Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eventjes factchecken. Klopt het dat bij veel ASUS-moederborden via flash de BIOS kan worden geïnstalleerd.
YouTube: Troubleshooting a PC can be frustrating...
Zeker in de context van Ryzen is dat best belangrijk. Het is een relatief nieuw systeem waarbij je weleens de BIOS wil wijzigen. Als net je stroom uitvalt...
Het komt niet vaak voor in Nederland maar toevallig gebeurde het bij mij vorige week dat binnen 2 minuten nadat ik mijn systeem had aangezet de stroom uitviel, er was een probleempje bij een hoogspanninglijn (dat is alles wat ze me toen konden vertellen) en 5-10 minuten later had ik weer stroom, wat nog meevalt als iemand (waar dan ook) gigantisch heeft zitten te prutsen. Het zal maar net gebeuren terwijl je je BIOS flasht...slik, ik selecteer erop.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2018 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:07
Even zoeken naar eentje met Flashback dan.

Bijvoorbeeld op de C7H (linkerknopje):
Afbeeldingslocatie: https://imagescdn.tweaktown.com/content/8/6/8612_08_asus-crosshair-vii-hero-amd-x470-motherboard-review_full.jpg

[ Voor 67% gewijzigd door Paprika op 31-05-2018 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is het plan. Maar ik wou hier even weten in hoeverre dit standaard is bij ASUS en in hoeverre Asus zich hierin onderscheidt van de andere drie/vier. Biedt elk recent ASUS moederbord dit aan? Dit is niet een spec die zo gemakkelijk gevonden wordt als welke I/O er allemaal op zit dus ik vraag het maar eventjes aan de groep, erop rekenende dat iemand hier die kennis paraat heeft (ik verwacht niet dat anderen ernaar gaan zoeken). Concreet ben ik natuurlijk benieuwd of dat de minder dure Prime Pro het ook biedt.
edit: dat maakt het al wat duidelijk, nu weet ik waar ik op moet letten. :)
Paprika schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:53:
Misschien wel leuk om wat plaatjes van het x470 ITX bordje te delen (clickbaar):
Geen S/PDIF als ik het goed zie. :/
Is dat standaard op een minimaatje moederbord? Ruimtegebrek om dat erop te zetten?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2018 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:13:
Dat is het plan. Maar ik wou hier even weten in hoeverre dit standaard is bij ASUS en in hoeverre Asus zich hierin onderscheidt van de andere drie/vier. Biedt elk recent ASUS moederbord dit aan? Dit is niet een spec die zo gemakkelijk gevonden wordt als welke I/O er allemaal op zit dus ik vraag het maar eventjes aan de groep, erop rekenende dat iemand hier die kennis paraat heeft (ik verwacht niet dat anderen ernaar gaan zoeken).
I/O kun je het juist wel aan zien...
Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:13:
Geen S/PDIF als ik het goed zie. :/
Is dat standaard op een minimaatje moederbord? Ruimtegebrek om dat erop te zetten?
Waar zou je het voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paprika schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:15:
[...]

I/O kun je het juist wel aan zien...
Ja, nu is dat duidelijk voor mij maar ik had geen idee hoe die feature precies wordt gebruikt, het plaatje wat jij plaatste maakt het duidelijk. Ik bedoelde overigens dat je het niet gemakklijk in de lijst met specs op bijvoorbeeld PW op Tweakers ziet staan. Het lijkt erop dat de Prime Pro het niet biedt. Spijtig, het heeft weinig zin om zoveel extra betalen voor die feature want heel het punt is juist om onnodige extra kosten te voorkomen. Het kan toch niet veel kosten om dit standaard op een moederbord te zetten?

Ik ben overigens benieuwd of dat je een rekening kan sturen naar het stroomleveringsbedrijf als je daardoor je moederbord brickt. In theorie zou je hen aansprakelijk moeten kunnen stellen voor alle schade door uitvallende stroom. Praktisch gezien...
Waar zou je het voor gebruiken?
Ik heb hier een goede headphone en een goede DAC en S/PDIF zou beter werken dan USB. Het spul wat ik heb kan met beide worden aangesloten dus dat is het probleem niet. Ik merk zelf met mijn geluidskaart interferentieprobleempjes: op volgorde van erg naar minder erg Kubuntu (starten bestand in VLC, volume veranderen in de speler), Windows7 (hit or miss, dan weer wekenlang geen problem, dan weer een hoop geknetter) en Manjaro KDE (nog geen interferentieprobleem gemerkt). Dat kan aan van alles liggen maar mijn geluidskaart is via USB (frontpanel, direct op het moederbord lijkt het nog erger te zijn) aangesloten. Helaas heeft mijn huidige moederbord geen S/PDIF, anders zou ik kunnen achterhalen of dat de USB inderdaad het probleem is. Mijn volgende moederbord gaat het wel hebben, dit is voor mij een hard selectiecriterium (dat, de VRM's en 2 M.2-sloten).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2018 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Duidelijk. Aan de pc zit een Z906 (ja, ik weet 't) gekoppeld die nog over was uit m'n studententijd en puur voor gamingdoeleinden is dat geluid prima. Voor muziek heb ik een opstelling in de woonkamer van een totaal andere kwaliteit (€3XXX i.pv. €2XX-3XX waarvan de helft opgaat aan marketing/gaming branding :+). De enkele keer dat de PC in de woonkamer staa, aangesloten op de TV via de receiver die dus ook die audio opstelling aabstuurt, gebruik ik de HDMI aansluiting van de videokaart en dan is het geluid uiteraard beter. Games zoals Divinity: Original Sin 2 speel ik dan ook alleen met een controller in de woonkamer, maar zo duurt het uitspelen van zulke games erg lang, want zovaak staat ie er niet.

Overigens, ik ben gewend moederborden te hebben met 2 biossen, beetje zoals veel GPUs van AMD dat ook hebben. Dan is zo'n bad flash wat minder erg, want de backup werkt gewoon. Vaak kun je de inactieve bios zelfs flashen vanuit Windows. Dat was dan ook een stuk zinvollere feature dan die 32 phases :+. Meestal noemt GIGABYTE dit (UEFI) DualBios. Zit bijvoorbeeld ook op de X470 bordjes van GIGABYTE. MSI heeft zo te zien een andere leuke variant: BIOS Flashback met flashen zonder CPU, GPU of memory.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdRuw6QggBLqyWJFt_S_zM9mb3E=/i/2001943977.png
1. Connect power supply to JPWR1 and JPWR2. (No other components are necessary but power supply.)

2. Plug the USB flash drive that contains the MSI.ROM file into the BIOS FLASHBACK+ port on rear I/O panel.

3. Press the BIOS FLASHBACK+ button to flash BIOS, and the BIOS FLASHBACK+ LED starts flashing.

4. After the flashing BIOS process is 100% completed, the BIOS FLASHBACK+ LED stops flashing and be off.
Inmiddels weet ik overigens dat de 2700X wel netjes wil boosten:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KUE1afm.png

[ Voor 88% gewijzigd door Paprika op 31-05-2018 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Audiofiele rant
Paprika schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:32:
Duidelijk. Aan de pc zit een Z906 (ja, ik weet 't) gekoppeld die nog over was uit m'n studententijd en puur voor gamingdoeleinden is dat geluid prima. Voor muziek heb ik een opstelling in de woonkamer van een totaal andere kwaliteit (€3XXX i.pv. €2XX-3XX waarvan de helft opgaat aan marketing/gaming branding :+). De enkele keer dat de PC in de woonkamer staa, aangesloten op de TV via de receiver die dus ook die audio opstelling aabstuurt, gebruik ik de HDMI aansluiting van de videokaart en dan is het geluid uiteraard beter. Games zoals Divinity: Original Sin 2 speel ik dan ook alleen met een controller in de woonkamer, maar zo duurt het uitspelen van zulke games erg lang, want zovaak staat ie er niet.
Audio/HD/goede HDR/OLED, als je het eenmaal gewend bent dan wil je niet meer minder. ;)
Ik heb helaas momenteel niet jouw budget dus ik kies voor een highend headphone. Voor mijzelf prima maar op het moment dat je samen met iemand anders wil luisteren, je wil even geen headphone op hebben (bijvoorbeeld als het warm is) of je buren maken lawaai (je hebt daar minder last van als je met boxen luistert dan wanneer je met open headphones luistert dan mis je wel losse speakers. Momenteel zit er bij mij een eenvoudige en best wel oude geluidskaart op (Soundblaster x-Fi USB 5.1, een middelste versie die aanvankelijk €50 kostte en later €35), het is niet slecht (lees: de heaphone op ziczhelf maakt veel verschil) maar het haalt niet het beste uit die headphone, ik heb ook een betere DAC maar ik moet er nog een versterker voor kopen en dan ga ik die combinatie erop aansluiten. De versterker die ik wou kopen blijkt helaas nogal slecht leverbaar te zijn.

