Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 21:15
Enigszins offtopic, maar op zich wel grappig (en triest tegelijk): op het forum van Intel is al langer discussie gaande betreffende hun overclock CPU's (K-series) en de soms belachelijk hoge temperaturen, met name random spikes. Iedereen weet inmiddels wel dat Intel al jaren (zeer) slechte TIM gebruikt tussen de CPU-die en de heatspreader en dat het vervangen hiervan de temperaturen met 10, 20 of zelfs 30 graden onder load kan verlagen. Als je geluk hebt krijg je een CPU die hier niet al teveel last van heeft en enigszins linear schaalt qua temps t.o.v. clocks/volts, maar vaak genoeg is dit helemaal niet het geval.

Intel's reactie op dit geheel is best triest, maar niet geheel onverwacht, zie hier.

Kort door de bocht zegt Intel: ja, dan moet je de boel maar niet overclocken. Leuk, als je net een paar tientjes extra hebt betaald voor een i7 7700K ipv een i7 7700 en nog eens 75 tot 100 euro extra voor een Z270 moederbord plus goede koeler (t.o.v. een B250 bord met een "oke" koeler).

Had niet veel anders verwacht van Intel, maar nu AMD met Ryzen voor het eerst in jaren een zeer competitieve CPU reeks op de markt heeft gebracht zou ik dingen toch iets subtieler brengen. |:( Zeker aangezien AMD's CPU allen overclockbaar zijn, zelfs op goedkopere moederborden en de Wraith koelers die je (soms) meegeleverd krijgt een heel stuk beter zijn voor een stock koeler dan dat bagger ding wat Intel je geeft. De Intel stock koeler is namelijk echt een partij waardeloos, zelfs met een non-K Core i5 heb ik soms al zoiets van hmm...de boel wordt best wel warm zo.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-10-2024
Dat krijg je met een jarenlange "monopolie positie" wegens gebrek aan échte concurrentie. Ryzen is goed voor iedereen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Laatst online: 13-09 10:57
z999 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:27:
Dat krijg je met een jarenlange "monopolie positie" wegens gebrek aan échte concurrentie. Ryzen is goed voor iedereen ;)
Ze voelen de hete adem, maar hebben gewoon geen antwoord ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Saturnus schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 12:35:
Clean W10CU. Zojuist amd-chipset-drivers-software-17.10rcp22-apr27 geïnstalleerd.
PCI Express klok zou gewoon 100MHz moeten zijn (99,80 MHz CPU-Z). Helaas geen Clockgen aanwezig.
Inmiddels meerdere potentiële oplossingen toegepast dus exact herleiden kan al niet meer. We zullen zien.
Sindsdien gaat het goed. Het hele systeem is heerlijk stabiel. Geen enkel probleem meer.
Ik ben eergisteren begonnen met het core voltage omlaag schroeven. Ongeveer 3 graden van de stressed package temperatuur af. 81 -> 78 in HWMonitor. Iets van 0,3V er van af. Ik ben benieuwd of de boost/xfr dan ook omlaag kan gaan. Iemand die dit weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenrichard197
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-06-2023
Saturnus schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 18:28:
[...]

Sindsdien gaat het goed. Het hele systeem is heerlijk stabiel. Geen enkel probleem meer.
Ik ben eergisteren begonnen met het core voltage omlaag schroeven. Ongeveer 3 graden van de stressed package temperatuur af. 81 -> 78 in HWMonitor. Iets van 0,3V er van af. Ik ben benieuwd of de boost/xfr dan ook omlaag kan gaan. Iemand die dit weet?
Goeie vraag, wil ik ook graag weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
ikbenrichard197 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 18:41:
[...]

Goeie vraag, wil ik ook graag weten.
Wat ik hier zie is dat het nog gebeurt. Maar in het begin zag ik regelmatig alle cores op 3.9GHz draaien. Nu niet meer. Nog erger...ook in het begin heb ik idle 43W (systeem) gehad. Nu kom ik niet meer onder de 88W. Hoeft niet per se aan Ryzen te liggen, maar kan wel.

Hints welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suppiedl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-08 11:00
Dag Allemaal,

Mijn huidige build:
- Ryzen 1700
- MSI X370 Gaming Pro Carbon
- Corsair DDR4 3200 Mhz 16-18-18-18-36
- Corsair H110i waterkoeling

Ben enigzins begonnen met overclocken. Momenteel krijg ik het geheugen niet hoger dan 2667 mhz stabiel. Wanneer ik hem hoger zet op 29xx dan werkt het prima vanuit koude start. Bij reboot / herstarten vliegt die er telkens uit. Afijn komt nog wel weer zodra geheugen etc beter wordt ondersteund vanuit AMD/Uefi.

Verder mijn processor tot op heden stabiel gekregen:

1.35 Vcore
4.0 Ghz

Temps: 55-58 graden max bij 30mins prime95.

Scores Cinebench Single thread: 163
Scores Cinebench Multi thread: 1735

Mijn vraag bij deze aan jullie.. ik wil hem eigenlijk wel op 4.0 ghz houden. Denken jullie dat de 1.35v met de combinatie van max 58 graden het lang volhoudt? De 58 graden is eigenlijk alleen bij Prime met alle cores 100 % constant uiteraard. Zit meer met het Vcore in de maag, 1.35 = volgens mij (meen ergens gelezen te hebben) stabiel/langere tijd vanuit AMD ook aangegeven als max?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geheugen zal je moeten wachten op een nieuwe bios.

Qua voltage heeft AMD zelf als maximum 1,42 nog wat aan. Je kan je overclock resetten en dan voltages monitoren als je bijvoorbeeld een zware game opstart. Sluit niet uit dat je over de 1,35v piekt. Als laatste heb je natuurlijk wel een hele goede CPU als die 4ghz stabiel draait. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Saturnus schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 00:37:
[...]

Wat ik hier zie is dat het nog gebeurt. Maar in het begin zag ik regelmatig alle cores op 3.9GHz draaien. Nu niet meer. Nog erger...ook in het begin heb ik idle 43W (systeem) gehad. Nu kom ik niet meer onder de 88W. Hoeft niet per se aan Ryzen te liggen, maar kan wel.

Hints welkom.
Na alles toch nog even na te zijn gegaan ben ik er achter. Het is gewoon mijn schuld. De tests toen het systeem net draaide was met een enkel scherm aan de videokaart, niet drie. Ondanks dat de schermen niets weergeven dan een zwarte achtergrond is dat blijkbaar per scherm een watt of 20 waard. :X (Dat is dus door de gpu, niet stroom die het scherm trekt.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 20:21
Shintel is weer aan het werk :/.

https://www.reddit.com/r/...hardwares_best_cpus_list/
http://wccftech.com/intel...h-overheating-complaints/

So feel the Ryzen, join the red side :+

[ Voor 63% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 06-05-2017 02:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:48
Weer een nieuwe VRM video. Nu de Gigabyte K7:

TLDW;
Het is een prima bord. De Taichi en de Crosshair Hero kunnen meer Ampere leveren, maar zijn beide wel overkill. Het heeft een goede featureset voor overclocken.

Eigen conclusie:
Het interessante is dat de Gigabyte Gaming 5 dezelfde VRM's heeft, maar wel de BCLK overlclocking mist. Toch lijkt de Gaming 5 mij het beste bord qua prijs/prestatie als je wilt overclocken en/of toekomstbestendigheid wilt hebben voor eventuele 12/16 core Ryzens.

[ Voor 9% gewijzigd door Fleximex op 06-05-2017 02:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haal die eerste link maar weg. Die views lijken niet gepast.

De comments daar zijn niet mals, overigens :X

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2017 02:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Suppiedl schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 00:47:
Dag Allemaal,

Mijn huidige build:
- Ryzen 1700

Ben enigzins begonnen met overclocken. Momenteel krijg ik het geheugen niet hoger dan 2667 mhz stabiel. Wanneer ik hem hoger zet op 29xx dan werkt het prima vanuit koude start. Bij reboot / herstarten vliegt die er telkens uit. Afijn komt nog wel weer zodra geheugen etc beter wordt ondersteund vanuit AMD/Uefi.

