PC opstartproblemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-09 16:59
Op regelmatige basis komt het voor dat mijn PC niet opstart. Nu zal dit vast niet heel nieuw zijn en maakt iedereen het wel eens mee, maar bij mij gebeurt het de laatste tijd echter vrij regelmatig. Zojuist heb ik maar liefst 8 keer een nieuwe poging moeten doen. Bij de laatste keer start hij dan vreemd genoeg op of dat er niets aan de hand is.

Als ik de startknop gebruik hoor je het geluid van de schijven die gaan draaien. Op het moment dat deze op toeren zijn komt er een korte 'piep' en dan krijg ik het merk van de pc in beeld met de bios optie. Daarna start hij gewoon op.
Wanneer het probleem zich voor doet hoor ik alleen het geluid van de HD die begint met draaien maar komt er geen 'piep' en krijg ik ook geen signaal op beeld. Lang wachten werkt hierbij niet, daarna gebeurd er simpelweg niets meer. Als ik dan de startknop lang ingedrukt houd schakelt de pc uit waarna ik een nieuwe poging onderneem. Soms gaat het de keer er op al goed, soms zijn er meer dan 10 pogingen nodig.

Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? En nog beter, wat doe ik er aan?

Het gaat om een Acer Aspire m5201 met AMD Athlon 2 CPU

Eerder dacht ik dat dit een probleem van de de GPU zou kunnen zijn maar dat is uitgesloten aangezien er nu een splinternieuwe kaart in zit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benniep
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-09 17:44
Heb hetzelfde probleem met een Dell 790 USFF. Heb echter maar 2 sata poorten dus wat ik ga proberen om de dvd drive sata om te switchen met de hdisk port., omdat ik vermoed dat het om een brakke sata poort gaat. SMART geeft geen errors. Bootpartitie een schijfletter gegeven en chkdsk /f /r uitgevoerd..geen fouten.
Hou je op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Ah dank je. Ik ben benieuwd. Vond het erg lastig om te achterhalen wat het probleem is. Hopelijk wordt dat snel duidelijker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pont Max schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 21:22:
..................
Als ik dan de startknop lang ingedrukt houd schakelt de pc uit waarna ik een nieuwe poging onderneem. Soms gaat het de keer er op al goed, soms zijn er meer dan 10 pogingen nodig.
Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? En nog beter, wat doe ik er aan?
Zo te zien gaat het om een enigszins bejaarde pc, zou het niet gewoon een ouder wordende voeding zijn die het opstarten niet meer trekt??
Heb je toevallig nog een voeding liggen waarmee je het eea kunt uitproberen??

Heb je de smart waardes van de aangesloten HDD/SDD al eens uitgelezen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:39

John Doos

ClaudZaque

HDD/SSD lijkt mij hier los van staan, aangezien de TS zegt: "Wanneer het probleem zich voor doet hoor ik alleen het geluid van de HD die begint met draaien maar komt er geen 'piep' en krijg ik ook geen signaal op beeld. Lang wachten werkt hierbij niet, daarna gebeurd er simpelweg niets meer."

De PC post dus niet, ik verwacht dus eigenlijk een moederbord/bios gerelateerd issue. Hoelang gaat zon knoopcel eigenlijk mee? Advies voor TS is te kijken of bios settings bewaard blijven, eventueel een log in de bios checken indien aanwezig. En eventueel zelfs de bios updaten.

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2016 @ 01:53:
[...]

Zo te zien gaat het om een enigszins bejaarde pc, zou het niet gewoon een ouder wordende voeding zijn die het opstarten niet meer trekt??
Heb je toevallig nog een voeding liggen waarmee je het eea kunt uitproberen??

Heb je de smart waardes van de aangesloten HDD/SDD al eens uitgelezen??
Heb geen extra voeding die ik kan proberen. Ik begrijp dat 6 á 7 jaar oud in pc termen bejaard is?

