Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:16

Gelunox

Hardware addicted

Ik denk ook niet dat het de chipset zelf zal zijn, maar eerder dat X470 al een jaar ervaring a la X370 bevat en dus mogelijk ook componenten die beter aansluiten bij ryzen.

@DaniëlWW2 wees mij er een tijd geleden op dat het moederbord dat ik heb al na een half jaar uit de verkoop was gehaald, wat ook niet veel goeds kan betekenen.

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:58
Puur op specs en prijs is de opvolger (Fatal1ty X470 Gaming K4) wel een van de meer aantrekkelijke moederborden die er nu aan zit te komen... ik dacht dat ASRock een van de betere moederbordleveranciers was als het op geheugen overclocken aankomt (na alle BIOS upgrades dan)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Gelunox schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:54:
Ik denk ook niet dat het de chipset zelf zal zijn, maar eerder dat X470 al een jaar ervaring a la X370 bevat en dus mogelijk ook componenten die beter aansluiten bij ryzen.

@DaniëlWW2 wees mij er een tijd geleden op dat het moederbord dat ik heb al na een half jaar uit de verkoop was gehaald, wat ook niet veel goeds kan betekenen.
Je bordje is dan ook uit te verkoop gehaald vanwege problemen met geheugen compatibiliteit. Ik zou gewoon even na de release wachten en kijken hoe het gaat met compatibiliteit. Dan kan je altijd nog wisselen. Kan je net zo goed even wachten totdat mensen bij het Overclockers forum uitvogelen welke bordjes een standaard van kwaliteit hebben en welke niet. :)
blamauci schreef op maandag 16 april 2018 @ 00:49:
Ik heb sinds kort ook een Ryzen systeem, Ryzen 7 1700 en Asus Prime-X370-PRO met 16GB DDR4 3200 Corsair Vengeance.

Tot nu toe bevalt het me prima en was het een goede upgrade vanuit mijn FX8350 maar ik heb toch enkele issues met het moederbord tot nu toe.

1 van de issues is vrij bizar dus ik zal het proberen te beschrijven want mischien hebben jullie ook ervaring hiermee en weten jullie hier meer over. Mijn geluidschip maakt pop en crackle geluiden, maar ALLEEN als mijn Razer Tiamat 7.1 op koptelefoonstand staat en mijn speakers die aangesloten zijn op de controlpod via 1x groen vanuit StereoTulp naar mijn Harmon/Kardon AVR 430, dit valt vooral op als iemand mij belt op skype terwijl de speakers aanstaan en de controlpod dus alleen als passthrough werkt. Dit is iets wat hiervoor niet voorkwam op mijn M5A99X-evo met FX8350 dus ik denk dat dit echt iets te maken heeft met de audiocodec in dit bordje.

Nu zet ik dus elke keer maar mijn Harmon/Kardon uit als ik mijn headset gebruik en zodra ik speakers nodig heb zet ik hem weer aan. Jammer maar helaas.(deze shit is trouwens 10x erger met de Realtek Drivers die Asus je geeft. ik heb daarom maar gererolled naar de Microsoft High Definition Audio Drivers. maar helaas gebeurt het hier ook sporadisch.

Ik weet het heel verhaal maar ik denk hoe beter ik het beschrijf hoe duidelijker. heb ook een ticket richting Asus gedaan en hoop daar nog wat van te horen maar verwacht het niet.

Verder krijg ik mijn RAM op geen ENKELE manier op zijn 3200Mhz snelheid. Elke keer als ik via D.O.C.P. probeer 3200Mhz in te dialen dan krijg ik na enkele reboots(memory training ofzo) een OVERCLOCKING FAILED melding en staat mijn geheugen weer op 2400Mhz, dus ik heb voor nu via DOCP het geheugen op 2900 nogwat gezet en dat werkt prima maar 3200 wil gewoon niet lukken voor some reason.
Ik heb zelf een R7 1700, dat bordje en hetzelfde setje RAM. Krijg het niet hoger dan 3066. Ik vind het wel best zo. Het probleem lijkt ook niet het bord te zijn, maar de geheugencontroller van Ryzen chips.

Verder heb ik geen last van audioproblemen.
Turbo modi heb ik ook nog niet uitgevogeld. Toen de bios op stock stond clockte mijn cpu steeds kapot ver terug en turbo'de die eigenlijk nooit. Ging wel naar 3.0 Ghz op alle cores in games etc maar die 3.7 single core turbo heb ik niet gezien dus ik heb alle powersaving shizzle maar uitgeflikkerd en de CPU naar 3.4Ghz op alle cores geclocked(zit op stock cooler want mijn oude Tt Water 3.0 Pro past niet natuurlijk en ik heb nog geen bracket voor AM4 :(:( :(:(:(:()
Die single core functie is dan ook waardeloos omdat vrijwel elke game meerdere cores aanspreekt. Dan zit je al snel weer bij de 3GHz.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gelunox schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:48:
@Help!!!!,
Oh, dan heb ik niet zitten opletten, sws wat afwezig geweest i.v.m. verjaardag vandaag en m'n kat die we ook vandaag laten inslapen wegens de problemen die t arme beestje sinds vrijdag heeft (emotional rollercoaster-weekend). Anyways...

ik weet dat het lastiger is met 32Gigs, maar ik hoor van veel mensen dat die met de Ryzen Timings Calculator (toen ik er van hoorde versie 1.0.0beta3) wel makkelijk de 3200MTs haalde. En gezien ik samsung b-die's heb die ontwikkeld zijn voor 3466 had ik wel verwacht iets meer te bereiken en zegt mijn onderbuikgevoel dat het moederbord wat ik heb me tegen houdt.
Van harte !

Het zou inderdaad wel in je mobo kunnen zitten. Staat niet als beste bekend.

Denk niet dat de x470 chipset zelf heel anders is dan de x370 alhoewel daar ook best verbeteringen onder de kap kunnen zitten.

De winst zou hem vooral moeten zitten in de lessons learned tov de x370 mobo’s als geheel.

Bij Asus is er veel (bios) ontwikkelwerk op de Hero x370 en dat zou terug moeten komen in de hero x470.
In dat laatste bord is bijv de stroomvoorziening veranderd wat je terugziet in de heatimages.
Maar ook zijn er bepaalde DRAM veranderingen alleen zijn die niet tgv de 4 dimm setups helaas.

Zoals usual zitten er ook weer addertjes onder het gras. Op de x470 CH7 Hero zitten nu twee M.2 sloten maar daarbij geldt wel:

If M.2_1 is used, PCIEX16/X8_1 will run at x16/x8 depending on if there's a card plugged in PCIEX8_2 (as usual).
If M.2_2 is used, PCIEX16/X8_1 will run at x8, and PCIEX8_2 will run at x4.

(It's the only way to achieve 2x M.2 at x4 PCIE Gen 3 without a PCI-E bridge chip (very expensive). Any other solution would use x4 PCIE Gen2 from the chipset, which will slow you down significantly especially if using NVMe RAID.)

[ Voor 17% gewijzigd door Help!!!! op 16-04-2018 14:23 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lays526
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:23
Heb zelf een 1600 met een asrock ab350m-pro4 icm samsung b-die.
Dit werkt eigenlijk alleen stabiel op bios 3.20 (en misschien lager) alle nieuwere bios versie zorgen voor instabilitiet bij games, vage crashes, zelfs een rood scherm.
Updates zijn dus ook niet heilig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:18
Asus B350-Plus nieuwe bios versie
http://dlcdnet.asus.com/p...2073-304046295.1492347462
PRIME B350-PLUS BIOS 4008
Update AGESA 1002a
erg nieuwsgierig naar de performance :)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor de enthousiastelingen en mensen in de markt voor een X470. De eerste VRM's zijn al geanalyseerd.

Gigabyte heeft op het gebied van de stroomvoorziening met Gaming 7 een stap vooruit gezet. Ze zijn van zes echte fasen naar tien gegaan die correct zijn uitgevoerd met doublers. Verder gebruiken ze dezelfde 40A powerstages als de vorige generatie. Dat zijn kwaliteitscomponenten. Verder heeft dit bord een serieus koelblok voor de VRM zodat de boel ook goed koel zal blijven. :Y

ASUS heeft met hun CH7 ook een stap gemaakt. Hier zijn ze van acht naar tien fasen gegaan en hebben ze de kwaliteit van de componenten ook verhoogt zoals ze al hadden gedaan voor hun X370 Strix. Nu gebruiken ze zeer hoge kwaliteit powerstages die maximaal 60A kunnen leveren. Deze zouden dus koeler moeten blijven dan bij de VRM van Gigabyte zonder een gigantisch koelblok. Deze is dus uitstekend. d:)b

In beide gevallen is het totale overkill zodat het goed koel zal blijven bij zelfs de zwaarste loads. Ook is het veel beter dan de respectievelijk Z370 tegenhangers.