1.35 Vcore
4.0 Ghz

Mijn vraag bij deze aan jullie.. ik wil hem eigenlijk wel op 4.0 ghz houden. Denken jullie dat de 1.35v met de combinatie van max 58 graden het lang volhoudt? De 58 graden is eigenlijk alleen bij Prime met alle cores 100 % constant uiteraard. Zit meer met het Vcore in de maag, 1.35 = volgens mij (meen ergens gelezen te hebben) stabiel/langere tijd vanuit AMD ook aangegeven als max?
Ik draai mijn 1700 op settings die onder blend 62 graden lopen en 76 na small FTT. Dit is geen probleem. Voor veilige voltages, kijk even wat AMD er zelf van zegt in de video die ik een paar pagina's terug heb gepost.

Amd geeft aan dat je nooit voor meer dan 1.45v moet kiezen, of settings die het hoe dan ook daarboven boosten. Iemand op Reddit heeft het wel gedaan, gewoon sinds launch, omdat het kan, z'n 1800X op 1.49~1.52 gedraait, die is wel degelijk gedegradeerd. 1.35v is een erg veilig voltage. Top resultaat!

Ryzen lijkt op alle chips buiten de 1600x en 1800x hoger te clocken als je em rond de 60 graden houdt. Maar voor alle model buiten die twee, is tjMax gewoon 95 graden. Een pracht resultaat dus als je 4Ghz op dat voltage en met die temps kan draaien. Ik zit zelf dan op 3925 max... (boot 1 op de 10 keer niet, dus maar naar 3850 terug, weinig perf verschil)

Let wel, hoge LLC waarden, bij MSI Loadline Current Calibration instellen, geeft een flinke overshoot bij Ryzen net ná hoge belasting. Die is zo snel dat je CPU em meestal niet oppikt of omlaag middeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubhib
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 22:55
Suppiedl schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 00:47:
Dag Allemaal,

Mijn huidige build:
- Ryzen 1700

1.35 Vcore
4.0 Ghz

Hoe lang heb je hem gestressed? Een half uurtje is vrij kort. 1,35v voor 4Ghz is namelijk echt een gouden chip. Probeer hem eens een paar uur OCCT Linpack met AVX te laten draaien.

58 graden is trouwens uitstekend, maak je geen zorgen over die temperatuur.

Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasin76
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-01-2024
Ik krijg op mijn ryzen 1600 een maximum oc van 3.9 ghz op 1.3750 volt. Ik heb tot nu toe een uur prime 95 small FT gedraaid. Helaas krijg ik hem niet stabiel op 4ghz :( zelfs niet met 1.45 volt

Temps zitten met een coolermaster masterliquid op idle 27 en stressed 62 graden.

Dus inderdaad ook ik moet toegeven dat 4ghz op 1.35 volt een geweldige oc is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Achter een hoge overclock zit meer dan enkel een hoge vcore, zeker met het nieuwe Ryzen platform waar er veel samenhangt met de memory controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suppiedl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-08 11:00
Hoe lang heb je hem gestressed? Een half uurtje is vrij kort. 1,35v voor 4Ghz is namelijk echt een gouden chip. Probeer hem eens een paar uur OCCT Linpack met AVX te laten draaien.

58 graden is trouwens uitstekend, maak je geen zorgen over die temperatuur.
Inmiddels verder getest blijkt dat bij circa 2 uur stressen via Prima95 hij er wel uit vliegt. Daarna voltage op 1.3625 gezet via Bios en wederom Prime95 nu inmiddels 4 uur draaiende gehad, vind het wel goed nu.

Kortom mijn 1.35v was iets te voorbarig ;-) Bij deze laat ik hem staan op 1.3625.

Temps komen bij 4 uur op nog steeds rond de 60 graden (blij mee).
Vind hem nu wel stabiel genoeg om zo te gebruiken. Bij idle/windows taken zijn temps 30 graden en bij spellen als WoW, Doom etc rond de 42-45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
djunicron schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 04:04:
[...]
Let wel, hoge LLC waarden, bij MSI Loadline Current Calibration instellen, geeft een flinke overshoot bij Ryzen net ná hoge belasting. Die is zo snel dat je CPU em meestal niet oppikt of omlaag middeld.
Ah, staat hier op standje 1 of 2 met 3,85 @ 1,34v. Ik ben een redelijke leek met overclocken, althans, de basics weet ik. Maar LLC is bij mij echt standje gokwerk. Is er iets waarmee ik dat goed kan meten/zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

z999 schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 16:06:
[...]

Ah, staat hier op standje 1 of 2 met 3,85 @ 1,34v. Ik ben een redelijke leek met overclocken, althans, de basics weet ik. Maar LLC is bij mij echt standje gokwerk. Is er iets waarmee ik dat goed kan meten/zien?
Als dat Asus' z'n LLC is, waarbij 1 laag is en 5 hoog, dan is dat top.

LLC1 & 2 zijn aldus de engineers van Asus aan te raden. 3 Kan je bij lagere voltages nog prima gebruiken (denk sub 1.4) en 4 en 5 zijn puur voor als je weet wat je aan het doen bent.

Algemeen technische uitleg
spoiler:
http://www.overclock.net/t/556097/cpu-llc#post_6911564

Vanaf LLC3 krijg je op Ryzen, wegens de phase layout & architectuur spikes van 50mV. ik geloof op z'n hoogst zelfs 98mV in LLC5. Dat betekend dus als je hoge-load, lage-load taken hebt, je iedere keer voor een aantal milisecondes je CPU op 1.45-1.49v draait indien je 1.40 hebt ingesteld. Over de safe limit dus. En dat bevalt Ryzen niet erg goed.

LLC1 heeft geen overshoot en LLC2 minimaal (10-20mV?). Maar goed wisselt sterk per bord natuurlijk, maar dit was het design zeg maar.

Daarnaast; 1800X en 1600X chips hebben LLC heel anders nodig dan alle andere chips.

Als je het goed wilt instellen, is er eigenlijk niet zo heel veel meer te doen dan stabiliteitstesten draaien. Lagere LLC = meer standaard Vcore nodig. Boven de 1.40V wil je niet, boven LLC3 dus ook niet. "Meer lager = meer beter". Dat is alles...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 02:44:
[...]

Haal die eerste link maar weg. Die views lijken niet gepast.

De comments daar zijn niet mals, overigens :X
En hartstikke terecht, want wat een waardeloos advieslijstje is dat zeg...
De R5 1600 vs i5 7600k lijkt echt uit te gaan draaien op een nieuwe E8400 vs Q6600. Welke won dit ook al weer op termijn? O-)

Behalve dat de signalen nog meer op groen staan voor meer cores dan in 2008. Toen had je een game zoals GTA 4 die gebruik maakte van meer cores, en dat was het wel. Nu kan je al een lijstje aanvoeren van games die ervan profiteren. R5 1600 is dan ook nog eens goedkoper, en komt überhaupt met een koeler, eentje die niet zuigt waar je redelijk mee kan overclocken. 8)7

Dan heb ik het nog niet eens over de enorme verschuiving van singlecore prestaties naar multicore gebruik die DX12/Vulkan gaan bewerkstelligen. Niks geen afhankelijkheid meer van een hoger geclockte CPU om de GPU te voorzien van renderinstructies, kan nu gewoon door meerdere cores worden gedaan bij DX12/Vulkan. Nu nog de andere kant van het verhaal, een high end GPU die meerdere cores kan aanspreken, Vega. ;)

Overigens vind ik het wel fijn om te zien dat steeds meer normale mensen zich zo duidelijk uitspreken tegen de onzin die sommige reviewsites eruit gooien. Blind geloven dat de i5 de betere keuze is, vanwege een of andere kromme GTX1080/Ti/Xp/1080p test wordt door velen dus niet geslikt. :)

Oh en via een van de comments kwam ik bij de eigenaar van Tomshardware uit. :')
Kijk eens aan...
http://www.purch.com/experiences/intel/

Deze ook: _O-
http://www.tomshardware.c...l#comment-rsp_en_19653852
Fleximex schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 02:41:
Eigen conclusie:
Het interessante is dat de Gigabyte Gaming 5 dezelfde VRM's heeft, maar wel de BCLK overlclocking mist. Toch lijkt de Gaming 5 mij het beste bord qua prijs/prestatie als je wilt overclocken en/of toekomstbestendigheid wilt hebben voor eventuele 12/16 core Ryzens.
Waarom je een BLCK chip wil hebben voor Ryzen zal ik denk ik nooit begrijpen. Leuk voor LN2 overclocking, of een recordpoging op lucht/water, vrijwel nutteloos voor dagelijks gebruik.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 16:45:
[...]

