Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
quote:
Aquila schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 09:42:
Ik zit al de reacties even door te lezen over de CMOS/Batterij, maar ik snap alleen even niet wanneer je dit het beste kunt doen onder welke omstandigheden!
Ik update zelf via ASUS haar tool in de BIOS. Bestand ophalen en selecteren via de BIOS en klaar is kees. Het is al 2/3x goed gegaan. Waarvoor is die manier goed dan?
Updaten via Asus Easyflash tool in BIOS is m.i. in vrijwel alle gevallen prima.

Waarvoor Flashback via USB poort aan achterkant goed is wordt toch beschreven hierboven :?
Het schijnt in ieder geval de meest grondige manier te zijn.

Te gebruiken dus bij problemen en als je de meest grondige rewrite van je bios wilt.

Help!!!! wijzigde deze reactie 17-12-2017 13:50 (6%)

PC Specs
Why BF4 is broken & current state gaming industry

quote:
Bintzak schreef op zondag 17 december 2017 @ 05:04:
[...]

Corsair CMK8GX4M2A2400C16 draait bij mij zonder problemen op 2666MHZ.
Ik hoorde laatst dat bij ASRock Corsair Vengeance nog steeds erg problematisch is (in het algemeen hebben ze dat wel goed geregeld maar niet voor dat model). Dus altijd nog kijken naar de compatibiliteitlijstjes van de moederbordbedrijven. Niet elk moederbordbedrijf hanteert dezelfde prioriteit bij welke latjes ze eerst afgaan voor het testen en optimaliseren. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom mensen latjes kopen zonder eerst op die lijstjes op te zoeken, als je ze nog hebt liggen dan is het een ander verhaal.
quote:
Niet in vergelijking met wat het hoort te kosten. 8)7
Zelfs die Corsair Vengeance 3000 (Hynix-die, inferieur t.o.v. die van Samsung, niet enkel voor het AMD-platform, Samsung maakt gewoon beter RAM-geheugen volgens tal van deskundige mensen) kost §195, de CV3200 kost §219.
Toevallig weet ik wat deze latjes kostten in maart toen Ryzen uitkwam aangezien ik de prijzen in de gaten hield: §130.
Toen der tijd bood iemand die hier regelmatig reageert aan om betere latjes (Samsung en minstens 3200) te verkopen voor §170, ik slikte bij het zien van die prijs. Little did I know. Ik dacht dat het met een prijsstijging van ongeveer §80 naar §130 in 1,5 jaar tijd niet veel erger meer kon worden. Boy, zat ik ernaast.

Samsung verwacht dat in S2 van 2018 de prijzen gaan dalen, Samsung gaat zelf de capaciteit uitbreiden en de verwachting is dat Hynix en Micron zullen volgen maar het duurt helaas even voordat dat vruchten gaat afwerpen. Ik wacht zelf mede daarom maar tot begin 2019, rond die tijd zouden zowel Navi als Zen2 moeten zijn uitgekomen, het lijkt erop dat die twee ongeveer tegelijkertijd uitkomen, komt dat even mooi uit. Nu maar hopen dat die mining-zeepbel is geklapt voor die tijd. Ik kan die §50-100 meer betalen maar ik voel er weinig voor om in de open haard te smijten.

CHBF wijzigde deze reactie 17-12-2017 14:57 (82%)

Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:11

sapphire

Die-hard pruts0r

@CHBF Toen ik 2 maanden geleden een setje van 2x16GB 3200Mhz geheugen kocht verklaarde ook iedereen me voor gek dat ik er §300 voor betaalde. Afgelopen week koste dezelfde set §480 en een jaar ervoor een vergelijkbare set onder de §200 :+

C'est la vie, mijn 4x4GB 1600Mhz set van de vorige PC (5~6 jaar geleden verklaarde men me ook voor gek dat ik perse 16GB wilde) betaalde ik toen ca §80 voor en daarna stegen ook die prijzen al :+

Ik was het wachten zat tot de geheugen prijzen gingen dalen, idem met videokaarten/minning bubble. Je blijft wachten in tech land, + dat het of investeren was in iets of geld direct naar de belastingdienst brengen in mijn geval. Dan maar iets meer uitgeven aan een aantal onderdelen.....

GabriŽl Ryzen

• Phuncz
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik ga toch upgraden naar 32GB zodra de prijzen terug zakken naar 40-50§ per 8GB. De reden dat ik nu 2x 8GB heb is omdat de prijzen toen ook al hoog waren. Maar ik zal geduldig wachten, in de zomer hoop ik dat de prijzen richting die kant zijn uitgegaan.

• martin163
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 30-12-2017
Vraagje : Ik heb een msi x370 gaming plus met de laatste bios
een ryzen 1600 en corsair cmk16gx4m2b3200c16
via xmp profile 2 zou die op 3200mhz moeten draaien.
Helaas blijft het op 2133mhz na 5x reboot.
Ook op handmatig na bv een 2933 en lager geen resultaat
Iemand een tip ...... Geheugen in dimmb2 en a2 gedaan .

• lays526
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 18-08 14:12
quote:
martin163 schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:51:
zoek eens op cmk16gx4m2b3200c16 samsung b-die
dan zie je dat het waarschijnlijk hynix geheugen is, samsung b-die geheugen draaid probleemloos op de geadverteerde snelheid, en meestal nog een stuk sneller.

• martin163
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 30-12-2017
Corsair Vengeance LPX 16GB VERSION 5.39 [16-18-18-36 @ 1.35v] CMK16GX4M2B3200C16 8Gb Samsung B-Die Single
zal wel eerst mijn ryzen 1600 oc naar 3,8ghz en dan ddr4 oc

bedankt in iedergeval
quote:
martin163 schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:51:
Staat dit geheugen op QVL-lijst voor dit moederbord voor deze snelheid? Je kan dit bij MSI opzoeken en je zou dat altijd moeten opzoeken voordat je RAM-geheugen koopt, zeker bij een nieuw platform.
MSI lijkt zwakker te zijn met RAM-compatibiliteit dan Asus, ASRock en Gigabyte, het kan nog even duren voordat dit goed gaat draaien. Bij de andere drie zou je waarschijnlijk met hetzelfde geheugen minstens ongeveer 3000 MT/s (net eronder) halen zonder de timings aan te passen. De code die AMD geeft aan de moederbordfabrikanten is inmiddels aardig in orde, het is aan de moederbordfabrikanten om van elk model de latjes te testen en in functie hiervan hun code aan te passen.

Voor de grafische kaarten van AMD doet MSI het ook relatief zwak in vergelijking met Asus en Gigabyte (hun 480-kaart en 580-kaart leverden hogere temperaturen en veel meer lawaai op bij dezelfde test voor een hogere prijs dan bij Asus, Gigabyte, Sapphire en XFX, voor Vega heb ik nog geen model van hen gezien, wel bij Asus en Sapphire). Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat voor MSI AMD het tweederangsplatform is, of erger, dat het een soort van Razer/Beats/Apple is geworden (all show and no go, een hoop marketing maar niet de kwaliteit die bij de prijs hoort), maar dat is slechts mijn subjectieve indruk, dat MSI zwakker is met RAM voor AM4 is wel objectief vast te stellen, vanaf het begin klagen veel mensen erover, ook de mensne die professioneel die hardware reviewen. Ik mijd voorlopig MSI voor AMD totdat ik bij zowel de moederborden als de grafische kaarten een paar goede nieuwe producten heb geziean met een goede prijs/performance.

Wat kan jij doen? De timings aanpassen. Je kan beter een hogere latency hebben dan trager RAM-geheugen voor Ryzen, zolang je niet doorslaat naar het extreme (ga rustig op 20-30 cycli zitten maar 40-50 is waarschijnlijk te veel om het de moeite waard te maken). Je kan gemakkelijk zelf uitzoeken hoe je dat doet maar aangezien jij dit RAM-geheugen gebruikt kan jij met een beetje zoeken op het internet vast wel vinden met welke waardes andere mensen voor hetzelfde moederbord succes hadden. Elk RAM-latje is anders (afhankelijk van waar het op de plaat lag tijdens het 'bakken' en zo) dus je gaat sowieso zelf moeten experimenteren en stabiliteitstests moeten gebruiken om te achterhalen of dat het stabiel genoeg is. Het is niet moeilijk maar het kost wel aardig wat tijd.
Het klopt dat jij met Samsung-B die meer succes zou hebben. Het zou fijn zijn als Tweakers eens zou toevoegen bij "intern geheugen" van welke fabrikant de die komt, dat is nogal belangrijk om te weten voor Ryzen.

CHBF wijzigde deze reactie 19-12-2017 14:46 (24%)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik vraag me toch af hoe spannend dat QLV gebeuren nou werkelijk is. Ik heb afgelopen 20 jaar werkelijk nog nooit op een QLV lijst gekeken en behalve zoals nu met Rozen hoogstens de snelheden een keer niet gehaald.

Kan me niet voorstellen dat je enorme problemen krijgt als je ander geheugen gebruikt :?

GabriŽl Ryzen

Wat is spannend :?

Het is geheugen dat in principe meteen zou moeten werken met je mobo. Zeker in het begin bij Ryzen was dat ťťn van de weinige zaken waar je enig houvast aan kon ontlenen.

Maar ook in het verleden heb ik wel gemerkt dat het wel degelijk iets kan zeggen.

Kocht ik A merk geheugen voor een redelijk high end asus intel mobo wat niet op QVL stond. Fabriek af werkte dit mobo dus niet met dat geheugen. Pas een latere bios versie ondersteunde mijn geheugen wel. Maar ja hoe flash je je bios naar die versie als je geheugen niet werkt. :P

PC Specs

quote:
sapphire schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 19:29:
Ik vraag me toch af hoe spannend dat QLV gebeuren nou werkelijk is. Ik heb afgelopen 20 jaar werkelijk nog nooit op een QLV lijst gekeken en behalve zoals nu met Rozen hoogstens de snelheden een keer niet gehaald.

Kan me niet voorstellen dat je enorme problemen krijgt als je ander geheugen gebruikt :?
Het maakt verschil of dat je de zoveelste Core-versie hebt of een nieuw platform. Bij de overgang naar Core ging er ook wel het een en ander mis met RAM-compatibiliteit. Ik vraag me af in welke mate vroeger net zo sterk de grenzen werden opgezocht als nu met het overklokken van RAM. Het geeft gewoon meer zekerheid bij zo'n nieuw platform als dat geheugen is getest en ervoor is getweakt.

CHBF wijzigde deze reactie 19-12-2017 22:24 (15%)

• foppe-jan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13-08 21:18
Destijds deden ze nog nauwelijks aan binning van geheugen, dus ik betwijfel dat er al echt 'verwachtingen' waren.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
foppe-jan schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 23:10:
Destijds deden ze nog nauwelijks aan binning van geheugen, dus ik betwijfel dat er al echt 'verwachtingen' waren.
Destijds? Alsin SDram ofzo want bij DDR1 werd er iig al aan speed en laency binning gedaan weet ik nog.
quote:
CHBF schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:23:
[...]

Het maakt verschil of dat je de zoveelste Core-versie hebt of een nieuw platform. Bij de overgang naar Core ging er ook wel het een en ander mis met RAM-compatibiliteit. Ik vraag me af in welke mate vroeger net zo sterk de grenzen werden opgezocht als nu met het overklokken van RAM. Het geeft gewoon meer zekerheid bij zo'n nieuw platform als dat geheugen is getest en ervoor is getweakt.
Snap ik, al was ik ťťn van de eerste met een AXP en vrij vroeg met A64 en heb nooit problemen met geheugen ervaren. Denk wel dat geheugen en IMC's veel complexer geworden zijn afgelopen jaren maar de grenzen werden vroeger ook vrij extreem opgezocht hoor ;)
quote:
Help!!!! schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 20:47:
Wat is spannend :?

Het is geheugen dat in principe meteen zou moeten werken met je mobo. Zeker in het begin bij Ryzen was dat ťťn van de weinige zaken waar je enig houvast aan kon ontlenen.

Maar ook in het verleden heb ik wel gemerkt dat het wel degelijk iets kan zeggen.

Kocht ik A merk geheugen voor een redelijk high end asus intel mobo wat niet op QVL stond. Fabriek af werkte dit mobo dus niet met dat geheugen. Pas een latere bios versie ondersteunde mijn geheugen wel. Maar ja hoe flash je je bios naar die versie als je geheugen niet werkt. :P
Nouja spannend aslin als er hier een topic geopend word vaak al snel word geroepen/verwezen naar de QLV lijst van de mobo fabrikant. Of problemen zoals @Help!!!! net beschreef van niet werkend geheugen. Lijkt me gewoon erg vreemd dat als een chipset/IMC bakker zich aan de JEDEC specificaties houden en een geheugenfabrikant ook dat het dan gewoon *niet* werkt. Defecten daar gelaten. Dat je een bepaalde OC snelheid niet haalt snap ik ook maar als iedereen zich gewoon aan de specs houd zou en QLV lijst hoogstens relevant zijn voor OC snelheden?

sapphire wijzigde deze reactie 20-12-2017 08:06 (88%)

GabriŽl Ryzen

• foppe-jan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13-08 21:18
@sapphire vzv me bijstaat bestaat EPP (voorloper XMP) pas sinds ddr2. Daarvoor zal het ongetwijfeld mogelijk zijn geweest e.e.a. handmatig in te voeren, maar ik betwijfel dat meer dan 5% van de kopers daar iets mee deed. (En daarmee dat er serieuze vraag was naar binned geheugen.)

foppe-jan wijzigde deze reactie 20-12-2017 08:19 (12%)

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 18-08 14:57
nou ik weet nog goed met de amd 2500+ toen keek men al naar ram latency er sas een bepaald geheugen dat kon 2-2-2 op 200mhz die was heel populair.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Vlizzjeffrey Winbond BH-5 chips :)

@foppe-jan binnen heeft toch weinig te maken met XMP/EPP. Meer met tijdens je productieproces testen welke chips snelheid X halen en welke niet. Hierdoor onderscheid maken welke je als snelle en welke als mindere kan verkopen/gebruiken.

Dat werd bv met die Windhond chips bij DDR1 al gedaan, sommige deden 200mhz 2-2-2 sommige 2-3-2 en sommige ook gewoon 215mhz (PC3500).

GabriŽl Ryzen

• red_arrow
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18-08 08:05
Iemand enig idee waarom mijn SSD zo nu en dan verdwenen is in het bios tijdens het opstarten?
Kom dan standaard in het bios scherm terecht.
Soms komt het dagen niet voor, soms 2x p/dag.
Systeem is verder super stabiel.
Processor loopt op 3700 MHz
geheugen op 3200
Het gaat om de Crucial MX100 256GB

Alle andere sata apparaten losgekoppeld, andere sata poort geprobeerd, niets maakt verschil.
Laatste BIOS en laatste firmware van de SSD geinstalleerd.

