Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Verwijderd
Het helpt veel als je de IHS soldeert en niet slechts wat thermal grease tussen de PCB en de IHS stopt. Dan kan een goede koeler veel meer warmte opnemen omdat de IHS goed warmte opneemt van de PCB.Speedy-J schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 17:42:
[...]
Ik check altijd of een BIOS goed is of niet en idd dit is een heel klein foutje in het BIOS zelf ,voor de rest draait het plankje al ruim een jaar met 1.45v op de CPU super strak zonder degradatie.
De temps van de 1700 komen niet boven de 54 uit met custom cooling van ekwb
Bij de concurrent gaat de warmte niet effectief van de PCB naar de IHS, dan kan je er wel een goede koeler op zetten maar het blijft behelpen, alles wat die bertere koeler kan doen is snel de warmte afvoerern van de IHS zodat er iets sneller warmte kan worden afgestaan van de PCB aan de IHS.
Voor mij overigens luchtkoeling (lekker stil en betrouwbaar, ook een hele goede performance als je een towerkoeler kiest).
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2018 18:03 ]
Heb je toevallig screenshots van je BIOS? Ik heb hier een Gigabyte Ultra Gaming X470 en benieuwd wat die zal doen.Razkin schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 21:11:
Game benches draaien met 43 en 43,5 mp ook al is de cpu 60+ graden, is afhankelijk van de thread load. Regelmatig een 4,35GHz all core clock in bv FFXV benchmark.
De cpu laten throttlen door de max temp te beperken werkt ook goed. Na heel wat gestoei met bios settings enz enz eindelijk het idee dat ik de CPU en z'n boost algoritme onder de knie heb.
Het is jammer dat bij de Gigabyte je de vcore vast moet zetten om controle te krijgen over de boost mp en je dit niet via andere wegen kan bereiken anders dan de cpu extreem koelen. Er staat nu dan ook altijd 1,45V op de CPU, gelukkig valt een 65W idle vermogen nog behoorlijk mee.
https://forums.hardwarezo...s-high-end-5827531-2.html
[ Voor 10% gewijzigd door DaniëlWW2 op 18-05-2018 10:38 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Verwijderd
Zouden ze inmiddels hebben opgemerkt dat er een 0 teveel staat in die titel?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2018 22:03 ]
@Yonix Printscreen werkt niet wanneer ik in bios zit
[ Voor 45% gewijzigd door Razkin op 18-05-2018 17:37 ]
HCI Memtest schijnt beter te zijn in detecteren van fouten. Werkte in ieder geval voor mij.NINjak schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 15:41:
Weet iemand een goede test (programma) voor mijn 1700x want hij is niet meer stabiel! Mijn geheugen was stuk (moet nog terug) maar is vervangen met een ander setje (uit een ander systeem) maar het is alles dan echt stabiel... waar ik dus eerst geen probleem mee had.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik ga er eens naar kijken.... THNXDaniëlWW2 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 17:56:
[...]
HCI Memtest schijnt beter te zijn in detecteren van fouten. Werkte in ieder geval voor mij.
Ook niet als je er een USB stickie, FAT32 geformatteerd, in USB 2.0 poort (achterzijde bord) op prikt?Razkin schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 17:18:
@Yonix Printscreen werkt niet wanneer ik in bios zitAls je op reviews zoek kan je wel vinden hoe het bios er van de Gaming 7 Wifi uit ziet. M'n gebruikte settings staan in een eerdere post van me.
Op mijn MSI werkt dat nl. anders ook niet.
MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX
Wat @DaLoona zegt: even een USB-stick (FAT32) erin pluggen en dan kun je vanuit het Gigabyte BIOS screenshots maken en opslaan. Ik ben namelijk benieuwd naar jouw instellingen. Die op internet kan ik zo vinden.Razkin schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 17:18:
@Yonix Printscreen werkt niet wanneer ik in bios zitAls je op reviews zoek kan je wel vinden hoe het bios er van de Gaming 7 Wifi uit ziet. M'n gebruikte settings staan in een eerdere post van me.
@Yonix Zoals ik al zei, ik heb de settings waarmee ik momenteel aan het testen ben al gepost. Geen hele bijzondere instellingen, zou je geen screenshots voor nodig hoeven hebben. Overigens had ik geen idee dat tegenwoordig dat uberhaupt kan.Razkin schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 19:34:
OCCT heeft een goed uur gedraaid zonder te crashen @4,3GHz![]()
1,45V, LLC op extreme, PBO manual met een 300W en 300A limiet, PBO Scalar X10, 100.1MHz bclk, auto mp.
Met deze settings blijft het boost algoritme werken. Tijdens idle gaat de mp omlaag en als er werk te doen is gaat deze omhoog. OCCT wil dan 43x. Prime95 small FFT draait nu en regelt tussen de 37x en 40x(Tdie limited/Temp throttling). Daar heb ik geen problemen mee, want Prime95 is geen reële load en is ook echt zwaar 170W+ CPU package, 115A+ en 85 graden. Het VRM vind het wel best bij slechts 60 graden.
Nu dus zien of de cpu een uur Prime95 overleeft, ik heb er goed gevoel bij dat games dan sowieso stabiel zijn en dat tevens de cpu gewoon altijd 43x draait. XFR werkt ook, want de max mp is 43,5 maar die laatste 50MHz komt er enkel in als de CPU onder de 60 graden daalt.
Edit: De X62 is hier het "probleem", deze krijgt de warmte niet weg bij de CPU. De rad zelf is nog altijd koel met wel een duidelijke warme inlaat en koele uitlaat.
Edit2: Ook een goed uur Prime95 small FFT doorlopen. Volgende stap is mem zo hoog mogelijk, tot nu toe getest met 3200C14, eerder al op 3400+ gedraaid maar niet tijdens Prime95/OCCT. Ook eens zien of ik via temperatuur de mp kan beperken om zo de cpu een beetje te beschermen tegen de hoge vcore.
The silicon variation on Pinnacle Ridge appears to be rather extreme for the time being.
I've tested two purchased retail 2700Xs besides the eight review samples, and their were definitely nothing to write home about.
Higher than average variation in silicon quality was pretty much expected, as the 12nm LP process because available for risk production in late 2017.
Meanwhile the 14nm LPP used for Gen. 1 Ryzens had been available for mass production for nearly a year, prior the CPUs rolling out on it.
I'd say being stuck < 4.1GHz on 2700X is rare, but entirely possible nevertheless.
Cooling is usually the biggest issue on high-end motherboards, as these chips run pretty hot when they are pushed past 4GHz.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Tja, die vermoedens begonnen bij mij ook al op te komen. Je ziet 2600X en 2700X CPU's constant tussen de 4,1 en 4,3GHz pieken. Dat duidt gewoon op inconsistent silicon. Dat 12nm eigenlijk pas in laat 2017 in risicoproductie ging, vind ik wel opvallend. Aardige kans dat veel van de eerste batches aan CPU's dus risicoproductie waren met grote variaties.
Bios 6101 beta
- DDR3333 CAS14 op Stilt Save settings
- DRAM Voltage [1.36000]
- (van 1.4v naar 1.36v gezet)
- 1.8V PLL Voltage [1.81000]
- 1.05V SB Voltage [1.05000]
- CPU Current Capability [130%]
- Ai Overclock Tuner [Manual]
- eCLK Mode [Synchronous mode]
- BCLK Frequency [100.0000]
- BCLK_Divider [Auto]
- Performance Enhancer [Auto]
- CPU Core Ratio [Auto]
- Performance Bias [Auto]
- Memory Frequency [DDR4-3333MHz]
- Core Performance Boost [Auto]
- SMT Mode [Auto]
- TPU [Keep Current Settings]
- CPU Core Voltage [Auto]
Tijdens desktop / browensen geeft ie gemiddeld 1.406v tot 1.431v. Max geeft 1.469v aan.