Waarom je een BLCK chip wil hebben voor Ryzen zal ik denk ik nooit begrijpen.
Om je geheugensnelheid te maxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Saturnus schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 17:06:
[...]

Om je geheugensnelheid te maxen.
En 3200 is niet afdoende wou je zeggen? :P
Verder weet ik vrij zeker dat de BLCK ook verbonden is aan je PCI-E snelheid bij Ryzen. Daar wil je dus niet aan gaan zitten. Nee, ik zie het punt van de BLCK chip echt niet. Onzinnige en dure feature die je eigenlijk niet zal willen gebruiken, tenzij. Wil je wil je Crossfire/SLI bordje en er wat extra voor betalen, dan is de K5 gewoon de betere keuze.

Kennelijk begint er wel meer "internetdrama" te ontstaan. Linuxtechtips, ook een zeer matige bron, is geflambeerd om zijn $1000 gamebuild met een i5. Ik heb zelf al het nodige over GamerNexus vermeld en hun testmethodieken...

Zo kan je nog wel even doorgaan. Of de meeste techmedia zijn volledig door het ijs gezakt als het om basale eisen zoals logisch nadenken gaat, ze zijn zelf hartstikke biased, of Intel is weer smerig bezig...

[ Voor 28% gewijzigd door DaniëlWW2 op 06-05-2017 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 16:45:
Overigens vind ik het wel fijn om te zien dat steeds meer normale mensen zich zo duidelijk uitspreken tegen de onzin die sommige reviewsites eruit gooien. Blind geloven dat de i5 de betere keuze is, vanwege een of andere kromme GTX1080/Ti/Xp/1080p test wordt door velen dus niet geslikt. :)

Oh en via een van de comments kwam ik bij de eigenaar van Tomshardware uit. :')
Kijk eens aan...
http://www.purch.com/experiences/intel/

Deze ook: _O-
http://www.tomshardware.c...l#comment-rsp_en_19653852
Ze zijn best slick, bij TH:
Unfortunately, AMD's Ryzen salvo hasn’t touched off the price war we wanted, at least not yet. We’ve scoured the latest pricing history on Amazon and Newegg, and aside from a few momentary blips on the low end, Intel continues to hold the pricing line with its Kaby Lake processors. The company’s recent customer price guide also indicates that we shouldn’t expect any radical changes in the near term. Unexciting as that may be, that leaves us with an unchanged set of recommendations for this month's update. Remember, though, that these recommendations only apply to gaming performance specifically. Head to our reviews for the broader outlook.
Hoe zou het toch komen, dat er nog geen sprake is van een prijzenoorlog.. Zou het ermee te maken kunnen hebben dat er een aantal "reviewers" door onzinnige vergelijkingen (en/of misleidende uitspraken) te maken/doen de competitie bagatelliseert, waardoor intel zich niet al te veel zorgen maakt?

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • +2 Henk 'm!
foppe-jan schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 17:18:
[...]

Ze zijn best slick, bij TH:
[...]

Hoe zou het toch komen, dat er nog geen sprake is van een prijzenoorlog.. Zou het ermee te maken kunnen hebben dat er een aantal "reviewers" door onzinnige vergelijkingen (en/of misleidende uitspraken) te maken/doen de competitie bagatelliseert, waardoor intel zich niet al te veel zorgen maakt?
Als je een serie CPU's aanraad, en de helft van de begeleidende tekst moet besteden aan waarom niet de concurrent, dan moet er meteen al een alarm bij je afgaan...
Maar kennelijk is Tomshardware hier al heel erg lang schuldig aan. Valt dus ook af als serieuze site...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

djunicron schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 16:41:
Daarnaast; 1800X en 1600X chips hebben LLC heel anders nodig dan alle andere chips.
In welke zin ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 17:21:
[...]

Als je een serie CPU's aanraad, en de helft van de begeleidende tekst moet besteden aan waarom niet de concurrent, dan moet er meteen al een alarm bij je afgaan...
Maar kennelijk is Tomshardware hier al heel erg lang schuldig aan. Valt dus ook af als serieuze site...
Ja, hoe uitgebreider de site, hoe groter de kans dat ze een prijs hebben gehangen aan hun integriteit. Maar goed, ik geloof dat YT ze redelijk irrelevant begint te maken.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!
foppe-jan schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 17:28:
[...]

Ja, hoe uitgebreider de site, hoe groter de kans dat ze een prijs hebben gehangen aan hun integriteit. Maar goed, ik geloof dat YT ze redelijk irrelevant begint te maken.
En de nagel aan de doodskist. :P
Dit was afgelopen januari.
http://www.tomshardware.co.uk/best-cpus,review-33354.html

Toen begrepen ze wel dat de AMD Athlon X4 860K een mooie G4560 tegenhanger was, en er ook zoiets als de FX serie bestond. :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 17:09:
[...]

En 3200 is niet afdoende wou je zeggen? :P
Verder weet ik vrij zeker dat de BLCK ook verbonden is aan je PCI-E snelheid bij Ryzen. Daar wil je dus niet aan gaan zitten. Nee, ik zie het punt van de BLCK chip echt niet. Onzinnige en dure feature die je eigenlijk niet zal willen gebruiken, tenzij. Wil je wil je Crossfire/SLI bordje en er wat extra voor betalen, dan is de K5 gewoon de betere keuze.
Als die 3200 eens gaat werken... :P Misschien lukt dat via BLCK. Maar in ieder geval, vroeger kon je de overige bussen gewoon locken. Als dat nu niet meer kan, ja dan is het zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
djunicron schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 16:41:
[...]

Als dat Asus' z'n LLC is, waarbij 1 laag is en 5 hoog, dan is dat top.

Als je het goed wilt instellen, is er eigenlijk niet zo heel veel meer te doen dan stabiliteitstesten draaien. Lagere LLC = meer standaard Vcore nodig. Boven de 1.40V wil je niet, boven LLC3 dus ook niet. "Meer lager = meer beter". Dat is alles...
Msi zijn llc :)

Hilarisch om te lezen wat die techsites te melden hebben. Allemaal kansloos. Ik volg tegenwoordig niks meer wat dat aangaat aangezien 90% overduidelijk gekleurd is. Net als toen ze een gare i3 aan wilden smeren ipv een amd bulldozer systeem. Volstrekte waanzin, keer op keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 14:28
bios 2.2 is beschikbaar voor asrock x370 taichi, mijn geheugen kan nu 2666 draaien ipv 2133. Daarnaast ook nieuwe funky features toegevoegd zoals een auto fan setup die ook nog eens werkt.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenrichard197
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 17:21:
[...]

De site is ook echt niet meer wat het 10 jaar geleden was. Ook ik raad de site ten sterkste af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ikbenrichard197 schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 18:19:
[...]

De site is ook echt niet meer wat het 10 jaar geleden was. Ook ik raad de site ten sterkste af.
Kennelijk gaat het nog veel verder terug. Ooit hebben ze kennelijk eens als "demonstratie" een AMD CPU gesloopt door de koeler eraf te halen in combinatie met een ouder moederbord die nog geen thermische bescherming bood, terwijl de nieuwe generatie dit kennelijk wel deed...
YouTube: Toms Hardware: CPU Cooling

Uiteindelijk liep dit en andere "testen" kennelijk uit in een behoorlijk schandaal omdat Toms Hardware jarenlang geld zou hebben aangenomen van Intel...