Ook bij spellen hecht ik veel waarde aan de audio, ik ben het erg gaan waarderen. Een nadeel is dat je ook alle fouten sterk opmerkt. Assassin's Creed met die Leonarda da Vinci missies is een voorbeeld, daar komt het geluid steeds van de verkeerde kant wanneer je het plan van de architect verbrandt. Bij Mass Effect 3 (waarbij audio-engineering best veel steken liet vallen, wat zonde is aangezien de muziek van de 3 spellen erg goed is) valt het beoogde effect helemaal weg met goede speakers omdat je duidelijk meerdere stemmen (Shepard en een andere) kan identificeren en van beide stemmen kan horen wat ze zeggen (twee mensen die door elkaar spreken is geen enkel probleem bij goede speakers :)) wanneer dat kind aan het einde spreekt terwijl met mindere speakers het meer als 1 geheel klinkt. Maar goed, het geluid maakt erg veel verschil voor hoe je in het spel wordt gezogen, zonder enige twijfel. Mensen komen daar pas achter als ze het zelf uitproberen.
By the way, ik gebruik nu ook gehoortrainingssoftware op mijn PC (ik ben ook een amateur-muzikant), daarvoor is het ook wel handig en voor het opnemen met een microfoon is zo'n S/PDIF ook wel gemakkelijk, het liefst zou ik dan ook twee S/PDIF aansluitingen hebben maar even de DAC via USB aansluiten of via onboard geluid luisteren gaat dan ook wel voor dat doeleinde.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2018 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvanc
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-07 19:58
Mij valt op dat vooral de gigabyte aorus x470https://tweakers.net/pric...us-x470-ultra-gaming.html aangeprezen wordt als best buy (/hardware.info tomshardware). Op basis van specs kan ik dat alleen maar beamen. Momenteel is dat moederbord enorm in prijs aan het stijgen en bij vrijwel alle webshops in de pricewatch slecht leverbaar. Enig idee of dit tijdelijk is. Daarnaast hoe zwart wit is dit en hebben jullie ervaring met andere x470 mobo's met een redelijk vriendelijke prijs? Zijn er op korte termijn nieuwe moederborden te verwachten in x470?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja, hier hebben we dat bord min of meer totaal afgemaakt. Daar was ik misschien een beetje de aanstichter van, maar ik kan het onderbouwen. O-)

Liever koop je:
pricewatch: MSI X470 Gaming Plus
pricewatch: ASRock X470 Master SLI

Of nog beter:
pricewatch: Asus PRIME X470-PRO

Waarom? Nou omdat de stroomvoorziening voor de CPU gewoon slecht is voor de ultra gaming. Met slecht bedoel ik dat je bord net niet smelt slecht als je een 2700X even flink wat werk laat doen. Dat is hier laatst besproken.

Zeker die ASRock zou wel eens heel interessant kunnen zijn, voornamelijk omdat de ASUS Prime Pro relatief duur is.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvanc
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-07 19:58
Ha ik vond de 213 paginas in dit topic lichtelijk intimiderend en was jouw kruistocht richting de gigabyte nog niet tegen gekomen op de voorgaande 3 paginas : ) ik zal eens wat verder terugbladeren.
Geldt dit ook als je verder geen OC plannen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55
Julianvanc schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 07:02:
Ha ik vond de 213 paginas in dit topic lichtelijk intimiderend en was jouw kruistocht richting de gigabyte nog niet tegen gekomen op de voorgaande 3 paginas : ) ik zal eens wat verder terugbladeren.
Geldt dit ook als je verder geen OC plannen hebt?
Dan is het wat minder relevant. Maar als je een x versie hebt dan overclockt hij zichzelf en kan je er zeker baat bij hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:54
Nou, wilde vandaag mijn PC gaan bestellen... Is spontaan het meeste wat ik wilde uitverkocht :(
Dan maar weer een weekje wachten en verder brainstormen over het moederbord :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 14:31

ComputerHoed

Electronica <3

DaniëlWW2 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:41:
Tja, hier hebben we dat bord min of meer totaal afgemaakt. Daar was ik misschien een beetje de aanstichter van, maar ik kan het onderbouwen. O-)

Liever koop je:
pricewatch: MSI X470 Gaming Plus
pricewatch: ASRock X470 Master SLI

Of nog beter:
pricewatch: Asus PRIME X470-PRO

Waarom? Nou omdat de stroomvoorziening voor de CPU gewoon slecht is voor de ultra gaming. Met slecht bedoel ik dat je bord net niet smelt slecht als je een 2700X even flink wat werk laat doen. Dat is hier laatst besproken.

Zeker die ASRock zou wel eens heel interessant kunnen zijn, voornamelijk omdat de ASUS Prime Pro relatief duur is.
De Gigabyte werkt voor mij perfect in combinatie met een 2700X.
Ik snap het hele gezeur erover niet echt. Als het werkt, werkt het.

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

ComputerHoed schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 09:59:
[...]

Tja, de mening hier lijkt aardig te zijn dat als een bord niet goed genoeg is om de CPU naar 5GHz (bij wijze van spreken) te klokken dat het dan een prutsbord is. Ook het bord dat ik heb wordt maar matig bevonden, maar voor een stabiel systeem zonder overklok is er ook maar weinig mis mee.

Ik moet overigens wel erbij vermelden dat ik het best leuk vind om te lezen hoe velen hier proberen het maximale uit hun systeem te halen. Dat is denk ik ook het grootste bestaansrecht van dit topic, want discussie gaan voeren over een normaal systeem zonder overklok ben je ook wel zo klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

ComputerHoed schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 09:59:
[...]

Een Gaming 7 is ook totaal wat anders dan een Ultra gaming.

Totaal andere prijsklasse en totaal andere kwaliteit.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Heb een zgan MSI Gaming Pro te koop, zal hem van het weekend in vraag en aanbod plaatsen. 1mnd oud, probleemloos gedraaid, niet mee overklokt. Krijg van de missus een Asus RoG strix X470-F :)

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dcm360 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 10:08:
[...]

Tja, de mening hier lijkt aardig te zijn dat als een bord niet goed genoeg is om de CPU naar 5GHz (bij wijze van spreken) te klokken dat het dan een prutsbord is. Ook het bord dat ik heb wordt maar matig bevonden, maar voor een stabiel systeem zonder overklok is er ook maar weinig mis mee.

Ik moet overigens wel erbij vermelden dat ik het best leuk vind om te lezen hoe velen hier proberen het maximale uit hun systeem te halen. Dat is denk ik ook het grootste bestaansrecht van dit topic, want discussie gaan voeren over een normaal systeem zonder overklok ben je ook wel zo klaar mee.
De meningen zijn hier dat als je €150 voor een bordje betaald, je mag verwachten dat je er een 2700X in kan stoppen en deze voor langere tijd full load kan laten draaien met PBO aan. Daar plaats ik nogal wat twijfels bij. Verder is het probleem tweedelig.

Ten eerste hebben we het hier over supergoedkope mosfets die nauwelijks in staat zijn om een full load te trekken op een 2700X. Onderschat echt niet wat die chip kan trekken, en in het verlengde hiervan een 2700 als je die zelf overclocked. Nu mogen de 4C10N en 4C06N maximaal 150C worden. Kijken we dan terug naar een overclockte 8700K dan zien we met vergelijkbare loads, temperaturen over de 120 graden. Veilig toch want ze mogen 150C worden? Nee, juist niet. De temperatuursensoren zijn extern waardoor de werkelijke temperatuur van de chip zomaar 20C hoger kan zijn. Daarmee krijg je op termijn problemen met snelle slijtage als je full loads draait.

Het tweede probleem zijn de condensatoren. Die gaan ook bloedheet worden vanwege alle hitte die ze zelf al produceren, en wat de mosfets produceren. Condensatoren hebben in de regel een rating voor 105C en 5000 uur. Ga je erover heen, dan gaat de levensduur dramatisch dalen.

Conclusie? Dit is het soort bordje waar de fabrikant hooguit een paar dollar heeft bespaard, en je een product verkoopt waar je te maken kan krijgen met versnelde slijtage en sterfte. Op een bordje van €80 kan ik het goed begrijpen, op een bordje van €150 is het voor mij onacceptabel. Het gaat hier om mosfets die in bulk niet eens $0,20 per stuk kosten, als consument. Je hebt er zestien nodig dus 16x0,20=$3,2 per bordje. Gigabyte zal ze per de miljoen kopen, en die betalen dan nog minder. Betaal dan $0,30 per stuk, en dan kan je al wat beters krijgen. Veel liever koop je zes CSD87350 duel Mosfets die je voor ongeveer $1 kan krijgen in bulk als consument. ASRock gebruikt er nog steeds twaalf voor hun Taichi en er werden er zes gebruikt voor de X370 Prime Pro. Niet onnodig duur, maar perfect adequaat.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPompidom
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 11:33
Amen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
Zit hier nog een kit bij die aan te raden is?

https://www.alternate.nl/...728=16384.0#listingResult

Zit er aan te denken om vanmiddag langs Alternate te rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Protax schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:18:
Zit hier nog een kit bij die aan te raden is?

https://www.alternate.nl/...728=16384.0#listingResult

Zit er aan te denken om vanmiddag langs Alternate te rijden :)
Pro-tip; alle kits waarvan de eerste 3 timings identiek zijn, zijn per definitie Samsung B-Die en dus altijd een goede keuze. :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blaat schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:21:
[...]

Pro-tip; alle kits waarvan de eerste 3 timings identiek zijn, zijn per definitie Samsung B-Die en dus altijd een goede keuze. :)
Ook 3200C16 setjes? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Waar zie jij die in het lijstje dat hij heeft gelinkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
Blaat schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:21:
[...]

