Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Ja, helaas is mooie bling voor velen belangrijker dan bijv. goede vrm's en koeling hiervan.

En reviews van mobo's zijn vaak eigenlijk ook niet veel meer dan een feature bespreking waardoor er minder 'dwang' is om op kwaliteit te focussen.

Hopelijk heb je meer succes met je nieuwe mobo :)

Ben zelf altijd wel tevreden met Asus maar bij alle merken is er altijd wel wat te verbeteren.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 19:31:
^
Ja, helaas is mooie bling voor velen belangrijker dan bijv. goede vrm's en koeling hiervan.

En reviews van mobo's zijn vaak eigenlijk ook niet veel meer dan een feature bespreking waardoor er minder 'dwang' is om op kwaliteit te focussen.

Hopelijk heb je meer succes met je nieuwe mobo :)

Ben zelf altijd wel tevreden met Asus maar bij alle merken is er altijd wel wat te verbeteren.
Anders kom ik hier wel zeuren. :+ :P
Maar deze keer weet ik tenminste precies wat ik koop, tot de meest stupide details. ;) Ik zat net de kijken waar de fanheaders zaten en of dit uitkomt omdat ik ook maar de overstap ga maken naar PWM fans. Mijn oude zijn redelijk versleten en draaien niet echt meer in spec, dat zie je gewoon en bij een hoor ik het ook wel. Ook mijn stokoude 500GB HDD vervangen want die vibreert al eventjes en zal ook redelijk EOL zijn. Mag ook wel na bijna zeven jaar. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27

sapphire

Die-hard pruts0r

Beetje tweaker zoekt toch sowieso alles uit tot in detail :+

Ik moet zeggen dat ik ook écht heul veel gelezen heb voor ik tot aankoop ging dit keer,vorig bord (AsRock Z77 Pro4-M) was prima maar had me minder ingelezen en had wat dingen die ik echt anders/beter wilde.

Enige tegenvaller nu was dan ook dat een aantal fanheaders pomp headers zijn, wist ik wel maar zijn een stuk beroerder te regelen voor een fan dan de gewone headers :(
Kan verder weinig verzinnen wat ik anders/beter zou willen in dit bord behalve misschien iets meer ruimte tussen socket en 1e geheugenbankje (en meer RGB !!!1!!! :+ )

Maar even wat anders over borden, toch zijn die fancy-bling dingen die feitelijk niets toevoegen ook wel leuk hoor O-)
Van de week mijn Aliexpress RGB ledstrip binnen á €1,60 en die werkt aardig op de Asus Aura header. Sommige effecten werken niet/half omdat de individuele leds niet adresseerbaar zijn maar static, breathing, ect werken prima dus voor dat geld :)
Daarnaast aan het rommelen met de 3d print accessoires , al een ATX stekker cover in zilvergrijs en M.2 fan houder (die word uiteindelijk zwart en ABS), best grappig :)
En afgelopen week mijn Intel 7265 M2 wifikaartje en SMA connectors binnengekregen. Nu nog een keer een beugeltje fabriceren en bord demonteren en dan heb ik een WIFI AC variant voor ca €16 :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Psyonara schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:51:
[...]

Geen idee wat de exacte planning is maar zie best nog wel nieuwe mobo's uitkomen.
AMD kennende zullen die ook nog voor de refresh kunnen dienen, dus inderdaad...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 10:37:
Beetje tweaker zoekt toch sowieso alles uit tot in detail :+
Ik ben de afgelopen maanden van wannaby naar meer serieuze tweaker gegaan. :+
Ik moet zeggen dat ik ook écht heul veel gelezen heb voor ik tot aankoop ging dit keer,vorig bord (AsRock Z77 Pro4-M) was prima maar had me minder ingelezen en had wat dingen die ik echt anders/beter wilde.

Enige tegenvaller nu was dan ook dat een aantal fanheaders pomp headers zijn, wist ik wel maar zijn een stuk beroerder te regelen voor een fan dan de gewone headers :(
Kan verder weinig verzinnen wat ik anders/beter zou willen in dit bord behalve misschien iets meer ruimte tussen socket en 1e geheugenbankje (en meer RGB !!!1!!! :+ )
Ten eerste moet RGB dood. Walgelijk is het. :Y) :P
Vervolgens kan ik wel wat bedenken, ook voor de C6H. Zou ik een "ideaal bordje" mogen samenstellen dan zou ik denk ik het volgende doen:
-Ik pak het VRM ontwerp van de Gaming 5/K7/Strix X370-F. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een echt goede 6 fasen VRM, dan met doublers werken om acht of twaalf te krijgen. Voorbij 6 krijg je al diminishing returns waardoor het vooral duurder is. Ga je werken met doublers dan gaat je switching frequency per mosfet ook door de helft. Het nadeel is dat een doubler niks doet voor het verlagen van ripple. Zo krijg je een situatie waar je moederbord meer vermogen kan leveren aan de CPU, maar de stabiliteit van dit vermogen niet verbeterd door meer fasen.

Het voordeel is dat je wat minder hitteproductie per mosfet krijgt, want die warmen op met elke keer aan en uit. Aangezien de mosfets, eigenlijk powerstages omdat het zowel high als lowside op een chip is, van de Gaming 5/Strix net even beter zijn dan de Prime Pro, C6H of de Taichi, krijgt de eerste net de voorkeur. In de praktijk maakt het alleen bar weinig uit, maar nu ga ik ook mierenneuken. :+

-Ik wil de ASUS bios want die ziet er gewoon overzichtelijk uit.
-Gigabyte dual bioschip want dit is gewoon hartstikke handig.
-10x USB of meer, 7,1 audio, PWM fanheaders die goed gepositioneerd zijn en wat logische lay-out keuzes.
-MSI kan doodvallen met hun bagger XPower Gaming Titanium. :Y)

Al met al hebben de Gaming 5, K7, C6H, Strix F en de Taichi allemaal hun puntjes. Voor elk van die bordjes valt zeker wat te zeggen als je een specifieke feature wil. Je hebt alleen 95% van alles al met de ASUS Prime X370-Pro, en dat is best wel netjes. Ook redelijk uniek want ik kan geen enkel Z170/Z270/Z370 bordje vinden dat dit niveau van kwaliteit bereikt voor deze prijs. :)

Van het meeste, zeker voor Z270/Z370 wordt je eigenlijk best wel verdrietig...

[ Voor 7% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-10-2017 16:02 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 14:59:
Ten eerste moet RGB dood. Walgelijk is het. :Y) :P
Alles wat de kosten verhoogt zonder functioneel iets toe te voegen - inclusief marketing - moet 'dood', m.u.v. de buitenkant van desktopkasten, die mogen mooi zijn. ;)
Vervolgens kan ik wel wat bedenken, ook voor de C6H. Zou ik een "ideaal bordje" mogen samenstellen dan zou ik denk ik het volgende doen:
-Ik pak het VRM ontwerp van de Gaming 5/K7/Strix X370-F. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een echt goede 6 fasen VRM, dan met doublers werken om acht of twaalf te krijgen. Voorbij 6 krijg je al diminishing returns waardoor het vooral duurder is. Ga je werken met doublers dan gaat je switching frequency per mosfet ook door de helft. Het nadeel is dat een doubler niks doet voor het verlagen van ripple. Zo krijg je een situatie waar je moederbord meer vermogen kan leveren aan de CPU, maar de stabiliteit van dit vermogen niet verbeterd door meer fasen.
Of de VRM van Taichi? Die doet toch niets onder voor die van Gaming 5? Beide moederborden zijn in ieder geval prima.
Mijn ideale moederbord is no nonsense. Het bevat uitstekende componenten die goede overklokking aankunnen, voor de CPU en de RAM. Er zijn een paar PWM-connectors, S/PDIF is een harde vereiste en als er onboard geluid op zit dan moet het geschikt zijn voor highend audio-hardware, anders heb ik liever dat het er helemaal niet op zit (kosten drukken). Aan PCIe-sloten stel ik weinig eisen, 2 PCIe16 (de hoogst beschikbare versie, momenteel 3.0) en misschien 1 extra PCIe slot voor andere hardware (geen breekpunt maar 1 is wel fijn want je weet nooit waarvoor het van pas kan komen, al kan ik geen scenario bedenken waarvoor ik het nodig zou hebben). Het maakt me niet uit of dat er USB 3.0 of 3.1 op zit, ik gebruik toch geen externe hardware waarvoor een hogere snelheid dan die 3.0 levert nuttig is. Onboard LAN mag simpel zijn (als het maar betrouwbaar is) en WiFi hoeft er van mij onboard zeker niet op te zitten. Geen heatsinks die enkel decoratief zijn (dus wel nuttige heatsinks), geen etsing/logo, geen fancy kleuren (tenzij het niets extra kost), geen RGB en syncing-onzin (RGB), gewoon puur functioneel en zonder fratsen. Geen SLI-support! Ik gebruik toch geen Nvidia-kaarten en die ga ik hoogstwaarschijnlijk de komende 10 jaar niet gebruiken.
Ik ben het met jou eens over MSI. Taichi is internatinoaal het interessantst wegens de combinatie van een lage prijs en een goede kwaliteit maar in Nederland is het moederbord veel duurder dan in de USA in vergelijkin met Nl-prijs voor Asus vs. USA-prijs voor Asus. Geen idee of dat het door prijsgouging komt of dat er iets erg verkeerd loopt in de distributieketen (meer schakels hier?) maar het zuigt in ieder geval.

Wendell is trouwens het meest te spreken over Taichi en G5 voor PCIe-passthrough omdat deze moederborden de IOMMU redelijk goed in orde hebben. Het zegt niet alles maar het is een goed teken als die bedrijven oog hebben voor dit soort details die lang niet altijd goed verzorgd worden. In principe kan je nu Windows draaien in een virtuele machine en hierbij op een normale manier de grafische kaart gebruiken, hij had de laatste keer wel 1 kernel-crash die niet reproduceerbaar was. Afwachten hoe stabiel het is maar het is leuk om mee te experimenteren als je toevallig een tweede grafische kaart hebt liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2017 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 20:37:
Of de VRM van Taichi? Die doet toch niets onder voor die van Gaming 5? Beide moederborden zijn in ieder geval prima.
Taichi heeft iets mindere mosfets. Maximaal 40A constant per mosfet net zoals bij de Gaming 5, maar die heeft een maximale burst van 60A. Taichi heeft wel 6 phase met doublers. Dat is alleen zo belachelijke overkill dat het zinloos is, en extra verbruik oplevert. Voor de rest gewoon ASUS Prime X370-Pro dit hoor. :P

[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-10-2017 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 20:37:
[...]

Alles wat de kosten verhoogt zonder functioneel iets toe te voegen - inclusief marketing - moet 'dood', m.u.v. de buitenkant van desktopkasten, die mogen mooi zijn. ;)

[...]

Mijn ideale moederbord is no nonsense. Het bevat uitstekende componenten die goede overklokking aankunnen, voor de CPU en de RAM. Er zijn een paar PWM-connectors, S/PDIF is een harde vereiste en als er onboard geluid op zit dan moet het geschikt zijn voor highend audio-hardware, anders heb ik liever dat het er helemaal niet op zit (kosten drukken). Aan PCIe-sloten stel ik weinig eisen, 2 PCIe16 (de hoogst beschikbare versie, momenteel 3.0) en misschien 1 extra PCIe slot voor andere hardware (geen breekpunt maar 1 is wel fijn want je weet nooit waarvoor het van pas kan komen, al kan ik geen scenario bedenken waarvoor ik het nodig zou hebben). Het maakt me niet uit of dat er USB 3.0 of 3.1 op zit, ik gebruik toch geen externe hardware waarvoor een hogere snelheid dan die 3.0 levert nuttig is. Onboard LAN mag simpel zijn (als het maar betrouwbaar is) en WiFi hoeft er van mij onboard zeker niet op te zitten. Geen heatsinks die enkel decoratief zijn (dus wel nuttige heatsinks), geen etsing/logo, geen fancy kleuren (tenzij het niets extra kost), geen RGB en syncing-onzin (RGB), gewoon puur functioneel en zonder fratsen. Geen SLI-support! Ik gebruik toch geen Nvidia-kaarten en die ga ik hoogstwaarschijnlijk de komende 10 jaar niet gebruiken.
Ik ben het met jou eens over MSI. Taichi is internatinoaal het interessantst wegens de combinatie van een lage prijs en een goede kwaliteit maar in Nederland is het moederbord veel duurder dan in de USA in vergelijkin met Nl-prijs voor Asus vs. USA-prijs voor Asus. Geen idee of dat het door prijsgouging komt of dat er iets erg verkeerd loopt in de distributieketen (meer schakels hier?) maar het zuigt in ieder geval.

Wendell is trouwens het meest te spreken over Taichi en G5 voor PCIe-passthrough omdat deze moederborden de IOMMU redelijk goed in orde hebben. Het zegt niet alles maar het is een goed teken als die bedrijven oog hebben voor dit soort details die lang niet altijd goed verzorgd worden. In principe kan je nu Windows draaien in een virtuele machine en hierbij op een normale manier de grafische kaart gebruiken, hij had de laatste keer wel 1 kernel-crash die niet reproduceerbaar was. Afwachten hoe stabiel het is maar het is leuk om mee te experimenteren als je toevallig een tweede grafische kaart hebt liggen.
Zo kun je alles wel schrappen om de kosten te drukken, krijg je een OEM bordje bijna :+ Alles ia namelijk persoonlijk/relatief.

Ik ben iig blij met RGB, fancy meuk, opdrukjes, ect., het oog wil ook wat ( gevalletje, het zat er toch op....). Al staat de RGB standaard uit en het raam van de kast tegen het bureau aan :+
Idem met wifi, is voor mij echt niet nodig maar als ik het dan voor een paar €€€ kan inbouwen waarom niet, heb al eens gehad dat ik op locatie ergens moest beameren. PC meegenomen maar we moesten eerst zelf nog even een bedraad netwerk aanleggen , in de tussentijd op een wifistickje gedraaid en dat was best handig !

Daarnaast bied Asus toch ook een kale variant aan van een X370 bord, de Prime dus zo is er voor ieder wat wils :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 20:44:
[...]

