Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:27

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Noctua NT-H1 heeft extreem veel last van het pump-out effect.

Als het net is toegepast presteert het prima maar na een paar maanden is er zoveel tussenuit gedrukt dat het bijna is alsof er geen pasta tussen zit.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:19
Ik heb de volgende combinatie:
- Asrock A320-DGS
- Crucial Ballistix BLS8G4D240FSA
- MSI 570 videokaart

Wanneer geheugen in slot 1 is dan geeft de computer 10 piepjes. Wanneer geheugen in slot 2 zit geeft de computer 3 piepjes. Wanneer ik een andere module DDR4 Kingston Valueram SS plaats geeft de computer in slot 1 en 2 10 piepjes.

Is dan waarschijnlijk het moederbord dood?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Termi schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:38:
Ik heb de volgende combinatie:
- Asrock A320-DGS
- Crucial Ballistix BLS8G4D240FSA
- MSI 570 videokaart

Wanneer geheugen in slot 1 is dan geeft de computer 10 piepjes. Wanneer geheugen in slot 2 zit geeft de computer 3 piepjes. Wanneer ik een andere module DDR4 Kingston Valueram SS plaats geeft de computer in slot 1 en 2 10 piepjes.

Is dan waarschijnlijk het moederbord dood?
3 short --------- Base 64K memory failure --- A memory failure has occurred in the first 64K of RAM. The RAM IC is probably bad

10 short ----- CMOS shutdown register read/write error -------- The shutdown for the CMOS has failed

Misschien je CMOS eens resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
ArcticWolf schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:42:
[...]

3 short --------- Base 64K memory failure --- A memory failure has occurred in the first 64K of RAM. The RAM IC is probably bad

10 short ----- CMOS shutdown register read/write error -------- The shutdown for the CMOS has failed

Misschien je CMOS eens resetten?
Cmos gereset, zowel batterij als jumper. Dit heeft niet geleid tot een andere piepjescode. Denk moederbord maar terug sturen...

[ Voor 5% gewijzigd door Termi op 10-10-2017 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27

sapphire

Die-hard pruts0r

Blaat schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 18:02:

Als het net is toegepast presteert het prima maar na een paar maanden is er zoveel tussenuit gedrukt dat het bijna is alsof er geen pasta tussen zit.
AS5, AS ceramique, Thermalright pasta, ect. die hebben dat allemaal als je koeler strak genoeg zit :?

Blijkbaar is de ruimte dan toch zo minimaal dat er geen plek is voor (overbodige) pasta lijkt me dus beter voor de geleiding ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

sapphire schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 21:48:
[...]

AS5, AS ceramique, Thermalright pasta, ect. die hebben dat allemaal als je koeler strak genoeg zit :?

Blijkbaar is de ruimte dan toch zo minimaal dat er geen plek is voor (overbodige) pasta lijkt me dus beter voor de geleiding ?
Ja nee. Je temps worden gewoon hoger na verloop van tijd...

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Dat is niks nee, blij dan dat ik die niet heb gebruikt laatst :)

Ik snap overigens even niks meer van Ryzen OC, wat is nou het stock voltage aangezien @stock de voltages all over the place zijn. Als ik OC clocked de CPU schijnbaar niet meer terug als deze idle is en geeft alles (CPUID, AI suite en bios) dat mijn voltage (welke op auto staat) al 1,43V is :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Termi schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 20:04:
[...]

Cmos gereset, zowel batterij als jumper. Dit heeft niet geleid tot een andere piepjescode. Denk moederbord maar terug sturen...
Denk het ook helaas, al kan je de volgende dingen nog eens proberen als je er zin in hebt:
http://www.pcguide.com/ts/x/sys/beep/amiB10-c.html

http://www.pcguide.com/ts/x/comp/mbsys/gen_Failure.htm

[ Voor 20% gewijzigd door ArcticWolf op 11-10-2017 07:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Conclussie, alleen de koeling pasta van Coollabaratory, de Liquid Ultra is significant beter. Aangezien ik geen zin had om elk jaar de pasta te vervangen ben ik gewoon voor de NT-H1 gegaan die werd meegeleverd :+.
Oh ja? YouTube: CoolLaboratory Liquid Ultra Thermal Compound - Wut iz? of YouTube: Liquid Metal on a CPU After 6 Months! - Does it Dry Out?

Dat Liquid Ultra kun je beter als TIM vervanging gebruiken dan als koelpasta tussen cpu en koeler. Kan ook alleen maar worden toegepast bij koperen of stalen oppervlakken want bij alu werkt het als isolatiemateriaal.
Verder droogt dat metal spul uit waardoor je na een tijd helemaal geen goed contact meer hebt zodat de temperaturen omhoog knallen.
Gewone goede koelpasta's als Gelid of Noctua zijn toch beter om tussen de cpu en koeler te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

sapphire schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 23:45:
Dat is niks nee, blij dan dat ik die niet heb gebruikt laatst :)

Ik snap overigens even niks meer van Ryzen OC, wat is nou het stock voltage aangezien @stock de voltages all over the place zijn. Als ik OC clocked de CPU schijnbaar niet meer terug als deze idle is en geeft alles (CPUID, AI suite en bios) dat mijn voltage (welke op auto staat) al 1,43V is :?
1.1v tot 1.2v vcore is stock bij Ryzen dus haal hem aub van auto af als je die spikes niet wil zien.

Ik heb ook nog een R5 1400 ,die heb ik undervolted lopen op 1V Vcore. Stock 3.2GHz en turbo 3.4GHz met een boost van 50MHz op 1 core
Load temp met stock spire koeler 48 graden. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Speedy-J op 11-10-2017 13:19 ]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Speedy-J Het is niet zozeer dat ik het niet wil zien, CPU is prima gekoeld dus dat is geen probleem. Meer dat als je dus tegen een plafond aanloopt weet je niet op welk voltage je handmatig verder moet.
Ga nu gewoon op handmatig kijken hoever ik kom op 1.2v.

Had ik wel goed gezien dat de CPU niet meer terug clocked (alsin het oude cool'n quite, geen idee hoe het nu heet?)?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

sapphire schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 13:44:
@Speedy-JHad ik wel goed gezien dat de CPU niet meer terug clocked (alsin het oude cool'n quite, geen idee hoe het nu heet?)?
Kan kloppen ik zit zelf ook met die bug met de Ryzen 1700 ,zodra ik in energiebeheer de optie balanced aan klik klokt hij wel terug op de Ryzen 1400.

Als je Ryzen balanced power plan aan heb staan klokt hij ook niet terugop de 1400..

Met de 1700 heb ik hem nooit terug zien klokken maar wel het voltage naar 0.500v ,dus hij klokt wel terug maar niet zichtbaar in ai suite en andere programmas.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
Het blijkt dat de bios nog versie 1.00 is en deze geen support levert voor de Ryzen 1300x. Helaas moet je dus vrij kritisch zijn in de onderdelen die je samenstelt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Termi schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:21:
[...]

Het blijkt dat de bios nog versie 1.00 is en deze geen support levert voor de Ryzen 1300x. Helaas moet je dus vrij kritisch zijn in de onderdelen die je samenstelt ...
Kun je hem überhaupt updaten zonder CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
ArcticWolf schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:26:
[...]

Kun je hem überhaupt updaten zonder CPU?
Nope, je moet dit vooraf dus al weten :'). Verbaast mij dat ze anno 2017 geen safe mode maken waarin je in ieder geval het systeem kan updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 22:25
Termi schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:39:
Nope, je moet dit vooraf dus al weten :'). Verbaast mij dat ze anno 2017 geen safe mode maken waarin je in ieder geval het systeem kan updaten.
Omdat veel van dit soort BIOS (UEFI) dingen nog gebeurd op een hele ouderwetse manier...
Dit is bv een chip die veel door MSI word/werd gebruikt : http://html.alldatasheet..../61/1/EN56Q64-104HIP.html
Je moet echt wel op een low-level niveau weten waar je mee bezig bent en hoe je bepaalde dingen moet aansturen.

