Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 00:48
Vraagje, miss offtopic

Ik heb een ryzen 1700 met de stock cooler en een gtx 770. Als het op stock (3.2 ghz) draait dan is er geen probleem. Max 65 graden vooral op zonnige dagen. Maar zodra ik overklok naar 3.5 of 3.7 dan schiet het naar 80 graden (na 3 minuten) en dat is in mijn ogen te warm.

Sowieso is het een stock cooler maar die gtx 770 wordt ook heel warm (ik weet oude generatie).

Dus ik wil een betere koeler. Nu snap ik dat een budget waterkoeler niet veel verschilt met een goeie aircooler. Maar ik vind het netter uitzien en ik ben van mening dat een waterkoeler beter koelt dan een aircooler als de kast in een kleine ruimte is. Mijn systeemkast zit in een beperkte ruimte. De gpu warmte stuurt de warmte door naar de cpu cooler waardoor er een heet-heet situatie wordt.

Dus ik wilde de corsair h60 (model 2018) aanschaffen. Deze is nu maar 65 euro. Is dat een goede waterkoeler? Miss ook voor in de toekomst als ik de 2700x (ruilen) wil halen.

Btw een asus x370 pro moederbord. Moederbord blijft overingens cool.

https://m.alternate.nl/Co...0&utm_source=tweakers.net

[ Voor 6% gewijzigd door pannalicour op 27-05-2018 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik heb het een beetje gehad met mijn gigabyte Aorus ultra gaming.
Na 2 keer een uitval is hij bij de 3e keer overleden zomaar uit het niets ,niets overklokt of wat dan ook.

Niet eens de kans voor kunnen krijgen ,dit is echt het eerste bord in 25 jaar pc's bouwen wat gewoon binnen 3 dagen kapot is.

Asus prime B350 plus er weer in en het draait weer super ! :)
Morgen even Azerty bellen..

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:16
Hoe oud is die voeding @Speedy-J ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Nu een jaar of 5 ,het is oud maar niet het probleem anders zou ik me oude setup ook niet kunnen draaien.
Voeding is nog top.

Het giga bord komt niet voorbij de ram LED ,cpu LED brand wel maar komt niet door die ram test heen.
Ook niet met een ander setje ram.

[ Voor 35% gewijzigd door Speedy-J op 27-05-2018 18:13 ]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyphrax
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04-2023
Thanks voor de Buildzoid video dat geeft weer wat extra inzicht. Hij lijkt sterk van mening dat je het beste naar Asus kunt kijken, tenzij Asus echt niets degelijks aanbied in de serie.

De Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming en het iets duurdere (maar bijna hetzelfde) broertje Gigabyte X470 Aorus Gaming 5 WIFI lijken dus geen goede keuzes. Deze hebben nog steeds dezelfde VRM issues als de X370 serie.

De Gigabyte X470 Aorus Gaming 7 WIFI is blijkbaar compleet anders en het parade paardje van Gigabyte, maar dan ook meteen een stuk duurder.

In de comments van de video zegt iemand dat "X470 Prime Pro and the X470-F ROG Strix Gaming actually have the same VRM".

Zodoende neig ik een beetje naar de Asus X470 Prime Pro. Asus kwaliteit en een fijne bios. Heeft één van jullie deze? Of ik moet meer geld uitgeven en voor een Asus ROG Strix X470-F of Asus ROG Crosshair VII gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Zyphrax op 27-05-2018 23:21 ]

Any sufficiently advanced technology is equivalent to magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zyphrax schreef op zondag 27 mei 2018 @ 22:36:
In de comments van de video zegt iemand dat "X470 Prime Pro and the X470-F ROG Strix Gaming actually have the same VRM".

Zodoende neig ik een beetje naar de Asus X470 Prime Pro. Asus kwaliteit en een fijne bios. Heeft één van jullie deze?
Ze hebben niet dezelfde VRM. ;)
De Prime Pro heeft "maar" 6x40A powerstages. De X470-F heeft 6x60A powerstages. Die laatste kan dus beduidend meer stroom leveren, en/of blijft koeler. Niet dat het nu werkelijk iets uitmaakt tenzij je aan de LN2 begint. Stel je hebt een 2700X die je pushed naar 180W met 1,4v. Zit je op 128,6A voor een VRM die maximaal 240A kan leveren. Natuurlijk kan de VRM dit alleen leveren als die zeer koel blijft, en dan bereik je nooit, maar je hebt met gemak een marge van 50A+. Beetje normale airflow in je kast en dan zal die nooit oververhit mogen raken, of zelfs maar echt heet.

Verder heb ik zelf een X370 Prime Pro. Er vanuit gaande dat ASUS niks doms heeft gedaan qua bios, en RAM overclocking heeft verbeterd, zie ik geen beter bordje onder de €200 voor AM4. Ik heb ook geen indicatie gezien dat ASUS iets doms heeft gedaan nee. :P

Ik heb in ieder geval al een succesverhaal als het gaat om RAM overclocking gevonden met de nieuwe C-die RAM (G.Skill Sniper X).
http://www.overclock.net/...pro-issues-successes.html

Aangezien de X370 Prime Pro botweg weigert met veel snellere RAM, is dit al een verbetering. :Y

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyphrax
DaniëlWW2 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 23:32:
[...]

Ze hebben niet dezelfde VRM. ;)
De Prime Pro heeft "maar" 6x40A powerstages. De X470-F heeft 6x60A powerstages. Die laatste kan dus beduidend meer stroom leveren, en/of blijft koeler. Niet dat het nu werkelijk iets uitmaakt tenzij je aan de LN2 begint. Stel je hebt een 2700X die je pushed naar 180W met 1,4v. Zit je op 128,6A voor een VRM die maximaal 240A kan leveren. Natuurlijk kan de VRM dit alleen leveren als die zeer koel blijft, en dan bereik je nooit, maar je hebt met gemak een marge van 50A+. Beetje normale airflow in je kast en dan zal die nooit oververhit mogen raken, of zelfs maar echt heet.

Verder heb ik zelf een X370 Prime Pro. Er vanuit gaande dat ASUS niks doms heeft gedaan qua bios, en RAM overclocking heeft verbeterd, zie ik geen beter bordje onder de €200 voor AM4. Ik heb ook geen indicatie gezien dat ASUS iets doms heeft gedaan nee. :P

Ik heb in ieder geval al een succesverhaal als het gaat om RAM overclocking gevonden met de nieuwe C-die RAM (G.Skill Sniper X).
http://www.overclock.net/...pro-issues-successes.html

Aangezien de X370 Prime Pro botweg weigert met veel snellere RAM, is dit al een verbetering. :Y
Ah ok, dus dan gaat het een beetje op tussen de Asus ROG Strix X470-F en de Asus ROG Crosshair VII?

Waarom worden PCs toch altijd duurder als je aan het uitzoeken bent?
Het is net als met vakanties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zyphrax schreef op zondag 27 mei 2018 @ 23:36:
[...]

Ah ok, dus dan gaat het een beetje op tussen de Asus ROG Strix X470-F en de Asus ROG Crosshair VII?

Waarom worden PCs toch altijd duurder als je aan het uitzoeken bent?
Het is net als met vakanties :)
Omdat zelfbeheersing lastig is als het om "oh shiny" gaat. :+
Ik vind het verder alle drie gewoon uitstekende bordjes en het ligt eraan wat je kan verantwoorden aan jezelf. Wil je er gewoon geld tegenaan gooien, dan is de C7H je bord. Wil je besparen dan eerder de Prime Pro. De X470-F zit ertussen. Dat bord bied wat extra dingen zoals ROG exclusieve software en een iets betere VRM, maar het PCB is identiek. Qua RAM overclocken hoef je denk ik niks extra's te verwachten. Verder zit de X470-F een beetje lastig qua prijs. Voor een klein beetje meer heb je al een bord zoals de Gaming 7 of Taichi. Van de Taichi weet ik weinig, en voor de Gaming 7 kan je @Razkin vragen. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Ham
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-07-2023
Fleximex schreef op zondag 27 mei 2018 @ 10:46:
[...]

Ik denk dat je eerder naar ervaringen met de Ryzen 2000 serie moet zoeken dan naar ervaringen met een specifiek moederbord. Virtualisatie is volgens mij een functie van de processor, niet van het moederbord.
"Your motherboard must support IOMMU mapping as well as the same Intel VT-d or AMD equivalent."

Het gaat me meer om de correcte iommugroepen implementatie. Kunnen de Sata poorten apart toegewezen worden. Kan ik het M2 slot gebruiken tegelijkertijd met 6 sata poorten en 2 gpu's die allemaal anders toegewezen kunnen zijn.
Intel borden schijnen daar geen problemen mee te hebben omdat intel voorschrijft hoe iommu moet worden geimplementeerd op al hun borden. Hoop dat AMD iets vergelijkbaars doet maar dat is tot nu toe nergens duidelijk te vinden.

Kan ook zijn dat het nu allemaal gewoon goed werkt en dat ik er daarom weinig over kan vinden.
Of dat ik er gewoon nog te weinig van snap hoe het precies werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:45
@Jan Ham
Voor zover ik heb kunnen vinden kan je helaas de SATA poorten niet los aan een VM toekennen bij de Gaming 7 iig.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:54
@Jan Ham

Verwijderd schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 20:37:
[...]

Wendell is trouwens het meest te spreken over Taichi en G5 voor PCIe-passthrough omdat deze moederborden de IOMMU redelijk goed in orde hebben. Het zegt niet alles maar het is een goed teken als die bedrijven oog hebben voor dit soort details die lang niet altijd goed verzorgd worden.
Dit gaat wel over X370 en is totaal niet concreet maar het is iets ;)
Het is inderdaad heel moeilijk te vinden. Ik zie meer mensen die jouw vraag hebben en (nog) geen antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-09 21:24

The Chosen One

Zie signature!

Eh dit was de link die ik had gebookmarked voor zo'n ramtest die was aanbevolen; https://www.karhusoftware.com. Alleen die site is al paar dagen dood. Bestaat dat prog nog?

Nog andere suggesties? Zag er laatste 2 hier voorbijkomen waarvan dit er 1 was. Memtest86 was het ieg niet, die gebruikte ik eerder altijd.

-

Nu een Windows 10 USB installation disk gemaakt. Ook ff Lan drivers ieg ff gepakt gezien die het belangrijkste zijn. Staan er verder nog belangrijke drivers bij? Voornamelijk bij "utility" gedeelte gezien ik alle normale drivers wel download.
Weet bijv niet wat dat "@BIOS" gedeelte moet zijn. Chipset drivers staan daar los al boven vermeld.

https://www.gigabyte.com/...support-dl-driver-chipset

(ps. kan ik alle zipped files gewoon op de usb disk zelf zetten en thats it of uitpakken?)

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Jan Ham
De mapping naar IOMMU zou in ieder geval sterk zijn verbeterd, bij veel X470-modellen zie je dit out of the box goed geregeld waar je bij X370 een paar maanden moest wachten.voordat dit werkte. Uit mijn hoofd doen ASRock en Asus dit nu prima, ik durf niets te zeggen over Gigabyte.
Houd het Youtube-kanaal Level1Linux, het forum van Level1Tech/Level1Linux en Phoronix in de gaten, daar vind je voor zo ver ik het weet de meeste informatie hierover. Ik kan op basis van Level1Linux met zekerheid zeggen dat er AM4-moederborden zijn waarbij de mapping prima in orde is, ik raad je aan om de laatste video's hierover te bekijken waarin Wendell het een en ander erover uitlegt.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2018 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPompidom
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 11:33
Vorige week de 1700X vervangen door een 2700X op een crosshair VI met bios 6101, maar ben toch wel geschrokken van de hogere temperaturen, zelfs met een kraken X52 waterkoeling. De 1700X zat idle op 28 en de 2700X rond de 39 graden ( ja, het is warm buiten, maar ik heb airco, dus gewoon 21 graden binnen).

Vandaag komt de Crosshair VII binnen, met X470 chipset. Ben erg benieuwd naar de verschillen, al lees ik, dat ik weinig hoef te verwachten van Precision Boost 2.0. Iemand al ervaringen?

Ps. Ik heb als experiment ook eens een heel andere koelpasta geprobeerd, de IC Diamond 7 carat, die het een stukje beter zou moeten doen, dan Artic Silver.

[ Voor 13% gewijzigd door MrPompidom op 28-05-2018 14:59 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

MrPompidom schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:57:
Vorige week de 1700X vervangen door een 2700X op een crosshair VI met bios 6101, maar ben toch wel geschrokken van de hogere temperaturen, zelfs met een kraken X52 waterkoeling. De 1700X zat idle op 28 en de 2700X rond de 39 graden ( ja, het is warm buiten, maar ik heb airco, dus gewoon 21 graden binnen).

Vandaag komt de Crosshair VII binnen, met X470 chipset. Ben erg benieuwd naar de verschillen, al lees ik, dat ik weinig hoef te verwachten van Precision Boost 2.0. Iemand al ervaringen?

Ps. Ik heb als experiment ook eens een heel andere koelpasta geprobeerd, de IC Diamond 7 carat, die het een stukje beter zou moeten doen, dan Artic Silver.
Ja 12nm heeft meer lekstroom. Precies de reden dat ze onder erg goede koeling hoger kunnen klokken maar daarom worden ze ook warmer.

Ik heb de 2700x een tijdje op een c6e gehad en daarna op een c7h. Het boost gedrag tussen beide borden is identiek. Dezelfde snelheden werden behaald en de benchmarks geven identieke resultaten.

Het enige verschil is dat ik mijn ram nu veel hoger kan klokken. Ik kom tot 3733 ipv slechts 3333 met dezelfde kit.

Offtopic: is de 1700x al verkocht? Ik heb daar wel interesse in namelijk.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPompidom
Blaat schreef op maandag 28 mei 2018 @ 15:18:
[...]

Ja 12nm heeft meer lekstroom. Precies de reden dat ze onder erg goede koeling hoger kunnen klokken maar daarom worden ze ook warmer.

Ik heb de 2700x een tijdje op een c6e gehad en daarna op een c7h. Het boost gedrag tussen beide borden is identiek. Dezelfde snelheden werden behaald en de benchmarks geven identieke resultaten.

Het enige verschil is dat ik mijn ram nu veel hoger kan klokken. Ik kom tot 3733 ipv slechts 3333 met dezelfde kit.

Check. Ga op de c7h wel eens spelen met de fans. Ik heb ook G-skill Trident-Z en die kon ik op de 6 al op 3600 zetten, en dat bleef stabiel. Al draai ik op 3200 nu.

De 1700X is al weg, samen met de c6H. Na het swappen gaat dit leuke setje naar een nieuwe freak. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
Blaat schreef op maandag 28 mei 2018 @ 15:18:
[...]

Ik heb een 1700X en ik zit te denken om hem te swappen voor een 2700X. Mocht je interesse hebben dan DM me maar.

Merk je overigens echt verschil met die geheugen snelheden? Ik heb zelf pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ op 3200mhz draaien XMP profile aan op mijn huidige moederbord. Ik zou het eens kunnen proberen om deze hoger te draaien, maar wat ik heb gelezen ga je qua snelheid werkelijk niks merken.

[ Voor 20% gewijzigd door Recon24 op 28-05-2018 15:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:11
O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7PIYg4t7XDzpbCEyhyfzWVMV/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wLhl2zoAVoMyW1wERdQtL8LW/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9CKKa7jBlVkX1e6Rv0W9OPEM/medium.jpg

Wat een beest van een moederbord! :9~ _/-\o_ Helaas heb ik morgenavond pas de tijd om hem in te bouwen. ;(

/me Yonix is one happy camper! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Derrick schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 21:27:
Dat het er niet goed op zit zou zeer frappant zijn: ik gebruik de officiële NM-AM4-UxS mounting kit om de koeler te bevestigen. De spread van de paste leek mij ook normaal. Maar ik zal alles uit de kast halen op de doos testen kijken of dat helpt.
Ik vraag me toch af of het probleem nu is opgelost want het is wel ineens erg stil bij tweakert derrick >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derrick
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-09 12:40
regmaster schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:21:
[...]

Ik vraag me toch af of het probleem nu is opgelost want het is wel ineens erg stil bij tweakert derrick >:)
Ik heb voorlopig geruild met een 1800x van een vriend.
Die idlet nu lekker op 38 graden in idle en tijdens aida64 67 graden max op non 100% fan speed.

Mijn 2700X op zijn Crosshair VI draait ook nog een stuk koeler (10+ graden) dan mijn VII maar dat komt door verschil in voltages: 2700x allcore voltage bij hem zit op 1.24v en bij mij 1.37.

Ook zorg Asus Aura service voor constant boosten in idle.

Conclusie: koeler is goed ik moet kijken naar bios settings.

Ik zal een bios flashback doen. Kijken als dat werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
@DaniëlWW2, dat GIGABYTE nu zo weinig moeite steekt in hun stroomverziening is best makkelijk te verklaren. Ze hebben de hele voorraad aan mijn huidige "bordje" besteed.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/n2yQTJ/E163378_F_A3_EA_4_D6_E_A3_D3_266_FC5747_DD0.jpg
The title of this review is ‘OC Oriented Orange Overkill’. One feature in particular on the Z77X-UP7 is mildly described as ‘overkill’ – the power delivery. Since Computex 2012, Gigabyte have been getting to grips with International Rectifier’s IR3550 60A PowIRstage, a high efficiency, small footprint power delivery IC designed to supply power and produce less heat while doing it. The IR3550 is not a cheap IC, with IR’s own website quoting $2.65 each when purchased in units of 10k, meaning ‘~$3.20’ each when on a motherboard. Gigabyte decide to use 32 of them on the Z77X-UP7 (~$100, or 1/4 of the overall price), and are often showcasing up to 2000W of deliverable power through the platform. This is despite an i7-3770K requiring <100W at stock, ~250W at 5 GHz and ~600W on crazy 6.8 GHz liquid nitrogen overclock scores. Having 32 IR3550s on the board is complete overkill – no extreme enthusiast power user will ever need to come close to half the 2000W of deliverable power.
:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kijk, dat is nou een fatsoenlijke stroomvoorziening. :P _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom hebben mensen zoveel moeite met de gulden middenweg te vinden? Van het ene uiterste slaan ze naar het andere uiterste door, in dit geval Gigabyte. :N
Gewoon voldoende goed spul erop dat je op een normale manier (geen stikstof) kan overklokken met alle CPU's die in de toekomst op de moederbord kunnen voor een bordje van tegen de €150, dat is alles wat de klanten nodig hebben.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2018 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Derrick schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:59:
[...]

Ik heb voorlopig geruild met een 1800x van een vriend.
Die idlet nu lekker op 38 graden in idle en tijdens aida64 67 graden max op non 100% fan speed.

Mijn 2700X op zijn Crosshair VI draait ook nog een stuk koeler (10+ graden) dan mijn VII maar dat komt door verschil in voltages: 2700x allcore voltage bij hem zit op 1.24v en bij mij 1.37.

Ook zorg Asus Aura service voor constant boosten in idle.

Conclusie: koeler is goed ik moet kijken naar bios settings.

Ik zal een bios flashback doen. Kijken als dat werkt.
Ik vind 38 graden idle voor een 1800x ook best veel, dat kan makkelijk 10 graden minder. Welke programma's gebruik je om de temps te meten? Mijn 2700x, geklokt op 4.2 Ghz allcore @ 1.28v is in idle 29 graden in een kamer van ruim 24 graden. Een 1800x is sowieso een paar graadjes koeler door lager stroom gebruik. Ik lees wel wat problemen over de Crosshair 7 met de diode voor de cpu, maar dat kan ook exemplarisch zijn. Een RMA kun je ook nog overwegen. Sommigen hier vinden dat onzin maar als iets niet lekker werkt moet je op een gegeven moment stoppen met klooien en een rma aanvragen. Zeker om een hele hoop frustratie weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:57

Louw Post

Cerenas

Heb hier de 1600 en die blijft ook maar rond de 35 idle. Wat ik ook raar vond is dat ik erachter kwam dat de cpu niet terugklokt, zoals dat vroeger wel was? Hij blijft op de 3+Ghz hangen, kan dat kloppen?

Dit i.c.m. een MSI B350M Gaming Pro en Cryorig H5 Universal CPU koeler.
(Rest van de hardware: inventaris: Computer )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
Louw Post schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 08:02:
Heb hier de 1600 en die blijft ook maar rond de 35 idle. Wat ik ook raar vond is dat ik erachter kwam dat de cpu niet terugklokt, zoals dat vroeger wel was? Hij blijft op de 3+Ghz hangen, kan dat kloppen?

Dit i.c.m. een MSI B350M Gaming Pro en Cryorig H5 Universal CPU koeler.
(Rest van de hardware: inventaris: Computer )
Mijn stock 1600X clockt terug naar +/- 2GHz en de stock 1700 naar rond de 1,6GHz volgens mij. Je moet zorgen dat je in Windows de minimum processor state op 50% of lager of iets staat. Beetje uittesten.

Hoe warm is de ruimte waarin jullie PC nu staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:57

Louw Post

Cerenas

Fleximex schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:02:
[...]

Mijn stock 1600X clockt terug naar +/- 2GHz en de stock 1700 naar rond de 1,6GHz volgens mij. Je moet zorgen dat je in Windows de minimum processor state op 50% of lager of iets staat. Beetje uittesten.

Hoe warm is de ruimte waarin jullie PC nu staat?
Had dat al een beetje geprobeerd om het lager te zetten en ook de power savings power plan te gebruiken, maar leek niet te helpen. Ik gebruik momenteel weer de Ryzen power plan (waarbij de minimum cpu state op 90% staat volgens mij). Zou er in de bios ook iets ingesteld moeten worden? Voorheen (bij oudere generatie) moest je Cool'n'Quiet aan hebben, maar die staat standaard uit zag ik.

Temperatuur bij mij thuis is momenteel rond de 25 graden in begin van de avond (door het warme weer natuurlijk), maar ook als het wat koeler is zit de cpu rond die temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Downclocken is overigens niet van belang, mijn 1600 draait altijd op 3800 en is nu idle tdie van 27c, met een kamer temperatuur van 25.
Oftewel: Hij is vrijwel volledig uitgeschakeld ook al draait hij op hoge clockspeed.
Dit is op het AMD Ryzen balanced power plan.

Actually Hardcore Overclocking heeft daar een interessante video over gemaakt vorig jaar:

[ Voor 31% gewijzigd door unfor op 29-05-2018 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Windows had nu ook het powerplan zelf aangepast toch? Welke keuzes heb je nu dan voor amd? In principe mirrored van Intel opties?

En een update van mijn post op vorige pagina; de website werkt weer. :)

new pc build/installation tools; Windows USB installation, LAN drivers (en wat andere gelijk maar) erbij op. Case/MB manual, cooler installation vid. Nog iets? (PM om het hier iets meer ontopic te houden)

[ Voor 35% gewijzigd door The Chosen One op 29-05-2018 13:20 ]

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derrick
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-09 12:40
regmaster schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 07:42:
[...]

Ik vind 38 graden idle voor een 1800x ook best veel, dat kan makkelijk 10 graden minder. Welke programma's gebruik je om de temps te meten? Mijn 2700x, geklokt op 4.2 Ghz allcore @ 1.28v is in idle 29 graden in een kamer van ruim 24 graden. Een 1800x is sowieso een paar graadjes koeler door lager stroom gebruik. Ik lees wel wat problemen over de Crosshair 7 met de diode voor de cpu, maar dat kan ook exemplarisch zijn. Een RMA kun je ook nog overwegen. Sommigen hier vinden dat onzin maar als iets niet lekker werkt moet je op een gegeven moment stoppen met klooien en een rma aanvragen. Zeker om een hele hoop frustratie weg te halen.
Ik gebruik de laatste versie van HWinfo64. 29 graden is wel erg koel. Ik heb dezelfde omgevingstemperatuur dmv airconditioning.
1.28V lijkt wel een golden chip te zijn. Dat is stabiel onder stress?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Nou, morgen is het dan eindelijk zover en zal PostNL het volgende komen brengen:
  • Asus X470-I Gaming
  • 2700X
  • GSkill 3200 C14 (Samsung B-Die dus)
  • Samsung 970 EVO (1TB NVMe SSD)
Ooit moet het in een Ghost S1 gaan passen:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DPxbD9tXcAAJwsb.jpg

Maar die switch zal plaatsvinden ergens begin najaar gok ik zo, want ze worden nog niet geleverd :+.

Daarom voor de rest dan voorlopig (de voeding en videokaart zullen tegen die tijd ook vervangen moeten worden wegens hun formaat):
  • GTX 1080 (Palit GameRock)
  • H115i
  • RM850i
  • CT1000MX (1TB SSD)
  • CT256MX (256GB SSD)
  • 850 EVO (500GB SSD)
  • 850 EVO (500GB SSD)
Bordje heeft 2 M2 sloten en 4 SATA poorten. Voor nu zal ik dus 1 slot als bootdrive gebruiken en de 4 SATA poorten vullen met SSDs. Slow storage is zo 2008 :+. Eigenlijk wel een schandalige upgrade 1400 euro voor de disk, wat RAM, CPU en moederbord. Dat komt al in de buurt van het high-end gamesysteem in de best buy guide, terwijl het niet eens een spannende set is. Ik zal morgen wel een foto maken van dit mini bordje i.c.m. de 3 slot GPU en eventueel met de belachelijke grote kast die er nog staat (Corsair Air 540). Verder kan ik dan eindelijk de AM4 bracket kit voor de H115i gebruiken die Corsair 3 april 2017 heeft gestuurd. :D

Nu alleen nog bedenken wat ik met die andere componenten ga doen. Ik heb een werkende 2600K build die nog altijd prima functioneert al zit daar wel een opa van een PSU in (Corsair TX750W uit 2007). In die tijd deed ik nog regelmatig CFX/SLI opstellingen (5870, 6970, GTX680) en dus was de RM850i ook op de groei genomen, omdat ik toch altijd lang met een voeding doe en dan is die 20 euro extra van te voren investeren het over het algemeen wel waard. Maar vanaf morgen heb ik dus een functionerende 2600K build en ook nog eens een 3770K met 32GB RAM en een highend moederbord met een belachelijke stroomvoorziening over.

Ik heb mezelf het excuus ingefluisterd dat het nieuwe moederbord volgend jaar ook weer kan worden gebruikt voor Zen 2, maar ik heb er zo mijn twijfels bij dat het dan niet gewoon weer een hele nieuwe set gaat worden i.v.m. betere chipset etc...

[ Voor 43% gewijzigd door Paprika op 29-05-2018 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:56

Apoca

Array Technology Industry

Paprika schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 20:29:
...ook weer kan worden gebruikt voor Zen 2, maar ik heb er zo mijn twijfels bij dat het dan niet gewoon weer een hele nieuwe set gaat worden i.v.m. betere chipset etc...
Ligt der maar net aan wat ze allemaal aan de Zen 2 versleutelen, als je de vergelijkingen tussen X370 vs X470 bekijkt en wat de winst effectief onder aan de streep is met de nieuwe 2XXX serie dan is die nu niet echt schokkend :)

YouTube: X470 vs. X370 Chipset Differences, Benchmark, & Specs Comparison

[ Voor 11% gewijzigd door Apoca op 29-05-2018 21:56 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Derrick schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 17:11:
[...]

Ik gebruik de laatste versie van HWinfo64. 29 graden is wel erg koel. Ik heb dezelfde omgevingstemperatuur dmv airconditioning.
1.28V lijkt wel een golden chip te zijn. Dat is stabiel onder stress?
Golden chip zou ik niet zeggen maar deze schijnt wel redelijk vooraan gelegen te hebben. Een dag stressen met Prime small FTT's is geen enkel probleem, kan daarnaast ook nog gewoon browsen, mailen etc..
Best tevreden zo over de prestaties. Alleen ga ik wel mijn CM masterliquid 240 vervangen door of een be quite 360 AIO want de max temps lopen de laatste tijd, voor mijn gevoel, iets te snel op. Het lijkt wel alsof de CM steeds lastiger de warmte kwijt kan raken ook al draaien de fans op 100%. Ik heb deze dan ook al een tijdje dus zou met slijtage te maken kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Je wil juist het midden niet vooraan :+ ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yonix
Vanavond de ASUS RoG Crosshair VII Hero ingebouwd en de eerste indruk is zéér positief! Dit moederbord laat mijn RAM zonder problemen op 3200MHz lopen, iets waar de Gigabyte X470 Ultra Gaming wel problemen mee had.

Later deze week wil ik nog een fresh/clean install van Windows 10 doen om te kijken wat dat gaat brengen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08:03
Haha, en je sig al geupdate. Dat je daar nog tijd voor had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paprika schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 20:29:
Ooit moet het in een Ghost S1 gaan passen:
[afbeelding]
Net in de PW gekeken, het staat er niet in. :?
Slechte levering in Nederland of een erg oud model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Wordt niet los aangeboden. De rizer kabel kost al zo'n 90 euro inclusief btw dus die zit in de prijs erbij, verder heb ik zelf 't tophat setje erbij dus reken 300 met verzendkosten.

http://www.louqe.com

[ Voor 61% gewijzigd door Paprika op 29-05-2018 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat verklaart het.
Verder een leuk systeem, nog een AMD-kaart met een FreeSync-monitor (of FreeSync-hack ;)) of een G-Sync monitor en het is af.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2018 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 23:17:
Dat verklaart het.
Verder een leuk systeem, nog een AMD-kaart met een FreeSync-monitor (of FreeSync-hack ;)) of een G-Sync monitor en het is af.
Ik had een PG279Q, maar die ging stuk dus nu 'n 21:9 1440p met freesync in het midden en twee 16:9 1440p dell's aan de buitenkant. Ik mis het met wat ik nu doe niet, omdat de games die ik nu speel altijd wel de volle fps halen. Ik neig wel eerder naar de nieuwe Nvidia reeks dan AMD, maar dat is dan ook omdat die per tijdslijn beter zullen uitkomen om de build af te ronden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Paprika schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 23:21:
[...]

Ik had een PG279Q, maar die ging stuk dus nu 'n 21:9 1440p met freesync in het midden en twee 16:9 1440p dell's aan de buitenkant. Ik mis het met wat ik nu doe niet, omdat de games die ik nu speel altijd wel de volle fps halen. Ik neig wel eerder naar de nieuwe Nvidia reeks dan AMD, maar dat is dan ook omdat die per tijdslijn beter zullen uitkomen om de build af te ronden.
Begrijpelijk, AMD laat ons te lang wachten. Desalniettemin wacht ik op een AMD-kaart. ;)
Yonix schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:46:
Vanavond de ASUS RoG Crosshair VII Hero ingebouwd en de eerste indruk is zéér positief! Dit moederbord laat mijn RAM zonder problemen op 3200MHz lopen, iets waar de Gigabyte X470 Ultra Gaming wel problemen mee had.

Later deze week wil ik nog een fresh/clean install van Windows 10 doen om te kijken wat dat gaat brengen. :)
Waarschijnlijk was het met de Prime Pro niet anders geweest. Asus en ASRock deden het vanaf het begin veel beter met RAM dan de andere twee (drie als ik Biostar meetel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
[reclame]

Mocht iemand nog een leuk X470-bordje zoeken voor zijn/haar Ryzen-build: klik ;)

[/reclame]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Yonix schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:17:
[reclame]

Mocht iemand nog een leuk X470-bordje zoeken voor zijn/haar Ryzen-build: klik ;)

[/reclame]
Denk je niet dat mensen die in dit topic komen dat al hebben? :P

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
Blaat schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:41:
[...]

Denk je niet dat mensen die in dit topic komen dat al hebben? :P
Nou ik zit hier te lurken, vooral informatie aan het vergaren over mijn nieuwe build.
Zat zelf te denken aan dit moederbord ;-)

€ 316 AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed
€ 144 Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming
€ 180 NZXT H700i Zwart
€ 151 NZXT Kraken X62 (met AM4 support)
€ 25 NZXT Aer RGB140 Single Pack
€ 180 G.Skill Sniper X F4-3600C19D-16GSXWB
€ 91 Seasonic Focus Plus 550 Platinum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Protax schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:45:
[...]

Nou ik zit hier te lurken, vooral informatie aan het vergaren over mijn nieuwe build.

€ 180 NZXT H700i Zwart
Protax leeft! *O*

Alleen de Diablo 3 community niet meer zo heb ik gemerkt... :-(

Nou ja, kan je mooi weer een paar tientjes besparen op het mobo. Spijt krijgen van een dergelijk Ryzen systeem ga je iig per definitie niet.

Also, fotootje van mijn Crosshair 7 Hero in actie (klikbaar)!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SppAgpuUgHUJe9tJFdP9GNPi/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 14:31

ComputerHoed

Electronica <3

Blaat schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:05:
[...]

Protax leeft! *O*

Nou ja, kan je mooi weer een paar tientjes besparen op het mobo. Spijt krijgen van een dergelijk Ryzen systeem ga je iig per definitie niet.

[afbeelding]
Helemaal mee eens!
Ik kwam van een i5 6600K en ben overgestapt naar een Ryzen 2700X.
Geen spijt! _/-\o_

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyphrax
[...]

€ 180 NZXT H700i Zwart
De Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming heeft best wel issues met VRM dat warm wordt. Als je bereid bent iets meer uit te geven zou ik voor de Asus Prime X470 Pro gaan:
pricewatch: Asus PRIME X470-PRO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

€ 180 NZXT H700i Zwart
Ik raad jou aan om eens naar de X370/X470 Prime te kijken, betere RAM-support en goed genoeg voor overklokking. De RAM is met een grote afstand het belangrijkste voor de performance, veel belangrijker dan of dat je wel of niet (iets meer) overklokt.
Heb jij al een kast of ga jij die kopen? Ik zou namelijk een goede luchtkoeler aanraden in plaats van die Kraken X62, het is misschien minder hip maar naar mijn mening wel een betere keuze. Niet alleen kost het minder, het koelt minstens zo goed en het maakt minder lawaai. De enige maar is dat je een kast moet kiezen/hebben waar het goed in past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zyphrax schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:35:
[...]

De Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming heeft best wel issues met VRM dat warm wordt. Als je bereid bent iets meer uit te geven zou ik voor de Asus Prime X470 Pro gaan:
pricewatch: Asus PRIME X470-PRO
Of neem de X370, het performanceverlies is verwaarloosbar (sowieso niet meer dan 1-2%) maar het prijsverschil bedraagt 25-30%.

edit
Sorry voor de dubbelpost, ik lette even niet op.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2018 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
Blaat schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:05:
[...]

Protax leeft! *O*

[afbeelding]
Hi :9
Keuze voor het moederbord is omdat ik ook een Gigabyte videokaart heb, qua looks etc matched dat het best :P Maar ik zoals hieronder wordt gezegd, kan ik misschien beter voor een Asus bord gaan.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
Gister mijn 1700X omgewisseld voor een 2700X. Deze draait op een X370 mobo van MSI. Ik kan zeggen dat ik best tevreden ben met de performance en dat zelfs op een MSI X370 Gaming Pro Carbon. Qua boost haal ik op alle cores tot nu toe in games 4.1/4.2 max maar de 4.3 nog niet gehaald in games. Waar ik op mijn 1700X een manual OC had op 3.8Ghz op 1.29v heb ik nu weinig reden om een manual OC uit te voeren op de 2700X. Met Ryzen 2 vervanging ik mijn moederbord wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HardOCP take on: AMD's StoreMI Technology

"The Bottom Line

I don’t know if StoreMI will go over any better than Intel’s SRT did in the long run. This technology may be a more attractive option to a budget builder who doesn’t have the coin to drop on an SSD that’s larger than 256GB, and wants to go with a simple storage configuration. Guys like me with complex storage configurations in their systems won’t benefit from StoreMI because it doesn’t work with RAID. In fact, the controller can’t be in RAID mode for any AHCI / SATA disks that will be part of StoreMI. Ironically, this can benefit a lot of people but the people most likely to use this feature can’t. I can say this for StoreMI, it’s a cool technology and something I want to see AMD build on. StoreMI also something I think doesn’t just achieve parity with Intel’s SRT, but flat out beats it. There is simply no comparison between the two. AMD's approach is the most innovative I've seen out of so called "SSD caching" software. "

[ Voor 80% gewijzigd door Help!!!! op 30-05-2018 18:15 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Help!!!! schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 18:07:

"The Bottom Line

I don’t know if StoreMI will go over any better than Intel’s SRT did in the long run. This technology may be a more attractive option to a budget builder who doesn’t have the coin to drop on an SSD that’s larger than 256GB, and wants to go with a simple storage configuration. Guys like me with complex storage configurations in their systems won’t benefit from StoreMI because it doesn’t work with RAID. In fact, the controller can’t be in RAID mode for any AHCI / SATA disks that will be part of StoreMI. Ironically, this can benefit a lot of people but the people most likely to use this feature can’t. I can say this for StoreMI, it’s a cool technology and something I want to see AMD build on. StoreMI also something I think doesn’t just achieve parity with Intel’s SRT, but flat out beats it. There is simply no comparison between the two. AMD's approach is the most innovative I've seen out of so called "SSD caching" software. "
Zit je niet in het verkeerde topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom :?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Omdat dit het ervaringentopic is, en niet het niewstopic?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is dan ook geen nieuws maar zijn ervaring met StoreMI.

Dus alhoewel geen gewone gebruiker maar reviewer-gebruiker past dit imho beter hier dan in een nieuws topic.

En aangezien ik me ineens herinner dat ik TS ben heb ik dus gelijk :+ :P

[ Voor 62% gewijzigd door Help!!!! op 30-05-2018 20:21 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
Recon24 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:24:
Gister mijn 1700X omgewisseld voor een 2700X. Deze draait op een X370 mobo van MSI. Ik kan zeggen dat ik best tevreden ben met de performance en dat zelfs op een MSI X370 Gaming Pro Carbon. Qua boost haal ik op alle cores tot nu toe in games 4.1/4.2 max maar de 4.3 nog niet gehaald in games. Waar ik op mijn 1700X een manual OC had op 3.8Ghz op 1.29v heb ik nu weinig reden om een manual OC uit te voeren op de 2700X. Met Ryzen 2 vervanging ik mijn moederbord wel :P
Dat verschil van 300 MHz merk je echt? Sorry maar daar geloof ik echt niets van!
Ik snap, je wilt je aankoop goed praten maar je gaat het echt niet ergens in merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
unfor schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:26:
[...]

Dat verschil van 300 MHz merk je echt? Sorry maar daar geloof ik echt niets van!
Ik snap, je wilt je aankoop goed praten maar je gaat het echt niet ergens in merken.
Ik merk het wel degelijk en zeker in Star Citizen namelijk. Waarom zou ik daar over liegen?

[ Voor 4% gewijzigd door Recon24 op 30-05-2018 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Recon24 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:08:
[...]

Ik merk het wel degelijk en zeker in Star Citizen namelijk. Waarom zou ik daar over liegen?
Ik zeg niet dat je liegt, maar het verschil is wel kleiner dan jij denkt.
Zit in de aard van het beestje dat als je iets nieuws koopt het altijd goed voelt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
unfor schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:19:
[...]
Ik zeg niet dat je liegt, maar het verschil is wel kleiner dan jij denkt.
Zit in de aard van het beestje dat als je iets nieuws koopt het altijd goed voelt. :)
Ik zeg ook nergens dat het verschil enorm is, maar een degelijke stabiliteit is wel aanwezig.

Zit ik hier nou bij een psycholoog of een tech forum?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
Recon24 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:22:
[...]

Ik zeg ook nergens dat het verschil enorm is, maar een degelijke stabiliteit is wel aanwezig.

Zit ik hier nou bij een psycholoog of een tech forum?
Beide, want dat de performance merkbaar beter zal zijn van minder dan 10% hogere core clock op een cpu zit vrijwel zeker tussen de oren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 08:19
unfor schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:26:
[...]

Ik ben ook van een 1700x naar een 2700x over gegaan, maar dat verschil merk je wel degelijk. Daarbij ben ik ook nog van een all core overclock naar stock snelheden gegaan. Het is snappier, waarschijnlijk door de boost die tot 4.3 loopt.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
winwiz schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:28:
[...]

Ik ben ook van een 1700x naar een 2700x over gegaan, maar dat verschil merk je wel degelijk. Daarbij ben ik ook nog van een all core overclock naar stock snelheden gegaan. Het is snappier, waarschijnlijk door de boost die tot 4.3 loopt.
Ik snap dat je dat zegt om eerder genoemde reden, maar beter “voelen” geloof ik niet zo in. Ik geloof alleen in harde cijfers, en wat ik uit de benchmarks haal is dat de 2xxx cpu’s leuk zij als je nu bij Ryzen instapt, maar niet als upgrade voor de eerste serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 08:19
Ook in harde cijfers zie ik de verschillen hoor. Als je een jaar met een systeem werkt weet je hoe je systeem reageert. Na de overgang naar Ryzen 2xxxx voel je wel degelijk dat het anders is. Vergeet niet dat meer cores hoger in de turbo kunnen blijven en latency verminderd is. Daardoor kunnen deelprocessen meer dan de 10% snelheidsverschil opleveren. Niet altijd in cijfers uit te drukken maar net dat beetje snappier.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unfor schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:32:
[...]

Ik snap dat je dat zegt om eerder genoemde reden, maar beter “voelen” geloof ik niet zo in. Ik geloof alleen in harde cijfers, en wat ik uit de benchmarks haal is dat de 2xxx cpu’s leuk zij als je nu bij Ryzen instapt.
Het is ongeveer zo leuk als dat het was om van Skylake naar Kabylake te upgraden. Weinig extra waarde per extra bestede €.
Gemiddeld 10-15% extra in het geval van Ryzen2.
Iets om over na te denken, het probleem met harde cijfers is dat die slechts een deel van wat interessant is coveren. Je moet uiteindelijk proberen om harde cijfers te krijgen maar wat je ervaart kan prima dienen als basis om een onderzoekje te bedenken waarmee dat kan. In dit concrete geval is de hypthese redelijk dat Ryzen2 'snappier' voelt dankzij de lagere latencies voor geheugen (cache en RAM). Met de klokfrequentie heeft het waarschijnlijk minder te maken. AMD heeft cijfers gegeven over die latencies en die blijken te kloppen, afhankelijk van welke latency je bekijkt ligt die 10-35% lager. Dit vormt een belangrijk deel van die 10-15% extra gemiddeld bij Ryzen2, mensen staren zich onnozel blind op de klokfrequentie, daar zit een beetje winst maar de lagere latencies is veel belangrijker.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2018 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Mijn i5 2500k kan ook op 4+ Ghz lopen. Denk dat een Ryzen 2700X daar toch (relatief) rondjes om loopt.

[ Voor 28% gewijzigd door The Chosen One op 31-05-2018 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Dat is mooi maar ook meteen een compleet andere chip. Ryzen 1 en 2 hebben ongeveer dezelfde IPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Help!!!! schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 18:07:

"The Bottom Line

Zelf de Enmotus FuzeDrive Plus software aangeschaft voor mijn ASUS GL702ZC laptop. Wilde in eerste instantie een 1TB SSD aanschaffen om de pas aanschafte SSHD te vervangen. Hoewel de software (zeker de Plus versie 64€!) veel te duur is in mijn ogen ben ik wel blij dat ik het aangeschaft heb. Overigens de reden dat ik voor Plus gegaan ben is omdat ik niet mijn SSD in tweeën wilde delen alleen voor fuzedrive.

Ik gebruik een FuzeDrive bestaande uit een Samsung PM961 256GB met een Seagate FireCuda 1TB SSHD en 4GB RAM cache en ben best onder de indruk :) Heb het gevoel dat het hele systeem gewoon uit 1 grote SSD bestaat. Nu is 1TB niet erg veel maar heb wel de optie om later nog een 2-4tb schijfje aan te schaffen en de drive weer aan te passen.

StoreMI had imo dan ook eigenlijk geïntegreerd moeten zitten in alle Ryzen chipsets en is, zeker als het gratis is, best een goede feature.

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

unfor schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 07:03:
Dat is mooi maar ook meteen een compleet andere chip. Ryzen 1 en 2 hebben ongeveer dezelfde IPC.
Maar alsnog niet hetzelfde, dus 1 op 1 alleen naar Ghz kijken werkt niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ECP0WERS
HardOCP maakt 1 grote fout in dat citaat. Je kan ook een SSD met een (veel) grotere capaciteit gebruiken in welk geval een 256 GB partitie wordt afgesplitst. Het kan interessant zijn als je een systeem met een SATA en een NVMe hebt en jij het type gebruiker bent die in een korte periode vaak dezelfde programma's gebruikt die veel data moeten laden/schrijven (spellen, Matlab...).
The Chosen One schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 01:01:
Mijn i5 2500k kan ook op 4+ Ghz lopen. Denk dat een Ryzen 2700X daar toch (relatief) rondjes om loopt.
De klokfrequentie doet er inderdaad niet toe, het gaat om de combinatie van klokfrequentie en wat je per kloksignaal kan doen (een ingewikkeld technisch verhaal). Echter, kijk naar de single-threadscore van de 2700X en je ziet dat AMD op dit punt op het niveau van Skylake zit, dat is verdomd indrukwekkend! Ryzen1 zit net onder Broadwell. Uiteraard is dit bij exact dezelfde klokfrequentie: 3,5 GHz (Guru3D).
Wat is het verschil in 'IPC' tussen Skylake en Coffee Lake? Ik zal het later eens opzoeken (tenzij een van jullie het al plaatst, graag), nu even geen tijd.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2018 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
IPC zegt echter vrij weinig als de concurrent op een 20% hogere frequentie draait. De uiteindelijke frequentie wordt altijd meegenomen bij de ontwikkeling van een architectuur. Als architectuur A voor snelheid X is ontworpen en architectuur B voor snelheid Y dan is vergelijken op basis van IPC behoorlijk appels met peren vergelijken.

[ Voor 59% gewijzigd door Paprika op 31-05-2018 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn 7980XE verkocht (belachelijke overkill) en wil weer Ryzen. Wat zijn jullie ervaringen qua geheugensnelheid, kunnen de X470 bordjes inmiddels allemaal het geheugen op XMP instellingen stabiel draaien? Van mijn Intel rig houd ik een 2x8 TridentZ 3200C14 (Bdie) set over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Die heb ik sinds gisteren ook en die draai ik inderdaad ook op XMP. DRAM calculator krijg ik niet stabiel en ik heb geen zin om te kloten :+.

[ Voor 12% gewijzigd door Paprika op 31-05-2018 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:26:
Ik heb mijn 7980XE verkocht (belachelijke overkill) en wil weer Ryzen. Wat zijn jullie ervaringen qua geheugensnelheid, kunnen de X470 bordjes inmiddels allemaal het geheugen op XMP instellingen stabiel draaien? Van mijn Intel rig houd ik een 2x8 TridentZ 3200C14 (Bdie) set over.
Mijn B-Die draait op 3733 C16 zonder veel moeite, iets wat ik op mijn X370 never nooit haalde (daar was 3333 C14 de max).

XMP is het niet want de gespecificeerde 4133 C19 wat mijn geheugen zou moeten halen, haal ik helaas nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:26:
Volgens mij is het bij de 2000 serie inmiddels zo dat op alle moederborden 3200 CL 14-16 (gewoon XMP aan) zonder problemen draait.

Bij de Ryzen 1000 serie was dat niet het geval en had je het meer kans bij Asrock en Asus op stabiliteit bij snel geheugen. Ik heb hier zelf ervaring mee met een MSI en Asrock bordje waar de Asrock 3200 CL14 meteen pakte vanaf het begin en de MSI zelfs na alle bios updates het niet stabiel wil doen. Zelfs op een CL van 16 of hoger (3200MHz is het probleem dus). Beide Samsung B-die.
Het ligt echter ook aan memory controller in de processor qua stabiliteit met snel geheugen. Op de MSI een 1700 en op de Asrock een 1600X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
winwiz schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:46:
Ook in harde cijfers zie ik de verschillen hoor. Als je een jaar met een systeem werkt weet je hoe je systeem reageert. Na de overgang naar Ryzen 2xxxx voel je wel degelijk dat het anders is. Vergeet niet dat meer cores hoger in de turbo kunnen blijven en latency verminderd is. Daardoor kunnen deelprocessen meer dan de 10% snelheidsverschil opleveren. Niet altijd in cijfers uit te drukken maar net dat beetje snappier.
Het blijft wel beetje pseudo wetenschap of je het kunt voelen maar ik herken me er wel in. :P

Ben namelijk van een 1600X naar 2600X gegaan en het voelt voor mij inderdaad vlotter en snappier. :)

Nu draaide ik de 1600X wel op 3900Mhz allcore en de 2600X op stock dus de lagere latencies en betere boost kan dat wel verklaren.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:47:
[...]

Ik raad jou aan om eens naar de X370/X470 Prime te kijken, betere RAM-support en goed genoeg voor overklokking. De RAM is met een grote afstand het belangrijkste voor de performance, veel belangrijker dan of dat je wel of niet (iets meer) overklokt.
Heb jij al een kast of ga jij die kopen? Ik zou namelijk een goede luchtkoeler aanraden in plaats van die Kraken X62, het is misschien minder hip maar naar mijn mening wel een betere keuze. Niet alleen kost het minder, het koelt minstens zo goed en het maakt minder lawaai. De enige maar is dat je een kast moet kiezen/hebben waar het goed in past.
Reden dat ik naar het Gigabyte moederbord keek, is dat ik een Gigabyte 1080 G1 heb. Ziet er vaak net wat strakker uit je hetzelfde merk hebt.

Luchtkoeler heb ik al tijden niet meer in mijn builds gehad, al hecht ik wel waarde aan rust :)

Op dit moment nog teveel twijfels om op de bestelknop te drukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Protax schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:04:
[...]

Reden dat ik naar het Gigabyte moederbord keek, is dat ik een Gigabyte 1080 G1 heb. Ziet er vaak net wat strakker uit je hetzelfde merk hebt.
AMD CPU + AMD GPU, misschien, Gigabyte moederbord met Gigabyte grafische kaart, dat zou geen verschil mogen maken. Het gaat hier om standaarden (PCIe-connector, de aansluiting van de PCIe op de chipset) die van een ander bedrijf worden gekocht en bij al die moederborden (die dezelfde chipset gebruiken) exact hetzelfde is.
Maar goed, laat ik meegaan met jouw subjectieve ervaring dat het wel verschil zou kunnen maken - wat ik bestrijd - , for the sake of the argument. Die betere RAM-performance zal in dat geval veel meer verschil maken dan dat, zonder enige twijfel. Het verschil in performance met 3000 MT/s en 3200 MT/s is erg de moeite waard, in het bijzonder voor spellen. Kortom, neem die Prime Pro van Asus of eventueel de X370 Taichi van ASRock als het wat meer mag kosten. Wat jij wil maar dit is het verstandige advies, ik weet dat veel mensen de Prime Pro aanraden boven dit moederbord van Gigabyte.
Luchtkoeler heb ik al tijden niet meer in mijn builds gehad, al hecht ik wel waarde aan rust :)
Hoog tijd om er weer eens naar te kijken dan. Als jij het stil wil hebben dan is de luchtkoeler met afstand de beste optie. Voor gebruiksgemak overigens ook. Zoek maar eens de reviews op van de D15 (Noctua) en BQDRP3 en BQDRP4. Geen AIO (240 of zelfs 280 mm) wint het hiervan qua stilte, zeker als je het geluid van de pomp meerekent. Qua koeling is het verschil verwaarloosbaar klein, Tech Deals gaf zelfs aan dat hij de 8700k hoger geklokt kreeg met de D15 en de BQDRP3 dan met zijn 240 mm. AIO's.
Op dit moment nog teveel twijfels om op de bestelknop te drukken...
Goed zo. Nooit mee haasten, eerst rustig nadenken over wat de beste keuze is. Ik zie het hier vaak dat mensen weinig geduld hebben, hier om advies vragen en direct de trekker overhalen nadat een paar mensen hebben gereageerd. Wie het eerst advies geeft, dat advies wordt dan gevolgd. Daar heeft de vrager niets aan. Er zijn hier ook mensen die een obsessie hebben met small form factor, er zijn hier mensen die de looks belangrijk vinden, er zijn hier mensen die maximaal willen kunnen overklokken en er zijn mensen die een stil systeem willen hebben wat redelijk goed te overklokken is (zolang je het stil houdt). Ze hebben allemaal andere motieven en daarom andere adviezen. Als jij van stilte houdt: D15 of BQDRP4.
Er zijn koelers die op papier net zo goed presteren maar het geluid is minder prettig, ook al is het niet harder. Je kan dit zelf horen als je goede speakers gebruikt (HD 700 hier) bij een review van Science Studio die de D15, BQDRP3 en nog twee andere koelers (Cryorig en Deepcool uit mijn hoofd vergeleek), die laatste twee maken meer een metaalachtig geluid (ook hier omschreven door @Foritain voor de Cryorig in zijn uitstekende luchtkoeler-reviews, ik raad jou aan om zijn reviews te lezen) terwijl de eerste twee een veel aangenamer wind-achtig geluid maken (enkel hoorbaar bij een zware load als je het goed instelt).

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2018 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:22:
[...]

AMD CPU + AMD GPU, misschien, Gigabyte moederbord met Gigabyte grafische kaart, dat zou geen verschil mogen maken. Het gaat hier om standaarden (PCIe-connector, de aansluiting van de PCIe op de chipset) die van een ander bedrijf worden gekocht en bij al die moederborden (die dezelfde chipset gebruiken) exact hetzelfde is.
Hij zegt dat het beter uitziet, niet dat het betere performance oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paprika schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:25:
[...]

Hij zegt dat het beter uitziet, niet dat het betere performance oplevert.
Oh, had ik inderdaad verkeerd begrepen. Tja, als hij het uiterlijk belangrijk genoeg vindt dat hij daarvoor een mindere RAM-performance riskeert, ieder zijn keuze. Zolang hij maar weet waar hij voor kiest. :)
Ik denk vanuit het perspectief van iemand die geen kast met een venster gebruikt. Zie hier mijn eerdere punt: verschillende advies omdat mensen verschillende motieven en prioriteiten hebben.
En slordig gelezen, ik doe vaak aan snellezen, ik las strakker en ik veronderstelde dat het om een strakkere performance ging. :$

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2018 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:29:
[...]

Oh, had ik inderdaad verkeerd begrepen. Tja, als hij het uiterlijk belangrijk genoeg vindt dat hij daarvoor een mindere RAM-performance riskeert, ieder zijn keuze. Zolang hij maar weet waar hij voor kiest. :)
Ja, en daar zit nu dus de grootste twijfel. Normaal heb ik altijd Asus, maar ik kon toen alleen die 1080 van Gigabyte krijgen i.v.m. voorraden bij de launch en een garantieafhandeling.

Ik wil overigens voor dat 3600 Mhz G.Skill setje gaan, dus snelheid geheugen is wel belangrijk :)

Wat zijn de ervaringen met een ASUS ROG Strix X470-F Gaming plank?

[ Voor 5% gewijzigd door Protax op 31-05-2018 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Protax schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:32:
[...]

Ja, en daar zit nu dus de grootste twijfel. Normaal heb ik altijd Asus, maar ik kon toen alleen die 1080 van Gigabyte krijgen i.v.m. voorraden bij de launch en een garantieafhandeling.

Ik wil overigens voor dat 3600 Mhz G.Skill setje gaan, dus snelheid geheugen is wel belangrijk :)
3600 MT/s gaat met dat moederbord van Gigabyte niet lukken tenzij je de loterij wint.
Sowieso moet je ermee opletten, niet elk moederbord ondersteunt het dat 3600 MT/s mogelijk is, zelfs als je de loterij zou winnen. Hier kunnen andere mensen meer over vertellen, het heeft iets met de BCLK te maken.
Sowieso wil jij een X470 moederbord kopen want die hebben een iets betere memory-controller (dat weet ik zeker). Veel reviews bekijken en veel naar gebruikservaringen zoeken. Kijk eens op de Reddit- en Overclockers-forums naar wat hun ervaringen zijn.
Je gaat overigens sowieso geluk moeten hebben. rond de 3200 MT/s lukt wel, rond de 3400 is vaak ook wel te doen, 3600 met strakke timings, het kan maar je moet geluk hebben met de sample die je krijgt. Het is wat dat betreft hetzelfd als wanneer je spul bakt in een oven, afhankelijk van de plaats in de oven (hier de wafer) krijg je betere en slechtere modellen. Verder spelen er natuurlijk nog wat andere factoren mee. Probeer in ieder geval zowel een hogere snelheid met iets lossere timings als een iets lagere snelheid met strakkere timings uit.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2018 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:34:
[...]

3600 MT/s gaat met dat moederbord van Gigabyte niet lukken tenzij je de loterij wint.
Sowieso moet je ermee opletten, niet elk moederbord ondersteunt het dat 3600 MT/s mogelijk is, zelfs als je de loterij zou winnen. Hier kunnen andere mensen meer over vertellen, het heeft iets met de BCLK te maken.
Sowieso wil jij een X470 moederbord kopen want die hebben een iets betere memory-controller (dat weet ik zeker). Veel reviews bekijken en veel naar gebruikservaringen zoeken. Kijk eens op de Reddit- en Overclockers-forums naar wat hun ervaringen zijn.
Maar de memory controller zit toch op de CPU en niet op het mobo?

Dat er op X470 hogere speeds gehaald worden is een feit maar dat heeft volgens mij niks met de memory controller te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blaat schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:36:
[...]

Maar de memory controller zit toch op de CPU en niet op het mobo?
Voor zo ver ik het begrijp zit de memory-controller op de chipset en niet op de CPU, AMD heeft dat uitbesteed.
Qua hardware maakt het inderdaad geen verschil, het verschil zit in de software-ondersteuning, hoe goed de moederbordfabrikanten via software de spanning en stroomsterkte regelen waarmee die memorycontroller de RAM aanstuurt. Bij Intel komt dat minder nauw omdat die memorycontroller beter is (laatste generaties), bij AMD kan die memorycontroller qua hardware normaal gesproken niet meer dan 3600 MT/s aan en worden fouten bij de aansturing via de software harder afgestraft. Dat is hoe ik het begrijp.
Voor de klokfrequentie van de CPU maakt het juist weinig verschil of dat je een X370 of X470 gebruikt en dat verschil in klokfrequentie geeft je relatief weinig extra performance voor veel vermogen. Niet in die mate dat ik er de hogere prijs voor over zou hebben. Het is de RAM-performance die het grootste verschil maakt tussen X370 en X470.
Dat er op X470 hogere speeds gehaald worden is een feit maar dat heeft volgens mij niks met de memory controller te maken.
Jawel, er is een verschil in de kwaliteit van de memorycontroller tussen X370 en X470, het is een beetje verbeterd (1 stapje hoger ongeveer). Ik ken niet de details maar ik hoorde de eerste weken na de launch van mensen die hier wel verstand van hebben (professionele overklokkers) dat de memorycontroller van de X470 ceteria paribus een hogere snelheid van de RAM mogelijk maakt (als je goede RAM koopt natuurlijk)..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2018 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPompidom
Hier sinds een paar dagen overgestapt van 1700x en C6H naar C7H met 2700x. Mijn G-skill setje, normaal goed voor 3200Mhz doet nu zonder problemen, stabiel 3600Mhz. ;)

En ook ik vind het snappier. :)

[ Voor 0% gewijzigd door MrPompidom op 31-05-2018 11:45 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:41:
[...]
Voor zo ver ik het begrijp zit de memory-controller op de chipset en niet op de CPU, AMD heeft dat uitbesteed.
Het is een IMC, dus die zit in de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

De memory-controller zit sinds de Athlon 64 al niet meer op de chipset. Het leverde destijds een aardige prestatiewinst op met geheugentoegang, en ik denk dat als AMD nu de stap andersom gemaakt had dat Zen niet zo goed tegen Intel had kunnen opboksen als nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paprika schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:49:
[...]

