Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 21:27:
[...]

Ik denk niet dat dit het probleem is. Verder kan je niet zomaar terugflashen vanaf 3803 dus. Ik ga mijn OC maar instellen op 3,8GHz en kijken of dat stabiel is. Ik geef toch niet zoveel om de laatste beetjes. :)
Ik ben niet bekend met jouw moederbord, maar ik kan een bios reset doen naar de eerste bios. Dit is ook een Asus bord (VI Hero).
Het kan sowieso geen kwaad om te proberen, het is het proberen waard. Ik raad je in ieder geval aan een flash te doen nadat je load optimized defaults hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 21:31:
[...]

Ik ben niet bekend met jouw moederbord, maar ik kan een bios reset doen naar de eerste bios. Dit is ook een Asus bord (VI Hero).
Het kan sowieso geen kwaad om te proberen, het is het proberen waard. Ik raad je in ieder geval aan een flash te doen nadat je load optimized defaults hebt gedaan.
Dat laatste doe ik in ieder geval altijd. Beetje een logische stap om te doen. :)
Verder schijnt er behoorlijk gedoe te zijn met ASUS bordjes die niet terug willen flashen nadat je naar een 3xxx bios flashed. Daar heb ik gewoon geen zin in. Deze bios best leuk met weer extra memory snelheidsopties en ik zat nog steeds op AGEAS 1006.

Maar 3,8GHz is stabiel als 20 passen van Intelburn op high enige indicatie mogen zijn. Opvallend genoeg wordt het voltage nu correct uitgelezen als een maximum van 1,35v, effectief is het 1,275v. Dat is wel eens anders geweest waar het willekeurig maar 1,373v of zelfs nog hoger ging terwijl ik 1,35v had ingesteld. Ik ga gewoon op mijn gemak eens testen en kijken of dat zo blijft. Blijft dat zo, dan ga ik misschien wel verder komen dan 3,85GHz als er niet weer wat raars gebeurd. We zien wel. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Met een "BIOS reset" wordt toch vaak bedoeld "reset to default settings" --> restart --> settings terug instellen.
Een BIOS naar de eerste firmware flashen lijkt me een slecht idee en vaak ook niet mogelijk (microcode/AGESA laat dat niet toe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Volgens mij is dat de enige definitie. Reset = standaardinstellingen terugzetten (al dan niet door batterij te verwijderen). Oudere BIOS flashen = downgrade.

[ Voor 15% gewijzigd door Borromini op 18-02-2018 18:03 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 21:31:
[...]

Het kan sowieso geen kwaad om te proberen, het is het proberen waard.
Dat is bij de Hero niet aan te raden indien het board in het begin gekocht is omdat dat releasebios het board kan bricken. Tenzij je weet wat je aan het doen bent of course. :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Lijkt me een vreemde optie dat hij dan de begin bios flashed. :?

Te lui om op te staan dus opgezocht. Als dit over bios flashback gaat en de knop achterop. Dit is om de bios vanaf een bepaalde port vanaf een FAT32 stick te flashen zonder CPU en ram.

[ Voor 59% gewijzigd door sapphire op 18-02-2018 16:50 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Phuncz schreef op zondag 18 februari 2018 @ 08:14:
Met een "BIOS reset" wordt toch vaak bedoeld "reset to default settings" --> restart --> settings terug instellen.
Een BIOS naar de eerste firmware flashen lijkt me een slecht idee en vaak ook niet mogelijk (microcode/AGESA laat dat niet toe).
In mijn ogen is een BIOS reset een CMOS CLEAR. Dus indien mogelijk batterijtje los halen en jumpertje omzetten.

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

sapphire schreef op zondag 18 februari 2018 @ 16:46:
Lijkt me een vreemde optie dat hij dan de begin bios flashed. :?

Te lui om op te staan dus opgezocht. Als dit over bios flashback gaat en de knop achterop. Dit is om de bios vanaf een bepaalde port vanaf een FAT32 stick te flashen zonder CPU en ram.
Dat gebruik om de bios te flashen inderdaad. Voordat ik dat doe gebruik ik de Clear CMOS button, die de bios terugzet naar een begin versie.

@Help!!!!
Oh dat wist ik niet, dank je, zal in het vervolg uitkijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Terwijl jullie het allemaal over de definitie van een bios reset hebben, heb ik per toeval uitgevogeld wat het probleem was waar ik gisteren tegenaan liep. Nou HWiNFO64 opstarten kan er kennelijk voor zorgen dat mijn PC compleet flipt, beeldscherm uit, RX Vega stijgt op en alleen de stekker eruit halen helpt. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 16:58:
[...]

Dat gebruik om de bios te flashen inderdaad. Voordat ik dat doe gebruik ik de Clear CMOS button, die de bios terugzet naar een begin versie.

@Help!!!!
Clear CMOS button zet niet de eerste bios terug, alleen factory default settings. ;)

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 16:58:
[...]

@Help!!!!
C6H: Random BIOS updating message killing boards (fixed in BIOS 0902/1001/0038 and newer)

Please update ASAP to 0902 or newer. Using this BIOS do not go above 1.20V on the CPU SOC Voltage. Before updating, restore CMOS default settings and make sure CPU SOC Voltage is below 1.0V (recommended value 0.95V), or use USB BIOS Flashback. By now this issue should be considered solved as all boards leaving the factory since March are delivered with a safe BIOS.

Zolang je 0902 of nieuwer hebt zit je goed. Versie staat ook op de doos als je hem nog hebt.

Wat ook een nadeel is van die bios failsafe bij ASUS waarbij je teruggaat naar het bios waarmee het board de fabriek verliet is als je een CPU of memory hebt die nog niet door dat bios ondersteund werd :+

Dan kan je je board dus niet meer gebruiken tenzij je er de juiste cpu of memory instopt. :X

(Tenzij je de flashback variant mobo hebt waarmee je zonder cpu kunt flashen)

[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 18-02-2018 17:30 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

En ik ben weer volledig terug bij AMD. *O*

Met de prijsdaling van de 1800X werd het toch wel aantrekkelijk om het platform opnieuw een kans te geven. Ik heb een 4133MT/s B-Die kit in een pricewatch: Gigabyte GA-AX370-Gaming K3 geprikt met de 1800X en de combo werkte direct out of the box op 3200-14-14-14-34-1T.