Tja, het wordt wel erg kostbaar... Amper ervaring met overclocken etc. dus ik wil eigenlijk gewoon best bang for buck en zou leuk zijn als het strak uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Het leven is hard als je 16GB/stick nodig hebt. Alternate heeft er welgeteld 1 :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blaat schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:25:
[...]

Waar zie jij die in het lijstje dat hij heeft gelinkt?
Eerste, tweede en derde setje. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3200C16 is nooit B-Die. Eerder Hynix AFR/MFR of E-Die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:29:
[...]

Ik zie daar 16-18-18-36 staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:29:
[...]

Die zijn toch 16-18-18...

On another note, er komen vandaag nog 2 setjes van de 3200CL14 reeks binnen. Ik kwam er gisteravond achter dat het niet eens stabiel is op XMP settings...

[ Voor 30% gewijzigd door Paprika op 01-06-2018 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Paprika schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:26:
Het leven is hard als je 16GB/stick nodig hebt. Alternate heeft er welgeteld 1 :+.
Of misschien uit je luie stoel komen en ff off-line langs een Action. Blokker, Bruna of whatever shoppie wandelen want daar gooien ze je dood met die dingen. 16 Gb is best wel old skool geworden want 32Gb is volgens mij tegenwoordig een instappertje. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stop confusing me. :P (ja, heb het al gezien)

Verder blijf ik erbij dat dit spul potentieel veel interessanter is dan B-die. Mensen lijken dit ook echt op snelheid te krijgen met een X470 bordje. Natuurlijk waardeloze timings, maar daar valt waarschijnlijk ook wel wat aan te doen.
pricewatch: G.Skill Sniper X F4-3600C19D-16GSXWB
pricewatch: G.Skill Sniper X F4-3600C19D-16GSXKB
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C19D-16GVRB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Je moet er wel heel wat af weten te halen om dezelfde snelheid als 3200CL14 te halen. Klinkt als wel erg safe met die timings.

[ Voor 19% gewijzigd door Paprika op 01-06-2018 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:35:
Je moet er wel heel wat af weten te halen om dezelfde snelheid als 3200CL14 te halen. Klinkt als wel erg safe met die timings.
Het is geen B-die, maar SK Hynix C-die. Verder is het Ryzen 2000 optimised.
Zo goed als B-die is het denk ik niet, maar het is heel wat beter dan het andere spul dat nauwelijks goedkoper is. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naar mijn ervaring kost overklokken veel meer tijd om het goed en stabiel te krijgen dan vaak gesuggereerd wordt.

Die tijd wil ik eigenlijk liever aan andere zaken besteden.

Dus vind ik de ontwikkeling met Ryzen 2xxx heel fijn. Die chips zijn superstrak gebinned, de boosttech werkt ook nog eens erg goed dus er is vaak nul winst in overklokken tov stock draaien.

Memory idem. B-die is ideaal, je stopt het erin selecteert de juiste presets en het werkt tegenwoordig gelijk goed op hoge snelheden en strakke timings. Geen gekut met allerlei secundaire timings e.d.

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 01-06-2018 11:46 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Help!!!! schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:45:
Memory idem. B-die is ideaal, je stopt het erin selecteert de juiste presets en het werkt tegenwoordig gelijk goed op hoge snelheden en strakke timings. Geen gekut met allerlei secundaire timings e.d.
Dat was voor mij dus niet het geval, daarom maar 2 setjes gekocht en de eerste die eruit pak die het doet mag blijven. Ik ben normaal niet zo van het terugsturen, maar als ik een kitje niet eens op de default XMP waarden kan draaien houdt het toch wel op. Mocht het met geen enkele lukken dan wordt het lastig, want bepalen of het aan de CPU of het moederbord ligt is ook zo... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:48:
[...]

Dat was voor mij dus niet het geval, daarom maar 2 setjes gekocht en de eerste die eruit pak die het doet mag blijven. Ik ben normaal niet zo van het terugsturen, maar als ik een kitje niet eens op de default XMP waarden kan draaien houdt het toch wel op. Mocht het met geen enkele lukken dan wordt het lastig, want bepalen of het aan de CPU of het moederbord ligt is ook zo... |:(
Aha. Kan niet terugvinden welk board je hebt maar bij (mijn) Asus is memory support wel heel goed inmiddels.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
X470-i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
Ga ik in de praktijk nou veel merken van het verschil tussen een goede 3200Mhz geheugenkit of een 3600Mhz kit? Op dit moment zit er nog 1666Mhz in mijn huidige PC :P

Ik zit nu te kijken naar:
https://www.alternate.nl/.../product/1327594?lk=13781

https://www.alternate.nl/.../product/1384620?lk=13781

Of kan ik dan beter een betere 3200Mhz kit nemen? G-Skill is helaas nergens meer verkrijgbaar (die had een leuke prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 15:59:
[...]

Valt me nu pas op dat Azerty bij ze allemaal bovenaan staat. Doen ze goed.
Ik vermoed dat Azerty weinig tot geen voorraad aan heeft gehouden als het om RAM gaat. De prijzen zijn de laatste tijd namelijk iets minder gestoord geworden, en als je veel voorraad hebt, dan wil je die eerst verkopen voor de hogere prijs. :)

Verder hebben al die winkels zo hun eigen verdienmodel. Probeer maar eens een systeem samen te stellen via de wenslijstjes. Vrijwel altijd zal je zien dat een of twee onderdelen duurder zijn dan bij de concurrentie, terwijl andere zaken goedkoper zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap niet waarom jullie überhaupt naar kits boven 3200 CL14 kijken voor Ryzen? Boven 3466 wordt het vrijwel zeker dat het niet out-of-the-box gaat werken op een AM4 mobo zonder eerst met SOC etc. te tweaken.
Begin maar eerst met een stabiele XMP basis dus 3200 C14, daarmee heb je al prima performance en een rotsstabiel systeem in tegenstelling tot 3600+ waar je straks uren aan kwijt bent, wil je uberhaupt XMP kunnen draaien (en ook dat gaat dan waarschijnlijk niet eens lukken).

Verder is het al lang verteld, de enige geheugens die enigszins gegarandeerd goed gaan overklokken op AM4 zijn B-Dies. |:(

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2018 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
De andere 2 setjes (3200 CL14) zijn vanmiddag gearriveerd. De eerste die ik erin stopte (zijn wel ook de duurste, de G.Skills met met LED 8)7) lijken een goede set. Lijkt er dus op dat ik de andere niet eens hoef te openen en die samen met de eerste set terug ga sturen...

De eerste set gaf memtest errors met XMP settings, terwijl de nieuwe bij een snelle XMP check stabiel leken en nu richting de 200% coverage zitten (HCI memory, duurt zo lang met 2x 16GB :P) op de 'fast' instellingen van 1usmus (14-14-14-28) en daarmee dus boven mijn wensen (XMP stabiel) nog lijken te gaan draaien.

Dat zijn dus deze:
pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3200C14D-32GTZR

Een ander interessante ontwikkeling is het feit dat de X470-I opeens goed op voorraad lijkt te komen:
pricewatch: Asus ROG Strix X470-I Gaming

Toen ik hem bestelde waren er 3 shops, waarvan 2 rood en Azerty met 4 bij de leverancier, die maandag alweer op 0 stond. Nu staat er 116 :+.

[ Voor 41% gewijzigd door Paprika op 01-06-2018 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C7H WiFi en de 2700X zijn binnen...werkt het DOCP profiel bij jullie wel? Bij mij is het direct Code F9.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paprika
Ik moet toegeven zeer tevreden te zijn met de 2700X. Effectief is ie singlethreaded marginaal sneller dan de 3770K die ik had (4.7GHz). Reken zo'n 6 a 7% singlethreaded in Cinebench :+, maar de core count is zo heerlijk om mee te werken. Ik heb mijzelf altijd al lang voorgehouden niet te upgraden van CPU tenzij het ook echt een betere core count oplevert:
  • AMD Athlon 3000+, S939, 1 core 1.8GHz, toen overclockte ik ook nog niet.
  • AMD Opteron 170, S939, 2 cores, 2GHz die ik op 3GHz draaide, effectief dus een AMD Athlon X2 6000+, alleen dan dus aardig wat jaren eerder verkrijgbaar.
  • Q6600, S775, 4 cores (2 gelijmde E6600s van binnen), 2.4GHz die op 3.6GHz draaide.
  • 3770K, S1155, 4 cores/8 threads, 3.5GHz die op 4.7GHz draaide.
En nu dan dus de 2700X. Ik multitask graag veel en ook tijdens het gamen staat er nog voldoende open (en neem maar van mij aan, de taskbar staat bij mij regelmatig helemaal vol (op 3440x1440 :+)) en dan merk je dus gewoon dat ik nu een CPU heb die bij het gebruik van 8 threads marginaal sneller is dan wat ik voorheen had, alleen heb ik dan die hele CPU nog een keer vrij om andere dingen te doen. _/-\o_

Zo ontdekte ik bijvoorbeeld ook hoe goed de Belgen van Larian Studios hun engine waar Divinity: Original Sin II op draait hebben geoptimaliseerd. Onderstaande screenshots zijn met alleen de game open (en task manager) dus bij mijn normale situatie met een boel andere tools open, is de kans groot dat ik met die 3770K regelmatig wel echt CPU limited was. Verder lijkt de game zo'n 13 threads te draaien. Nu kunnen die threads dus ongestoord hun werk doen, i.p.v. dan de scheduler de hele tijd moet wisselen, omdat 8 < 13...

