Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-08 09:25
ArcticWolf schreef op maandag 19 juni 2017 @ 22:23:
[...]

Het blijft gewoon een overweging... 1800X vond ik te duur en wtf moet ik met 16 / 32 cores (Threadripper).

En het is niet zo dat software opeens zoveel veeleisender wordt binnen nu en een paar jaar, er zijn maar paar applicaties die daadwerkelijk gebruik maken van zoveel cpu threads.

Dit is mijn setup, misschien helpt het je:
gallery: ArcticWolf

Werkt overigens prima op 3200Mhz.

(let niet op de HD6850 :P )
Ben ik het ook wel mee eens hoor, ik verwacht ook echt die 16/32 cores niet nodig te gaan hebben, vaak blijkt mijn PC uiteindelijk een gameding te zijn geweest en heb ik spijt van mijn investeringen in dit soort dure grappen :'). Voor nu staat dus ook de 1700 gewoon nog op mijn lijst.

Ik zie dat je ook de Scythe Mugen 5 PCGH Edition hebt. Hoe is de installatie bij jou verlopen? Ik lees op het internet dat hij net niet helemaal lijkt te passen op het moederbord dat ik op mijn lijst heb staan (Asus Crosshair VI Hero). Zie ook http://www.scythe-eu.com/...us-crosshair-vi-hero.html.

Ik heb natuurlijk weinig zin om mijn CPU koeler bij te knippen, dus ik ben benieuwd hoe dit bij jou is gegaan. Wellicht moet ik een ander moederbord overwegen (heb nu simpelweg de best geteste gepakt vanaf Hardware.info).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Nipje schreef op maandag 19 juni 2017 @ 22:14:
[...]

Na een lange periode te hebben gewacht was ik eindelijk klaar nu een Ryzen te bestellen, maar dit zet mij echt weer volledig aan het denken, vooral omdat naar verwachting in juli de Threadripper al beschikbaar komt... balen zeg. Als ik blijf wachten komt er nooit een goed moment om een CPU te kopen gezien de continue verbeteringen, dat weet ik. Het zou echter toch ook fijn zijn als er gewoon een moment is ergens 2/3 maanden na de release van een nieuwe CPU waarop er nog helemaal niets bekend is over de eventuele opvolger. Dit zou mij zoveel meer rust geven tijdens de aanschaf :').
Wel een beetje een gek verhaal hoor. Je wou een CPU van €500 kopen en nu twijfel je over de aanschaf omdat er binnenkort snellere producten komen voor (en dit is een gokje:) €900?

Threadripper is een totaal andere markt met véél duurdere moederborden en véél duurdere chips. Ja, je krijgt er ook meer prestaties door. Maar als jij interesse hebt in een CPU/mobo/RAM combi van 1500+ euro, dan is Ryzen nooit het platform geweest waar je interesse in had. Dan had je begin dit jaar gewoon X99 bij Intel kunnen scoren, toen was namelijk voor meer dan 2/3 maanden niks bekend over Threadripper.

Maar ik kan je geruststellen: na Threadripper (en X299) is er ook weer een stilte van 2/3 maanden tot de opvolger van Threadripper :P
En inmiddels is Ryzen alweer 2 maanden op de markt, ik hoor niks over een opvolger :+

De echte vraag is wat je precies wil en wat je budget is. Daar valt of staat alles mee.
Zelfs in de snelle componentenmarkt kennen we echt niet meer dan 1 grote release per jaar... hooguit 1 grote release van Intel, 1 grote release van AMD.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Wil je een 1200-2000 workstation, gaming PC of media edit rig? Ryzen
Wil je een 1800-4000 workstation, gaming PC of media edit rig? ThreadRipper

Single GPU gaming PC met high end kaart? (€500-1000 voor één GPU) -> Ryzen
Dual of meer GPU / mining / compute setup => (€1000+ per GPU / mining set) -> beter even op Threadripper wachten.

Heb je een applicatie die veel baat heeft bij meer dan 16 threads en kan je niet wachten op úúúren durende batches? Compile je dingen waarbij 64GB RAM een must is? Is striped M2 opslag in PCI-E riser kaarten nog niet genoeg om je IO / datastorage 1:1 te laten verlopen? -> ThreadRipper.

En eigenlijk zijn er in veel van die gevallen buiten de gaming toepassingen meestal wel kosten-efficiëntere dingen te verzinnen...

Tenzij ik het mis heb, denk ik eigenlijk dat X299 daarnaast een mooie tussenstap is. Wil je tot €3000 uitgeven aan een zeer hoge IPC 6 core setup? Dan zou Intel zomaar iets voor je kunnen hebben dat simpelweg sneller is dan wat met Ryzen kan en iets anders dan ThreadRipper straks is.

Het zou natuurlijk kunnen dat de B2 stepping zoals gespeculeerd 4.1-4.3Ghz kan doen aan boosts, dus 5% hoger overclockt vs Ryzen. Dan zou het zomaar nog in de buurt van een 5Ghz X299 systeem kunnen kopen in sommige taken en games.

Vind het eigenlijk allemaal nogal meevallen met hoe snel het gaat in Hardware land. Vroegah, vroegah had je dit soort revoluties wat vaker. En maakte het op sommige vlakken ook meer verschil omdat je van minder kwam.

En als ThreadRipper écht zoveel beter gaat zijn in dingen die ik belangrijk vind, dan kan ik altijd deze setup nog weer binnen 6 maanden verkopen... Gegeven de bedragen waar we het hier over hebben doet dat ook niet zo heel veel pijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyarch
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-09 21:20
Iemand ervaring met de
ASRock Fatal1ty X370 Gaming K4 of MSI carbon x370?
Welk mobo haalt 3200mhz momenteel? Of teminste 2933?

[ Voor 7% gewijzigd door Voyarch op 20-06-2017 02:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Voyarch schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 02:49:
Iemand ervaring met de
ASRock Fatal1ty X370 Gaming K4 of MSI carbon x370?
Welk mobo haalt 3200mhz momenteel? Of teminste 2933?
Tja, op de lijst van Asus zou mijn Memory op 2933 moeten draaien (Corsair Vengeance LED CMU16GX4M2C3000C15) maar geen enkele BIOS tot nu toe die dit bewerkstelligd. Ja hij boot af en toe door en dan werkt ie ook tot AIDA64 5 minuten verder is. Maar enige snelheid die echt stabiel is blijft 2666.

CPU is een ander verhaal. Dat draait soepel op 40x en nog geen 41x of 42x getest. Maar dat komt nog wel als ik tijd heb. Alleen die BCLK van mij die op 99.8MHz draait en niet op 100.0 daar stoor ik me wel aan.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:47
Wim-Bart schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 03:02:
[...]

Tja, op de lijst van Asus zou mijn Memory op 2933 moeten draaien (Corsair Vengeance LED CMU16GX4M2C3000C15) maar geen enkele BIOS tot nu toe die dit bewerkstelligd. Ja hij boot af en toe door en dan werkt ie ook tot AIDA64 5 minuten verder is. Maar enige snelheid die echt stabiel is blijft 2666.