Dan MSI...
Die gebruiken op hun Gaming M7 een VRM ontwerp met twaalf fasen met beduidend lagere kwaliteit mosfets dan de powerstages van ASUS of Gigabyte op hun beste borden. De 4C029N en 4C024N zijn ook te vinden op veel MSI Z370 bordjes en zijn vrij matig. Hier gooit MSI dus meer componenten op hun bordjes om het gebrek aan kwaliteit gedeeltelijk te compenseren. :N

Zie:
https://www.hardwareluxx....rd-vrm-liste-1155146.html
http://www.overclock.net/...am4-motherboards-296.html

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

raymondw schreef op donderdag 19 april 2018 @ 17:37:
Asus B350-Plus nieuwe bios versie
http://dlcdnet.asus.com/p...2073-304046295.1492347462

[...]

erg nieuwsgierig naar de performance :)
Draai jij één van de APU's?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:37
en is er al een tweaker die een nieuwe 2000 serie setup binnen heeft?

ik had mij voor genomen om tot volgende week te wachten en dan eens te kijken als er al reacties waren en dan wat te bestellen (mijn huidige moederbord intel platform is eigenlijk al een paar maanden bijna overleden).

nu heb ik in eens vandaag vrije tijd en ben toch eens gaan kijken maar helaas azerty heeft geen nieuwe moederborden op voorraad dus vandaag ophalen word hem niet dus wacht ik toch even tot na het weekend.

voorlopig heb ik deze setup samen gesteld al zie ik op azerty en op de pricewatch van hardware.info al heel wat meer moederborden dan hier op tweakers dus moederbord kan nog wel wijzigen
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 314,-€ 314,-
1Asus PRIME X470-PRO€ 163,50€ 163,50
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 170,25€ 170,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 647,75

ben benieuwd als er al tweakers de komende dagen een setup in elkaar gaan zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hjvg schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:17:

ik had mij voor genomen om tot volgende week te wachten en dan eens te kijken als er al reacties waren en dan wat te bestellen (mijn huidige moederbord intel platform is eigenlijk al een paar maanden bijna overleden).

nu heb ik in eens vandaag vrije tijd en ben toch eens gaan kijken maar helaas azerty heeft geen nieuwe moederborden op voorraad dus vandaag ophalen word hem niet dus wacht ik toch even tot na het weekend.

voorlopig heb ik deze setup samen gesteld al zie ik op azerty en op de pricewatch van hardware.info al heel wat meer moederborden dan hier op tweakers dus moederbord kan nog wel wijzigen
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 647,75

ben benieuwd als er al tweakers de komende dagen een setup in elkaar gaan zetten
Een fraaie combinatie van CPU en moederbord. :P
Laat jij weten of dat de RAM lekker werkt? Hopelijk zonder timings of iets anders aan te passen met een 'XMP'-profiel op 3200 MT/s.
DaniëlWW2 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 18:50:
Voor de enthousiastelingen en mensen in de markt voor een X470. De eerste VRM's zijn al geanalyseerd.

Gigabyte heeft op het gebied van de stroomvoorziening met Gaming 7 een stap vooruit gezet. Ze zijn van zes echte fasen naar tien gegaan die correct zijn uitgevoerd met doublers. Verder gebruiken ze dezelfde 40A powerstages als de vorige generatie. Dat zijn kwaliteitscomponenten. Verder heeft dit bord een serieus koelblok voor de VRM zodat de boel ook goed koel zal blijven. :Y

ASUS heeft met hun CH7 ook een stap gemaakt. Hier zijn ze van acht naar tien fasen gegaan en hebben ze de kwaliteit van de componenten ook verhoogt zoals ze al hadden gedaan voor hun X370 Strix. Nu gebruiken ze zeer hoge kwaliteit powerstages die maximaal 60A kunnen leveren. Deze zouden dus koeler moeten blijven dan bij de VRM van Gigabyte zonder een gigantisch koelblok. Deze is dus uitstekend. d:)b
Mooi! Ik ben natuurlijk vooral benieuwd naar die modellen die ertussen in zitten, rond de €150. Hopelijk trekken Asus en Gigabyte dit door naar dat segment.
Dan MSI...
Die gebruiken op hun Gaming M7 een VRM ontwerp met twaalf fasen met beduidend lagere kwaliteit mosfets dan de powerstages van ASUS of Gigabyte op hun beste borden. De 4C029N en 4C024N zijn ook te vinden op veel MSI Z370 bordjes en zijn vrij matig. Hier gooit MSI dus meer componenten op hun bordjes om het gebrek aan kwaliteit gedeeltelijk te compenseren. :N
Misschien ook omwille van marketing? Het lijkt alsof het heel wat is in vergelijking met wanneer ze bijvoorbeeld 6 goede fasen zouden doen en als het ook nog eens minder kost terwijl voldoende mensen erin trappen...
Ik had niet anders verwacht. Het is inmiddels wel duidelijk dat MSI het AMD-platform als tweederangs ziet waarin ze zo weinig mogelijk willen investeren. :/
Gelukkig zijn er voldoende alternatieven.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2018 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:51
hjvg schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:17:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 647,75

Ik heb net een set opgehaald, was eigenlijk aan het wachten tot meer winkels de spullen hadden en zo eventueel een paar tientjes te besparen. Ook wilde ik een 32GB kit, maar kon geen geduld meer opbrengen en heb gekocht wat bij Alternate op voorraad was om direct af te halen.

2700X
Gigabyte Gaming 7 Wifi
16GB G.Skill FlareX (16GFX)

Doel is om Linux icm windows VM('s) te draaien, maar ga nu eerst rechtstreeks vergelijken met m'n huidige i7 4790k@4,7GHz, 16GB DDR3-2400. Ik ben vooral benieuwd naar de min FPS bij 4K, ik hoop dat ik daar niet al te veel ga inleveren bij games die nog erg leunen op 1 of 2 cores.

De hoofd GPU is een 1080 TI, maar als ik zin en tijd heb test ik ook nog met een Vega 64.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Razkin
Gefeliciteerd, lijkt me hele mooie set (Alhoewel ik zelf meer een Asus Rog man ben voor mobo's :X :P)

Volgens de huidige reviews is de real world gameperformance op 4K behoorlijk vergelijkbaar met de Intel 8700K, outliers daargelaten. Dus denk dat je voor jouw gebruiksdoel een goede keuze hebt gemaakt.

Hoop dat je er blij mee gaat zijn en het verschil met je oude set gaat merken. Maar dat kan bijna niet anders.

[ Voor 14% gewijzigd door Help!!!! op 20-04-2018 18:27 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik heb momenteel een Ryzen 1700 zitten op een AsRock AB350m Pro4. Ik doe veel videobewerking met Premiere Pro en hier en daar een pot PUBG.

Nou vind ik die nieuwe Ryzen 2700x wel lekker klinken. Die past volgens mij gewoon op hetzelfde moederbord toch?

Alleen weet iemand of dan ook de nieuwe 'turbo functie' wordt ondersteund? Zo ja, zo nee, zou dit de moeite waard zijn? Ik heb mijn huidige 1700 op 3500 mhz geclocked staan, dat is dan een 200 mhz verschil met de baseclock van de 2700x. Alleen heb ik bij die laatste een stuk meer turbo, maar wel alleen als mijn moederbord dit ondersteunt of gaat ondersteunen met een BIOS update.

Iemand die hier wat licht op kan schijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
..foutje

[ Voor 86% gewijzigd door Help!!!! op 20-04-2018 18:39 . Reden: foutje ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stab schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 18:33:
Ik heb momenteel een Ryzen 1700 zitten op een AsRock AB350m Pro4. Ik doe veel videobewerking met Premiere Pro en hier en daar een pot PUBG.

Nou vind ik die nieuwe Ryzen 2700x wel lekker klinken. Die past volgens mij gewoon op hetzelfde moederbord toch?

Alleen weet iemand of dan ook de nieuwe 'turbo functie' wordt ondersteund? Zo ja, zo nee, zou dit de moeite waard zijn? Ik heb mijn huidige 1700 op 3500 mhz geclocked staan, dat is dan een 200 mhz verschil met de baseclock van de 2700x. Alleen heb ik bij die laatste een stuk meer turbo, maar wel alleen als mijn moederbord dit ondersteunt of gaat ondersteunen met een BIOS update.

Iemand die hier wat licht op kan schijnen?
Een deel van de turbofuncties werken op 300 serie borden. Verder zou ik eerder je 1700 verder overclocken dan een 2700X kopen. De sprong in prestaties is gewoon gering, te gering voor een nieuwe CPU van €300+. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Stab
Support voor Zen+ zou je even moeten checken op de support page van je mobo. In principe zou dat wel zo moeten zijn mits er een nieuw bios is gereleased.

Wat ik opvang is dat ook de mobo's van de vorige generatie in principe in staat zijn om de nieuwe features te ondersteunen maar dat dit deels er ook van afhangt of de fabrikanten het verwerken in hun bios.

Wat mij in jouw geval vooral belangrijk lijkt is om te checken of jouw board voldoende is op het gebied van stroomvoorziening omdat de 2700X een stuk meer stroom verbruikt. De opgegeven 105W is in de praktijk hoger.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:30
Fijn dat ik de verbeterde punten niet kan inzien op Asus haar pagina. Ik ben bezitter van een X370-prime pro en daar knal ik graag een van de nieuwere processoren op, maar ik wil wel weten hoe het precies zit met de support vanuit Asus. Iemand enig idee waar ik de verbeter punten zou kunnen vinden?
Betreft Agesa version 4008. Op Google kon ik zo snel niks vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
@Razkin nice ik ben benieuwd naar joun test resultaten. ik heb nu een i7-4770k@3.5GHz

heb zelf vandaag meerdere keren azerty website gecheckt maar helaas geen enkel moederbord opvoorraad dus ik bestel maandag of dinsdag wel even wat op internet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Eerste boot met XMP was gelijk succesvol, maar uh de tweak opties zijn nogal anders dan m'n 1150 platform :o

Gelukkig niet zo'n ramp daar reviews uitwijzen dat stock de gulden middenweg qua gebruik is, maar een tweaker wil uiteindelijk toch een beetje tweaken aan z'n setup. Voor nu alles stock inclusief de inbegrepen koelpasta. Hier verdient AMD al wel min punten, de cold plate bevat aardig wat krasjes, sommige meer dan oppervlakkig(niet schokkend, maar net is het niet).

Het helpt dat ik slechts een 50Mbit lijn heb, tijd zat om wat te lezen, voordat de downloads gereed zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:57
mooi dat amd zo aan de weg timmert ik wacht nog even mijn 1700x loopt prima en het geheugen loopt op, 3600.
misschien als de x470 mini itx er zijn dat ik overstag ga .
ben benieuwd naar de ervaringen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Mijn eerste indrukken zijn matig.
Ik hoop dat door de matige coldplate de temps hoog oplopen (76+), de koeler daardoor alles behalve stil is en hierdoor ook de CPU slechts een enkele tel hoger boost dan 39.5 a 40.5 x de baseclock tijdens single thread tests(superpi).
https://imgur.com/a/IAT9uGr

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
Razkin schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 00:30:
Mijn eerste indrukken zijn matig.
Ik hoop dat door de matige coldplate de temps hoog oplopen (76+), de koeler daardoor alles behalve stil is en hierdoor ook de CPU slechts een enkele tel hoger boost dan 39.5 a 40.5 x de baseclock tijdens single thread tests(superpi).
https://imgur.com/a/IAT9uGr
ja die koeler ziet er inderdaad niet echt uit alsof hij nieuw is en de tempratuur lijkt me ook wat hoog.

ik heb even beetje aan het zoeken geweest in deze review https://www.techspot.com/...en-2700x-2600x/page4.html hebben ze het ook over behoorlijk hoge temps met stock settings en stock cooler met een water koeling (Corsair H150i Pro) daalden de temps onder gamen naar 60 graden.

nu had ik eigenlijk budget gerelateerd gehoopt geen andere cooler nodig te zijn en wil ik sowieso van waterkoeling af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij PCper komt de stockkoeling er dan wel weer goed uit:

https://www.pcper.com/rev...es/Stock-Cooler-Testing-0

Het ligt er denk ik ook aan wat voor kast je hebt en hoe de koeling/luchtstroom daarin is geregeld.