Als ik prime95 even aangooi dan klokt ie op 3950 all core en voltage is ongeveer 1.312v - 1.331v en Temp is 65C
Voorlopig dit eens even draaien en ook tijdje gamen. Tzt eens kijken of ie qua ram nog wat hoger wil
[ Voor 10% gewijzigd door Help!!!! op 19-05-2018 14:52 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Ik heb een moederbord gekocht wat volgens de winkel de juiste bios update zou moeten hebben om te werken met een 2400g maar schijnbaar stiekem niet.
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Je kan prima beargumenteren dat dat dan non-conform is en dat de winkel dan maar moet flashen op hun kosten.Shunt schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 16:40:
Stomme vraag wellicht maar iemand in de buurt van noord Limburg / Brabant die een 1e generatie AM4 processor heeft liggen die ik even mag gebruiken voor een bios update?
Ik heb een moederbord gekocht wat volgens de winkel de juiste bios update zou moeten hebben om te werken met een 2400g maar schijnbaar stiekem niet.
Zij geven je verkeerde info.
Mja denk niet dat het een probleem is om dit geregeld te krijgen maar dan heb ik over een week mijn server terug ik weet dat er voor de Intel processors een soort van doorgeef / ruil processor topic is dus ik dacht ik probeer het hier ook eens wellicht was het probleem dan zo opgelost.Adlermann schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 17:24:
[...]
Je kan prima beargumenteren dat dat dan non-conform is en dat de winkel dan maar moet flashen op hun kosten.
Zij geven je verkeerde info.
Game PC
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Waar woon je ergens wellicht kom ik er in de buurt de komende dagen?ocf81 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 18:03:
Ik heb nog wel de cpu van @dcm360 liggen. Die kan ik wel doorsturen, als dcm360 dat goed vindt.
Game PC
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Oe, wellicht heb ik hem morgen ook nodig (in Utrecht). 2400g op een Asus A320M-A
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
© ocf81 1981-infinity
Game PC
Verwijderd
De X470 Prime Pro is duurder geworden sinds de launch.
pricewatch: Asus PRIME X470-PRO
Weer een slechte beurt voor Corsair Vengeance (Samsung-e die), hij kreeg het niet werkende met 3200 MT/s, ook niet na de timings aangepast te hebben met behulp van dat script van Overclockers. Wil je zeker 3200 MT/s halen dan moet je zo'n €220-230 besteden.
Ik zou in zo'n geval voorafgaande aan de bestelling contact opnemen via e-mail en aangeven dat ik enkel bestel als zij ervoor zorgen dat er een moederbord wordt gestuurd waarbij op de doos staat vermeld dat het de juiste BIOS heeft en hierbij de consequenties afspreken als ze de verkeerde doos sturen (aangetekend versturen op hun kosten). Geen garantie => geen bestelling. In dat geval weet je 100% zeker dat de winkel juridisch verplicht is om het netjes af te handelen. Al zal een goede winkel dat wel doen maar ik zie het wel gebeuren dat je zelf het aangetekend verzenden mag betalen.Adlermann schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 17:24:
[...]
Je kan prima beargumenteren dat dat dan non-conform is en dat de winkel dan maar moet flashen op hun kosten.
[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2018 14:48 ]
Toch zit ik nog wel te twijfelen tussen de 8700k en de 2700x, 1 van de belangrijkste dingen voor bij is stabiliteit. Ik gebruik dit systeem ook voor zakelijke doeleinden en kan me eigenlijk geen frequente BSOD's permitteren. Toch als ik een beetje dit topic doorspit zie ik toch wel veel mensen die het over BSOD's hebben. Zijn BSOD's voor het X470 + 2000x processoren van AMD nog steeds echt een issue of is het simpelweg gerelateerd aan cpu + ram setups?
http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/
Verwijderd
Ik denk dat dat vooral aan de gebruikers ligt die alles eruit proberen te persen en dan een minder stabiel systeem krijgen. Mijn advies: koop een 2700X, koop RAM wat op de QVL-lijst staat, kies het XMP-profiel (maar anders genoemd bij Ryzen want juridisch gezever) en het draait zeer waarschijnlijk 100% stabiel. Op zo'n forumpje als hier kom je natuurlijk ook de extreme gevallen tegen zoals iemand die een Ryzen-CPU in het moederbord stopt, geen grafische kaart in het systeem stopt en dan verbaasd is dat hij geen beeld krijgt. Als je niet een beetje informatie opzoekt...CaVeFiSh schreef op zondag 20 mei 2018 @ 14:47:
Ik ben momenteel ook aan het kijken voor een nieuwe build. Ik zal het voornamelijk gaan gebruiken voor Lightroom, Photoshop, SQL Server development, Visual Studio (C# + R) en wat casual gaming zoals aoe2 hd, LoL, GTA 5, etc. Dus gewoon een allround machine waarbij ik voornamelijk voor het SQL Development werk veel voordeel zal halen uit meerdere threads.
Toch zit ik nog wel te twijfelen tussen de 8700k en de 2700x, 1 van de belangrijkste dingen voor bij is stabiliteit. Ik gebruik dit systeem ook voor zakelijke doeleinden en kan me eigenlijk geen frequente BSOD's permitteren. Toch als ik een beetje dit topic doorspit zie ik toch wel veel mensen die het over BSOD's hebben. Zijn BSOD's voor het X470 + 2000x processoren van AMD nog steeds echt een issue of is het simpelweg gerelateerd aan cpu + ram setups?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2018 14:54 ]
Zoals boven mijn post beschreven, zal het inderdaad liggen aan mensen die veel gaan overclocken. Ik heb de 2700x nu 3 weken en heb nog 0 problemen ervaren, terwijl ik met mijn 6600k van Intel tal van problemen had.CaVeFiSh schreef op zondag 20 mei 2018 @ 14:47:
Ik ben momenteel ook aan het kijken voor een nieuwe build. Ik zal het voornamelijk gaan gebruiken voor Lightroom, Photoshop, SQL Server development, Visual Studio (C# + R) en wat casual gaming zoals aoe2 hd, LoL, GTA 5, etc. Dus gewoon een allround machine waarbij ik voornamelijk voor het SQL Development werk veel voordeel zal halen uit meerdere threads.
Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD
NZXT S340 ELITE
Seasonic Prime Ultra Platinum 850W
Asus GeForce GTX 1080 STRIX-GTX1080-A8G-GAMING
AMD Ryzen 7 2700X
Gigabyte X470 AORUS GAMING 7 WIFI
G.Skill Trident Z RGB F4-3200C14D-32GTZR (32 GB 2x16 dual rank samsung b-die)
NZXT Kraken X62 AM4
Samsung 970 EVO 250GB
Samsung 970 EVO 1TB
Samsung 860 EVO 1TB x 2 (raid 1)
Wat toelichting over de hardware keuzes:
1. Een GTX 1080 omdat ik ook een ultrawide 3440 x 1440 monitor heb en nog wel eens wat doe met CUDA.
2. 32 GB ram omdat ik later misschien zelfs wil uitbreiden naar 64 GB vanwege mijn SQL Server in-memory OLTP workloads. Totale overkill voor de rest van de applicaties.
3. 1 TB nvme voor applicaties is overkill maar hierop komen ook mijn SQL Data en Log files te staan die hier erg veel baat bij hebben.
4. 2 x 1 TB sata SSD in raid 1? Dit is voor mijn lightroom RAW files waarbij ik raid 1 wil vanwege data loss security.