Met normale settings (3440x1440, Ultra, 99% GPU usage, zo'n 85 FPS):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8oaruy7.png

GPU limit verminderen (3440x1440, Very Low, 99% GPU usage, zo'n 175 FPS):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GmJg2F0.png

Geen idee of ik precies op break-even zit, maar zelfs met die eerste core 'vol' zit de GPU ook op zijn max.

En tja, 2700X zonder heat spreader:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vei0Uhm.png

Q6600 zonder heat spreader:
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/forums/attachment.php?attachmentid=64995&stc=1&d=1211601560

Ik ben wel wat lijm gewend. :P

[ Voor 16% gewijzigd door Paprika op 03-06-2018 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:26
Het is goed om te zien dat met Ryzen 2 er een aantal fundamentele zaken zijn opgelost, wel spijtig dat er zover ik weet 2 issues zijn die bij Ryzen 1 redelijk in de doofpot zijn gestopt door AMD en niet of nooit netjes zijn opgelost, na nu bijna een jaar Ryzen 1 in gebruik te hebben.

Dat zijn de volgende punten:
1. De zogenaamde segmentation fault https://www.extremetech.c...s-affected-rare-linux-bug
Dit is een hardware fout in de cpu zelf en komt (tot zover) enkel onder Linux voor tijden compileren van code, treft dus een kleine groep gebruikers en is niet op te lossen met een bios update, je bent bij AMD elligible voor een omruil als je denkt dat je cpu faulty is, ze hebben een voorraad hiervoor speciaal apart gelegd die op specifiek deze issue is getest om dit niet te ondervinden. Grote kans dus dat er hier een grote groep gebruikers is met deze issue in de cpu, maar hier nooit wat van zullen merken.

2. Dan is er het probleem dat de low current idle niet goed werkt, oudere type voedingen ondersteunen dit protocol niet zoals Ryzen omgaat in low idle mode, wat resulteert in een crash van de kernel bij bepaalde voedingen (zoals bij mijn oude XFX 550W, die nou niet echt heel oud is (7 jaar nu)), men report het onder Linux maar onder Windows heb ik er net zoveel last van.

Dit valt met een bios update op te lossen (pas recent toegevoegd, hangt van fabrikant af of je het hebt of niet)
In het bios doe je dan het volgende
Advanced > AMD CBS > Zen Common Options > Power Supply Idle Control.
Hier zijn 3 opties "low current idle", "typical current idle" and "auto"

Typical current idle zorgt dat er 4 watt meer naar de cpu gaat tijdens low idle mode, waardoor het niet in een softlock eindigd. Dit moet dus expliciet aangezet worden mocht je denken dat je deze issue ondervind, veel documentatie is er nog niet over te vinden van deze setting.

https://community.amd.com/thread/225795
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=259153

Ook weer een hardware ontwerp fout (waar ik in het afgelopen jaar behoorlijk last van heb gehad en redelijk veel tijd in heb gestoken om er maar achter te komen waarom mijn pc rebootte in idle en tijdens full load super stabiel blijft).

In principe had AMD voor de 1e issue een totale recall moeten doen gezien ze toegaven dit een fout in het ontwerp is, en ze het in latere batches hardware matig hebben opgelost. Kostbare zaak natuurlijk en het betreft enkel ontwikkelaars onder Linux, dus ze hebben het stil gehouden, maar doen niet moeilijk als je een swap aanvraagd. Blijft het een feit dat er bewust een cpu op de markt is (gebracht/gebleven) die een groffe hardwarematige fout heeft.

De tweede issue hebben ze vrij laat ontdekt pas in Februari 2018 is de patch naar moederbord fabrikanten gegaan en nog niet eens aan de grote klok gehangen omdat het weer een ontwerp fout betreft in de hardware, en hadden ze eigenlijk zelf moeten vinden nog voordat Ryzen uitkwam, beetje slecht getest mijn inziens.

Perks van early adopter dat snap ik, maar hier wel bij vermelden je toch van redelijk technisch huize komen wil je hier achter komen en oplossen (Jan met de pet zou zijn PC al uit het raam hebben gegooid uit wanhoop).

Het Ryzen platform ziet er voor de toekomst wel zeer rooskleurig uit (dus dit is niet om te bashen, maar meer om mijn ervaring over Ryzen 1 te delen), Ryzen 1 had toch nog best wat (serieuze) kinderziektes vanaf launch tot aan nu, waar Ryzen 2 veel profijt van heeft gehad, veel betere memory controller, de meest basale harware issues zijn opgelost enz, maar voornamelijk meer stabiliteit en volwassenheid van het cpu ontwerp.

[ Voor 21% gewijzigd door Turismo op 03-06-2018 16:05 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Turismo schreef op zondag 3 juni 2018 @ 15:15:

Perks van early adopter dat snap ik, en je moet toch van redelijk technisch huize komen wil je hier achter komen en oplossen.
https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=196683#c339
Helaas weinig reactie op.

Toch vreemd, processors inruilen zonder commentaar, en dat zonder dat er een probleem is.
Mogelijk dat we dicht aanzitten tegen "The End of CPU Advancement on our Doorstep"

https://linustechtips.com...e-7nm-barrier-discussion/
So INTEL THEMSELVES said in 2016 that transistors can only continue to shrink for about 5 more years. Guess what AMD has already announced for 2020-2021? Zen 3, their first 7nm+ CPU. Put two and two together and you get... four. Its as simple as that.

Now the reason 7nm seems to be the physical limit is because beyond 7nm, the transistors would produce more heat than the power they would output, making the idea of 5nm CPUs an oxy-moron, or paradox. Now I believe that there is a small chance that scientists will figure out a way to produce 5nm CPUs, but the technology would be extremely difficult and expensive to manufacture, so much so that none of us consumers would be interested in upgrading from 7nm to 5nm CPUs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:26
NietGiftig schreef op zondag 3 juni 2018 @ 16:05:
[...]

https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=196683#c339
Helaas weinig reactie op.

Toch vreemd, processors inruilen zonder commentaar, en dat zonder dat er een probleem is.
Mogelijk dat we dicht aanzitten tegen "The End of CPU Advancement on our Doorstep"

https://linustechtips.com...e-7nm-barrier-discussion/

[...]
Wat op die kernel.org wordt vermeld is de issue 2 waar ik het over heb, maar deze kennis is nog niet wijd verspreidt, volgens mij zijn ook nog niet alle biosses voorzien van de nieuwe opties (bij mijn Asus x370 pas sinds vorige maand).

De setting zorgt er wel voor dat de C-States compleet uitstaan zover ik weet, waardoor je dus niet de voordelen hebt dat je cpu automatisch terug klokt (kan nog steeds wel met Windows power settings), het is dus nog steeds geen totale "nette" oplossing, maar meer een lapmiddel.

AMD probeert het zoveel mogelijk te sussen van wat ik merk, en nog geen schuld te bekennen, want dat zou kunnen resulteren in een totale recall of een een class action suit die ze dan gegarandeerd verliezen.

op je 2e opmerking, we gaan inderdaad in deze decade nog tegen de beperking aankomen van de fysieke limieten, op een gegeven moment kunnen ze dus niet meer kleiner.

De volgende doorbraak zal zijn op Quantum computing en het stokje moeten overnemen, dit zal op consumer level nog op onze generatie gebeuren, maar dat zal helaas niet op tijd zijn voor hoe huidige binary gebaseerde cpu's tegen hun limieten aanlopen, de verwachting is tussen 2030 en 2050 ergens.

Maargoed in 2004 voorspelde men ook bij harddisks dat het bij 3TB zou stoppen vanwege fysieke en dichtheid limieten https://forums.anandtech....drive-technology.1453215/
Inmiddels zitten we al op 10TB vanwege nieuw ontdekte technieken, en Seagate heeft in 2012 al voorspeld dat ze naar 60TB kunnen opschalen.

https://www.computerworld...b-drives-this-decade.html

Allemaal werd dit tot redelijk onmogelijk gehouden toen men die voorspellingen deed om nog verder op te kunnen schalen, wie wat wat voor technieken Intel of AMD nog uit de grote hoed kunnen toveren tegen die tijd.

[ Voor 38% gewijzigd door Turismo op 03-06-2018 17:07 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Paprika Heb jij nou je 2700X gedelid? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Plaatje is gewoon van google hoor :+. Ik vind het belangrijk om te weten waar ik mee te maken heb, maar van mij hoeft het echt niet tot de laatste ns afgewerkt te zijn. Geheugen draait nu op 3200MHz met de fast preset (14-14-14-28-42). Daarmee doet ie HCI MemTest tot 1000%, SoC op 1.0V en memory op 1.35V. CPU zelf op 'auto' met -0.08750V offset en dan moet het volgens mij allemaal wel goed komen. Uiteindelijk is het ook maar 'n klein bordje. Ik betwijfel of het slim is om het maximale eruit te halen.

