Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 20:40:
[...]

Een van de mooie ontwikkelingen van de laatste 10 jaar; stille maar krachtige desktopcomputers zijn mogelijk geworden. Sommige kasten zijn relatief erg stil terwijl ze een goede ventilatie toestaan, high end luchtkoelers zijn relatief erg stil (met voldoende koelcapaciteit voor de meeste scenario's) doordat ze groter zijn geworden en het ontwerp is verbeterd dankzij de concurrentie van de AIO-koeler , voor voedingen en grafische kaarten bestaat tegenwoordigeen 0-rpm mode. Iets om op te letten in deze tijd, naar mijn mening. Onboard ethernet is trouwens ook erg handig, geen gedoe meer met niet op het internet kunnen totdat je online een driver hebt gedownload. :')

Voor grafische kaarten loont het tegenwoordig vaak (bij AMD in ieder geval) om de spanning wat te verlagen (rond 0,1 V is niet ongebruikelijk). Het is wat ingewikkelder dan dat (regelmechanisme wat bestaat uit hardware en software, bij de Fury verhoogt de gemiddelde spanning maar worden de pieken veel kleiner en heb je zodoende een lager vermogen) maar dit is wat jij als gebruiker instelt en AMD-kaarten maken dan tegenwoordig wat minder hitte terwijl de performance verbetert (minder last van throttling door oplopende temperatuur).
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lNpuqu4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/itZYMTj.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rnjYfMx.jpg

Koelpasta ellende 8)7 (dat is na 12 jaar niet veranderd)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3vzox3F.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IyPEgv6.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pCS2n25.jpg

Net Windows 10 Pro geinstalleerd en de bios geupdate... helaas krijg ik het geheugen niet op 3200Mhz, als hem op XMP profile 2 zet dan probeert hij 5x te booten en daarna reset hij zichzelf terug naar 2133Mhz, moet ik het voltage verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

D.O.C.P. Profile proberen en dan met stapjes omhoog. 2133->2400->2666-> MB zal zelf voltage omhoog gooien afhankelijk van profiel. Geen XMP profiel gebruiken maar altijd D.O.C.P.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Wim-Bart schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 21:38:
D.O.C.P. Profile proberen en dan met stapjes omhoog. 2133->2400->2666-> MB zal zelf voltage omhoog gooien afhankelijk van profiel. Geen XMP profiel gebruiken maar altijd D.O.C.P.
Ok... wat is dat? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Ken je MB niet, maar je kan het bij de OC settings terug vinden.

YouTube: Ryzen 7 1700 - MSI 1.30 BIOS UPDATE - The A-XMP 3200Mhz Profile

MSI noemt het A-XMP geloof ik, maar weet het niet zeker. YouTube is your friend :-)

@ArcticWolf Overigens is alles dan 2400Mhz overclocking :) Zelf kan ik niet harder dan 2666 met een 3000-setje, maar krijg ik mijn cpu weer met gemak op 4GHz zonder extreme Vcore aanpassingen.

[ Voor 17% gewijzigd door Wim-Bart op 15-06-2017 22:00 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Wim-Bart schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 21:46:
[...]

Ken je MB niet, maar je kan het bij de OC settings terug vinden.

YouTube: Ryzen 7 1700 - MSI 1.30 BIOS UPDATE - The A-XMP 3200Mhz Profile

MSI noemt het A-XMP geloof ik, maar weet het niet zeker. YouTube is your friend :-)
Dat probeerde ik net, X-AMP en dan 3200Mhz profile 2 selecteren. Dan herstart hij een paar keer om de juiste instelling te vinden en dan schakelt hij alsnog terug naar 2133mhz :(
Maar misschien moet ik wat meer doen... zal filmpje zo ff bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:44
XMP is an Intel tech introduction to automatically set DRAM to intended data rates over and above a base level (for DDR3 it applies to DRAM 1600 and up), DDR4 for DRAM 2400 and up. You enable the feature it reads the profile off the DRAM sticks and applies it in BIOS.

DOCP (Direct Over Clock Profile), is from Asus for AMD mobos and came as the mobo makers didn't want to pay royalties to Intel to implement XMP on AMD mobos, it effectively uses the DRAM XMP profile to set up data rates and comparative timings on the AMD mobos for a variety of data rates.

EOCP (Extended Over Clock Profiles) is GigaBYtes version of the Asus DOCP..

Within the last couple of years more and more the AMD mobo makers are simply moving to XMP as it's an industry standard and much easier to keep up in the BIOS than other methods with the proliferation of new DRAM, tighter timings, etc
A-XMP is de MSI variant van DOCP en EOCP

[ Voor 2% gewijzigd door The-Priest-NL op 15-06-2017 22:02 . Reden: A-XMP toegevoegd ]

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Hij blijft maar proberen en gaat daarna terug naar 2133Mhz :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

ArcticWolf schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:01:
Memory voltage al naar 1.35 gezet? Kleine stapjes gedaan? 3200 geheugen wil nog niet zeggen dat ie op 3200 draait, wat zegt MSI over deze modules op hun support lijst?

[ Voor 18% gewijzigd door Wim-Bart op 15-06-2017 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Wim-Bart schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:02:
[...]

Memory voltage al naar 1.35 gezet? Kleine stapjes gedaan?
Nee denk dat ik dat maar moet gaan doen dan }:O
Wim-Bart schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:02:
[...]

wat zegt MSI over deze modules op hun support lijst?
Geen idee :P

tot 1,40v geprobeerd.. niet gelukt. Geheugen wel op 2667Mhz gekregen zonder problemen op 1,36V (standaard voltage van dit geheugen).

https://www.msi.com/Mothe...CARBON.html#support-mem-2

Zo te zien wordt 3200Mhz gewoon ondersteund 8)7
Ik heb de: F4-3200C14D-16GTZ kit.

[ Voor 54% gewijzigd door ArcticWolf op 15-06-2017 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wim-Bart schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 20:59:
@Verwijderd : Inderdaad, dat is een verklaring, zie je met veel producten, mensen willen op eerste rij zitten en gaan er van uit dat ze het 2e-hands later zonder veel verlies kwijt kunnen. Dt gaat goed zolang er gekken zijn die de 2e-hands hoofdprijs willen betalen.

Heb ooit wel eens gezegd dat het gekkenwerk is, 2e-hands is veels te duur in veel situaties.
Hier helaas meestal wel. Er zijn wel goede manieren om tweedehands iets te kopen maar ik denk dat dat voor de meeste mensen hier niet zo interessant is. Een voorbeeldje hiervan, als je van een bedrijf of universiteit of zo voor minder dan 100 euro een goede 'oude' (Intel 2000/3000-serie CPU) OEM-bak kan kopen die een betrouwbare 450 W voeding heeft en je stopt er een 570/580/1050ti/1060 in om er een 1080p/60 Hz gaming computer van te maken. Als je goedkoop zulke bakken en andere hardware kan kopen, hier zelf PC's mee samenstelt en die weer verkoopt dan kan je naar het schijnt een leuk centje bijverdienen aangezien mensen je dan betalen voor een dienst en die mensen niet goed weten wat de hardware zelf precies waard is, in andere landen in ieder geval. Ik weet niet hoe het in Nederland werkt.

@ArcticWolf

AMD heeft Ryzen erg vroeg uitgegeven, er moeten nog een hoop testen gebeuren om alle RAM-modules goed te laten overklokken. Sommige merken lopen wat voor (ASRock en Asus) en MSI loopt wat achter. Dat komt uiteindelijk wel goed maar voor nu kan je het best even opzoeken welke instellingen voor andere mensen werkten met deze combinatie van het moederbord en de RAM. Houd er rekening mee dat het nog een paar maanden kan duren voordat je 3000/3200 MT'/s gaat halen, voor nu zou 2600-2700 (ik ken niet alle getallen uit mijn hoofd, ik denk dat het 2666 is) mooi zijn. Als je echt moeite hebt om het voor elkaar te krijgen dan kan je ook de latencies wat verhogen, voor Ryzen is de 'snelheid' veel belangrijker dan de latency voor de prestaties.
Dat het wordt ondersteund wil niet zeggen dat het gegarandeerd werkt, ook voor de geheugencontroller op het moederbord heb je een loterij, net als voor de RAM-latjes. Uiteindelijk krijgen ze het wel werkende met latere EFI-updates maar het zal nog even duren.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2017 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

ArcticWolf schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:03:
[...]

Nee denk dat ik dat maar moet gaan doen dan }:O

[...]

Geen idee :P

tot 1,40v geprobeerd.. niet gelukt. Geheugen wel op 2667Mhz gekregen zonder problemen op 1,36V (standaard voltage van dit geheugen).

https://www.msi.com/Mothe...CARBON.html#support-mem-2

Zo te zien wordt 3200Mhz gewoon ondersteund 8)7
Ik heb de: F4-3200C14D-16GTZ kit.
Ja, op 1.35V volgens de tabel. In single en dual, Dus 1 module in 1B, of twee modules in sloten 1B en 2B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 20:40:
[...]

Een van de mooie ontwikkelingen van de laatste 10 jaar; stille maar krachtige desktopcomputers zijn mogelijk geworden. Sommige kasten zijn relatief erg stil terwijl ze een goede ventilatie toestaan, high end luchtkoelers zijn relatief erg stil (met voldoende koelcapaciteit voor de meeste scenario's) doordat ze groter zijn geworden en het ontwerp is verbeterd dankzij de concurrentie van de AIO-koeler , voor voedingen en grafische kaarten bestaat tegenwoordigeen 0-rpm mode. Iets om op te letten in deze tijd, naar mijn mening. Onboard ethernet is trouwens ook erg handig, geen gedoe meer met niet op het internet kunnen totdat je online een driver hebt gedownload. :')

Voor grafische kaarten loont het tegenwoordig vaak (bij AMD in ieder geval) om de spanning wat te verlagen (rond 0,1 V is niet ongebruikelijk). Het is wat ingewikkelder dan dat (regelmechanisme wat bestaat uit hardware en software, bij de Fury verhoogt de gemiddelde spanning maar worden de pieken veel kleiner en heb je zodoende een lager vermogen) maar dit is wat jij als gebruiker instelt en AMD-kaarten maken dan tegenwoordig wat minder hitte terwijl de performance verbetert (minder last van throttling door oplopende temperatuur).

[...]

[...]

Yep, tweedehands loont niet echt in Nederland, in deze tijd in ieder geval.
@Wim-Bart
Een mogelijke verklaring. Mensen hebben de hoofdprijs betaald aan Intel toen ze het kochten en ze willen niet te veel verlies maken, onder de kopers zijn er te veel mensen die niet goed weten wat het waard is en dus zijn er altijd wel mensen die het kopen?
Mijn post als AMDscepticus was dus ook eigenlijk een compliment t.a.v. het prijspeil van de Rizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Bios overclock op advanced zetten, overclock modus op expert, geheugen op 3200, dan memory try it op 3200-16-x-x nogwat of 3200-18-x-x nog wat ofzo. Eventueel bij de expert settings een keer kijken of ie het wel wil doen met command rate op 1t forcen of juist op 2t forcen.