Maar uit ervaring weet ik dat het zeker niet onmogelijk is ;)

[ Voor 7% gewijzigd door raymondw op 12-10-2017 09:43 ]

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Blaat schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 18:02:

Is dat juist niet goed? Des te minder koelpasta ertussen zit des te meer contact er is tussen het koelblok en de cpu?
In een ideale wereld wil je juist geen koelpasta maar dat het zo goed aansluit dat dat niet nodig is.

Tot dusver heb ik er nog geen last van, als dit gaat spelen dan kan ik net zo goed voor Liquid Pro gaan en het elk jaar vervangen :/.

Ik ga dit even verder onderzoeken.

Edit:
Voor de geinteresseerden:
http://www.electronics-co...sting-of-thermal-greases/
The two main causes of increase in thermal resistance of a grease layer are grease pump-out and grease dry-out. The powering up or powering down of the device causes a relative motion between the die and the heat spreader (in-plane and out-of-plane), which tends to squeeze the thermal grease out of the interface gap. This phenomenon is referred to as “pump-out” and results in increased thermal resistance due to loss of grease material from the interface [1, 3].
Dit is overigens tussen TIM en heatspreader, niet tussen heatspreader en koelblok. Dit zal daar veel minder bij spelen omdat er druk op wordt uitgeoefend. De topics waar ik iets over pump out van NT-H1 kon vinden waren voornamelijk over het delidden en dan eigen koelpasta toepassen.

Ik denk dat dit effect vooral zal spelen als de temperatuur delta erg groot is. Normalitair zal een cpu/moederbord/koelblok niet bewegen....

Denk dat dit tenzij je dus je TIM gaat delidden en je eigen pasta ertussen gaat smeren een non issue is.

[ Voor 45% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 12-10-2017 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Heb zelf ook NT-H1 tussen CPU en aircooler. Nooit echt op gelet of gemerkt dat dit pump-out effect optreedt. Als ik koeler demonteer is de hoeveelheid achtergebleven pasta naar mijn gevoel niet anders dan bijv bij Artic Silver.

Mochten er linkjes zijn naar reviews die dit bevestigen dan heb ik zeker interesse. :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spides89
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:31
Vraagje,

Ik wil een AMD Ryzen 1400 gaan gebruiken voor kantoor doeleinden. Kan dit inmiddels zonder dat je last van bugs enz hebt?

Welk moederbord zouden jullie daarvoor gebruiken? Ik zat zelf aan de Asus Prime B350M-A te denken.
Dit omdat ik dan in de toekomst eventueel gebruik kan maken van een m2.slot.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

spides89 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 10:10:
Vraagje,

Ik wil een AMD Ryzen 1400 gaan gebruiken voor kantoor doeleinden. Kan dit inmiddels zonder dat je last van bugs enz hebt?

Welk moederbord zouden jullie daarvoor gebruiken? Ik zat zelf aan de Asus Prime B350M-A te denken.

Alvast bedankt!
Wat voor bugs denk je aan dan?

Zolang je geen hoge eisen aan het geheugen gaat stellen (RAM per se op meer dan 2667MHz laten lopen) zal je nergens last van hebben.

Ryzen is gewoon een goed, stabiel en snel platform.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perseverance
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 01:05
Nou, mijn eerste Ryzen ervaring :P :

PCI-slot issue ASUS B350

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Dat is geen bug, dat is gewoon een DOA moederbord. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spides89
@Blaat

Omdat het een vrij nieuw platform is, en ik op internet toch nog wel het 1 en ander tegen kom.
Nu gaat dat inderdaad vaak over het geheugen. Dat is in dit geval niet interessant.

Machine wordt gebruikt voor browsing, office, muziek, en af en toe eens farm simulator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

spides89 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 10:55:
@Blaat

Omdat het een vrij nieuw platform is, en ik op internet toch nog wel het 1 en ander tegen kom.
Nu gaat dat inderdaad vaak over het geheugen. Dat is in dit geval niet interessant.

Machine wordt gebruikt voor browsing, office, muziek, en af en toe eens farm simulator.
Mag geen problemen opleveren dan. :)

Gewoon een simpel setje geheugen erin doen zoals pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16 en gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseverance
Blaat schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 10:53:
[...]

Dat is geen bug, dat is gewoon een DOA moederbord. :P
100% zeker? Sta namelijk niet te springen om te RMA'en naar Megekko.. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:12
Speedy-J schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 15:50:
[...]

Kan kloppen ik zit zelf ook met die bug met de Ryzen 1700 ,zodra ik in energiebeheer de optie balanced aan klik klokt hij wel terug op de Ryzen 1400.

Als je Ryzen balanced power plan aan heb staan klokt hij ook niet terugop de 1400..

Met de 1700 heb ik hem nooit terug zien klokken maar wel het voltage naar 0.500v ,dus hij klokt wel terug maar niet zichtbaar in ai suite en andere programmas.
Dat is gelukkig makkelijk op te lossen! Ga naar je energiebeheer, uitgebreide opties, processor energiebeheer, eerste optie. Zet die op 20% of iets in die richting en alles werkt prima, inclusief alle extras van het Ryzen-profiel.

Ik heb hier alles in het Engels staan, dus het Nederlands heb ik er even bij gegokt. In het Engels is het:
Edit Power Plan (vanuit start-menu) > Change advanced power settings > Processor power management > Minimum processor state

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 15:56
Dan moet je daar ook niet kopen. Alles kan kapot. Persoonlijk vind ik een goede/snelle service belangrijker dan de laagste prijs. Gelukkig heb ik het zelden nodig gehad

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:21
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:21:
[...]

Is dat juist niet goed? Des te minder koelpasta ertussen zit des te meer contact er is tussen het koelblok en de cpu?
In een ideale wereld wil je juist geen koelpasta maar dat het zo goed aansluit dat dat niet nodig is.

Tot dusver heb ik er nog geen last van, als dit gaat spelen dan kan ik net zo goed voor Liquid Pro gaan en het elk jaar vervangen :/.

Ik ga dit even verder onderzoeken.

Edit:
Voor de geinteresseerden:
http://www.electronics-co...sting-of-thermal-greases/

[...]

Dit is overigens tussen TIM en heatspreader, niet tussen heatspreader en koelblok. Dit zal daar veel minder bij spelen omdat er druk op wordt uitgeoefend. De topics waar ik iets over pump out van NT-H1 kon vinden waren voornamelijk over het delidden en dan eigen koelpasta toepassen.

Ik denk dat dit effect vooral zal spelen als de temperatuur delta erg groot is. Normalitair zal een cpu/moederbord/koelblok niet bewegen....

Denk dat dit tenzij je dus je TIM gaat delidden en je eigen pasta ertussen gaat smeren een non issue is.
liquid ultra wordt niet hard, hoef je ook niet zovaak te vervangen als liquid pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spides89
Thnx! Dan ga ik een setje bestellen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 12:31
Gister een Ryzen 1600 gekocht, blijkt dat ik een van de gelukkigen ben met 8 cores en 16 threads. Ik geloofde het eerst niet en dacht dat het een Windows foutje was, maar na wat testen kwam ik erachter dat ie net zo goed performed als de 1800 :)

Screenshot van task manager:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gBzquHA.png

[ Voor 15% gewijzigd door BlazeMuis op 21-10-2017 06:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 23:23
BlazeMuis schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 04:42:
Gister een Ryzen 1600 gekocht, blijkt dat ik een van de gelukkigen ben met 8 cores en 16 threads. Ik geloofde het eerst niet en dacht dat het een Windows foutje was, maar na wat testen kwam ik erachter dat ie net zo goed performed als de 1800 :)

[afbeelding]
Nice, waar heb je m gekocht als ik vragen mag?

XboxLive: Dave 130R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
Earzz schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 07:54:
[...]