[ Voor 13% gewijzigd door DaniëlWW2 op 06-05-2017 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
Ah dat filmpje ken ik nog wel, word soms nog steeds door intel fanboys gebruikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Ik word een beetje moe van al dat helpen met maken van goede builds :P. Moet steeds uitleggen dat een R5 1600 een veel betere keuze is dan een i5 7500

https://www.reddit.com/r/..._commentsrecommendations/

[ Voor 29% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 06-05-2017 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Amazigh_N_Ariff schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 21:47:
Ik word een beetje moe van al dat helpen met maken van goede builds :P. Moest steeds uitleggen dat een R5 1600 een veel betere keuze is dan een i5 7500 :/.

https://www.reddit.com/r/..._commentsrecommendations/
Ik heb het hier de afgelopen weken redelijk veel gedaan. Ik maakte al snel gewoon wenslijstjes aan met een bepaald budget en copy paste. :P
Zeker nu met de BBG, lijken de meeste de boodschap wel begrepen te hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Kijk naar Mrkelly1 zijn redenen om de i5 7500 aan te bevelen 8)7. Zeg ik iets verkeerd, ben ik te biased jegens AMD?

[ Voor 28% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 06-05-2017 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 15:29
Nope, die aanbid het intel LOGO alsof het een god is |:(

De reden dat ie voor de intel CPU kiest slaat helemaal nergens op. Hij heeft er misschien zelf 1 en wil niet dat mensen eens betere kopen voor het zelfde geld :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:26
Amazigh_N_Ariff schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 21:59:
Kijk naar Mrkelly1 zijn redenen om de i5 7500 aan te bevelen 8)7. Zeg ik iets verkeerd, ben ik te biased jegens AMD?
Biased weet ik niet Ryzen is gewoon een hele goede cpu in veel gevallen. Wel denk ik dat MrKelley1 op het punt van betrouwbaarheid een punt heeft, iedere Ryzen build die ik tot op heden in elkaar gedraaid heb zien worden in mijn omgeving heeft last (gehad) van kinderziektes. Voor Tweakers als ons geen probleem, vaak houden we erg zelfs van om issues te tackelen en te finetunen.

Kijk ik echter naar de standaard gamer die zelf zijn PC wil bouwen omdat prebuild systemen in de markt vaak of veel te duur zijn, of totaal niet correct afgestemd zijn op elkaar qua cpu / gpu kracht bijvoorbeeld. Maar niet de kennis heeft van hardware zoals de gemiddelde tweaker dan wil je dat een systeem gewoon out of the box na het assembleren correct draait zonder in de bios te moeten "rommelen", bios updates te moeten draaien en meer van dat soort zaken. Daar leveren dat soort zaken alleen maar frustratie op en doen ze het goede gevoel van het bouwen van een "eigen" PC geen goed.

Ik zelf raad zeker regelmatig aan te kijken naar Ryzen (ik kijk zelf voor mijn nieuwe build nu ook naar Ryzen, al zal het mogelijk toch Intel worden omdat bepaalde games die ik speel gewoon te IPC hongerig zijn en nog steeds maar op 1-2 cores draaien, denk aan de games uit de Blizzard stal en dan voornamelijk WoW). WoW is bijv nu op mijn Haswell CPU limited voor mijn FPS, als Ryzen dan "maar" Broadwell IPC kan leveren ga ik er niet genoeg op vooruit. Maar speel je dit soort games niet, en doe je veel multithreaded zaken dan zou ik ten alle tijden zeker aanraden Ryzen mee te nemen in de vergelijking.

Maar zeker voor mensen met net wat minder hardware kennis die een eerste build willen gaan maken heb ik het gevoel dat AMD Ryzen net wat te vroeg op de markt gezet heeft en kan het goed mogelijk zijn dat ik in bepaalde gevallen nog steeds een Intel Build zou aanraden tot AMD het met de partners voor elkaar krijgt dat iedere Ryzen build (m.u.v. van defecten waar je niets aan kan doen) in alle gevallen een volledig "Hassle free" Build ervaring is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ikbenrichard197 schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 18:19:
[...]

Tomshardware heeft van meerdere hardware onderdelen de beste reviews die je op het internet zal vinden.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazzaG
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-09 15:17
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 17:09:
[...]

Kennelijk begint er wel meer "internetdrama" te ontstaan. Linuxtechtips, ook een zeer matige bron, is geflambeerd om zijn $1000 gamebuild met een i5. Ik heb zelf al het nodige over GamerNexus vermeld en hun testmethodieken...

Zo kan je nog wel even doorgaan. Of de meeste techmedia zijn volledig door het ijs gezakt als het om basale eisen zoals logisch nadenken gaat, ze zijn zelf hartstikke biased, of Intel is weer smerig bezig...
Die build guide van LinusTechTips was echt een giller. Het was nieteens een build guide met "good value products", nee, zo noemden ze hem alleen. De titel had beter "Be Quiet! products showdown" kunnen zijn. Toen hij een Dark Rock headsink op een non-K CPU ging zetten stopte ik met kijken. Ook op Youtube begint de geloofwaardigheid van "reviews" sterk af te nemen. Haast de helft van de videos zijn sponsored... Om echt betrouwbare ervaringen over producten te verkrijgen ben je haast wel beperkt tot alleen fora als T.net

Asus ROG STRIX X370-F Gaming | AMD Ryzen 7 1700 @3.8GHz (stock Wraith Spire RGB cooler) | 16GB G.Skill Trident Z RGB @3000MHz | MSI GeForce GTX 1660 Ti Gaming X

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LinusTechTips heeft nooit goede reviews geschreven, dus afnemen van betrouwbaarheid is lastig, die is er namelijk nooit geweest. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennism schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 22:27:
[...]

Biased weet ik niet Ryzen is gewoon een hele goede cpu in veel gevallen. Wel denk ik dat MrKelley1 op het punt van betrouwbaarheid een punt heeft, iedere Ryzen build die ik tot op heden in elkaar gedraaid heb zien worden in mijn omgeving heeft last (gehad) van kinderziektes. Voor Tweakers als ons geen probleem, vaak houden we erg zelfs van om issues te tackelen en te finetunen.
Ik heb echt nergens last van. Het gedoe met RAM kan mij weinig schelen. Het is minder erg dan de f*ck up waar Intel nu mee zit qua temperaturen van de 7700k. Daar kloppen dingen echt niet als je zelfs met waterkoeling over de 90c gaat. Dat moet haast wel een productiefout zijn, naast de bagger die Intel gebruikt als thermal paste. De oplossing van Intel is natuurlijk om je unlocked CPU niet te overclocken, ook omdat je je garantie dan vervalt. Ze verkopen ondertussen wel een extra garantie als je je 7700K overclocked because reasons. 8)7

Verder zit er weer een nieuwe microcode update aan te komen voor AM4. :)
http://wccftech.com/amd-r...pcoming-microcode-update/
MazzaG schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 23:40:
[...]

Die build guide van LinusTechTips was echt een giller. Het was nieteens een build guide met "good value products", nee, zo noemden ze hem alleen. De titel had beter "Be Quiet! products showdown" kunnen zijn. Toen hij een Dark Rock headsink op een non-K CPU ging zetten stopte ik met kijken. Ook op Youtube begint de geloofwaardigheid van "reviews" sterk af te nemen. Haast de helft van de videos zijn sponsored... Om echt betrouwbare ervaringen over producten te verkrijgen ben je haast wel beperkt tot alleen fora als T.net
Er zijn er een aantal die wel hun best doen. Hardware Unboxed, of moet ik zeggen "Ryzen unboxed" :P is goed bezig en heeft al veel uitgezocht qua prestaties. Linux is gewoon een half competente/halve prutser fanboy type die geld aanneemt van wie maar ook wil betalen.
-The_Mask- schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 22:50:
[...]

Tomshardware heeft van meerdere hardware onderdelen de beste reviews die je op het internet zal vinden.
En toch kunnen ze dan kennelijk niet eens achterhalen dat een i3, i5 7500 of i5 7600k dus slechtere keuzes zijn dan de R5 1400 R5 1500X en R5 1600 voor gaming in verreweg de meeste gevallen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:26
DaniëlWW2 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 00:02:
[...]