CPU is een ander verhaal. Dat draait soepel op 40x en nog geen 41x of 42x getest. Maar dat komt nog wel als ik tijd heb. Alleen die BCLK van mij die op 99.8MHz draait en niet op 100.0 daar stoor ik me wel aan.
Heb je het geheugen al geprobeerd op 3200 bij stock snelheid van de CPU of bij een lagere overclock?
Soc voltage iets omhoog zetten anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nipje schreef op maandag 19 juni 2017 @ 22:50:
[...]

Ben ik het ook wel mee eens hoor, ik verwacht ook echt die 16/32 cores niet nodig te gaan hebben, vaak blijkt mijn PC uiteindelijk een gameding te zijn geweest en heb ik spijt van mijn investeringen in dit soort dure grappen :'). Voor nu staat dus ook de 1700 gewoon nog op mijn lijst.

Ik zie dat je ook de Scythe Mugen 5 PCGH Edition hebt. Hoe is de installatie bij jou verlopen? Ik lees op het internet dat hij net niet helemaal lijkt te passen op het moederbord dat ik op mijn lijst heb staan (Asus Crosshair VI Hero). Zie ook http://www.scythe-eu.com/...us-crosshair-vi-hero.html.

Ik heb natuurlijk weinig zin om mijn CPU koeler bij te knippen, dus ik ben benieuwd hoe dit bij jou is gegaan. Wellicht moet ik een ander moederbord overwegen (heb nu simpelweg de best geteste gepakt vanaf Hardware.info).
Past prima hier:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3vzox3F.jpg

alleen koelpasta drama :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nipje schreef op maandag 19 juni 2017 @ 22:14:
[...]

Na een lange periode te hebben gewacht was ik eindelijk klaar nu een Ryzen te bestellen, maar dit zet mij echt weer volledig aan het denken, vooral omdat naar verwachting in juli de Threadripper al beschikbaar komt... balen zeg. Als ik blijf wachten komt er nooit een goed moment om een CPU te kopen gezien de continue verbeteringen, dat weet ik. Het zou echter toch ook fijn zijn als er gewoon een moment is ergens 2/3 maanden na de release van een nieuwe CPU waarop er nog helemaal niets bekend is over de eventuele opvolger. Dit zou mij zoveel meer rust geven tijdens de aanschaf :').
Er komt altijd wat nieuws. Natuurlijk zijn er goede en minder goede momenten om iets te kopen maar eeuwig wachten is ook niet altijd bevredigend 
Mij lijkt het niet onlogisch dat Threadripper met een nieuwe stepping komt echter TR moet nog launchen. Dat Ryzen dan redelijk snel daarna ook een nieuwe stepping krijgt lijkt me best aannemelijk.

Vraag is hoe significant de opgeloste bugs zijn en of er misschien kloksnelheid verbeteringen zullen zijn.
Het zal nog wel paar maandjes duren voordat Ryzen B2 stepping er is.
Thanks! Asus is wat dat betreft wel traag met deze updates. Veel merken hadden het al beschikbaar en tevens staat de beta momenteel dus ook nog niet op de officiële pagina van het moederbord dat ik wil bestellen. Mag van mij allemaal wel iets vlugger :O.
Formeel is Asus misschien traag maar informeel zijn er in ieder geval voor de C6H heel veel beta biossen gereleased via Overclock.net forum, zelfs meer dan er in de topicstart staan. Volgensmij ook meestal veel eerder dan bij andere merken. Ook werd via dat forum behoorlijk wat support verleend door Asus.

Waarom Asus dit zo doet weet ik ook niet. Ik vermoed dat ze liever eerst hun topboard samen met de enthusiast community verbeteren in de luwte en de verbeteringen daarna ook doorvoeren in de mobo's daaronder. Het is duidelijk dat het platform nog behoorlijk wat ontwikkeling nodig had en men nog ervaring met platform moest opdoen.
Het is dan denk ik ook niet verstandig om over je hele lijn veel officiele biossen te gaan releasen (laat staan beta biossen) als je eigenlijk nog niet tevreden bent over de improvements. Flashen blijft toch een risico.
Laten we hopen dat hun volgende final bios inderdaad een goede stap vooruit is.

Zelf draai ik op de C6H het 9943 bios (één na laatste 1006 beta) en ben tot nu toe behoorlijk tevreden. C6H met 1600X met 3.9Ghz all core en 3200MT/s memspeed met relatief laag voltage. Zit denk ik nog best wat meer in maar tweaken kost best wat tijd dus ga ik pas doen met final 1006 bios.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-08 09:25
-The_Mask- schreef op maandag 19 juni 2017 @ 23:10:
Threadripper heeft een nogal andere doelgroep dan Ryzen. Lijkt mij dus vreemd om te twijfelen tussen beide.
Richh schreef op maandag 19 juni 2017 @ 23:34:
[...]

Wel een beetje een gek verhaal hoor. Je wou een CPU van €500 kopen en nu twijfel je over de aanschaf omdat er binnenkort snellere producten komen voor (en dit is een gokje:) €900?

Threadripper is een totaal andere markt met véél duurdere moederborden en véél duurdere chips. Ja, je krijgt er ook meer prestaties door. Maar als jij interesse hebt in een CPU/mobo/RAM combi van 1500+ euro, dan is Ryzen nooit het platform geweest waar je interesse in had. Dan had je begin dit jaar gewoon X99 bij Intel kunnen scoren, toen was namelijk voor meer dan 2/3 maanden niks bekend over Threadripper.

Maar ik kan je geruststellen: na Threadripper (en X299) is er ook weer een stilte van 2/3 maanden tot de opvolger van Threadripper :P
En inmiddels is Ryzen alweer 2 maanden op de markt, ik hoor niks over een opvolger :+

De echte vraag is wat je precies wil en wat je budget is. Daar valt of staat alles mee.
Zelfs in de snelle componentenmarkt kennen we echt niet meer dan 1 grote release per jaar... hooguit 1 grote release van Intel, 1 grote release van AMD.
Jullie hebben gelijk hoor, het is ook een vaag verhaal. Ik heb echter geen budget (heb in 10 jaar geen goede nieuwe PC meer gekocht dus ik mag van mezelf wat geld besteden deze keer :')). Tevens heb ik ook nog geen idee hoe ik het systeem precies ga gebruiken, dit zal namelijk een combinatie worden van gaming, bewerken van video's, ontwikkeling (software) en nog een grote hoop andere werkzaamheden. In het kort heb ik dus geen idee en zoek ik een systeem wat op alle vlakken goed zal presteren. Het blijft vaag, maar ik hoop dat jullie het begrijpen.
ArcticWolf schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 07:26:
[...]