Toen van de week mijn geheugen eerst wel op 2933 en 3200 liep had ik de Soc voltage op auto staan, bij 2400 doet ie automatisch 0.85v, bij 2667 0.95v, en bij 2933 weet ik niet zeker meer, 3200 1.1v dus dat zou je ook nog geforceerd kunnen proberen.

Maar ik dacht dat 3200 C14 altijd samsung b die was en makkelijk op 3200 kon lopen? Kan je met Thaiphoon ofzo dat uitlezen of het Samsung b die is? Of komt er alleen producent te staan en niet het die type?

[ Voor 45% gewijzigd door DannyXP1600 op 16-06-2017 00:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

DannyXP1600 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 00:17:
Maar ik dacht dat 3200 C14 altijd samsung b die was en makkelijk op 3200 kon lopen? Kan je met Thaiphoon ofzo dat uitlezen of het Samsung b die is? Of komt er alleen producent te staan en niet het die type?
Volgens mij ook, SK Hynix ram was veelal 3200 cl15 / 16.

Je kan het inderdaad prima met Thaiphoon uitlezen. (incl type) Als het toch een 3200cl16 kit is, maar wel van Samsung, dan kan het nog e-die zijn, welke erg oud is, maar overigens ook gewoon echt 3200 cl16 kan halen, maar bij hogere voltages.

Maar nee, ook met Samsung b-die, is het nog geen garantie dat het meteen werkt. Je SoC voltage en mem timings moeten nog goed gezet, net als je voltage, VDDR (50% van DDR voltage) etc etc.

Upside, is dat je b-die onder 1.0.0.6 wel op 3066mhz cl14 ~ 3466mt kan draaien. En 2933 cl15 wel vrijwel altijd lukt.

ArcticWolf:
F4 3200's cl14 zijn bij mijn weten echter ALTIJD b-die. Alleen ook met profielen die simpelweg NIET ok zijn voor AMD. Zou gewoon op 3200 1.35v cl16-16-16-38 beginnen, en als dat zelfs niet werkt, SoC tot 1.15v opvoeren en DDR voltage (&VTTDDR) tot 1.40v

Er zijn diverse bronnen met OC tables ter referentie te vinden, zoals:

https://docs.google.com/s...x2fSkdfGawfPzA/edit#gid=0

Zelfde bord, 3600 versie van deze kit (zelfde b-die mem!) - 16-18-18-36 bij 1.35v en in dit geval helaas zonder SoC gegevens.

Ken zelf iemand met een 1600 en Trident Z 3200 cl14 met ook de Pro Carbon (niet heel blij met de VRM's op dit bord geloof ik), die er ook gewoon 3200 cl14 uit haalt, maar bij 1.37v geloof ik, maar bij een iets lagere SoC. Waarschijnlijk een CPU met goed IMC. En tot zijn woede "maar" 3.9Ghz bij 1.38v.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:18
ArcticWolf schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:01:
Je moet de nieuwe beta bios instaleren voor de Msi x370 carbon pro.

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=283344.0

Had precies hetzelfde probleem als jou. Als je eenmaal de beta bios probeert heb je grote kans dat het geheugen meteen goed draait + je krijgt er een hele rij nieuwe settings bij(geloof tot 3600 mhz). Als je geen zin hebt om een beta bios te installeren(begrijpelijk) moet je gewoon even wachten tot het op de site staat. Weet bijna 99% zeker dat je ram probleem dan als sneeuw voor de zon verdwijnt met de 1.63 bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Bartosy schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 06:26:
[...]

Had precies hetzelfde probleem als jou. Als je eenmaal de beta bios probeert heb je grote kans dat het geheugen meteen goed draait + je krijgt er een hele rij nieuwe settings bij(geloof tot 3600 mhz). Als je geen zin hebt om een beta bios te installeren(begrijpelijk) moet je gewoon even wachten tot het op de site staat. Weet bijna 99% zeker dat je ram probleem dan als sneeuw voor de zon verdwijnt met de 1.63 bios.
Zal vanavond eens kijken :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:36
Nog een waarschuwing voor de mensen die beta bios'en van MSI flashen. MSI heeft een raar versienummer systeem. Bijvoorbeeld voor de Gaming Pro Carbon is nu de beta versie 1.63. Maar als straks de stabiele versie uitkomt zal dat versienummer 1.6 zijn. Versienummer 1.6 is dus nieuwer dan 1.63. Dus ook 1.2 is nieuwer dan 1.25. Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Ik ben van plan een 1700 systeem te kopen. Echter zit ik met de volgende vraag. Ik kan nergens het antwoord vinden!

Ik heb een Samsung 960 EVO in een PCIE adapter zitten (https://shop.aquacomputer...guage=en&products_id=3659) ivm de koeling en thermal throttling.
Nu is dit een PCI-E 3.0 kaartje met 4 lanes.

Uiteraard ga ik een PCI-E 3.0 gpu gebruiken (16 lanes). Maar overal waar ik kijk, zie ik dat het 2e PCI-E 16 slot een 2.0 versie is welke op 4x draait. Als je een andere PCI-E poort gebruikt (bijv. een andere 1x), dan wordt het 16 slot zelfs gedowngrade naar 2x.

Mijn huidige moederbord ondersteunt geen NMVE -- PCIE. Daarom doe ik de upgrade. Noodgedwongen dus eigenlijk, maar m'n PC is al 6 jaar oud, dus het is een mooi moment.

Hoe kan ik de optimale snelheid van de M.2 ssd benutten via PCI-E 3.0 slot, en daarbij een 280X werkend te houden op PCI-E 3.0 16x?
Als de PCI-E 3.0 kaart op een 2.0 poort is aangesloten, is deze dan nog bootable? Budget voor een moederbord is niet belangrijk, echter vind ik alles boven de 210,- wel wat overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ixl85 Een 960 Evo op het m.2/NVMe slot op een beetje normaal X370 moederbord is toch geen enkel probleem wat warmte betreft? Ik heb die setup enkel 'open' draaien, maar airflow in een case werkt veelal eerder beter dan slechter dan een open bench.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Foritain schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:24:
@ixl85 Een 960 Evo op het m.2/NVMe slot op een beetje normaal X370 moederbord is toch geen enkel probleem wat warmte betreft? Ik heb die setup enkel 'open' draaien, maar airflow in een case werkt veelal eerder beter dan slechter dan een open bench.
Wat ik overal lees, is dat bij intentief gebruik er thermal throttling kan voorkomen. Dit wil ik voorkomen. De SSD zal intensief gebruikt worden met meerdere grafische programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 11:03
Dan moet je gewoon een casefan installeren en eventueel wat heatsinks op je nvme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
418O2 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:33:
Dan moet je gewoon een casefan installeren en eventueel wat heatsinks op je nvme.
Ja, het principe van airflow begrijp ik. Echter wil ik het bij m'n vraag/probleemstelling houden. Ik wil een minimale airflow en geen extra casefans. Temps zijn minder belangrijk voor me dan stilte. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:37
Foritain schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:24:
Ligt aan je videokaart, mijn fury frituurd mijn nvme ssd totaal wat hij niet fijn vindt ;p

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Bartosy schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 06:26:
[...]

Idd, naar beta 1.63 geupdate, X-AMP profile 2 gezet en hij bootte meteen zonder problemen op 3200Mhz _/-\o_

Even een paar minuten de CPU belast }:O
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Zpl7mek.png

Met RAM, GPU, Cache erbij:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/quCgrNf.png

[ Voor 9% gewijzigd door ArcticWolf op 16-06-2017 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
ArcticWolf schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:04:
[...]

Idd, naar beta 1.63 geupdate, X-AMP profile 2 gezet en hij bootte meteen zonder problemen op 3200Mhz _/-\o_

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik heb vanavond ook mijn build klaar met de laatste stabel. Krijg mijn G.Skills daar nog niet op 3200, maar heb het ook nog niet getest op een andere setting dan waar hij vanaf first boot op draaide. Ik wacht wel op stable release en gooi hem nu wat hoger dan waar hij nu op staat.

Overigens waarop kan ik mijn 1600x het beste op zetten? 4.0Ghz?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Recon24 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 22:13:
[...]

Ik heb vanavond ook mijn build klaar met de laatste stabel. Krijg mijn G.Skills daar nog niet op 3200, maar heb het ook nog niet getest op een andere setting dan waar hij vanaf first boot op draaide. Ik wacht wel op stable release en gooi hem nu wat hoger dan waar hij nu op staat.

Ik heb handmatig geprobeerd m'n G.Skill geheugen op 3200Mhz te zetten met de stable release, maar dat werkt dus echt niet, ben tot 1,40V gegaan maar geen succes.

Flashte de beta bios en gelijk bij de eerste boot, postte hij meteen. Overigens draait het geheugen bij de stable op 1,35V bij 2133Mhz, terwijl hij bij de beta op 1,26V draait en bij 3200Mhz dus op 1,36V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Nu online
DannyXP1600 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 01:17:
Terug naar beta bios 1.52 b350m mortar. Kon op 1.54 ineens niet meer hoger dan 2667 op het geheugen, terwijl hij een dag lang op 3200 heeft gedraaid. Op 1.52 heb ik een paar dagen op 2933 gedraaid. Maar lukt nu ook niet meer, 2667 is de max ook op 1.52. Jammer
Update; zit nog steeds op de 1.52 bios, op 3200 cl 18 nu met soc voltage op 1.15 bij het booten (en in windows terug naar 1.1) en ddr voltage op 1.4. Alles lijkt te werken zo ver, maar zou het beter vinden als voltages iets lager zouden kunnen. En ik hoop dat ie morgen ook nog boot en niet ineens weer niet meer hoger dan 2667 wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
Heb hem met de beta bios op de MSI X370 ook op 3200mhz draaien. Alleen een ander gek probleem wat ik al vanaf het begin zie, zijn de idle temps van rond de 50 graden met een Kraken X62? Nu lees ik dat hier meer mensen last hebben gehad. Nu weet ik niet of het allemaal goed wordt uitgelezen namelijk?

https://hardforum.com/threads/ryzen-cpu-temps.1926291/

Iemand enig idee?

Edit: Ryzen Master geeft weer idle aan wat ik gewend ben van mijn 3770k...what to believe?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6w420Ux.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Recon24 op 16-06-2017 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Recon24 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 23:49:
Heb hem met de beta bios op de MSI X370 ook op 3200mhz draaien. Alleen een ander gek probleem wat ik al vanaf het begin zie, zijn de idle temps van rond de 50 graden met een Kraken X62? Nu lees ik dat hier meer mensen last hebben gehad. Nu weet ik niet of het allemaal goed wordt uitgelezen namelijk?

https://hardforum.com/threads/ryzen-cpu-temps.1926291/

Iemand enig idee?

Edit: Ryzen Master geeft weer idle aan wat ik gewend ben van mijn 3770k...what to believe?

[afbeelding]
Lijkt mij dat je cooler niet goed gemount is, mijn 1600 @ 3900 is idle 27c onder een luchtcooler.
Edit: Oh, ik zie nu pas dat er verschillende temperaturen aangegeven worden. Ryzen master geeft correcte waardes, en ook HWiNFO64 en Coretemp 1.8.1 geven correcte waardes.