Ik heb echt nergens last van. Het gedoe met RAM kan mij weinig schelen. Het is minder erg dan de f*ck up waar Intel nu mee zit qua temperaturen van de 7700k. Daar kloppen dingen echt niet als je zelfs met waterkoeling over de 90c gaat. Dat moet haast wel een productiefout zijn, naast de bagger die Intel gebruikt als thermal paste. De oplossing van Intel is natuurlijk om je unlocked CPU niet te overclocken, ook omdat je je garantie dan vervalt. Ze verkopen ondertussen wel een extra garantie als je je 7700K overclocked because reasons. 8)7

Moet zeggen dat ik in mijn beperkte ervaring met de 7700k daar dan weer geen issues mee gezien hebt, 2 Builds hier in mijn omgeving, 1 draait op 4.8 en een op 5.0 en beide geen last van die 20-30c spikes. Productie fout kan natuurlijk goed, zal vanzelf wel bovenwater komen verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:37
Er is een update voor de Croshair VI

CROSSHAIR VI HERO BIOS 1107
Update AGESA to 1.0.0.4a

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +2 Henk 'm!
winwiz schreef op zondag 7 mei 2017 @ 00:28:
Er is een update voor de Croshair VI

CROSSHAIR VI HERO BIOS 1107
Update AGESA to 1.0.0.4a
Zijn ze laat mee, de meeste borden hebben 1.0.04a allang...
Dennism schreef op zondag 7 mei 2017 @ 00:16:
Moet zeggen dat ik in mijn beperkte ervaring met de 7700k daar dan weer geen issues mee gezien hebt, 2 Builds hier in mijn omgeving, 1 draait op 4.8 en een op 5.0 en beide geen last van die 20-30c spikes. Productie fout kan natuurlijk goed, zal vanzelf wel bovenwater komen verwacht ik.
Het zal een productiefout zijn denk ik. Wel weer typisch dat het ontkent wordt...

Verder de 7700k als gaming CPU. Ik zie daar echt grote problemen mee in verreweg de meeste gevallen. Als je een CPU koopt voor gaming dan moet je die afstemmen met je CPU. De GPU moet de bottleneck zijn, daar is hopelijk iedereen het mee eens. Het probleem is dat er een derde factor tussen zit, resolutie.

Een paar jaar geleden was het nog 1080p of niks. Toen kwam 1440p, en nu heb je 4k ook al. Elk van deze resoluties heeft zo haar eigen eisen en voorwaarden en die worden uitermate slecht toegelicht.

Voor een mainstream 1080p/60 of liever 75hz systeempje zal je naar een RX580/GTX1060 kijken. Hier valt de RX580 duidelijk aan te raden boven de GTX1060. Qua CPU heeft een i5 geen prestatievoordeel boven de R5 1600 omdat de GPU de bottleneck is. Dus de enige correcte keuze is de R5 1600 omdat deze meer cores heeft, cores die gebruikt gaan worden.

Aan de andere kant. Kies je voor 1080p/144hz en ultra settings dan heb je een GTX1080 nodig. Deze GPU heeft een 7700k nodig om optimaal te presteren. Persoonlijk vind ik deze setup op zijn zachts gezegd "minder dan ideaal" maar de klant is koning. Dit is ook de setup die veel reviewers gebruiken als standaard, en daar heb weinig goeds over te zeggen.

Mensen kopen niet zo snel een 1080p/144hz monitor. Nee, een 1440p/60 of liever 75hz monitor zal waarschijnlijker zijn. Het minimum voor een dergelijke setup is een RX580, liever een GTX1070 of GTX1080. In dit geval maakt het zo goed als niks uit of je een R5 1600(X) hebt of een 7700k. Ryzen wint dus, want goedkoper en meer cores.

1440p/144hz met een GTX1080Ti is al weer anders. Ik heb maar weinig kunnen vinden qua vergelijkinsmateriaal maar ik neig naar de 7700k omdat de Ti anders tegen een CPU bottleneck aanloopt. 4k is volledig GPU bottlenecked dus wederom Ryzen.

In verreweg de meeste gevallen is de Ryzen 5 1600 zo de betere keuze. Je moet met een extreme GPU setup komen voor de resolutie, met als doel maxed out 144hz gaming, om voordeel te halen uit de 7700k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

En toch kunnen ze dan kennelijk niet eens achterhalen dat een i3, i5 7500 of i5 7600k dus slechtere keuzes zijn dan de R5 1400 R5 1500X en R5 1600 voor gaming in verreweg de meeste gevallen. 8)7
Dat heeft er dan alleen weer niks mee te maken. Het forum daar is ook verschrikkelijk, daar wordt iedereen ook van de wal in de sloot geholpen. Maar als je door zo'n artikel Tomshardware niet meer zou bezoeken waar zou je dan reviews gaan lezen? Bijvoorbeeld reviews over voedingen?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Ik zag zojuist een eerste review van het Biostar Racing X370GTN Mini-ITX AM4 moederbord voorbij komen:

Schijnt een prima bordje te zijn, ondanks dat het slechts een 4-pins CPU power connector bevat is overclocking geen probleem (4.1Ghz op een R5 1600X met 3200Mhz RAM lijkt mij niet slecht). En hetgeen wat me het meeste meevalt: de te verwachten prijs. Bij Newegg in de US is het bord te koop voor 110 dollar, wat ik een zeer schappelijke prijs noem gezien de features en de mogelijkheden.

Ik wacht de andere fabrikanten en diens Mini-ITX borden even af, kijken wat die te bieden hebben, maar ik denk dat ik deze zomer mijn 6700K setup ga verwisselen voor een Ryzen setup. Alleen nog de vraag welke CPU, een 6-core of een 8-core.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 14:28
Moi_in_actie schreef op zondag 7 mei 2017 @ 11:15:
Ik zag zojuist een eerste review van het Biostar Racing X370GTN Mini-ITX AM4 moederbord voorbij komen:

[video]

Schijnt een prima bordje te zijn, ondanks dat het slechts een 4-pins CPU power connector bevat is overclocking geen probleem (4.1Ghz op een R5 1600X met 3200Mhz RAM lijkt mij niet slecht). En hetgeen wat me het meeste meevalt: de te verwachten prijs. Bij Newegg in de US is het bord te koop voor 110 dollar, wat ik een zeer schappelijke prijs noem gezien de features en de mogelijkheden.

Ik wacht de andere fabrikanten en diens Mini-ITX borden even af, kijken wat die te bieden hebben, maar ik denk dat ik deze zomer mijn 6700K setup ga verwisselen voor een Ryzen setup. Alleen nog de vraag welke CPU, een 6-core of een 8-core.
qua max overclock maak het niet uit zolang het mobo goed is, als je nu nog een 6700k hebt zal budget vast niet je doel zijn dus dan blijft de 1700 en hoger over. :)

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
aminam schreef op zondag 7 mei 2017 @ 11:53:
[...]

qua max overclock maak het niet uit zolang het mobo goed is, als je nu nog een 6700k hebt zal budget vast niet je doel zijn dus dan blijft de 1700 en hoger over. :)
Ach budget is niet zo'n issue, maar ik moet iets het wel waard vinden. Wat extra cores/threads zijn welkom als ik aan het gamen ben met tegelijkertijd wat Twitch streams lopende (niet zelf streamen, alleen kijken). Vandaar dat ik ook altijd een i7 nam ipv een i5, omdat je daar wel duidelijk het verschil merkte in in-game FPS. Maar goed, een 6-core/12 thread machine zal het vast ook prima doen, ik doe geen zware virtualisatie op deze machine of video-rendering waar 8 cores echt veel meerwaarde biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op zondag 7 mei 2017 @ 09:09:
[...]

Dat heeft er dan alleen weer niks mee te maken. Het forum daar is ook verschrikkelijk, daar wordt iedereen ook van de wal in de sloot geholpen. Maar als je door zo'n artikel Tomshardware niet meer zou bezoeken waar zou je dan reviews gaan lezen? Bijvoorbeeld reviews over voedingen?
Jonnyguru, duh. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 12:38
Ik lees op elk gebied, of het hardware, vapestuff of auto's is, gewoon meerdere reviews van meerdere bronnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Laatst online: 13-09 10:41

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Er van uitgaand dat de geheugen perikelen positief uitgefaseerd gaan worden en dat je geheugen gewoon kan gaan gebruiken op snelheid die op de geheugen-bankjes staat, of zal de voorkeur voor single rank bij Ryzen blijven?