Taichi heeft iets mindere mosfets. Maximaal 40A constant per mosfet net zoals bij de Gaming 5, maar die heeft een maximale burst van 60A. Taichi heeft wel 6 phase met doublers. Dat is alleen zo belachelijke overkill dat het zinloos is, en extra verbruik oplevert. Voor de rest gewoon ASUS Prime X370-Pro dit hoor. :P
Interessant om te weten. Hoe zit het met de mosfets, spoelen en condensators op de X370-Pro in vergelijking met de G5? Zou die ook geschikt zijn om het maximale uit de refresh van Ryzen, Zen2 en Zen3 te halen? Bij G5 zit dat waarschijnlijk wel snor, nietwaar? Bij de X370-Pro ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sapphire schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 21:19:
Ik ben iig blij met RGB, fancy meuk, opdrukjes, ect., het oog wil ook wat ( gevalletje, het zat er toch op....).
Hooguit als je een kast met een venster hebt - wat lang niet iedereen die (ook) gamet heeft (ik haal gaming aan aangezien het het meest op deze groep lijkt te zijn gericht) - en dan nog is het twijfelachtig, als het venster links zit en jij zet de kast links van jou, of jij zet de kast op de grond of op een bijzettafeltje in plaats van op het bureau of de tafel waarop je monitor staat en die kast staat laag genoeg dat je de zijkant niet ziet (bij mij het geval)...
Het is voor mij trouwens sowieso een raadsel waarom er mensen zijn die de desktop op het bureau zetten. Bij een bedrijf is het misschien handig maar thuis zie ik er geen reden voor. Die 15-40 cm. die de kast breed is kan toch ook prima ernaast, dan houd je meer ruimte over waar je het beter kan gebruiken.
Maar goed, het punt is dit. Ik vind het helemaal niet erg als er modellen met al die esthetische fratsen worden aangeboden maar doe dat alsjeblieft slechts voor enkele modellen, niet standaard! En laat die mensne die die modellen kopen dan €40 extra betalen voor €20 meer aan productiekosten of zo. Iedereen blij.
Idem met wifi, is voor mij echt niet nodig maar als ik het dan voor een paar €€€ kan inbouwen waarom niet
Omdat ik die paar € liever anders besteed of spaar voor een volgende aankoop. Geen halszaak maar het zou fijn zijn als dat niet standaard erop zou zitten maar er ook modellen zouden zijn die het niet bevatten. Nu is het zo dat je ofwel highend koopt en dan al die fratsen erbij krijgt (en hiervoor betaalt) ofwel die fratsen mijdt maar enkel lowend kan kopen. Dat is jammer.
Daarnaast bied Asus toch ook een kale variant aan van een X370 bord, de Prime dus zo is er voor ieder wat wils :)
Misschien, zie de vraag die ik net stelde. Is het Zen2/Zen3-proof, ook als het vermogen bij zinvolle overklokking hoger komt te liggen, zoals het nu bijvoorbeeld bij KL/CL ligt wanneer je de 5,1 GHz opzoekt? Uitzonderlijk is het kopen met upgradebaarheid in gedachte eens zinvol gezien de grote stappen die gemaakt worden tussen Ryzen (Refresh) en Zen3. Dit worden geen generatieverschillen van 10%. En een relevante nodeverkleining en aanzienlijke verbeteringen bij de architectuur aangezien AMD nog maar net begonnen is met deze architectuur. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2017 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 07:53:
[...]

Interessant om te weten. Hoe zit het met de mosfets, spoelen en condensators op de X370-Pro in vergelijking met de G5? Zou die ook geschikt zijn om het maximale uit de refresh van Ryzen, Zen2 en Zen3 te halen? Bij G5 zit dat waarschijnlijk wel snor, nietwaar? Bij de X370-Pro ook?
Zijn CSD 87350 power stages van Ti (dus geen losse mosfet chips) die:
-Maximaal 40A constant kunnen leveren.
-Met hun piek efficiëntie van 90%, 25A leveren.
-Kennelijk zelfs een maximale temperatuur van 150C in plaats van de gebruikelijke 125C.
-Worden gebruikt voor de Prime Pro, C6H, en de Taichi.
-Kosten iets van $2 per stuk. Afgezet tegen de IR3555 power stages die iets van $3 per stuk zijn.

Beide zijn highend. Een R7 met 1,42v trekt ongeveer 100A. Bij Toms hardware trekte een 8700K ongeveer 130A want 168W en 1,28v.
http://www.tomshardware.c...i7-8700k-cpu,5252-12.html
Natuurlijk krijg je hier al thermal trottling, want Intel. Overigens wens ik je veel succes om dergelijke wattages te koelen. Helemaal als je met 1,4v en 130A gaat werken als Ryzen meer voltage nodig heeft. Ik heb geen flauw idee wat de limiet van AM4 is, maar ik denk dat de praktische limiet niet meer dan 150A, waarschijnlijk een stuk minder. Dat is al heel erg veel. AM3+ was bijvoorbeeld 145A, en toen had je nog de FX9xxx. :P

Deze power stages kunnen op piek efficiëntie 150A leveren met zes fasen. Je zit nog ruim. Je socket zal eerder smelten dan je VRM's. ;)
Misschien, zie de vraag die ik net stelde. Is het Zen2/Zen3-proof, ook als het vermogen bij zinvolle overklokking hoger komt te liggen, zoals het nu bijvoorbeeld bij KL/CL ligt wanneer je de 5,1 GHz opzoekt? Uitzonderlijk is het kopen met upgradebaarheid in gedachte eens zinvol gezien de grote stappen die gemaakt worden tussen Ryzen (Refresh) en Zen3. Dit worden geen generatieverschillen van 10%. En een relevante nodeverkleining en aanzienlijke verbeteringen bij de architectuur aangezien AMD nog maar net begonnen is met deze architectuur. :)
Ja dus. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 07:59:
[...]

Hooguit als je een kast met een venster hebt - wat lang niet iedereen die (ook) gamet heeft (ik haal gaming aan aangezien het het meest op deze groep lijkt te zijn gericht) - en dan nog is het twijfelachtig, als het venster links zit en jij zet de kast links van jou, of jij zet de kast op de grond of op een bijzettafeltje in plaats van op het bureau of de tafel waarop je monitor staat en die kast staat laag genoeg dat je de zijkant niet ziet (bij mij het geval)...
Het is voor mij trouwens sowieso een raadsel waarom er mensen zijn die de desktop op het bureau zetten. Bij een bedrijf is het misschien handig maar thuis zie ik er geen reden voor. Die 15-40 cm. die de kast breed is kan toch ook prima ernaast, dan houd je meer ruimte over waar je het beter kan gebruiken.
Maar goed, het punt is dit. Ik vind het helemaal niet erg als er modellen met al die esthetische fratsen worden aangeboden maar doe dat alsjeblieft slechts voor enkele modellen, niet standaard! En laat die mensne die die modellen kopen dan €40 extra betalen voor €20 meer aan productiekosten of zo. Iedereen blij.
Omdat mensen het mooi vinden ?
Omdat ik die paar € liever anders besteed of spaar voor een volgende aankoop. Geen halszaak maar het zou fijn zijn als dat niet standaard erop zou zitten maar er ook modellen zouden zijn die het niet bevatten. Nu is het zo dat je ofwel highend koopt en dan al die fratsen erbij krijgt (en hiervoor betaalt) ofwel die fratsen mijdt maar enkel lowend kan kopen. Dat is jammer.
Ik had het over "ik" dus mijzelf. Nu zeg je dat ik dat niet moet doen omdat jij liever je €€€ aan wat anders besteed :+

Maargoed blijkbaar ben je dus niet de doelgroep waar een Asus, ect op mikt met "Gaming" borden. Blijkbaar zit daar tegenwoordig nog het geld anders boren ze die markt niet aan. Vergeet niet dat de markt van custom PC onderdelen in verhouding tot de algehele PC/destop markt peanuts is.
Als ik dan in mijn eigen omgeving kijk hoe weinig mensen überhaupt nog een desktop hebben (daarbij tel ik ook de huizen waar ik voor werk kom) dan durf ik te zeggen dat het merendeel van de desktop markt zakelijk is en privé (of gedeeld) gamers, content creators, ouderen met een oude desktop of IT fanaten/liefhebbers.
Van die laatste 4 groepen kopen de ouderen of op termijn een laptop/tablet of vaak een prefab PC. De content creator hoeft ook geen RGB/game meuk en daar zie ik vaak of Apple, dikke prefab en weinig custom build. Blijven de IT'er en gamer over waarvan de IT'er er minder zijn die thuis ook een dikke thuislab ed. hebben. Blijft de gamer over welke verreweg de grootste doelgroep denk is.

Ik heb me ook al meer dan eens verbaasd dat die blijkbaar geen smaak hebben met al die flashy overdreven regenboog troep, draken en andere opvallende zut maargoed blijkbaar verkoopt het anders zouden fabrikanten het niet maken.

Ik had eigenlijk gewoon een Asus Prime x370 Pro willen kopen maar de CH6 kwam voor weinig meerprijs voorbij (V&A) en voldoet qua connectiviteit en layout beter aan mijn wensen, dan ga ik niet zeggen "Neee die koop ik niet want er zit RGB op". Zit het er niet mis ik eht ook niet maar als het er wel op zit prima toch, vind ik het wel grappig en koop ik gewoon een ledstripje erbij :+
Daarnaast verwacht ik niet dat als Asus die drie ledjes, 2 headers en wat regels software weglaat dat het bord dan in eens €25 goedkoper word, vroegâh voor die RGB hetze waren highend borden niet veel goedkoper.
Mijn laatste highend bord was een S939 bord van ca €200 en had geen RGB ledjes, headers en andere gaming zut, tel daar 10+ jaar inflatie bij op en ik denk dat je niet eens veel duurder uitkomt dan een CH6 nu kost :+

Idem met Wifi, er zit een M2 slot tussen de i/o poorten. Of ik nou voor €20 een gaar usb stickie moet kopen als ik het nodig heb of voor minder dan die €20 een degelijke Intel oplossing met 2 antenne's knutsel. Netjes toch dat Asus de mogelijkheid openlaat?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aan RGB zelf heb ik niet perse een hekel. Wat kleur in je case die je aan en uit kunt zetten kan best mooi zijn.
Heb wel weinig met overdreven koelers en graphics. De CH6 vind ik goed gelukt. Mooi, redelijk strak understated design en kleurstelling.

Waar het voor mij een probleem wordt is dat RGB, dikke koelers enzo potentieel ten koste van andere belangrijkere functionele zaken gaat. Dus form over function. Alhoewel de kosten voor RGB mij redelijk gering lijken.

Bijvoorbeeld een dikke VRM of chipset heatsink die amper contact maakt of vanwege andere reden niet goed functioneert (airflow restrictie) terwijl de huge size dat wel suggereert.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:27

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 07:59:
[...]Het is voor mij trouwens sowieso een raadsel waarom er mensen zijn die de desktop op het bureau zetten. Bij een bedrijf is het misschien handig maar thuis zie ik er geen reden voor. Die 15-40 cm. die de kast breed is kan toch ook prima ernaast, dan houd je meer ruimte over waar je het beter kan gebruiken.
Maar goed, het punt is dit. Ik vind het helemaal niet erg als er modellen met al die esthetische fratsen worden aangeboden maar doe dat alsjeblieft slechts voor enkele modellen, niet standaard! En laat die mensne die die modellen kopen dan €40 extra betalen voor €20 meer aan productiekosten of zo. Iedereen blij. [...]
Dit is mijn gaming bureau, zodat het misschien iets minder een raadsel is voor je. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dnSg8Ri6FaZvElTQ4O9dKS7O/full.jpg

En geloof me, een RGB implementatie kost geen fluit. Je moederbord zal echt niet dik goedkoper worden omdat al die ledjes weg worden gelaten. Qua R&D/ontwikkelkosten heeft het niks om het lijf en de materiaalkosten zijn ook nihil (lees, orde grootte enkele euro's).

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat kost die RGB nu, €5 ofzo of minder? Het zal wel, ik zet het toch uit.

Het probleem is dat die lampjes een excuus vormen om er maar zoveel mogelijk stomme marketingtermen zoals: "gaming", iets militairs etc op de doos te te plakken. Vervolgens gaan ze zo belachelijk bezuinigen op basale componenten dat het totaalproduct gewoon slecht is. MSI heeft hier een behoorlijk handje van, zeker voor een aantal recente Z270/Z370 en AM4 bordjes. Gigabyte is echt geïmplodeerd de afgelopen jaren zeg. Die gingen van hun serieus goede UD serie naar totale bagger "gaming". :N

Asrock is wisselvallig en daar moet je goed opletten welk bordje je koopt. Meestal zitten er wel een aantal goede tussen. Was ik nu in de markt voor Z370, dan zou ik de Asrock Extreme 4 waarschijnlijk pakken. Die is solide en ook voor een goede prijs, als je er eentje kan vinden. :P

Asus heeft meestal ook wel wat goede bordjes. Hoewel die met Z370 ook meer op de "gaming" toer lijken te zijn gegaan dan met AM4. Niet allen zijn duidelijk, dus er kan nog een goede uitschieter tussen zitten, maar het lijkt er niet op. De meeste zijn perfect acceptabel, maar niet echt goed. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@DaniëlWW2
Goed om te lezen (Asus Prime). Gigabyte is er de laatste jaren flink op achteruit gegaan maar hun AM4 Gaming5 is wel goed? Verklaring?

@iedereen
Ik had het niet enkel over RGB maar over alles wat niet echt nodig is om het beste uit de rest van je hardware te halen: RGB, onboard geluid, onboard WiFi, decoratieve (dus niet-functionele) heatsinks omheen M.2 sloten, etsen, mooie kleurtjes...
Dat alles samen, het zal echt niet belachelijk veel kosten. Dat weet ik ook wel. Echter zie je zoals Daniël aangeeft dat ze voor veel modellen tegelijkertijd bezuinigen op dat wat wel essentiëel is om alles uit de rest van je hardware te halen en dat steekt. Immers kosten betere MOSFET's, spoelen en condensators ook echt niet zoveel, dan praat je ook over €2 voor een MOSFET in plaats van €1 voor een MOSFET. Investeer dan liever wat meer in die MOSFET's, condensators, spoelen etc. (PWM is bijvoorbeeld ook erg fijn).
Eerlijk gezegd ben ik daarnaast ook een beetje allergisch voor heel die gaming-branding. Alsof iedereen die deze hardware koopt een 13-jarige puber is die helemaal enthousiast wordt omdat het mooie kleurtjes heeft en er een of ander millitair toestel op de kaft van de doos staat. :/
Je voelt je niet echt serieus genomen als klant.
Niet dat ik niet graag mooi millitaire toestellen zie, ook al ben ik een pacifist.

@Blaat
Mijn tafel is 1m55*0,75m , ik schat dat dat ongeveer 2 keer zo breed is als die van jou en dat de lengte redelijk vergelijkbaar is (bij jou misschien iets langer, moeilijk te zeggen).
Qua ruimte kan ik prima mijn computerkast erop zetten. Ik wil dat echter niet omdat je dan ook meer het lawaai van je computer hoort en omdat je soms wat extra ruimte kan gebruiken, als je bijvoorbeeld ook nog een A3-formaat boek en een schrif op je tafel legt. Daarnaast had ik tot kort geleden steeds een mechanische harde schijf in de kast (shock/stoten), ook een reden dat ik nooit de kast op de tafel ben gaan leggen. Ik vind het trouwens wel leuk hoor, als je het doet dan moet je er vol voor gaan en dan kan ik die verlichting achter jouw bureau ook wel waarderen. ;)
Welke headphone gebruik jij?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2017 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

@Verwijderd
Het bureau is 2m54 breed en 65cm diep, meer dan voldoende ruimte voor het gebruik wat ik ervan maak, namelijk enkel gaming.

Voor mij is het geen alternatief kantoorplekje of werkruimte, puur ontspanning. :)

Lawaai is geen issue als je de PWM aansturing fatsoenlijk afregelt, 10x 120mm fans is toch overkill aan airflow (er zijn er meer dan je ziet) en HDD's heb ik al heel lang niet meer.