AMD Ryzen 5 1600X
Noctua NH-L9x65 SE-AM4
MSI X370 Gaming Plus
Corsair Vengeance LPX - DDR4
CMK16GX4M2B3200C16
16 GB: 2 x 8 GB - DIMM 288-PIN - 3200 MHz / PC4-25600 - CL16 - 1.35 V
3200 MHz
Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G
Cooler Master GM G750M

Drive0: WDC WD10EZRX-00A8LB0
Drive1: Crucial_CT256MX100SSD1
Drive2 WDC WD30EZRZ-00Z5HB0
Drive3 WDC WD30EZRX-00DC0B0
Drive4 DVD rom

Windows 10 pro

red_arrow wijzigde deze reactie 21-12-2017 12:02 (10%)

• Turismo
  • Laatst online: 18-08 12:33
Alweer een nieuwe versie uit voor de Asus x370 Prime-Pro

http://dlcdnet.asus.com/p...ME-X370-PRO-ASUS-3402.zip

Benieuwd of deze wel stabiel is, ik ben van 0902 naar 3401 gegaan, maar geheugen klapt nu de hele tijd in BSOD's op 2933/2800 en stond al op het punt gewoon weer naar 0902 te flashen, maar dat weigert die, downgraden mag blijkbaar niet..:/

Afijn hopen dat deze update stabiliteit brengt...release notes zijn summier "Improve system stability", maar wellicht lost het mijn specifieke probleem op.

Turismo wijzigde deze reactie 23-12-2017 20:18 (3%)

Werkbak††Lolking: Hakuma;

• ncornelisse
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:04
Weet iemand of MSI klaar is met bios updates? De laatste voor mijn B350 Gaming Carbon is van september.
Het draait allemaal stabiel, maar ben gewoon benieuwd.
Andere fabrikanten komen nog wel met updates.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

quote:
Turismo schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 20:18:
stond al op het punt gewoon weer naar 0902 te flashen, maar dat weigert die, downgraden mag blijkbaar niet..:/
Sowieso zat er in de 3401 update naar een grote versie-update van de AGESA update (Intel noem het zelf CPU microcode), de "firmware" van de CPU waar je met een vorige BIOS dus misschien een compatibiliteitsissue kan hebben. Oftewel hadden ze het boot-gedeelte van de BIOS tussentijds ook aangepast, dan worden BIOS downgrades ook vaak geweigerd. Eventueel kan je het ook nog proberen met de "FlashBack" optie, maar dat is meer een "last ditch effort" als een BIOS flash mislukt is.

• Turismo
quote:
Phuncz schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 22:12:
[...]

Sowieso zat er in de 3401 update naar een grote versie-update van de AGESA update (Intel noem het zelf CPU microcode), de "firmware" van de CPU waar je met een vorige BIOS dus misschien een compatibiliteitsissue kan hebben. Oftewel hadden ze het boot-gedeelte van de BIOS tussentijds ook aangepast, dan worden BIOS downgrades ook vaak geweigerd. Eventueel kan je het ook nog proberen met de "FlashBack" optie, maar dat is meer een "last ditch effort" als een BIOS flash mislukt is.
Thanks for the info, ben bekend met de AGESA microcode in veel opzichten veranderd er veel under de hood inderdaad. Heb al geaccepteerd dat downgraden niet de beste optie is, maar meer een last-ditch effort gaat worden voordat ik de boel brick.

Dat terzijde, het lijkt niet eens mogelijk met de X370 Prime pro https://www.bit-tech.net/...-prime-x370-pro-review/1/ "power and reset buttons, CMOS clear buttons, LEDS POST code displays and USB BIOS Flashback are all absent from the Prime X370-Pro"

Beetje jammer, maar het blijft een budget board met her en der wat profi features van de ROG series.

Tot zover lijkt 3402 trouwens wel stabiel, draaide nu 2 uur Valley zonder BSOD (3401 redde een uur nog niet eens), wel weer ander probleem, monitor lijkt niet uit sleep te komen ofzo lol, het is en blijft tweaken zo.

Dat was beetje de reden dat ik zoiets had om down te graden naar 0902, daar deed alles het eigenlijk gewoon prima, maar op een gedateerde bios blijven is ook zoiets.

Ook gewoon toeval dat ik die 3402 bios tegenkwam, was eigenlijk opzoek naar die foutcode waarom die geen oudere bios accepteerd.

Turismo wijzigde deze reactie 23-12-2017 22:35 (3%)

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

quote:
Turismo schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 22:30:
[...]
Dat terzijde, het lijkt niet eens mogelijk met de X370 Prime pro https://www.bit-tech.net/...-prime-x370-pro-review/1/ "power and reset buttons, CMOS clear buttons, LEDS POST code displays and USB BIOS Flashback are all absent from the Prime X370-Pro"
Hmm my bad, ik dacht dat deze het wel had. Dan hadden ze voor mij de RGB mogen houden en liever die feature gegeven.

Sowieso is het interessant om Reddit in de gaten te houden voor updates over dit moederbord: https://www.reddit.com/r/Amd/ --> search only on r/AMD --> Sort by New
Doorgaans vind je hier veel relevante gebruikersinfo over de firmware of toch zeker die van de Prime X370 Pro:
https://www.reddit.com/r/...me_x370pro_new_bios_3402/
https://www.reddit.com/r/...01_for_prime_x370pro_and/
Voor de Asus Hero is paar dagen geleden weer een nieuwe beta (3101) gereleased met wederom een nieuwe AGESA (van 1071 naar 1100) waar tot nu toe vrij positieve reacties over zijn:
http://www.overclock.net/...d/31700_100#post_26511070

"We've got a test BIOS on AGESA 1.1.0.0 if anyone wants to try it. It does not fix anything AFAIK, just updated to latest version. Might come with additional problems. Only flash it if you've got the time and interest."

Zelf ben ik recent van beta 9920 naar official 3008 gegaan en tot nu toe bevalt die goed.
Ga deze beta zelf niet flashen maar wacht op official.

PC Specs

• Turismo
quote:
Phuncz schreef op zondag 24 december 2017 @ 07:58:
[...]

Hmm my bad, ik dacht dat deze het wel had. Dan hadden ze voor mij de RGB mogen houden en liever die feature gegeven.

Sowieso is het interessant om Reddit in de gaten te houden voor updates over dit moederbord: https://www.reddit.com/r/Amd/ --> search only on r/AMD --> Sort by New
Doorgaans vind je hier veel relevante gebruikersinfo over de firmware of toch zeker die van de Prime X370 Pro:
https://www.reddit.com/r/...me_x370pro_new_bios_3402/
https://www.reddit.com/r/...01_for_prime_x370pro_and/
Same here, die RGB is wel zo het meest onnuttige, kan er gewoon niet aan ontkomen videokaart, geheugen en moederbord van mij hebben het en heb het er niet expliciet op uitgekozen, heb ik nog gesloten case ook maar door het ventilatie raster kan je het nog steeds zien, lijkt wel een kerstboom :/

Tnx voor de links, ga ik eens doorheen spitten, kijken of er zelfde ervaringen zijn of tips.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
Turismo schreef op zondag 24 december 2017 @ 12:30:
[...]

Same here, die RGB is wel zo het meest onnuttige, kan er gewoon niet aan ontkomen videokaart, geheugen en moederbord van mij hebben het en heb het er niet expliciet op uitgekozen, heb ik nog gesloten case ook maar door het ventilatie raster kan je het nog steeds zien, lijkt wel een kerstboom :/

Tnx voor de links, ga ik eens doorheen spitten, kijken of er zelfde ervaringen zijn of tips.
Zet je het uit..... :z
quote:
Help!!!! schreef op zondag 24 december 2017 @ 08:50:
Voor de Asus Hero is paar dagen geleden weer een nieuwe beta (3101) gereleased met wederom een nieuwe AGESA (van 1071 naar 1100) waar tot nu toe vrij positieve reacties over zijn:
http://www.overclock.net/...d/31700_100#post_26511070

"We've got a test BIOS on AGESA 1.1.0.0 if anyone wants to try it. It does not fix anything AFAIK, just updated to latest version. Might come with additional problems. Only flash it if you've got the time and interest."

Zelf ben ik recent van beta 9920 naar official 3008 gegaan en tot nu toe bevalt die goed.
Ga deze beta zelf niet flashen maar wacht op official.
Bevalt die 3008 goed ? Geen gekke dingen ?

sapphire wijzigde deze reactie 24-12-2017 13:30 (42%)

GabriŽl Ryzen

• Speedy-J
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 18-08 14:26

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik gebruik een Prime B350 Plus bordje en ben best tevreden maar ik wil toch liever iets steviger ,dus mijn oog viel op de Prime x370 Pro omdat het iets meer phases heb en meer connectiviteit.

Nu ben ik toch een beetje huiverig om hem te kopen omdat me maat er eindeloos problemen mee had wat betreft stabiliteit .
Mijn vraag is ook of dit is opgelost met de biosen die er nu zijn ?

Ryzen 1700@3.9GHz|Asus prime X370 Pro|16GB Kingston hyperX 2666@3066|2x R7 370 CF|Custom WC van EK|CM HAF 932|1000W CM silent pro|

quote:
sapphire schreef op zondag 24 december 2017 @ 13:29:
[...]

Zet je het uit..... :z

[...]

Bevalt die 3008 goed ? Geen gekke dingen ?
Heb hem nu een week draaien en zelfde settings als 9920 weer ingevoerd. Verder weinig aandacht aan besteed en nog geen gekke dingen tegen gekomen.

Volgensmij is het een vrij solide basis als je dit mobo hebt.

PC Specs

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:41

Damic

Afwezig soms

@Speedy-J dan koop je een x370 bord van een ander merk ;)

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• unfor
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 01:16

unfor

delukz

quote:
Speedy-J schreef op zondag 24 december 2017 @ 15:49:
Ik gebruik een Prime B350 Plus bordje en ben best tevreden maar ik wil toch liever iets steviger ,dus mijn oog viel op de Prime x370 Pro omdat het iets meer phases heb en meer connectiviteit.

Nu ben ik toch een beetje huiverig om hem te kopen omdat me maat er eindeloos problemen mee had wat betreft stabiliteit .
Waar denk je momenteel precies een x370 voor nodig te hebben dan?
Phases is een non-issue zoals je wellicht zelf al gemerkt hebt door je 1700 @ 3.9 te laten lopen.
En connectiviteit? Wat mis je momenteel?

Als je toch echt wat anders wilt, B450/X470 zullen vast binnen een half jaar beschikbaar zijn.

Ik vind de combo B350/Ryzen zo mooi omdat je bakken met geld bespaart, maar als je dan weer meer uit gaat geven dan had je ook op een intel setup kunnen overstappen. ;)

unfor wijzigde deze reactie 24-12-2017 17:53 (9%)

Steam - BF1 - PUBG

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

quote:
Speedy-J schreef op zondag 24 december 2017 @ 15:49:
Waarschijnlijk is het systeem instabiel door de te hoge memory clocks, wat je niet zomaar op de RAM specs kan zetten en verder niets doen. Het Ryzen platform is wat kieskeuriger met RAM boven DDR4-2400 specs en het is basically de CPU onboard memory controller die niet zo stabiel met Hynix geheugen op hogere clocks. Best kijk je voor Samsung B-die geheugen dat je vaak herkent doordat het DDR4-3200 of hogere spec heeft met een CAS Latency van 14, maar niet 16 want dat is dan weer Hynix geheugen.

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

quote:
unfor schreef op zondag 24 december 2017 @ 17:51:
[...]

Waar denk je momenteel precies een x370 voor nodig te hebben dan?
Phases is een non-issue zoals je wellicht zelf al gemerkt hebt door je 1700 @ 3.9 te laten lopen.
En connectiviteit? Wat mis je momenteel?

Als je toch echt wat anders wilt, B450/X470 zullen vast binnen een half jaar beschikbaar zijn.

Ik vind de combo B350/Ryzen zo mooi omdat je bakken met geld bespaart, maar als je dan weer meer uit gaat geven dan had je ook op een intel setup kunnen overstappen. ;)
Ik draai CF met wat oudere kaartjes en merk dat het gewoon niet snel is zoals het hoort te zijn met die 2 kaarten. Dat komt omdat het 2e pci-e x16 slot op x4 draait en dat hakt in wat prestatie betreft.

Ook vind ik de onboard audio erg matig wat ik ook wel belangrijk vind ,maar goed wat wil je met een bordje van nog geen 100 euro.

Ik heb dit bord in maart gekocht omdat de x370 borden er gewoon nog niet waren.
Het bordje draait voor de rest super en wat je ook zegt ,het scheelt bakken met geld.

Ik zet het in de verkoop en leg een paar tientje bij voor het asus x370 bord..

Ryzen 1700@3.9GHz|Asus prime X370 Pro|16GB Kingston hyperX 2666@3066|2x R7 370 CF|Custom WC van EK|CM HAF 932|1000W CM silent pro|

• Turismo
quote:
Speedy-J schreef op zondag 24 december 2017 @ 19:06:
[...]

Ik draai CF met wat oudere kaartjes en merk dat het gewoon niet snel is zoals het hoort te zijn met die 2 kaarten. Dat komt omdat het 2e pci-e x16 slot op x4 draait en dat hakt in wat prestatie betreft.

Ook vind ik de onboard audio erg matig wat ik ook wel belangrijk vind ,maar goed wat wil je met een bordje van nog geen 100 euro.

Ik heb dit bord in maart gekocht omdat de x370 borden er gewoon nog niet waren.
Het bordje draait voor de rest super en wat je ook zegt ,het scheelt bakken met geld.

Ik zet het in de verkoop en leg een paar tientje bij voor het asus x370 bord..
Het blijft uiteraard een coinflip met al die mogelijke combinaties en settings, dat je maat problemen heeft is natuurlijk maar 1 situatie die ook op andere merken toepasbaar is.
Ik heb mijn Prime x370 Pro sinds begin Augustus (met opzet gewacht, toen waren de meeste kinderziektes er wel uit), meteen bios geupdate en geen problemen en heeft altijd stabiel gedraaid (op die bios).

Het blijft een beetje oppassen met bios updates zoals ik recent heb gemerkt, Asus is nogal gehaast heb ik af en toe het idee met het uitbrengen, beta biossen vermijd ik gezien je nog wel eens leest dat iemand zijn board heeft gebricked.

Laatste 2 officiele biossen kwamen in deze maand uit vrij kort na elkaar, en nu loopt het weer stabiel (met ge-overclockde settings). Ik snap ook wel dat Asus onmogelijk alle scenario's met alle type geheugen kan testen, dus het is wel een goed teken dat ze snel genoeg updates uitbrengen.

Ik heb het trouwens om dezelfde redenen gekocht, betere power phasing en betere audiochip met optical out (wat niet veel boardjes hebben in bepaald prijs segment)

• unfor

unfor

delukz

Denk eerlijk gezegd niet dat het verschil tussen de oude en nieuwe Realtek audio chip nu echt merkbaar is, tenzij je een audiofiel bent. (Die gebruiken geen on-board audio overigens)

En het draaien van 2 low-end GPU in crossfire is al helemaal verre van optimaal, snel verkopen en 1 sterke GPU er voor terug halen.
Dat is IMO een investering waar je echt wat aan hebt.

Ik betwijfel sterk of een 370 uberhaupt wel de volledige bandbreedte van PCI-e 3.0 4x kan benutten.

unfor wijzigde deze reactie 24-12-2017 19:42 (19%)

Steam - BF1 - PUBG

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

quote:
unfor schreef op zondag 24 december 2017 @ 19:31:

Ik betwijfel sterk of een 370 uberhaupt wel de volledige bandbreedte van PCI-e 3.0 4x kan benutten.
Bij een x370 bord heb ik dan x8+x8 wat wel duidelijk sneller is dan x16+x4 wat nu duidelijk een bottleneck is.
Wat de audio betreft is het verschil echt merkbaar ,vooral in games klinkt het gewoon wat zuiverder.