5. 256 GB nvme is alleen voor het OS + Pagefile (al zal ik die laatste niet veel nodig hebben met deze hoeveelheid ram)
http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
Heb hier een setje van 16GB Corsair Vengeance 3000MT/s CAS 15 (CMK16GX4M2B3000C15) en heb die werkend op 3200MT/s 14-14-14-28-42, 1T. Strakkerere timings heb ik uitgerekend met Ryzen DRAM calculator.Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2018 @ 14:35:
Weer een slechte beurt voor Corsair Vengeance (Samsung-e die), hij kreeg het niet werkende met 3200 MT/s, ook niet na de timings aangepast te hebben met behulp van dat script van Overclockers. Wil je zeker 3200 MT/s halen dan moet je zo'n €220-230 besteden.
Dit is echter wel Samsung B-die, vandaar ook die B in het typenummer vermoed ik.
En dit setje was maar €171,-. Het is echter geen garantie, dat het overklokken altijd lukt, maar tot nu toe heb ik de mazzel gehad met alle Corsair Vengeance (dit is mijn 3de setje van dat spul) en kon ik altijd 1 stap hoger klokken dan de opgegeven snelheid.
[ Voor 16% gewijzigd door DaLoona op 20-05-2018 16:13 ]
MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX
Zonder geheugen start je pc niet op dacht ik en in het programma moet je eerst ingeven wat voor een soort geheugen het is (Samsung, Hynix, Micron etc.) en welke die er gebruikt is. Dit kan je terug vinden met Thaiphoon Burner: http://www.softnology.biz/files.htmlThe Chosen One schreef op zondag 20 mei 2018 @ 15:57:
Kan ik zonder de ram in een pc te hebben de timings al berekenen met dat Ryzen d-ram calc programma of moet je eerst de pc opstarten met standaard/lage instellingen en in windows dan alles uitzoeken en dan weer de bios in?
Dus eerst even Windows in, alles invoeren, laten uitrekenen, foto maken of timings opschrijven, en dan BIOS in en invoeren.
Edit:
Crap dubbelpost, excuses
Even iets anders: moet wel toegeven dat ik het BIOS van Gigabyte toch wel érg karig vind qua features i.t.t. die van bijvoorbeeld ASUS. De laatstgenoemde is ook een stuk overzichtelijker, imho.
[ Voor 3% gewijzigd door Yonix op 20-05-2018 17:36 ]
Onderstaande voornamelijk met Linux, ik weet niet of het windows platform perfect werkt.CaVeFiSh schreef op zondag 20 mei 2018 @ 14:47:
Toch als ik een beetje dit topic doorspit zie ik toch wel veel mensen die het over BSOD's hebben. Zijn BSOD's voor het X470 + 2000x processoren van AMD nog steeds echt een issue of is het simpelweg gerelateerd aan cpu + ram setups?
Helemaal koek en ei is het (nog?) niet
https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=196683#c339
De thread is best interessant voor HW freaks met zen problemen
Persoonlijk heb alleen Linux op mijn mijn desktop en server , nu nog met nog een Intel i7 720 (maar nog steeds een lekker beestje)
Durf nog steeds niet mee te doen aan de "silicon lottery"
http://www.legitreviews.c...-amd-x470-platform_205154Yonix schreef op zondag 20 mei 2018 @ 17:35:
Ik weet dat Ryzen zijn voordeel haalt uit sneller werkgeheugen, echter ga je in de praktijk werkelijk een verschil zien/opmerken tussen RAM op 3000MHz en 3200MHz? Ik krijg mijn Corsair Vengeance LPX namelijk met geen mogelijkheid op 3200MHZ en kom er ook niet echt uit qua timings (lees: noob at work) - dit alles i.c.m. Gigabyte Ultra Gaming X470. Echter, het setje doet prima 3000MHz.
In dagelijks gebruik, merk je er weinig van, alleen intensieve cpu taken die veel van je geheugen eisen en spellen die cpu-bound zijn, halen er voordeel uit.
Maar bij games scheelt het maar max. ~4 fps, het ligt helemaal aan het spel, soms scheelt het niks nl.
Kortom, het ligt eraan wat je gaat doen met je pc.
Gigabyte X470 Ultra Gaming
16GB 3000mhz
Wat mij opvalt ten opzichte van de Crosshair is dat deze veel meer presets voor ram heeft en dat je de vcore een bepaalde offset kan geven. Zelf vind ik weinig mis aan de het bios, is prima met slechts een toetsenbord te bedienen, je kan 99% van alle functies naar wens instellen en ik heb weinig problemen met hoe het verder ingericht is.
Kort gezegd, gewoon functioneel zonder ergens in uit te blinken.
Voornamelijk gamen, dus ik denk dat ik voor nu die extra 200MHz even links laat liggen. Ik heb nu ook 'Precision Boost Overdrive' aangezet in het BIOS en zie dat een aantal cores van de 2700X op bepaalde momenten zelfs klokken naar 4,225MHz.DaLoona schreef op zondag 20 mei 2018 @ 18:45:
[...]
http://www.legitreviews.c...-amd-x470-platform_205154
In dagelijks gebruik, merk je er weinig van, alleen intensieve cpu taken die veel van je geheugen eisen en spellen die cpu-bound zijn, halen er voordeel uit.
Maar bij games scheelt het maar max. ~4 fps, het ligt helemaal aan het spel, soms scheelt het niks nl.
Kortom, het ligt eraan wat je gaat doen met je pc.
Ik mis het overzicht bij Gigabyte. Sommige instellingen staan verstopt in onlogische submenu's. Daarnaast gebruiken zij voor sommige onderdelen weer andere termen en dat is soms verwarrend. Tevens heb ik het idee dat sinds BIOS F3d een aantal opties zijn samengevoegd of ontbreken.Razkin schreef op zondag 20 mei 2018 @ 19:48:
@Yonix Wat mis jij dan aan features in vergelijking met bv Asus? Het is nl een opmerking die ik vaker tegen kom, maar heb geen idee wat andere merken extra hebben dat een gemis is aan de Gigabyte.
Wat mij opvalt ten opzichte van de Crosshair is dat deze veel meer presets voor ram heeft en dat je de vcore een bepaalde offset kan geven. Zelf vind ik weinig mis aan de het bios, is prima met slechts een toetsenbord te bedienen, je kan 99% van alle functies naar wens instellen en ik heb weinig problemen met hoe het verder ingericht is.
Kort gezegd, gewoon functioneel zonder ergens in uit te blinken.
Verwijderd
Waarom denk jij dat dit Samsung-B-die is? Ik weet niet waar die B voor staat, ik heb informatie gevonden over de naamgeving bij Corsair maar niet over dit deel van de naamgeving.DaLoona schreef op zondag 20 mei 2018 @ 16:03:
Dit is echter wel Samsung B-die, vandaar ook die B in het typenummer vermoed ik.
Veel te oud: http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=80808
Taiphoon Burner leest je geheugen uit en daar staat dan dat het een B-die is van Samsung.Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2018 @ 20:24:
[...]
Waarom denk jij dat dit Samsung-B-die is? Ik weet niet waar die B voor staat, ik heb informatie gevonden over de naamgeving bij Corsair maar niet over dit deel van de naamgeving.
Veel te oud: http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=80808
Edit:
Ik heb de site van het programma een paar posts terug geplaatst

[ Voor 11% gewijzigd door DaLoona op 20-05-2018 20:32 ]
Verwijderd
Ja, jij hebt Samsung-B die. Jij hebt erg veel geluk gehad!DaLoona schreef op zondag 20 mei 2018 @ 20:26:
[...]
Taiphoon Burner leest je geheugen uit en daar staat dan dat het een B-die is van Samsung.