Mijn vraag is, als ik 32GB geheugen in mijn pc-tje wil hebben, kan ik dan het beste voor :

2 setjes Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
Of
1 setje Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15

Even nog los van het prijsverschil maar puur op snelheid
Of maakt het eigenlijk geen dr.l uit en zal je het in gebruik niet merken. (marginaal snelheidswinst is voor mij niet belangrijk)
Is het enige belangrijke verschil dat je bij 2 modules van 16GB er later eventueel nog 2 bij kan plakken?
Ik zat te denken aan een 1700 en een ASRock X370 Taichi
Geen spelletjes, puur workstation, video edit/coderen, vm's
Geen overklokken e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
2 modules is beter dan 4, las ik ergens. Overigens kan de 1700 prima stabiel hoger draaien, 3,6 was op stock voltage geen probleem. Ik gebruik het ook als workstation in mijn bedrijfje, wel in audio tho.

Ik denk dat het op geheugen gebied gewoon wachten is, die vengeance kits zullen allemaal op den duur werkbaar zijn. Als je de samsung b-die kan vinden, zou ik persoonlijk daarvoor gaan. Bespaart je nu een hoop rebooten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:16

Gelunox

Hardware addicted

NietGiftig schreef op zondag 7 mei 2017 @ 17:27:
Er van uitgaand dat de geheugen perikelen positief uitgefaseerd gaan worden en dat je geheugen gewoon kan gaan gebruiken op snelheid die op de geheugen-bankjes staat, of zal de voorkeur voor single rank bij Ryzen blijven?

Mijn vraag is, als ik 32GB geheugen in mijn pc-tje wil hebben, kan ik dan het beste voor :

2 setjes Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
Of
1 setje Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15

Even nog los van het prijsverschil maar puur op snelheid
Of maakt het eigenlijk geen dr.l uit en zal je het in gebruik niet merken. (marginaal snelheidswinst is voor mij niet belangrijk)
Is het enige belangrijke verschil dat je bij 2 modules van 16GB er later eventueel nog 2 bij kan plakken?
Ik zat te denken aan een 1700 en een ASRock X370 Taichi
Geen spelletjes, puur workstation, video edit/coderen, vm's
Geen overklokken e.d.
z999 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 18:40:
2 modules is beter dan 4, las ik ergens. Overigens kan de 1700 prima stabiel hoger draaien, 3,6 was op stock voltage geen probleem. Ik gebruik het ook als workstation in mijn bedrijfje, wel in audio tho.

Ik denk dat het op geheugen gebied gewoon wachten is, die vengeance kits zullen allemaal op den duur werkbaar zijn. Als je de samsung b-die kan vinden, zou ik persoonlijk daarvoor gaan. Bespaart je nu een hoop rebooten ;)
2 is beter dan 4, maar 2 reepjes met 16 gig per stuk is dual side, waar je nog niet bijzonder hoge snelheden mee kan halen momenteel (mijn 32GB draaid nu met veel moeite en hoger dan xmp timings op 2933).

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
Dan zit je al een stuk hoger dan mijn 2 x 8, die max op 2667 draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Wait, is JonnyGuru ineens een matige kwaliteit PSU reviewer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij werkt voor Corsair, de site zelf jonnyguru.com, is idd matig als je het zou vergelijken met de reviews van Aris, die o.a. schrijft voor Tomshardware. Vergelijk beide reviews maar eens met elkaar, alles is veel uitgebreider, veel meer tests en veel betere apparatuur.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-09 11:14
Van de week een Ryzen 1600 - X370 asrock fatalityK4 systeem gekocht.

Bios update gedaan en alles ingesteld, alles draait goed behalve mijn raid controller..

Bij coldboot zie ik het gelijk, Raid status NA en dan na inloggen windows een driver power state BSOD.. na herstart werkt alles weer gewoon.

Bios update maar afwachten, support op de hoogte gebracht, wie weet een rma..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Contact op nemen met Asrock, kan een specifiek probleem zijn met die raid controller i.s.m. het moederbord. Als niemand anders dan zo'n combinatie heeft en/of het probleem meld zal het ook niet worden gefikst.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-09 19:50

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Sinds de aanschaf van mijn 1700 op een Gigabyte B350 Gaming 3 waarbij mijn geheugen 3200 loopt het volgende:

Al 2 maal in de afgelopen maand kwam ik sochtends aan bij een PC die niet reageerde op de aanknop.
Power cable eruithalen en de aan/uit-knop enkele seconden ingedrukt houden om vervolgens de boel weer aan te sluiten bood geen oplossing. PC word voor de rest gemiddeld 6 uur per dag probleemloos gebruikt.

Enige wat hielp was de CMOS batterij uit het Mobo halen (waarbij ik eerst de GPU moet verwijderen die de batterij blokkeert). Hierna start de PC weer gewoon op (overigens resetten mijn bios settings niet na het verwijderen van het batterijtje).

Ik draai op 3.875 ghz, met een core voltage van rond de 1.392/1.4. & Soc voltage 1.102

Twijfel zelf waar ik dit probleem moet zoeken. Klinkt dit als een issue wat met een bios update verholpen kan worden ? (Vind op het grote internet niet zo snel vergelijkbare situaties bij anderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Lijkt me meer iets voor PC opstartproblemen

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Ben hier niet van plan te troubleshooten. (Plus dat het in jou gelinkte topic een niet vergelijkbare situatie omschreven word) Enkel de vraag of het iemand bekend voorkomt als issue gerelateerd aan Ryzen en de bijbehorende AM4 planken. Oftewel, of iemand een "AMD Ryzen & AM4 Ervaring" heeft, of over een "AMD Ryzen & AM4 Ervaring" heeft gelezen die overeenkomt met wat ik beschrijf.

[ Voor 10% gewijzigd door Temujin op 08-05-2017 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Oeps verkeerd/

[ Voor 85% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 08-05-2017 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
Nieuwe bios werkt voor de msi pro carbon, 2933 ipv 2667, 3200 gaat ie bij mij nog niet halen @ Gskill Ripjaws

[ Voor 11% gewijzigd door UtopiaM op 09-05-2017 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Zojuist een aantal van Buildzoid's PCB breakdown filmpjes bekeken.
Hij geeft aan dat een Ryzen R7 1700@4.0GHz bij 1.42V approx.100A Vcore trekt, terwijl de VRM's in de high end X370 borden tussen de 240A en 480A kunnen leveren.

Welke meerwaarde biedt het om b.v. voor een Asus VI Hero (320A Vcore), of Asrock Taichi (480A Vcore) te kiezen als je geen extreme overclock (LN2) aspiraties hebt?

Buildzoid geeft bijvoorbeeld aan in de PCB breakdown van de Gigabyte Gaming K7 dat 240A Vcore eigenlijk zwaar overkill is voor de efficiente Ryzen line-up, maar toch graag zou zien dat er in een gen2 versie van het bord 50A of zelfs 60A MOSFETS (i.e. IR3553) zouden worden toegepast.

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Laatst online: 13-09 10:41

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Jorruchie schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 14:42:
[...]

Zojuist een aantal van Buildzoid's PCB breakdown filmpjes bekeken.
Hij geeft aan dat een Ryzen R7 1700@4.0GHz bij 1.42V approx.100A Vcore trekt, terwijl de VRM's in de high end X370 borden tussen de 240A en 480A kunnen leveren.

Welke meerwaarde biedt het om b.v. voor een Asus VI Hero (320A Vcore), of Asrock Taichi (480A Vcore) te kiezen als je geen extreme overclock (LN2) aspiraties hebt?

Buildzoid geeft bijvoorbeeld aan in de PCB breakdown van de Gigabyte Gaming K7 dat 240A Vcore eigenlijk zwaar overkill is voor de efficiente Ryzen line-up, maar toch graag zou zien dat er in een gen2 versie van het bord 50A of zelfs 60A MOSFETS (i.e. IR3553) zouden worden toegepast.
Meerwaarde van de x370 Asrock en Asus moederborden is dat ze een apparte BCLKGEN chip hebben, waardoor je de BCLK kan verhogen. Daardoor is het veel makkelijker om hogere memory snelheden te halen.
Ik draai momenteel 16gb 3466MT/s met CL16 zonder dat ik veel heb hoeven tweaken, dit met een BCLK van 130.