[ Voor 10% gewijzigd door unfor op 17-06-2017 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArcticWolf schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:04:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]
Proficiat, mooi om te zien dat het langzaam aan allemaal op zijn pootjes terecht komt met de EFI's. :)
Recon24 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 22:13:
[...]

Dat hangt van jouw CPU af, de enige manier om erachter te komen is door het uit te proberen. Begin eens met 4,0 GHz op 1,4 V, doe een paar stabiliteisttestjes (CPU en RAM) en als het goed werkt dan verlaag je de spanning beetje bij beetje totdat het systeem crasht. Op dat moment verhoog je het naar de laatste stap of een daarvoor waarop die wel goed werkte.
Eventueel kan je ook pushen naar 4,1 GHz maar of dat dat de moeite waard is...enkel als jij heel erg veel geluk hebt met jouw exemplaar.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2017 03:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 03:04:
[...]

Proficiat, mooi om te zien dat het langzaam aan allemaal op zijn pootjes terecht komt met de EFI's. :)

[...]

Dat hangt van jouw CPU af, de enige manier om erachter te komen is door het uit te proberen. Begin eens met 4,0 GHz op 1,4 V, doe een paar stabiliteisttestjes (CPU en RAM) en als het goed werkt dan verlaag je de spanning beetje bij beetje totdat het systeem crasht. Op dat moment verhoog je het naar de laatste stap of een daarvoor waarop die wel goed werkte.
Eventueel kan je ook pushen naar 4,1 GHz maar of dat dat de moeite waard is...enkel als jij heel erg veel geluk hebt met jouw exemplaar.
Ik wacht nog even op stable release van de huidige beta. Belangrijker is dat memory zo te zien goed gaat draaien op 3200mhz (wat het nu ook doet met de beta firmware). Thnx ieder geval!!

Ben zover blij met de performance namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Nou, gisteren de knoop doorgehakt en de volgende bestelling gedaan:
AMD Ryzen 5 1600
Asus Prime X370-Pro (M.2 slot boven de GPU, ik ga het verschil wel testen als ik hem in m'n PCIe slot duw :))
G.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-16GVK (single side Samsung, hopen op de 3200mhz)

Nu is het wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Nu online
DannyXP1600 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 23:07:
[...]

Update; zit nog steeds op de 1.52 bios, op 3200 cl 18 nu met soc voltage op 1.15 bij het booten (en in windows terug naar 1.1) en ddr voltage op 1.4. Alles lijkt te werken zo ver, maar zou het beter vinden als voltages iets lager zouden kunnen. En ik hoop dat ie morgen ook nog boot en niet ineens weer niet meer hoger dan 2667 wil
Update: na een nacht uitstaan terug aanzetten werkt in eerste instantie weer niet, probeert 2x te booten wat niet lukt, zet het geheugen op 2133, gelijk de bios in gegaan zonder naar Windows te booten, bios instellingen weer opgeslagen, reboot en wel 3200

Het werkt nog niet 100% vanaf een koude boot, maar uiteindelijk werkt het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik heb inmiddels mijn Ryzen 1700 al een tijdje OC'ed naar 3600 mhz en dat is stabiel.
Ik heb alleen nog één vraag. Hij loopt nu continu op 3600 mhz en schakelt niet meer terug naar 1550 mhz bij 'lage inspanning'. De computer verbruikt nu dus een heel stuk meer stroom lijkt me, klopt dat?

En kan ik het zo regelen dat de cpu bij intensief gebruik wel naar 3600 mhz gaat, maar gewoon idle blijft op 1550?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 22:36
Hopelijk kunnen jullie mij hier bij helpen. Ik heb sinds een aantal weken een Ryzen 5 1600X. Ik twijfel of SenseMI wel juist werkt.

Een aantal dagen na het bouwen/installeren van mijn setup was de "AMD Ryzen Balanced" optie uit het Windows 10 Power Plan overzicht verdwenen :S. Chipset drivers vervolgens volledig verwijdert en opnieuw geinstalleerd, waarna de optie weer zichtbaar was.

Sindsdien heb ik een beetje zitten spelen met de verschillende Power Plan opties, maar ik heb mijn twijfels of deze wel juist werken, vooral omdat er eerder problemen waren rondom dit onderwerp met Ryzen CPU's.

Dit is wat mij opvalt onder de verschillende Power Plan opties:
- Power Saver: De CPU zakt onmiddelijk onder de 3 GHz
- Balanced: De CPU zakt altijd onder de 3 GHz bij idle workload
- AMD Ryzen Balanced: De CPU zakt nooit onder de 3 GHz

Dit lijkt mij wat tegenstrijdig, omdat juist de laatste optie geoptimaliseerd zou zijn voor SenseMI.

Kan iemand dit bevestigen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Stab schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 13:18:
Ik heb inmiddels mijn Ryzen 1700 al een tijdje OC'ed naar 3600 mhz en dat is stabiel.
Ik heb alleen nog één vraag. Hij loopt nu continu op 3600 mhz en schakelt niet meer terug naar 1550 mhz bij 'lage inspanning'. De computer verbruikt nu dus een heel stuk meer stroom lijkt me, klopt dat?

En kan ik het zo regelen dat de cpu bij intensief gebruik wel naar 3600 mhz gaat, maar gewoon idle blijft op 1550?
Nee, ik heb dit ook getest.
Stock was m'n powerdraw iets van 89W idle. (heb een nogal volle case)
Nu m'n 3700 op 1.350v draait idle, en ik wat meer componenten goed heb afgericht, met nieuwere EUFI etc, is dat 82W geworden.

(sorry heb ik geen betere at Socket meeting gegevens liggen.)

Ryzen gebruikt amper meer stroom als je niet tenminste 2 threads belast. Ja, er zit een paar wat verschil in 3.6 Ghz idle 1.30v vs 1.40v vs 3.0 1.05v vs 1.5Ghz 0.808v -> dit echter lang niet zoveel als je zou verwachten.

Core / Thread usage is wat echt primair je stroomverbruik drijft. 1.22v => Amper 70W max load, 1.35v => 130W max load, 1.40 => 185W max load, 1.45 => 220W max load. (mijn R7 1700, maar diverse reviews tonen een vergelijkbaar beeld).

Het is dus zeker aan te raden om em zuiniger in te stellen. Daarnaast, AMD heeft met OEM's afgesproken dat 128.8W dé grens is die mogelijk MOET zijn. Dat is dus voor jouw CPU rond de 1.30-1.35v -> Je VRM's mogen dan niet heel erg buiten spec vallen.

Dat betekend dus dat 52W max CPU only power draw bij 1.35v idle, ongeacht het aantal Mhz mogelijk moet zijn. Er zijn design documents hierover beschikbaar, ik dacht dat Gigabyte, AMD en MSI daar delen van hadden gepubliceerd, stond ook deels in de reviewers sample box.

==

Dus in het kort, als je OC'ed gaat de auto Cool & Quiet (AMD's speedstep) uit. Je kan het aan houden door P-state Overclocks te gebruiken. Het scheelt bij normale OC's alleen maar veelal een paar Watt. Core usage bij hogere voltages doet het stroomverbruik véél sterker stijgen. Als je om je energie rekening geeft, dat is de VRM keuze van je bord, en je time-at-80%+-load bij je SoC / VCore voltage instelling veel belangrijker.

Als je het systeem maximaal efficient wilt overclocken, zal je P-State Overclocks moeten instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Lawrentium schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 14:54:
Hopelijk kunnen jullie mij hier bij helpen. Ik heb sinds een aantal weken een Ryzen 5 1600X. Ik twijfel of SenseMI wel juist werkt.

- AMD Ryzen Balanced: De CPU zakt nooit onder de 3 GHz

Dit lijkt mij wat tegenstrijdig, omdat juist de laatste optie geoptimaliseerd zou zijn voor SenseMI.

Kan iemand dit bevestigen?
Mja, maar er zaten wat bugs in hoe dit werkelijk werkte. Daarnaast leek het alsof het switchen van snelheden van de cores behoorlijk wat tijd koste. (nanoseconden tot zelfs milliseconden - aka merkbaar in synth benchmarks)
En dit terwijl het weinig opleverde in de vorm van stroomverbruik. Een aantal mensen met 1.0.0.4 en 1.0.0.5 of 1.0.0.6 AGESA (dus niet 1.0.0.4a) microcode meld ook daarnaast dat de aangepast C&Quiet code onder balanced en power saver juist temperatuur spikes oplevert.
En als je CPU idle spikes naar 60C krijgt, reken maar dat ie dan niet echt "power saving" bezig is.

Een OC, ookal is het niet echt een OC, maar meer een voltage / clock fixatie, bij voorkeur op een sub 1.25v VCore met Ryzen Balanced / High performance profiel zijn de zuinigste / snelst reagerende settings.

Idle krijg ik m'n Ryzen het koudst / zuinigst op 1.221v 3.3Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
  • Laatst online: 30-12-2024
djunicron schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 14:57:
[...]

Nee, ik heb dit ook getest.
Stock was m'n powerdraw iets van 89W idle. (heb een nogal volle case)
Nu m'n 3700 op 1.350v draait idle, en ik wat meer componenten goed heb afgericht, met nieuwere EUFI etc, is dat 82W geworden.

(sorry heb ik geen betere at Socket meeting gegevens liggen.)

Ryzen gebruikt amper meer stroom als je niet tenminste 2 threads belast. Ja, er zit een paar wat verschil in 3.6 Ghz idle 1.30v vs 1.40v vs 3.0 1.05v vs 1.5Ghz 0.808v -> dit echter lang niet zoveel als je zou verwachten.

Core / Thread usage is wat echt primair je stroomverbruik drijft. 1.22v => Amper 70W max load, 1.35v => 130W max load, 1.40 => 185W max load, 1.45 => 220W max load. (mijn R7 1700, maar diverse reviews tonen een vergelijkbaar beeld).

Het is dus zeker aan te raden om em zuiniger in te stellen. Daarnaast, AMD heeft met OEM's afgesproken dat 128.8W dé grens is die mogelijk MOET zijn. Dat is dus voor jouw CPU rond de 1.30-1.35v -> Je VRM's mogen dan niet heel erg buiten spec vallen.

Dat betekend dus dat 52W max CPU only power draw bij 1.35v idle, ongeacht het aantal Mhz mogelijk moet zijn. Er zijn design documents hierover beschikbaar, ik dacht dat Gigabyte, AMD en MSI daar delen van hadden gepubliceerd, stond ook deels in de reviewers sample box.

==

Dus in het kort, als je OC'ed gaat de auto Cool & Quiet (AMD's speedstep) uit. Je kan het aan houden door P-state Overclocks te gebruiken. Het scheelt bij normale OC's alleen maar veelal een paar Watt. Core usage bij hogere voltages doet het stroomverbruik véél sterker stijgen. Als je om je energie rekening geeft, dat is de VRM keuze van je bord, en je time-at-80%+-load bij je SoC / VCore voltage instelling veel belangrijker.

