Acties:
  • 0 Henk 'm!
pannalicour schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:21:
Ohh dus die 99% klopt dan niet in dat filmpje? Dat zou alles logisch zijn.
Nee, dat klopt wel onder de omstandigheden waar de GPU functioneert. Een GPU is uiteindelijk een hele grote bak met transistoren die duizenden keren per seconde aan en uit gaan. Deze zijn weer verdeeld in clusters, die weer verdeeld zijn in clusters, die weer verdeeld zijn in clusters.

Een GPU krijgt een set instructies van de CPU over te berekenen objecten, dat zijn primitives. Deze berekent de GPU, maakt er vervolgens 3D objecten van en dan krijg jij plaatjes op het scherm. De GPU is hier afhankelijk van hoeveel instructies die ontvangt van de CPU. BF1 is een dusdanig zware game dat die bijna alle cores en threads van een i7 quadcore nodig heeft voor CPU gerelateerde berekeningen. Er blijft dus weinig over voor de GPU. Nu is die game ook "intelligent", en gaat die geen onnodige loads naar de GPU sturen, terwijl de CPU achterblijft. Dan worden er uiteindelijk frames gerenderd zonder physics effecten, die dus weggegooid worden voordat ze op het scherm verschijnen. Best zinloos als dat niet gebeurde. :P

Dan wat je ziet bij BF1. Ten eerste wil ik opmerken dat die benchmark geen clockspeeds laat zien, wat ik ietwat verdacht vind. Ik heb even verder gekeken en er is ook een Coffee Lake vs Ryzen waar de GPU bij Ryzen een paar honderd megahetz achterliep. Ja, zo kan ik ook een enorm gat veroorzaken...

Afijn, wat er gebeurd bij BF1, want het zal enige legitimiteit hebben. De twee extra cores van CF zorgen ervoor dat de CPU alle CPU gerelateerde taken kan uitvoeren, en dan alsnog extra capaciteit heeft. Capaciteit die naar de GPU gaat om maar extra frames te produceren. Dat zie je dan ook gebeuren, met vrij spectaculaire resultaten. Wederom, ik zou dit wel met een korreltje zout nemen want dit is wel erg ver uit de pas.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 00:48
Dat voorbeeld (jouw filmpje) met ryzen zie jij daar wel dat ryzen minder gpu utiliseert dan dan de coffee lake? Want als dat het geval is dan is het logisch dat ryzen minder fps produceert.

Misschien hebben jullie ook allemaal gelijk maar klinkt het niet logisch in mijn hoofd vandaar dat ik zo sceptisch ben. Was gewoon iets wat ik apart vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zou Ryzen in de toekomst wel kunnen werken met 4 bankjes geheugen?
Het zou jammer zijn als ik nu te weinig geheugen zou kopen. Ivm met de huidige prijzen in het achterhoofd.

[ Voor 15% gewijzigd door Simbob op 10-11-2017 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 15:29
ncornelisse schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:03:
Het zou jammer zijn als ik nu te weinig geheugen zou kopen. Ivm met de huidige prijzen in het achterhoofd.
Het werkt wel met 4 bankjes alleen niet (mogelijk nooit) op de hoogst haalbare snelheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
NINjak schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:11:
[...]

Het werkt wel met 4 bankjes alleen niet (mogelijk nooit) op de hoogst haalbare snelheid!
nee ok, dat is ook wat AMD heeft gepresenteerd bij de release, maar ik ben benieuwd of dat nog aangepast zal worden naar bijvoorbeeld 4 reepjes op 3200 Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27

sapphire

Die-hard pruts0r

@NINjak Op de hoogst haalbare snelheid zal het wel draaien, als dat stock is is dat namelijk het hoogst haalbare :+

Maar nu serieus, jullie bedoelen natuurlijk gewoon overclock. Ik heb er een hard hoofd in dan kan het alleen maar meevallen.

Ben benieuwd wanneer die Agesa nou eens uitkomt en of dat wat word.....

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
@sapphire smartass :)
Ik heb het natuurlijk niet over 2133 welke de standaard is.
Had het natuurlijk over de (OC) snelheid waar je geheugen voor verkocht is (en dus afhankelijk wat je gekocht heb).

Mijn Corsair Vengeance LPX 3200 (geen Samsung geheugen) draait nu ook op 2933. Ik krijg ook nog wel beeld op 3033 maar stabiel is het niet zeker niet als ik een game start. Er is nog een nieuwere bios update voor mij Asus X370 Prime beschikbaar maar ik verwacht niet dat het veel gaat brengen + mijn systeem is snel en heel stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mij lijkt 3066 gewoon stabiel te zijn op mijn Asus X370 Prime, ook met Corsair Vengeance. SOC voltage zelfs op 1000mv en dan nog. Ik vermoed ook al een tijdje dat mijn chip iets toleranter is qua RAM, en dat lijkt zo te zijn. :)

Ik heb alleen nog steeds een heel ander probleem, waar ik echt niks van begrijp...
DaniëlWW2 in "AMD Zen Overklok Topic"

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 10-11-2017 13:11 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 13:06:
Bij mij lijkt 3066 gewoon stabiel te zijn op mijn Asus X370 Prime, ook met Corsair Vengeance. SOC voltage zelfs op 1000mv en dan nog. Ik vermoed ook al een tijdje dat mijn chip iets toleranter is qua RAM, en dat lijkt zo te zijn. :)

Ik heb alleen nog steeds een heel ander probleem, waar ik echt niks van begrijp...
DaniëlWW2 in "AMD Zen Overklok Topic"
Oja, het is 3066 en die bedoel ik dus.
Welke bios heb je nu op je Asus x370 Prime draaien? Versie 1002 moet ik nog proberen dus geen idee of het daar wel stabiel(er) bij wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NINjak schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 13:29:
[...]

Oja, het is 3066 en die bedoel ik dus.
Welke bios heb je nu op je Asus x370 Prime draaien? Versie 1002 moet ik nog proberen dus geen idee of het daar wel stabiel(er) bij wordt.
Zowel 0902 als 1001. Beide hetzelfde resultaat. Zowel positief voor RAM, als negatief voor de voltage readouts. Draai nu 0902 omdat ik geen zin heb terug te flashen. :P

[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 10-11-2017 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Goedkope troep hè die Prime :+

Nee gekkigheid, ik vind Ryzen qua voltages ook vreemd. Bij mij is de Vdroop enorm zelfs met LLC op 3.

Vaag platform... :X

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh shut up. :P
Nee gekkigheid, ik vind Ryzen qua voltages ook vreemd. Bij mij is de Vdroop enorm zelfs met LLC op 3.

Vaag platform... :X
Dat zit mij nog niet eens dwars. Ik verwijt dat aan de totaal nieuwe architectuur, early yields en dat 14nm LPP eigenlijk niet geschikt is voor dergelijke chips. Nee wat mij dwars zit, is dat als ik 1,35v instel, er meer getrokken wordt bij zware loads...

Vermoed dat RX Vega ook enorm last heeft van lekstroom. Gelukkig komt 12nm LP er, wat een meer prestatiegerichte node zou moeten zijn. Uiteraard met een korrel zout, want GF. :P

[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 10-11-2017 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

ncornelisse schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:03:
Zolang je Samsung b-die hebt of een equivalent dan kan je met 4 reepjes SR prima 3200 halen op met wat geluk c14-16.
Dit zal natuurlijk niet altijd werken, dus pin me er niet op vast ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 19:39:
[...]

Oh shut up. :P

[...]

Dat zit mij nog niet eens dwars. Ik verwijt dat aan de totaal nieuwe architectuur, early yields en dat 14nm LPP eigenlijk niet geschikt is voor dergelijke chips. Nee wat mij dwars zit, is dat als ik 1,35v instel, er meer getrokken wordt bij zware loads...

Vermoed dat RX Vega ook enorm last heeft van lekstroom. Gelukkig komt 12nm LP er, wat een meer prestatiegerichte node zou moeten zijn. Uiteraard met een korrel zout, want GF. :P
Of lager dan 1.35 instellen? Ik heb dan wel een MSI x370 bord met nu een R5 1600X maar ik zag hetzelfde gedrag toen ik de cpu core op 1.36 in stelde. Deze ging continu hoger naar boven de 1.42 met pieken van zelfs 1.5. Omdat LLC bij MSI met stappen werkt, 1 t/m 8, ben ik van een lagere cpu core spanning uitgegaan. Ik heb standaard 1.31 volt ingesteld en de LLC op stap 7. In Hwinfo64 zie ik dat de spanning nu niet hoger dan 1.356 uitkomt bij 3800 Mhz.
Wat ik dan wel weer vreemd vind is dat als ik nu Prime draai met small fft's dat de spanning op de cpu omlaag gaat naar 1.3 volt gemiddeld. Alle cores zijn 100 % belast en de temps raken de 55 graden aan na een uur. Ik zou verwachten dat de spanning omhoog zou moeten gaan dus omlaag klinkt mij niet logisch.Misschien kan ik de cpu core spanning wel verder verlagen naar 1.29 of zo. Die 1600x is geen golden chip want 4.0 Ghz haal ik niet lager als 1.42 volt.
bench

[ Voor 4% gewijzigd door regmaster op 11-11-2017 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
regmaster schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 14:39:
[...]

