Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
quote:
Moi_in_actie schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:09:

Heb inderdaad besloten om "for the time being" een Ryzen 5 1600 te halen; enerzijds kijken hoe het draait, mocht de VRM nog altijd warmpjes worden dan zal het met een Ryzen 5 wel meevallen. Anderzijds om inderdaad later als Zen+/Zen2/Ryzen2 uitkomt dan (eventueel) te upgraden naar een nieuwe 6c/12t of een 8c/16t CPU. Even kijken hoe die overclockt, of 4Ghz erin zit, had geen zin om 1600X te halen voor 35 euro meer en dan ook nog zonder stock cooler (misschien dat ik die tijdelijk gebruik totdat de AM4 bracket voor mn Kraken X41 er is).
Zoals ik aangaf, die prijzen schieten alle kanten op in de laatste weken.
Kort geleden was het prijsverschil §10, nu is het weer §30-35, voor dat prijsverschil met het upgradepad in zicht zou ik ook voor de 1600 kiezen, met §10 verschil wordt het een ander verhaal, ook omdat ik toch liever een betere koeler heb.

Inmiddels is de 1800X weer twee tientjes duurder geworden (§420) en §70 duurder dan 1-2 weken geleden, succes om die nog te verkopen met Ryzen refresh op komst. Althans, ik hoop dat niemand die koopt want je kan er vergif op innemen dat zelfs de 2600 beter is voor gaming en dat zelfs de 2700 ruimschoots de 1800X verslaat in productiviteit. :)

Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.

• Moi_in_actie
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
quote:
CHBF schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:30:
[...]

Kort geleden was het prijsverschil §10, nu is het weer §30-35, voor dat prijsverschil met het upgradepad in zicht zou ik ook voor de 1600 kiezen, met §10 verschil wordt het een ander verhaal, ook omdat ik toch liever een betere koeler heb.
Nee klopt, maar 30 euro meer betalen en dan GEEN stock koeler krijgen vind ik vreemd, als het andersom was had ik het nog kunnen begrijpen. Niet dat ik de stock koeler ga gebruiken, maar wellicht kan ik er iemand anders nog blij mee maken die een Ryzen heeft gekocht zonder en er wel een wil.

Ryzen 5 1600 @4000Mhz ~~ 16GB Corsair Vengeance LED 3200Mhz ~~ ASRock AB350 Gaming ITX ~~ Sapphire R9 Fury-X @1150/570Mhz

quote:
Moi_in_actie schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:33:
[...]

Nee klopt, maar 30 euro meer betalen en dan GEEN stock koeler krijgen vind ik vreemd, als het andersom was had ik het nog kunnen begrijpen. Niet dat ik de stock koeler ga gebruiken, maar wellicht kan ik er iemand anders nog blij mee maken die een Ryzen heeft gekocht zonder en er wel een wil.
Ja, dat prijsverschil is onrealistisch hoog. Die stockkoeler heeft een waarde van ongeveer §30, het is in essentie een aangepaste Hyper 212 Evo van Coolermaster, AMD zal waarschijnlijk niet meer dan §20 betalen voor die koeler, ik denk dat §15 realistischer is (-BTW, -distributieketen, -winkel, minder transportkosten, goede korting omdat ze een zeer groot aantal kopen). Als je die koeler verkoopt dan kan je waarschijnlijk ook wel §20 krijgen, in ieder geval als je die nog in de verpakking hebt gelaten. Je hebt dus een prijsverschil van zo'n §50 voor een 0,1-0,2 GHz hogere klokfrequentie en dit met de refresh voor de deur die waarschijnlijk minstens 0,4 GHz klokt en niet veel meer zou moeten kosten, op dat prijspunt en met de concurrentie van CL is er niet zo veel marge naar boven.

Zelf zou ik graag hebben dat ze bij geen enkele CPU een stock-koeler zouden bundelen en de prijs zouden verlagen met het verschil in kosten (laten we zeggen §15-20). Een goede luchtkoeler mag best wel wat meer kosten aangezien je die >10 jaar kan gebruiken, hooguit moet je tussendoor een keer een ander plaatje vragen als het bevestigingssysteem verandert.

Voor het overzicht eventjes de prijsontwikkeling van de Ryzen-CPU's.

CHBF wijzigde deze reactie 05-01-2018 15:52 (25%)

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:10

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
CHBF schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:30:
[...]

Inmiddels is de 1800X weer twee tientjes duurder geworden (§420) en §70 duurder dan 1-2 weken geleden, succes om die nog te verkopen met Ryzen refresh op komst. Althans, ik hoop dat niemand die koopt want je kan er vergif op innemen dat zelfs de 2600 beter is voor gaming en dat zelfs de 2700 ruimschoots de 1800X verslaat in productiviteit. :)
Niet iedereen wil direct van zijn 1800X af als de refresh er is :?
Waarom zou ik hem weg doen, hij werkt prima en ben er prima tevreden mee.
Ga wel bij zen 2 eens naar wat anders kijken :)

GabriŽl Ryzen

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Ik heb er ook wel genoeg voor betaald om 'm even te houden hoor... Voor 25% meer prestaties ga ik 'm niet verkopen aan de helft van wat ie gekost heeft.

Got Leenucks? | Debian Stretch x86_64 | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

• V3g3ta
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 16:43

V3g3ta

Fueled by Games!

Ik hoop dat hij snel weer in prijs daalt, dan koop ik hem echt wel!

PS4 Pro, PS3 SS, PS VIta Slim PSN: BSGathena

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
V3g3ta schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 23:44:
Ik hoop dat hij snel weer in prijs daalt, dan koop ik hem echt wel!
Wacht dan gewoon op de refresh als je nu nog niets hebt of haal de 1700X. Verschil in prestatie is dermate klein en makkelijk te compenseren met een OC dat het imho de meerprijs niet waard is :+

GabriŽl Ryzen

• LogiZ5500
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21-05 12:19
Ik heb een PC in elkaar gezet met (oa) de volgende onderdelen:
Gigabyte AB 350 gaming 3
AMD Ryzen 1600
Corsair 16GB Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

Vroegahh toen ik nog heel veel pc's bouwde voor mijn werk waren de combinaties die ik maakte nooit een probleem, maar ik heb nu ondervonden dat het tegenwoordig rondom AMD wat minder compatible is geworden..
Bij nader onderzoek staat het geheugen niet in de QVL van dit MoBo..
Nu heb ik het hele plaatje prima draaiende gekregen op de snelheid van het geheugen na, 2166mhz..
Bios updates en XMP instellingen helpen niet, maar ik heb er te weinig kaas van gegeten om dit fatsoenlijk op 2933mhz te kunnen clocken.
Iemand ervaring met dit probleem?

LogiZ5500 wijzigde deze reactie 06-01-2018 10:40 (5%)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Ik heb dezelfde latjes maar raak niet verder dan 2800 MT op m'n Asus-bordje (dat het wel op de QVL heeft...). Haal je dat? Zoniet zou ik retourneren als het nog kan.

Got Leenucks? | Debian Stretch x86_64 | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

• unfor
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:37

unfor

delukz

quote:
LogiZ5500 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 10:39:
Gigabyte AB 350 gaming 3
AMD Ryzen 1600

Vroegahh toen ik nog heel veel pc's bouwde voor mijn werk waren de combinaties die ik maakte nooit een probleem, maar ik heb nu ondervonden dat het tegenwoordig rondom AMD wat minder compatible is geworden..
Nu heb ik het hele plaatje prima draaiende gekregen op de snelheid van het geheugen na, 2166mhz..
Bios updates en XMP instellingen helpen niet, maar ik heb er te weinig kaas van gegeten om dit fatsoenlijk op 2933mhz te kunnen clocken.
controleer of je de laatste bios versie hebt.

Steam - BF1 - PUBG

• BonJonBovi
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 23-05 20:15
quote:
LogiZ5500 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 10:39:
Gigabyte AB 350 gaming 3
AMD Ryzen 1600

Ik heb het Asus prime b350 plus moederbord, maar wel hetzelfde ram. Out of the box draait hij bij mij ook op 2166mhz, maar nu draait hij stabiel op 2966mhz. Hiervoor moet je de ram timing aanpassen. Op onderstaande screenshot kan je de timings zien die ik gebruik.Het gaat dan vooral om de CL, tRCD,tRP en tRAS. Dit kan je in de BIOS doen.

BonJonBovi wijzigde deze reactie 06-01-2018 12:34 (3%)

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Nu online

Catch22

De ene is je moeder

quote:
Borromini schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 11:23:
Ik heb dezelfde latjes maar raak niet verder dan 2800 MT op m'n Asus-bordje (dat het wel op de QVL heeft...). Haal je dat? Zoniet zou ik retourneren als het nog kan.
Op mijn b350m-a draait het op 2933. Via de docp zonder verdere tweaks

En de ander is je zus
Steam: maxx0r
R5 1600 - RX480 - LG 34UC79G

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Deze dus? pricewatch: Asus Prime B350M-A met pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15?