[ Voor 95% gewijzigd door Paprika op 03-06-2018 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Paprika schreef op zondag 3 juni 2018 @ 16:15:
Plaatje is gewoon van google hoor :+. Ik vind het belangrijk om te weten waar ik mee te maken heb, maar van mij hoeft het echt niet tot de laatste ns afgewerkt te zijn. Geheugen draait nu op 3200MHz met de fast preset (14-14-14-28-42). Daarmee doet ie HCI MemTest tot 1000%, SoC op 1.0V en memory op 1.35V. CPU zelf op 'auto' met -0.08750V offset en dan moet het volgens mij allemaal wel goed komen. Uiteindelijk is het ook maar 'n klein bordje. Ik betwijfel of het slim is om het maximale eruit te halen.
Hmm de kwaliteit van de componenten op zo'n bordje (X470 strix, X370i,B350i en iig de ASRock eqv) zijn prima! Hier eerder in het topic heb ik een B350i bordje met een R5 1600 op 4.2GHz en ram op 3800MT/s en dat is prima genoeg en het bordje werkt er echt niet minder om.

De vraag is meer hoeveel zin je hebt om er aan te prutsen. ;)

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Geheugen draait nu op 3200MHz met de fast preset (14-14-14-28-42). Daarmee doet ie HCI MemTest tot 1000%, SoC op 1.0V en memory op 1.35V. CPU zelf op 'auto' met -0.08750V offset en dan moet het volgens mij allemaal wel goed komen. Uiteindelijk is het ook maar 'n klein bordje. Ik betwijfel of het slim is om het maximale eruit te halen.
Ik draai dezelfde geheugen instellingen met mijn setje Corsair Vengeance, maar op 1.32V ( en stabiel). Aangezien je zo min mogelijk warmte/voltage wil, wellicht het proberen waard ;)

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
ECP0WERS schreef op zondag 3 juni 2018 @ 17:33:
[...]

Hmm de kwaliteit van de componenten op zo'n bordje (X470 strix, X370i,B350i en iig de ASRock eqv) zijn prima! Hier eerder in het topic heb ik een B350i bordje met een R5 1600 op 4.2GHz en ram op 3800MT/s en dat is prima genoeg en het bordje werkt er echt niet minder om.

De vraag is meer hoeveel zin je hebt om er aan te prutsen. ;)
Dat gaat die memory controller in mijn CPU nooit redden. Sterker nog, ik betwijfel dat ie 3466 aankan.
DaLoona schreef op zondag 3 juni 2018 @ 17:57:
[...]

Ik draai dezelfde geheugen instellingen met mijn setje Corsair Vengeance, maar op 1.32V ( en stabiel). Aangezien je zo min mogelijk warmte/voltage wil, wellicht het proberen waard ;)
Dat is wel het proberen waard inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vroeg me al of je helemaal gek was geworden. Wie delid er nu een 2700X? Kan je na jaren van TIM rotzooi eens een high-end chip kopen die gesoldeerd is. :P

Verder zal dit allemaal in een ITX kast zitten, dus gaan pushen zou ik niet doen. Waarom? Nou omdat de X470 Prime Pro het al moeilijk krijgt in een ATX kast. Heatsink is net afdoende om 1,4v te doen met Prime 95 met AVX. De ROG Strix-I heeft dezelfde VRM, maar een betere heatsink. Omdat je met ITX zit, dat je wel meer last hebben van omgevingstemperatuur, zeker met een flinke videokaart erbij.

Van VRM switching frequency moet je in ieder geval afblijven tenzij je bewust airflow gaat creëren. Dat lijkt me toch al iets waar je niet zomaar aan moet gaan zitten. Zie:

Ja, hier gingen even wat wenkbrauwen omhoog dat zelf dit bordje het al wat lastig kreeg. Ik had echt niet gedacht dat je over de 100C zou komen.

Ik denk wel dat hij iets te hard is. Heatsink is crap, maar de setup is ook verre van optimaal met een AIO en geen airflow over het bordje. Verder zoals hij zelf al zegt moet je gewoon geen 1,4v gaan draaien met een 2700X. Vrijwel al het extra vermogen verdwijnt toch als lekstroom en dus hitte. Blijf lekker bij 1,37v ish of beter gewoon PBO aan en dat is het. :)

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 03-06-2018 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:45
Een 2700X op 1,45V is serieus sneller dan een op 1,37V(golden samples uitgesloten), het is maar net wat de gebruiker wil.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Razkin schreef op zondag 3 juni 2018 @ 18:40:
Een 2700X op 1,45V is serieus sneller dan een op 1,37V(golden samples uitgesloten), het is maar net wat de gebruiker wil.
Met 1,45v zou ik me eerder zorgen gaan maken over degradatie van je chip.

The Stilt ging er bij release al aardig diep op in. Hij kwam na wat testen erop uit dat de microcode 1,330v als all core maximum pakte, en single core 1,425v. Natuurlijk kan je wat hoger gaan en nog steeds een effectieve levensduur uit je chip halen. Daar heeft The Stilt het dan over 1,38v. Laten deze twee waarden nu ook overeen komen met de schaling in clockspeed en temperatuur.
“FIT” as the name suggest is a feature to monitor / track the fitness of the silicon and adjust the operating parameters to maintain the specified and expected reliability. Many semiconductor manufacturers utilize such feature to eke out every last bit of performance, in an ERA where most of the semiconductors are process bound in terms of performance. In short: FIT feature allows the manufacturers to push their designs to the very limit out of the box, without jeopardizing the reliability of the silicon. A practical example would be the knock sensors on an engine. The control unit of the engine always tries to advance the ignition timing as much as possible, to produce the best possible power / torque figures. The purpose of the knock sensors is to listen if knocking occurs and tell the ECU to reduce the timing advance when it does, in order to protect the engine.

To see what the actual maximum voltage FIT allows the CPU to run at in various different scenarios is, I disabled all of the other limiters and safe guards. With every other limiter / safe guard disabled, the reliability (FIT) becomes the only restrain. The voltage command which the CPU sends to the VRM regulator via the SVI2 interface and the actual effective voltage were then recorded in various scenarios. In stock configuration the sustained maximum effective voltage during all-core stress allowed by FIT was =< 1.330V. Meanwhile, in single core workloads the sustained maximum was =< 1.425V. When the “FIT” parameters were adjusted by increasing the scalar value from the default 1x to the maximum allowed value of 10x, the maximum all-core voltage became 1.380V, while the maximum single core voltage increased to 1.480V. The recorded figures appear to fall very well in line with the seen and known behavior, frequency, power and thermal scaling wise.

The seen behavior suggests that the full silicon reliability can be maintained up to around 1.330V in all-core workloads (i.e. high current) and up to 1.425V in single core workloads (i.e. low current). Use of higher voltages is definitely possible (as FIT will allow up to 1.380V / 1.480V when scalar is increased by 10x), but it more than likely results in reduced silicon lifetime / reliability. By how much? Only the good folks at AMD who have access to the simulation data will know for sure.
https://forums.anandtech....572/page-72#post-39391302

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:45
@DaniëlWW2 Ben ik met je eens, ik heb mijn 2700X nog steeds niet echt in gebruik omdat m'n X62 niet afdoende is. Wat ik ook regelmatig ben tegen gekomen is dat Ryzen 2 bij een lagere temp meer volts potentieel langer weet te verdragen. Voor XFR bursts komen tenslotte regelmatig spanningen van 1,55V voorbij op min of meer stock settings.

Als ik eenmaal custom LC klaar heb en dan hopelijk <70 graden kan draaien(games, relatief lichte all core loads) dan kom ik er snel genoeg achter hoe goed de chip er tegen kan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Razkin schreef op zondag 3 juni 2018 @ 20:06:
@DaniëlWW2 Ben ik met je eens, ik heb mijn 2700X nog steeds niet echt in gebruik omdat m'n X62 niet afdoende is. Wat ik ook regelmatig ben tegen gekomen is dat Ryzen 2 bij een lagere temp meer volts potentieel langer weet te verdragen. Voor XFR bursts komen tenslotte regelmatig spanningen van 1,55V voorbij op min of meer stock settings.

Als ik eenmaal custom LC klaar heb en dan hopelijk <70 graden kan draaien(games, relatief lichte all core loads) dan kom ik er snel genoeg achter hoe goed de chip er tegen kan.
Ik denk dat je al antwoord hebt gegeven op je eigen vraag als een X62 het al niet aankan. :+
Persoonlijk snap ik de neiging het absolute maximum opzoeken niet. Ik ben wat voorzichtig aangelegd, toegegeven, maar zelfs dan nog. Het laatste beetje prestaties uit een CPU persen merk je nauwelijks tot niet, waardoor het mij niet waard is om ervoor te gaan. Of het nu de 2700X die op 4,3GHz moet, of de 8700K die 5GHZ moet halen maakt niet uit, het effect is hetzelfde.

Als ik nu een 2600X of 2700X zou kopen, dan zou ik het bij PBO aanzetten laten. Denk ook niet dat mijn Mugen 5 veel meer aan zou kunnen. Ik zou me eerder op de RAM richten. Dat is ook de reden dat ik geen 2000 serie ga halen. Ik betwijfel of mijn X370 Prime Pro iets hogers dan 3200 toe gaat staan, en dan kan ik dus alles vervangen. Verder heb ik hetzelfde als @Paprika. Ik heb nu een octacore, en wil echt niet terug naar een hexacore, ook al heb ik eigenlijk helemaal niks aan die twee extra cores. :P

Ik heb mijn 1700 ook bewust op 1,35v gezet. Daarmee loopt die gewoon 3,8GHz. Eigenlijk kan die 3,85GHz, maar die 50MHz heb ik eraf gehaald voor extra stabiliteit. Vervolgens mis ik echt heel weinig ten opzichte van de mensen die perse 3,9GHz moesten halen en er 1,42v inpompen. Ik vind zoiets als PBO dan ook echt geweldig. Echt een ongelofelijk mooi stukje software van AMD zodat iedereen nabij de limiet van zijn chip komt, zonder naar het extreme te gaan. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-09 20:06

muhda

Time & Space traveler

Als ik dit lees omtrent geheugen is het dan wel de moeite waard om voor sneller geheugen te kiezen dan 3200? Vooral als je 2700 hebt gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Na 3200 neemt de winst behoorlijk af. Het is mooi als het hoger kan maar op 3200 zit je imho gewoon goed.