Niet alle borden hebben dit dus.

Maar wat betreft overclocken heb je gelijk, het is niet nuttig om het daar voor te nemen tenzij je LN2 doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

@Sp3ci3s8472 Features als een BCLKGEN chip zijn, gezien de memory compatibility issues van Ryzen, zeker een meerwaarde. Bij de keuze tussen een dual bios Gigabyte Gaming 5 en een Gaming K7 bord zou laatstgenoemde dus de voorkeur genieten.

De zwaarder uitgevoerde VRM van b.v. een Asrock Taichi biedt, als ik het goed begrijp echter geen voordelen in een regulier gebruikers scenario (i.e. Ryzen R7 1700 @4GHz.).

On the flipside; alle drie de borden zitten in hetzelfde prijs segment (approx. €245,-)
https://tweakers.net/pric...are/735391;735475;735131/

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
Ik heb de ripjaws terug geruild voor een setje FlareX 3200 14-14-14-34. Samsung b-die, en instant 3200 mhz via xmp.

Zo fijn als iets in een keer werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-09 20:53
The Biostar RACING X370GTN will have an MSRP of $129 and the RACING B350GTN has a $109 MSRP.
http://www.guru3d.com/new...x-ryzen-motherboards.html

Nu is net de X370 in Nederland beschikbaar voor €127 euro maar echt het enige verschil is de chipset. Nu wil ik de combinatie met een Ryzen 1600, dus vraag me af of nu kopen weggegooid geld is als morgen die B350 voor 20 euro minder beschikbaar komt.

Maar belangrijkere vraag is wat jullie ervaringen zijn met bios-updates van 'kleinere' merken moederborden? Dit met in het achterhoofd alle geheugenmodulesnelheidscomptabiliteit verbeteringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Men9079
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-01 01:14
z999 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 13:04:
Nieuwe bios werkt voor de msi pro carbon, 2933 ipv 2667, 3200 gaat ie bij mij nog niet halen @ Gskill Ripjaws
Welke memory sticks zijn het precies? En is dit op de b350 of z270?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
Men9079 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 18:26:
[...]

Welke memory sticks zijn het precies? En is dit op de b350 of z270?

Thanks
x370, meen dat ik het hiervoor al ergens vermeld had, dno exact. Ik heb het geheugen vandaag omgewisseld aangezien het moederboard weer constant ging resetten. Overclocks verdwenen, geheugen snelheid weer terug naar stock.

*f4-3200c16d-16gvkb, heb even voor je nagekeken ;)

Nu dus de FlareX (f4-3200c14d-16gfx), wat subliem werkt, 3200 straight out of the box. De oc's blijven staan en het werkt gewoon, net alsof het platform er al eeuwen is ;)

Wel prijzig geheugen trouwens >:)

[ Voor 5% gewijzigd door UtopiaM op 09-05-2017 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Men9079
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-01 01:14
Thanks, ik volg dit forum al weken. Ik ben in afwachting van een case die maar heel af en toe verkrijgbaar is. Door deze info bij te houden hoop ik op het moment dat hij binnen komt een mooie samenstelling te bestellen binnen no-time. 60 euro extra voor Samsung b-die vind ik prijzig. Dat besteed ik liever aan mijn volgende GPU.
Ik ben in afwachting van de b350 msi gaming carbon, iemand enig idee wanneer deze in Nederland te koop zal zijn?

Waarom ben je niet voor de +- 10 euro geoedkopere Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3200 CL14 gegaan? Zou hetzelfde moeten werken toch? Hopelijk zullen Hynix chips snel soepel lopen, dan kan ik misschien voor de G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR gaan voor wat mooie RGB. :)

Super bedankt allemaal voor de input. Ik ga weer verder met het lezen van nieuwe berichten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
Omdat ik er niet zeker van was wat allemaal samsung b-die was, en ik het wél 100% wist van deze was de keuze voor mij logisch. Het word ook gebruikt voor mijn werk, dus hoe sneller hoe beter. Ik heb geen zin om weken te wachten voordat Hynix fatsoenlijk ondersteund word. Plus het feit dat hij elke keer niet wou booten, oc's vergat, en allemaal rare kuren had leek het mij een wijs plan.

Renderen lijkt overigens nu ook een stuk rapper te gaan op audiovlak. Ben ik blij dat ik bewust op ryzen heb gewacht. Prachtige cpu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-09 14:12
Nieuwe BIOS update beschikbaar voor de MSI X370 GAMING PRO CARBON.

V1.5
- Improved memory compatibility.
- Fixed PCIe Hot-plug function issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekimpadd
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-08 12:40
BuildZoid geeft in dit filmpje aan dat de MSI Gaming Pro Carbon het beste vrm design heeft van alle b350, ondanks de slechte kwaliteit / merk van de vrms, mosfets, etc.

Op reddit zijn echter interessante resultaten over de benodigde overclock voltages op de b350 MSI Gaming Pro Carbon: https://www.reddit.com/r/...si_gaming_pro_carbon_for/

AMD Ryzen 9 5950X | MSI MEG X570 UNIFY | Corsair Vengeance 3600MHZ 64GB RAM | AMD Radeon RX 6700 XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
Pikkemans schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 09:45:
Nieuwe BIOS update beschikbaar voor de MSI X370 GAMING PRO CARBON.

V1.5
- Improved memory compatibility.
- Fixed PCIe Hot-plug function issue.
Heb hem al sinds gister. Ik kreeg meer problemen met het geheugen dan ik al had. Vandaar de switch ;)

Nu met de flareX werkt t prima verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ekimpadd schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:07:
[...]

BuildZoid geeft in dit filmpje aan dat de MSI Gaming Pro Carbon het beste vrm design heeft van alle b350, ondanks de slechte kwaliteit / merk van de vrms, mosfets, etc.

Op reddit zijn echter interessante resultaten over de benodigde overclock voltages op de b350 MSI Gaming Pro Carbon: https://www.reddit.com/r/...si_gaming_pro_carbon_for/
Is gelijk ook één van de minst interessante B350 moederborden omdat die qua prijs tegenover de goedkopere X370 moederborden wordt geplaatst.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-09 19:58
Well volgens mij is mijn pc net dood gegaan of een onderdeel er van. Zat wow te spelen en plots knalt de pc er uit. Hij wilde niet meer booten en bleef op qcode 24 staan. Toen maar clear csmos gedaan op de achterkant van de mobo en nu qcode 0d wat nog niks betekent.. zucht

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma
  • Laatst online: 09-09 11:52

Fantasma

Just a ghost.

**

[ Voor 108% gewijzigd door Fantasma op 16-05-2017 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Het is mijn Palit Gamerock 1080 die dood is, WEER, dit is de tweede (1tje kortsluiting en dan nu (geen geur)). Heb het gehad met Palit.. (heb er ook 3RMA voor onwijze coilwhine). En toch opgelucht dat het niet me AM4 systeempje verder is !

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekimpadd
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-08 12:40
-The_Mask- schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:48:
[...]

Is gelijk ook één van de minst interessante B350 moederborden omdat die qua prijs tegenover de goedkopere X370 moederborden wordt geplaatst.
Klopt, daarom ben ik ook geen fan van de huidige MSI AM4 moederborden.

De kwaliteit van de MSI Gaming Pro Carbon b350 is, ondanks de slechte kwaliteit van de vrm en mosfets, beter dan de overige b350 moederborden vanwege de (4+4) + 2 config. Alleen is de prijs ook hoger dan de overige b350 moederborden ($134 vs $109 voor bijvoorbeeld de gigabyte b350 gaming 3). Dus een betere kwaliteit voor een hogere prijs. Echter, als er gekeken wordt naar de kwaliteit van de overige b350 of x370 moederborden van MSI dan is deze vaak slechter als de concurrenten en is de prijs gelijk of zelfs hoger.