Nice, waar heb je m gekocht als ik vragen mag?
Azerty. Ik ben er iig heel erg blij mee, ik heb de pc overnacht (wel stock) laten draaien op Prime95 en geen crashes e.d. Max temp zat op 61 graden (kamertemperatuur van 20.5).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Earzz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 23:23
BlazeMuis schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 08:01:
[...]

Azerty. Ik ben er iig heel erg blij mee, ik heb de pc overnacht (wel stock) laten draaien op Prime95 en geen crashes e.d. Max temp zat op 61 graden (kamertemperatuur van 20.5).
Top man, veel plezier ermee! Ga er zelf alleen niet op gokken om er een te kunnen bemachtigen.
Jammer dat de moederboard fabrikanten nog steeds geen ITX bordjes hebben uitgebracht met 6 sata poorten.
Het Sata/ITX verhaal en het RAM comptabiliteits gebeuren (wat volgens mij al heel ver maar nog niet helemaal is opgelost) hebben mij doen besluiten om toch voor Coffee Lake te gaan.

[ Voor 0% gewijzigd door Earzz op 21-10-2017 08:32 . Reden: typo ]

XboxLive: Dave 130R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 22:25
Voor de Asus Prime B350-Plus is er een nieuwe bios :1002
https://www.asus.com/us/M...0-PLUS/HelpDesk_Download/
Direct Download

"PRIME B350-PLUS BIOS 1002
Improve system stability"

Ik ben nieuwsgierig, na de laatste update had ik idd wat stabiliteit problemen

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:00
Ryzen 1700X hier en ik wenste dat ik eigenlijk de aankoop misschien niet had moeten doen.
Enthusiast CPU is dit totaal niet, ik gebruik hem nu puur voor het aantal cores in VM en light gaming.

OC capaciteiten van dat ding zijn nihil eigenlijk. Verder dan 3850 Mhz wilt die niet, zelfs op 3850 post hij niet.

Eerst dacht ik dat het een probleem was met CPU temp spikes in de bios die met een offset van 20graden waren, heb ik mijn Noctua DH15 erop gemonteerd voor betere temps. Toch crasht die nog en post die niet meer. De XFR op stock speeds is het eigenlijk niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Lyca
Het lijkt me redelijk in lijn met verwachting. De goede halen all core 4ghz maar dat zijn er volgensmij niet superveel. Een hoop halen met goede koeling en wat tunen volgensmij de 3.9ghz. Daar zit je dan 50mhz onder.

Je mobo + type en hoeveelheid ram heeft natuurlijk ook invloed.

[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 21-10-2017 16:32 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

spides89 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 10:10:
Vraagje,

Alvast bedankt!
Ryzen 1400 is prima en als je niet overklokt dan is de prime A320M-K een prima bordje.
Overklokken van het geheugen gaat super op dit bord!
Ik heb zelf ook die combo en ben erg tevreden ,nooit geen bsod's en dat soort gein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
Hierbij nog een screenshot van CPU-Z:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8GHmLyH.png

Draait enorm stabiel, renderen van video's (After Effects) gaat als de malle vergeleken met de 6700k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

AMD moet wel heel veel goede dies hebben dat ze de 1600 met 8 cores 16 threads geven :P.

Zou het ook zo zijn dat de 4 core parts eigenlijk 6 cores hebben? Dat alles zeg maar iets is doorgeschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:33
Cores uitschakelen doen ze toch vaker? I.v.m. "kapotte" cores, maar dat het zonde is om de processor bij het vuil te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 00:48
Jongens het hoort niet thuis maar wilde het toch kwijt. Heb nog een moederbord msi 760ga en een cpu fx 8320. Wilde proberen om dit op te starten maar ik heb geen beeld. Is ook logisch want er zit geen videokaart in maar wilde het via gpu van het moederbord opstarten. Maar dit lukt niet en ik kan ook niet in de bios (want geen beeld) om het van videokaart naar gpu van moederbord te zetten.

Btw het moederbord heeft wel een gewoon een gebouwde gpu (vga) daar ligt het dus niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
pannalicour schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 14:27:
Jongens het hoort niet thuis maar wilde het toch kwijt. Heb nog een moederbord msi 760ga en een cpu fx 8320. Wilde proberen om dit op te starten maar ik heb geen beeld. Is ook logisch want er zit geen videokaart in maar wilde het via gpu van het moederbord opstarten. Maar dit lukt niet en ik kan ook niet in de bios (want geen beeld) om het van videokaart naar gpu van moederbord te zetten.

Btw het moederbord heeft wel een gewoon een gebouwde gpu (vga) daar ligt het dus niet aan.
Ik moet me heel erg vergissen maar volgens mij beschikt zowel het bord als de cpu niet over een gpu. Dat er aansluitingen op het bord zitten wil niet zeggen dat deze met iedere cpu werken. Daarvoor moet je zo'n A serie cpu hebben waar een gpu ingebouwd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online

[afbeelding]
Waar heb je deze gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
Azerty :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Dat is de 1600 zonder x?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
Dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Thanks, ik heb nog iemand die een nieuwe pc nodig heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
regmaster schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:00:
[...]

Thanks, ik heb nog iemand die een nieuwe pc nodig heeft :)
Er is natuurlijk geen garantie dat jij ook een 8 core versie krijgt, ik acht de kans heel klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
BlazeMuis schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:00:
[...]

Er is natuurlijk geen garantie dat jij ook een 8 core versie krijgt, ik acht de kans heel klein.
Dat is waar, maar wel een gokje waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reksho
  • Laatst online: 05-09 00:10
Lucky you, heb je net die ene gouden batch te pakken. Achja, mijn "normale" 1600 is ook wel goed genoeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
raymondw schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 10:45:
Voor de Asus Prime B350-Plus is er een nieuwe bios :1002
https://www.asus.com/us/M...0-PLUS/HelpDesk_Download/
Direct Download

"PRIME B350-PLUS BIOS 1002
Improve system stability"

Ik ben nieuwsgierig, na de laatste update had ik idd wat stabiliteit problemen
Ik heb hem geflasht. Geheugen lijkt nu strakker te kunnen. Ik had ook wat last m.b.t. stabiliteit. Maar nu het geheugen strakker draait is dit geen goede test om te zien of de stabiliteit vooruit is gegaan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:40:
AMD moet wel heel veel goede dies hebben dat ze de 1600 met 8 cores 16 threads geven :P.

Zou het ook zo zijn dat de 4 core parts eigenlijk 6 cores hebben? Dat alles zeg maar iets is doorgeschoven.
1 ryzen die heeft 4 cores en 8 threads. Een threadripper plakt 4 van deze cores aan elkaar om op 16 cores en 32 threads uit te komen.

De goedkopere modellen krijgen de semi afgekeurde chips, zo gaat er uit 1 wafer namelijk weinig verloren dan hetgeen wat echt stuk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 18:28:
[...]

1 ryzen die heeft 4 cores en 8 threads. Een threadripper plakt 4 van deze cores aan elkaar om op 16 cores en 32 threads uit te komen.

De goedkopere modellen krijgen de semi afgekeurde chips, zo gaat er uit 1 wafer namelijk weinig verloren dan hetgeen wat echt stuk is.
Een Zen die heeft toch echt acht cores en zestien threads. Threadripper is twee functionele Zen dies, en Epyc vier. Binnen gebeurd op een aantal manieren omdat AMD een extreem grote variatie voor een enkele die heeft gevonden.

Top 5% van de dies worden gereserveerd voor Threadripper. Er zijn drie van deze CPU's. Eentje met twee volledig functionele chips, eentje met twee cores per chip uit, en eentje met vier cores per chip uit. Effectief zijn dit de allerbeste chips die anders verkocht zouden worden als 1800X, 1600X en 1500X. Dat is ook waarom een Threadripper nog wel eens 4,2GHz wil halen, maar een 1800X/1600X/1500X eigenlijk nooit. Ook zijn alle Threadrippers van een latere stepping dan veel Ryzen CPU's.