Of lager dan 1.35 instellen? Ik heb dan wel een MSI x370 bord met nu een R5 1600X maar ik zag hetzelfde gedrag toen ik de cpu core op 1.36 in stelde. Deze ging continu hoger naar boven de 1.42. Omdat LLC bij MSI met stappen werkt, 1 t/m 8, ben ik van een lagere cpu core spanning uitgegaan. Ik heb standaard 1.31 volt ingesteld en de LLC op stap 7. In Hwinfo64 zie ik dat de spanning nu niet hoger dan 1.356 uitkomt bij 3800 Mhz.
Ik had een stapje eronder al geprobeerd, maar dat deed ook niks. Natuurlijk kan ik eens echt lager gaan, en dan hogere LLC. Nog niet aan gedacht, en valt zeker te overwegen. Eigenlijk een heel goed idee zelfs omdat idle voltage dan ook omlaag gaat. Ik weet toch al wat stabiel is met 3850MHz, dus waar ik naar moet streven. :)

Maar mijn chip doet ook gewoon 3850MHz met toch behoorlijk wat minder voltage. Yay. :P Ja, best wel een klote opmerking om nu te maken :+
Wat ik dan wel weer vreemd vind is dat als ik nu Prime draai met small fft's dat de spanning op de cpu omlaag gaat naar 1.3 volt gemiddeld. Alle cores zijn 100 % belast en de temps raken de 55 graden aan na een uur. Ik zou verwachten dat de spanning omhoog zou moeten gaan dus omlaag klinkt mij niet logisch.
[afbeelding]
Dat is normaal. Core VID is wat de CPU zelf trekt, en dat is verbonden aan de LLC curve van je CPU. Load Line is een vorm van bescherming tegen volage spikes die je CPU kunnen slopen. LLC, caliberen van de load line dus, is handmatig de vdroop verminderen. Zie ook: :)
YouTube: Explaining Load-Line Calibration (LLC) & Not Killing Your CPU

[ Voor 8% gewijzigd door DaniëlWW2 op 11-11-2017 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 14:44:
[...]

Ik had een stapje eronder al geprobeerd, maar dat deed ook niks. Natuurlijk kan ik eens echt lager gaan, en dan hogere LLC. Nog niet aan gedacht, en valt zeker te overwegen. Eigenlijk een heel goed idee zelfs omdat idle voltage dan ook omlaag gaat. Ik weet toch al wat stabiel is met 3850MHz, dus waar ik naar moet streven. :)

Maar mijn chip doet ook gewoon 3850MHz met minder voltage. Yay. :P Ja, best wel een klote opmerking om nu te maken :+
Nee hoor, ik ben aan de hand van het verhaal in de video nog ff wezen experimenteren LLC en de clockspeed en deze verhoogd naar 40 en dat leek goed te gaan met 1.356 volt, althans Cinebench ramde er doorheen met 1350 punten op multicore. Alleen met prime (small fft's) crashte de boel. Nu heb ik het cpu core voltage in het bios iets opgeschroefd naar 1.34 volt en LLC naar 8 gezet. Prime met small FFT's loopt nu al een klein half uur stabiel met max temps 57.50 graden (via ryzen master). Op zich apart want voordat ik met LLC aan de gang ging kreeg ik de 1600x niet onder de 1.42 volt op 4 Ghz, nu is dat 1.381 volt. Ik laat nu prime ff doorlopen om te zien of het nog steeds stabiel blijft.

edit:
Helaas, pindakaas. Na een paar uur prime toch een crash op 4 Ghz @1.381v. 3.9 Ghz moet dan wel lukken verwacht ik.

[ Voor 9% gewijzigd door regmaster op 11-11-2017 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik probeerde dus ook met een lager voltage en LLC te gaan werken. Nou, krijg nog steeds dezelfde volslagen bezopen VCORE readouts met 1,306v ingesteld, en LLC aan. Om het nog leuker te maken zorgt het draaien van een monitorprogramma in combinatie met een strestest ervoor dat mijn GPU willekeurig uitgeschakeld word en ik niks anders kan doen dan de stekker uit de PC te trekken. Yay...

Ik weet nu in ieder geval vrij zeker dat die VCORE setting volslagen onzin is. Geen idee waarom, maar de readout is accuraat bij idle loads, en als er geen OC ingesteld staat. Bij een stresstest klopt er niks meer van. Heb ik ook nog een domme bug in de bios zitten die voorkomt je voltage te resetten als je dit wil wijzigen. Je kan geen andere waarde invullen met de offset mode, die je moet draaien omdat manual ook C en P states uitschakelt. Vul je een nieuwe waarde in bij de offset, dan word deze opgeteld bij de huidige met de offset. Mooie manier om je CPU te slopen als je dit niet door hebt.

Heb ik ook nog even lopen kloten met Asus hun eigen programma. Dat wou niet installeren. Bleek MS Defender het bestand op een ronduit stupide manier te blokkeren. :N

Buck het, ik wacht wel op de volgende bios met AGESA 1007/1070/whatever...
3,85GHz is mooi genoeg op het moment. Kan er zo toch niks beters van maken. CPU VCORE, dus uitgelezen van de CPU is 1.275v-1,281v. en deze waarde vertrouw ik wel. Is ook perfect acceptabel voor deze overclock. :)

[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 12-11-2017 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

DaniëlWW2 schreef op zondag 12 november 2017 @ 00:38:
Ik probeerde dus ook met een lager voltage en LLC te gaan werken. Nou, krijg nog steeds dezelfde volslagen bezopen VCORE readouts met 1,306v ingesteld, en LLC aan. Om het nog leuker te maken zorgt het draaien van een monitorprogramma in combinatie met een strestest ervoor dat mijn GPU willekeurig uitgeschakeld word en ik niks anders kan doen dan de stekker uit de PC te trekken. Yay...

Ik weet nu in ieder geval vrij zeker dat die VCORE setting volslagen onzin is. Geen idee waarom, maar de readout is accuraat bij idle loads, en als er geen OC ingesteld staat. Bij een stresstest klopt er niks meer van. Heb ik ook nog een domme bug in de bios zitten die voorkomt je voltage te resetten als je dit wil wijzigen. Je kan geen andere waarde invullen met de offset mode, die je moet draaien omdat manual ook C en P states uitschakelt. Vul je een nieuwe waarde in bij de offset, dan word deze opgeteld bij de huidige met de offset. Mooie manier om je CPU te slopen als je dit niet door hebt.

Heb ik ook nog even lopen kloten met Asus hun eigen programma. Dat wou niet installeren. Bleek MS Defender het bestand op een ronduit stupide manier te blokkeren. :N

Buck het, ik wacht wel op de volgende bios met AGESA 1007/1070/whatever...
3,85GHz is mooi genoeg op het moment. Kan er zo toch niks beters van maken. CPU VCORE, dus uitgelezen van de CPU is 1.275v-1,281v. en deze waarde vertrouw ik wel. Is ook perfect acceptabel voor deze overclock. :)
AI Suite 3 ?

Ik snap MS wel :+, wat een lomp programma is dat zeg. Pas na bijna een minuut na het openen ervan kan ik het hoofdscherm openen :+
Heb je hem ergens gedownload of ook van de cd? Ik kon echt nergens een recente versie vinden en uiteindelijk van CD-rom moeten halen, wie gebruikt zo'n ding nog anno 2017 :+

Ik ben ook aardig klaar qua OC'en, bij mij geeft elk programma een enorm veel lagere Vcore weer dan in had ingesteld :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op zondag 12 november 2017 @ 10:02:
[...]

AI Suite 3 ?

Ik snap MS wel :+, wat een lomp programma is dat zeg. Pas na bijna een minuut na het openen ervan kan ik het hoofdscherm openen :+
Heb je hem ergens gedownload of ook van de cd? Ik kon echt nergens een recente versie vinden en uiteindelijk van CD-rom moeten halen, wie gebruikt zo'n ding nog anno 2017 :+
Downloaden is makkelijk hoor. Gewoon bij je moederbord ondersteuning te vinden. Verder opent het meteen, terwijl het op een HDD staat dus. ;)
Ik ben ook aardig klaar qua OC'en, bij mij geeft elk programma een enorm veel lagere Vcore weer dan in had ingesteld :(
Dat is dus vdroop. Moet je gaan spelen met LLC die onder load de vcore op pijl houdt.

Dat zou makkelijk zijn zeg, als je gewoon normale waarden kreeg te zien die je kan vetrouwen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ja heb ik gedaan tot vrij hoge waarde zelfs maar er veranderde niets, zou idd schelen als je betrouwbare waarden kreeg.

Over AI suite, ja dat leek mij ook logisch maar als ik op de Asus site het OS selecteer krijg ik niets te zien. Verschillende browsers, apparaten en zelfs verbinding omdat het denk ik aan Pihole ligt/lag. Maar niks dus dacht dat het een bug ofzo was :?

Edit: via een VPN lukt het wel :?

[ Voor 4% gewijzigd door sapphire op 12-11-2017 11:09 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op zondag 12 november 2017 @ 10:47:
Ja heb ik gedaan tot vrij hoge waarde zelfs maar er veranderde niets, zou idd schelen als je betrouwbare waarden kreeg.

Over AI suite, ja dat leek mij ook logisch maar als ik op de Asus site het OS selecteer krijg ik niets te zien. Verschillende browsers, apparaten en zelfs verbinding omdat het denk ik aan Pihole ligt/lag. Maar niks dus dacht dat het een bug ofzo was :?