Overigens denk ik dat ik wel graag 3200 of zelfs 3600 MT/s wil kopen voor Zen2. Even afwachten hoe het presteert maar in theorie zou je bij een 'snellere' CPU meer baat moeten hebben van sneller RAM.
Zonder geheugen start je PC niet op, of dat die wel of niet opstart zonder RAM is een ander verhaal. Het hangt af van wat allerlei bedrijven hebben besloten maar in theorie kan je natuurlijk een PC opstarten die geen RAM heeft maar wel een SSD of harde schijf heeft. Het is niet aan te raden als het kan.
[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2018 21:04 ]
Verwijderd
Niet dat het mij veel uitmaakt, er is hier een apart forumhoekje voor builds.CaVeFiSh schreef op zondag 20 mei 2018 @ 15:54:
Oke thanks voor de reply's, toch altijd goed om eventjes wat bevestiging te krijgen. Ik zat te denken aan de volgende build:
NZXT S340 ELITE
Seasonic Prime Ultra Platinum 850W
Asus GeForce GTX 1080 STRIX-GTX1080-A8G-GAMING
AMD Ryzen 7 2700X
Gigabyte X470 AORUS GAMING 7 WIFI
G.Skill Trident Z RGB F4-3200C14D-32GTZR (32 GB 2x16 dual rank samsung b-die)
NZXT Kraken X62 AM4
Samsung 970 EVO 250GB
Samsung 970 EVO 1TB
Samsung 860 EVO 1TB x 2 (raid 1)
De kast is een aardige optie maar er is 1 groot nadeel, zie onderaan.
Voeding, kijk ook even naar de RM 550X. Misschien net iets beter (afwerking, geluid) en het kleine verschil in prijs waard?
Moederbord. Bij de X370 was het een goed moederbord, wel hadden ASRock en ASUS een wat betere ondersteuning van het geheugen. Gigabyte is ingelopen maar ik weet niet of dat ze inmiddels even ver zijn als die andere 2. In ieder goed dat je geen MSI kiest want dat was een drama bij X370.
RAM
Daar hoef ik niets over te zeggen.
Grafische kaart, op zich geen slechte keuze qua performance/€ (met de huidige gekte) maar houd er rekening mee dat je geen FreeSync kan gebruiken en dat G-Sync monitors fors duurder zijn. Ik weet niet waar jij precies CUDA voor gebruikt maar tegnewoordig kan je ook veel van dat doen met GPUOpen (sommige developers prutsen, dat wel). Afhankelijk van welke kaart jij hebt liggen is het misschien raadzaam om nog even te wachten op de nieuwe kaarten maar niemand weet wanneer die gaan komen (wel binnen een jaar waarschijnlijk). De 1080 is inmiddels meer dan 2 jaar oud, dat maakt het een beetje zonde om die nu nog te kopen.
Koeler.
Ik zou zelf kiezen voor de Noctua D15 (AM4 variant) of Dark Rock Pro4 in plaats van een AIO met een 240 mm. radiator.. Niet alleen kost die veel minder dan die Kraken X62, ook is de performance vergelijkbaar en heb je minder geluid. Bovendien geen risico met lekken en niet die vervelende dag in de toekomst waarop je AIO ineens niet meer werkt (dat zal gebeuren tenzij jij die vervangt voor die tijd, een luchtkoeler blijft werken). Het enige puntje is dat je dan wel een andere kast moet kiezen, die kast van jouw is net niet breed genoeg.
Er staat geen harde schijf in jouw lijst en jij hebt die zo te zien ook niet nodig in jouw systeem (ongeveer 2 TB aan opslagruimte met enkel SSD en RAID1, damn!). Jij hebt dus geen towerbay nodig. Ik raad aan om in plaats van de NZXT S340 Elite de Fractal S te nemen. Iets beter qua geluid/warmte (die twee moet je samen bekijken!) en wel geschikt voor een grote luchtkoeler. Verder past alle hardware erin die jij eventueel erin zou stoppen. Gezien jouw budget zou jij ook de Fractal R5 en Fractal R6 kunnen overwegen maar de Fractal S kost maar een paar € meer dan de S340 Elite.
Bij gaming maakt het weinig uit (grafische kaart die herrie maakt) maar bij andere belastingen is een stillere koeler erg fijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2018 21:01 ]
Ik heb een D15 en ben er erg blij mee. Is, zoals @Verwijderd al zegt, erg stil, zelfs bij hoge belasting van cpu.Ik zou zelf kiezen voor de Noctua D15 (AM4 variant) of Dark Rock Pro4 in plaats van een AIO met een 240 mm. radiator.. Niet alleen kost die veel minder dan die Kraken X62, ook is de performance vergelijkbaar en heb je minder geluid.
Mijn 2700X @ stock is 29°C idle (kamertemp. van 21.5°C) en onder vollast niet hoger dan ~60°C.
Dus ik ben het met hem eens dat het een goede keus zou zijn. Ik heb er in ieder geval geen spijt van
Verwijderd
Sowieso zijn ze stiller. Bedenk hierbij dat je bij de AIO het geluid van de radiator-fan en de pomp. De mensen die het gebruiken en het geluid als onprettig ervaren klagen eerder over het geluid van de pomp dan over het geluid van de fan.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2018 00:06 ]
Ik was van plan om een AM4 montage kit te halen voor m'n Xspc Raystorm, maar zag ook een full cover block van EK.
Ben benieuwd wat de temperaturen doen tov de X62, die houdt de cpu niet koel bij 1,45V bij stress testen om maximale betrouwbare OC te vinden.
Ik!Razkin schreef op maandag 21 mei 2018 @ 12:24:
Zijn er al tweakers die hun 2700(X) onder een custom wc loop hebben?
Ik was van plan om een AM4 montage kit te halen voor m'n Xspc Raystorm, maar zag ook een full cover block van EK.
Ben benieuwd wat de temperaturen doen tov de X62, die houdt de cpu niet koel bij 1,45V bij stress testen om maximale betrouwbare OC te vinden.
De cpu blijft al snel 10 graden koeler dan onder mijn vorige 360mm aio. Ik denk dat dit vooral komt doordat de aio een convex contact vlak had en het EK blok niet.
Fotootje van toen de loop net af was:

[ Voor 9% gewijzigd door Blaat op 22-05-2018 07:07 ]
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
PC Specs
Heeft der iemand nog een goed idee
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
Paar dingen die je kunt proberen:Apoca schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 20:24:
Ik heb serieus bijna elke setting op het gebied van memory geprobeerd die ik in blogs/postings op vergelijkbare forums kon vinden maar het lijkt wel of ik maar niet mijn memory settings vast gezet krijg in mijn moederbord buiten de default waarde. Het moederbord blijft maar terugvallen op 2400MHz. Ik draai op de laatste 6101 bios in combinatie met een 2700X en G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX.
Heeft der iemand nog een goed idee
CMOS reset
Fastboot uit zetten
Als je DOCP gebruikt, probeer het dan eens handmatig.
Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x
Handmatig heb ik gelijk vanaf moment 1 gebruikt omdat DOCP niks deed, zelfs op basis van de Ryzen DRAM Calculator alles met het handje op basis van verschillende speeds nog erin zitten kloppen maar ook dat bracht niks.hubhib schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 20:39:
[...]
Als je DOCP gebruikt, probeer het dan eens handmatig.
[ Voor 28% gewijzigd door Apoca op 22-05-2018 20:46 ]
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
4.3GHz op 1.41VRazkin schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:32:
@Blaat
Je hebt er flink je best op gedaan
Op welke settings draai je de 2700X?
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Oh redelijk vergelijkbaar. Heb je de cpu getest met bv Prime95/Blender/OCCT op maximale torture standen? Wat waren je te temps onder maximale belasting?