Vervolgens is er de Ryzen binning. Net onder Threadripper niveau zit de 1800X. Gezien het succes van de 1950X, zal de 1800X een relatief schaarse chip zijn. Het is ook de enige chip die niet echt is mee gedaald daalt in prijs met de rest van Ryzen. Net onder de 1800X zit dan de 1700X, en de rest van de functionele octacores zijn 1700.

Bij R5 gebeurd er wat interessants. 1600X is een 1800X waar een core van een van de twee CCX units niet functioneert. Beide CCX units een core kan ook, maar dat zal zeldzaam zijn. De L3 cache blijft hetzelfde, waardoor in theorie bij cache zware applicaties die niet in staat zijn veel cores te gebruiken, een 1600X sneller zal zijn dan een 1800X. Dat gebeurd zeer zelden, maar in theorie is het zo. 1600 is de gouden chip van Ryzen, die hoeft verder geen toelichting. ;)

De R5 1500X en R5 1400 wel. De 1500X heeft twee cores van een CCX die kapot zijn, maar heeft nog steeds de volle 16MB L3 cache. Dat is belangrijk omdat de R5 1400 maar 8MB L3 cache heeft. Ryzen heeft een zekere afhankelijkheid van veel cache, want clock voor clock is de R5 1500X vaak sneller dan een R5 1400. Dan zijn de R3 1300X en 1200 hetzelfde als de R5 1400, maar dan zonder SMT.

Dan hebben we ook nog Epyc, maar daar heb ik echt geen zin in. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Nadeel van die modulaire opbouw is dat de infinityfabric de zwakke plek is aangezien deze draait op de geheugen snelheid.

Grote voordeel is wat ook in @DaniëlWW2's verhaal naar voren komt, doordat AMD zo kan binnen de yields extreem hoog kunnen zijn. Je bouwt kleinere chips én je kunt ze zelfs redelijk f*cked nog gebruiken ipv de hele chip weggooien :)

Desondanks ben ik nog niet geheel enthousiast over Ryzen eigenlijk :/
Het is eigenlijk vooral dat ik het Intel en hun gekloot met s1151v2/Z370 totaal misgun en AMD's CPU tak het succes enorm gun dat ik voor Ryzen gegaan ben. Dat en nog de stille hoop dat er nog meer biosfixes/microcode updates komen en multicore en grotere vlucht gaat nemen (bv. met DX 12en adobe programma's). Want het is dat ik mijn 1800X relatief goedkoop kon krijgen maar het ding clocked voor geen ene meter, idem met het geheugen (of iig de combi met de memcontroller). Ben ook benieuwd wat de refresh van Ryzen gaat doen hiermee :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 21:02:
[...]

Nadeel van die modulaire opbouw is dat de infinityfabric de zwakke plek is aangezien deze draait op de geheugen snelheid.
Niet echt. Het is echt een probleem met oudere games die constant loads tussen verschillende cores willen wisselen. Als dat van de ene CCX naar de andere gaat, dan krijg je in een keer een behoorlijke latency penalty hit. Bij veel recente titels zie je dat Ryzen, Intel nauwelijks ontloopt, clock voor clock. Die games hebben geen problemen met Ryzen. Uiteindelijk is het een kwestie van tijd voordat dit probleem zichzelf oplost. Dat is eigenlijk al aan de gang. :)
Grote voordeel is wat ook in @DaniëlWW2's verhaal naar voren komt, doordat AMD zo kan binnen de yields extreem hoog kunnen zijn. Je bouwt kleinere chips én je kunt ze zelfs redelijk f*cked nog gebruiken ipv de hele chip weggooien :)
Het is natuurlijk niet ideaal, maar AMD kon niet anders. Het was dood of de gladiolen voor AMD met Zen, en het lijkt toch gladiolen te zijn. ;)
Desondanks ben ik nog niet geheel enthousiast over Ryzen eigenlijk :/
Het is eigenlijk vooral dat ik het Intel en hun gekloot met s1151v2/Z370 totaal misgun en AMD's CPU tak het succes enorm gun dat ik voor Ryzen gegaan ben. Dat en nog de stille hoop dat er nog meer biosfixes/microcode updates komen en multicore en grotere vlucht gaat nemen (bv. met DX 12en adobe programma's). Want het is dat ik mijn 1800X relatief goedkoop kon krijgen maar het ding clocked voor geen ene meter, idem met het geheugen (of iig de combi met de memcontroller). Ben ook benieuwd wat de refresh van Ryzen gaat doen hiermee :+
Tja qua microcode zit er een gigantische aan te komen. AGESA 1070, niet 1007 lijkt een totale herschrijving te zijn met onder andere veel makkelijkere ondersteuning voor nieuwe CPU's, en een compleet nieuwe codering voor werkgeheugen. Dat is keihard nodig. ;)

Voor de rest ben ik opzettelijk, pessimistisch over "Ryzen 2". We krijgen een nieuwe node, eigenlijk een optimalisatie van GF14nm. Puur uitgaande van exact dezelfde architectuur op deze nieuwe node lijkt me een baseclock van 4GHz voor de top SKU's een redelijke inschatting. De belofte is 10% prestaties, en dat komt dus neer op 360MHz, effectief dus 4GHz voor een top SKU.

Vervolgens kom je in het terrein der speculatie, maar wel zinvolle. AMD lijkt volledig gecommitteerd aan AM4 voor vier generaties. Ryzen, whatever 2018 heet, Zen 2 en Zen 3. Dit doen ze met een strategie van Tick, Tock, Tock, Tock. Er komt dus geen grote aanpassing van Zen. Nee, het zullen iteraties zijn die op elkaar door bouwen. AMD heeft hiervoor twee CPU teams. Hoe meer ik er eigenlijk over nadenk, hoe onwaarschijnlijker ik het acht dat Ryzen 2 niet met verbeteringen in de architectuur zullen komen, losstaand van een die shrink. Het is een gloednieuwe architectuur, meer dan genoeg te tweaken en verbeteren. Dat zou moeten gaan om bugfixes, hogere clocks mogelijk maken, betere ondersteuning voor verschillende instructiesets, maar ook de magische "IPC" verbeteren. Ik acht verbeteringen meer richting die we zagen met Nehalem naar Sandy Brigde/Ivy Brigde/Haswell eigenlijk waarschijnlijker dan Broadwell/Skylake/Kaby Lake/Coffee Lake. AMD heeft ook een trackrecord hiermee. Al hun beloften na Bulldozer kwamen uit. Het probleem was dat Bulldozer zo slecht was dat het niks uitmaakte...

Als laatste baal ik eigenlijk wel dat ik zo nodig enkele tientjes wou besparen met mijn moederbord keuze. Als ik het nu opnieuw kon doen, dan zou ik een X370 bordje hebben gekocht met een veel betere VRM setup. Ik hou er rekening mee dat ik mijn R7 1700 vroegtijdig ga vervangen, want ik heb een beetje de hardware bug te pakken, en wil hebben. Ik ga er eigenlijk ook vanuit dat Ryzen 2 meer gaat verbruiken, en dan zal mijn B350 bordje tekort gaan komen. Als Ryzen 2 flink clocked, dan wil ik er ook voor gaan. Gaat dus een duur grapje worden denk ik, want de door verkoopwaarde van mijn R7 1700 zie ik ook behoorlijk verminderen. :/
Maar dat zie ik wel in februari. Misschien maak ik er wel een super HTPC van. Ik heb toch alles behalve RAM nog wel liggen. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
In feite is die 1800x een heel raar ding. Ten opzichte van de 1700x veel te duur en zeker niet beter/sneller. Pakken we de 1600x erbij dan is de 1800x helemaal een duur ding want de 6 core 1600x is in een aantal gevallen net zo snel. Gemiddeld kost de 1800x nu zo rond de 450 euro, wat ruim 100 euro boven de 1700x zit en over de prijs van de 1600x hoeven we het niet te hebben. AMD heeft volgens mij niet goed nagedacht over de 1800x want je moet wel een gaatje in je hoofd hebben om er nu nog eentje aan te schaffen, Zeker met de komst van de CL i7 8700 komt die hele R7 serie sowieso fors onder druk te staan omdat de i7 over niet al te lange tijd rond hetzelfde prijspeil van de 1700x zal uitkomen. Ik ben heel benieuwd of AMD de komende weken nog gaat reageren op de komst van Coffee Lake want met de aankomende kerst aankopen vrees ik dat er anders toch veel meer Intels dan AMD's onder de kerstboom komen te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@regmaster Zeker een raar ding die 1800x, daarom ben ik ook blij dat ik er dezelfde prijs voor heb betaald als een 1700 die ik sowieso al wilde kopen :X

@DaniëlWW2 Als je inderdaad ziet hoeveel AMD op 28nm nog heeft kunnen verbeteren tov. Bulldozer is dat echt wel knap! Heb bij m'n schoonouders nog een FX-4100 draaien en daarvan merk je nu echt wel dat die oud is :X
Gelukkig heb ik wel een (hoop ik) degelijk X370 bord omdat ik de bui al zag hangen en over een paar jaar nog een makkelijke upgrade wil doen. Wat gelijk nog een reden was om voor Ryzen met AM4 te gaan, ooit een upgrade path gedaan van full AM2 naar AM3+ in stapjes wat echt geniaal was!