• unfor

unfor

delukz

quote:
Speedy-J schreef op zondag 24 december 2017 @ 20:48:
[...]

Bij een x370 bord heb ik dan x8+x8 wat wel duidelijk sneller is dan x16+x4 wat nu duidelijk een bottleneck is.
Wat de audio betreft is het verschil echt merkbaar ,vooral in games klinkt het gewoon wat zuiverder.
Sure, 8x/8x is sneller, maar je hebt 2 370's.
Voor highend kaarten gaat 4x een bottleneck zijn, niet voor die lowend meuk. :)

Steam - BF1 - PUBG

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

quote:
unfor schreef op zondag 24 december 2017 @ 20:55:
[...]

Sure, 8x/8x is sneller, maar je hebt 2 370's.
Voor highend kaarten gaat 4x een bottleneck zijn, niet voor die lowend meuk. :)
Daar sta je nog bij te kijken hoeveel dat scheelt in benchmarks en games ,en maak me niet uit of ik nu ouwe meuk heb ,het draait gewoon niet optimaal nu met dit bord.

• unfor

unfor

delukz

https://www.techpowerup.c..._980_PCI-Express_Scaling/

Daar een kaart getest die 2.5x sneller is dan een 370 en flink meer bandbreedte gebruikt.
Zelf weten, niemand zal je tegen houden maar je weet zelf ook wel dat het een nutteloze upgrade zal zijn.

unfor wijzigde deze reactie 24-12-2017 22:06 (6%)

Steam - BF1 - PUBG

• Turismo
Als ik het zo bekijk herzie ik ook mijn mening beetje opgezocht wat voor type kaart dat is en blijkt architechtuur uit 2012 te zijn (origine Radeon HD 7850), is dat het investeren dan wel waard?

Je weet wat je nu hebt en het draait over het algemeen bovengemiddeld (op de videokaart dus na), dat zou ik niet zomaar loslaten.

Crossfire komt ook met zijn tekortkomingen helaas, je moet serieus overwegen of je hier wel verder mee wil gaan.

Ik ken er zat die blij waren toen Pascal indertijd (GTX 1080) uitkwam, en 980 SLI de deur uitdeden voornamelijk vanwege Microstutter liever geen gek*t en constant games configureren ipv goede single card performance.

Wellicht dat je hier niks van herkend dat kan, maar een andere optie die je nog kan overwegen is dat je een 2e hands GTX 970 of 980 op de kop tikt die zijn beiden beter dan Crossfire R7 370. Of het nog even uitzingt totdat Nvidia hun nieuwe reeks in Maart aankondigt (wat er op lijkt, er is al een Volta GPU/Titan V tenslotte) dan komen er genoeg 1080 2ehands in aanbod.

https://lanoc.org/review/...ossfire-testing?showall=1

Turismo wijzigde deze reactie 24-12-2017 22:47 (8%)

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:41

Damic

Afwezig soms

Een R9 390x is zelfs sneller en een RX580 is ongeveer 2% trager dan de R9 390X maar kost een "pak minder" http://gpu.userbenchmark....vs-AMD-R9-390X/3923vs3497

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Turismo
quote:
Damic schreef op zondag 24 december 2017 @ 23:37:
Een R9 390x is zelfs sneller en een RX580 is ongeveer 2% trager dan de R9 390X maar kost een "pak minder" http://gpu.userbenchmark....vs-AMD-R9-390X/3923vs3497
Zeker, die had ik nog in overweging, maar beiden kosten een pak meer dan die Asus x370 Prime moederboard die in overweging is. Al geeft het wel perspectief, zoals ik het zie blijft het een lapmiddel in dat opzicht gezien huidige setup, de winst blijft marginaal kwa kosten.

@Speedy-J ik zou overwegen om toch die 3 maanden uit te zingen naar een echte upgrade en tegen die tijd een 2e hands 1080/1070 te halen (is ook weer tijd om door te sparen). Heb je toch meer "bang for the bucks" en is een behoorlijke performance boost (die ook meer past bij het huidige systeem).

Turismo wijzigde deze reactie 25-12-2017 00:07 (4%)

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 03:00

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Geen idee of het bij andere moederborden van Asus ook zo is. Ik vond in de bios settings bij geheugen presets een aantal genaamd Stilts preset. Waarschijnlijk door een user gemaakt? Volgens mij zitten deze pas sinds de nieuwere bios erin.
In ieder geval, systeem draait nu eindelijk op CL14 3200 met 4 latjes van 8GB :D. Ergens het gevoel dat 3466 CL14 ook nog wel kan, of lagere timings. Gebruik de Stilt 3200 C14 safe preset voor samsung b die.

Moet zeggen dat ik positief verrast ben met die presets, bespaard mij een hoop getweak!

Met de nieuwste bios wordt mijn SOC voltage ook eindelijk goed uitgelezen; die stond eerder standaard op 1.1v en dan nog moest ik er een +0.1v bij doen.

Battle.net tag

@Sp3ci3s8472
The Stilt werkt (als het goed is) bij AMD. De settings werden positief ontvangen in het C6H overclock.net topic waar hij in het verleden veel postte en toen heeft Asus deze settings ergens deze zomer in de biossen overgenomen.

Ik gebruik de 3200cl14 Stilt save preset en draai deze al sinds juli met grote tevredenheid. Heb zelf overigens maar twee latjes.

Hij heeft ook mooi programma geschreven om alle Ryzen timings uit te lezen:
https://www.techpowerup.com/download/ryzen-timing-checker/
http://www.overclock.net/...-timing-checker-rtc/0_100

Ook goede tip is dit programma van een andere user (1usmus):
http://www.overclock.net/...r-overclocking-dram/0_100

Met volgen van zijn methode heb je goede kans om geheugen goed te laten draaien.

Help!!!! wijzigde deze reactie 25-12-2017 09:41 (38%)

PC Specs

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

quote:
Turismo schreef op maandag 25 december 2017 @ 00:06:
[...]

Zeker, die had ik nog in overweging, maar beiden kosten een pak meer dan die Asus x370 Prime moederboard die in overweging is. Al geeft het wel perspectief, zoals ik het zie blijft het een lapmiddel in dat opzicht gezien huidige setup, de winst blijft marginaal kwa kosten.

@Speedy-J ik zou overwegen om toch die 3 maanden uit te zingen naar een echte upgrade en tegen die tijd een 2e hands 1080/1070 te halen (is ook weer tijd om door te sparen). Heb je toch meer "bang for the bucks" en is een behoorlijke performance boost (die ook meer past bij het huidige systeem).
Ik zal het zeker gaan overwegen om nieuwe kaart/kaarten te halen ,wat gamen betreft heb ik nog geen klagen over mijn 2 kaartjes op 1080p.
Dus dat kan nog wachten en dan koop ik gelijk nieuw want 2e hands hou ik niet van.

Voor de rest heb ik niets anders dan lof over het ryzen platform ,het is goedkoop en zeer snel en daarom heb ik er ook 2 staan !

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

quote:
Help!!!! schreef op maandag 25 december 2017 @ 09:31:
@Sp3ci3s8472
The Stilt werkt (als het goed is) bij AMD. De settings werden positief ontvangen in het C6H overclock.net topic waar hij in het verleden veel postte en toen heeft Asus deze settings ergens deze zomer in de biossen overgenomen.

Ik gebruik de 3200cl14 Stilt save preset en draai deze al sinds juli met grote tevredenheid. Heb zelf overigens maar twee latjes.

Hij heeft ook mooi programma geschreven om alle Ryzen timings uit te lezen:
https://www.techpowerup.com/download/ryzen-timing-checker/
http://www.overclock.net/...-timing-checker-rtc/0_100

Ook goede tip is dit programma van een andere user (1usmus):
http://www.overclock.net/...r-overclocking-dram/0_100

Met volgen van zijn methode heb je goede kans om geheugen goed te laten draaien.
Ah dat verklaard het, ik gebruik ook inderdaad safe.
Die tool is ideaal als je het onderste uit de kan wil halen, ik ben nu blij met een snel stabiel systeem.

Battle.net tag

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik vind het jammer dat de Stilts presets die ik op mijn CH6 heb allemaal voor 2x8GB zijn (of iig single rank) :(

GabriŽl Ryzen

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Je kan ze gewoon proberen en kijken of het goed werkt, ik heb 4x 8GB single rank en dat gaat prima met de 2x preset. Even er van uitgaande dat jij 2x16GB dual rank hebt dan denk ik dat dat nog steeds oke moet gaan, dat zou minder belastend meoten zijn dan 4x 8GB.

Battle.net tag

• V3g3ta
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 00:44

V3g3ta

Fueled by Games!

Hoe werkt het tegenwoordig met Ryzen en geheugen? Stabieler en minder geklooi, als je de juiste reepjes erbij neemt? Ik wil binnen een week een nieuw systeem bouwen en twijfel tussen Ryzen (1700 of 1800x) of Intel 8600k/8700k.

PS4 Pro, PS3 SS, PS VIta Slim PSN: BSGathena

quote:
V3g3ta schreef op zondag 31 december 2017 @ 16:15:
Hoe werkt het tegenwoordig met Ryzen en geheugen? Stabieler en minder geklooi, als je de juiste reepjes erbij neemt? Ik wil binnen een week een nieuw systeem bouwen en twijfel tussen Ryzen (1700 of 1800x) of Intel 8600k/8700k.
Licht eraan welk setje je koopt. :)
De budgetsetjes met SK Hynix M-die chips gaan in de regel tot 3066MHz, soms 3200MHz als je een beetje geluk hebt met je chip en een goed moederbordje kiest. Dit zijn bijvoorbeeld Corsair Vengeance latjes. Duurdere setjes willen wel naar 3200. In het bijzonder setjes die als 3200/C14 worden verkocht. Dit zijn Samsung B-die chips, en die gaan nog wel naar de 3466MHz. Voor de latere is het alleen waarschijnlijn zinvoller om op 3200MHz te blijven, en timings strak te zetten. Ryzen vind zowel clockspeed als timings leuk.

Verder kom CES eraan. Als er een overduidelijk moment is waar AMD het over Ryzen 2 gaat hebben, dan is het wel daar. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• BonJonBovi
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21:24
Hebben mensen hier ervaring met het plaatsen van de Scythe mugen 5 pcgh edition op een Am4 atx-moederbord terwijl hij al in de kast zit? Als het even kan, laat ik het bordje in de kast zitten hiervoor

• ncornelisse
quote:
Michiel1231 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 11:25:
Hebben mensen hier ervaring met het plaatsen van de Scythe mugen 5 pcgh edition op een Am4 atx-moederbord terwijl hij al in de kast zit? Als het even kan, laat ik het bordje in de kast zitten hiervoor
Ik heb het moederbord eruit gehaald voor montage. Dat scheelt een hoop geklooi.

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 04:07
Verschilt per kast/koeler/moederbord, bij mij kan ik niet eens meer bij de fanheaders etc als de koeler al op het moederbord zit voordat ik deze in de kast plaats.
Sterker nog, 1 schroefje kon niet eens meer geplaatst worden. Denk dus goed na voordat je alles buiten te kast al opbouwt.
Ik vond het overigens ook makkelijker met het moederbord al in de behuizing, zit er meer massa aan vast.

Ik snap overigens niet wat voor probleem je ondervindt, het lijkt me de makkelijkste manier?

• ncornelisse
Je moet 4 blokjes plaatsen voor de bevestiging. Als je de originele schroefjes losmaakt komt de backplate los. Dan moet je als je alles laat zitten in de kast de backplate vasthouden en met 1 hand de nieuwe blokjes plaatsen en de schroeven vastdraaien.

• regmaster
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
quote:
V3g3ta schreef op zondag 31 december 2017 @ 16:15:
Je moet vooral geluk hebben in de zogenaamde Silicon lotterij. Het geheugen dat bijvoorbeeld bij mij met gemak op 3200Mhz draait kan op jouw bord, en processor, zomaar niet verder dan 2133 Mhz komen. Tref je een goede processor met een fatsoenlijk werkende imc dan krijg je waarschijnlijk zelfs Hynix ram nog hoog geklokt. Maar aangezien dat niet te voorspellen is moet je de gok maar nemen.
Maar als ik jou was dan zou ik sowieso nog even een paar weken wachten op de Ryzen refresh. Daar komt een nieuwe stepping uit met waarschijnlijk een aantal aanpassingen die de technische problemen van de huidige lijn verbeterd. Hopelijk zijn dan de geheugen perikelen zo goed als kan opgelost. Overigens heeft TR een nieuwere stepping dan de huidige Ryzen lijn maar ook daar zijn er geheugen problemen. Ik hoop dat AMD niet die stepping overneemt in Ryzen refresh want dan schieten we niet echt veel op.

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

quote:
regmaster schreef op maandag 1 januari 2018 @ 14:14:
[...]

Je moet vooral geluk hebben in de zogenaamde Silicon lotterij. Het geheugen dat bijvoorbeeld bij mij met gemak op 3200Mhz draait kan op jouw bord, en processor, zomaar niet verder dan 2133 Mhz komen. Tref je een goede processor met een fatsoenlijk werkende imc dan krijg je waarschijnlijk zelfs Hynix ram nog hoog geklokt. Maar aangezien dat niet te voorspellen is moet je de gok maar nemen.
Maar als ik jou was dan zou ik sowieso nog even een paar weken wachten op de Ryzen refresh. Daar komt een nieuwe stepping uit met waarschijnlijk een aantal aanpassingen die de technische problemen van de huidige lijn verbeterd. Hopelijk zijn dan de geheugen perikelen zo goed als kan opgelost. Overigens heeft TR een nieuwere stepping dan de huidige Ryzen lijn maar ook daar zijn er geheugen problemen. Ik hoop dat AMD niet die stepping overneemt in Ryzen refresh want dan schieten we niet echt veel op.
Zo blijf je wachten op iets wat misschien word op opgelost of iets verbeterd. Daarnaast komt de refresh waarschijnlijk pas eind Q1. Als ik nu alles bij elkaar optel en een Ryzen (R7 1700) met een Intel (8700k) vergelijk dan is het Intel systeem 75 tot 100 euro duurder uit, maar wel betrouwbaarder en niet afhankelijk van geluk op een goede chip en daarnaast sneller in de meeste situaties. Is het ondanks mijn voorkeur voor AMD niet gewoon verstandiger om voor Intel te gaan? Ik doe meestal 3 tot 4 jaar met een systeem, met hier en daar wat upgrades natuurlijk en daar leent die Intel zich wel voor, net zoals de Ryzen trouwens. En daarnaast zit ik al sinds de Ryzen launch te wachten totdat de boel zich verbetert en stabiel werd, maar het blijft op en neer gaan, van geheugen dat dan weer prima werkt en opeens weer niet en als je de Build problemen bekijkt in dit topic zie je alleen maar Ryzen systemen...