Hoe lees ik smart waardes uit?
John Doos schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:24:
HDD/SSD lijkt mij hier los van staan, aangezien de TS zegt: "Wanneer het probleem zich voor doet hoor ik alleen het geluid van de HD die begint met draaien maar komt er geen 'piep' en krijg ik ook geen signaal op beeld. Lang wachten werkt hierbij niet, daarna gebeurd er simpelweg niets meer."

De PC post dus niet, ik verwacht dus eigenlijk een moederbord/bios gerelateerd issue. Hoelang gaat zon knoopcel eigenlijk mee? Advies voor TS is te kijken of bios settings bewaard blijven, eventueel een log in de bios checken indien aanwezig. En eventueel zelfs de bios updaten.
Hoe kan ik na gaan of de bios settings bewaard blijven?

Log in bios check? Wat moet ik daar in kunnen vinden?

(noob op dat gebied)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:39

John Doos

ClaudZaque

Smartwaardes kun je uitlezen door middel van hulp programmas zoals HDtune. (De gratis versie voldoet)
Je zou kunnen kijken of je tijdens het opstarten in de bios kunt komen, en de tijd kan veranderen. (Vergeet niet de wijzigingen op te slaan)

Hierna zet je de computer uit en haal je de stroom eraf, na ~5minuten zet je de stroom er weer op en kijk je weer in de bios of de tijd vooruit gegaan zoals het hoort volgens de door jou gemaakte wijziging.
Logs vind je niet altijd in een bios, vaak bij OEM pc'tjes wil het nog wel voorkomen.
Je kunt rustig door je bios als noob navigeren, zolang je maar niks geks wijzigt, of als je dit wel doet het niet opslaat :+

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pont Max schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:35:
Heb geen extra voeding die ik kan proberen. Ik begrijp dat 6 á 7 jaar oud in pc termen bejaard is?
Ach het is geen schande hoor, maar de techniek rolt wel door. ;)

Een mogelijke budget voeding van deze leeftijd zou je problemen goed kunnen veroorzaken.
Je kunt eea checken door (tijdelijk) zoveel mogelijk van de voeding af te koppelen om te checken of die daarna wel gewoon wil opstarten.
Start de pc daarna wel correct op dan is de voeding gaar en mag je die vervangen. O-)

Kun je op de voeding aflezen wat het voor merk en type is??
Handige background info - S.M.A.R.T.

De SMART waardes van aangesloten drives kun je bijv. uitlezen met CrystalDiskInfo 7.0.4
Hier de downloadlink naar de Standard Edition.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2016 04:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 15:17

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Pont Max schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:35:
[...]

Je kan ook een surface test uitvoeren. Ik doe dat met minitools partionwizard. Werkt prima in de gratis versie. Ook zo'n programma als CrystalDiskInfo werkt prima. Het beste doe je het beide en post je een screen shot van de resultaten hier of in het S.M.A.R.T. topic.
[...]
(noob op dat gebied)
Dat is niet erg, daarom helpen we je. ;)

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Erg bedankt voor de hulp. En Sorry voor de late reactie maar nu krijg ik hem helemaal niet meer opgestart. Hij is overleden. Denk inderdaad dat het de voeding is. Ik heb een FSP400 60THA voeding die er standaard in zit.

De laatste dagen was hij ook alleen aan te krijgen als ik hem volledig spanningsloos maakte en dan opstart. Soms viel hij ook tijdens gebruik uit dus alles wijst op de voeding. Zeker nu hij in zijn geheel niets meer doet. hij start nu nog maar heel af en toe op en loopt vaak "vast" tijdens bewerkingen.

Welke voeding zou ik als vervanging kunnen gebruiken?

Aangezien ik recent ook al de GPU heb moeten vervangen en nu de voeding (waarschijnlijk) gehemeld is, vraag ik me af wat het volgende is. Of ben ik voorlopig wel "out of the woods"?

Misschien is de desktop vervangen wel een goed idee maar dan nog moet ik het eea van deze pc af kunnen halen.