Ik zit ook op 4,3GHz, maar wel bij 1.45V en onder een X62 gaat de cpu temp throttlen naar ~4,1GHz, omdat de cpu al vlot naar de 85 graden stijgt. OCCT draait wel 4,3GHz met temps van net geen 80 als ik het me goed herinner.
Verhoog de voltage. AMD Ryzen IMC kan max 1.5V 24/7 aan. Die samsung B-die kits kunnen gemakkelijk nog veel hogere voltages aan.Yonix schreef op zondag 20 mei 2018 @ 17:35:
Ik weet dat Ryzen zijn voordeel haalt uit sneller werkgeheugen, echter ga je in de praktijk werkelijk een verschil zien/opmerken tussen RAM op 3000MHz en 3200MHz? Ik krijg mijn Corsair Vengeance LPX namelijk met geen mogelijkheid op 3200MHZ en kom er ook niet echt uit qua timings (lees: noob at work) - dit alles i.c.m. Gigabyte Ultra Gaming X470. Echter, het setje doet prima 3000MHz.
Even iets anders: moet wel toegeven dat ik het BIOS van Gigabyte toch wel érg karig vind qua features i.t.t. die van bijvoorbeeld ASUS. De laatstgenoemde is ook een stuk overzichtelijker, imho.
Mijn B-Die was niet stabiel te krijgen op 3200Mhz en 'safe' timings met een SOC voltage van 1,1v t/m 1,15v en VDIMM 1,4v t/m 1,5v.
Echter, op 3200Mhz 'safe' en zelfs 'fast' timings met SOC op 1,05625v en VDIMM op 1,355v is het helemaal stabiel (10.000% Ram Test en geen vreemde errors of programma's/games die afsluiten).
Kom je met je Ryzen 2600/2700 maar niet hoger met je geheugen snelheid, probeer dan eens wat lagere voltages i.p.v. hogere.
[ Voor 3% gewijzigd door hubhib op 23-05-2018 18:45 ]
Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x
Hmmz, 1,4v doet niets - crash in BF1 na enkele minuten en op 1,45v kom ik Windows 10 niet in (BSOD). Ik zou graag met de timings aan de slag willen gaan, maar ik kan geen goede tutorial vinden van de Ryzen Ram Calculator en op YouTube is enkel een video te zien van een oude versie.Maulwurfje schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 18:28:
[...]
Verhoog de voltage. AMD Ryzen IMC kan max 1.5V 24/7 aan. Die samsung B-die kits kunnen gemakkelijk nog veel hogere voltages aan.
Ik heb getest met IBT (Linpack) en mijn maxima komen dan uit op 82 graden max, waar hij voorheen ging throttlen.Razkin schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 17:08:
@Blaat
Oh redelijk vergelijkbaar. Heb je de cpu getest met bv Prime95/Blender/OCCT op maximale torture standen? Wat waren je te temps onder maximale belasting?
Ik zit ook op 4,3GHz, maar wel bij 1.45V en onder een X62 gaat de cpu temp throttlen naar ~4,1GHz, omdat de cpu al vlot naar de 85 graden stijgt. OCCT draait wel 4,3GHz met temps van net geen 80 als ik het me goed herinner.
© ocf81 1981-infinity
Ik heb een OC van 3,9 GHz via p-state (zodat boost aan blijft en ook kloksnelheid naar beneden gaat). Maar verbaasd dat er nog 350MHz in zat.
Ik heb een Kraken X62 als CPU koeler.

Zie hier naar mijn mening veel te hoge temperatuur tijdens cinebench.
Mijn setup:
Ryzen 7 2700X
Asus X470 Crosshair VII
Noctua UH-14S met Cooler Master Mastergel Nano
Phanteks Enthoo Luxe met 6x 140mm Cougar casefans
Gskill F4-3600C17-32GTZR@3200 14-14-14-32
MSI 1080 Ti Gaming X Trio
Tijdens het draaien van cinebench draaien alle casefans 100%. De temneraturen in de max column zijn van een AIDA64 stresstest op de CPU only.
Ik heb al 3x gerepasted en ben ten einde raad. Ik heb nog wel wat MX-4 liggen maar heb daar de ervaring mee dat het uitdroogt onder deze koeler.
Vcore is op auto. VSOC op 1.05 en ram voltage op 1.35. De rest is stockl.
Iemand enige tips?
Ik zie dat je een Asus bord hebt. Draaien je fans wel tijdens de test? Bij mijn Prime X470 waren ze onder volle belasting uitgevallen en dat leverde ook deze temp op. Ik heb nu voor de zekerheid 4 fans op een fancontroller zitten.Derrick schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 02:24:
[afbeelding]
Zie hier naar mijn mening veel te hoge temperatuur tijdens cinebench.
Mijn setup:
Ryzen 7 2700X
Asus X470 Crosshair VII
Noctua UH-14S met Cooler Master Mastergel Nano
Phanteks Enthoo Luxe met 6x 140mm Cougar casefans
Gskill F4-3600C17-32GTZR@3200 14-14-14-32
MSI 1080 Ti Gaming X Trio
Tijdens het draaien van cinebench draaien alle casefans 100%. De temneraturen in de max column zijn van een AIDA64 stresstest op de CPU only.
Ik heb al 3x gerepasted en ben ten einde raad. Ik heb nog wel wat MX-4 liggen maar heb daar de ervaring mee dat het uitdroogt onder deze koeler.
Vcore is op auto. VSOC op 1.05 en ram voltage op 1.35. De rest is stockl.
Iemand enige tips?
Mijn kast heeft ook een window dus kan dat makkelijk zien.
Je kunt 100x repasten met verschillende pastas en zelfs tandpasta, jij snapt zelf ook wel dat dit niet een pasta probleem is maar een koeler die er fysiek niet goed op zit. (althans, als ik er van uit mag gaan dat je logisch na kunt denken
[ Voor 49% gewijzigd door unfor op 25-05-2018 17:59 ]
En weet je zeker dat je CPU fan werkt ?
Wat geeft je bios voor Temp aan ? Is dat ook onrealistisch hoog?
[ Voor 44% gewijzigd door Help!!!! op 25-05-2018 22:30 ]
PC Specs
[ Voor 19% gewijzigd door regmaster op 25-05-2018 22:37 ]
PC Specs
Offset is 10°C en Tdie geeft de correcte waarde aan. Tdie is offset - 10°C namelijkOffset is volgensmij 20c dus dat zou hoop verklaren.
Moederbordje draait goed maar geeft een hogere CPU temp aan dan op mijn Asus prime b350 plus.
CPU is idle nu 40 graden wat ik best hoog vind.
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Doel is om met:
vm1: xpenology te draaien. Altijd aan, gebruiken voor backups van andere systemen over netwerk, media server, downloaden usenet. 1 sata SSD (oude Crucial M500 240GB die ik nog over heb) voor OS en download/cache, 4 sata hdd voor bestands opslag (shr2 of raid6, moet ik nog kijken wat beter/handiger is)
Vm2: Windows 10. Op M2 ssd. voor games en zakelijke software. Wordt waarschijnlijk een 500GB NVME SSD. misschien 1TB.
Vm3: Linux distro. Welke weet ik nog niet. Bedoeling om me juist bekend te maken met linux. Gaat waarschijnlijk op m'n huidige Crucial MX300 525GB sata ssd.
Wanneer ik zoek op Ryzen en virtualisatie vind ik voornamelijk berichten van de eerste maanden van Ryzen1 en dingen die niet (goed) werken. Over X470 mobo's en virtualiseren heb ik tot nu toe niks duidelijks gevonden.