Past prima hier:
[afbeelding]

alleen koelpasta drama :')
Dat ziet er prima uit inderdaad! Meer dan genoeg ruimte over. Ik snap dan ook niet echt hoe dit niet kan passen op de Asus C6H (als ik het bericht moet geloven). Wellicht moet ik het gewoon maar eens bestellen en proberen. Dank voor de reactie :).

[ Voor 66% gewijzigd door Nipje op 20-06-2017 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Nu online
@Nipje ik zou in jouw situatie lekker gaan voor een 1700, 1700X of 1800. Dikke kans dat je daar wel genoeg aan hebt :) zeker als je nu op een 10 jaar oude machine werkt zal je versteld staan :P

En mocht het qua prestaties tegenvallen, als je het als nieuw weer doorverkoopt kost het je niet ontzettend veel geld, en kan je altijd nog voor Threadripper gaan.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Of toch wachten op die B2-stepping... Maar Threadriper lijkt me wat teveel van het goede voor zo'n usecase.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die nieuwe stepping, tja, daar waren in maart al geruchten over. Ik betwijfel ook of het echt veel uit zal maken als er geen hardware bugs zijn, en die lijken er niet te zijn. Een huidige Ryzen CPU kan gewoon 3200MT/s RAM ondersteunen, en hopelijk gaat dit ook snel stabiel worden. Infinity Fabric die losgekoppeld gaat worden zie ik niet gebeuren. Dat lijkt een integraal onderdeel van de CPU te zijn, en alle clockspeeds hangen hieraan vast. Ga je hier dingen aanpassen, dan kan AMD de microcode ook volledig op de schop gaan nemen denk ik zo, en heb je weer maanden van bios updates.

Het AM4 platform is gewoon geweldig, wordt steeds beter door updates aan de kant van AMD en optimalisaties vanuit software die je ermee wil draaien zoals bepaalde games. Steeds meer mensen krijgen door dat Ryzen wel beter is dan Kaby Lake in vrijwel alle scenario's. Nu moet je gewoon doorzetten als AMD en de boel op slot gooien tot Zen2. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:29:
Het AM4 platform is gewoon geweldig, wordt steeds beter door updates aan de kant van AMD en optimalisaties vanuit software die je ermee wil draaien zoals bepaalde games. Steeds meer mensen krijgen door dat Ryzen wel beter is dan Kaby Lake in vrijwel alle scenario's. Nu moet je gewoon doorzetten als AMD en de boel op slot gooien tot Zen2. :)
just wow...

[ Voor 95% gewijzigd door 418O2 op 20-06-2017 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:50
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:29:

Voor single threaded performance zou ik nog steeds voor kaby lake gaan......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:59
Fanboy detected

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
AMD of Intel fanboy? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:56
Adlermann schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:02:
[...]

Voor single threaded performance zou ik nog steeds voor kaby lake gaan......
En hoeveel programma's zijn er werkelijk alleen maar single threaded? Laat je daar 20% winst hebben dan verlies je op de rest al gauw meer.

Een programma alleen bestaat niet er hangt nog zoveel omheen.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 11:03
winwiz schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:48:
[...]

En hoeveel programma's zijn er werkelijk alleen maar single threaded? Laat je daar 20% winst hebben dan verlies je op de rest al gauw meer.

Een programma alleen bestaat niet er hangt nog zoveel omheen.
Zo'n beetje alle games?

Ik ben erg tevreden met mijn Ryzen, maar dat is niet omdat hij sneller is dan de 7700k. Meer omdat ik hoop dat het in de toekomst gaat lonen om meer threads te hebben en omdat ik op dit mobo met dit geheugen over 2 jaar een nieuwe CPU kan prikken.

Als je niet naar geld kijkt en naar de huidige software, is een 7700k beter dan Ryzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:56
418O2 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:50:
[...]

Zo'n beetje alle games?

Ik ben erg tevreden met mijn Ryzen, maar dat is niet omdat hij sneller is dan de 7700k. Meer omdat ik hoop dat het in de toekomst gaat lonen om meer threads te hebben en omdat ik op dit mobo met dit geheugen over 2 jaar een nieuwe CPU kan prikken.

Als je niet naar geld kijkt en naar de huidige software, is een 7700k beter dan Ryzen
Alle oude games bedoel je. De moderne games vanaf pakweg 1-1.5 jaar oud zijn echt steeds meer multi threaded

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:50
winwiz schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:53:
[...]

Alle oude games bedoel je. De moderne games vanaf pakweg 1-1.5 jaar oud zijn echt steeds meer multi threaded
Ja, maar niet op zo'n maneir dat je er met 8 cores wat aan he bt (of 6).

De hogere IPC van kaby lake is in veel games gewoon nog beter. Kun je moeilijk over doen, maar ios objectief gewoon te meten :)

Voor puur gamen op dit moment; zou ik nog een kaby lake overwegen (of in mijn geval mijn 4790k niet vervangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Idd alle games zijn multi threaded. Je zag ze zelfs al sinds de eerste duo cores en zelfs mobiele games zijn multi threaded :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
  • Laatst online: 13-09 09:59
Het punt is dat de extra 4 of 8 threads van Ryzen 1600/1700 niet gebruikt zullen worden door meeste games tov de 8 beschikbare threads van een i7.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

[...]

Zo'n beetje alle games?

Mwah, vind het nogal wisselend. Ja, natuurlijk, er zijn titels te vinden waar de 7700K overclocked de vloer aanveegt met de 1800X en andersom, ook afhankelijk van de rest van de hardware en resoluties enzo.

Photoshop? Intel.
Video / Renders? AMD
1080 144 & hoger op DX11? Intel
Goede multicore support / DX12 of Vulkan en >1440p? AMD.

Persoonlijk zie ik wel degelijk in bijna alle games (behalve die gewoon bugged zijn voor Ryzen) dezelfde of net iets betere preformance dan op Intel Haswell R & Skylake. (Geen Kaby gebouwd)

1080p is een resolutie waar ik nooit meer naar terug wil keren en meer dan 120hz is niet echt nodig (ik zie het side by side wel met b.v. 144, maar meh 100-120hz is prima)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Zo'n beetje alle games?

Of je doet de moeite naar recente titels te kijken, en verder te kijken dan gemiddelden. Pakken we bijvoorbeeld Toms Hardware, je weet wel, waar ze terecht helemaal afgebrand werden voor hun Intel only line up, en kijken we daar naar de recente titels. ;)

http://www.tomshardware.c...0x-cpu-review,5014-4.html

Toch opvallend dat hun eigen benches behoorlijk goed waren voor de 1600X, tegenover de iets hoger geclockte i5 7600k. Uiteraard zijn deze benches op een kale PC gedaan met alleen W10, GPU driver en de game, misschien steam. Wat denk je dat er gebeurd als je andere programma's ernaast hebt draaien met een i5 CPU, die op alle vier de cores al behoorlijk wat load heeft? Hebben we het nog niet over een nieuwe, vrij belangrijke ontwikkeling in benchmarken en gaming, namelijk stabiele framerates. Ik had al jaren liever een iets lager gemiddelde gehad, in ruil voor stabiliteit. Niks zo mateloos irritant als een framedrop. Raad eens welke CPU hier behoorlijk wint als je eens kijkt naar de frametimes, ondanks de lagere clocks? Ja maar Tomb Raider of BF1? Nou Tomb Raider zou gefixed moeten zijn, en ik vermoed dat BF1 een SP benchmark was, wat per definitie stupide is. BF1 test je 64p MP games, dat is een benchmark.