In mijn eigen setup (1600X) moest ik de casefans ook handmatig wat afstellen om goede temps te krijgen en nodeloos up en downspinnen vd fans te voorkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 21-04-2018 09:38 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Op dit moment ligt mijn setup op een bureau, wat dat betreft geen beperkingen.
Ik heb ergens een BeQuiet Pure Rock Slim vanaf gehaald en hiermee liggen de temps tussen de 7 en 10 graden lager en is ook vele malen stiller. Gezien de Bequiet ook maar een budget ding is, moet dit wel aangeven dat er iets mis is met mijn stock cooler. De standaard koelpasta was overigens niets aan op te merken en heeft er alle schijn van dat de afwerking vanuit de fabriek gewoon slecht is.

De CPU boost nu ook vaker en langer naar 42x en 43x de base clock.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 08:49
Heb de 2700x erin zitten op mijn crosshair VI met x370 chipset.

allcore boost hij hem naar de 4100 en single core doet eigenlijk iedere core wel de 4350 aantikken
Geheugen heb ik naar 3466 gekregen op cl14.

Dit wordt gekoeld met een kraken X71

3 cores doet hij ook stabiel naar 4350 boosten.

[ Voor 17% gewijzigd door Mirage op 21-04-2018 13:15 ]

https://www.afrikareisopmaat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Mirage schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 13:08:
Heb de 2700x erin zitten op mijn crosshair VI met x370 chipset.

allcore boost hij hem naar de 4100 en single core doet eigenlijk iedere core wel de 4350 aantikken
Geheugen heb ik naar 3466 gekregen op cl14.

Dit wordt gekoeld met een kraken X71

3 cores doet hij ook stabiel naar 4350 boosten.
Ik heb dezelfde ervaring. XFR2 lijkt vooralsnog gewoon te werken op onze Asus borden, anders had ie niet naar de 4350 kunnen boosten.

Ik krijg mijn B-Die setje alleen nog steeds niet fatsoenlijk boven de 3200. Misschien dat ik nog even met de SOC voltage moet spelen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Blaat

Ook niet met de Stilt memory presets ?

SOC voltage kun je bij mijn weten zonder problemen op 1.05 zetten. Heb zelf 1.0625.

[ Voor 58% gewijzigd door Help!!!! op 21-04-2018 14:26 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Help!!!! schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 14:26:
@Blaat

Ook niet met de Stilt memory presets ?

SOC voltage kun je bij mijn weten zonder problemen op 1.05 zetten. Heb zelf 1.0625.
Met de settings van de Stilt wil hij niet eens posten. :P

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirage
Blaat schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 14:29:
[...]

Met de settings van de Stilt wil hij niet eens posten. :P
Heel eerlijk. Bij mij blijkbaar toch ook niet. Juigde te vroeg. Krijg hem toch ook niet fatsoenlijk op 3200mhz mem wat met de 1800x wel lukte. Kon vanmorgen prima half uurtje gamen op 3466 maar daarna was het klaar. Default mem stabiel maar op 3200 niet meer ook niet met de settings van stilt idd.

Cpu is verder wel volledig stabiel op default mem dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Mirage op 21-04-2018 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Mirage schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 16:35:
[...]

Heel eerlijk. Bij mij blijkbaar toch ook niet. Juigde te vroeg. Krijg hem toch ook niet fatsoenlijk op 3200mhz mem wat met de 1800x wel lukte. Kon vanmorgen prima half uurtje gamen op 3466 maar daarna was het klaar. Default mem stabiel maar op 3200 niet meer ook niet met de settings van stilt idd.

Cpu is verder wel volledig stabiel op default mem dus.
Hmm, misschien dat er dan nog wat BIOS/Agesa updates nodig zijn om alles compatible te maken.

Ik heb alles nu stabiel op 3333MT/s CL14 gekregen. 3400 = no post.

Ik ga het nog even wat tijd geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Blaat

3333MT/s CL14 is toch eigenlijk prima resultaat icm 8 core CPU ?

Welk bios heb je nu in je VI extreme, 6004 ?

Er is nog een nieuwer beta bios alhoewel dat misschien niet veel uitmaakt:
http://www.overclock.net/forum/27198569-post35517.html

@Mirage

2700X gebruikt wel stukje meer stroom dan 1800X zou misschien kunnen dat hij (en dus ook mem. controller) heter wordt waardoor hij minder stabiel is.

Neem aan dat je recent bios hebt? En verder overal zelfde settings ?

[ Voor 77% gewijzigd door Help!!!! op 21-04-2018 17:17 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Zit met een setje teamgroup xtreem gold op 3533 cl 16
Soc voltage wel wat verhoogt .
Asus x370i laatste bios

[ Voor 13% gewijzigd door Beaudog op 21-04-2018 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirage
Help!!!! schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 17:05:
@Blaat

3333MT/s CL14 is toch eigenlijk prima resultaat icm 8 core CPU ?

Welk bios heb je nu in je VI extreme, 6004 ?

Er is nog een nieuwer beta bios alhoewel dat misschien niet veel uitmaakt:
http://www.overclock.net/forum/27198569-post35517.html

@Mirage

2700X gebruikt wel stukje meer stroom dan 1800X zou misschien kunnen dat hij (en dus ook mem. controller) heter wordt waardoor hij minder stabiel is.

Neem aan dat je recent bios hebt? En verder overal zelfde settings ?
Ik draai 6101 de laatste beta. Had de settings van stilt ook met mijn 1800x stabiel op 3333mhz. Ga vanavond nog wel even verder stoeien. Hij is niet perse warmer dan de 1800x mijn koeler nu is een stuk beter dan ik op de 1800x had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mirage schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 17:36:
[...]

Ik draai 6101 de laatste beta. Had de settings van stilt ook met mijn 1800x stabiel op 3333mhz. Ga vanavond nog wel even verder stoeien. Hij is niet perse warmer dan de 1800x mijn koeler nu is een stuk beter dan ik op de 1800x had.
Heb de 6101 er ook op gezet en bevalt tot nu toe goed maar nog niet uitgebreid getest.

Heb alleen de 1600X maar denk dat ik toch ook de 2700X ga proberen.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Blaat Nu vraag ik me toch af je jezelf hier in herkent. :P

YouTube: I don't need it...

Maar serieus dan. Vreemd dat je B-die setje niet over de 3200 komt. Van wat ik allemaal heb gezien lijken veel chips gewoon richting of meer dan 3466 te doen. :/

Verder draai je nou nog een Vega of ben je weer terug naar een Ti? Ik vraag me namelijk af wat die paar honderd MHz doen voor een Vega. In theorie zou het meer moeten zijn dan voor een Ti omdat de Vega's zo hard tegen een bottleneck aanlopen. :)

En we hebben meer VRM's bekend.

-ASRock Taichi is qua mosfets identiek aan de X370 versie. Dezelfde 12 fasen met elk max 40A mosfets. Nog steeds stupide overkill dus, zelfs voor LN2. Wel wat van haar glans verloren door de verbetering van Gigabyte en ASUS hun Gaming 7 en CH7.
-De Gigabyte Gaming Ultra kan ik zeer kort over zijn. Het is dezelfde bagger als bij veel Z370 bordjes. Crap mosfets en een nep 8 fasen ontwerp. Negeren.

Dan zijn er nog drie ASUS bordjes.
-De TUF is een matig bordje, zoals eigenlijk altijd met TUF borden. Deze moet je ook negeren.
-De X470 Strix-F is gelijkwaardig aan de X370 variant. Gewoon zeer hoge kwaliteit met 6 fasen met 60A powerstages.
-De Prime is wel anders. ASUS is hier overgestapt van de 40A mosfets die je nog kan vinden op de Tachi, naar hogere kwaliteit 40A powerstages. Dat bord is nu dus nog beter opgebouwd voor het serieuzere werk. Hier is je prijs/kwaliteit koning voor X470. d:)b

https://www.hardwareluxx....rd-vrm-liste-1155146.html

We zijn hier wel klaar hoor mensen. ASUS won X470 en waar ze bij Z370 kwamen met veel te dure bagger, krijgen we bij het AMD highend platform wel uitstekende bordjes. :*)

[ Voor 50% gewijzigd door DaniëlWW2 op 21-04-2018 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Ik heb mijn CPU en koeler kunnen ruilen ivm het matige bodem oppervlak en de vervanger heeft ook geen vlakke krasloze/put vrije bodem.
De koeler is op z'n best een matig produkt, want men roept altijd dat een Vega zo luid is, maar dat is aardig vergelijkbaar met de Wraith op 2700-3000 toeren die deze nodig heeft om de CPU tussen de 70 en 78 graden te houden onder full load en standaard settings.

Het lijkt ook dat de vervangende CPU slechter is, Cinebench MT draait met slechts 3850 of 3900MHz. Al met al is het geheel nogal teleurstellend. Ik dacht een CPU te krijgen die 4,0~4,1GHz all core load en 4,2GHz sustained single/dual core load draait.

Buyer's remore :'(

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
@Razkin dat is minder nieuws dus het komt er eigenlijk op neer dat er toch een costum koeler op moet om de boost goed aan de gang te krijgen als ik het goed begrijp van jou.

dat is toch wel een tegenvaller dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Ik heb op dit moment geen spullen om de CPU onder de 70 graden te houden, dus weet niet of dat effect gaat hebben.

https://imgur.com/a/11I88Rt
Dat is al met een extra 140mm fan op de CPU gericht, terwijl de setup open en bloot op een bureau ligt...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ligt het aan mij, of staat er daar gewoon een temperatuur van net iets boven de 40 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
dcm360 schreef op zondag 22 april 2018 @ 09:38:
Ligt het aan mij, of staat er daar gewoon een temperatuur van net iets boven de 40 graden?
Ik zie toch echt 72 graden hoor ;)

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

ECP0WERS schreef op zondag 22 april 2018 @ 09:43:
[...]