Voor de goede looks ben ik dan ook gegaan. Ik wilde per se geen rommel of kabels zien. De led verlichting is dan ook vooral voor de sfeer (ook minder vermoeide ogen in het donker bij het gamen). In de PC kast zelf is geen overkill aan leds aanwezig, echter wel voldoende om het er leuk uit te laten zien. En ben ik blauw zat? Dan ga ik over naar de volgende kleur. :P

Het is de Corsair Void Wireless. Behoorlijk fors ding! Het is ook een 34" ultrawide monitor aan de muur. ;)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blaat schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 12:55:
@Verwijderd
Het bureau is 2m54 breed en 65cm diep, meer dan voldoende ruimte voor het gebruik wat ik ervan maak, namelijk enkel gaming.
Dieper dan dat ik dacht op basis van jouw muis en - blijkbaar gigantisch grote - muismat. Die ontbreekt bij mij trouwens nog, de ondergrond van de tafel (massief hout) werkt best wel goed voor de muis (geen problemen met snipen of zo, wel het gevoel dat ik de cursor misschien meer in een rechte lijn zou kunnen verplaatsen met een betere ondergrond) maar eigenlijk zou ik nog eens een grote muismat moeten kopen, waarschijnlijk doe ik dat als ik toch mijn hardware upgrade. Momenteel heb ik nog een oude OEM-kast (2009), daar valt weinig aan te verbeteren, bij de volgende kast kies ik inderdaad voor meerdere grote fans en een kast die goed het geluid dempt en een goede ventilatie mogelijk maakt.
Het is de Corsair Void Wireless. Behoorlijk fors ding!
Hier een tweedehands Sennheiser HD700 (aanrader als je die voor een goede prijs kan kopen, het geluid is geweldig) en een Sennheiser HD598. Ik zou graag nog eens een goed model van een aantal merken willen proberen, het is toeval dat ik er nu twee van hetzelfde merk heb.
Het is ook een 34" ultrawide monitor aan de muur. ;)
Vet, bij mij slechts 24'' 1080p ips en 60 Hz. Ik ben nog aan het wachten op wat meer aanbod van 1440p >=100 Hz. IPS-monitors. Het viel me op dat dat jouw monitor ook wat hoger staat, dat is erg fijn, ik heb het voor mijn monitor maar provisorisch opgelost door er boeken onder te leggen. :')
Ik zie dat jij ook graag je desktop relatief leeg houdt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2017 13:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 12:40:
@DaniëlWW2
Goed om te lezen (Asus Prime). Gigabyte is er de laatste jaren flink op achteruit gegaan maar hun AM4 Gaming5 is wel goed? Verklaring?
Kost €200. O-)
Alleen MSI durft het aan om dan alsnog te bezuinigen op mosfets. PK616BA of PK632BA high/low fets kosten iets van $0.40 per chip. Voor de Xpower zal het MSI iets van $8.80 kosten alles bij elkaar, en dan zijn ze alsnog matig. Het probleem is dat elke chip hitte produceert bij elke switch van aan naar uit. Meer chips op een bordje plakken zorgt er alleen maar voor dat al die chips meer hitte produceren, minder efficiënt zijn, en hun effectieve output zal zakken.

http://www.overclock.net/...rboards/480#post_25964935

Zet dat af voor iets van $12 dat Asus betaalt voor de Prime Pro, of ongeveer $14 die Gigabyte betaalt voor hun Gaming 5. Beiden ook gewoon goede chips die een serieuze overclock kunnen voorzien binnen hun efficiëntiecurve en dus weinig dus weinig restwarmte produceren. Hier speelt de afweging tussen efficiëntie per chip en totaal verbruik een rol. Ga je overkill, dan heb je onnodige restwarmte en verbruik. Te weinig en dan krijg je extra slijtage op je mosfets. Daarom geef ik persoonlijk de voorkeur aan een goede 6 fasen VRM. Voor een beetje desktop CPU is dit vrij optimaal. Acht fasen kan iets efficiënter zijn, maar dan moet je wel heel erg gaan mierenneuken. Het zal weinig schelen. Beiden zijn alleen sterk aan te bevelen boven een 4 fasen, al dat niet met extra mosfets erbij gezet. Dat is gewoon matig tot erg matig.

Bijvoorbeeld met mijn bordje kan je een R7 wel maximaal overclocken, maar dan zou ik eigenlijk provisorisch een 80mm ventilator ofzo aan de heatsink moeten vastbinden voor extra airflow. Dat is gewoon belachelijk. :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Fair enough. :)

Ik wist dat MSI AMD-klanten als tweederangs klanten behandelt (zie ook 480 vs. 1060) maar dat ze het zo bont maken...

Xpower would only put out 20A at 2.6W power dissipation from the PK632BA low-side MOSFET & 13A at 2.2W at the high side mosfet per Sin@Tweaktown for other motherboards from MSI , so having double the low side mosfets is a bandaid solution. Having a massive heatsink is another bandaid solution. I can't believe people are defending the pricing on it as a top end board when those mosfets are about $0.40 each vs $2 or $3 each on the ASUS CH VI Hero , Asus x370 Prime Pro, or Gigabyte x370 Gaming K7. It's similar to Gigabyte dropping IR3553M for Vishay SiRa12 & SiRa18 after Haswell & Asrock doing the same going from TI NexFETs to Sinopower & some other random Chinese brand mosfets unless you bought a OC board. It's not an MSI problem , it's a motherboard manufacturer problem of them milking repeat customers that just want the same thing as a reputable they have used.

specsheet for PK632BA : http://products.niko-sem....ct/148231008405971632.pdf
specsheet for PK618BA: http://products.niko-sem....ct/138874237504741113.pdf
specsheet for PK616BA: http://www.unikc.com.cn/U...616BA_REV1.0_20140220.pdf
^ yes unikc is the same company, see Mail: lawrence@niko-sem.com ( http://www.unikc.com.cn/E...oductsCateId=43&CateId=43 )

It's undeniable fact that the VRM is far cheaper than MSI's Intel-based Xpower variants. The Z170 / Z270 variant uses 14 of the IR3555 (~ $3 per), tantalum capacitors, & comes with an external clock generator. So regardless of whether it is any good at overclocking, MSI is profiteering based on ignorance of IC costs and people that took a leap of faith without reviews containing disclosure on the board ICs.

Just CPU+SOC mosfets alone : 6x PK616BA + 12x PK632BA + 2 x PK616BA + 2x PK 632BA = 22 x $0.40 = $8.80 vs 14 x $2.35 in bulk quantities of 1000 which is $32.90 or more at $3.10 per consumer cost as per Octopart which is $43.40

In addition to add perspective the X370 Pro Carbon which costs a full $120 less has 8x PK616BA + 8x PK632BA + 2x PK 616BA + 2x PK 632BA = 20 x $0.40 = $8.00 which is less than a dollar difference
Is there $120 (an entire extra B350) worth of added features?

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2017 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Heerlijk dit "geneuzel" over welke mosfets er gebrukt worden, hoe de power fasen er uit zien, dit is één van de redenen die ik zo heerlijk kan waarderen aan tweakers :)

@Verwijderd @Blaat Begrijp me niet verkeerd hoor maar ik ben het uiteraard helemaal met jullie eens dat form niet voor functie mag gaan en dat kwalitatief goede componenten en opbouw/design van een moederbord voorop moet staan !

Zelf al jaren geleden MSI afgezworen na diverse systeempjes (met AMD) die niet stabiel te krijgen waren maar niet dusdanig erg dat ze door een RMA procedure kwamen :(
Daarna zelf veel Gigabyte UD bordjes gebruikt en die waren, zeker voor budget bordjes, bijzonder goed en compleet! Bevielen zelfs zo goed dat ik er wss overeen paar jaar nog één koop als retro PC :+
Daarna kort een Asus (niet zo boeiend) en een AsRock die best aardig beviel op wat gekke quircks na.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Verwijderd MSI is al jaren waardeloos bezig met AMD. AM3+ was ook gewoon schandalig, jaar in, jaar uit. Voor B350 is het best aardig wat ze aanbieden. Het is voldoende een R5 1600, en net genoeg voor een R7 OC. Voor X370 als highend platform gaat het van matig naar botweg slecht. Boven de €160 mag een echte 6 fasen VRM wel, al dan niet met mindere componenten. Dat doet alleen ASUS, met een bordje. De ASUS lijn voor AM4 is ietwat beperkt, ze zetten veel meer in op Intel, maar de meeste AM4 bordjes zijn gewoon goed.

Oh en wel CHBF de duimpjes geven hé @Help!!!! , terwijl hij gewoon de tekst die ik linkte even kopieert. :N :P

Het is verder echt zonde dat Gigabyte geen UD bordjes meer maakt. Zelfs ook van eind 2009 tot begin dit jaar met een P55-UD2 gewerkt. Niks bijzonders, maar het werkte gewoon. Veel features, bios was beperkt in functies, maar uitgebreid en overzichtelijk. Vervolgens waren de UD bordjes altijd goed gebouwd. Nu zijn ze vervangen voor middelmatige bordjes. Zelfs MSI doet het in de meeste prijsklassen nog beter.

Voor AM4 beschouw ik de Gaming 3 die ik zelf nog even heb ook als het enige goede B350 bordje van Gigabyte. Dit omdat buiten de VRM om, de features goed zijn. Er is verder geen enkel A320 bordje waar ik Gigabyte als eerste keuze zou zetten, en pas bij €200 is de Gaming 5 een serieuze optie, maar die moet het al opnemen tegen de Strix-F die ook heel erg goed is, en voor net iets meer heb je al de Taichi.

Voor Z370 is het echt waardeloos van Gigabyte. Kennelijk hebben ze al jaren last van teruglopende verkopen en omzet/marges/winsten en zijn ze nu op de hype rotzooi toer gegaan. Of ze het daar mee gaan redden met alle sociale media tegenwoordig die mensen kunnen adviseren. :N

Z370 in het algemeen is maar matig. Twee extra cores aan een Skylake "gelijmd", platform zal over een jaar al gedumpt worden, dat zit er dik in, en de bordjes zelf lijken nauwelijks verbeteringen te zien over Z270, terwijl dat wel moet. Pak willekeurig bordjes in de €150-€200 range en kijk wat erin zit. Het meeste is echt zeer matig, zeker voor Gigabyte en MSI. Dan gaat het bij MSI nog niet eens om rauw vermogen, maar om te bedonderd te zijn met meer dan vier fasen te komen. Dat is iets waar ASUS zich ook schuldig aan lijkt te maken...

https://www.hardwareluxx....m-liste-1175784.html#z370

Dat vind ik gewoon echt onacceptabel. Stel dat je elke seconde maar een keer, elke fase stroom levert aan de CPU. De meeste Z370 bordjes zullen dan vier momenten hebben, en elke keer twee inductoren. Een 6 fasen VRM zal zes momenten kennen met elke keer een inductor. Welke van de twee zou denk je een stabielere voorziening leveren? Juist ja, de 6 fasen. Natuurlijk gebeurd dit duizenden keren per seconde, maar toch, er is een verschil tussen vier keer een hele hoop, of geleidelijker zes keer.

Om deze mogelijkheid weg te halen zodat je wat kan besparen op de PWM chip vind ik echt onacceptabel voor dure bordjes. Leuk dat ze in theorie afdoende kunnen leveren, maar het gaat ook om stabiliteit, want daarmee kan je beter overclocken. :N

[ Voor 13% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-10-2017 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Haha, ok jij ook paar duimpjes erbij :P

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:33
Ik vind de bios van de ASUS x370 prime, ook een beetje raar. Fabrikanten gebruiken 3.000 verschillende namen voor 1 simpele benaming, dus soms zit ik te neuzen en lijkt het net of ik voor de eerste keer een bios in ga :')

[ Voor 4% gewijzigd door Mosin op 30-10-2017 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 22:13:
Haha, ok jij ook paar duimpjes erbij :P
Zo hoort het. :+
Maar ik denk dat je nu ook wel begrijpt waarom ik zo ongelofelijk baalde dat ik afgelopen maart zo nodig €30 moest besparen op mijn moederbord keuze. Ik koos tussen een redelijk B350 bordje met een crappy VRM en een van de beste bordjes in jaren, en dan kies je verkeerd. 8)7

Nee hoor, ik neem een verlies van enkele tientjes en ga het nu goed doen. :P
Mosin schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 22:17:
Ik vind de bios van de ASUS x370 prime, ook een beetje raar. Fabrikanten gebruiken 3.000 verschillende namen voor 1 simpele benaming, dus soms zit ik te neuzen en lijkt het net of ik voor de eerste keer een bios in ga :')
Dan kan ik je Gigabyte aanraden. Daar heb je bijna niks te kiezen in je bios. :Y)

[ Voor 28% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-10-2017 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Ik heb 1x Gigabyte gehad. Een x79 UD3 bordje volgens mij. Kon alles wel zo'n beetje vinden, alleen ik herinner me er nog weinig van aangezien ik die PC 1 maand had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mosin schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 22:22:
Ik heb 1x Gigabyte gehad. Een x79 UD3 bordje volgens mij. Kon alles wel zo'n beetje vinden, alleen ik herinner me er nog weinig van aangezien ik die PC 1 maand had.
Maar dat was toen Gigabyte nog goede bordjes maakte. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ik ben eigenlijk best wel merkvast (5 vorige pc's allemaal Gigabyte), en ik had dus ook wel een voorkeur voor Gigabyte toen ik vorige maand mijn nieuwe pc ging bouwen. Maar als ik dan ten opzichte van het alternatief 20 euro extra moet uitgeven en er (een voor mij nutteloos) wifi-kaartje voor terugkrijg is mijn keuze ook snel gemaakt. Het is dus nu een Biostar geworden, en ik heb er nog geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Biostar zou ik dan weer niet zo snel kopen, alle reviews van AM4 borden die ik gelezen heb waren hooguit matig :X

Mijn merk-shortlist was dit keer Gigabyte, AsRock en Asus met Asus als minste omdat eigenlijk iedereen altijd Asus roept en als iedereen A(sus) zegt heb ik altijd de neiging om B(iostar dan toch maar :+ ) te doen.

Maar de Gigabyte (de Gaming 5 overwogen) ironisch genoeg niet genomen om de vele ledjes en M2 slot onder de videokaart 8)7.
AsRock vond ik erg rommelig overkomen en qua layout en i/o niet zo.