De BIOS update die ik heb gedaan bracht daar geen verandering in (hij draaide nog versie F3). Blijkbaar was de 1700 die ik eerst had wat kieskeuriger met het geheugen.

Fijne ervaring in elk geval dat het zonder morren perfect draait.

Overclocking heeft met een 1800X niet echt heel veel zin. Hij boost bij mij gewoon netjes naar 4.1GHz op 2 cores en dat is precies wat mijn games nodig hebben. Het daarom niet echt een probleem dat het VRM ontwerp op dit Gigabyte bord niet over houdt. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Blaat op 05-03-2018 12:59 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
je bent een vreemde snuiter. :P

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Wut? Wat heb ik gedaan? :P

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Blaat schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:06:
[...]

Wut? Wat heb ik gedaan? :P
De voor jou relevante vraag lijkt me meer, Wat ga je binnen/over anderhalve maand doen? :P

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

foppe-jan schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:24:
[...]

De voor jou relevante vraag lijkt me meer, Wat ga je binnen/over anderhalve maand doen? :P
Dat zien we dan wel weer. :+

Ach ja. Sommige mensen smijten geld over de balk in de kroeg, ik doe dat met computerhardware. Elke hobby is er een toch? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Blaat schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:57:
Overclocking heeft met een 1800X niet echt heel veel zin. Hij boost bij mij gewoon netjes naar 4.1GHz op 2 cores en dat is precies wat mijn games nodig hebben. Het daarom niet echt een probleem dat het VRM ontwerp op dit Gigabyte bord niet over houdt. :P
Je mag hem ook wel ruilen met mijn 1600, die doet 4200MHz onder fatsoenlijke koeling (4100 onder de Wraith max :P),dat moet met een klein beetje VRM ook wel te doen zijn en mijn Corsair B-Die setje doet 3800MT/s zonder al te veel problemen :P

[ Voor 5% gewijzigd door ECP0WERS op 05-03-2018 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 11:43
3200 xmp nu ook eindelijk met mn asrock x370 taichi en vengeance 2x 8gb 3200 met bios 4.4
nu nog een vervanger voor mijn 1600, doet met pijn en moeite net 3,9ghz...

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Blaat schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:34:
[...]

Ach ja. Sommige mensen smijten geld over de balk in de kroeg, ik doe dat met computerhardware. Elke hobby is er een toch? :o
Yes inderdaad, ik krijg ook soms commentaar als ik toch maar eens een hardware upgrade bestel wanneer ik het niet 100% nodig heb. Ik antwoord ook met: Jij gaat vaak uit eten en vaak eens wat drinken, dat kost toch ook geld...

Hobby's kosten altijd wel geld, ik ben ook benieuwd naar die release :D, en ik heb al een 1700X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
aminam schreef op maandag 5 maart 2018 @ 22:32:
3200 xmp nu ook eindelijk met mn asrock x370 taichi en vengeance 2x 8gb 3200 met bios 4.4
nu nog een vervanger voor mijn 1600, doet met pijn en moeite net 3,9ghz...
3.9 is anders best een nette OC, er zijn maar weinig die stabiel 4.0 halen.
En dat waren vaak ook de cherrypicked reviewsamples.
Het is ook niet zo dat je systeem ineens merkbaar sneller is van 100 MHz extra op de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:42
unfor schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:49:
[...]

3.9 is anders best een nette OC, er zijn maar weinig die stabiel 4.0 halen.
En dat waren vaak ook de cherrypicked reviewsamples.
Het is ook niet zo dat je systeem ineens merkbaar sneller is van 100 MHz extra op de cpu.
Het helpt wel met je OCD ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blaat schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:34:
[...]

Doe het dan meteen goed en koop een highend bord zoals een C6H, Gaming 5 of zelfs de Prime X370-Pro. Dan had je er zo Ryzen 2 in kunnen zetten en flink overclocken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 10:25:
[...]

Doe het dan meteen goed en koop een highend bord zoals een C6H, Gaming 5 of zelfs de Prime X370-Pro. Dan had je er zo Ryzen 2 in kunnen zetten en flink overclocken. ;)
Ik kon dit bordje voor heel goeikoop krijgen van iemand en voor stock speeds kan je niet veel fout doen met eender welke X370. :)

Sowieso ga ik nog een keer op zoek naar een ander bordje. Denk dat ik Asrock een keer de kans ga geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blaat schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 10:29:
[...]

Ik kon dit bordje voor heel goeikoop krijgen van iemand en voor stock speeds kan je niet veel fout doen met eender welke X370. :)

Sowieso ga ik nog een keer op zoek naar een ander bordje. Denk dat ik Asrock een keer de kans ga geven.
Over de huidige Taichi lopen alleen ook weer mensen te zeuren qua bios. Zou dus eerder naar X470 gaan kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 10:31:
[...]

Over de huidige Taichi lopen alleen ook weer mensen te zeuren qua bios. Zou dus eerder naar X470 gaan kijken. :)
Denk dat dat ondertussen wel opgelost is? volgens mij zaten de foutjes alleen in de eerste bios versies waarbij sommige settings gingen resetten/veranderen zonder dat dat de bedoeling was. Zelf ben ik nooit een fout of vervelend gedrag tegen gekomen. Vindt het persoonlijk hele fijne moederborden dezer dagen, veel moederbord voor je geld. Asrock is vaak ook snel met het beschikbaar maken van niche producten zoals itx borden, dat soort innovatie kan ik altijd wel waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aminam schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 10:37:
[...]

Denk dat dat ondertussen wel opgelost is? volgens mij zaten de foutjes alleen in de eerste bios versies waarbij sommige settings gingen resetten/veranderen zonder dat dat de bedoeling was. Zelf ben ik nooit een fout of vervelend gedrag tegen gekomen. Vindt het persoonlijk hele fijne moederborden dezer dagen, veel moederbord voor je geld. Asrock is vaak ook snel met het beschikbaar maken van niche producten zoals itx borden, dat soort innovatie kan ik altijd wel waarderen.
Ik heb het recent niet meer gevolg dus. O-)
Voor de rest doet ASRock het op veel terreinen behoorlijk goed voor zowel AMD als Intel. Slecht zijn ze in ieder geval niet. Het is meer dan ASUS zo sterk is in bijna alle prijscategorieën voor AM4. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Moet zeggen dat deze er ook wel aantrekkelijk uitziet. :9

pricewatch: Asus ROG Crosshair VI Extreme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Een beetje prijzig voor een platform dat het van zijn prijs/kwaliteit moet hebben.
En het zal niets sneller zijn dan mijn plankje van 70 euro.
pricewatch: ASRock AB350M Pro4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

unfor schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 11:29:
[...]