Blijf me vooral beschuldigen van een fanboy zijn mensen. Het maakt jullie argumenten per definitie waardeloos omdat je zo niet reageert op de inhoud, maar de persoon en dan ben je niet meer serieus te nemen. Het motiveert mij ook alleen maar om scherper en scherper, en inhoudelijk te reageren waarom je fout zit.

Blijft staan dat B350 beter is dan B250, voor vergelijkbare prijzen, dat je wel kan overclocken, voor dat kleine percentage dat dit wil doen, dat je snellere RAM kan gebruiken die voor zowel Intel als AMD een verschil maken. Koop je dus een B250 samen met een i5, zoals de meeste mensen zullen doen, dan zal het minder presteren dan bij benchmarks omdat je minder snel geheugen kan draaien. Dag voordeel in gemiddelde, als achtergrondprogramma's er al geen einde aan hadden gemaakt.

Dus ja, AM4 is een geweldig platform, zeker beter dan wat Intel op het moment te bieden heeft.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Laatst online: 29-06 18:44
^^
Ik ben het er wel mee eens. Over fanboy hier geen spraken. Begonnen met Intel, toen weer Intel. Toen 2x AMD, nu al 6 jaar Intel. Nieuwe bestelling die morgen binnen komt is een Ryzen 1600. AMD ondersteunt hun sockets lang (voordeel) en de Ryzen levert veel flexibiliteit over een groot gebied.
Het is een fantastisch platform. Wat niet weg neemt dat Intel niet meer goed is. Het is een goede concurrentie voor de monopolie die Intel weer had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:26
Hier het zelfde,verschillende systemen draaien 2500k/4690k/7600k.
En nu ook een ryzen 1600x alle mini itx game systemen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

DannyXP1600 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 05:15:
[...]

Heb je het geheugen al geprobeerd op 3200 bij stock snelheid van de CPU of bij een lagere overclock?
Soc voltage iets omhoog zetten anders?
Ik heb memory als eerste gedaan, ging eerst voor de memory oc. Maar Soc voltage heb ik nog niet aan gedacht.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
Wim-Bart schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:57:
[...]

Ik heb memory als eerste gedaan, ging eerst voor de memory oc. Maar Soc voltage heb ik nog niet aan gedacht.
Volgens mij zit de memory controller namelijk in de CPU en als je de CPU al helemaal maxed out hebt kan het voltage voor het geheugen en de SOC hoger moeten, geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Even een vraag ter controle, de cpu temp. springt soms flink op en neer in MSI Command Center, ligt dat aan het programma of heb ik iets niet goed zitten?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RarJ6oI.png

Bij AMD Ryzen Master springt hij soms ook even naar de 50C en zakt daarna gelijk weer naar de 40C...

[ Voor 19% gewijzigd door ArcticWolf op 20-06-2017 18:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
ArcticWolf schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 18:23:
Even een vraag ter controle, de cpu temp. springt soms flink op en neer in MSI Command Center, ligt dat aan het programma of heb ik iets niet goed zitten?
[afbeelding]

Bij AMD Ryzen Master springt hij soms ook even naar de 50C en zakt daarna gelijk weer naar de 40C...
Is normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurmatje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-07 14:05
ArcticWolf schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 18:23:
[afbeelding]

ja dit heb ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Borromini schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 19:31:
[...]

Nu nog de AGESA updates voor de meeste moederborden... Ik wacht nog altijd op Asus O-)
Verwacht geen wonderen, 1006 maakte het bij mij slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyarch
Net gelezen dat de asrock x370 gaming k4 nooit boven 2933 mhz kan komen volgens de asrock moderators tot nu heeft niemand 3200mhz stabiel na de 1.0.06 agesa update gekregen waardoor ze nu een x370 asrock gaming X uitbrengen..balen mag ik weer een nieuw mobo uitzoeken

x370 msi carbon
Gigabyte x370 gaming k5
Asus x370 prime pro
en met welk geheugen voor 3200mhz+?

[ Voor 26% gewijzigd door Voyarch op 20-06-2017 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Voyarch schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 19:38:
Net gelezen dat de asrock x370 gaming k4 nooit boven 2933 mhz kan komen volgens de asrock moderators tot nu heeft niemand 3200mhz stabiel na de 1.0.06 agesa update gekregen waardoor ze nu een x370 asrock gaming X uitbrengen..balen mag ik weer een nieuw mobo uitzoeken

x370 msi carbon
Gigabyte x370 gaming k5
Asus x370 prime pro
MSI X370 Carbon Pro icm G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/919R5O2.png

Wel met de Beta bios.
Thanks! Heb er voor de zekerheid wel nieuwe koelpasta op gedaan want had de vorige keer nogal lopen knoeien... }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyarch
En wat zijn de instellingen ben beetje nieuw met overclocken dus kun je me een beetje uitleggen wat je moet doen? En komt deze maand stabiele bios uit? Oei dat is best dure ram, kan het niet met crucial LPX?

[ Voor 15% gewijzigd door Voyarch op 20-06-2017 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
Voyarch schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:09:
En wat zijn de instellingen ben beetje nieuw met overclocken dus kun je me een beetje uitleggen wat je moet doen? En komt deze maand stabiele bios uit? Oei dat is best dure ram, kan het niet met crucial LPX?
Overclocken is erg simpel met Ryzen: vcore op 1.4, en dan proberen te booten op 4.0.
Lukt dat niet? (is waarschijnlijk) Dan je core clock verlagen naar 3.9, net zo lang tot je een clockspeed vind waarop je boot.
Dan stress testen, Prime95 gebruik ik daarvoor met small FTT's.
Minuut of 5 is eerst even genoeg, lijkt stabiel? vcore verlagen, herhalen tot je crashes krijgt en dan weer een tikje verhogen.
Nu langer stress testen.

SoC voltage naar 1.1 kan ook helpen, is niet in elke UEFI aan te passen maar wel in Ryzen Master.

Geheugen overclocken pas doen zodra je de CPU sweetspot hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door unfor op 20-06-2017 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Gewoon XMP profile 2 zetten en klaar :P je geheugen staat op 3200Mhz.