Edit: via een VPN lukt het wel :?
Asus hun site is ook een beetje sh*t. Die van Gigabyte eigenlijk ook, en die van MSI is echt heel erg sh*t. :P
:*)
edit: Oke Asus, misschien toch eens wat meer precies zijn in wat je fixed. Heb geen idee wat deze doet, en ik ben niet zo van meteen na release een bios flashen. Zoek liever even op of die wel werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door DaniëlWW2 op 12-11-2017 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:41
NINjak schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 13:03:
@sapphire smartass :)
Ik heb het natuurlijk niet over 2133 welke de standaard is.
Had het natuurlijk over de (OC) snelheid waar je geheugen voor verkocht is (en dus afhankelijk wat je gekocht heb).

Mijn Corsair Vengeance LPX 3200 (geen Samsung geheugen) draait nu ook op 2933. Ik krijg ook nog wel beeld op 3033 maar stabiel is het niet zeker niet als ik een game start. Er is nog een nieuwere bios update voor mij Asus X370 Prime beschikbaar maar ik verwacht niet dat het veel gaat brengen + mijn systeem is snel en heel stabiel.
De standaard is 2666MHz, en dat is heel zo verkeerd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
mitsumark schreef op zondag 12 november 2017 @ 12:02:
[...]
De standaard is 2666MHz, en dat is heel zo verkeerd niet.
Ik heb dan ook geen klachten... maar als het (makkelijk) sneller kan wil ik het hebben ook :)

Afgelopen weekend nog een Ryzen PC (R5 1600) voor een kennis in elkaar gezet. Het Corsair LPX (3000) geheugen liep zonder problemen op 2933 (Asus Prime B350 PLUS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Vaak werkt het ondertussen ook wel, zeker aangezien veel mensen 2x8GB nemen. Vaak is dat (dual channel) single rank en dat werkt meestal prima.

Het word pas tricky bij 4 bankjes of dual rank (oa. 2x16GB) :|

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

NINjak schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:18:
[...]

Ik heb dan ook geen klachten... maar als het (makkelijk) sneller kan wil ik het hebben ook :)

Afgelopen weekend nog een Ryzen PC (R5 1600) voor een kennis in elkaar gezet. Het Corsair LPX (3000) geheugen liep zonder problemen op 2933 (Asus Prime B350 PLUS).
Is ook een zeer goed bordje voor weinig centen en zonder al die plastic kappen erop.
Een van de mooiste die ik heb gehad kwa layout.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
lama

[ Voor 99% gewijzigd door foppe-jan op 15-11-2017 17:52 ]

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

DaniëlWW2 schreef op zondag 12 november 2017 @ 11:25:

edit: Oke Asus, misschien toch eens wat meer precies zijn in wat je fixed. Heb geen idee wat deze doet, en ik ben niet zo van meteen na release een bios flashen. Zoek liever even op of die wel werkt.
Mja, het wordt wel een beetje bont inmiddels. Dit is ook weer een best grote sprong in release nummer, maar waarom!? Als het enkel Raven Ridge updates zijn, dan skip ik ze liever, dan heb je potentieel meer kinderziektes dan voorheen. Bij v1001 hadden ze al helemaal niets neergezet.

Draai zelf nog met 0810, simpelweg omdat die versie wél wat deed en 0812 voor mij regressie opleverde.

Waar ik in het begin nog de noodzaak voelde en ook wat beta-spul geflashed heb (niet aan te raden), heb ik inmiddels niet zoveel trek meer in "blanco" updates. Zeker gezien ik toch best wel heel veel settings moet gaan overnemen uit m'n huidige config.

Je moet Q-fan weer tricken in het netjes idle laten draaien, CPU OC opnieuw inkloppen en testen, kijken met 10x RAM resets wat nu de magische waarden zijn (en kan ik nog steeds 2800 booten? heel misschien nu toch 32GB 2933? 3066??) etc. En als er iets anders is en of anders presteert, zit je ook weer tegen uren stabiliteitstesten aan.

Dit platform is een beetje te vloeibaar voor zulke "surprise!!" EUFI updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
djunicron schreef op donderdag 16 november 2017 @ 12:15:
[...]

Mja, het wordt wel een beetje bont inmiddels. Dit is ook weer een best grote sprong in release nummer, maar waarom!? Als het enkel Raven Ridge updates zijn, dan skip ik ze liever, dan heb je potentieel meer kinderziektes dan voorheen. Bij v1001 hadden ze al helemaal niets neergezet.

Draai zelf nog met 0810, simpelweg omdat die versie wél wat deed en 0812 voor mij regressie opleverde.

Waar ik in het begin nog de noodzaak voelde en ook wat beta-spul geflashed heb (niet aan te raden), heb ik inmiddels niet zoveel trek meer in "blanco" updates. Zeker gezien ik toch best wel heel veel settings moet gaan overnemen uit m'n huidige config.

Je moet Q-fan weer tricken in het netjes idle laten draaien, CPU OC opnieuw inkloppen en testen, kijken met 10x RAM resets wat nu de magische waarden zijn (en kan ik nog steeds 2800 booten? heel misschien nu toch 32GB 2933? 3066??) etc. En als er iets anders is en of anders presteert, zit je ook weer tegen uren stabiliteitstesten aan.

Dit platform is een beetje te vloeibaar voor zulke "surprise!!" EUFI updates.
Ik wacht ook op de volgende AGESA, want elke twee weken een nieuwe bios flashen ga ik ook niet doen. Het zal allemaal wel. 3850MHz is ook niet slecht voor een zeer vroege chip. :)

Het is eigenlijk gewoon klote dat het nog steeds niet helemaal optimaal is met AM4. Alles aan het platform is dik in orde, behalve RAM snelheden. Om dat eindelijk te laten werken, worden er steeds kleine updates geïntroduceerd in de microcode, en dan begint bios ontwikkeling weer opnieuw. Het moet nu gewoon gaan werken met AGESA 1007. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Vraag is dus of dat mogelijk is dmv. updates of dat het probleem dieper zit. Hoop zelf uiteraard van wel maar dan nog vind ik een mindere OC of dat ik 3200Mhz niet haal veel minder irritant dan alle andere kleine suffe bugs zoals traag booten :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sapphire schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 00:45:
Vraag is dus of dat mogelijk is dmv. updates of dat het probleem dieper zit. Hoop zelf uiteraard van wel maar dan nog vind ik een mindere OC of dat ik 3200Mhz niet haal veel minder irritant dan alle andere kleine suffe bugs zoals traag booten :+
ik denk gedeeltelijk op te lossen via updates. maar als 3e partijen zoals g.skill het af laten weten houd het voor de mobo fabrikanten ook gauw op.

als ik met 2x 8gb ddr4 pc3000 zo ver kom dat 2800/2933 werkt, krijg ik diverse ander problemen bij. traag opstarten. niet altijd doorstarten en beland in het bios menu. horten en stoten van programma's. instabiel systeem BSOD krijgen.
ryzen generatie 1 is gewoon nog niet volwassen. dus afwachten wat gen2 en gen3 doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 09:28:
[...]

ik denk gedeeltelijk op te lossen via updates. maar als 3e partijen zoals g.skill het af laten weten houd het voor de mobo fabrikanten ook gauw op.
Mja, en zeker met "oud" DDR4 geheugen erbij meegenomen is er gewoon wel heel veel om rekening mee te houden. Maar goed, AMD geeft met 1006 (full) iig wel de optie om alles wat er te tweaken valt te laten tweaken. Het is alleen niet erg toegankelijk voor zelfs de helft van de overclockers. (inschatting geen feit).

Punt blijft, iedere keer dat er een kleine update volgt, moet je potentieel wel erg veel checken en benchen om alles weer naar stabiel te krijgen.
Screamer2003 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 09:28:
[...]
als ik met 2x 8gb ddr4 pc3000 zo ver kom dat 2800/2933 werkt, krijg ik diverse ander problemen bij. traag opstarten. niet altijd doorstarten en beland in het bios menu. horten en stoten van programma's. instabiel systeem BSOD krijgen.
ryzen generatie 1 is gewoon nog niet volwassen. dus afwachten wat gen2 en gen3 doet.
Mwah, ik vind 2800 niet eens tegenvallen, de performance die ik op mijn 1700 @ 3.875 zie met 2800mt RAM is hoger dan wat ik in reviews zie langs komen. Dan zijn die uuuuuren testen draaien niet voor niets geweest zeg maar.

2933 met "3000 rated" memory waarbij 3066 de volgende stap is, vind ik ook geen rare bovengrens. De populaire 3000mhz Corsair kitjes zijn dan ook echt "budget" OC memory, veelal wat ouder, ik denk niet dat je AMD / het Ryzen platform daar nou geheel de schuld van kan geven.

Daarnaast, heb ik een 1700 2800 32GB en 2933 16GB met 1080Ti vs een ROG met 1700x en 32GB 3200 met dezelfde videokaart getest en het verschil is vrij niets op 2560x1440 of 3440x1440 100hz. Leuk dat 1080p er 10 fps op de 120 op vooruit gaat voor die 144hz gebruikers, maar waarom zou je zo'n systeem bouwen voor zo'n lage resolutie.