Als je het systeem maximaal efficient wilt overclocken, zal je P-State Overclocks moeten instellen.
Thanks voor de uitgebreide uitleg. Dan denk ik dat ik het maar zo laat en die iets hogere energierekening voor lief neem om iets sneller te kunnen werken en gamen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeldor
  • Laatst online: 16:32
Is er ook een degelijk prestatieverschil tussen een AMD 1600 die op 2666GHz geheugen en 3200Ghz geheugen draait in games? Ik sta op het punt om een AMD systeem aan te schaffen maar ben me nog even wat aan het oriënteren. Ik zou er niet mee overclocken hij gaat enkel aan stocksnelheid draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Smeldor schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 18:23:
Is er ook een degelijk prestatieverschil tussen een AMD 1600 die op 2666GHz geheugen en 3200Ghz geheugen draait in games? Ik sta op het punt om een AMD systeem aan te schaffen maar ben me nog even wat aan het oriënteren. Ik zou er niet mee overclocken hij gaat enkel aan stocksnelheid draaien.
Als je niet overclocked ben je ook niet iemand die profijt zal hebben van snel geheugen.
Alles boven 2400 is overigens al overclocken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Helaas fout, sneller geheugen heeft bij Ryzen specifiek juist wél een verschil in performance omdat Infinity Fabric op dezelfde clock loopt als het geheugen. Dus als je DDR4-3200 (=1600MHz) draait, betekent dat de Infinity Fabric ook op 1600MHz loopt. Dit levert behoorlijke performance boosts op voor multicore performance.

Echter moet je wel zien dat je DDR4-3200 compatibel geheugen hebt, zie daarvoor de Qualified Vendor List bij de moederbord fabrikant. Een goede begin zijn de geheugentypes met DDR4-3200 snelheid met CAS 14, wat meestal duidt op Samsung B-die geheugenchips op het RAM latje, wat de beste ondersteuning heeft op Ryzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Phuncz schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 19:29:
Helaas fout, sneller geheugen heeft bij Ryzen specifiek juist wél een verschil in performance omdat Infinity Fabric op dezelfde clock loopt als het geheugen. Dus als je DDR4-3200 (=1600MHz) draait, betekent dat de Infinity Fabric ook op 1600MHz loopt. Dit levert behoorlijke performance boosts op voor multicore performance.

Echter moet je wel zien dat je DDR4-3200 compatibel geheugen hebt, zie daarvoor de Qualified Vendor List bij de moederbord fabrikant. Een goede begin zijn de geheugentypes met DDR4-3200 snelheid met CAS 14, wat meestal duidt op Samsung B-die geheugenchips op het RAM latje, wat de beste ondersteuning heeft op Ryzen.
Ik zeg niets fouts, ik zeg alleen dat iemand die een dikke overclock op zijn processor links laat liggen waarschijnlijk ook niks geeft om een geheugen overclock.
Er zit zeker een verschil in, maar een processor overclock doet meer.
Overclocken doe je to the max, of je doet het niet... maar alleen geheugen overclocken is niet tweakers-waardig ;)

[ Voor 5% gewijzigd door unfor op 17-06-2017 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Je hebt het over je processor overclocken, dit is specifiek het RAM op een "OC" profiel zetten. Er is minder (gis)werk in dan bij een processor, als je toch het juiste geheugen neemt is het niet meer dan dat. Momenteel komt er wat gepruts kijken bij Hynix geheugenchips en 4 RAM modules om DDR4-2933/3066 te halen maar dat is vanaf AGESA 1.0.0.6 ook blijkbaar minder een probleem.

EDIT: Ik dacht trouwens iets anders te lezen in je eerdere post, maar zal dat waarschijnlijk ingebeeld hebben...

[ Voor 16% gewijzigd door Phuncz op 17-06-2017 21:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
unfor schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 19:42:
[...]

Ik zeg niets fouts, ik zeg alleen dat iemand die een dikke overclock op zijn processor links laat liggen waarschijnlijk ook niks geeft om een geheugen overclock.
Er zit zeker een verschil in, maar een processor overclock doet meer.
Overclocken doe je to the max, of je doet het niet... maar alleen geheugen overclocken is niet tweakers-waardig ;)
Wat een onzin |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Mag je vinden, maar een 1600 niet overclocken vind ik simpelweg niet tweakers-waardig :P
Het zit in de naam.

[ Voor 4% gewijzigd door unfor op 17-06-2017 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-10-2024
unfor schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:03:
[...]

Mag je vinden, maar een 1600 niet overclocken vind ik simpelweg niet tweakers-waardig :P
Het zit in de naam.
Hij had gelijk: Onzin. Er zijn genoeg mensen die de pc draaien zonder OC en toch het optimale geheugen erbij willen. Zo heel gek is dit niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
z999 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:26:
[...]

Hij had gelijk: Onzin. Er zijn genoeg mensen die de pc draaien zonder OC en toch het optimale geheugen erbij willen. Zo heel gek is dit niet...
Dan ben ik zeker ouderwets, ik ben hier destijds geregistreerd voor het "tweaken". ;)
Oftewel het laatste beetje performance persen uit je hardware.

[ Voor 8% gewijzigd door unfor op 17-06-2017 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft het niet overklokken, je berooft jezelf van gratis performacne als je het niet doet. Je hoeft dat zeker niet maximaal te doen maar een 1600 niet naar 3,8 GHz overklokken op alle kernen is doodzonde aangezien daar weinig extra stroom voor nodig is maar je wel veel extra performance krijgt. Ieder zijn keuze.
Een mening waarmee je het niet eens bent abusievelijk bestempelen als onzin - hiermee suggererende dat je eigen mening een feit is en de mening van een ander slechts een mening is - is niet bevorderlijk voor een goede discussie. Just saying.
ixl85 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:27:
AMD Ryzen 5 1600
Asus Prime X370-Pro (M.2 slot boven de GPU, ik ga het verschil wel testen als ik hem in m'n PCIe slot duw :))

Nu is het wachten...
Waarom de AP-Pro? Een goede keuze op het eerste gezicht maar ik ben benieuwd of dat sommige mensen hier een goede afweging hebben omdat ik zelf nog een keuze moet maken en mogelijk andere mensen bepaalde punten zien die ik over het hoofd zie.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2017 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Wilde zelf eerst ook gaan voor de Asus Prime, maar uiteindelijk toch voor de MSI Gaming Carbon Pro gegaan... 2x M2 slot en meer OC opties (volgens mij) niet dat ik beide nu gebruik, maar wel handig voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2wheels
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-03 09:23
Zijn er hier mensen die het ASRock AB350 pro4 mobo in gebruik hebben? Zoja, dan ben ik erg benieuwd naar de ervaringen? Zeker de QVL voor RAM is erg karig dus vraag me af of er al iemand 3200 heeft draaien op dit bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
2wheels schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:56:
Zijn er hier mensen die het ASRock AB350 pro4 mobo in gebruik hebben? Zoja, dan ben ik erg benieuwd naar de ervaringen? Zeker de QVL voor RAM is erg karig dus vraag me af of er al iemand 3200 heeft draaien op dit bord.
ja, maar niet met 3200mhz geheugen (b3000c15 x4), momenteel draaiende op 2800MHz; werkte met 2 op 3066.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aceke
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-09 18:45
nog iemand problemen met de nieuwe update?
Ik heb mijn msi gaming cabon pro x370 met de nieuwe beta geupdated,
nu merk ik dat wanneer ik mijn pcb opstart dan mijn nvme schij niet herkend word.
wanneer ik de spanning van de voeding af en op zet werkt deze terug voor een tijd tot de pcb een tijdje heeft uitgestaan.
terug flashes naar de vorige versie bios helpt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
aceke schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 23:57:
nog iemand problemen met de nieuwe update?
Ik heb mijn msi gaming cabon pro x370 met de nieuwe beta geupdated,
nu merk ik dat wanneer ik mijn pcb opstart dan mijn nvme schij niet herkend word.
wanneer ik de spanning van de voeding af en op zet werkt deze terug voor een tijd tot de pcb een tijdje heeft uitgestaan.
terug flashes naar de vorige versie bios helpt niet
MSI X370 Gaming Carbon Pro met beta 1.63 + Samsung 960 Evo geen problemen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCharming
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09-2024
Aangezien het een paar pagina's terug veel over overklokken en ook p-state overklokken ging, hier interessante video van Buildzoid. Volgens hem is p-state overklokken nutteloos en levert het nauweljiks iets op:

YouTube: Why pstate overclocking on Ryzen CPUs isn't worth the effort.

Ik begreep zelf ook nooit zo goed wat je nou aan p-states had. De CPU verbruikt nu al zó weinig, wat zou p-states dan nog kunnen opleveren? Mijn CPU gebruikt nu met een paar tabjes, Spotify en Steam open net geen 25W. Dat is vrijwel niets. Als ik één keer iets opwarm in de magnetron ben ik al m'n mogelijke powersavings, hoogstens een paar Watt, kwijt.

Ik kan me alleen voorstellen dat P-states nuttig zijn, als je een overklok van 1.42V hebt voor 4,0GHz bijvoorbeeld. Dan maak je je misschien zorgen over zo'n hoog voltage, met spanning van niks uit idle naar opeens veel als je dingen gaat doen.

[ Voor 50% gewijzigd door MrCharming op 18-06-2017 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dynamische overclock of P-states overclock is noodzakelijk bij het Intel platform om niet constant in hoge power consumption te hangen tijdens idle. Of dat is toch zo in mijn ervaring met Haswell. Ik vermoed dan ook dat men verwacht dat dit nodig is op Ryzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
De tijdelijke HD6850 die ik heb is toch wel een beetje heel erg langzaam :') en Vega kan nog wel een hele tijd duren... de 3Dmark score is bedroevend: http://www.3dmark.com/3dm/20531355 en met gamen... tja
En Heb het idee dat de GTX765M in m'n laptop kwa gaming sneller is.

Welke GPU's gebruiken jullie? Zat te denken om een RX 580 te kopen of iets dergelijks, maar die zijn (bijna?) niet leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:26
ArcticWolf schreef op zondag 18 juni 2017 @ 20:51:
De tijdelijke HD6850 die ik heb is toch wel een beetje heel erg langzaam :') en Vega kan nog wel een hele tijd duren... de 3Dmark score is bedroevend: http://www.3dmark.com/3dm/20531355 en met gamen... tja

Welke GPU's gebruiken jullie? Zat te denken om een RX 580 te kopen of iets dergelijks, maar die zijn (bijna?) niet leverbaar.
ik Gebruikte eerst de amd nano en nu een gtx 1080
De nano gaat weer in een ander systeem .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24

Deze heb ik in mijn PC:
pricewatch: MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
AMD gpu's zijn door de mining gekte amper verkrijgbaar, je bent momenteel aangewezen op nvidia.
Lager dan 1060 zou ik niet gaan, een 2e-hands 980ti is ook leuk. (vergelijkbaar met 1070)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazzaG
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:04

Dat had ik je van tevoren al wel kunnen vertellen :P

Ik game op dit moment nog op een GTX 770. Als tijdelijke kaart een prima ding, kan Battlefield 4 op ultra rond de 70fps draaien. Sommige games moeten iets naar beneden gezet worden (very high/high). Alleen PLAYERUNKNOWN'S Battlegrounds levert problemen op vanwege de slechte optimalisatie |:(

Asus ROG STRIX X370-F Gaming | AMD Ryzen 7 1700 @3.8GHz (stock Wraith Spire RGB cooler) | 16GB G.Skill Trident Z RGB @3000MHz | MSI GeForce GTX 1660 Ti Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
unfor schreef op zondag 18 juni 2017 @ 22:38:
[...]