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Ik heb geen klachten over de stabiliteit van mijn systeem, terwijl ik ook bij de early adopters was. Mijn geheugen draait niet op de Corsair specs (ook al staat het op de QVL), maar wel op 2800 MT ipv 2933 MT. Daar ga je mij niet over horen klagen. Zoals meerdere mensen aangestipt hebben is Ryzen, vergeleken met wat Intel aan mankracht kan inzetten en hoe snel het op de markt gebracht is, best stabiel voor een nieuw product.

Die 100 § zou ik persoonlijk in m'n zak steken, over 3-4 jaar kan je een betere Zen-iteratie op de kop tikken als je wil, en een nieuwe Intel zal je waarschijnlijk ook een nieuw moederbord en nieuw geheugen kosten. Daar zou ik sowieso voor passen...

Selectief zijn op je geheugen (kijken naar combinatie moederbord / geheugen) is de boodschap, maar dat is het dan zowat ook imho.

Borromini wijzigde deze reactie 01-01-2018 20:51 (23%)

Got Leenucks? | Debian Stretch x86_64 | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

@V3g3ta
Lastige keus. Mijn 1600X @ 3900mhz en 3200MT draait al sinds begin zomer meer dan prima en voelt ook gewoon echt lekker aan in games. Maar heb wel vrij goed mobo (C6H) en G-skill B-die geheugen.

De Ryzen refresh zal denk ik begin volgende week tijdens CES aangekondigd worden. Persoonlijk vind ik het nooit een lekker gevoel om een platform te kopen wat over 2 a 3 maanden door een verbeterde variant vervangen wordt (voor waarschijnlijk ongeveer zelfde geld).

Ondanks dat ik je liever een AMD zie kopen en omdat je binnen een week iets in elkaar moet zetten, zou ik dan dus misschien toch naar Intel neigen alhoewel dat ook afhangt van de CPU die je in gedachten hebt.

Help!!!! wijzigde deze reactie 01-01-2018 21:29 (4%)

PC Specs

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

quote:
Help!!!! schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:28:
@V3g3ta
Lastige keus. Mijn 1600X @ 3900mhz en 3200MT draait al sinds begin zomer meer dan prima en voelt ook gewoon echt lekker aan in games. Maar heb wel vrij goed mobo (C6H) en G-skill B-die geheugen.
Maar ook als ik hetzelfde mobo koop, B-die geheugen en een 1700 of X variant, dan nog heb ik geen garantie dat het goed zal lopen en blijft lopen?

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Wat je eigenlijk vraagt is een overclock-garantie?

Ryzen loopt op stock gewoon prima bij de meeste mensen maar wat bijna iedereen vergeet is dat de meeste geheugen problemen overclock snelheden zijn voor de IMC.
Qua upgrade pad is AMD iig een stuk vriendelijker dan Intel aangezien ze AM4 tot 2020 ondersteunen.

GabriŽl Ryzen

• NINjak
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 02:28
Garantie heb je nergens op (ok, de hardware zelf wel) maar normaal gesproken moet een Ryzen systeem heel stabiel zijn en dus goed lopen.

Hier loopt mijn (hoofd) systeem (een 1700X) super stabiel op 4Ghz, alleen niet als mijn waterpomp weer eens wat (opstart) kuren heeft, en het geheugen draait op 2933 (Corsair LPX met Hynix geheugen) ;) Echter heeft dat waterkoeling gebeuren niks met het systeem zelf te maken dan alleen maar met de pomp in mijn custom waterloop. Al gebeurt het heel soms heb ik toch maar een nieuwe pomp besteld. :+

Mijn vriendin heeft een gelijk systeem en zij heeft nergens problemen mee (wel een "standaard overclock" op 3.8Ghz) en dus ook niet met haar waterkoeling/cq. pomp (ja ook, alleen zij wilde vooral een heel stil systeem) ;)

Ik (wij) heb ook een Ryzen systeem (een 1600X) voor VR (ook voor multimedia cq. Kodi) in de woonkamer staan en dat systeem is gewoon lucht gekoeld maar ook zeer stabiel. Als zou waterkoeling niet misstaan om het systeem nog stiller te krijgen.

EDIT: ik heb nog een paar Ryzen systemen voor vrienden samengesteld en gebouwd. Ook van hun heb ik tot nu toe totaal geen klachten gehoord 8)

NINjak wijzigde deze reactie 02-01-2018 00:13 (6%)

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

Nee, een overclock garantie zoek ik niet, eerder stabiliteit en niet iedere keer op een of ander vaag probleem uitkomen. Het systeem moet gewoon 24/7 kunnen draaien zonder gedoe. Een kleine overclock is leuk en als het het systeem een kleine boost geeft, perfect. En ik weet ook dat Ryzen een duidelijke grens heeft van max 4Ghz, waar eerder 3.8 of 3.9Ghz de regel is. En het belangrijkste is eigenlijk ook wel multicore, en daarmee threads ook. Intel heeft 6 cores, 6 threads en clocken erg hoog over, maar dat vind ik dan ook niet nodig. En dan moet je ook een delid niet vergeten en zoals hierboven al genoemd is het upgrade pad gunstiger bij AMD. Ik kijk nog vele reviews en zal een keuze moeten maken daarna, scheelt dat ik een 1070 FTW2 heb en op 1440p game en daarmee maakt de cpu eigenlijk geen verschil.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Qua stabiliteit is er gewoon geen probleem met AMD’s Ryzen. Als er een stabiliteitsprobleem is bij iemand is het ofwel een geheugenoverclock ofwel processoroverclock die het instabiel maakt. Ik ben vorig jaar bij launch overgestapt van een Intel Core i5-4670K naar AMD Ryzen 7 1800X en heb na het geheugen in te stellen op de fabrikant zijn aangeraden specs (DDR4-2933) nergens last van ook maar enige vorm van instabiliteit. De discussies die ik hier en elders lees zijn dan vaak met oorzaak dat men geheugen kocht en dit op deze clocksnelheid (vaak ver boven standaard spec) instelt en hier niet bij stilstaat.

Als ik dan moet kiezen tussen het merk dat al jaren aan de weg richting monopolie timmert of de underdog die zich in ťťn klap laat meten met voorgenoemde en zorgt voor de eerste gezonde concurrentie in jaren, dan weet ik het wel.

Phuncz wijzigde deze reactie 02-01-2018 07:18 (12%)

• regmaster
  • Niet online
quote:
V3g3ta schreef op maandag 1 januari 2018 @ 20:29:
[...]

Zo blijf je wachten op iets wat misschien word op opgelost of iets verbeterd. Daarnaast komt de refresh waarschijnlijk pas eind Q1. Als ik nu alles bij elkaar optel en een Ryzen (R7 1700) met een Intel (8700k) vergelijk dan is het Intel systeem 75 tot 100 euro duurder uit, maar wel betrouwbaarder en niet afhankelijk van geluk op een goede chip en daarnaast sneller in de meeste situaties. Is het ondanks mijn voorkeur voor AMD niet gewoon verstandiger om voor Intel te gaan? Ik doe meestal 3 tot 4 jaar met een systeem, met hier en daar wat upgrades natuurlijk en daar leent die Intel zich wel voor, net zoals de Ryzen trouwens. En daarnaast zit ik al sinds de Ryzen launch te wachten totdat de boel zich verbetert en stabiel werd, maar het blijft op en neer gaan, van geheugen dat dan weer prima werkt en opeens weer niet en als je de Build problemen bekijkt in dit topic zie je alleen maar Ryzen systemen...
Het is een beetje vloeken in de AMD kerk hier maar Intel biedt wel de meeste stabiliteit out of the box die je zoekt, zelfs bij een redelijk hoge overklok. AMD biedt dat ook wel in meer of mindere mate zolang je maar niet hoger dan de baseclock gaat met zowel de processor als het geheugen. Ga je overklokken dan ga je risico's lopen, ook wel bij Intel maar dan zit al vaak aan de max grenzen van de chip richting 5 Ghz. Bij AMD ben je dan heel erg afhankelijk van de kwaliteit van de cpu en hoe hoog je wilt gaan. De meeste Ryzens hebben een redelijk harde limiet op 4 Ghz, voor zover ze dat al halen. Ik gebruik zelf een AMD 1600x cpu met een MSI x370 Carbon bord en Gskill 3600 Mhz ram wat al een aantal weken stabiel op 4 Ghz (1.375 volt) @3200 Mhz ram loopt. Wat ik af en toe wel heb zijn cold boot problemen omdat het bord met een lagere spanning voor het geheugen wil opstarten, standaard is dat 1.2 volt terwijl B-die 3.5 volt nodig heeft. Daar hebben meer mensen last van maar of dat een specifiek probleem is bij AM4 borden durf ik niet te zeggen.
Wat Intel Coffee Lake betreft biedt volgens mij de i5 8600K de meeste waar voor je geld want Intel hyperthreading biedt voor veel gebruikers toch nauwelijks enige meerwaarde, dus een i7 is dan overkill qua prijs maar ook qua warmte ontwikkeling. Zo'n i5 gaat op z'n sloffen richting 5 Ghz zonder overdreven heet te worden. Het is maar net wat je ermee gaat doen, voor alleen gaming en multimedia zaken zou ik in jouw geval voor Intel gaan.
quote:
regmaster schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 07:21:
[...]

Het is een beetje vloeken in de AMD kerk hier maar Intel biedt wel de meeste stabiliteit out of the box die je zoekt, zelfs bij een redelijk hoge overklok.
Niemand hier zal tegenspreken dat het Intel-platform nog iets meer garandeert dat je RAM-latjes werken met een bepaalde klokfrequentie. Ryzen is nieuw, Core is 9 jaar oud, het zou gek zijn als de latjes al net zo goed getest zouden zijn voor Ryzen en de UEFI's al net zo volwassen zouden zijn. Hoewel er op dit vlak nog een voordeeltje is voor Intel is het weinig relevant. Zolang je niet zo dom bent om op goed geluk een paar latjes te kopen maar eventjes de QVL bekijkt en afgaat op de resultaten die andere mensen hebben met dat moederbord.
quote:
AMD biedt dat ook wel in meer of mindere mate zolang je maar niet hoger dan de baseclock gaat met zowel de processor als het geheugen.
Dat is niet waar! De baseclock is 2400 MT/s, het is uitzonderlijk dat je out of the box 2933 MT/s niet haalt als je gewoon eventjes de QVL bekijkt en op basis hiervan latjes uitkiest. Normaal gesproken lukt 3200 MT/s ook wel (weer met dezelfde voorwaarde, eventjes de QVL bekijken aangezien het platform nog jong is), dat is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering.

Wat betreft de CPU kunnen we kort zijn. De node die voor nu Ryzen wordt gebruikt is ontwikkeld door Samsung en hierbij was de CPU nooit het uitgangspunt. De node is ontwikkeld voor een laag vermogen tot redelijk hoge klokfrequenties. Als gevolg daarvan heeft Ryzen een zeer laag vermogen tot middelmatig hoge klokfrequenties maar begint de powerwall vanaf 3,5 GHz. met een tweede piek op 3,8 GHz
Met 3,8 GHz. zijn die CPU's al behoorlijk overklokt, 4,0 GHz is een zeer grote overklok en daarboven, wel, succes ermee. :)
Bij Intel ligt het vermogen bij lage en middelmatig hoge klokfrequenties veel hoger per kern (als je de octacores vergelijkt) maar bij Coffee Lake kan je tot net boven de 5 GHz. met een redelijke toename van het vermogen de klokfrequentie hoger krijgen, het vermogen neemt hierbij met ongeveer 50% toe voor een 25% hogere klokfrequentie als je van 4 naar 5 GHz gaat, aan ieder de keuze om te bepalen of dat hij dat ervoor over heeft. Kaby Lake klokt minder hoog dan Coffee Lake, vermoedelijk vooral omdat de TIM heel erg slecht is, de reden dat delidden meer effect heeft voor KL dan voor CL.
quote:
Phuncz schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 07:10:
Als ik dan moet kiezen tussen het merk dat al jaren aan de weg richting monopolie timmert of de underdog die zich in ťťn klap laat meten met voorgenoemde en zorgt voor de eerste gezonde concurrentie in jaren, dan weet ik het wel.
Maak van die jaren maar decennia. ;)
Inclusief smeergeld (hiervoor is Intel veroordeeld door de EU, boete van 1 miljard §, en eveneens op de vingers getikt in AziŽ en zelfs in de USA), Compaq afsnijden van de server-CPU's omdat ze ook systemen met AMD-CPU's begonnen te verkopen (hiermee gaf Intel een flinke schop richting hun faillissement) en nog wat meer fraais, zoals het rancuneus opkopen van een bedrijf waar een ander bedrijf afhankelijk van was omdat het laatste bedrijf Intel had aangeklaagd wegens patentschending en hierbij won.
Als je dit wild-west-gedrag van Intel wil begrijpen dan moet je een beetje in de geschiedenis duiken. Intel was vanaf het begin van het X86-tijdperk een monopolist, AMD mocht X86-CPU's maken van Intel omdat bedrijven die veel gewicht hadden (zoals IBM) van Intel eisten dat er een concurrent is, indien Intel wou dat X86 als standaard zou worden gekozen. X86 was en is immers slechts een van de vele CPU-architecturen, daarom konden de bedrijven zo'n eis stellen aan Intel. Ik denk dat je in dat licht bezien kan verklaren waarom Intel met nogal smerige middelen AMD dwarsboomde, zelfs al kostte het intel vele miljarden $ in enkele jaren tijd. Enkel Dell kreeg al miljarden $ aan smeergeld in een paar jaar tijd van Intel tijdens het Pentium4-tijdperk omdat Dell zich niet langer aan de boycott van AMD wilde houden.
Van de positieve kant, kartelvorming tussen Intel en AMD zie ik niet snel gebeuren. :)

Full disclosure (voor V3g3ta), ook ik geef AMD om die reden graag een kans en dat heeft alles met Intel en niets met AMD te maken (voor eender welk ander bedrijf wat X86-CPU's zou verkopen geldt hetzelfde maar helaas hebben we in die markt een duopolie). Dat neemt niet weg dat ik Zen als de interessantere optie zie. Nu een R5 1600X kopen, of straks de refresh, en die bij Zen2/Zen3 verkopen terwijl je een octacore van Zen2/Zen3 in de socket plaatst, dat kan best interessant zijn, lijkt mij.

CHBF wijzigde deze reactie 02-01-2018 08:58 (156%)

@V3g3ta
De refresh komt in februari, AMD heeft dit inmiddels bevestigd maar het was al maandenlang bekend.
MSI is overigens met afstand de slechtste keuze voor AM4-moederborden, juist zij hebben veel problemen gehad om het goed werkende te krijgen voor Ryzen. Het begon al met veel DOA's en moederborden die bricken, ze hadden vanaf het begin er erg veel moeite om de RAM goed werkende te krijgen. Dit is relevante context voor Regmaster zijn eigen ervaringen met de RAM, MSI is niet bepaald het visitekaartje voor Ryzen. Sowieso moet je per merk de QVL bekijken.
De overklok van de CPU en het hoger klokken van RAM versterken elkaar maar de RAM is het belangrijkste, zie dat je die op 3200 MT/s krijgt, desnoods flink ten koste van de timings.