AMD Ryzen 9 5950X | MSI MEG X570 UNIFY | Corsair Vengeance 3600MHZ 64GB RAM | AMD Radeon RX 6700 XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het aantal fases maakt niet zo heel veel uit, als je nu 4 hebt van elk 80A of 8 van elk 40A komt het beide op 320A uit. Daarnaast is het theoretisch max is iets anders dan wat in de praktijk als max mogelijk is. Daarnaast heb je ook niks aan een VRM dat veel meer kan leveren dan dat je ooit nodig gaat hebben. Dan kan het beter geïnvesteerd worden in een kwalitatief beter VRM met een hoger rendement, zodat minder energie verloren gaat in het VRM, is de noodzaak van een heatsink bijvoorbeeld ook minder groot.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Heb nog na mijn GPU fiasco nog de nieuwe bios voor CH6 geinstalleerd, helaas, nog geen 3200mhz ram op de corsair die ik heb, 2933 blijft hij dus nog op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
-The_Mask- schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:16:
Het aantal fases maakt niet zo heel veel uit, als je nu 4 hebt van elk 80A of 8 van elk 40A komt het beide op 320A uit. Daarnaast is het theoretisch max is iets anders dan wat in de praktijk als max mogelijk is. Daarnaast heb je ook niks aan een VRM dat veel meer kan leveren dan dat je ooit nodig gaat hebben. Dan kan het beter geïnvesteerd worden in een kwalitatief beter VRM met een hoger rendement, zodat minder energie verloren gaat in het VRM, is de noodzaak van een heatsink bijvoorbeeld ook minder groot.
vzv ik weet zijn die vcore en soc fasen allen beperkt tot 40A, en die 4+4 zitten achter een switch, dus max 160A voor de vcore. Op zich zat, zelfs voor een (overgeklokte) 8-core, maar er zijn ook genoeg b350 borden met (2x)3 vcore fasen (en 2 of 3 voor soc, dus 80 voor soc / 120a voor vcore), waarbij soc de grafische chip zal bedienen als de apus er eenmaal zijn. Nadeel van 3 of 4 lijkt me vooral dat ze wat sneller zullen slijten / minder stabiel overklokken, al kan ik nergens vinden wat voor levensduur je mag verwachten van die dingen (en hoe OC dat beïnvloedt). Mag je wbt het mobo ruimschoots meer dan 4 jaar verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenrichard197
ekimpadd schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 13:02:
[...]

Klopt, daarom ben ik ook geen fan van de huidige MSI AM4 moederborden.

De kwaliteit van de MSI Gaming Pro Carbon b350 is, ondanks de slechte kwaliteit van de vrm en mosfets, beter dan de overige b350 moederborden vanwege de (4+4) + 2 config. Alleen is de prijs ook hoger dan de overige b350 moederborden ($134 vs $109 voor bijvoorbeeld de gigabyte b350 gaming 3). Dus een betere kwaliteit voor een hogere prijs. Echter, als er gekeken wordt naar de kwaliteit van de overige b350 of x370 moederborden van MSI dan is deze vaak slechter als de concurrenten en is de prijs gelijk of zelfs hoger.
Dat dus, meer vrm maar ook duurder. Met andere woorden, heeft geen enkele zin om carbon te kopen als deze meer kost dan 15% tov andere.
Wederom een redenen voor mij om MSI links te laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-09 14:12
Vandaag aan het spelen geweest met de laatste BIOS van MSI om te kijken waar de max ligt.

1800X @ 3,9GHz
2x 16GB @ 2666 MHz

CPU komt niet boven de 85 graden tijdens een Prime95 (small ffts) run. Dat is best netjes maar met een OCCT GPU test erbij komt hij wel boven de 90 graden uit en word er ingegrepen door het systeem uit te schakelen.

Zie mijn inventaris voor de volledige specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Ik ben nog even aan het kijken naar mijn systeem, maar waarschijnlijk neem ik een b350 plus van asus met een 1700 en ripjaw v 3200.
Hoe dan ook, hier een OC x370 vs B350 (plus) van asus: conclusie beiden zelfde resultaat. Ik ben ook niet van plan om boven de 4 of 4.1ghz OC te gaan (afhankelijk van hoe goed mijn 1700 is) dus zullen de VRM's voldoende zijn en scheelt me aanzienlijk in mobo prijs.
Asus kwam ook redelijk goed uit de VRM reviews zoals de hierboven geposte link.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
Ik zou voorlopig niet voor de Ripjaws gaan, tenzij je de problemen voor lief neemt. Been there, done that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

z999 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 18:56:
Ik zou voorlopig niet voor de Ripjaws gaan, tenzij je de problemen voor lief neemt. Been there, done that.
Ik verwacht niet meteen de 3200 te halen maar eerlijk ben ik niet bang dat het even gaat duren voordat hij de 3200mhz haalt. als hij 2933 doet ben ik al tevreden voor nu. Zolang hij maar stabiel loopt. Een paar fps meer of minder lig ik niet wakker van ik draai toch alles op 4k en dan is ram speed niet de bottleneck.

Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee, alsnog bedankt. :)

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:10
Verwacht daar aub niets van.Het probleem is dat deze code ook niets oplost ze hebben enkel setting en timings opgegegooid die ze zelf helaas niet begrijpen. Daar moeten de moederbord fabrikanten dus weer mee gaan testen en tunen. Daarbij komt de final 1006 RC code tegen het einde van deze maand. Dan nog een week voor hij in de bios zit en validatie dus op zijn vroegst midden juni maar met de kwaliteit van AMD kennende tegen eind juni :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
The Source schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 22:33:
[...]

Verwacht daar aub niets van.Het probleem is dat deze code ook niets oplost ze hebben enkel setting en timings opgegegooid die ze zelf helaas niet begrijpen. Daar moeten de moederbord fabrikanten dus weer mee gaan testen en tunen. Daarbij komt de final 1006 RC code tegen het einde van deze maand. Dan nog een week voor hij in de bios zit en validatie dus op zijn vroegst midden juni maar met de kwaliteit van AMD kennende tegen eind juni :( .
Dat denk ik ook. Daarom blijf ik mooi op de 23 maart bios zitten de komende weken/maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenrichard197
The Source schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 22:33:
[...]
Daarbij komt de final 1006 RC code tegen het einde van deze maand.
Kan jij mij de bron geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin

Temujin

Zegt ook wel eens iets

The Source is zelf een bron. Niet percee een woordgrap icm met zijn naam, maar vanwege zijn job zit hij erg dicht op deze informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenrichard197
Temujin schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:29:
[...]

The Source is zelf een bron. Niet percee een woordgrap icm met zijn naam, maar vanwege zijn job zit hij erg dicht op deze informatie.
Kan de the source dan wat mee vertellen over hoe en wat er komen gaat in 1005 / 1006 ?
Lijkt me nou niet echt een gevalletje NDA, toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTiamo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-08 22:35
Temujin schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:11:
[...]

Ben hier niet van plan te troubleshooten. (Plus dat het in jou gelinkte topic een niet vergelijkbare situatie omschreven word) Enkel de vraag of het iemand bekend voorkomt als issue gerelateerd aan Ryzen en de bijbehorende AM4 planken. Oftewel, of iemand een "AMD Ryzen & AM4 Ervaring" heeft, of over een "AMD Ryzen & AM4 Ervaring" heeft gelezen die overeenkomt met wat ik beschrijf.
Ja, ik heb dit eerder meegemaakt bij instabiele overclocks op Ryzen 7, het bleek gerelateerd aan mijn SOC voltage, niet Vcore.

Ryzen 9 3900XT, 32GB DDR4 3600MHz C16, RTX 4070 Ti OC, Samsung 980 Pro 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-08 16:07

Moortn

Hallo

pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

Heb ik i.c.m. een Asus X370-Pro (laatste bios) stabiel* werkend op 2933MHz,default timings (16-18-18-36) en SOC voltage op 1.0.
Het is versie 5.39 met single rank Hynix chips. Het geheugen staat niet op de QVL van Asus, maar het werkt dus best prima. 3200MHz is helaas nog niet gelukt, hopelijk binnenkort na een nieuwe bios update.

*Werkte nog na 10 uur Prime95 blend test.

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• winwiz
Ik mag deze vent wel. Gewoon alles netjes op een rijtje en daar een gedegen analyse op los laten

[ Voor 93% gewijzigd door winwiz op 11-05-2017 19:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Pagina: 1 ... 20 ... 66 Laatste