Echt bizar. Misschien moet ik maar (weer) es een volledige UEFI reset doen. Heb laatste UEFI van Asus (3402).

Borromini wijzigde deze reactie 06-01-2018 12:51 (4%)

• LogiZ5500
quote:
unfor schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 11:47:
[...]
controleer of je de laatste bios versie hebt.
Heb zeker de laatste bios.
Zal eens gaan rommelen met de timings.. Ik heb dit systeem voor een vriend in elkaar gezet dus ik baal een beetje dat de 'beloofde' snelheid niet gehaald wordt!

Heb trouwens ook nog Gigabyte aangeschreven en het probleem voor gelegd. Deze geven aan dat dit geheugen niet op de qvl staat en dus niet wordt ondersteund. Op de vraag of ze me simpelweg wel willen helpen wordt negatief gereageerd.. Klein beetje support van hen zit er dus ook niet in!

LogiZ5500 wijzigde deze reactie 06-01-2018 13:16 (29%)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Wat een belachelijk antwoord van Gigabyte 8)7

En het dan gek vinden dat de verkoop van hun borden dramatisch terugloopt (toch de concurrentie).

GabriŽl Ryzen

• Jip99
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 21-05 18:47
quote:
LogiZ5500 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 13:13:
[...]

Zal eens gaan rommelen met de timings.. Ik heb dit systeem voor een vriend in elkaar gezet dus ik baal een beetje dat de 'beloofde' snelheid niet gehaald wordt!

Heb trouwens ook nog Gigabyte aangeschreven en het probleem voor gelegd. Deze geven aan dat dit geheugen niet op de qvl staat en dus niet wordt ondersteund. Op de vraag of ze me simpelweg wel willen helpen wordt negatief gereageerd.. Klein beetje support van hen zit er dus ook niet in!
Ik vind het niet een heel raar antwoord van GB, wat verwacht je dan? dat ze helemaal gaan helpen met overklokken van je geheugen wat niet word ondersteund? op het ryzen platform is dat super lastig... de beste plek waar je hulp kan vragen is bij het overklok topic hier op tweakers.
Werkelijk? Ik had een Gigabyte Gaming 3 voordat ik overstapte en kom gewoon 2933MHz handmatig instellen en draaien zonder problemen. Dat was met een 3200MHz setje van Corsair. Zijn dus exact dezelfde chips, alleen een tikje hoger gebinned. Dat zou alleen niks uit moeten maken. Dat is nu bijna een halfjaar geleden. Lekker bezig hoor Gigabyte als je het nu nog niet werkende krijgt...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• horizon1978
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 23:01
quote:
op het ryzen platform is dat super lastig
Toch niet met alle borden?
MSI bord wat ik heb liet de geheugens (idem als hierboven) makkelijk omzetten naar 2933MHz.

• SayWhatAgain!
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21-05 21:12

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

quote:
DaniŽlWW2 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:34:
Werkelijk? Ik had een Gigabyte Gaming 3 voordat ik overstapte en kom gewoon 2933MHz handmatig instellen en draaien zonder problemen. Dat was met een 3200MHz setje van Corsair. Zijn dus exact dezelfde chips, alleen een tikje hoger gebinned. Dat zou alleen niks uit moeten maken. Dat is nu bijna een halfjaar geleden. Lekker bezig hoor Gigabyte als je het nu nog niet werkende krijgt...
Volgens Gigabyte maakt dat wel uit. Bizar dat CMK64GX4M8B3200C16 er wel op staat en CMK16GX4M2B3000C15 niet...
Een vriend van me heeft ook de combo met 3000C15, maar ik moet even navragen op welke snelheid.

Specs

• MonkeyJohn
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 23:27
Ik heb ook de 3000c15 i.c.m. met de gaming 3 en draai met het XMP op 2933 vanaf juli. Moet ik wel zeggen dat ik niet de nieuwste bios (dacht dat ik F8 heb) heb draaien omdat ik verder geen problemen heb.

• MrWisent
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 23-05 22:10
quote:
MonkeyJohn schreef op maandag 8 januari 2018 @ 17:07:
Ik heb ook de 3000c15 i.c.m. met de gaming 3 en draai met het XMP op 2933 vanaf juli. Moet ik wel zeggen dat ik niet de nieuwste bios (dacht dat ik F8 heb) heb draaien omdat ik verder geen problemen heb.
Ik heb ook exact dezelfde combo. Op bios F6 kon ik het nog niet werkend krijgen, en later ben ik ook overgestapt op F10. Voor mij is het gewoon het XMP-profiel aanzetten, ik hoef geen timings te veranderen oid. XFR werkt daarom ook nog steeds :).

• Sp3ci3s8472
  • Laatst online: 20:45

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Het kan helpen om een bios reset te doen naar de begin bios, van te voren natuurlijk wel optimized defaults laden. Dit heb ik met de laatste bios voor mijn Asus ook maar gedaan en ben tevreden met de stabiliteit. Nog geen enkele crash gehad :D.

Battle.net tag

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
Jip99 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:18:
[...]

Ik vind het niet een heel raar antwoord van GB, wat verwacht je dan? dat ze helemaal gaan helpen met overklokken van je geheugen wat niet word ondersteund? op het ryzen platform is dat super lastig... de beste plek waar je hulp kan vragen is bij het overklok topic hier op tweakers.
Beredeneerd het eens andersom, dus als je niks test goed je helemaal geen ondersteuning te bieden. Ideaal!

Sorry hoor die QLV lijsten zijn niet meer dan een leidraad aangezien ze slechts een fractie van de markt testen. Asus had een paar maanden geleden amper 32GB kits opdracht de QLV dan kun je toch ook moeilijk als fabrikant met droge ogen gaan beweren dat 32GB kits niet ondersteund worden 8)7

GabriŽl Ryzen

• ReddishRat
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22:56
Vandaag is voor de Asrock borden met een X370 en B350 chipset een bridge bios en nieuwe Agesa bios uitgekomen ter voorbereiding van de nieuwe processors. Helaas geen informatie over andere wijzigingen zoals bijv. geheugen verbeteringen. Bij Asrock zijn het altijd vrij karige release notes :p

Ik denk dat ik nog even wacht op ervaringen met deze nieuwe bios. Hier al mensen met nieuwe AGESA bios versies (ook voor niet Asrock)?

• unfor
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:37

unfor

delukz

quote:
ReddishRat schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:26:
Vandaag is voor de Asrock borden met een X370 en B350 chipset een bridge bios en nieuwe Agesa bios uitgekomen ter voorbereiding van de nieuwe processors. Helaas geen informatie over andere wijzigingen zoals bijv. geheugen verbeteringen. Bij Asrock zijn het altijd vrij karige release notes :p

Ik denk dat ik nog even wacht op ervaringen met deze nieuwe bios. Hier al mensen met nieuwe AGESA bios versies (ook voor niet Asrock)?
Is al een weekje uit, maar hier draait alles al sinds de vorige release goed op XMP speeds van het geheugen.
Dus laat ik het lekker zo, if it aint broke, don't fix it. :)
Voor zover mij bekend voegt deze release support toe voor de Ryzen APU's.

unfor wijzigde deze reactie 16-01-2018 12:35 (4%)

Steam - BF1 - PUBG

• The-Priest-NL
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22:16
quote:
sapphire schreef op maandag 8 januari 2018 @ 18:51:
[...]

Beredeneerd het eens andersom, dus als je niks test goed je helemaal geen ondersteuning te bieden. Ideaal!
Klopt maar zou iemand dan het product kopen? If so ben je als koper niet slim bezig.
quote:
Sorry hoor die QLV lijsten zijn niet meer dan een leidraad aangezien ze slechts een fractie van de markt testen. Asus had een paar maanden geleden amper 32GB kits opdracht de QLV dan kun je toch ook moeilijk als fabrikant met droge ogen gaan beweren dat 32GB kits niet ondersteund worden 8)7
Nee dat zijn ze niet, het zijn lijsten waarmee de producent aangeeft wat 100% zou moeten werken, wijk je hiervan af zou het kunnen werken maar het zou ook niet kunnen werken. Dus ja dat kan een fabrikant met droge ogen zeggen.
quote:
unfor schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:34:
[...]

Is al een weekje uit, maar hier draait alles al sinds de vorige release goed op XMP speeds van het geheugen.
Dus laat ik het lekker zo, if it aint broke, don't fix it. :)
Voor zover mij bekend voegt deze release support toe voor de Ryzen APU's.
Zitten hier ook niet fixes in voor Spectre?

The-Priest-NL wijzigde deze reactie 16-01-2018 19:06 (17%)
Reden: Stukje over bios toegevoegd

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
The-Priest-NL schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 19:04:
[...]