Aangezien jij blijkbaar nog zoekende bent, voor de moederborden is Asus X370 Prime Pro erg populair. Dit moederbord wordt als geschikt gezien voor eender welke Zen2 en Zen3-CPU's eruit komen (lees: hoeveel vermogen ze maximaal gaan trekken). Dit moederbord heeft goede componenten voor overklokken. Als je van AS Rock (Tai Chi) of Gigabyte zo'n moederbord wil dan ben je ongeveer §200 kwijt, de X370 Prime Pro kost ongeveer §145, wat nog best redelijk is in vergelijking met een standaard B350-moederbordje. Aangezien jij aangeeft ook het upgradepad belangrijk te vinden - ik denk er zelf ook zo over - raad ik aan om geen minder moederbord dan dat (qua overklokbaarheid) te kiezen. Ik neem aan dat jij weet dat er in februari nieuwe Ryzen-CPU's uitkomen waarvoor een betere node wordt gebruikt. Het lijkt me handig om daar even op te wachten, houd er wel rekening mee dat die waarschijnlijk meer zal kosten dan de huidige Ryzen CPU's. AMD sprak over "minstens 10% verbeterde performance bij hetzelfde vermogen" , dat suggereert dat we in ieder geval 400 MHz extra mogen verwachten.

Tot slot verwijs ik nog even iedereen naar dit artikel. https://fuse.wikichip.org...7nm-process-cobalt-euv/2/
Het ziet er erg goed uit voor de volgende node van Zen die vanaf Zen2 (beschikbaar vanaf begin 2019) gebruikt gaat worden. Deze node is zonder enige twijfel competitief met de Intel 10 nm. node. We mogen een forse vooruitgang verwachten bij Zen2 en Zen3, zowel dankzij de node als dankzij verbeterde architectuur aangezien Ryzen slechts de eerste ronde is van een nieuwe architectuur. Dit worden geen stapjes van 10% performanceverschil, bij de refresh in februari ga je dat al krijgen.
quote:
Help!!!! schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:28:
Persoonlijk vind ik het nooit een lekker gevoel om een platform te kopen wat over 2 a 3 maanden door een verbeterde variant vervangen wordt (voor waarschijnlijk ongeveer zelfde geld).
Ik verwacht dat de prijzen van de refresh van de 1600, 1600X en 1700 net na de luanch ongeveer hetzelfde zullen zijn als net na de launch van Ryzen. Mogelijk gaan de prijzen van de Ryzen-CPU's nog iets verder omlaag. Zodoende heb je voldoende prijsverschil dat de oude voorraad wordt opgekocht terwijl de nieuwe generatie voor een competitieve prijs (Intel) kan worden verkocht.

De huidige prijzen.
1600 §196,45
1600X §225
1700 §294
1700X §317
1800X §350
Vooral de 1700X en de 1800X zijn dus flink afgeprijsd, de 1600-1700 nog nauwelijks, ik denk dan ook dat die prijzen nog wat omlaag gaan rond de launch van Ryzen2.

CHBF wijzigde deze reactie 02-01-2018 11:02 (43%)

• NINjak
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 02:28
quote:
CHBF schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 08:32:
@V3g3ta
[...]
Tot slot verwijs ik nog even iedereen naar dit artikel. https://fuse.wikichip.org...7nm-process-cobalt-euv/2/
Het ziet er erg goed uit voor de volgende node van Zen die vanaf Zen2 (beschikbaar vanaf begin 2019) gebruikt gaat worden. Deze node is zonder enige twijfel competitief met de Intel 10 nm. node. We mogen een forse vooruitgang verwachten bij Zen2 en Zen3, zowel dankzij de node als dankzij verbeterde architectuur aangezien Ryzen slechts de eerste ronde is van een nieuwe architectuur. Dit worden geen stapjes van 10% performanceverschil, bij de refresh in februari ga je dat al krijgen.
[...]
Ik verwacht dat de prijzen van de refresh van de 1600, 1600X en 1700 net na de luanch ongeveer hetzelfde zullen zijn als net na de launch van Ryzen. Mogelijk gaan de prijzen van de Ryzen-CPU's nog iets verder omlaag. Zodoende heb je voldoende prijsverschil dat de oude voorraad wordt opgekocht terwijl de nieuwe generatie voor een competitieve prijs (Intel) kan worden verkocht.

De huidige prijzen.
1600 §196,45
1600X §225
1700 §294
1700X §317
1800X §350
Vooral de 1700X en de 1800X zijn dus flink afgeprijsd, de 1600-1700 nog nauwelijks, ik denk dan ook dat die prijzen nog wat omlaag gaan rond de launch van Ryzen2.
@CHBF Bedankt voor het delen van dat artikel. Dat ziet er voor het behalen van hogere clocks er alleen al goed uit ;)

Dat de 1700X "lekker in prijs" gedaald is tov. van mijn aankoop prijs is leuk maar deels ook jammer ;) Echter als je (oa ik in dit geval) niet langer wil wachten weet je dat dit gaat gebeuren. Ondanks dit, heb ik nog geen seconde spijt dat ik de R7 1700X gekocht heb.

Voordeel is: zijn/is de volgende generatie Zen's (veel) beter... kunnen we nog altijd de CPU vervangen 8)
Zonder twijfel zou ik niet zo stellig formuleren. ;)

Intel heeft als voordeel dat ze alles zelf doen. Intel stelt strenge eisen aan hun nodes qua ontwerpregels voor maximale prestaties. Dat heeft ze vaak een voordeel opgeleverd, zeker het afgelopen decennium, vanaf Nehalem tot nu. Het gaat ook om meer dan hoe klein je transistor is. Het gaat juist ook om zaken zoals lekstroom of waar je architectuur tegen de limiet aanloopt. Dat valt nog allemaal te bezien voor Zen.

Aan de andere kant zit het er niet goed uit voor Intel 10nm. Ze hadden al problemen met 22nm, serieuze met 14nm, en 10nm lijkt nog erger te zijn. Als ze 2019 missen, dan is het wel vrij spel voor AMD.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

quote:
NINjak schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 10:32:
[...]

@CHBF Bedankt voor het delen van dat artikel. Dat ziet er voor het behalen van hogere clocks er alleen al goed uit ;)
Ja maar ik heb bewust niet gesteld dat Zen2 met gemak die 5 GHz kan doorbreken aangezien het prima mogelijk is dat AMD inzet op meer prestatie per MHz en bij een klokfrequentie van 4 GHz gelijk presteert aan Intel Coffee Lake bij 5 GHz maar wel slechts op maximaal 4,4 GHz klokt. Uit de duim gezogen cijfers als voorbeeldje. Het is maar net afhankelijk van wat AMD aan de pipelines wijzigt.
@DaniŽlWW2 introduceerde dit artikel op dit forum.
quote:
Dat de 1700X "lekker in prijs" gedaald is tov. van mijn aankoop prijs is leuk maar deels ook jammer ;) Echter als je (oa ik in dit geval) niet langer wil wachten weet je dat dit gaat gebeuren. Ondanks dit, heb ik nog geen seconde spijt dat ik de R7 1700X gekocht heb.
De prijsdaling was natuurlijk onvermijdelijk gezien hoe dicht de 1700-1800X bij elkaar liggen qua performance en dat ook de 1800X door de 2700 ingehaald zal worden, en voor veel taken (single core performance) zelfs door de 2600.
Jij hebt ook langer profijt van je CPU, al is de prijs in dit geval wellicht wat meer gedaald dan hoeveel langer je er profijt van hebt maar ja, dat hoort er inderdaad bij als je niet wil wachten. En ach, in ieder geval heb jij nog zo'n §80 minder voor de RAM betaald, afhankelijk van welke latjes jij hebt gekocht. Zoek het voor de grap eens op hoeveel de prijs daalde, je voelt je dan beter over de prijsdaling van de 1700X. ;)
quote:
DaniŽlWW2 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:09:
Zonder twijfel zou ik niet zo stellig formuleren. ;)
Voor de volledigheid, hiermee bedoelde ik competitief in de zin dat de beide nodes troeven en zwaktes hebben t.o.v. de andere node. Niet in de zin dat ze op elk punt aan elkaar gewaagd zijn.
Ja, Intel heeft dit soort details tot in de puntjes geperfectioneert en heeft als voordeel dat ze meer het randje op kunnen zoeken waarbij GF rekening moet houden met de wensen van talloze klanten (waaronder AMD). Daarentegen heb ik qua architectuur meer vertrouwen in Zen, Ryzen is het begin van deze architectuur, Intel lijkt bij Core helemaal vast te zitten.
Bedenk daarbij dan inderdaad nog dat Intel zelf heeft aangegeven dat het minstens 2 generaties duurt voordat hun 10 nm. node hun meest geoptimaliseerde 14 nm. node verslaat terwijl bij GF alles soepel lijkt te verlopen (dankzij het goede werk van IBM)...
Het ziet er in ieder geval erg goed uit.

CHBF wijzigde deze reactie 02-01-2018 11:25 (51%)

• Sj44k13
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 23:20
quote:
V3g3ta schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 06:11:
Nee, een overclock garantie zoek ik niet, eerder stabiliteit en niet iedere keer op een of ander vaag probleem uitkomen. Het systeem moet gewoon 24/7 kunnen draaien zonder gedoe. Een kleine overclock is leuk en als het het systeem een kleine boost geeft, perfect. En ik weet ook dat Ryzen een duidelijke grens heeft van max 4Ghz, waar eerder 3.8 of 3.9Ghz de regel is. En het belangrijkste is eigenlijk ook wel multicore, en daarmee threads ook. Intel heeft 6 cores, 6 threads en clocken erg hoog over, maar dat vind ik dan ook niet nodig. En dan moet je ook een delid niet vergeten en zoals hierboven al genoemd is het upgrade pad gunstiger bij AMD. Ik kijk nog vele reviews en zal een keuze moeten maken daarna, scheelt dat ik een 1070 FTW2 heb en op 1440p game en daarmee maakt de cpu eigenlijk geen verschil.
Dat is een van de redenen dat ik voor intel ben gegaan (8700k). Geheugen snelheid werkt meteen nadat je xmp profiel instelt en levert geen enkel gedoe op. Ook is de 8700k sneller in de meeste games dan ryzen, wat handig is omdat ik er lang mee wil gaan doen en niet tussendoor de cpu ga upgraden.

Nikon D750 | 24-120mm f/4 | 105mm micro f/2.8 | 70-200mm f/4 | 50mm f/1.8 AF | 50mm f/2 AI

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Het is ook niet dat een 8700K slecht is ofzo.

Mijn mond valt wel met grote regelmaat open als mensen over AMD praten, als ze het al kennen. Echt de meest bijzondere of bejaarde redenen hoor je dan als het om AMD gaat.

AMD's zijn verschrikkelijk heet, AMD's branden door, nee ik ben voor Intel gegaan want ik hecht waarde aan stabiliteit. De persoon die dat laatste riep heeft 2 weken geleden een 1700X systeem gekregen als kado en was helemaal verbaasd dat het nog geen enkele keer was uitgevallen 8)7

GabriŽl Ryzen

• Bintzak
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 18:10
quote:
sapphire schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 22:42:

Mijn mond valt wel met grote regelmaat open als mensen over AMD praten, als ze het al kennen. Echt de meest bijzondere of bejaarde redenen hoor je dan als het om AMD gaat.

AMD's zijn verschrikkelijk heet, AMD's branden door, nee ik ben voor Intel gegaan want ik hecht waarde aan stabiliteit. De persoon die dat laatste riep heeft 2 weken geleden een 1700X systeem gekregen als kado en was helemaal verbaasd dat het nog geen enkele keer was uitgevallen 8)7
En dan komt dit prachtige filmpje er ook nog wel eens bij _/-\o_
YouTube: Burn CPUs

• regmaster
  • Niet online
quote:

Kijk, daar hebben we spuit 11. Onder je AMD steen weg komen kruipen als er iets niet geheel positief over jouw heilige AMD religie wordt geschreven? Tja, een systeem wat je niet opgestart krijgt kan ook niet uitvallen he?
Modbreak:
Post on-topic, vriendelijk en behulpzaam of post niet. Getrol als dit hoort al niet op de schoolplein thuis, laat staan hier :o

Ik krijg van de week een aantal Ryzen cpu's terug van AMD waar ze de gevonden hardware bugs van bevestigd hebben. Ik krijg geteste cpu's terug die volgens AMD wel goed zouden moeten werken. Echt best zijn de AMD chippies ook niet hoor.

dion_b wijzigde deze reactie 05-01-2018 21:13 (18%)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
regmaster schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 07:41:
[...]

Kijk, daar hebben we spuit 11. Onder je AMD steen weg komen kruipen als er iets niet geheel positief over jouw heilige AMD religie wordt geschreven? Tja, een systeem wat je niet opgestart krijgt kan ook niet uitvallen he?
Grapjas.
Gebruik al jaren Intel met veel tevredenheid, daarnaast heb me al meerdere keren niet geheel positief over Ryzen uitgelaten.
quote:
Ik krijg van de week een aantal Ryzen cpu's terug van AMD waar ze de gevonden hardware bugs van bevestigd hebben. Ik krijg geteste cpu's terug die volgens AMD wel goed zouden moeten werken. Echt best zijn de AMD chippies ook niet hoor.
Nee gelukkig heeft Intel nooit problemen met CPU's zelfs met een 10-voudig budget 8)7

Dat is waar ik niet tegen kan, als Intel problemen heeft roept half Tweakers ' ach zal wel meevallen' of 'komt wel goed' en als dat bij AMD gebeurt is het gelijk meuk, instabiel, ect.

GabriŽl Ryzen

• Beaudog
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 01:15
met Amd ryzen is het wat meer tweaken.
Maar dat heeft ook zo zijn charme

Beaudog wijzigde deze reactie 03-01-2018 08:58 (66%)

• Lyca
  • Laatst online: 18-08 13:36
Is het normaal dat XFR niet werkt wanneer je een XMP profiel opzet en het geheugen op 3200Mhz zet?

Is dat dan een overclock?

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
Lyca schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 09:38:
Is het normaal dat XFR niet werkt wanneer je een XMP profiel opzet en het geheugen op 3200Mhz zet?

Is dat dan een overclock?
Ja van je geheugen maar dan zou naar mijn weten XFR moeten blijven werken. Indien die niet werkt zou ik als eerste naar je koeling kijken :)

GabriŽl Ryzen

• winwiz
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:28
Intel schijnt wel degelijk een groot probleem te hebben. Op te lossen ten koste van 5 - 30 performance https://www.theregister.c...02/intel_cpu_design_flaw/

Ryzen 2700X stock + 32GB GSKILL @3200 op Croshair VI Hero + RX Vega 64 + Philips BDM4065UC + DS1815+ + DS414 + MacbookPro 15" 2016

• spookz0r
  • Laatst online: 01:29
quote:
winwiz schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 11:04:
Intel schijnt wel degelijk een groot probleem te hebben. Op te lossen ten koste van 5 - 30 performance https://www.theregister.c...02/intel_cpu_design_flaw/
Five to 30 percent is a jaw-dropping number, but because of all the secrecy right now it’s difficult to tell how noticeable the impact will actually be for consumer use—enterprise-scale systems like cloud computing are likely to be the hardest hit. For the average user, it’s possible that the impact will be negligible. It’s also possible that a better implementation of the solution in future patches could reduce the performance hit.

https://gizmodo.com/repor...last-decade-mi-1821728240

Maar ik geloof dat dit het AMD topic is :)

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

quote:
spookz0r schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 11:25:
[...]