Een beetje prijzig voor een platform dat het van zijn prijs/kwaliteit moet hebben.
En het zal niets sneller zijn dan mijn plankje van 70 euro.
pricewatch: ASRock AB350M Pro4
Als dat me iets zou interesseren had ik ook geen 1800X gekocht.

Ik koop bordjes vooral om hun uiterlijk om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie de meerwaarde echt niet over de C6H hoor. :P
pricewatch: Asus ROG Crosshair VI Hero

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hobby mag natuurlijk best wat geld kosten en hoeft niet altijd economisch te zijn. :P

Tenzij je het echt nu nodig hebt of een scherpe prijs kan scoren, zie ik alleen niet direkt nut om een X370 mobo te kopen als over ongeveer een maand de X470 in de winkel ligt. :?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Help!!!! schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:25:
Hobby mag natuurlijk best wat geld kosten en hoeft niet altijd economisch te zijn. :P

Tenzij je het echt nu nodig hebt of een scherpe prijs kan scoren, zie ik alleen niet direkt nut om een X370 mobo te kopen als over ongeveer een maand de X470 in de winkel ligt. :?
Ik vraag me wel af wat de meerwaarde van X470 gaat tov X370. Het is alsof er PCI-E 4 of Optane support op gaat komen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Blaat
Ik verwacht geen revolutie maar een verfijning waarbij tal van grotere en kleinere issues zijn opgelost waardoor het stabieler is en beter presteert. Volwassener platform dus, wat denk ik wel zijn nut heeft.

Op de Asus CH6 zitten bijv. nog best wel wat bug(jes) waarvan al tijden is aangegeven dat ze het oplossen maar dit is nog niet (volledig) gelukt. Denk dat dit ook deels in hardware zit en dat zal vast ook voor andere boarden en fabrikanten gelden.

Daarnaast worden de nieuwe cpu’s out of the box gesupport en wellicht werken bepaalde nieuwe features alleen/beter icm nieuwe mobo’s.

Misschien krijgen we ook nog wat nieuwe features en is er wellicht geleerd van de diverse reviews over VRM’s, koeling e.d.

Verder krijg je in principe langer en vaker support. Iedereen is nu vooral bezig met (bios) x470 e.d. En last but not least is het denk ik makkelijker te verkopen als je er weer vanaf wilt.

Anyway ik zie vooral veel redenen om nog even te wachten :P

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blaat schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:35:
[...]

Ik vraag me wel af wat de meerwaarde van X470 gaat tov X370. Het is alsof er PCI-E 4 of Optane support op gaat komen. :P
Er komen nu weer "geruchten" dat XFR2.0 alleen op B450/X470 gaat werken. Daar lijkt toch een paar honderd megahertz in te zitten als je een beetje goede koeling gebruikt. Voor de rest gewoon een maand wachten op X470 als je weer wil upgraden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:45
https://videocardz.com/75...2000-cpu-have-been-leaked
In dit artikel gebruiken ze een x370
Het schijnt te werken op alle 300 boards

[ Voor 14% gewijzigd door Beaudog op 06-03-2018 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
Ik vermoed dat het verschil tussen X370 vs X470 niet ontzettend groot zal zijn. Zelf wacht ik liever tot Ryzen 2 om mijn 1700X weer om te wisselen, maar dan wissel ik misschien ook meteen CPU+moederbord en dan hoop ik dat er tegen die tijd wat meer geheugen setjes zijn van 2x16GB op 3200+ die een stukje goedkoper zijn en betere bios ondersteuning. Voorlopig blijf ik nog wel even p 16GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 00:48
Is er een reden waarom men hun eigen ryzen 1000 serie willwn ruilen voor de 2000 serie? Het verschil tussen 3.8 a 3.9 ghz en 4.3 ghz zal echt geen wereld van verschil zijn. 3.8 ghz en 3200 mhz geheugen is best combo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het nieuwste willen hebben, of gewoon de krachtigste processor van AMD op dat moment, ...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Borromini schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 01:37:
Het nieuwste willen hebben, of gewoon de krachtigste processor van AMD op dat moment, ...
of zoals in mijn geval zou zijn, mocht mijn GPU (GF1060) het begeven dat ik altijd een back-up gpu (vega) ter beschikking heb.
iets dat de ryzen 1000 series dus niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45

EaS

Ik dacht na een langere periode geen BIOS update te hebben uitgevoerd op m'n X370 Taichi: Eens kijken of die nieuwere BIOS versies ergens iets van voordelen te bieden hebben (ik draai nog prima op versie 2.40).

En nu struikel ik over deze post.

Waar het op neer komt:
  • Asrock heeft vanaf de 4.xx BIOS reeks de Compatibility Support Module (CSM) verwijderd
  • CSM is nodig om oudere videokaarten zonder GOP/UEFI bios te kunnen laten starten
  • Dat zijn bijvoorbeeld videokaarten uit de reeks gelijk aan/ouder dan de HD78xx en GTX 7xx series
  • Gevolg: Geen beeld/signaal!
Laat ik nu net een HD7850 hebben :/
Dit dient dus als 'waarschuwing', maar waar ik eigenlijk nieuwsgieriger naar ben: Kan iemand dit bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
EaS schreef op zondag 25 maart 2018 @ 18:38:
Ik dacht na een langere periode geen BIOS update te hebben uitgevoerd op m'n X370 Taichi: Eens kijken of die nieuwere BIOS versies ergens iets van voordelen te bieden hebben (ik draai nog prima op versie 2.40).

En nu struikel ik over deze post.

Waar het op neer komt:
  • Asrock heeft vanaf de 4.xx BIOS reeks de Compatibility Support Module (CSM) verwijderd
  • CSM is nodig om oudere videokaarten zonder GOP/UEFI bios te kunnen laten starten
  • Dat zijn bijvoorbeeld videokaarten uit de reeks gelijk aan/ouder dan de HD78xx en GTX 7xx series
  • Gevolg: Geen beeld/signaal!
Laat ik nu net een HD7850 hebben :/
Dit dient dus als 'waarschuwing', maar waar ik eigenlijk nieuwsgieriger naar ben: Kan iemand dit bevestigen?
Heb even gekeken op het Asrock bordje wat ik te koop heb staan, resultaat.. zie foto's ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rLiiVdW1dfxTGRnq49flA9my/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6lsNJ2mF3fEGmmXxJ56TESGU/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

ECP0WERS schreef op zondag 25 maart 2018 @ 18:55:
[...]