CPU blijft dan gewoon gelijk... als je de CPU wilt overclocken dan kan je @unfor's verhaal volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyarch
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 249,-€ 249,-
1MSI X370 Gaming Pro Carbon€ 176,95€ 176,95
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 569,99€ 569,99
1WD Red WD20EFRX, 2TB€ 85,95€ 85,95
1NZXT S340 Elite Zwart€ 95,51€ 95,51
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 18,99€ 18,99
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1G.Skill Trident Z F4-3200C14D-16GTZ€ 190,-€ 190,-
1Corsair RM550x€ 90,-€ 90,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.619,38

Zou dit een goede ryzen build zijn? Ik ga alleen gamen vandaar geen ryen 1700, x370 voor als ik nog een high end zen 2 later wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, onlangs een 1800X met een Asrtock X370 Killer SLI besteld maar het bord mocht de volgende dag weer terug naar de winkel, constante bootloops en in 1 van 20 keer opstarten ondanks de nieuwste BIOS met 1.0.0.6 AGESA.

Vandaag een Crosshair VI Hero ontvangen en man wat een ding is dat, totaal andere koek.
Zojuist 3066MHz opgestart met C16, 1.1V SOC, 1.38V DDR

Ik zit alleen nog met RAM, ik heb nu 2x8GB 3200 C16 Corsair LPX met Hynix MFR's (single ranked).
Zin er al bepaalde sjablonen vwb. timings voor dit RAM?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2017 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Voyarch schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:34:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.619,38

Zou dit een goede ryzen build zijn? Ik ga alleen gamen vandaar geen ryen 1700, x370 voor als ik nog een high end zen 2 later wil.
Als je geen SLI/Crossfire wilt draaien zou ik gewoon een B350 bord nemen en een 1600 non-X.
SSD zou ik tegenwoordig wat groter aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyarch
En als ik later een nieuw cpu erin wil doen? 1600 maar 35 euro goedkoper.
Heb gelezen dat nu al oc met 1700 niet aan te raden is op een b350

[ Voor 31% gewijzigd door Voyarch op 20-06-2017 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het AM4-platform is kakelvers en bij AMD gaan sockets langer mee dan bij Intel, dus ik zou me daar geen zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
Bij mij gaat het op mijn 1600x nu op 3.9Ghz vanaf 1.4 dalend naar beneden niet echt goed. Als ik dan in Windows kom en ik open Ryzen Master, dan zie ik clockspeed staan op 2.2Ghz. Op 3.8Ghz heb ik hem netjes draaiend op 1.237v. Draai overigens wel beta, dus weet niet of het daaraan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Recon24 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:23:
Bij mij gaat het op mijn 1600x nu op 3.9Ghz vanaf 1.4 dalend naar beneden niet echt goed. Als ik dan in Windows kom en ik open Ryzen Master, dan zie ik clockspeed staan op 2.2Ghz. Op 3.8Ghz heb ik hem netjes draaiend op 1.237v. Draai overigens wel beta, dus weet niet of het daaraan ligt.
Da's toch een mooie clockspeed op zo'n laag voltage, ik zou het zo laten.
Lijkt mij sterk dat hij overigens 100% stabiel is op dat voltage @ 3800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurmatje
unfor schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:27:
[...]

Dat lijkt mij ook heel sterk, heb je al wel een stresstest gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
unfor schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:27:
[...]

Ik zal het nu even testen met Prime95 ;-). Had ik nog niet gedaan namelijk haha. Wel met andere software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Voyarch schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:34:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.619,38

Kan beter deze SSD (NVME) doen:
pricewatch: Samsung 960 EVO 250GB

Zitten 2x M2 sloten op dat X370 bord, als je het helemaal bont wilt maken kan je er zelfs 2 in raid0 draaien :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyarch
G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB
kan ik met dit ook 3200mhz halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uh, Ryzen clockt cores zeer agressief naar beneden als deze niet worden gebruikt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Voyarch schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:49:
G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB
kan ik met dit ook 3200mhz halen?
Kan het beste hier even kijken welke sets 3200Mhz halen sinds de Beta:
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=286927.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:50:
[...]

Uh, Ryzen clockt cores zeer agressief naar beneden als deze niet worden gebruikt. ;)
Alleen als je stock draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
unfor schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:55:
[...]

Klopt, Cool&Quiet gaat dan automatisch op disabled. Overigens draait hij nu al 20 min op 1,264v stabiel op 3,8Ghz en 57 graden volgens Core Temp 1.8.1. Ik zat dus redelijk in de buurt van wat ik eerst zei, maar met die voltage klapte hij er al binnen 15 seconden uit.

Vroeg me alleen af waarom 3.9Ghz moeizaam gaat? Eenmaal op 3,9Ghz en de coreclock daalt meteen namelijk? En dat zelfs vanaf 1,4v als je daarmee begint te testen?

[ Voor 3% gewijzigd door Recon24 op 20-06-2017 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
unfor schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:55:
[...]

Mijn Ryzen 1700 @3,5ghz is het niet met je eens. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:32:
[...]

Mijn Ryzen 1700 @3,5ghz is het niet met je eens. ;)
Je kunt ook met Pstates gaan klooien, maar het verschil met downclocking en zonder is zo klein dat het de moeite niet waard is.

[ Voor 9% gewijzigd door unfor op 20-06-2017 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Wordt toch tijd voor die Ryzen OC thread...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voyarch
Ind dat zou wel eens handig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
unfor schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:36:
[...]

Je kunt ook met Pstates gaan klooien, maar het verschil met downclocking en zonder is zo klein dat het de moeite niet waard is.
[video]
Ik heb geen P state overclocking opties op mijn bordje. :P
Nee, gewoon de energy saving features aan laten staan, en het is stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurmatje
Voyarch schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 19:38:

x370 msi carbon
Gigabyte x370 gaming k5
Asus x370 prime pro
Heb met de Ryzen 1700 + x370 msi pro carbon + Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

Met Beta bios V1.63

CPU @ 3.9 met 1.4v
RAM @ 3066 met 1.4v 16-18-18-38

3200 is nu nog niet stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:28
Iemand nog op-aanmerkingen over ondestaand systeem?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 215,95€ 215,95
1Biostar Racing X370GT3€ 126,75€ 126,75
1MSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define Mini C Window€ 77,-€ 77,-
1G.Skill Trident Z RGB F4-3200C14D-16GTZR€ 207,-€ 207,-
1Crucial MX300 2,5" 750GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 716,70

Doel: in de basis stil micro-atx systeem (mag onder belasting wel wat geluid produceren). Volgens mij staat het geheugen op de QVL dus zou het op 3200 moeten werken. VGA kaart wordt vervangen zodra de boel in VGA land weer wat gestabiliseerd is qua prestatie vs prijzen en levertijd. SSD heb ik al liggen. Dit systeem zal overdag voor wat kantoorwerk gebruikt worden(lekker overkill >:) ) en voor de zeldzame vrije uurtjes op 2560x1440 gamen gebruikt worden. Hoewel het al jaren terug is dat ik een systeem heb overclocked wil ik daar toch weer eens mee aan het stoeien.