Ik zie toch echt 72 graden hoor ;)
Hm, ik was naar het middelste venster met grafiek aan het kijken. Dan is de vraag meer welke van de 2 correct is dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
dcm360 schreef op zondag 22 april 2018 @ 09:45:
[...]

Hm, ik was naar het middelste venster met grafiek aan het kijken. Dan is de vraag meer welke van de 2 correct is dus.
Tdie is de temperatuur van de die. Deze lijkt mij persoonlijk correct.

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Razkin schreef op zondag 22 april 2018 @ 08:32:
Ik heb mijn CPU en koeler kunnen ruilen ivm het matige bodem oppervlak en de vervanger heeft ook geen vlakke krasloze/put vrije bodem.
De koeler is op z'n best een matig produkt, want men roept altijd dat een Vega zo luid is, maar dat is aardig vergelijkbaar met de Wraith op 2700-3000 toeren die deze nodig heeft om de CPU tussen de 70 en 78 graden te houden onder full load en standaard settings.

Het lijkt ook dat de vervangende CPU slechter is, Cinebench MT draait met slechts 3850 of 3900MHz. Al met al is het geheel nogal teleurstellend. Ik dacht een CPU te krijgen die 4,0~4,1GHz all core load en 4,2GHz sustained single/dual core load draait.

Inderdaad teleurstellend. Volgens de press slides zou je volgensmij maximaal 4.0Ghz op 16 threads load moeten kunnen behalen maar daar blijf je dus onder.

Dat de koeler niet helemaal zo mooi smooth is als een goede retailcooler lijkt me niet heel verbazingwekkend.
Prestaties lijken bij jou wel minder dan reviews lieten zien dus dat is natuurlijk balen.

Even los van het koeler verhaal vraag ik me nog paar dingen af:
* Wat gebeurt er als je met BIOS alles op standaard test incl. geheugen op max ondersteunde waarde van 2933 ?
* Staat er misschien toch een setting verkeerd in het bios waardoor precisionboost / xfr niet goed werken ?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirage
Razkin schreef op zondag 22 april 2018 @ 08:32:

Ik denk niet dat je temperaturen je parten spelen eerlijk gezegd. tijdens IBT krijg ik mijn cpu ook boven de 70 graden maar boost naar 4100mhz all core blijft gewoon staan.

Ik heb overigens mijn geheugen nu wel stabiel op 3200 mhz cl14 gekregen. maar daarboven is gewoon drama. valt me nog steeds tegen van een B-die cl14 set die default al 3200mhz moet doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Mirage op 22-04-2018 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razkin
@Help!!!!

De twee Phenom II X6 stock coolers die ik heb, hebben wel gewoon vlakke bodems maw put vrij. Dat het oppervlak niet spiegel glad is, vind ik ook niet zo'n ramp, maar putjes is in mijn optiek gewoon slecht.

Geheugen draait met XMP netjes op 3200MHz CL14, net terug gezet naar 2933MHz, maar dat maakt geen verschil.
Bios(tevens geupdate naar de laatste F4 versie) is meerdere keren gerest en ook heb ik handmatig settings aangepast om te kijken of ik de cpu meer TDP ruimte kan geven, maar heeft geen invloed.

Handmatig de CPU op 42x100 draait iig Cinebench,FFXV, RotT en Heaven benchmarks @1,44375V, lager crasht het vrij rap. Die instelling geeft ook meteen de beste scores zowel bij single als multi core tests en op dat moment is de CPU gelijk of beter aan de prestaties van de 4790k@4,7GHz in FFXV bench, Rise of the Tomraider en Unigine Heaven.

Verder schakelt de cpu wel naar de 43,5 multiplier, maar alleen tijdens browsen of ander licht werk en het vereist dat ik continue naar hwinfo moet kijken, want anders mis ik dat de cpu die snelheid haalt.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirage
Razkin schreef op zondag 22 april 2018 @ 10:44:
@Help!!!!

De twee Phenom II X6 stock coolers die ik heb, hebben wel gewoon vlakke bodems maw put vrij. Dat het oppervlak niet spiegel glad is, vind ik ook niet zo'n ramp, maar putjes is in mijn optiek gewoon slecht.

Geheugen draait met XMP netjes op 3200MHz CL14, net terug gezet naar 2933MHz, maar dat maakt geen verschil.
Bios(tevens geupdate naar de laatste F4 versie) is meerdere keren gerest en ook heb ik handmatig settings aangepast om te kijken of ik de cpu meer TDP ruimte kan geven, maar heeft geen invloed.

Handmatig de CPU op 42x100 draait iig Cinebench,FFXV, RotT en Heaven benchmarks @1,44375V, lager crasht het vrij rap. Die instelling geeft ook meteen de beste scores zowel bij zowel single als multi core tests en op dat moment is de CPU gelijk of beter aan de prestaties van de 4790k@4,7GHz in FFXV bench, Rise of the Tomraider en Unigine Heaven.

Verder schakelt de cpu wel naar de 43,5 multiplier, maar alleen tijdens browsen of ander licht werk en het vereist dat ik continue naar hwinfo moet kijken, want anders mis ik dat de cpu die snelheid haalt.
Gebruik je een x370 bord? Op mijn crosshair VI (x370) moet ik wel de performance enhancer setting op lvl3 zetten in de bios om deze boosts te halen.

Als ik deze op default laat boost hij hem allcore naar de 3900. Misschien dat iets?

Edit: Ik kan hem anders vanmiddag met de stock koeler testen voor je als je er niet uitkomt.

[ Voor 3% gewijzigd door Mirage op 22-04-2018 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@Mirage
Nope, Gigabyte X470 Gaming 7 Wifi.

edit:
Overigens dropt de cpu met IBT 2.54 naar de 3,7GHz Base en spendeert de meeste tijd @3,8GHz.

[ Voor 52% gewijzigd door Razkin op 22-04-2018 10:57 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Razkin Volgens mij moet de chip onder de 60c blijven voor de extra hoge boostclocks. Als je dus iets zoals een Mugen 5 of beter gebruikt, dan zou de chip naar of over de 4GHz moeten gaan.

Je moet het meer zien zoals met Ryzen 1. De Spire koeler liet OC's tot 3,7GHz toe, maar voor het laatste beetje had je betere koeling nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@DaniëlWW2

Puur gericht op Cinebench, daar dat voor mij snel resultaten oplevert om te vergelijken.

Anandtech met stock cooling en 2933MHz ram.
Tomshardware AIO en 2933MHz ram.
Guru3D AIO 3200MHz ram
Razkin stock 3200MHz ram

CB ST:
A 178
T 181(stock)
T 177(4.2GHz)
G 180
G 183(4,4GHz)
R 174 stock
R 175(4,15GHz)

CB MT:
A 1801
T 1859
T 1907(4,2GHz)
G 1828
G 1964(4,4GHz
R 1753
R 1883(4,15)
R 1904(4,2GHz)

Betere koeling valt vooral terug te zien in de MT tests, dat is vrij logisch. ST is de cooler eigenlijk niet de beperkende factor. Mijn CPU presteert ondermaats, alsof het boost algoritme gewoon niet mee werkt. De eerste CPU scoorde beter dan deze, wat het mobo enigzins vrijpleit De logica lijkt op de cpu zelf te zitten gezien ik her en der lees dat X370 ook de cpu laat boosten naar 4,3GHz.

De baseclock is 3,7GHz en dat doet de mijne ook, maar gezien ik slechts aan de 3850-3900MHz kom, heb ik gevoelsmatig een defecte CPU. Alles(reviews etc) wijst er nl op dat bij temperaturen onder de 80 graden de cpu gewoon 4GHz moet draaien.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirage
Razkin schreef op zondag 22 april 2018 @ 13:14:
@DaniëlWW2

Puur gericht op Cinebench, daar dat voor mij snel resultaten oplevert om te vergelijken.

Guru3D AIO 3200MHz ram
Razkin stock 3200MHz ram

CB ST:
A 178
T 181(stock)
T 177(4.2GHz)
G 180
G 183(4,4GHz)
R 174 stock
R 175(4,15GHz)

CB MT:
A 1801
T 1859
T 1907(4,2GHz)
G 1828
G 1964(4,4GHz
R 1753
R 1883(4,15)
R 1904(4,2GHz)

Betere koeling valt vooral terug te zien in de MT tests, dat is vrij logisch. ST is de cooler eigenlijk niet de beperkende factor. Mijn CPU presteert ondermaats, alsof het boost algoritme gewoon niet mee werkt. De eerste CPU scoorde beter dan deze, wat het mobo enigzins vrijpleit De logica lijkt op de cpu zelf te zitten gezien ik her en der lees dat X370 ook de cpu laat boosten naar 4,3GHz.

De baseclock is 3,7GHz en dat doet de mijne ook, maar gezien ik slechts aan de 3850-3900MHz kom, heb ik gevoelsmatig een defecte CPU. Alles(reviews etc) wijst er nl op dat bij temperaturen onder de 80 graden de cpu gewoon 4GHz moet draaien.
Ik heb net de stock koeling gemonteerd om iets voor mezelf ook te testen.
Maar hij boost met de stock koeling gedurende 10 passes IBT gewoon naar de 4100 mhz allcore.
Hij loopt tot een graad of 80 Tdie op dat moment.
Nus onze situatie niet vergelijkbaar maar je hebt zeker gelijk dat hij naar de 4100 zou moeten boosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@Mirage Heeft jouw stock cooler ook beschadigingen of heb jij wel een net vlak?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geil RAM misschien betere mijden?
YouTube: X470 vs. X370 Chipset Differences, Benchmark, & Specs Comparison
Vanaf eind derde minuut, kijk naar de grafiekjes, 10-20 FPS verschil als je pech hebt. Dat heeft te maken met de timings en subtimings.

