Nee natuurlijk niet vandaar dat ze iig doen alsof ze hun best doen en zo'n duffe lijst opstellen.
[...]
Nee dat zijn ze niet, het zijn lijsten waarmee de producent aangeeft wat 100% zou moeten werken, wijk je hiervan af zou het kunnen werken maar het zou ook niet kunnen werken. Dus ja dat kan een fabrikant met droge ogen zeggen.
OK....om even aan te geven hoe loos zo'n lijst is en extreem beperkt....
In de PW staan op moment van schrijven 2300 DDR4 reepjes/sets. Even er vanuit gaande dat ze allemaal verkrijgbaar zijn, zijn ze vast niet maar aan de andere kant er zijn ook heul veel merken/reepjes die weer hier niet te koop zijn maar waar die QLV lijst ook voor geld.
Op de QLV lijst van het bord waar deze discussie over begon, de GA-AB350-Gaming 3, staan 229 geheugens die getest zijn. Ofwel grofweg 10% van de markt wat imho al erg beperkt is.
Dan is van al die geteste geheugens nog een klein deel wat niet volledig werkt, weer een beperking.
Een groot deel van de geteste geheugens bestaat uit 1 reepje terwijl zga. de meeste gebruikers 2 reepjes pakken voor dual channel. 2 reepjes is zwaarder voor de geheugencontroller....ofwel leuk om een onrealistisch scenario te testen
Dan hebben we nog verschillende revisie's van geheugen waar (vanuit de fabrikant gezien vaak) niks over te vinden is maar wat vaak wel het zelfde type nr. mee krijgt maar heel andere chips met dito eigenschappen kan bevatten (persoonlijke ervaring met Corsair oa.). Wat betekend dat geheugen van de QLV opeens niet 100% meer kan/hoeft te werken terwijl het wel als getest op de lijst staat?
Dan hebben veel geheugens wel een iets afwijkend type nr. maar is dit niets meer dan een ander kleurtje heatspreader.
VB.:
G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ
G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZKW
G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZSW
G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZKY
G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZSK
G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZKO
6 setjes geheugen die alleen verschillen in de laatste paar letters die de kleur aangeven (resp. grijs-rood, zwart-wit, grijs-wit, zwart-geel, grijs-zwart en zwart -oranje) en verder het zelfde zijn.
Ik snap dat een fabrikant niet alle zes de kleuren gaat testen maar op basis van jou logica mogen ze dus tegen mensen zeggen dat als ze een grijs geheugen reepje hebben ze geen recht op ondersteuning hebben want ze hebben alleen zwarte als werkend getest
Dan over het 64GB geheugen dat ging over mijn Asus bord maargoed. Op de QLV lijst, van het betreffende Gigabyte bord waar we het over hebben, staat geen enkel setje 32 of 64GB geheugen getest dus mogen ze met droge ogen zeggen dat je geen recht hebt op ondersteuning? Maar ze zetten het wel duidelijk op de specs lijst dat het bord max 64GB geheugen ondersteunt, dus wel de lusten maar niet de lasten ?
Om er wat (vast kromme) autovergelijkingen bij te pakken...
Stel je koopt een dikke BMW en hij doet om whatever reden geen 200km/u en je gaat naar de dealer en deze zegt "Nee klopt hij is alleen op de Autobahn in Duitsland, de A2 en A44 getest op 200+ dus alle andere wegen heb je geen garantie op die snelheid"
Of je koopt een gele Ferrari en die rijd ook niet hard maar de dealer zegt dat het testmodel rood was en die ging wel hard en dat ze daarom niets voor je gele model kunnen betekenen
Daarnaast dient Gigabyte je gewoon te helpen om het geheugen minimaal op 2133Mhz werkend te krijgen aangezien dat de standaard JEDEC specificaties voor DDR4 zijnen lijkt me dat hun bord wel aan de officiële specs moet voldoen.
Dán kunnen we ook nog een discussie voeren wat 100% werken is.
Dus daarom vind ik een QLV lijst best een leuke poging van fabrikanten om users te helpen maar vind ik het te zot voor woorden dat je op basis daarvan ondersteuning weigert. Doe je dat wel verdien je het (imho) om van de markt gedrukt te worden zoals Gigabyte en maak je het er zelf naar.
Jip99 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:18:
[...]
Ik vind het niet een heel raar antwoord van GB, wat verwacht je dan? dat ze helemaal gaan helpen met overklokken van je geheugen wat niet word ondersteund? op het ryzen platform is dat super lastig... de beste plek waar je hulp kan vragen is bij het overklok topic hier op tweakers.
Dan moet je geen Ryzen producten op de markt brengen als je het lastig vind en geen support wilt leveren.
Als ik een nieuw model auto bij de dealer koop en hij rijd geen 180km/u terwijl het wel in de specs staat zegt de dealer toch ook niet; "ja u mag toch niet harder dan 130km/u in Nederland en het fixen is nou eenmaal lastig (want nieuw model)". Had hij de auto niet moeten verkopen of geen dealer moeten worden
Nogmaals doet GB dat wel, ook goed maar moeten ze niet huilie huilie doen als gebruikers weglopen naar andere merken (wat ze dus wel doen volgens bronnen omdat zij krimpen en bv. Asus groeit)
[
Voor 11% gewijzigd door
sapphire op 16-01-2018 20:19
]