AMD gpu's zijn door de mining gekte amper verkrijgbaar, je bent momenteel aangewezen op nvidia.
Lager dan 1060 zou ik niet gaan, een 2e-hands 980ti is ook leuk. (vergelijkbaar met 1070)
Een 970 is ook wel te doen als overbrugging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
MazzaG schreef op zondag 18 juni 2017 @ 22:44:
[...]

Dat had ik je van tevoren al wel kunnen vertellen :P

Ik game op dit moment nog op een GTX 770. Als tijdelijke kaart een prima ding, kan Battlefield 4 op ultra rond de 70fps draaien. Sommige games moeten iets naar beneden gezet worden (very high/high). Alleen PLAYERUNKNOWN'S Battlegrounds levert problemen op vanwege de slechte optimalisatie |:(
:P ben nogal oldskool soms, 10+ jaar geen desktop gehad... m'n laatste kaart was een HD3870 :D
unfor schreef op zondag 18 juni 2017 @ 22:38:
[...]

Zal eens kijken bij 2e hands kaarten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:36:
Wat betreft het niet overklokken, je berooft jezelf van gratis performacne als je het niet doet. Je hoeft dat zeker niet maximaal te doen maar een 1600 niet naar 3,8 GHz overklokken op alle kernen is doodzonde aangezien daar weinig extra stroom voor nodig is maar je wel veel extra performance krijgt. Ieder zijn keuze.
Een mening waarmee je het niet eens bent abusievelijk bestempelen als onzin - hiermee suggererende dat je eigen mening een feit is en de mening van een ander slechts een mening is - is niet bevorderlijk voor een goede discussie. Just saying.

[...]

Waarom de AP-Pro? Een goede keuze op het eerste gezicht maar ik ben benieuwd of dat sommige mensen hier een goede afweging hebben omdat ik zelf nog een keuze moet maken en mogelijk andere mensen bepaalde punten zien die ik over het hoofd zie.
Mijn ervaringen met Gigabyte zijn te gek. Echter hebben ze niet wat ik wil, op dit moment.
Ik zoek een ATX bord. Prijs tussen de 90 / 250, maar liever 90 / 160 max.
Er moet minimaal 1 bruikbare PCI poort op zitten voor m'n geluidskaart (er zijn mobo's met een PCI slot onder de PCIE 16, een no go met dual slot cooler op de GPU).
De M.2 poort moet niet onder de GPU zitten vanwegen de temperatuur en de thermal throttling van de SSD.
Ik wil (zie vorige verhaal) testen of ik mijn PCIE 3.0 4x SSD kaart kan gebruiken, vanwegen de betere koeling (de aquacomputers Kryo M2 Evo). Dus heb genoeg PCIE lanes nodig.
Buiten dat wil ik de betere chipset ivm meer USB3 en, glazenbolwerk, wellicht langere BIOS updates in de toekomst.
Mijn huidige 6 jaar oude Gigabyte mobo heeft zelfs nog een 2016(!!!) update gekregen van bios naar uefi.
MSI viel af voor me. Ze zijn wat trager met de bios updates en heb, mede hierdoor, in het verleden problemen gehad met vastlopers waar pas zeer laat een fix voor was. Op dit moment geeft hun website ook geen AGESA 1.0.0.6 bios weer, en de rest van de fabrikanten wel. MSI heeft wel BETA bios beschikbaar via het forum, maar ik wil niet afhankelijk zijn van deze bronnen.

De kwaliteit van de onderdelen zijn bij alle merken tegenwoordig goed, dus dat speelde voor mij niet mee. De tijd dat sommige mobo's significant beter werkte, met de zelfde chipsets, is voorbij. Dus qua snelheid ontloopt het elkaar niks (niet merkbaar, leuk voor de statestieken, meer niet). Overclocking ga ik wellicht doen, maar niet die-hard. Ik zoek een 24/7 stabiel systeem waar ik ook op kan werken. Meer opties wat dat betreft zjin voor mij geen must have.
Mijn zoektocht in 3 alineas. Hopelijk heb je er wat aan. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:36:

[...]
Misschien moet je maar een Ryzen OC topic openen dan? Jullie doen net alsof deze thread (AMD Ryzen & AM4 Ervaringen topic) alleen voor "Tweakers" zijn die hun CPU moeten overclocken anders hoor je er niet bij.

Daarom bestempelde ik zijn mening als pure onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 15:29
Dit is zeker geen "OC only" topic! Als mensen geen zin/nut zien/"snelheid niet nodig hebben" en dus niet gaan willen overklokken dan is dat hun keuze.

Als het niet nodig is, dan is het (nog) niet nodig en iedereen mag doen met hun hardware wat ze willen. Ik ben zelf ook niet van het te moeten doen omdat ik dan in een synthetische benchmark sneller ben of desnoods in een game meer frames krijg waar ik er al meer dan voldoende heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Een OC topic lijkt mij ook prima hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazzaG
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:04
418O2 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:08:
Mij ook. Wie maakt hem? Ik ben niet echt de aangewezen persoon voor een TS :P

Asus ROG STRIX X370-F Gaming | AMD Ryzen 7 1700 @3.8GHz (stock Wraith Spire RGB cooler) | 16GB G.Skill Trident Z RGB @3000MHz | MSI GeForce GTX 1660 Ti Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
kan wel zeggen dat mijn ryzen+mobo de hoge temperatuur buiten niet echt leuk vinden. dacht dat ik een stabiele 3.8ghz oc had met redelijke voltage maar hij vloog er gister constant uit door de warmte hier binnen.

hield het nog geen 30 seconde uit in aida en kon nog geen cinebench meer afronden met vcore en oc dat het al een week stabiel deed.

vandaag aan het testen met aida en zit nu al 35 minuten stability test te doen zonder problemen met dezelfde oc specs die er gister constant uitvlogen binnen een minuut(black screen of death)

de cpu is nooit echt schrikbarend hoog als hij er normaal crashed. heb cpu nog nooit boven de 82 graden gezien denk meer dat het aan het moederbord ligt want die wordt nu gekoeld en er is geen enkel probleem nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Ik zou je CPU wel proberen onder de 70 te houden. Die stock wraiths zijn leuk voor rond de 3.6, hoger zou ik voor een andere cooler gaan.
Mijn 1600 @ 3900 op 1.4v is gemiddeld 50-60c onder normale stress met soms een uitschieter richting de 70.
Dit is met een Silver-Arrow SB-e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bartosy schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:50:
kan wel zeggen dat mijn ryzen+mobo de hoge temperatuur buiten niet echt leuk vinden. dacht dat ik een stabiele 3.8ghz oc had met redelijke voltage maar hij vloog er gister constant uit door de warmte hier binnen.

hield het nog geen 30 seconde uit in aida en kon nog geen cinebench meer afronden met vcore en oc dat het al een week stabiel deed.

vandaag aan het testen met aida en zit nu al 35 minuten stability test te doen zonder problemen met dezelfde oc specs die er gister constant uitvlogen binnen een minuut(black screen of death)

de cpu is nooit echt schrikbarend hoog als hij er normaal crashed. heb cpu nog nooit boven de 82 graden gezien denk meer dat het aan het moederbord ligt want die wordt nu gekoeld en er is geen enkel probleem nu.
CPU en plankje? ;)

Voor mij is de hitte ook een reden om dus niet mijn 1700 naar 3,9ghz te pushen maar lekker op 3,5ghz te blijven, misschien eens 3,6ghz. Ik heb weliswaar een behoorlijke airflow in mijn kast met twee 120mm fans boven het moederbord die alles wegtrekken, komt ook behoorlijk wat hitte uit, maar zit wel in een kamer op het zuiden die echt warm kan worden. De kachel naast mijn benen flink opstoken helpt ook niet. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
418O2 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:08:
Hier moest ik ook aan denken. Lijkt mij een goed idee. Een topic puur op het overklokken zodat we elkaar kunnen pushen en helpen hoger op te komen. Die 'flow omhoog' zoals vroeger mist in dit topic, niet verrassend bij een informatie/ervaringen type topic.
MazzaG schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:12:
[...]

Mij ook. Wie maakt hem? Ik ben niet echt de aangewezen persoon voor een TS :P
Daar sta ik met het verleden in gedachten wel voor open. Helaas ben ik nog niet helemaal terug in de materie en heb ik ook geen high end moederbord zoals de DFI toen. Misschien samen met @djunicron ?

[ Voor 30% gewijzigd door Saturnus op 19-06-2017 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ixl85 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 07:59:
[...]

Mijn ervaringen met Gigabyte zijn te gek. Echter hebben ze niet wat ik wil, op dit moment.
Ik zoek een ATX bord. Prijs tussen de 90 / 250, maar liever 90 / 160 max.
Er moet minimaal 1 bruikbare PCI poort op zitten voor m'n geluidskaart (er zijn mobo's met een PCI slot onder de PCIE 16, een no go met dual slot cooler op de GPU).
De M.2 poort moet niet onder de GPU zitten vanwegen de temperatuur en de thermal throttling van de SSD.
Ik wil (zie vorige verhaal) testen of ik mijn PCIE 3.0 4x SSD kaart kan gebruiken, vanwegen de betere koeling (de aquacomputers Kryo M2 Evo). Dus heb genoeg PCIE lanes nodig.
Buiten dat wil ik de betere chipset ivm meer USB3 en, glazenbolwerk, wellicht langere BIOS updates in de toekomst.
Mijn huidige 6 jaar oude Gigabyte mobo heeft zelfs nog een 2016(!!!) update gekregen van bios naar uefi.
MSI viel af voor me. Ze zijn wat trager met de bios updates en heb, mede hierdoor, in het verleden problemen gehad met vastlopers waar pas zeer laat een fix voor was. Op dit moment geeft hun website ook geen AGESA 1.0.0.6 bios weer, en de rest van de fabrikanten wel. MSI heeft wel BETA bios beschikbaar via het forum, maar ik wil niet afhankelijk zijn van deze bronnen.