Asus heeft weer meer succes met RAM dan Gigabyte.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2018 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Razkin schreef op zondag 22 april 2018 @ 13:14:
@DaniëlWW2

Guru3D AIO 3200MHz ram
Razkin stock 3200MHz ram

CB ST:
A 178
T 181(stock)
T 177(4.2GHz)
G 180
G 183(4,4GHz)
R 174 stock
R 175(4,15GHz)

CB MT:
A 1801
T 1859
T 1907(4,2GHz)
G 1828
G 1964(4,4GHz
R 1753
R 1883(4,15)
R 1904(4,2GHz)

Dan lijkt erop dat je dan de silicon lottery gewoon hebt verloren. Net zoals Intel garandeert AMD helemaal niks qua te behalen boostclocks. Ze suggereren hoogstens. OC3D kreeg zelfs een chip opgestuurd waar nog koelpasta op zat. Hoe bedoel je cherry picked? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirage
Razkin schreef op zondag 22 april 2018 @ 14:54:
@Mirage Heeft jouw stock cooler ook beschadigingen of heb jij wel een net vlak?
Hij heeft wel krassen. Zie geen putten maar de krassen voel je wel met je nagel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

:Y ja ik ben zo!
Maar serieus dan. Vreemd dat je B-die setje niet over de 3200 komt. Van wat ik allemaal heb gezien lijken veel chips gewoon richting of meer dan 3466 te doen. :/

Verder draai je nou nog een Vega of ben je weer terug naar een Ti? Ik vraag me namelijk af wat die paar honderd MHz doen voor een Vega. In theorie zou het meer moeten zijn dan voor een Ti omdat de Vega's zo hard tegen een bottleneck aanlopen. :)[...]
Ik draai nog steeds de Vega. Sinds GPP besloten nVidia voorlopig te boycotten. Bovendien heb ik nu een mooi freesync schermpje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik ook wel een beetje. Gelukkig is Ryzen 2 niet een grote stap waardoor ik nog niet uit frustratie geld naar mijn scherm heb gegooid. Volgend jaar met Zen 2 kan het erg lastig gaan worden. :P
Ik draai nog steeds de Vega. Sinds GPP besloten nVidia voorlopig te boycotten. Bovendien heb ik nu een mooi freesync schermpje!
Dan vraag ik me af of je een merkbaar verschil in framerates merkt door de paar honderd MHz extra? In theorie zo Vega er extreem gevoelig voor moeten zijn.

Verder besef je wel dat je waarschijnlijk tot in 2020 zal moeten doen met Vega als je Nvidia terecht boycot. Van Navi verwacht ik weinig, daarna komt er hopelijk weer een echt nieuwe lijn. Succes ermee dus. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blaat schreef op zondag 22 april 2018 @ 15:17:
Een mooie kaart en een goede actie. Als de klanten niet spreken met hun aankopen dan valt er over X jaar niets meer te kiezen. Ik vraag me af waar Daniël het vandaan haalt dat Navi teleurstellend wordt, het ligt m.i. meer voor de hand dat je bij Navi minstens t/m GTX 1080 Ti performance krijgt op het prijspeil van €400-500 en t/m GTX 1080 performance krijgt op het prijspeil van €200-300. Het vermogen is het probleem en dat beperkt de grootte van de die en het aantal CU's wat effectief is voor gaming, met een half zo'n grote node gaan dus de prestaties omhoog. Boeiend dat AMD niets tegenover een 1180 Ti gaat kunnen plaatsen, ze gaan wel over de performance van de 1080 Ti heen kunnen met een €400-500 kaart en de performance van GTX 1080 kunnen halen met een €200-300 kaart. In theorie in ieder geval. Daniël laat zich misschien wat te veel verblinden door het halo-effect?

Ik zie ook niet echt het probleem van twee jaar met die Vega-kaart gamen. Prima te doen, ook met de nieuwste spellen (kwestie van eventueel de opties wat aanpassen als je veel pixels zou hebben.). Ik boycott zelf ook Nvidia, niet alleen omwille van de GPP, ook omwille van al die andere fratsen (PhysX softwarematig uitschakelen naar willekeur, Gameworks, daarvoor al spellen verpesten met Gameworks-achtige zaken die niet apart uit te schakelen waren (rook/mist)...

Aangezien we hier toch offtopic bezig zijn met Vega. Is het jullie opgevallen dat de RAM-prijzen aan het dalen zijn?
Hier bijvoorbeeld G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVGB
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=496055&deliveryCountry=NLhttps://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=496055&deliveryCountry=NL
Hier de Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=770925&deliveryCountry=NL

Kijk bij eender welk geheugen vanaf 3200 MT/s en je ziet ofwel een dalende prijs ofwel een stabiele prijs, meestal een dalende prijs. Niets om vrolijk van te worden maar het dieptepunt met RAM-prijzen hebben we achter ons. :)

Advies voor de bouwers assembleerders hier: overweeg 3466 en 3600 als het prijsverschil niet al te groot is en het op de QVL staat, het loont bij Ryzen2!
https://www.computerbase....ins-speicheroptimierungen

PS
Kan iemand het mysterie ophelderen wat die pieken in het grijs bij de prijsgrafiekjes betekenen?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2018 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:33
Verwijderd schreef op zondag 22 april 2018 @ 16:40:
[...]

PS
Kan iemand het mysterie ophelderen wat die pieken in het grijs bij de prijsgrafiekjes betekenen?
Dat zijn het aantal views. Als de prijs omlaag gaat, gaan er opeens meer mensen kijken. En dat zie je dus terug in de grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vegboy schreef op zondag 22 april 2018 @ 16:54:
[...]

Dat zijn het aantal views. Als de prijs omlaag gaat, gaan er opeens meer mensen kijken. En dat zie je dus terug in de grafiek.
Thanks. Het viel me op dat het correleert met prijsschommelingen maar daar bleef het bij.

Zelf negeer ik het aantal views, ik weet welke merken/modellen beter en slechter zijn en ik sorteer dan ook altijd op prijs van laag naar hoog.

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2018 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
DaniëlWW2 schreef op zondag 22 april 2018 @ 15:13:
[...]

Dan lijkt erop dat je dan de silicon lottery gewoon hebt verloren. Net zoals Intel garandeert AMD helemaal niks qua te behalen boostclocks. Ze suggereren hoogstens. OC3D kreeg zelfs een chip opgestuurd waar nog koelpasta op zat. Hoe bedoel je cherry picked? :P
Mja, ik heb er een dubbel gevoel bij. Een single core taak wordt onder stock omstandigheden met maximaal 4,15GHz afgewerkt afgaande op CB benches en superpi tests en zoals gezegd max 3,9GHz in allerlei full load scenario's.
Dit terwijl er:
TDP ruimte is
Temp ruimte is
Mobo heeft ruimte zat
Handmatig meer MHz(4,2GHz) te halen is bij lagere spanningen dan deze stock gebruikt als boost voor alle cores, dat geeft een hoge kans dat ik een enkele core ook wel hoger dan 4,2GHz kan krijgen. Zogezegd was de cpu slimmer dan handmatig klokken voor de beste prestaties, hier niet dus.

Daarnaast heb enkel nog getest op een bureau, in een kast met ook een GPU die op een paar cm de boel loopt op te stoken wil ik niet weten wat dat gaat doen qua prestaties.

Ik heb ook contact opgenomen met AMD om te zien of iig de afwerking van de koelers volgens hun specificaties is.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

DaniëlWW2 schreef op zondag 22 april 2018 @ 16:11:
[...]

Ik ook wel een beetje. Gelukkig is Ryzen 2 niet een grote stap waardoor ik nog niet uit frustratie geld naar mijn scherm heb gegooid. Volgend jaar met Zen 2 kan het erg lastig gaan worden. :P

[...]

Dan vraag ik me af of je een merkbaar verschil in framerates merkt door de paar honderd MHz extra? In theorie zo Vega er extreem gevoelig voor moeten zijn.

Verder besef je wel dat je waarschijnlijk tot in 2020 zal moeten doen met Vega als je Nvidia terecht boycot. Van Navi verwacht ik weinig, daarna komt er hopelijk weer een echt nieuwe lijn. Succes ermee dus. :+
Absoluut merkbaar, zeker aangezien ik op 1080p game. De meeste games (PUBG, FC5, en zelfs LoL, die om de een of andere vage reden drops heeft op Ryzen) krijg ik toch merkbaar hogere framerates voor mijn kiezen.
Verwijderd schreef op zondag 22 april 2018 @ 16:40:
[...]

Een mooie kaart en een goede actie. Als de klanten niet spreken met hun aankopen dan valt er over X jaar niets meer te kiezen. Ik vraag me af waar Daniël het vandaan haalt dat Navi teleurstellend wordt, het ligt m.i. meer voor de hand dat je bij Navi minstens t/m GTX 1080 Ti performance krijgt op het prijspeil van €400-500 en t/m GTX 1080 performance krijgt op het prijspeil van €200-300. Het vermogen is het probleem en dat beperkt de grootte van de die en het aantal CU's wat effectief is voor gaming, met een half zo'n grote node gaan dus de prestaties omhoog. Boeiend dat AMD niets tegenover een 1180 Ti gaat kunnen plaatsen, ze gaan wel over de performance van de 1080 Ti heen kunnen met een €400-500 kaart en de performance van GTX 1080 kunnen halen met een €200-300 kaart. In theorie in ieder geval. Daniël laat zich misschien wat te veel verblinden door het halo-effect?
[...]
Wat Navi brengt en wanneer laat ik gewoon op me af komen. Als AMD iets op de markt brengt wat beter presteert dan de Vega 64 koop ik dat iig zonder nadenken. Onwerkbaar slecht zal het toch niet zijn en ik hoop op die manier de underdog te steunen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blaat schreef op zondag 22 april 2018 @ 18:08:
[...]

Absoluut merkbaar, zeker aangezien ik op 1080p game. De meeste games (PUBG, FC5, en zelfs LoL, die om de een of andere vage reden drops heeft op Ryzen) krijg ik toch merkbaar hogere framerates voor mijn kiezen.
* DaniëlWW2 heeft ook een 1080P/144hz scherm. O-)

:P
Razkin schreef op zondag 22 april 2018 @ 17:45:
[...]