Klopt maar zou iemand dan het product kopen? If so ben je als koper niet slim bezig.
Nee natuurlijk niet vandaar dat ze iig doen alsof ze hun best doen en zo'n duffe lijst opstellen.

[...]
quote:
Nee dat zijn ze niet, het zijn lijsten waarmee de producent aangeeft wat 100% zou moeten werken, wijk je hiervan af zou het kunnen werken maar het zou ook niet kunnen werken. Dus ja dat kan een fabrikant met droge ogen zeggen.
OK....om even aan te geven hoe loos zo'n lijst is en extreem beperkt....

In de PW staan op moment van schrijven 2300 DDR4 reepjes/sets. Even er vanuit gaande dat ze allemaal verkrijgbaar zijn, zijn ze vast niet maar aan de andere kant er zijn ook heul veel merken/reepjes die weer hier niet te koop zijn maar waar die QLV lijst ook voor geld.
Op de QLV lijst van het bord waar deze discussie over begon, de GA-AB350-Gaming 3, staan 229 geheugens die getest zijn. Ofwel grofweg 10% van de markt wat imho al erg beperkt is.

Dan is van al die geteste geheugens nog een klein deel wat niet volledig werkt, weer een beperking.

Een groot deel van de geteste geheugens bestaat uit 1 reepje terwijl zga. de meeste gebruikers 2 reepjes pakken voor dual channel. 2 reepjes is zwaarder voor de geheugencontroller....ofwel leuk om een onrealistisch scenario te testen :')

Dan hebben we nog verschillende revisie's van geheugen waar (vanuit de fabrikant gezien vaak) niks over te vinden is maar wat vaak wel het zelfde type nr. mee krijgt maar heel andere chips met dito eigenschappen kan bevatten (persoonlijke ervaring met Corsair oa.). Wat betekend dat geheugen van de QLV opeens niet 100% meer kan/hoeft te werken terwijl het wel als getest op de lijst staat?

Dan hebben veel geheugens wel een iets afwijkend type nr. maar is dit niets meer dan een ander kleurtje heatspreader.
VB.:
G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ
G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZKW
G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZSW
G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZKY
G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZSK
G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZKO

6 setjes geheugen die alleen verschillen in de laatste paar letters die de kleur aangeven (resp. grijs-rood, zwart-wit, grijs-wit, zwart-geel, grijs-zwart en zwart -oranje) en verder het zelfde zijn.
Ik snap dat een fabrikant niet alle zes de kleuren gaat testen maar op basis van jou logica mogen ze dus tegen mensen zeggen dat als ze een grijs geheugen reepje hebben ze geen recht op ondersteuning hebben want ze hebben alleen zwarte als werkend getest 8)7

Dan over het 64GB geheugen dat ging over mijn Asus bord maargoed. Op de QLV lijst, van het betreffende Gigabyte bord waar we het over hebben, staat geen enkel setje 32 of 64GB geheugen getest dus mogen ze met droge ogen zeggen dat je geen recht hebt op ondersteuning? Maar ze zetten het wel duidelijk op de specs lijst dat het bord max 64GB geheugen ondersteunt, dus wel de lusten maar niet de lasten ?

Om er wat (vast kromme) autovergelijkingen bij te pakken...

Stel je koopt een dikke BMW en hij doet om whatever reden geen 200km/u en je gaat naar de dealer en deze zegt "Nee klopt hij is alleen op de Autobahn in Duitsland, de A2 en A44 getest op 200+ dus alle andere wegen heb je geen garantie op die snelheid" 8)7

Of je koopt een gele Ferrari en die rijd ook niet hard maar de dealer zegt dat het testmodel rood was en die ging wel hard en dat ze daarom niets voor je gele model kunnen betekenen 8)7

Daarnaast dient Gigabyte je gewoon te helpen om het geheugen minimaal op 2133Mhz werkend te krijgen aangezien dat de standaard JEDEC specificaties voor DDR4 zijnen lijkt me dat hun bord wel aan de officiŽle specs moet voldoen.

DŠn kunnen we ook nog een discussie voeren wat 100% werken is.

Dus daarom vind ik een QLV lijst best een leuke poging van fabrikanten om users te helpen maar vind ik het te zot voor woorden dat je op basis daarvan ondersteuning weigert. Doe je dat wel verdien je het (imho) om van de markt gedrukt te worden zoals Gigabyte en maak je het er zelf naar.
quote:
[...]

Dan moet je geen Ryzen producten op de markt brengen als je het lastig vind en geen support wilt leveren.

Als ik een nieuw model auto bij de dealer koop en hij rijd geen 180km/u terwijl het wel in de specs staat zegt de dealer toch ook niet; "ja u mag toch niet harder dan 130km/u in Nederland en het fixen is nou eenmaal lastig (want nieuw model)". Had hij de auto niet moeten verkopen of geen dealer moeten worden :+

Nogmaals doet GB dat wel, ook goed maar moeten ze niet huilie huilie doen als gebruikers weglopen naar andere merken (wat ze dus wel doen volgens bronnen omdat zij krimpen en bv. Asus groeit) }:O

sapphire wijzigde deze reactie 16-01-2018 20:19 (11%)

GabriŽl Ryzen

• The-Priest-NL
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22:16
quote:
sapphire schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 20:06:
<snip>
OK....om even aan te geven hoe loos zo'n lijst is en extreem beperkt....

Een groot deel van de geteste geheugens bestaat uit 1 reepje terwijl zga. de meeste gebruikers 2 reepjes pakken voor dual channel. 2 reepjes is zwaarder voor de geheugencontroller....ofwel leuk om een onrealistisch scenario te testen :')

Dan hebben we nog verschillende revisie's van geheugen waar (vanuit de fabrikant gezien vaak) niks over te vinden is maar wat vaak wel het zelfde type nr. mee krijgt maar heel andere chips met dito eigenschappen kan bevatten (persoonlijke ervaring met Corsair oa.). Wat betekend dat geheugen van de QLV opeens niet 100% meer kan/hoeft te werken terwijl het wel als getest op de lijst staat?

Dan hebben veel geheugens wel een iets afwijkend type nr. maar is dit niets meer dan een ander kleurtje heatspreader.
VB.:
G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ
G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZKW
G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZSW
G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZKY
G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZSK
G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZKO

6 setjes geheugen die alleen verschillen in de laatste paar letters die de kleur aangeven (resp. grijs-rood, zwart-wit, grijs-wit, zwart-geel, grijs-zwart en zwart -oranje) en verder het zelfde zijn.
Ik snap dat een fabrikant niet alle zes de kleuren gaat testen maar op basis van jou logica mogen ze dus tegen mensen zeggen dat als ze een grijs geheugen reepje hebben ze geen recht op ondersteuning hebben want ze hebben alleen zwarte als werkend getest 8)7

Dan over het 64GB geheugen dat ging over mijn Asus bord maargoed. Op de QLV lijst, van het betreffende Gigabyte bord waar we het over hebben, staat geen enkel setje 32 of 64GB geheugen getest dus mogen ze met droge ogen zeggen dat je geen recht hebt op ondersteuning? Maar ze zetten het wel duidelijk op de specs lijst dat het bord max 64GB geheugen ondersteunt, dus wel de lusten maar niet de lasten ?
In jouw lijst staat anders gewoon "memory socket support" en dan 1, 2 of 4:

DDR4 2133MHz
KVR21N15D8/16 kunnen 4 reepjes in

DDR4 2400MHz
HX424C15FB/16 kunnen 4 reepjes in

DDR4 2666MHz
CMK64GX4M4A2666C16 ver 4.31 kunnen 4 reepjes in

Kijken we naar dezelfde lijst?: http://download.gigabyte....mory_ga-ab350-gaming3.pdf
quote:
Om er wat (vast kromme) autovergelijkingen bij te pakken...
Stel je koopt een dikke BMW en hij doet om whatever reden geen 200km/u en je gaat naar de dealer en deze zegt "Nee klopt hij is alleen op de Autobahn in Duitsland, de A2 en A44 getest op 200+ dus alle andere wegen heb je geen garantie op die snelheid" 8)7

Of je koopt een gele Ferrari en die rijd ook niet hard maar de dealer zegt dat het testmodel rood was en die ging wel hard en dat ze daarom niets voor je gele model kunnen betekenen 8)7
Nogal krom ja 8)7

Beter vergelijking zou zijn dat je een carburateur koopt die niet op de onderdelenlijst staat van BMW/Ferrari en die inbouwt en vervolgens gaat klagen dat je verbruik hoger is of je topsnelheid lager is als opgegeven in de specs.