Overclocking ga ik wellicht doen, maar niet die-hard. Ik zoek een 24/7 stabiel systeem waar ik ook op kan werken. Meer opties wat dat betreft zjin voor mij geen must have.
Mijn zoektocht in 3 alineas. Hopelijk heb je er wat aan. :)
Een extra PCIe-slot op een goede plaats van een geluidskaart vind ik zelf ook wel erg fijn. Creative komt binnenkort uit met een nieuwe kaart, de AE-5. Helaas is er nog weinig informatie over de specs, ik wil nu vooral weten of dat die beter of slechter presteert dan de X7 voor headphones en dit uiteraard via een meting met een onafhankelijke test (output-input loop). Momenteel heb ik een vrij primitieve geluidskaart met een headhpone (een goede algemene headphone, geen gaming headset) die waarschijnlijk overkill is voor deze kaart (Creative USB X-Fi 5.1 Pro) die wel eens geupgrade mag worden. Ik houd graag mijn opties open. Een externe DAC + AMP zou ik fijner vinden (die kan je altijd nog anders inschakelen in de toekomst als je eens een aparte stereo koopt) maar als je met een geluidskaart voor headphones dezelfde kwaliteit krijgt op een computer en de prijs ligt voldoende lager dan is dat ook prima.

De Asus prime X370 lijkt redelijk goed onboard geluid te hebben afgaande op de gebruikte chip (latest en greatest van Realtek) en datgene wat wel over de implementatie wordt medegedeeld (de vraag is natuurlijk wat ze niet mededelen, zoals welke amp ze gebruiken), het is waarschijnlijk minder dan een goede externe AMP + DAC of een goede geluidskaart maar het lijkt erop dat je op een ietwat fatsoenlijk moederbord tegenwoordig wel een redelijk goede geluidskwaliteit kan krijgen als je mede daarop selecteert. Dat was 7 jaar geleden anders (ik heb er een met een Realtek-chip uit die tijd, je hoort gemakkelijk het verschil).
Als je wil weten hoe goed het geluid is van kaart/moederbord/DAC+AMP X zoek dan eens naar RightMark Audio Analyzer in combinatie met het model wat je hebt/overweegt. Zij geven een stuk of 7 specs. Hier een voorbeeld: https://www.head-fi.org/f...eview-impressions.756102/
Hier een voorbeeld van een moederbord wat een verhoudingsgewijs goede audio-implementatie heeft.
https://www.kitguru.net/c...ng-motherboard-review/11/
Sowieso eis ik van het moederbord dat het een S/PDIF heeft. Extra USB-poorten is fijn maar geen must voor mij. Ik heb er 2 nodig voor mijn toetsenbord en muis en in principe volstaat 1 extra voor andere hardware. Natuurlijk wel graag minstens 3.0 en als het even kan 3.1 (de echte, niet de nepperd).

Wel of niet diehard overklokken is nogal betrekkelijk. Ik ga ook niet die-hard overklokken in die zin dat ik met 4,0 GHz @1,4 V tevreden ben en dat ik niet ga pushen om 4,05 of 4,1 te halen met belachelijk veel extra warmte en mogelijk ook risico's op een kortere levensduur en minder stabiliteit. Echter vind ik het wel erg prettig als ik met een lagere spanning diezelfde overklok kan halen. Voor een deel is dat afhankelijk van de CPU (binning en loterij) maar ook het moederbord speelt een grote rol (hoe goed de software de spanning en stroom regelt voor die CPU). Ik heb graag een stille PC dus goede VRM's en goede ondersteunende software vind ik wel belangrijk, net als een high end towerkoeler, iets waar ik rekening mee houd bij de keuze van de kast (maximale hoogte koeler). Niet om hoger te overklokken maar om stiller te overklokken. Dat past toevallig goed bij de originele naam van de CPU: Zen. :)
ArcticWolf schreef op maandag 19 juni 2017 @ 08:35:
[...]

Misschien moet je maar een Ryzen OC topic openen dan? Jullie doen net alsof deze thread (AMD Ryzen & AM4 Ervaringen topic) alleen voor "Tweakers" zijn die hun CPU moeten overclocken anders hoor je er niet bij.

Daarom bestempelde ik zijn mening als pure onzin.
Mijn punt is dat je niet een mening kan bestempelen als onzin, onzin is iets wat feitelijk onjuist is, met een mening kan je het eens of oneens zijn. Het is feitelijk onjuist om een mening als onzin te bestempelen maar het is altijd slecht voor een discussie. Wel of niet overklokken, dat mag iedereen voor zichzelf uitzoeken. Wat mensen hier mogen verwachten (m.i.) is dat ze in ieder geval gewapend worden met de feiten om autonoom die keuze te kunnen maken, vandaar dat ik erover vertelde wat ik erover vertelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-08 09:25
ixl85 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:27:
AMD Ryzen 5 1600

Nu is het wachten...
Mag ik vragen wat je gaat doen wanneer je het niet stabiel op 3200mhz krijgt? Ik sta ook op het punt een Ryzen systeem te bestellen en hetzelfde geheugen als wat jij noemt. Ben alleen een beetje bang dat het een enorme uitdaging gaat worden het systeem stabiel op 3200mhz te krijgen. Het geheugen staat in ieder geval wel op de lijst van Asus met ondersteund geheugen voor betreffende moederbord.. mocht dat nog wat schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
Iemand met een MSI X370 Gaming Pro Carbon en 32GB ram wat al op 3200Mhz draait in de beta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:35:
[...]

Een extra PCIe-slot op een goede plaats van een geluidskaart vind ik zelf ook wel erg fijn. Creative komt binnenkort uit met een nieuwe kaart, de AE-5. Helaas is er nog weinig informatie over de specs, ik wil nu vooral weten of dat die beter of slechter presteert dan de X7 voor headphones en dit uiteraard via een meting met een onafhankelijke test (output-input loop). Momenteel heb ik een vrij primitieve geluidskaart met een headhpone (een goede algemene headphone, geen gaming headset) die waarschijnlijk overkill is voor deze kaart (Creative USB X-Fi 5.1 Pro) die wel eens geupgrade mag worden. Ik houd graag mijn opties open. Een externe DAC + AMP zou ik fijner vinden (die kan je altijd nog anders inschakelen in de toekomst als je eens een aparte stereo koopt) maar als je met een geluidskaart voor headphones dezelfde kwaliteit krijgt op een computer en de prijs ligt voldoende lager dan is dat ook prima.

De Asus prime X370 lijkt redelijk goed onboard geluid te hebben afgaande op de gebruikte chip (latest en greatest van Realtek) en datgene wat wel over de implementatie wordt medegedeeld (de vraag is natuurlijk wat ze niet mededelen, zoals welke amp ze gebruiken), het is waarschijnlijk minder dan een goede externe AMP + DAC of een goede geluidskaart maar het lijkt erop dat je op een ietwat fatsoenlijk moederbord tegenwoordig wel een redelijk goede geluidskwaliteit kan krijgen als je mede daarop selecteert. Dat was 7 jaar geleden anders (ik heb er een met een Realtek-chip uit die tijd, je hoort gemakkelijk het verschil).
Als je wil weten hoe goed het geluid is van kaart/moederbord/DAC+AMP X zoek dan eens naar RightMark Audio Analyzer in combinatie met het model wat je hebt/overweegt. Zij geven een stuk of 7 specs. Hier een voorbeeld: https://www.head-fi.org/f...eview-impressions.756102/
Hier een voorbeeld van een moederbord wat een verhoudingsgewijs goede audio-implementatie heeft.
https://www.kitguru.net/c...ng-motherboard-review/11/
Sowieso eis ik van het moederbord dat het een S/PDIF heeft. Extra USB-poorten is fijn maar geen must voor mij. Ik heb er 2 nodig voor mijn toetsenbord en muis en in principe volstaat 1 extra voor andere hardware. Natuurlijk wel graag minstens 3.0 en als het even kan 3.1 (de echte, niet de nepperd).

Wel of niet diehard overklokken is nogal betrekkelijk. Ik ga ook niet die-hard overklokken in die zin dat ik met 4,0 GHz @1,4 V tevreden ben en dat ik niet ga pushen om 4,05 of 4,1 te halen met belachelijk veel extra warmte en mogelijk ook risico's op een kortere levensduur en minder stabiliteit. Echter vind ik het wel erg prettig als ik met een lagere spanning diezelfde overklok kan halen. Voor een deel is dat afhankelijk van de CPU (binning en loterij) maar ook het moederbord speelt een grote rol (hoe goed de software de spanning en stroom regelt voor die CPU). Ik heb graag een stille PC dus goede VRM's en goede ondersteunende software vind ik wel belangrijk, net als een high end towerkoeler, iets waar ik rekening mee houd bij de keuze van de kast (maximale hoogte koeler). Niet om hoger te overklokken maar om stiller te overklokken. Dat past toevallig goed bij de originele naam van de CPU: Zen. :)
Tja, ik ben erg te spreken over m'n geluidskaart. Het is een PCI slot (minus de E, dus old school, zeg maar). De onboards hebben, tot nu toe, altijd te veel ruis en vind de tonen meestal wat fletser. Misschien verrast dit bord me.
In regards tot het overclocken; M'n huidige 2500K draait stock. Er kan echter veel meer uit komen. Maar de stilte is me meer waard dan de moeite en extra geluid. Dus als ik met gemak 3.8ghz haal, is het wel best. De tijd dat ik het maximale er uit wilde halen met custom water, is voorbij. Ik koop liever over 2 a 3 jaar een snellere cpu voor de zelfde socket (als dat mogelijk is). De gain van je OC is dan te verwaarlozen. Dit is echter mijn mening en hoe ik er in sta. Ik probeer ook niet overtuigd te worden of andere hiervan te overtuigen ;)
Nipje schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:52:
[...]

Mag ik vragen wat je gaat doen wanneer je het niet stabiel op 3200mhz krijgt? Ik sta ook op het punt een Ryzen systeem te bestellen en hetzelfde geheugen als wat jij noemt. Ben alleen een beetje bang dat het een enorme uitdaging gaat worden het systeem stabiel op 3200mhz te krijgen. Het geheugen staat in ieder geval wel op de lijst van Asus met ondersteund geheugen voor betreffende moederbord.. mocht dat nog wat schelen.
Ja hoor.
Ik heb de ram uitgezocht op de samsung single side modules en een bord dat de update naar 1.0.0.6 heeft. Wat ik lees, is dat mensen met deze combi het halen. Sommige echter ook niet. Ik vertrouw er op dat ik het haal. Zo niet, dan heb ik geen zin om het terug te sturen. Dus dan is het hopen op een snelle fix van AMD. Echter kan ik dat pas bepalen als het zo ver is. Wellicht stuur ik de ram wel terug. Maar ja, als deze niet werkt, waarom dan niet? Andere halen de snelheden wel... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
ixl85 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:06:
[...]

Ja hoor.
Ik heb de ram uitgezocht op de samsung single side modules en een bord dat de update naar 1.0.0.6 heeft. Wat ik lees, is dat mensen met deze combi het halen. Sommige echter ook niet. Ik vertrouw er op dat ik het haal. Zo niet, dan heb ik geen zin om het terug te sturen. Dus dan is het hopen op een snelle fix van AMD. Echter kan ik dat pas bepalen als het zo ver is. Wellicht stuur ik de ram wel terug. Maar ja, als deze niet werkt, waarom dan niet? Andere halen de snelheden wel... ;)
In dat geval ga ik er ook vanuit dat het werkt :). Echter heb ik inderdaad ook nog niet besloten of ik geheugen terug blijf sturen totdat het draait.. denk dat ik dit zelf maximaal 1 keer zal proberen en dan geloof ik het wel.