Heb even gekeken op het Asrock bordje wat ik te koop heb staan, resultaat.. zie foto's ;)

[afbeelding]

[afbeelding]
Dank je. BIOS uit de 4.xx reeks. CSM aanwezig lijkt het? Zitten er opties onder als aan of uit o.i.d.? Of is het een 'overgebleven' menu optie zonder instellingen? Zit niet te wachten op verrassingen, want flashen naar 4.xx en geen beeld, betekend automatisch niet terug kunnen flashen naar een eerdere BIOS versie zonder een andere (compatible) videokaart :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
EaS schreef op zondag 25 maart 2018 @ 19:08:
[...]

Dank je. BIOS uit de 4.xx reeks. CSM aanwezig lijkt het? Zitten er opties onder als aan of uit o.i.d.? Of is het een 'overgebleven' menu optie zonder instellingen? Zit niet te wachten op verrassingen, want flashen naar 4.xx en geen beeld, betekend automatisch niet terug kunnen flashen naar een eerdere BIOS versie zonder een andere (compatible) videokaart :) .
Het is aanwezig en de gewoonlijke opties zitten er onder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

ECP0WERS schreef op zondag 25 maart 2018 @ 19:09:
[...]

Het is aanwezig en de gewoonlijke opties zitten er onder :)
Duidelijk. Het geld dus niet voor alle AM4 moederborden zoals de post op het asrock forum doet vermoeden. Ik denk dat het voor mij het verstandigst is om het bij Asrock maar eens na te vragen. Ik heb eventueel wel de mogelijkheid om via via een compatible videokaart te lenen, maar is geen haast bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
EaS schreef op zondag 25 maart 2018 @ 19:08:
[...]

Heb even gekeken in de bios van mijn x370 taichi met bios 4,4. Ik zie de onderstaande opties onder csm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O0Sg2b6bEY4DcPiGOfMtRNqS/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

aminam schreef op zondag 25 maart 2018 @ 21:25:
[...]

Heb even gekeken in de bios van mijn x370 taichi met bios 4,4. Ik zie de onderstaande opties onder csm

[afbeelding]
Dank! Dankzij je post (en voornamelijk het screenshot) denk ik te zien waar de poster op het asrock forum op doelt. Hier mijn screenshots (F12 toets en USB stick):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NJLXUZ2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/x0AeDBc.jpg

'Launch Video OpROM Policy' is verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lays526
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:23
Op het asrock forum waarschuwen ze er ook voor om niet te updaten als het werkt. V4.xx is voor pinnacle ridge en nieuwer.
Zelf ondervind ik steeds vastlopers met 4.xx bios versies, dus weer terug geflashed naar 3.30 (AB350M-pro4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 15:29
lays526 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:09:
Op het asrock forum waarschuwen ze er ook voor om niet te updaten als het werkt. V4.xx is voor pinnacle ridge en nieuwer.
Zelf ondervind ik steeds vastlopers met 4.xx bios versies, dus weer terug geflashed naar 3.30 (AB350M-pro4)
Hmmm, Ik had er niet op gezocht maar heb met een Fatal1ty X370 Gaming X (ge-update naar 4.60) ook het gevoel om weer terug te gaan vanwege een merkbare mindere stabiliteit. Had gehoopt op een hogere clock voor het geheugen maar dat is er toch niet (zo leuk zijn geweest) ;)

Kan deze ook zo laten zoals ie is (alvast voorbereid op een Pinnacle Ridge en hoger) en mijn Asus PRIME X370-PRO, die terug is gekomen van een RMA, terug in mijn kast bouwen (zou sowieso betere VRM's moeten hebben). :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:16

Gelunox

Hardware addicted

Ik merk overigens geen verschil met de 3.x en 4.x bios'en op mijn X370 Gaming K4, zit nu stabiel op bios 4.60

maar dat ligt er mogelijk aan dat t bord van zichzelf al niet bijzonder stabiel is

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:45
Nieuwe bios voor de asus x370 i bordjes
3805 versie
https://www.asus.com/nl/M...0-I-GAMING/HelpDesk_BIOS/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Gelunox schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:52:
Ik merk overigens geen verschil met de 3.x en 4.x bios'en op mijn X370 Gaming K4, zit nu stabiel op bios 4.60

maar dat ligt er mogelijk aan dat t bord van zichzelf al niet bijzonder stabiel is
Voor de bios update (naar 4.60) was het toch merkbaar stabieler.... niet dat ik elke keer/dag een crash heb/had maar nu ook op de momenten dat ik er nooit één had (bv. bij wat surfen en tegelijk en de F1 op 2 schermen kijken).

Ja, in PUBG had ik vaker een crash maar dat ligt aan dat *** spel want mijn pc blijft het gewoon doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReddishRat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02-2023
NINjak schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:30:
[...]

Voor de bios update (naar 4.60) was het toch merkbaar stabieler.... niet dat ik elke keer/dag een crash heb/had maar nu ook op de momenten dat ik er nooit één had (bv. bij wat surfen en tegelijk en de F1 op 2 schermen kijken).

Ja, in PUBG had ik vaker een crash maar dat ligt aan dat *** spel want mijn pc blijft het gewoon doen :+
Voor mij is de upgrade naar de 4.X ook stabieler met de Gaming K4 en kan nu mijn geheugen (hynix chip) eindelijk stabiel op 2933 draaien. Ik ben toch blij dat ik de waarschuwingen op het asrock forum niet helemaal opgevolgd heb. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
ReddishRat schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:59:
[...]

Voor mij is de upgrade naar de 4.X ook stabieler met de Gaming K4 en kan nu mijn geheugen (hynix chip) eindelijk stabiel op 2933 draaien. Ik ben toch blij dat ik de waarschuwingen op het asrock forum niet helemaal opgevolgd heb. :P
Ik kon met mijn Corsair LPX geheugen (ook hynix) voor de 4.x bios al op 2933 draaien ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:18
Voor de B350-Plus is er ook een nieuwe bios
Kijken of SMT nu weer beter werkt
https://www.asus.com/us/M...0-PLUS/HelpDesk_Download/

update
PRIME B350-PLUS BIOS 3806
Improve system performance

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReddishRat
NINjak schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:50:
[...]