@DaniëlWW2 Ik moet na je Z370 verhaal acuut aan i9's en VRM's denken O-)
Overigens voelt het bij mij precies zo als een in elkaar geknutseld tussen platform war snel weer gedumpt word. Daarom zit ik weer op AM4 :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

sapphire schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 23:57:
Biostar zou ik dan weer niet zo snel kopen, alle reviews van AM4 borden die ik gelezen heb waren hooguit matig :X
Wat ik heb meegekregen is dat overclocken af te raden valt en CPU's met een hoog TDP ook. Beiden zijn voor mij geen dealbreaker, ik heb een 1700 (met laag TDP) en overclocken ga ik niet doen. Zover ik kan inschatten is het voor mij geen miskoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 22:12:
Oh en wel CHBF de duimpjes geven hé @Help!!!! , terwijl hij gewoon de tekst die ik linkte even kopieert. :N :P
_O-
Jij bent een moderator, jij hebt geen duimpjes nodig maar vooruit, van mij ook een. Het verdient het omdat het nuttige en interessante informatie is waar jij naar verwees.
DaniëlWW2 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 22:12:
Z370 in het algemeen is maar matig. Twee extra cores aan een Skylake "gelijmd", platform zal over een jaar al gedumpt worden, dat zit er dik in, en de bordjes zelf lijken nauwelijks verbeteringen te zien over Z270, terwijl dat wel moet. Pak willekeurig bordjes in de €150-€200 range en kijk wat erin zit. Het meeste is echt zeer matig, zeker voor Gigabyte en MSI. Dan gaat het bij MSI nog niet eens om rauw vermogen, maar om te bedonderd te zijn met meer dan vier fasen te komen. Dat is iets waar ASUS zich ook schuldig aan lijkt te maken...
https://www.hardwareluxx....m-liste-1175784.html#z370
Hopen dan maar dat Asus voor AM4+ (of hoe dat platform wat in maart/april uitkomt ook gaat heten) en AM5 de lijn doorzet die ze inzetten met AM4 en niet de lijn die ze inzetten met Z370. Als hun AM4 Prime Pro goed verkoopt dan zou dat voor de hand liggen maar je weet het helaas tegenwoordig nooit, zo lijkt het. :/
Ik wil nu een rant starten over desktopkasten.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2017 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dcm360 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 00:41:
[...]

Wat ik heb meegekregen is dat overclocken af te raden valt en CPU's met een hoog TDP ook. Beiden zijn voor mij geen dealbreaker, ik heb een 1700 (met laag TDP) en overclocken ga ik niet doen. Zover ik kan inschatten is het voor mij geen miskoop.
Als je niet gaat overclocken, dan maakt het weinig uit ja. :)
sapphire schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 23:57:
@DaniëlWW2 Ik moet na je Z370 verhaal acuut aan i9's en VRM's denken O-)
Overigens voelt het bij mij precies zo als een in elkaar geknutseld tussen platform war snel weer gedumpt word. Daarom zit ik weer op AM4 :)
Dat is Z370 ook een beetje ja. Ik zou eigenlijk verbaast zijn als Icelake niet een eigen platform krijgt. X299 is denk ik meer een extreem naar voren gehaald platform waar grove fouten zijn gemaakt door Intel, waardoor een aantal bordjes niet toereikend waren.
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 01:46:
[...]

_O-
Jij bent een moderator, jij hebt geen duimpjes nodig maar vooruit, van mij ook een. Het verdient het omdat het nuttige en interessante informatie is waar jij naar verwees.
Hier ben ik geen mod. Ik kan hier bijna niks, bijna. :P
Hopen dan maar dat Asus voor AM4+ (of hoe dat platform wat in maart/april uitkomt ook gaat heten) en AM5 de lijn doorzet die ze inzetten met AM4 en niet de lijn die ze inzetten met Z370. Als hun AM4 Prime Pro goed verkoopt dan zou dat voor de hand liggen maar je weet het helaas tegenwoordig nooit, zo lijkt het. :/
Er komt geen AM4+ volgend jaar. AMD is daar zeer duidelijk over geweest het afgelopen jaar. AM4 blijft voor Zen+, Zen2 en Zen3. Daarna zien wel wel of er een AM4+ of AM5 komt.
Ik wil nu een rant starten over desktopkasten.
Denied. :P

[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 31-10-2017 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
DaniëlWW2 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 22:37:
[...]

Ik had al zoiets gelezen bovenaan in de comments.
Over het algemeen heb ik nooit problemen met een moederbord. Bij de Phenom II 945 i.c.m. 4 volle geheugenbanken, kreeg ik wel eens een blauw schermpje. Als ik er een willekeurige reep uithaalde, dan ging het allemaal prima..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
  • Laatst online: 12-09 23:23
DaniëlWW2 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 22:37:
[...]

Kan mijn eigen herinneren dat dit een geweldig P45 775 bord was, https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-EP45-UD3P-rev-10#ov
Ik baalde toen enorm omdat ik pas een X48 bord had gekocht en kort daarna de P45 chipset werd gereleased, er werden toen echt hele goede 24/7 OC's werden behaald met het Gigabyte bordje.

XboxLive: Dave 130R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 13:09:
[...]

Dieper dan dat ik dacht op basis van jouw muis en - blijkbaar gigantisch grote - muismat. Die ontbreekt bij mij trouwens nog, de ondergrond van de tafel (massief hout) werkt best wel goed voor de muis (geen problemen met snipen of zo, wel het gevoel dat ik de cursor misschien meer in een rechte lijn zou kunnen verplaatsen met een betere ondergrond) maar eigenlijk zou ik nog eens een grote muismat moeten kopen, waarschijnlijk doe ik dat als ik toch mijn hardware upgrade.
Ik heb deze 8) :

pricewatch: Logitech G640 Gaming

Lekker groot, geen last van eraf vallende muizen enzo. Het bureaublad werkt de muis op zich ook prima op maar dan slijten de PTFE kussentjes van de muis zo snel weg... En stiekem ben ik best verliefd op mijn Logitech Orion Spark. Ik ben zo iemand die zijn muis eens in de zoveel tijd uit elkaar haalt en de plastic delen in de vaatwasser zet. :+
Momenteel heb ik nog een oude OEM-kast (2009), daar valt weinig aan te verbeteren, bij de volgende kast kies ik inderdaad voor meerdere grote fans en een kast die goed het geluid dempt en een goede ventilatie mogelijk maakt.
Het is al eerder gezegd maar als je goede airflow+stil+sober uiterlijk wil dan zijn de behuizingen van Fractal Design een no-brainer. Zelf ook meerderen van gehad en die zijn onovertroffen op dat vlak! :)
[...]

Hier een tweedehands Sennheiser HD700 (aanrader als je die voor een goede prijs kan kopen, het geluid is geweldig) en een Sennheiser HD598. Ik zou graag nog eens een goed model van een aantal merken willen proberen, het is toeval dat ik er nu twee van hetzelfde merk heb.
Ik heb ook meerdere Sennheisers gehad en die vond ik wat overpriced voor mijn smaak in geluid. Voor audiofiele toepassingen gebruik ik een Philips koptelefoon (na een uitgebreide luistersessie in een winkel vond ik die gewoon het mooist klinken) en voor gaming wilde ik per se een comfortabele draadloze koptelefoon.

Deze Corsair void heeft ook wat equalizing nodig om perfect te klinken in mijn oren maar als dat eenmaal gedaan is is hij geweldig. Qua comfort fantastisch, perfect geschikt voor gaming sessies van 6+ uur. Het fijne is dat de accu dat ook nog eens prima volhoudt (+/-15 uur op een lading). Ook nog eens prima bereik, op de bovenverdieping even wat drinken terwijl je doorkletst met je maten werkt prima. :P
[...]

Vet, bij mij slechts 24'' 1080p ips en 60 Hz. Ik ben nog aan het wachten op wat meer aanbod van 1440p >=100 Hz. IPS-monitors. Het viel me op dat dat jouw monitor ook wat hoger staat, dat is erg fijn, ik heb het voor mijn monitor maar provisorisch opgelost door er boeken onder te leggen. :')
Ik zie dat jij ook graag je desktop relatief leeg houdt.
Dat is het voordeel van hem aan de muur plakken met een VESA beugel, dan kan je de hoogte zelf bepalen. De ROG Swift PG348Q is best high end gruwelijk duur en die verdient een high end plek. Maar de game ervaring op 3440x1440x100Hz is geweldig. Assassin's Creed Origins is lekker een 70 tot 100fps feestje op Ultra. Echt genieten. O+

Ik kan absoluut niet tegen rommel... Zowel mijn bureau als mijn desktop zijn lekker opgeruimd. Precies de reden waarom ik zoveel werk heb verzet om alle kabels weg te werken en zo veel mogelijk draadloos te doen. Troep zal je dan ook nooit zien op mijn gaming bureau. :P

Maar goed, terug naar AMD ervaringen!

Ik heb een paar dagen geleden zijn Ryzen hardware verkocht (Ryzen 7 1700 + Asus C6H) maar ik moet zeggen dat ik uitermate te spreken ben over het platform op zichzelf.

Het feit alleen al dat ik met Intel nu weer met een scheermes en CLU moest gaan kloten om mijn temps acceptabel te krijgen blijft een doorn in mijn oog. Dit is iets wat AMD erg goed voor elkaar heeft met Ryzen. Nu alleen nog wat refreshes/node verbeteringen en ik zie zomaar gebeuren dat Intel het erg zwaar gaat krijgen op de Desktop CPU markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Denk dat het vooral belangrijk is om het BIOS en Memory compatability echt goed gepolijst te krijgen (ook op de moderate overclocks tot 3000/3200 mem speeds). Het is best ok nu maar kan nog wel wat beter. Volgensmij is dit een aspect wat nog wel redelijk wat mensen huiverig maakt.

Een heel nieuwe bios base structuur die in AGESA 1007 zou zitten is enerzijds positief maar anderzijds kan dit ook weer de nodige nieuwe bugs en polish werkzaamheden nodig maken.

Als daarnaast binnenkort ook nog een kleine refresh met wat hogere clocks (12nm) komt denk ik ook dat Intel potentieel flink onder druk blijft in het mainstream desktop segment.

Verder vraag ik me af of AMD, gezien ze op hele platform overclocking vrij hebben gegeven, niet toch strengere minimum eisen zou moeten stellen aan de mobo fabrikanten, bijv qua vrm’s.

Teleurstelling op dat gebied straalt immers ook af op AMD en niet alleen op de mobo fabrikant.

[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 31-10-2017 11:32 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Help!!!! schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 11:29:
^
Denk dat het vooral belangrijk is om het BIOS en Memory compatability echt goed gepolijst te krijgen (ook op de moderate overclocks tot 3000/3200 mem speeds). Het is best ok nu maar kan nog wel wat beter. Volgensmij is dit een aspect wat nog wel redelijk wat mensen huiverig maakt.

Een heel nieuwe bios base structuur die in AGESA 1007 zou zitten is enerzijds positief maar anderzijds kan dit ook weer de nodige nieuwe bugs en polish werkzaamheden nodig maken.

Als daarnaast binnenkort ook nog een kleine refresh met wat hogere clocks (12nm) komt denk ik ook dat Intel potentieel flink onder druk blijft in het mainstream desktop segment.

Verder vraag ik me af of AMD, gezien ze op hele platform overclocking vrij hebben gegeven, niet toch strengere minimum eisen zou moeten stellen aan de mobo fabrikanten, bijv qua vrm’s.

Teleurstelling op dat gebied straalt immers ook af op AMD en niet alleen op de mobo fabrikant.
Dat is iets waar je nog huiverig voor kunt zijn inderdaad maar hoe groot zal de risicogroep zijn denk je?

Op stock zijn Ryzen CPU's gruwelijk efficient en erg zuinig. Ik kan me niet voorstellen dat ook de goedkope bordjes van nu de Ryzen refreshes niet zouden kunnen hebben.

Bij overclocken wordt het een ander verhaal. Dan is de risicogroep de groep mensen die bezuinigen op hun bord en zich niet bewust zijn van de consequenties maar wel willen overclocken.

De serieuze overclocker zal uiteindelijk toch wel bij borden uitkomen zoals de C6H en opvolgers. Het feit alleen al dat mijn CPU zonder moeite 3.9GHz draaide op 1.23V op de C6H en op een B350 Mortar niet voorbij de 3.7GHz kwam zegt al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AGESA 1070/1007, daar zit ik ook met smacht op te wachten. Ik probeer niet eens meer om mijn RAM op 3200 te krijgen voordat die er is. Heeft er misschien ook mee te maken dat ik morgen een nieuw bordje krijg, maar toch. :P

Qua Ryzen refresh/Zen+/whatever zal het erom gaan welke voltages en ampère de CPU's gaan trekken. De meeste B350 bordjes zijn goed voor ongeveer 100A, en dat is een R7 met 1,42v die Prime 95 draait. Voor geen OC zullen ze vrijwel allemaal afdoende zijn bij een refresh. Het gaat ook om de mosfets koel houden. Dit omdat zeker de mindere modellen hun efficiëntie behoorlijk inzakt als ze heter worden. Dan moeten ze ter compensatie, procentueel nog meer leveren waardoor ze alleen maar heter worden. Missen veel van die mosfets ook nog eens temperatuurbescherming en dan kunnen ze zo kapot gaan.

Het zal erom spannen (pun intended :P) hoe het zal gaan met overclocken. Meer dan een maximum van 1,42v verwacht ik niet, puur omdat je dergelijke voltages nooit bij CPU's ziet. De vraag is wat ze out of the box gaan doen, en hoe ze schalen. Out of the box 4GHz met voltages tussen de 1,15 en 1,2v, en dan 1,42v voor 5GHz zou heel mooi zijn, maar vermoord vrijwel elk B350 bordje denk ik zo. Gaan we ook naar Intel efficiëntie, dan kan het misschien net als je niet helemaal naar de max gaat pushen.

Persoonlijk zou ik tekenen voor 4,8GHz met een refresh en dan 1,35v ish, maar dat zien wel de komende maanden als als engineering samples op gaan duiken, en natuurlijk de release zelf. Ik verwacht dat het gaat oplopen qua "geruchten" naarmate Coffee Lake beter beschikbaar komt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 08:54:
Er komt geen AM4+ volgend jaar. AMD is daar zeer duidelijk over geweest het afgelopen jaar. AM4 blijft voor Zen+, Zen2 en Zen3. Daarna zien wel wel of er een AM4+ of AM5 komt.
Er werd een tijdlang beweerd dat er nieuwe moederborden zouden komen die voor Ryzen refresh zijn bestemd. Misschien nieuwe AM4-moederborden dan?
Het is te hopen dat ze voor Zen2 met een nieuw platform komen, dan kan PCIe4.0 erop. Helaas zal het voor DDR5 waarschijnlijk nog te vroeg zijn, dat kan pas vanaf Zen3. :/
Het duurt jaren voordat het een issue wordt maar het is toch wel fijn als je moederbord minstens 6 jaar meegaat zonder te bottlenecken.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2017 21:20 . Reden: beweert => beweerd , domme vervoegingsfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 14:40:
[...]

Er werd een tijdlang beweert dat er nieuwe moederborden zouden komen die voor Ryzen refresh zijn bestemd. Misschien nieuwe AM4-moederborden dan?
Ja, B450 en X470 chipset. Dat is dus alleen de chip die onder de totaal zinloze heatsink zit waar de maker van het moederbord zijn naam opzet. ;)
AM3 naar AM3+ was voornamelijk een verandering in maximaal vermogen. AM4 is een veel groter socket dan AM3. Die extra pinnen zijn er voor meer taken die op de CPU zitten, maar ook om er flink wat vermogen te leveren. Ik kan de limiet voor AM4 echt niet vinden, maar het is denk ik flink wat meer dan de 100A die een R7 nu maximaal kan trekken. Er is geen AM4+ nodig, AMD heeft het systematisch over AM4. Het is dus AM4 en het blijft dus AM4. Al is het maar omdat de eerste Ryzen 2's er kennelijk in februari zouden zijn, en de B450 en X470 pas in maart.
Het is te hopen dat ze voor Zen2 met een nieuw platform komen, dan kan PCIe4.0 erop. Helaas zal het voor DDR5 waarschijnlijk nog te vroeg zijn, dat kan pas vanaf Zen3. :/
Het duurt jaren voordat het een issue wordt maar het is toch wel fijn als je moederbord minstens 6 jaar meegaat zonder te bottlenecken.
En waarom heb je precies PCI-E 4.0 nodig of DDR5? Die eerste standaard gaat in 2019 al vervangen worden door PCI-E 5.0. 4.0 gaat door zowel Intel als AMD overgeslagen worden is mijn vermoeden. Zinloze standaard als je in 2020 al naar 5.0 kan gaan. DDR5 zal de eerste jaren hartstikke duur zijn, en zal daarom ook niet meteen geïntroduceerd worden. Verder is die standaard er eind 2018, dus ook niet voor 2020 op bordjes te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blaat schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:11:
[...]