Overigens wel vreemd dat nog niet alle ASUS AM4 borden de 1.0.0.6 update gehad hebben. Zelf heb ik het ROG CROSSHAIR VI HERO moederbord op het oog, welke nog op 1.0.0.4a zit volgens de download website (https://www.asus.com/us/M...I-HERO/HelpDesk_Download/). Heb echter wel van Asus begrepen dat de update er binnenkort aan zit te komen.

Edit: Waarom ben jij zelf niet voor sneller geheugen gegaan gezien 1.0.0.6 ondersteuning zal bieden voor clocks tot 4000? Je zou het dan altijd nog op 3200 kunnen zetten mocht het niet perfect werken op hogere clocks tot het moment dat dit wel het geval is. Op deze manier ben je toch beter voorbereid op het feit dat AMD ondersteuning voor hogere clocks uit zal blijven breiden (1.0.0.6 is daar weer een voorbeeld van). Wellicht is mijn gedachte niet correct, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

[ Voor 20% gewijzigd door Nipje op 19-06-2017 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ixl85 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:06:
[...]

Tja, ik ben erg te spreken over m'n geluidskaart. Het is een PCI slot (minus de E, dus old school, zeg maar). De onboards hebben, tot nu toe, altijd te veel ruis en vind de tonen meestal wat fletser. Misschien verrast dit bord me.
Tegenwoordig zijn de chips wat beter en is de implementatie wat professioneler met shielding en aparte sporen voor de twee kanalen om de crosstalk te beperken en nog wat meer. Ik was altijd anti-onboard voor geluid maar op basis van wat ik heb gelezen en gehoord (ik heb wat onderzoek gedaan) denk ik dat je bij goede moederborden (qua geluid) geen verschil meer zal merken met midend geluidsapparatuur. Welk moederbord overweeg jij?
Maar de stilte is me meer waard dan de moeite en extra geluid.
Voor mij hetzelfde verhaal, daarom kies ik voor een high end air cooler (D15 SE-AM4 of zoiets) en een stille kast die voldoende ventilatie toelaat (zoals de R5), eventueel plaats ik nog extra fans op de kast als het helpt. Je moet aardig wat hitte hebben voordat je dat hoort. Verder moet je natuurlijk ook rekening houden met de andere componenten: een grote grafische kaart met open koelers (als je grote midtower of groter hebt, wat voor de hand ligt als je een stiltefreak bent), een voeding met zero-RPM mode en een goede stille ventilator, rubberen 'pootjes voor de harde schijf...
1 klein probleempje waar ik nog geen oplossing voor heb, er is 1 programma wat hardnekkig mijn harde schijf uit slaap haalt zo gauw ik een bestand wil opslaan of openen zonder dat ik op een partitie klik die op die schijf staat of werk met een bestand wat al op die schijf is opgeslagen. :F '
Ik zie wel hoe ver ik kom, 3,8 GHz lijkt mij geen enkel probleem (ik heb gelukkig niet het hitteprobleem wat Daniël heeft, hier is de temperatauur nog niet boven de 24,5 gekomen dit jaar, momenteel is het er 23,5). Die lichte overklok vind ik voor Ryzen wel best belangrijk aangezien de klokfrequentie voor Ryzen al belachelijk laag is en het toch wel veel helpt als je iets hoger klokt. Natuurlijk doet dat er enkel toe voor gaming als je monitor een hoge refresh rate heeft.
Maar ja, als deze niet werkt, waarom dan niet? Andere halen de snelheden wel... ;)
Omdat zowel de RAM als de geheugencontroller op de chipset variaties hebben tussen verschillende samples (silicon lottery).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2017 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:28
DaniëlWW2 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:06:
[...]

CPU en plankje? ;)

Voor mij is de hitte ook een reden om dus niet mijn 1700 naar 3,9ghz te pushen maar lekker op 3,5ghz te blijven, misschien eens 3,6ghz. Ik heb weliswaar een behoorlijke airflow in mijn kast met twee 120mm fans boven het moederbord die alles wegtrekken, komt ook behoorlijk wat hitte uit, maar zit wel in een kamer op het zuiden die echt warm kan worden. De kachel naast mijn benen flink opstoken helpt ook niet. :+
Ben je dan heel de tijd aan het renderen ofzo? Met gaming op 4 Ghz gebeurd er namelijk niet zoveel :
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/AMD/Ryzen_7_1800X/images/power_gaming.png

Uberhaupt valt het mij allemaal reuze mee. Als ik de reviews mag geloven dan praten we tussen de 100W en 200W en dat stelt eerlijk gezegd niets voor. Dat kun je echt geen kachel noemen! Als je een goede case hebt dan kun je dat geruisloos koelen.

Of wellicht heb je een auto voltage gebruikt welke standaard richting het plafond knalt?
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/AMD/Ryzen_7_1800X/images/overclocking.jpg

(Op basis van die grafiek zijn die X modellen zo gek nog niet, dan zit je zonder iets te doen redelijk goed mbt power draw, temperatuur en extra performance. Moet nog voor een maatje een budget build bouwen en misschien toch maar eens de 1600X overwegen).

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 19-06-2017 16:07 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of ik gebruik bewust nog de stockkoeler omdat ik geen zin heb ik de powerdraw die komt kijken bij 3,7ghz+ en omdat ik een behoorlijke airflow heb wordt alle hitte ook met gemak uit de kast getrokken. O-)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen trek je slechts dat hogere vermogen wanneer het programma het nodig heeft, niet voor alledaagse taakjes en ook niet voor de meeste games. Je kan toch ook die spanning dynamisch instellen met een lagere spanning bij een lagere klokfrequentie en een hogere spanning als de klokfrequentie stijgt?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2017 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FuegoFire
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-05 23:18
Phuncz schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 13:44:
Zelf ben ik nog wachtende op een X370 moederbord, een 1800X heb ik sinds deze week wel binnen. Oorspronkelijk zat mijn interesse bij de Asus Prime X370-Pro maar de Gigabyte X370 borden lijken minder problemen te hebben (anecdotisch). Verder heb ik Corsair 16GB DDR4-3200 ervoor gekozen, zonder gamery gedoe. De Memory QVL is gisteren nog geupdate voor dat Asus bord trouwens.
Ik krijg m'n RAM nog steeds niet stabiel op 3200, ben benieuwd wat voor resultaten je krijgt. Met MemTest kreeg ik een lijst vol met errors na ongeveer 5 minuten. Op 2933MHz draait het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
MSI bordje:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/919R5O2.png

Maar ja... Beta bios :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
Heeft iemand 3200mhz al stabiel draaien op een Asus Crosshair VI Hero? Ik ben erg benieuwd gezien dit moederbord momenteel op mijn wenslijst staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
DaniëlWW2 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:12:
Of ik gebruik bewust nog de stockkoeler omdat ik geen zin heb ik de powerdraw die komt kijken bij 3,7ghz+ en omdat ik een behoorlijke airflow heb wordt alle hitte ook met gemak uit de kast getrokken. O-)
Dat is niet helemaal hoe het werkt. Je gebruikt de extra power, en dus de extra power draw, pas wanneer hij ook daadwerkelijk nodig is. Mijn 2500K staat zo ingesteld dat hij 4.5 Ghz knalt bij elke load, maar alsnog kun je tijdens het browsen wegkomen met 50W. Zelfde met GPU die knalt bij elke belasting naar 1950 Mhz, maar het is niet zo dat je dan de 180W trekt die je bij Furmark ziet. Dat kan ook prima 100W zijn.

Dus ja overclock verhoogt je power draw (2x volt * frequentie om precies te zijn), maar de chips zijn zo slim dat ze de load heel erg dynamisch kunnen instellen.

Zoals jij het stelt ben je eigenlijk je auto op 80 Kmh aan het begrenzen omdat je bang bent dat je veel benzine slurpt bij 120 Kmh. Terwijl of je al dan niet 120 Kmh rijdt volledig afhangt van de situatie.

ps die wraith koeler is toch prima? 60 graden op 3.9 Ghz.

Of valt dat in de praktijk tegen?

[ Voor 0% gewijzigd door sdk1985 op 19-06-2017 17:05 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:56
Nipje schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:33:
Heeft iemand 3200mhz al stabiel draaien op een Asus Crosshair VI Hero? Ik ben erg benieuwd gezien dit moederbord momenteel op mijn wenslijst staat :)
Ja met de 1401 Beta bios. Die heeft AGESA 1006

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
sdk1985 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:40:
[...]

Dat is niet helemaal hoe het werkt. Je gebruikt de extra power, en dus de extra power draw, pas wanneer hij ook daadwerkelijk nodig is. Mijn 2500K staat zo ingesteld dat hij 4.5 Ghz knalt bij elke load, maar alsnog kun je tijdens het browsen wegkomen met 50W. Zelfde met GPU die knalt bij elke belasting naar 1950 Mhz, maar het is niet zo dat je dan de 180W trekt die je bij Furmark ziet. Dat kan ook prima 100W zijn.

Dus ja overclock verhoogt je power draw (2x volt * frequentie om precies te zijn), maar de chips zijn zo slim dat ze de load heel erg dynamisch kunnen instellen.

Zoals jij het stelt ben je eigenlijk je auto op 80 Kmh aan het begrenzen omdat je bang bent dat je veel benzine slurpt bij 120 Kmh. Terwijl of je al dan niet 120 Kmh rijd volledig afhangt van de situatie.

ps die wraith koeler is toch prima? 60 graden op 3.9 Ghz.
[video]
Of valt dat in de praktijk tegen?
lijkt me sterk low 60 op 100% load met de stock cooler. volgens mij zag ik vandaag nog dat mensen die temps kregen met een noctue dh15 am4 se. was wel een hele oude video dus misschien was ryzen master toen buggy..

als de koeler echt zo goed is ga ik vandaag nog mijn koeler van mijn cpu afhalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Asus prime B350 plus met beta 0803.
Geheugen : Kingston hyperx fury 2667MHz @3200MHz 1.38v .
CPU: Ryzen 1700@3.9GHz met 1.3650 Vcore.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/1zztsl.jpg

:)
Timing kan wat strakker maar eerst goed testen of hij dit de hele dag kan draaien.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sdk1985 zou ik zelf mogen bepalen hoe ik mijn CPU overclock of hoe ver, of mogen melden dat er zelfs bij idle wat warmere lucht uitkomt dan de omgeving?

Dat krijg je als je goede airflow hebt, alle warme lucht wordt meteen afgevoerd. Het is ook niet de koeler, het is de koeler samen met stil zijn, dus hij loopt vrij traag en mijn CPU. Ik denk ook niet dat ik de silicon lottery heb gewonnen voor 3,5ghz, 1,26v en idle is zo'n 37 graden nu. Dan komt er gewoon warme lucht uit de kast als je twee vrij krachtige ventilatoren boven je koeler hebt hangen die alles meteen de kast uittrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
winwiz schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:49:
[...]

Ja met de 1401 Beta bios. Die heeft AGESA 1006
Waar heb jij die beta bios vandaan? Hij staat officieel nog niet op de Asus productpagina namelijk (https://www.asus.com/nl/M...I-HERO/HelpDesk_Download/).