Qua updates aan de microcode ben ik benieuwd want ik wist waar ik aan begon maar als tweaker hoop/verwacht/wil je toch meer. Ik ben tot nu toe niet verder gegaan dan 3,9Ghz met de 1800x. 3600Mhz--->3800Mhz was vrij makkelijk en redelijke kleine stap in voltage ( dacht iets van 1,3250 in bios) maar 3900Mhz werd gelijk richting/net over de 1,4v en een stuk warmer. Ik betwijfel alleen wat meer nut heeft die 200Mhz extra of 4-core boost naar 4Ghz en XFR.
Geheugen red ik net 2933Mhz wat ook eigenlijk het minimum doel was en alles daarboven klapt er direct uit wat ik ook met de timmings doe. Was ook te verwachten met 2x16GB dus niet geheel onverwacht.
Ach misschien kan een toekomstige CPU wel overweg met 2x16GB op hogere snelheden :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:35:
Qua updates aan de microcode ben ik benieuwd want ik wist waar ik aan begon maar als tweaker hoop/verwacht/wil je toch meer. Ik ben tot nu toe niet verder gegaan dan 3,9Ghz met de 1800x. 3600Mhz--->3800Mhz was vrij makkelijk en redelijke kleine stap in voltage ( dacht iets van 1,3250 in bios) maar 3900Mhz werd gelijk richting/net over de 1,4v en een stuk warmer. Ik betwijfel alleen wat meer nut heeft die 200Mhz extra of 4-core boost naar 4Ghz en XFR.
Geheugen red ik net 2933Mhz wat ook eigenlijk het minimum doel was en alles daarboven klapt er direct uit wat ik ook met de timmings doe. Was ook te verwachten met 2x16GB dus niet geheel onverwacht.
Ach misschien kan een toekomstige CPU wel overweg met 2x16GB op hogere snelheden :)
Een CH6, tja. De meeste B350 bordjes kunnen zo'n 100A aan vcore leveren als absoluut maximum. Een R7 met 1,42v trekt maximaal 100A, dus dat gaat net. Constant zware loads draaien zoals renderen is misschien wat minder verstandig met een dergelijke overclock, en de meeste een B350 bordjes. Ter illustratie kan een 8700K zo'n 140A trekken. Jouw bordje kan gewoon maximaal 320A leveren. Ik denk dat je net goed zit. :+

Verder als je 1,4v nodig had voor 3,9GHz met een 1800X, dan heb je de silicon lottery niet bepaald gewonnen. Dat lijkt licht onder het gemiddelde te zijn, want menig 1800X wil nog wel eens naar 3,95GHz of 4GHz met dergelijke voltages. De meeste R7 1700's gaan al naar de 3,9GHz.

Qua geheugen heb ik meer geluk dan jij. Ik kan met een bios van maanden geleden al 3200MHz halen met een 16GB SK Hynix setje. Dat is alleen niet helemaal zonder problemen dus 2933Mhz. Ik ga met de nieuwe bios eens kijken of 3200MHz nu eindelijk stabiel gaat draaien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb nog nooit de silicon lottery gewonnen, serieus altijd pech qua CPU's :+

Heb idd de CH6, was een combideal met de 1800 en kort daarna kwam het geheugen ook langs.

Sowieso draaien de meeste 16GB setjes toch wel 3200Mhz tegenwoordig? Ik heb 2x16GB daarbij heb ik nog amper mensen gevonden die 3200 redden.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseverance
Vandaag even gecheckt of ik niet de lottery had gewonnen - helaas :D Gelukkig wel dik tevreden met 6 cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:52:
Ik heb nog nooit de silicon lottery gewonnen, serieus altijd pech qua CPU's :+

Heb idd de CH6, was een combideal met de 1800 en kort daarna kwam het geheugen ook langs.

Sowieso draaien de meeste 16GB setjes toch wel 3200Mhz tegenwoordig? Ik heb 2x16GB daarbij heb ik nog amper mensen gevonden die 3200 redden.
Hier nog één. Heb ook wel eens een goede cpu/gpu gehad maar meestal red ik de rooskleurige scenario’s uit reviews (maakt niet uit welk merk) niet, althans niet onder langere stress / gaming.
Een probleem met de launchreviews lijkt ook te zijn dat ze te weinig tijd hebben om een wat langere serieuze stresstest te doen op de behaalde overclocks. Daarnaast is er ook een risico van golden samples.

Verder is wel interessant dat Asus al vaker uitspraken heeft gedaan wat obv een grotere sample groep voor overclocks verwacht kunnen worden.
(Natuurlijk kun je je bij deze grote groep samples ook nog afvragen in hoeverre deze random genoeg zijn maar het lijkt me beter dan de beperkte set review exemplaren)

Zoals ik het me herinner leken de review exemplaren vrijwel altijd in de betere categorieen uit de Asus voorspellingen te vallen.

Er blijft echter een vrij groot percentage exemplaren dat niet in die goede categorieen valt. De kans dat je die treft is best groot.

Daarom heb ik bij aanschaf meestal niet al te hoge verwachtingen vd oc resultaten. Dan kan het alleen maar meevallen.

//////////////////////////////////////////////////////////

Mijn 1600X draai ik nu op CPU 3900Mhz en RAM op 3200 @ CAS 14. Voltage weet ik niet uit mijn hoofd maar rond 1.32 :?

Het loopt ook onder stress min of meer stabiel en er is denk ik nog wel wat meer uit te halen. Echter het tunen is best veel werk dus vooralsnog laat ik het even zo. Dit ga ik met 1007 weer eens oppakken.

Bij de CH6 zijn heel wat (beta)biossen uitgebracht en zit nu zelf op Beta bios 9920. Dit bevalt goed. Het jammere is dat bijv. het laatste Asus final bios niet alle fixes bevat die wel in eerdere (beta)biossen zitten en er ook issues onopgelost blijven. Beta 9920 bevat bijv een cold boot fix maar die zit niet in final 1701.

Met alle launches van dit jaar is de development capacity van de Bios/mobo afdeling helaas gewoon onvoldoende. Gezien alle grote wijzigingen die er binnenkort in Agesa 1007 aankomen hebben ze de huidige brancheontwikkeling (1006a/b) volgensmij ook vrijwel gestaakt. Op zich niet onlogisch.

Het nadeel van Agesa 1007 is dat er door de grote aanpassingen in potentie ook weer heel wat beta’s nodig zijn om die helemaal goed te krijgen waardoor het nog langer duurt om een soort goede baseline te krijgen waarin alle fixes verwerkt zitten. Maar wie weet is de eerste Agesa 1007 die ze van AMD krijgen meteen al van een robuust niveau.

[ Voor 31% gewijzigd door Help!!!! op 25-10-2017 10:14 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Silicon lottery verlies ik ook altijd. :P
De ergste was mijn 7950. Zo ongeveer iedereen kreeg die met gemak over de 1000MHz, die van mij maximaal 950MHz. Mijn R7 1700 heeft ook al 1,26v nodig voor 3,5GHz.