Five to 30 percent is a jaw-dropping number, but because of all the secrecy right now it’s difficult to tell how noticeable the impact will actually be for consumer use—enterprise-scale systems like cloud computing are likely to be the hardest hit. For the average user, it’s possible that the impact will be negligible. It’s also possible that a better implementation of the solution in future patches could reduce the performance hit.

https://gizmodo.com/repor...last-decade-mi-1821728240
Beste performance hit, moet ik mijn oude i5 die ik nu als nas gebruik patchen.
quote:
Maar ik geloof dat dit het AMD topic is :)
Het is wel relevant; Het is namelijk goed om te weten dat mijn 1700x veilig is :+.

Kleine toevoeging uit het artikel:
quote:
AMD processors are not subject to the types of attacks that the kernel page table isolation feature protects against. The AMD microarchitecture does not allow memory references, including speculative references, that access higher privileged data when running in a lesser privileged mode when that access would result in a page fault.
Dat lijkt me toch een logische stap, je wil sowieso niet dat een process met lagere priveleges data van een process met hogere priveleges kan uitlezen...

Sp3ci3s8472 wijzigde deze reactie 03-01-2018 11:56 (23%)

Battle.net tag

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Toevallig....waar had ik het een paar posts geleden over....maargoed het is Intel dus zal wel meevallen toch :+

Overigens had ik begrepen dat de KTPIpatch wel degelijk effect heeft op AMD CPU's maar dat daar ook een patch voor uitkomt :)

GabriŽl Ryzen

• Lyca
  • Laatst online: 18-08 13:36
quote:
sapphire schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 11:01:
[...]

Ja van je geheugen maar dan zou naar mijn weten XFR moeten blijven werken. Indien die niet werkt zou ik als eerste naar je koeling kijken :)
Noctua DH-15 rofl, Ryzen master software meet nog geen 60 onder load, vaak zelfs geen 55. Moet toch speelruimte genoeg zijn voor XFR.

Ik zal hem maar gewoon een OC duw geven naar 3,8Ghz

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

Dit intel gedoe maakt mijn keuze waarschijnlijk wel makkelijker. Niemand gaat nu een CPU kopen die een probleem heeft en een dergelijke performance hit geeft in gespecificeerde gevallen. In hoeverre dit onder gewoon desktop gebruik valt cq, gamen, photoshop, browsen, office en andere foto/video bewerkings software valt is me echter nog niet helemaal duidelijk.

quote:
regmaster schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 07:41:
Het eerste deel van jouw reactie heb ik maar weggelaten, daar lusten de honden geen brood van.
Heb jij het nu weer over die eerste stepping die enkel in extreme scenario's voor <0,1% van de klanten een probleem geeft? Die bugs die ze al eruit hebben gehaald bij de stepping die kort daarop volgde - ondanks hun veel lagere budget dan dat van Intel - omdat AMD ook die paar Linux-gebruikers die ook nog eens uren achter elkaar 100% load hebben graag tevreden stelt.
Het is nogal flauw om dat weer op te halen. Bovendien is het ridicuul om op basis daarvan te stellen dat ze "niet echt best zijn", voor de meeste gebruikers zijn het prima CPU's die probleemloos een goede performance geven. Zelfs de RAM-compatibiliteit is nu grotendeels opgelost wat best een prestatie is in zo'n korte tijd. Nu kan je zeuren dat AMD niet in maart al Ryzen had moeten verkopen maar dan ga je volstrekt voorbij aan de realiteit. Je weet wel, financieel zwaar weer na decennilange fraude van Intel (smeergeld, chantage..., alles om af te dwingen dat de OEM's en winkels niets van AMD kopen en verkopen), zeurende aandeelhouders, dringend ROI nodig hebben en een hoop gebruikers die erg blij zijn dat ze een half jaar eerder al gebruik konden maken van hun Ryzen CPU, mogelijk in eerste instantie met wat lager geklokt RAM.
quote:

Ik had ongeveer een half jaar voordat Ryzen uitkwam (augustus) elders met een bijzonder intelligent persoon (ingenieur, zeer goed wiskundefundament, goed in klassieke talen en moderne vreemde talen) een discussie over Ryzen. Ik beveelde aan om op Ryzen te wachten als die persoon de aankoop zou kunnen uitstellen, deze persoon was het hier niet mee eens. Hij stelde dat die AMD-CPU's ovens zijn (letterlijk) en dat hij er niets van gelooft dat Ryzen zo'n grote vooruitgang is. Toegegeven, AMD had eerder mensen met een dode mus blij gemaakt maar ik had de technische details enigszins bestudeerd (lees: alles erover gelezen wat bekend was, ik heb toevallig basiskennis over CPU-architectuur (hoe een ALU werkt, wat een multiplexer is, het bekende MIPS-voorbeeld en een kleine uitbreiding hierop...) waardoor ik het redelijk goed kon volgen), in grote lijnen was de architectuur bekend. Het enige wat we nog moesten afwachten was hoe hoog het zou klokken, niet lang daarna werd verwacht dat 4,2 GHz het maximum was (gelekte benchmark).
Mijn punt, zelfs anderszins intelligente mensen doen mee aan deze massahysterie, het beeld wat jij schetst klopt helaas. :?

CHBF wijzigde deze reactie 03-01-2018 23:29 (41%)

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

quote:
V3g3ta schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:31:
Niemand gaat nu een CPU kopen die een probleem heeft en een dergelijke performance hit geeft in gespecificeerde gevallen.
Als het veel meer dan 10% scheelt in verkopen op de consumentenmarkt in het eerste kwartaal, zal ik onder de indruk zijn. De gemiddelde consument is niet ineens prijs/performance-bewust hoor :) Op de enterprise-markt zal het weldegelijk merkbaar zijn en verwacht ik dat Intel sterk in zijn prijzen gaat snoeien om te compenseren.

• V3g3ta

V3g3ta

Fueled by Games!

quote:
Phuncz schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 07:13:
[...]

Als het veel meer dan 10% scheelt in verkopen op de consumentenmarkt in het eerste kwartaal, zal ik onder de indruk zijn. De gemiddelde consument is niet ineens prijs/performance-bewust hoor :) Op de enterprise-markt zal het weldegelijk merkbaar zijn en verwacht ik dat Intel sterk in zijn prijzen gaat snoeien om te compenseren.
Ik bedoel ook meer dat Intel nu groot in het nieuws zal komen, uiteindelijk ook in het mainstream nieuws en ze een deuk oplopen in hun naam. Je hebt gelijk dat de gemiddelde consument hier nu niks van weet en er in winkels zoals bv mediamarkt, waar ze het vast wel weten, er met geen woord over word gezegd, maar ik heb zo'n vermoeden dat dit niet een storm in een glas water blijft.. we zullen zien.

quote:
V3g3ta schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 07:44:
[...]

Ik bedoel ook meer dat Intel nu groot in het nieuws zal komen, uiteindelijk ook in het mainstream nieuws en ze een deuk oplopen in hun naam. Je hebt gelijk dat de gemiddelde consument hier nu niks van weet en er in winkels zoals bv mediamarkt, waar ze het vast wel weten, er met geen woord over word gezegd, maar ik heb zo'n vermoeden dat dit niet een storm in een glas water blijft.. we zullen zien.
Ik weet het niet, vraag eens aan de doorsnee persoon die een computer heeft gekocht of dat ze van de floating point bug van Intel hebben gehoord. De meeste mensen zijn niet geÔnteresseerd in technologie en begrijpen er het liefst zo weinig mogelijk van, als het maar werkt dan vinden ze het best. Echter kennen ze de naam Intel dankzij hun zeer agressieve marketing, de naam AMD kennen ze niet. Als de doorsnee-gebruiker het merkt, dan zal het misschien in het nieuws komen, als slechts in specifieke gevallen (cloud, virtuele machines) de performancehit groot gaat zijn of de performancehit wat groter is in het algemeen (productiviteit en/of gaming) maar Microsoft niet die patch verplicht dan zou het best uit het nieuws kunnen blijven, lijkt mij. Ik hoop dat het prominent in het nieuws komt maar ik vrees dat er een serieuze performance hit nodig gaat zijn voor de doorsnee gebruiker voordat dat gebeurt. Bovendien, bij het nieuws gaan ze voor de kijkcijfers, niet voor de kwaliteit. De krantjes zouden er melding van kunnen maken maar daarmee bereik je niet een groot deel van de bevolking.

Wie kijkt er nog naar het nieuws of leest er nog kranten? De laatste keer dat ik het NOS-journaal zag (bij iemand anders) werd ik eraan herinnerd waarom ik het vele jaren niet had gezien, omdat het enorm slecht is. Meerdere compleet irrelevante items waaronder de mededeling dat koning Willy een privť-feestje voor zijn verjaardag gaf, bij het nieuws over arrestaties van journalisten in Turkije niet meer dan 60 seconden en geen enkele duiding over wat er nu echt aan de hand is (achtergrond met Erdogan en zo)...
De kranten zijn iets minder slecht maar ook daar is het flink bergafwaarts gegaan, daar zal ik nu maar even niet over uitwijden.

CHBF wijzigde deze reactie 04-01-2018 15:13 (9%)

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 04:07
Ik denk dat Intel helemaal niet in het nieuws gaat komen (voor het grote publiek), who cares enough?
De gemiddelde consument heeft toch al een overkill processor voor zijn taken, dus zelfs als die 30% minder presteert merkt ie dat tijdens het youtuben niet.
De 'Mediamarkt' zal hooguit een i7 in plaats van een i5 adviseren voor browsen en tekstverwerken, dat kost de consument wat meer maar die weet toch niet beter.
Daarnaast, negatieve publiciteit (Intel) werkt nog steeds beter dan geen publiciteit (AMD).
Ik denk dat de consumenten verkopen niet tot nauwelijks beinvloed worden (en misschien zelfs wel positief).

Server markt misschien een ander verhaal, maar ook daar zie ik niet opeens iedereen overstappen.

mitsumark wijzigde deze reactie 04-01-2018 18:13 (15%)

• The-Priest-NL
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 23:09
Mag ik een vraag stellen aan Ryzen gebruikers die Windows 10 draaien.

Microsoft heeft vandaag patch(es) uitgebracht tegen Meltdown en Spectre en nu is er een manier om te kijken waartegen je beschermt bent na deze patch(es)

1. Start Powershell met admin rechten
2. Voer het volgende commando uit Set-ExecutionPolicy Bypass en kies voor Y gevolgd door enter
3. Voer het volgende commando uit Install-Module SpeculationControl en kies voor Y gevolgd door enter
4. Voer het volgende commando uit Get-SpeculationControlSettings

Bij mij op een i7-3770S levert dit het volgende op:

Meltdown/Spectre i7-3770S after Windows 10 Update

Ben heel benieuwd wat de Ryzen/Zen architectuur laat zien.

Alvast bedankt _/-\o_

• ECP0WERS
  • Registratie: juli 2007
  • Niet online
quote:
The-Priest-NL schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 20:22:
Mag ik een vraag stellen aan Ryzen gebruikers die Windows 10 draaien.

Microsoft heeft vandaag patch(es) uitgebracht tegen Meltdown en Spectre en nu is er een manier om te kijken waartegen je beschermt bent na deze patch(es)

1. Start Powershell met admin rechten
2. Voer het volgende commando uit Set-ExecutionPolicy Bypass en kies voor Y gevolgd door enter
3. Voer het volgende commando uit Install-Module SpeculationControl en kies voor Y gevolgd door enter
4. Voer het volgende commando uit Get-SpeculationControlSettings

Bij mij op een i7-3770S levert dit het volgende op:

[afbeelding]

Ben heel benieuwd wat de Ryzen/Zen architectuur laat zien.

Alvast bedankt _/-\o_
Bij deze:

:)

• regmaster
  • Niet online
quote:
CHBF schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 23:17:
[...]

Heb jij het nu weer over die eerste stepping die enkel in extreme scenario's voor <0,1% van de klanten een probleem geeft? Die bugs die ze al eruit hebben gehaald bij de stepping die kort daarop volgde - ondanks hun veel lagere budget dan dat van Intel - omdat AMD ook die paar Linux-gebruikers die ook nog eens uren achter elkaar 100% load hebben graag tevreden stelt.
Het is nogal flauw om dat weer op te halen. Bovendien is het ridicuul om op basis daarvan te stellen dat ze "niet echt best zijn", voor de meeste gebruikers zijn het prima CPU's die probleemloos een goede performance geven. Zelfs de RAM-compatibiliteit is nu grotendeels opgelost wat best een prestatie is in zo'n korte tijd. Nu kan je zeuren dat AMD niet in maart al Ryzen had moeten verkopen maar dan ga je volstrekt voorbij aan de realiteit. Je weet wel, financieel zwaar weer na decennilange fraude van Intel (smeergeld, chantage..., alles om af te dwingen dat de OEM's en winkels niets van AMD kopen en verkopen), zeurende aandeelhouders, dringend ROI nodig hebben en een hoop gebruikers die erg blij zijn dat ze een half jaar eerder al gebruik konden maken van hun Ryzen CPU, mogelijk in eerste instantie met wat lager geklokt RAM.
Ik ben dat niet met je eens om de volgende redenen:
- De B2 stepping, waar je het waarschijnlijk over hebt, is voor Threadripper gebruikt. Of ik B2 stepping chips terug krijg zie ik snel genoeg als ik ze morgen binnen heb maar ik verwacht dat het nog gewoon B1 stepping zal zijn.
- Geheugen problemen zijn helemaal niet opgelost. Zelfs hier op T-net zijn er nog velen die met geheugen timings moet stunten om het Łberhaupt een beetje hoger dan DDR4 baseclock te draaien
- uit bronnen binnen en buiten AMD heb ik vernomen dat AMD ruim 30% van de verkochte Ryzen processoren heeft moeten omruilen vanwege hardware problemen als de segfault bug. Nu kan ik dit percentage niet controleren maar al zou het de helft zijn dan praten we over veel meer gebruikers dan die 0.1% linux gebruikers.
- de segfault bug treft ook steeds meer Windows 10 gebruikers die zaken als video encoding of andere zware tools gebruiken. Het is dus geen exclusief maf clubje Linux nerds die het overkomt maar steeds meer gewone gebruikers.
Kortom, die 0.1 % is gewoon een leugen want dat percentage ligt, mijns inziens, veel hoger en ik denk dat dat nog weleens veel hoger kan komen te liggen als degene die nu regelmatig vage crashes hebben deze eens trachten te isoleren naar de cpu toe. Veel van de Windows 10 gebruikers die ge-RMA't hebben dachten eerder dat de vage crashes door foute drivers kwamen maar na onderzoek komt het echt door bugs in de Ryzen cpu. Na vervanging door een getest RMA exemplaar hebben ze geen vage crashes meer en lopen de systemen veel stabieler.