Ik kon met mijn Corsair LPX geheugen (ook hynix) voor de 4.x bios al op 2933 draaien ;)
Ja ik heb de vengeance LED. Toch weer net een versie anders dan de LPX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
Gisteren weer een crash gehad op een moment dat het niet zou moeten (op dat soort momenten nooit eerder gehad), was het gelijk helemaal zat, dus ik ben met het bios weer terug naar v3.50.

Oja, geen idee of dit alleen bij dit/een Asrock bios is (voor dit moederbord) of dat het aan de "microcode van AMD" ligt maar nu worden de Ghz-en van de CPU ook weer goed weergegeven in de task manager (logisch, dat was eerst ook).

Bij bios v4.60 draaide ie, volgens "Performance" in de "Task manager" en bij "Speed" op 3.4Hhz en niet meer en was de "basespeed" 3.4Ghz, Voor de "Base speed" klopt dat wel voor een 1700X maar de is Ghz-en wat bij "Speed" aangegeven wordt absoluut niet (wat CPU-Z ook bevestigd met 3,8Ghz).

Meer mensen met een nieuwer bios-en en deze "Task manager bug" ?

[ Voor 7% gewijzigd door NINjak op 30-03-2018 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Toch heel jammer dat er geen premium Micro ATX X470 moederborden komen :/ Althans daar lijkt het op. Ook aan de Intel kant is het ook nog enigszins karig met de Z370-G.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Zelfs op het Intel platform is het beperkt, Micro ATX wordt tegenwoordig meer gezien als het budget platform helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 14:35:
Zelfs op het Intel platform is het beperkt, Micro ATX wordt tegenwoordig meer gezien als het budget platform helaas.
Blijkbaar werden de luxueuzere micro-ATX moederborden niet zo goed verkocht?
ReddishRat schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:59:
[...]

Wat waren die waarschuwingen? :)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2018 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:42
Bij het mini-itx segment zijn er daarentegen wel (enigszins) high-end bordjes. Of je neemt een normale computer of een kleine. Niet iets er tussen in. Micro-atx vinden ze blijkbaar voor rare snuiters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

De keuze in compacte mATX cases die merkbaar kleiner zijn is ook helaas beperkt. Maar aan de andere kant heeft het met de huidige prijzen ook geen zin om SLI of Crossfire te nemen, ook met de steeds minder wordende support. Dus ga gewoon lekker voor mITX met een mooi compact kastje en welkom in de uitdagende wereld van SFF PC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Phuncz schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 19:33:
De keuze in compacte mATX cases die merkbaar kleiner zijn is ook helaas beperkt. Maar aan de andere kant heeft het met de huidige prijzen ook geen zin om SLI of Crossfire te nemen, ook met de steeds minder wordende support. Dus ga gewoon lekker voor mITX met een mooi compact kastje en welkom in de uitdagende wereld van SFF PC's.
Los van de prijs is het sowieso niet meer interessant in 2018 om SLI nog te gebruiken.
Zelfs Nvidia en AMD laten SLI/Crossfire support tegenwoordig veel vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik vestig mijn hoop op de nieuwe Intel setje dan maar. Er is misschien geen grote markt voor micro atx maar helemaal geen premium borden of ook wat gortig.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 10:14
raymondw schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:46:
Voor de B350-Plus is er ook een nieuwe bios
Kijken of SMT nu weer beter werkt
https://www.asus.com/us/M...0-PLUS/HelpDesk_Download/

update
PRIME B350-PLUS BIOS 3806
Improve system performance
En? heb ook dit bordje merk je er wat van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 15:18
Vegetto schreef op maandag 2 april 2018 @ 17:58:
[...]
En? heb ook dit bordje merk je er wat van ?
Net als met de oudere versies nog steeds SMT uit staan :(
Mijn geheugen draait ook nog steeds beter op 3066/14/1T IPV 3200/19

SuperPosition benchmark is paar % langzamer onder Linux.

Hij functioneert wel stabiel, dus dat vind ik al prima :)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-07 23:18
Wie weet wat het verschil is tussen AGESA Code 1.1.0.1 en 1.0.0.1a? Ik heb namelijk een MSI B350 Gaming Pro Carbon moederbord en de BIOS versie 7B00v19 van 2018-01-29 heeft AGESA Code 1.1.0.1, maar een meer recentere BIOS versie 7B00v1B van 2018-03-20 heeft AGESA Code 1.0.0.1a. Volgens normale nummeringsconventie lijkt mij dat 1.0.0.1a een oudere versie is dan 1.1.0.1. Het enige wat ik uit de omschrijving kan halen is dat deze BIOS ondersteuning bied voor de nieuwe CPU's van AMD.

Ik draai zelf nog BIOS versie 7B00v16 uit 2017-09-19 (met AGESA Code 1.0.0.6b) deels omdat ik elders las dat na het upgraden naar 7B00v19 het niet meer mogelijk was om naar een oudere BIOS terug te gaan. De voornaamste reden voor mij om mijn BIOS up te daten zou zijn voor betere ondersteuning van mijn RAM Corsair CMK16GX4M2B3200C16 ver5.39 die ik nu alleen op 2800 MHz kan booten. Zou een van de nieuwere BIOS opties hier verbetering in kunnen brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
kwinvdv schreef op maandag 2 april 2018 @ 23:57:
Zou een van de nieuwere BIOS opties hier verbetering in kunnen brengen?
Het is altijd een gok als er geen vergelijkbare configuratie plus resultaten op internet te vinden is, maar ik verwacht van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
kwinvdv schreef op maandag 2 april 2018 @ 23:57:
Wie weet wat het verschil is tussen AGESA Code 1.1.0.1 en 1.0.0.1a? Ik heb namelijk een MSI B350 Gaming Pro Carbon moederbord en de BIOS versie 7B00v19 van 2018-01-29 heeft AGESA Code 1.1.0.1, maar een meer recentere BIOS versie 7B00v1B van 2018-03-20 heeft AGESA Code 1.0.0.1a. Volgens normale nummeringsconventie lijkt mij dat 1.0.0.1a een oudere versie is dan 1.1.0.1. Het enige wat ik uit de omschrijving kan halen is dat deze BIOS ondersteuning bied voor de nieuwe CPU's van AMD.