Kortom, wijk je van de onderdelenlijst/QVL af zou het kunnen werken maar ze geven geen garanties en heb je problemen regel dan eerst maar onderdelen die wel op de onderdelenlijst/QVL staan.
quote:
Dan moet je geen Ryzen producten op de markt brengen als je het lastig vind en geen support wilt leveren.
Ze willen best support leveren alleen niet op onderdelen die niet op hun QVL staan, en dat recht hebben ze mijn inziens, ben je het daar niet mee eens koop je hun product niet.

Wens ik je overigens veel succes met andere producenten want die hebben ook QVL lijsten :+

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Hmm had dat memory socket anders geÔnterpreteerd, Blijven de andere punten nog steeds staan overigens ;)

Auto vergelijking is wellicht ook krom, heb dan ook de ballen verstand van auto's:+

We kunnen het iig eens zijn dat we het oneens zijn. Blijkbaar zijn meer mensen het met me eens aangezien Gigabytes aandeel op (een al krimpende) de moederbord markt flink gedaald is afgelopen tijd. Vroeg‚h meerdere enorm fijne borden van ze gehad en altijd prima service maar als ik dit zo lees ben ik blij dat ik voor een Asus gegaan ben :)
Uiteindelijk snij je jezelf als fabrikant in de vingers als je je klanten zo behandeld.

En bedankt voor je succes wens, heb ik alleen niet nodig aangezien ik weet wat ik koop. Heb Łberhaupt nog nooit op een QLV lijst gekeken afgelopen euhm...20 jaar ofzo :+ (behalve om mensen hier op weg te helpen).

sapphire wijzigde deze reactie 16-01-2018 22:15 (5%)

GabriŽl Ryzen

quote:
DaniŽlWW2 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:34:
I told you so, Gigabyte en MSI zien AMD als een tweederangs platform waarin niet geÔngevesteerd hoeft te worden. Hun RX 480 kaarten waren al een teken aan de wand: het hergebruiken van shrouts (dus met hittepijpjes) die voor Pascal waren ontwikkeld. Goh, waarom waren die kaarten toch luide heethoofden met slechts 160 W? :')
Bij de RX 580 ging het bij Gigabyte wat beter - ze moesten wel aangezien Sapphire de lat hoger legde -, MSI kwam in eerste instantie weer met een lawaaierig heethoofd, later kwamen ze met een verbeterde versie. Naar verluidt (volgens een bron hier op dit forum ;)) kwamen ze eerst met een lawaaierig heethoofd omdat ze van 150 W uitgingen maar dat vind ik onvoldoende een excuus.
AM4 bevestigde het voor mij, ze hadden meer moeite RAM-compatibiliteit dan AS Rock en Asus. Kwestie van hoeveel je erin investeert, hoeveel specialisten je inzet op het testen en tunen. Dat kunneen MSI en Gigabyte net zo goed als AS Rock en Asus, alleen investeren ze er blijkbaar minder in.

CHBF wijzigde deze reactie 16-01-2018 23:33 (14%)

quote:
sapphire schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 22:49:
[...]

Niet iedereen wil direct van zijn 1800X af als de refresh er is :?
Ik denk dat jij mijn zin verkeerde interpreteerde, het verkopen voor die prijs zou lastig zijn omdat mensen dan wel wachten op de goedkopere 2700 die gehakt maakt van de 1800X. Inmiddels is de prijs gedaald naar een veel redelijkere §350, ik voorspel een verdere daling rond april. Ik ben het uiteraard met jullie eens dat je niet de refresh moet kopen als je al Ryzen hebt. Zen2/Zen3, dat is een heel ander verhaal. :Y)
quote:
[...]

quote:
[...]

Volgens mij is het heel erg simpel, als Gigabyte niet die service verleent en een concurrent wel...
AS Rock, Asus, grijp de gelegenheid met beide handen aan. Ze kunnen niet iedereen hun latjes testen maar ze kunnen wel zo snel mogelijk zoveel mogelijk latjes op de QVL-lijstjes plaatsen (lees: met vermelde snelheden die vrijwel altijd kunnen worden gehaald) en tot die tijd een duidelijke uitleg geven over het overklokken met veilige advies-waardes (timing) etc.

CHBF wijzigde deze reactie 17-01-2018 01:55 (65%)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

*kickt topic*

Nou vandaag de stap gewaagd en bios 3008 voor de CH6 geflashed. Had opzich tijd en tot komende zaterdag toch geen werk op de planning dus kon de 'gok' wagen.

Hele ochtend zitten spelen en ging best aardig. Tot nu toe kan ik normaal booten met geheugen op 3066Mhz ipv 2933Mhz en is het tot nu toe in benches stabiel. Vannacht gaat Prime aan om verder te stressen maar so far so good. 3200Mhz heb ik op geCinebenched maar daarop boot de PC niet lekker, verschil met 3066 was ook niet heel groot in Cinebench

CPU oc nog niets mee gedaan buiten wat hij al liep, verwacht eigenlijk niet dat hij opeens wel sneller gaat op minder voltage :p

Helaas boot het bord niet sneller waarbij nog stille hoop op had. Wel lijkt de Cinebench score structureel iets hoger. Haal met de CPU op 3,8Ghz en mem op 2933Mhz iets hogere score als voorheen 3,9Ghz en 2933. En met 3,8+3066 nu mťt boven de 1700 punten :p

Overigens op aanraden uit dit topic de presets van the Stilt nog geprobeerd maar zoals verwacht werkt er geen ťťn stabiel ;)

GabriŽl Ryzen

• Speedy-J
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 12:47

Speedy-J

AMD Enthusiast

Voor de prime B350 Plus eigenaren is er een remake van BIOS 3203.
Het lost geheugen problemen op ,asus had er weer een puinzooi van gemaakt..
Ik ben van 2933 naar 3200MT/s gegaan met kingston hyperx fury 2666MT/s ,BIOS 3401 is van de site gehaald.

Ryzen 1700@3.9GHz|Asus prime B350 plus|16GB Kingston hyperX 2666@3066|2x R7 370 CF|Custom WC van EK|CM HAF 932|1000W CM silent pro|

• Beaudog
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 22:54
voor de x370 itx is er ook de 3803 van asus
blijf zelf nog even op de 3401

• Fleximex
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 19:16
Omdat 3600MHz niet wilt draaien op mijn ASRock AB350 Gaming-ITX draai ik al sinds het begin 3200MHz. Geheel zonder problemen. Ik heb nu eens 3433MHz geprobeerd en dat draait ook gewoon goed *O*
Ongeveer 3433MHz lijk de boven grens te zijn van Ryzen op dit moment. Ik heb nog niet die nieuwe bios geprobeerd overigens.

• ECP0WERS
  • Registratie: juli 2007
  • Niet online
Zelf de 3803 bios van Asus wel geflashed.. want ja, iemand moet de eerste zijn O-)

Tevens ook mijn Kingston HyperX Fury setje met Micron B-Die ingewisseld voor een setje Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2E4000C19R met, jawel, Samsung B-die en ben zťťr tevreden over zowel het geheugen als de BIOS.

quote:
Fleximex schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 13:35:
Omdat 3600MHz niet wilt draaien op mijn ASRock AB350 Gaming-ITX draai ik al sinds het begin 3200MHz. Geheel zonder problemen. Ik heb nu eens 3433MHz geprobeerd en dat draait ook gewoon goed *O*
Ongeveer 3433MHz lijk de boven grens te zijn van Ryzen op dit moment. Ik heb nog niet die nieuwe bios geprobeerd overigens.
Mijn vriendin en mijn broertje gebruiken beide hetzelfde ASRock bord met BIOS versie 4.40. Persoonlijk vind ik 1 ding vervelend, maar wel mee te leven. Als je XMP instellingen voor het geheugen laad zal hij deze ALTIJD na elke cold-boot laden ongeacht of je zelf aanpassingen maakt. Echter zodra je kiest om voor de overclock instellingen via AMD_CBS te gaan pakt hij ze wťl gewoon zoals het zou moeten.

ECP0WERS wijzigde deze reactie 27-01-2018 18:06 (51%)

ASUS ROG STRIX GL702ZC-104T | AMD Ryzen 7 1700 3.4GHz 1.05v | AMD Radeon RX580M Mobile 1233/2000 0.9V | Samsung M471A2K43CB1-CRC 2400MT/s 2x16GB | Samsung PM961 256GB EK NVME Cooler | Seagate Barracuda Compute 1TB SSHD

• Beaudog
Nieuwe bios 3803 geflashed op zich niet slecht maar de 3401 vond ik beter ik kom nu niet boven de 4.0 ghz uit als ik hem op 4.1 ghz zet start hij op maar in cpu-z staat 1375 mhz en loopt totaal niet .
en als ik de zelfde instellingen gebruik die ik in bios 3401 gebruikte dan kom ik niet eens op 4.0 ghz dan klokt hij tot 1375 ofzo maar goed hij loopt nu op 4.0 en het geheugen op 3200 mhz .
het is jammer dat je niet terug kan naar 3401 bios.
mischien toch weer andere instellingen gebruiken .

