter aan het browsen en muziek luisteren, dus ik ben tevreden wat dat betreft. Dat onderstreept ook mijn reden om een 2600 te kiezen en geen 2600X, want dan had ik bovenstaande cijfers overschreden.
Disclaimer: ik heb geen duurtests gedaan, gewoon naar de energiemeter gekeken wat die aangaf in bepaalde situaties, dus neem mijn resultaten met een korrel zout, maar ik vond het interessant om te doen.