Ik heb deze 8) :

pricewatch: Logitech G640 Gaming

Lekker groot, geen last van eraf vallende muizen enzo. Het bureaublad werkt de muis op zich ook prima op maar dan slijten de PTFE kussentjes van de muis zo snel weg... En stiekem ben ik best verliefd op mijn Logitech Orion Spark. Ik ben zo iemand die zijn muis eens in de zoveel tijd uit elkaar haalt en de plastic delen in de vaatwasser zet. :+
Misschien koop ik er ook nog eens een. Ik gebruik momenteel een Steelseries Rival100, gekozen omdat de prijs wat lager is terwijl het wel een hoge DPI heeft en de vorm geschikt is voor mijn handen. Ik zou echter geen Steelseries meer kiezen want ik heb een slechte ervaring met een toetsenbord van dat bedrijf wat met een gebrek uit de winkel kwam.
Ofwel geen registratie bij het indrukken van 1 toets ofwel dubbele registratie, mogelijk komt dat dat doordat er er wat stof in zat maar ook dat mag nooit gebeuren bij een nieuw toetsenbord. Een goede kwaliteitscontrole is nogal belangrijk en hier ging duidelijk iets mis. Voor de volledigheid, ik had het net uit de verpakking gehaald, ik ging het spel Brothers: Tales of Two Sons spelen en er was geen eten of zo in de buurt en ik had geen vuil aan mijn handen, ik heb 100% zeker niets geknoeid in het toetsenbord.
De knopjes werken nog goed maar ik merk wel dat het inmiddels iets stroever is geworden (nog niet problematisch), de scroolknop is inmiddels wel veel te stroef (nog bruikbaar maar hinderlijk).
Het is al eerder gezegd maar als je goede airflow+stil+sober uiterlijk wil dan zijn de behuizingen van Fractal Design een no-brainer. Zelf ook meerderen van gehad en die zijn onovertroffen op dat vlak! :)
De Fractal S staat bovenaan mijn lijst. Ik wil echter wel graag weten of dat er inmiddels een goede concurrent is voor deze kasten. Van de meest recente kasten hoef ik het niet te hebben; klein en compact, dus niet goed voor minder lawaai. Het enige spijtige van de Fractal S is dat je geen mechanische harde schijf kan plaatsen in het centrale deel van de kast, hierdoor hoor je toch die harde schijf. Ik ben echter inmiddels van mening dat je beter helemaal geen mechanische harde schijf in je desktopcomputer kan plaatsen, regelmatig vertraagt het je systeem, bijvoorbeeld omdat een programma wacht wanneer je kiest voor het openen of opslaan van een bestand (save as) totdat de harde schijf is opgestart (die wil ik niet continue hebben draaien dus die laat ik liever slapen wanneer het niet wordt gebruikt) of wanneer je de computer afsluit. Eerstewereldprobleempjes maar ik ben er klaar mee, dan maar enkel externe harde schijven gebruiken.
Ik heb ook meerdere Sennheisers gehad en die vond ik wat overpriced voor mijn smaak in geluid. Voor audiofiele toepassingen gebruik ik een Philips koptelefoon (na een uitgebreide luistersessie in een winkel vond ik die gewoon het mooist klinken) en voor gaming wilde ik per se een comfortabele draadloze koptelefoon.
Philips Fidelio X2 zeker? Die schijnt best goed te zijn. Mijn ervaring bij Sennheiser is dat het bedrijf goede highendmodellen heeft maar dat je voor onder de €100-200 beter af bent met modellen van andere bedrijven (Audio-Technica, sommige modellen van Sony, AKG en Philips). De HD700 is zonder enige twijfel heel erg goed, dat merk je bijvoorbeeld als je naar percussie of piano/gitaar luistert, je hoort ook erg goed alle boventonen. Ik merk ook dat het wat gemakkelijker een zacht geluid oppikt wat door veel headphones wordt gemist.
De HD598 heeft sterke en zwakke punten. Het geluid is heel erg helder maar de lage tonen zijn wat zwakjes. Verder is het inderdaad ook heel erg een kwestie van waarvoor je het gebruikt ("mijn smaak"). Bedrijven kunnen die heapdhones perfect tunen zodat je elke toon even sterk hoort als dat het is opgenomen maar ze kiezen ervoor om bepaalde frequenties sterker te laten klinken omdat mensen van dat effect houden. Middenhoge frequenties krijgen bijvoorbeeld vaak een piek. Als ik nog eens een headphone koop dan zou ik graag een model hebben wat wel een zo'n vlak mogelijke transfercurve heeft omdat je met een software-equalizer ook zo'n effect kan geven maar je het ook meer kan horen zoals het is opgenomen wanneer je dat wil. Ik luister graag naar melodieuze rock, soul, jazz, blues, country...alles behalve elektronische muziek.
Dat is het voordeel van hem aan de muur plakken met een VESA beugel, dan kan je de hoogte zelf bepalen. De ROG Swift PG348Q is best high end gruwelijk duur en die verdient een high end plek. Maar de game ervaring op 3440x1440x100Hz is geweldig. Assassin's Creed Origins is lekker een 70 tot 100fps feestje op Ultra. Echt genieten. O+
Ik vind het hartstikke interessant en ik zou er graag mee gamen maar ik trek voor mijzelf de grens bij €500-600 voor een monitor, voor de komende jaren. Als die technologie minder snel ontwikkelt en we hebben 10 jaar lang 4k en eenzelfde implementatie van HDR dan ben ik weleens bereid om er meer in te investeren.
Het feit alleen al dat ik met Intel nu weer met een scheermes en CLU moest gaan kloten om mijn temps acceptabel te krijgen blijft een doorn in mijn oog. Dit is iets wat AMD erg goed voor elkaar heeft met Ryzen. Nu alleen nog wat refreshes/node verbeteringen en ik zie zomaar gebeuren dat Intel het erg zwaar gaat krijgen op de Desktop CPU markt.
Aangezien die 10nm van Intel nogal stroef verloopt en GF, Samsung en IBM samenwerken en omdat je weet dat na een eerste iteratie van een nieuwe architectuur (of subarchitectuur?) er gemakkelijk van alles kan worden verbeterd zou het me niet eens verbazen als Zen2 en anders wel Zen3 Intel verslaat. Sowieso is de competitie weer 100% terug in de CPU-markt, dat is geweldig. Nu nog de grafische kaarten. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:03:
[...]

Ja, B450 en X470 chipset. Dat is dus alleen de chip die onder de totaal zinloze heatsink zit waar de maker van het moederbord zijn naam opzet. ;)
AM3 naar AM3+ was voornamelijk een verandering in maximaal vermogen. AM4 is een veel groter socket dan AM3. Die extra pinnen zijn er voor meer taken die op de CPU zitten, maar ook om er flink wat vermogen te leveren. Ik kan de limiet voor AM4 echt niet vinden, maar het is denk ik flink wat meer dan de 100A die een R7 nu maximaal kan trekken. Er is geen AM4+ nodig, AMD heeft het systematisch over AM4. Het is dus AM4 en het blijft dus AM4. Al is het maar omdat de eerste Ryzen 2's er kennelijk in februari zouden zijn, en de B450 en X470 pas in maart.

[...]

En waarom heb je precies PCI-E 4.0 nodig of DDR5? Die eerste standaard gaat in 2019 al vervangen worden door PCI-E 5.0. 4.0 gaat door zowel Intel als AMD overgeslagen worden is mijn vermoeden. Zinloze standaard als je in 2020 al naar 5.0 kan gaan. DDR5 zal de eerste jaren hartstikke duur zijn, en zal daarom ook niet meteen geïntroduceerd worden. Verder is die standaard er eind 2018, dus ook niet voor 2020 op bordjes te vinden.
ik denk ook dat PCI-E 4.0 word overgeslagen. maar dan enkel bij de mid/high-end bordjes PCI-E 5.0 komt. en bij de kant en klaar dell systemen of instapbordjes dan wel PCI-E 4.0 geleverd word. en dat de goedkope moederborden DDR4 blijven behouden. DDR5 zal goed zijn voor de igpu systemen. hoger bandbreedte als DDR4. Ik vraag mij af of AMD TR ook een IGP gaat krijgen. zou mooi zijn als de prestatie's op het niveau van x50 ti kaarten kunnen komen. ideaal voor mini ITX systemen en toch redelijk high end systeem op gpu vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulas
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-02-2023
Jongens, ik heb dit topic een beetje doorgescand en zie dit probleem vaak terugkomen...

Ik ben ook ten einde raad. Ik heb een workstation gebouwd voor op kantoor met een Ryzen 1600, MSI B350 PC MATE en 2x8 GB 3200 mhz Corsair Vengeance LPX. Ik heb het heel even aan de praat gekregen met 2 T 16 16 16 16 36 latency op 3200, maar na 2 of 3 keer opnieuw starten krijg ik weer die bootloop en gaat die terug naar 2133. Mijn geheugen is gekozen van de tested lijst van het moederbord. Mensen zeggen: draai het gewoon op 2993, maar ik heb betaald voor 3200, en hij zou moeten werken. Anders hebben ze gewoon geen werkend product geleverd.

Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo'n gedoe is, en waarom ik nog voor Ryzen zou kiezen terwijl ik voor een paar tientjes meer een WEL werkende i5 8600K kan krijgen? Ik weet echt geen raad meer. Iemand die hier verder mee is gekomen?

Ik heb alle XMP profielen geprobeerd, meer voltages geprobeerd. Ben al 3 dagen nu bezig en heb er geen zin meer in. Ja ik heb de nieuwste bios update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-09 00:10
Ulas schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:17:
Jongens, ik heb dit topic een beetje doorgescand en zie dit probleem vaak terugkomen...

Ik ben ook ten einde raad. Ik heb een workstation gebouwd voor op kantoor met een Ryzen 1600, MSI B350 PC MATE en 2x8 GB 3200 mhz Corsair Vengeance LPX. Ik heb het heel even aan de praat gekregen met 2 T 16 16 16 16 36 latency op 3200, maar na 2 of 3 keer opnieuw starten krijg ik weer die bootloop en gaat die terug naar 2133. Mijn geheugen is gekozen van de tested lijst van het moederbord. Mensen zeggen: draai het gewoon op 2993, maar ik heb betaald voor 3200, en hij zou moeten werken. Anders hebben ze gewoon geen werkend product geleverd.

Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo'n gedoe is, en waarom ik nog voor Ryzen zou kiezen terwijl ik voor een paar tientjes meer een WEL werkende i5 8600K kan krijgen? Ik weet echt geen raad meer. Iemand die hier verder mee is gekomen?

Ik heb alle XMP profielen geprobeerd, meer voltages geprobeerd. Ben al 3 dagen nu bezig en heb er geen zin meer in. Ja ik heb de nieuwste bios update.
Dat is helaas het risico dat je neemt met een nieuw platform. Sowieso wordt dual rank geheugen officieel gegarandeerd tot 2400mhz bij Ryzen, alles daarboven is onzekere overclock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulas
Rezk schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:35:
[...]

Dat is helaas het risico dat je neemt met een nieuw platform. Sowieso wordt dual rank geheugen officieel gegarandeerd tot 2400mhz bij Ryzen, alles daarboven is onzekere overclock.
Is het dan geen bezeikte boel dat memory vendors zomaar al die clocks verkopen? En waarom staat het geheugen op de qualified vendor list als er geen support voor is?

Een collega heeft een 7700k, en die heeft alles op auto en het werkt gewoon op 3000 mhz.

[ Voor 8% gewijzigd door Ulas op 31-10-2017 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:16:
[...]

ik denk ook dat PCI-E 4.0 word overgeslagen. maar dan enkel bij de mid/high-end bordjes PCI-E 5.0 komt. en bij de kant en klaar dell systemen of instapbordjes dan wel PCI-E 4.0 geleverd word. en dat de goedkope moederborden DDR4 blijven behouden. DDR5 zal goed zijn voor de igpu systemen. hoger bandbreedte als DDR4. Ik vraag mij af of AMD TR ook een IGP gaat krijgen. zou mooi zijn als de prestatie's op het niveau van x50 ti kaarten kunnen komen. ideaal voor mini ITX systemen en toch redelijk high end systeem op gpu vlak.
Ik denk eigenlijk dat PCI-E 4.0 wel gaat verschijnen, maar dan voor de opvolger van Epyc en Threadripper. Voor mainstream kan je het vergeten. Verder gaat een HEDT CPU gewoon geen IGP krijgen, zeker niet een AMD met meerdere dies.
Ulas schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:17:

AMD heeft haar CPU's uitgebracht met een brakke microcode voor RAM snelheid. Daar zijn ze nog steeds mee bezig, en met de volgende update krijgen ze het hopelijk eindelijk goed...

Een tweede probleem is dat het uitmaakt welk soort geheugen je hebt. Koop je een 3200/C14 setje dan werkt het vrijwel altijd door gewoon de timings in te stellen. Dat zijn allemaal latjes met Samsung B-die chips, die om een of andere reden wel werken. 3200/c16 setjes zijn meestal SK Hynix chips en daar heb je last van bootloops of gewoon helemaal geen boot. Die chips willen niet voorbij de 2933/c15 timings. Sommige high end bordjes laten 3200 wel toe, maar dat is met veel input van de fabrikant zelf gedaan.

Voor nu zou ik gewoon 2933 instellen, dat werkt vrijwel altijd, en doet dit ook al maanden. :)

Oh en waarom je geen 8600K moet kopen? Tja die kan je uberhaupt niet kopen en dan moet je een mijnenveld van matige bordjes navigeren als je wil overclocken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulas
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:43:
[...]

Ik denk eigenlijk dat PCI-E 4.0 wel gaat verschijnen, maar dan voor de opvolger van Epyc en Threadripper. Voor mainstream kan je het vergeten. Verder gaat een HEDT CPU gewoon geen IGP krijgen, zeker niet een AMD met meerdere dies.

[...]

AMD heeft haar CPU's uitgebracht met een brakke microcode voor RAM snelheid. Daar zijn ze nog steeds mee bezig, en met de volgende update krijgen ze het hopelijk eindelijk goed...

Een tweede probleem is dat het uitmaakt welk soort geheugen je hebt. Koop je een 3200/C14 setje dan werkt het vrijwel altijd door gewoon de timings in te stellen. Dat zijn allemaal latjes met Samsung B-die chips, die om een of andere reden wel werken. 3200/c16 setjes zijn meestal SK Hynix chips en daar heb je last van bootloops of gewoon helemaal geen boot. Die chips willen niet voorbij de 2933/c15 timings. Sommige high end bordjes laten 3200 wel toe, maar dat is met veel input van de fabrikant zelf gedaan.