Een 3200 set B-die met lage timings (14) kan vaak ook hogere speeds met iets hogere timings vrij goed aan.

Het hangt verder ook af van de kwaliteit vd memory controller in de chip. Maar dat is silicon lottery.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Bij Ryzen 2 ligt dat kantelpunt iets hoger heb ik begrepen, meestal bij 3433.

Ik heb trouwens gemerkt dat PUBG een prima memtest is voor ryzen. Foutjes komen er sneller uit dan bij HCl memtest.

Heel simpel, als je geheugen niet volledig stabiel is krijg je gegarandeerd binnen 1 a 2 potjes een crash to desktop. Als je echt te ver bent gegaan zelfs binnen een paar seconden, waar andere games/programma's nog geen onraad ruiken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 15:46
Blaat schreef op maandag 4 juni 2018 @ 08:58:

Ik heb trouwens gemerkt dat PUBG een prima memtest is voor ryzen. Foutjes komen er sneller uit dan bij HCl memtest.

Heel simpel, als je geheugen niet volledig stabiel is krijg je gegarandeerd binnen 1 a 2 potjes een crash to desktop. Als je echt te ver bent gegaan zelfs binnen een paar seconden, waar andere games/programma's nog geen onraad ruiken. :P
Ja dat heb ik ook gemerkt haha. Heb Corssair Vengeance 3000 CL15 die draait op XMP profile wat dus 2933 CL16 17 17 35 draait stabiel... Aan het tunen geweest naar 2933/3000 CL14 en dat draait overal stabiel behalve in memtest en in PUBG :+ Als ik handmatig CL15 instel in bios dan schiet hij in windows toch naar CL16 om 1 of andere reden... Meer voltage er op gooien heeft geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het probleem is dat je 3200MT/s eigenlijk alleen gegarandeerd krijgt met B-die of waarschijnlijk C-die. Als je dat toch al hebt, waarom dan niet hoger proberen? :P

@Blaat Please, de Witcher 3 pakt zeer lichte instabiliteit op binnen 15 minuten, voor de CPU, RAM en videokaart. Verder ook best game ever. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

DaniëlWW2 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 09:49:
Het probleem is dat je 3200MT/s eigenlijk alleen gegarandeerd krijgt met B-die of waarschijnlijk C-die. Als je dat toch al hebt, waarom dan niet hoger proberen? :P

@Blaat Please, de Witcher 3 pakt zeer lichte instabiliteit op binnen 15 minuten, voor de CPU, RAM en videokaart. Verder ook best game ever. :+
Jamaar, TW3 speel ik in de woonkamer op mijn Steam Box, OLED TV en 5.1 setup. Niet in mijn mancave. :P

Met een 7700k en een GTX 1080 FE loopt het strak 60fps met 1440p DSR op mijn 1080p TV (ja ik heb een oudere OLED).

In mijn mancave speel ik de multiplayer games. Dan is PUBG een handiger memtest. :+

Overigens wel met je eens dat TW3 het beste spel ooit is. Geen enkel ander spel zuigt je er zo in en laat je afgestompt achter als je ermee klaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 09:49:
Dat zou ik ook zeker proberen te halen.

Echter het heeft volgensmij niet veel zin om meer geld uit te geven voor geheugen dat sneller gerate is dan 3200c14.

Met (Gskill b-die) 3200c14 haal je die 3333 en 3466 volgensmij ook wel.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op maandag 4 juni 2018 @ 10:41:
[...]

Dat zou ik ook zeker proberen te halen.

Echter het heeft volgensmij niet veel zin om meer geld uit te geven voor geheugen dat sneller gerate is dan 3200c14.

Met (Gskill b-die) 3200c14 haal je die 3333 en 3466 volgensmij ook wel.
Ja natuurlijk. Het is allemaal B-die. Hogere clocks betekent gewoon lossere timings.
In principe heb je twee categorieën met B-die RAM. Je hebt de normale B-die setjes die allemaal ongeveer hetzelfde kosten. Verschil is iets van €20 tussen de verschillende setjes. Deze komen in vijf varianten:
3200MT/s C14
3333MT/s C16
3400MT/s C16
3466MT/s C16
3600MT/s C17

Dit zijn allemaal normale kwaliteit IC's die ze een bepaalde set aan snelheden en timings geven. Ik zie geen reden om aan te nemen dat een 3466MT/s C16 setje niet ook 3200MT/s C14 kan draaien, of visa versa. Als je dan naar de prijzen kijkt, dan kan je eigenlijk altijd setjes sneller dan 3200MT/s C14 vinden, die goedkoper zijn. Dan weet ik het wel. :P
categorie: Geheugen intern

Dan heb je ook het echt speciale spul. Dat is 3600MT/s C16 en 3600MHz+. Deze tweede categorie is in de regel ook een stuk duurder, en daar is een reden voor. Die tweede groep is eigenlijk niet interessant tenzij je echt het beste van het beste wil hebben. Verder krijg je het niet zomaar werkende, verre van. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
3200 C14 = 3600 C16. De enige snellere (als specced) kit is pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3600C15D-16GTZ.

Helaas zijn de hoeveelheid snelle setjes die 16GB/module bevatten erg beperkt. Het zou me niet eens verbazen dat de module grootte ook van invloed is op de maximale frequency die Ryzen wil draaien. Ik kom maar zeer beperkt voorbeelden met 32GB tegen en die zitten allemaal stukken lager.

[ Voor 47% gewijzigd door Paprika op 04-06-2018 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:17
Blaat schreef op maandag 4 juni 2018 @ 08:58:
Het is eerder zo dat je met Ryzen 1 veel moeilijker die 3466 haalt. Niet dat het kantelpunt lager ligt. Er is geen kantelpunt. Eerder een grens qua Ryzen memory controllers en de limieten van DDR4.
Ik denk dat 3600 CL12 Ryzen nog veel sneller maakt. Maar dat is niet te halen.

Als je op 3466 een CL van 14 haalt dan zit je qua latency net boven de 8ns. Dat is waarschijnlijk ook gewoon de grens van DDR4 qua latency.

Het is simpel. Een setje met 3600MHz CL16 heeft een latency van 8,89ns. Een setje van 3200MHz CL14 heeft een latency van 8,75ns. Dat ontloopt elkaar niet veel. Dus koop je een van beide en probeer je de latency te verlagen door met kloksnelheid en timings spelen. Extra geld uitgeven voor een 4000 CL17 (8,50ns) setje heeft weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:51:
3200 C14 = 3600 C16. De enige snellere (als specced) kit is pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3600C15D-16GTZ.

Helaas zijn de hoeveelheid snelle setjes die 16GB/module bevatten erg beperkt. Het zou me niet eens verbazen dat de module grootte ook van invloed is op de maximale frequency die Ryzen wil draaien. Ik kom maar zeer beperkt voorbeelden met 32GB tegen en die zitten allemaal stukken lager.
Dat is ook zo. Meer geheugen is zwaarder voor de (Ryzen) MC.

32Gb is c.p normaal gesproken moeilijker hoger te krijgen dan 16Gb.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Paprika schreef op maandag 4 juni 2018 @ 11:51:

pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-4133C17D-16GTZR

En deze. Zelfs nog iets sneller dan degene die jij linkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Blaat schreef op maandag 4 juni 2018 @ 12:37:
[...]

pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-4133C17D-16GTZR

En deze. Zelfs nog iets sneller dan degene die jij linkt.
Ja klopt, die was ik vergeten, omdat ie niet in de filters van Daniel zaten. Dit is inderdaad het beste wat je in NL kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Paprika schreef op maandag 4 juni 2018 @ 12:58:
[...]

Ja klopt, die was ik vergeten, omdat ie niet in de filters van Daniel zaten. Dit is inderdaad het beste wat je in NL kan krijgen.
Klopt. Je bent alleen wel waus als je dat bedrag ervoor neerlegt.

Ondanks dat 4133C17 wel "crazy fast" is, is het de meerprijs gewoon niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op maandag 4 juni 2018 @ 12:58:
[...]

Ik had de filter dan ook bewust op de betaalbare, normale B-die setjes gezet. ;)

Verder kan je nog veel bezopener setjes krijgen hoor. Denk aan 4600MT/s C19. :P

Niet dat er een reden is om dit maar te overwegen. Gaat nooit werken met welke Ryzen dan ook, en ik betwijfel ten sterkte dat alles behalve een golden sample 8700K ook maar in de buurt komt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Mijn favoriete filter... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

DaniëlWW2 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:07:
[...]

