Ryzen build

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
Ik ben van plan om de onderstaande Ryzen build te gaan maken die weer voor een aantal jaar (±5 à 6 minimaal, maar dat is excl. GPU upgrades) mee kan, maar toch zou ik graag nog wat adviezen willen hebben over een aantal onderdelen.
Het gaat voornamelijk gebruikt worden voor standaard internetten/mailen etc. en 1080p gamen (o.a. The Witcher 3 & Ark: Survival Evolved).

Het volgende is wat ik in gedachten had:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 215,95€ 215,95
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 113,95€ 113,95
1WD Purple (2017) WD20PURX, 2TB€ 77,-€ 77,-
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1be quiet! Pure Wings 2 PWM, 120mm€ 10,82€ 10,82
1GeIL Evo X GEX416GB3000C15ADC€ 141,-€ 141,-
1Corsair RM550x€ 90,-€ 90,-
1Corsair Force MP500 240GB€ 144,28€ 144,28
1Samsung 850 EVO 500GB€ 165,05€ 165,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 998,05

De volgende onderdelen heb ik al:
#ProductPrijsSubtotaal
1XFX Radeon RX 470 RS 4GB with Hard Swap Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Asus Xonar DSX€ 52,65€ 52,65
1Antec Performance One P280 Zwart€ 113,06€ 113,06

Vraag 1: de voeding, is degene die ik heb gekozen van een fatsoenlijke kwaliteit (meeste reviews zijn wel positief/lovend) of is de bijna standaard aangerade Corsair RM550x een 'veiligere' keuze?

Vraag 2: of de prijs van de m.2 ssd enigszins te rechtvaardigen is tegenover bijvoorbeeld een Samsung 960 evo van vergelijkbare capaciteit als je kijkt naar dingen zoals MLC vs TLC en Total Bytes Written/GB per dag?
Vraag 2.5: hoe erg moet ik mij zorgen maken over het effect van de warmte van de videokaart en de plaatsing van het m.2 slot door gigabyte?

Vraag 3: Gaat het nog veel nut hebben om mijn huidige geluidskaart over te zetten?

P.S. Ja, het RAM staat op de QVL ;)

[ Voor 0% gewijzigd door MonkeyJohn op 21-06-2017 10:34 . Reden: Update build lijst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 09:59
Moet even een schopje naar DAA krijgen.

Verder, voeding is een redelijk oud ding. Kwaliteit weet ik daarom ook niet zeker.
Waarom ga je echter niet voor een wat recentere voeding zoals pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M of pricewatch: Corsair RM550x.
550W is zeker genoeg voor deze build.

Over de M.2 SSD, het prestatieverschil met een SATA SSD is niet merkbaar in dagelijks gebruik. Tenzij je specifieke storage intensieve taken doet zou ik het geld investeren in meer SATA SSD storage.

Over het algemeen produceren M.2 SSDs niet een hele hoop hitte, de 950 Pro was een voorbeeld van een SSD die dat wel deed, maar dit kan opgelost worden door er heatsinks op te plakken. In het geval van deze corsair weet ik niet zeker hoeveel warmte problemen er zijn. Ik kan wel zeggen dan de 960 EVO waar ik wel ervaring mee heb geen warmte problemen heeft.

Geluidskaart overzetten, tja. Ik heb zelf ook al erg lang een Xonar DX, deze zet ik ook iedere keer weer over uit gewoonte. Heel veel verschil in geluidskwaliteit zal er niet meer zijn tussen hedendaagse moederborden en deze dedicated geluidskaarten. Ik ben niet audiofiel genoeg om hier concretere uitspraken over te doen.