• ECP0WERS
  • Niet online
quote:
Beaudog schreef op zondag 28 januari 2018 @ 00:19:
Nieuwe bios 3803 geflashed op zich niet slecht maar de 3401 vond ik beter ik kom nu niet boven de 4.0 ghz uit als ik hem op 4.1 ghz zet start hij op maar in cpu-z staat 1375 mhz en loopt totaal niet .
en als ik de zelfde instellingen gebruik die ik in bios 3401 gebruikte dan kom ik niet eens op 4.0 ghz dan klokt hij tot 1375 ofzo maar goed hij loopt nu op 4.0 en het geheugen op 3200 mhz .
het is jammer dat je niet terug kan naar 3401 bios.
mischien toch weer andere instellingen gebruiken .
Klinkt als een bug, had het gisteren avond laat zelf ook en kan het blijven reproduceren.

Als ik de offset voltage boven de 0.12500v zet heb ik er ook last van. Bij een vast ingestelde vCore dan weer niet.

ASUS ROG STRIX GL702ZC-104T | AMD Ryzen 7 1700 3.4GHz 1.05v | AMD Radeon RX580M Mobile 1233/2000 0.9V | Samsung M471A2K43CB1-CRC 2400MT/s 2x16GB | Samsung PM961 256GB EK NVME Cooler | Seagate Barracuda Compute 1TB SSHD

• Beaudog
quote:
ECP0WERS schreef op zondag 28 januari 2018 @ 08:04:
[...]

Klinkt als een bug, had het gisteren avond laat zelf ook en kan het blijven reproduceren.

Als ik de offset voltage boven de 0.12500v zet heb ik er ook last van. Bij een vast ingestelde vCore dan weer niet.
ok vast zetten dus, bedankt ga het proberen.
Edit: vastzetten gaat goed zit weer op 4.1 ghz op 1.393 vcore 4.2 zat er niet in
Hoe hoog ik ook ga met de vcore :P
Ben hem nu aan het stressen 66c max .

Beaudog wijzigde deze reactie 28-01-2018 09:17 (17%)

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik zit ook hard te twijfelen om die BIOS te flashen maar ik kan me Vcore niet fixed zetten ,dus vrees dat ik dan de sjaak ben.
Iemand al geprobeerd op een prime B350 plus ?

Ryzen 1700@3.9GHz|Asus prime B350 plus|16GB Kingston hyperX 2666@3066|2x R7 370 CF|Custom WC van EK|CM HAF 932|1000W CM silent pro|

• Lets find it
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 18-05 14:38
Ik ben zelf zeeeeer tevreden over mijn msi b350m pro vdh, waar de vrms het best wel debiel goed doen voor een 3+2 phase model. Ik oC mijn ram op 3200 MHz en mijn ryzen 5 1600 op multiplier van 40 op 3.4 volt

Bios is altijd erg belangerijk bij een moederbord, en die is echt een beast.

Als je een budget buigt maakt, zou ik deze zeker aanraden, maar dan wel met een r3

• Japiegsxr
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22-05 17:54

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

quote:
Lets find it schreef op maandag 29 januari 2018 @ 15:38:
Ik ben zelf zeeeeer tevreden over mijn msi b350m pro vdh, waar de vrms het best wel debiel goed doen voor een 3+2 phase model. Ik oC mijn ram op 3200 MHz en mijn ryzen 5 1600 op multiplier van 40 op 3.4 volt

Bios is altijd erg belangerijk bij een moederbord, en die is echt een beast.

Als je een budget buigt maakt, zou ik deze zeker aanraden, maar dan wel met een r3
3.4 volt op je CPU? Spelfout hoop ik. 8)7
quote:
Japiegsxr schreef op maandag 29 januari 2018 @ 17:17:
[...]

Met spellen of typen zal het weinig te maken, eerder gigantische verstrooidheid. Dat wil je niet op je CPU hebben staan. _O-
Misschien met stikstof?

CHBF wijzigde deze reactie 29-01-2018 17:34 (6%)

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
quote:
CHBF schreef op maandag 29 januari 2018 @ 17:33:
[...]

Met spellen of typen zal het weinig te maken, eerder gigantische verstrooidheid. Dat wil je niet op je CPU hebben staan. _O-
Misschien met stikstof?
Op zo'n procede zou 1.8V al genoeg zijn om de chip te slopen.

M'n magische bol werken.

quote:
Jism schreef op maandag 29 januari 2018 @ 17:49:
[...]

Op zo'n procede zou 1.8V al genoeg zijn om de chip te slopen.
Zoiets dacht ik, voor de zekerheid...

• Lets find it
quote:
Japiegsxr schreef op maandag 29 januari 2018 @ 17:17:
[...]

1.35 volt, Ik denk dat ik met 3.4 volt zelfs een fx kan kapot maken.....

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Maar heb je ook geen uitgebreide VRM's omdat je wat langer op die snelheid wilt draaien?

Ik ben overigens weer terug naar 2933Mhz, ondanks dat 3066 stabiel lijkt loopt Rise of the Tomb Raider sindsdien om de havenklap vast. 1 stap terug en alles werkt weer.

GabriŽl Ryzen

• Lets find it
quote:
sapphire schreef op maandag 29 januari 2018 @ 23:09:
Maar heb je ook geen uitgebreide VRM's omdat je wat langer op die snelheid wilt draaien?

Ik ben overigens weer terug naar 2933Mhz, ondanks dat 3066 stabiel lijkt loopt Rise of the Tomb Raider sindsdien om de havenklap vast. 1 stap terug en alles werkt weer.
Ik snap je niet helemaal, msi makt de vrms en ik kijk hoe heet de heatsink word, en dat is met Aida 64 stress test na 2 uur nog erg laag

Lets find it wijzigde deze reactie 30-01-2018 12:51 (27%)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik snap dat MSI het VRM deel ontwerpt ja :+
Maar wat ik bedoel is dat als je een wat minder fasen/wat minder uitgevoerde fasen hebt kun je op dit moment wel prima snelheid X stabiel halen ook al lopen de fasen tegen hun limiet maar of dat na een aantal jaar nog steeds zo fijn loopt....wie weet.

Bedoel er verder niks mee als het goed en koel loopt alleen maar fijn toch :)

GabriŽl Ryzen

• Lets find it
Over en paar jaar ga ik een beter bord kopen

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Ik heb mijn pricewatch: Asus Prime B350M-A met de recentste UEFI-update eindelijk es een harde reset gegeven (knoopcel van het moederbord gehaald) en nu draait het pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 warempel gewoon op 3000 MT. I'm a happy camper O+

Nu nog es maar ťťn core belasten om te zien of die XFR werkt :+

Borromini wijzigde deze reactie 30-01-2018 14:22 (6%)

@Borromini
Het is de moeite waard om ten koste van de timings de klokfrequentie naar 3200 MT/s te verhogen zolang het niet heel erg zot wordt.
Jouw latjes zijn er niet voor gebind maar het is het proberen waard.
quote:
sapphire schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:07:
Ik snap dat MSI het VRM deel ontwerpt ja :+
Maar wat ik bedoel is dat als je een wat minder fasen/wat minder uitgevoerde fasen hebt kun je op dit moment wel prima snelheid X stabiel halen ook al lopen de fasen tegen hun limiet maar of dat na een aantal jaar nog steeds zo fijn loopt....wie weet.
+ Zen2 en Zen3 (afwachten hoeveel vermogen dat kan trekken op een zinvolle manier (niet 100 W erbij voor 0,5 GHz.)) en RAM-compatibiliteit.

CHBF wijzigde deze reactie 30-01-2018 14:26 (16%)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Misschien dat ik dat es probeer als ik me wat avontuurlijk voel, bedankt. Maar momenteel ben ik al blij dat ik ze op 3000 MT gekregen heb en ze zich niet meer verslikken voorbij 2800 MT. Lijkt ook nog gewoon netjes op 1,2V te draaien volgens CPUID e.d..

quote:
Borromini schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:31:
Misschien dat ik dat es probeer als ik me wat avontuurlijk voel, bedankt. Maar momenteel ben ik al blij dat ik ze op 3000 MT gekregen heb en ze zich niet meer verslikken voorbij 2800 MT. Lijkt ook nog gewoon netjes op 1,2V te draaien volgens CPUID e.d..
Ach, je hebt niets te verliezen. Schrijf de huidige waardes op en je kan er altijd naar terug als het niet stabiel is.

• Habana
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 08-05 10:27
@Borromini

Daar behoef je niet dapper of avontuurlijk voor te zijn.. ;)

Maakt een profiel aan in je Bios van je stabiele settings, kan je klooien wat je wilt, gaat het mis of ben je het zat dan laad je deze terug.. klik klaar next.. :P

Of heb je die mogelijkheid niet in je Bios?, zou verbazen eigenlijk..