Stellen dat deze generatie nog niet volwassen is vind ik wat overdreven daarom. Snap je punt wel, maar opzich heb ik nu en velen met mij, wel al maanden stabiel gedraaid met prima game performance en exceptionele multithreading performance. Ja, inmiddels al heel snel niet meer de absolute prestatiekroon, maar daar lig ik ook niet echt van wakker.

Maar goed, ik moet wel zeggen, de EUFI situatie bij diverse fabrikanten voelt wel ellendig aan. Komt ook omdat AMD zelf eigenlijk steeds een beetje teveel beloofd. En dat tast inmiddels de perceptie van het platform zelfs een beetje aan. Wat als AGESA 1007 straks weer nieuwe problemen oplevert. Ik denk dat als ze er nu mee uitkomen veel mensen absolute perfectie verwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De situatie is nu qua bios voor mijn gevoel al een tijdje vrij redelijk.

Ik denk dat het voor de acceptatie en success van Ryzen (refresh) uiteindelijk wel cruciaal is dat het bios en de memcompatabiliteit gewoon (vrijwel) on par gaat zijn met Intel.

Dus 1007 en opvolgers moeten gewoon echt goed worden zonder gezeik. We zijn zo een jaar verder en dan zijn er imo geen echte excuses meer.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 13:16:
De situatie is nu qua bios voor mijn gevoel al een tijdje vrij redelijk.

Ik denk dat het voor de acceptatie en success van Ryzen (refresh) uiteindelijk wel cruciaal is dat het bios en de memcompatabiliteit gewoon (vrijwel) on par gaat zijn met Intel.

Dus 1007 en opvolgers moeten gewoon echt goed worden zonder gezeik. We zijn zo een jaar verder en dan zijn er imo geen echte excuses meer.
Ik denk dat on par met Intel niet gaat lukken. Een goed bordje, B-die RAM en een goede CPU willen nog wel naar 3600MT/s gaan, maar dat is het ook echt. Vaak is het alsnog 3466MT/s, of lager. Samsung E-die wil nog wel eens naar 3333MT/s, terwijl SK Hynix M-die meestal bij 3066MT/s blijft hangen.

Met Intel kan je naar 4000MT/s gaan als je maar wil betalen voor een Z bordje en de RAM. Als AGESA 1007, de SK Hynix setjes naar 3200MT/s krijgt, en de goede B-die setjes voorbij de 3600MT/s dan is het genoeg. Ik betwijfel of de memory controller van Ryzen CPU's niet het probleem gaat worden als je echt gaat pushen. Het zal zeker op de lijst staan voor Ryzen 2 denk ik zo, direct onder lekstroom verminderen voor hogere clocks. De vraag is of AMD wist dat het problematisch zou zijn, want Zen 2 zou onderhand al een tape-out moeten hebben gehad, en Ryzen 2 moet al in productie zijn voor een februari launch. Het duurt minstens drie maanden van wafer naar product in de winkel, dus reken maar uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Misschien heb ik het niet scherp genoeg verwoord. Ik bedoel namelijk niet dat de te behalen geheugensnelheid perse even hoog moet liggen als bij Intel. En er zijn immers ook gewoon architectuur verschillen.

Bij Intel heb je veel minder dat het ene bijv 3200 ranked geheugen het wel doet en het andere niet.

Wat ik uiteindelijk bedoel is dat het Bios net zo mature zou moeten aanvoelen als bij Intel. :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Help!!!! schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:33:
^
Misschien heb ik het niet scherp genoeg verwoord. Ik bedoel namelijk niet dat de te behalen geheugensnelheid perse even hoog moet liggen als bij Intel. En er zijn immers ook gewoon architectuur verschillen.

Bij Intel heb je veel minder dat het ene bijv 3200 ranked geheugen het wel doet en het andere niet.

Wat ik uiteindelijk bedoel is dat het Bios net zo mature zou moeten aanvoelen als bij Intel. :)
Het bios heeft niet zo heel veel te maken met de werking van het geheugen buiten dat het de diverse geheugen dimms moet herkennen. Uiteindelijk is het de imc die het verschil bepaalt tussen of het ene 3200mhz ram wel op 3200mhz werkt en het andere niet verder dan de DDR4 baseclock komt. Daar komt geen bios of mobo aan te pas want die imc zit in processor, net als bij Intel overigens.
Door alle updates zijn de moederborden inmiddels wel volwassen maar het probleem zit echt alleen in Ryzen en daar gaat geen enkel stukje code wat aan veranderen. Pas met Ryzen refresh zal blijken of de imc snelle geheugens kan gaan aanspreken, op de juiste snelheid of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En ik ga er lekker tussenin zitten. :P

Ik zou de biossen nog niet volwassen noemen, maar ze zijn er wel bijna. Er worden nog te veel nieuwe biossen uitgebracht om van volwassen te spreken. Dan zit er nog een nieuwe microcode aan te komen die CPU ondersteuning veel makkelijker zou moeten maken, alsmede RAM comptabiliteit verder te verbeteren.

Na AGESA 1007 moet het echt klaar zijn met de grote veranderingen. Vanaf dat punt moeten updates gaan om het ondersteuning van nieuwe hardware zijn, en hier en klaar kleine dingen, zoals een niet bezopen readout van voltages. :>

Vervolgens moeten we gaan zien wat Ryzen 2 brengt. Ik ben opzettelijk pessimistisch en laat me verrassen. Ik ga uit van een paar honderd megahetz clockspeed erbij door de nieuwe node en tweaks. Dat is het. Vervolgens vermoed ik dat er een betere geheugencontroller in kan zitten, en eigenlijk vermoed ik ook dat AMD optimalisaties in de architectuur gaat vinden die IPC omhoog zullen gooien. Ik denk eigenlijk niet dat we tot Zen2 hoeven te wachten hiervoor. Dit laat ik alleen op mij afkomen. Ik ga me niet bij voorbaat rijk rekenen met een "R7 2700" die naar 5GHz clocked met betere IPC dan Coffee Lake. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:11:
[...]

Ik denk dat on par met Intel niet gaat lukken. Een goed bordje, B-die RAM en een goede CPU willen nog wel naar 3600MT/s gaan, maar dat is het ook echt. Vaak is het alsnog 3466MT/s, of lager. Samsung E-die wil nog wel eens naar 3333MT/s, terwijl SK Hynix M-die meestal bij 3066MT/s blijft hangen.

Met Intel kan je naar 4000MT/s gaan als je maar wil betalen voor een Z bordje en de RAM. Als AGESA 1007, de SK Hynix setjes naar 3200MT/s krijgt, en de goede B-die setjes voorbij de 3600MT/s dan is het genoeg. Ik betwijfel of de memory controller van Ryzen CPU's niet het probleem gaat worden als je echt gaat pushen. Het zal zeker op de lijst staan voor Ryzen 2 denk ik zo, direct onder lekstroom verminderen voor hogere clocks. De vraag is of AMD wist dat het problematisch zou zijn, want Zen 2 zou onderhand al een tape-out moeten hebben gehad, en Ryzen 2 moet al in productie zijn voor een februari launch. Het duurt minstens drie maanden van wafer naar product in de winkel, dus reken maar uit. ;)
AMD geheugensnelheden met die van Intel vergelijken is een beetje een non argument als je het mij vraagt. Intel heeft geen Infinity Fabric en ook veel minder last van lage geheugensnelheden.

Als je naar de review van TPU kijkt over Coffee Lake memory scaling dan zie je dat het het beste presteerd op 3200MT/s c14 of 3466MT/s c14. Dat zijn snelheden die je met Samsung B die kan halen. Dan nog zie je bij Intel vrij weinig winst.
Ik heb hier 32GB geheugen, 4 latjes op 3200MT/s met c14 draaien. Prima wat mij betreft.

https://www.techpowerup.c...enchmark_Analysis/10.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!
regmaster schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:49:
[...]

Het bios heeft niet zo heel veel te maken met de werking van het geheugen buiten dat het de diverse geheugen dimms moet herkennen. Uiteindelijk is het de imc die het verschil bepaalt tussen of het ene 3200mhz ram wel op 3200mhz werkt en het andere niet verder dan de DDR4 baseclock komt. Daar komt geen bios of mobo aan te pas want die imc zit in processor, net als bij Intel overigens.
Door alle updates zijn de moederborden inmiddels wel volwassen maar het probleem zit echt alleen in Ryzen en daar gaat geen enkel stukje code wat aan veranderen. Pas met Ryzen refresh zal blijken of de imc snelle geheugens kan gaan aanspreken, op de juiste snelheid of niet.
Die IMC is niet veranderd sinds launch en het geheugen loopt na de bios updates wel stuk beter / is meer compatible.

Dus blijkbaar heeft het toch wel veel invloed. 8)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Natuurlijk aangezien BIOS of tegenwoordig UEFI updates ook komen met microcode updates. Microcode is dan ook allesbepalend, de hardware is het probleem niet, software moet er ondersteuning voor hebben.

Memorycontrollers zitten ook al jaren in de CPU en al die tijd is men ook al afhankelijk geweest van microcode updates. Dit is echt niet iets nieuws of iets van de laatste jaren.