Verder ook tevreden over het moederbord? :). Welke CPU heb je er in als ik vragen mag?

Tevens ook benieuwd welke koeler jij op je CPU hebt zitten. De scythe Mugan 5 blijkt namelijk 1,5mm te overlappen met het eerste slot.. die valt dus af.

[ Voor 15% gewijzigd door Nipje op 19-06-2017 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
unfor schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:29:
[...]

Dan ben ik zeker ouderwets, ik ben hier destijds geregistreerd voor het "tweaken". ;)
Oftewel het laatste beetje performance persen uit je hardware.
Het is een tech-forum met veel meer facetten dan enkel het overclocken. Tevens gebruik ik mijn 1700 als workstation, waarin een grote overclock simpelweg geen optie is. Overigens draait hij nu op 3.8 met 3200 mem. Neemt niet weg dat er genoeg mensen zijn die dit risico niet willen lopen en voor pure stabiliteit gaan.

Overigens lijkt de threadripper setup heel erg tof, alleen loop ik met dit systeem niet tegen bottlenecks aan, mhmhmz. We shall see then >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Denk dat Threadripper al de B2 stepping zal hebben, was volgensmij ook al tussen en lippen geleaked.
AM4 lijkt nu toch ook dicht(er)bij te zijn.

https://www.techpowerup.c...yzen-summit-ridge-silicon

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
Help!!!! schreef op maandag 19 juni 2017 @ 18:02:
Denk dat Threadripper al de B2 stepping zal hebben, was volgensmij ook al tussen en lippen geleaked.

Denk je net klaar te zijn, komen ze hiermee aan kakken. Niets meer dan lof hoor, maar ik vermoed dat dit voor mij een dure bedoeling gaat worden. Scheelt dat ik de btw achterwege kan laten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Vandaag geprobeerd om een RX 580 te bemachtigen... werden er ca. 16 restocked @ 4launch en Alternate, had geeneens tijd om de kaart in het winkelwagentje te doen en ze waren al weg :') (collega bood nog aan om voor te schieten want had m'n token niet mee).

Gelukkig lees ik net dat de Vega's eind juli/begin augustus uitgeleverd gaan worden *fingers crossed*: http://wccftech.com/amd-vega/

Tis bijna sneller om een game op de CPU te laten draaien dan op m'n GPU op het moment :P dan maar ongeduldig wachten tot augustus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

FuegoFire schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:21:
[...]

Ik krijg m'n RAM nog steeds niet stabiel op 3200, ben benieuwd wat voor resultaten je krijgt. Met MemTest kreeg ik een lijst vol met errors na ongeveer 5 minuten. Op 2933MHz draait het prima.
Mijn RAM loopt ook nog steeds op DRR4-2933 (niet MHz trouwens), heb nog niet geupdate (want Beta) en ik ben geduldig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
DaniëlWW2 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 17:13:
@sdk1985 zou ik zelf mogen bepalen hoe ik mijn CPU overclock of hoe ver, of mogen melden dat er zelfs bij idle wat warmere lucht uitkomt dan de omgeving?

Dat krijg je als je goede airflow hebt, alle warme lucht wordt meteen afgevoerd. Het is ook niet de koeler, het is de koeler samen met stil zijn, dus hij loopt vrij traag en mijn CPU. Ik denk ook niet dat ik de silicon lottery heb gewonnen voor 3,5ghz, 1,26v en idle is zo'n 37 graden nu. Dan komt er gewoon warme lucht uit de kast als je twee vrij krachtige ventilatoren boven je koeler hebt hangen die alles meteen de kast uittrekken.
Tuurlijk mag jij hem instellen zoals jij dat prettig vindt. Alleen het verhaal eromheen zitten wat rariteiten in. Ik heb immers ook de CM690 II in standaard configuratie :

Front: 140 x 25mm blue LED fan x 1 / 1200RPM / 19dBA
Rear: 120mm fan x 1 / 1200 RPM / 17dBA
Top: 140 x 25mm fanx1/1200RPM/19dBA(supports120/140mm fan x 2)
(Sidefan intake heb ik ook nog maar die staat stil, niet nodig).

Inderdaad prima kast, doet niets onder voor mijn nieuwere pricewatch: be quiet! Silent Base Silent Base 800 (nou ja die laatste heeft betere dustfilters en wat andere hippe features).

Tegenwoordig praat je idle over 40W, ook bij Ryzen. Dus als jij voelbaar warme lucht hebt dan zal er iets aan de hand zijn. Immers ik heb dezelfde case en ik voel geen warmte. Er werd door iemand anders al gemeld dat je misschien een vast verhoogd voltage hebt ingesteld ipv dat je cpu idle het voltage kan laten dalen. Hoe dan ook ben ik wel benieuwd. Immers op basis van de reviews heb ik geen reden kunnen vinden waarom ik met Ryzen geen semi-passief systeem (passive op idle) zou kunnen bouwen met overclock. Jouw ervaring staat daar lijnrecht tegenover. Roept toch vraagtekens op.

[ Voor 17% gewijzigd door sdk1985 op 19-06-2017 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:56
Nipje schreef op maandag 19 juni 2017 @ 17:17:
[...]

Waar heb jij die beta bios vandaan? Hij staat officieel nog niet op de Asus productpagina namelijk (https://www.asus.com/nl/M...I-HERO/HelpDesk_Download/).

Verder ook tevreden over het moederbord? :). Welke CPU heb je er in als ik vragen mag?

Tevens ook benieuwd welke koeler jij op je CPU hebt zitten. De scythe Mugan 5 blijkt namelijk 1,5mm te overlappen met het eerste slot.. die valt dus af.
De bios vind je hier (het is een beta dus op eigen risico)

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:58

Wildfire

Joy to the world!

2wheels schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:56:
Ja ik heb de AB350 Pro4. Zelfs met 3200 geheugen van de QVL lijst (Patriot PV48G320C6K) en zelfs daarmee lukt het niet 3200 te draaien! :(

Erger nog, met BIOS 2.6 lukte 2933 me ook niet meer. Moest terug naar BIOS 2.5 met AGESA 1.0.0.4a om weer 2933 te kunnen draaien.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Nipje schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:12:
[...]
Edit: Waarom ben jij zelf niet voor sneller geheugen gegaan gezien 1.0.0.6 ondersteuning zal bieden voor clocks tot 4000? Je zou het dan altijd nog op 3200 kunnen zetten mocht het niet perfect werken op hogere clocks tot het moment dat dit wel het geval is. Op deze manier ben je toch beter voorbereid op het feit dat AMD ondersteuning voor hogere clocks uit zal blijven breiden (1.0.0.6 is daar weer een voorbeeld van). Wellicht is mijn gedachte niet correct, dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Tja, goede vraag.
Van deze wist ik dat het Samsung single side modules waren. Van de andere niet. :)
Daarnaast was ik na een dag alles uitpluizen (mobo's, bios versies, ram versies) het geheel wel beu.
Ik hoop dat AMD deze socket nog lang blijft ondersteunen. Als ik dan over 3 jaar een nieuwe CPU koop, is het verschil wat ik nu met de iets snellere ram heb, verwaarloosbaar (cognitieve dissonantie......... :+).

Daarnaast ga ik het verschil bij exporteren in Lightroom en After Efects niet echt merken, dus had ik ver vrede mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
Help!!!! schreef op maandag 19 juni 2017 @ 18:02:

Na een lange periode te hebben gewacht was ik eindelijk klaar nu een Ryzen te bestellen, maar dit zet mij echt weer volledig aan het denken, vooral omdat naar verwachting in juli de Threadripper al beschikbaar komt... balen zeg. Als ik blijf wachten komt er nooit een goed moment om een CPU te kopen gezien de continue verbeteringen, dat weet ik. Het zou echter toch ook fijn zijn als er gewoon een moment is ergens 2/3 maanden na de release van een nieuwe CPU waarop er nog helemaal niets bekend is over de eventuele opvolger. Dit zou mij zoveel meer rust geven tijdens de aanschaf :').
ixl85 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 21:23:
[...]

Tja, goede vraag.
Van deze wist ik dat het Samsung single side modules waren. Van de andere niet. :)
Daarnaast was ik na een dag alles uitpluizen (mobo's, bios versies, ram versies) het geheel wel beu.
Ik hoop dat AMD deze socket nog lang blijft ondersteunen. Als ik dan over 3 jaar een nieuwe CPU koop, is het verschil wat ik nu met de iets snellere ram heb, verwaarloosbaar (cognitieve dissonantie......... :+).

Daarnaast ga ik het verschil bij exporteren in Lightroom en After Efects niet echt merken, dus had ik ver vrede mee.
Dat snap ik goed, ik ben er na een tijdje onderzoek ook echt helemaal klaar mee, kan geen review meer lezen. Ik bestel dus ook gewoon het betreffende setje. Dank voor de reacties!
winwiz schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:42:
[...]

De bios vind je hier (het is een beta dus op eigen risico)
Thanks! Asus is wat dat betreft wel traag met deze updates. Veel merken hadden het al beschikbaar en tevens staat de beta momenteel dus ook nog niet op de officiële pagina van het moederbord dat ik wil bestellen. Mag van mij allemaal wel iets vlugger :O.

[ Voor 43% gewijzigd door Nipje op 19-06-2017 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Nipje schreef op maandag 19 juni 2017 @ 22:14:
[...]

Na een lange periode te hebben gewacht was ik eindelijk klaar nu een Ryzen te bestellen, maar dit zet mij echt weer volledig aan het denken, vooral omdat naar verwachting in juli de Threadripper al beschikbaar komt... balen zeg. Als ik blijf wachten komt er nooit een goed moment om een CPU te kopen gezien de continue verbeteringen, dat weet ik. Het zou echter toch ook fijn zijn als er gewoon een moment is ergens 2/3 maanden na de release van een nieuwe CPU waarop er nog helemaal niets bekend is over de eventuele opvolger. Dit zou mij zoveel meer rust geven tijdens de aanschaf :').

[...]

Dat snap ik goed, ik ben er na een tijdje onderzoek ook echt helemaal klaar mee, kan geen review meer lezen. Ik bestel dus ook gewoon het betreffende setje. Dank voor de reacties!

[...]

Thanks! Asus is wat dat betreft wel traag met deze updates. Veel merken hadden het al beschikbaar en tevens staat de beta momenteel dus ook nog niet op de officiële pagina van het moederbord dat ik wil bestellen. Mag van mij allemaal wel iets vlugger :O.
Het blijft gewoon een overweging... 1800X vond ik te duur en wtf moet ik met 16 / 32 cores (Threadripper).

En het is niet zo dat software opeens zoveel veeleisender wordt binnen nu en een paar jaar, er zijn maar paar applicaties die daadwerkelijk gebruik maken van zoveel cpu threads.

Dit is mijn setup, misschien helpt het je:
gallery: ArcticWolf

Werkt overigens prima op 3200Mhz.

(let niet op de HD6850 :P )
Pagina: 1 ... 26 ... 66 Laatste