Ik draai zelf nog BIOS versie 7B00v16 uit 2017-09-19 (met AGESA Code 1.0.0.6b) deels omdat ik elders las dat na het upgraden naar 7B00v19 het niet meer mogelijk was om naar een oudere BIOS terug te gaan. De voornaamste reden voor mij om mijn BIOS up te daten zou zijn voor betere ondersteuning van mijn RAM Corsair CMK16GX4M2B3200C16 ver5.39 die ik nu alleen op 2800 MHz kan booten. Zou een van de nieuwere BIOS opties hier verbetering in kunnen brengen?
Idd verwarrend. Ik heb de MSI X370 Gaming Pro Carbon en heb ieder geval niet de laatste bios update. Dit vanwege de OC problemen en de locked core voltage. OCen in deze laatste is dus niet mogelijk dus ik zou je niet aanraden te update op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
NINjak schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 11:34:
[...]
Meer mensen met een nieuwer bios-en en deze "Task manager bug" ?
Ok, ben sinds afgelopen weekend weer over naar mijn Asus Prime X370-PRO (was terug van RMA) en heb hierop geen problemen van die "Task manager bug" (wat geen bug hoeft te zijn, maar hij viel wel op!). De Asrock blijft maar een backup MB of er moet nog iets anders lang komen waarvoor hij ingezet kan gaan worden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carp2012
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:06
https://hardforum.com/thr...benchmarks.1952044/page-8
Ryzen 2700 review in het forum van HARDOCP niet volledig want geen games getest.
Modbreak:Ook offtopic hier want dat zijn niet jouw ervaringen. Voor nieuws hebben we:
AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38

[ Voor 26% gewijzigd door dion_b op 08-04-2018 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Zal puur aan de overclocks liggen die je er mee kunt bereiken, als ik 4.4 op alle cores kan halen is het wellicht een leuke kleine upgrade voor m'n 1600 maar als de chips nog steeds rond 4.0-4.1 zitten vind ik het niet erg boeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Recon24 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 12:17:
[...]

Idd verwarrend. Ik heb de MSI X370 Gaming Pro Carbon en heb ieder geval niet de laatste bios update. Dit vanwege de OC problemen en de locked core voltage. OCen in deze laatste is dus niet mogelijk dus ik zou je niet aanraden te update op het moment.
Ach, Asus is bv. ook van 1.0.0.6a naar 1071 en dan weer naar 1000a gegaan voor mijn Prime B350M-A 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Borromini schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 21:44:
[...]

Ach, Asus is bv. ook van 1.0.0.6a naar 1071 en dan weer naar 1000a gegaan voor mijn Prime B350M-A 8)7
Best logisch hoor :) Ze gaan van Summit-PI 1.0.7.1 naar Raven-PI 1.0.0.0a (inmiddels al weer 1001) Summit Pi was enkel voor de Summit Ridge cpu's, Raven-PI voor Raven Ridge en Summit Ridge :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zonder context is dat helemaal niet logisch als je alleen de versienummers in die changelogs ziet bij BIOS-updates...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Men klaagt ook al jaren bij Asus dat 90% van hun "release notes" niet meer is dan de twee woorden: Stability improvements. De beste manier om mensen hun firmware niet te laten updaten is door te melden dat er niets nieuws is natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReddishRat
Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 14:39:
[...]

Blijkbaar werden de luxueuzere micro-ATX moederborden niet zo goed verkocht?

[...]
Wat waren die waarschuwingen? :)
Het gaat om deze forumpost op het Asrock forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ReddishRat schreef op zondag 8 april 2018 @ 14:49:
[...]

Het gaat om deze forumpost op het Asrock forum.
Problemen met de support voor de oude versie van Ryzen omdat ze nu de UEFI ook moeten richten op de nieuwe versie van Ryzen. Dat klinkt logisch, in het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Wie weet of een Scythe Ninja 5 op een Asus Prime B350-Plus met G.Skill Trident Z RGB RAM past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Aan het gigantische koelblok te zien kan ik je vertellen dat het niet gaat passen met ram dat hoger is als standaard.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Normaliter een verloren zaak, echter...

Afbeeldingslocatie: https://www.techtesters.eu/pic/SCYTHENINJA5/412.jpg

Maar mijn RAM is minimaal 12mm hoger. Dan zou je zeggen dat het prima moet passen en je zelfs de fan nog kan verplaatsen...maar je weet het nooit. Misschien ligt het socket van het moederbord uit die review wel een stuk hoger dan een AM4-socket.
Dit zal wel weer een typische * Saturnus vraag zijn waarbij het er op neer komt dat ik zelf moet gaan testen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Kun je de fan dan niet gewoon omhoog plaatsen op het koelblok?
Phuncz schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 21:57:
Men klaagt ook al jaren bij Asus dat 90% van hun "release notes" niet meer is dan de twee woorden: Stability improvements. De beste manier om mensen hun firmware niet te laten updaten is door te melden dat er niets nieuws is natuurlijk...
JA die release notes zijn echt loos, of alleen "Update to AGESA XXXX for new upcoming processors". Dan denk ik ook gelijk 'die sla ik dan wel over'.

deze vind ik de mooiste bij de CH VI
CROSSHAIR VI HERO BIOS 6001
Optimize performance for AMD Ryzen™ Desktop Processor with Radeon™ Vega Graphics
Wait whut...bord heeft niet eens beeld uitgangen 8)7

[ Voor 86% gewijzigd door sapphire op 13-04-2018 18:40 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
sapphire schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 18:34:
Kun je de fan dan niet gewoon omhoog plaatsen op het koelblok?
Daar lijkt het op, maar je weet het nooit he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saturnus schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 13:36:
Normaliter een verloren zaak, echter...

[afbeelding]

Maar mijn RAM is minimaal 12mm hoger. Dan zou je zeggen dat het prima moet passen en je zelfs de fan nog kan verplaatsen...maar je weet het nooit. Misschien ligt het socket van het moederbord uit die review wel een stuk hoger dan een AM4-socket.
Dit zal wel weer een typische * Saturnus vraag zijn waarbij het er op neer komt dat ik zelf moet gaan testen. :P
Geen idee, Noctua heeft een lijst met compatibele moederborden. Scythe niet? Je kan het misschien ook bij de winkel vragen, of uitproberen en ruilen als het niet past.