Hier nog een foto van de huidige voeding:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/qmxl52.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Pont Max op 07-11-2016 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een oud systeem dus elk onderdeel kan de volgende zijn.

Wil je het voedingprobleem oplossen dan kan dat met een pricewatch: Corsair CX450M of pricewatch: Corsair Vengeance 400W waarbij de laatste de betere is. Let wel op hoeveel pins de ATX aansluiting op het moederbord is. Is dat minder dan 20 pins dan heb je een adapterkabel nodig.

Of vervangen van het systeem nodig is hangt volledig af wat je ermee doet. Als het wat email, browsen en youtube is dan kan het er nog goed mee door en zou een ssd nog een enorme boost kunnen geven. Is het om te gamen dan kan je beter voor iets nieuws kijken. De voeding heb er dan iig al voor.

Edit: welke videokaart gebruik je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Ah bedankt man. Ik gebruik hem inderdaad alleen voor wat je schrijft. Gamen helaas geen tijd (meer) voor dus dat komt later weer. Wat ik me nu afvraag is of de nieuwe voeding aan te raden is aangezien dit ongeveer 10% van de prijs van een vervangende pc gaat zijn. Is tweede hands een optie of gewoon een no-go? Neem aan dat er genoeg van die oude tjap wat ik nodig heb ergens in een kast ligt? ;)

En vwb die SSD? Is het een optie om die aan te schaffen en uiteindelijk over te zetten in een volgende desktop? Of kan dat lastig zijn ivm compatibiliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2e hands is voor €50 - €60,- geen optie. Krijg je dezelfde matige kwaliteit als wat je nu had alleen een paar honderd watt meer. Ga je goedkoper dan zit je met een oude matige 400w of minder voeding. Niet doen dus. De voedingen die ik voorstelde kan je makkelijk meenemen naar een nieuw systeem.
Een ssd kan ook mee naar een volgend systeem. Een schone installatie van Windows zal echter wel nodig zijn.

Voor lichte taken en wat testwerk van onderdelen heb ik zelf ook 'oud spul' in gebruik. Onder andere een Athlon X2 280 icm een HD 7790 en een A4-3400 ook icm een HD7790. Beide met ssd wat lekker rap werkt. Mijn verwachting is dat die nog wel een paar jaar mee gaan.

De enige goede lichtere voeding die ik in v&a tegen kom is V&A aangeboden: Seasonic G-series 360 watt welke erg aan de prijs is. Voor een paar € meer heb je een nieuwe.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2016 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Duidelijk verhaal. Dan zal het toch een nieuwe worden. Bedankt voor het meedenken.

Om nog antwoord te geven om je eerdere vraag. Ik gebruik nu een Radeon HD6450 videokaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Wil het komend weekend gaan inbouwen. Nog tips vwb de SSD die ik er in kan/moet zetten? Naar welke specificaties moet ik kijken of kan ik het beste nemen in mijn huidige geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-07 23:17
Is een SSD wel een optie? Aangezien dit waarschijnlijk nog een mobo is met SATA II....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:33

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

kalekat schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 16:02:
Is een SSD wel een optie? Aangezien dit waarschijnlijk nog een mobo is met SATA II....
Dan nog merk je echt wel het verschil in snelheid. Ik zou voor een dergelijk systeempje voor een leuke Crucial MX300 gaan ofzo, kost niet zo gek veel en kan altijd mee naar de volgende setup.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
En zou deze ook voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
kalekat schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 16:02:
Waarom zou dit geen goed idee zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-07 23:17
Pont Max schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 16:24:
[...]

Waarom zou dit geen goed idee zijn?
Naar mijn inzien gebruik je niet het volledige potentieel van de SSD. Plus dat als er nog meer kapot gaat dat je dan weer nieuwe componenten erin moet steken.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een compleet nieuwe pc. Deze heb je al vanaf €400 en soms zit er dan ook al een SSD in. Of heb je de mogelijkheid die er als nog later in te zetten.
Pagina: 1