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Nee, dat kan ik ongetwijfeld wel. Al is het me nog niet duidelijk of die profielen behouden blijven na een UEFI upgrade, want dan vraagt ie altijd om alles terug in te stellen (...). Momenteel heb ik dringerende dingen aan m'n hoofd :).

Borromini wijzigde deze reactie 30-01-2018 22:29 (12%)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

En ik zag net dat er voor de CH6 een "nieuwe" bios is, namelijk Version 3502

Wat ik kon vinden bij gebrek aan release notes is support voor nieuwe CPU's :/

GabriŽl Ryzen

quote:
Borromini schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:29:
Nee, dat kan ik ongetwijfeld wel. Al is het me nog niet duidelijk of die profielen behouden blijven na een UEFI upgrade
Psssst, ik ga jou een geheimpje vertellen. Ze hebben een geweldige uitvinding gedaan:

Alle gekheid op een stokje, probeer wanneer je een uurtje de tijd hebt het eens uit. Hier een tutorial voor n00bs.

Bekijk rustig die video terwijl je wat eet en je begrijpt hoe het werkt, voor de rest gewoon rustig uitproberen, je zet eerst de timings aan de hoge kant, je test uit of dat het werkt en als het goed werkt dan verlaag je de timings beetje bij beetje, je merkt het vanzelf wanneer je te ver gaat en je weet dan wat de cijfers zijn waarmee die de laatste keer stabiel was.

CHBF wijzigde deze reactie 31-01-2018 23:35 (117%)

• Habana
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 08-05 10:27
@CHBF

Welke pen en papier is het nu, anders gaan we alsnog de fout in... :+
quote:
Habana schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 23:39:
@CHBF

Welke pen en papier is het nu, ander gaan alsnog fout in... :+
Ik vind de tweede mooier maar de eerste is illustratiever. :+

quote:
Borromini schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:29:
Nee, dat kan ik ongetwijfeld wel. Al is het me nog niet duidelijk of die profielen behouden blijven na een UEFI upgrade, want dan vraagt ie altijd om alles terug in te stellen (...). Momenteel heb ik dringerende dingen aan m'n hoofd :).
Profielen blijven niet bewaard na een bios update.
Je kunt bij o.a. ASUS je profiel settings wel opslaan op een usb stick en vanaf die stick weer terugzetten maar ik vind het zelf niet aan te raden om ze terug te zetten omdat na een bios update er meestal gewijzigde instelmogelijkheden zijn.

Je kunt ze bij ASUS ook in een tekst bestand opslaan op usb. Dat helpt wel om na een bios update je settings weer snel in te voeren.

PC Specs
Why BF4 is broken & current state gaming industry

• raymondw
  • Laatst online: 19:31
Asus heeft voor de B350-Plus een update uitgebracht voor nieuwe CPU's
Helaas geeft de online UEFI download hem nog niet...
Maar even via USB

PRIME B350-PLUS BIOS 3803
"1.Improve system performance
2.Update to AGESA 1000a for new upcoming processors "

https://www.asus.com/us/M...0-PLUS/HelpDesk_Download/

to linux or not ,that's my quest... | AMD R5 1600 | Crucial LPX 3200MHz | Asus Prime B350-Plus | Intel DC P3600 2TB | MSI 1070Ti Gaming

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

quote:
raymondw schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 17:17:
Asus heeft voor de B350-Plus een update uitgebracht voor nieuwe CPU's
Helaas geeft de online UEFI download hem nog niet...
Maar even via USB

PRIME B350-PLUS BIOS 3803
"1.Improve system performance
2.Update to AGESA 1000a for new upcoming processors "

https://www.asus.com/us/M...0-PLUS/HelpDesk_Download/
Heb hem net geflashed en werkt uitstekend!
Geheugen wil nu probleemloos op 3200MT/s (hyper x fury 2666MT/s met micron b-die) dus dat is al een hele verbetering.

Vcore kan ik nu ook wat lager instellen en blijft prima stabiel tot nu toe met prime95 29.3
Ram is nu ook wat fijner af te stellen met stappen van 100MHz.

• Beaudog
Net een setje g.skill binnen.
F4-3600c16d-16gtzr vanavond inbouwen,
Vanochtend ook een update gehad voor w10
Voor het werk nog even nex machina spelen
Liep een stuk minder met die update meteen
Verwijderd . Bijna niet boven de 60 Fps .

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

quote:
Beaudog schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:47:
Om welke update gaat het ?

• Beaudog
quote:
Speedy-J schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:58:
[...]

Om welke update gaat het ?
Ben nu aan het werk kan vanavond wel kijken
Het heeft wel te maken met spectre/meltdown
De update maakte iets weer ongedaan .
Ben weer gauw terug gegaan.
Het was deze KB4058258

Beaudog wijzigde deze reactie 02-02-2018 13:56 (3%)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Ik heb dus gisteren het Ryzen killer script gedraaid en ik krijg segmentatiefouten. Dat lijkt te suggereren dat mijn processor lijdt aan het bekende probleem. Kan ik die processor dan gewoon naar de winkel sturen om in te ruilen?

Borromini wijzigde deze reactie 02-02-2018 13:27 (4%)

• Dreifarben
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 10:55
Ik ben zeer tevreden over mijn Ryzen 3 1200.
Makkelijk overclocked tot 3,7 GhZ en bottleneckt de rest van mijn gamingbuild totaal niet.

Als je dan bekijkt dat deze CPU maar 100 euro kost... Madness.

PC: Asrock AB350M Pro4 - R3 1200 @ 3,7 GHz (OC) - 16 GB DDR4 @ 2666 MHz - MSI RX580 8GB Gaming X // Laptop: LENOVO Ideapad 310 // Smartphone: Xiaomi Redmi Note 3 pro

quote:
Borromini schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:26:
Ik heb dus gisteren het Ryzen killer script gedraaid en ik krijg segmentatiefouten. Dat lijkt te suggereren dat mijn processor lijdt aan het bekende probleem. Kan ik die processor dan gewoon naar de winkel sturen om in te ruilen?
Kan je gewoon terugsturen naar AMD en dan krijg je een nieuwe. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Saturnus
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online
quote:
Borromini schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:26:
quote:
DaniŽlWW2 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:40:
[...]

Kan je gewoon terugsturen naar AMD en dan krijg je een nieuwe. :)
Interessant. Speelt dit ook op Windows?
Zo nu en dan heb ik vreemde crashes en altijd (hoe de bios ook ingesteld is) heb ik stutter nadat de pc terug is gekomen uit hibernate. Zou die stutter ook dat probleem kunnen zijn?

Vervang je Bittrex door betere exchanges: Kucoin en Binance
AMD Ryzen 1700X | G.Skill Trident Z 3000MHz | Asus Prime B350-Plus | Samsung 960 Evo

quote:
Saturnus schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 18:39:
[...]

[...]

Interessant. Speelt dit ook op Windows?
Zo nu en dan heb ik vreemde crashes en altijd (hoe de bios ook ingesteld is) heb ik stutter nadat de pc terug is gekomen uit hibernate. Zou die stutter ook dat probleem kunnen zijn?
Het zou Linux only moeten zijn, en dan alsnog erg obscuur.

Een langdurige (uren) specifieke zeer zware load is vereist om die bug bij Linux te hebben.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

@DaniŽlWW2 Bedankt. Het verklaart in ieder geval mijn schijnbaar willekeurige crashes tijdens compilatie-workloads... Maar es polsen bij AMD zelf dan.

• Beaudog
Setje gskill erin gezet loopt meteen op 3600
Met de software van asus kan je mooi de leds afstellen .

Als ik de test lees op hwi zit er nog wel meer in dit geheugen .

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
Beaudog schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:47:
Heel suf maar ik had ook het idee dat de PC voor geen meter liep sinds enige dagen. Viel me op dat de PC telkens in sleep/hibernate stond terwijl ik dat _altijd_ uit heb staan. Blijk dat sinds een update van W10 alle energie settings op stock van Windows stonden ipv. eigen settings en Ryzen balanced :(

Misschien ook even nakijken ?

GabriŽl Ryzen

• Beaudog
quote:
sapphire schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 00:25:
[...]

Heel suf maar ik had ook het idee dat de PC voor geen meter liep sinds enige dagen. Viel me op dat de PC telkens in sleep/hibernate stond terwijl ik dat _altijd_ uit heb staan. Blijk dat sinds een update van W10 alle energie settings op stock van Windows stonden ipv. eigen settings en Ryzen balanced :(

Misschien ook even nakijken ?
Bedankt voor de heads upp ,ik heb alles weer op orde die update is er af .
En het loopt weer zoals het was

• Borromini
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

quote:
CHBF schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 22:31:
Een langdurige (uren) specifieke zeer zware load is vereist om die bug bij Linux te hebben.
Oh ja hoor, echt wel... Phoronix kreeg het zelf al na 88s, bij mijn eerste run duurde het een paar uren, maar de tweede gaf onderstaande. De auteur van het testscript zegt zelf ook dat het al na luttele seconden kan opduiken.