Maar eh, het beste zou het natuurlijk zijn als ze eens stoppen met die decoratieve sinks. Als het tenminste nog warmte opneemt, prima, maar je maakt mij niet wijs dat het beter werkt dan naakte latjes in de meeste gevallen. Ik begrijp waarom ze het doen (hoe het eruit ziet is tegenwoordig belangrijk voor de verkoop) maar als function-over-form guy vind ik het helemaal niets.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2018 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedenavond,

Nieuw hier op dit forum, maar ik vraag geen aankoopadvies dus ik hoop dat ik in de goede draad zit.

Ik heb zojuist geprobeerd een AMD Ryzen 5 2400G processor draaiend te krijgen op een MSI B350 PC Mate moederbord. Vanwege discussies die ik tegenkwam maar niet het snelste ram geheugen besteld DDR4 op 2600.

Alles in elkaar gezet en het rode CPU ledje ging branden en bleef dat doen. Alles eruit en er weer in en een voor een aangesloten. Maar geen effect. CMOS schoongemaakt. Batterij eruit.

Nu blijkt dat het waarschijnlijk een BIOS probleem is waardoor de CPU niet herkend wortd, die herkend kan worden na een BIOS update. Daarvoor kan ik een BIOS flash laten doen voor 15 Euro bij Megekko of een "leen CPU" vragen bij AMD.

Nu heb ik de volgende vragen:
1) Kennen jullie dit probleem en klopt het dat het de meest waarschijnlijke oorzaak van niet starten van de CPU en daardoor de computer is?
2)moet Megekko niet eigenlijk een up to date moederbord leveren?
3) is het dan niet logisch dat de kosten voor hun zijn?OF benik dan een verwende consument?
4) Heeft iemand enig idee hoe lang het duurt voor AMD een 'leen-processor' kan leveren?
5)Dit is de meest praktische vraag: Hoe krijg ik de CPU 'schoon'? Als ik de koeler eraf haal zit er een laagje koelpasta op waardoor ik het ding bijna niet aan kan raken zonder veel gesmeer. KA ik dat er gewoon afvegen? Dan zal ik daarna weer een nieuw laagje moeten aanbrengen neem ik aan.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en jullie advies

Wolbert van Wageningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Miscchien zit er iemand hier net in je omgeving en je wel even wil helpen. Wat is je woonplaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 21:39:
..........
Nu heb ik de volgende vragen:
1) Kennen jullie dit probleem en klopt het dat het de meest waarschijnlijke oorzaak van niet starten van de CPU en daardoor de computer is?
2)moet Megekko niet eigenlijk een up to date moederbord leveren?
3) is het dan niet logisch dat de kosten voor hun zijn?OF benik dan een verwende consument?
4) Heeft iemand enig idee hoe lang het duurt voor AMD een 'leen-processor' kan leveren?
5)Dit is de meest praktische vraag: Hoe krijg ik de CPU 'schoon'? Als ik de koeler eraf haal zit er een laagje koelpasta op waardoor ik het ding bijna niet aan kan raken zonder veel gesmeer. KA ik dat er gewoon afvegen? Dan zal ik daarna weer een nieuw laagje moeten aanbrengen neem ik aan.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en jullie advies

Wolbert van Wageningen
Hi welkom. En je hoeft niet je volledige naam te melden hoor. ;)
  1. Ja, goede kans dat dit het is. Of evt. memory wat (nog) niet (goed) ondersteund wordt door het bios.
    Heb je gekeken welk bios er nu opstaat (staat soms op doos of sticker mobo zelf) en of dat compatible is met deze processor. Is er uberhaupt voor jouw mobo een bios uitgebracht die deze cpu ondersteunt :?
  2. Nee, want dan moeten ze hun halve voorraad gaan flashen en uit de verpakking halen. Dat is niet alleen heel veel werk maar dan is ook het produkt niet helemaal nieuw meer. Dat vinden veel kopers niet leuk.
  3. Lastig. Het was misschien wel netjes geweest als ze gemeldt hadden dat dit mogelijk een issue is. Maar goed als je zekerheid wilt kun je het beter door een bedrijf laten assembleren. Zelf doen veronderstelt natuurlijk wel enige eigen kennis. Is een reden dat ik ook niet zelf mijn eigen automotor assembleer :P
  4. Geen idee
  5. Gewoon voorzichtig afvegen met schone katoenen oude doek. Vervolgens reinigen met bijv. Etos 96% alcohol en inderdaad nieuwe pasta aanbrengen. Zijn heel veel how to's van te vinden op youtube.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor je antwoorden. Ik had er nog niet aan gedacht om de BIOS versie op de doos te checken. Dat zal ik nog even doen voordat ik alles ga terugsturen.
Het is niet mijn eerste PC die ik in elkaar zet. Het is niet helemaal een automotor voor mij zeg maar. Dat een processor voor een moederbord met die processorvoet niet herkenbaar is had ik echter niet verwacht. Dan blijkt maar weer hoeveel factoren er zijn. Bios flashen rechstreeks op het moederbord via een USB bijvoorbeeld, zou wel een uitkomst zijn in dit soort gevallen (maar ja dat is niet zo).

Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij hebt misschien pech gehad met de versie van de BIOS omdat het moederbord al best lang in de winkel lag (als het inderdaad de oude BIOS heeft). Ben voorzichtig met je CPU dat je de pinnetjes niet beschadigt bij het schoonmaken. ;)

In de USA duurde het ongeveer 5 werkdagen om die leen-CPU te krijgen. Rules of the game: terugsturen of in de toekomst geen leen-CPU meer krijgen, wat redelijk is. Verder moet jij bij de aanvraag een foto plaatsen van je aankoopbewijs en CPU of zo.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2018 02:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 23:42:
Dank voor je antwoorden. Ik had er nog niet aan gedacht om de BIOS versie op de doos te checken. Dat zal ik nog even doen voordat ik alles ga terugsturen.
Het is niet mijn eerste PC die ik in elkaar zet. Het is niet helemaal een automotor voor mij zeg maar. Dat een processor voor een moederbord met die processorvoet niet herkenbaar is had ik echter niet verwacht. Dan blijkt maar weer hoeveel factoren er zijn. Bios flashen rechstreeks op het moederbord via een USB bijvoorbeeld, zou wel een uitkomst zijn in dit soort gevallen (maar ja dat is niet zo).

