Enigszins offtopic, maar op zich wel grappig (en triest tegelijk): op het forum van Intel is al langer discussie gaande betreffende hun overclock CPU's (K-series) en de soms belachelijk hoge temperaturen, met name random spikes. Iedereen weet inmiddels wel dat Intel al jaren (zeer) slechte TIM gebruikt tussen de CPU-die en de heatspreader en dat het vervangen hiervan de temperaturen met 10, 20 of zelfs 30 graden onder load kan verlagen. Als je geluk hebt krijg je een CPU die hier niet al teveel last van heeft en enigszins linear schaalt qua temps t.o.v. clocks/volts, maar vaak genoeg is dit helemaal niet het geval.
Intel's reactie op dit geheel is best triest, maar niet geheel onverwacht, zie hier.
Kort door de bocht zegt Intel: ja, dan moet je de boel maar niet overclocken. Leuk, als je net een paar tientjes extra hebt betaald voor een i7 7700K ipv een i7 7700 en nog eens 75 tot 100 euro extra voor een Z270 moederbord plus goede koeler (t.o.v. een B250 bord met een "oke" koeler).
Had niet veel anders verwacht van Intel, maar nu AMD met Ryzen voor het eerst in jaren een zeer competitieve CPU reeks op de markt heeft gebracht zou ik dingen toch iets subtieler brengen.
Zeker aangezien AMD's CPU allen overclockbaar zijn, zelfs op goedkopere moederborden en de Wraith koelers die je (soms) meegeleverd krijgt een heel stuk beter zijn voor een stock koeler dan dat bagger ding wat Intel je geeft. De Intel stock koeler is namelijk echt een partij waardeloos, zelfs met een non-K Core i5 heb ik soms al zoiets van hmm...de boel wordt best wel warm zo.
Intel's reactie op dit geheel is best triest, maar niet geheel onverwacht, zie hier.
Kort door de bocht zegt Intel: ja, dan moet je de boel maar niet overclocken. Leuk, als je net een paar tientjes extra hebt betaald voor een i7 7700K ipv een i7 7700 en nog eens 75 tot 100 euro extra voor een Z270 moederbord plus goede koeler (t.o.v. een B250 bord met een "oke" koeler).
Had niet veel anders verwacht van Intel, maar nu AMD met Ryzen voor het eerst in jaren een zeer competitieve CPU reeks op de markt heeft gebracht zou ik dingen toch iets subtieler brengen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT