Het is goed om te zien dat met Ryzen 2 er een aantal fundamentele zaken zijn opgelost, wel spijtig dat er zover ik weet 2 issues zijn die bij Ryzen 1 redelijk in de doofpot zijn gestopt door AMD en niet of nooit netjes zijn opgelost, na nu bijna een jaar Ryzen 1 in gebruik te hebben.
Dat zijn de volgende punten:
1. De zogenaamde segmentation fault
https://www.extremetech.c...s-affected-rare-linux-bug
Dit is een hardware fout in de cpu zelf en komt (tot zover) enkel onder Linux voor tijden compileren van code, treft dus een kleine groep gebruikers en is niet op te lossen met een bios update, je bent bij AMD elligible voor een omruil als je denkt dat je cpu faulty is, ze hebben een voorraad hiervoor speciaal apart gelegd die op specifiek deze issue is getest om dit niet te ondervinden. Grote kans dus dat er hier een grote groep gebruikers is met deze issue in de cpu, maar hier nooit wat van zullen merken.
2. Dan is er het probleem dat de low current idle niet goed werkt, oudere type voedingen ondersteunen dit protocol niet zoals Ryzen omgaat in low idle mode, wat resulteert in een crash van de kernel bij bepaalde voedingen (zoals bij mijn oude XFX 550W, die nou niet echt heel oud is (7 jaar nu)), men report het onder Linux maar onder Windows heb ik er net zoveel last van.
Dit valt met een bios update op te lossen (pas recent toegevoegd, hangt van fabrikant af of je het hebt of niet)
In het bios doe je dan het volgende
Advanced > AMD CBS > Zen Common Options > Power Supply Idle Control.
Hier zijn 3 opties "low current idle", "typical current idle" and "auto"
Typical current idle zorgt dat er 4 watt meer naar de cpu gaat tijdens low idle mode, waardoor het niet in een softlock eindigd. Dit moet dus expliciet aangezet worden mocht je denken dat je deze issue ondervind, veel documentatie is er nog niet over te vinden van deze setting.
https://community.amd.com/thread/225795
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=259153
Ook weer een hardware ontwerp fout (waar ik in het afgelopen jaar behoorlijk last van heb gehad en redelijk veel tijd in heb gestoken om er maar achter te komen waarom mijn pc rebootte in idle en tijdens full load super stabiel blijft).
In principe had AMD voor de 1e issue een totale recall moeten doen gezien ze toegaven dit een fout in het ontwerp is, en ze het in latere batches hardware matig hebben opgelost. Kostbare zaak natuurlijk en het betreft enkel ontwikkelaars onder Linux, dus ze hebben het stil gehouden, maar doen niet moeilijk als je een swap aanvraagd. Blijft het een feit dat er bewust een cpu op de markt is (gebracht/gebleven) die een groffe hardwarematige fout heeft.
De tweede issue hebben ze vrij laat ontdekt pas in Februari 2018 is de patch naar moederbord fabrikanten gegaan en nog niet eens aan de grote klok gehangen omdat het weer een ontwerp fout betreft in de hardware, en hadden ze eigenlijk zelf moeten vinden nog voordat Ryzen uitkwam, beetje slecht getest mijn inziens.
Perks van early adopter dat snap ik, maar hier wel bij vermelden je toch van redelijk technisch huize komen wil je hier achter komen en oplossen (Jan met de pet zou zijn PC al uit het raam hebben gegooid uit wanhoop).
Het Ryzen platform ziet er voor de toekomst wel zeer rooskleurig uit (dus dit is niet om te bashen, maar meer om mijn ervaring over Ryzen 1 te delen), Ryzen 1 had toch nog best wat (serieuze) kinderziektes vanaf launch tot aan nu, waar Ryzen 2 veel profijt van heeft gehad, veel betere memory controller, de meest basale harware issues zijn opgelost enz, maar voornamelijk meer stabiliteit en volwassenheid van het cpu ontwerp.
[
Voor 21% gewijzigd door
Turismo op 03-06-2018 16:05
]