[ Voor 31% gewijzigd door -The_Mask- op 17-11-2017 19:08 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
-The_Mask- schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 19:06:
Natuurlijk aangezien BIOS of tegenwoordig UEFI updates ook komen met microcode updates. Microcode is dan ook allesbepalend, de hardware is het probleem niet, software moet er ondersteuning voor hebben.
Oh, dus software/microcode kan hardware problemen fixen zeg je? Doe mij dan even een stukje microcode voor dat segfault probleem waardoor mijn R7 continu op z'n bakkes gaat? Oh wacht, dat kan niet gefixt worden want daar biedt AMD een rma voor aan. Tja, wel lastig dat je niet alle problemen kan fixen met software/microcode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 16:08:
En ik ga er lekker tussenin zitten. :P

Ik zou de biossen nog niet volwassen noemen, maar ze zijn er wel bijna. Er worden nog te veel nieuwe biossen uitgebracht om van volwassen te spreken. Dan zit er nog een nieuwe microcode aan te komen die CPU ondersteuning veel makkelijker zou moeten maken, alsmede RAM comptabiliteit verder te verbeteren.

Na AGESA 1007 moet het echt klaar zijn met de grote veranderingen. Vanaf dat punt moeten updates gaan om het ondersteuning van nieuwe hardware zijn, en hier en klaar kleine dingen, zoals een niet bezopen readout van voltages. :>

Vervolgens moeten we gaan zien wat Ryzen 2 brengt. Ik ben opzettelijk pessimistisch en laat me verrassen. Ik ga uit van een paar honderd megahetz clockspeed erbij door de nieuwe node en tweaks. Dat is het. Vervolgens vermoed ik dat er een betere geheugencontroller in kan zitten, en eigenlijk vermoed ik ook dat AMD optimalisaties in de architectuur gaat vinden die IPC omhoog zullen gooien. Ik denk eigenlijk niet dat we tot Zen2 hoeven te wachten hiervoor. Dit laat ik alleen op mij afkomen. Ik ga me niet bij voorbaat rijk rekenen met een "R7 2700" die naar 5GHz clocked met betere IPC dan Coffee Lake. ;)
En dan hopen dat Zen2 2x00 cpu's met een bios-update in de AM4 bordjes passen.
Bedoel ik heb nu de ASUS X-370 Pro met een Ryzen 5 1600 Stock draaien, en hoop dat de Gen2 CPU's zonder een nieuw chipset kunnen blijven werken.
dus R5 1600 eruit en een R5/R7 2x00 er in. Met behoud van mijn X370 AM4 bord.
Niet dat je straks een AM4+ krijgt voor Zen2 zoals voorheen met de AM2/AM2+/AM3/AM3+ etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 17:42:
[...]

AMD geheugensnelheden met die van Intel vergelijken is een beetje een non argument als je het mij vraagt. Intel heeft geen Infinity Fabric en ook veel minder last van lage geheugensnelheden.

Als je naar de review van TPU kijkt over Coffee Lake memory scaling dan zie je dat het het beste presteerd op 3200MT/s c14 of 3466MT/s c14. Dat zijn snelheden die je met Samsung B die kan halen. Dan nog zie je bij Intel vrij weinig winst.
Ik heb hier 32GB geheugen, 4 latjes op 3200MT/s met c14 draaien. Prima wat mij betreft.

https://www.techpowerup.c...enchmark_Analysis/10.html
Maar ik denk dat IF niet de reden is waarom Ryzen meer baad heeft bij snellere en strakker getimde werkgeheugen dan Intel. Binnen een CPU gaat het om lacency's zo laag mogelijk houden. Games die bewust zijn welke threads ze gebruiken, en dus niet constant loads tussen verschillende threads wisselen, presteren al beter met Ryzen. Dat voorkomt de IF latency hit, die met zo'n 140ns fors is. Veel moderne games zijn dit ook al, wat helpt.

Maar wat Ryzen echt goed doet is lacency binnen de CCX met ongeveer 40ns, terwijl menig Intel CPU op 80ns zit. De helft dus voor L3 cache. Heb je ook nog eens meer L1 en L2 cache met een Ryzen CPU. Wat ik vermoed is dat Ryzen bij grote datasets die weggeschreven worden naar het werkgeheugen, tegen een relatief grotere bottleneck aanloopt dan Intel CPU's. Die lopen ook tegen een bottleneck aan, maar die is kleiner, getuigen de kleinere winsten met snellere RAM. Kleiner, maar ze zijn er wel.

Bij Ryzen zijn de winsten groter, en dat is te verklaren door de zeer lage latency's binnen een CCX. Daar zit geen bottleneck, die zit tussen de CCX en het werkgeheugen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VoDkA12
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-08 10:00
Lijkt erop dat Asus weer als eerste is.

Asus ROG STRIX B350-F GAMING BIOS 3203
Update to AGESA 1071 for new upcoming processors

De rest staat ook al op hun download server:
Asus ROG Strix X370-F Gaming BIOS 3203
Asus Prime X370-Pro BIOS 3203
Asus Prime B350-Plus BIOS 3203

Ook mooi om te zien de vermelding over "new upcoming processors". Raven Ridge desktop APUs? Of toch nieuwe refresh binnenkort?

Edit: Nog geen BIOS 3203 voor de Asus Crosshair VI Hero en de Asus ROG Crosshair VI Extreme.

[ Voor 6% gewijzigd door VoDkA12 op 18-11-2017 04:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VoDkA12 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 04:40:
Ook mooi om te zien de vermelding over "new upcoming processors". Raven Ridge desktop APUs? Of toch nieuwe refresh binnenkort?
Beiden. ;)
Het doel van AGESA 1007, dus toch 1070, nee, zelfs 1071, damn you AMD :P , was om CPU ondersteuning makkelijker te maken. Daarnaast zou er kennelijk nogmaals met RAM gespeeld gaan worden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:32:
[...]

Beiden. ;)
Het doel van AGESA 1007, dus toch 1070, nee, zelfs 1071, damn you AMD :P , was om CPU ondersteuning makkelijker te maken. Daarnaast zou er kennelijk nogmaals met RAM gespeeld gaan worden. :)
En jij hebt de http://dlcdnet.asus.com/p...ME-X370-PRO-ASUS-3203.zip . :P

Neem aan dat jij hem wel even gaat testen :?

Helaas moet ik nog even geduld hebben met de CH6. Valt me wel tegen dat Elmor geen beta gepost heeft in het overclock.net topic..... :'(

Wat overigens ook een aanrader is:
1usmus - Ryzen DRAM Calculator 0.9.9 v5
YouTube: Ryzen DRAM Calculator 0.9.9 by 1usmus - guide (инс...

[ Voor 27% gewijzigd door Help!!!! op 18-11-2017 13:44 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat ga ik toch es proberen, om te zien of ik mijn 2933 rated Corsair ook op 2933 krijg (met XMP-profiel boot ie nu alleen op 2800 MT niet op 2933 MT).

Met welk tooltje kan ik daarna snel checken of het verschil tussen 2800 en 2933 de moeite wel waard is? Minder strakke timings lijken soms die winst sterk te beperken (of zelfs slechtere resultaten op te leveren dan een lagere klok).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EKlvin
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-08 23:49
Bezitter van de Asus Prime X370-Pro hier, en zojuist BIOS 3203 geflasht.

Ik kan jullie zeggen dat ik eindelijk een warm boot/reboot kan uitvoeren zonder (1,2 of 3x) een fail te krijgen bij het booten. Mijn corsair setje (3200mhz) draait nu ook gewoon 3200 via het XMP profiel. Zelf heb ik nog geen stabiliteit testen gedaan, maar als het setje gewoon zo draait als voorheen dan hoor je mij niet klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Help!!!! schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 12:50:
[...]

En jij hebt de http://dlcdnet.asus.com/p...ME-X370-PRO-ASUS-3203.zip . :P

Neem aan dat jij hem wel even gaat testen :?

Helaas moet ik nog even geduld hebben met de CH6. Valt me wel tegen dat Elmor geen beta gepost heeft in het overclock.net topic..... :'(

Wat overigens ook een aanrader is:
1usmus - Ryzen DRAM Calculator 0.9.9 v5
YouTube: Ryzen DRAM Calculator 0.9.9 by 1usmus - guide (инс...
Die dram calculator is leuk maar ik vraag mij af of ik die specs ga halen, C13 op 4x8GB 3200MT/s :+, voor de safe preset.
Wellicht met de 1701 bios voor mijn Asus VI Hero (die ook uit is :D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Zelf vandaag ook even gespeeld met die DRAM calculator met mijn pricewatch: Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16 op een pricewatch: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac

Dit setje had ik al stabiel op 3200MT/s op de timings van een Hynix gebaseerde Corsair Vengeance LPX 3200MT/s set. Na wat zoeken bleek de Kingston set Micron B-Die ram te gebruiken welke ook nog wel wat strakker wilden lopen.

Primary timings kon ik geen van alle verzetten maar de rest kan ik toch aardig overnemen uit de DRAM calculator (behalve de tRFC, die was wel rete laag zeg!) Hiermee heb ik er toch een kleine 8GB/s Read/Write én copy mee gewonnen in AIDA64 memory/cache test.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UeUkPgbrnRkrZ1BKkTkSfHzt/full.png

Niet slecht dacht ik zo voor een dual rank Micron based geheugen setje :)

[ Voor 8% gewijzigd door ECP0WERS op 20-11-2017 13:37 ]

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseverance
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 01:05
Lekker specifiek maar mocht iemand nog een Ryzen 7 fannetje over hebben:

V&A gevraagd: AMD Ryzen Wraith Spire koeler

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 15:56
verkeerde topic

[ Voor 110% gewijzigd door winwiz op 20-11-2017 21:03 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 00:48
Dus als ik het goed begrijp is die nieuwe bios update (AGESA) alleen voor ondersteuning nieuwe cpu's? Of zijn er nog andere dingen die die update doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 23:33
Ligt aan de vendor, mijn Asus B350-Plus heeft ook andere updates gekregen...
Gekke update is de wisseling van monitor 1 en 2 in mijn dual monitor setup :?
Verder wat aanpassingen in de memory opties.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 16:35

Stronkie

Where wind is Trouble

VoDkA12 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 04:40:
Lijkt erop dat Asus weer als eerste is.