Verder valt het me op dat je telkens weer begint over hoe klein en zielig AMD weer niet is en dat ze geen budget hebben, blablablabla, dat noemt men Calimero gedrag. Dat, "maar ik is klein en zij zijn groot en dat is niet eerlijk" gedrag wordt een beetje voorspelbaar.
Volgens mijn bronnen wist AMD namelijk al voor de launch van Ryzen in maart dat ze een deel van de processoren mogelijk zouden moeten gaan vervangen vanwege productiefouten. Als dat waar is, dan heeft AMD bewust veel mensen opgezadeld met een slecht werkende, of zelfs een defecte processor. Dat zijn Intel waardige praktijken en die zijn gewoon niet goed te praten, zelfs niet door AMD fans.
Iedereen die een processor via RMA heeft terug ontvangen geeft aan dat deze hoger te klokken is, stabieler werkt en minder stroom nodig heeft. Bovendien geen segfaults en onverklaarbare random crashes meer.
Iedere Ryzen gebruiker die nu zoiets heeft van, hmm ik heb toch steeds vaker blauwe schermen of crashes wanneer ik de pc flink belast, zou een RMA moeten overwegen. Je bent de processor dan een weekje kwijt maar dan heb je wel meteen een goede te pakken want AMD heeft een fors aantal geteste processoren op voorraad liggen. Die zouden ze niet hebben als het maar om een heel specifiek groepje nerds gaat die er toevallig, en ook nog eens onder hele specifieke omstandigheden, last van hebben. Denk daar maar eens over na.

• The-Priest-NL
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 23:09
quote:
Oke dus door Microsoft wordt bij Ryzen/Zen Meltdown (CVE-2017-5754) gezien als geen probleem.

En voor Spectre (CVE-2017-5715) geld dat AMD bezig is met firmware (AGESA?) fixes AMD CVE-2017-5715 Firmware fix

Dat is tenminste wat ik er nu uithaal.

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Hopen maar dat Debian (en de andere distro's) hun werk ook doen nu...

Got Leenucks? | Debian Stretch x86_64 | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 16:42
Ik heb even een vraag, wellicht kan iemand die een soortgelijke setup heeft hierop antwoord geven. Ik ben van plan om mn ITX systeem uit te rusten met een pricewatch: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac in combinatie met ofwel een Ryzen 5 of Ryzen 7. Nu weet ik dat in het begin dit moederbord met een heel slechte VRM koeling werd geleverd, zijnde een koelblok met een veel te dikke thermalpad eronder (zoals hier te zien is). Zover ik weet is dat vrij snel gefixt en heeft dit bord tegenwoordig een beter koelblok (zoals hier).

Nu is die koeling nog altijd niet denderend en mijn intentie is om mijn huidige CPU koeling (NZXT Kraken X41) te blijven gebruiken. In mijn ITX kast (
Phanteks Enthoo Evolv ITX) zorgt dit er dus voor dat er niet bepaald veel airflow over de VRM komt (zeer weinig). Is het in dat geval verstandig om een Ryzen 7 CPU te nemen (b.v. een Ryzen 7 1700 OCed naar zeg 3.8 of 3.9Ghz), of kan ik het beter houden bij een Ryzen 5 (een 1600 of 1600X OCed naar 3.8 tot 4Ghz)?

Ik kan eventueel ook weer een luchtkoeler erop gooien, maar voorheen zorgde dit na langere game sessies (30+ minuten) voor flinke opwarming in de kast. Vandaar dat ik destijds wat geswitched heb met de GPU en ook de CPU koeler, waardoor ik nu een Kraken X41 op de CPU heb als intake fan en een Fury X met de radiator als exhaust. Deze setup zo, omdat de lucht niet heel veel opwarmt van de CPU radiator, maar de Fury X toch flink wat warmte kan produceren en dit direct naar buiten blaast. Indien ik weer een luchtkoeler zou nemen, zou ik de Fury X radiator als intake moeten plaatsen (luchtkoeler past anders niet), waardoor ook de CPU temperaturen flink hoger kunnen uitvallen.

Ryzen 5 1600 @4000Mhz ~~ 16GB Corsair Vengeance LED 3200Mhz ~~ ASRock AB350 Gaming ITX ~~ Sapphire R9 Fury-X @1150/570Mhz

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
regmaster schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 20:39:
[...]

Volgens mijn bronnen wist AMD namelijk al voor de launch van Ryzen in maart dat ze een deel van de processoren mogelijk zouden moeten gaan vervangen vanwege productiefouten. Als dat waar is, dan heeft AMD bewust veel mensen opgezadeld met een slecht werkende, of zelfs een defecte processor. Dat zijn Intel waardige praktijken en die zijn gewoon niet goed te praten, zelfs niet door AMD fans.
Je zegt het goed, Intel waardige praktijken, die verschepen ook regelmatig producten met bugs of niet klaar nťt als AMD. Alleen dan met een tig keer groter budget voor alles en ik heb Intel zelden producten zien omruilen :+

GabriŽl Ryzen

quote:
Moi_in_actie schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 23:58:
Ik heb even een vraag, wellicht kan iemand die een soortgelijke setup heeft hierop antwoord geven. Ik ben van plan om mn ITX systeem uit te rusten met een pricewatch: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac in combinatie met ofwel een Ryzen 5 of Ryzen 7. Nu weet ik dat in het begin dit moederbord met een heel slechte VRM koeling werd geleverd, zijnde een koelblok met een veel te dikke thermalpad eronder (zoals hier te zien is). Zover ik weet is dat vrij snel gefixt en heeft dit bord tegenwoordig een beter koelblok (zoals hier).

Nu is die koeling nog altijd niet denderend en mijn intentie is om mijn huidige CPU koeling (NZXT Kraken X41) te blijven gebruiken. In mijn ITX kast (
Phanteks Enthoo Evolv ITX) zorgt dit er dus voor dat er niet bepaald veel airflow over de VRM komt (zeer weinig). Is het in dat geval verstandig om een Ryzen 7 CPU te nemen (b.v. een Ryzen 7 1700 OCed naar zeg 3.8 of 3.9Ghz), of kan ik het beter houden bij een Ryzen 5 (een 1600 of 1600X OCed naar 3.8 tot 4Ghz)?

Ik kan eventueel ook weer een luchtkoeler erop gooien, maar voorheen zorgde dit na langere game sessies (30+ minuten) voor flinke opwarming in de kast. Vandaar dat ik destijds wat geswitched heb met de GPU en ook de CPU koeler, waardoor ik nu een Kraken X41 op de CPU heb als intake fan en een Fury X met de radiator als exhaust. Deze setup zo, omdat de lucht niet heel veel opwarmt van de CPU radiator, maar de Fury X toch flink wat warmte kan produceren en dit direct naar buiten blaast. Indien ik weer een luchtkoeler zou nemen, zou ik de Fury X radiator als intake moeten plaatsen (luchtkoeler past anders niet), waardoor ook de CPU temperaturen flink hoger kunnen uitvallen.
Ik neem aan dat jij bij het te heet worden in de kast hebt overwogen om extra casefans te gebruiken en dat dit geen optie was?

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 02:08

Richh

Zeg maar Richard

quote:
uit bronnen binnen en buiten AMD heb ik vernomen dat AMD ruim 30% van de verkochte Ryzen processoren heeft moeten omruilen vanwege hardware problemen als de segfault bug. Nu kan ik dit percentage niet controleren maar al zou het de helft zijn dan praten we over veel meer gebruikers dan die 0.1% linux gebruikers.
Zelf ken ik ook mensen en partijen in dit wereldje en er is werkelijk niemand die spreekt over een hoge RMA rate van CPU's. Ook hoor ik geen noemenswaardige klachten over bluescreens/instabiliteit. Ik ben zeer benieuwd waar jouw bronnen geplaatst zijn binnen deze industrie, en hoe die bij een astronomisch percentage van 30% komen.
quote:
Volgens mijn bronnen wist AMD namelijk al voor de launch van Ryzen in maart dat ze een deel van de processoren mogelijk zouden moeten gaan vervangen vanwege productiefouten. Als dat waar is, dan heeft AMD bewust veel mensen opgezadeld met een slecht werkende, of zelfs een defecte processor.
Ook dit is heel bijzonder, weten van productiefouten maar toch de boel uitleveren? Juist... Misschien wil je dit nieuws eens tippen bij de grotere media. Het is nogal wat, wat je hier stelt is groot nieuws.
quote:
Iedereen die een processor via RMA heeft terug ontvangen geeft aan dat deze hoger te klokken is, stabieler werkt en minder stroom nodig heeft.
Dat is een tamelijk normale gang van zaken bij een nieuwere batch. Ook bij het door jou geliefde Intel schijnt daar best verschil tussen te zitten.

Ik zit voor de grap even door je postgeschiedenis te zoeken en ik denk dat ik met redelijke zekerheid wel durf te stellen dat je totale onzin zit te verkopen, ofwel je onderbuik laat spreken vanwege 1 RMA ofzoiets. Mooi draadje hieronder regmaster in "AMD Ryzen & AM4 Ervaringen topic"

Mijn PC | Mijn MiLight app Android

• Moi_in_actie
quote:
CHBF schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 00:23:
[...]
Ik neem aan dat jij bij het te heet worden in de kast hebt overwogen om extra casefans te gebruiken en dat dit geen optie was?
Het is en blijft een kleine kast en ja, er zit bovenin op dit moment ook een 140mm exhaust fan. Maar met mijn initiŽle setup, een overclocked 6700K met een tower koeler en een AMD R9 Fury (aircooled) hoopte zich zoveel warmte op in de kast (140mm top + achter, 200mm intake voor) dat de temperaturen langzaam opliepen.

Met de huidige setup is alles prima, Fury X komt niet aan de 50 graden, 6700K zit OCed tegen de 70 graden. Nu is mijn vrees alleen dat, wanneer ik bijvoorbeeld een Ryzen 7 wil installeren op dat desbetreffende moederbord, dat de VRM flink warm kan worden. Als ik safe wil gaan, dan neem ik een Ryzen 5, maar aangezien ik veel tegelijk heb draaien (game, Twitch streams, browsers etc.) zou ik het liefst een Ryzen 7 nemen.

Even ter verduidelijking: mijn zorg is niet dat ik de CPU of GPU niet koel kan houden (Ryzen wordt niet zo warm), maar meer de VRM. En ik zou het zonde vinden om b.v. een Ryzen 7 1700 te nemen, deze te willen overclocken naar 3.8 of 3.9Ghz, om er vervolgens achter te komen dat de VRM te warm wordt.

Moi_in_actie wijzigde deze reactie 05-01-2018 00:56 (13%)

Ryzen 5 1600 @4000Mhz ~~ 16GB Corsair Vengeance LED 3200Mhz ~~ ASRock AB350 Gaming ITX ~~ Sapphire R9 Fury-X @1150/570Mhz

quote:

Ik ben dat niet met je eens om de volgende redenen:
- De B2 stepping, waar je het waarschijnlijk over hebt, is voor Threadripper gebruikt. Of ik B2 stepping chips terug krijg zie ik snel genoeg als ik ze morgen binnen heb maar ik verwacht dat het nog gewoon B1 stepping zal zijn.
Wat ik ervan begreep is dat AMD ook voor Ryzen een nieuwe stepping gebruikte en dat AMD direct iedereen die Linux gebruikt aanbood om de CPU in te ruilen. Zo ja, dan zou ik dat geen intel-waardige (of intelwaardige maar niet intel waardige) praktijken noemen.
Nu kan je je afvragen of dat AMD wel of niet wist dat deze bug erin zat op het moment dat het die CPU's verkocht, helaas kunnen wij daar enkel naar speculeren. De kans is groot dat AMD niet op de hoogte was van dit probleem aangezien nu eenmaal niet alle praktijkscenario's getest kunnen worden binnen de beschikbare tijd met de beschikbare middelen. Miljoenen tot tientallen miljoenen gebruikers waarvan 1% Linux gebruikt en waarvan <0,05% Linux voldoende intensief gebruikt om deze bug tegen te komen, dat is toch wel een andere samplesize dan een paar ingenieurs die in het lab allerlei testen uitvoeren.

Om nog maar eens het juiste perspectief te geven voor wie meeleest. De betreffende bug veroorzaakt enkel bij Linux problemen en enkel wanneer je uren achter elkaar een full load hebt. Niet bepaald een groot probleem maar wel iets wat opgelost moet worden, zelfs als je niet in ogenschouw neemt dat bijna niemand particulier Linux gebruikt als voornaamste besturingssysteem op een dekstop-computer of laptop (voor de mobiele telefoon is het anders, al gaat het dan wel om Android). Het aanbieden van inruilen van de CPU en het oplossen van dit probleem in de nieuwe stepping is een nette oplossing. Wat had AMD nog meer moeten doen? Een schadevergoeding geven?

offtopic:
Alvorens er lustig op los wordt gespeculeerd ("maf clubje", zo denk ik er helemaal niet over!), ik heb niets tegen Linux, integendeel. Als het aan mij zou liggen dan zouden alle API's, drivers etc. open source zijn en dan zou iedereen zijn eigen besturingssysteem kunnen kiezen voor eender welk programma. Helaas is dat niet de realiteit en leven we in een wereld waarin je het jezelf bijzonder lastig maakt als computergebruiker als je niet Windows gebruikt en helaas leven we in een wereld waarin Linux nog steeds de nodige serieuze gebreken heeft, minder dan 10 jaar geleden maar nog altijd meer dan wat nodig is om adoptie op grote schaal mogelijk of wenselijk te maken. Hiermee zeg ik niet dat Windows perfect is, verre van. Ook Windows bevat enkele serieuze gebreken maar bij Windows werkt zo goed als zeker alle hardware out of the box, bij elke Linux-distro moet je maar afwachten of dat bijvoorbeeld je geluid werkt, vooral als je minder frequent voorkomende hardware hebt. Dat is inclusief Linux Mint en dus ook Ubuntu waarvoor mijn geluidskaart pas werkt nadat ik zelf wat extra software heb geÔnstalleerd. Bij bugs mag je denken aan problemen zoals dat de tijd elke keer met 2 uur verschuift wanneer je schakelt tussen Linux en Windows of dat een schijf of partitie waarop Windows staat geÔnstalleerd niet kan worden gelezen in Linux doordat er een conflict is met Windows wat niet netjes het systeem afsloot. Daarnaast kan ik het nog hebben over het probleem dat de Windows bootloader wordt verwijderd als je Linux installeert en dat er niet netjes een uninstall-optie wordt gegeven die ook weer die bootloader herstelt. Er is gewoon nog veel werk aan de winkel voor Linux, ook buiten de gebrekkige softwarecompatibiliteit. Niet alles hiervan ligt aan Linux (maar irrelevant want het gaat om de gebruikservaring), een deel wel.

Het punt hier is dat maar heel erg weinig mensen als particulier Linux gebruiken op een desktop-PC of een laptop en dat alleen dat al maakt dat het een veel minder heikele kwestie dat je in extreme scenario's bij Linux met de eerste stepping je CPU crashte.
quote:
- Geheugen problemen zijn helemaal niet opgelost.
Slechts RAM-problemen, SSD's en harde schijven werken geowon prima hoor. :+
Ik heb het helemaal niet zo zwartwit uitgedrukt als dat jij het hier parafraseert, dit staat er in het citaat: "grotendeels opgelost". Het gaat om gradaties van optimalisatie waarbij ze voor Core nu misschien op 99% zitten en voor Ryzen misschien op 90% omdat Core nu eenmaal pak hem beet 9 jaar ouder is dan Ryzen en de moederbordbedrijven en Intel veel meer hebben kunnen finetunen voor Core dan voor Ryzen.
Ik had zelfs expliciet aangegeven dat Core een betere RAM-compatibiliteit heeft.
quote:
CHBF schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 08:01:
[...]