Mja, ik heb er een dubbel gevoel bij. Een single core taak wordt onder stock omstandigheden met maximaal 4,15GHz afgewerkt afgaande op CB benches en superpi tests en zoals gezegd max 3,9GHz in allerlei full load scenario's.
Dit terwijl er:
TDP ruimte is
Temp ruimte is
Mobo heeft ruimte zat
Handmatig meer MHz(4,2GHz) te halen is bij lagere spanningen dan deze stock gebruikt als boost voor alle cores, dat geeft een hoge kans dat ik een enkele core ook wel hoger dan 4,2GHz kan krijgen. Zogezegd was de cpu slimmer dan handmatig klokken voor de beste prestaties, hier niet dus.

Daarnaast heb enkel nog getest op een bureau, in een kast met ook een GPU die op een paar cm de boel loopt op te stoken wil ik niet weten wat dat gaat doen qua prestaties.

Ik heb ook contact opgenomen met AMD om te zien of iig de afwerking van de koelers volgens hun specificaties is.
Dit wordt steeds vreemder dan. Je hebt toch een X370? Vraag me dan af of het niet het laatste beetje aan boost is dat X470 exclusief zou moeten zijn.

De opstapeling van boostfuncties is ook wat verwarrend. We hebben Precision Boost 2.0, XFR en Precision Boost Overdrive. Er staat me iets bij dat die laatste ook werkte op bepaalde ASUS X370 bordjes, maar waar ik dat gelezen heb kan ik je niet zomaar vertellen. :/

Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/images/editorial/1920/018735_amd-ryzen-2000-tecnologias-3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirage
DaniëlWW2 schreef op zondag 22 april 2018 @ 18:18:
[...]

* DaniëlWW2 heeft ook een 1080P/144hz scherm. O-)

:P

[...]

Dit wordt steeds vreemder dan. Je hebt toch een X370? Vraag me dan af of het niet het laatste beetje aan boost is dat X470 exclusief zou moeten zijn.

De opstapeling van boostfuncties is ook wat verwarrend. We hebben Precision Boost 2.0, XFR en Precision Boost Overdrive. Er staat me iets bij dat die laatste ook werkte op bepaalde ASUS X370 bordjes, maar waar ik dat gelezen heb kan ik je niet zomaar vertellen. :/

[afbeelding]
Hij heeft een gigabyte x470. Ik heb zelf een x370 asus crosshair VI hero en deze boost hem wel naar de 4350 op 3 cores en 4.1 allcore

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razkin
Ik heb maar signatures aangezet, scheelt weer wat :+

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat verklaart de lege plekken op slide 39 van de pers-slides.
Ik hoop dat ze geen CPU's weggooien en dat ze het zo hebben gepland dat ze de productie op tijd stopzetten. Het weggooien van goed werkende CPU's is ecologisch onverantwoord.
Blaat schreef op zondag 22 april 2018 @ 18:08:
[...]

Merkbaar? Ja, als je Fraps aanzet. Relevant? Nee?
Het zou me verbazen als je die FPS niet hoog genoeg (hoog genoeg om geen verschil te merken m.b.t. input-lag) krijgt met zeer hoge grafische instellingen met hier en daar iets ultra wanneer je wel verschil kan zien (meestal niet het geval, zelfs bij zeer hoog is dat al twijfelachtig). :)
Wat Navi brengt en wanneer laat ik gewoon op me af komen. Als AMD iets op de markt brengt wat beter presteert dan de Vega 64 koop ik dat iig zonder nadenken. Onwerkbaar slecht zal het toch niet zijn en ik hoop op die manier de underdog te steunen. :)
Wat betreft het laatste, dat is precies mijn strategie. Als het niet goed genoeg is dan sla ik de generatie over en anders sla ik toe maar het wordt een grafische kaart en CPU van AMD. Ik heb zeer goede hoop dat Zen2 mooi wordt, voor Navi is het verleden een uitstekende indicatie voor wat we mogen verwachten. Namelijk hetzelfde patroon als bij 300-serie => Polaris. Niet alleen omdat de architectuur grotendeels hetzelfde is en er weer een forse nodeshrink is, ook omdat je bij Vega overduidelijk ziet dat de scaling niet het probleem is maar het vermogen het probleem is, dat is de reden dat AMD een AIO-versie uitbracht. Een node met de helft van het vermogen bij dezelfde prestatie en er zit weer flink wat rek in. Daarom is het zeer waarschijnlijk dat de de 680 boven de Vega56 uitkomt en dat de Navi56 - als zo'n kaart er zou komen, er wordt gesproken over een dubbele 680 met twee dies, die zou nog fors beter presteren maar ook duurder zijn - boven de 1080 Ti uitkomt. Of dat dat een upgrade is die de moeite waard is t.o.v. Vega zou ik niet weten maar alles gaat in ieder geval weer minstens een tier omhoog. Zoals de 480 minstens zo goed presteert als de 390 en de Vega56 minstens zo goed presteert als de 980 Ti. Zelf ben ik in ieder geval blij met een >=Vega56 voor €200-300 en een >=1080 Ti voor €400-500. Als iemand die bang for the buck wil laat ik het halo-product in het algemeen links liggen.

Ik begrijp dat Daniël teleurgesteld is dat pas vanaf 2020 de architectuur op de schop gaat maar we moeten het ook niet dramatiseren, het op een na hoogste segment (56 CU's) wordt lichtjes beperkt door de huidige architectuur - bij spellen - , daaronder merk je er niets van en daarboven betaal je veel extra voor een beetje. Dat halo-product wordt door <<5% van de gamers gekocht. Boeiend dat AMD op dat punt nog even niet de strijd aankan .

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2018 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Ik heb een manier gevonden om m'n CPU in single core loads fatsoenlijk te laten boosten.
Stock met mem op 3200MHz-C14 Superpi 10,2s
Stock met men op 2666-C16...9,5

CB ST
3200MHz-C14 174
2666MHz-C16 174

Superpi heeft meer aan de hogere turbo en is significant sneller.
CB is net zo snel, maar dat mag een wonder heten daar elke benchmark uitwijst dat Ryzen behoorlijk wint bij hogere mem clocks en lagere latencies. CB MT scored 1745 oftwel 9 punten minder, maar draait 50MHz sneller dan bij 3200MHz mem.
Scores met 2933MHz-C16 zijn vervolgens weer lager.

Mem snelheden zijn alleen aangepast door de multi te veranderen, latencies op auto. Voor de 3200MHz heb ik gebruik gemaakt van XMP. Vind het maar vaag worden met deze chip.

edit:
Het wordt nog vager. Bios is corrupt geraakt en is automatisch terug geflashed naar F2...
Betere all core boost, maar compleet waardeloze single core performance.
Ik zal mezelf nog eens trakteren op nieuwe hardware, na ruzie met Vega ruzie met Ryzen :+
https://imgur.com/a/eeqx6Tp

[ Voor 16% gewijzigd door Razkin op 22-04-2018 22:21 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:54

vectormatic

Warlock of the doorlock

Raar verhaal @Razkin , je zou toch niet verwachten dat wat extra load op de memory controller genoeg scheelt om je single core turbo te beinvloeden, kwa thermals/power moet dat allemaal gewoon ruimschoots binnen de perken vallen.

Wat gebeurt er als je de timings op 3200 wat losser zet? C14 op 3200 is een goed stuk strakker dan C16 op 2666 (equivalent zou ~C19 zijn op 3200)

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste mensen,

Na mijn pogingen om Ryzen 5 2400G met een MSI B350 PC Mate aan de praat te krijgen, het moederbord opgestuurd naar de leverancier om het BIOS te upgraden.
Vandaag het moederbord teruggekregen. Bleek defect te zijn geweest en ik kreeg een vervanger.
Moederbord geinstalleerd met alle stappen die nodig waren.

Systeem aangezet en ...in plaats van 1 EZ Debug led voor de CPU heb ik er nu 2. Eén voor de CPU en één voor de RAM. De vorige keer had ik er maar ééń: die van de CPU.

Aan de BIOS kan het dus niet liggen lijkt me, maar wat nu te doen?
Ik heb de beide RAM modules eruit gehad; zelfde resultaat. Eén module geplaatst, zelfde resultaat. Modules omgewisseld...zelfde resultaat. :(

Wat nu te doen? Alles terug naar de leverancier? Daar voel ik op dit moment eigenlijk het meest voor...
Graag jullie (rustgevende) advies. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:40
Verwijderd schreef op zondag 22 april 2018 @ 19:10:
Dat halo-product wordt door <<5% van de gamers gekocht. Boeiend dat AMD op dat punt nog even niet de strijd aankan .
Dat is toch juist boeiend omdat je juist zo'n "Halo" product of product lijn wil hebben om je imago en daarmee de sales van de rest van je producten / productlijnen te boosten.

Ten minste, voor zover ik weet zal bijv. de Titan serie, of de xxxx Ti an sich niet het meeste opbrengen voor Nvidia, maar verkopen ze wel een boel extra aan lager gepositioneerde Sku's doordat ze met dat soort high end kaarten de "Performance Crown" hebben en daar marketing technisch op in duiken en dat "Halo effect" creëren. Zo ziet bijna iedereen die ik ken (en die niet direct Tweaker is, en dus wat verder van de markt afstaat) Nvidia als synoniem voor "High end" en "High performance".

AMD straalt echter nog steeds helaas heel wat anders uit en daar voeren echter nog steeds zaken als "AMD is toch low end" en "AMD is een Budget merk" de boventoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Verwijderd schreef op maandag 23 april 2018 @ 16:31:
...
Wat nu te doen? Alles terug naar de leverancier? Daar voel ik op dit moment eigenlijk het meest voor...
Graag jullie (rustgevende) advies. :)
Weet je zeker dat je mobo de goede bios versie heeft? Als MSI na je RMA van het vorige bord er gewoon een van de plank heeft gegrepen en naar je heeft opgestuurd kan dat alsnog een oude BIOS versie bevatten.

Heb je eventueel een andere machine om je DDR4 in te testen?

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi @vectormatic,

Dank voor je reactie. Ik heb de BIOS laten flashen. Op de bon staat dat ze dat hebben gedaan met de BIOS versie erbij. Ik ga er dus vanuit dat het goed is.
IK kan niet iets bedenken om DDR 4 RAM te testen tot mijn spijt. Hij geeft ook de meldingen zonder de RAM aanwezig in het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@vectormatic
3200 C16(non xmp dus) min of meer dezelfde resultaten als 2933.