Voor nu zou ik gewoon 2933 instellen, dat werkt vrijwel altijd, en doet dit ook al maanden. :)

Oh en waarom je geen 8600K moet kopen? Tja die kan je uberhaupt niet kopen en dan moet je een mijnenveld van matige bordjes navigeren als je wil overclocken. ;)
Ahh duidelijk. Ben blij dat er tenminste een beetje duidelijkheid over is. Ik heb na wat meer spelen alles werkend gekregen op 3200 mhz 2 T 18 18 18 36. Is dit wel sneller dan 3000 op de normale waardes (16)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ulas schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:58:
[...]

Ahh duidelijk. Ben blij dat er tenminste een beetje duidelijkheid over is. Ik heb na wat meer spelen alles werkend gekregen op 3200 mhz 2 T 18 18 18 36. Is dit wel sneller dan 3000 op de normale waardes (16)?
Beter terug naar 3000MT\s want wat je nu draait is nog trager dan dat.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:03:
En waarom heb je precies PCI-E 4.0 nodig of DDR5?
Omdat ik inschat dat je maar een jaar of 5 te gaan hebt met PCIe 3.0 voordat een €400-500 grafische kaart wordt gebottleneckt door de PCIe. We weten dat het dubbele van een 1080 al tevele is voort PCI 3.0, heel erg lang gaat het niet duren voordat we 4k@>100 FPS in dat segment hebben (3-4 generaties?), tegen die tijd ga je wellicht niet meer alles uit je grafische kaart halen met slechts PCI 3.0 Hoe meer longevity hoe beter, ik ga echt geen nieuw moederbord kopen voor een nieuwe USB-standaard of zo. Ja, PCIe 5.0 komt snel daarna en het is voor mij een raadsel waarom ze dat niet een jaar eerder kunnen doen (of dat het technisch te lastig is of dat er een bedrijfseconomisch motief achter zit) maar alvorens je dat nodig hebt ben je weer ongeveer net zoveel jaren verder als tussen nu en dat PCIe 4.0 relevant wordt voor een grafische kaart t/m €400-500.
4.0 gaat door zowel Intel als AMD overgeslagen worden is mijn vermoeden.
Mogelijk maar dan wordt het upgradepad heel wat minder zinvol. Leuk en aardig dat je Zen3 er nog op kan plaatsen maar als je dan op een gegeven moment een nieuw moederbord nodig hebt om alles uit je grafische kaart te halen dan heb je er nog weinig aan.
DDR5 zal de eerste jaren hartstikke duur zijn, en zal daarom ook niet meteen geïntroduceerd worden. Verder is die standaard er eind 2018, dus ook niet voor 2020 op bordjes te vinden.
Dat klopt, het duurt jaren voordat die prijs omlaag gaat en voordat het echt nuttig wordt (CPU die gebottleneckt wordt doordat DDR4 niet meer goed genoeg is etc.). Ik weet niet of dat het mogelijk is om het zo te ontwerpen dat het moederbofd zowel DDR4 als DDR5 kan gebruiken met hetzelfde slot (zoals we nu voor USB doen), dat zou ideaal zijn.
Maar goed, ik kijk dus naar het upgradepad, als je nu een AM4-moederbord koopt, hoeveel jaar nadat Zen3 uitkomt gaat het moederbord nog volstaan voor de RAM en de grafische kaart om niet een bottleneck te vormen voor Zen3 en de grafische kaarten van die tijd. PCIe 3.0 lijkt me wat krap, voor DDR4 is het afwachten. Stel dat je nog 6 jaar nadat Zen3 uitkomt je moederbord kan gebruiken dan zit het redelijk goed, als je 2 jaar later al je moederbord wordt vervangen dan is het upgradepad heel wat slechter. Buiten de RAM en de PCIe zie ik geen ontwikkeling waarvoor je echt een nieuw moederbord nodig zal gaan hebben. Nog snellere SSD's dan wat met NVMe mogelijk is? Niet echt nuttig, denk ik. USB? Who gives a fuck (bij een desktop!)? Mechanische harde schijven zijn veel te traag om iets te hebben aan meer dan USB 3.0 en andere apparaten hebben niet dermate veel flash geheugen dat het ertoe doet of dat het sneller is of niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2017 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Laat dit maar even achter. PCI-E 3.0 is nog meer dan voldoende op het moment.
https://www.techpowerup.c...I_Express_Scaling/24.html
Om het in perspectief te zetten:
https://www.techpowerup.c...I-Express_Scaling/21.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ulas schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:58:
[...]

Heb geduld, dat wordt nog wel opgelost. Ik zou nu inderdaad even 2933 MT/s accepteren, dat scheelt frustratie en bij een volgende 'BIOS'-versie kan je het weer eens proberen. ;)
Je kan ook de latencie wat verhogen (meer tijd per stap instellen in de UEFI), de hogere klokfrequentie is voor Ryzen al snel belangrijker dan de hogere latency. Het is de klokfrequentie die grotendeels bepaalt hoe snel data van de cache van de ene CCX naar de andere kan gaan. Als de developer en het besturingssysteem het niet goed regelen dan kan het dat een kern op de ene CCX ineens moet werken met data die door een kern op de andere CCX werd gebruikt, die daar dus in de cache zit. Hoe hoger de klokfrequentie van de RAM hoe sneller dat gaat. Het komt erop neer dat zowel AMD als de moederbordbedrijven via software (microcode en UEFI) de RAM zo goed mogelijk moeten leren gebruiken. Dit probleem had Intel ook, alleen heb je nu al vele jaren lang ongeveer dezelfde Intel-architectuur (Core).

Er zijn genoeg redenen om voor Ryzen te kiezen: prijs, performance (hoog genoeg dat de meeste mensen geen verschil merken, bovendien zijn de minima FPS, de framerendertijdconsistentie en de inputlag prima in orde) upgradepad, het bevorderen van concurrentie zodat Intel beter haar best moet doen en misschien ook wel om Intel af te straffen nadat het minstens 10-20 lang met vele miljarden tot tientallen miljarden $ aan smeergeld OEM's en winkels omkocht om geen AMD-CPU's te verkopen, dit heeft AMD minstens miljarden $ aan winst gekocht waardoor de vooruitgang voor ons allemaal trager kwam omdat AMD niet kon (gebrek aan geld) en Intel niet hoefde.
Er is ook een goede reden om voor de 8600k/8700k te kiezen: als je per se de hoogst mogelijke FPS wil hebben. Voor competitieve online gameplay. Zorg er dan ook voor dat je een zeer goede internetverbdinging hebt, dat je bereid bent om met 720 met lage instellingen te spelen en dat je een TN monitor met 200/240 Hz of zo hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2017 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 23:03:
Laat dit maar even achter. PCI-E 3.0 is nog meer dan voldoende op het moment.
https://www.techpowerup.c...I_Express_Scaling/24.html
Om het in perspectief te zetten:
https://www.techpowerup.c...I-Express_Scaling/21.html
Een enkele wel, een dubbele niet. Bron: Pudgetsystems.
Ik lees trouwens geen artikels op die website aangezien de adblocker moeite heeft om alle zooi daar te blokkeren.
Het gaat er natuurlijk om of dat een enkel grafische kaart die over 3/4/5/6 jaar realistisch gezien wordt gebruikt (dus geen Titan :')) wordt gebottleneckt. Zen3 komt over 2-3 jaar uit, wil je echt iets aan het upgradepad hebben dan is het wel zo fijn als je nog een paar jaar daarna geen bottleneck hebt voor de grafische kaart. Ik neem Zen3 omdat dat mogelijk de laatste generatie is waarvoort AM4 wordt ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 10:14
Heb even advies nodig, had Megekko mail gestuurd dat mijn RAM dus niet op 2999 draait op mijn setje, nu weet ik natuurlijk van de kinderziektes en had dat ook netjes aangegeven dat ik een aantal biossen heb afgewacht.

Nu hebben ze netjes aangeboden om het geheugen om te ruilen (mogelijk dan andere revisie) maar dus niet zeker of een ander type (wellicht met bijbetaling) nu is mijn vraag is dat verstandig? zo ja zal ik dan omruilen zelfde type of ander type kiezen en welke raden jullie aan met mijn mobo waarvan je mogelijk weet dat hij werkt op 2999 0f 3000mhz mijn mobo is Asus Prime B350 plus

alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Vegetto schreef op woensdag 1 november 2017 @ 08:42:
Heb even advies nodig, had Megekko mail gestuurd dat mijn RAM dus niet op 2999 draait op mijn setje, nu weet ik natuurlijk van de kinderziektes en had dat ook netjes aangegeven dat ik een aantal biossen heb afgewacht.

Nu hebben ze netjes aangeboden om het geheugen om te ruilen (mogelijk dan andere revisie) maar dus niet zeker of een ander type (wellicht met bijbetaling) nu is mijn vraag is dat verstandig? zo ja zal ik dan omruilen zelfde type of ander type kiezen en welke raden jullie aan met mijn mobo waarvan je mogelijk weet dat hij werkt op 2999 0f 3000mhz mijn mobo is Asus Prime B350 plus

alvast dank
Ik zou ze lekker omruilen en voor deze gaan.

Bij dit kitje heb je de allergrootste kans de 3200 te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
Blaat schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:14:
[...]

Ik zou ze lekker omruilen en voor deze gaan.

Bij dit kitje heb je de allergrootste kans de 3200 te halen.
IK zie die zo snel niet staan op de QVL van het mobo, weet je zeker dat die werkt? daarbij is hij wel een heeeeeeeeeeeeeel stuk duurder :-) maar thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Vegetto schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:23:
[...]

IK zie die zo snel niet staan op de QVL van het mobo, weet je zeker dat die werkt? daarbij is hij wel een heeeeeeeeeeeeeel stuk duurder :-) maar thnx
De QVL van mobo's is verre van compleet.

De consensus is iig dat Samsung B-Die geheugen modules vrijwel altijd de 3200 halen en deze modules zijn gegaraneerd Samsung B-Die.

Dat is ook de reden dat ze zo duur zijn, de vraag is hoog en dit zijn kwalitatief de allerbeste DDR4 chips die er te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Laatst online: 17:24
Blaat schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:29:
[...]

De QVL van mobo's is verre van compleet.

De consensus is iig dat Samsung B-Die geheugen modules vrijwel altijd de 3200 halen en deze modules zijn gegaraneerd Samsung B-Die.

Dat is ook de reden dat ze zo duur zijn, de vraag is hoog en dit zijn kwalitatief de allerbeste DDR4 chips die er te krijgen zijn.
Hmm, dat zal ook de verklaring zijn waarom mijn Ryzen 7 1700X build nog niet zo lekker stabiel is met zijn RAM op snelheden hoger dan 2800 Mhz :+

Afgelopen weekend deze combinatie in elkaar gezet:
pricewatch: AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler
pricewatch: MSI X370 Gaming Pro Carbon
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16R
Bewust Corsair geheugen genomen wat op de QVL staat en omdat ik nog nooit problemen heb gehad met Corsair geheugen, maar ik was er wel van overtuigd dat ik nog wat tijd nodig ga hebben om deze build stabiel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

UTwizard schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:05:
[...]

Hmm, dat zal ook de verklaring zijn waarom mijn Ryzen 7 1700X build nog niet zo lekker stabiel is met zijn RAM op snelheden hoger dan 2800 Mhz :+

Afgelopen weekend deze combinatie in elkaar gezet:
pricewatch: AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler
pricewatch: MSI X370 Gaming Pro Carbon
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16R
Bewust Corsair geheugen genomen wat op de QVL staat en omdat ik nog nooit problemen heb gehad met Corsair geheugen, maar ik was er wel van overtuigd dat ik nog wat tijd nodig ga hebben om deze build stabiel te krijgen.
Op zich viel dat wel te verwachten natuurlijk. Als je een beetje rond had gelezen had je gezien dat 3200C16 Micron chips heeft en geen Samsung. Het is inmiddels redelijk algemene kennis dat Ryzen Micron chips niet zo lief vindt.

Mogelijk verandert dit echter met Agesa 1.0.7.0, wat een complete rewrite van de microcode op het vlak van geheugen gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Laatst online: 17:24
Blaat schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:30:
[...]

Op zich viel dat wel te verwachten natuurlijk. Als je een beetje rond had gelezen had je gezien dat 3200C16 Micron chips heeft en geen Samsung. Het is inmiddels redelijk algemene kennis dat Ryzen Micron chips niet zo lief vindt.

Mogelijk verandert dit echter met Agesa 1.0.7.0, wat een complete rewrite van de microcode op het vlak van geheugen gaat zijn.
Je hebt helemaal gelijk en ik wist het ook wel. Omdat het voor mij niet per se 3200 Mhz moet zijn, ben ik op het moment met 2800 - 2933 prima tevreden (vandaar ook de :+) . Omdat dit geheugen later toch naar een andere machine gaat en ik dan 32 GB in de Ryzen build ga steken, ga ik dan later op zoek naar geheugen wat ik ook wat hoger kan klokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het is alleen wel SK Hynix, en niet Micron. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

UTwizard schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:53:
[...]

Je hebt helemaal gelijk en ik wist het ook wel. Omdat het voor mij niet per se 3200 Mhz moet zijn, ben ik op het moment met 2800 - 2933 prima tevreden (vandaar ook de :+) . Omdat dit geheugen later toch naar een andere machine gaat en ik dan 32 GB in de Ryzen build ga steken, ga ik dan later op zoek naar geheugen wat ik ook wat hoger kan klokken.
Met 32GB kom je ook niet veel hoger dan 2933Mhz, iig ik en vele op teh interwebz ook niet. Opzich prima hoor, meer psychologisch :+

Maar over microcodes, jong platform, nieuwe architectuur ed.
Blijf het artikel van tweakers over de microcode update van Intel laatst ook wel mooi. En het platform waar de meeste winst behaald word afgelopen maanden laten ze links liggen ;w
Dat T.net bevooroordeeld was wist ik al maargoed....

En om terug te komen op het VRM gedeelte. Gisteren wat reviews zitten lezen van onzer aller favo user reviewer die tig X370/X399 bordjes test de afgelopen tijd. Daar word ook vaan "dikke vrm". Als pluspunt aangehaald terwijl er niks in de review te vinden is over dat gedeelte van het bord :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Blaat schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:30:
[...]

Verwacht er niet teveel van want dan is de teleurstelling ook niet groot als de 1070 niet zo heel veel blijkt op te lossen. Hardware problemen/semi-defecten los je nu eenmaal niet op met software. De problemen met Ryzen, zoals de brakke imc en de segfaults zitten diep in de hardware van de processor en die laten zich alleen fysiek fixen door hopelijk Ryzen update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@regmaster
Denk dat het idd te vroeg is om nu al te juichen, terughoudendheid lijkt me prima.

Tegelijkertijd mag je er ook best wel wat van verwachten. AMD heeft meer ervaring met Ryzen en redelijk wat tijd gehad om verbeteringen te coden.