CPU: AMD - Ryzen 7 2700X 3.7GHz 8-Core Processor
Memory: G.Skill - Flare X Series 16GB (2 x 8GB) DDR4-3200 Memory
Storage: Samsung - 970 Evo 500GB M.2-2280 Solid State Drive
Storage: Seagate - Barracuda 3TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive
Video Card: MSI - GeForce GTX 1070 Ti 8GB Titanium Video Card
Case: Fractal Design - Define C TG ATX Mid Tower Case
Power Supply: EVGA - SuperNOVA G3 650W 80+ Gold Certified Fully-Modular ATX Power Supply
Total: $1484.82 - https://pcpartpicker.com/list/RkLqRJ
Maar het valt niet mee om tot de keuze voor een goed X470 moederbord te komen. Ik neig wel naar X470 boven X370 vanwege XFR 2 / Precision Boost 2 en StoreMi (wil de SSD en HDD denk ik gaan combineren).
Ik zat te kijken naar de Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming, maar de bios schijnt matig te zijn en ik vraag me af of de koeling van VRM al beter is (de X370 versie heeft hier issues). In reviews op Amazon en Newegg wordt het moederbord enigszins afgefikt, al lijken de reviews hier op Tweakers.net niet zo negatief.
Nu zat ik te kijken naar de MSI X470 Gaming M7 AC, die is wel meteen een chunk duurder, maar krijgt goede reviews. De iets goedkopere MSI 470 Gaming Pro Carbon is waarschijnlijk ook prima.
De keuze tussen een EVGA SuperNOVA G3 650W of een Corsair RM650x voeding vond ik al lastig
Ben erg benieuwd naar wat jullie ervaringen met de X470 moederborden zijn.
Any sufficiently advanced technology is equivalent to magic.
Als geld geen probleem is en het moet het beste zijn, dan is de C7H je enige keuze. Beduidend budgetvriendelijker is pricewatch: Asus PRIME X470-PRO. Het probleem is dat dit bord alleen maar in prijs aan het stijgen is, tot het punt waar je net zo goed pricewatch: Asus ROG Strix X470-F GAMING kan kopen.
Moet het goedkoper, dan zijn pricewatch: MSI X470 Gaming Plus en pricewatch: ASRock X470 Master SLI opties.
^Dit.DaniëlWW2 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 10:04:
Tja, Gigabyte begrijpt niet hoe ze een bios moeten ontwikkelen met een functionele lay-out of hoe ze de stroomvoorziening voor de CPU moeten ontwikkelen op een manier dat deze zichzelf niet probeert te vernietigen. De X470 Ultra Gaming heeft hetzelfde ontwerp als de Z370, en die kan een overclockte 8700K niet aan. Een 2700X met Precision Boost Overdrive en iets gaan renderen zou ik ook niet gaan proberen. Het enige dat Gigabyte begrijpt is dat veel mensen rotzooi kopen als er maar veel RGB op zit...
Als geld geen probleem is en het moet het beste zijn, dan is de C7H je enige keuze. Beduidend budgetvriendelijker is pricewatch: Asus PRIME X470-PRO. Het probleem is dat dit bord alleen maar in prijs aan het stijgen is, tot het punt waar je net zo goed pricewatch: Asus ROG Strix X470-F GAMING kan kopen.
Moet het goedkoper, dan zijn pricewatch: MSI X470 Gaming Plus en pricewatch: ASRock X470 Master SLI opties.
Ik heb nu een 2700X i.c.m. een Gigabyte X470 Ultra Gaming en ik heb het idee dat ik als gebruiker gewoon enorm wordt beperkt in features en dat daardoor het systeem niet optimaal benut kan worden. Ik mis de functionaliteit die ik voorheen had ervaren met een ASUS-moederbord uit de RoG lijn (Maximus Ranger VII). Zoveel meer control.
De Ultra Gaming (en het BIOS) voelt een beetje 'dumbed-down', dus ik zit er wel serieus over na te denken om binnenkort een ander moederbord aan te schaffen.
Ik denk dat je eerder naar ervaringen met de Ryzen 2000 serie moet zoeken dan naar ervaringen met een specifiek moederbord. Virtualisatie is volgens mij een functie van de processor, niet van het moederbord.Jan Ham schreef op zondag 27 mei 2018 @ 05:54:
Zijn er X470 moederborden die worden afgeraden (of juist aangeraden) wanneer je wil gaan virtualiseren? Ik zit nu nog op en FM1 systeem (A-3650) dus wordt tijd om op te waarderen.
Doel is om met:
vm1: xpenology te draaien. Altijd aan, gebruiken voor backups van andere systemen over netwerk, media server, downloaden usenet. 1 sata SSD (oude Crucial M500 240GB die ik nog over heb) voor OS en download/cache, 4 sata hdd voor bestands opslag (shr2 of raid6, moet ik nog kijken wat beter/handiger is)
Vm2: Windows 10. Op M2 ssd. voor games en zakelijke software. Wordt waarschijnlijk een 500GB NVME SSD. misschien 1TB.
Vm3: Linux distro. Welke weet ik nog niet. Bedoeling om me juist bekend te maken met linux. Gaat waarschijnlijk op m'n huidige Crucial MX300 525GB sata ssd.
Wanneer ik zoek op Ryzen en virtualisatie vind ik voornamelijk berichten van de eerste maanden van Ryzen1 en dingen die niet (goed) werken. Over X470 mobo's en virtualiseren heb ik tot nu toe niks duidelijks gevonden.
Ik vraag me trouwens wel af wat je nu wel hebt qua opties. Veel opties zijn bonus en fijn om te hebben, maar de basis lijkt soms ook te ontbreken bij Gigabyte, naast de waardeloze UI.Yonix schreef op zondag 27 mei 2018 @ 10:30:
[...]
^Dit.
Ik heb nu een 2700X i.c.m. een Gigabyte X470 Ultra Gaming en ik heb het idee dat ik als gebruiker gewoon enorm wordt beperkt in features en dat daardoor het systeem niet optimaal benut kan worden. Ik mis de functionaliteit die ik voorheen had ervaren met een ASUS-moederbord uit de RoG lijn (Maximus Ranger VII). Zoveel meer control.![]()
De Ultra Gaming (en het BIOS) voelt een beetje 'dumbed-down', dus ik zit er wel serieus over na te denken om binnenkort een ander moederbord aan te schaffen.
Specifiek dus:
-manual en offset voltages voor Vcore en SoC
-Alle RAM subtimings
Dat zijn de twee dingen die ik zo uit mijn hoofd kan bedenken die je gewoon wil hebben met een X470 bordje.
Toegegeven moet worden dat die opties wel aanwezig zijn op mijn Ultra Gaming, echter het is gewoon niet overzichtelijk en handig in gebruik. En met de laatste BIOS-update (3Fg) is het er niet beter en stabieler op geworden allemaal. En dan wil ik het nog niet eens hebben over de brakke software van Gigabyte (AppCenter anyone?DaniëlWW2 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 11:08:
[...]
Ik vraag me trouwens wel af wat je nu wel hebt qua opties. Veel opties zijn bonus en fijn om te hebben, maar de basis lijkt soms ook te ontbreken bij Gigabyte, naast de waardeloze UI.
Specifiek dus:
-manual en offset voltages voor Vcore en SoC
-Alle RAM subtimings
Dat zijn de twee dingen die ik zo uit mijn hoofd kan bedenken die je gewoon wil hebben met een X470 bordje.

Maar goed, all that talk ... Ik heb zojuist dus een ASUS ROG Crosshair VII Hero besteld ...
Als ik de reviews mag geloven: betere stroomvoorziening, nóg meer features (on-board knoppen) én uit eigen ervaring: een beter/strakker BIOS + overzichtelijke software.