Wil alleen nog een 3th party luchtkoeler erop zetten maar moet nog uitzoeken welke het wordt.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trently
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:00
Ik heb zelf sinds vandaag een Ryzen systeem alleen. En het draait echt super snel.
Alleen ik heb wel een klein probleempje waar ik zelf niet uit kom. Na de eerste keer opstarten zag ik in mijn Bios dat mijn sdd (Samsung 960 EVO 250gb m.2)i.c.m. een MSI x370 gaming pro carbon niet in de bios werd herkend. Na een aantal keer hem opnieuw te hebben bevestigd en in het andere slot te hebben geprobeerd, nog steeds geen succes. Ook alle instellingen in de bios gecontroleerd zoals AHCI mode maar ik kon niks raars vinden. Toen maar wel geprobeerd om via UEFI Windows te installeren en dit werkte weliswaar. Beide schrijven werden tijdens de installatie herkend en kon Windows 10 gewoon op de SSD installeren van.

Alleen zit ik nu nog steeds met het probleem dat in mijn Bios de SSD nog steeds niet herkend.

Ik weet niet in hoeverre het nou echt een probleem is, maar raar vind ik het wel. Dus mocht iemand weten waaraan het eventueel kan liggen dan hoor ik het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:49
AMD Ryzen memory lijst:

https://www.amd.com/syste...emory-support-list-en.pdf

Voor de mensen die nog geheugen moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
Vcore vanuit de bios aanpassen lijkt (vaak?) niet goed te werken. Had iets te maken met Windows die die p states niet goed ziet dan ofzo. Dan blijft ie automatisch op 1 snelheid staan, afhankelijk van jouw type Ryzen processor. Op mijn 1600X is dat ook 2.2 GHz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannyXP1600
Dat duurder geheugen gaat veel makkelijker zonder gezeik op 3200.
De LPX 3200 C16 draait bij mij sinds de 1.0.0.6 Agesa beta bios op 3200, maar wel bij een voltage van 1.4v en een Soc voltage van 1.1v.
Plus iedere koude boot pakt ie in eerste instantie niet. Ik boot eerst naar het bios, zet memory try it van 2 naar 1 of van 1 naar 2, zodat ie opnieuw 3200 gaat proberen en dan doet ie het op 3200 zolang ik hem niet uit zet. Rebooten kan, uitzetten geeft alleen het probleem dat ie het eerst niet pakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
unfor schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:09:
[...]
Als je geen SLI/Crossfire wilt draaien zou ik gewoon een B350 bord nemen en een 1600 non-X.
SSD zou ik tegenwoordig wat groter aanraden.
B350 doet wel Crossfire, alleen geen SLI, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
Voyarch schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:10:
En als ik later een nieuw cpu erin wil doen? 1600 maar 35 euro goedkoper.
Heb gelezen dat nu al oc met 1700 niet aan te raden is op een b350
Voor de 35 euro zou ik ook de X nemen. Heb nog steeds het idee dat die iets makkelijker overclocken...

Voor de toekomst weet je het natuurlijk nooit, maar de kans is volgens mij groter dan de Zen2 minder gaat verbruiken dan dat ze meer gaan verbruiken. Met minder verbruik kan je wel een 8 core in een B350 overclocken zonder dat de VRM's te warm worden en hard slijten.
Overigens werkt het nu op zich wel. 1700 overclocken op een B350, maar zou volgens horen zeggen dus op een gegeven moment eerder versleten kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DannyXP1600 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 04:31:
[...]

B350 doet wel Crossfire, alleen geen SLI, toch?
Alleen theoretisch, praktijk heb je gewoon X370 nodig omdat B350 de PCI Express lanes niet split in twee maal acht.
DannyXP1600 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 04:37:
[...]

Voor de 35 euro zou ik ook de X nemen. Heb nog steeds het idee dat die iets makkelijker overclocken...

Voor de toekomst weet je het natuurlijk nooit, maar de kans is volgens mij groter dan de Zen2 minder gaat verbruiken dan dat ze meer gaan verbruiken. Met minder verbruik kan je wel een 8 core in een B350 overclocken zonder dat de VRM's te warm worden en hard slijten.
Overigens werkt het nu op zich wel. 1700 overclocken op een B350, maar zou volgens horen zeggen dus op een gegeven moment eerder versleten kunnen zijn.
Het VRM slaat los van het chipset. En overklokken is door AMD toegelaten met B350 en X370, waardoor beide gewoon prima kunnen. De rest van het moederbord, naast de CPU zelf natuurlijk, bepaald dus hoe goed er te overklokken is.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Appie Heijn schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 23:24:
Iemand nog op-aanmerkingen over ondestaand systeem?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 215,95€ 215,95
1Biostar Racing X370GT3€ 126,75€ 126,75
1MSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define Mini C Window€ 77,-€ 77,-
1G.Skill Trident Z RGB F4-3200C14D-16GTZR€ 207,-€ 207,-
1Crucial MX300 2,5" 750GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 716,70

Doel: in de basis stil micro-atx systeem (mag onder belasting wel wat geluid produceren). Volgens mij staat het geheugen op de QVL dus zou het op 3200 moeten werken. VGA kaart wordt vervangen zodra de boel in VGA land weer wat gestabiliseerd is qua prestatie vs prijzen en levertijd. SSD heb ik al liggen. Dit systeem zal overdag voor wat kantoorwerk gebruikt worden(lekker overkill >:) ) en voor de zeldzame vrije uurtjes op 2560x1440 gamen gebruikt worden. Hoewel het al jaren terug is dat ik een systeem heb overclocked wil ik daar toch weer eens mee aan het stoeien.

Wil alleen nog een 3th party luchtkoeler erop zetten maar moet nog uitzoeken welke het wordt.
Ook hier zou ik een B350 bord adviseren, biostar staat niet bekend om zijn fantastische support op het gebied van bios updates.
Daarnaast heeft dit bord amper meer features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
Ik heb hier ook een draadje lopen voor een ryzen build, misschien dat er hier nog wat mensen zijn met nuttig advies :)

Hoe snel zou de nieuwe stepping te verwachten kunnen zijn, of is daar (nog) niets zinnigs over te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog weinig over bekend, Ik verwacht dat AMD zich nu richt op HEDT (Threadripper) en servermarkt (EPYC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De stap van Excavator naar Zen was enorm groot, maar de volgende stepping zal een minuscuul stapje zijn in vergelijking, dat is echt niet iets waar je op moet wachten. Tuurlijk je kunt er op wachten als je PC nu nog prima is, maar wachten om het wachten heeft weinig zin. Na de refresh wordt er namelijk gewoon weer gesproken over Zen2 en dan kun je daar weer op wachten. Wachten heeft alleen zin als het echt een grote stap vooruit is, zoals dus Zen was ten opzichte van Excavator.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:28
unfor schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:06:
[...]
Ook hier zou ik een B350 bord adviseren, biostar staat niet bekend om zijn fantastische support op het gebied van bios updates.
Daarnaast heeft dit bord amper meer features.
categorie: Moederborden
Dan blijven deze 10 optie's over, het prijsverschil is dermate klein dat ik dacht om toch maar voor de x370 te gaan. En dan is er nog maar 1 keuze de biostar.
Op zich is het wel fijn dat dit bord USB 3.1 Gen2 ondersteund