Geheugencompatability (overclocked) is inderdaad niet top maar inmiddels vrij redelijk imo. En er zijn nog wel wat bios bugs. Dus het is nog niet perfect maar er is imo best een goede kans dat ze met Agesa 1007 weer een stap zetten.

Segfault issue zit alleen in Ryzen en niet in Threadripper of Epyc en schijnt voor maar heel klein gedeelte van de userbase relevant te zijn. Bovendien krijg je deze gewoon omgeruild via AMD voor een CPU die het probleem niet heeft. Alleen CPUs voor productiedatum X lijken affected te zijn. Dus of er zat een fout in het productieproces, of er is al een HW aanpassing gedaan in de Ryzen's die sinds enige tijd geproduceerd worden.

Echter, hoe weet jij dat de IMC brak is, daar de oorzaak zit van de problemen en het dus alleen HW matig op te lossen is :?

Je lijkt verder te suggereren dat er allemaal problemen zijn. Wat zijn er dan nog meer voor problemen :?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Help!!!! schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:23:
@regmaster
Denk dat het idd te vroeg is om nu al te juichen, terughoudendheid lijkt me prima.

Tegelijkertijd mag je er ook best wel wat van verwachten. AMD heeft meer ervaring met Ryzen en redelijk wat tijd gehad om verbeteringen te coden.

Geheugencompatability (overclocked) is inderdaad niet top maar inmiddels vrij redelijk imo. En er zijn nog wel wat bios bugs. Dus het is nog niet perfect maar er is imo best een goede kans dat ze met Agesa 1007 weer een stap zetten.

Segfault issue zit alleen in Ryzen en niet in Threadripper of Epyc en schijnt voor maar heel klein gedeelte van de userbase relevant te zijn. Bovendien krijg je deze gewoon omgeruild via AMD voor een CPU die het probleem niet heeft. Alleen CPUs voor productiedatum X lijken affected te zijn. Dus of er zat een fout in het productieproces, of er is al een HW aanpassing gedaan in de Ryzen's die sinds enige tijd geproduceerd worden.

Echter, hoe weet jij dat de IMC brak is, daar de oorzaak zit van de problemen en het dus alleen HW matig op te lossen is :?

Je lijkt verder te suggereren dat er allemaal problemen zijn. Wat zijn er dan nog meer voor problemen :?
Om te beginnen denk ik dat AMD het AM4/TR4 platform te snel heeft uitgebracht.
Toegegeven, AMD heeft met Ryzen een groot stap kunnen zetten om klanten de eerste dagen terug te kunnen winnen, maar om mij heen zie ik de mensen toch weer overstappen van Ryzen naar het intel platform.
En ik zeg absoluut niet dat AMD slecht is, integendeel.
Voor het geld dat een mid-end Intel systeem kost kan je een heel mooi Mid/High-end gamesysteem bouwen met AMD.
Mijn issue is echter het stabiliteitskwestie.
Vele lastige bugs die niet hadden gehoeven zoals cold-boot problemen, verkeerde temperatuur, niet automatisch terug/overklokken van de cpu als nodig, tot wat ik laatste tijd veel hoor bij ASUS en MSI borden dat de CPU-fan abrubt mee stopt.
Dingen waarmee ik elke week weer bezig ben met verhelpen, en dat had ik bij de saaie Intel nu juist niet.
Het werkt vanaf dag 1 out of the box.
leuk voorbeeld, mijn Intel i5 6400/ 16GB Ram (PC2133) MSI B150M Bazooka Nvidia
GF 750Ti 2GB.
Deze werkt naast mijn Ryzen 1600, 32GB DDR4 (PC2666) ASUS X370-Pro met de GF 1060 6GB, en het valt gewoon op dat de Intel pc met alles stabieler is.

hetzelfde geld voor stroomverbruik tussen deze twee systemen.
waar de Intel tussen de 44 tot max 90 watt gaat en veelal stabiel op ca 68 watt blijft steken (met GF1060 6GB), Schommelt het AMD systeem tussen de 76 tot 140 watt.
Met games is het verschil gewoon te groot, met als test skyrim.
Intel systeem vreet max 170 watt op max/Ultra, terwijl het AMD systeem ver over de 240 watt gaat.

het leuke is, beide cpu's zijn max TDP van 65 watt.

Dit is wat ik gemeten heb met beide systemen op stock snelheden, met geheugen op 2133 en 1 SSD.
Nvidia Geforce GTX 1060 6GB Turbo model als videokaart.
Windows 10 laatste editie fresh install, dus waarom dit nogal grote verschil???

tuurlijk, ik kan appels niet met peren vergelijken, maar het laat in mijn opzicht duidelijk zien dat ryzen 1 gewoon te vroeg op de markt is gekomen.

iemand die het nog vrij hoog energieverbruik is opgevallen? dus gemeten zonder het verbruik van de monitor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oke, ik dacht dat ik de wissel van moederbord wel in een uurtje zou kunnen oplossen. Oh boy, was I wrong. :P

Ten eerste zag ik dat de PC weer eens behoorlijk stoffig was geworden, dus heb ik het meeste eruit gehaald. Afijn, niks bijzonders. Dit kwam alleen nadat het bizar werd. Ik wist dat PGA chips soms wat minder makkelijk van de koeler af willen. Dus ik had voor het afsluiten nog even enkele tientallen runs van Intelburntest gedraaid. Dacht dat dit wel genoeg was, nou nee dus. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Xc6yM0qN3WDZQAGky12NcxKD/full.jpg

Ja, die heb ik echt uit het socket weten te trekken. 8)7
Ik probeerde niet eens verticaal te trekken, of zette uberhaupt kracht. Probeerde maar alleen de koeler te draaien om deze zo los te krijgen. Nee, CPU er helemaal uit. Schrok me even een ongeluk. :P

Maar zoals je kan zien zijn alle pinnen nog goed. +1 voor AMD en hun PGA. :P
Uiteindelijk heb ik er even over nagedacht en heb ik uiteindelijk met een zakmes tussen de koeler en de IHS gezet. Ik dacht dat zal wel een paar keer proberen worden, maar een klein tikje en de CPU viel zo op de grond. Hartaanval twee, maar nog steeds heel. +2 voor AMD en hun PGA. :P

Ik weet dat jullie bij AMD erg trots zijn op jullie koeler en uitstekende hitteoverdracht, maar om de koeler nu zo vast te lijmen aan de IHS is ook een beetje veel gevraagd hoor AMD. :+

Ik had ook wel even nodig om al dat spul eraf te krijgen. Lijkt echt wel lijm zeg...
Dit was na tweemaal een paar druppels met verwijderspul.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/snebytmAkxIUdUknPncaTfgG/full.jpg

Na de schoonmaak alles weer in elkaar gezet en toen kwam hartaanval drie. Start op en meteen alles uit, korstsluiting. Ik heb zo ongeveer elke configuratie van hardware geprobeerd, maar niks werkte. Wat niet hielp was dat het bordje geen enkele error codes lijkt te hebben. Uiteindelijk toen ik bijna wou opgeven bleek dat er een kabeltje kapot was gegaan achter voor een ventilator. Die ventilator heeft het ook niet overleefd. Ach, die wou ik toch verwijderen dus het zal wel.

Dus na vijf uur ofzo werkt alles. Yay. *O*

Meteen maar even in de BIOS gekeken qua opties, en wow. Alles wat je kan wensen zit er zo ongeveer in. Ook functies die ik nog niet eens had kunnen vinden. Tot het niveau van switching frequency voor je mosfets in kunnen stellen, en dan ook nog zelf invullen en geen presets. Dat is echt een hardcore setting. :o

Overclocken doe ik een andere keer wel. Ben er even klaar mee. Maar wat een bordje. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
Update, heb mijn corsair ram omgeruild van versie 5.30 naar 5.39 en draai nu met alleen docp verder niks aanpassen 2933.. degelijk verschil dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Help!!!! schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:23:
@regmaster

Brak is misschien een te groot woord maar ik heb nu voor diverse mensen inmiddels 10 AMD systemen gebouwd en bij meerdere pc's ondervond ik problemen met het geheugen. Uiteindelijk wel opgelost maar het kost veel meer werk dan nodig zou moeten zijn want ik heb veel meer Intel systemen gebouwd en daarbij heb ik, afgezien wat doa's, nog nooit een probleem gehad om geheugens op spec te laten werken. Maar voor Ryzen zal dat idd te maken hebben met het wat jonge ontwerp, zullen we maar zeggen.

Segfaults komen inderdaad niet zo snel voor bij de huis tuin en keuken gebruikers, maar waar deze wel voorkomt, en dat is niet alleen bij de nix smaakjes maar inmiddels ook bij enkele Windows 10 gebruikers, is dat geen reclame voor AMD aangezien Intel deze problemen niet kent. Om de één of andere vage reden is AMD bij Ryzen de fout ingegaan die ze bij de FX processoren niet gemaakt hebben. Dus productiefout of gewoon domme human error. Dat zijn wat mij betreft toch wel de meest voorkomende problemen die hopelijk met Ryzen refresh gefixt zijn.
De meeste huin/tuin/keuken gebruikers zullen overigens niet veel hinder ondervinden van bovenstaande problemen totdat ze gaan overklokken of sneller geheugen willen gaan inzetten. Maar dan komt boven water dat ze waarschijnlijk die 50 euro meer beter wel aan een beter bord hadden moeten uitgeven ;)
Dus nee, niet alleen maar problemen met Ryzen maar wel hinderlijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 1 november 2017 @ 18:56:
[...]

Om te beginnen denk ik dat AMD het AM4/TR4 platform te snel heeft uitgebracht.
Toegegeven, AMD heeft met Ryzen een groot stap kunnen zetten om klanten de eerste dagen terug te kunnen winnen, maar om mij heen zie ik de mensen toch weer overstappen van Ryzen naar het intel platform.
En ik zeg absoluut niet dat AMD slecht is, integendeel.
Voor het geld dat een mid-end Intel systeem kost kan je een heel mooi Mid/High-end gamesysteem bouwen met AMD.
Mijn issue is echter het stabiliteitskwestie.
Vele lastige bugs die niet hadden gehoeven zoals cold-boot problemen, verkeerde temperatuur, niet automatisch terug/overklokken van de cpu als nodig, tot wat ik laatste tijd veel hoor bij ASUS en MSI borden dat de CPU-fan abrubt mee stopt.
Dingen waarmee ik elke week weer bezig ben met verhelpen, en dat had ik bij de saaie Intel nu juist niet.
Het werkt vanaf dag 1 out of the box.
leuk voorbeeld, mijn Intel i5 6400/ 16GB Ram (PC2133) MSI B150M Bazooka Nvidia
GF 750Ti 2GB.
Deze werkt naast mijn Ryzen 1600, 32GB DDR4 (PC2666) ASUS X370-Pro met de GF 1060 6GB, en het valt gewoon op dat de Intel pc met alles stabieler is.

hetzelfde geld voor stroomverbruik tussen deze twee systemen.
waar de Intel tussen de 44 tot max 90 watt gaat en veelal stabiel op ca 68 watt blijft steken (met GF1060 6GB), Schommelt het AMD systeem tussen de 76 tot 140 watt.
Met games is het verschil gewoon te groot, met als test skyrim.
Intel systeem vreet max 170 watt op max/Ultra, terwijl het AMD systeem ver over de 240 watt gaat.

het leuke is, beide cpu's zijn max TDP van 65 watt.

Dit is wat ik gemeten heb met beide systemen op stock snelheden, met geheugen op 2133 en 1 SSD.
Nvidia Geforce GTX 1060 6GB Turbo model als videokaart.
Windows 10 laatste editie fresh install, dus waarom dit nogal grote verschil???

tuurlijk, ik kan appels niet met peren vergelijken, maar het laat in mijn opzicht duidelijk zien dat ryzen 1 gewoon te vroeg op de markt is gekomen.

iemand die het nog vrij hoog energieverbruik is opgevallen? dus gemeten zonder het verbruik van de monitor?
Ik herken jouw verhaal volledig. Iedere ochtend als ik mijn pc aanzet vraag ik me af of ie door de cold boot heen komt. Als ik de fans hoor blazen en dat geluid wordt minder weet ik dat het goed gaat maar het is me al een aantal malen overkomen dat ze op volle snelheid blijven draaien en dan moet ik de boel uitzetten, de kast openmaken, mes pakken en even een paar seconden op de reset pinnetjes houden. Kost bij elkaar weer 10 minuten eer dat ik opgestart en online ben. En dan draait de r7 1700 licht over geklokt op 3.7 Ghz dus dat zou normaliter geen opstart problemen mogen geven. Heb het voltage in het bios hard ingesteld dus daar zou het ook niet aan moeten liggen.
Aangezien ik toch nog een klein beetje een zwak heb voor AMD wil Ik alleen nog wel afwachten wat AMD met Ryzen refresh gaat bieden. Als dat geen grote verbetering inhoudt dan is het snel klaar en komt er weer een Intel systeem in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Cold boot geen last van systeem blijft 24/7 draaien :+ waar ik wel last van heb is dat er iets mis is met de virtualiatie ding,soms hangt ie als de pc lang idle is geweest en blijft het scherm zwart + niets reageert nog. Nu kan dit ook een driver issue zijn.

De laatste dagen niet meer gehad dus finger crossed dat het een windows bug was :+

@DaniëlWW2 wtf heb jij daar tussen gesmeerd?

[ Voor 6% gewijzigd door Damic op 01-11-2017 21:51 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niks, dat was het spul dat standaard op de koeler zat...
Ik vond het al veel afgelopen maart maar liet het toen lopen. Het werkte, maar het loshalen is iets lastiger. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Volgende keer niet trekken maar even draaien/torsen :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damic schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:00:
Dat deed ik, zoals gezegd, en toen kwam alsnog de gehele CPU eruit. :X :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Damic schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:00:
Weet je zeker dat die pennetjes dat gaan overleven want die zijn best fragiel? Ik trok ook een keer die processor uit de socket bij het willen verwijderen van die spire koeler. Ik dacht dat het aan mij lag toen die cpu aan de koeler vastgeplakt eruit kwam maar nu zie ik dat ik niet de enige ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wauw :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
De CPU even stressen om de pasta warm en zacht te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-09 20:08
Het is mij ook een keer overkomen met een oude Athlon 64 processor. Als de koeler er al een tijdje opzit, dan wordt die stock TIM na verloop van tijd een soort cement:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8WYZztDi2EweQFfk4WjkjO29/thumb.jpg

Gelukkig heeft ook die CPU het overleefd en werkt nog steeds prima.

Voor de twee Ryzen PC's die ik onlangs voor anderen in elkaar heb gezet, heb ik de standaard TIM maar verwijderd van de koelers en vervangen door een eigen (en hopelijk betere) koelpasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

regmaster schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:08:
[...]

Weet je zeker dat die pennetjes dat gaan overleven want die zijn best fragiel? Ik trok ook een keer die processor uit de socket bij het willen verwijderen van die spire koeler. Ik dacht dat het aan mij lag toen die cpu aan de koeler vastgeplakt eruit kwam maar nu zie ik dat ik niet de enige ben.
Meerdere keren gehad zowel op S939, AM2 en AM3. Die pinnen kunnen veul meer hebben als die LGA van Intel hoor ;)

Overigens na het opnoemen van alle bugs van het AM4 platform heb ik nog nergens het trage booten gehoord? Ik had pas een i3 systeempje in elkaar gezet en dat booten even snel van "aan knop" naar windows als dat ik nu naar mijn ROG logo zit te kijken :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sapphire schreef op woensdag 1 november 2017 @ 23:58:
[...]