Het is een IMC, dus die zit in de CPU.
Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
Protax schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:32:
[...]
Pin me er niet op vast. Maar volgens mij zijn 3200 CL14 en 3600 CL16 dezelfde Samsung B-die setjes maar met een andere XMP.
Voor de Ryzen 2000 serie maakt 3600 t.o.v. 3466 niks uit qua performance. Vanaf 3466 CL14 is er geen performance gain meer te halen met een hogere geheugensnelheid.
Dus ik zou zeggen koop 3200 CL14 en probeer het op 3466 te laten draaien of koop 3600 CL16 en klok het omlaag naar 3466 en probeer je CL14 op te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Het kitje met de meeste kans op succes is deze:

pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-4133C17D-16GTZR

Die heeft al zo'n lage latency bij een dermate hoge frequentie dat zelfs 3600 C14 tot de wereld der mogelijkheden behoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyphrax
Borromini schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:59:
Omdat dit het ervaringentopic is, en niet het niewstopic?
StoreMI kan een reden zijn om juist voor X470 te willen kiezen ipv X370.

Ik vraag me af of je al baat van StoreMI kunt hebben met alleen je SSD. Het schijnt ook een stukje van je memory te kunnen gebruiken als tijdelijke storage. Al zal dat met een NVMe SSD misschien niet heel veel uitmaken. Maar bij tragere storage kan het denk ik wel interessant zijn. Effectief heeft AMD software opgekocht van een partij die al langer het product maakt voor de zakelijke markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyphrax
Hier staat een behoorlijke lijst van memory opties:
https://www.reddit.com/r/...ung_bdie_confusion_eg_on/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Misschien wel leuk om wat plaatjes van het x470 ITX bordje te delen (clickbaar):

Doosje is niet eens veel groter dan dat van de CPU zelf:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zDIEAAf.png

Primaire M2 slot wat de audio chip gebruikt als heatsink:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Eri8OuK.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Qo0JIYq.png

Iets met verhoudingen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wtzOa2I.png

[ Voor 4% gewijzigd door Paprika op 31-05-2018 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Paprika schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:53:
Misschien wel leuk om wat plaatjes van het x470 ITX bordje te delen (clickbaar):

Doosje is niet eens veel groter dan dat van de CPU zelf:
[afbeelding]

Primaire M2 slot wat de audio chip gebruikt als heatsink:
[afbeelding]
[afbeelding]

Iets met verhoudingen:
[afbeelding]
Voor diegenen die het zich afvragen, die heatsink over de 970 Evo heen heeft zin, veel zin!

De in HWinfo64 gemeten temps van de SSD komen bij mij zonder heatsink tot 70 graden en met heatsink tot 55 graden. Kortom, goed genoeg om te voorkomen dat de SSD gaat throttlen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:38
Paprika schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:53:

[...]
Fraai bord, hoge aaibaarheidsfactor!

Er vallen me alleen twee maffe dingen op:

1) 2e m2-wordt uitgeschakeld en 1e werkt alleen op sata bij gebruik van 2200/2400G APU? Eh? In principe bijten die APU's en NVMe-ssd's elkaar niet toch? Ik snap dat bij gebruik APU de x16 op x8 gaat draaien, dat is directe grafische PCIe, maar die chipset-PCIe vervalt dan toch niet opeens?

Edit: te vroeg gesproken, even doorgeklikt naar site van Asus, die beperking gaat alleen over de 7th gen CPU's.

2) Qua beeld alleen enkele HDMI output, maar die dan wel weer op HDMI 2.0, en qua geluid geen optical out. Beetje maffe verdeling, dat - hoewel je zou kunnen zeggen dat je dus digitale audio via die HDMI zou kunnen sturen.

Op zich met die HDMI 2.0 leuke optie voor een fraai opengewerkte HTPC, met zo'n Ryzen APU, maar ik hoopte eigenlijk dus wel op optie voor NVMe + HDMI 2.0 + optical out. Verder niet veeleisend hoor :P

[ Voor 5% gewijzigd door Twam op 31-05-2018 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Ik zou dit bord ook te duur vinden als HTPC eerlijk gezegd. In mijn geval dus ook niet van toepassing (2700X). Persoonlijk had ik die HDMI aansluiting liever ook niet gehad. Als ik hem als HTPC zou gebruiken dan zou ik hem overigens met de receiver koppelen over HDMI, waardoor ik die digitale output inderdaad niet nodig zou hebben.
Blaat schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:57:
[...]
Voor diegenen die het zich afvragen, die heatsink over de 970 Evo heen heeft zin, veel zin!

De in HWinfo64 gemeten temps van de SSD komen bij mij zonder heatsink tot 70 graden en met heatsink tot 55 graden. Kortom, goed genoeg om te voorkomen dat de SSD gaat throttlen. :)
Ik heb het niet uitgebreid getest, maar een snelle Iometer zag er positief uit in ieder geval.

[ Voor 42% gewijzigd door Paprika op 31-05-2018 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
Geloof het of niet, maar dit is het eerste AM4 mITX-bord met HDMI 2.0.

Ik zit zelf wel te azen op een nieuwe HTPC, huidige systeem draait op een AMD Athlon 64 X2 5000+, maar ik zou dan liefst ook gelijk klaar zijn voor 4K-aansturing en nieuwe/toekomstige DRM-eisen enzo.

En in m'n huidige setup zit ik soms beetje te klooien dat m'n tv automagisch aangaat als ik m'n receiver alleen audio probeer te voeren over HDMI, omdat ie ook beeldsignaal detecteert, dus vandaar die tweede wens :P Het alternatief zou zijn eens echt goed uit te vissen hoe dat HDMI CEC-verhaal nou echt zit, en het probleem eens écht op te lossen, zodat m'n cd/dvd-speler ook werkt zonder tv aan, maar das ingewikkeld, lijkt het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Twam schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:21:
Geloof het of niet, maar dit is het eerste AM4 mITX-bord met HDMI 2.0.

Ik zit zelf wel te azen op een nieuwe HTPC, huidige systeem draait op een AMD Athlon 64 X2 5000+, maar ik zou dan liefst ook gelijk klaar zijn voor 4K-aansturing en nieuwe/toekomstige DRM-eisen enzo.

En in m'n huidige setup zit ik soms beetje te klooien dat m'n tv automagisch aangaat als ik m'n receiver alleen audio probeer te voeren over HDMI, omdat ie ook beeldsignaal detecteert, dus vandaar die tweede wens :P Het alternatief zou zijn eens echt goed uit te vissen hoe dat HDMI CEC-verhaal nou echt zit, en het probleem eens écht op te lossen, zodat m'n cd/dvd-speler ook werkt zonder tv aan, maar das ingewikkeld, lijkt het...
Waarom dan geen losse geluidskaart met optische uitgang in het PCI-e slot douwen? Als je er dan toch geen videokaart in frot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
Blaat schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:24:
[...]

Waarom dan geen losse geluidskaart met optische uitgang in het PCI-e slot douwen? Als je er dan toch geen videokaart in frot...
Zat ik ook al beetje aan te denken inderdaad. Magoed, ik wil sowieso eerst nog een case bouwen, liefst iets fraaiers dan de ghetto-constructie die ik nu heb staan, heb nog wat bamboehout en plexiglas enzo liggen. Wie weet wat er in de tussentijd nog uitkomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPompidom
Dat is zeker een leuk bordje, en een potentiële volgende aankoop. Ik gebruik nu mijn Nvidia Shield om 4K te streamen naar de tv, maar die heeft nogal moeite met ISO bestanden van 50+ GB.

Over de heatsink op de SSD kan ik kort zijn; op de C6H wilde mijn 960 Pro de 70 graden aantikken, en op de C7H is dat opeens max 52 graden. ;)
Pagina: 1 ... 53 ... 66 Laatste