[ Voor 7% gewijzigd door Appie Heijn op 21-06-2017 11:45 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Trently schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 23:43:
Ik heb zelf sinds vandaag een Ryzen systeem alleen. En het draait echt super snel.
Alleen ik heb wel een klein probleempje waar ik zelf niet uit kom. Na de eerste keer opstarten zag ik in mijn Bios dat mijn sdd (Samsung 960 EVO 250gb m.2)i.c.m. een MSI x370 gaming pro carbon niet in de bios werd herkend. Na een aantal keer hem opnieuw te hebben bevestigd en in het andere slot te hebben geprobeerd, nog steeds geen succes. Ook alle instellingen in de bios gecontroleerd zoals AHCI mode maar ik kon niks raars vinden. Toen maar wel geprobeerd om via UEFI Windows te installeren en dit werkte weliswaar. Beide schrijven werden tijdens de installatie herkend en kon Windows 10 gewoon op de SSD installeren van.

Alleen zit ik nu nog steeds met het probleem dat in mijn Bios de SSD nog steeds niet herkend.

Ik weet niet in hoeverre het nou echt een probleem is, maar raar vind ik het wel. Dus mocht iemand weten waaraan het eventueel kan liggen dan hoor ik het graag
Ik zie m'n 960 ook niet standaard in de lijst staan, maar heb gewoon geboot vanaf USB en toen Windows 10 geinstalleerd. Nu staat er boven in "UEFI Windows 10 Pro Samsung 960 EVO" meer niet... maar zal me er niet echt druk om maken als ik jou was.
Zolang hij altijd boot is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
Ik was ook niet van plan om een aankoop daarvoor enkele maanden uit te gaan stellen hoor, want dan blijf je inderdaad eeuwen bezig dus misschien hooguit een week of 2 en dat is met het aspect van winkel voorraden nog buiten beschouwing gelaten. Maar ik denk dat ik een stepping en een revision een beetje door elkaar haal met hoe gemakkelijk zoiets via dezelfde lopende band de fabriek uit rolt :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-09 00:10
Heb mijn 1600 in Ryzen Master stabiel weten te overklokken tot 3,75 ghz maar na een reboot staat hij weer op stock clocks. Iemand een idee hoe dit vast te houden? Wilde het in de bios doen maar mijn moederbord ondersteunt blijkbaar geen p-state overclocking en staat hij dus constant op max clocks te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Rezk schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 15:11:
Heb mijn 1600 in Ryzen Master stabiel weten te overklokken tot 3,75 ghz maar na een reboot staat hij weer op stock clocks. Iemand een idee hoe dit vast te houden? Wilde het in de bios doen maar mijn moederbord ondersteunt blijkbaar geen p-state overclocking en staat hij dus constant op max clocks te draaien.
Geeft niks dat hij constant op max clockspeed draait, kijk anders even de video die ik een aantal posts terug geplaatst heb.
Ryzen Master is leuk om je sweetspot te vinden, maar daarna zul je hem in je bios willen instellen.

[ Voor 8% gewijzigd door unfor op 21-06-2017 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-09 00:10
unfor schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 15:14:
[...]

Geeft niks dat hij constant op max clockspeed draait, kijk anders even de video die ik een aantal posts terug geplaatst heb.
Ryzen Master is leuk om je sweetspot te vinden, maar daarna zul je hem in je bios willen instellen.
Dank voor de info. Ik was ondertussen even verder kijken en Asus heeft blijkbaar een beta programma waarmee je p-states kan overkokken (zelfs op B350 moederborden). Als het toch zo makkelijk kan, waarom dan niet voor p-state gaan dacht ik. Moet zeggen dat het voor een beta heel goed werkt :P . Hier is de link:

http://www.overclock.net/...hread/10520#post_26033910

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:23
polli_ schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 00:11:
AMD Ryzen memory lijst:

https://www.amd.com/syste...emory-support-list-en.pdf

Voor de mensen die nog geheugen moeten kopen.
Beetje jammer dat er weinig 2x16GB opties zijn, want ik zou graag 2 sloten vrij willen houden voor toekomstige upgrades

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
ik ben begonnen met kijken voor een nieuwe build. Gezien ik gewoon voor 1 vega ga lijkt me een b350 genoeg.
Wat is er tot nu toe bekend qua betrouwbaarheid van de b350 moederborden? de msi gaming pro carbon schijnt goed te zijn maar nog weinig reviews gezien. Ik dacht dat ik negatieve dingen over de gigabyte borden langs zag drijven. Ik ga zeker nog niet vast klampen aan een moederbord zeker gezien het nog wel even duurt voor vega uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DannyXP1600 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 04:37:
Dat verschilt nogal tussen de verschillende B350-moederborden, bij de meeste B350-moederborden is het niet aan te raden om de hele tijd 1,4 V over de CPU te zetten. Je loopt het risico dat componenten voortijdig slijten en het resultaat zal niet geweldig zijn. Er zijn een paar B350-moederborden waarmee het wel mogelijk zou zijn om dit veilig te doen.
Ik ben zelf ook nog op zoek, ik leun nu richting de X370 moederborden die 150-200 euro kosten. Ik moet nog wat reviews van meer deskundige mensen opzoeken en benchmarks opzoeken, voor wat die waard zijn met al die UEFI-aanpassingen. De Taichi van ASRock is qua hardware erg mooi (dezelfde VRM's als op hun topmodel), er zijn wel wat GUI-problemen bij de EFI maar die zijn aardig verbeterd, ze luisteren naar de feedback van gebruikers. In Nederland is dit moederbord helaas nog steeds kunstmatig hoog geprijsd (prijsverschil Nederland en USA voor dat moederbord vs. andere moederborden), je betaalt hier 260 euro vs. $200 in de USA, of $190 met rebates. Ook maar een beperkt aantal winkels die het verkopen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2017 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik check "Game Boost" in de MSI bios... dat was niet zo verstandig :P de bios zet het voltage meteen op 1,457V en CPU liep alleen met Prime al boven de 75C in enkele seconden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:28
ArcticWolf schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 19:50:
Ik check "Game Boost" in de MSI bios... dat was niet zo verstandig :P de bios zet het voltage meteen op 1,457V en CPU liep alleen met Prime al boven de 75C in enkele seconden :X
Als je kast goed is dan kan het best zo zijn dat hij rond die temperatuur blijft hangen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
sdk1985 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 01:28:
[...]

Als je kast goed is dan kan het best zo zijn dat hij rond die temperatuur blijft hangen.
Hij liep nog verder op... maar volgens mij is dat voltage veel te hoog voor 3,4Ghz.

Heb de NZXT S340 kast met 3 Noctua NF-F12 PWM en de Scythe Mugen 5 PCGH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
ArcticWolf schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 19:50:
Nee die Gameboost is echt een dingetje die je niet moet gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurmatje
ArcticWolf schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 07:53:
[...]