Ik had de filter dan ook bewust op de betaalbare, normale B-die setjes gezet. ;)

Verder kan je nog veel bezopener setjes krijgen hoor. Denk aan 4600MT/s C19. :P

Niet dat er een reden is om dit maar te overwegen. Gaat nooit werken met welke Ryzen dan ook, en ik betwijfel ten sterkte dat alles behalve een golden sample 8700K ook maar in de buurt komt. :P
Sterker nog, met de 8700k die ik voorheen had kwam ik ook niet verder dan 3800MT/s met mijn 4133 kitje, wat ik ook probeerde. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Mis je je 8700K niet? Jou kennende heeft ie niet stock gedraaid, dus dan zal een 2700X toch wel een stapje terug zijn in het merendeel van de games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Paprika schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:15:
Mis je je 8700K niet? Jou kennende heeft ie niet stock gedraaid, dus dan zal een 2700X toch wel een stapje terug zijn in het merendeel van de games.
Zeker niet! De verschillen zijn ook weer niet zo groot. Plus ik doe af en toe aan in home streaming en dan is ryzen toch beter. :)

Dat de 8700k zelfs na delidden nog extreem warm werd was een doorn in mijn oog. Dat heeft AMD toch echt beter voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beste betaalbare setje voor Ryzen confirmed. :P
pricewatch: Corsair Dominator Platinum CMD16GX4M2B2400C10
Blaat schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:13:
[...]

Sterker nog, met de 8700k die ik voorheen had kwam ik ook niet verder dan 3800MT/s met mijn 4133 kitje, wat ik ook probeerde. 8)7
Verbaast me niks. Ik heb wel eens gezien dat echt heel goede 8700K's naar de 4000MT/s willen, maar de meeste doen dat echt niet. Eigenlijk is er ook geen punt om iets snellers dan 3600MT/s te kopen, voor zowel AMD als Intel. Prijs/kwaliteit is gewoon te laag. :)

Over prijs/kwaliteit gesproken. Die C-die setjes zitten me toch dwars. Ryzen lijkt vooral te winnen op pure snelheid en strakkere timings zijn bonus. Voor €180 dan een 3600MT/s setje krijgen is geweldig. Ik weet dus alleen niet hoe betrouwbaar het is, zeker ten opzichte van B-die. Eigenlijk zou ik het willen testen, maar een X470 bordje, 2700X en een setje zijn me echt te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

DaniëlWW2 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:31:
[...]

Beste betaalbare setje voor Ryzen confirmed. :P
pricewatch: Corsair Dominator Platinum CMD16GX4M2B2400C10

[...]

Verbaast me niks. Ik heb wel eens gezien dat echt heel goede 8700K's naar de 4000MT/s willen, maar de meeste doen dat echt niet. Eigenlijk is er ook geen punt om iets snellers dan 3600MT/s te kopen, voor zowel AMD als Intel. Prijs/kwaliteit is gewoon te laag. :)

Over prijs/kwaliteit gesproken. Die C-die setjes zitten me toch dwars. Ryzen lijkt vooral te winnen op pure snelheid en strakkere timings zijn bonus. Voor €180 dan een 3600MT/s setje krijgen is geweldig. Ik weet dus alleen niet hoe betrouwbaar het is, zeker ten opzichte van B-die. Eigenlijk zou ik het willen testen, maar een X470 bordje, 2700X en een setje zijn me echt te duur.
Ik wil mijn systeem best ter beschikking stellen als jij de ram kitjes bekostigt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:11
Even het volgende: het valt mij wel op dat het booten met mijn Ryzen 2700X toch echt véél langer duurt dan met mijn 'oude' i7-490K. Nu krijg ik toch zeker eerst 10 seconden een zwart scherm, voordat hij naar POST gaat (+ BIOS-biepje). Gevoelsmatig kan ik gerust een kopje koffie zetten, voordat Windows 10 geladen is. :s Dit had ik ook al bij mijn Gigabyte Ultra Gaming bord.

Is hier een verklaring voor? Maak gebruik van nieuwste BIOS, geheugen staat geklokt op 3200MHz en 'Fast Boot' staat aan. Alles op stock draaien + USB-kabels loskoppelen heeft weinig tot geen effect op de boot time.

Mis ik iets?

Trouwens, ik moet toegeven dat de overstap naar Ryzen mij nog niet helemaal lekker bevalt. Het zijn dit soort zaken die mij, samen met de micro stutters tijdens gamen (Windows 10, 1803) en nog wat andere kleine zaken, nog niet helemaal bevallen. Misschien is het wennen, maar toch ...

[ Voor 7% gewijzigd door Yonix op 04-06-2018 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Yonix schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:39:
Even het volgende: het valt mij wel op dat het booten met mijn Ryzen 2700X toch echt véél langer duurt dan met mijn 'oude' i7-490K. Nu krijg ik toch zeker eerst 10 seconden een zwart scherm, voordat hij naar POST gaat (+ BIOS-biepje). Gevoelsmatig kan ik gerust een kopje koffie zetten, voordat Windows 10 geladen is. :s Dit had ik ook al bij mijn Gigabyte Ultra Gaming bord.

Is hier een verklaring voor? Maak gebruik van nieuwste BIOS, geheugen staat geklokt op 3200MHz en 'Fast Boot' staat aan. Alles op stock draaien + USB-kabels loskoppelen heeft weinig tot geen effect op de boot time.

Mis ik iets?

Trouwens, ik moet toegeven dat de overstap naar Ryzen mij nog niet helemaal lekker bevalt. Het zijn dit soort zaken die mij, samen met de micro stutters in Windows 10 (1803) tijdens gamen en nog wat andere kleine zaken, nog niet helemaal bevallen. Misschien is het wennen, maar toch ...
De boottimes zijn normaal voor de ryzen. Altijd nog beter dan Intel's HEDT platform boottimes. :P

De microstutters zijn echter niet normaal, daar heb ik totaal geen last van. Het systeem voelt zelfs vlotter dan met de 8700k van voorheen.

Fresh install gedaan? Nieuwste chipset en video drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Mijn Aorus RIP was best snel met posten ,mijn Asus doet er ook een stuk langer over.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55
@Yonix Energieprofiel ook op high of AMD gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blaat schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:36:
[...]

Ik wil mijn systeem best ter beschikking stellen als jij de ram kitjes bekostigt. :+
Als ik mezelf het bedrag kon verantwoorden, dan zou ik het zelf wel proberen op mijn X370 bordje. Meteen een interessante test voor mijn zeer rare chip. :P
Het blijft ongelofelijk dat ik de eerste maanden wel 3200MT/s kon booten met het XMP profiel. Dat ging na de eerste verbeteringen in microcode verloren. Ja, het is Hynix MFR uit 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

DaniëlWW2 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:48:
[...]

Als ik mezelf het bedrag kon verantwoorden, dan zou ik het zelf wel proberen op mijn X370 bordje. Meteen een interessante test voor mijn zeer rare chip. :P
Het blijft ongelofelijk dat ik de eerste maanden wel 3200MT/s kon booten met het XMP profiel. Dat ging na de eerste verbeteringen in microcode verloren. Ja, het is Hynix MFR uit 2015.
Waarom zet je de oude BIOS dan niet gewoon terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blaat schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:56:
[...]

Waarom zet je de oude BIOS dan niet gewoon terug?
Omdat ik niet meer op de Gigabyte Gaming 3 zit, en omdat het na een paar keer booten alsnog faalde en resette. Het punt is juist dat 3200MT/s nu helemaal onmogelijk lijkt te zijn. :P

Maar dit sterkt ergens het vermoeden dat mijn chip best meer aankan, alleen niet MFR. Punt is dat ik geen zin heb ik een gok van €180, en het eigenlijk ook wel best vind zoals het nu is. :)

[ Voor 32% gewijzigd door DaniëlWW2 op 04-06-2018 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
Blaat schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:42:
[...]

De boottimes zijn normaal voor de ryzen. Altijd nog beter dan Intel's HEDT platform boottimes. :P

De microstutters zijn echter niet normaal, daar heb ik totaal geen last van. Het systeem voelt zelfs vlotter dan met de 8700k van voorheen.

Fresh install gedaan? Nieuwste chipset en video drivers?
Jeetje, dat is dan wel even wennen m.b.t. de boot times. Zal dat in de toekomst nog gaan verbeteren? Nu voelt het alsof Windows 10 op een 'old school' HDD staat. :S

(Ook @418O2) Wat betreft de micro stutters in games: FPS zijn high, geen dips, goede frame times. Echter, toch last van micro stutters bij bijvoorbeeld het bewegen van de muis. Het voelt niet vloeiend. CPU wordt niet of weinig belast, temps zijn binnen de norm etc. Geen gekke signalen die de stutters meteen kunnen verklaren.

Wat al geprobeerd? Clean install, de meest recente drivers (chipset, GPU etc.) en ook wat zaken proberen te tweaken (page file, prefetch/superfetch), alles op stock ... Echter, dat maakt niets uit.

Nu lees ik op internet wel geluiden over de April Update van Windows 10, dat die meer kapot heeft gemaakt dan goed heeft gedaan. Micro stutters in games introduceren is daar één voorbeeld van. Met name de Pascal GPU van Nvidia zou daardoor geraakt zijn.

Maar het voelt een beetje vreemd: een systeem van € 1500+ euro (brand spanking new) en dan terug verlangen naar je 'oude' i7-4790K-build. Ach, uiteindelijk zal het wel iets kleins zijn maar toch wringt het. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Yonix

Boottimes klinken niet onredelijk of vreemd. Ik merk geen verschil met mijn voorgaande intel platform voorzover ik me herinner.