Over RAM smaak valt te twisten zien we maar weer, besef echter wel dat je voor zo'n 15 euro minder een setje van Corsair kan krijgen met levenslange garantie en dezelfde performance. Hoe het met de garantie bij GeIL zit weet ik verder niet.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Vraag 1
Persoonlijk zou ik inderdaad voor de Corsair RM550X gaan; de meerprijs is vrij klein en je krijgt er bewezen kwaliteit voor terug in de vorm van een onhoorbare voeding, zeer hoge kwaliteit componenten en 10 jaar garantie. Garantie via Corsair Nederland is ook nog eens voortreffelijk. Je hoeft je dan (waarschijnlijk) 10 jaar geen zorgen te maken om de voeding.

Alternatief is de pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M die met 450w vermogen al meer dan genoeg prik heeft voor elke dikke setup. Echter, gezien de kleine meerprijs, vind ik de RM550X de meest interessante voeding.

Vraag 2
Verder weet ik niet hoe merkgebonden je bent, maar als 'game' SSD zou ik gaan voor: pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB

De Corsair MP500 komt goed uit de tests als snelle en betrouwbare M.2 NVME SSD. Of je het verschil gaat merken met de Samsung 960 EVO betwijfel ik, maar de meerprijs is gering. Hier durf ik je geen advies op te geven, behalve dat een M.2 SSD in beginsel al overkill is voor de meeste gebruikers. Je koopt het puur voor de fun en omdat het als 'vooruitgang' aanvoelt. Is het een goede investering? Niet echt, een normale SSD voldoet perfect. Is het een leuke gadget? Dat zeker :)

Vraag 2.5
Het helpt natuurlijk niet dat het slot direct onder je GPU zit, maar in de praktijk zal je hier weinig van merken. M.2 SSDs throttelen pas als je ze voor langere tijd flink stressed met zwaardere programma's. Ik gok dat je hem gaat gebruiken als OS schijf + programma's als Office etc. waardoor je geen problemen zal ervaren. Heb zelf een jaar lang eenzelfde soort setup gehad, maar dan met de Samsung 950 PRO; deze staat/stond bekend om z'n throttelen, maar ik heb hier niets van gemerkt onder normaal gebruik :)

Vraag 3
Geluidskaarten zijn altijd een lastig onderwerp. De een zweert erbij, de ander houdt het gewoon bij onboard. Tegenwoordig zijn de onboard geluidschips erg goed geworden, vooral de nieuwe Realtek ALC1220. Als je de digitale/optische SPDIF uitgang gebruikt heb je natuurlijk in beginsel al geen last meer van noise/ruis. Het probleem bij een geluidskaart is dat hij nog steeds in je PC zit waar het nodige elektronische geweld plaatsvindt. Maar dat is alweer een hele discussie an sich.

Ik moet wat meer informatie hebben over wat voor audio oplossing je gebruikt. Is dit een headset? Actieve speakers? Of heb je een versterker aangesloten met passieve speakers? Analoog/Digitaal? Bij luidsprekers van 30 euro gaat een geluidskaart gewoon geen wonderen verrichten.

Uiteraard kan je eerst eens zonder je geluidskaart kijken hoe het klinkt, en daarna met geluidskaart. Maar daar zal je zelf een beslissing in moeten maken, jij luistert ernaar en elk oor is anders.

[ Voor 10% gewijzigd door stin00 op 20-06-2017 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
@Nycrea: ah ok, ik dacht "ik ga allemaal losse onderdelen bestellen dus dat zal wel in de CAA moeten".
Wat betreft de m.2 SSD snap ik dat het na een bepaald punt te verwaarlozen/niet merkbaar is wat de schrijf en lees snelheden zijn en gaat het mij dus vooral om de levensduur, die bij de corsair volgens de nummertjes op papier 3x zo lang is als ik naar de TBW en 'GB per dag' kijk. Ik had de m.2 als OS & programma schijf in gedachten en de sata ssd als schijf voor voornamelijk games.
Tja, RAM.. het was geloof ik het goedkoopste setje single sided en "1 rank" met 2 latjes die op de QVL stond, verder zit het gewoon in een dichte kast dus hoef ik er niet tegenaan te kijken.. (ik vind ledjes in de PC vergelijkbaar met racestrepen op een auto :9)