Hij liep nog verder op... maar volgens mij is dat voltage veel te hoog voor 3,4Ghz.

Heb de NZXT S340 kast met 3 Noctua NF-F12 PWM en de Scythe Mugen 5 PCGH.
Dat is het ook, 1,45v gebruik je voor 4ghz of miss nog wel meer. En dan nog is de vraag of je een hoog voltage als dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

tomcatha schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 16:23:
ik ben begonnen met kijken voor een nieuwe build. Gezien ik gewoon voor 1 vega ga lijkt me een b350 genoeg.
Wat is er tot nu toe bekend qua betrouwbaarheid van de b350 moederborden? de msi gaming pro carbon schijnt goed te zijn maar nog weinig reviews gezien. Ik dacht dat ik negatieve dingen over de gigabyte borden langs zag drijven. Ik ga zeker nog niet vast klampen aan een moederbord zeker gezien het nog wel even duurt voor vega uit komt.
Asus b350 plus veel goeds overgelezen aangezien ik er zelf voor wilde gaan. Voldoende capaciteit en kwaliteit voor OC van 1700 en genoeg features zoals gen 2 usb3.1. Ik wacht nog op vega en threadripper voordat ik bestel maar denk toch voor een dual vega te gaan (crossfire kan ook op b350 borden, geen sli), maar op ryzen platform heb je niet voldoende pcie lanes om een 16x/16x config te maken ('8x/8x is voldoende' discussie is niet nodig, bedankt :) ) Als je voor de carbon gaat, heb je voor een paar tientjes meer een asus x370 (dure b350 of 'goedkope' x370)

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
deurmatje schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:41:
[...]

Dat is het ook, 1,45v gebruik je voor 4ghz of miss nog wel meer. En dan nog is de vraag of je een hoog voltage als dat wil.
Ja schrok er ook een beetje van, die mode moeten ze er maar zo snel mogelijk weer uit slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

D0gtag schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:56:
[...]

Asus b350 plus veel goeds overgelezen aangezien ik er zelf voor wilde gaan. Voldoende capaciteit en kwaliteit voor OC van 1700 en genoeg features zoals gen 2 usb3.1. Ik wacht nog op vega en threadripper voordat ik bestel maar denk toch voor een dual vega te gaan (crossfire kan ook op b350 borden, geen sli), maar op ryzen platform heb je niet voldoende pcie lanes om een 16x/16x config te maken ('8x/8x is voldoende' discussie is niet nodig, bedankt :) ) Als je voor de carbon gaat, heb je voor een paar tientjes meer een asus x370 (dure b350 of 'goedkope' x370)
Ik heb ook crossfire draaien op een asus prime b350 plus bordje en het draait meer kan ik er niet over zeggen.
Het 2e pci-e 16x slot draait maximaal maar op 4x dus je verliest behoorlijk wat ,nu is dat mijn 2 R7 370 kaartjes niet het geval omdat ze al niet echt snel zijn dus het draait ok, maar ik raad 2 dikke kaarten echt af op een b350 bord.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Speedy-J schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 19:22:
[...]

Ik heb ook crossfire draaien op een asus prime b350 plus bordje en het draait meer kan ik er niet over zeggen.
Het 2e pci-e 16x slot draait maximaal maar op 4x dus je verliest behoorlijk wat ,nu is dat mijn 2 R7 370 kaartjes niet het geval omdat ze al niet echt snel zijn dus het draait ok, maar ik raad 2 dikke kaarten echt af op een b350 bord.
PCI-e 2.0 x4 om precies te zijn... wat dus maar PCI-e 3.0 x2 is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Speedy-J schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 19:22:
[...]

Ja omdat ik dual vega wil viel de b350 (plus) af, maar ik wist niet dat het een pcie 2.0 slot was. Maar crossfire is mogelijk op de chipset maar nu ik er naar kijk : b350 heeft een enkele pcie3.0 16x en een pcie2.0 16x die maar op 4x kan draaien... Alleen de X heeft dual 3.0 (maar nog steeds geen 16x/16x)
Maar inderdaad met high end kaarten was ik niet van plan om een B bord te nemen en raad ik anderen ook niet aan. Maar als je een single kaart neemt (high of low end) en wilt overclocken (met een R7) is in mijn ogen de b350 plus van asus meer dan genoeg.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

De Asus prime B350 plus is indd voor die 100 euro een top bordje met weinig tot geen gezeur wat bugs betreft.
Geheugen draait met stock bios ook gewoon op specs en is stabiel,dus wat wil je nog meer van dit goedkoop bordje.
Wel 1 nadeel en dat is zijn 6 mounting holes ipv 9 dus met geheugen insteken kan het wat kraken.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Speedy-J schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 13:38:
De Asus prime B350 plus is indd voor die 100 euro een top bordje met weinig tot geen gezeur wat bugs betreft.
Geheugen draait met stock bios ook gewoon op specs en is stabiel,dus wat wil je nog meer van dit goedkoop bordje.
Wel 1 nadeel en dat is zijn 6 mounting holes ipv 9 dus met geheugen insteken kan het wat kraken.
Bij mindfactory.de zijn ze nu samen met 1700 + asus b350plus te koop voor 369€ of een van de andere combo's 1800x/1700x/1700/1500x/1400 en asus mobo met aanzienlijke korting. (tot de 30ste geldig).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bojaws
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-02 22:48
Op de Gigabyte website is de nieuwe bios voor de Gaming 5 te downloaden: de F6 met AGESA 1.0.0.6 (non bèta).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor de Gaming 3 is de stabiele F7 er nu ook. :Y
http://www.gigabyte.us/Mo...aming-3-rev-10#support-dl

edit: nou hij draait met 3200mhz RAM. Zegt vervolgens niks want dat kon ik al sinds maart. De vraag is of het nu stabiel blijft, en daarvoor zal ik straks denk ik eens tienmaal rebooten. :)

[ Voor 44% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-06-2017 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas81
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:50
Hier een x370 k5. De nieuwe F3 bios helpt niet veel. Krijg mijn geheugen niet op 3200. Niet met xmp maar ook niet handmatig.
Voorlopig maar op 2933 en iets lagere latency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Toch maar geluisterd naar de mensen die mij de nieuwe beta bios aanraden :+.
Met mijn Crosshair VI en de nieuwste beta bios die Agesa 1.06 heeft. Zonder veel tweaks nu met 32GB ram 3200 16-15-15-36 T1, gezien de snelheid van het booten en het instellen vd ram timings denk ik dat ik nog kans maak op 3600 C16 of C17. Ram zelf is gespecificeerd op 3600c15.

Hij bootte in een keer door, heerlijk die nieuwe bios!

offtopic:
Mijn oude 16GB latjes die met de eerste bios 3466C16 deden zijn overigens te koop.

[ Voor 14% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 24-06-2017 14:16 ]

Pagina: 1 ... 27 ... 66 Laatste