Met een beetje geluk, als mijn agenda het toelaat, kan ik hem dinsdagavond inbouwen.
Dus, hoe voelt dat nou met een rib uit je lijf getrokken?Yonix schreef op zondag 27 mei 2018 @ 11:20:
[...]
Toegegeven moet worden dat die opties wel aanwezig zijn op mijn Ultra Gaming, echter het is gewoon niet overzichtelijk en handig in gebruik. En met de laatste BIOS-update (3Fg) is het er niet beter en stabieler op geworden allemaal. En dan wil ik het nog niet eens hebben over de brakke software van Gigabyte (AppCenter anyone?).
Maar goed, all that talk ... Ik heb zojuist dus een ASUS ROG Crosshair VII Hero besteld ...![]()
![]()
Als ik de reviews mag geloven: betere stroomvoorziening, nóg meer features (on-board knoppen) én uit eigen ervaring: een beter/strakker BIOS + overzichtelijke software.![]()
Met een beetje geluk, als mijn agenda het toelaat, kan ik hem dinsdagavond inbouwen.
Maar die C7H zal denk ik iets beter voldoen. Verder doet betere stroomvoorziening geen recht aan wat dat bord werkelijk heeft. Er zijn genoeg X299 borden die het slechter hebben, en die hebben het harder nodig.
Verder begrijp ik het sentiment wel. Ik zat vorig jaar te dubbel tussen een Gigabyte B350 Gaming 3 en een ASUS Prime X370-Pro. De eerste toen gekocht omdat ik €20 wou besparen. Daar heb ik zoveel spijt van gekregen dat ik nu al maanden de ASUS heb, tot goede tevredenheid. Het enige probleem lijkt te zijn dat dit bord niet erg goed is met snel geheugen. Zomaar een setje B-die kopen zit er waarschijnlijk niet in. Ik hoop dus echt dat Zen 2 veel minder gevoelig is, want anders ben ik bang dat ik volgend jaar ook een nieuw bordje koop. Vrijwel zeker een ASUS want die maken gewoon de beste highend borden, met gemak.
Dat eerste bordje moet ik ook nog steeds verkopen, maar ik stel het steeds uit omdat ik me zowat schuldig zou voelen als ik het verkoop aan iemand die niet weet dat het eigenlijk best een matig ding is. Eigenlijk wil ik er ooit een HTPC, oke eigenlijk meer een veredelde DVD speler rond bouwen, maar geen idee of het ervan komt.
Op Z470 vlak, hoe is daar de competitie tussen Asus, Msi en AsRock?
Van AsRock lees ik soms supergoede berichten en soms wordt het compleet afgekraakt. Ik heb er zelf nog nooit één gehad.
Asus heeft een behoorlijke selectie. Daar is het erg de vraag wat win je met een $210 model vs een $140 model. Vast meer RGD ledjes, wifi, bluetooth en extra USB ports.
Die van MSI komen niet zo spannend over. Maar dat kan ook komen doordat ik nu zo al ingeprogrammeerd ben om overal RGB leds te zien.
Onder de Z470 moederborden hoop ik vooral het model te vinden dat: (1) niet absurd duur is, (2) goede performance + koeling heeft dmv heatsinks ed (3) een degelijke bios om het e.e.a. te kunnen tweaken (4) geen rare issues waarbij bijv. je NVMe SSD langzaam gefrituurd raakt door je videokaart
Any sufficiently advanced technology is equivalent to magic.
[ Voor 4% gewijzigd door Razkin op 27-05-2018 11:47 ]
© ocf81 1981-infinity
Met de UI kan je nog leven, als het een high-end bord is dat gewoon features heeft. Nog steeds slecht voor een hardstikke duur bord, maar als het maar werkt. Minder acceptabel is een slechte stroomvoorziening. Met de Gaming 7 is op zich niks mis. Het bord concurreert met de Taichi en M7. Ik zou de Gaming 7 eerder pakken dan de M7. Taichi valt over te dubben omdat ASRock soms wel stomme problemen met bios ontwikkeling lijkt te hebben.Razkin schreef op zondag 27 mei 2018 @ 11:46:
Er wordt van een mug een olifant gemaakt, er is echt niets bijzonders mis met de UI van de X470 Gigabyte borden.
Onder het niveau van de Gaming 7 is het gewoon vaak niet goed met Gigabyte en zijn ze derde of vierde keuze omdat zowel basale bouwkwaliteit als bios flink te wensen overlaat.
[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 27-05-2018 12:12 ]
Volgens mij zit er geen verschil in de bios'en van de X470 borden qua layout, het zijn de bord functies die dan de verschillen maken.
Overigens wat is er slecht aan? Je kan alles instellen dat nodig is om goed te OC'en, extreem overklokken gaat beter met een Hero die is uitgebreider, maar die is dan ook duurder.
Tegenwoordig is een merk afvallen vanwege één bord(of GPU wat dat betreft) gewoon niet te doen, _elk_ merk loopt te kloten omwille van centen. Asus TUF serie, MSI met underpowerd VRM's, Asrock met geheugen ondersteuning enz.
Algemene indruk van de AM4 borden volgens Buildzoid YouTube: Buildzoid's thoughts on most of the available X470 motherboards ...
[ Voor 12% gewijzigd door Razkin op 27-05-2018 12:17 ]
Ik val Gigabyte niet af om een product, maar om veel producten. Van hun magere Radeon kaarten, tot een lange lijst van slechte bordjes die ze de afgelopen jaren hebben. Gigabyte komt nu met borden met slechtere VRM's dan MSI en problemen met bios in UI en functionaliteit. Hoe moet ik er dan nog positief over zijn? Ik kan ook eigenlijk altijd wel een beter product bedenken dat die van Gigabyte.Razkin schreef op zondag 27 mei 2018 @ 12:15:
@DaniëlWW2
Volgens mij zit er geen verschil in de bios'en van de X470 borden qua layout, het zijn de bord functies die dan de verschillen maken.
Tegenwoordig is een merk afvallen vanwege één bord(of GPU wat dat betreft) gewoon niet te doen, _elk_ merk loopt te kloten omwille van centen. Asus TUF serie, MSI met underpowerd VRM's, Asrock met geheugen ondersteuning enz.
Algemene indruk van de AM4 borden volgens Buildzoid YouTube: Buildzoid's thoughts on most of the available X470 motherboards ...
Idem voor de Radeen kaarten. Gigabyte is zo ongeveer het slechtste merk dat je kan kiezen voor AMD videokaarten. Natuurlijk zijn zaken zoals de huidige TuF borden gewoon belachelijk slecht, maar Gigabyte maakt het bonter dan de andere drie. Een paar jaar geleden, toen Gigabyte nog UD bordjes maakte waren ze gewoon goed. Dat zijn ze nu niet meer.

Oh Gigabyte videokaarten, ja dat is niet best. Ken iemand met een 6x Asus 1060 rig en een 6x Gigabyte 1060 rig mag jij raden welke dode fans hebben na een jaar
Ik verwacht niet dat iemand positief over een merk of een produkt is, maar als er aangegeven wordt dat er een gebrek aan is, noem dat gebrek en geen algemeen issue. Er wordt te vaak door jan en alleman maar iets nagepraat zonder dat men zelf nadenkt of zelf ervaring met iets heeft.
Nu heb ik nog nergens gelezen welke issue Gigabyte heeft bij hun huidige X470 borden op bios gebied. Ik heb een Gaming 7 Wifi en merk geen gebreken, en vergeleken met m'n Asrock B85M-ITX is de layout geweldig, dus ik begrijp niet waarom men blijft zeggen dat het bios matig is en dan doel ik op enkel X470, dit is immers een AM4 topic.