Verder verwacht ik wel wat van AGESA 1070. Het lijkt vrij ingrijpend te zijn. Ook moet wel opgemerkt worden dat Asus weliswaar veel biossen schrijft, maar dat ze het nooit eens de eerste keer goed lijken te krijgen. Daar lijkt Gigabyte veel beter in te zijn, hoewel die wel hun eigen f*ck up hadden een tijdje terug met voltages die veel te hoog werden. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Deze 1800 is mijn slechtste (qua mhz als procentueel) sinds mijn Palomino vlak na de AXP launch :+

Wil best wat tweaken en vroegâh had ik gelijk de eerste beste beta geprobeerd maar tegenwoordig ben ik iets te afhankelijk van de PC :|
Overgaan van mijn oude PC naar deze duurde al bijna 2 weken omdat ik eerst zeker moest weten dat het goed draaide en daarna nog om tijd te vinden om alles over te zetten :+

Maargoed niet dat Ryzen slecht is want 8c16t voor deze prijs is natuurlijk geniaal. Nu hopen op programma's die het échte gaan gebruiken ipv crappy schalen boven de 4cores .
Ach ik kan iig nu Lightroom laten exporteren, files uploaden en browsen/filmpje kijken tegelijkertijd waar ik met mijn i5 met exporteren niks meer kon doen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 10:00:
Silicon lottery verlies ik ook altijd. :P
De ergste was mijn 7950. Zo ongeveer iedereen kreeg die met gemak over de 1000MHz, die van mij maximaal 950MHz. Mijn R7 1700 heeft ook al 1,26v nodig voor 3,5GHz.

Verder verwacht ik wel wat van AGESA 1070. Het lijkt vrij ingrijpend te zijn. Ook moet wel opgemerkt worden dat Asus weliswaar veel biossen schrijft, maar dat ze het nooit eens de eerste keer goed lijken te krijgen. Daar lijkt Gigabyte veel beter in te zijn, hoewel die wel hun eigen f*ck up hadden een tijdje terug met voltages die veel te hoog werden. :/
De CH6 thread op Overclock.net heeft o.a. obv de beta’s een schat aan informatie opgeleverd en werd ook actief gevolgd door en in geholpen door The Stilt die voor AMD werkt. Het zou me verbazen als deze informatie op die manier niet ook bijgedragen heeft aan de Agesa versies en de biossen van andere fabrikanten.

Het aantal final biossen scheelt niet zo heel veel. ASUS = 7 Gigabyte K7 = 5.
Ook had Asus best snel een vrij goed bios echter het punt is voor mij vooral dat ASUS helaas niet alle fixes in 1 final bios heeft gegooid. Er is verder ook een best gevaarlijke vcore bug die voorzover ik weet ook nog niet in een final bios is opgelost (is geloof ik wel AMD afhankelijk en ook aanwezig bij andere fabrikanten).

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik heb "PRIME B350-PLUS BIOS 1002"bios ook geflashed omdat 0803 problemen ging geven.
Gelukkig wil me geheugen weer op 3066MT\s voor de rest al me settings over genomen van bios 0803 en so far so good..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Die 1002 is denk ik wel de beste tot nu toe. 3333MT/s met mijn 3000 RAM kunnen draaien maar voltage van 1,43V vind ik te hoog voor dagelijks gebruik. 3200 vraagt ook teveel voltage. 3166 doet het met ~1,39V. De timings op 14-15-15-30-54 gehad, maar die 14 lijkt toch net te strak. Al met al nauwelijks prestatieverbetering door het aanscherpen van timings. Ik denk niet dat er meer in zit, ook niet met een hergeschreven AGESA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Saturnus
Verwacht zelf ook niet dat als je al redelijke goede memory speeds haalt (tov de rating op de sticks) dit veel zal verbeteren. Evenmin dat je plots minder vcore nodig hebt of dat je ineens paar 100 mhz erbij clockt.

Maar hoop en verwacht toch eigenlijk wel dat de 1007 rewrite er voor zorgt dat de memory compatability beter wordt en de hele ervaring out of the box dus soepeler en stabieler. En iets makkelijker om je rated memspeeds te halen.

Daarnaast verwacht ik dat er de nodige fixes in zullen zitten, zoals cold boot fix. Hopelijk introduceert het alleen niet teveel nieuwe bugs of rariteiten.

De tijd zal het leren. Eerste beta's zouden ongveer binnen nu en 4 weken moeten verschijnen dacht ik. Ben wel heel benieuwd.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
@Help!!!!
Oplossen van problemen zou beter zijn inderdaad. Hibernate is hier lange tijd een probleem geweest. Wellicht doet 1002 het beter.
Ik blijf het ook raar vinden hoe bijvoorbeeld die 3333MT/s vele boots nodig had om door te komen, maar in Windows het stabiel genoeg is voor een paar benchmarks. 'Vroeger' met A64 was iets gewoon stabiel of niet stabiel en zat daar een zone tussen van ongeveer 7MHz op de HTT. Nauwelijks booten betekende niet benchbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Als ik me niet vergis heeft/had dit iets te maken met het DRAM voltage dat bij booten gebruikt wordt en niet altijd vastgehouden wordt.
Dus als het op 1.35v staat, is dat niet altijd het voltage wat daadwerkelijk gebruikt wordt maar minder. :?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Heb ik soms wel de sillicon lottery gewonnen? Hij loopt stabiel op 3066MT/s zonder enige aanpassing. Behalve door hem op de snelheid te zetten natuurlijk.
1600 i.c.m. 8GB Corsair RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Nee hoor want veel 8GB en 16GB setje lopen best aardig tegenwoordig, zeker de Samsung B-dies :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 10:14
Heb nog even een vraag, ik probeer nu met timings CMK16GX4M2B3000C15 V5.39 dit setje met Asus prime b350 plus in te stellen op 2933 maar ik heb zoveel timings en settings op mijn mobo dat ik echt niet weet waar ik moet beginnen iemand toevallig hetzelfde bordje die kan helpen wellicht dmv screenshots ofzo?

CPU is een Ryzen 1600x ram staat hierboven mobo ook.

[ Voor 13% gewijzigd door Vegetto op 26-10-2017 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mosin schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 21:41:
Heb ik soms wel de sillicon lottery gewonnen? Hij loopt stabiel op 3066MT/s zonder enige aanpassing. Behalve door hem op de snelheid te zetten natuurlijk.
1600 i.c.m. 8GB Corsair RAM.
Minder geheugen (bankjes vol) is iha minder moeilijk om op de rated speed te laten lopen

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Help!!!! schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:25:
[...]

Minder geheugen (bankjes vol) is iha minder moeilijk om op de rated speed te laten lopen
Dat klopt, heb vrij vaak problemen gehad met 4 bankjes vol.
Vandaar de keuze om maar 2 bankjes te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Vegetto schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 23:04:
Heb nog even een vraag, ik probeer nu met timings CMK16GX4M2B3000C15 V5.39 dit setje met Asus prime b350 plus in te stellen op 2933 maar ik heb zoveel timings en settings op mijn mobo dat ik echt niet weet waar ik moet beginnen iemand toevallig hetzelfde bordje die kan helpen wellicht dmv screenshots ofzo?

CPU is een Ryzen 1600x ram staat hierboven mobo ook.
Wat is er mis met de timmings van het XMP profiel ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Laatst online: 14-09 22:21
Ik zit bij gigabyte op de site te kijken om mijn chipset te updaten en dan kom ik tegen dat het lagere versienummer later is gereleased. Welke moet ik nu hebben?
http://www.gigabyte.co.nl...aming-3-rev-10#support-dl

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
sapphire schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 22:49:
[...]

Wat is er mis met de timmings van het XMP profiel ?
Niks maar als ik docp doe en verder niks boot loopt hij en zet alles terug ben al heel de avond bezig word gek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

2666 lukt hier zo goed als altijd, op 2800 blijft hij regelmatig hangen (niet doorstarten, en na een paar keer start hij wel door maar staat het RAM op 2133).