@stin00: Je hebt gelijk dat ik de m.2 voor OS & programma's wil gebruiken en de sata SSD om games op te installeren, de gewone HDD is een 'dump' schijf voor data zoals 'mijn documenten' en muziek. Ik ben niet per se merk gebonden in dit geval, de keuze van de sata SSD kwam vooral neer op de hoge populariteit. De m.2 heeft natuurlijk een beetje een gadget gehalte, maar had ik ook gekozen vanwege de hogere levensduur. Als een sata SSD met vergelijkbare capaciteit en levensduur verder geen merkbaar verschil heeft in performance heb ik daar ook geen probleem mee en dan hoef ik mij ook gelijk geen zorgen meer te maken over het effect van de hitte van de GPU op de schijf.
Het geluid gaat via mini jack - > rca naar een cheap ass 'PA' versterker (PA moet je in dit geval met een kilo zout nemen;)) waarop 2 jaren 70 of 80 (denk ik) philips b-merk 3-weg hifi speakers zijn aangesloten. Als ik teveel last heb van omgevingsgeluid of de buren niet lastig wil vallen dan gebruik ik een Audio Technica ATH-M30x.
Dus het is niet per sé top of the line maar in ieder geval toch wat beter dan €30 PC speakertjes, hoop ik. Het zal inderdaad gewoon met en zonder geluidskaart erin proberen worden.

Voor de voeding is de consensus dus om voor een recenter model zoals de RM550x te gaan, dan zal ik dat advies volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-09 23:36
Hoe ben je uitgekomen bij een WD Purple? Dit is een schijf om surveillance video's naar te streamen, en niet geschikt als opslagschijf. pricewatch: Toshiba E300 (Bulk), 2TB of pricewatch: WD Blue WD20EZRZ, 2TB zijn wel geschikt.

TBW ga je nooit van je leven halen bij moderne SSD's. Verder is het onmogelijk tussen merken te vergelijken, gezien er geen standaard meetmethode is. Verder hebben NVMe SSD's geen meerwaarde (zoals gezegd), en is de Corsair MP500 een slechte uitvoering van de 960 Evo.

De geluidskaart is ongetwijfeld nog steeds beter dan de onboard chip. Ik zou alleen wel de alternatieve drivers pakken, gezien Asus het hier behoorlijk laat liggen. http://maxedtech.com/asus-xonar-unified-drivers/

Verder zou ik de Scythe koeler laten zitten, tenzij je sterk wilt overklokken. De PCGH is ook dan geen goede keuze. Ook is het mij onduidelijk waarom je je case-fans vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
Die WD purple was een foutje ja, ik heb niet echt bijgehouden wat alle gekleurde stickertjes tegenwoordig betekenen 8)7.
Het lijstje ziet er ondertussen zo uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 215,95€ 215,95
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 113,95€ 113,95
1Seagate Barracuda, 2TB€ 66,95€ 66,95
1be quiet! Pure Rock€ 32,50€ 32,50
1GeIL Evo X GEX416GB3000C15ADC€ 141,-€ 141,-
1Corsair RM550x€ 90,-€ 90,-
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 152,95€ 152,95
1WD Blue SSD 2,5" 250GB€ 92,-€ 92,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 905,30

Moet wel toegeven dat ik niet een zware overclocker ben, misschien wil ik een lichte overclock maar dat laat ik afhangen van de prestaties (ik draai nu een Phenom II X6 1090T met alleen een lichte OC naar 3.8ghz op de turbo boost). Uiteraard heb ik last van de vooroordelen over stock koelers dus suggesties zijn welkom, nog wat extra geld besparen zeg ik geen nee tegen ;).
Overigens zijn de casefans zijn niet als vervanging van de huidige exhaust fans, ik wil het gebruiken als intake fan in de hoop de onderdruk in de kast te verminderen i.v.m. stof aanzuigen.
Pagina: 1