Nogmaals dank!
Graag gedaan en succes.

Er zijn mobo's die zonder cpu en geheugen hun bios via USB kunnen flashen. In ieder geval Asus heeft dit maar alleen op de dure high end moederborden.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de doos van het moederbord zijn geen aanwijzingen te vinden over de BIOS versie. Dus ik ga er vooralsnog maar vanuit de het hiermee te maken heeft en dat ik de AMD of de Flash service van de leverancier kan gaan gebruiken.

5 dagen valt nog mee moet ik zeggen, hoewel het via de leverancier misschien sneller kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02:57
Jammer dat ik vandaag niet eerder controleerde reed toevallig langs wageningen vandaag en had evt een cpu kunnen meenemen, zodat je kon updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 april 2018 @ 01:07:
Op de doos van het moederbord zijn geen aanwijzingen te vinden over de BIOS versie. Dus ik ga er vooralsnog maar vanuit de het hiermee te maken heeft en dat ik de AMD of de Flash service van de leverancier kan gaan gebruiken.

5 dagen valt nog mee moet ik zeggen, hoewel het via de leverancier misschien sneller kan.
5 dagen zou ik voor tekenen.
Ergens op de doos of het moederbord zelf zal toch heel waarschijnlijk wel een versienummer staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Lijkt er op dat dit Asrock ITX bord met HDMI 2.0 komt :D. Ideaal dus voor een HTPC!
https://www.newegg.com/Pr...aspx?Item=N82E16813157837

Beetje prijzig, hoop dat er ook minder gaming georienteerde varianten komen, wellicht van andere fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-09 13:38
Ik heb sinds kort ook een Ryzen systeem, Ryzen 7 1700 en Asus Prime-X370-PRO met 16GB DDR4 3200 Corsair Vengeance.

Tot nu toe bevalt het me prima en was het een goede upgrade vanuit mijn FX8350 maar ik heb toch enkele issues met het moederbord tot nu toe.

1 van de issues is vrij bizar dus ik zal het proberen te beschrijven want mischien hebben jullie ook ervaring hiermee en weten jullie hier meer over. Mijn geluidschip maakt pop en crackle geluiden, maar ALLEEN als mijn Razer Tiamat 7.1 op koptelefoonstand staat en mijn speakers die aangesloten zijn op de controlpod via 1x groen vanuit StereoTulp naar mijn Harmon/Kardon AVR 430, dit valt vooral op als iemand mij belt op skype terwijl de speakers aanstaan en de controlpod dus alleen als passthrough werkt. Dit is iets wat hiervoor niet voorkwam op mijn M5A99X-evo met FX8350 dus ik denk dat dit echt iets te maken heeft met de audiocodec in dit bordje.

Nu zet ik dus elke keer maar mijn Harmon/Kardon uit als ik mijn headset gebruik en zodra ik speakers nodig heb zet ik hem weer aan. Jammer maar helaas.(deze shit is trouwens 10x erger met de Realtek Drivers die Asus je geeft. ik heb daarom maar gererolled naar de Microsoft High Definition Audio Drivers. maar helaas gebeurt het hier ook sporadisch.

Ik weet het heel verhaal maar ik denk hoe beter ik het beschrijf hoe duidelijker. heb ook een ticket richting Asus gedaan en hoop daar nog wat van te horen maar verwacht het niet.

Verder krijg ik mijn RAM op geen ENKELE manier op zijn 3200Mhz snelheid. Elke keer als ik via D.O.C.P. probeer 3200Mhz in te dialen dan krijg ik na enkele reboots(memory training ofzo) een OVERCLOCKING FAILED melding en staat mijn geheugen weer op 2400Mhz, dus ik heb voor nu via DOCP het geheugen op 2900 nogwat gezet en dat werkt prima maar 3200 wil gewoon niet lukken voor some reason.

Turbo modi heb ik ook nog niet uitgevogeld. Toen de bios op stock stond clockte mijn cpu steeds kapot ver terug en turbo'de die eigenlijk nooit. Ging wel naar 3.0 Ghz op alle cores in games etc maar die 3.7 single core turbo heb ik niet gezien dus ik heb alle powersaving shizzle maar uitgeflikkerd en de CPU naar 3.4Ghz op alle cores geclocked(zit op stock cooler want mijn oude Tt Water 3.0 Pro past niet natuurlijk en ik heb nog geen bracket voor AM4 :(:( :(:(:(:()

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Soms helpt het om het voltage van je SoC wat te verhogen om die hogere RAM clocks te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Bios updaten voor geheugen oc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Ik zit er nog steeds over te denken om binnenkort wat geld te spenderen op een X470 moederbordje. Ik heb tot nu toe nog op geen enkele bios versie de 2933MTs doorbroken (ASRock Fatal1ty X370 Gaming K4). Er zijn nog niet echt X470 mobo's aangekondigd rite? Ik heb ze niet voorbij zien komen in het nieuwsdiscussietopic maar ik gok dat ik dit keer voor een Asus bord ga, die lijken zowel de software als hardware wat beter op orde te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Gelunox
Denk dat je de afgelopen dagen het nieuws niet gevolgd hebt want elke grote fabrikant heeft inmiddels X470’s aangekondigd.

Zie tweakers en hwi frontpages.

Overigens, jij hebt 32 gb volgens je sig wat sowieso lastiger is om hogere snelheden te halen.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

@Help!!!!,
Oh, dan heb ik niet zitten opletten, sws wat afwezig geweest i.v.m. verjaardag vandaag en m'n kat die we ook vandaag laten inslapen wegens de problemen die t arme beestje sinds vrijdag heeft (emotional rollercoaster-weekend). Anyways...

ik weet dat het lastiger is met 32Gigs, maar ik hoor van veel mensen dat die met de Ryzen Timings Calculator (toen ik er van hoorde versie 1.0.0beta3) wel makkelijk de 3200MTs haalde. En gezien ik samsung b-die's heb die ontwikkeld zijn voor 3466 had ik wel verwacht iets meer te bereiken en zegt mijn onderbuikgevoel dat het moederbord wat ik heb me tegen houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het verschil zal hem sowieso niet zitten in X370 of X470. Is immers niet meer dan een simpele controllerhub voor SATA, USB, enz.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1 ... 47 ... 66 Laatste