Ik kom nu ook steeds vaker tegen dat Gigabyte niet al te hoog aangeschreven staat qua bios'en en icm een slechte chip zorgt dit voor slechte resultaten.. 4GHz heeft 1,35V nodig, all core voltage is bij mij 1,3~1,325 en dat resulteert dus in 3850 to 3900MHz, waar dit bij een goede 2700X dus 4 a 4,1GHz op levert.

Blijf erbij dat m'n huidige 2700X niet als 2700X de fabriek had mogen verlaten.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Razkin schreef op maandag 23 april 2018 @ 17:03:
@vectormatic
Mja, blijft een moeilijke, als ik het zo teruglees (mss mis ik wat), haalt ie de stock specs van een 2700x, zolang je kwa mem ook bij de officiele specs blijft.

Het feit dat er vervolgens heeeeeel weinig headroom is om er ietsje meer uit te peuteren is natuurlijk wel zuur, zeker voor de top-of-the-range chip waar je grof voor mag betalen, maar als je zelf al geconstateerd hebt dat gigabyte borden vaak ook een beperking zijn (en bij ryzen geheugen ook een gevoelige factor is), is het misschien wat kort door de bocht om het meteen bij AMD neer te leggen.

Either way, je kan de loterij nog een keer proberen, deze op V&A zetten en een nieuwe 2700x bestellen, misschien dat er op de bekende OC forums al een beeld ontstaat van welke batches/weeknummers wel lekker clocken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vectormatic schreef op maandag 23 april 2018 @ 16:55:
[...]

Weet je zeker dat je mobo de goede bios versie heeft? Als MSI na je RMA van het vorige bord er gewoon een van de plank heeft gegrepen en naar je heeft opgestuurd kan dat alsnog een oude BIOS versie bevatten.

Heb je eventueel een andere machine om je DDR4 in te testen?
Heb nog even doorgetest. Beide RAM modules verwijderd. Een van de modules in slot 1 gedaan (in plaats van slot 2)
Nu knippert de CPU led en gaat dan uit, daarna de RAM led en gaat dan uit, daarna de VGA led en gaat uit, daarna de Boot led en die gaat ook uit.
Met de tweede module in slot 2,3 of vier of met de andere module als enige in slot 1 dan branden de CPU en de RAM led constant....dus heb ik een kapotte RAM module???

Heb er nog niet een beeldscherm aangehangen, ga ik zo doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@vectormatic
Het bios van Gigabyte laat schijnbaar wat te wensen over vooral qua UI, maar als ik Buildzoid mag geloven was de X370 K5 een bord met een prima geheugen ondersteuning, de K7 een K5 maar met een duidelijk beter VRM. De X470 heeft iig weer een degelijk VRM en boot probleemloos met 3200MHz C14 of dat uitsluit dat het bord zorgt dat 2666MHz C16 mij de beste kloksnelheden oplevert of dat het de IMC is, is giswerk.
Met slechts 1 Am4 set is het lastig naar AMD of Gigabyte te wijzen, maar beide kunnen het prestatie niveau verklaren. In het voordeel van Gigabyte spreekt dat de eerste 2700X die ik had, duidelijk hogere boost snelheden haalde...alleen heb ik daar niet mee gebenched omdat ik gek werd van dat gejank van de Wraith Prism en ik vrij snel de cpu + koeler mocht omruilen.

Het mag dan wel de beste stock cooler zijn, het is nog altijd(onder enig voorbehoud) een prutsding, mocht AMD aangeven dat de putjes in de heatpipes niet horen en dat met een vlakke bodem de koeler wel normaal desktop werk in relatieve stilte kan uitvoeren herzie ik evt mijn mening. Op dit moment met twee exemplaren loopt de cooler veelvuldig op z'n 3000 rpm limiet zelfs tijdens browsen.

M'n cpu kan op 4,2GHz all core lopen, maar vereist op z'n minst 1,44375V. Ik "mis" dan de single core boost en zit met een CPU die altijd op dat voltage loopt. Daarnaast is dat dus OC en geen garantie. Voor mij is dat wel een optie, al heb ik liever een CPU die hetzelfde niveau haalt op stock settings(zoals in elke review dus).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Razkin schreef op maandag 23 april 2018 @ 17:03:
@vectormatic
3200 C16(non xmp dus) min of meer dezelfde resultaten als 2933.

Ik kom nu ook steeds vaker tegen dat Gigabyte niet al te hoog aangeschreven staat qua bios'en en icm een slechte chip zorgt dit voor slechte resultaten.. 4GHz heeft 1,35V nodig, all core voltage is bij mij 1,3~1,325 en dat resulteert dus in 3850 to 3900MHz, waar dit bij een goede 2700X dus 4 a 4,1GHz op levert.

klinkt als het probleem wat ik had met pre week 30 1800x'en. Na omruil door AMD naar processoren post week 32 alleen maar stabiliteit voor terug gekregen. Draaien al een tijdje 24x7 op 4 Ghz @ 1.25 volt bij 100% belasting bij 3200 Mhz c14 ram. Zo te zien levert AMD nog steeds manke processoren als eerste en gaat pas later in het jaar de betere versies leveren. Zowel bij Intel als bij AMD dus eerst een half jaar of zo de kat uit de boom kijken, veel reacties lezen en een processor aanschaffen uit een zo nieuw mogelijke batch. Garantie heb je dan nog steeds niet maar de kans is er wel dat je een betere versie treft als de eerste batches.
Nieuwe cpu's lijken wel pannenkoeken, daar mislukken de eersten ook altijd van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Tja, en dat is niet nieuws van vandaag. In het begin zijn er nog best veel brak (wat dingen als triplecores opleverde in het verleden), vervolgens gaat het wel goed genoeg en als je lang genoeg doorgaat mislukt er nauwelijks nog wat en kan je uitschieters naar boven krijgen (waarvan de FX9000-serie wel een mooi voorbeeld is). Neemt niet weg dat je in principe altijd wel een CPU koopt die voldoet aan de opgegeven specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op maandag 23 april 2018 @ 16:43:
[...]

Dat is toch juist boeiend omdat je juist zo'n "Halo" product of product lijn wil hebben om je imago en daarmee de sales van de rest van je producten / productlijnen te boosten.

Ten minste, voor zover ik weet zal bijv. de Titan serie, of de xxxx Ti an sich niet het meeste opbrengen voor Nvidia, maar verkopen ze wel een boel extra aan lager gepositioneerde Sku's doordat ze met dat soort high end kaarten de "Performance Crown" hebben en daar marketing technisch op in duiken en dat "Halo effect" creëren. Zo ziet bijna iedereen die ik ken (en die niet direct Tweaker is, en dus wat verder van de markt afstaat) Nvidia als synoniem voor "High end" en "High performance".

AMD straalt echter nog steeds helaas heel wat anders uit en daar voeren echter nog steeds zaken als "AMD is toch low end" en "AMD is een Budget merk" de boventoon.
De onnozelheid van mensen is onbegrensd en helaas geldt dat voor de meeste mensen, ook voor slimme mensen die niets van hardware weten. Het is natuurlijk kolder dat het halo-product iets zegt over wat voor kwaliteit/€ je krijgt bij lagere segmenten maar dat krijg je Jan Modaal inderdaad niet uitgelegd. Zo bezien is het halo-segment helaas wel belangrijk, tenzij op een gegeven moment AMD zo sterk overtuigt dat die gewone mensen van hun vrienden horen dat AMD geweldig is terwijl die vrienden het weer hebben gehoord van mensen die er wel verstand van hebben, of zoiets. Met Ryzen is dat enigszins gelukt maar de grafische kaarten draaien helaas nog niet zo lekker, ik hoop dat de versterking met die CPU-ontwerpers helpt om die kaarten te verbeteren, als ze het vermogen omlaag krijgen dan draagt dat heel erg veel bij.
regmaster schreef op maandag 23 april 2018 @ 20:52:
Nieuwe cpu's lijken wel pannenkoeken, daar mislukken de eersten ook altijd van.
Dus beter 6 maanden later het spul kopen. Gedaalde prijzen moederborde en CPU's en geen kinderziektes. Dat klinkt best goed. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2018 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Los daarvan vind ik de introductieprijzen de nieuwe Ryzen chips gewoon prima. ~10% hogere prijs voor ~10% meer performance. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Blaat schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:06:
Los daarvan vind ik de introductieprijzen de nieuwe Ryzen chips gewoon prima. ~10% hogere prijs voor ~10% meer performance. :)
Yup, en met die 10% er bij wordt het ondertussen steeds beter te doen om je oude i5 te vervangen door zo'n chip :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
zit er toch hard over na te denken om dit vandaag op te halen
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 313,95€ 313,95
1Asus PRIME X470-PRO€ 163,95€ 163,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 648,15

het enige waar ik nog over twijfel is de koeler. heb al wat gezocht maar nog niet echt een koeler test met deze cpu gevonden.
had in eerste instantie gehoopt de stockkoeler te gebruiken maar door de berichten hier over de koeler ben ik toch aan het twijfelen stock of toch een andere luchtkoeler en welke dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

hjvg schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:56:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 648,15

het enige waar ik nog over twijfel is de koeler. heb al wat gezocht maar nog niet echt een koeler test met deze cpu gevonden.
had in eerste instantie gehoopt de stockkoeler te gebruiken maar door de berichten hier over de koeler ben ik toch aan het twijfelen stock of toch een andere luchtkoeler en welke dan
Dat gaat in grote mate van je budget en je eisen afhangen. :)

Dit is de beste luchtkoeler van dit moment: pricewatch: Noctua NH-D15

Maar wil je dat er aan uitgeven? Kan je er tegen dat de looks niet het mooiste zijn? Dat moet jij bepalen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
@Blaat dat snap ik en budget (heb ik het maar even niet over)

maar ik had graag een review van meerdere koelers op een 2700x gezien zodat je kunt zien wat het verschil is tegenover de standaard koeler.

meer zoon review/test heb ik nog niet kunnen vinden

let op de koeler die blaat hier boven linkt is niet de am4 versie pricewatch: Noctua NH-D15 SE-AM4 (dit wel)

toch gekozen om de koeler er bij te doen

[ Voor 30% gewijzigd door hjvg op 24-04-2018 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Laatst online: 19:46
Je kan ook voor een Scythe Mugen gaan pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition

Ziet zover ik weet niet ver onder de Noctua en een stuk scherper in prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beaudog
De noctua is top heb hem ook zal je niet teleurstellen .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OkZAY8aGFExymWx9V2MYyYvO/medium.jpg
Heb hem op een mini itx van gigabyte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:48
De scythe fuma koeld net zo goed als de noctua voor de helft van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:31
Beaudog schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:07:
[afbeelding]
doet me denken aan die klassieke grap: tas, waar ga je met die brugpieper naar toe :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Vlizzjeffrey schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:56:
De scythe fuma koeldt (!!) net zo goed als de noctua voor de helft van de prijs.
De Scythe Fuma is niet compatible met socket AM4: http://www.scythe-eu.com/en/products/cpu-cooler/fuma.html

EDIT: ah de Rev. B wel :)
http://www.scythe-eu.com/...ler/fuma-revb.html#c12774

[ Voor 13% gewijzigd door Phuncz op 24-04-2018 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
FairPCsPlease schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 16:43:
[...]

doet me denken aan die klassieke grap: tas, waar ga je met die brugpieper naar toe :*)
ja precies :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 648,15

Ik betwijfel echt of je iets beters dan een Mugen 5 nodig hebt. Die kan best wel eens overkill zijn. Voor mijn R7 1700 @3.8GHz is die het zeer zeker. Kocht die dan ook meer met het oog op een eventuele overstap naar Zen 2 volgend jaar. Dat gaat denk ik wel gebeuren. :)

Oh en ASUS is lief. *;
Precision boost overdrive werkt ook op de betere ASUS X370 bordjes terwijl dat eigenlijk een X470 feature zou moeten zijn.
https://www.reddit.com/r/...up_im_in_discovered_that/

* DaniëlWW2 kijkt weer naar die 2700X. I don't need it, don't need it. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirage
@DaniëlWW2 I need it.

Nog even mijn bevindingen met een 2700x in een asus Crosshair VI hero (x370) moederbord.

De performance enhancer van de Crosshair VI vind ik redelijk geniaal door zijn simpelheid en het behoud van alle boosts. allcore 4100 mhz terwijl het voltage rond de 1.35v zit. Het werkt gewoon.
De boost is rond de 4350 tot in ieder geval 3 cores.

Dit is met de performance enhancer op lvl3 en thats it. Niks met voltage of wat dan ook gedaan alles staat auto ook de LLC staat auto.

Met de performance enhancer op lvl4 wordt het een iets ander verhaal. Allcore doet hij rustig de 4225 of soms zelfs 4250. het voltage staat dan alleen wel soms rond de 1.51 - 1.55 volt. Maar stabiel lijkt hij met 20 passes IBT. ook de koeling is opzich oke (kraken x72) hij komt niet boven de 83 graden.

Maar daar dit niet raadzaam is voor langere tijd zit ik op lvl3 van de performance enhancer.

Ook zie ik wel hogere fps dan met mijn 1800x. bijv Far cry 5 levert toch een 7 fps meer op maxed settings op 3440x1440 icm met mijn 1080ti

Een ander verhaal is mijn geheugen.

ik krijg deze nu stabiel op 3200mhz cl14 maar zodra ik ook maar iets anders probeer (cl13 of 3266mhz) is het gelijk post fail en safe modus het bios in.
Mijn geheugen is Gskill tridentZ 3200mhz cl14 16gb (F4-3200C14D-16GTZ)
Deze staat ook in de QVL van dit moederbord. vind het wel apart dat hij bij 1 stap hoger ook maar zelfs niet wil posten.

Verhogen Dram en Dram boot voltage naar 1.55v maakt niks uit.
de geheugencontroller op fixed 1.1v maakt niks uit.
Verlagen timings met 1 stap doet niks.
Verhogen snelheid met 66mhz levert geen post op.

Vind het maar apart. Iemand misschien nog een gouden tip?

[ Voor 6% gewijzigd door Mirage op 24-04-2018 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 648,15

Alsjeblieft, alles wat je moet weten. Als jouw geluid fatsoenlijk is dan kan je zelfs horen hoe ze klinken.

Je kan de stockkoeler prima gebruiken wat betreft performance maar die wordt wel een beetje luid bij 4,2 GHz.
Heb je een goede kast (zoals de Fractal R) dan zal het meevallen, heb je een kast die niet goed geluid dempt dan zal je het horen. Natuurlijk lang niet zo erg als bij een Intel stock-koeler maar wel meer dan bij een D15 of BQDRP4 of zo. Het klopt dat de D15 de beste luchtkoeler is - sterker nog, die verslaat ook nog eens AIO's (240 en 280 mm.) maar BQDRP3 is wel lekker stil en het geluid is aangenaam. Cryorig zou ik niet kiezen voor dit, het geluid is onaangenamer om de een of andere reden. Ideaal zou het zijn als je een D15 combineert met fans van BeQuiet maar ook duurder. De fans van Noctua zijn zeer goed, die van BQ zijn top, de koeler van BeQuiet is zeer goed (zeker gerelateerd aan de prijs), die van Noctua is top.

Het is overigens inderdaad wel zo (zoals Daniel aangeeft) dat de D15 en de BQDRP3 allebei overkill zijn voor de 2700X. Je kan echter die koeler blijven gebruiken met toekomstige CPU's, Noctua levert plaatjes (gratis) voor nieuwe moederborden, volgens mij kan je die BQ los kopen. Misschien hangt het ook van de kast af ofdat je profiteert van een stillere koeler (het schijnt dat de R5 erg goed dat geluid dempt, zelfs bij een 'zware' grafische kaart met een blowerkoeler).

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2018 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Mirage schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 19:51:
@DaniëlWW2 I need it.

Nog even mijn bevindingen met een 2700x in een asus Crosshair VI hero (x370) moederbord.

De performance enhancer van de Crosshair VI vind ik redelijk geniaal door zijn simpelheid en het behoud van alle boosts. allcore 4100 mhz terwijl het voltage rond de 1.35v zit. Het werkt gewoon.
De boost is rond de 4350 tot in ieder geval 3 cores.

Dit is met de performance enhancer op lvl3 en thats it. niks met voltage of wat dan ook gedaan alles staat auto ook de LLC staat auto.

Met de performance enhancer op lvl4 wordt het een iets ander verhaal. allcore doet hij rustig de 4225 of soms zelfs 4250. het voltage staat dan alleen wel soms rond de 1.51 - 1.55 volt. Maar stabiel lijkt hij met 20 passes IBT. ook de koeling is opzich oke (kraken x72) hij komt niet boven de 83 graden.

Maar daar dit niet raadzaam is voor langere tijd zit ik op lvl3 van de performance enhancer.

Ook zie ik wel hogere fps dan met mijn 1800x. bijv Far cry 5 levert toch een 7 fps meer op maxed settings op 3440x1440 icm met mijn 1080ti

Een ander verhaal is mijn geheugen.

ik krijg deze nu stabiel op 3200mhz cl14 maar zodra ik ook maar iets anders probeer (cl13 of 3266mhz) is het gelijk post fail en safe modus het bios in.
Mijn geheugen is Gskill tridentZ 3200mhz cl14 16gb (F4-3200C14D-16GTZ)
Deze staat ook in de QVL van dit moederbord. vind het wel apart dat hij bij 1 stap hoger ook maar zelfs niet wil posten.

Verhogen Dram en Dram boot voltage naar 1.55v maakt niks uit.
de geheugencontroller op fixed 1.1v maakt niks uit.
Verlagen timings met 1 stap doet niks.
Verhogen snelheid met 66mhz levert geen post op.

https://rog.asus.com/foru...G-SKILL-F4-3200C14D-32GTZ
dit gaat wel over de 32 versie maar misschien staat er nog wat tussen qua info
heb zelf een 1700x en ik draai nu 16-15-15-36 1t op 3533 mhz team group xtreem
succes in iedergeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Samplesize van 1, mee opletten bij RAM, elk latje is anders. Het best iets van de QVL-lijst halen maar die was vorige week nog niet gepubliceerd. Als ik een gok zou wagen en die QVL-lijst ontbreekt dan zou ik de QVL van de X370 Prime Pro gebruiken.
Mirage schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 19:51:
@DaniëlWW2 I need it.
GamersNexux zijn recente video hierover bekijken, of zijn artikel lezen. Hij ging uitgebreid in op het probleem dat de spanning soms onaanvaardbaar hoog wordt en dat dit hardware kan beschadigen. Wellicht kan je daar wat meer concrete informatie uit halen. Ik zou de piekspanning niet boven de 1,45 V willen zien, eigenlijk ook niet boven de 1,4 V.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2018 20:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjvg
dit word mijn setup hij lig al te wachten hier in huis. hij gaat deze week in elkaar moet alleen nog even een goed moment bepalen

Ryzen

[ Voor 33% gewijzigd door hjvg op 24-04-2018 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beaudog schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:07:
[afbeelding]
Het ziet er wat lachwekkend uit maar juist voor zo'n mini-ITX systeempje wil je alle koeling hebben die je kan krijgen. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:31
De spullen voor mijn nieuwe systeem zijn in huis, in elkaar zetten doe ik in de week van Hemelvaart:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 190,70€ 190,70
1Asus ROG Strix B350-F Gaming€ 109,-€ 109,-
1Cooler Master N400 KKN1€ 52,70€ 52,70
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 173,-€ 173,-
1Cooler Master V Series V550€ 85,50€ 85,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 610,90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 20:47:
[...]

Het ziet er wat lachwekkend uit maar juist voor zo'n mini-ITX systeempje wil je alle koeling hebben die je kan krijgen. _O-
Ja het ziet er ook wel apart uit, zat eerst in een node 302 nu in een bitfenix kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:55
FairPCsPlease schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:07:
De spullen voor mijn nieuwe systeem zijn in huis, in elkaar zetten doe ik in de week van Hemelvaart:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 190,70€ 190,70
1Asus ROG Strix B350-F Gaming€ 109,-€ 109,-
1Cooler Master N400 KKN1€ 52,70€ 52,70
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 173,-€ 173,-
1Cooler Master V Series V550€ 85,50€ 85,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 610,90
Waarom geen 2600X? Bij de Ryzen 1000 serie kon je nog twijfelen, maar mij lijken de X modellen boven de non X modellen een no brainer voor die 25 euro extra.
Pagina: 1 ... 48 ... 66 Laatste