Asus ROG STRIX B350-F GAMING BIOS 3203

De rest staat ook al op hun download server:
Asus ROG Strix X370-F Gaming BIOS 3203
Asus Prime X370-Pro BIOS 3203
Asus Prime B350-Plus BIOS 3203

Edit: Nog geen BIOS 3203 voor de Asus Crosshair VI Hero en de Asus ROG Crosshair VI Extreme.
Ik hou dit topic speciaal in de gaten om te kijken wanneer jij aan geeft wanneer er weer een nieuwe Bios is voor mijn Prime B350-Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen idee of het al eerder gepost is maar kwam nog twee interessante threads tegen inzake AM4 VRM's.

http://www.overclock.net/...ew-am4-motherboards/0_100

https://www.hardwareluxx....rd-vrm-liste-1155146.html

De tweede link heeft een uitgebreid overzicht.

Zelf heb ik alleen hear-say verstand vd VRM materie dus de kenners kunnen aangeven of het een goede lijst is :P

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

ECP0WERS schreef op maandag 20 november 2017 @ 08:50:
Zelf vandaag ook even gespeeld met die DRAM calculator met mijn pricewatch: Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16 op een pricewatch: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac

Dit setje had ik al stabiel op 3200MT/s op de timings van een Hynix gebaseerde Corsair Vengeance LPX 3200MT/s set. Na wat zoeken bleek de Kingston set Micron B-Die ram te gebruiken welke ook nog wel wat strakker wilden lopen.

Primary timings kon ik geen van alle verzetten maar de rest kan ik toch aardig overnemen uit de DRAM calculator (behalve de tRFC, die was wel rete laag zeg!) Hiermee heb ik er toch een kleine 8GB/s Read/Write én copy mee gewonnen in AIDA64 memory/cache test.

[afbeelding]

Niet slecht dacht ik zo voor een dual rank Micron based geheugen setje :)
Ik heb dezelfde set geheugen alleen ik kom niet verder dan 3066MT/s ,wel met strakke timings 14-15-15-15-41.
Ik ben zeker tevreden zo !

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 16:35
Zo, kan inmiddels eindelijk ook meespreken over Ryzen. Afgelopen weekend mijn systeem in elkaar geknutseld en inmiddels draait mijn Ryzen 1600 stabiel op 3,95GHz met 1,29375V, geen onaardig resultaat lijkt mij zo en mij Thermalright Le Grande Macho RT houdt hem ook lekker koel op 42-44 graden tijdens gamen en AIDA64 en 56 graden tijdens prime95.

Ben ook erg te spreken over de Asus Prime X370 Pro, erg mooi bordje met veel opties. Had wel wat problemen met de 1,55GHz bug, maar een bios-update heeft dat verholpen. Ook mijn geheugen (2x16GB Corsair Vengeance) draait inmiddels netjes op zijn rated 2933MHz CL15. Al met al erg tevreden en misschien nog eens kijken of dat voltage nog wat lager kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koetsier88
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 16:50
Ik heb een vraag waar ik even niet zo een antwoord op kan vinden.

Ik heb een Ryzen 1600x en MSI B350 gaming carbond bord met de nieuwste bios.
Nu blijft mijn processor altijd op 3600mhz staan ook als ik aan het internetten ben.
Wel geeft hij aan dat het verbruik maar 5% is

Ik weet van mij intel tijdperk dat de processor zich bij weinig gebruik terug klokte in MHZ.
Is dit bij AMD ook zo.

Ik heb in het bios amd cool and quiet aan staan en ook in de windows instellingen
hoop dat iemand hier antwoord op kan geven of ik in het bios iets aan moet passen, of dat dit zo hoort bij AMD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
koetsier88 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:51:
Ik heb een vraag waar ik even niet zo een antwoord op kan vinden.

Ik heb een Ryzen 1600x en MSI B350 gaming carbond bord met de nieuwste bios.
Nu blijft mijn processor altijd op 3600mhz staan ook als ik aan het internetten ben.
Wel geeft hij aan dat het verbruik maar 5% is

Ik weet van mij intel tijdperk dat de processor zich bij weinig gebruik terug klokte in MHZ.
Is dit bij AMD ook zo.

Ik heb in het bios amd cool and quiet aan staan en ook in de windows instellingen
hoop dat iemand hier antwoord op kan geven of ik in het bios iets aan moet passen, of dat dit zo hoort bij AMD
Zonder overclock zou hij in principe terug moeten clocken, maar maak je er niet druk om, het verbruik is echt niet merkbaar.

YouTube: Why pstate overclocking on Ryzen CPUs isn't worth the effort.

[ Voor 7% gewijzigd door unfor op 28-11-2017 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Help!!!! schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 10:42:
Geen idee of het al eerder gepost is maar kwam nog twee interessante threads tegen inzake AM4 VRM's.

http://www.overclock.net/...ew-am4-motherboards/0_100

https://www.hardwareluxx....rd-vrm-liste-1155146.html

De tweede link heeft een uitgebreid overzicht.

Zelf heb ik alleen hear-say verstand vd VRM materie dus de kenners kunnen aangeven of het een goede lijst is :P
Dat zijn mijn voornaamste bronnen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koetsier88
unfor schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:53:
[...]

Zonder overclock zou hij in principe terug moeten clocken, maar maak je er niet druk om, het verbruik is echt niet merkbaar.

YouTube: Why pstate overclocking on Ryzen CPUs isn't worth the effort.
Het is kwa stroomverbruik valt het dus wel mee, maar zoals hij in de film laat zien is het niet waard om over te klokken ?
als ik het goed begrijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
koetsier88 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:44:
[...]

Het is kwa stroomverbruik valt het dus wel mee, maar zoals hij in de film laat zien is het niet waard om over te klokken ?
als ik het goed begrijp
Nee, dan heb je het niet goed begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
koetsier88 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:44:
[...]

als ik het goed begrijp
Nee, Ryzen CPU's zijn in staat tot zeer agressieve uitschakeling van onderdelen om stroom te besparen. Dat gaat tot het punt dat de CPU gewoon hele cores uit kan schakelen, en als die nodig zijn zeer snel weer aan kan zetten en volledig kan gebruiken.

Het enige dat P-state OC biedt is de mogelijkheid om voltages die het moederbord levert aan de CPU omlaag te krijgen bij idle loads. Eigenlijk zit P-state support ingebakken in de microcode van de CPU's, maar bijna geen moederbord fabrikant die het toestaat deze waarden aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koetsier88
Heel erg bedankt voor je antwoord. Nu begrijp ik meer hoe AMD werkt

[ Voor 80% gewijzigd door koetsier88 op 28-11-2017 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Sinds deze week heb ik mijn nieuwe setup ook draaiende.

De cpu is een Ryzen 7 1700 @ 3.2
Het bijbehorende geheugen is van G Skill F4-3200C14D-16GTZKW @ 3200 Mhz.
Dit draait tot nu toe goed met xmp 2 profile geselecteerd. In eerste instantie veel problemen om deze combi werkend te krijgen. Maar nu werkt het goed.

Het moederbord is de MSI B350 Gaming Carbon.

Als korte stresstest heb ik Intelburn gebruikt en daarmee kwam de pc goed uit de test. Misschien dat ik hem nog wat meer laat stressen, maar ik vind dat hij nu prima draait.

Het was een flink uitzoekwerk welk geheugen nu het beste zou draaien icm het moederbord. Op het Engelse MSI forum staat een topic met 13 pagina’s aan resultaten en ervaringen. En door veel te lezen kwam ik uit op dit setje van G Skill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Ik heb voor een build voor een collega een 1800x binnen gehad en heb deze op een MSI x370 Carbon bord geplaatst maar bij het opstarten zie ik in het bios, alles staat dan nog op stock, dat de processor al om 1.34 volt vraagt. Lijkt mij niet helemaal in orde dus niet zo'n beste processor? Retour zenden maar of rma aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
regmaster schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 22:45:
Retour zenden maar of rma aanvragen?
Want? Defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Iets hoeft niet defect te zijn om een rma voor aan te vragen. Ik heb eerder een 1700 retour gezonden voor rma omdat het stroomgebruik boven normaal niveau kwam en onder Linux ik steeds vaker crashes kreeg bij het renderen. Ik heb via AMD gewoon een nieuwe terug ontvangen dus AMD beseft ook wel dat er hele slechte exemplaren in omloop zijn. Ik vrees dat dit er ook zo eentje is en aangezien ik waar voor het geld wil hebben dat er voor betaald wordt neem ik geen genoegen met spul dat slecht werkt. Zouden meer mensen moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
regmaster schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 23:10:
Iets hoeft niet defect te zijn om een rma voor aan te vragen. Ik heb eerder een 1700 retour gezonden voor rma omdat het stroomgebruik boven normaal niveau kwam en onder Linux ik steeds vaker crashes kreeg bij het renderen. Ik heb via AMD gewoon een nieuwe terug ontvangen dus AMD beseft ook wel dat er hele slechte exemplaren in omloop zijn. Ik vrees dat dit er ook zo eentje is en aangezien ik waar voor het geld wil hebben dat er voor betaald wordt neem ik geen genoegen met spul dat slecht werkt. Zouden meer mensen moeten doen.
Vreemde instelling, perfect werkende apparatuur RMA'en.
1.34 is niet bijzonder voor een 1800x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn genoeg fabrikanten die goed werkend spul accepteren voor RMA, alleen al om geen slechte naam te krijgen op het internet. Is soms beter om een RMA te accepteren zodat je niet wordt afgemaakt op het internet door één of andere halve gare die niet om kan gaan met zijn PC. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
-The_Mask- schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 01:49:
Er zijn genoeg fabrikanten die goed werkend spul accepteren voor RMA, alleen al om geen slechte naam te krijgen op het internet. Is soms beter om een RMA te accepteren zodat je niet wordt afgemaakt op het internet door één of andere halve gare die niet om kan gaan met zijn PC. :p
Gaan we het op de persoon spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eh nee?