M'n eerste Gigabyte bord was een s775 EP-45UD nog iets nog iets, geweldig bord en had ook veel meer een high end gevoel dan de Gaming 7 Wifi.
Nou ben ik niet echt een nerd en ik zit niet heel de dag te benchen met een halve taaie dus alles standaard, Flair x C14 erin en profiel nr 1 kiezen geen centje pijn, en verder zal het me worst wezen.
Je koopt de goedkoopste en weet wat je krijgt, ik wil ook wel een cabriolet maar er is ook nog zoiets als woon werk verkeer.
[ Voor 7% gewijzigd door br00ky op 27-05-2018 13:03 ]
Ik heb al een vermoeden ja.Razkin schreef op zondag 27 mei 2018 @ 12:36:
@DaniëlWW2
Oh Gigabyte videokaarten, ja dat is niet best. Ken iemand met een 6x Asus 1060 rig en een 6x Gigabyte 1060 rig mag jij raden welke dode fans hebben na een jaar

Ook niet vreemd aangezien de kaarten vaak ook oppervlakte voor koelblokken missen en toch al luidruchtig draaien.
Ik heb zelf de nodige dingen gehad met mijn B350 Gaming 3. Ik merkte dat ik heel vaak moest zoeken om een setting in de bios te vinden omdat alles zo onlogisch ingedeeld was. Verder miste ik zaken zoals een manual Vcore voltage op een bordje dat me destijds €140 heeft gekost. Ook geen enkele hulp als het om RAM ging zoals D.O.C.P zoals ASUS bordjes hebben die wat timings van je RAM omzet. Nee, het bleef bij basale instellingen voor RAM en dat was het. Alles was gewoon zeer basaal en gebrekkig. Verder heb ik tweemaal gehad dat ik en bios flashte en het bord zichzelf brikte en hersteld moest worden met de dual bios. Dat is het enige goede dat ik over het bordje kan zeggen, de tweede bios chip die herstelde, als ik die na lang aanklooien aan de praat kreeg, want dat ging ook niet soepel. Dat is niet veel.Ik verwacht niet dat iemand positief over een merk of een produkt is, maar als er aangegeven wordt dat er een gebrek aan is, noem dat gebrek en geen algemeen issue. Er wordt te vaak door jan en alleman maar iets nagepraat zonder dat men zelf nadenkt of zelf ervaring met iets heeft.
Qua hardware gebruikt Gigabyte echt super crappy mosfets en de "heatsink" is echt een grap. Het enige goede was de ALC 220 audiochip. Alles bij elkaar kan ik betere borden bedenken waar ze aan features en of bouwkwaliteit hebben gedacht. Al had Gigabyte gekozen voor een crappy VRM met zes fasen en een klein beetje metaal voor de heatsink, dan was het al veel beter geweest voor B350. Aangezien Gigabyte die moeite niet eens neemt, heb ik gewoon grote problemen met vrijwel hun gehele lijn aan moederborden. Dat de Gaming 7 nu goed is, rechtvaardigt het niet. Sterker nog, ze hebben de Gaming 5 van X370 ook flink gedowngrade met X470.

Mijn spul is nu ook echt besteld, 2700X etc.
(heb ook een Aorus 1080TI Extreme maar daar heb ik nog niks negatiefs overgezien, MSI moederborden lees ik genoeg negatieve zaken over juist nu met x470's.
[ Voor 26% gewijzigd door The Chosen One op 27-05-2018 13:15 ]
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
Dus ik heb een ander moederbord gekocht, maar niet een Gigabyte. Het is Asrock Taichi met 2600x geworden.
[ Voor 3% gewijzigd door Derby op 27-05-2018 13:28 ]
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
Ik heb geen ervaring met de 3xx borden en ook niet naar gekeken omdat Ryzen 1 niet interessant was, maar dat klinkt idd niet best en terecht dat je met een scheef ook naar Gigabyte kijkt, zeker als je dan ook bedenkt dat zelfs na 2 pogingen hun top(b) Z370 bord ruk is.
Ik heb een Asus Z87 en Z97 bord en beide hebben meerdere keren het bios corrupt gemaakt, dus persoonlijk niet al te beste ervaringen mee en die ervaring heeft mij ervan weerhouden om €50,- meer neer te leggen voor de C7H. Ik zou graag de C7H willen testen in direct vergelijk met de Gaming 7, maar heb en te weinig tijd en het voelt als simpelweg geld over de balk smijten
Alle low end x470 borden hebben crap VRM heatsinks, maar zolang je niet flink overklokt is dat niet zo'n probleem.
Qua VRM voor de Gaming 5/Ultra Gaming vind ik op reddit:
4+3 phases, Intersil ISL95712 PWM controller, highside ONSemi 4C10N + lowside ONSemi 4C06N per phase, 69A+46A amp rating
Kon zo snel geen review vinden die in gaat op de kwaliteit van deze fets, maar schijnt geen uitblinker te zijn ronduit crappy(als in gaat stuk/kan cpu niet op stock opf lichte OC voeden) kan ik geen basis voor vinden. Dezelfde fets als de Gaming K3 en K5, de MSI Gaming Plus gebruikt 4C024 en 4C029 en op basis van de spec sheet zijn die idd beter.
Dan gaat het om prijs en de Gigabyte borden zijn duurder, dus wat betreft ben ik het met je eens dat je voor hetzelfde geld beter ergens anders naar kan kijken.
YouTube: Gigabyte Z370 Ultra Gaming V2.0 - Not worth Buying
Als ik naar het voltage aan het begin kijk, dan is dit ook een goede chip die weinig voltage nodig heeft. Zal waarschijnlijk de reviewchip zijn van Intel, en die zal ongetwijfeld cherry picked zijn. Dat is gewoon niet acceptabel.
Nu zal een 2700X met PBO niet bepaald onderdoen, en dat maakt het X470 ook onacceptabel. Een bord van een dergelijke prijs moet gewoon in staat zijn om full load te draaien, zelfs met een overclock. In het geval van AMD is het niet eens echt overclocken, maar het activeren van een X470 feature om automatisch het maximale uit je CPU te halen.
Derbauer heeft de V2 ook getest en komt met een 8700k@5,2GHz @1,41V op max 96 zonder airflow over de VRM's.
YouTube: Is GIGABYTE really THIS bad?
Ik dacht dat ook bij OC3D de V2 duidelijk beter was, maar zag wederom 100+ graden bij snel door het filmpje scrollen. Die resultaten spreken elkaar nogal tegen en is ook echt het verschil tussen acceptable en niet acceptabel.
Haal je de powerlimit van een 2700X eraf, dan doet die zeker niet onder voor een max OC 8700k nee.
Uh, dat is volgens mij een Gaming 7. Heel andere koek dat.Razkin schreef op zondag 27 mei 2018 @ 14:04:
@DaniëlWW2
Derbauer heeft de V2 ook getest en komt met een 8700k@5,2GHz @1,41V op max 96 zonder airflow over de VRM's.
YouTube: Is GIGABYTE really THIS bad?
Ik dacht dat ook bij OC3D de V2 duidelijk beter was, maar zag wederom 100+ graden bij snel door het filmpje scrollen. Die resultaten spreken elkaar nogal tegen en is ook echt het verschil tussen acceptable en niet acceptabel.
Haal je de powerlimit van een 2700X eraf, dan doet die zeker niet onder voor een max OC 8700k nee.
It happens.Razkin schreef op zondag 27 mei 2018 @ 14:13:
@DaniëlWW2
Oops, ik zie het ja. Dat heb ik verkeerd onthouden
Voor de goede orde, 8 fasen met elk een ISL99227B powerstage, Max 60A per powerstage. Dat is gewoon goed.