Zelfde moederbord en geheugen als jij hebt denk ik...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
Borromini schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 07:54:
2666 lukt hier zo goed als altijd, op 2800 blijft hij regelmatig hangen (niet doorstarten, en na een paar keer start hij wel door maar staat het RAM op 2133).

Zelfde moederbord en geheugen als jij hebt denk ik...
Hmm dus ook niet optimaal? Wat heb jij daarvoor ingesteld? En is er verder niemand met zelfde setje die het wel lukt?

kwam er btw achter dat mijn ram CMK16GX4M2B3000C15 ver 5.30 versie 5.30 is en geen 5.39...

oke nog een edit, ik heb hem nu op 2666 draaien met voltage 1.45 met docp, kan dat kwaad deze voltage?

[ Voor 17% gewijzigd door Vegetto op 27-10-2017 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
Sorry nog 1 post, heb hem nu op 2933 met 1.5 volt, maarja zoals ik hierboven zei is dat wel acceptabel of sloop ik mijn ram dan op korte termijn.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Vegetto schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:31:
Sorry nog 1 post, heb hem nu op 2933 met 1.5 volt, maarja zoals ik hierboven zei is dat wel acceptabel of sloop ik mijn ram dan op korte termijn.. ?
1.5V is echt teveel ,je kan wel tot 1.45 zonder problemen.
Zet je timings eens wat losser en probeer met minder volts de 2933MT\s te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09 14:34
Heb mijn Ryzen systeempje nu bijna en week en voorzichtig wat aan het proberen geweest. 3000MHz corsair setje met het XMP 2 profiel direct op 2933 zonder problemen. Ook even de Memory Try it! op de B350 pro carbon geprobeerd, maar met strakkere timings of hogere frequentie nog geen boot kunnen krijgen. CPU nog maar tot 3.7 GHZ gegaan (R5 1600, stock koeler) op 1.3 volt, leek volledig stabiel, maar nog niet kunnen stresstesten buiten cinebench, dus voorlopig loopt ie op 3.4 GHz met 1.23 volt.

Zou mooi zijn als ik uiteindelijk mn geheugen op 3200 (of hoger?) weet te krijgen, maar erg onervaren met RAM overklokken dus dat wordt nog even zoeken. Vooral omdat voorlopig bij strakkere timings/hogere MHz ik de bios niet eens inkom en 2-3 keer hard uit moet schakelen voordat de bios teruggaat naar default.

Videokaart voorlopig nog stock (XFX RX 580) maar lijlkt wel ruimte in te zitten wbt temps en fanspeed, echter moet ik nog even goed inlezen in polaris wat de beste combi tussen undervolt/overclock is)

Ik twijfel wel om een wat deftiger koeler aan te schaffen. Stock koeler werkt prima, maar is toch vrij luid in een P400S. Nu nog op zoek naar een stille zwart/rode koeler die ook nog een beetje betaalbaar is :P en dan gelijk een setje casefanfs bijbestellen waarschijnlijk, want die meegeleverde dingen beginnen ook op te stijgen als je ze boven de laagste stand zet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
Speedy-J schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:59:
[...]

1.5V is echt teveel ,je kan wel tot 1.45 zonder problemen.
Zet je timings eens wat losser en probeer met minder volts de 2933MT\s te halen.
Met losser bedoel je dan lager ?? Heb je tips ben niet zo pro met die timings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Vegetto schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:22:
[...]

Met losser bedoel je dan lager ?? Heb je tips ben niet zo pro met die timings
Je ram is nu cas 15 ,met losser bedoel ik bv naar cas 16 gaan en de eerst 2 opvolgende timings naar 17.
Zo zet je de boel wat relaxer en hoef je niet zoveel voltage te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
Speedy-J schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:44:
[...]

Je ram is nu cas 15 ,met losser bedoel ik bv naar cas 16 gaan en de eerst 2 opvolgende timings naar 17.
Zo zet je de boel wat relaxer en hoef je niet zoveel voltage te geven.
Dus dan 16-17-17-35?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Bijvoorbeeld ja of om helemaal safe te spelen 17-18-18-18-40. En dan vanuit daar de timings strakker zetten als het stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
Speedy-J schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:51:
[...]

Bijvoorbeeld ja of om helemaal safe te spelen 17-18-18-18-40. En dan vanuit daar de timings strakker zetten als het stabiel is.
Ga ik dat straks testen thnx is dat dan zonder docp profiel? En 1.45 volt is dus niet schadelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Vegetto schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 19:14:
[...]

Ga ik dat straks testen thnx is dat dan zonder docp profiel? En 1.45 volt is dus niet schadelijk
Voor de wat gevorderde is DOCP niet nodig maar in jou geval zou ik dit wel gebruiken ,en dus alleen je vols aanpassen en timing. Tot max 1.45v mag je gaan met DDR4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Vegetto schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:51:
[...]

Hmm dus ook niet optimaal? Wat heb jij daarvoor ingesteld? En is er verder niemand met zelfde setje die het wel lukt?

kwam er btw achter dat mijn ram CMK16GX4M2B3000C15 ver 5.30 versie 5.30 is en geen 5.39...

oke nog een edit, ik heb hem nu op 2666 draaien met voltage 1.45 met docp, kan dat kwaad deze voltage?
Ik heb 'm gewoon op het DOCP-profiel gezet en het bijhorende voltage, verder niks aangepast... Ik begin het eerlijk gezegd een beetje beu te worden. Dus ik kan je verder niet helpen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
Speedy-J schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 20:17:
[...]

Voor de wat gevorderde is DOCP niet nodig maar in jou geval zou ik dit wel gebruiken ,en dus alleen je vols aanpassen en timing. Tot max 1.45v mag je gaan met DDR4.
hm als ik dat probeer met die timings docp en 1.45 volt komt hij in loop en zet zich weer terug.. denk dat 2666 max haalbare is voor me dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Probleempje: als de virtualisatie tech opstaat van amd dan crasht het systeem soms, als in komt niet meer terug na lange tijd scherm hebben afgestaan.

Dus pc blijft dag en nacht draaien en 's morgens zet ik het scherm terug aan maar pc is vast gelopen. Zet ik virtualisatie af dan geen problemen. Dit is niet dagelijks.

Heb in de logboeken gekeken maar zien niets terug komen.

Nog iemand dat probleem tegen gekomen?

[ Voor 10% gewijzigd door Damic op 27-10-2017 22:48 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus, ik heb de afgelopen maanden dusdanige "buyers remorse" opgebouwd met mijn keuze voor de Gigabyte Gaming 3 dat ik deze ga vervangen voor een echt goed bordje. Ik was een volslagen idioot afgelopen maart want ik moest zo nodig €130 betalen voor een Gaming 3, en vond de extra €30 voor de ASUS Prime X-370-Pro te veel. 8)7

Ik wil mijn R7 1700 toch verder gaan overclocken, wat ik liever niet doe met het bordje dat ik nu heb. Verder mede omdat ik mezelf ken, ga ik waarschijnlijk volgend jaar gewoon een Ryzen 2 octacore ga aanschaffen om mijn R7 1700 alweer te vervangen. Ik heb een probleem ja. :P

Nu loop ik tegen een laatste probleem aan voor mijn keuze. Weet iemand eigenlijk of de ASUS Prime X370-Pro ook Crashfree BIOS 3 ondersteunt? Het is AM4, dus er zal nog even geflashed gaan worden en ik weet hoe het werkt met dit soort dingen. Mijn enige flash van mijn Gaming 3 bordje eindigde al in bricked, waarna ik met veel geklooi de CMOS kon resetten en de tweede bios activeerde en herstelde. Toen opnieuw beginnen en het werkte. Bevestiging dat ik soms een lopende EMP ben. :+

Voor mij is een BIOS recovery dus absoluut geen overbodige luxe. Ik kan het alleen echt niet vinden of de Prime Pro die functie van ASUS ondersteunt. ASUS hun site helpt echt niet. :/

Het alternatief voor mij zou zijn om een Gigabyte Gaming 5, een Asus ROG Strix F of een Asrock Taichi te halen. Die hebben alleen zoveel dingen die overbodig zijn naar mijn mening. Ik wil een 6 phase VRM, dus MSI valt af, maar heb geen behoefte aan een BCLK chip, belachelijk veel leds, stomme versieringen, twee netwerkchips of weet ik veel wat voor zinloze extra's je allemaal nog hebt. Ik ga dat alleen wel sterk overwegen als ik geen bios recovery optie heb...