Er zijn dus genoeg fabrikanten die RMA's accepteren van goed werkende producten. Daarmee zegt het dus niet dat er een probleem was met jouw CPU.

[ Voor 91% gewijzigd door -The_Mask- op 02-12-2017 09:15 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

regmaster schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 22:45:
Ik heb voor een build voor een collega een 1800x binnen gehad en heb deze op een MSI x370 Carbon bord geplaatst maar bij het opstarten zie ik in het bios, alles staat dan nog op stock, dat de processor al om 1.34 volt vraagt. Lijkt mij niet helemaal in orde dus niet zo'n beste processor? Retour zenden maar of rma aanvragen?
Dat ligt niet aan de CPU, maar aan het moederbord die standaard gewoon een hoge spanning ingesteld heeft staan voor de CPU. Daarnaast is 1.34v niet persé heel hoog ofzo en je kunt natuurlijk altijd zelf lager instellen om te kijken of dat stabiel kan draaien onder load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Je kan de CPU handmatig op een veel lager voltage instellen hoor. Geloof dat de mijne stock snelheden draait op 1,2v ofzo?

Alles op auto slaat het voltage nergens op, of hij dat echt krijgt weet ik niet maar de readouts slaan alle kanten op ook 1,35v+

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VoDkA12
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-08 10:00
Stronkie schreef op donderdag 23 november 2017 @ 19:58:
[...]

Ik hou dit topic speciaal in de gaten om te kijken wanneer jij aan geeft wanneer er weer een nieuwe Bios is voor mijn Prime B350-Plus
Nieuwe BIOS updates van Asus:

Version 3401 2017/12/08
PRIME B350-PLUS BIOS 3401
Download

Asus PRIME X370-PRO - Download
Asus PRIME B350M-A - Download

Dus van BIOS versie 3203 naar 3401 en dezelfde AGESA versie 1701. Geen idee wat verdere veranderingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Thx ! voor de PRIME A320M-K is er ook een nieuw BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Nu nog een keer voor de luxere borden van Asus een update.... :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Tjonge wat spijtig, 3 dagen na installatie van mijn prachtige buggy AB350 Pro4 4.20 (agesa 1.072) bios overlijdt mijn onboard NIC. Dag daarvoor verdween mijn videokaart opeens uit windows (blower op 100%); kwam pas tereug toen ik de PC helemaal uitzette. Geen idee of het gerelateerd is, maar dat laatste nog niet eerder meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:06
Ik heb een Ryzen PC met 3600MHz CL16 geheugen en gisteren de nieuwe bios 4.20 (ASRock) met AGESA 1.0.7.2 geïnstalleerd. Het systeem is op 3200MHz zo stabiel als maar kan. Maar zelfs met de nieuwe bios update boot ie 5 keer opnieuw als ik het geheugen op 3600MHz zet. Ik heb 3333 en 3466 niet geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 23:33
Nieuwe AGESA (1.0.7.1 /UEFI 3401) update voor de ASUS B350-Plus is ook erg stabiel, maar het is wel geheugen afhankelijk hoe goed het functioneert.
Met mijn niet zo heel goed Corsair LPX geheugen draaid het prima op 3200/C16, het is alleen in benchmarks niet echt snel...
Videokaart komt niet boven de 75% belasting, +- 80fps in Superposition
Met het geheugen op 3066/C14 klopt alles weer en draait ook de videokaart weer op 99%, +-120fps

Tweede systeem wat ik gebouwd heb met zelf mobo en cpu, maar met Trident geheugen draaide vanaf dag 1 op 3200 en voelt iets snappier dan de eerste... :9

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

regmaster schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 23:10:
Wat noem jij "hoog stroomgebruik"? Ik ben het met je eens dat mensen vaker mogen RMA'en, ik denk dan ook bijvoorbeeld aan grafische kaarten die te harde coilwhine (hoorbaar doorheen een normale kast) hebben op de verkeerde frequentie (er is altijd coilwhine bij grafische kaarten en voedingen, dat krijg je automatisch als je spoelen gebruikt, het gaat erom dat het tegenwoordig vaak op een hoorbare frequentie is, bij voedingen hangt dat samen met het streven naar een hogere efficientie). Technisch gezien hoeven ze niet altijd te RMA'en, bij coilwhine vind ik het zeer redelijk om als klant te eisen dat dat geen probleem is, bij CPU's is het maar net wat er beloofd wordt, in principe wordt bij Ryzen 1700 gegarandeerd dat het tot 3,75 GHz lekker loopt, niet voor hoge, boven de 3,75 GHz mag je die powerwall hebben. Als je daaronder al tegen die muur oploopt (spanning boven stock vereist) dan sta je als klant volgens mij in je recht. Maar zoals Mask aangeeft zijn sommige winkels/bedrijven gelukkig wat soepeler dan alleen wat ze moeten doen, AMD is bezig aan een comeback en wil vooral tevreden klanten hebben, daar profiteren de klanten van. :)
Weer andere winkels belazeren je (zoals het voormalige Afuture) maar dat is een ander verhaal.
ncornelisse schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 20:34:
Sinds deze week heb ik mijn nieuwe setup ook draaiende.

De cpu is een Ryzen 7 1700 @ 3.2
Het bijbehorende geheugen is van G Skill F4-3200C14D-16GTZKW @ 3200 Mhz.
Dit draait tot nu toe goed met xmp 2 profile geselecteerd. In eerste instantie veel problemen om deze combi werkend te krijgen. Maar nu werkt het goed.
Uit nieuwsgierigheid, waarom heb jij jouw CPU zo laag (3,2 GHz) geklokt? Normaal gesproken haal je er gemakkelijk 3,7-3,9 GHz mee met een niet al te hoge spanning. Heb jij het zo laag geklokt om die ram op die klokfrequentie werkende te krijgen omdat jij denkt meer te profiteren van de snellere RAM dan van een hogere klokfrequentie?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2017 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
Helaas nog steeds geen nieuwe AGESA voor de X370 GAMING PRO CARBON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 19:54:

Uit nieuwsgierigheid, waarom heb jij jouw CPU zo laag (3,2 GHz) geklokt? Normaal gesproken haal je er gemakkelijk 3,7-3,9 GHz mee met een niet al te hoge spanning. Heb jij het zo laag geklokt om die ram op die klokfrequentie werkende te krijgen omdat jij denkt meer te profiteren van de snellere RAM dan van een hogere klokfrequentie?
Inmiddels draait de cpu op 3,7 met 1,22 volt. Het geheugen werkt op 2933 Mhz 24/7 stabiel.
Ik heb nog geen tijd gehad om er verder in te duiken om het geheugen 2 stapjes harder te laten werken.
Met deze config haal ik 1652 punten in Cinebench. Wat ik wel aardig vind.

De temps liggen in idle tussen de 25 en 30 graden. En met een paar uur gamen niet hoger dan 57 graden.
Wel eindelijk nieuw final bios voor Asus Hero.
https://www.asus.com/us/M...I-HERO/HelpDesk_Download/

Volgensmij zelfde als laatste beta bios dat op de bekende plekken te verkrijgen was.

Het schijnt aan te raden te zijn om in dit geval niet alleen je cmos te clearen maar ook de batterij eruit te halen en even tijdje (15-30 min? ) zonder batterij te laten staan om daarna pas je bios te flashen.

PC Specs

• unfor
Help!!!! schreef op donderdag 14 december 2017 @ 09:25:

Het schijnt aan te raden te zijn om in dit geval niet alleen je cmos te clearen maar ook de batterij eruit te halen en even tijdje (15-30 min? ) zonder batterij te laten staan om daarna pas je bios te flashen.
Volgens mij is dit een mythe. Een cmos clear jumper/knop is het zelfde als een batterij los halen, en als de stroom eenmaal verbroken is dan is de data ook direct vergeten.
unfor schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:53:
[...]

Volgens mij is dit een mythe. Een cmos clear jumper/knop is het zelfde als een batterij los halen, en als de stroom eenmaal verbroken is dan is de data ook direct vergeten.
Als ik me niet vergis beveelt Elmor van Asus mobo R&D dit wel aan. Het schijnt blijkbaar wel degelijk mogelijk te zijn dat er bepaalde instellingen nog achter de schermen vastgehouden worden als je alleen op clear cmos vertrouwt. Wellicht doordat bepaalde capacitors nog tijdje stroom vasthouden. Maar goed ik ben geen technicus.