Using 6 parallel processes
[KERN] -- Logs begin at Sat 2018-02-03 06:53:34 CET. --
[KERN] Feb 03 06:53:54 okeanos kernel: fuse init (API version 7.26)
[KERN] Feb 03 06:54:45 okeanos kernel: zram: Added device: zram0
[KERN] Feb 03 06:54:45 okeanos kernel: zram0: detected capacity change from 0 to 68719476736
[KERN] Feb 03 06:54:46 okeanos kernel: EXT4-fs (zram0): mounted filesystem with ordered data mode. 
[loop-0] Sat Feb 3 06:55:29 CET 2018 start 0
[loop-1] Sat Feb 3 06:55:30 CET 2018 start 0
[loop-2] Sat Feb 3 06:55:31 CET 2018 start 0
[loop-3] Sat Feb 3 06:55:32 CET 2018 start 0
[loop-4] Sat Feb 3 06:55:33 CET 2018 start 0
[loop-5] Sat Feb 3 06:55:34 CET 2018 start 0
[loop-3] Sat Feb 3 06:56:15 CET 2018 build failed
[loop-3] TIME TO FAIL: 46 s
[KERN] Feb 03 06:56:15 okeanos kernel: show_signal_msg: 2 callbacks suppressed
[KERN] Feb 03 06:56:15 okeanos kernel: bash[4631]: segfault at 68 ip 00000000004c89d7 sp 00007ffe2eb68060 error 4 in bash[400000+100000]
[KERN] Feb 03 07:10:48 okeanos kernel: bash[1892]: segfault at 7f329efd5828 ip 00007f329ecf1370 sp 00007ffeb1e44e08 error 4 in libc-2.24.so[7f329ebc8000+195000]
[loop-4] Sat Feb 3 07:11:33 CET 2018 build failed
[loop-4] TIME TO FAIL: 964 s

Niet voor je beurt spreken dus ;)

• Sp3ci3s8472
  • Laatst online: 20:45

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

quote:
Borromini schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 07:43:
[...]

Oh ja hoor, echt wel... Phoronix kreeg het zelf al na 88s, bij mijn eerste run duurde het een paar uren, maar de tweede gaf onderstaande. De auteur van het testscript zegt zelf ook dat het al na luttele seconden kan opduiken.

Using 6 parallel processes
[KERN] -- Logs begin at Sat 2018-02-03 06:53:34 CET. --
[KERN] Feb 03 06:53:54 okeanos kernel: fuse init (API version 7.26)
[KERN] Feb 03 06:54:45 okeanos kernel: zram: Added device: zram0
[KERN] Feb 03 06:54:45 okeanos kernel: zram0: detected capacity change from 0 to 68719476736
[KERN] Feb 03 06:54:46 okeanos kernel: EXT4-fs (zram0): mounted filesystem with ordered data mode. 
[loop-0] Sat Feb 3 06:55:29 CET 2018 start 0
[loop-1] Sat Feb 3 06:55:30 CET 2018 start 0
[loop-2] Sat Feb 3 06:55:31 CET 2018 start 0
[loop-3] Sat Feb 3 06:55:32 CET 2018 start 0
[loop-4] Sat Feb 3 06:55:33 CET 2018 start 0
[loop-5] Sat Feb 3 06:55:34 CET 2018 start 0
[loop-3] Sat Feb 3 06:56:15 CET 2018 build failed
[loop-3] TIME TO FAIL: 46 s
[KERN] Feb 03 06:56:15 okeanos kernel: show_signal_msg: 2 callbacks suppressed
[KERN] Feb 03 06:56:15 okeanos kernel: bash[4631]: segfault at 68 ip 00000000004c89d7 sp 00007ffe2eb68060 error 4 in bash[400000+100000]
[KERN] Feb 03 07:10:48 okeanos kernel: bash[1892]: segfault at 7f329efd5828 ip 00007f329ecf1370 sp 00007ffeb1e44e08 error 4 in libc-2.24.so[7f329ebc8000+195000]
[loop-4] Sat Feb 3 07:11:33 CET 2018 build failed
[loop-4] TIME TO FAIL: 964 s

Niet voor je beurt spreken dus ;)
Kan deze bug ook optreden als je die test vanuit een non hypervised VM draait?

Battle.net tag

quote:
Ik heb niet voor mijn beurt gesproken!
Over die Linux-bug:
* There is a bug in Ryzen related to the kernel iretq'ing into a high user
%rip address near the end of the user address space (top of user stack).
This is a temporary workaround for the issue.

* The original %rip for sigtramp was 0x00007fffffffffe0. Moving it down
to fa0 wasn't sufficient. Moving it down to f00 moved the bug from nearly
instant to taking a few hours to reproduce. Moving it down to be0 it took
a day to reproduce. Moving it down to 0x00007ffffffffba0 (this commit)
survived the overnight test.

Iedereen die Ryzen een beetje volgde wist sinds de zomer dat deze Linux-bug slechts in uitzonderlijke gevallen (langdurige zeer zware zware loads, klein deel van de gebruikers) optrad. Ik citeer dit slechts ter illustratie maar het is algemeen bekend sinds de zomer.

Dat je bij een testscriptje die bug relatief snel kan vinden is mogelijk, ik had het niet over een testscriptje maar over realistisch Linux-gebruik en zelfs dat is een stretch want weinig mensen compileren uren achter elkaar software op Linux. Er is een groot verschil tussen een testscriptje waarbij je geforceerd de bug zoekt en real life usage. Zolang jij niet een poweruser op Linux bent (dus iemand die urenlang achter elkaar compileert) zou jij geen last moeten krijgen van die bug. Als jij wil RMA'en, ga je gang, dat is een ander verhaal.

Mocht jij niet al je software hebben geupdate dan krijg je uiteraard veel sneller de bug dan wanneer je wel al je software hebt geupdate maar dat is de gebruiker zijn verantwoordelijkheid.

CHBF wijzigde deze reactie 03-02-2018 14:03 (65%)

• LogiZ5500
quote:
LogiZ5500 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 13:13:
[...]

Nu een tijdje later weer eens gezocht naar een nieuwe bios update.
Kwam V20 tegen en deze via de bios vanaf een USB stick geŁpdate.
Na het aanzetten van XMP draait het geheugen stabiel op 3ghz!

Dacht het toch even te laten weten:D

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 23:01
Eindelijk mijn geheugen goed draaiende.

Na een hele tijd niet hoger komende dan 3066 nu eindelijk mijn corsair vengeance
(Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16) op 3200 draaiende door gewoon de xmp settings te activeren.

De nieuwe F20 bios van gigabyte werkt perfect voor mij.

https://1drv.ms/i/s!AmnA-o9MJQ6KhMcuEwIneqaSxnCuUg

• Fleximex
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 19:16
MSI voor al zijn AM4 bordjes een nieuwe bios met AGESA 1.1.0.1 uitgebracht.

In dit topic veel positieve berichten over hogere ram snelheden:
https://www.reddit.com/r/..._bios_updated_agesa_code/

• Wildfire
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 22:03

Wildfire

Joy to the world!

Met het nieuwste BIOS voor de ASUS Prime X370-Pro draait m'n Patriot RAM *eindelijk* op 3200MT zonder issues. Zowel op m'n vorige bord (Asrock AB350 Pro4) als dit bord heb ik het nooit eerder op z'n stock speed kunnen draaien *ondanks* dat het op de QVL stond :P

Maar nu dus wel :)

Systeemspecs | Mijn Marktplaats spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• regmaster
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
quote:
Fleximex schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 23:08:
MSI voor al zijn AM4 bordjes een nieuwe bios met AGESA 1.1.0.1 uitgebracht.

In dit topic veel positieve berichten over hogere ram snelheden:
https://www.reddit.com/r/..._bios_updated_agesa_code/
Buiten deze 'jubel' verhalen zijn er ook flink wat serieuze problemen met dat nieuwe bios. Zo is de vcore nu standaard 1.3 volt geworden, leuk voor de mensen die niet overklokken en graag de boel koel willen houden, en klagen diverse gebruikers over het feit dat hun vcore zelfs op 1.52 volt piekt. Buiten dat je niet meer terug kan naar een ouder bios lijken me dat toch serieuzere issues dan geheugen dat op 3200 Mhz kan draaien. Je verwacht het niet maar MSI weet het toch weer te verkloten, ondanks dat ze tijd genoeg hadden om dergelijke problemen voor te zijn. Ik wacht nog even met updaten totdat er meer duidelijk is want ik draai nu 4 ghz op 1.32 volt en dat wil ik wel graag zo houden.