Niemand hier zal tegenspreken dat het Intel-platform nog iets meer garandeert dat je RAM-latjes werken met een bepaalde klokfrequentie. Ryzen is nieuw, Core is 9 jaar oud, het zou gek zijn als de latjes al net zo goed getest zouden zijn voor Ryzen en de UEFI's al net zo volwassen zouden zijn. Hoewel er op dit vlak nog een voordeeltje is voor Intel is het weinig relevant. Zolang je niet zo dom bent om op goed geluk een paar latjes te kopen maar eventjes de QVL bekijkt en afgaat op de resultaten die andere mensen hebben met dat moederbord.
Het punt is dat jij nogal ovedrijft en de milde RAM-problemen afschildert als gigantisch grote problemen. In dezelfde reactie had ik dit al aangegeven: je haalt momenteel bijna altijd 3200 MT/s op bijna alle AM4-moederborden als je geen luiwammes bent en je je huiswerk maakt (eventjes de QVL bekijken en op fora kijken welke latjes goed werken bij andere mensen die hetzelfde moederbord hebben, toch niet moeilijk).
Jij hebt voor het merk gekozen wat met afstand de slechtse RAM-compatibiliteit heeft op AM4, van de 4 grote bedrijven in ieder geval (over Biostar neem ik geen stelling in). Bij MSI komt het nog vaker voor dat je op 2933 MT/s blijft steken, afhankelijk van welke latjes je hebt. Bij AS Rock, Asus en Gigabyte is 3200 MT/s al minstens een paar maanden standaard als je latjes hiervoor geklokt zijn. Het is lastiger om 3600 MT/s te halen, dat kan prima hoor als je Samsung B die gebruikt maar met andere dies ga je geluk moeten hebben. Maar ja, who gives a fuck? De prijs voor 3600 MT/s ligt veel hoger en de performancewinst is dermate gering dat je beter dat geld kan besteden aan een betere CPU, een betere grafische kaart...
Voor een platform wat 10 maanden oud is is het best netjes dat 3200 MT/s meestal probleemloos werkt, ook met Hynix dies. Bedenk hierbij dat 2400 MT/s de standaard is en dat we het hier over een 33% overklok hebben. Jij lijkt het te zijn vergeten, Intel had ook de nodige RAM-problemen bij de eerste generatie van Core.

Jij hebt het hier over anekdotische verhalen op Tweakers, het valt mij op dat het meestal om een MSI-moederbord gaat en bij velen van hen speelt mogelijk (bij sommigen van hen zeker) ook nog eens mee dat ze zelf de zaken niet goed hebben ingesteld in de UEFI. Je moet wel netjes de timings invoeren die de fabrikant opgeeft. Los daarvan kan je ook prima het aantal cycli wat verhogen, de prestaties zullen er niet noemenswaardig van afnemen, het is sinds maart algemeen bekend dat de snelheid t/m 3200/3600 MT/s veel belangrijker is dan de timings. Alleen is het meestal helemaal niet nodig om de timings op te offeren.
quote:
uit bronnen binnen en buiten AMD heb ik vernomen dat AMD ruim 30% van de verkochte Ryzen processoren heeft moeten omruilen vanwege hardware problemen als de segfault bug.
Geef die bronnen maar, 30% lijkt me nogal onwaarschijnlijk om meerdere redenen. Bovendien krijgen die mensen netjes een ander exemplaar van AMD die de nieuwe stepping gebruikt, zoals het hoort. We kunnen hier kort over zijn, dit is het risico bij de eerste generatie van een nieuwe architectuur, zolang het netjes wordt opgelost is er niets aan de hand.
quote:
de segfault bug treft ook steeds meer Windows 10 gebruikers die zaken als video encoding of andere zware tools gebruiken.
Ik heb er nog niets over gelezen. Bron? Frequentie van dit probleem? Welk percentage van de keren dat ze het gebruiken? Bij welke load (hoe lang)?...

Nee hoor, ik benoem niet hoe zielig AMD is, al is AMD wel gigantisch genaaid door het malafide gedrag (smeergeld, chantage van OEM's waaronder Compaq) van Intel. Ik schets de context dat AMD het met veel minder middelen moet doen en dat AMD prima presteert gezien die bescheiden middelen, zowel voor hardware als voor software (drivers grafische kaarten, ondersteunende software).
quote:
Volgens mijn bronnen
Daar kunnen wij niets mee als jij niet man en paard noemt.
quote:
Iedereen die een processor via RMA heeft terug ontvangen geeft aan dat deze hoger te klokken is, stabieler werkt en minder stroom nodig heeft.
Hoe is dat negatief? :?
Ik zie het als positief dat AMD direct een optimalisatie heeft doorgevoerd in plaats van hiermee te wachten. Wat verwacht jij? Dat de eerste generatie van een nieuwe architectuur direct 100% is geoptimaliseerd? Newsflash, Core was ook verre van 100% geoptimaliseerd bij die eerste generatie, dit bereikte Intel pas bij Skylake, in retrospectie. En dan bedekken we eventjes de Meltdown bug met de mantel der liefde. ;)
In maart en eerder werd hier op dit forum in de AMD-draad gewaarschuwd dat je een risico neemt als je de eerste generatie koopt, die ene bug blijkt de enige heikele kwestie te zijn geweest. Dat vind ik best meevallen. Maar goed, als je dat risico niet wil lopen, wacht tot de refresh of tot de tweede generatie. Er zijn goede redenen om aan te nemen dat Zen2 een geweldig punt is om in te stappen gezien het goede nieuws over de GF 7 nm. (meer IBM) node.

quote:
Moi_in_actie schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 00:49:
[...]

Het is en blijft een kleine kast en ja, er zit bovenin op dit moment ook een 140mm exhaust fan. Maar met mijn initiŽle setup, een overclocked 6700K met een tower koeler en een AMD R9 Fury (aircooled) hoopte zich zoveel warmte op in de kast (140mm top + achter, 200mm intake voor) dat de temperaturen langzaam opliepen.

Met de huidige setup is alles prima, Fury X komt niet aan de 50 graden, 6700K zit OCed tegen de 70 graden. Nu is mijn vrees alleen dat, wanneer ik bijvoorbeeld een Ryzen 7 wil installeren op dat desbetreffende moederbord, dat de VRM flink warm kan worden. Als ik safe wil gaan, dan neem ik een Ryzen 5, maar aangezien ik veel tegelijk heb draaien (game, Twitch streams, browsers etc.) zou ik het liefst een Ryzen 7 nemen.

Even ter verduidelijking: mijn zorg is niet dat ik de CPU of GPU niet koel kan houden (Ryzen wordt niet zo warm), maar meer de VRM. En ik zou het zonde vinden om b.v. een Ryzen 7 1700 te nemen, deze te willen overclocken naar 3.8 of 3.9Ghz, om er vervolgens achter te komen dat de VRM te warm wordt.
Volgens Buildzoid is het bij de meeste B350-moederborden aanbevolen om de VRM te koelen (fan die lucht erover blaast) als je op 3,9 GHz klokt (vooral omwille van de condensators als ik me niet vergis). Bij het moederbord wat jij op het oog hebt is het natuurlijk meer problematisch dan bij de meeste B350-moederborden dus ik zou daar wel een fan plaatsen als je het gaat proberen en dan maar hopen dat je de warmte uit de kast kan krijgen. Nu ligt het vermogen bij Ryzen niet zo hoog maar met 3,9 GHz zit je wel al bij de powerwall, er zijn twee klokfrequenties waarbij het vermogen sterk toeneemt: bij de 3,5 GHz en bij de 3,8 GHz.

Een andere overweging, is het verstandig om nu dat extra te betalen voor een R7? In februari komt de refresh uit en begin 2019 komt Zen2 uit.
3 scenario's, zoals ik het zie:
- nu een 1600(X), of mogelijk straks de refresh, kopen, die volgend jaar voor 50% van de aankoopprijs verkopen (tweedehands) en dan in 2019 upgraden naar 8 kernen die veel meer presteren dan die van de Ryzen R7, afgaande op wat we over de GF 7 nm. node weten mag je rekenen op gemakkelijk 25% meer performance.
- nu een Ryzen R7 kopen, eveneens ongeveer dat bedrag extra betalen en over een jaar met bijna dezelfde kosten >=25% minder performance hebben dan dat mogelijk zou zijn.
- nu een Ryzen R7 kopen, volgend jaar upgraden naar de octacore van Zen2 (als het tenminsten weer 4,6 en 8 kernen zou worden)

Scenario 3 is leuk als je niet op een paar honderd § meer of minder kijkt, tussen scenario 1 en 2 vind ik de eerste de betere optie. De performance ligt iets lager maar meestal zal je met de 1600X niet een lagere performance krijgen dan met de 1700(X) of 1800. De meeste spellen gebruiken niet meer dan 6 kernen met zo'n hoge load dat die 2 extra kernen wat toevoegen, het gaat dan eerder om de klokfrequentie. Desnoods sluit je tijdelijk wat meer je applicaties maar in mijn ervaring valt het ook reuze mee met de CPU-load bij browsers, ik denk dat dat bij de meeste spellen (uitgezonderd iets zoals BF1 multiplayer) niet het verschil gaat maken als je 6 kernen hebt. Overigens maakt die 0,1-0,2 GHz niet zo veel verschil, een R7 met een 3,7-3,8 GHz en een spanning van 1,2-,1,3 V zou je ook kunnen overwegen.
Terzijde, de prijzen van de Ryzen-CPU's gaan nogal wild op en neer de laatste weken. Een week geleden kocht je de 1800X voor §350, nu voor §400. Als je van plan bent om de komende een CPU te kopen, dan zou ik niet direct de trekker overhalen maar een lagere prijs afwachten. ;)

CHBF wijzigde deze reactie 05-01-2018 01:38 (13%)

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

quote:
Moi_in_actie schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 23:58:
Nu is die koeling nog altijd niet denderend en mijn intentie is om mijn huidige CPU koeling (NZXT Kraken X41) te blijven gebruiken. In mijn ITX kast (Phanteks Enthoo Evolv ITX) zorgt dit er dus voor dat er niet bepaald veel airflow over de VRM komt (zeer weinig). Is het in dat geval verstandig om een Ryzen 7 CPU te nemen (b.v. een Ryzen 7 1700 OCed naar zeg 3.8 of 3.9Ghz), of kan ik het beter houden bij een Ryzen 5 (een 1600 of 1600X OCed naar 3.8 tot 4Ghz)?
Voor 3.8GHz of 3.9GHz op een Ryzen 7 1700 heb je toch niet veel (extra) voltage nodig, ik denk dat je je zorgen maakt voor niets. Ik heb een Ryzen 7 1800X in datzelfde bordje in een Ncase M1 (12L tov. jouw case aan 34L) gehad met een simpele CPU cooler, nergens last van en ASRock test zijn hardware op 35įC omgevingstemperatuur (kamertemperatuur). Als er ook maar een beetje airflow over het moederbord is zal het al voldoende zijn.
quote:
Die gigantische jaap van een ITX kast heeft plaats voor vijf 120 fans en zelfs drie 140mm fans, die single 120mm en single 140mm radiators laten je dus nog 3 opties voor extra airflow toe.

• Moi_in_actie
quote:
CHBF schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 01:31:
[...]

Volgens Buildzoid is het bij de meeste B350-moederborden aanbevolen om de VRM te koelen (fan die lucht erover blaast) als je op 3,9 GHz klokt (vooral omwille van de condensators als ik me niet vergis). Bij het moederbord wat jij op het oog hebt is het natuurlijk meer problematisch dan bij de meeste B350-moederborden dus ik zou daar wel een fan plaatsen als je het gaat proberen en dan maar hopen dat je de warmte uit de kast kan krijgen. Nu ligt het vermogen bij Ryzen niet zo hoog maar met 3,9 GHz zit je wel al bij de powerwall, er zijn twee klokfrequenties waarbij het vermogen sterk toeneemt: bij de 3,5 GHz en bij de 3,8 GHz.
Had inderdaad destijds ook die video van Buildzoid gezien, maar hij had een oud exemplaar waar de VRM heatsink dus zeer matig was. Dit is naderhand gefixt, nog altijd niet denderend maar wel afdoende.
quote:
Een andere overweging, is het verstandig om nu dat extra te betalen voor een R7? In februari komt de refresh uit en begin 2019 komt Zen2 uit.
3 scenario's, zoals ik het zie:
- nu een 1600(X), of mogelijk straks de refresh, kopen, die volgend jaar voor 50% van de aankoopprijs verkopen (tweedehands) en dan in 2019 upgraden naar 8 kernen die veel meer presteren dan die van de Ryzen R7, afgaande op wat we over de GF 7 nm. node weten mag je rekenen op gemakkelijk 25% meer performance.
- nu een Ryzen R7 kopen, eveneens ongeveer dat bedrag extra betalen en over een jaar met bijna dezelfde kosten >=25% minder performance hebben dan dat mogelijk zou zijn.
- nu een Ryzen R7 kopen, volgend jaar upgraden naar de octacore van Zen2 (als het tenminsten weer 4,6 en 8 kernen zou worden)

Scenario 3 is leuk als je niet op een paar honderd § meer of minder kijkt, tussen scenario 1 en 2 vind ik de eerste de betere optie. De performance ligt iets lager maar meestal zal je met de 1600X niet een lagere performance krijgen dan met de 1700(X) of 1800. De meeste spellen gebruiken niet meer dan 6 kernen met zo'n hoge load dat die 2 extra kernen wat toevoegen, het gaat dan eerder om de klokfrequentie. Desnoods sluit je tijdelijk wat meer je applicaties maar in mijn ervaring valt het ook reuze mee met de CPU-load bij browsers, ik denk dat dat bij de meeste spellen (uitgezonderd iets zoals BF1 multiplayer) niet het verschil gaat maken als je 6 kernen hebt. Overigens maakt die 0,1-0,2 GHz niet zo veel verschil, een R7 met een 3,7-3,8 GHz en een spanning van 1,2-,1,3 V zou je ook kunnen overwegen.
Terzijde, de prijzen van de Ryzen-CPU's gaan nogal wild op en neer de laatste weken. Een week geleden kocht je de 1800X voor §350, nu voor §400. Als je van plan bent om de komende een CPU te kopen, dan zou ik niet direct de trekker overhalen maar een lagere prijs afwachten. ;)
Heb inderdaad besloten om "for the time being" een Ryzen 5 1600 te halen; enerzijds kijken hoe het draait, mocht de VRM nog altijd warmpjes worden dan zal het met een Ryzen 5 wel meevallen. Anderzijds om inderdaad later als Zen+/Zen2/Ryzen2 uitkomt dan (eventueel) te upgraden naar een nieuwe 6c/12t of een 8c/16t CPU. Even kijken hoe die overclockt, of 4Ghz erin zit, had geen zin om 1600X te halen voor 35 euro meer en dan ook nog zonder stock cooler (misschien dat ik die tijdelijk gebruik totdat de AM4 bracket voor mn Kraken X41 er is).

Pagina: 1 ... 44 ... 58 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True