Sowieso heb je 100% zekerheid dat er geen stroom meer loopt of vastgehouden wordt als je de stroombron zelf een tijdje weghaalt. Bij de clear cmos button is die zekerheid minder groot.

Zelf doe ik het nooit behalve een enkele keer om problemen uit te sluiten of als er een meer ingrijpende bios update is zoals bij het net gereleasde Asus Hero bios. Als ik het doe haal ik ook de psu stekker er uit en drain het mobo door aan en uit knop ingedrukt te houden.

Miscchien overbodig maar zo heb ik voor mijn gevoel meer zekerheid.

[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 14-12-2017 13:19 ]

PC Specs

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Help!!!! schreef op donderdag 14 december 2017 @ 09:25:
Wel eindelijk nieuw final bios voor Asus Hero.
https://www.asus.com/us/M...I-HERO/HelpDesk_Download/

Volgensmij zelfde als laatste beta bios dat op de bekende plekken te verkrijgen was.

CMOS Clearen dus naar defaults gaan lijkt mij inderdaad veilig, maar ook je batterij eruithalen?

Ik kan mij voorstellen dat als jij een onstabiele OC hebt dat je dan geen bios flash witl doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
^
Het gaat er om dat er ondanks cmos clearen / op defaults zetten (wat ik zelf altijd doe omdat ik het niet heel verstandig vind een bios update te doen op een overclocked systeem hoe stabiel ook) er blijkbaar toch bepaalde waarden opgeslagen kunnen blijven die na het flashen voor erratic behaviour kunnen zorgen. Vraag mij ook niet hoe dit zit want ik ben geen technicus / bios engineer etc.

Als je de stroombron zelf een tijdje weghaalt heb je de meeste zekerheid dat dit niet gebeurt. Als Elmor het zelf aanraad tja, wie ben ik om dan te zeggen dat het zeker niet nodig is…

Dit is overigens geen pleidooi om iedereen elke keer zijn batterij eruit te laten halen. Maar als je meer zekerheid wilt, rare issues hebt en/of een major bios update gaat doen dan is dit een maatregel die je kunt nemen.

Bij het nieuwe Hero 3008 bios is er een hoop veranderd, en als je al veel beta biossen geflashed hebt is het misschien geen gek idee om met schone lei te beginnen. Dit is één van de weinige keren dat ik het zelf ook ga doen. :P

PC Specs

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Help!!!! schreef op donderdag 14 december 2017 @ 16:51:

Bij het nieuwe Hero 3008 bios is er een hoop veranderd, en als je al veel beta biossen geflashed hebt is het misschien geen gek idee om met schone lei te beginnen. Dit is één van de weinige keren dat ik het zelf ook ga doen. :P
Zoals?

Ik ben wel benieuwd gezien de uitgebreide changelog van Asus en het feit dat ik geen beta's flash (niet nodig de stabiele biossen hebben al genoeg gekke issue's :+ ).

Gabriël AM5

Verwijderd

Help!!!! schreef op donderdag 14 december 2017 @ 13:17:
[...]

Als ik me niet vergis beveelt Elmor van Asus mobo R&D dit wel aan. Het schijnt blijkbaar wel degelijk mogelijk te zijn dat er bepaalde instellingen nog achter de schermen vastgehouden worden als je alleen op clear cmos vertrouwt. Wellicht doordat bepaalde capacitors nog tijdje stroom vasthouden. Maar goed ik ben geen technicus.
De kans is groot dat het met condensators te maken heeft als wordt aanbevolen om de stroom er zo lang vanaf te houden. :)
sapphire schreef op donderdag 14 december 2017 @ 19:06:
[...]

Zoals?

Ik ben wel benieuwd gezien de uitgebreide changelog van Asus en het feit dat ik geen beta's flash (niet nodig de stabiele biossen hebben al genoeg gekke issue's :+ ).
Voorzover ik weet zit in ieder geval dit er in:
  • AGESA 1.0.7.1
  • temperature offset fixed after S3 resume
  • GPU Post function fixed
  • 0d with some GPUs fixed
  • Cold boot issue fixed
Waarbij m.n. AMD (Agesa 1071) bepaalde onderdelen van het bios, vooral onder de hood, flink gereworked zou hebben.

Als het goed is kun je als je deze geflashed hebt ook niet via Easyflash terug naar een ouder bios maar moet je dat doen via USB flashback.
Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 20:03:
[...]

De kans is groot dat het met condensators te maken heeft als wordt aanbevolen om de stroom er zo lang vanaf te houden. :)
Inderdaad, ik verwees in eerdere post ook naar capacitors.

[ Voor 17% gewijzigd door Help!!!! op 14-12-2017 23:23 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bevestigde het.
Condensators en spoelen zijn de componenten die 'energie' vasthouden, een condensator slaat die op in een elektrisch veld, een spoel in een magnetisch veld. Dat is de reden dat het zeer sterk wordt afgeraden om PSU's open te maken tenzij je verdomd goed weet wat je doet. Ik blijf ervan af.
Ook opletten met condensators en spoelen op moederborden en grafische kaarten etc., voor wie het niet weet. Niet aan komen, ook als het al een kwartier lang uit heeft gestaan. Je zou de eerste niet zijn die een flinke shock krijgt. :)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2017 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Die van een moederbord zijn dusdanig klein dat die schok wel mee zal vallen ;)

Daarnaast zijn die wel te drainen door de PSU uit te zetten/stekker er uit en systeem aan te zetten. Verbaas me er toch altijd weer over hoeveel 'leven' er dan nog in zit qua boot.

PSU these other hand :X
Wel eens een flinke pestklap van gehad ook nadat dat ding een dag zonder stroom stond, die caps zijn dan ook een flink slagje groter :+

@Help!!!! Bedankt voor de aanvulling, kijk even de kat uit de boom voor ik hem flash :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sapphire schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 06:34:
Daarnaast zijn die wel te drainen door de PSU uit te zetten/stekker er uit en systeem aan te zetten.
Uiteraard maar de meeste mensen weten niet eens wat een condensator is, laat staan dat ze dit weten.
Je hoeft niet bang te zijn om een grafische kaart uit je kast te trekken maar het is een goed ad vies om de condensators en spoelen (als je bij die contacten kan) te mijden.
PSU these other hand :X
Wel eens een flinke pestklap van gehad ook nadat dat ding een dag zonder stroom stond, die caps zijn dan ook een flink slagje groter :+
Inderdaad. Het punt hierbij is dat condensators zijn ontworpen met de intentie zo traag mogelijk te ontladen (indien de stroomkring niet gesloten is met een geschikte frequentie van de stroom), hoe groter ze zijn (ceteris paribus) hoe trager ze relatief ontladen.
Ik heb zelf ook eens een shock gehad, pretty much direct uit het stopcontact (via een stuk zeer goed geleidend metaal van een slecht ontworpen toestel). Op mijn vingertop.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2017 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 17:33
Ik zit al de reacties even door te lezen over de CMOS/Batterij, maar ik snap alleen even niet wanneer je dit het beste kunt doen onder welke omstandigheden!
Ik update zelf via ASUS haar tool in de BIOS. Bestand ophalen en selecteren via de BIOS en klaar is kees. Het is al 2/3x goed gegaan. Waarvoor is die manier goed dan?

[ Voor 5% gewijzigd door Mosin op 16-12-2017 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snol
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Snol

Swim with me and get wet !

Kan iemand me een betaalbare 8gig Ram kit adviseren voor een Asus Prime B350M-A in combinatie met een Ryzen 1600, de snelheid is niet het belangrijkst maar wel de compatibiliteit ?

Zie door de Ram bomen het bos niet meer en de set die ik gekocht hebt staat op de Qvl, maar daarvan boot het systeem maar op 1 vd sticks en met geen mogelijkheid op de ander of een combinatie van beide, dit zou niet perse aan een defect op de Ram kit liggen. Ben navraag aan het doen bij de fabrikanten van beiden.

*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Betaalbaar is geen enkele set nu :( :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:06
Snol schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 11:56:
Kan iemand me een betaalbare 8gig Ram kit adviseren voor een Asus Prime B350M-A in combinatie met een Ryzen 1600, de snelheid is niet het belangrijkst maar wel de compatibiliteit ?

Zie door de Ram bomen het bos niet meer en de set die ik gekocht hebt staat op de Qvl, maar daarvan boot het systeem maar op 1 vd sticks en met geen mogelijkheid op de ander of een combinatie van beide, dit zou niet perse aan een defect op de Ram kit liggen. Ben navraag aan het doen bij de fabrikanten van beiden.
Corsair CMK8GX4M2A2400C16 draait bij mij zonder problemen op 2666MHZ.

Misschien heb je je ram niet goed genoeg aangedrukt waardoor de pc niet in dual Channel start. Had dat probleem ook.

Het geheugen moet ook om en om worden geplaatst, dus lees de handleiding goed anders krijg je ook problemen met het geheugen. Bij AM3 moederboarden was dat gewoon naast elkaar te plaatsen, dus een vergissing is gauw gemaakt.

Update de bios naar de laatste versie.
Pagina: 1 ... 43 ... 66 Laatste