• Thandor
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

Thandor

Silver8Streak

Zojuist het nieuwste BIOS geflasht op mijn MSI Tomahawk B350 met een Ryzen 7 1700 van de eerste lichting i.c.m. Corsair DDR3-2933. Met het laatste BIOS kon ik mijn systeem soms niet booten op DDR2400 als de wind uit de verkeerde richting kwam. Met het nieuwe BIOS boot hij wel goed op DDR2933 (XMP profile 2) ťn in Windows heb ik via Command Center de CPU op 3.6GHz gezet met 'auto' voltages.

Heb het systeem nog niet uitgebreid getest (evenmin hogere klokfrequenties) maar de eerste indruk is goed :).

Profiel | http://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• ECP0WERS
  • Niet online
@Beaudog welke timings gebruik je op je nieuwe ram? En heb je wat AIDA64 resultaten voor mij? Zou graah willen vergelijken :)

• Beaudog
quote:
ECP0WERS schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 08:12:
@Beaudog welke timings gebruik je op je nieuwe ram? En heb je wat AIDA64 resultaten voor mij? Zou graah willen vergelijken :)
Deze timings CL16 16-16-36 standaard
En Aida64 kan ik nog downloaden en laten draaien ben nu aan het werk maar ik kom er op terug

• idef1x
  • Laatst online: 13:41
Gisteren mijn Gigabyte-AB350-Gaming AM4 moederboard en de AMD Ryzen 5 1600 CPU binnen gekregen. Met 32GB RAM supported RAM erin doet het systeem het zo te horen wel (1 piep bij opstarten en de harddisken ratelen behoorlijk door het opstarten van een aantal Linux containers).

Ik krijg alleen geen beeld..Niet via HDMI en niet via DVI-D :(

Die combinatie lijkt de onboard GPU van de Gigabyte toch stiekem te niet te doen? Als ik de details van het moederboard bekijk op de website van Gigabyte staat er :
quote:
Integrated Graphics Processor:

1 x DVI-D port, supporting a maximum resolution of 1920x1200@60 Hz
* The DVI-D port does not support D-Sub connection by adapter.
1 x HDMI port, supporting a maximum resolution of 4096x2160@24 Hz
* Support for HDMI 1.4 version.

Maximum shared memory of 2 GB

* Actual support may vary by CPU.
Ik zie even niet hoe een CPU de onboard GPU zou kunnen disabelen? Of ligt het hier niet aan?
Ergens op een forum las ik dat anderen er ook problemen mee hadden en maar een een GPU kaart erin gepropt hadden, waarna het werkte, maar vind het toch vreemd.

Inmiddels maar een GPU besteld en krijg ik vandaag binnen, dus maar hopen dat het dan wel werkt.

• Caracca
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 23-05 15:23
@idef1x ,

De ryzen R5 1600 is ook geen APU, alleen een CPU en bevat dus geen onboard GPU. de reden waarom je moederbord deze aansluitingen wel hebben is i.v.m. de toekomstige APU's die ook voor het AM4 platform uitkomen.

• Burns
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:00
De meeste AM4 moederborden hebben volgens de specificaties een HDMI 1.4 uitgang, behalve dan Biostar die wel 2.0 zou hebben.
De Ryzen 2400G heeft hdmi 2.0, geen a of b zover ik kan vinden.
Sommige op internet beweren dat als je deze APU op een moederbord doet, waar nu HDMI 1.4 staat, je alsnog HDMI 2.0 krijgt. Andere beweren dat het gaat om de chipset + CPU.
De Ryzen 2400G zou ideaal zijn voor HTPC, mits deze HDMI 2.0a voor HDR volledig ondersteunt.
Mocht iemand hier meer over weten, dan hoor ik dat graag.

• Recon24
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 21:15
Zo te lezen op reddit hebben vooral de B350 moederborden last van de nieuwe bios update, als het gaat om ram voltage. Mijn geheugen draait al maanden lang op 3200mhz (MSI X370 Gaming Pro Carbon). Ik ga vanavond eens kijken of ik mijn bios ga resetten en daarna updaten. Ik draai nu stabiel 3.8Ghz met een 1700X op 1.28v. Ik lees ook op de reddit pagina dat Cool & Quiet nu met OC werkt, en zelfs bepaalde duurdere geheugen die 3200mhz zijn stabiel 3333 of zelfs hoger, zonder iets te veranderen aan de voltage.

Nu is de vraag of het ook daadwerkelijk stabiel draait en volgens mij merk je ook niets als je opeens 3333 draait tegenover 3200mhz.

• idef1x
quote:
Caracca schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:00:
@idef1x ,

De ryzen R5 1600 is ook geen APU, alleen een CPU en bevat dus geen onboard GPU. de reden waarom je moederbord deze aansluitingen wel hebben is i.v.m. de toekomstige APU's die ook voor het AM4 platform uitkomen.
Dank voor je bestiging en heb ik die GPU kaart niet voor niets gekocht ;)
Ik vind alleen dat ze dat dan wel duidelijker bij de moederbord specs mogen zetten. In de trant van : de verbindingen zijn voorbereid, maar je CPU moet nog wel een GPU/APU hebben, tenzij je een separate GPU kaart gebruikt. Je wordt m.i. zo op het verkeerde been gezet.

• Wux
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18:18
quote:
idef1x schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 12:10:
[...]

Dank voor je bestiging en heb ik die GPU kaart niet voor niets gekocht ;)
Ik vind alleen dat ze dat dan wel duidelijker bij de moederbord specs mogen zetten. In de trant van : de verbindingen zijn voorbereid, maar je CPU moet nog wel een GPU/APU hebben, tenzij je een separate GPU kaart gebruikt. Je wordt m.i. zo op het verkeerde been gezet.
Elk huidig moederbord heeft toch een scherm aansluiting ? Het is aan jou om te weten of je CPU een gpu onboard heeft of niet lijkt me :)

i5-3570k | GTX 1070 | AOC Q2577PWQ 1440p

• idef1x
Ja maar zet dan niet bij je moederboard specs that deze een integrated graphics processor heeft zoals ik boven gequote heb. Of er zou nog iets bij moeten van dat deze integrated graphics processor de aansturing door een GPU in de CPU vereist.
quote:
idef1x schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 12:23:
Ja maar zet dan niet bij je moederboard specs that deze een integrated graphics processor heeft zoals ik boven gequote heb. Of er zou nog iets bij moeten van dat deze integrated graphics processor de aansturing door een GPU in de CPU vereist.
Daarom staat er ook:
* Actual support may vary by CPU.

Je had ťťn van deze CPU's moeten hebben wil je de beeldschermaansluitingen gebruiken: categorie: Processors

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
Wux schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 12:17:
[...]

Elk huidig moederbord heeft toch een scherm aansluiting ? Het is aan jou om te weten of je CPU een gpu onboard heeft of niet lijkt me :)
Nee hoor, veel duurdere borden niet omdat ze er daarbij vanuit gaan dat je toch geen APU er in stopt.

GabriŽl Ryzen

• ECP0WERS
  • Niet online
@Beaudog

Mijn resultaten :)

CPU kan overigens naar 4.2GHz op 1.4V maar dan wordt m'n wraith max toch wel warm :D

ECP0WERS wijzigde deze reactie 08-02-2018 17:06 (27%)

• Beaudog
quote:
ECP0WERS schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 17:02:
@Beaudog

Mijn resultaten :)

[afbeelding]

CPU kan overigens naar 4.2GHz op 1.4V maar dan wordt m'n wraith max toch wel warm :D
Dit zijn de resultaten .

;)
Het geheugen loopt nog standaard.
4.1 is de max maar loopt prima zo zat er nog wel aan te denken om een 1700x er in te doen.
de processor wordt niet super warm met gamen, in een coolermaster elite 110 .

Beaudog wijzigde deze reactie 08-02-2018 18:17 (29%)

• ECP0WERS
  • Niet online
quote:
Beaudog schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 17:54:
[...]

Dit zijn de resultaten .
[afbeelding]
;)
Het geheugen loopt nog standaard.
4.1 is de max maar loopt prima zo zat er nog wel aan te denken om een 1700x er in te doen.
de processor wordt niet super warm met gamen, in een coolermaster elite 110 .
Daar valt inderdaad nog genoeg te halen. Persoonlijk zou ik de 1700X nu links laten liggen en een 2700/X in April oppikken. Dat is mijn plan tenminste :)

• Beaudog
[quote]ECP0WERS schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 18:26:
[...]

Daar valt inderdaad nog genoeg te halen. Persoonlijk zou ik de 1700X nu links laten liggen en een 2700/X in April oppikken. Dat is mijn plan tenminste :)
[/quote
Daar zit ook wel wat in even wachten ,met het geheugen ga ik in het weekend wel verder met tweaken.
Pagina: 1 ... 45 ... 52 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*