Echt, als de Prime pro nu gewoon een tweede bios chip had dan was het bordje perfect. Echt bizar hoeveel beter dat bordje eigenlijk is dan alle concurrenten. Alles van een duidelijke bios met veel features, uitstekende bouwkwaliteit, geen onzin features en voor een zeer goede prijs. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

@DaniëlWW2 Volgens de site van Asus heeft dat bord (de Prime X370-Pro) gewoon Crashfree BIOS 3 (PDFje bij 'ondersteuning' is een handleiding van BIOS updaten, staat bij dat het bord Crasfree BIOS 3 heeft, dus bij een foute flash DVD of USB stick erin en klaar).

https://www.asus.com/nl/M...X370-PRO/HelpDesk_Manual/

[ Voor 3% gewijzigd door Nemesizz op 28-10-2017 15:07 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nemesizz schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:06:
@DaniëlWW2 Volgens de site van Asus heeft dat bord (de Prime X370-Pro) gewoon Crashfree BIOS 3 (PDFje bij 'ondersteuning' is een handleiding van BIOS updaten, staat bij dat het bord Crasfree BIOS 3 heeft, dus bij een foute flash DVD of USB stick erin en klaar).

https://www.asus.com/nl/M...X370-PRO/HelpDesk_Manual/
Ja, ik kwam er net ook achter. 8)7
Maar in ieder geval bedankt. Deze gaat het dan ook voor mij worden. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Het zou me niet verbazen als straks bij Ryzen 2 er ook verbeterde AM4 boards komen.

Heb je straks weer buyers remorse .... :P

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ryzen 2 volgend jaar al? Niet eerst een refresh ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Nu online
sapphire schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:48:
Ryzen 2 volgend jaar al? Niet eerst een refresh ?
Geen idee wat de exacte planning is maar zie best nog wel nieuwe mobo's uitkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Help!!!! schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:28:
^
Het zou me niet verbazen als straks bij Ryzen 2 er ook verbeterde AM4 boards komen.

Heb je straks weer buyers remorse .... :P
Dat denk ik niet. ;)
Ryzen heeft zo ongeveer alles wat ooit op bij een chipset hoorde al overgezet naar de CPU zelf. Er lijkt een B450 en X470 chipset te komen volgend jaar met Ryzen 2, of hoe AMD het ook gaat noemen, maar wat moeten ze nog verbeteren?

-Meer PCI-E lanes of meer USB 3.0 poorten? Tja, dat is dan ook duurder, en vrij zinloos.
-Thunderbolt gaat royalty free in 2018 dus dit kan. Who cares? :P
-Extra M.2 of Sata III? Care.
-PCI-E 4.0? Tja, die standaard is deze week geformaliseerd. Zal dus op zijn vroegst in 2019 verschijnen op bordjes. Verder is PCI-E 3.0 nog ruim voldoende.
-Betere VRM? Wat is precies het nut van een VRM verbeteren die al maximaal 240A constant kan leveren? Een R7 met 1,42v trekt maximaal 100A en 140W gezien de 1,42v limiet. Al wordt het 140A net zoals met Coffee Lake en dan ook nog eens de 1,42v, dan zit je alsnog helemaal goed. 1,42V x 140A = 198,8W. Dat is zo belachelijk veel dat je het niet snel zal zien. Probeer het maar eens te koelen. Verder kan je met een 8 pin CPU connector maximaal 235W constant naar je CPU krijgen. Succes daarmee zonder LN2. :+
-AMD geeft systematisch aan dat AM4 blijft voor Zen+, Zen 2 en Zen 3. Zen+ en Zen 2 verwacht ik in ieder geval een bios update, Zen 3 zien we wel in 2020. We hebben het hier niet over Intel hoor. ;)

Je hebt bij deze ook toestemming me een volslagen idioot te noemen als ik volgend jaar weer een nieuw bordje wil kopen. Maak maar screenshot hoor. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
^
Je hebt het natuurlijk regelmatig over je ongelukkige timing bij aankopen, dus kon niet nalaten het even te noemen... :+ Geloof wel dat je het eerlijk laat staan :D :P

Er zijn best wel zaken die minder goed zichtbaar zijn maar wel impact hebben op de prestaties / stabiliteit.
Bijv. ideale tracelengte / routing tussen de diverse onderdelen etc.

Ik zou me in ieder geval kunnen voorstellen dat het afgelopen jaar een schat van informatie heeft opgeleverd die deels wellicht alleen met een gewijzgd mobo ontwerp kan worden doorgevoerd.

Als je nu graag wilt overclocken en het is beter en mogelijk een ander mobo te kopen, dan zou ik het overigens gewoon doen.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Help!!!! schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 18:45:
^
Je hebt het natuurlijk regelmatig over je ongelukkige timing bij aankopen, dus kon niet nalaten het even te noemen... :+ Geloof wel dat je het eerlijk laat staan :D :P
I know, soms moet ik gewoon even kansloos zeuren tussen overdreven nerderig doen. :+
Hoewel, de aanschaf van mijn RX Vega 56 was perfect getimed, en de RX580 heeft me toch wat winst opgeleverd.

Verder kunnen wij "evil modjes" ook oudere versies van reacties terughalen. Bij een aanpassing om het te verdoezelen zal ik gewoon pootje gelicht worden door een collega mod. Zou ik ook doen bij iemand anders. :Y)
Er zijn best wel zaken die minder goed zichtbaar zijn maar wel impact hebben op de prestaties / stabiliteit.
Bijv. ideale tracelengte / routing tussen de diverse onderdelen etc.
Ik heb ook wel wat verschillen in prestaties gezien tussen bordjes, want ik heb redelijk wat benchmarks gezien. Zeker de Gaming 5 lijkt vaak net een streepje voor te hebben op veel andere bordjes, maar dat is echt geen €60 waard. Het verschil zal misschien een frame zijn, care. :P

Verder maak ik me eigenlijk meer zorgen om de trend met moederborden, namelijk slechter en slechter. Ik hou er rekening mee dat een bordje van deze kwaliteit gaat verdwijnen, in plaats van dat er meer gaan komen. :/
Ik zou me in ieder geval kunnen voorstellen dat het afgelopen jaar een schat van informatie heeft opgeleverd die deels wellicht alleen met een gewijzgd mobo ontwerp kan worden doorgevoerd.

Als je nu graag wilt overclocken en het is beter en mogelijk een ander mobo te kopen, dan zou ik het overigens gewoon doen.
Ik wil nu eigenlijk echt gaan overclocken, ook omdat ik een 1080P 144Hz scherm en een RX Vega 56 heb. Voor een 1080P/75Hz scherm een een RX580 ofzo is het redelijk zinloos naar het maximale te gaan. Dat ligt wel anders met mijn setup.

Ik heb niet eens LLC of een vast instelbaar voltage op de Gaming 3. Dat is gewoon erg matig, zit me dwars, en ik baal er eigenlijk van. Ik kan denk ik echt wel 3,9GHz in kan stellen als ik er een zwaardere koeler op zet, maar daar voel ik me gewoon niet erg prettig bij vanwege de zeer matige VRM. Het kan net, maar is niet comfortabel met een R7. Verder heeft dit bordje nu nog een redelijke verkoopwaarde, volgend jaar zal dat heel wat minder zijn. :)

Pagina: 1 ... 41 ... 66 Laatste