Meerdere keren gehad zowel op S939, AM2 en AM3. Die pinnen kunnen veul meer hebben als die LGA van Intel hoor ;)

Overigens na het opnoemen van alle bugs van het AM4 platform heb ik nog nergens het trage booten gehoord? Ik had pas een i3 systeempje in elkaar gezet en dat booten even snel van "aan knop" naar windows als dat ik nu naar mijn ROG logo zit te kijken :(
nu is die ROG logo ook niet bepaald lelijk te noemen :+
kan dat nog? MB logo vervangen voor eigen foto/logo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
sapphire schreef op woensdag 1 november 2017 @ 23:58:
[...]

Hoeveel hardware moet er worden opgestart? Ik gebruik zelf MSI borden en start daarmee in legacy mode op vanwege dualboot. Een coldboot duurt altijd iets langer voordat ik in de grub bootloader zit. Maar dan spreek ik over niet meer dan een halve minuut totaal vanaf het indrukken van de powerknop. Ik gebruik alleen nog maar SSD's dus daar zit de vertraging niet echt in. Je zou eens in kunnen stellen dat er geen logo wordt getoond zodat je kunt zien wat er allemaal gebeurd. Blijkbaar wordt er ergens op gewacht dat er niet is of niet goed werkt zodat er uiteindelijk een time-out komt waardoor de boot doorloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Saturnus schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:08:
De CPU even stressen om de pasta warm en zacht te maken.
Dat had ik dus ook gedaan, maar dat was duidelijk niet voldoende. :P
Maar het was ook echt een klein beetje met een zakmes en zo los. Gewoon de verbinding aan een hoek losgehaald. Het leek echt wel lijm, geen koelpasta. :/

[ Voor 26% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-11-2017 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

regmaster schreef op donderdag 2 november 2017 @ 09:25:
[...]

Hoeveel hardware moet er worden opgestart? Ik gebruik zelf MSI borden en start daarmee in legacy mode op vanwege dualboot. Een coldboot duurt altijd iets langer voordat ik in de grub bootloader zit. Maar dan spreek ik over niet meer dan een halve minuut totaal vanaf het indrukken van de powerknop. Ik gebruik alleen nog maar SSD's dus daar zit de vertraging niet echt in. Je zou eens in kunnen stellen dat er geen logo wordt getoond zodat je kunt zien wat er allemaal gebeurd. Blijkbaar wordt er ergens op gewacht dat er niet is of niet goed werkt zodat er uiteindelijk een time-out komt waardoor de boot doorloopt.
Qua HDD's ? 2x HDD en 2x SSD (NVME en SATA). Mijn vorige PC was met 2 HDD en 2x sata SSD denk iets sneller. Die i3 PC waar ik het over had had 1 SSD en 1 HDD en deed er van de aan knop indrukken tot windows letterlijk 11 sec. over :/

edit: nu zit ik na 12 sec pas bij het windows logo.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sapphire schreef op donderdag 2 november 2017 @ 19:41:
[...]

Qua HDD's ? 2x HDD en 2x SSD (NVME en SATA). Mijn vorige PC was met 2 HDD en 2x sata SSD denk iets sneller. Die i3 PC waar ik het over had had 1 SSD en 1 HDD en deed er van de aan knop indrukken tot windows letterlijk 11 sec. over :/
herkenbaar. de i5 6400 stock was knop indrukken. één keer kuchen. en hij was opgestart.
toen ik de ryzen 5 1600 in elkaar had. eerste boot duurde zo lang dat ik twijfelde of er iets defect was.
nu met tig patches en bios updates duurt het opstarten nog steeds tergend traag. zowel van nvme als sata ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
sapphire schreef op donderdag 2 november 2017 @ 19:41:
[...]

edit: nu zit ik na 12 sec pas bij het windows logo.
Ik neem aan dat je Windows 10 draait? Heb je deze geïnstalleerd in UEFI mode of in legacy mode? Ik weet niet of Asus hun bios standaard in UEFI laten starten. UEFI is een stuk sneller dan legacy. Aangezien ik een pesthekel aan 10 heb zit ik vast aan de legacy mode voor 7 en linux wat trager opstart. Maar goed, ik start toch maar 1 keer per dag op dus daar is mee te leven. Ik ken het Asus bios niet maar misschien moet je even kijken hoe het staat ingesteld qua nvme en of je de fast boot modes ter beschikking hebt. Is maar een gokje hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:58
Waarom zou je je PC uberhaupt uit zetten?
Mijn 'trage' PC is binnen 3 seconden in Windows en bruikbaar na het indrukken van de startknop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

regmaster schreef op donderdag 2 november 2017 @ 20:07:
[...]

Ik neem aan dat je Windows 10 draait? Heb je deze geïnstalleerd in UEFI mode of in legacy mode? Ik weet niet of Asus hun bios standaard in UEFI laten starten. UEFI is een stuk sneller dan legacy. Aangezien ik een pesthekel aan 10 heb zit ik vast aan de legacy mode voor 7 en linux wat trager opstart. Maar goed, ik start toch maar 1 keer per dag op dus daar is mee te leven. Ik ken het Asus bios niet maar misschien moet je even kijken hoe het staat ingesteld qua nvme en of je de fast boot modes ter beschikking hebt. Is maar een gokje hoor.
Yes 10 (and lovi'n it 8) )
Ja alles aan, uefi, fastboot, boot vanaf NVME schijf, ect. Scheelt allemaal iets maar bord blijkt gewoon traag te zijn aangezien Windows in een zucht geladen is.

@mitsumark Omdat uit minder verbruikt dan aan? Aangezien ik de PC de meeste dagen maar 6~7u aan heb staan (lees; ik thuis en wakker ben :+ ) waarom dan de overige 17 uur aan laten. Enkele keer daargelaten als die aan het werk is wat lang duurt.

Ach sowieso een Luxeprobleem aangezien hij inderdaad maar 1x aangaat per dag :)

[ Voor 16% gewijzigd door sapphire op 02-11-2017 20:39 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
sapphire schreef op donderdag 2 november 2017 @ 20:35:
[...]

Yes 10 (and lovi'n it 8) )
Ja alles aan, uefi, fastboot, boot vanaf NVME schijf, ect. Scheelt allemaal iets maar bord blijkt gewoon traag te zijn aangezien Windows in een zucht geladen is.
Ik heb net nog even in mijn MSI bios gekeken en daar zag ik een hele hoop bootdevices staan waarvan mogelijk geboot kan worden. Alles op disabled gezet, behalve de echte boot devices, en nu toch echt veel sneller in grub. MSI bios loopt blijkbaar alle potentiële bootdevices af tijdens de bootfase. Geen idee of dat bij jou ook werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:58
sapphire schreef op donderdag 2 november 2017 @ 20:35:

@mitsumark Omdat uit minder verbruikt dan aan? Aangezien ik de PC de meeste dagen maar 6~7u aan heb staan (lees; ik thuis en wakker ben :+ ) waarom dan de overige 17 uur aan laten. Enkele keer daargelaten als die aan het werk is wat lang duurt.
Afhankelijk van de slaapstand zit het verbruik op 2-10W, kost je op jaarbasis 4-20 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

regmaster schreef op donderdag 2 november 2017 @ 20:42:
[...]

Ik heb net nog even in mijn MSI bios gekeken en daar zag ik een hele hoop bootdevices staan waarvan mogelijk geboot kan worden. Alles op disabled gezet, behalve de echte boot devices, en nu toch echt veel sneller in grub. MSI bios loopt blijkbaar alle potentiële bootdevices af tijdens de bootfase. Geen idee of dat bij jou ook werkt.
Om toch nog even te reageren, alles uitgezet maar geen verschil :(
mitsumark schreef op donderdag 2 november 2017 @ 23:49:
[...]
Afhankelijk van de slaapstand zit het verbruik op 2-10W, kost je op jaarbasis 4-20 euro.
Daar kan ik toch mijn Raspberry's weer van laten draaien :+

Offtopic; vandaag van mijn zwager de ABS versie van de Asus M.2 koeler gekregen. Schijnt beter bestand te zijn tegen warmte dan PLA maar is wel minder strak geprint (en brak gelijk :( ). Hij had ook 2x de ATX cable cover geprint (dus als iemand interesse heeft....DM). Ach wel grappig al maakt mijn hoog bejaarde fannetje wel het meeste herrie van de complete build :+ Twijfel of ik überhaupt geld ga investeren in een nieuwe stille 40mm fan....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZJqqp331tafEVfrGq4qopAkc/full.jpg?nohitcount=1

[ Voor 43% gewijzigd door sapphire op 03-11-2017 22:59 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
sapphire schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 22:53:
[...]

Om toch nog even te reageren, alles uitgezet maar geen verschil :(
Ik heb ook nog het fullscreen bootlogo uitgezet en mijn post is nu meer dan gehalveerd, coldboot vanaf het indrukken van de powerknop tot het Grub bootmenu, naar 8 seconden. Ik zie onderweg nog heel even snel een scherm voorbij komen waar 2 SSD's gevonden zijn (ik heb er 4 maar de 2 NVME's zie je blijkbaar niet tijdens de post) en dan zit ik in het Grub bootmenu. Dan moet even voor windows kiezen en, plop, paar seconden later volledig werkende windows. Dit had ik echt veel eerder moeten doen.
Ik was zelf ook geïnteresseerd in de Asus Crosshair VI Hero maar ik lees best wel wat issues met het bord. Als ik naar de prijzen kijk dan ben ik niet ongelukkig met mijn keuze voor de MSI x370 Carbon. Maar de CH6 is wel een erg mooi bordje met zeer ruim bemeten VRM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit past veel beter in het OC topic, dus weg. ;)

[ Voor 150% gewijzigd door DaniëlWW2 op 07-11-2017 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 00:48
Beetje off topic maar ik struggle een beetje met het volgende:

Hoe kan dat als een gpu die op 99 procent draait nog steeds een verschil qua fps kan laten zien bij verschillende cpu's? Ik was altijd van mening dat als een cpu een gpu op een maximum laat draaien dat er dan geen verschil moet zijn tussen fps. Maar dat is blijkbaar niet het geval. Waar ligt dit aan?

YouTube: Battlefield 1 - 8700K vs. 8600K vs. 2600K vs. 3770K vs. 4790K Benchmark

Kijk met name het verschil tussen 4770k en die intel 8 serie. Dit kan toch niet? 50 fps verschil terwijl gpu 99 procent is op beide cpu's?

[ Voor 5% gewijzigd door pannalicour op 08-11-2017 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Waarom niet? De CPU berekend ook dingen voor de game (ai, ect.) niet alleen om de GPU aan het werk te houden.

Verschil tussen een 4770k en 8 serie. (8709K?) Is 2 cores meer, meer Mhz, iets hogere IPC en misschien meer geheugen-bandbreedte beschikbaar. Die 4770K moet misschien vol aan de bak terwijl die 8 serie nog ruimte over heeft.

Beetje kromme vergelijking maar als een auto op 99% van zijn max vermogen rijd gaat hij toch ook niet altijd even hard. Ligt aan de omstandigheden zoals wind, helling, gewicht, ect.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Ja kijk nu met dat voorbeeld met de auto. Stel de bestuurder is de cpu en de auto is de gpu. Het maakt toch helemaal niet uit welke bestuurder er in zit. Max Verstappen of mijn buurman (beiden zelfde gewicht). Als diezelfde auto op zijn max is (en alle externe omstandigheden zijn gelijk) dan kan toch niet Max Verstappen meer KM/H uit die auto halen, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah, maar je gaat er vanuit dat een GPU die 99/100%% belasting laat zien, ook werkelijk 99/100% belast word. ;)
Dat valt in de praktijk vies tegen. Tussen algemene codering die inefficiënt is voor alle GPU's, overhead met API's, en gewoon luiheid van developers/tijdgebrek valt het in de praktijk behoorlijk tegen hoe groot de utilisatie is.

Komt in dit geval bij dat het om BF1 gaat. Die game is extreem veeleisend als het om CPU loads gaat. Die game heeft alles van zeer uitgebreide physics, tot uitgebreide events, en trekt flink door qua load. Bij BF1 is de GPU ook zelden de bottleneck, nee dat is de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Ohh dus die 99% klopt dan niet in dat filmpje? Dat zou alles logisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

pannalicour schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:15:
Ja kijk nu met dat voorbeeld met de auto. Stel de bestuurder is de cpu en de auto is de gpu. Het maakt toch helemaal niet uit welke bestuurder er in zit. Max Verstappen of mijn buurman (beiden zelfde gewicht). Als diezelfde auto op zijn max is (en alle externe omstandigheden zijn gelijk) dan kan toch niet Max Verstappen meer KM/H uit die auto halen, of zie ik dat verkeerd?
Je buurman is een schijtluis en durft niet harder, invoegen met 60km/h op de snelweg :+.

Het kan prima zijn dat de gpu op instructies zit te wachten en daardoor alsnog een hoog percentage laat zien. Sowieso is gpu load niet altijd een goede indicator.
De beste manier om te zien of je een cpu bottleneck is dan ook om te kijken naar de cpu load. In oude singlethreaded titels een core op op 100% loopt dan weet je genoeg, met meerdere cores is dit wat lastiger te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
Ja in dat filmpje laat de 4790k geen 100 procent load qua cpu zien wel qua gpu. Dus in principe zou er geen bottleneck zijn maar toch zit er een verschil van 50 fps.

Dus vandaar ook mijn vraag. Waar zit dat verschil in ervan uitgaande dat de GPU wel gewoon volledig wordt belast?

[ Voor 26% gewijzigd door pannalicour op 08-11-2017 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:22:
[...]
Je buurman is een schijtluis en durft niet harder, invoegen met 60km/h op de snelweg :+.
Ik vindt het behoorlijk dapper als je in durft te voegen met 60km/h anders, levens gevaarlijk immers ;).
(rijbewijs afpakken lijkt me niet verkeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

pannalicour schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:23:
Ja in dat filmpje laat de 4790k geen 100 procent load qua cpu zien wel qua gpu. Dus in principe zou er geen bottleneck zijn maar toch zit er een verschil van 50 fps.

Dus vandaar ook mijn vraag. Waar zit dat verschil in ervan uitgaande dat de GPU wel gewoon volledig wordt belast?
Hyperthreading werkt niet altijd perfect, geheugen kan een bottleneck zijn.
Zelfs met een goede multicore implementatie is het lastig om in games alle cores goed te gebruiken, plus het is DX11 dus er zal een behoorlijk driver overhead zijn.

@spNk
Ik zie het mensen dagelijks doen, die hebben ook geen besef dat het gevaarlijk is. Zelfde als knipperlicht aanzetten en dan gewoon gaan... Helaas :P.

[ Voor 11% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 08-11-2017 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
@Sp3ci3s8472 ik weet het.... en het lijkt alleen maar erger te worden de laatste tijd... :(
Pagina: 1 ... 42 ... 66 Laatste