Microstutters lijken mij zeker niet normaal. Herinner me niet dat er last van gehad heb. Zowel niet bij mijn voorgaande 1600x als mijn huidige 2600x. Heb eerder het gevoel dat de games soepeler lopen.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Yonix schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:06:
[...]

Jeetje, dat is dan wel even wennen m.b.t. de boot times. Zal dat in de toekomst nog gaan verbeteren? Nu voelt het alsof Windows 10 op een 'old school' HDD staat. :S

(Ook @418O2) Wat betreft de micro stutters in games: FPS zijn high, geen dips, goede frame times. Echter, toch last van micro stutters bij bijvoorbeeld het bewegen van de muis. Het voelt niet vloeiend. CPU wordt niet of weinig belast, temps zijn binnen de norm etc. Geen gekke signalen die de stutters meteen kunnen verklaren.

Wat al geprobeerd? Clean install, de meest recente drivers (chipset, GPU etc.) en ook wat zaken proberen te tweaken (page file, prefetch/superfetch), alles op stock ... Echter, dat maakt niets uit.

Nu lees ik op internet wel geluiden over de April Update van Windows 10, dat die meer kapot heeft gemaakt dan goed heeft gedaan. Micro stutters in games introduceren is daar één voorbeeld van. Met name de Pascal GPU van Nvidia zou daardoor geraakt zijn.

Maar het voelt een beetje vreemd: een systeem van € 1500+ euro (brand spanking new) en dan terug verlangen naar je 'oude' i7-4790K-build. Ach, uiteindelijk zal het wel iets kleins zijn maar toch wringt het. :)
Dat Pascal icm windows update het zou zijn klinkt niet onlogisch. Ik heb meer van dergelijke problemen gehoord. Plus ik heb met mijn Vega kaart nergens last van.

Als dat zo is, zal het met een toekomstige driver update sowieso gefixt worden. :)

Wat je eventueel nog kan doen is je systeem afspeuren met latencymon maar ik geef het weinig kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
Blaat schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:11:
[...]

Wat je eventueel nog kan doen is je systeem afspeuren met latencymon maar ik geef het weinig kans.
Done that. DPC Latency geeft alleen maar gele balkjes (ook na een clean install), maar daarnaast nog wel de melding dat er geen problemen zouden zijn met audio/media playback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-09 19:07
Help!!!! schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:10:
@Yonix

Boottimes klinken niet onredelijk of vreemd. Ik merk geen verschil met mijn voorgaande intel platform voorzover ik me herinner.

Microstutters lijken mij zeker niet normaal. Herinner me niet dat er last van gehad heb. Zowel niet bij mijn voorgaande 1600x als mijn huidige 2600x. Heb eerder het gevoel dat de games soepeler lopen.
Misschien handig om de tijd te vermelden wanneer het zwarte eindigt? De gemelde 10 seconde naar een zwart scherm zonder informatie staren ben ik eigenlijk alleen tegen gekomen bij systemen waarbij het ram niet op de QVL stond en niet lekker met het bord werkte. Hierboven werd gesuggereerd dat dit voor Ryzen normaal is, maar wie weet heeft die persoon ook net een niet fijn werkend latje.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
sdk1985 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:32:
[...]

Misschien handig om de tijd te vermelden wanneer het zwarte eindigt? De gemelde 10 seconde naar een zwart scherm zonder informatie staren ben ik eigenlijk alleen tegen gekomen bij systemen waarbij het ram niet op de QVL stond en niet lekker met het bord werkte. Hierboven werd gesuggereerd dat dit voor Ryzen normaal is, maar wie weet heeft die persoon ook net een niet fijn werkend latje.
Mijn Corsair Vengeance LPX-setje (CMK16GX4M2B3200C16) lijkt niet voor te komen op de QVL van mijn ASUS C7H: klik. :s

Kan dit nog meer problemen veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Yonix schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:49:
[...]

Mijn Corsair Vengeance LPX-setje (CMK16GX4M2B3200C16) lijkt niet voor te komen op de QVL van mijn ASUS C7H: klik. :s

Kan dit nog meer problemen veroorzaken?
Dat het enkel niet op de QVL staat is geen garantie dat er iets mis is. De QVL is namelijk verre van zaligmakend omdat dat een lijstje van daadwerkelijk geteste kitjes is. Een ander kitje wat niet getest is kan net zo goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
DPC Latency werkt niet met Windows 10 (en eigenlijk ook niet met 8/8.1). Gebruik echt even LatencyMon. QVL zegt vrij weinig. Moederborden uit dezelfde serie, van dezelfde fabrikant, hebben vaak een totaal andere lijst. Het is maar net welk testteam dit bordje onder de neus kreeg zo lijkt het.

[ Voor 49% gewijzigd door Paprika op 04-06-2018 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricjuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 14:11

ricjuh

Make each day your masterpiece

Iemand ervaring met de ASRock Fatal1ty X470 Gaming K4?

Zie geen reviews in de pricewatch staan, maar lijkt me ook een aantrekkelijke keuze naast de Asus X470 Pro. De Asus heeft wel veel meer case fan headers ter beschikking.

https://steamcommunity.com/id/r1cjuh/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blaat schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:53:
[...]

Dat het enkel niet op de QVL staat is geen garantie dat er iets mis is. De QVL is namelijk verre van zaligmakend omdat dat een lijstje van daadwerkelijk geteste kitjes is. Een ander kitje wat niet getest is kan net zo goed werken.
Komt nog eens bij dat er variatie kan zitten in de kwaliteit van de chips, of zelfs verschillende chips binnen een productlijn waar zoiets arbitrairs als een versienummer je enige indicatie is. Laat dat nou precies het geval zijn met Corsair Vengeance LPX...

@Yonix Er wordt al jaren geklaagd over microstutter met Geforce 10 kaarten en W10. Dat is dus niks nieuws, en Nvidia doet er in zeer typerende manier ook helemaal niks mee. Verder als je RAM gewoon stabiel draait, dan is er geen probleem lijkt me.

Qua boottijden. Tja, een tijdje terug kwam ik een gids tegen van Robert Hallock, "onze AMD nerd" die wel vaker fijne tips heeft. In deze gids ging hij in op wat je allemaal aan legacy support uit kan zetten in je bios voor snellere boot times. Het probleem is dat ik die niet terug kan vinden...

Verder boot AM4 iets langzamer dan Intel. Dat is ook al langere tijd betekend. Mij maakt het werkelijk niks uit, omdat het nog steeds hardstikke snel is. Ik had wel de indruk dat toen ik van Gigabyte naar ASUS overstapte, de boottijd iets langer werd.
ricjuh schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:16:
Iemand ervaring met de ASRock Fatal1ty X470 Gaming K4?

Zie geen reviews in de pricewatch staan, maar lijkt me ook een aantrekkelijke keuze naast de Asus X470 Pro. De Asus heeft wel veel meer case fan headers ter beschikking.
Voor zover ik weet heeft niemand hier dat bordje. Ben zelf ook wel benieuwd. :)
Oke, meer naar de Master SLI dan de Fatal1ty. Ze delen hetzelfde PCB en lijken nauwelijks te verschillen. Ik weet persoonlijk ook niet wat de Fatal1ty nou precies extra bied, behalve een betere audiochip. Voor de rest lijken ze buiten visuele zaken gewoon identiek te zijn. Misschien hier en daar een extra bios optie, maar dat zal ook niet veel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricjuh

ricjuh

DaniëlWW2 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:23:
[...]
Voor zover ik weet heeft niemand hier dat bordje. Ben zelf ook wel benieuwd. :)
Oke, meer naar de Master SLI dan de Fatal1ty. Ze delen hetzelfde PCB en lijken nauwelijks te verschillen. Ik weet persoonlijk ook niet wat de Fatal1ty nou precies extra bied, behalve een betere audiochip. Voor de rest lijken ze buiten visuele zaken gewoon identiek te zijn. Misschien hier en daar een extra bios optie, maar dat zal ook niet veel zijn.
In dit filmpje heeft hij het heel kort over de Fatal1ty K4, maar hij verkiest de Asus als de beste keuze:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ricjuh schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:28:
[...]

In dit filmpje heeft hij het heel kort over de Fatal1ty K4, maar hij verkiest de Asus als de beste keuze:

[video]
Tja, ik ben misschien een beetje ASUS biashed, en ik ben daar echt niet alleen in hier, maar ik zou de Prime Pro veel liever pakken dan de Fatal1ty. ASUS heeft over het algemeen gewoon haar hardware en software op orde. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricjuh

ricjuh

DaniëlWW2 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:47:
[...]

Tja, ik ben misschien een beetje ASUS biashed, en ik ben daar echt niet alleen in hier, maar ik zou de Prime Pro veel liever pakken dan de Fatal1ty. ASUS heeft over het algemeen gewoon haar hardware en software op orde. :)
Wordt waarschijnlijk ook mijn keuze, aangezien daar veel meer over bekend is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

DaniëlWW2 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:47:
Tja, ik ben misschien een beetje ASUS biashed [...]
Is dat een samentrekking van bashing en bias? :+

Ik ben zelf ook tevreden over m'n Asus-bordje. Helemaal als je de horrorverhalen over sommige borden ziet passeren.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1 ... 54 ... 66 Laatste